X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1

    [TR] Parque Espana 05/06/2018

    31/05/2018: Tokyo Dome City
    01/06/2018: Sea Paradise
    01/06/2018: Yokohama Cosmoworld
    01/06/2018: Tokyo Joypolis
    02/06/2018: Tobu Zoo Park
    02/06/2018: Hanayashiki
    03/06/2018: Yomiuriland
    04/06/2018: Nagashima Spa Land
    05/06/2018: Parque Espana
    05/06/2018: Sea Train Land
    06/06/2018: Lagunasia
    06/06/2018: Higashiyama Zoo
    07/06/2018: Universal Studios Japan
    08/06/2018: Misaki Park
    08/06/2018: Universal Studios Japan
    09/06/2018: Himeji Central Park
    09/06/2018: Hirakata Park
    10/06/2018: Ikoma Skyland
    11/06/2018: Fuji-Q Highland
    12/06/2018: Tokyo Disneyland
    13/06/2018: Tokyo DisneySea
    14/06/2018: Tokyo Disneyland
    14/06/2018: Tokyo DisneySea
    15/06/2018: Toshimaen
    16/06/2018: Fuji-Q Highland

    Ik houd van Mack en B&M, Eviva Parque Espana!

    De grote parken van Japan zijn uiteraard een must do als een pretparkfan het land bezoekt. Ik raakte echter vele jaren geleden al geïntrigeerd door wat een B-park in Japan leek: Parque Espana, ook wel bekend als Shima Spain Village. Jammer genoeg ligt het park een heel eind reizen vanaf onze dichtstbijzijnde verblijfplaats op de trip in Nagoya. Ook jammer: deze twee uur durende treinrit zit niet inbegrepen in onze Japan Rail Pass. Heen en terug zou de treinrit zeventig euro kosten, en het park is beslist niet goedkoop. Maar dromen zijn er om na te jagen en we zijn voor het eerst in Japan: op naar Ugata.



    Een ticketje voor de bus regelen blijkt best een opgave. Het automaat bied enkel Japanse info en het loket is nog gesloten. Gelukkig word het loket vijf minuten na onze aankomst toch geopend en kunnen we zonder verdere problemen (gewoon op de folder van het park wijzen) een ticketje voor de bus naar het park kopen.





    Het werd meteen duidelijk wat voor dag het zou worden. Warm weer en een verlaten pretpark: hier kan ik wel aan gewend geraken! Eerst een ticketje kopen en dat is best prijzig voor Parque Espana. 5300 yen, ofwel iets meer dan veertig euro: benieuwd of het park die prijs waard is.





    De eerste indruk was alvast positief. De inkom was mooi gemaakt en proper onderhouden. Spanjekenner Sammy wijst terwijl we door het park lopen alle gebouwen aan en vertelt me waar in Spanje ik de originele exemplaren kan vinden. Als ik alleen was zou ik enkel een paar mooie stukjes thema zien en zouden de verwijzingen mij ontgaan.








    Pretparkfans gaan waarschijnlijk na de opening van het park eerst naar Fiesta Plaza, het Catalonische themagebied met de bekendste achtbanen van het park. Hoewel het er zeker niet sfeerloos is, is dit gebied net iets minder mooi dan de andere in het park. Als coasterfan heb je echter geen reden om te klagen.





    Eindelijk sta je dan voor een achtbaan waar je al jaren graag op wil... En het word alleen maar beter, want zijn buur deelde die mythische status in mijn hoofd. First things first: Banshee mag dan de langste B&M inverted ter wereld zijn, maar Pyrenees was de vorige recordhouder. De achtbaan heeft wat weg van een combinatie van Batman en katun: ofterwel één van de meest intense coastermodellen ter wereld en één van mijn favoriete coasters ter wereld. Ik denk dat het ik er geen tekening bij moet maken hoe enthousiast ik was?



    We haasten ons naar het lege station en mogen meteen frontseat de lifthill op. Ik was fan toen we terug in de remmen stonden, maar ik was niet van mijn sokken geblazen. Pyrenees was een beest van een baan met zelfs een geslaagd airtimemomentje tegen het einde van de rit, maar bij lange niet één van de beste inverteds. Later op de dag is de baan echter warm gedraaid en dan word duidelijk dat Pyrenees zeker wel een geduchte concurrent is voor elke B&M Inverted op aarde. De trein rent als een gestoorde over de track en duwt je lichaam elke inversie in de stoeltjes. Ik vind het moeilijk om hem tegenover Katun te beoordelen gezien die zo'n legendarische status in mijn hoofd heeft, maar met elke andere inverted op mijn lijstje veegt Pyrenees de vloer. Topbaan!



    Aan de ingang van de achtbaan stond een tourniquet met een tellertje. Om twee uur 's middags waren er exact 140 bezoekers in de coaster geweest die dag.









    Eén van de meest recente investeringen van het park is een uitbreiding aan de kinderzone, waar we Kiddy Montserrat aan de teller konden toevoegen. Best een grappig baantje, maar wederom kregen we maar één rondje.





    Dan was het tijd voor die andere achtbaan waar ik al jaren naar uitkeek... De grote broer van de kiddie die we net deden en een meesterwerkje uit Waldkirch. Gran Montserrat is het resultaat van een hete nacht tussen Eurosat en Calamity Mine, en als dat niet goed klinkt... Het is feitelijk een coaster van hetzelfde model als Eurosat, maar dan met twee klassieke lifthills in plaats van een trommellift. De layout van de baan lijkt redelijk braaf, maar wie Eurosat kent weet wel wat ze mogen verwachten: richtingswissels aan een te hoge snelheid en bochten die zo krap gemaakt zijn dat de intensiteit van de B&M kinderspul lijkt. Wat een heerlijke baan is dit, 11/10.





    Onder de Mack-baan ligt nog een klassieker van de Duitsers: een prima Mack flume, die degelijk maar niet bijzonder was. Splash Montserrat leek ons trouwens een exacte kopie van de Log Flume in Europa-park, dus je weet wel wat je kan verwachten hier.





    Tussen de grote attracties staat er een vreemdsoortig kasteeltje waarvan we niet wisten wat erin zat. We besluiten het gewoon uit te proberen en worden positief verrast door een cirkelvormige darkride waarin je op verschillende animatronics moet schieten. Het zijn best gruwelijke poppen, maar dat maakt Batalla Del Alcazar"Adelante" des te leuker.





    Nog een onverwachtse attractie - dit park heeft er best veel - draait rond het bekende (en niet bepaald Spaanse) verhaal van Alice in Wonderland. Deze attractie is een combinatie van een spiegeldoolhof en het Toverhuis in Toverland. Je krijgt een toverstok mee om bepaalde scenes in werking te stellen en op het einde vecht je ook tegen het één of het ander, mijn geheugen laat het even afweten. Wat ik wel nog weet was dat we positief verrast waren door de kwaliteit en lengte van deze attractie.



    We besloten ook een show mee te pikken - ik heb er geen foto's van - en dat was best absurd. We moesten voor de show die we uitkozen vierhonderd yen betalen, ofwel enkele Euro's. Vervolgens kregen we wel een drankje in de plaats, we moesten kiezen tussen fruitsap en koffie met ijsblokjes. Vervolgens mochten we de zaal in, waar het duidelijk werd dat er niet heel veel volk in kon. Op deze rustige dag was de zaal echter voor nog geen kwart gevuld. Ik genoot best van deze flamenco-show. Behalve ons zaten er bijna alleen bejaarde Japanners in de zaal, ik heb geen idee waar die allemaal ineens vandaan kwamen. Jammer genoeg was de grootste show van het park niet open vandaag.


    En toen we buitenkwamen, begon de gigantische parade



    Toen was het écht wel tijd om de coasterbingo te verzekeren. Veel achtbaanfans die in het park komen hebben de laatste achtbaan van het park niet, want de baan heeft een periode lang SBNO gestaan en ook daarbuiten is de coaster blijkbaar vaak dicht. Wat ben ik blij dat we Steampunk Coaster iron Bull niet moesten missen! De achtbaan is lekker japans met zijn rare bochten en knikken hier en daar, maar in het donker is deze coaster echt een toppertje ondanks zijn bescheiden statistieken. Halverwege de track komt de trein tot stilstand in een soort oven, waarna je een tweede lifthill oprijd voor nog enkele bochten en een drop. De hal is schaars verlicht, maar je ziet duidelijk dat het er mooi is aangekleed. Bizar ding, maar wel echt een fijne coaster.







    Sommige mensen in het gezelschap houden niet van Japans eten en als tegemoetkoming aten we vandaag lekker paella in één van de vele restaurants van het park. Het was best bizar dat ze zowat al hun horeca openhouden als het park verlaten is, maar een tafelbedeningrestaurant voor onszelf hebben is ook eens een leuke ervaring dus we klagen niet. Het eten was niet heel goedkoop, maar wel heel lekker.





    Het achterste deel van het park is zowaar nog een stuk mooier dan de entree. De attracties hier liggen verspreid over een prachtige vallei en het uitzicht dat je hier hebt is indrukwekkend.



    Het eerste wat we hier tegenkomen is een kasteel met daarin een museum over Spanje. Zo zien we toch nog wat cultuur op deze trip, helaas niet van het juiste land maar kom.





    De hilariteit is groot wanneer we een gebouwtje binnengaan en plots op de meest jolig verlichte roltrappen ter wereld staan. Je gaat hier een flink stuk bergaf.



    Nog een verborgen toppertje is een bootvaart die ooit veel meer voorstelde dan vandaag. Feliz Cruise was een aangename boottocht langs allerlei miniatuurtjes, maar rond de attractie zie je sporen van de splash die hier ooit stond: een prachtig galjoen vormde ooit het station, en de grote hal aan de andere kant van het vijver was duidelijk ooit de in- en uitgang van een darkride met een drop. Zonde dat deze niet meer bestaat!









    Van een andere darkride kunnen we gelukkig nog wel genieten vandaag. Don Quixote's Magical Flight vond ik, hoewel ietwat cartoonesk, een meer dan behoorlijk knappe attractie. Het is mooi dat het park zo hard inzet op darkrides, want waarschijnlijk sluit hier ook gewoon alles bij het eerste druppeltje regen en zo hebben de bezoekers toch nog wel een paar attracties die ze wel kunnen doen.



    Je kon ook een kijkje nemen in de boot die vroeger diende als station van de darkride-splash, tenminste op de eerste verdieping.





    De terugweg op de heuvel was zonder roltrap, maar dwars door een ietwat goedkoop ogend sprookjesbos en een zeer charmant Spaans dorpje.







    Als we door het park lopen komen we warempel nog een darkride tegen. Illumination Ride "The Nutcracker" trok echter aan het kortste strootje toen het budget werd uitgedeeld. Je rijd letterlijk de hele tijd voorbij scènes die enkel bestaan uit lampjes. Dit moet wel één van de meest bedroevend slechte attracties in Japan en ver daarbuiten zijn. Het park kan veel beter.



    Parque Espana liet een geweldige indruk achter. Het is een mooi park in een prachtige setting met genoeg topattracties om een doorgewinterde pretparkfan geïnteresseerd te houden. Ik zou zeker overwegen om het nog eens op de planning te zetten, ondanks de moeite en het geld dat het kost om er te geraken. Tegenover Nagashima Spa Land lijkt het aanbod eerder beperkt, maar ik durf te zeggen dat Parque Espana me toch ietsje meer kon bekoren. Bedankt voor het lezen!
    Laatst gewijzigd door Ignace; 11-07-18 om 09:47.

  2. #2

    Re: [TR] Parque Espana 05/06/2018

    Bedankt voor je TR. Weer een vreemde eend in het rijtje, maar ziet er wel een boeiend park uit!

  3. #3

    Re: [TR] Parque Espana 05/06/2018

    Het eerste Japanse pretpark vanuit je tripverslagen dat er overtuigend uitziet om het zelf eens te gaan bezoeken. Mede door de goede thematisatie en de keuze ervan (eviva Espana). Anderzijds lijken ze ook een mooi aanbod te hebben.

  4. #4

    Re: [TR] Parque Espana 05/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Bedankt voor je TR. Weer een vreemde eend in het rijtje, maar ziet er wel een boeiend park uit!
    Zeker en vast! Het is bijna het enige echte Japanse park dat we deden dat zich echt had ingespannen van de totaalbeleving een even grote attractie te maken als de rides zelf.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Het eerste Japanse pretpark vanuit je tripverslagen dat er overtuigend uitziet om het zelf eens te gaan bezoeken. Mede door de goede thematisatie en de keuze ervan (eviva Espana). Anderzijds lijken ze ook een mooi aanbod te hebben.
    Het park is voelt (en niet door de themakeuze ) veel 'Europeser' dan Aziatisch, als Japanse parken je op zich niet aanspreken is het niet verwonderlijk dat Parque Espana wel aanlokkelijk lijkt. Het is een vreemd park op zijn locatie.

  5. #5

    Re: [TR] Parque Espana 05/06/2018

    Toen ik de inleiding las, dacht ik echt: 'Ignace, wat heb je nu weer uitgestoken...'. Maar na het lezen van het TR, kan ik eigenlijk wel begrijpen dat dit park bucket list materiaal was voor jou!

    Ik kan me niet inbeelden dat ik er zelf zoveel kost en moeite voor zou overhebben, maar het park lijkt me zeker wel een pareltje om te bezoeken!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •