PDA

Bekijk Volledige Versie : [Efteling] 2019



simon
21-09-18, 13:04
Gisteren stemde de gemeente het ambitieuze uitbreidingsplan unaniem goed, en vandaag kwam naar buiten dat volgend najaar een nieuw sprookje in het Sprookjesbos opent! Efteling opent dan Grimm’s ‘De zes Zwanen’, met ook een nieuwe kinderattractie.

https://www.efteling.com/nl/-/media/images/blog/nieuws/20180921-nieuwesprookke/650x370-zeszwanen.jpg?h=370&w=650&la=nl&hash=9AF2972E60E94B65AFF90192ECF25C9D206F31F1

Eind oktober 2018 starten de werkzaamheden in het Sprookjesbos, tussen de grot van Sneeuwwitje en het huis van Assepoester. Zo'n jaar later opent hier De zes Zwanen in een slot in het bos, met er omheen een slotgracht. Hierin varen zes zwanen straks hun rondjes. Bezoekers kunnen het slot in wandelen om een scène uit het sprookje te bekijken. Uniek is dat de kleinste bezoekers straks ook met één van de sierlijke zwanen kunnen meevaren rond én door het slot, om deze scène uit het sprookje te zien.

Het sprookje 'De zes Zwanen' in het kort
Zes koningszonen worden door hun jaloerse stiefmoeder veranderd in zwanen. Hun kleine zusje moet een onmogelijke opdracht uitvoeren om die betovering te verbreken en haar broers terug te krijgen. Ze moet zes hemden van bosastertjes voor hen naaien en mag zes jaar niet spreken of lachen. Natuurlijk loopt ook dit sprookje goed af en leven ze uiteindelijk nog lang en gelukkig.

Bron (https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20180921-nieuwesprookje)

Pretparkfreak7
21-09-18, 14:36
Ik vind het een fijne keuze van sprookje: het verhaal spreekt mij duizend maal meer aan dan dat van pinokkio, de nieuwe kleren of assepoester. Het ziet er op het eerste zicht ook heel idyllisch uit.

Qua schaal gaat het wel verder in de tendens om altijd naar groter en meer te gaan. Ik vind het toch behoorlijk groot overkomen. Als er zes van die zwanenbootjes moeten kunnen rondvaren heb je al een redelijke vijver nodig. Ik weet niet of ik échte 'attracties' in het sprookjesbos zou kunnen appreciëren. Tenzij we natuurlijk niet echt iets attractiewaardig moeten verwachten en het eerder om van die peuterbootjes gaat, waar je als volwassene zelfs met de beste wil van de wereld niet ingeraakt. Ergens zou het de Efteling wat mij betreft ook sieren als ze nog eens een sprookje met de bescheidenheid en kleinschaligheid van pakweg die rode schoentjes zouden plaatsen. Dat geeft meer reden om door het bos te dwalen in plaats van achtereenvolgens verschillende walkthroughs af te werken.

coasterfrenzy
21-09-18, 16:04
als ik het goed begrijp worden het idd kiddie-bootjes. Ik vind het wel vreemd om hier een attractie te hebben, maar het lijkt me wel iets héél kleins te worden.

Ik denk trouwens wel dat die hoek in het sprookjesbos zo véél te druk gaat worden. De Herberg, kasteel van Sneeuwwitje en grot van Sneeuwwitje staan al te kort op elkaar gepropt. Daar hoeft dit eigenlijk niet nog bij.

knessel
22-09-18, 07:04
leuk idee, en het zal er weer prachtig uitzien, maar een attractie met zes bootjes....Dat worden wachttijden die symbolica zullen overstijgen.

Ignace
22-09-18, 08:59
Ik zie het probleem niet. De boottocht gaat zo kort zijn dat de bootjes elkaar heel snel opvolgen vermoed ik. Misschien is het zelfs helemaal geen echt boot vaart maar een molen zoals de Eendenmolen.

knessel
22-09-18, 10:24
Ja, volgens mij lijkt het ook een molentje te zijn
6 bootjes à 2 of 4 kinderen elk = max 24 kinderen per ronde.4 min voor in- en uitstappen, 3 min draaien = 8 beurten / h; dus max 192 personen per uur voor een attractie in de Efteling, in het sprookjesbos vol kinderen....


Zo'n megamindy fietsen en consoorten, hebben een capaciteit van ca 100 personen/h; daar is het toch ook altijd lang aanschuiven ?

Ignace
22-09-18, 12:41
Als het een molen word, denk ik dat die zo traag gaat draaien dat die niet hoeft te stoppen voor in en uitstappen. Je doet dan ook maar 1 rondje. Een beetje zoals de draaischijf van gondoletta.

bobby turbo
22-09-18, 19:11
Ja, volgens mij lijkt het ook een molentje te zijn
6 bootjes à 2 of 4 kinderen elk = max 24 kinderen per ronde.4 min voor in- en uitstappen, 3 min draaien = 8 beurten / h; dus max 192 personen per uur voor een attractie in de Efteling, in het sprookjesbos vol kinderen....


Zo'n megamindy fietsen en consoorten, hebben een capaciteit van ca 100 personen/h; daar is het toch ook altijd lang aanschuiven ?

De Vliegende fietsen hebben volgens de bouwer een capaciteit van 240 tot 400 pers/h ;)

knessel
22-09-18, 19:59
dan moet die bouwer eens een keertje gaan aanschuiven :)
400/h = 6,66 personen per minuut. Dan zou een rondje, inclusief in en uitstappen minder dan 2 minuten mogen duren. In denk dat in de praktijk zelfs geen 200 personen/uur worden gehaald.

simon
27-09-18, 16:39
Volgend jaar stijgt de ticketprijs van de Efteling naar 40 euro doorheen het jaar en 42 euro in de zomer. Online zijn er wel nog goedkopere tickets verkrijgbaar.

Reden van de prijsstijging is vooral de btw-verhoging van 6 naar 9 %, maar daarnaast ook inflatie. Wie de Winter Efteling wilt bezoeken gaat dus beter nog dit jaar ;)

coasterfrenzy
28-09-18, 09:41
Misschien wat off topic.. maar het is wel echt te onnozel voor woorden dat ze die BTW-stijging doorzetten. De Hollanders schijnen toch elke keer weer te vergeten dat de rest van het land voor het overgrote deel grensgebied is. Dus van de ene kant gaan landgenoten vooral meer naar het buitenland en van de andere kant komen buitenlanders minder naar ons land toe.

Voor de Efteling zal dat ongetwijfeld ook gaan spelen. Belgen zullen eerder een dagje Walibi kiezen. De Nederlanders ten Oosten van de Efteling zullen eerder een dagje Movie Park doen. Wellicht zelfs ook PHL, dat qua entree duurder is, maar wat je snel terug verdient hebt met de lagere prijs voor parking, horeca en al zeker met de vele kortingen op de normale prijs.

knessel
28-09-18, 10:02
volgens mij gaan ze daardoor bijna niemand minder zien hoor. In mijn idee speelt de Efteling toch wel in een klasse hoger dan de meeste parken in de Benelux en de directe omgeving. Dagkaart Phantasialand is 47,50 EUR; en ook al krijg je er in sommige maanden een terugkeerticket bij, dat weegt niet op voor de meeste gezinnen die één parkbezoek per jaar doen.
Kijk eens naar het succes van het Bosrijk en Loonse Land; zo'n verblijf stijgt elk jaar in prijs en toch heb ik de indruk dat de bezettingsgraad daar nogsteeds hoog is. Voor de Efteling heb je weinig (fikse) kortingsacties, laat staan voor de verblijven. Het is een merk dat zichzelf verkoopt, ook al stijgt de prijs jaar na jaar verder.

coasterfrenzy
28-09-18, 10:19
Het is niet alleen een gratis ticket. Bij PHL kun je 90% van de tijd voor minder dan 40 euro naar binnen, als je even weet waar te zoeken ;)

Het is wel waar dat de Efteling een klasse hoger speelt dan de meeste andere parken. Maar ik vraag me af of een leek daar echt bij stil staat.

Michielsken
03-10-18, 08:17
Efteling teert volgens mij voor 50% van de bezoekers puur op nostalgie. In geen enkel ander park hoor ik zoveel vergelijkingen met vroeger (al dan niet correct maar soit, dat is een andere discussie)
Als je puur naar het park kijkt zonder alle nostalgische gevoelens is het park voor mij niet het Europese toppark dat velen ervan maken, ook 'gewone' bezoekers gezien de bezoekersaantallen...

jeroen_twee
20-11-18, 06:40
Dit is de huidige situatie bij de Zes Zwanen. Er wordt al gegraven!



https://www.youtube.com/watch?v=6ZjqRgDzelI

Waliboy
20-11-18, 12:59
Op de website van De Efteling is meer informatie verschenen omtrent de bouw van het 30ste sprookje: "De zes zwanen".

Interessant weetje:

“Zowel kinderen als volwassenen kunnen een vaartocht maken"

https://www.mupload.nl/img/tajncfik.jpg

https://www.mupload.nl/img/xq2tsp.jpg

Dit en meer: https://www.efteling.com/nl/blog/backstage/20181120-interview-nieuw-sprookje-zes-zwanen

Waliboy
03-01-19, 20:43
Bouw De Zes Zwanen - 29/12/2018:

https://www.mupload.nl/img/mr1cxsd8o.jpg

https://www.mupload.nl/img/3vgr8ihw5fmw.jpg

Bron: https://twitter.com/cindy_ve

Ignace
12-02-19, 18:33
Ondertussen heeft de Efteling al meer bekend gemaakt over de grote update van D'oude Tuffer. Het sturen met het wagentje is jammer genoeg verleden tijd, maar er komt een interactieve claxon in de plaats, waarmee je onderweg allerlei dieren kunt activeren. Animatronics uiteraard :p. Voorts worden de iconische wagentjes vervangen door andere auto's en Pick-ups. Meer info (https://www.efteling.com/nl/pers/oude-tufferbaan-in-efteling-wordt-aangepakt/).

https://i.imgur.com/k0l2K5W.jpg

Jammer dat je niet meer kunt sturen, dat was net een belangrijk onderdeel van de attractie en je komt het steeds minder vaak tegen. Desondanks ben ik heel tevreden met de vernieuwingen: onderweg gebeurde er geen bal, en de capaciteit was niet wat het moest zijn. Beide punten worden aangepakt, en dat zal er zeker en vast voor zorgen dat ik de attractie in de toekomst vaker zal doen.

waterrat
05-03-19, 20:20
als ik voor de middag de zone van joris en de draak en de aktraktie de baron zou willen doen.als ik in die buurt iets goedkoop wil eten(bijvoorbeeld een belegd broodje of een spaghetti).is restaurant station de oost dan een goede keuze?of hebben jullie andere suggesties?

knessel
06-03-19, 08:20
Station De Oost:
Turkse Pizza, broodjes of frituur; je hebt daar een ruime keuze en je kan meestal binnen zitten...

Earlyspencer
06-03-19, 11:05
100% afschermen doen ze niet (foto vanop de parking genomen, met de stoomtrein heb je een nog beter zicht op de werkzaamheden)

https://i.imgur.com/E0R0Hce.jpg

simon
06-03-19, 17:49
als ik voor de middag de zone van joris en de draak en de aktraktie de baron zou willen doen.als ik in die buurt iets goedkoop wil eten(bijvoorbeeld een belegd broodje of een spaghetti).is restaurant station de oost dan een goede keuze?of hebben jullie andere suggesties?

Ja hoor, in Station De Oost heb je een breed gamma. Vooral de pita vind ik er zeker een aanrader!

simon
14-03-19, 17:49
Nieuwe geruchten spreken over iets waar velen al lang op hopen... een grote renovatie van PandaDroom naar... Fabula!

Een nieuwe naam, een nieuwe look en een nieuwe film, die sprookjesachtiger zou worden. De nieuwe productie gaat over de onverwachte vriendschap tussen een beer en een eekhoorn: een verdrietige beer wordt door zijn soortgenoten met de nek aangekeken. Als hij ten einde raad is, komt hij een eekhoorn tegen. Die helpt hem met behulp van slimmigheden om alsnog in de smaak te vallen bij de andere beren.

In de film wordt niet gesproken, wat ook het internationale karakter voor de Efteling weer ten goede komt.

Het nieuwe logo van de attractie toont een pootafdruk van een beer, waarin de staart van een eekhoorn is verwerkt. Fabula is trouwens het Latijnse woord voor verhaal.

Meer info zou binnenkort vrijgegeven worden.

Ignace
14-03-19, 18:25
Het internationale karakter van de Efteling :p?????

Jammer nieuws dit, ik denk dat iedereen wel liever had gezien dat de attractie plaats had gemaakt voor iets anders. Een hoop bomen ofzo.

Pretparkfreak7
15-03-19, 01:11
Dat 'streven naar een internationaal karakter' geeft me vaak een wrang gevoel bij de wereld vol wonderen. Ik heb er niets op tegen dat het park een meertalig publiek wil bedienen. Maar wat mij betreft moeten attractienamen daarom niet koste wat kost in zoveel mogelijk talen uitspreekbaar zijn.

De transformatie van 'Hartenhof' naar 'Symbolica' vond ik bijvoorbeeld een verarming. 'Symbolica' klinkt veel meer generisch dan dat eerste, ook al is er een planeet met die naam in het achtergrondverhaal van Pardoes. Dat soort truukjes halen ze steeds vaker uit de kast en naar mijn aanvoelen verliest het park daar zijn authenticiteit wat aan. Om dezelfde reden was ik bijvoorbeeld niet zo enthousiast over die twee ordinaire powered coasters: Dat attractietype vinden we al in véél andere parken terug.

jeroen_twee
27-03-19, 14:16
https://www.youtube.com/watch?v=RCYICZDU-ho

Een nieuwe update van de nieuwe Oude Tuffers. De baan ligt en er zijn al twee scenes te zien!



https://www.youtube.com/watch?v=rpwJBLi0pnw

De Zes Zwanen in het Sprookjesbos. Het gebouw begint steeds meer vorm te krijgen, en de tuin van het landhuis van de stiefmoeder van Assepoester is weer te betreden.

jeroen_twee
07-04-19, 08:30
Raveleijn is weer te zien!

Er zijn een paar dingen verbeterd. Er is een nieuwe stunt met Joost en de Wachters, en Olaf en de wachters komen voortaan met rook naar beneden. Ook zijn een aantal gevechten veranderd, er worden nu ook bijlen gebruikt.


https://www.youtube.com/watch?v=Cl8kOUe2ls0

jeroen_twee
07-04-19, 11:45
Een nieuwe update bij het grote onderhoud van de Oude Tuffers. De nieuwe voertuigen rijden, er is muziek te horen en de oude Oude Tuffer die voortaan onder de kippen zit lijkt een andere positie te hebben dan voorheen.


https://www.youtube.com/watch?v=59unIlNfcJA



Ook bij de Zes Zwanen valt er genoeg te zien: De muren komen steeds hoger, de vormen van het gebouw zijn al duidelijk te zien!


https://www.youtube.com/watch?v=f8gMYu42oUk

Jak
24-04-19, 20:01
Op Paasmaandag naar de Efteling geweest. Ondanks mijn tweedaags bezoek in begin februari kon ik het niet laten om samen met mijn mede-acteurs van de toneelvereniging mee te gaan. Een klein verslagje:

+ Ondanks de drukte (waarschijnlijk door het ongelooflijke zomerweer) bleven de wachttijden beperkt. Het langste schoof je aan bij de Piranha en De Vliegende Hollander - 40 & 30 min. - en Droomvlucht - 40 min. -. Bij andere topattracties moesten we max. 15 minuten wachten. Bij de iets ruigere attracties bedroeg de wachttijd ongeveer 15 minuten (Python, Baron, Vogel Rok). Waarschijnlijk te verklaren door de weinige interesses van de ganse familie. Er werd overal goed doorgewerkt.
Bij De Oude Tufferbaan stond er wel steeds een lange rij. Waarschijnlijk te verklaren door de heropening.

+ Eerste keer Raveleijn gezien. Wow. Impressionante arena en decors. Ook de stunts mogen er best wel zijn. Het is gewoon ook het compleetplaatje dat klopt. Ik besef dat er enkele zaken niet zo helemaal goed zit, maar voor een pretparkshow kan dit wel tellen. De paardenshow in Europa-Park vond ik dan minder impressionant.
Wil het nu dat we met onze theatergroep daar zaten. Op enkele zaken hadden we (naar goede gewoonte) toch kritiek:
* De poort van Raveleijn IN de arena was beter enkele meters naar achteren gezet, maar dat ging technisch misschien niet. Dit zou de gevechtscènes ten goede komen. En hebben de paarden meer plaats.
* Doordat ze de gevechtscènes misschien net iets te veel doen, merkten we op dat de zwaardgevechten nogal ver van de gezichten plaatsvonden. Hoe verder dat gebeurd, hoe ongeloofwaardiger het wordt.
* Doordat we acteurs waren die aan het kijken waren, vonden we de maskers maar niets. Dat verbergt de mimiek en maakt het een stuk minder expressief.
* De humor zit meer dan goed!
* Technisch leek alles min of meer goed te werken, op enkele kleine zaken na. Blijkbaar moet er rook uit het plafond komen wanneer de zwarte ridders uit de nok komen, dat was er wel niet. Ook het geluid stond soms niet goed afgesteld.
* Wij als acteurs, horen liefst live stemmen, maar hier viel de play back nog mee.

+ Attracties lagen er goed bij. Werkelijk alles lag er goed bij. Top. Enkel bij Fata Morgana leek er een poort niet open te willen gaan.

+ Ook een attractie die ik voor het eerste deed: Piranha, alhoewel... Toen ik 8 jaar was deed ik hem ooit met mijn tante. Omdat ik Efteling vaak in de wintermaanden bezocht, was die dus steevast dicht.
Toffe wildwaterbaan, zeker één van de betere. Al gaat mijn voorkeur wel nog naar Radja River. Maar wat een saaie wachtrij hier!

+ De horeca is best wel ok.

- Wel was ik verschoten hoeveel zigzag wachtrijen er zijn. In februari moest ik die niet trotseren, maar deze keer wel. Vooral dan de wachtrij aan Piranha en Droomvlucht zijn toch wel kuitenbijters.

- Het is moeilijk om écht schepijs te vinden via een uitgiftepunt. Sommige horecapunten stonden ook nog precies in wintermodus met warme wafels, hartige snacks, ... Je kon overal wel waterijs, Sluch, ... vinden, maar dat vind ik nu echt geen kwalitatief ijs.
Wel zijn er twee ijspunten aan Het Witte Paard en Symbolica, zo van die slush puppie als van de mc do...

- Ik heb het niet voor het Carnaval Festivalplein. Het ziet er zo on-Eftelings uit. Er is ook weinig sfeer naar mijn gevoel, de gevels zijn er platter en de thematische elementen die er aanwezig zijn, zijn nu niet echt wow. Hoe komt het eigenlijk dat dit plein ook zo'n thematische warboel is?

coasterfrenzy
25-04-19, 09:46
Schepijs naast de smulpaap op het Pieckplein :)

Andere locaties weet ik uit mijn hoofd ook niet. Slush is momenteel enorm populair, dus logisch dat daar veel op wordt ingezet.

simon
25-04-19, 16:34
De wachtrij van Piranha werd dacht ik afgelopen winter vernieuwd. Niet veel verbeterd dus?

De rook bij Ravelijn wanneer de ridders naar beneden komen heb ik denk ik nog nooit gezien. Moet die er dan zijn?

Qua ijs van de McDo, bedoel je de swirl's. Deze zijn toch wel mijn toppers, die je ook in onze buurlanden kan vinden, maar helaas niet bij ons :( Zeker eens proberen!

simon
21-05-19, 19:14
Dit jaar investeert Efteling maar liefst 25,8 miljoen euro in het park. Dit bedrag is meer dan Baron 1898 indertijd en is verdeeld over een aantal projecten, waarvan sommige intussen (bijna) voltooid zijn. Een kort overzicht:

- De Oude Tufferbaan (voorjaar 2019): vernieuwing van de attractie - 1,8 milj. euro
- Carnaval Festival (voorjaar 2019): vernieuwing van de attractie - 3 milj. euro
- De Zes Zwanen (najaar 2019): 30e sprookje met mini-attractie - 2,5 milj. euro
- Fabula (najaar 2019): vernieuwde versie van PandaDroom - 3,5 milj. euro
- Max & Moritz (voorjaar 2020): start van de bouw van de nieuwe achtbaan - 15 milj. euro

Akkoord, Max & Mortiz is vooral voor 2020, maar daarnaast zijn er ook nog enkele andere investeringen die men doorvoert zoals de aanpassingen in het Huis van de Vijf Zintuigen of de nieuwe Boshoeves in Bosrijk.

Gek genoeg heeft niemand hier nog iets geschreven over ??n van de doornen in ons oog in het park... PandaDroom! Wie die nog wilt bezoeken, zal zich moeten haasten. Op donderdag 3 november kan je de attractie voor de allerlaatste keer bezoeken. Daarna sluit deze voor een aantal weken en wordt deze grondig aangepast naar... Fabula!


https://youtu.be/SkSqdJupmn0

Fabula bestaat uit een nieuwe 4D-film, nieuwe horeca en een nieuwe shop.

Nieuwe film
De samenwerking met het WNF loopt dit jaar vervroegd af - eerder was deze nog verlengd tot eind 2020 - waardoor ze weer wat meer vrijheid krijgen om deze vreemde eend wat aan te passen naar hun eigen identiteit. We krijgen dus een nieuw verhaal, met een mooie boodschap die beter binnen het DNA van Efteling past. Het thema natuur wordt dus nog behouden, maar het wordt wat luchtiger, vrolijker en speelser. Aardman Animation, bij het grote publiek bekend van o.a. Chicken Run en Wallace & Gromit, staat in voor de productie van de nieuwe film. De 4D-effectn blijven behouden, maar de film zelf zal iets korter duren.

Het verhaal van Fabula
Tijdens de voor- en hoofdshow (beide 8 min.), maak je kennis met een jonge beer en een dappere eekhoorn. Het botert niet goed tussen de knorrige beer en de andere dieren, waarop Klaas Vaak besluit de beer een paar levenslessen bij te brengen. Tijdens een avontuurlijke droom bezoeken de beer en de eekhoorn leefwerelden van andere dieren en leren zich aan te passen. Dat zorgt voor wonderlijke, hilarische, spannende en ontroerende momenten. Over een film van Klaas Vaak wordt al langer gesproken. Deze is tevens de mascotte van het Bosrijk.

Nieuwe horeca
Het restaurant wordt in deze periode ook vernieuwd, met nieuwe menukaart en meer zitplaatsen binnen ?n buiten. Op de nieuwe menukaart staan verse vlees-, vis- en veganistische gerechten. Deze zullen allen passen binnen een wereldse keuken.
https://www.efteling.com/nl/-/media/images/blog/nieuws/20190513-fabula/650x370-restaurantv2.png?h=370&w=650&la=nl&hash=FAD8EFF9B5FCE2738912D34D5CA43B4EC4635E25

Nieuwe shop
Ook de souvenirwinkel krijgt een upgrade. Wellicht zullen een aantal souvenirs vervangen worden door de nieuwe mascottes.
https://www.efteling.com/nl/-/media/images/blog/nieuws/20190513-fabula/650x370-schets-van-savanne-bar.png?h=370&w=650&la=nl&hash=39431D0AD8F5298FD8063645F659C51477704939

Speeltuin
De bestaande speeltuin op het einde van de attractie zou wel behouden blijven. Of deze een upgrade krijgt, is nog niet bekend. Ook wat er met de look van de loods zal gebeuren - het grootste pijnpunt aan de hele attractie - is niet bekend. In september starten namelijk de werken aan de naastgelegen Max & Moritz, wat d? kans zou kunnen zijn om de loods volledig in te pakken.

simon
02-10-19, 08:55
Afgelopen weekend werd het 30e sprookje in het Sprookjesbos geopend: De Zes Zwanen!

https://pretwerk.nl/wp-content/uploads/Efteling-De-zes-Zwanen-gezin-in-zwaan.jpg

Voor het eerst werd een klassiek sprookje gecombineerd met een mini-attractie, waardoor je De Zes Zwanen op 2 verschillende manieren kunt beleven: al wandelend of al varend.

Wie kiest voor varend, stapt in één van de zes zwanen, die een lengte hebben van ongeveer 3m. Al varend kom je dus nog dichter in het verhaal te staan. Deze extra dimensie zorgt voor een unieke beleving voor jong en oud.

https://pretwerk.nl/wp-content/uploads/De-zes-Zwanen-slot-gezin.jpg

Wie het sprookje wandelend bezoekt, krijgt het verhaal te horen en stapt zo het kasteel binnen om kennis te maken met Elisa.

https://pretwerk.nl/wp-content/uploads/De-zes-Zwanen-wandelroute2.jpg

De echte verwondering vindt binnen plaats, wanneer je Elisa ontmoet. Door hun jaloerse stiefmoeder zijn haar zes broers veranderd in zwanen. Elisa kan deze betovering verbreken door zes jaar niet te spreken of te lachen. Bovendien moet zij zes hemden breien van bosasters. Binnenin het slot wordt Elisa omringd door 606 twinkelende asters – 101 asters per broer – die extra oplichten wanneer de zwanen voorbij komen. Buiten rondom het verborgen slot staan nog eens duizenden asters, die een belangrijke rol spelen in het sprookje.

Naast de opening van dit nieuwe sprookje, koos Efteling ervoor om een nieuwe wisseltentoonstelling op te zetten in het Efteling Museum. Deze nieuwe expo is gewijd aan het Sprookjesbos en haar 30 sprookjes.

Tenslotte verscheen ook een nieuw Efteling sprookjesboek: En ze leven nog lang en gelukkig, waarin je ook het volledige sprookje kan lezen. Dit boek is nu verkrijgbaar in de souvenirwinkels van het park.

Pretparkfreak7
02-10-19, 09:03
Heeft er iemand het sprookje al gaan bekijken? Het lijkt verdacht statisch voor het bedrag dat ze ertegenaan hebben gegooid. :o

Earlyspencer
02-10-19, 22:46
Ja, wij waren er als abonnee al vorige week bij. Ik voorspel enorme wachttijden voor het rondvaren (1 rondje, max 2 pers. en natuurlijk maar 6 zwanen). De zwanen worden per drie gedispatched.

Het vertel-deel is ultra-kort. Wie niet vaart of voor/na de vaart nog eens gaat kijken, staat eigenlijk naast de grot en er niet in.

Maar zoals quasi alle nieuwigheden in de Efteling: betoverend mooi van buiten en prima passend in de omgeving, alsof het er al altijd heeft gestaan.

jeroen_twee
07-10-19, 16:16
En hierbij een onride:


https://www.youtube.com/watch?v=8xjfLZ4AXcY

simon
10-10-19, 08:53
Voor de liefhebbers van waterattracties tijdens de Winter Efteling:

De Vliegende Hollander sluit deze winter later dan voorgaande jaren. Je kunt tot en met 5 januari 2020, dus óók nog tijdens de kerstvakantie, een ritje maken in de spectaculaire waterachtbaan. Van 6 januari tot en met eind februari 2020 is de attractie gesloten voor gebruikelijk onderhoud.

Ook de Piraña blijft dit jaar iets langer open: tot en met 1 december kun je er nog kletsnat in worden! De wildwaterbaan gaat op 2 december 2019 dicht voor onderhoud en opent weer op 28 maart 2020.

wimvg
10-10-19, 12:20
vorige maandag ben ik er nog geweest: De Vliegende Hollander heel de dag stil wegens technische storingen.
Pirana 0 minuten wachtrij wegens veel te koud.

Earlyspencer
10-10-19, 22:53
Op woe 09/10 nog maar eens geëfetelingd, en DVH had opnieuw GEEN storing. Het kan toeval zijn, maar ik heb 'em dit jaar eigenlijk opvallend weinig gestoord geweten, zeker vanaf +/- mei. De twee zorgen-kinderen van het park waren dit jaar veeleer de niet zo verbluffend vernieuwde Tufferbaan en veel erger: JeDD. Die was meermaals in het hoogseizoen en dus buiten een geplande onderhoudsperiode out of order.

Ik mag hopen dat DVH nu definitief van z'n veelvuldige storingen is verlost. Het langer openhouden in het najaar - zelfs deels in de winter - versterkt die verwachting.

Pretparkfreak7
15-10-19, 11:32
Het kan toeval zijn, maar ...

Toeval. Op Eftelstats is ie samen met de tufferbaan nog steeds koning van de storing. :p

1328

jeroen_twee
25-10-19, 17:05
Raveleijn is op dit moment defect. Draconicon werkt niet. Daarom is er een tijdelijke show, en na afloop kun je op de foto met de Ruyters, Halina, Olaf en een raaf en valk.


https://www.youtube.com/watch?v=xndcBMkUEjw


Deze tijdelijke show is alweer de tweede, de vorige heb ik wel gefilmd en op mijn kanaal gezet, maar ben ik vergeten om hier te zetten.

jeroen_twee
04-11-19, 06:24
Gister was de laatste voorstelling, en ik was erbij.

Meezingen met PandaDroom, en het laatste slotapplaus.


https://www.youtube.com/watch?v=zB6cLA9N1ko

coasterfrenzy
04-11-19, 08:53
Eerlijk gezegt laat ik er geen traan om. Ik hoop dat ze Fabula wél thematisch goed aan pakken.

Pretparkfreak7
08-11-19, 16:40
Op basis hiervan lijkt Fabula vooral een reïncarnatie te zijn van panda-droom met een paar hemeltergende transformaties waarbij kinderen zich nadien in de zoo afvragen of de zeehonden er verzopen struisvogels zijn die vroeger in een grot leefden als beer. :p


https://youtu.be/T9liVfyKMDQ

coasterfrenzy
08-11-19, 16:54
Goed.. en net zoals in de Bioscoop smijt de Efteling met een trailer die eigenlijk meer een spoiler is dan wat anders.


Maar je hebt gelijk: Fabula ís gewoon een nieuwe 4D film in plaats van Pandadroom. Ze doen gelukkig wel iets meer dan enkel de film vervangen, maar de vraag blijft: Wat?

Ik noemde het in een ander topic al, maar eigenlijk zou de voorshowruimte volledig gesloopt moeten worden willen ze daar ooit nog iets goeds mee kunnen doen. Hoe dit door enige kwaliteitskeuring van de Efteling is kunnen komen is me een raadsel. Hoe je de zaal ook in richt: De pilaren voor het plafond staan altijd in de weg en de theming (als je het zo al kunt noemen) houdt nét boven oogniveau gewoon op. Dit was al volstrekt niet Efteling waardig toen Pandadroom vers opende en is dat nu nog minder.

De hoofdzaal kan er wat mij betreft nog wel mee door. Wellicht met wat aanpassingen, maar daar was weinig/niets mis mee.

De laatste zaal was ook niet echt Efteling waardig te noemen, maar voldeed in elk geval aan het doel waarvoor het gebouwd is (wat je van de eerste hal niet kan zeggen): De kinderen konden er leuk spelen.

jeroen_twee
10-11-19, 16:39
De parkshow Raveleijn is een tijdje niet te zien geweest in verband met een technische storing. Dit is de allereerste voorstelling na die sluiting.


https://www.youtube.com/watch?v=JGhi0xDI7eA

jeroen_twee
26-11-19, 06:25
De nieuwe winterse Sprookjesboomshow.
Roodkapje vertelt hoe haar sprookje zou gaan als oma in de winter ziek werd, in plaats van in de zomer.


https://www.youtube.com/watch?v=0wlwIiz9Ey0

jeroen_twee
30-11-19, 08:49
De Orgellaaf in het Lavenlaar heeft nieuwe winterse muziek:


https://www.youtube.com/watch?v=UrEVQYeQVVo



Dit filmpje is speciaal voor iedereen die wil weten hoe het nieuwste sprookje, de Zes Zwanen, er uit ziet (en klinkt) in de Winter Efteling.


https://www.youtube.com/watch?v=Nz18QcRnI5I

coasterfrenzy
02-12-19, 13:08
Gisteren zelf de 6 zwanen bezocht en ook een ritje gemaakt. Op zich vind ik het al best knap hoe ze dat sprookje nog achter het herautenplein hebben kunnen vouwen. Wel mogen de overgangen van/naar het sprookje wat beter worden. Nu lijkt het alsof je vanaf sneeuwwitje backstage loopt en ook de overgang naar Assepoester ziet er nog niet heel sterk uit. Wellicht dat dit al sterk verbeterd als in de lente of zomer de beplanting rondom wordt aangepast.

Het sprookje zelf wordt wat mager uitgebeeld als je het vergelijk met bijvoorbeeld Assepoester. Maar de scene binnen vond ik wel ontzettend mooi gemaakt. Van zowel de molen als van buitenaf is de scene goed te zien, echter vrees ik dat het raam langs buiten wellicht wat klein is om voldoende te zijn op drukke dagen. Al met al vind ik het echter een toffe toevoeging aan het sprookjesbos.

simon
02-12-19, 20:14
Intussen is Fabula geopend voor abonnees en genodigden, en krijgt het brede publiek later deze week de kans om de nieuwste attractie te testen. Wie niet kan wachten, kan wel genieten van deze 'behind the scenes':


https://youtu.be/UD4bMwIq9kQ

Daarnaast sleutelt men ook nog steeds verder aan Symbolica, waar je vanaf de kerstvakantie enkele extra's kunt ontdekken. O. J. Punctuel zal vaker te zien zijn, want er worden 3 nieuwe animatronics van hem toegevoegd: 1 in elke toer.

Vanuit het Botanicum, waar je nat wordt doordat de Fabelvis de ruit breekt, verwijst Pardoes je naar de Poorten Passage. In deze gang met deuren draait je Fantasievaarder één van de ruimtes in die hoort bij de gekozen paleistour: het Schatten Boudoir, de Muziek Salon of het Helden Kabinet.

Op het moment dat het voertuig die ruimte binnenrijdt, komt O.J. Punctuel tevoorschijn en spreekt je vermanend toe. Je bent immers op een plek waar je eigenlijk niet mag komen en daarom zorgt hij ervoor dat jouw voertuig stopt. Dan gaat Pardoes zich ermee bemoeien vanuit de spiegel. Pardoes wil juist dat je verder gaat met de tour door het Paleis. Alleen door op de knop op het dashboard te drukken, krijgt de Fantasievaarder weer energie om verder te gaan. De vraag is naar wie er geluisterd wordt, naar Tovernar Pardoes of secretaris protocollair O.J. Punctuel?

De touchscreens zullen dus ook weer gebruikt worden, maar welke consequenties je keuze heeft, is voorlopig nog geheim.

Bron: Efteling Blog

Earlyspencer
13-12-19, 18:02
Efteling heeft iets onmogelijks verwezenlijkt: een dubbel filmgedrocht vertonen dat - ik wik mijn woorden - nog slechter is dan zijn voorganger! Omdat ik het als een morele verplichting zie om liefhebbers te behoeden voor deze audiovisuele onheil, twijfel ik om al dan niet de spoiler-functie te activeren. Toch maar het zekere voor het onzekere nemen, ook al omdat smaken kunnen verschillen.

De eerste film heeft als thema slaap en is helaas extreem slaapverwekkend. Gedurende de ca. 6 minuten (het leken er 60) is het zogezegd camera-standpunt 100% statisch. Nu ben ik niet zo'n fan van ADHD-camera's, maar als er dan ook nog eens niets anders te zien is dan beesten die zich - zeeeeeeeeer langzaam - één voor één te slapen leggen in een grot, begrijp je het wel. Het enige positieve is dat mijn oren hier niet langer gepijnigd werden door het gejank van Trijntje Oosterdinges.

Niks humor in de voorfilm en helaas nauwelijks beterschap in de hoofdfilm, of je moet al lachen van een angstig dier dat een scheet laat. Absoluut Aardman-onwaardig! Voor klei-figuurtjes was er in dit project blijkbaar tijd noch budget. Qua inhoud leunt de hoofdfilm overigens heel dicht aan tegen z'n opgedoekte voorganger.

Minimal pluspuntje: deze keer geen vermanende vingertjes meer naar u en ik, a.k.a de smerige vervuilers. Gretus en Ananus hadden als voltijds stakers gelukkig geen tijd om mee te schrijven aan het scenario. Maar driewerf helaas is er nu veel minder dynamiek. De enige actie die steeds herhaald wordt in wisselende settings: kleinere dieren verhinderen dat ze worden opgevreten door een groter roofdier. Randbemerking 1: Zo werk je wel extinctie in de hand. Randbemerking 2: Disney en Pixar hebben zeker niet het alleenrecht op geanimeerde onderwaterscènes, maar één oceanische sequentie van Fabula evoceert wel heel sterk Finding Nemo. Aardman-onwaardig (bis).

Opvallendste nieuwigheid: uit de bank voor je komt af en toe een olfactorisch snufje. Maar de plafond-boom valt nog steeds, alleen is de nieuwe hoofdfilm dan nog niet voltooid. Het doet me denken aan mijn interpretatie van een omhoog gehouden hostie uit mijn vrome jeugd: "binnen enkele minuten is deze zever voorbij!".

Aan de twee filmzalen en de binnenspeeltuin is relatief weinig gewijzigd. Eén van de nep-bomen staat nog steeds in het midden van het midden van de voorshow-zaal. Dit reduceert het aantal plaatsen in de zaal waar je de drie schermen gelijktijdig kan zien. Als je weet dat er uitwendig extra werkruimte is door de ontmanteling van de bobslee-attractie, is het extra jammer dat het park deze make-under (sic) niet grootser heeft aangepakt. Ik weet ook wel dat een vliegend theater een veelvoud kost, maar met het uitgestelde budget voor de uitbreiding en de circus-coaster, was dit i.m.o. een enorme opportuniteit.

@Efteling: How dare you!

Earlyspencer
15-12-19, 12:20
De zogezegde fast-tickets voor Python hebben nu een tijdslot van ... amper 5 minuten?!? Ik ben even gaan vragen of dat een systeem-fout is. Nee dus.

Je kan wel fast tickets krijgen voor niet meer dan een kwartier later, zowel op papier als via de app.

Ik ga ervan uit dat quasi niemand opteert voor een ticket van een uur of meer later. Dan worden die 5 minuten wel erg krap.

Geen idee of dit nieuw dan wel uitzonderlijk is. De Siamese houten achtbaan zorgt met z'n zoveelste (onvoorziene) onderhoud voor enige drukte. Die heeft duidelijk de vloek van de vloeiend operatieve watercoaster overgenomen.

Phantasiastisch
15-12-19, 20:06
De Siamese houten achtbaan zorgt met z'n zoveelste (onvoorziene) onderhoud voor enige drukte. Die heeft duidelijk de vloek van de vloeiend operatieve watercoaster overgenomen.

Hopelijk blijft die vloek bij dat draakje. :D

jeroen_twee
15-12-19, 21:24
De verschillende voertuigen van de Oude Tuffers hebben nu verschillende toeters. Deze toeter is die van Muziekschool De Hoge Noot, maar we hebben ook een bel gehoord (veldwacht en brandweer) en een HONK van een onbekend voertuig.


https://www.youtube.com/watch?v=XRG4nDiCw6U

Earlyspencer
16-12-19, 09:55
Hopelijk blijft die vloek bij dat draakje. :D

Niet dus. Op een doodkalme en natte vrijdag-schooldag in december was JeDD full operative. Nou ja: half-operatief want met maar één rode en één blauwe trein. En na de rit mocht je op de minder populaire zitplaatsen gewoon blijven zitten. Twee dagen later, op een zonnige en semi-drukke zondag, zag ik werklui spoorlopen op de woodie. Volgens online info zou JeDD kortstondig geopend zijn (gedurende +/- een half uur ergens in de namiddag).

JeDD out of order is op mijn ca. 20 bezoeken dit jaar wel een heel vaak terugkerend euvel, inclusief in de zomervakantie. Omwille van de dubbele capaciteit (incl. die 5e reservetrein) en het spoorlopen, vermoed ik dus dat er iets grondig loos is met de coaster zelf en niet met de treinen. Aan het weer kan het m.i. niet gelegen hebben, of zou het spoor last ondervinden (uitzetten) van die extreem warme juli-dagen? Het OOO-bericht dat ze de draak zelf niet gaan herstellen, klinkt ook zeer on-Eftelings.

coasterfrenzy
16-12-19, 16:07
Nogthans heb ik nog nooit een rondje J&D hoeven over te slaan. één keer gehad dat de baan pas enkele uren later open ging. Wel in de winter vaak genoeg dat er maar met één trein wordt gereden, maar dat is dan vooral omdat de andere treinen dan weg voor onderhoud zijn.

Earlyspencer
25-12-19, 22:02
Jammer dat er geen gokkantoren zijn waar je kan wedden op een gestoorde attractie. Volgens OOO ligt JedD er een meerdaags poosje uit, wachtend op een vervangstuk.

jeroen_twee
26-12-19, 13:34
In Symbolica zijn een drietal scenes aangepast. De spelletjes bij de spiegels zijn vervangen door een onderbreking door Pardoes en Punctuel. Eerst zie je het Helden Kabinet, vervolgens de Muziek Salon en ten slotte het Schatten Boudoir.


https://www.youtube.com/watch?v=9ohGmtHdeFk

etwien
26-12-19, 17:59
Jammer dat er geen gokkantoren zijn waar je kan wedden op een gestoorde attractie. Volgens OOO ligt JedD er een meerdaags poosje uit, wachtend op een vervangstuk.

Toepasselijk nadat ze doodleuk verkondigd hadden die animatronic (die maar 10 meter groot is) niet meer te herstellen. Wat was het ook alweer, een 9+ ervaring of zoiets?

Earlyspencer
26-12-19, 21:06
Dat van die niet te herstellen draak kan/wil ik niet geloven. Wel is het zo dat die draak relatief weinig opvalt. Onride (ik denk ongeveer 70 keer rood en evenveel keer blauw te hebben gereden) moet je verdomd goed kijken om die draak te zien. Ik kan me voorstellen dat veel first-riders er niet op letten. Dat hebben ze op de woodies in Alton en Heide toch veel beter aangepakt.

En offride ... ik schat dat ruim de helft van de dagelijkse bezoekers het immer onbevolkt pad waarlangs die draak op wacht staat, niet eens opmerkt. Hier dus totaal geen vergaap-plein zoals Baron of Colossos2.0.

Nog een ergernis: JedD heeft volgens mijn ervaring de grootste voordring-gevoelige wachtrij wegens het vaak brede pad en die 180 graden-bocht.

En in het station staan geen kisten om tassen e.a. in op te bergen. Een rugzak met eigen schaatsen erin verplicht tussen de onderbenen klemmen, is best pijnlijk. Maar sjaals en mutsen mogen dan weer niet mee. Dat levert in de herfst en winter op haast elke rit vertraging op. Want als er vertraging is op 1 trein, moet de andere ook extra wachten voor de start. Het zorgt er ook voor dat je - bij 2 x 2 treinen in bedrijf - best lang moet wachten na de finish om het station in te rijden. Dat stilstaan gebeurt dan helaas niet in het remise-gebouw. Een dubbele gemiste kans want beschut tegen het weer en hier had wat animatie gekund, al is het maar de projectie van de finish in slow-mo.

Een fout die ik al eerder aanhaalde: laat de stationsbetreding op het einde van de wachtrij niet beginnen bij een frontpoortje. Dat zorgt voor extra ophoping, al kunnen 'backers' er wel hun voordeel uit halen.

Natuurlijk is het makkelijk k@kken op deze aardig gethemede en zeer comfortabele attractie. In alle naïviteit denk ik dat enkele van de opgesomde euvels technisch op te lossen zijn. Efteling heeft het geld en de ruimte er omheen. Nee, niet middels extra personeel je dat de vrije plaatskeuze ontzegt.

Als ze nu echt lang moeten wachten op een vervangstuk (en testritten e.a.) hoop ik dat ze het lef hebben om de andere problemen definitief aan te pakken. Maandje off season dicht moet kunnen. Zeker omdat DVH nu een all season attractie is geworden.

coasterfrenzy
01-01-20, 14:49
Stationsbetreding is inmiddels al een tijdje via groupers. Dus dat voorkomt de opstopping voor front-seat. Maar inderdaad, het is al vaak bewezen dat bij duelling/racing coasters het veel beter werkt als de uitgang langs het midden zit en de ingang aan de buitenkanten, in plaats van andersom.

Bij een gedeeld station voor dezelfde baan is het dan weer net andersom :p

jeroen_twee
10-01-20, 06:29
Wolf vertelt over hoe het sprookje van Roodkapje zou gaan, als het zich in de winter afspeelde. Deze show ging aan het begin van de Winter Efteling in première, dus zet ik het nog in dit topic in plaats van in een nieuw topic.


https://www.youtube.com/watch?v=v5UEO4yT_lU

simon
14-01-20, 12:22
Het kapotte onderdeel betreft ditmaal dus de ketting, bij beide banen. Blijkbaar is dit niet standaard, maar ik snap dan niet dat Efteling dit dan niet in voorraad heeft liggen? Dit zijn toch onderdelen die ze toch perfect in reserve kunnen liggen hebben?

Wat de draak betreft, of die nu statisch of dynamisch is, is denk ik maar een detail. Op zich is het misschien wel jammer dat hij niet meer beweegt, maar ik denk niet dat er veel volk van wakker zal liggen... buiten wat die hard fans misschien. Vaak gaat het zo snel dat je het amper opmerkt...

Wat ik dan weer liever zou zien is wat meer vuur- en watereffecten langs het parcours... Zou het verhaal nog wat sterker kunnen maken dan het nu is.

jefke88
14-01-20, 14:18
Blijkbaar zou het om de liftmotor gaan die defect was en hebben ze de kettingen ineens ook maar vervangen. Misschien na de issues die Wodan vorig jaar had?

siroccofreakske
14-01-20, 19:22
Het kapotte onderdeel betreft ditmaal dus de ketting, bij beide banen. Blijkbaar is dit niet standaard, maar ik snap dan niet dat Efteling dit dan niet in voorraad heeft liggen? Dit zijn toch onderdelen die ze toch perfect in reserve kunnen liggen hebben?

Is dat iets wat pretparken standaard op voorraad hebben liggen dan? Een reserveketting voor elke achtbaan die ze hebben? Het zou zeker kunnen hoor, ik ken geen bal van techniek. Iemand een idee hoe vaak zo'n ketting vervangen wordt?