Wat knessel schrijft over de prijs van het eten is zeker waar. Maar puur op de inkoop van voedingswaren kan het verschil niet zó enorm groot zijn.

Over de cultuur in Duitsland: Die is toch wel anders dan wat we van PHL gewend zijn. Het Typisch Duitse eten zijn toch de schnitzels, worsten, biefstukken, etc. In bepaalde regio's ook vis heel erg. Ze vouwen een schitzel dubbel met wat kaas ertussen en noemen het een kip cordon bleu.

Nu kun je dat soort kost zeker ook in PHL krijgen. Zeker bij Unter den Linden en Rutmor's Taverne. Maar ze kiezen er ook voor om echt andere kanten op te gaan met Cocorico, waar de verse serrano ham direct van een been gesneden wordt, of bij Mandschu waar ze goed aziatisch eten serveren (de meeste parken komen niet verder dan wat noodles in een kartonnen doosje). Maar ook de Afrikaanse gerechten bij de Africa Snack zijn niet heel typisch voor Duitsland. En dan laten we de hotels er even buiten (want de meeste parkbezoekers komen daar toch niet). Tot nu toe ben ik eigenlijk nog geen Duits park tegen gekomen dat relatief zo vaal eetgelegenheden heeft die buiten hun cultuur gaan.

Maar ook voor andere landen valt genoeg te zeggen. Toen Universal nog in Port Aventura zat (daarna ben ik er helaas niet meer geweest), was het aanbod daar ook zeer gevariëerd en doorgaans ook wel thematisch. Maar toch blijf je zien dat de "snelle" hap het meest populaire blijft in pretparken.

Ik denk dat één van de grootste uitzonderingen wel het Disney Resort in Orlando blijft. Daar heb je toch overal eten in thema, in veel verschillende prijsklasses en bizar veel variatie. Er is zelfs een website volledig geweid aan het eten in het resort met de passende slogan "food is a theme park".

Gezien er daar bepaalde restaurants zijn waar je een half jaar op voorhand al geen plek meer kunt krijgen, maar ook gezien ze in PHL hun Rutmor's Taverne al outdoor heeft moeten uitbreiden denk ik toch dat goed eten wel degelijk bij draagt aan de ervaring van een pretpark (voor mezelf was dat al zo, maar ook het publiek kan het dus wel smaken). Ik denk dat veel parken echter vooral de moeite niet willen nemen, wat fastfood is natuurlijk "Easy Money". Natuurlijk zal goed eten niet in elk park werken (in Walibi NL zie ik dat niet lukken), maar juist de parken die meer op familie gericht zijn kunnen er baat bij hebben.

Wat betreft uitgavepatroon. In Frankrijk is het eten vaak ook erg duur en vrij slecht. Geen wonder dat mensen uitgebreid eten mee nemen. Ook bij de Efteling heb ik het op facebook al klachten zien regenen over hun horeca en dat mensen hun eten liever zelf mee nemen (niet voor niets dat ze daar enkele jaren geleden een flinke slag gemaakt hebben in hun Horeca, maar dat kan nog beter). Je ziet echter ook dat als het betaalbaar en goed is, mensen er graag wat geld voor over hebben. Vooral in de grotere Duitse parken zie je vaak flinke rijen staan voor eten of snacks. Van een woordvoerder van Holiday World (USA) heb ik al gehoord dat ze zelfs flink verdienen door drinken in het park gratis te maken. De gemiddelde prijs die mensen uitgeven aan drinken zit daar al in de entree. Echter mensen geven meer uit aan eten en het park spaart tegelijk enorm aan EHBO kosten (mensen drinken meer en raken daardoor minder snel overhit of uitgedroogd).