X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7

Draadweergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [TR] Lake Compounce, huis van één van 's werelds beste woodies? - 9 juni 2018

    1. 8 & 9 juni 2018: Six Flags New England
    2. 9 juni 2018: Lake Compounce
    3. 10 juni 2018: Six Flags Great Adventure
    4. 11 juni 2018: Hershey Park
    5. 12 juni 2018: Kings Dominion
    6. 13 juni 2018: Busch Gardens Williamsburg
    7. 14 juni 2018: Carowinds
    8. 15 juni 2018: Six Flags over Georgia
    9. 16 juni 2018: Dollywood
    10. 17 juni 2018: Kentucky Kingdom & Six Flags St Louis
    11. 18 juni 2018: Silver Dollar City
    12. 19 juni 2018: The Blue Flash
    13. 19 juni 2018: Holiday World
    14. 20 juni 2018: Kings Island
    15. 21 & 22 juni 2018: Cedar Point
    16. 23 juni 2018: Coney Island New York






    Dit tripreport wordt in 2 delen geschreven. Het eerste deel gaat over Boulder Dash, de coaster waardoor de
    meesten dit park zullen kennen. Het andere deel zal over de rest van het park gaan en wordt later in dit topic gepost.

    Lake Compounce stond oorspronkelijk niet op de planning van onze East Coaster Tour, ik heb mijn vriend moeten overtuigen om het parkje toch aan te doen. In feite kon Lake Compounce best genegeerd worden ten gunste van grotere parken, ware het niet de aanwezigheid van één specifieke houten achtbaan. Een houten achtbaan die in 2004, 2013, 2014, 2015 & 2016 als allerbeste houten achtbaan ter wereld verkozen werd in de Golden Ticket Awards. En vorig jaar eindigde hij daarin op plaats drie. We hebben het over Boulder Dash, geprezen door quasi alle coasterfans als één van de beste houten achtbanen ter wereld. Dit mochten we dus zeker niet missen.



    Bron: Coasterforce



    Boulder Dash werd in 2000 geopend in Lake Compounce en is gebouwd door Custom Coasters International. Opvallend genoeg eindigde het toen ‘maar’ 12e in de Golden Ticket Awards in de categorie ‘beste houten achtbaan’, maar in de jaren erna werd Boulder Dash zijn reputatie gemaakt, de baan krijgt langs alle kanten lof en wordt bij de betere houten achtbanen ter wereld genoemd. Na dat openingsjaar eindigde hij trouwens nooit lager dan de vijfde plaats in de Golden Ticket Awards. Tussen 2013 en 2016 werd hij zelfs gewoon telkens verkozen als dé beste houten achtbaan.





    Zijn locatie helpt zeker mee aan zijn hemelse reputatie. Lake Compounce is niet zo’n groot park en ligt vlak naast een bosrijke heuvel. Op die heuvel, tussen de bomen in, is Boulder Dash gebouwd. Het is dus een echte terreincoaster en het razen tussen de bomen geeft een extra element aan de baan. Qua lay-out is de baan simpel: vanuit het station draai je de lift op. Eenmaal boven is de first drop een bocht die je zijdelings langs de heuvel laat razen. Na enkele bunny hops krijg je een bocht die je 180° draait en weer enkele bunny hops instuurt vooraleer je de remzone bereikt en de rit over is.


    Boulder Dash moet het dus zeker niet hebben van leuk bochtenwerk, maar van zijn bunny hops die airtime zouden moeten opleveren. Zo wordt de baan ook omschreven, als een echt airtime machine. En daar is op zich niks mis mee, een baan mag best leuk bochtenwerk ontbreken zolang het maar goede airtime aflevert, persoonlijk verkies ik de achtbanen met (stevige) airtime meer dus dat speelt zeker in het voordeel van Boulder Dash. Hoewel dit alles heel hoge verwachtingen zou kunnen scheppen, verwachtte ik van Boulder Dash ook niets meer dan een leuke baan te zijn met leuke porties airtime. Een baan met een hoog pleziergehalte.





    Dat werd een teleurstelling. Van een airtime machine was er op ons ritje weinig te merken. Niet alleen was het aantal airtime momenten beperkt, waar je dan airtime had was het maar een zwakke floating airtime. Voor een baan die het van zijn airtime moet hebben heel teleurstellend, op de B&M hypercoasters word je sterker uit je stoeltje getrokken. Verder was de soepelheid en het comfortgehalte van de baan ook niet erg goed. Nu goed, een houten achtbaan kan wel wat wilder en ruwer zijn dan een stalen achtbaan, maar soms is te gewoon te. Op sommige plaatsen gaf Boulder Dash een lelijke stoot weg. In het algemeen vind ik hem nog net doenbaar qua ruwheid maar het mag zeker niet meer worden dan dit.


    Ik heb hem in het midden van de trein bereden, achteraf hoorden we van anderen dat front de beste plaats zou zijn. Jammer genoeg konden we dat niet meer uittesten maar een baan die als één van de beste ter wereld wordt omschreven mag best wel op meer dan één plaats goed zijn. Nu komt Boulder Dash in mijn lijst van houten achtbaan als matig te staan, eerder onderaan dan bovenaan. Al het lof dat deze baan krijgt valt nu echt niet goed te begrijpen… Hadden we toevallig een slechte dag? Lag het aan de trein? Het zou kunnen maar aan mij gaat de Boulder Dash hype in ieder geval voorbij. Achteraf gezien heb ik toch spijt dat ik geen tweede ritje gedaan heb maar ter plekke had ik daar niet echt zin in. Daarvoor was de teleurstelling te groot en de opeenvolging van een ritje Wildcat (andere houten achtbaan in het park) gevolgd door de rit op Boulder Dash leverde een kleine hoofdpijn op.





    Er zijn eigenlijk maar drie punten waarop Boulder Dash hoog scoort. Een topsnelheid van 96,6 km/u is niet slecht en die snelheid lijkt hij gedurende de rit niet te verliezen. Dat hij omringd is door bomen verhoogd het snelheidsgevoel natuurlijk alleen maar. De baan is ook vrij lang, 1.440,2 meter om precies te zijn. Boulder Dash is daarmee de negende langste woodie ter wereld, nog net in de top 10 dus. En de derde troef van de baan is natuurlijk zijn omgeving. Qua thematisatie is er weinig aangebracht, het is niet meer dan een kaal station en een echt thema ontbreekt. Maar die ligging op de heuvel, in het bos, doet toch wel erg veel voor de baan.


    Maar op alle andere zaken scoort Boulder Dash ondermaats. De first drop is niet zo hoog en lang, nauwelijks benoemenswaardig. Bochtenwerk ontbreekt deze baan ook zoals eerder vermeld en de baan maakt het helemaal niet goed door veel of stevige airtime aan te bieden in de plaats. Daarvan kun je makkelijk uit afleiden dat de baan ook niet erg intens is. En ook qua soepelheid en comfort kan Boulder Dash geen mooie papieren voorleggen. Veel te ondermaats om van een wereldbaan te spreken. Misschien hebben wij pech gehad, op basis van onze ervaring raad ik eerder aan interessantere achtbanen in de buurt te gaan doen.



    • Origineel artikel inclusief #CoasterWorld score & extra foto's kan je hier terug vinden
    Laatst gewijzigd door Phadd-F; 13-05-20 om 15:19.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •