X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 3 van de 3
  1. #1

    [TR] Happily Ever After in July - Disney's Animal Kingdom

    Deel 1: Vlucht + Seaworld Orlando
    Deel 2: Bush Gardens Tampa Bay
    Deel 3: Universal's Vulcano Bay
    Deel 4: Universal Studios Orlando
    Deel 5: Universal's Island of Adventure
    Deel 6: Fun Spot Orlando & Kissimmie
    Deel 7: Magic Kingdom: Part I
    Deel 8: Magic Kingdom: Part II

    *Ademt in...*- NAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANTs IGONYAAAAA BAGITHI BABAAAA -

    Mijn god, die zon! Zo prachtig weer aanwezig vandaag! De eerste stralen wekken en peppen ons op, net als de intro van The Circle of Life je zo op pept. Na een best vermoeiend dagje gisteren, besloten wij om vandaag een rustig ontbijtje te nuttige in ons eigenste hotel, om daarna op ons gemakje door te rijden naar onze volgende bestemming. Het volgende Disney-park ligt bij wijze van spreken om de hoek, waarbij de eerste afslag op de baan ons bijna onmiddellijk naar de oprit stuurt van de parking. Waar heb ik het dan over? Het prachtige 'Disney's Animal Kingdom' natuurlijk!



    Het jongste DisneyWorld-park was in 2017 dé place to be. Wat al langer bekroond werd als een van Disney's mooiste themaparken, werd datzelfde jaar uitgebreid met een gigantisch themagebied wat op het eerste zicht wat misplaatst zou lijken. Misplaatst? Hoezo? Wel, vele (waaronder ikzelf) begrepen de link tussen zowel Pandora als Disney niet zo goed. Laat staan dat er een heel gebied aan toegewijd zou worden. Nota bene was het niet eens een IP in het bezit van Disney. Achteraf gezien toch niet zo een gekke zet. De rechten voor Avatar werden kort na opening van het gebied volledig opgekocht. Alsnog bleef het tot dusver een gekke beslissing om er vooralsnog een geheel gebied aan toe te wijden. Of toch niet?



    - Maar start nu toch eens bij het begin van je dag Tom, verdekke -... Wij rijden op ons gemakje de parking op en nemen een van de vele trammetjes naar de inkom van het park ('MERICAAA, F*ck Yeah!). Op het eerste zicht is er eigenlijk niet veel van het park te zien vanop de parking zelf, buiten dan een gigantisch bos wat mogelijke sneak peaks (voor een groot deel) belemmerd. Want ja, de natuur is hét algemene thema van dit park. De ingang is zelf best bescheiden voor een Disney-park te zijn. Opvallend. Wij scannen ons bandje en wandelen de eerste voetpaden af. Nog steeds niets te merken van een gigantisch park op dit moment. Wel een gigantische hoeveelheid prachtige bomen, bloemen, watervallen en Ara's hier en daar. Ben ik in een Disneypark? Maar mij hoor je niet klagen hoor! Het voelde enorm gek aan, maar daarom zeker niet misplaatst. 'Oasis', de naam van dit eerste 'gebied', doet daarom goed wat het moet doen. Je loopt echt in een oase van rust en prachtige natuur. Heerlijk! Een brug brengt ons naar het centrale eiland van het park die ons pas echt laat zien wat ons vandaag te wachten staat: 'Discovery Island'!



    Daar staan wij oog in oog met de 'Tree of Life'. Oh-Mijn-God. Dit ding is gigantisch! En mooi! En zoveel details! En en en... Ik kan blijven verder verzinnen, maar ik denk dat jullie mijn punt wel begrijpen. De gigantische boom doet wat het moet doen: imponeren en het boegbeeld zijn voor het park. Ondanks je ergens weet dat dit gewoon een gigantische hoop beton is, ziet het er zo levensecht uit. Knap staaltje werk, petje af zeg! Na al de Disneykastelen moet de 'fake' boom wel één van de meest populaire 'weenie' zijn van een Disneypark? Neen? Alvast, het overtuigt en imponeert!



    Het eiland staat in directe verbinding met elk themagebied van het park. Wil je eerst ellenlange wachtrijen trotseren? Dan sla je best onmiddellijk links af en ga je naar het nieuw te ontdekken Pandora - The world of Avatar. Liever wat anders? Toch voor ons hoor (van een gemene teaser gesproken, Tom toch!)! Wij moesten namelijk eerst een Fast Pass gaan in ruilen elders. Een mede-pretparkfanaat en Orlando-Veteraan had mij namelijk één gouden tip gegeven. Wil je de beste ervaring hebben op 'Kilimanjaro Safari'? Ga dan in de ochtend/voormiddag of tijdens schemering/avond! "Waarom" hoor ik jullie vragen? Heel simpel: de hitte. 's Middags/In de namiddag staat de zon het hoogste en is het bijgevolg het warmste. Uiteraard heeft niet alleen de mens hier ongelofelijke last van, maar ook de dieren. Gevolg? Geen 'kat, zebra, olifant of whatever' te bespeuren tijdens een safari op zo een momenten, en dat lijkt mij toch bijzonder sneu. Dus, zo gezegd zo gedaan: op naar Africa! Ook in de ochtend stond hier een goed gevulde wachtrij, welke wij schaamteloos konden voorkruipen met de Fast Pass. Je neemt plaats in een grote Jeep met een échte bestuurder (Kijk Universal, het kan dus) en gaat op verkenning doorheen de gigantische savanne. Ja, gigantisch, want dat is het ook. Ik denk, maar ben niet zeker, dat het gehele gebied waar je doorheen rijdt evenveel tot zelfs meer ruimte in neemt als het eigenlijke park. Impressionant is dat zeker! Neem daar nog bij dat er gedacht is aan al de verschillende leefomgevingen van het prachtige Afrikaanse Continent. Gaande van open vlaktes met grote kudde dieren, tot dicht beboste jungles met touwbruggen en watervallen. En ik moet zeggen, de tip wierp onmiddellijk zijn vruchten af! De dieren waren enorm actief en zichtbaar. Groepen giraffen die op hun gemakje een ontbijt aan de plaatselijke bomen kwamen nuttigen, een gezinnetje neushoorns die even de weg overstaken in het midden van de jungle en dan nog de leeuwen die vanop een gigantisch rots ons nauwgezet aan het beoordelen waren... Prachtig om te zien. Door de enorme oppervlakte van het gebied, hadden de dieren ook echt zeeën van ruimte. Zo zie ik het graag. Enkele dagen later deden wij de attractie ook bij zonsondergang. Zeker ook de moeite waard, met een prachtig neerdalende zon als perfecte achtergrond!



















    Ik denk dat het nu wel lang genoeg heeft geduurd. Er zullen wel enkele van jullie gescrolled hebben tot hier, puur om over dit gebied mijn mening te kunnen lezen. Zo niet, proficiat! Nu ga ik het hebben over the one and only: 'Pandora - World of Avatar'! Na de fantastische safari was het dan eindelijk de beurt aan dit nabijgelegen gebied. Ook hier konden wij een Fast Pass inruilen voor een ritje. Hoe dichter wij bij Pandora kwamen, hoe drukker het werd. Wij stapten vanuit 'Harambe' (RIP) in Afrika via een pad zo via de 'Lion King Show' naar het nieuwe gebied toe. Halverwege komen wij opeens een rij tegen, wat lijkt op een wachtrij. Wanneer wij deze steeds meer naderen, zien wij helemaal achteraan de rij een Castmember staan met een bordje 'Start Queue Flight Of Passage'. WTF. Dit is lang! Gelukkig voor ons konden wij dit gewoon aan ons voorbij laten gaan, maar dit is echt absurd... Hoe dichter wij kwamen bij Pandora, des te meer begon de vegetatie merkbaar te veranderen. Gigantische bloemen, planten en bomen met veel kleuren begonnen ons steeds meer en meer tegemoet te komen. En dan plots, zo uit het niets, sta je oog in oog met de 'zwevende bergen' van het gebied. WTF tot de tweede macht! Dit is echt prachtig gedaan! Ik denk puur thematisch in een pretpark het indrukwekkendste wat ik al gezien had. Na 'Tree of Life' heeft Disney weer duidelijk laten zien hoe goed zij kunnen toveren met 'fake natuur'. De bergen zien er levensecht uit en de reeds volledig uitgebloeide natuur versterken alleen maar meer dat gevoel! Het gebied is ook echt puur natuur. Niet al te veel huizen of hutjes, maar vooral de bergmassieven, watervallen, riviertjes en uiteraard de dichtbegroeide jungle spreken voldoende tot de verbeelding. De wachtrijen logen er uiteraard weer niet om. 'Flight of Passage', ons volgende avontuur dat wij gelukkig konden 'Fast Passen' (en echt gelukkig, want bij het boeken waren deze na nog geen twee minuten volledig uitverkocht!), gaf met zijn 260 minuten (!) om 11 uur 45 een totaal absurde wachttijd aan. Het kon nog absurder hoor, want heb zelfs éénmalig de wachtrij 300 minuten zien aangeven... Wij konden deze wachtrij doen op vijf minuten, een wereld van verschil dus! Er waren enkele kennissen die lieten blijken dat ik de reguliere wachtrij ook eens moest proberen. Maar sorry, ik ga niet vijf uur wachten om een 'mooie wachtrij' te kunnen zien hoor. Daarvoor was het gebied toen ietsje te populair naar mijn gevoel, en wacht ik daar wel mee tot mijn volgend bezoek...











    Even een spoileralarm! Ik ga nu een beetje vertellen hoe de volledige ervaring met 'Flight of Passage' was, inclusief 'mogelijk' spoilers dus. De tekst hieronder geeft dit weer (lettertype is wit). Selecteren om te lezen, anders gewoon doorscrollen tot mijn conclusie! You're welcome!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flight Of Passage
    Na vijf minuten werden mijn vrouw en ik voorgesorteerd voor de eerste voorshow van de attractie. Met een bescheiden groepje werden wij vervolgens doorgestuurd naar de eerste kamer met een nogal hoog futuristisch karakter. Op de grond stonden nummers, waarvan elke 'passagier' eentje kreeg toegeschreven. In deze eerste kamer werd vooral het doel van het Avatar-project uitgelegd en hoe de configuratie in zijn werk treed. Iedereen werd bijgevolg ook gelinked met een Avatar. Dit was elke keer via een andere manier, aangezien de duur hiervan afhing van de verdere doorstroming van de attractie. Best een geinige momentje in een zeer overtuigende setting. Wanneer iedereen gekoppeld was met een Avatar, konden wij naar de volgende kamer ons een weg banen. Hier worden ons de 3D brillen gegeven (zogezegd voor de veiligheid uiteraard) en wordt er weer via enkele haarscherpe beelden de verdere veiligheidsvoorschriften uitgelegd. Daarna is het dan eindelijk zover! Iedereen kreeg een stoel aangewezen verbonden met datzelfde grondnummer van eerder. De stoelen hadden wat weg van de Moterbike stoelen op bijvoorbeeld 'Booster Bike', maar zitten een pak comfortabeler. Tussen beide handgrepen zat een schermpje dat liet zien hoeveel percent wij al gekoppeld waren met onze persoonlijke Avatar om de vlucht te kunnen maken op de 'Banshee' (ook dit is weer sterk afhankelijk van hoe snel de andere stoelen gereed waren, maar dit gebeurd best snel allemaal). Opeens geeft het scherm 100 % geconfigureerd aan, schieten de lichten uit en flikkeren een soort stroboscoopachtige lichten recht in je gezicht. Voor je het goed en wel beseft, sta je oog in oog met Pandora en zijn virtuele pracht! Wat een gigantisch haarscherp scherm was mij dit. Tijdens de rit maak je dus een vlucht op de rug van het drakenschepsel en kom je in aanraking met de pracht, maar ook met de gevaren, van de wondere natuur die de planeet (of maan) rijk is. De stoel (of eerder gondel) waarin je zit, kan naar alle kant bewegen. Zelfs een aantal meter de dieperik ingaan is geen enkel probleem voor het ding! De rit zit ook boordevol special effects die allemaal bijzonder nauwkeurig getimed zijn. De film sluit af met een spectaculaire finale en met een laatste blik op het gebied flashen er weer van alle lichten in je gezicht. Zonder het weer goed te beseffen en te weten 'hoe' je stoel weer op zijn oude plek was beland..






    Ik heb nog nooit, nog nooit, zo hard gejuich en gelach gehoord op het einde van een attractie als bij de deze. Iedereen die zich naar de uitgang verplaatsten, was met stomheid geslagen. Wat in hemelsnaam was dat? Hoe kan dit? Zo ook wij beide. Normaal doen schermattracties mij niets, net als simulators in het algemeen, maar dit is toch wel een gigantische uitzondering. Dit is nog steeds de meest indrukwekkendste attractie, of gewoon totaalbeleving, dat ik persoonlijk al heb mogen meemaken en haalt nipt 'The Forbidden Journey' in. Ik mag dan ook echt nog van geluk spreken dat ik, ondanks de belachelijke wachttijden, dit ding nog drie keer heb kunnen doen. Puur door de App tegen de middag wat in het oog te houden en steeds geluk te hebben dat er net twee plaatjes op kwamen te staan! Lucky shot! Disney laat met deze attractie ook zien hoe ver voorop ze lopen als het gaat over de technologische ontwikkelingen in de pretparkenindustrie. Waar hun oude 'Soarin'-concept' nu als paddenstoelen uit de grond schieten, zijn zij met 'Flight Of Passage' alweer tien jaar voorop op al de concurrenten (zelfs op scherm-park Universal!). Knap!





    Pandora heeft buiten deze wonder-attractie nog een extraatje: 'Na'Vi River Journey'. Een (kleine) rondvaart doorheen de donkere bossen van diezelfde wereld. Aangezien je beide attracties niet op eenzelfde dag op voorhand kunt reserveren, deden wij deze een aantal dagen later. Verdict? De attractie is mooi, maar na 'Flight Of Passage' had ik (onterecht misschien?) hier iets meer van verwacht. De bootjes zijn relatief krap, de bootvaart zelf is relatief kort en je komt onderweg maar hoogstens één animatronic tegen... Deze laatste is wel echt de meeste geavanceerde die ik al ooit gezien heb, toch blijf je nadien wat met een honger zitten. Nu ja, met FoP om de hoek hebben ze al een perfecte E-ticket in dit gebied, dus klagen kunnen wij zeker niet.









    Het gebied begint steeds drukker en drukker te worden... Wegwezen hier! Na eerst ons Quick Service Diningplan te gebruiken in het overheerlijke 'Yak & Yeti' (voor een snelle hap was dit buitengewoon lekker en niet te vettig), banen wij ons verder een weg door Asia. Thuisbasis van de duurste achtbaan ooit gebouwd, maar die laten wij nog even links liggen. Wat ons wel nu naar zich toetrekt is een beetje verder in het beruchte 'Dinoland U.S.A.'. Geen attractie deze keer: 'Finding Nemo: The Musical'. Hier in Orlando hebben wij tot dusver al gemerkt dat parkshows wel degelijk een zinvolle invulling in je dag kunnen zijn. Zo ook deze show. Prachtige decors, erg goede acteurs en een amusante versie van de originele film. Puik werk! Helaas heb ik nooit 'Festival of The Lion King' kunnen zien daar deze altijd al volledig vol of net dicht was. Een andere keer dan maar!









    Ver weg gaan wij niet. Buiten twee belachelijk lelijke spinning coasters die 'Primeval Whirl' heten (welke ik trouwens altijd links liet liggen), heeft de zone toch nog een beetje vermaak. Ik bergreep het idee er achter wel, maar toch was het maar niets. Het zou voor ons beide de eerste 'EMV (Enhance Motion Vehicle)' Darkride worden en had al veel goede verhalen hierover gehoord. Toegegeven, er werd ons wel al opgemerkt dat 'Dinosaur', naar het verhaal van de nu minder bekende animatiefilm, de minst indrukwekkende EMV van Disney zou zijn. Maar een indruk maakte hij zeker. Ja, het is er allemaal best donker. En ja, veel heen en weer bewegingen zijn niet altijd zozeer nodig en wat té heftig met momenten... Maar toch, we waren wel onder de indruk van dit knap staaltje technologie. Niet alleen heeft dit een gigantische capaciteit, maar ook de effecten onderweg en de bewegelijkheid van de voertuigen zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen. Als ze in Parijs ooit het 'Indiana Jones' equivalent willen bouwen, zeg ik onmiddellijk DOEN!







    Na de attractie meermaals gedaan te hebben, weet je uiteraard waar de camera staat... Of het was mijn eerste reactie, wie zal het zeggen?



    Nu ik er zo over nadenk, heeft Animal Kingdom eigenlijk niet zoveel attracties en kan ik er best op inkomen dat de uitbreiding van Pandora echt wel broodnodig was. Tussen de paar attracties zijn wel enkele prachtige dierenverblijven te bewonderen, maar je merkt toch dat het gros van de mensen vooral voor de attracties kwam opdagen. Na wat verblijven hier en daar te bewonderen, en op de foto te zijn geweest met enkele fantastisch toffe figuren, drong het besef door dat er nog maar drie 'to-do' attracties gedaan moesten worden. Eén van deze attracties bevond zich op het centrale eiland en was gehuisvest recht onder de gigantische 'Tree of Life': 'It's Tough To Be A Bug', gebaseerd op de Pixar klassieker 'A Bug's Life'. Alleen al de wachtrij ingaan is een must. Hoe dichter je bij de allesdominerende boom komt te staan, hoe meer details je ziet in zijn schors. Knap! De attractie zelf is een 'gewone' 3D film. Nu ja, gewoon... Zo gewoon is ie niet! Er zitten inderdaad enkele klassieke effectjes in, maar ook enkele zeer indrukwekkende die ik nog niet had meegemaakt in dergelijke setting. Dat en een best vermakelijke film zorgde ervoor dat je deze zeker niet zomaar moet links laten liggen. Dit is echt niet te vergelijken met Pandasnurk!











    Eén gedaan, nog twee te gaan! Ondanks de zon stilletjes aan begon te zakken, konden wij toch nog steeds wat afkoeling gebruiken. Met wat geluk konden wij de 120 minuten lange wachtrij (!) overbruggen met een extra Fast Pass die wij een tijdje eerder gescoord hadden. Dat trouwen brengt geluk me dunkt! Hiervoor stappen wij terug het Aziatische themagebied binnen om zo bij 'Kali River Rapids' te komen, de Rapid River van het park. Maar wat een teleurstelling was mij dit zeg! De rit start met een best hoge lifthill die je direct al de nodige spanning geeft voor wat komen zou. Na een paar rustige bochtjes betreed je een afgekapt bos om dan plots een hoge drop af te razen! Fun! En daarna? Gho ja, wat doet dat ding daarna? Niks eigenlijk? Na de drop is al de snelheid bijna volledig uit de bootjes gehaald en dobber je wat onsensationeel verder tot aan het station. That's it? Is toch een grap zeker? Nope, that's it! Nog geen eens een plens later stappen wij diep ontgoocheld de boot uit. Oké, de drop zelf is echt wel tof, maar dat is ook het enige dat deze Rapid River in zijn marge heeft en dat lijkt mij toch ook niet echt de bedoeling... Gelukkig weer hier geen twee uren aan verspild zegt!







    "Waar is 'm nu weer allemaal fotokes aant trekken hé?"



    Allé kom op, nog eentje dan maar! En dan misschien wel een van de best uitgewerkte bergattracties op deze aardkloot. 'Expedition Everest' is zowel beroemd als berucht. De baan is de duurste achtbaan ooit gebouwd en dat merk je alleen al door zijn exterieur. Uiteraard speelt Force Perspective hier weer een grote rol in, maar desalniettemin blijft dit een knap staaltje theming! En weeral gigantisch groot ook! Berucht is hij zeker ook doordat ze bij Disney die verdomde Yeti maar niet goed laten functioneren, zonder de huidige constructie te veel te belasten. Welke debiel het nodig vond om de Yeti te verbinden met de constructie van de baan, mag direct al zijn eigen schoenen 'opfretten' naar mijn part... Maar bon, ik wijk weeral is uit (verbaast niemand meer uiteraard). Op het moment dat wij EE een ritje willen gunnen, start de eerste van de twee voorstellingen van 'Rivers of Light'. Het ideale moment om op expeditie te gaan zo blijkt, want ondanks de drukke paden voor de show, geeft de wachtrij maar een vijf tot tien minuten aan! Boy oh boy wij zijn geluksvogels. Neem daarbij dat wij ons eerste ritje helemaal Frontseat mogen plaatsnemen... Ik begon spontaan een vreugde dansje te doen! De rit zelf is fantastisch! Misschien minder intens dan ik eerst gedacht had, maar wel afwisselend genoeg om een dijk van een attractie te zijn. EE hebben wij dan ook een paar keer gedurende ons ganse verblijf kunnen doen, puur door de enorm capaciteit van dit monster!







    Ziezo, al de attracties die wij wouden doen, zijn aangevinkt! Super! Na een re-ride bij EE besluiten wij aan te sluiten voor de laatste opvoering van 'Rivers of Light', de nieuwste en eerste avondshow van het park. Door de grote aanwezigheid van dieren doorheen het park, bestaat deze show vooral uit gondels op het meer met lichteffecten, waterschermen met projecties en fonteinen. Is de show daarom minder overtuigend? Gho, neen eigenlijk niet. Zowel mijn vrouw als ikzelf vonden de show een mooie aanvulling op wat Disney al in zijn boezem had steken. Vuurwerkshows hebben zij daar genoeg, dit was eens wat anders. De muziek was prachtig, de effecten waren leuk... Beter kun je je dag in het Koninkrijk der Dieren niet eindigen me dunkt. Na de show stapten wij moe maar zeker voldaan terug naar de parking. Animal Kingdom is een prachtig gebouwd park met als rode draad de wondermooie natuur. Het park laat zien dat je niet per se bombastisch aanwezige theming nodig moet hebben om prachtig te zijn. Animal Kingdom deed wat wij in nog geen enkel ander park hebben kunnen meemaken: even weg zijn van deze wereld. Door zijn natuurlijke setting en de zeer overtuigend uitgewerkte theming heb je niet de indruk dat je in een themapark zit, maar in the real deal. En dat, dat is toch wel een knap staaltje ontwerpen! Love it!






    Voila, dit was Animal Kingdom voor jullie! Er resteren mij nog twee langverwachte Tripreports die ik moet schrijven (de waterparken laat ik voor wat ze zijn) en dan is deze reeks eindelijk aan zijn einde toe. Ik kan er nog steeds niet bij dat dit allemaal al bijna een jaar geleden is gebeurd, onbegrijpelijk! Maar alvast al een dankwoordje aan alle trouwe lezers om toch steeds met het nodige geduld te kunnen wachten. In het voorlaatste verlag neem ik jullie mee in de wereld van 'glitter and glamour'! Tot dan!
    Laatst gewijzigd door Belgiumcoasterfreak; 21-06-18 om 12:01.

  2. #2

    Re: [TR] Happily Ever After in July - Disney's Animal Kingdom

    Lol @ 'Harambe Wildlife Reserve', the Memeforce is strong in this one .

    Wel zwak dat je niet even vijf uur in de mooie rij ging staan Tom. Dat is toch iets dat je als pretparkfan gewoon even doet .

    Dit is de eerste keer dat ik lees over Pandora en de rides daar en Flight of Passage klinkt toch wel heel bijzonder. Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat die bootjesvaart daar eigenlijk de hoofdattractie van het nieuwe gebied was, klinkt nogal stom nu .

    Ik ben wel benieuwd naar Dinosaur - Al heb ik zoals het klinkt de superieure versie al mogen beleven in Japan. Dat ritsysteem is inderdaad indrukwekkend, en qua storytelling ook een stuk logischer dan dat van Harry Potter of welk trackless design dan ook.

    Jammer dat de rapid zo tegenslaagt. Met Popeye achter de hoek had ik eigenlijk nog een legendarische rapid verwacht hier.

    Wederom bedankt voor het TR, ik heb er weer van genoten!

  3. #3

    Re: [TR] Happily Ever After in July - Disney's Animal Kingdom

    Oei! Die rapid river had in mijn hoofd al mythische proporties aangenomen. Jammer dat dat tegenvalt, goed dat we dat op voorhand weten. Je bent niet de eerste schermscepticus die toch gecharmeerd is van flight of passage, is het met brilletjes? Als ik brillen moet opzetten sterft er altijd een stukje van mijn pretparkzieltje.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •