Ook ik ben vandaag Symbolica gaan uittesten. Ik ga het proberen kort te houden, voornamelijk omdat mijn mening heel hard aansluit bij de mening van velen anderen.

Mijn eerste indruk was verrassend goed. Het kasteel ziet er langs de buitenkant echt erg goed uit. De niet-afgewerkte muur die je vanuit Pagode ziet stoorde me echter wel en vind ik voor een park als Efteling eigenlijk echt not done. Ook de wachtrij kon beter, al moest ik wel enkele keren lachen met de korte toespraakjes van Punctuel. De voorshow vind ik misschien wel het beste deel van de attractie.

En de attractie zelf, ja het is leuk, ja het is mooi, maar ik miste het wow-gevoel. Persoonlijk was ik enkel omvergeblazen van de scène met de walvis en de animatronic erachter. Bij de rest had ik vaak een net niet-gevoel. Dat het interactieve stuk van de ride op niks trekt, moet ik zelfs al niet meer vermelden. Dat Pardoes erin verwerkt zit, vind ik helemaal niet erg. Ik vind het misschien zelfs leuk dat hij eindelijk zijn eigen plek in de Efteling heeft gekregen.

Eindoordeel: een 6/10. De attractie heeft voldaan aan mijn verwachtingen, maar die lagen door alle voorgaande recensies best laag. Als je weet dat dit de duurste Efteling-attractie ooit was, is het eigenlijk wel zonde, want het kan lang niet tippen aan andere toppers als Droomvlucht of Fata Morgana.