Ik duim voor je, Xarbero, als jij duimt voor mij met kerst. Dan is alles nabij Helix er dicht en alles nabij Balder open m.u.v. de water-attracties.

Ik voel weer pollen-potentieel: Als je het Europees lijstje van relatief recente en relatief grote / unieke attracties beschouwt die met aanzienlijke vertraging publiekelijk openden, is het dan verstandiger om je bezoek fin saison te plannen of meteen een jaar uit te stellen?

Natuurlijk zijn er minstens evenveel grote attracties die wel zoals aangekondigd / verwacht openden. Laat me positief beginnen: Baron, Taron, Symbolica, Pulsar, Pégase Exp., Ikaros, Loke, Star Trek, Gold Rush (die was wel iets te haastig), Icon, ... Wellicht mag Fenix zich aan het rijtje punctuelen toevoegen.

Ik onderneem een poging enkele uitstellers op te sommen, vul gerust aan of corrigeer maar waar nodig:
- Psyké voorzien voor 2012 of seizoensbegin 2013 en uiteindelijk maar midden juli 2013
- Chiapas een vol jaar uitgesteld
- Wildfire iets later dan verwacht geopend en dan ... je weet wel, met happy end
- Het Divertical-geval in Energylandia een vol jaar
- Sky Dragster een vol jaar
- Hyperion zal de lente van 2018 niet halen, laat staan de zomer
- Valkyria minstens twee maanden