Ik ben fan van gratis Fastpass systemen zoals die in Disney (niet: WDW). Voor een meer ervaren en voorbereide pretparkbezoeker is dit een zegen, want veel bezoekers kennen/snappen het systeem niet zo goed. Als je goed weet voor welke attracties je een fastpass wil halen, kan je daar echt veel tijd mee besparen. Dat het gratis is maakt het voor iedereen even toegankelijk. Het verplichte magicband system van WDW neemt het grote voordeel voor de ervaren bezoeker natuurlijk weg, aangezien iedereen faspassen moét reserveren.

In parken als Phantasialand stoort het betalende systeem mij niet omdat het lijkt vrij weinig gebruikt te worden. In combinatie met hun hoge capaciteitsattracties en het moordende werktempo van de operators heb ik daar nog nooit last van ondervonden.

Geld-schep-systemen zoals dat van Port Avontura, waar de helft van de bezoekers een fastpass neemt omdat de trieste operations je anders overal uren laten aanschuiven, kan ik maar moeilijk vergoeilijken. Het zet de bezoekers gewoon te kijken en verplicht je bijna een fastpass te kopen om een aangename dag te hebben. Vind ik eigenlijk een schandalige praktijk, maar tja, business is business zeker?

Het beste systeem zijn natuurlijk parken zoals Europa Park die gewoon een gigantische attractiecapaciteit combineren met enorm vlotte operations. Verdient inderdaad een staande ovatie, want er zijn er maar weinigen die dit nadoen.