Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
Een vraagje voor de mensen die iets meer weten over achtbaantechniek:
Als ik Psyké Underground doe, dan probeer ik altijd om ergens achteraan in de trein te zitten (liefst helemaal backseat). Bij vertrek rij je stapvoets doorheen het station en dan voel ik altijd een duidelijke schok, alsof de trein over een spleet in de rails rijdt. Ik zeg uiteraard niet dat er ook echt een opening in de rails is, maar dat gevoel geeft het dus. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb er geen last van of zo, ik wil het gewoon graag weten
Bij het traag uitrijden en bij het traag binnenrijden zijn er inderdaad een reeks schokjes te voelen. Dat komt door de aandrijfwielen tussen/op de track die de trein vooruit rollen (naar de launch bvb) en wanneer het bakje erop rijdt, wordt het een beetje omhoog geduwd door het wiel. Telkens je zo'n wiel voorbij bent valt het karretje dus een centimeter ofzo terug naar beneden omdat het aandrijfwiel niet meer in de weg zit. Het heeft dus niets met de track zelf te maken. Nu, bij het achterwaarts door het station passeren tegen hoge snelheid zijn deze schokken er niet meer (maar goed, stel je voor!). Dat komt omdat de aandrijfwielen naar boven en beneden kunnen gaan. Als de trein dus gelanceerd is, gaan ze naar beneden en ze komen pas terug naar boven als de trein terug afgeremd is. Als je vroeg genoeg in het station staat, kan je de wielen naar boven zien komen aan het einde van de vorige rit. Tot daar de uitleg, hopelijk begrijp je het