Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
Ik dacht ook dat El Condor in het begin 10 coaches had (dat het effectief zo geweest is, geen planning), maar dat er 2 afgehaald zijn om het comfort te verbeteren. De veranderingen aan het model zijn inderdaad om die reden gemaakt, maar het is niet dat ze langere treinen "wilden inpassen", de oorspronkelijke lay-out was gewoon iets te geweldig dus hebben ze aanpassingen gedaan zodat het oorspronkelijk aantal coaches ook effectief gebruikt kon worden op de volgende gebouwde exemplaren. Zo dacht ik dat het was.
Voor zover ik weet was het oude model op 10 coaches gepland (betere capaciteit) maar te intens (wat je ook onder comfort zou kunnen rekenen). De G-Krachten werden te hoog, dus is de trein korter gemaakt. Nieuwe modellen zullen daar inderdaad beter op zijn gemaakt.

Dat laatste rechte stuk voor de remmen dat door een slingerbocht is vervangen, had ook iets te maken met de derde trein die oorspronkelijk op dit model had moeten rijden dacht ik, maar dat idee heeft men dan laten varen. Terecht ook als je ziet hoe ze in Walibi BE doorwerken en dat de volgende trein praktisch altijd al klaarstaat. Tenzij voor als er 1 van de twee in onderhoud is om een extra te hebben, had die derde weinig nut. (Al zijn er op het effectieve model volgens mij wel degelijk nog steeds blokken genoeg om met 3 treinen te rijden?)
Slingerbocht of dipje maakt geen verschil voor de lengte van de remmen. De moderne SLC's kunnen in theorie ook nog steeds met 3 treinen rijden, het heeft alleen volstrekt geen nut in de capaciteit. Je schiet de eindrem binnen. Op dat moment kan de trein die in het station staat vertrekken. In de tijd dat die nodig heeft om de lifthill op te komen kan de trein in de 2e remmen doorrijden naar het station, en de trein die in de eindremmen staat door rijden naar de 2e remmen.. met als gevolg dat die daar dus onnodig staat te wachten.

Raar dat dit nog niet aangehaald is hier (of ik heb erover gelezen): Vampire is dan wel 2 meter hoger dan Condor, maar daar heb je beneden een trap naar het station om deze extra 2 meter te overbruggen terwijl het station bij Condor gewoon op de grond staat. De lifthill is dus volgens mij helemaal niet langer. Heel het boeltje is RCT-gewijs 2 meter omhoog geschoven. De first drop is dan wel uitgerokken om deze extra 2 meter te benutten.
Dat is niet hoe RCDB rekent Het hoogteverschil heeft wel degelijk te maken met verschil in wrijving. Pak maar andere SLC's erbij, die zijn allemaal 33.3m hoog (op eentje na wat ik weet, maar weet niet waarom die maar 33.2m is). Ongeacht of ze bijvoorbeeld op een verhoging staan, of de lift boven een dal eindigt.