X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    31/05/2018: Tokyo Dome City
    01/06/2018: Sea Paradise
    01/06/2018: Yokohama Cosmoworld
    01/06/2018: Tokyo Joypolis
    02/06/2018: Tobu Zoo Park
    02/06/2018: Hanayashiki
    03/06/2018: Yomiuriland
    04/06/2018: Nagashima Spa Land
    05/06/2018: Parque Espana
    05/06/2018: Sea Train Land
    06/06/2018: Lagunasia
    06/06/2018: Higashiyama Zoo
    07/06/2018: Universal Studios Japan
    08/06/2018: Misaki Park
    08/06/2018: Universal Studios Japan
    09/06/2018: Himeji Central Park
    09/06/2018: Hirakata Park
    10/06/2018: Ikoma Skyland
    11/06/2018: Fuji-Q Highland
    12/06/2018: Tokyo Disneyland
    13/06/2018: Tokyo DisneySea
    14/06/2018: Tokyo Disneyland
    14/06/2018: Tokyo DisneySea
    15/06/2018: Toshimaen
    16/06/2018: Fuji-Q Highland

    Beeld je dit in. Je gaat naar één van de meest legendarische parken ter wereld. In dat park, staat één van de meest legendarische achtbanen ooit gebouwd. Je weet echter maar al te goed dat die achtbaan geen beste reputatie heeft: jarenlang SBNO, gesloten bij regen, gesloten bij harde wind. Resultaat? Je beseft dat je niet mag hopen. Je weigert het te geloven. Je maakt jezelf wijs dat de baan hoe dan ook gesloten gaat zijn. Uiteindelijk sta je voor de rolluik van het park en zie je hem gewoon testrondjes draaien. Kan je je dat gevoel voorstellen?

    Ik hoef het me alvast niet meer voor te stellen: ik sprong letterlijk een gat in de lucht en omarm Sammy, die niet eens wist dat die baan in dit park stond en enkel op de hoogte was van de twee Schwarzkopfs. Maar oh wat zijn we blij. Dit beloofde een bangelijke dag te worden in Nagashima Spa Land.



    Van alle parken die we bezochten, heeft Nagashima Spa Land de minst bruikbare website als je geen Japans kan, werkelijk waardeloos. Ik vind na een week zoeken pas de openingstijden. De route bleek achteraf wel lekker makkelijk: we kiezen voor een gratis treinrit naar Kuwana (en rijden voorbij de halte Nagashima, wat een logischere plek leek om af te stappen: niets is minder waar), waar een goedkope bus ons binnen een twintigtal minuten naar het park brengt. Het was niet moeilijk om de juiste busstop te vinden, vlak naast die van de bus naar Getting off only.



    Net als in wel meer parken in Japan, worden bezoekers met tatoeages de toegang geweigerd in vier talen. Bizar, maar gelukkig voor ons hebben we er geen. In Tobu Zoo werd je er zelfs op gewezen dat als er toch bezoekers met tatoeages in het park werden gespot, deze uit het park zouden gezet worden zonder vergoeding. Nogmaals: op veel vlakken loopt Japan voor op andere landen, op sommige hinken ze nog ver achter.



    We waren iets te vroeg bij de (overigens best schattige) zij-ingang van het park, tijd genoeg om een gokje te doen in één van de drankenautomaten (zou fanta roos lekker zijn of niet?), een kijkje te nemen in het nabijgelegen winkelcentrum (deel van het resort) en onze tickets te kopen. Aan de kassa's stond een scherm met realtime info over gesloten attracties. We zagen hier en daar een kruisje en vergeleken dat met de namen op het parkplan, en het zag ernaar uit dat we enkel de Jet Coaster zouden missen qua credits. Dat en White Cyclone natuurlijk, die momenteel word omgebouwd tot Azië's eerste RMC. Het is niet voor niets dat Nagashima Spa Land soms het Japanse Cedar Point word genoemd. Zolang Ankarapark niet opent is het park hetgeen met de meeste coasters van Azië. We hadden veel om naar uit te kijken...



    Vlak voor de opening: welgeteld vijf Japanners en één overenthousiaste Sammy zijn van de partij. Natuurlijk is dit niet de hoofdingang, maar het was al duidelijk dat het vandaag erg rustig zou zijn in het park.



    Die zij-ingang was wel niet zo handig: als we van de ochtend wilden profiteren, stonden we perfect voor de kinderzone maar alle grote achtbanen liggen aan de andere kant van het park. Dat is echter geen probleem, want ook uit de hoofdingang stroomt er nauwelijks een paar honderd man naar binnen. We Wilden eigenlijk naar dat rode monster, maar we kwamen voorbij Shuttle Loop - en dat laten we echt niet liggen.



    Ik zal eens uitleggen waar nagashima Spa Land voor staat: attracties recht uit de fabriek kopen, ze zonder thema in het park zetten, hen de naam geven die op de folder van de bouwer stond en ze vanaf dan zo goed onderhouden dat je ze nooit hoeft weg te doen. Een absurde manier van werken voor sommigen, maar een zegen voor veel fans. Niet alleen omdat nagashima Spa Land in de loop van de jaren een indrukwekkend aanbod van voornamelijk Europese attracties heeft kunnen aanschaffen, ook omdat het lange voortbestaan van sommige met uitsterven bedreigde coasters daarmee bijna is verzekerd. In Nagashima draait de Schwarzkopf nog steeds met zijn vliegwiellancering en ik snakte ernaar dit eens uit te testen! De operations waren lekker Japans, maar niets kan dit moment nog bederven. We zitten klaar voor de lancering en als die komt ben ik positief verrast. Het klopt wat ze zeggen: die vliegwiellancering is een stuk krachtiger dan de LIM die Psyké nu heeft. Het is geen Red Force, maar toch - zeker voor zijn tijd - een knap staaltje techniek.



    De rest van de baan kennen we natuurlijk al, en het is heerlijk. Sammy de Schwarzkopffreak was meer dan tevreden met zijn eerste achtbaan in Japan. En ik was dat ook met deze prachtige coaster. De dag was goed begonnen!





    Daarna was het toch echt wel tijd voor die muur van staal die de hele wijde omgeving domineert. Hoewel de meeste attracties in het park zoals gezegd standaard zijn, wilden de Japanners hier in 2000 een achtbaan die elke andere in de wereld overtrof. Het moest de langste en hoogste achtbaan ter wereld worden. En het is hen gelukt: Steel Dragon 2000 bezit tot de dag van vandaag het record van de langste achtbaan ter wereld, en is nog steeds de hoogste achtbaan in Azië. De baan kreeg in 2013 trouwens treinen van B&M, wat me toch een stuk geschikter lijkt dan de lompe bakken die Morgan zo graag op zijn coasters zet. Na een drietal ritjes - ofterwel, een klein halfuur wachten dankzij de Japanse operations - was het aan ons. Ik doe mijn schoenen uit (bijna iedereen deed het), stop mijn rugzak in de locker en ga klaar zitten. De verbazing is groot als de operators die de beugels komt aanduwen dit zo zachtjes doet dat zelfs een vlinder er meer kracht achter kan zetten. Dit beloofd een hemels ritje te worden.



    Zoals altijd bij zo'n baan had ik eigenlijk te hoge verwachtingen die eerste rit. Let op, ik vond de baan fijn, maar niet de wereldtopper die ik in mijn hoofd ervan gemaakt had. Van de lengte merk je trouwens niet veel: de baan voelt lekker lang aan, maar je zou ook niet zeggen dat het de langste ter wereld is. Een re-ride later op de dag veranderd echter mijn mening aanzienlijk: ze rijden ondertussen met twee treinen, de wachtrij is gereduceerd tot niets en de wielen zijn al goed warmgelopen. Het resultaat is een rit vol met kracht en airtime, al hetgeen dat ik gehoopt en verwacht had van Steel Dragon. Op deze manier was de coaster wel een wereldtopper. Vooral het laatste lange rechte stuk vind ik heerlijk, waar je airtimeheuvel na airtimeheuvel hebt. Voor mij overklast deze baan makkelijk de andere hypers die ik deed, inclusief Fury, Leviathan en Thunder Dolphin. Wow!




    We maken tijd voor de eerste van vele plaspauzes en vervolgen onze credithunt. Het nadeel van de rustige dag is dat de dubbele attracties - dat zijn er maar liefst vijf - op halve capaciteit draaien. Dat is iets waar ik op zich wel kan inkomen, maar voor de credithunters is het toch jammer. Ik mis hierdoor één kant van de Wild Mouse en Sammy is zo'n uberfreak die ook Bobkarts meetelt. Maar zoals gezegd: begrijpelijk dat het park dit doet, want behalve twee coasterfanatici was er vandaag niemand die een ritje wilde maken in een attractie waarvan je een identieke versie ook kunt doen.



    De Wild Mouse was gewoon oké. Grappig detail: de baan is zo duidelijk uit de catalogus geplukt dat er zelfs kassahokjes bijstaan alsof het park een kermis is. Soms zeggen we dat een park als Blackpool of Grona Lund net in RCT is ontworpen. Maar Nagashima Spa Land is dat ook: door iemand die alleen maar standaard attracties durft plaatsen en niet beseft dat attracties kunnen kruisen met andere attracties. Best een gek park.



    De recentste achtbaan van het park, zolang de RMC niet opent, is Arashi. Ik heb dit type van S&S vorig jaar in Amerika al leren kennen en was toen wel gecharmeerd door deze iets minder intense versie van Intamin's Zacspins. Gooi dat iets minder intense maar in de vuilbak, dacht Nagashima, want onze rit op Arashi gaf me flashbacks naar Insane. Maar beeld je Insane voor in de tropische hitte. Goed voor één ritje, maar toch echt niet meer!





    Waar er voor de meeste achtbanen toch wel een rijtje stond ondertussen, was het voor de enige grote achtbaan van Japanse makelij in het park verdacht rustig. Een slecht voorteken of lag het gewoon aan de ongelukkige ligging? We zouden het snel weten. Ultra Twister is zo'n ding dat waarschijnlijk wel meer coasterfans intrigeert. Met zijn pipeline-ontwerp, bijna-verticale-drop en baanbrekende in-line twists stel je je al snel de vraag 'gek of geniaal?'. Na de rit zou ik eigenlijk eerder dat tweede zeggen. Het optakelen is best eng, maar de eigenlijke rit is heel goed te doen met zelfs wat gekke airtime op de eerste heuvel. De inversies zijn helemaal minder eng dan op een normale coaster. Het meest onnatuurlijke en schrikwekkende deel van de rit is de lift en het terugkeermechanisme.





    We deden ook even de Bobkart, welke vooral heel lang maar niet zo spannend was.



    Als een coasterfan naar Orlando gaat, is Manta één van de banen waar ze het meeste naar uitkijken. Zo ook het management van Nagashima Spa Land blijkbaar, want ze genoten blijkbaar zo hard van deze B&M Flying Coaster dat ze hem kopieerden. Laat je niet misleiden door de naam, de kap voor de achtbaantrein en het iconische splash-effect verraden waar het park zijn inspiratie vandaan haalt. Acrobat heeft een aardige setting, een oogstrelend kleurenpallet maar een afgrijselijke wachtruimte waar we een halfuur lang in gestraft worden vanwege onze drang om erop te zitten.


    Mijn ogen... De ventilatoren waren echter wel welkom



    Na weeral de volledige drie treinen gewacht te hebben is het aan ons. Ik was benieuwd: Air vond ik tof, Superman nog een stuk beter vanwege zijn Pretzel, en deze baan was weeral een maatje groter. Bij Flying Coasters betekend dat blijkbaar ook beter, want een ritje op Acrobat is echt om van te smullen. Het hoogtepunt is zeker en vast de Pretzel Loop, maar ook de rest is verbazend intens en fijn. Nagashima Spa Land heeft hiermee wederom een statussymbool in huis gehaald.





    We besluiten iets te gaan eten, maar wanneer we op zoektocht naar een restaurant een Schwarzkopf zonder wachtrij tegenkomen word de verleiding toch te groot. Looping Star is een achtbaanmodel dat mij heeft gevormd als persoon, elke keer als ik er één tegenkom word ik spontaan gelukkig. Ik schreef in mijn TR van Zoomarine dat ik vreesde voor het laatst een ritje te hebben gemaakt op dit legendarische achtbaanmodel, maar damn wat ben ik blij ongelijk te hebben. Het was nochtans op het randje: de achtbaan stond heel lang in 'uitzonderlijk langdurig onderhoud' op de site van het park.



    En het resultaat van dat uitzonderlijk langdurig onderhoud mag er beslist zijn. De lift neemt ons sneller dan anders tot het hoogste punt van de baan en ik zweer dat er tussen first drop en eindremmen een stuk of tien seconden minder zitten dan anders. Die trein vliegt door zijn baan alsof hij Sepukku moet plegen bij een seconde vertraging. Man, wat een intense coaster is dit op deze manier... Enkel Schwarzkopf's soepelheid - ondersteund door Nagashima's onderhoud - zorgen ervoor dat de extreem snelle bochten van de baan geen pijnbak maken. Tegen het einde van de dag was het dan ook met recht de achtbaan waarin we hier het meeste ritjes zouden maken.





    Met de magen gevuld vervolledigen we onze credithunt. We doen nog een bejaarde coaster, ditmaal een Arrow. Corkscrew was in 1979 misschien een indrukwekkende baan, nu valt hij niet eens meer op in het park. Jammer, want buiten dat het een prachtige baan is qua looks, rijd de trein ook botersoepel over de track. Ik kon echt wel genieten van deze coaster!





    In der kinderzone van het park genieten we van een wachtrijloos ritje op Peter Rabbit Coaster en Children Coaster, geen van beiden erg memorabel maar de counter klaagt niet. Heel de kinderzone ziet er prima uit maar wijkt niet af van het basisconcept van het park: standaardattracties, asfalt, alles kraaknet en ordelijk naast elkaar geplaatst. Het hele park heeft met deze inrichting, en met deze attracties veel weg van een museum. Het grote Aziatische museum van achtbanen door de decennia heen. Wat voor coasterfan word hier niet door warm gemaakt?







    Nu we toch over museums bezig zijn: sommige attracties horen daar eigenlijk in. Intamin freefalls zijn bijna uitgestorven in Europa en Amerika, maar japan heeft die brief nooit gehad. Waarom zouden ze? Als het werkt, werkt het. Freefall gaf net zo'n goede rit weg als zijn broertje in Italië, al is in Movieland Studio's de spanningsopbouw wel beter. De diepte in storten om dan ineens op je rug liggen blijft een bizar maar fijn gevoel. Enkel de ruwe bewegingen die het bakje daarna maakt om terug recht te staan moet je erbij nemen...



    We waren zo snel door de achtbanen van het park heen dat we tijd genoeg hadden voor een bisnummer op de toppers, een bezoek aan het sfeervolle spookhuis, en ritjes op het reuzenrad, de monorail en het treinritje. Jammer genoeg bleef de Jet Coaster de hele dag gesloten, maar veel andere attracties die aan de ingang van het park als gesloten stonden aangeduid zijn in de loop van de dag toch opengegaan. Respect!






    Wij kregen het roze bakje met de kuikentjes...



    Nagashima Spa Land staat bekend om zijn obsessie met schommelschepen. Ze vonden een schommelschip van normaal formaat niet voldoende en bouwden een gigantisch duelerend exemplaar. Vervolgens noemden ze dat Viking, niet omdat dat logisch is maar waarschijnlijk omdat het in de folder stond.



    Ietwat jammer dat ik de originele White Cyclone nooit heb kunnen doen. De constructie domineert het park wanneer Steel Dragon dit niet doet. Ik twijfel er niet aan dat de gigantische woodie een uitstekende RMC zal worden, en dat zorgt gewoon voor een extra reden snel terug naar het park te komen.







    Dat was Nagashima Spa Land zo ongeveer. Het park is niet gethematiseerd, maar heeft op zijn eigen manier erg veel sfeer. Ze hebben veel standaardmodellen, maar veel daarvan zijn inmiddels bijna terug uniek. Onderhoud kunnen ze als de beste en de toekomst ziet er alleen nog maar mooier uit. Maar het beloofde land is het park ook zeker niet. De Japanse pretparkcultuur is er één van attracties sluiten als het regent, trage operations en fastpassen die de rijen nog ergerlijker maken. Ook Nagashima Spa Land maakt zich hieraan schuldig en dat is best jammer. Op deze rustige en zonnige dag merkten we er echter niets van, wij hadden een echte topervaring.


    Hopelijk tot snel!

    Het park stal zeker en vast mijn hart en was ook wel alles wat ik ervan had gehoopt. Ik kijk er echt naar uit om het resort - dat jaarlijks ongeveer evenveel bezoekers als Europa-Park trekt - te zien groeien tegen een herbezoekje dat er zeker in zit. Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    wederom met plezier gelezen !

  3. #3

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    Stomme Jappen met hun anti tattoo beleid, die leven blijkbaar nog in de middeleeuwen ofzo.

  4. #4

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    Schitterende, propere Japanners: zie supportersvakken en kleedkamers op het WK voetbal. Mensen met opzichtige tattoos weigeren ... te gek voor woorden, al snap ik die permanente huid-grafitti-rage niet bij teens en tweens. Beroep met heel veel toekomst: tattoo-verwijderaar.

    De trage operators en de weers-overgevoeligheid: ik wacht op je (horror)vehalen over dat park aan de voet van die 'berg'. Nog vooruitlopend: ik kan me moeilijk inbeelden dat het er even traag aan toe gaat in de Japanse Disney's of Universal.

  5. #5

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    Stomme Jappen met hun anti tattoo beleid, die leven blijkbaar nog in de middeleeuwen ofzo.
    Het is werkelijk te onnozel voor woorden: als er in België een bedrijf zo zou omgaan met hun bezoekers zou het hele land in rep en roer staan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Schitterende, propere Japanners: zie supportersvakken en kleedkamers op het WK voetbal. Mensen met opzichtige tattoos weigeren ... te gek voor woorden, al snap ik die permanente huid-grafitti-rage niet bij teens en tweens. Beroep met heel veel toekomst: tattoo-verwijderaar.

    De trage operators en de weers-overgevoeligheid: ik wacht op je (horror)vehalen over dat park aan de voet van die 'berg'. Nog vooruitlopend: ik kan me moeilijk inbeelden dat het er even traag aan toe gaat in de Japanse Disney's of Universal.
    Nog even geduld ;p. Bedankt voor de comments!

  6. #6

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    Bedankt voor dit alweer erg leuke TR, Ignace!

    Dit park staat behoorlijk hoog op m'n verlanglijstje. Blijkbaar is dat terecht!

  7. #7

    Re: [TR] Nagashima Spa Land 04/06/2018

    Dit park staat ook hier hoog op mijn verlanglijstje, hoop er toch ooit eens te geraken vooraleer die Schwarzkopfbanen verdwijnen.
    Ik heb je serie Japan TR's - tot nu - met plezier gelezen, bedankt !
    Laatst gewijzigd door jefke88; 03-08-18 om 13:20.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •