Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyingtiger Bekijk Berichten
Intussen zijn er documenten uitgelekt en zou hierin hetvolgende staan:

////
Zo zat een python in een veel te klein verblijf van slechts 2,35 vierkante meter, zonder UV-lamp of andere verlichting. Het dier was "duidelijk ziek" en het hok was vuil, constateerden de controleurs. Volgens de wet moet het dier minstens acht vierkante meter tot zijn beschikking hebben.

Ook veel andere dieren hadden veel te weinig ruimte, waaronder doodshoofdaapjes (3,25 in plaats van twaalf vierkante meter), parkieten (3,46 in plaats van 11,25 vierkante meter), Californische kuifkwartels (1,20 in plaats van acht vierkante meter), rode ibissen (5,94 in plaats van twintig vierkante meter), fazanten (2,22 in plaats van dertig vierkante meter) en grijze tokken (14,5 in plaats van 28 vierkante meter).

De binnenverblijven van de bruine beren en de leeuwen waren smerig. Er werden bedorven voedselresten aangetroffen, er hing een penetrante ammoniakgeur en ventilatiesystemen werkten niet. Bij de leeuwen ontbrak drinkwater. Een leeuwenwelp werd regelmatig heen en weer gesleurd tussen een overdekt quarantaineverblijf en een verderop gelegen buitenverblijf.

Een poema zat binnen opgesloten, terwijl hij wettelijk gezien toegang moet hebben tot een buitenverblijf van zestig vierkante meter. Verder waren er geen klimmogelijkheden. Ook voor kroonkraanvogels en stinkdieren was er geen buitenverblijf.
////
Er is ook een nieuwsartikel verschenen waarop de Olmense Zoo reageert op elk punt uit die documenten. Sommige vind ik nogal rond de pot draaien en zich eruit lullen, maar sommige andere zijn ook echt wel goede argumenten (als ze waar zijn natuurlijk). Dat van die python bijvoorbeeld: die zou met opzet afgezonderd zijn in zo'n klein hok, net omwille van zijn ziekte, om andere dieren niet te besmetten. Die andere dieren die te weinig plaats hadden zouden jongen geweest zijn, waarvoor die regels niet gelden, maar de inspecteur heeft alle dieren als volwassenen gerekend. Die dieren zouden ondertussen allemaal het park uit zijn. Veel van de te kleine verblijven zouden ook niet de hoofdverblijven van de dieren geweest zijn.

Wat ervan waar is weet ik niet, maar ik wil maar zeggen, ik schrok eerst ook wel van deze argumenten maar als je dan de reactie van de dierentuin leest... Ofwel zijn ze zich eruit aan het praten ofwel hebben ze gewoon een overijverige ambtenaar op bezoek gehad, en dat sluit ik zeker niet uit.

Het openbaar maken van deze argumenten is sowieso not done en voor mij duidelijk puur op sensatie gericht. Wij als lezer hebben ook geen enkele mogelijkheid om nu te wten te komen of deze argumenten waar zijn of niet.