X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25
  1. #1

    Stellen de DTPA's niks voor?

    Gisteren verscheen er een artikel over de Diamond Themepark Awards op de site met de 3 o's. (https://www.looopings.nl/weblog/1124...n-experts.html)

    Heel wat experts waren aan het woord, maar wat vinden fans nu eigenlijk van deze 'oscars'?

  2. #2

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Simpel: Typhoon wint “Beste Belgische achtbaan”. Yeah ... maybe not ...
    Ich bin Roland Mack. Seit über 30 Jahren mache ich Achterbahnen, als ob sie für mich wären, sehr solide und zu einem sehr wettbewerbsfähigen Preis. Mack Rides, Wir machen deine Achterbahn.

  3. #3

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Het is altijd gemakkelijk om iemand uit te lachen terwijl je van de kant staat toe te kijken en zelf niets doet.

    Nee, de Diamond Theme Park Awards zijn niet de grootste prijzen en zeker niet de oscars van de pretparkwereld, maar ze zijn wel gewoon leuk. Veel mensen stemmen erop, de parken gaan erin mee en zijn blij als ze prijzen in ontvangst mogen nemen. Ik ben er zeker van dat de oprichter ook helemaal niet de bedoeling heeft om gigantisch grote prijzen uit te reiken, wel om de parken in positief daglicht te zetten.

    Ik ben dus zeker een voorstander van de DTPA, ook al zijn het niet de grootste prijzen. Ik ben er heel zeker van dat de organisatoren bereiken wat ze willen, laat hen dan ook gewoon doen zonder er elke keer commentaar op te hebben.


    En voor zij die er geen voorstander van zijn: prima, elk zijn eigen mening, maar probeer het dan ook niet elk jaar opnieuw kapot te maken.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Tja zonder Patrick te kort willen doen, want ik denk wel dat hij dit met de allerbeste bedoelingen doet, was die bekroning van Typhoon als beste achtbaan van België schrijnend en een teken aan de wand. Het stemprincipe klopt niet: parken kunnen hun fanbase via social media aanspreken om publieksstemmen binnen te harken en langs de andere kant zitten de parken ook in de vakjury?! Alsook zou je beter fans zelf de genomineerden laten bepalen en de parken niet.

    Het is zowat een beetje de ziekte van de tijd: fansites/fangroepen die zodanig goed willen staan bij de parken omdat ze dan weleens een extraatje krijgen waardoor ze hun kritische geest langs de kant schuilen. Awards zijn altijd wel leuk om te doen en te volgen maar als het bedoeld is om een 'halleluja' sfeertje te creëeren en ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk parken met zoiets kunnen uitpakken is het gewoon verkeerd.

    Zo uitkomsten gaan altijd wel voer voor discussie zijn maar in het geval van DTPA zit er organisatorisch te veel fout om ze nog genoeg geloofwaardigheid toe te dichten. Flaming Feather niet genomineerd omdat de oprichter niet naar Toverland geweest is... Kafkaiaans.

  5. #5

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Geen fan. De enige die heer een meerwaarde aan hebben, zijn de parken die het als reclame kunnen gebruiken - als je net iets dieper gaat kijken, valt het al snel op dat een award als reclame helemaal niets voorstelt.

  6. #6

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    In de (voor)laatste editie was Pulsar de beste attractie van Bel. en Typhoon de beste coaster. Los van verschillende smaken, kloppen de criteria dan simpelweg niet. Maar nog meer tenenkrommend vind ik hun principe 'Iedereen prijs'. Dan devalueer je eigenhandig de waarde van die awards. Ook tekenend: het enige internationale top-park in BeNe - stop trouwens met die Lux, het belangrijkste park voor de Groothertogdommers ligt in Frankrijk en spoort niet helemaal blijkens het laatste TR van 2018 - pakt niet uit met z'n karrevracht awards, parken in lagere categorieën des te meer.

    En dan heb je idd nog de vox populi aka de community-voting. Een vergelijking met hoe televoting ooit een liedjesconcours degradeerde tot een pronkshow met om ter meest pluimen in je hol, kan ik niet onderdrukken. Om nog maar te zwijgen over de Brexit ...

    Deze kritiek zal het diamanten clubje worst wezen. En ik twijfel of het hen om de gratis tickets of abo's te doen is. De DTPA's zijn tot nader order een groot succes omdat de reguliere media dit wars van enige kennis over het pretparkgebeuren klakkeloos overnemen. De rubriek 'Het Laagste Nieuws' bewijst deze onkunde / dit gat in de markt. Om 2018 positief af te sluiten: slim gezien van het diamanten clubje!

  7. #7

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    In de (voor)laatste editie was Pulsar de beste attractie van Bel. en Typhoon de beste coaster. Los van verschillende smaken, kloppen de criteria dan simpelweg niet. Maar nog meer tenenkrommend vind ik hun principe 'Iedereen prijs'. Dan devalueer je eigenhandig de waarde van die awards. Ook tekenend: het enige internationale top-park in BeNe - stop trouwens met die Lux, het belangrijkste park voor de Groothertogdommers ligt in Frankrijk en spoort niet helemaal blijkens het laatste TR van 2018 - pakt niet uit met z'n karrevracht awards, parken in lagere categorieën des te meer.

    En dan heb je idd nog de vox populi aka de community-voting. Een vergelijking met hoe televoting ooit een liedjesconcours degradeerde tot een pronkshow met om ter meest pluimen in je hol, kan ik niet onderdrukken. Om nog maar te zwijgen over de Brexit ...

    Deze kritiek zal het diamanten clubje worst wezen. En ik twijfel of het hen om de gratis tickets of abo's te doen is. De DTPA's zijn tot nader order een groot succes omdat de reguliere media dit wars van enige kennis over het pretparkgebeuren klakkeloos overnemen. De rubriek 'Het Laagste Nieuws' bewijst deze onkunde / dit gat in de markt. Om 2018 positief af te sluiten: slim gezien van het diamanten clubje!
    Terechte tekst, waarom kan pretparken.be geen eigen award voorstellen?

  8. #8

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PyongWon Bekijk Berichten
    Terechte tekst, waarom kan pretparken.be geen eigen award voorstellen?
    Dat heeft Pretparken.be jarenlang gedaan, in samenwerking met de Rollercoasterfriends. Vergeet trouwens niet dat de man achter DTPA de oprichter van deze site is (al heeft hij er al meer dan een decennium niets meer mee te maken)

    Linkje naar de Loopy Awards van 2006:

    http://www.pretparken.be/NL/info/loo...esultaten.html

    Zoals je kan zien stelt het eigenlijk niet veel meer voor en stemmen mensen hier voor wat ze kennen. Benieuwd hoeveel van de 440 stemmers Expedition GeForce bijvoorbeeld effectief gedaan hebben. Klantvriendelijkste park Bobbejaanland doet ook wat wenkbrauwen rijzen,misschien was het in 2006 effectief zo, maar ik denk het niet.

    Misschien kunnen we een soort Mitch Hawker-achtige poll houden voor een paar opties, maar weeral een award zou geen meerwaarde zijn voor de pretparkwereld.

  9. #9

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Probleem met polls is eigenlijk dat de mensen die kunnen stemmen te weinig kennis hebben om dat goed te kunnen doen. Daarnaast heb je - zoals hier al meermaals eerder aangegeven - fanclubs die niet reëel stemmen. Dat eerste kun je nog wel iets aan doen, dat tweede helaas niet.

    Dat is het sterke van de Ello Coaster Poll (voormalige Mitch Hawker Poll). Die houdt rekening met hoe veel banen je daadwerkelijk gedaan hebt, waardoor banen over de hele wereld een gelijke kans hebben. Het heeft echter enkel voor woodies al behoorlijk veel voeten in de aarde, dus kun je na gaan als je dat ook voor andere attracties moest doen.

  10. #10

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Ja, deze awards stellen niets voor. De enige awards die iets of wat belangrijk zijn, zijn awards die door de industrie zelf uitgereikt worden, maar dat zal nooit gebeuren in de Benelux, deze awards zijn ideaal promomateriaal voor de parken.

    In het geval van DTPA, vorig jaar was al bizar (Typhoon beste baan van België, niemand van de organisatie die zich daar vragen bij stelt?) en dit jaar zal het niet veel beter zijn (Toverland geeft geen gratis tickets ==> Patrick gaat niet ==> Flaming Feather is niet genomineerd ==> FAIL!)

  11. #11

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Ja, deze awards stellen niets voor. De enige awards die iets of wat belangrijk zijn, zijn awards die door de industrie zelf uitgereikt worden, maar dat zal nooit gebeuren in de Benelux, deze awards zijn ideaal promomateriaal voor de parken.
    Nogthans zie je ook daar vrij vaak dat "toevallig" de grote sponsors, of bevriende parken heel vaak in de prijzen vallen.

  12. #12

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Nu als je het bericht van DTPA op hun facebook leest valt de kritiek in dovemansoren...


    Tegenstanders van ons vinden helaas dat we te weinig kritisch zijn en daardoor ook niet relevant genoeg zijn.
    Ons doel is net om de parken op een positieve manier in de kijker te zetten. Elk park is immers de moeite waard om bezocht te worden. Is alles daarom perfect? Helemaal niet, maar ons verhaal gaat meer over de redenen waarom je een park moet bezoeken. We zijn immers fans :-)
    Media en parken tonen steeds opnieuw hoe relevant we nog zijn. Bij DTPA draait het overigens niet om "ons" maar wel om de parken.
    Alvast een prettig eindejaar en alvast een mooi, voorspoedig en gezond 2019 gewenst.

  13. #13

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Ik was zelf fan van de awards tot vorig jaar. Vorig jaar was ik erbij en duurde de uitreiking echt lang vanwege de opdeling per land. Less is more zeg ik altijd. Sinds vorig jaar mochten de parken zelf hun nominaties doorgeven, dit snap ik echt niet! Waarom zou je een park laten kiezen om zelf hun paradepaardjes of geplande marketingpaardjes in de kijker te laten zetten? Dit is de taak van een jury.

    Wat de stemming betreft: Deze vragenlijst zit vol met bias. Niet elke fan heeft een mening over alles. Bv. bij 'mooiste dierenverblijf' ken ik meer dan de helft niet. Nergens kan ik foto's raadplegen van hoe ze eruit zien, dus ik stem dan maar op de ZOO van Antwerpen. Dat ken ik en ik ben dan ook een fiere Antwerpenaar, maar eigenlijk zou er de mogelijkheid moeten zijn om "geen mening" of "sla deze vraag over" aan te duiden. Mocht ik mijn cursus kwantitatieve onderzoeksmethode moeten geloven zou het dus beter zijn dat mensen geen mening hebben, dan dat ze maar iets random aanduiden.

    Voor de rest ben ik ook nog steeds aan het wachten tot ook (fan)sites binnen de pretparkwereld eindelijk terug prijzen gaan verdienen. Deze site, Brackesection, Plopsa Fans, De Vijfzintuigen, RF, ... en zelfs Looopings zijn sites die knap werk leveren en die naast de parken zelf ook een onderdeel zijn van de pretparkwereld in de Benelux. Desondanks ze de jury geen gratis tickets opleveren, zouden zij ook eens een prijs verdienen.

  14. #14

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Megaminion Bekijk Berichten
    eigenlijk zou er de mogelijkheid moeten zijn om "geen mening" of "sla deze vraag over" aan te duiden.
    Wordt nogthans vrij duidelijk in de enquete uitgelegd dat je een vraag gewoon kunt over slaan door niets in te vullen

  15. #15

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Nogthans zie je ook daar vrij vaak dat "toevallig" de grote sponsors, of bevriende parken heel vaak in de prijzen vallen.
    Daarom ook dat ik zeg 'iets of wat belangrijk', het is en blijft gewoon zeer subjectief. Zolang er geen onafhankelijke jury is die unbiased en obejectief stemt is een award (zowel fansites als industrie) eerder een populariteitspoll. Al mag/kan/zal een park wel meer waarde hechten aan de award van de concullega's ipv een (groepering) fansite(s).

  16. #16

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Ik ben half voor, half tegen. Uiteraard is het leuk dat parken uit onze dichte omgeving zo ook eens positief belicht worden, want geef toe. Bij de meeste internationale awards gaat het vooral naar Amerika, VAE of Azië. Dan schiet er voor ons vaak weinig over... Zeker voor de gewone bezoekers (niet de die hard fans) is het dan leuk om zo ook eens een prijs te zien passeren. Dus in dat opzicht ben ik zeker pro!

    Waarin ben ik dan eerder tegen? Het feit dat parken zelf kunnen nominaties insturen vind ik al verkeerd van opzet. Laat mensen zelf insturen in een eerste ronde, en daarna stemmen in een tweede ronde. Die punten die dan naar boven komen zijn dan een deel van de punten, en worden aangevuld met een echte jury die beoordeelt. Het nomineren wordt dus gedaan door de bezoekers, en niet door de parken. De beoordeling door een jury (en het publiek). Alternatief is dat er dan een publieksprijs gegeven wordt voor bvb. algemeen beste park of algemeen beste attractie (en dus niet opnieuw per categorie).

    De European Star Awards van Kirmes Park Revue volg ik dan persoonlijk liever. Er staat ook telkens een woordje uitleg én beeld vermeld bij de attracties, zodat je snel mee bent waarover het gaat.

  17. #17

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Wordt nogthans vrij duidelijk in de enquete uitgelegd dat je een vraag gewoon kunt over slaan door niets in te vullen
    Ik heb ook niet gestemd om diezelfde reden. Je kan een volledig blad overslaan maar niet enkele vragen, als je een blad begint in te vullen moet je alles invullen. Omdat ik zo geforceerd word om dingen in te vullen waar ik geen mening over heb, vul ik dan liever helemaal niks in.

    Om op de titelvraag te antwoorden: dat ze niks voorstellen, vind ik niet mooi om te zeggen over een initiatief van fans dat de parken positief probeert te belichten. Ik vind het ook heel nobel om te proberen elk park iets te geven. Waarom zou dat niet mogen? Volgens mij is het perfect mogelijk dat elk park zijn specialiteit heeft, dus om die te benoemen met een award waar ze trots op kunnen zijn: why not?

    Maar inderdaad: dat parken zelf nominaties kunnen insturen is niet hoe het zou moeten zijn. Er zouden voorrondes moeten zijn waar het publiek voor nominaties kan zorgen. Misschien vragen per park, zodat toch nog elk park meedoet? Bijvoorbeeld een zoektocht naar de beste achtbanen per park, zodat in de uiteindelijke poll van alle parken een achtbaan staat (dit is een te simpel voorbeeld, maar ik heb het over het idee). Verder, van het Flaming Feather-gedoe weet ik zelf het fijne niet van, ik heb maar flarden opgevangen, maar zo'n dingen moeten natuurlijk niet kunnen.

    Dus mijn mening is dat het een zeer mooi initiatief is en dat er qua uitkomst (dus heel veel 'winnende' parken en niet schaars zoals echte oscars) niks hoeft te veranderen, ik vind het een win-win op die manier, iedereen tevreden - maar aan het nomineer- / stemsysteem zou zeker nog wat gesleuteld mogen worden.

  18. #18

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Om op de titelvraag te antwoorden: dat ze niks voorstellen, vind ik niet mooi om te zeggen over een initiatief van fans dat de parken positief probeert te belichten. Ik vind het ook heel nobel om te proberen elk park iets te geven.


    Dat klinkt alsof je bij een sportwedstrijd voor kinderen elk kind een medaille geeft met 'je bent een winnaar' erop. Daar komt mijn haar van recht... Niet iedereen kan de beste zijn en als je gaat doen alsof dat wel zo is, wat vraag je dan nog van kwaliteit van de parken?! Bij awards is het toch de bedoeling de beste te bekronen en als dat steeds naar dezelfde parken gaat, so be it. Aan de rest om beter te doen.

  19. #19

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Dat klinkt alsof je bij een sportwedstrijd voor kinderen elk kind een medaille geeft met 'je bent een winnaar' erop. Daar komt mijn haar van recht... Niet iedereen kan de beste zijn en als je gaat doen alsof dat wel zo is, wat vraag je dan nog van kwaliteit van de parken?! Bij awards is het toch de bedoeling de beste te bekronen en als dat steeds naar dezelfde parken gaat, so be it. Aan de rest om beter te doen.
    Je laat de helft van mijn alinea weg. Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zei: volgens mij is het perfect mogelijk dat elk park zijn specialiteit heeft, dus om die te benoemen met een award waar ze trots op kunnen zijn: why not?

    Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat een park een bepaalde award niet meer kan / mag krijgen omdat ze al een andere hebben. Ik bedoelde dit eerder als reactie op de uitspraak van Thomas van Groningen: Het lijkt wel of er categorieën bij bedacht worden om ervoor te zorgen dat iedereen iets kan winnen. Dat riekt naar nepnieuws.

    Dus nog eens hetzelfde maar met meer woorden: ik vind het heel nobel om elk park te proberen iets te geven door veel verschillende categorieën te maken zodat iedereen in iets kan uitblinken. Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, en ik vermoed dat je mijn reactie op deze manier had geïnterpreteerd, dat awards worden "doorgeschoven" naar de tweede beste, derde beste... Omdat de beste in een categorie al een andere award heeft. Inderdaad aan de rest om beter te doen dan.

  20. #20

    Re: Stellen de DTPA's niks voor?

    Niet elk park heeft zijn specialiteit en dan nog, zelfs als je dat gaat gebruiken om zoveel mogelijk parken een award te geven komt het toch steeds op hetzelfde neer: ervoor zorgen dat iedereen iets kan winnen. Een award is niks waard als je die aan zoveel mogelijk parken wil uitdelen, en dan komt het eigenlijk over alsof je motieven zijn om op een zo goed mogelijk blaadje te staan bij de parken (in de hoop extra's te krijgen daar?). Exact wat dat Flaming Feather gedoe is, het fijne ken ik er ook niet 100% van maar de gedachte van 'Toverland heeft me geen gratis ticket gegeven dus ik nomineer het niet' doet het wel overkomen alsof men iets terug verwacht van de parken.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •