Ik denk dat veel fans een beetje te veel verwachten na de herhaaldelijke grootschalige vernieuwingen in PHL. En de goedkope decoratie bij 'Bats' VR-blindt misschien de niet geringe kost van deze reconversie: het maken van de film (van een best langdurige rit) + de externe IP + de massa brillen en reservebrillen + het transport- en reinigingssysteem. Natuurlijk zijn dat apennootjes in vergelijking met Klugheim of Rookburgh. Maar het is en blijft een aanzienlijke investering die elk gezond bedrijf graag terugverdiend ziet. Dan lijkt een levensduur van amper 3 jaar me een schromelijke onderschatting.

Voorts denk ik dat het park - en misschien sommige verblijfsgasten in Rookburgh - niet gebaat zijn met opnieuw een bouwwerf van jaren, ook al ligt dit aan een uithoek van het park. De situatie met Fantissima ken ik niet zo goed. Hol.Tours is voor mij met gerimpelde kop en afhangende schouders de attractie bij uitstek die aan vervanging toe is, qua slijtage maar ook qua thema. Maar dan meteen een goed draaiende coaster ernaast ook afbreken? Hol.Tours is op zich al groot, natuurlijk niet groot genoeg voor een Arthur-achtige attractie. Dat zou misschien wel leuk zijn in PHL, maar ...
- ze zijn dan niet de eerste in Duitsland
- kunnen niet aan fabrieksprijs installeren zoals concurrent EP
- Winja's en F.L.Y. maken zo'n Arthur-coaster misschien iets minder noodzakelijk

Volgens mij is elk park gebaat met een varende donker-rit. Hopelijk maken ze hier iets fantasierijks en hedendaags van. Als het dan hoofdzakelijk binnenwerk betreft, komt dat minder bouwwerf-achtig over. Ik veronderstel dat je deze attractie kan vernieuwen zonder 'Bats' al te langdurig te moeten stilleggen, laat staan 'Bats' afbreken'.

Riksha klopt thematisch nog steeds met de zone. Die zone gaan ze heus niet her-thematiseren, denk maar aan het Ling Bao hotel. Riksha palmt dan ook nog eens weinig bovengrondse ruimte in. Het rit-systeem lijkt me nog steeds prima te werken en komt in b.v. Carnaval Festival en Phantom Manor niet als (te) gedateerd over. Dat kan helaas niet gezegd worden van de animatronics en andere decoratie bij Riksha. Het parkbestuur zou het resultaat - en de publieke respons - van de reconversie van Hol.Tours kunnen afwachten en bij tevredenheid met dezelfde firma opnieuw in zee kunnen gaan voor Riksha2.0. Dat moet bij de uitverkoren firma toch als zeer motiverend klinken.