Er beweegt weer iets in Bellewaerde. Geen nieuwe attractie, maar plannen van een vernieuwde inkom aan parking C / Mexico zijn openbaar geworden:

Naam:     BW_Inkom.JPG
Bekeken:  8218
Groote:   146,5 KB

Naam:     BW_Inkom-T.JPG
Bekeken:  8227
Groote:   51,7 KB

Uit de nota van de aanvraag omgevingsvergunning lees ik alvast volgende zaken:

Het betreft het slopen van een bestaand inkom gebouw (rood gearceerd op de profieltekening) en het bouwen van een nieuwe volwaardige inkom aan parking C + heraanleg van de omgeving rondom het nieuwe inkomgebouw.

Op de huidige locatie bevindt zich nu een klein inkomgebouw. Dit gebouw is echter gedateerd. Om ook de bezoekers die toekomen aan parking C, een volwaardige toegang tot het park te bieden werd er beslist om het gehele gebouw te slopen. De nieuwe inkom zal beter de wensen van de bezoekers kunnen behartigen en een betere werking van security bieden.

Binnen- en buitenkant van de bezoekersruimtes zullen afgedecoreerd worden in een Mexicaanse, fantasierijke sfeer van kleuren en beleving.

Het toekomen van de parkbezoeker verloopt eerst via het securityplein. Dit plein zal de wachtende bezoeker opvangen alvorens ze de securitycontrole (met metaaldetectoren) moet passeren. De controle gebeurd onder een luifel. Aan dat luifel is een lokaal voorzien waar het securitypersoneel haar persoonlijke spullen kan achterlaten. Op het lokaal is een toren geplaatst, deze dient als herkenningspunt voor de bezoeker bij het toekomen op parking C.

Eens de securitycontrole doorstaan, wordt de bezoeker opgevangen op het toekomstplein. Dit plein geeft toegang tot publieke toiletten, ticketverkoop en een infopunt. Via een ticketcontrole onder de grote luifel kan de bezoeker het park betreden. Zo komt hij/zij toe op het parkplein met fontein. Hier heeft hij/zij toegang tot het infopunt, een lockerruimte en een retailshop + koffiebar.

Het infogebouw is een quasi gelijkvloers gebouw. Maar het terrein is sterk afhellend naar het park toe en dat heeft zijn inpact op de vloerpassen van het infogebouw. Op niveau 000 zijn gelegen: een infopunt (bereikbaar vanaf het toekomstplein en het parkplein), een bergruimte, een vergaderruimte, verkleedruimte voor de masquotte, technische ruimte, lockerruimte en retailshop + koffiebar. Via interne trappen kan je het niveau van de ticketkassa’s bereiken, niveau +050. Het publieke toilet is functioneel losgekoppeld van het infogebouw, maar vormt wel nog steeds één visueel geheel. Dit is gelegen op niveau +100. Ten zuiden van het inkomgeheel, wordt in de oksel van het infogebouw een hondenkennel ingepast.

Het hoogste punt van het inkomgeheel is de toren die vanaf niveau 000 een hoogte heeft van 14,35m.


Naar mijn inziens is dat toch al meer dan 30 jaar broodnodig. Eindelijk zou ik zeggen. Je komt daar op dit ogenblik wel heel mottig toe met dat miserabel gebouwtje. Ik merk ook op dat ze het pad van de ingang naar de Boomerang terug zullen openleggen. Dat was gesloten in de tijd dat Los Piratas er kwam om iedereen rechtstreeks op het Mexicoplein te krijgen.
Ook hopen dat ze wat werk steken in de decoratie en aankleding. Die plannen zijn niet beschikbaar.