Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
Ik denk dat je gelijk hebt hoor: als ik nog eens naar Parijs zou gaan zou het me veel beter bevallen dan ik me herinner. Echter haal je hier nog een punt aan dat ik niet echt heb vermeld: het personeel (dat in Parijs niet altijd even vriendelijk is, of niets staat te doen) is in Japan echt veel meer mijn ding. We zijn er overal supervriendelijk behandelt geweest (net als in heel Japan) en dat doet héél wat aan de totaalervaring.
Klopt! Het personeel in Tokyo Disneyland/Japan is inderdaad super vriendelijk. Dit omdat onvriendelijkheid in de Japanse cultuur wordt aanzien als zwakte. Echter, de vriendelijkheid voelt daardoor soms ook net iets 'te' aan vind ik. Alsof het geprogrammeerde robots zijn. Parijs heeft gelukkig sinds vorig jaar zeer grote stappen genomen wat vriendelijkheid betreft, want dat was inderdaad een probleem. Het lijkt wel alsof ze met een bot mes door het personeelsbestand zijn gegaan. Het is trouwens zo dat nu bij de uitgang van iedere attractie aan de hand van knopjes naar je tevredenheid van het personeel wordt gevraagd (dus niet hoe tevreden je was van de attractie). En ik vermoed als daar te vaak op het 'rode gezichtje' wordt gedrukt het hele team een uitbrander krijgt... Het Disneyland Paris van 3 jaar geleden is (met name sinds de overname door de Walt Disney Company) al een stuk verbeterd (en niet enkel op vlak van personeel)!