Naar aanleiding van het incident met El Volador in Bellewaerde dit weekend, waarbij bezoekers een tijd vastzaten door een automatische noodstop, plaatsten heel wat kranten en sensatiegerichte websites een "van een mier een olifant"-artikel op de voorpagina. De Standaard ging echter iets verder kijken en kwam met een ander licht op de zaak. Best fijn om eens een ander soort artikel over de veiligheid in Belgische pretparken te lezen.
Een attractie die blokkeert? ‘Stelt niets voor’
Vandaag om 16:06 door Yves Delepeleire
Veertig bezoekers zaten een uur vast in Bellewaerde. Foto: rr
Twee uur in de brandende zon vastzitten in een attractie? Prettig is anders. De attractie El Volador in Bellewaerde raakte zondag op enkele meters hoogte geblokkeerd door een ‘technische storing’. De attractie voerde een noodstop uit, terwijl dat niet nodig was. De brandweer moest de veertig bezoekers met de brandladder evacueren. Ze kregen water en een petje tegen de felle zon, en achteraf een ijsje. Ter compensatie kregen ze ook een dagpas, al maakt Bellewaerde daar liever geen reclame voor ‘omdat het niet tot de standaardprocedure behoort’. De economische inspectie onderzoekt het incident. Een Nederlands keuringsbedrijf moet de attractie opnieuw technisch keuren. Pas dan mag ze weer open.
Niemand raakte gewond, maar het is niet de eerste keer dat de El Volador in Bellewaerde stilvalt. De laatste keer, in maart 2013, kwamen zeven bezoekers vast te zitten na een noodstop wegens ijsvorming op de remschijven. Ook in april 2006 zaten 13 bezoekers meer dan een uur vast. De ‘topple tower’, aangekocht in 2005, was nog maar een jaar oud.
Ook in het buitenland kampte de attractie van de Duitse bouwer Huss al met technische problemen. Walygator Parc in Frankrijk besloot enkele jaren geleden het ding te ontmantelen omdat het meer stil lag dan werkte. Het Amerikaanse pretpark Dollywood diende in 2011 zelfs een klacht in tegen de Duitse bouwer wegens contractbreuk en verwaarlozing. Een jaar later kwam het tussen beide tot een vertrouwelijke deal. De ‘Timber Tower’, zoals de attractie er werd gedoopt, lag achttien maanden stil en ging niet meer open.
‘Bewijs dat veiligheidsmechanismen werken’
Volgens Bellewaerde zijn er met de topple tower niet meer moeilijkheden dan met andere attracties. Dat een attractie al eens stilvalt, toont vooral aan dat de veiligheidsmechanismen goed werken, klinkt het.
‘In grote attracties zitten veel sensoren. Die staan gevoelig afgesteld, net om ongelukken te vermijden. Bij het minste treedt de noodstop in werking’, zegt ook Bert Bael, hoofdredacteur van Brakesection Magazine, een tijdschrift gemaakt door en voor fans van pretparken. ‘Zeker de “topple tower” is er gevoeliger voor, omdat de attractie eenmaal ingewikkelder in elkaar zit. Maar in onze community liggen we er niet wakker van dat een attractie eens blokkeert, omdat we weten dat het tot de normale procedure behoort. Zo’n incident wordt snel sensationeel nieuws, maar het stelt niks voor.’
Dat wil niet zeggen dat er geen ongelukken gebeuren. Vorige zomer botsten in Bobbejaanland twee karretjes van de rollercoaster Typhoon tegen elkaar. Vijf inzittenden raakten gewond. In het buitenland vielen af en toe al gewonden en zelfs doden. ‘Een nulrisico bestaat natuurlijk niet’, zegt Bael. ‘Maar veiligheid is voor de sector prioriteit nummer één. Een spijtig ongeval haalt makkelijk het nieuws, waar ook in de wereld het gebeurt, net omdat het zo uitzonderlijk is. Mochten journalisten over elk auto-ongeluk berichten, de krant zou er elke dag vol mee staan. Naar een pretpark gaan is veiliger dan het vliegtuig nemen. En vliegen is al zo veilig.’
Vaker gekeurd dan uw auto
Attracties in pretparken worden in ieder geval vaker gekeurd dan uw wagen. In ons land gebeurt dat niet door de economische inspectie. ‘De sector moet er zelf voor instaan dat de attracties worden gekeurd door een onafhankelijke instelling’, zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Voor de pretparken in ons land is dat het Duitse TÜV. ‘Wat wij wel doen, is controleren of de pretparken zich aan die regels houden.’ Na een incident, zoals in Bellewaerde zondag, gaat de inspectie ook langs om te weten wat er fout is gelopen en of de procedures zijn gevolgd.
Bellewaerde zegt dat het al zijn attracties twee keer per jaar door TÜV laat keuren, ‘terwijl dat maar één keer per jaar nodig is’, zegt De Ridder. ‘Bovendien doet ons technisch personeel elke dag routinecontroles.’
‘Pretparken gaan daarbij grondig te werk’, zegt Bael. ‘Neem een achtbaan: elke ochtend wordt die grondig nagekeken. Draaien alle wieltjes nog vlot? Sluiten alle beugels nog in elke klikstand? Werken alle sensoren nog? Vertoont de constructie nergens haarscheurtjes? Bij het minste mankement, groot of klein, gaat een attractie niet open. Uit voorzorg. Voor bezoekers kan dat best frustrerend zijn, maar het is voor hun veiligheid.’
‘Ik kan me voorstellen dat sommige pretparken in het buitenland de topple tower hebben ingeruild voor een eenvoudigere attractie omdat die minder vaak stilligt en beter rendeert. Maar dat maakt de topple tower nog niet gevaarlijk. Mensen zoeken de kick op en denken graag dat ze iets gevaarlijks doen. Die trillfactor is voor pretparken een leuk verkooppraatje. Meer dan dat is het ook niet.’
Bron: De Standaard