Een aantal maanden geleden is er openbaar onderzoek geweest naar een wijziging van het "ruimtelijk uitvoeringsplan Bellewaerde Park", een zogenaamd RUP. In het oorspronkelijke plan van 2014 waren er al een aantal grote wijzigingen waardoor onder andere Dawson Duel kon worden geplaatst (dat was vroeger niet mogelijk door strengere stedenbouwkundige voorschriften). Er is nu een wijziging in de maak voor het gebied achter de vijver. Dit is een groengebied die nu mogelijks wordt veranderd naar zone voor recreatie. Ik ga hiermee kort door de bocht want als je het RUP van 2014 en de wijziging van 2018 leest moeten we geen spectaculaire attracties verwachten:

Deze zone is in principe een bouwvrij gebied. Enkel gebouwen en constructies met een beperkte omvang (schuilplaats, bergplaats voor materiaal, stallen...) mogen zoals: zitbanken, toiletten, vuilnisbakken en tentconstructies ... - toegangspoortjes, wegwijzers, verbodsborden, wegafsluitingen, informatieborden, verrekijkers, knuppelpaden, vogelkijkhutten ... - Speelelementen - Kleinschalige constructies voor dieren zoals schuilhokken, vogelkooien, afsluitingen en stallen. Infrastructuur voor verblijfsrecreatie is uitgesloten.

Mechanische attracties worden niet toegelaten, wel laagdynamische attracties, die zich richten op avontuurlijke natuurbeleving: touwenparcours, avontuurlijke wandelparcours (al dan niet tussen dieren),boomhutten, spelelementen…

Deze zone zal sowieso bos blijven met maar een heel beperkte kap van bomen mogelijk.

De wijziging is waarschijnlijk gekomen omdat het park in 2016 er bizons wou plaatsen (stond op het parkplan in het begin van het seizoen), maar geen vergunning kreeg (bron is het advies van Agentschap Natuur en Bos). Nu vraag ik me af of ze meer plannen hebben om daar het dierenpark uit te breiden? Er zijn toch wat mogelijkheden als ik de voorschriften vanuit de overheid bekijk. Zeer ingrijpende maatregelen mogen misschien niet maar het zetten van dierenverblijven is zeker mogelijk.

Naam:     PRUP.jpg
Bekeken:  2482
Groote:   178,5 KB

Wie eens veel tijd en goesting heeft om de documenten door te nemen (er is ook wat kaartmateriaal aanwezig):

RUP Bellewaerde Park - wijzigingen 2018

Het oorspronkelijke RUP Bellewaerde Park 2014