Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
Ik heb hier nog al eens de werking van een Vekoma-rem getekend en kreeg, raar maar waar, tegenwind dat het foutief was . Terwijl ze écht wel zo werken .

Een veer trekt de remmen permanent open, een luchtkussen dat er tussenzit duwt de rem toe. Als de luchtdruk erop gaat kan de veer (eigenlijk een metalen lat) de rem niet open houden en sluit hij . Ook in geval van nood zijn het dezelfde remmen die functioneren maar onder hogere druk (kracht = druk x oppervlakte).
Er zijn dus verschillende gevaren: Water in de luchttanks dat bevriest, water in de rem zelf dat kan bevriezen en vochtigheid van de samengeperste lucht dat kristaliseert en de feilloze werking remt.
Dat zijn enkel de gevaren van de remmen, ik denk dat iedereen bewust is dat er meerdere gevaren zijn, een track dat vol ijs hangt, sneeuw dat de snelheid remt, etc..

Zwart = vaste opstelling
Rood = messing(of gelijkaardig) remklauw
Blauw = blaaszak
Dit klopt toch niet? De remmen zijn toch zo gemaakt dat ze altijd dicht staan, en enkel onder luchtdruk openen? Zo zijn ze fail-safe. Dus net andersom wat jij zegt, de remvinnen staat altijd toe en door luchtdruk worden ze uit elkaar geduwd om te 'openen'. Ale, zo heb ik het toch altijd gehoord en gelezen, en dat lijkt me ook het meest logisch en veilig. Want in jouw geval zouden de remmen open staan als er een probleem is, niet direct de meest veilige situatie he?


Daarnaast zal je inderdaad geen enkele baan of attractie zien die enkel op magnetisme remt, net omwille dat de remkracht van magnetisme altijd afhangt met de snelheid van de vin die erdoor passeert. Zo is de remkracht van een magnetisme rem bij lage snelheid quasi nul, waardoor er altijd nog een 'normale' rem nodig is om de trein volledig te laten stoppen.