Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten
Ik ben het 100% oneens. Er wordt hier gefocust op één aspect om te bepalen dat Efteling niet bij de Europese top zou horen. Omdat enkel de wachtrijen niet goed zijn. Dat vindt ik een beetje flauw. Om te beginnen zijn heus niet alle wachtrijen slecht. En om verder te gaan: er zijn ook meerdere aspecten dan enkel wachtrijen...

Dat is hetzelfde als zeggen: Europa Park is geen toppark, want ze hebben geen enkele goede darkride. Vrij gemakkelijk om op één aspect een park als niet-toppark af te rekenen.

Wat betreft de wachtrijen van Baron en Symbolica: die vind ik op zich helemaal niet slecht eigenlijk. Het zijn allebei kronkelende paden met een paar 'hokken'. Vaak zijn die hokken niet eens open, maar als het regent, vind ik ze wel handig. Niet elke wachtrij in een park kan het niveau hebben van De Vliegende Hollander.
Er zijn heus meerdere aspecten die ik erbij neem als ik het over het “niet behoren tot de Europese Top”.

- Capaciteit is altijd al een issue geweest bij de Efteling. Waar Phantasialand, die het met een pak minder bezoekers/jaar doet praktisch keer voor keer kiest voor attracties met zeer hoge capaciteit blijft de Efteling steken op een “normale” capaciteit. Baron kon makkelijk een appart in/uitstap station gekregen hebben, of een dubbel laadstation, om nog maar te zwijgen over de knullige bagage verwerking.

- Operations zijn niet barslecht, maar ik heb al meermaals op drukke dagen verwonderd zitten kijken naar het soms net niet slakkentempo waarbij sommige attracties bediend werden.

- Horeca is ook geen uitblinker. Een park met zo’n oppervlakte met zo weinig restaurants is ook niet bepaald “top”. Er zijn wel genoeg kraampjes enzo, maar een echt gevarieerd aanbod aan lunch restaurants heeft de Efteling nu toch ook niet, en als ze die hebben behoort de kwaliteit ook niet tot die “top”.

Ik wil de Efteling helemaal niet afbreken, ik vind het nu ook geen slecht park, maar als ik het bezoek is het enkel op een dag waarvan ik zeker ben dat het rustig is en met zeer lage verwachtingen. Ik geniet zeer zeker van hun klassiekers, maar om nu te zeggen dat ik naar het park toe reis met de kinderlijke adrenaline van “we gaan zoveel toppers kunnen doen en zo smakelijk eten enz...” zit er zeker niet in.

Nogmaals: het over-opheerlijken van het park die bepaalde mensen als een lieve lust doen werkt bij mij zeer enerverend en averechts. De Efteling heeft een dusdanig hardnekkige fanclub waar geen enkel slecht woord over het park getolereerd wordt dat ik telkens in het park nog meer op de “mindere puntjes” ga letten.

Efteling is een mooi uitgestrekt groen park met enkele leuke nostalgische attracties en een mooi sprookjesbos, maar daar houd het voor mij dan ook op.