Als Eft. een flume bouwt, verwacht ik iets dat niet veel moet onderdoen voor Chiapas. Daarbij hoop ik op twee trendbreuken voor het park:
- Verwevenheid met een tweede attractie, bij voorkeur met een stalen familie-buiten-achtbaan
- Een waterattractie die ook des winter open houdt.
Dat kan je van de meeste buitenattracties in het park bij de minste winterprik niet zeggen. DVH en Piraña zijn sowieso al dicht van begin nov. tot en met eind feb. (of langer). Zou het park wel investeren in een nieuwe attractie die ze 1/4 van het jaar moet sluiten? Zeker bij een 365-dagen-park ligt dat mijns inziens toch extra gevoelig.
Fons heeft in efteling radio bekend gemaakt dat voor de zomer bekend wordt over de attractie/achtbaan
Zo ziet het stukje tussen Reizenrijk en Ruigrijk er op dit moment uit, voordat begonnen is aan het nieuwe stukje park:
Volgens de website met de drie O's zal de nieuwe achtbaan geleverd worden door Intamin. (en dus niet door die andere Zwitsers...)
https://www.looopings.nl/weblog/9572...-Efteling.html
Als Looopings een passende afbeelding gekozen heeft zouden we een Mega/Giga coaster mogen verwachten?
Zie deze pagina
It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!
Piraten heeft in quasi alle opzichten kleinere stats dan Goliath. No way dat de Efteling daarmee durft afkomen in kritisch Nederland. Al kunnen de beperkende hoogte-eisen wel meespelen natuurlijk.
Maar beperkte hoogte + Intamin + (schijnbaar) geld genoeg + hoge capaciteit + iets wat het park nog niet heeft, dan kom ik toch bij een soort Taron uit. Al kan het zijn dat PHL heeft bepaald dat er binnen de zoveel km geen al te gelijkaardige coaster mag komen.
Dat zou me verbazen. Bij Taron speelt ook de theming een grote rol. Dat gaat binnen Europa geen enkl ander park nog eens zetten. De parken die dergelijk pittige banen durven kopen, doen niet zo veel aan theming en de parken die dergelijke theming kunnen maken, zijn niet te parken die voor zo een pittige baan kiezen.
Ik zou wel blij zijn mocht het inderdaad een intamin worden. Doorgaans zijn die layouts toch heel wat pittiger, sensationeler en afwisselender dan wenneer B&M een hypercoaster moet gaan zetten. Het had me echter ook niet verbaasd als het Vekoma zou worden, nadat die al een uitstekende layout voor Energylandia getekend hadden.
Misschien is het dom van mij, maar nu begin ik toch wel te hopen dat we een soort van Nederlandse Taron krijgen. Dat wil zeggen, een andere lay-out maar wel een zeer vergelijkbare ervaring. Dan kunnen mensen die niet al té zwaar gehandicapt zijn eindelijk ook eens zoiets meemaken! Want de Efteling is - voor zo ver ik begrepen heb - op dit vlak toch vele malen toleranter dan PHL ... zou voor mij weleens het definitieve en volledige einde van het trauma kunnen betekenen (Ik ben zelf niet gehandicapt, maar ik vind het gewoon zo asociaal om die mensen per definitie volledig uit te sluiten. Europapark heeft dat veel beter aangepakt.)
Bij deze doe ik jullie een plechtige belofte: Als de achtbaan van 2020 een soort van Nederlandse Taron blijkt te zijn en de pretparkfans vinden hem even goed, dan zal ik het gore lef hebben om zelf in mijn eentje met de auto van Leuven naar Kaatsheuvel te rijden.
Soms lees ik dat iets zoals Taron te hevig zou zijn voor de Efteling ... maar wat was de Python in het jaar 1981 dan? Hopelijk durft de Efteling het opnieuw!
Once you sit back, you never go back.
Gho ja, tis maar hoe je het bekijkt natuurlijk. In deze kwestie hangt die maatregel van park tot park af. PHL is gewoon zo 'onvriendelijk' naar die situatie omdat ze er gewoon ook echt niet op gemaakt zijn qua layout en evacuatiegewijs. Klinkt als een stom excuus, maar kan het wel begrijpen. Ik werk al bijna drie jaar met mensen/jongeren met een visuele en mentale beperking en dergelijke uitjes zijn écht niet evident, zelf niet als bepaalde plekken er volledig op voorzien zijn. Jaarlijks gingen wij naar de kermis, maar dat is al elk jaar een erg zware klus. Soms vind ik het daar zelfs totaal onverantwoord dat daar praktisch geen regels op zijn, want heb al meermaals gemerkt dat het voor zo een mensen ronduit gevaarlijk kan zijn (niet de attractie zelf, maar wat als ze geëvacueerd moeten worden of moeten uitstappen op onvoorziene omstandigheden etc.). Binnenkort ga ik misschien met hen mee naar de Efteling, misschien typ ik mijn ervaring hierover wel eens neer op dit forum. Maar bon, dit is volledig offtopic en niet relevant voor dit onderwerp .
Ik denk niet dat wij een Taron moeten verwachten. Ik denk dat ze echt gaan voor een megacoaster, althans ik hoop dat toch. Het liefst van al had ik een logflume alla Chiapas gezien, helaas zal het dat dus al niet meer zijn.
Vorige week werd bekend dat Efteling toch voor een gelanceerd exemplaar gaat. Vreemd dat het er hier nog niet over ging.
Hoewel er verder nog niets bekend is vraag ik me toch af wat jullie meningen zijn?
It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!
Mooi dat ze een weer een bewezen attractietype van een bewezen fabrikant kiezen: een trend die de Efteling vroeger vaak niet volgde en zich ook vaak beklaagd heeft.
Ik verwacht een uitgestrekte variant van Taron, ook zonder inversies en iets minder intens, maar waarschijnlijk wel langer en/of sneller: ze gaan volgens mij wel ergens willen stoefen met een grotere baan.
Ik verwacht van de Efteling eerder een net-niet baan, beperkte lengte en beperkte snelheid. Joris en de Draak en de Baron 1898 waren ook telkens kleiner dan de gemiddelde baan in hun soort.
Om de vergelijking met Taron te vermijden en om niet aan capaciteit in te binden: een duelling launch coaster!
@ Alle coaster-clopedieën: laat a.j.b. weten of dat al bestaat. Hier een voorsmaakje: https://www.youtube.com/watch?v=x2E7ZNXI_HM
Ik weet niet zeker of dat maatstaven zijn. Joris en de Draak is speciaal doordat hij dueling is, wat toch zeldzaam blijft. Baron is speciaal door z'n immense theming voor dit soort baan. Voor beide banen hebben ze niet echt concurrentie dicht bij huis.
Voor launched coasters is dat toch iets anders, daarvan kent de gemiddelde bezoeker er waarschijnlijk wel meerdere. Misschien wil je dan als Efteling zijnde wel uitpakken met een baan die hoger/sneller/langer is dan op z'n minst Xpress en misschien zelfs Taron? Dromen mag hé!
Ik hoop vooral dat het klopt dat het Intamin wordt... Een launch coaster van Intamin zou van de Efteling toch wel meteen een toppark maken voor mij!
Deze is alvast een bestaand voorbeeld. Ik laat de eer aan Ignace om er meerdere te posten!
Misschien gaan ze voor een launch watercoaster?
It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!
Ik hoop op wat pittigs dat naast Helix en Taron kan staan, ik 'vrees' voor een familieachtbaan genre pegasus express in Parc Astérix. Waarbij de vrees niet per se gaat over dat dat een slechte baan zou zijn, maar dat de efteling al genoeg familiaal gerichte coasters heeft.