Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
één gefaald experiment wil nog niet zeggen dat het systeem niet kan werken. Het probleem met Vulcano Bay is dat je steeds maar één attractie kunt reserveren. Het zou veel beter werken als je een schema kunt samen stellen van hoe laat je welke attractie doet. Daarom dat de Efteling het ook eerst uit test met één attractie. Universal wilde meteen té groot gaan hiermee, maar ik denk wel dat het uiteindelijk kan gaan werken. Universal wil gewoon de wachttijden volledig virtueel maken, maar dan moet er inderdaad iets anders zijn om in die tijd te doen, ik denk dat het daarom niet werkt. Juist als je vooraf een soort dagschema kunt maken, lijkt me dat veel efficiënter.
Dan nog, het systeem is niet faalproef. Grappig genoeg heeft Universal het systeem eerst getest bij Wet 'n Wild, waar het toen ook al faalde in zijn opzet. Dus het systeem in Vulcano Bay is eerst getest, voordat het gelanceerd werd (en dan nog blijft het enorm slecht). Het probleem is ook dat je niet echt veel kan plannen met dit systeem. Ten eerste werkt het systeem van Vulcano Bay heel erg op het systeem als de Efteling in de mate dat wanneer de eigenlijke wachttijd onder een bepaalde minimum blijft, de rij direct toegankelijk is. Dus wat doet iedereen? Rushen naar de belangrijkste attracties eerst. Dan moet je de change hebben dat de desbetreffende ride geen storing heeft en je bent safe. Echter, na een paar minuten verspringt het 'virtueel' wachten naar achterlijke aantallen. En een uur na parkopening heb je bij alle attracties wachttijden van +/- 200 minuten...

Echter vind ik het systeem van de Efteling nog meer weg hebben van het pasjes systeem bij Kraken in Seaworld, 'Spot Saver'. Daar zie je dan nog een ander probleem opduiken. Elk pasje heeft een tijdslot van 15 minuten en je kan deze zowel met de smartphone als aan een kiosk verkrijgen. Maar van zodra mensen het park binnen zijn, kunnen ze met hun smartphone al een plaatsje vrij houden. Wat zie je dan gebeuren? Zelfs als je bij parkopening toekomt, en je hebt niet echt een smartphone of internet at the moment, dan heb je nooit de garantie dat jij er direct op kan kruipen. Mensen reserveren onmiddellijk hun plaats, waardoor de attractie in no time van 0 naar 100 minuten gaat in minder dan een uur! Kraken wist het zelfs zo te flikken om een virtuele wachtrij van 500 minuten te ontwikkelen deze zomer... Ik dnek dat het het hele concept van 'parkspreiding' dan helemaal naar de knoppen helpt. Resultaat: absurde wachttijden voor de attracties die gereserveerd moeten worden en absurde rijen voor de attracties die gewoon toegankelijk zijn (want je gaat niet naar een park om uren te zitten wachten/iets drinken of eten. Dan kan je beter een stadsbezoek doen ofzo).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
Dit systeem voegt nogthans volstrekt niets toe, juist omdat iedereen de fastpassen vrij kan gebruiken. De capaciteit wordt 50/50 opgesplitst tussen fastpass en gewone rij, maar uiteindelijk moet je keuzes maken. Stel dat bij Space Mouintain en Big Thunder Mountain beiden een wachtrij staat van anderhalf uur en een fastpass rij van een half uur (waarom dat die zo lang moet zijn snap ik om te beginnen al niet, een half uur wachten noem ik niet "fast"). Uiteindelijk ga je één baan met fastpass kunnen doen, de andere zonder. Effect: 2 uur wachttijd totaal. Schaf de fastpass volledig af en beide attracties hebben een normale rij van 1 uur, dus wacht je nog steeds 2 uur.
Het systeem heeft her en der zijn gebreken, maar vooralsnog heeft het mij meer voordelen dan nadelen bezorgd hoor. Neem nu de nieuwe Avatar attracties (vooral Flight of Passage). Zoals je jezelf al kan inbeelden, zijn de meeste fastpassen voor deze attracties praktisch volledig de deur uit nog maar net bij parkopening. Toch heb ik dat ding praktisch elk bezoek in Animal Kingdom kunnen doen (3 keer FoP, 1 keer NR). Dat allemaal te danken aan de Fastpass. Nooit heb ik de aangegeven 260 minuten moeten wachten, maar altijd 5 minuten. Puur omdat ik vaak het geluk had dat er net pasjes opnieuw verkrijgbaar waren wanneer ik een reservering wou maken. Dit heeft mij niet alleen kostbare tijd gesaved, maar ook heb ik hierdoor veel andere toppers zonder fast pass ook meermaals kunnen doen op een dag. Sowieso dat de capaciteit nog hoger zou zijn zonder Fast Pass systeem, maar dan nog vind ik het persoonlijk wel een leuke service die het gros van de bezoekers weet te smaken. Ik heb duizend keer liever dit systeem dan de verschrikkelijke Express Passen van Universal. Deze helpen echt de nodige frustraties aan. Met verschillende confrontaties met operators tot gevolg (als je maar 10 man door laat bij de gewone rij, maar wel 60 man van je express pass rij, dan scheelt er wel iets).