X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    [TR] Toverland (04/08/2018)

    Wanneer parken mij een fijne dag bezorgen voel ik mij moreel verplicht om er ook geld uit te geven zodat ze het goede werk kunnen verder zetten. Hetzelfde principe gaat op voor parken die megalomane uitbreidingen doen. Geen enkele uitbreiding was de afgelopen pakweg twintig jaar zo megalomaan én bereikbaar als die van Toverland.

    Na een kleine maand Zuid-Afrika - inclusief een pretparkhartaanval door op de parking van Gold Reef City jammerlijk met de rest van de groep te moeten afbuigen naar het apartheidsmuseum. Maar dat is een ander verhaal… - was het bezoekje richting Sevenum dus bijzonder snel geboekt. We kozen voor de midzomeravond op zaterdag 4 augustus. Hoewel het park tot 23u zou open blijven joeg ik mijn metgezel op onchristelijk vroege uren de trein op, zodat we rond openingstijd bij het park zouden zijn en de drukte voor zouden zijn. Ik kan je nu al verklappen: het was niet druk en het zou ook niet druk worden.

    De weg naar de entree deed ons al huppelen van enthousiasme. Er zijn bitter weinig parken die dat op een ochtend én komende van de parking van mij gedaan krijgen. Er zijn ook bitter weinig parken die met zoveel zorgvuldigheid en zin voor detail hun paden aanleggen. De entree en bij uitbreiding het hele inkomgebied zijn een feestje voor de zintuigen. Bij deze tropische temperaturen moet Toverland ook nog maar weinig doen om mij een instant vakantiegevoel te bezorgen. Port Laguna zet een maatstaf voor het park die zeker niet in alle hoeken wordt geëvenaard.

    Omdat Maximus Blitzbahn het capaciteitskneusje is kozen we op de rotonde de tweede afslag, waarvoor we beloond werden met een wachttijd van amper 5 minuten. De bob was voor mij nieuw gezien mijn laatste bezoek van 2013 dateert. Het is zeker een verbetering en ik heb de laatste bocht geen seconde gemist: het is een godsgeschenk dat die euro’s in de uitgebreid gedecoreerde wachtrij en een wauwelend rendier zijn gestopt. Zeker wanneer die wachtrij later op de dag oploopt tot 45 minuten. Drie kwartier aanschuiven blijft te veel voor een dergelijke attractie, maar het is fijn om de dwazen die zich er toch aan wagen te belonen met wat vermaak onderweg in plaats van een ordinaire veestal.

    Naam:     toverland plattegrond.png
Bekeken:  6618
Groote:   1,55 MB

    Een klein oponthoud te wijten aan een wachtrijloze dwervelwind daargelaten was Merlin’s Quest het volgende punt in ons aanvalsplan. De nieuwe zone wordt je bij het betreden op een dienblaadje aangeboden. Als we de ervaring vergelijken met kijken naar een mooie auto zouden we enkel één spijtige duivenschijtvlek opmerken die op de linkerspiegel de lak aan het vermassacreren is. De loodsmuur waarlangs fenix binnen en buiten vliegt is zonde van het verder smetteloze schouwspel. De paden in het gebied zijn mooi uitgewerkt en je hebt een aantal alternatieve routes waardoor je makkelijk kan rondslenteren in het gebied. Details als afdrukken en sporen in de weg en enkele fijne watereffectjes maken het geheel heerlijk dynamisch en interactief.



    Ook de rij voor Merlin’s Quest bleek vrijwel onbestaande, maar het dispatchen verliep naar de trage kant. Ik geloof echter niet dat een apart in en uitstapstation héél veel in capaciteit zou schelen. Problematischer is het feit dat de hele wachtrij onbeschut is, wat zowel bij regen als bij zonneschijn jammer kan zijn. Het boottochtje doet wat je van zulke boottochtjes mag verwachten met als bonus een fijne darkride-sectie enkele mooie zichtlijnen en een fijne kruising van bootjes die net uit de darkride komen met bootjes die er net in gaan. In ons geval verklapte een dolenthousiaste kleuter ons bij dat laatste punt alles wat we daarbinnen zouden tegenkomen. Spoilers bestaan ook offline…
    Binnenin wordt er op een fijne wijze gespeeld met je verwachtingen. Misleiding is doorgaans een kwalijke praktijk, maar in darkrides vind ik het prachtig. Veel opbouw of verhaallijn is er niet, maar het is allemaal wel sfeervol.



    Na een korte milkshakepauze is het tijd om de hoofdvogel af te schieten en in dit geval is die hoofdvogel ook een vuurvogel. Tijd voor Fenix!
    Maar voor jullie mee afdalen in de krochten van het hol van het beest en er van trapjes sukkelen en tegen wachtrijhekjes botsen is er nog een sappige flap informatie die de context van dat eerste ritje wat meer kleur geeft. We hadden ons voorgenomen om onderweg elk een pannenkoek te eten van het voorverpakte type. Lees: mijn metgezel kreeg zowat een zenuwinzinking toen bleek dat ik die pannenkoeken effectief bij had. In het station borgen we netjes alle spullen op en haalden we de flappen er uit, beseften we dat die toch best groot waren en halveerden we de ambitie: ieders een halve koek. Mijn helft verdween in een handige kniezak, zijn helft verdween in een gewone broekzak. Toen we beiden gezeten waren bleek zijn stuk pannenkoek het best beschermd tegen uit de achtbaan vallen en bijgevolg een stuk minder toegankelijk.

    De rit ging van start en in de eerste bocht grabbelden we onze stukken uit de broekzak. Uiteraard waren die bij het opplooi werk in onredelijk veel fragmenten uit elkaar gebroken. Mijn metgezel moest zijn stukjes flap lospeuteren uit een dubbele gevangenis van strakke jeans en goed afdekkende beugel. Dat bleek een eindeloze opdracht: dus overhandigde ik hem een paar van mijn koekstukken die wel redelijk bereikbaar waren. Tegen drie kwart van de lifthill was er 80% van mijn pannekoekenhelft binnensmonds en 20% in vrije val. Al kauwend ging het vervolgens de diepte in. In de helix was ik zo goed als uitgekauwd en zag ik sterretjes van de inwerkende krachten. In de remsectie ontdekte ik nog enkele verdwaalde stukjes achter mijn kiezen.

    Fenix was een ervaring. Het pannenkoekvrij maken van die andere broekzak was dat ook, zij het een van langere duur en minder plezier.



    Achtereenvolgens werkten we daarna Djengu River, Boosterbike en Expedition Zork af. Bij de eerste deed de vorm van de bootjes mijn metgezel vrezen voor een equivalent van River Quest op zijn ergst, bij de laatste spuwde een of andere onverlaat een straal water recht in mijn oog. Ik was die deugeniet even vergeten. We ontdekten ook dat er afgezien van een smakelijke pizza-pauze in die twee hallen niet bijster veel staat om echt gelukkig van te worden.
    Het voormalige entreegebied bleek tot een uitgestorven uithoek van het park te zijn getransformeerd. Ergens wel spijtig, want van alles wat er in die hallen staat is dat met voorsprong een van de meest sfeervolle stukjes. In de souvenirwinkel leerde ik dat die enigszins afstotelijke dwervelknuffels blijkbaar wel relatief vlotjes verkocht geraken.

    Daarna was het tijd voor de tweede beste attractie van het park. Ze bestaat uit hout, zowel in dode als in levende vorm. Ik heb het over de schaduwplek met picnicbanken net naast het hoogteparcours! Schaduw is schaars goed in Toverland en doordat er niet al te veel leuke attracties in de buurt staan is het er ook heerlijk rustig. De dag was vroeg begonnen en er was nog steeds bitter weinig volk in het park: dus waren er voldoende argumenten om op die banken een uiltje te knappen. Bij het wakker worden bleken we omsingeld door een leger vogelbeesten die allemaal dachten dat we eten bijhadden. Helaas pindakaas: wij lieten onze kruimels al achter in Wunderwald! Gevolg: Slightly dissapointed duck.



    Na ons middagdutje liepen we verloren in de wachtrij van Troy. Die overbodige lussen aan het begin zijn verwarrend. Bij mijn vorige ontmoeting met het houten paradepaardje van het park begreep ik het enthousiasme niet. Troy rammelde en bezorgde mij een halve migraine. Gelukkig was dat dit keer niet het geval: de trein raasde met een rotvaart en onverwacht soepel door het parcours. Ik vermoed dat het ding met deze temperaturen ook amper warm moest draaien. We waren beiden zo enthousiast dat we gelijk een tweede en derde keer gingen. Het Geef-geld-uit-in-parken-die-goed bezig-zijn-principe indachtig kocht ik me zelf een T-shirt om de vreugde van het moment te vereeuwigen in mijn garderobe. Punten voor Toverland.

    Iets minder punten voor de goed bedoelde maar wat knullig uitgevoerde vuurshow op het dak van die attractie. Het kwam redelijk ingestudeerd over en de dame uit het duo had de stof letterlijk én figuurlijk niet onder de knie.



    We vervolgden ons avontuur met een heel ongemakkelijk magiezijn-momentje waarbij het showpubliek bestond uit twee kleuters met hun ouders en ons. Ik vond de show niet erg overtuigend, maar de kleuters van dienst hebben alleszins een extra jeugdtrauma. ‘Slechte magie’ gaat wellicht toch een tikkeltje te heftig voor de kleinsten onder ons. Ik vroeg me af of er variatie zit op de shows zelf. Maar mijn medereiziger lag dwars over een tweede en derde bezoek aan het magiezijn.

    In plaats daarvan vertrokken we naar de beste attractie van het park: het groene springkussen. Anders dan het blauw-roze springkussen in de magische vallei, ligt het groene springkussen er bijna altijd verlaten bij. Tijd voor dutje nummer twee! Af en toe werd dat dutmoment verstoort door kinders die toch per se op het groene kussen wouden komen springen, maar gelukkig voor ons hielden die onverlaten het nooit erg lang vol.



    Goed uitgeslapen trokken we tegen valavond terug richting Avalon om een avondmaal te bestellen in een uitgestorven Flaming feather. Het menu was met sla, burger, kippenbout, gepaneerde vis of ribbetjes minder culinair dan ik gehoopt had. We kozen een vegetarische salade en een burger die beiden redelijk van prijs en smaak waren. Het aandeel sla in de salade was wel wat aan de groteske kant en met iets minder gul uitgestrooide balsamico zou de salade ook zijn weggekomen. De maaltijd werd opgevrolijkt door twee muzikanten met Middeleeuwse outfit die bij ons over 's nachts verdwalen in de straten kwamen zingen.
    Ze kennen daar ook hun Vlaamse klassiekers!



    Vlak na de maaltijd sloten we af met Fenix bij nacht en zonder pannenkoeken. Als een baan zo mooi uitgelicht is kan je niet anders dan zwichten: volle maag of niet. Nu het buiten wat afgekoeld was viel het wel op wat voor een bakoven dat station zelf was. Een pluim en misschien zelfs een fenixveertje voor de medewerkers die daar nog aan het zwoegen waren!



    Voor we het park verlieten zag Toverland nogmaals kans om charmant uit de hoek te komen: In plaats van ons naar onze auto te laten vertrekken maakte het personeel van dienst ons er op attent dat er nog een prachtige vuurwerkshow zou starten over amper een kwartiertje en of we niet een tikkeltje langer wouden blijven om dat mee te pikken…

    We volgenden haar advies en ze kreeg gelijk: Dit was een mooi uitgebalanceerde vuurwerkshow en een prachtige knaller om mee af te sluiten. De feestelijk uitgelichte inkomzone is de perfecte plaats om je bezoekers voor zo’n laatste topmoment samen te brengen.

    Tot snel Toverland!

    Laatst gewijzigd door Pretparkfreak7; 07-08-18 om 17:40.

  2. #2

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    Fijn verslag! Toch jammer dat het er ondanks de monsterinvestering zo kalmpjes is.

    Van de Flaming Feather had ik nu toch iets meer culinaire opties verwacht. Misschien komt dat wel nog later.

  3. #3

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    leuk TR, we blijven geprikkeld om ook te gaan.
    Kleine schoonheidstip: gebruik af en toe een harde Enter om je tekst overzichtelijker en leesbaarder te maken.

    Bvb:
    Voor we het park verlieten zag Toverland nogmaals kans om charmant uit de hoek te komen: In plaats van ons naar onze auto te laten vertrekken maakte het personeel van dienst ons er op attent dat er nog een prachtige vuurwerkshow zou starten over amper een kwartiertje en of we niet een tikkeltje langer wouden blijven om dat mee te pikken… We volgenden haar advies en ze kreeg gelijk: Dit was een mooi uitgebalanceerde vuurwerkshow en een prachtige knaller om mee af te sluiten. De feestelijk uitgelichte inkomzone is de perfecte plaats om je bezoekers voor zo’n laatste topmoment samen te brengen. Tot snel Toverland!

    Wordt dan:

    Voor we het park verlieten zag Toverland nogmaals kans om charmant uit de hoek te komen: In plaats van ons naar onze auto te laten vertrekken maakte het personeel van dienst ons er op attent dat er nog een prachtige vuurwerkshow zou starten over amper een kwartiertje en of we niet een tikkeltje langer wouden blijven om dat mee te pikken…

    We volgenden haar advies en ze kreeg gelijk: Dit was een mooi uitgebalanceerde vuurwerkshow en een prachtige knaller om mee af te sluiten. De feestelijk uitgelichte inkomzone is de perfecte plaats om je bezoekers voor zo’n laatste topmoment samen te brengen.

    Tot snel Toverland!

  4. #4

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    Dat pannenkoekenavontuur is fantastisch om te lezen .

    drie alineas verder: Heel dit TR is fantastisch om te lezen :'D.

    Ik volg me wel in de meeste commentaren - tot op de beschrijving van Troy toe, die ik in 2013 ook niet meer goed vond en nu plots weer fantastisch - behalve over het Magiezijn. Ik vond dit eigenlijk prachtig gedaan, echt iets dat meer parken kunnen gebruiken. Wij deden het met ons groepje van vier jongvolwassenen en zo awkward was het (grotendeels, er was een spreuk die met het woord 'cum' begint en we wisten niet hoe het uit te spreken) niet, misschien hangt het er ook een beetje van af welke 'acteur' je mee hebt.

    Bedankt voor je toffe TR. Jammer dat je niet in Gold Reef City bent geraakt want daar had ik ook wel zo'n report van gelust.

  5. #5

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    'Dankzij' onze vakantie heb ik de uitbreidingen van Toverland nog niet eens zelf kunnen aanschouwen. Maar het ziet er ongelofelijk mooi uit, bedankt voor je TR!
    Volg LEX, LEE & Family op YouTube... https://www.youtube.com/lexleefamily

  6. #6

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    Ook bedankt voor het lezen!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    Kleine schoonheidstip: gebruik af en toe een harde Enter om je tekst overzichtelijker en leesbaarder te maken.
    Terechte opmerking: ik erger me daar zelf meestal aan als dat niet vaak genoeg gebeurd. Het omgekeerde vind ik dan ook weer zeer stroef lezen. Ik probeer mijn balans wat aan te passen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    behalve over het Magiezijn.
    Ik stoorde mij vooral aan het gebrek aan flexibiliteit van die show: zo'n kleine peuters laat je toch niet zelfstandig tekst lezen? Ik weet ook niet of er verschillende versies zijn: dat zou voor mij ook wel een toegevoegde waarde zijn.

  7. #7

    Re: [TR] Toverland (04/08/2018)

    Leuke TR, bedankt.

    En ik deel u mening over de salade, ik naam die daar ook, en ook bij mij veel te veel dressing.
    Heb hun dat ook gemeld, maar blijkbaar is er nog niet veel aan gedaan.
    I have to tell you, every day is a roller coaster.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •