Ik heb gekozen voor operatief, maar het hangt af van de attractie. Bijvoorbeeld Fenix wist ik van de openingsdatum dus een paar dagen daarna ben ik met mijn vrienden geweest waarmee we jaarlijks de opening van één grote attractie enkele dagen later samen doen. Vorig jaar deden we hetzelfde met Symbolica. Het voordeel is dat effecten die in het begin werken en daarna niet meer gespot kunnen worden. Maar het nadeel, en wat meestal van toepassing is, is dat de afwerkingen er dan nog niet zijn.

Onlangs was ik in Europa-Park en dus voor de opening van de nieuwe Can Can coaster. Gezien het een vernieuwing is, lag ik er minder wakker van om die niet te doen.

Liseberg heb ik toch nog even uitgesteld door de onzekere openingsdatum van Valkyria. Uiteindelijk staat het park op de planning voor volgend jaar.

Maar ik ga bijvoorbeeld niet naar Orlando gaan in het openingsjaar van Star Wars Land, want die eerste drukte wil ik absoluut vermijden. Een redden waarom ik ook dit jaar naar Disneyland Anaheim ben geweest, om de drukte voor te zijn.