PDA

Bekijk Volledige Versie : [Efteling] 2020: Dubbele achtbaan Max & Moritz



Zeuske83
09-10-18, 09:08
Eindelijk kunnen we het melden: de Bob gaat a.s. donderdag weer open! 💪🤗 Echter heeft deze baan niet meer het eeuwige leven.

Daarom openen we daar in het voorjaar van 2020 de dubbele achtbaan Max & Moritz, een knipoog naar het gelijknamige Duitse verhaal van Wilhelm Busch

Bron: Efteling facebook

Ignace
09-10-18, 09:09
Geen spectaculaire baan in 2020, maar een familiecoaster (http://www.pretparken.be/NL/Attractie/6764/Max%20&%20Moritz%20%3Cstrong%3ENEW%202020%3C/strong%3E) ter vervanging van de Bob!

► Alle info: http://www.pretparken.be/NL/article/2017/Efteling%20kondigt%20nieuwe%20achtbaan%20ter%20ver vanging%20van%20bobbaan%20aan!

https://i.imgur.com/qn25hT6.jpg

Tothiertoe ben ik eigenlijk niet te enthousiast. Ik vond de Bob leuk en ga hem zeker missen. Het was een toegankelijke coaster; je mocht erop zodra je zelfstandig kon wandelen. De nieuwe achtbaan gaat dus meteen een hogere drempel hebben en minder bezoekers kunnen ontvangen. Je ziet wel duidelijk dat het park van het grootste capaciteitsprobleem, de grootste capaciteitsvreter wil maken en dat is positief.

Wat me vooral tegensteekt is dat een baan met pit - want dat was de Bob wel - op het eerste zicht vervangen word door een baan die er héél erg braaf uitziet, zelfs met lancering als die er inderdaad komt. Wat me nog meer tegensteekt is dat de Efteling weeral eens kiest voor een achtbaan die in een ademtocht voorbij gaat zijn. Zo'n groot park en steeds opnieuw kiezen ze voor relatief compacte coasters met een hele korte track; flauw!

yelle8
09-10-18, 10:22
Toch spijtig nieuws voor de Bob, ik vind dat altijd een heel leuke attractie om te doen én uniek! Ook toch opvallend dat ze in het ene Efteling-icoon miljoenen pompen om het in leven te houden en het andere gewoon de das omdoen. Maar goed: vernieuwing kan nooit kwaad natuurlijk.

Als ik de lay-out, de lengte van de treintjes en de bouwer zie, komt maar 1 type achtbaan in me op: een powered coaster.

jefke88
09-10-18, 10:43
Ik ben nog wel redelijk enthousiast eigenlijk en dat ben ik niet zo heel vaak bij de Efteling. Ik ga er ook vanuit dat het powered banen worden, die elkaar in tegengestelde richting gaan kruisen. Het lijken inderdaad weer niet de langste banen in hun soort te worden, maar ik heb er goede hoop op dat het thema deze achtbaan gaat maken (zoals dat bij de Baron ook heel goed gelukt is) en Powered Coasters van Mack vallen eigenlijk zelden tot nooit tegen. Het 'sprookje' zelf ziet er wel leuk uit. Kan een mooi, levendig gebied gaan worden.

Dat de Bob verdwijnt is niks aan te doen, die baan is gewoon op en heb het zelf nooit echt een geweldige achtbaan gevonden. Ik heb er minder moeite mee dat deze verdwijnt en er nog slechts twee van dit type overblijven dan dat er ergens een Schwarzkopf afgebroken zou worden.

fkl8
09-10-18, 11:46
Het lijkt me met 99% zekerheid wel een powered te worden, zeker als je dit Facebookbericht ziet :)

658

coasterfrenzy
09-10-18, 12:14
Ik zie volstrekt geen link tussen dat facebook bericht en een powered coaster. (of in elk geval toch niet het deel dat op bovenstaande screenshot te zien is).

Gezien de layout lijkt het me echter niet onwaarschijnlijk. Eerst dacht ik nog aan een lifthill en dan een helix naar beneden, maar dan is de rest van de baan eigenlijk te lang om nog tot het einde te komen.

Wel een mooie gelegenheid om het thematisch wat beter te gaan uitwerken. Het station van de bob is gewoon een betonnen bunker (van binnen). Op de artwork lijkt me toch dat het station behoorlijk onder handen wordt genomen en dat is goed.

Net als Ignace ben ik dan wel teleurgesteld over het kleine formaat van de baan. Nu is dat bij Powered coasters niet heel ongebruikelijk, maar er had meer in kunnen zitten.

Jammer dat ze niet opnieuw een bob genomen hebben. Die van Mack vind ik persoonlijk wel bakken minder leuk en door de constructiewijze ook irritant ratelend, maar het was wel een passende vervanger geweest. Daarnaast snap ik ook niet helemaal van het nut van die layout, om vervolgens de banen NIET te laten duelleren/racen... Wellicht dat ze eentje laden terwijl de andere rijdt?

De vraag wat nu ook op komt: Zou die launch coaster in het nieuwe gebied dan misschien ook een Mack worden? Een combideal?

Earlyspencer
09-10-18, 12:14
Hier geen traan om de Bob, wel binnensmonds gevloek dat de oude pas donderdag opent, terwijl ik er woensdag a.s. al heen ga.

Zeer positief dat deze attractie eindelijk met een verhaaltjes-saus wordt overgoten. In een verwant topic las ik dat sommigen dat verhaal-loze geen manco vonden.

Het huidig station vind ik ook chaotisch: operators gaan soms de trap af op zoek naar een duo om een kwartet inzittenden te vervolledigen. De single rij was vaak niet open en ooit stond ik er langer dan in de reguliere rij omwille van Fraulein Single-Neglecter. Hopelijk wordt het daar wat praktischer ingericht.

Kort parcours: zijn er al stats gekend? En aangezien het geen dueling wordt, wordt het dan een moebius? Nog positiever: de schetsen doen vermoeden dat Pandadroom vervangen wordt door coniferen :)

jefke88
09-10-18, 12:15
Het lijkt me met 99% zekerheid wel een powered te worden, zeker als je dit Facebookbericht ziet :)

Hoezo? Hier staat toch niet meer in dan we al weten :)? Mack was al bekend.

jefke88
09-10-18, 12:17
Daarnaast snap ik ook niet helemaal van het nut van die layout, om vervolgens de banen NIET te laten duelleren/racen... Wellicht dat ze eentje laden terwijl de andere rijdt?

1 baan vertrekt links uit het gebouw, de andere rechtsom. Onderweg ga je elkaar dus tegenkomen.

coasterfrenzy
09-10-18, 12:19
1 baan vertrekt links uit het gebouw, de andere rechtsom. Onderweg ga je elkaar dus tegenkomen.

Nessi en rasender Roland komen elkaar onderweg ook tegen, zelfde geldt voor 90% van de achtbanen in Blackpool. Dat maakt het nog geen duelling/Racing. ;)

jefke88
09-10-18, 12:32
Nessi en rasender Roland komen elkaar onderweg ook tegen, zelfde geldt voor 90% van de achtbanen in Blackpool. Dat maakt het nog geen duelling/Racing. ;)

Dat zeg ik toch ook nergens? Je vraagt wat het nut is van die lay-out en je vermoed dat ze 1 trein gaan laten rijden en de andere ondertussen laden. Ik zeg daarop dat de ene baan linksom vertrekt en de andere rechtsom. Je vermoeden van 1 laden terwijl de andere rijdt klopt dus niet.

coasterfrenzy
09-10-18, 12:44
Dat zeg ik toch ook nergens? Je vraagt wat het nut is van die lay-out en je vermoed dat ze 1 trein gaan laten rijden en de andere ondertussen laden. Ik zeg daarop dat de ene baan linksom vertrekt en de andere rechtsom. Je vermoeden van 1 laden terwijl de andere rijdt klopt dus niet.

Okee, we zitten duidelijk niet helemaal op dezelfde golflengte.

Ik vroeg wat het nut was van de layout, waarbij ik doelde op de layout die zichtbaar is op de tekening. De insteek hierbij is dat die layout er op het oog verdacht veel als een duelling baan uit ziet (oftewel: Als treinen tegelijk zouden vertrekken dezelfde kant op, zouden ze elkaar geregeld tegen komen).

Jouw reactie is eigenlijk meer gericht op het feit dat het een dubbele baan is, en minder op de daadwerkelijke layout ervan.

Maar juist omdat de layout eruit ziet alsof deze perfect kan duelleren, is het zonde om de dat niet te doen. En zelfs al komt het niet helemaal uit, als het een powered is kun je een beetje spelen met de snelheid waardoor je ze toch gesynced kunt laten houden.

Desperado
09-10-18, 13:18
Misschien gaan ze toch in dezelfde richting en laten ze de tweede trein backwards rijden? Dat zou dan een primeur zijn: eerste backwards powered coaster ;-)

Nathan G
09-10-18, 14:40
Ik ben om eerlijk te zijn zelfs blij om te lezen dat de Bob weggaat. Hij was toch nooit meer open :p als hij eens open was, deed ik hem altijd. De voornaamste reden daarvan is de bijna altijd lege SRL. Overigens vond ik de baan niet echt aangenaam en het thema was ook niet om over naar huis te schrijven. Heel blij dat hij vervangen wordt door iets anders.

Ik dacht in eerste instantie aan een familieachtbaan in het genre Pegasus (Europa-Park). Nu ik de concept arts meer op mijn gemak en in detail bekijk, lijkt een powered coaster wel realistischer. De treinen en het parcours hebben er veel meer van weg. Ik zou waarschijnlijk nog enthousiaster zijn met een Pegasus-model, maar dit vind ik ook al prima. De baan blijft familiegericht en als de treinen elkaar effectief onderweg tegenkomen zou ik dat fantastisch vinden. Hopelijk geven ze de banen ook Efteling-gewijs een verhaal en theming mee. Ik kijk er alvast naar uit!

fkl8
09-10-18, 15:07
Hoezo? Hier staat toch niet meer in dan we al weten :)? Mack was al bekend.
Ik heb nochtans nergens in het artikel de naam Mack gelezen.

coasterfrenzy
09-10-18, 15:55
De baan blijft familiegericht en als de treinen elkaar effectief onderweg tegenkomen zou ik dat fantastisch vinden. Hopelijk geven ze de banen ook Efteling-gewijs een verhaal en theming mee. Ik kijk er alvast naar uit!

Van wat tot dusver gepubliceerd is lijken het me vooral kiddie-coasters te worden. Maar dat kan natuurlijk aangepast worden door simpelweg de snelheid wat te verhogen (als het powered is).

Dat er een verhaal aan komt te hangen is al gecommuniceerd. Max und Moritz.

simon
09-10-18, 16:03
Het kwam nogal onverwachts, dit bericht, en ik heb er ook dubbele gevoelens bij. Oké, zeker en vast leuk dat de Bob terug opengaat, maar voor mijn part hadden ze hem mogen sluiten en meteen vervangen door de nieuwe achtbaan. De Bob zal nu zeker nog even populair zijn, maar we naderen wel de winter en dan zal hij weer veel gesloten zijn wegens het slechte weer... of hebben ze dat probleem nu kunnen oplossen?

Persoonlijk had ik ook liever een alternatieve bobslee gezien, zoals die van P.Ast. bvb. De nieuwe achtbaan die ze nu gaan bouwen ziet er thematisch wel mooi uit, maar is toch opeens een heel ander type... Ik hoop dan ook dat ze hier géén duelling van maken, maar ze omgekeerd laten rijden en elkaar onderweg eens kruisen in tegenovergestelde richting.

bobby turbo
09-10-18, 16:24
Ik heb nochtans nergens in het artikel de naam Mack gelezen.

Dat weet Looopings te vertellen, niet de persmail van Efteling inderdaad.

Rickie97
09-10-18, 16:28
Shame! shame! shame! :p


Ook toch opvallend dat ze in het ene Efteling-icoon miljoenen pompen om het in leven te houden en het andere gewoon de das omdoen. Maar goed: vernieuwing kan nooit kwaad natuurlijk.

Wat Yelle zegt. Python kreeg een heel nieuwe baan. En bij Vogel Rok wordt op dit moment heel de besturing vervangen. Jammer dat het hier niet kan. Ik had zo'n renovatie persoonlijk veel liever bij Bob dan bij Python gezien. Bob is toch ook veel unieker dan Python... Wellicht heeft de capaciteit hier wel meegespeeld. Maar wel weer typisch dat dan juist de Bob hiervoor moet sneuvelen terwijl capaciteit al jaren zo'n punt is in het park...

Vernieuwing kan nooit kwaad idd, maar na wat ze met Python gedaan hebben vind ik dat dat argument maar een flauw excuus meer is eigenlijk. :p

bobby turbo
09-10-18, 16:31
Shame! shame! shame! :p



Wat Yelle zegt. Python kreeg een heel nieuwe baan. En bij Vogel Rok wordt op dit moment heel de besturing vervangen. Jammer dat het hier niet kan. Ik had zo'n renovatie persoonlijk veel liever bij Bob dan bij Python gezien. Bob is toch ook veel unieker dan Python... Wellicht heeft de capaciteit hier wel meegespeeld. Maar wel weer typisch dat dan juist de Bob hiervoor moet sneuvelen terwijl capaciteit al jaren zo'n punt is in het park...

Vernieuwing kan nooit kwaad idd, maar na wat ze met Python gedaan hebben vind ik dat dat argument maar een flauw excuus meer is eigenlijk. :p

uitleg Efteling: fabrikant maakt dit type niet meer, wat best mogelijk is. Ikzelf had dan graag een vervangende mack Bob gezien, maar tja, het is nu zo.

bobby turbo
09-10-18, 16:35
rikkie... Misschien weet je dit niet maar Python is wel uniek namelijk het was de eerste overkop van europa dacht ik... Veel unieker dan dat kan toch niet?

Dat betekend dat ze ooit uniek was, nu totaal niet meer....

Zeuske83
09-10-18, 16:38
Dat betekend dat ze ooit uniek was, niet totaal niet meer....

Ja ok je hebt gelijk

op Wiki vond ik hier niets over klopt mijn info?

bobby turbo
09-10-18, 16:48
Ja ok je hebt gelijk

op Wiki vond ik hier niets over klopt mijn info?

Over volledig Europa ga ik me niet uitspreken, maar Tornado in Walibi Belgium was er al twee jaar eerder en ging je ook in overdekop.

Zeuske83
09-10-18, 16:57
Over volledig Europa ga ik me niet uitspreken, maar Tornado in Walibi Belgium was er al twee jaar eerder en ging je ook in overdekop.

Ik zal mij vergist hebben met iets anders dan. Sorry

Pretparkfreak7
09-10-18, 21:33
Tussen de regels lezen we: de family launch coaster is op de lange baan geschoven.

Ik ben blij dat ze voor capaciteit kiezen: een dubbele powered coaster kan op dat vlak volgens mij zelfs een omnimover kloppen, zeker als ze het ding maar één rondje laten doen.

Langs de andere kant vind ik de keuze voor een powered coaster an zich wel jammer: dat staat ongeveer in elk park. Ik betwijfel dan ook dat dit een nieuwe parktopper gaat worden waarmee de efteling zich kan onderscheiden van andere parken. De bob scoorde zoals eerder gezegd een pak beter op pak van uniciteit en bijgevolg ook herhalingswaarde.

Azmidiske
13-10-18, 11:40
Het gebeurde lang geleden, toen de Twin Towers nog overeind stonden, we cash in Belgische Frank betaalden, de wereld exact nul Facebookaccounts telde en Pretparken.be nét wel of nét niet opgericht was. Maar ik zal nooit vergeten hoe ik nietsvermoedend omhoog getakeld werd om enkele momenten later naar beneden te vliegen, me uit alle macht aan de beugel vastklampend in de overtuiging dat mijn verblijf op Planeet Aarde beperkt zou blijven tot 13 jaar en iets meer dan vijf maanden ... om na een twintigtal seconden te beseffen dat ik het eigenlijk wel leuk vond :o Die dag werd de wereld één achtbaanfan rijker. Eeuwige hulde aan de Bobslee.

Toch heb ik er geen probleem mee dat hij over ongeveer een jaar weggaat. Als alles wat ik erover gelezen heb klopt, dan is dit de enige logische oplossing. Ik ben benieuwd naar Max & Moritz en vind het een goede zaak dat de Efteling opnieuw iets voor beginners heeft gekozen, zoals de Bob voor mij was. Dan hoop ik wel dat Max & Moritz geen echte kiddie wordt, maar 'spannend' genoeg zal zijn om een volwaardige eerste ervaring te geven. (Dus niet zoals het rupsbaantje op Leuven Kermis dat ik om die reden weiger mee te tellen in mijn creditlijst.)

P.S. Ik denk dat vanuit Eftelingstandpunt de Python toch iconischer is dan de Bob. Python is hun beroemdste achtbaan en volgens mij jarenlang ook de ultieme durversattractie van de Efteling geweest. Na die schoolreis kreeg ik van minstens twee personen een verbaasd bewonderende reactie omdat ik in de Python had gezeten. Niet omdat ik in de Bobslee had gezeten :p

Michielsken
13-10-18, 19:05
Ik vind het vooral spijtig dat er nu een lengtelimiet komt bij alle achtbanen én dat deze op 1m vastgesteld is. Kinderen tot 3 jaar mogen zo dus (meestal) niet meer op een achtbaan in Efteling, wat nu dus wel nog kan. En vooral omdat deze baan echt wel op kinderen gericht zal zijn.
Anderzijds wel logisch dat ze de Bob vervangen, al hoop ik eigenlijk wel op een mooiere afwerking van de binnenkant van het station. Nu heeft het veel weg van de binnenkant van een skistation uit de jaren 80, lees lelijk :)

Azmidiske
14-10-18, 12:34
Ik vind het vooral spijtig dat er nu een lengtelimiet komt bij alle achtbanen én dat deze op 1m vastgesteld is.

Ik besef dat ik makkelijk praten heb omdat ik zelf als kind heel groot was voor mijn leeftijd, maar toch even een vraag voor de wat meer ervaren mensen op dit forum: zijn er veel fabrikanten die achtbanen leveren met een lengtelimiet lager dan 1 meter, als je echte kleuterbaantjes niet meetelt?

MonsterBro
14-10-18, 18:05
Okidoki in Bobbejaanland heeft een minimumlengte van 0,95 meter.

knessel
14-10-18, 18:42
rollerskater Plopsa = 90 cm, Draak = 96 cm. En ik denk de meeste keverbanen vanaf 90cm.
Er zijn dus legio banen voor de kids < 1 m. En op die leeftijd groeien ze tot 15cm op een jaar, dus wat vandaag niet mag, kan meestal wel in het volgend seizoen :)

Ignace
14-10-18, 19:45
Het zou raar zijn als de Draak een lagere minimale lengte heeft dan Max & Moritz, van (vermoedelijk) hetzelfde type en (zeker) dezelfde fabrikant. Efteling gaat dat altijd dat stukje verder om de minimale lengte lager te leggen.

Michielsken
14-10-18, 23:10
Het zou raar zijn als de Draak een lagere minimale lengte heeft dan Max & Moritz, van (vermoedelijk) hetzelfde type en (zeker) dezelfde fabrikant. Efteling gaat dat altijd dat stukje verder om de minimale lengte lager te leggen.

Tja, ander design van trein eventueel? Het staat echt wel letterlijk in het persbericht (vanaf 1m)...

Volgens mij is dit bewust gedaan, want kinderen tot en met 3 jaar mogen gratis het park binnen. Door je lengtelimiet op 1m te leggen vallen veel 3-jarigen af. (Maattabel kindjes: 98cm=3jaar) Ook de omschrijving dat het doelpubliek 4 tot 10 jaar is past perfect in die gedachtengang. Investeringen terug verdienen, daar is het hem enkel en alleen om te doen... Ok, verzin een mooi persbericht en leg de focus op een (volle pot betalende) familieattractie, maar dat is hier toch wel even mislukt mijn inziens.

traveler
15-10-18, 11:56
ik zie die padavloek niet op de schets zouden ze die me 'verniewen' zo ja kan de baan wel iets hebben anders zit je toch tegen dat lelijk gebouw te kijken. de bob had dit probleem niet door de vorm van de baan.

simon
14-06-19, 16:39
De offici?le bouwplannen werden intussen ingediend en zijn ook de eerste voorbereidende werken gestart.

Het stationsgebouw van de Bob blijft behouden, maar wordt wel wat uitgebreid en krijgt extra torens. Het station zal namelijk gebruikt worden voor beide treinen, dus wordt het een dubbel station. Elke trein zal 19 x 2 plaatsen hebben, dus 38 mensen kunnen per trein mee, ofwel 76 per rit! Elke trein vertrekt een andere kant op.

Verder kunnen we op de bouwplannen zien dat het ritverloop nog niet bekend is, want de stippellijn is heel basic. De wachtrij wordt ook langer en breder.

Na de rit wandelen bezoekers via een hellingbaan in het midden van het station naar beneden richting uitgang.

https://documenten.eftelist.nl/max/situatie.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/gevels.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/boven-0.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/boven-1.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/boven-2.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/boven-dak.jpg
https://documenten.eftelist.nl/max/max-moritz-impressie.jpg

Bron (https://www.eftelist.nl/mail/7759)

Rein
07-08-19, 14:13
Zonet werd in de nieuwsbrief van het park aangekondigd dat de Bob zijn laatste rondjes zal rijden op 1 september.

simon
10-09-19, 16:41
Niet specifiek omtrent Max & Moritz, maar wel voor 2020. Vanaf februari hanteert de Efteling 4 categorieën in dagen en toegangsprijzen. Hierdoor variëren de prijzen tussen 36 euro (incl. 2 euro online korting) en 45 euro (aan de kassa). Voornaamste doel is om de drukte meer te spreiden over verschillende dagen.

Een overzicht van de prijzen kan je hier vinden:
https://images4.persgroep.net/rcs/2LEI2svSxSAZW1_YWN6Ii-79yyc/diocontent/155821093/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

De nieuwe kalender wordt binnenkort geplaatst. Van tevoren wordt dus bepaald wanneer een dag als ‘rustigst’ of als ‘druk’ wordt beschouwd. Dit kan op de dag zelf niet meer veranderen, ook niet als veel mensen besluiten op een rustige dag te gaan.

Pretparkfreak7
10-09-19, 18:10
Van tevoren wordt dus bepaald wanneer een dag als ‘rustigst’ of als ‘druk’ wordt beschouwd. Dit kan op de dag zelf niet meer veranderen, ook niet als veel mensen besluiten op een rustige dag te gaan.

Ik denk dat Efteling wel een redelijke prognose kan maken van wat rustige en drukke dagen zullen zijn in het seizoen. Ik geloof dat als ze dan toch met variabele entreeprijzen gaan werken ze beter gelijk voor kaartjes met datum zouden kiezen en de prijzen continu aanpasbaar maken.

Zou het verschil in prijs tussen de tickets voldoende zijn om mensen te overtuigen hun plannen aan te passen?

coasterfrenzy
10-09-19, 19:45
Zou het verschil in prijs tussen de tickets voldoende zijn om mensen te overtuigen hun plannen aan te passen?

Als ze de kans hebben: Absoluut.. maar ze zullen er zeker niet een dag vrij voor nemen om bijvoorbeeld door de week te kunnen gaan.

Om een idee te geven:

Een product dat €20,- kost raak je veel moeilijker kwijt dan een product dat €19,99 kost.. zelfs als die prijs aan de kassa afgerond wordt en je tóch die €20,- betaald.

Earlyspencer
10-09-19, 19:46
https://media1.tenor.com/images/f41c1c066adfd6ad71418f7537958280/tenor.gif?itemid=7529630

(sorry voor het tweede gebruik van dit filmpje)

Wat je amper twee dagen op voorhand kan voorspellen, en steeds onder groot voorbehoud, is het weer. Ik was op de laatste vrijdag van juli in Efteling. Het was toen de laatste en minst erge van drie pokke-warme dagen. Ik veronderstel dat die dag van tevoren als druk stond aangegeven. Het was ontzettend kalm: +/- 37 rides gedaan, daarenboven nog wat gesprookjes-bost en 3 versies van Aquanura gezien.

Wat je ook niet ruim van tevoren kan voorspellen zijn storingen. Op de laatste maandag van aug. lag JedD er heel de dag uit en opende de palliatieve Bob pas rond de middag, ondanks droog weer. Dan is het geheid drukker bij andere attracties en dus ook drukker dan voorspeld. De "Nieuwe" Tuffer heeft dit jaar - ook na de heropening - meer niet gereden dan wel.

Schoolreizen kunnen het ook verrekt druk maken op weekdagen. Al denk ik dat het park dit wel goed kan inschatten. Dat wordt immers van tevoren geboekt, en zelfs bij slecht weer gaat het door.

Als ze echt de weekends buiten de vakanties minder druk willen hebben: bedrijf-events (eigenlijk goedkope uitjes voor personeelsleden en hun gezin) dan maar niet meer houden in de weekends. Abo's komen er op die dagen trouwens niet in, fijn om met je trouwste klanten zo om te gaan. Of ze iets moeten aanpassen met hun AH-korting? Die zijn dus niet geldig - ik herhaal: niet geldig - van +/- eind okt. tot en met eind maart. Die hele periode is - de Kerstdagen niet meegerekend - de kalmste, zelfs als de waterattracties dan in onderhoud zijn.

Het voorgestelde prijsverschil is nu niet van die orde dat ouders kinderen tot spijbelen gaan aanzetten, zoals je wel ziet op luchthavens nog voor de aanvang van een schoolvakantie. Toch vind ik het wel een beetje dubbel oneerlijk: minder betalen voor meer rides. Eerlijker zou misschien zijn om hun prijzen neerwaarts aan te passen bij geplande sluitingen wegens refurb. Maar het eerlijkst en meest overzichtelijk is gewoon: 1 prijs.

En wat ik tussen de regels lees: misschien is de Efteling niet winstgevend op heel wat weekdagen, zeker in nov., jan., feb. en maa. Ik ben natuurlijk dubbel blij dat het park 365 open houdt. Daar heb ik als "buitenlander" al van kunnen profiteren (11 november, b.v.). En zonder die weekdagen zou het op weekends nog drukker zijn.

Mooi dat de Efteling dat lange wachten des weekends au sérieux neemt, veel andere parken zien enkel de euro-tekens. Nu nog hopen dat ze een oplossing zien in het volgende: maak van capaciteit een top-prioriteit, zeker bij nieuwe attracties. Hier hebben ze toch wel wat kansen laten liggen, meen ik. Baron 100 m langer had misschien de kans verhoogt op een 4e wagentje. Een aparte instap- en uitstap-plaats had ook de dispatching versneld. Al is Baron nu nog een attractie waar ontzettend hard wordt doorgewerkt en waar het wagentje na de rit vaak moet stilstaan voor het opnieuw kan binnen rijden. Die interactieve rommel van Symbolica en het onnozel foto-moment zouden ze niet overwogen - laat staan uitgevoerd - hebben in geval van grotere karren, van b.v. 2 x 4. De fast-tickets voor Python kwamen in de praktijk neer op het tijdelijk tegenhouden van onwetenden. Dat verhoogt de capaciteit niet, maar verlaagt de wachttijd voor ervaren smart-asses als u en ik. Het licht van single-riders hebben ze dit jaar wel gezien. Al is de impact misschien iets geringer in een über-familie-park. Ik bedoel dat thrill-zoekers eerder geneigd zijn tot een singeltje dan een vader met z'n kinderen.

coasterfrenzy
10-09-19, 20:26
Weer blijft inderdaad een factor. Desalniettemin kent ook het weer een gemiddelde dat een invloed heeft op de gemiddelde drukte. Wat dat betreft heeft de Efteling genoeg jaren ervaring om een aardig gemiddelde te achterhalen.

Het gaat hier om de drukte in het park, niet per attractie. Storingen hebben geen invloed op aantal mensen in je park, goed de rijen worden wat langer, maar één attractie de er uit ligt (en zelfs 2) gaan niet een dergelijk groot effect hebben dat het voor de rest van de attracties direct de drukte een hele categorie zou moeten verschuiven (als je al uit zou gaan van drukte in de attracties).

Schoolreizen hoeven zelfs niet geboekt te worden om te weten wanneer het schoolreisjes-seizoen is. Menig pretparkfan kan je de periodes vertellen voor hun favo park.

Bedrijfsevenementen zijn tweeledig. In de écht rustige periodes benaderd de Efteling zelf bedrijven om te komen. In de drukke periodes is dat uiteraard minder, maar als een bedrijf wilt komen op een zomeravond en daar een passend bedrag voor neer legt, zou de Efteling wel heel stom zijn als ze het niet zouden aannemen.

Een prijsverlaging bij gesloten attracties zou ik op zich ook wel zien zitten, maar dan trekt dat - ondanks de gesloten attracties - toch weer meer volk. Dat is niet altijd wenselijk. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit in het nieuwe prijsbeleid mee speelt. Het zou me niets verbazen als je in de bezoekersstatistieken kunt zien dat er een kleine dip is wanneer hun top attractie gesloten is voor aangekondigd onderhoud. Of dat verschil groot genoeg is om qua prijs in een andere categorie te komen, blijft natuurlijk gissen.

Qua capaciteitsverhogende maatregelen ben ik het roerend met je eens. Echter hebben ze in SRL toch al een stuk langer. De python is een experiment dat eigenlijk alleen kan werken als het met meerdere attracties wordt gedaan, maar er tegelijk ook genoeg is om de wachttijd mee op te vullen. Dat laatste heeft de Efteling momenteel eigenlijk nog te weinig, en zal voor een gewoon pretpark ook altijd lastig blijven (in een waterpark kan het bijvoorbeeld wél goed werken dankzij groot golfslagbad en/of lazy river). Ik waardeer het echter dat de Efteling het in elk geval probeert en ik hoop dat ze een weg vinden het ook goed uit te voeren, zonder dat het uit loopt op het volstrekt zinloze systeem in Parijs.

Earlyspencer
10-09-19, 20:58
Het gaat hier om de drukte in het park, niet per attractie. Storingen hebben geen invloed op aantal mensen in je park, goed de rijen worden wat langer, maar één attractie de er uit ligt (en zelfs 2) gaan niet een dergelijk groot effect hebben dat het voor de rest van de attracties direct de drukte een hele categorie zou moeten verschuiven (als je al uit zou gaan van drukte in de attracties).


Nou, nou. De Efteling komt zelf met dit voorstel tot prijs-differentiatie omdat - naar eigen zeggen - het welbevinden van weekenders aanzienlijk lager ligt dan bij weekdag-bezoekers. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het gejammer komt door langer te moeten wachten en daaruit volgend minder rides te kunnen scoren. Misschien hebben bezoekers door het lange wachten grote delen van het park niet kunnen bezoeken. Efteling is veel meer dan Disney of EP een dag-bestemming. Ik beschik niet over cijfers, maar ik vermoed dat verblijvers er zwaar in de minderheid zijn. Dus die dag-bezoekers willen zo veel mogelijk - eigenlijk alles - uit hun dagje halen.

Of er nu veel volk rondloopt in het park zal volgens mij weinig invloed hebben op het welbevinden. Ter illustratie: op pokke-drukke dagen is het vaak nog altijd aangenaam toeven in het Sprookjesbos, met dank aan de uitgestrektheid en de kronkelpaden aldaar. Natuurlijk is er wel een rechtlijnig verband tussen "rondlopende" drukte in het park en drukte bij de populaire attracties.

Wat storingen betreft, ik heb het vooral over attracties in en nabij Ruigrijk. De Stor ... sorry Vliegende Hollander heeft dit jaar tot nu toe niet zo veel storingen gekend. Mooi maar uitzonderlijk, zou ik zeggen. Voor mij is dit een attractie die ik 's ochtends moet doen als-ie tenminste rijdt, in de wetenschap dat je'm vaak 's morgens niet kan doen of dat de storing later wel volgt. JedD heeft geen al te goed zomerseizoen gehad (gesloten bij m'n laatste 2 bezoeken en volgens online info was dat wel vaker). Wijlen Bob was weersgevoelig en Python had in het voorjaar problemen met één trein. Die attracties liggen dicht bij elkaar en veel thrill is er verder niet te vinden in het park. Je krijgt er dus wel zeer snel een toename van drukte bij wachtrij 1 als attractie 2 (tijdelijk) buiten bedrijf is. Lees: "Hollander dicht, dan doen we nu na de rooie even de blauwe op de woodie". Het voordeel van 365 dagen open genereert ook een nadeel: voorzien en onvoorzien onderhoud gebeurt steeds met bezoekers eromheen.

simon
10-10-19, 08:56
Intussen wordt er al volop gewerkt op de werf. De bouwbedrijven zijn niet zo discreet zoals bij PHL het geval is...

Wie wilt zien hoe het geheel eruit komt te zien, kan hier (https://www.looopings.nl/weblog/12978/Fotos-onthullen-geheimen-van-nieuwe-Efteling-achtbaan.html) een kijkje nemen.

Wie liever de huidige stand wilt zien, met daarop de huidige funderingen, kan dan weer hier (https://www.looopings.nl/weblog/13051/Fundering-van-nieuwe-Efteling-achtbaan-Max--Moritz-wordt-zichtbaar.html) terecht.

jeroen_twee
04-11-19, 21:59
Een nieuwe bouwupdate van Max en Moritz.



https://www.youtube.com/watch?v=A3nI-IFryMc

Pretparkfreak7
05-11-19, 01:02
Ook Eftelingsestraat heeft wat foto's:

1385

1386

Op basis hiervan vind ik het een hele stijlbreuk met wat er voordien stond. Het neigt zo zelfs wat richting de stijl van de Baron. :o

coasterfrenzy
05-11-19, 09:03
Baron zie ik er vooralsnog niet in. Wel een aantal typisch zwitzerse elementen.

Dat het een stijlbreuk is met wat het voorheen was zie ik als iets positiefs. De buitenkant van de bob was nog wel OK (maar ook niet meer dan OK), maar voor de rest was het gewoon een kale loods. Dat zal nu in elk geval een heel stuk beter worden. Ik hoop dat ze ook on-ride nog wat qua theming gaan doen.

Phantasiastisch
05-11-19, 14:16
Leuk om een project te volgen dat snel vorderd.

Het enige wat mij steeds opvalt in elke nieuwe video is de groene Fabula loods. Moest dit in Phantasialand staan, dan gooien ze er rotsen tegenaan.

Wat zou de Efteling hiermee doen? Ik geloof niet dat ze die ongethemed zullen laten nu het een openener geheel zal zijn. Alhoewel... :p

coasterfrenzy
06-11-19, 11:49
Leuk om een project te volgen dat snel vorderd.

Het enige wat mij steeds opvalt in elke nieuwe video is de groene Fabula loods. Moest dit in Phantasialand staan, dan gooien ze er rotsen tegenaan.

Wat zou de Efteling hiermee doen? Ik geloof niet dat ze die ongethemed zullen laten nu het een openener geheel zal zijn. Alhoewel... :p

De zijkant van Symbolica heeft ook nooit rotsen gekregen. In theorie wordt die kant door bomen en struiken verstopt. Een fout die de Efteling helaas wel vaker maakt, want dat verstoppen door groen werkt enkel in de zomer. De rest van het jaar kijk je er dwars doorheen en zie je gewoon die groene loods staan. Tot dusver heb ik niet veel redenen om aan te nemen dat ze inmiddels beter hebben geleerd. In dit geval zal het er echter ook sterk van af gaan hangen in hoeverre M&M dichtbij de betreffende wand komt. Als de baan er op 2m langs gaat, zullen ze het toch écht moeten themen. Blijft de baan er op 6m of meer van af, ga je de loods wel nog zien, maar zal de Efteling er niets aan doen.

Phantasiastisch
06-11-19, 21:11
De zijkant van Symbolica heeft ook nooit rotsen gekregen. In theorie wordt die kant door bomen en struiken verstopt. Een fout die de Efteling helaas wel vaker maakt, want dat verstoppen door groen werkt enkel in de zomer. De rest van het jaar kijk je er dwars doorheen en zie je gewoon die groene loods staan. Tot dusver heb ik niet veel redenen om aan te nemen dat ze inmiddels beter hebben geleerd(...).

Laat ik net daarom mijn hart niet in de Efteling verloren hebben . Ze maken nogal veel van die fouten tegenwoordig. Kortom: weg eigenheid. Wat ik wel verloren heb is mijn positivisme omtrent het park, ben nog steeds opzoek. ;)

Ik gok misschien toch op een aardeheuvel met wat struiken ervoor maar waardoor je toch nog een deel van de loods ziet. Geen 9+ ervaring dus, haha. :p

simon
07-11-19, 17:41
Ik vermoed dat het wel goed zal komen hoor. Iedereen heeft lang genoeg zijn negativisme geuit tegenover de loods, dus dit is nu wel dé kans om het aan te pakken!

Phantasiastisch
07-11-19, 18:34
Ik vermoed dat het wel goed zal komen hoor. Iedereen heeft lang genoeg zijn negativisme geuit tegenover de loods, dus dit is nu wel dé kans om het aan te pakken!

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt! :)

coasterfrenzy
08-11-19, 11:35
De Efteling doet inderdaad erg wisselvallige dingen. Sommige dingen zijn fantastisch, andere dingen vind ik dan weer meer in een B-Park horen. De loods van het station zal ongetwijfeld erg mooi worden, maar ook ik ben nog wat sceptisch over Pandadroom/Fabula. De constructie namelijk bij voorbaat al niet geschikt om bepaalde fouten (die er nu in zitten) uit te kunnen halen. De buitenwand is niet stevig genoeg om er rotsen aan te hangen, maar dat kan prima opgelost worden door er een constructie vóór te zetten. De binnenkant is een ander verhaal. De ondersteuning voor het dak is zo gemaakt dat deze altijd in de weg staat, ongeacht hoe je de voorshow-ruimte inricht en dat is eigenlijk behoorlijk slecht. Daarnaast is de binnenkant nu enorm slecht gethemed (wederom: Constructie kan geen gewicht hebben) dus persoonlijk zie ik eigenlijk het liefste dat ze de gehele pre-show ruimte slopen en er een nieuw gebouw voor zetten dant van binnen én buiten goed gethemed kan worden en geen palen in het midden van de zaal heeft staan.

jeroen_twee
11-11-19, 16:38
Weer een nieuwe bouwupdate:


https://www.youtube.com/watch?v=GrdLXStMJE0

simon
26-11-19, 11:24
In 2020 opent Max & Moritz, maar wie het verhaal nu al wilt leren kennen kan terecht in de Winter Efteling, waar een entertainmentact in het teken van dit verhaal staat. Locatie hiervan is op het Steenbokplein.

Dit jaar was trouwens wel de laatste editie van het Negen Pleinen Festival... Volgend jaar kiest men voor een andere aanpak, waarbij het park bijna de hele zomer geopend zal zijn tot 22u, op een paar dagen na. Hoe de verdere invulling eruit zal zien, is nog niet bekend, maar bedoeling is vooral om het volk in de zomer meer te spreiden. Op veel NPF-dagen was het namelijk te druk, en met deze nieuwe zomeropening hoopt men voor iedereen een soortgelijke ervaring te kunnen bieden.

coasterfrenzy
26-11-19, 13:01
Die ruimere openingstijden heeft de efteling ook wel echt nodig. En laten we eerlijk zijn: Het NPF was gezellig, maar de acts waren van zeer bedenkelijk niveau. Ik denk dat dit wel echt een stap in de goede richting is.

jeroen_twee
28-11-19, 15:54
Het stationsgebouw van de nieuwe achtbaan Max & Moritz in de Efteling komt langzaam uit de steigers.


http://www.youtube.com/watch?v=lf6KZ-QE3ZU

coasterfrenzy
02-12-19, 13:12
Gisteren zelf het station gaan bekijken en om eerlijk te zijn: Ik ben niet bepaald overtuigd.

De details die je op de foto's filmpjes ziet zijn leuk, maar het gebouw in zijn geheel is veel te vierkant en veel te strak. Zelfs de originele Duitse gebouwtjes waar het op gebaseerd zijn, zijn LANG niet zo strak en rechthoekig als dit gebouw. Enige sporen van de typische Anton Pieck-stijl zijn volstrekt niet meer terug te vinden, terwijl er toch aardig wat raakvlak zit in zijn werken en de Duitse bouwstijl die men hier probeert na te doen.

Zonde.

De omgeving zelf is zo enorm kaal geworden dat het gewoon desorienterend is geworden. Waar men op andere plaatsen moeite doet om tussen de bomen te werken en er nog zo veel mogelijk te laten staan, lijkt het er op dat ze dat hier zelfs niet eens geprobeerd hebben. Geen idee of dat bij dit project ook daadwerkelijk kon, maar van het Bos - wat de Efteling toch altijd zijn speciale karakter gegeven heeft - is inmiddels bijna niets meer over.

Earlyspencer
04-12-19, 13:08
Zou het kunnen dat ze wat bomen moesten kappen om bouwtechnisch te kunnen werken aan de nieuwe dubbel-attractie? In een later stadium worden er dan bomen bij geplant. Iets gelijkaardigs maar van een lagere esthetische orde zie je nu bij Fury in BJL. Sommige bezoekers klagen er over de kaalheid, maar de natuur heeft wel haar tijd nodig.

Efteling ligt in een natuurgebied. Ik zou dan denken: voor elke gerooide boom moeten ze bij wet een andere boom neerpoten. Dat kan natuurlijk ook elders in het park gedaan worden, maar daarmee los je de kaalheid niet op. Dus opnieuw: even geduld aub.

Ik vraag me af hoe het er op gebied van bomen destijds aan toe ging bij coasters die het echt van forestiale near misses moeten hebben: Thirteen, Rita, de fam. minetrain in Fårup, wijlen Superwirbel, ...

simon
04-12-19, 17:38
Ik denk ook dat deze situatie maar tijdelijk is, en dat de bomen weer aangeplant gaan worden. Uiteindelijk moet alles wel op een korte periode afgebroken, gebouwd en verbouwd worden, en dan kan ik me voorstellen dat ze voor de makkelijkste oplossing kiezen.

siroccofreakske
13-12-19, 11:35
De Efteling doet inderdaad erg wisselvallige dingen. Sommige dingen zijn fantastisch, andere dingen vind ik dan weer meer in een B-Park horen.

Volgens mij is dat iets wat je over quasi eender welk park in de wereld kan zeggen. Het hangt er maar van af welke bril je opzet als je in het park komt.

Pretparkfreak7
13-12-19, 12:37
Volgens mij is dat iets wat je over quasi eender welk park in de wereld kan zeggen. Het hangt er maar van af welke bril je opzet als je in het park komt.

Goh als je een park beoordeelt op zijn niveau vind ik dat er toch wat verschillen zijn in knulligheid. Kemels als het bagagesysteem bij Baron zie je toch in geen enkel ander park uit de top tien van Europese parken?

coasterfrenzy
13-12-19, 13:30
Heel letterlijk kun je het inderdaad over elk park wel zeggen. Maar bij de Efteling is dat gevoelsmatig ongeveer 50/50 terwijl dat bij ander parken die in het top segment spelen toch eerder 90/10 of 80/20 is.

siroccofreakske
14-12-19, 15:18
Goh als je een park beoordeelt op zijn niveau vind ik dat er toch wat verschillen zijn in knulligheid. Kemels als het bagagesysteem bij Baron zie je toch in geen enkel ander park uit de top tien van Europese parken?

Ik neem nooit een rugzak mee, dus daar kan ik niet echt over oordelen om eerlijk te zijn. Maar is het systeem niet hetzelfde als bij Krake in Heide Park of mis ik dan iets?

Pretparkfreak7
15-12-19, 00:22
Ik neem nooit een rugzak mee, dus daar kan ik niet echt over oordelen om eerlijk te zijn. Maar is het systeem niet hetzelfde als bij Krake in Heide Park of mis ik dan iets?

Dat is het nu inderdaad: maar ze hadden oorspronkelijk bakken in het station voorzien en moesten achteraf gaan knutselen om dat op te lossen. :p

coasterfrenzy
16-12-19, 16:08
https://pbs.twimg.com/media/EL5-FuEWsAAFQiu?format=jpg&name=small

Eerst supports zijn aangekomen. Ook liggen er al een stuk blauwe en een stuk groene track klaar.

Pretparkfreak7
20-12-19, 10:36
Efteling onthulde nieuwe concepten. Ik ben aangenaam verrast door het trein design! Ik ben minder enthousiast over het verhoudingsgewijs nogal statig aangelegde wachtplein.
1445
1446
1447

Meer foto's in het artikel (http://www.pretparken.be/NL/article/2158/)

etwien
21-12-19, 13:36
Daar gaan we weer: opnieuw een lelijk veehok als wachtrij, gaan ze het daar dan nooit leren? Verder ben ik over dit geheel compleet onenthousiast. Het thema is in mijn ogen afschuwelijk en zwaar on-eftelings, de kleuren zijn ook iets die ik helemaal niet in het park zie passen en 2 korte Mack Powered coasters? Really? That’s the best you could do?

Hoewel ik zelf absoluut geen Bob fan was is dit alsnog een absoluut onwaardige vervanger in mijn ogen.

Phantasiastisch
22-12-19, 10:01
Ik vind het achtbaan-type nog steeds het meest teleurstellend. De BOB was thrill, met een spannende rit voor zowel de jongere als oudere bezoekers. Een powered coaster daarentegen is enkel leuk voor de kleinste doelgroep.

Dat hokjes wachten is iets waar ik me ook aan stoor. Daar waar andere parken er proberen van af te stappen, heb je de Efteling die er steeds meer blijft bouwen.

Waarom kunnen zij geen mooi kronkelend paadje leggen tussen de bomen en theming?

Bart de Boer kreeg destijds alle sh*t over zich heen met de bouw van De Vliegende Hollander. Terwijl dit wel één van de meest geliefde attracties is met veruit de mooiste wachtrij van het park.

Bij Symbolica en Baron 1898 was het zo eenvoudig geweest om eenzelfde niveau van wachtrij neer te zetten... Echt een gemiste kans naar mijn mening. Efteling is gewoonweg te commercieel bezig de laatste tijd en besparen op de verkeerde dingen.

jeroen_twee
22-12-19, 18:48
Er verschijnen steeds meer details tijdens de bouw van de nieuwe achtbaan Max & Moritz. Ook staan de eerste supports al.


https://www.youtube.com/watch?v=k0rJ3GJxoZ0

etwien
22-12-19, 19:54
Ik vind het achtbaan-type nog steeds het meest teleurstellend. De BOB was thrill, met een spannende rit voor zowel de jongere als oudere bezoekers. Een powered coaster daarentegen is enkel leuk voor de kleinste doelgroep.

Dat hokjes wachten is iets waar ik me ook aan stoor. Daar waar andere parken er proberen van af te stappen, heb je de Efteling die er steeds meer blijft bouwen.

Waarom kunnen zij geen mooi kronkelend paadje leggen tussen de bomen en theming?

Bart de Boer kreeg destijds alle sh*t over zich heen met de bouw van De Vliegende Hollander. Terwijl dit wel één van de meest geliefde attracties is met veruit de mooiste wachtrij van het park.

Bij Symbolica en Baron 1898 was het zo eenvoudig geweest om eenzelfde niveau van wachtrij neer te zetten... Echt een gemiste kans naar mijn mening. Efteling is gewoonweg te commercieel bezig de laatste tijd en besparen op de verkeerde dingen.

Om nog maar te zwijgen van andere klassiekers van een eerder tijdperk zoals Droomvlucht, Fata Morgana, Carnaval Festival, Piraña, ... die ook een horror wachtrij hebben die de helft van de “magie” al teniet doen. Moesten ze die gedrochten kunnen vervangen door ietwat immersive wachtrijen die reeds de toon van de attractie zetten zou dat al die attracties meteen een pak meerwaarde extra geven.

Het ergste van al is dat zowat elke attractie van de Efteling zeer eenvoudig overvloedig te thematiseren valt, daar er met zowat alle themas veel te doen valt, in de plaats krijgen we telkens veehok na veehok voorgeschoteld, één van de reden dat ik me soms zo stoor aan het over-bejubel die het park meekrijgt en het overdreven opheerlijken van het park: it’s pretty, but far from perfect. Ik vind het zelfs de arrogantie voorbij dat velen hen durven gelijkstellen aan Phantasialand, Europa-Park of andere ECHTE Europese toppers.

Max & Moritz is in dit geval een nog vreemdere eend in de bijt. Opnieuw (2) korte banen, simpele wachtrij, weinig soeps en ditmaal met een thema die ik persoonlijk echt niet mooi vind voor de Efteling. Uiteraard is het wachten op het eindresultaat, maar momenteel ziet het er allesbehalve veelbelovend uit ...

coasterfrenzy
22-12-19, 21:11
Vogel Rok hebben ze nog aangepast om het wat minder veehok achtig te maken. Bij J&D heb je ook nergens een veehok. Bij Baron valt het nog wel mee. Echt zig-zaggen is het daar ook niet, al was er meer uit te halen.

De overige concepten vallen me nog wel mee. Ze geven me wel een Eftelings gevoel, de poppetjes zelf zien er best Eftelings uit (bijna Laafs). Maar de uitwerking vind ik tot dusver nog véél te vierkant. Past niet bij de efteling én niet bij het thema dat ze gekozen hebben. Zelfs in Duitsland zijn die huizen schever dan wat ze hier aan het doen zijn. Jammer dit.

Pretparkfreak7
22-12-19, 23:27
Bart de Boer kreeg destijds alle sh*t over zich heen met de bouw van De Vliegende Hollander.
Je moet iets anders bedoelen. Ik geloof dat Bart de Boer er pas na de Vliegende Hollander was... Andere directeur of andere attractie?

Phantasiastisch
23-12-19, 17:17
Het ergste van al is dat zowat elke attractie van de Efteling zeer eenvoudig overvloedig te thematiseren valt, daar er met zowat alle themas veel te doen valt, in de plaats krijgen we telkens veehok na veehok voorgeschoteld, één van de reden dat ik me soms zo stoor aan het over-bejubel die het park meekrijgt en het overdreven opheerlijken van het park: it’s pretty, but far from perfect. Ik vind het zelfs de arrogantie voorbij dat velen hen durven gelijkstellen aan Phantasialand, Europa-Park of andere ECHTE Europese toppers.

Ik ben het 100% eens. Efteling speelt toch echt wel een categorie lager dan de door jou genoemde parken.

De wachtrijen zijn gewoon ondermaats voor een themapark dat in de top 5 van Europa staat. Het had inderdaad qua wachtrijen anders, beter en in sommige gevallen zelfs gemakkelijk gekunt.

Neem bijvoorbeeld Symbolica: een mooie traphal (niet heel immersive maar toch) waar je meestal zo doorloopt tot aan de opsplitsing in het vertrekstation. Dan hadden ze evengoed de buitenmuren 1 meter opgeschoven en rond de darkride-ruimte zelf de wachtrij indoor rond gelegd. Dan had je een mooie wachtrij in het kasteel en werd die trappenhal beter benut.

Of gewoon de wachtrij buiten kronkelend tussen datgene wat de Efteling kenmerkt: natuur. Ik wandel liever kronkelend tussen bomen, langs struiken en bloemen dan op dezelfde 12 vierkante meter heen en weer te lopen. Ik denk overigens dat een kronkelend pad zelfs goedkoper had geweest dan die 2 golfplaten daken op palen die er nu staan. En het wachten was veel aangenamer geweest! :)

Baron 1898 hetzelfde verhaal. Men had er nog 2 kleinere gebouwen naast kunnen plakken op de plaats van de huidige wachtrij. En de eerste voorshow - ongeacht dat ze alle 3 goed zijn - had de enige voorshow moeten zijn. In een 'mijngebouw' zijn er zeker nog wel ruimtes (en gangen) die ze hadden kunnen gebruiken voor de wachtrij in te leggen.

Twee grote gemiste kansen bij de laatste nieuwigheden en met M&M gaan ze nu dezelfde richting uit... Echt jammer. :(


Je moet iets anders bedoelen. Ik geloof dat Bart de Boer er pas na de Vliegende Hollander was... Andere directeur of andere attractie?

Hmm... Andere directeur dan. Hoewel Bart de Boer ook veel commentaar kreeg. Hoe dan ook, de huidige directie is het noorden kwijt... :p

siroccofreakske
24-12-19, 08:38
Ik ben het 100% eens. Efteling speelt toch echt wel een categorie lager dan de door jou genoemde parken.

Ik ben het 100% oneens. Er wordt hier gefocust op één aspect om te bepalen dat Efteling niet bij de Europese top zou horen. Omdat enkel de wachtrijen niet goed zijn. Dat vindt ik een beetje flauw. Om te beginnen zijn heus niet alle wachtrijen slecht. En om verder te gaan: er zijn ook meerdere aspecten dan enkel wachtrijen...

Dat is hetzelfde als zeggen: Europa Park is geen toppark, want ze hebben geen enkele goede darkride. Vrij gemakkelijk om op één aspect een park als niet-toppark af te rekenen.

Wat betreft de wachtrijen van Baron en Symbolica: die vind ik op zich helemaal niet slecht eigenlijk. Het zijn allebei kronkelende paden met een paar 'hokken'. Vaak zijn die hokken niet eens open, maar als het regent, vind ik ze wel handig. Niet elke wachtrij in een park kan het niveau hebben van De Vliegende Hollander.

etwien
24-12-19, 15:23
Ik ben het 100% oneens. Er wordt hier gefocust op één aspect om te bepalen dat Efteling niet bij de Europese top zou horen. Omdat enkel de wachtrijen niet goed zijn. Dat vindt ik een beetje flauw. Om te beginnen zijn heus niet alle wachtrijen slecht. En om verder te gaan: er zijn ook meerdere aspecten dan enkel wachtrijen...

Dat is hetzelfde als zeggen: Europa Park is geen toppark, want ze hebben geen enkele goede darkride. Vrij gemakkelijk om op één aspect een park als niet-toppark af te rekenen.

Wat betreft de wachtrijen van Baron en Symbolica: die vind ik op zich helemaal niet slecht eigenlijk. Het zijn allebei kronkelende paden met een paar 'hokken'. Vaak zijn die hokken niet eens open, maar als het regent, vind ik ze wel handig. Niet elke wachtrij in een park kan het niveau hebben van De Vliegende Hollander.

Er zijn heus meerdere aspecten die ik erbij neem als ik het over het “niet behoren tot de Europese Top”.

- Capaciteit is altijd al een issue geweest bij de Efteling. Waar Phantasialand, die het met een pak minder bezoekers/jaar doet praktisch keer voor keer kiest voor attracties met zeer hoge capaciteit blijft de Efteling steken op een “normale” capaciteit. Baron kon makkelijk een appart in/uitstap station gekregen hebben, of een dubbel laadstation, om nog maar te zwijgen over de knullige bagage verwerking.

- Operations zijn niet barslecht, maar ik heb al meermaals op drukke dagen verwonderd zitten kijken naar het soms net niet slakkentempo waarbij sommige attracties bediend werden.

- Horeca is ook geen uitblinker. Een park met zo’n oppervlakte met zo weinig restaurants is ook niet bepaald “top”. Er zijn wel genoeg kraampjes enzo, maar een echt gevarieerd aanbod aan lunch restaurants heeft de Efteling nu toch ook niet, en als ze die hebben behoort de kwaliteit ook niet tot die “top”.

Ik wil de Efteling helemaal niet afbreken, ik vind het nu ook geen slecht park, maar als ik het bezoek is het enkel op een dag waarvan ik zeker ben dat het rustig is en met zeer lage verwachtingen. Ik geniet zeer zeker van hun klassiekers, maar om nu te zeggen dat ik naar het park toe reis met de kinderlijke adrenaline van “we gaan zoveel toppers kunnen doen en zo smakelijk eten enz...” zit er zeker niet in.

Nogmaals: het over-opheerlijken van het park die bepaalde mensen als een lieve lust doen werkt bij mij zeer enerverend en averechts. De Efteling heeft een dusdanig hardnekkige fanclub waar geen enkel slecht woord over het park getolereerd wordt dat ik telkens in het park nog meer op de “mindere puntjes” ga letten.

Efteling is een mooi uitgestrekt groen park met enkele leuke nostalgische attracties en een mooi sprookjesbos, maar daar houd het voor mij dan ook op.

coasterfrenzy
25-12-19, 11:36
Om daar nog aan toe te voegen zou ik ook stellen dat het aanbod in de Efteling niet compleet is. Er missen nog enkele Thrill Rides (non-Achtbaan) maar tegelijkertijd missen ze in het achtbaan-segment juist nog een kinderachtbaan. Dat laatste pakken ze nu wel aan met M&M en voor thrills ligt al heel lang een lummels-attractie in het archief die maar niet wil komen. Dus ik denk wel dat ze hun zwaktepunten kennen en er iets mee willen doen. Dat zie je ook op vlak van operations/capaciteit met het toevoegen van SRL's en de Pas voor de Python.

maar tegelijkertijd komen ze dus niet op het idee om ook een uitstapstation bij de Baron of J&D te maken.

Ooit komen ze er wel, maar ze schijnen er moeite te hebben met leren.

Phantasiastisch
26-12-19, 11:58
Ik ben het 100% oneens. Er wordt hier gefocust op één aspect om te bepalen dat Efteling niet bij de Europese top zou horen. Omdat enkel de wachtrijen niet goed zijn. Dat vindt ik een beetje flauw. Om te beginnen zijn heus niet alle wachtrijen slecht. En om verder te gaan: er zijn ook meerdere aspecten dan enkel wachtrijen...

Dat is hetzelfde als zeggen: Europa Park is geen toppark, want ze hebben geen enkele goede darkride. Vrij gemakkelijk om op één aspect een park als niet-toppark af te rekenen.

Wat betreft de wachtrijen van Baron en Symbolica: die vind ik op zich helemaal niet slecht eigenlijk. Het zijn allebei kronkelende paden met een paar 'hokken'. Vaak zijn die hokken niet eens open, maar als het regent, vind ik ze wel handig. Niet elke wachtrij in een park kan het niveau hebben van De Vliegende Hollander.

Ik zou nu gezegd hebben dat ik nog wel een heel lijstje kan aanhalen waarom Efteling een categorie lager speelt maar Etwien & Coasterfrenzy zijn me voor geweest. ;)



Nog een puntje dat ik aan het lijstje kan toevoegen: parkshows.

Zelfs daar waar Phantasialand een miniparkje is vergeleken met Efteling, heeft de Efteling maar 1 grote parkshow. Phantasialand pakt uit met 3 grote shows.

Maar qua omvang/park grootte, doelpubliek, bezoekersaantallen etc. zet ik Efteling (ongeveer) gelijk met Europa-Park (doen ze zelf ook).

Daar waar Europa-Park wel inziet dat voor verblijfsgasten er activiteiten te doen moet zijn 's avonds, slaagt de Efteling er niet in om een aanbod te voorzien voor hun verblijfsgasten. De Efteling prijst zich als resort dus dan verwacht ik wel enkele mogelijke nevenactiviteiten. Qua showaanbod wil ik zelfs de vergelijking niet maken. Wel vind ik het jammer dat Efteling niet meer inzet op shows want ze hebben we leuke thema's waar ze iets mooi mee kunnen neerzetten.

Maar goed, de Efteling leert niet bij in geen enkel aspect. Ze zijn enkel bezig met cijfertjes: zo weinig mogelijk investeren en zoveel mogelijk eruit halen. Oké, dat is een logische bedrijfsvisie maar die kan je ook uitvoeren met liefde voor je park en nieuwe ontwikkelingen.

Bij de laatste nieuwe ontwikkelingen vind ik die liefde voor wat ze bouwen niet terug. Ze zouden beter terug door hun Eftelingse bril kijken. Tot die tijd speelt Efteling een categorie lager.

coasterfrenzy
27-12-19, 13:51
Nouja.. Je kunt genoeg over de Efteling zeggen.. maar of ze daardoor écht een categorie lager spelen?

Ik ben zelf het perfecte park nog niet tegen gekomen. EP wordt hier vaak genoemd, maar die hebben nog minder een compleet aanbod dan de efteling en scoren qua theming toch wel zwaar ondermaats. De meeste Universal en Disney parken hebben dan weer heel erg weinig attracties (kwantiteit), zeker voor de prijzen die ze vragen en ook bij hun is de theming/sfeer niet altijd even overtuigend.

Sommige parken spelen op bepaalde vlakken op top-niveau, maar op andere vlakken weer niet. Hetzelfde geldt voor de Efteling. Er zijn zeker parken die gemiddeld genomen het beter doen dan de Efteling, maar de parken die het slechter doen zijn er vele malen meer. Binnen de Benelux ga je alvast geen beter park vinden. TVL is hard op weg, maar komt er nog lang niet. Ga je verder binnen Europa kijken kom je ook daar enkel parken tegen die grofweg op hetzelfde niveau zitten.

siroccofreakske
27-12-19, 15:22
Capaciteit is inderdaad niet top in de Efteling, maar ook verre van slecht. Bovendien vind ik ook wel dat je hier het feit dat de Efteling 365 dagen per jaar geopend is wel als pluspunt mag zien. Het volk is hierdoor verdeeld over meerdere dagen, wat maakt dat de wachtrijen in het park ook niet zo vaak overdreven lang zijn. Ook hebben de meeste grote achtbanen tegenwoordig een single rider rij. Ze doen dus zeker wel hun best, vind ik.

Operations lopen naar mijn gevoel altijd vlot in de Efteling. Zoiets is natuurlijk ook altijd een beetje persoonlijk en kan van moment tot moment afhangen, maar ik heb het nog nooit als minpunt aanzien. Wat ik wel een pluspunt vind, is dat het personeel altijd bijzonder vriendelijk is. Naar mijn gevoel is er geen enkel park in de wereld waar het personeel vriendelijker is dan in de Efteling. De voornaamste reden lijkt mij dat de meeste mensen die er werken, oprecht 'trots' lijken te zijn dat ze in de Efteling werken, iets wat bij weinig andere parken het geval is.

Qua aanbod vind ik de Efteling ook niet echt minder dan andere grote parken. Akkoord, ze hebben weinig thrill rides, maar dat vind ik persoonlijk ook niet nodig in het park. Al begrijp ik dat dat voor sommige mensen wel als gemis kan aanvoelen. Maar zonder naar attractietypes te kijken, denk ik dat de Efteling dankzij hun achtbaanaanbod toch zeker elke doelgroep bedient. Van het kleinste kind tot de grootste thrillseekers.

De Efteling heeft inderdaad niet bijzonder veel shows, maar ze hebben er wel degelijk (minimum) 2 en niet 1. Ravelijn en Aquanura zijn wel degelijk 2 grote parkshows. Of je ze goed vind of niet, is misschien een ander verhaal. :) Daarboven hebben ze nog de betalende theatershow Caro, die toch best goede recensies krijgt. Zelf heb ik die laatste nog niet gezien. En hoewel het niet echt een show is in de klassieke zin van het woord, vind ik dat je het Sprookjesbos ook wel kan aanzien als een vorm van show.

Wat betreft entertainment voor gasten die verblijven: zij kunnen voor € 7,50 (ipv € 25) Caro zien. Als je dat doet, om 18u30, ben je ten vroegste om 20u00 in je hotel of in Bosrijk. Ga dan nog even tafelen en je avond is gevuld, lijkt me. Verder kan ik me niet echt uitspreken over de accomodatie van de Efteling, omdat ik zelf enkel één keer in Bosrijk geslapen heb. Dat vond ik wel top, maar we hebben er geen gebruik hoeven te maken van het aangeboden entertainment... :)

Tot slot de horeca. Dat deze slecht zou zijn, daar ben ik het helemaal niet mee eens (en ik ben nogal een foodie :)). Ze hebben inderdaad weinig tafelbedieningsrestaurants. De reden hiervoor is dat Nederlanders hier niet echt voor open staan en dat wil ik wel aannemen als reden. Het aanbod dat er is, vind ik persoonlijk wel heel goed. Zowel Het Wapen Van Ravelijn als Polles Keuken vind ik écht top, zowel qua eten als qua prijs als qua beleving. Daarnaast heb je ook bijzonder veel punten in het park waar je goedkoop en lekker kan snacken. De broodjes bal zijn heerlijk, een portie kibbeling is altijd lekker en wat is er leuker dan een kroket uit de muur halen als je in Nederland bent? :) De lunch in het Wapen van Ravelijn heb ik onlangs voor het eerst geprobeerd en die beviel me ook 100%. Voor mij zijn er weinig parken waar ik zo goed gevuld buiten kom als in de Efteling voor zo weinig geld. Dat het niet hoogstaand of fancy is, klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het meteen niet goed is, vind ik.

coasterfrenzy
27-12-19, 16:40
Capaciteit zou ik eerder erg gemiddeld noemen. Soms gaat het inderdaad vooruit, maar soms vraag ik me ook af waar het personeel mee bezig is.

Zo heb ik al groupers een behoorlijk groot deel van een rij zien afzoeken naar een on-even groepje om zo 3+3 bij elkaar te zetten, in plaats van Single Riders te gebruiken wat weer zorgde voor een vertraagde dispatch.

Nog een voorbeeld van afgelopen bezoek:
Grouper bij de python vult eerst voorste helft, dan achterste helft. Op zich wel zo slim, want dan hoeven mensen niet achter elkaar door om helemaal voorin of achterin te komen. Echter bij het vullen wordt volstrekt niet gekeken naar Single Riders. Pas als de rijen helemaal vol zijn loopt de grouper naar binnen (om alsnog achter de mensen door te moeten) om te kijken waar lege plekken zijn en zet daar dan vervolgens de single riders bij. Dit zorgde meerdere malen voor vertraagde instap, omdat je heel gemakkelijk een lege plek over het hoofd ziet. Twee keer moesten zelfs de beugels terug heropend worden omdat de single rider te laat naar zijn rij gestuurd werd.

En zo blijf ik toch constant tegen hele goede dingen aanlopen die ze meteen weer verprutsen (in dit voorbeeld: Single Rider/slechte training voor groupers).

Personeel is de laatste jaren inderdaad verbeterd, maar desalniettemin kom ik nog geregeld personeel tegen dat ronduit onbeschoft is. Wederom mijn laatste bezoek nemend: Afblaffers bij de Baron. Overigens zal geen enkel Europees park het ooit kunnen winnen van de gemiddelde vriendelijkheid van de parken in Japan, en zelfs US bevalt me doorgaans beter (uitgezonderd pakweg de helft van de Six Flags parken, waar het personeel vaak wel onbeschoft is), met als absolute uitschieters parken als Dollywood en SDC.

Bovenstaande post is werkelijk de eerste keer in mijn leven dat ik iemand het F&B aanbod van de Efteling goedkoop hoor noemen. Meestal als de Efteling er op FB iets over vraagt, regent het klachten dat de prijzen véél te hoog zijn. Wellicht is dit omdat de prijzen in België doorgaans nóg belachelijker zijn, maar voor Nederlandse normen en al zeker internationaal gezien (met name Richting Duitsland) is de Efteling hiermee veel te duur. Neem de aziatische stand bij de Pagode. De prijzen hier komen aardig in de buurt van tafelbediening in Duitsland. Maar de porties zijn kleiner en je mag het uit een kartonnen bakje eten. Plekken om te zitten zijn er vooral bij minder weer (bijvoorbeeld in de Winter, maar ook bij regen) gewoon véél te weinig. Daarvoor heb je geen tafelbediening nodig.

Ik noemde al eerder dat de Efteling steeds het 50/50 lijkt te doen.. en daar blijf ik bij. Voor elke positieve ervaring die ik in de Efteling heb, staat er ook steeds weer iets tegenover dat gewoon not-done is in een park van het niveau Efteling. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het niveau wel iets meer naar het positieve lijkt te neigen. Er wordt in elk geval aan gewerkt, maar dat gaat nog verdomd traag. Ik denk wel dat de Efteling er ooit wel komt. Het invoeren van SRL is al een grote stap, nu nog leren ze fatsoenlijk te gebruiken. Dat ze dingen kunnen leren van andere parken schijnt de Efteling volstrekt onbekend te zijn en dat bewijzen ze helaas weer keer op keer opnieuw. En dat is denk ik ook wel de belangrijkste reden waarom ze op niveau zo traag groeien.

Overigens: Dat er voor elk postitief iets ook iets negatiefs staat wil niet zeggen dat ik me in de Efteling niet amuseer. Ik ben vaak genoeg in het park geweest dat ik er niet wakker van lig als ik slechte operations tegen kom. Of dat het me stoort dat men bij J&D pas in de middag de trackwalk begint die eigenlijk vóór opening hoort te gebeuren, etc. etc. Dus het is zeker geen 50/50 in mijn persoonlijke ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet zie hoe het beter kan en ik merk dat dit bij anderen wél storend is.

Azmidiske
27-12-19, 18:53
het over-opheerlijken van het park die bepaalde mensen als een lieve lust doen werkt bij mij zeer enerverend en averechts

Hoewel ik zelf geen probleem heb met de Efteling, ga ik 100 procent akkoord met deze stelling. Zelf ben ik om persoonlijke redenen echt geen fan van Phantasialand en inderdaad: het gedrag van sommige (niet alle) fanboys heeft mijn relatie met dat park nog verder verzuurd :( Het is één van de redenen waarom ik doelbewust geen nieuwsberichten lees over PHL.

Ik lees hier ook een soort 'vraag' om meer shows in de Efteling. Hoewel ik zelf geen echte showbezoeker ben in een pretpark, denk ik dat de Efteling hier inderdaad meer mee zou kunnen/moeten doen. Uit sprookjes/volksverhalen kunnen ze genoeg inspiratie halen en het past denk ik ook wel bij hun doelgroep.

Ontopic: de tekeningen hierboven vind ik er eigenlijk wel goed uitzien. Ik vertrouw er nog steeds op dat de Efteling hier wel iets moois van kan maken. Het veehok als wachtrij is inderdaad jammer maar voor mij geen echt groot struikelpunt, ik reken een attractie zelden af op zijn wachtrij. Hoewel een kinderachtbaan mij niet zo veel boeit, vind ik dit wel passen binnen de doelgroep van de Efteling en heb ik er dus geen enkel probleem mee dat ze hiervoor gekozen hebben.

Al blijf ik stiekem hopen/dromen dat de Efteling ooit hetzelfde zal doen als in 1981 ... is daar een realistische kans op volgens jullie?

In het artikel staat dat ze blijkbaar nieuwe bomen willen planten die al redelijk groot zijn. daar wil ik in de toekomst wel foto's van zien, benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken en wat het uiteindelijke resultaat gaat zijn.

Phantasiastisch
27-12-19, 18:54
De Efteling heeft inderdaad niet bijzonder veel shows, maar ze hebben er wel degelijk (minimum) 2 en niet 1. Ravelijn en Aquanura zijn wel degelijk 2 grote parkshows. Of je ze goed vind of niet, is misschien een ander verhaal. :) Daarboven hebben ze nog de betalende theatershow Caro, die toch best goede recensies krijgt. Zelf heb ik die laatste nog niet gezien. En hoewel het niet echt een show is in de klassieke zin van het woord, vind ik dat je het Sprookjesbos ook wel kan aanzien als een vorm van show.

Wat betreft entertainment voor gasten die verblijven: zij kunnen voor € 7,50 (ipv € 25) Caro zien. Als je dat doet, om 18u30, ben je ten vroegste om 20u00 in je hotel of in Bosrijk. Ga dan nog even tafelen en je avond is gevuld, lijkt me. Verder kan ik me niet echt uitspreken over de accomodatie van de Efteling, omdat ik zelf enkel één keer in Bosrijk geslapen heb. Dat vond ik wel top, maar we hebben er geen gebruik hoeven te maken van het aangeboden entertainment... :)

Ik bedoelde meer shows zoals Raveleijn, het zou leuk zijn als er ooit in elk rijk een show van dit formaat te zien is. Aquanura is knap om te zien maar ik beschouw het spektakel niet als een show. Enkel in het donker vind ik het een spektakel.

Wat betreft Caro: inderdaad, als verblijfsgast kan je deze goedkoop zien, gelukkig maar want dan vult het je avond nog wat. Ik heb afgelopen zomer in Bosrijk overnacht, we hebben toen naar Caro gaan zien om 19u en daarna hebben we getafeld in het Pinnocchio restaurant in het Efteling theater zelf. Dan is inderdaad de avond snel voorbij.

Maar als verblijfsgast verblijf je voor minstens 2 nachten (verblijf voor slechts 1 nacht is eindelijk mogelijk vanaf 2020). De tweede avond ga je niet nog eens naar Caro kijken, dan ga je enkel lekker eten. Daarna is er niets meer te doen, op zo'n momenten mis ik een taverne/kroeg of andere opties in Bosrijk of Loonsche Land. Het zwembad in Bosrijk sluit vroeg. Dus daar kan je ook niet meer terecht voor een frisse duik in het water.

_______________________________

Verder over Caro:

Adembenemend
Feëriek
Prachtige decors en kostuums
Geweldige cast

Caro is wat betreft shows (ongeacht dat het betalend is) het beste wat de Efteling tot nu toe heeft neergezet.

Een kleine Cirque du Soleil-achtige show in een Efteling jasje met een mooie verhaallijn die je meesleept. Hier mag de Efteling dan weer echt heel trots op zijn. Het is een show die nu eens letterlijk voor de hele familie is! Zowel het verhaal, de humor en de thematiek is mooi aangepast aan zowel kinderen, pubers als volwassen. En zelfs voor internationale bezoekers is deze show meer dan geschikt.

Het feit dat Caro met een jaar verlengd is, wil wel wat zeggen. Alleen al voor Caro ga ik in 2020 nog eens terug naar de Efteling! Echt een aanrader!

(ik kan dus ook positief zijn als er iets positiefs te zeggen valt :p)

coasterfrenzy
28-12-19, 01:26
Al blijf ik stiekem hopen/dromen dat de Efteling ooit hetzelfde zal doen als in 1981 ... is daar een realistische kans op volgens jullie?

1981 opende de python, maar het park heeft op dat vlak eigenlijk al genoeg te bieden. Ik zou anders niet echt weten waar je op doelt.




Maar als verblijfsgast verblijf je voor minstens 2 nachten (verblijf voor slechts 1 nacht is eindelijk mogelijk vanaf 2020). De tweede avond ga je niet nog eens naar Caro kijken, dan ga je enkel lekker eten. Daarna is er niets meer te doen, op zo'n momenten mis ik een taverne/kroeg of andere opties in Bosrijk of Loonsche Land. Het zwembad in Bosrijk sluit vroeg. Dus daar kan je ook niet meer terecht voor een frisse duik in het water.


Een "Uitrijk" staat al vele jaren gepland, maar wordt vooralsnog flink tegengehouden. Dat zou tegen dan wel de oplossing hiervoor moeten zijn. De Efteling heeft daar dus wel degelijk aan gedacht, vergunningen krijgen is vooralsnog een ander paar mouwen, helaas.

Earlyspencer
28-12-19, 16:41
Meningen mogen best verschillen, en van k@kken op de Efteling heb ook ik wel Gouda gegeten. Enkele clicks hiervandaan geef ik van jetjte tegen de vele vermijdbare mankementen van JedD. En ik kan niet wachten tot ze tabula rasa maken van hun nieuwste cinéma-miskleun. Maar mijn voeten doen nog steeds pijn van de vele spijkers op laag water in meerdere posts hierboven.

Meningen mogen best verschillen, maar de Efteling is een Europees top-park. Het park staat al decennialang in de Europese bezoekers-top-5 en de mondiale top-25. "Ja, omdat ze alle dagen open houden," kan je als (tegen)argument opwerpen. Maar zoals iemand hierboven terecht aangeeft, is dat eigenlijk een service waar elke bezoeker kan van profiteren. Voor de meeste mensen in en buiten BeNe moet het toch mogelijk zijn om een bezoek op een doodkalme weekdag te plannen. En wie er toch op een druk weekend is, moet maar bedenken hoeveel drukker het nog had gekund zonder de doordeweekse openingsuren. Het park is amper 25% ruimer open dan die twee hier zo veel hoger aangeprezen Duitse top-parken. Terzijde: de bedrijsfevents in de Efteling vinden quasi volledig plaats in die 25%-periode. Stellen dat Eft. z'n hoge bezoekers vooral haalt door z'n alle-dagen-open-beleid, lijkt me veel te kort door de bocht.

Ook de ligging van het park lijkt me geen al te makkelijke verklaring voor het hoge bezoekersaantal. Natuurlijk is Noord-Brabant niet het midden van nergens en zo ver weg liggen Randstad, Antwerpen en Ruhr niet. Maar het park ligt noch nabij een grootstad noch nabij een externe toeristische magneet. Bezoekers gaan m.i. dus niet toevallig naar de Eft. omdat ze massaal in de buurt wonen (stads- en agglomeratie-parken) of er in de buurt met vakantie zijn (o.a. nabij kusten en cultuursteden). Ik zie op dat gebied gelijkenissen tussen Efteling, Puy en Fou en Lego Billund. Daar ga je ook niet 'toevallig' heen en het o.v. hebben ze er ook niet mee. Eft. moet het bij mijn weten doen zonder rechtstreekse subsidies à la Energylandia, of onrechtstreekse zoals de HST-stations van Futuroscope en Disney. Eft. moet bij de kritische kenners als u en ik ook concurreren met een park dat attracties aan fabrieksprijs kan aankopen.

Volgens mij is het park ook niet te fanatiek uit op het verhogen van de bezoekcijfers. Anders hadden ze wel meer korting aangeboden dan de AH-korting. Met 1+1 gratis, gratis terugkeer of online ticketveilingen zouden ze mogelijk EP inhalen. Alle parken in de top-5 bewijzen overigens dat zelfdevaluatie niet nodig is voor cijfermatig succes.

Eft. kent dus zijn limieten en doet bijna al het mogelijke opdat de bezoekers niet langer zouden moeten wachten: nieuwe attracties, het introduceren van single-rijen, het vervangen van een weergevoelige attractie, de Hollander winterbestendig maken, ruimere openingstijden 's avonds, goedkopere tickets voor midweek-bezoeken en de aangevraagde park-uitbreiding. Ik las hier ergens de bewering dat Eft. weigert te investeren. Kom nou! Alleen al aan extra personeel betekenen sommige klantgerichte maatregelen een serieuze meerkost. En in het overgangsjaar 2019 werden miljoenen gespendeerd aan het aanpassen van Aziatische ogen en tanden en Afrikaanse lippen. Er kwamen ook enkele zwanen bij en de cinema werd vernieuwd. Ja, dat geld kon m.i. beter besteed worden, maar ik ben dan ook geen kleuter of ouder van een kleuter.

Eft. werkt met eigen IP. In tegenstelling tot o.a. de Disneys, Plopsa's en Lego's is die in Kaatsheuvel one of a kind en zoals ik het ervaar: commercieel veel minder opdringerig. Ja, er zijn ook in de Eft. externe bedrijven actief. Het zou commerciële zelfdoding zijn om dat manifest te weigeren. Maar attracties noemen naar die externe bedrijven vinden ze bij Eft. gelukkig enkele bruggen te ver. Zelfs attracties benoemen in een andere taal, vinden ze zelfverloochening, terwijl hun grootste groeipotentieel zich buiten de landsgrenzen bevindt. Dat heet ballen en visie hebben en geloven in je eigen kracht.

"Eft. heeft te weinig platte thrill". Natuurlijk wil (bijna) elk park een zo divers mogelijk publiek aantrekken, maar de hoofd-doelgroep in Eft. lijkt me toch jonge gezinnen. Thrillzoekers moeten die thrill noodgedwongen zoeken in de twee inversie-coasters en het schommelschip. Aan welk soort thrill hadden de 'kenners' overigens gedacht, rekening houdend met de zeer strenge milieurestricties? Zelfs een permanente panoramatoren mag er niet, al hebben ze dat creatief en elegant aangepakt. Een valtoren, reuze-frisbee of hoge kettingmolen lijken me bij voorbaat uitgesloten. Botsauto's, vliegtuigjes-ondersteboven en top-spins vind ik passé of te veel voorkomend in naburige parken. Mischien iets zoals Uppswinget van Liseberg, al leerde het exemplaar in Thorpe me dat veel suspense verloren gaat bij afwezigheid van een afgrond. Maar als reuze-trapeze zie ik dit nog wel dueleren met de circus-launchcoaster. Loke-Balder en Fury-Slegde zijn toch geslaagde duo's.

"Eft. heeft geen kiddie-coaster" lijkt een terechte opmerking als je rekening houdt met de hoofd-doelgroep en met het bestaande coaster-aanbod. Maar de 'kenners' mogen altijd eens een kiddie-coaster - geen familie! - vermelden met hoge capaciteit. Bob was daarom de familiecoaster met de laagste drempel. Het is dan ook wiedes dat ze deze niet door een vette thrill gaan vervangen. Dat gezeur van beperkte snelheid en hoogte vind ik dus wat ongepast, al is dat laatste wel ongelukkig voor een coaster in een Alpien thema. Natuurlijk had ook ik het graag hoger en sneller gewild, net als bij die circus-launchcoaster. Maar vooraf kankeren o.b.v. schetsen en bouwwerf-foto's vind ik toch wat vooringenomen. Mijn skeptische reserves jegens Fury werden door de coaster zelve danig ontkracht. Het veehok voor M&M kan dus wel nog iets moois worden. Trouwens, één van de beste coasters van Europa in één van de beste themazones van Europa in één van de beste parken van Europa, heeft ook een veehok. Al is het gegeven van een ander die door het rode licht rijdt, nooit een geldig excuus om daarna dezelfde fout te begaan. Misschien speelt ook mee dat een veehok meer overzichtelijk is voor personeel en dus makkelijker te evacueren.

"Eft. biedt te weinig shows aan." Ook al heeft de auteur achteraf geprobeerd om deze bewering recht te praten, ik blijf ze krom vinden. Een fan van humor-arm Raveleijn ben ik niet, maar deze weerbestendige show trekt een heel breed publiek aan en is groots in opzet en capaciteit. Net als Aquanura (op drukke dagen) wordt Raveleijn meermaals opgevoerd. Dat geldt ook voor wat Jokie doet tussen Carnaval en Cannibale, en geitje 'Earlyspencer' in het openlucht-theater van het Sprookjesbos. In het Winterpaleis wordt ook meermaals daags een zang- en dansgeval opgevoerd. Inderdaad niet mijn meug, maar het aanbod is er ... en het doelpubliek duidelijk ook. Showliefhebbers konden op +/- 15 zomerse avonden naar het Pleinen-festijn. En twee winters terug was er nog een acrobatie-gebeuren in het dak van de Zintuigen. Jammer dat dit net als de straatmuzikanten werd afgevoerd, maar het overblijvend aanbod vind ik toch bovengemiddeld. Omwille van de meerkost en de locatie, beschouw ik de voorstellingen in het groot theater als iets externs. Ik heb er zowel 'De Gelaarsde Kat' als 'Caro' bijgewoond. De eerste vond ik meer samenhangend, de tweede origineler maar ... Omdat Caro nog loopt, plaats ik mijn gedachten achter dit knopje.
Caro is een flinterdun coming-of-age-verhaal. Daar is op zich niks mis mee, zeker niet als het wordt gevisualiseerd met fraaie decorstukken en dito acrobatie. En vooral: het spektakel is geweven omheen de ronduit onovertroffen Efteling-muziek. Jammer genoeg worden daar enkele totaal niet in de sfeer passende popdeuntjes aan toegevoegd, o.a. over net geen 100 luchtballonnen - kon nog erger met 10.000 exemplaren - over een gele onderzeeër en over het geloof te kunnen vliegen. En die kleuters die hand-in-hand als een bende aangeklede streakers het slotakkoord verstoren, lijken me enkel een meerwaarde voor de aanwezige familieleden in de zaal.
Een post hierboven doet me denken aan 'Fraulein SS': een destijds geblondeerd 50+ster (nu 55+) die als operatrice in het station van wijlen Bob wel erg fanatiek op zoek ging naar duo's en zodoende de singles negeerde en de gehele boel vertraagde. Behalve dit kreng heb ik tijdens ca. 75 parkbezoeken steeds vriendelijke, behulpzame en enthousiaste personeelsleden ontmoet. Zelden zie je er één eenzame operator bij een attractie, of nog erger: één operator voor meerdere attracties. Dat samenwerken van operators verhoogt volgens mij de arbeidsvreugde, wat afstraalt op de bezoekers. Een minpuntje bij veel parken - zelfs toppers zoals Liseberg - vind ik jobstudenten actief bij (grote) attracties. Die zijn vaak veel minder enthousiast en betrokken, behalve met hun mobieltje. Het komt mijn veiligheidsgevoel niet ten goede. Niks daarvan bij Eft. dat me qua klantgericht personeel mogelijk hier en daar geëvenaard lijkt maar nergens overtroffen. Al kan dit subjectieve gevoel ook ingegeven zijn door de taalbarrières buiten NL-VLA.

Kan iemand verduidelijken wat fout is bij de bagage-service van Baron, en bij alle operaties hier? Ik ben een fan van bandje-voor-tasje-systeem, tenzij het knudde wordt uitgevoerd. Dat is volgens mij geenszins het geval bij Baron maar wel bij b.v. Krake in Heide. Daar word je als backpacker de toegang tot de wachtrij ontzegd. Je moet er om de hoek een shop in en dan een trap op, om je tas in te leveren. Gevolg: misverstanden, tijdverlies, drukte op een daarop niet voorziene plaats en ... het niet beschikken over je tas in de mogelijk lange wachtrij. Misschien ergeren Baronrijders zich over het legertje personeel. Een kinder-lengte-meter bij de ingang van de wachtrij, nog één net voor het station en dan ook nog eens bij o.a. Vogelrok, JedD en Hollander zou inderdaad efficiënter kunnen op een centrale plaats nabij de park-ingang. Of gaat de klacht om de voorshows na het veehok i.p.v. halverwege? Dan is er opnieuw minder toezicht op de wachtenden en bestaat de kans dat bij weinig drukte één of enkele voorshows worden geskipt. Afgelopen voorjaar dwong P.Ast ons op een kalme dag tot een bypass voorbij alle drie de voorshows van le Défect(!) de César.

Verblijfervaring heb ik niet in dit park op 70 autokilometers van m'n woonst. Dat verblijfgasten early-ride-time genieten, vind ik als dagbezoeker best OK. Het garandeert me dat een aantal grote attracties al operatief is voorafgaand aan het officiële openingsuur. En misschien gaan die verblijfgasten na enkele geprivilegieerde ritten iets minder fanatiek van wachtrij naar wachtrij hollen eenmaal ook het plebs zich daar komt vertonen. Mijn catering-ervaring beperkt zich grotendeels tot een ongezonde snack uit de stationsmuur of een dessert bij Polle's. Dat laatste doe ik meer omwille van de bewegende decoratie dan omwille van de honger of trek.

Van k@kken op dit top-park ken ik ook wel iets, je hoeft er de intro van deze post niet voor te herlezen. Mijn ergernis begint al op de hoofdparking. Door de afwezigheid van geschilderde markeringen, parkeert men vaak 'te weinig schuin'. Gevolg: veel auto-kontjes hangen boven de doorrij-strook. Als abonnee ben ik vaak een vroeg-verlater, wat soms onmogelijk is zonder hulp van co-chauffeur op de parking. Nog een ergernis: de thema-zonering is soms onsamenhangend. Waar staat 'Anderrijk' voor? En passen oldtimers en een koloniaal station in een 'ruig' gebied? Ter plaatse stoort het me helemaal niet, maar op de plattegrond oogt het wat ondoordacht. Je moet er wel ruig je plas of andere kunnen ophouden. Een extra toiletpunt tussen Baron en Hollander of Hollander en JedD lijkt me hoognodig, zowel voor wie er de soms lange wachtrijen trotseerde als voor lui op de vergaap-pleinen van Baron en Hollander. Nog eentje: de fastpass van Python is meer een non passaran voor wie er geen heeft. Ik zie enige analogie voor wie met een oude diesel de stad niet meer mag binnenrijden: meer ergernis dan oplossing.

Azmidiske
29-12-19, 10:07
1981 opende de python, maar het park heeft op dat vlak eigenlijk al genoeg te bieden. Ik zou anders niet echt weten waar je op doelt.

Voor zo ver ik begrepen heb, was de Python in 1981 één van de spectaculairste achtbanen in Europa waar iedereen van onder de indruk was. En die status is hij nu deels verloren omdat andere parken in de decennia daarna nog 'betere' achtbanen gebouwd hebben. Zelf vind ik de Baron een prima toevoeging, maar veel mensen zeggen dat die voor een divecoaster nogal klein is. Zou de Efteling ooit nog eens opnieuw een achtbaan neerzetten die echt op Europees niveau spectaculair is?

Ik weet dat sommige mensen hier niet veel voor voelen omdat de Efteling geen thrill-park is. Dat klopt natuurlijk, maar toch blijf ik stiekem hopen/dromen dat de Efteling het lef heeft om na 40 jaar deze stap nog eens te herhalen. Hun aanbod aan rustige familie-attracties vind ik nu heel sterk. Ik geloof nooit dat je alle gezinnen met jonge kinderen wegjaagt door één echt grote coaster bij te bouwen. Je hoort weleens het argument dat grote coasters moeilijk te thematiseren zijn, maar volgens mij zou de Efteling ook dat kunnen oplossen als ze het echt willen.

Bestaat hier enige kans op of zal de huidige directie zich hier nooit aan wagen?

coasterfrenzy
29-12-19, 12:48
Volgens mij is het park ook niet te fanatiek uit op het verhogen van de bezoekcijfers. Anders hadden ze wel meer korting aangeboden dan de AH-korting. Met 1+1 gratis, gratis terugkeer of online ticketveilingen zouden ze mogelijk EP inhalen. Alle parken in de top-5 bewijzen overigens dat zelfdevaluatie niet nodig is voor cijfermatig succes.

Ik kan me zelf niet direct aan een opmerking over bezoekersaantallen herinneren. Maar ik vraag me wel af welke devaluatie en welke top 5 je het precies over hebt. Als je met zelfdevaluatie het geven van kortingen bedoelt: ELK park geeft kortingen. Het is bewezen dat het werkt en het niet doen zou gewoon stom zijn. Natuurlijk geeft het ene park meer kortingen dan andere en de redenen verschillen. Er zitten enorm uitgebreide onderzoeken en redenen aan vast waarom je een bepaalde hoeveelheid korting geeft, maar de enige echte fout die je als park op marketing gebied kunt maken is geen korting geven.



Eft. kent dus zijn limieten en doet bijna al het mogelijke opdat de bezoekers niet langer zouden moeten wachten: nieuwe attracties, het introduceren van single-rijen, het vervangen van een weergevoelige attractie, de Hollander winterbestendig maken, ruimere openingstijden 's avonds, goedkopere tickets voor midweek-bezoeken en de aangevraagde park-uitbreiding. Ik las hier ergens de bewering dat Eft. weigert te investeren. Kom nou! Alleen al aan extra personeel betekenen sommige klantgerichte maatregelen een serieuze meerkost. En in het overgangsjaar 2019 werden miljoenen gespendeerd aan het aanpassen van Aziatische ogen en tanden en Afrikaanse lippen. Er kwamen ook enkele zwanen bij en de cinema werd vernieuwd. Ja, dat geld kon m.i. beter besteed worden, maar ik ben dan ook geen kleuter of ouder van een kleuter.


Helemaal mee eens betreffende de investeringsdrang. Zeker op dit moment liggen er enorm veel projecten op tafel, ik denk niet dat de Efteling er ooit zo veel heeft gehad. Fabula, M&M, Zes Zwanen, Strookrijk (met launch-coaster), de uitbreidingen naar het westen toe. Qua investing zit er genoeg aan te komen. Jammer dat momenteel veel wordt tegen gehouden door het banale stikstofbeleid, anders zagen we er al meer van terug.

Vergis je trouwens niet in het budget dat elk jaar in onderhoud verdwijnt. Daar zou menig ander park een volledig nieuwe attractie van kunnen bouwen. (elk jaar opnieuw)

Echter kun je niet ontkennen dat de Efteling in eerste instantie nieuwe dingen heel stuntelig uit voert. Het hele debacle rondom DVH spant wellicht nog de kroon en de uitwerking is uiteindelijk ook niet om over naar huis te schrijven. Daar hebben ze van geleerd, maar bijvoorbeeld het hele verhaal en thematische uitwerking rondom J&D trekt ook al op niets en ook bij Baron slaan ze op veel aspecten de plank behoorlijk hard mis (al moet je misschien in Nederland woonachtig zijn om dat te zien).



Eft. werkt met eigen IP. In tegenstelling tot o.a. de Disneys, Plopsa's en Lego's is die in Kaatsheuvel one of a kind en zoals ik het ervaar: commercieel veel minder opdringerig. Ja, er zijn ook in de Eft. externe bedrijven actief. Het zou commerciële zelfdoding zijn om dat manifest te weigeren. Maar attracties noemen naar die externe bedrijven vinden ze bij Eft. gelukkig enkele bruggen te ver. Zelfs attracties benoemen in een andere taal, vinden ze zelfverloochening, terwijl hun grootste groeipotentieel zich buiten de landsgrenzen bevindt. Dat heet ballen en visie hebben en geloven in je eigen kracht.

Dit zijn ook dingen die ik enorm in de Efteling waardeer. Elke keer als ik in een ander topic/forum schrijf dat IP werkt (of sommige dingen zelfs alleen mét IP nog goed werken) dan reken ik de Efteling daar ook al automatisch bij. Doorgaans heb ik weinig respect voor IP parken, aangezien ze enorm melken, maar de Efteling is qua toegangsprijs nog steeds heel redelijk (enkel het parkeren vind ik volstrekt buitenmaats duur, zeker voor de bijzonder krappe plaatsen die ze bieden, maar dat kun je gelukkig delen onder de inzittenden van de auto).
[/quote]

"Eft. heeft te weinig platte thrill". Natuurlijk wil (bijna) elk park een zo divers mogelijk publiek aantrekken, maar de hoofd-doelgroep in Eft. lijkt me toch jonge gezinnen. Thrillzoekers moeten die thrill noodgedwongen zoeken in de twee inversie-coasters en het schommelschip. [/quote]

Hoe je het ook went of keert. Platte thrill hoort in een pretpark erbij wil je een volledig aanbod presenteren. JUIST voor jonge gezinnen is dit aantrekkelijk want pappa en/of mamma willen ook wel eens iets leuks doen (hiervoor moet je dus wel een baby-switch hebben), maar ook oudere gezinnen, zeker met tieners. Tal van parken die bewijzen dat het werkt. JIJ mag dan wel een top-spin en dergelijke passé vinden, maar vallen draaimolens, traptreintjes, koggemolens en old-timers niet onder dezelfde hopeloos verouderde attracties? Mits goed uitgewerkt kunnen die attracties wel degelijk nog een topper zijn. Phantasialand bewijst dat met Talocan, maar zo kun je ook van andere thrills nog iets leuks en Eftelings maken, zeker als je dat combineert met een stukje show-element, zodat de bezoekers die er niet in durven, toch wat te zien hebben. Dat werkt bijvoorbeeld al enorm goed bij de drop van Baron.

Een Freefall tower is overigens niet uitgesloten. De Efteling heeft een aantal uitzonderingen waarbij ze boven de bomen mogen bouwen. Daarnaast hoeft een freefall tower zeker niet hoog te zijn om goed te zijn. Begin met een kuil zoals bij Vogel Rok en kleed het geheel aan volgens de concepten zoals ze oorspronkelijk voor Hurukan Condor waren bedacht (maar wel ander thema) en je hebt een topper van een freefall tower die perfect in een Efteling zou passen die zijn thrill niet eens uit de hoogte hoeft te halen.

Het oorspronkelijke concept van Lummels waren twee indoor freefall torentjes.




"Eft. heeft geen kiddie-coaster" lijkt een terechte opmerking als je rekening houdt met de hoofd-doelgroep en met het bestaande coaster-aanbod. Maar de 'kenners' mogen altijd eens een kiddie-coaster - geen familie! - vermelden met hoge capaciteit. Bob was daarom de familiecoaster met de laagste drempel. Het is dan ook wiedes dat ze deze niet door een vette thrill gaan vervangen. Dat gezeur van beperkte snelheid en hoogte vind ik dus wat ongepast, al is dat laatste wel ongelukkig voor een coaster in een Alpien thema. Natuurlijk had ook ik het graag hoger en sneller gewild, net als bij die circus-launchcoaster. Maar vooraf kankeren o.b.v. schetsen en bouwwerf-foto's vind ik toch wat vooringenomen. Mijn skeptische reserves jegens Fury werden door de coaster zelve danig ontkracht. Het veehok voor M&M kan dus wel nog iets moois worden. Trouwens, één van de beste coasters van Europa in één van de beste themazones van Europa in één van de beste parken van Europa, heeft ook een veehok. Al is het gegeven van een ander die door het rode licht rijdt, nooit een geldig excuus om daarna dezelfde fout te begaan. Misschien speelt ook mee dat een veehok meer overzichtelijk is voor personeel en dus makkelijker te evacueren.

Geen idee over welke baan je het hebt, maar een veehok blijf ik onder alle omstandigheden zonde vinden. Akkoord dat het soms niet anders kan, maar juist hier had het perfect gekund. Voorbeeld blijft Parc Asterix. In theorie zou een veehok zelfs slechter te ontruimen zijn dan een goed aangelegde wachtrij zonder veehok, mensen hebben dan meer de neiging om te gaan drommen en onder/over hekken te kruipen.

Wat was er mis met een mooie wachtrij slinger tussen het bos (dat er niet meer is, maar nog wel gaat komen). Zo krijgt de Efteling ook weer wat van zijn karakteristieke bos terug. Want dat is sinds die bouw van de Promenade vrijwel volledig verdwenen. De Efteling is al lang geen bos meer, maar een siertuin. Enorm zonde. Waar men in Lieseberg moeite doet om grote bomen te behouden, kapt de Efteling voor M&M een veel groter gebied dan de attractie daadwerkelijk in beslag neemt, simpelweg om makkelijker te kunnen werken. Natuurlijk is dit goedkoper, maar het gaat ook ten kostte van sfeer en karakter.

Ik zie trouwens niet in waarom een kiddy-coaster niet hoog mag zijn. Zie Oki Doki of de standaard vekoma rollerskater. Laag zijn die toch niet.

Capaciteit lijkt me geen issue. Een kiddy-coaster trekt beduidend minder volk. Capaciteit kan er zeker op gedraaid worden, vooral als er met twee treinen gereden kan worden. Zowat elke Vekoma kiddy-ride kan best goede capaciteiten draaien. In de Efteling hebben ze dan helaas niet gekozen voor een versie met 2 treinen, maar daarvoor in plaats zijn er 2 banen, wat ongetwijfeld ook gaat helpen. Daarnaast verwacht ik dat de treinen aardig lang zullen zijn, waardoor er veel volk in gaat passen.




"Eft. biedt te weinig shows aan." Ook al heeft de auteur achteraf geprobeerd om deze bewering recht te praten, ik blijf ze krom vinden. Een fan van humor-arm Raveleijn ben ik niet, maar deze weerbestendige show trekt een heel breed publiek aan en is groots in opzet en capaciteit. Net als Aquanura (op drukke dagen) wordt Raveleijn meermaals opgevoerd.

Als je al het verschil tussen straatentertainment en shows en een theater die niet bi niet kent is de discussie wat mij betreft hier al ten einde. Maar om dan ook nog een op zichzelf staand theater waarvoor je moet bijbetalen tot het showaanbod van het park rekenen is wellicht het meest kromme dat ik ooit in een Efteling discussie gehoord heb. Dat is hetzelfde als beweren dat nu de Musical Annie in Kinderstad heerlen draait, omdat de nabijgelegen stadsschouwburg de musical in huis heeft. Okee, in het geval van de Efteling is de Uitbater natuurlijk dezelfde, maar misschien dat we het Golfpark dan ook nog als Attractie moeten gaan rekenen?

Overigens: Hoe groots Ravelijn ook is: Het is vrijwel onmogelijk hier ooit nog een ander type show in op te voeren. Het zal altijd in een middeleeuwse setting blijven, wat de toekomstbestendigheid enorm laag maakt. Door het toevoegen en wellicht door-ontwikkelen van het IP blijft het mensen trekken, maar die komen voor het IP, niet voor de show.



Kan iemand verduidelijken wat fout is bij de bagage-service van Baron, en bij alle operaties hier?

Je noemt het zelf gedeeltelijk al, echter zonder te beseffen wat er achter zit.

Akkoord: Het systeem nu werkt voor de bezoekers uiteindelijk wel, maar om te zien hoe enorm knudde het is, moeten we even de geschiedenis in duiken.

Baron is ontworpen voor een trein met 3 rijen, waarbij er een aparte wachtrij is voor front-seat. De eerste voorshow heeft rechts een ruimte die op splitst in 2 rijen (midden en achter) en links een ruimte die in één rij blijft (front). Zou zouden bezoekers ook geladen kunnen worden vanuit de wachtrij. Want oorspronkelijk was het wel de bedoeling om direct vanuit de wachtrij die eerste pre-show ruimte te betreden.

De eerste fout zit het er al in dat de frontseat bij het instappen aan de Rechter kant zit, en niet links. Bezoekers moeten zich bij de huidige inrichting dus kruisen. Niet bepaald goed over nagedacht dus.

Afijn, dat wordt opgelost middels de tickets die we nu kennen. Echter tickets moeten geprint worden en dat kost dus weer extra aan de operationele kosten. Kosten die niet nodig zouden zijn.

B&M Heeft een prima systeem voor bagage, maar niet voor grote tassen en dergelijke. Dit systeem zit er wel op, maar wordt niet (meer) gebruikt. Daarvoor in plaats zijn er diverse andere systemen getest totdat men op het huidige systeem kwam. Dit werkt, maar vergt weer 2 man personeel, wat wederom de operationele kosten behoorlijk de hoogte in drijft. Een systeem als Arthur zou beter zijn geweest voor de situatie waarbij tickets gebruikt worden. Maar idealiter waren front seat en andere seats voortdurend gescheiden gebleven.

Dan is het verhaal een enorme #fail: Je hebt Witte Wieven uit [b]Drenthe[b], die in een [b]Limburgse[b] Steenkolenmijn zitten om daar goud te bewaken. Waarom? Er zijn genoeg goede mijn-verhalen en de witte wieven verdienen hun eigen verhaal in de Efteling.

Dan het stationsgebouw waarvan het lijkt alsof de achterkant gewoon weg is. Het gebouw is nét te kort geworden om een trein volledig binnen te zetten. Het lijkt verdacht veel op een architecht die per ongeluk een verkeerde maat gebruikt heeft. En dat leidt mij tot het volgende probleem met de operations: Je staat steeds enorm lang stil in de remmen. Eerst buiten, dan semi-binnen en dan pas mag je naar voren om uit te stappen. Had van die semi-binnen halte een waardig uitstap-station gemaakt en de capaciteit was omhoog geschoten en de attractie had een minder saai einde.



Dat verblijfgasten early-ride-time genieten, vind ik als dagbezoeker best OK.

Ik zie ook niet in wat iemand hier tegen zou kunnen hebben. Het stoort niemand en de attracties zijn dan al een beetje warm gedraaid. Daarnaast geeft het een extra incentive om eens te overnachten. Ik vind het een plus.

Probleem is wel een tijdje geweest dat gewone bezoekers gewoon naar binnen konden lopen en hier aan mee konden doen. Dat heeft de Efteling - weliswaar pas na een wederom veel te lange tijd - aangepakt.




Van k@kken op dit top-park ken ik ook wel iets

Dat dus. Parkeren a 12,50 maar toch enorm krap en amateuristisch aangepakt. Ik noemde al het voegen van gewone bezoekers in de Early-ride time of dat men (terwijl de baron al open was) nog lang geëxperimenteerd heeft met bagage opslag. De Efteling maakt enorm veel fouten en doet er enorm lang over om daar iets tegen te doen. En daar zit bij bijna alle klachten die je over dit park kunt verzinnen de zere teen: Ze leren niet van andere parken en ze doen er te lang over om van zichzelf te leren.

coasterfrenzy
29-12-19, 12:54
Voor zo ver ik begrepen heb, was de Python in 1981 één van de spectaculairste achtbanen in Europa waar iedereen van onder de indruk was. En die status is hij nu deels verloren omdat andere parken in de decennia daarna nog 'betere' achtbanen gebouwd hebben. Zelf vind ik de Baron een prima toevoeging, maar veel mensen zeggen dat die voor een divecoaster nogal klein is. Zou de Efteling ooit nog eens opnieuw een achtbaan neerzetten die echt op Europees niveau spectaculair is?

Ik weet dat sommige mensen hier niet veel voor voelen omdat de Efteling geen thrill-park is. Dat klopt natuurlijk, maar toch blijf ik stiekem hopen/dromen dat de Efteling het lef heeft om na 40 jaar deze stap nog eens te herhalen. Hun aanbod aan rustige familie-attracties vind ik nu heel sterk. Ik geloof nooit dat je alle gezinnen met jonge kinderen wegjaagt door één echt grote coaster bij te bouwen. Je hoort weleens het argument dat grote coasters moeilijk te thematiseren zijn, maar volgens mij zou de Efteling ook dat kunnen oplossen als ze het echt willen.

Bestaat hier enige kans op of zal de huidige directie zich hier nooit aan wagen?

Sorry voor de dubbel-post, maar het leek me de leesbaarheid van dit topic ten goede te komen :)

Baron Kort? Ja, ik hoor die klacht ook wel vaker, toch begrijp ik niet waarom. Baron heeft inderdaad relatief weinig tracklengte, maar wel behoorlijk veel elementen en daarbij is elk element zeer goed uitgewerkt. Oblivion is inderdaad langer, maar de drop is saaier en na de drop volgt enkel nog een overbanked turn en heel veel blockbrakes. Pfff.. Doe mij 100x liever baron. Er zijn toch weinig dive coasters die zo veel elementen hebben en meestal zijn ze dan ook slechter uitgewerkt. Voor mij is het prima.

Persoonlijk hoeft er voor mij ook geen Euro-top coaster meer mij te komen in de Efteling. De python past thematisch nog steeds niet echt in het park en bij de opknapbeurt vind ik het enorm zonde dat ze de kans gemist hebben om het station iets van sfeer of theming mee te geven. Qua hoogte ga je het met een nieuwe baan ook niet redden. Dus enige kans die ze hebben is een multi-launch-coaster die het beste van Helix en Taron combineert. Maar die launch coaster zou een familiebaan worden en om eerlijk te zijn heeft het park daarna wel genoeg achtbanen. Laat ze maar eens met een goed show-gebouw komen waarin ze een degelijke parkshow kunnen doen en waarbij ze ook kunnen variëren van (type) show

Phadd-F
29-12-19, 13:08
Daar hebben ze van geleerd, maar bijvoorbeeld het hele verhaal en thematische uitwerking rondom J&D trekt ook al op niets en ook bij Baron slaan ze op veel aspecten de plank behoorlijk hard mis (al moet je misschien in Nederland woonachtig zijn om dat te zien).



Leg eens uit, want ik vind de uitwerking bij Baron wel goed geslaagd :)

Earlyspencer
29-12-19, 14:55
@Coaster Dank voor de respons waar je wel wat tijd aan besteed hebt.

Wat 'zelfdevaluatie' betreft: als über-krent die ook nog eens in drie- of viervoud mag betalen (@kinderlozen: doe eens de moeite om effe zo te rekenen) vind ik bijna elke reguliere kassaprijs te hoog. Daarom heb ik voor mezelf het liefst: hoe lager de prijs, hoe beter. In alle onbescheidenheid durf ik mezelf ondertussen een ervaringsdeskundige noemen op dat gebied. De AH-korting vind ik ver genoeg gaan (als abonnee). Geen enkel park in de top 5 is bij mijn weten zo kwistig met kortingen als o.a. de PR- en Merlin-parken en zelfs PHL. Als occasionele bezoeker (in viervoud!) in die parken ben ik natuurlijk erg blij met die mega-kortingen, maar soms lijken die op een (wanhoops)poging om de bezoekerscijfers op te krikken. En voor ik met een karrevracht faecaliën word beladen: PHL heeft dat - gelet op hun kwantitatief en kwalitatief aanbod - m.i. niet nodig. Iem. schreef hier dat voor Eft. enkel de cijfertjes gelden, dat wou ik onderbouwd ontkrachten.

Okidoki noem ik geen kiddie maar een familie. Ik wou er eens met een stel 9-jarigen in, maar moest daartoe meermaals als 'bij-zitter' mee voor wie geen 1m40 was. Da's dus eerder 'family' dan 'kiddie'. En het argument dat er voor zo'n 'kiddie' niet veel gegadigden zijn, wordt al meteen ontkracht door de verplichte begeleiding. Als Eft. een echte kiddie zou plaatsen (big apple type) zouden heel veel bezoekers deze willen doen wegens de nieuwigheid. Met de lage capaciteit doe je het eigenlijke doelpubliek dan wel de duvel aan. Dus: goeie zet met die twee geplande familie-coasters.

Show vs straattheater en discussies sluiten ... even goede vrienden. Ik meldde wel dat ik Caro als EXTERN beschouw.

Bedankt om de mankementen van Baron bloot te leggen. Laar me zeggen dat ik me er totaal niet aan stoor, terwijl ergeren toevallig één van m'n specialiteiten is. Ook al ben ik geen alom beschuldigende / fatalistische Anunees, ik geef middels 20 jaar woon-werk-verkeer per fiets ook wel een beetje om het milieu. Maar k@kken op die ticketjes bij Baron, voelt toch weer als een spijker op het droge. Ik erger me de pleuris aan parken die met veel bombarie hun plastic rietjes bannen maar wel wegwerp-poncho's blijven verkopen, vaak nog eens verpakt in plastic. Die hypocrisie hoop ik niet bij Eft. aan te treffen. Blij toe dat ze het betalend (!) parkeren voor fietsers hebben afgeschaft.

De boompjes weg bij M&M lijkt me eerder een technische noodzaak. Ik heb nog genoeg vertrouwen in het park en in moeder natuur dat deze wel zullen 'bijgeplant' of 'bijgegroeid' worden. Het alternatief was een bouwwerf van tweeëneenhalf jaar. Al zou ik ook dat toejuichen als het eindresultaatesultaat Klugheim-waardig zou zijn.

Wat de platte thrill betreft: ik hoop dat je ooit gelijk krijgt over een partieel ondergrondse of binnendeurse valtoren. Natuurlijk is Talocan een prachtbeest, misschien nog meer om naar te gapen dan om te 'berijden'. Al helpt het reliëf wel een beetje in Brühl.

Die topcoaster in het toppark met z'n top-veehok was (natuurlijk) Taron. (Ook) voor mij is PHL het top-park in Europa, ondanks z'n mankementjes. Maar in heel wat kritiek op Eft. - ook van mezelf - herken ik de wens om het park te 'Phantasiëren'. En laat nu net de uniciteit van Eft. voor mij het allersterkste punt zijn. Conclusie: meningen mogen verschillen maar pretparken nog veel meer.

coasterfrenzy
30-12-19, 11:33
Leg eens uit, want ik vind de uitwerking bij Baron wel goed geslaagd :)

Zie onderdeel bagage en operations :p

Daar moet ik dus nog aan toe voegen dat er nooit goud in Nederland was. Enkel het "Zwarte Goud", maar wie in de drop opgelet heeft ziet beneden in dat gat wel degelijk geel goud (zo ver gaan ze wel met hun details).



@Coaster Dank voor de respons waar je wel wat tijd aan besteed hebt.

Jij hebt ook tijd in je originele post gestoken. En ik denk dat een goede discussie ook degelijke diepgang mag hebben :). Niet iedereen vind het prettig om veel te lezen natuurlijk.. het zij zo.. des te fijner is het dat mensen er nog tijd voor nemen om dat wel te doen :)



Geen enkel park in de top 5 is bij mijn weten zo kwistig met kortingen als o.a. de PR- en Merlin-parken en zelfs PHL. Als occasionele bezoeker (in viervoud!) in die parken ben ik natuurlijk erg blij met die mega-kortingen, maar soms lijken die op een (wanhoops)poging om de bezoekerscijfers op te krikken. En voor ik met een karrevracht faecaliën word beladen: PHL heeft dat - gelet op hun kwantitatief en kwalitatief aanbod - m.i. niet nodig. Iem. schreef hier dat voor Eft. enkel de cijfertjes gelden, dat wou ik onderbouwd ontkrachten.


Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. De Merlin Parken draaien niet altijd even goed en korting helpt om mensen te komen. Bij PHL is het denk ik nodig om in de top mee te kunnen spelen qua cijfertjes (want daar wordt vaak enkel heen gekeken, niet naar niveau of aanbod). Ik denk wel dat PHL het ook op andere vlakken wel nodig heeft, het park is enorm klein dus er passen weinig bezoekers binnen en een vergunning voor jaarrond open te zijn krijgen ze niet. Door hun manier van werken verspreiden ze de bezoekers veel beter over het gehele seizoen, waardoor het park ook effectief mooie cijfers kan voorleggen. Ik denk dat ze die bezoekers ook wel nodig hebben om de investeringen te kunnen doen die ze de laatste jaren doen. Buiten Disney en Universal denk ik niet dat je dit niveau nog elders gaat vinden. Zelfs dat park wat de attracties aan inkoopprijs kan zetten en dubbel zo veel bezoekers trekt, lijkt er moeite mee te hebben om te investeren in deugdelijke theming (enkele uitzonderingen daar gelaten).

Wat je wellicht vergeet bij het stukje "korting geven" is dat het ook op andere vlakken effect heeft.

1: Obviously: Het trekt mensen over de streep. Zelfs €2,- korting kan ervoor zorgen dat mensen jouw park kiezen ten opzichte van de concurrent die geen korting geeft. Zelfs als jouw entree met die €2,- korting nog steeds duurder is dan de concurrent. Mensen gaan voor de korting.

2: Uit onderzoek is gebleken dat mensen die met korting binnen komen, gemiddeld genomen veel meer uit geven aan Horeca. Het park verdient die korting dus ruim terug. Je ziet in Duitse parken dat er sowieso veel wordt uit gegeven aan Horeca. Dat zal er uiteraard mee samenhangen dat prijs/kwaliteit verhouding in Duitsland doorgaans goed ligt. Maar op de typische dagen dat veel mensen met een gratis ticket naar PHL komen, lijken de rijen daar nog langer dan gebruikelijk.

Korting geven is dus een lucratieve business.. maar in sommige gevallen kan een korting-oorlog ook leiden dat ondernemingen er aan ten onder gaan. Dat zie ik bij een pretpark niet zo snel gebeuren, maar bijvoorbeeld bij Supermarkten is dat in het verleden wel gebeurd.



Okidoki noem ik geen kiddie maar een familie. Ik wou er eens met een stel 9-jarigen in, maar moest daartoe meermaals als 'bij-zitter' mee voor wie geen 1m40 was. Da's dus eerder 'family' dan 'kiddie'. En het argument dat er voor zo'n 'kiddie' niet veel gegadigden zijn, wordt al meteen ontkracht door de verplichte begeleiding. Als Eft. een echte kiddie zou plaatsen (big apple type) zouden heel veel bezoekers deze willen doen wegens de nieuwigheid. Met de lage capaciteit doe je het eigenlijke doelpubliek dan wel de duvel aan. Dus: goeie zet met die twee geplande familie-coasters.

Als iemand zonder kinderen was ik niet op de hoogte van de bizar hoge lengtelimit voor Oki-Doki. Vreemd, gezien Rollerskaters meestal wel als kiddy-coasters worden beschouwd.

Tenminste.. Dat zeg ik wel, maar vanuit de fabrikanten bestaat zoiets als een kiddy coaster niet. Zowel Rollerskaters, Zierer Tivoli/force en jawel: Zelfs big apples worden officieel verkocht als familie-achtbanen. Er zijn slechts weinige uitzonderingen. De Kiddy-Racer van Gerstlauer is één van de weinige types die écht als kiddy-coaster verkocht wordt.

Je hebt er uiteraard gelijk in dat als de Efteling een Big Apple zou plaatsen, deze aanvankelijk heel veel volk zou trekken. Iedereen wil hem eens doen. Sommigen als efteling fan, anderen voor de credit.. maar die drukte zal héél snel afnemen en na maximaal 2 seizoenen hoef je hier echt geen rijen voor te verwachten. Inzetten op hoge capaciteit puur om die eerst piek op te vangen is ook een zinloze zaak qua kosten en investering. Er is ooit een park geweest dat een big-apple met draaischijf had zodat er 2 treinen op konden. niet hel zinvol.

Je ziet het effect bijvoorbeeld ook bij Raik: In het begin stond daar makkelijk een uur. Er werd zich vaak genoeg afgevraagd waarom een park als PHL - dat doorgaans toch wel in zet op capaciteit - niet voor een draaischijf of wisselstation gekozen heeft. Wel. Ruimtegebrek is natuurlijk één reden, maar anno 2019 staan er amper nog lange rijen voor Raik en zou dat station gewoon een onnodige kostenpost zijn.



Bedankt om de mankementen van Baron bloot te leggen. Laar me zeggen dat ik me er totaal niet aan stoor, terwijl ergeren toevallig één van m'n specialiteiten is. Ook al ben ik geen alom beschuldigende / fatalistische Anunees, ik geef middels 20 jaar woon-werk-verkeer per fiets ook wel een beetje om het milieu. Maar k@kken op die ticketjes bij Baron, voelt toch weer als een spijker op het droge. Ik erger me de pleuris aan parken die met veel bombarie hun plastic rietjes bannen maar wel wegwerp-poncho's blijven verkopen, vaak nog eens verpakt in plastic. Die hypocrisie hoop ik niet bij Eft. aan te treffen. Blij toe dat ze het betalend (!) parkeren voor fietsers hebben afgeschaft.

Zoals ik al schreef: Voor de bezoeker werkt het wel.. maar vanuit commercieel oogpunt is het een bende. En hogere exploitatiekosten dan nodig betekent voor de Efteling weer minder geld. Dat moet ergens vandaan komen. Hogere parkeerkosten, hogere entreekosten, minder kostingen of gewoon langer wachten met iets nieuws. Van dat laaste weten we dat dit momenteel niet bepaald aan de orde is, dus 3x raden waar ze die verhoogde operationele kosten gaan terugwinnen. Zeker voor iemand die zich als "über-krent" bestempeld weet ik dus dat het je indirect wél stoort. Je wist alleen nog niet dat dit één van de oorzaken was dat de prijsverhoging de laatste keer €1,50 was in plaats van €1,- (cijfers heb ik niet gecheckt en dienen als voorbeeld)

Overigens lig ik voor die bonnetjes niet wakker voor het milieu, ik sprak toch echt over de operationele kosten die de bonnetjes + personeelslid die ze moet uitdelen met zich mee brengt. Als ik me niet vergis zijn de bonnetjes wel van gerecycled papier gemaakt. Mooi dus.

Wel ben ik het roerend met je eens over de plastic hypocrisie. Ja, natuurlijk zijn rietjes nog een slag erger dan een wegwerp-poncho. Maar er zijn toch wel veel andere plaatsen waar op plastic bespaard kan worden. In het algemeen zit het hele anti-plastic wereldje nogal vreemd en hypocriet in elkaar. Maargoed, dat is weer een ander debacle lijkt me.



De boompjes weg bij M&M lijkt me eerder een technische noodzaak. Ik heb nog genoeg vertrouwen in het park en in moeder natuur dat deze wel zullen 'bijgeplant' of 'bijgegroeid' worden. Het alternatief was een bouwwerf van tweeëneenhalf jaar. Al zou ik ook dat toejuichen als het eindresultaatesultaat Klugheim-waardig zou zijn.

Helaas vrees ik ervoor. Tot dusver heeft de Efteling eigenlijk nog nooit bos terug geplant waar ze het gekapt hebben. Ze hebben er wel groenzones van gemaakt, maar allemaal heel netjes aangeplant. Geen bos meer, maar een park dus. Persoonlijk zie ik dan toch liever die bouwwerf van 2.5 jaar. Je ziet doorgaans toch dat het zich dan veel meer loont. In het algemeen ben ik tot dusver niet te spreken over de theming van M&M. Toen ik het gebouw in het echt zag schrok ik er toch wel van. Het is echt gewoon een betonnen rechthoekige bunker met enkele balken er in waarbij alles zo recht is dat het wel met een liniaal getrokken lijkt te zijn. Dat past niet in de efteling én niet in de bouwstijl die ze hier proberen te laten zien. Dan hadden ze toch beter wat meer tijd en geld in detail gestoken..



Wat de platte thrill betreft: ik hoop dat je ooit gelijk krijgt over een partieel ondergrondse of binnendeurse valtoren. Natuurlijk is Talocan een prachtbeest, misschien nog meer om naar te gapen dan om te 'berijden'. Al helpt het reliëf wel een beetje in Brühl.

Die topcoaster in het toppark met z'n top-veehok was (natuurlijk) Taron. (Ook) voor mij is PHL het top-park in Europa, ondanks z'n mankementjes. Maar in heel wat kritiek op Eft. - ook van mezelf - herken ik de wens om het park te 'Phantasiëren'. En laat nu net de uniciteit van Eft. voor mij het allersterkste punt zijn. Conclusie: meningen mogen verschillen maar pretparken nog veel meer.

Nou.. het niveau van PHL mogen ze best over nemen.. en dat kunnen ze ook. Met bijvoorbeeld Fata Morgana heeft de Efteling wel een zone die je gerust naast een zone als die van CHiapas mag leggen.

Maar de Efteling moet wel zijn eigen stijl houden en daar wringt het schoentje. In plaats van scheef wordt alles steeds meer kaarsrecht. In plaats van een Bos wordt het steeds meer een park. Juist hetgene wat de Efteling uniek en bijzonder maakt wordt steeds meer achterwege gelaten voor dingen die je inmiddels als "standaard" in pretparkland mag bestempelen. Natuurlijk passen "bos" of "schots en scheef" niet in elk Thema (zie fata morgana). maar daar waar het wél past (M&M ten top zou ik zeggen) zie je het ook niet meer terug. Zoals het gebouw van M&M er tot nu toe uit ziet, zo zie je het ook in Duitse B-parken terug. Van de Efteling mag ik toch wel beter verwachten.

En vitten op een park doe je niet als het park je koud laat, nee, dat doe je juist als je om het park geeft en graag verbetering ziet ;)

Wat betreft het Veehok bij taron - en dit is wat off-topic - Volgens mij was dat als tijdelijk bedoelt, maar gezien men recentelijk geprobeerd heeft wat sfeer/theming aan te brengen op dat veehok denk ik dat de ruimte langer nodig is dan PHL zelf had ingeschat. Toch verwacht ik dat het ooit nog verdwijnt. Zij het volledig, zij het in de vorm van een kelder onder een andere attractie waar de wachtrij in rond slingert (in dat geval hoop ik dat ze de wachtrij tot een soort walk-through omtoveren). Ik ga er van uit dat de opening van F.L.Y. wel zijn effect zal gaan hebben op de rijen van Taron.

ExpeditionGeForce
06-01-20, 17:42
Vandaag werden de eerste baandelen geplaatst en werden de hoogte en topsnelheid bekend gemaakt. De banen worden 6 m hoog en ze zullen een topsnelheid bereiken van 36 km/h.

https://www.looopings.nl/img/foto/060120baaner1.jpg

https://www.looopings.nl/img/foto/060120baaner2.jpg

https://www.looopings.nl/img/foto/060120moritz1.jpg

Bron (https://www.looopings.nl/weblog/13518/Hoogte-en-topsnelheid-van-nieuwe-achtbaan-Efteling-bekend.html) en meer foto's (https://www.looopings.nl/weblog/13515/Baandelen-van-nieuwe-Efteling-achtbaan-Max--Moritz-gearriveerd.html).

jeroen_twee
10-01-20, 06:27
De zesde bouwupdate van Max & Moritz. De eerste baandelen zijn geplaatst, en het is duidelijk dat deze banen boven de muren uit zullen torenen.


https://www.youtube.com/watch?v=sayMhekGq88

Pretparkfreak7
13-01-20, 20:49
Efteling lijkt er zowaar een terreincoaster van te willen maken met al die heuveltjes en aarden walletjes. :o
Het staat daar al goed recht:
1459
Bron (https://www.facebook.com/AirproWaalwijk/)

Phantasiastisch
16-01-20, 21:43
Vandaag verscheen de 3e making-of aflevering van M&M op het Efteling YouTube kanaal. In het onderschrift staat dat het een 10-delige serie is waarbij elke twee weken een aflevering geüpload wordt.

We zijn halfweg januari, het is de 3e aflevering. Even tellen en ik kom bij de 10e aflevering op het einde van april. Mits rekening houdend met dat de eerste beelden van het (pre)opening-event in de 10e aflevering, dan opent de attractie tussen midden april en einde april.

Even gegoogelt en ik zag dat de meivakantie in Nederland 27/04 tot 01/05 valt dit jaar. Naargelang de regio is er nog een tweede week vakantie voor of na deze week.

De timing lijkt te kloppen met wat ze waarschijnlijk in gedachten hebben als streefdatum afgaande op de systematiek achter de YouTube serie.

simon
20-01-20, 13:26
Gisteren naar het park geweest voor Winter Efteling, en het was er inderdaad druk! Dit was ook netjes opgegeven op de kalender, want er was een bedrijfsevent van Unox. Gelukkig waren we op tijd en besloten we gewoon te gaan naar plaatsen waar het kalm was, en dat loonde wel! Langste wachtrij die we trotseerden was Baron 1898 (60 min). Aangezien mijn lief hier nog steeds niet op durft, hebben we besloten het bij 1 zo'n lange wachtrij te houden. Jammer dat er wat grote attracties uit lagen (JEDD, DVH, Piraña parkshow Ravelijn, alsook de BP van Python), maar toch hebben we best veel kunnen bezoeken.

Fabula kreeg uiteraard ook een bezoekje, en ik vond de nieuwe film echt geslaagd. Zowel het verhaal als de projectie waren stukken positiever dan de voorganger. En hoewel het gebouw zelf amper aanpassingen kreeg, scoorde deze voorshow stukken beter als inleiding op het verhaal dan de vorige. Je stapt echt een grot binnen en kijkt toe hoe alles in de grot zich afspeelt. De speeltuin ziet er quasi identiek uit, maar vooral het restaurant is veranderd. We hebben er niet gegeten, maar leek me toch wel een mooi menu te hebben. De McDo / BK touchscreens lagen wel uit...

In het Sprookjesbos ook even De Zes Zwanen gaan bewonderen, en het lijkt alsof het sprookje er al jaren is. Eén iets moet je Efteling toch nageven: oude pracht blijft inderdaad behouden! Zo blij dat ze hier ook verder blijven uitbreiden, met heel wat opfrissingen de laatste jaren (Roodkapje, Hans & Grietje, Kabouterdorp, Indische Waterlelies...), alsook uitbreidingen (De Zes Zwanen, Pinochio...) in het deel waar alles ooit mee begon!

Als ik zie wat ze dit jaar allemaal gedaan heb, vind ik dat het park toch echt goed bezig is, met zowel oog voor nieuwigheden, alsook het bijwerken / aanpassen van oudere attracties of ze op te frissen of opnieuw op te bouwen. Velen vinden de opvolger van Bob misschien een slechte vervanger, maar het was wel het 'gat' dat ontbrak in het aanbod: een (beginnende) family coaster! Stiekem hoop ik wel dat de volgende uitbreiding met de launcher in circusthema dan wel iets pittiger zal worden...

Maar goed, hierover gesproken: Max & Moritz begint stilaan al goed zichtbaar te worden in het park. Hoewel de baan inderdaad klaar is, kan er zeker wat extra aankleding bij komen. Persoonlijk vond ik het er wel al goed uitzien, en de fellere kleuren stoorden mij totaal niet. Ik verwacht wel dat ook de Steenbok en het plein ook nog een metamorfose zullen krijgen, zodat alles wat oogt als een frisser bergdorpje. En dat mag het wat mij betreft ook wel worden. Zo authentiek hoeft het niet te zijn, want je loopt in het park in een grote sprookjeswereld rond. Neen, ik ben al benieuwd naar het eindresultaat (te verwachten rond half april?)!

Verder viel er mij nog iets op, waarover ik hier nog niets gelezen heb (dacht ik). Ook in het Sprookjesbos vinden er werkzaamheden plaats! Tussen Langnek en Roodkapje zijn hekkens geplaatst en heel wat bomen gerooid. Weet iemand wat ze hiermee van plan zijn? Volgt sneller dan verwacht het volgende sprookje in het bos?

jeroen_twee
20-01-20, 21:13
Op die plek weet ik het niet, maar in het Kabouterdorp staan wel hekken en zijn bomen gerooid.
Het schijnt gewoon vernieuwing van het bos te zijn, licht voor de lagere beplanting en jaarrond groene bomen.

Terug naar M&M:

Ik ben na 10 dagen weer eens een kijkje gaan nemen bij de nieuwe achtbaan Max en Moritz in de Efteling. In die tijd is er maar weinig interessants gebeurd.


https://www.youtube.com/watch?v=RmnYvPBxamo

Phantasiastisch
21-01-20, 20:28
Ik heb geloof ik hier eens ergens gelezen dat De Steenbok een uitbreiding zou krijgen. Zou die uitbreiding nu eveneens gedaan worden? Of komt die pas later?

Ik ben de laatste tijd niet echt mee met het hele Eftelinggebeuren.

Als die uitbreiding er maar komt want het is stilaan nodig... :D
_____________________________________

Ik was zondag ook in het park en het was druk. De langste wachtrij bij ons was 50 minuten voor Symbolica en Droomvlucht. Voor een donker ritje in Baron 1898 moesten we 40 minuten wachten.

Spijtig dat als er bedrijfsevenementen plaatsvinden en er zoveel bezoekers zijn, dat men dan niet opteert om De Vliegende Hollander operationeel te houden te vervanging van Joris en de Draak.
De problemen met de Boarding Pass bij de Python en de normale wachtrij die héél lang was zorgde ervoor dat ik deze heb overgeslagen. Toen we naar Fata Morgana wilden was die buitengebruik vanwege een technisch defect (een personeelslid aan de ingang vertelde ons dat een boot was losgekomen).

Uiteindelijk hebben we niet zoveel kunnen doen:
- Villa Volta
- Droomvlucht
- Vogel Rok
- Monsieur Canibal
- Symbolica
- Fabula
- Baron 1898

Tussendoor gaan eten en de Max & Moritz storytelling gaan bekijken en op het einde Aquanura gaan bewonderen en ons dagje Efteling was alweer voorbij.
_____________________________________

Voor de eerste keer ook Fabula uitgeprobeerd. De pre-show vind ik keihard tegenvallen. Ik viel bijna in slaap, er gebeurt niets. De film zelf is goed en zelfs grappig op sommige momenten. De symboliek van vriendschap in het verhaal is dan weer ontroerend.
_____________________________________

Ik ben ook eens een kijkje gaan nemen bij de bouw van Max&Moritz. De kleuren zijn in het echt helemaal niet zo schreeuwerig als op de foto's. Aan het station vind ik het enige lelijke de raamstickers, daar hadden ze beter echte gordijnen gehangen.

De landscaping krijgt aardig vorm maar ja, wat dan weer wel even hard vloekt als op de foto's en in het echt zelfs nog harder:

Die groene Fabula loods. Nu valt op hoe groot dat ding is, niet normaal, haha. :p

Ik hoop dat ze er een rotswandje tegen plaatsen want je kan er niet omheen kijken zoals het nu is. Enerzijds geloof ik niet dat de Efteling dit zo zal laten maar anderzijds hadden ze die muur toch al lang bekleed dan...

Ook krijgt Max&Moritz een boarding pass wachtrij net zoals bij Python. Goed nieuws dus!

Wat ik me nu ook afvraag nu ik er aan denk: hoe zit het met de boarding pass bij Symbolica? Idee definitief afgevoerd? Hier is het systeem nochtans welkom. :)

simon
22-01-20, 10:09
Moh, wij hebben best veel kunnen doen, maar hebben ook wel enkele grote overgeslagen... Daarvoor kunnen we op een ander moment ook in het park terecht. Mij lijkt het wel niet zo simpel om DVH te openen als het een drukker event is, en de rest van de week er weer aan te werken. Het was uiteraard jammer, maar niet onoverkomelijk. Wel was het extra jammer dat JEDD gesloten was op zo'n dag...

De uitbreiding van De Steenbok waren dacht ik uitgelekte concept arts, waar Efteling nog niet over gecommuniceerd heeft. Of ze dit effectief gaan uitvoeren, is volgens mij nog niet officieel bevestigd, maar lijkt me wel voor de hand liggend. Ook de schreeuwerige kleuren stoorden mij ook niet. Zo'n 2 jaar geleden was iedereen ook bang van Port Laguna in Toverland, maar intussen is iedereen ook grote fan. Ik denk dat we hier ook zo'n reactie nog krijgen :)

De groene loods steekt inderdaad nog meer af dan ervoor, maar is vooral omdat de bomen nu gekapt zijn. Op heden zijn er geen plannen om dit aan te pakken, maar ik hoop toch wel dat dit in de toekomst snel een prioriteit wordt. Wanneer je rondliep in het park, was het niet zo zichtbaar als nu dankzij de bomen. Zat je in de Bob, dan zag je de loods ook niet echt door de goten waar je doorheen ging. Maar nu de bomen gerooid zijn en je een open treintje hebt, valt die loods veel meer op. Bovendien moet het hier een Alpenthema voorstellen, dus kunnen ze niet anders dan hier ergens een berg te ontwerpen... Tenzij ze er ook een vulkaan van zouden maken ;)

Wat betreft de BP, ik dacht dat bij die Symbolica is afgevoerd... En die ene nu bij Python is ergens ook maar belachelijk. Ik weet niet meteen wat ik moet denken van de BP bij M&M... Zeker omdat het over een nieuwigheid gaat. Ik had die liever bij andere zaken zien geplaatst worden, en dat ze dan een DLRP systeem hanteren... Ofwel alles meteen afvoeren, want hoe meer BP'ers, hoe langer de gewone wachtrijen worden...

Phantasiastisch
22-01-20, 20:11
Mij lijkt het wel niet zo simpel om DVH te openen als het een drukker event is, en de rest van de week er weer aan te werken. Het was uiteraard jammer, maar niet onoverkomelijk. Wel was het extra jammer dat JEDD gesloten was op zo'n dag...

JeDD was al defect voordat ze DVH in onderhoud stuurden... Dus daar hadden ze op kunnen inspelen en die toch langer openhouden, maar dat is mijn mening.


De uitbreiding van De Steenbok waren dacht ik uitgelekte concept arts, waar Efteling nog niet over gecommuniceerd heeft. Of ze dit effectief gaan uitvoeren, is volgens mij nog niet officieel bevestigd, maar lijkt me wel voor de hand liggend.

Oh ja, zo was het. Bedankt voor het antwoord! Ik ben benieuwd hoe (groot) en waar ze die uitbreiding voorzien als die er komt.


De groene loods steekt inderdaad nog meer af dan ervoor, maar is vooral omdat de bomen nu gekapt zijn. Op heden zijn er geen plannen om dit aan te pakken, maar ik hoop toch wel dat dit in de toekomst snel een prioriteit wordt. (...) Maar nu de bomen gerooid zijn en je een open treintje hebt, valt die loods veel meer op. Bovendien moet het hier een Alpenthema voorstellen, dus kunnen ze niet anders dan hier ergens een berg te ontwerpen... Tenzij ze er ook een vulkaan van zouden maken ;)

Wat ze ermee doen maakt me niet uit, als het lelijke ding maar verstopt wordt.
Universal Rocks die ene rechte muur tot iets moois laten omtoveren kan toch budgetair geen probleem zijn voor zo een drukbezocht park dat steeds mooiere cijfers haalt?


Wat betreft de BP, ik dacht dat bij die Symbolica is afgevoerd... En die ene nu bij Python is ergens ook maar belachelijk. Ik weet niet meteen wat ik moet denken van de BP bij M&M... Zeker omdat het over een nieuwigheid gaat. Ik had die liever bij andere zaken zien geplaatst worden, en dat ze dan een DLRP systeem hanteren... Ofwel alles meteen afvoeren, want hoe meer BP'ers, hoe langer de gewone wachtrijen worden...

Ik vind de Boarding Pass best goed werken na al enkele keren te hebben gebruikt, mits het systeem werkt. :p
Een goede aanpassing zou zijn dat ze eenvoudige touchscreens aan de parkingang zouden zetten zodat mensen meteen een ticket kunnen nemen. Zo heb je niet die enorme rijen aan de zuilen aan de attractie zelf.

Ik had die Boarding Pass graag bij Symbolica gezien, alleen al omwille van de saaie, kale buitenwachtrij waar ik absoluut niet graag 40 minuten sta te wachten bij "gezellige bedrijvigheid".

jeroen_twee
13-02-20, 12:24
Een kijkje bij Max & Moritz. De paden in de omgeving worden al zichtbaar: de uitgangsbrug, verschillende trappen en poorten.


https://www.youtube.com/watch?v=kNd8BbCgfck

waterrat
03-03-20, 14:24
in deze tijd van het jaar kan het nog fris zijn in de ochtend,maar op weekdagen gaat het park pas om 11.00 open.kunnen aktrakties zoals joris en de draak en de aktraktie de baron om 11.00 nog vertraging hebben om te openen,als de nachttemperatuur 2 graden boven nul was?

Earlyspencer
03-03-20, 22:13
De buitencoasters zijn / waren erg temp-gevoelig, meen ik me te herinneren uit winterse bezoeken. Volgens mij is dat met de winter van 2018-2019 verbeterd bij Baron middels spoorverwarming. Ook de vernieuwde Python lijkt me nu minder temp.-gevoelig. Jedd (en DVH indien niet in onderhoud/rust) leken me steeds het meest gevoelig, al kan dat ook aan andere zaken liggen. Als je echt voor de coasters gaat, zou ik dagen volgend op nachtvorst of met sterke wind mijden. De afgelopen weekends met steeds harde wind waren sommige buitencoasters - volgens online wachttijden - urenlang of zelfs heel de dag buiten bedrijf, terwijl de middag-temp. steeds dichter bij 10° dan bij 0° lag.

yelle8
09-03-20, 11:39
Deze voormiddag werd de eerste trein van Max & Moritz onthuld en op de baan gezet. Later volgt nog een artikel.

https://www.facebook.com/Pretparkenbe/posts/2837067596378203?__xts__%5B0%5D=68.ARD22AxrsnpMBVY eysGQ5tmkJAqMk99hgHi0Q3Qv6jyRBvGM2bfjY7N-nD1hC_aFeNhS23f1a8Oc_GJ7wRwVWzxj312_WorDS7xu-pwBT08Lewl_Mma0gONZMmQmVZLYA6JCPyT3KxnqJCx8vuw5pGu i3wWhCWWtAgwjyHJY1OAC26avmA67pQNWZMNTIxOthp9dfs7eC v0E0n4tvKVfkad3NnXqBqSgyE6ftMgLroNpKfrun03Nal2DUUq 8grO_2nVr_gS-h1GaAZtfwyUN7MJd68E3MXejq471rxhwgpCaFwCtTorAexIqsc YyTsWn6Re8mmOCaXw0TeJSMSnZYUZmeg&__tn__=-R

coasterfrenzy
09-03-20, 13:15
Dit ziet er al heel wat beter uit dan de normale karretjes die Mack op de baan zet. Individuele rugleuningen. Betere (individuele) beugels. Het lijkt wel de Powered Coaster 2.0.

Nu viel me op dat dit type al heel lang niet meer verkocht is. Wellicht is dit een poging om het model weer wat populairder te maken.

yelle8
09-03-20, 13:57
Zoals beloofd wat meer uitleg bij de komst van de eerste trein vandaag: http://pretparken.be/NL/article/2167/Eerste-treinstel-van-achtbaan-Max-Moritz-arriveert-in-de-Efteling

jeroen_twee
09-03-20, 19:25
De nieuwe bouwupdate. De eerste karren werden op de baan gezet en zelfs meester Lämpel neemt een kijkje.


https://www.youtube.com/watch?v=JRN8KT_p1VM

bobby turbo
09-03-20, 21:38
Dit ziet er al heel wat beter uit dan de normale karretjes die Mack op de baan zet. Individuele rugleuningen. Betere (individuele) beugels. Het lijkt wel de Powered Coaster 2.0.

Nu viel me op dat dit type al heel lang niet meer verkocht is. Wellicht is dit een poging om het model weer wat populairder te maken.

Tivoli Gardens heeft ook net eentje geopend ;)

Pretparkfreak7
09-03-20, 22:03
http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_9d003cd3347299affe01d73b6522bc45_640_480_1.j pg

Het ziet er niet slecht uit. Maar ik geraak maar niet warmgedraaid voor een dubbele powered-coaster. :p

yelle8
13-03-20, 12:59
Gelukkig ook nog wat positief nieuws in pretparkland vandaag:


https://www.youtube.com/watch?v=XWCzWetsbvc

Pretparkfreak7
13-03-20, 15:44
Ik blijf wat ze met die wielkappen gedaan hebben iets bizar vinden. Bij Raïk hangen die dingen toch gewoon netjes over de wielen en heb je niet zo'n tiramisu van wielvarianten allemaal boven elkaar...

yelle8
13-03-20, 17:04
Ik blijf wat ze met die wielkappen gedaan hebben iets bizar vinden. Bij Raïk hangen die dingen toch gewoon netjes over de wielen en heb je niet zo'n tiramisu van wielvarianten allemaal boven elkaar...

Wellicht om gemakkelijker onderhoud/inspecties uit te kunnen voeren?

vbgenechten
14-03-20, 15:20
Als je het treintje in het station ziet rijden dan zie je wel dat de wielen mooi uitkomen om het te laten lijken alsof het "op de grond" voorbijgereden komt. Maar lijkt me ook vooral aan onderhoud te liggen + op de foto dat het karretje op de baan gezet wordt zie je ook dat de zijwielen een stuk verder uitsteken dan het karretje komt. Dus zonder het hele karretje breder te maken, of de wielen harder te laten uitsteken en de spleet tussen het platform en het karretje dus groter te maken kunnen ze dat dus ook gewoon niet doen. En qua afmetingen ten opzichte van de rest gaat het plaatje dan ook gewoon nietmeer kloppen

En, zo'n probleem is dat nu toch eigenlijk ook niet..?

Azmidiske
21-03-20, 16:26
en heb je niet zo'n tiramisu van wielvarianten allemaal boven elkaar...

Merci :p Nu zal ik telkens aan dit citaat denken elke keer dat ik tiramisu eet :o
Bouwen ze momenteel nog verder, of heeft de coronacrisis ook alle bouwwerven stilgelegd?

jeroen_twee
19-05-20, 16:36
Er wordt nog verder gebouwd. Het plein en de Steenbok worden aangepast, nieuwe muurschilderingen, testritten, geluidstests en showelementen die getest worden. Ook zijn er meer animatronics te zien: Max op het scheetkussen en Moritz die in het station een mechanisme opwind.



https://www.youtube.com/watch?v=8iJH31AvsO8

jeroen_twee
28-05-20, 21:27
Misschien wel mijn laatste bouwupdate van Max en Moritz. Steeds meer details worden zichtbaar.
Er werd vandaag geen testritten gereden. Ook de animatronics lieten zich niet zien.


https://www.youtube.com/watch?v=nS7UMKC9pvs

coasterfrenzy
28-05-20, 23:21
De baan opent 20 juni voor groot publiek. Abonnement houders mogen tussen 4 en 19 juni voor opening of na sluiting van het park ritjes maken. Iedere abo-houder mag echter maar één half-uurtje op de baan. Er zijn steeds 4 tijdsblokken voor opening van het park en na sluiting. Vanaf 2 juni mogen abo houders zich inschrijven voor een tijdsblok.


Op zich vind ik het heel goed dat ze dit zo doen. Zo hou je een stormloop van abo houders in de eerste dagen/wegen tegen. Dat was al een probleem bij de her-opening van de Efteling en zal bij een nieuwe attractie een nog groter probleem vormen als ze het niet op deze manier afhandelen. Goed idee dus.

jumperkeej
18-06-20, 15:02
Is er eigenlijk nog extra thematisering voorzien? Ik bedoel tunneltjes of huisjes of weet ik veel wat... Een trage powered coaster is totaal okee, niets mis mee, maar zonder extra belevingselementen tijdens de rit begint zelfs een kleuter halfweg de rit al te klagen dat het saai wordt...

PyongWon
20-06-20, 08:29
Is er eigenlijk nog extra thematisering voorzien? Ik bedoel tunneltjes of huisjes of weet ik veel wat... Een trage powered coaster is totaal okee, niets mis mee, maar zonder extra belevingselementen tijdens de rit begint zelfs een kleuter halfweg de rit al te klagen dat het saai wordt...
Ik heb zo een gevoel dat je hem moet mee gemaakt hebben voor je kan oordelen. De recensies die ik her en der kan vinden, zijn opvallend positief. Ik denk dan ook niet dat er nog veel extra voorzien is, maar ik kan natuurlijk mis zijn ;-)

etwien
20-06-20, 10:04
Het geheel is mooi afgewerkt, maar wederom een gehele zigzag wachtrij, wat mij bij de Efteling keer op keer stoort (zeker bij nieuwe attracties). Ook de ZEER felle kleuren mochten voor mij een toon zachter, want dit ziet er zo “on-Eftelings” uit en hier en daar een beetje “too much”.

Het station heeft binnenin wel genoeg bekijkwaardigheden!

coasterfrenzy
20-06-20, 15:30
Die kleuren gaan vanzelf nog wel wat vervagen en doordat het echt een aparte hoek is stoort het niet direct lijkt me.

Persoonlijk blijf ik Vogel Rok nog steeds veel storender en onpassender vinden.. Vooral omdat de voorkant ervan gewoon letterlijk een schilderij is met een enorm kitsche vogel ervoor.

ExpeditionGeForce
20-06-20, 19:12
Ik heb zo een gevoel dat je hem moet mee gemaakt hebben voor je kan oordelen. De recensies die ik her en der kan vinden, zijn opvallend positief. Ik denk dan ook niet dat er nog veel extra voorzien is, maar ik kan natuurlijk mis zijn ;-)

Ik had in het begin ook mijn twijfels over de attractie, maar de banen zijn beter dan ik had verwacht. Eigenlijk zijn het wel toffe banen, ook al zijn het 'maar' powered coasters. Een uitgebreid verslag kan je vinden in ons artikel:

https://pretparken.be/NL/article/2207/max-en-moritz-vanaf-nu-open-voor-het-grote-publiek

En nog een bijhorende onride van de twee banen:

FuDAJyTk7tw

jeroen_twee
21-06-20, 09:47
De attractie is ook in het donker geopend, dus hierbij een onride tijdens de avond:



https://www.youtube.com/watch?v=RmGWGL2NwGc

funtime_arena
22-06-20, 09:41
Impressions & Walkthrough

https://www.youtube.com/watch?v=G2eczS_8sfQ

Max - Onride

https://www.youtube.com/watch?v=ewdEl8uHN9w

Moritz - Onride

https://www.youtube.com/watch?v=59JqM3-Q5Dk

jeroen_twee
22-06-20, 15:14
In de wachtrij is veel te zien en te doen, dus daar heb ik een aantal filmpjes van gemaakt.
In dit filmpje zie je het grote raam. Achter het raam zie je Max, Moritz, Frau Schmetterling en nog een stel andere mensen. Ook kun je luisteren naar wat ze zeggen.



https://youtu.be/nH1ibQbwDhk

Phadd-F
13-10-20, 14:32
Het verdient geen eigen topic. Efteling heeft dus het afscheid van de Polka Marina aangekondigd, die zal eind november zijn laatste ritje doen. En in de plaats (wel, niet op die exacte plaats) komt... een unieke speeltuin die geheel inclusief is voor kinderen met een beperking. Denk aan een rolstoelglijbaan en prikkelarme plekken. De speeltuin krijgt de naam Nest mee en komt tussen DVH en de game gallery.


Een prima opvul attractie vervangen door een 'unieke' speeltuin. Krijgt Bobbejaanland een percentje op dat lumineuze idee?!

Earlyspencer
13-10-20, 15:23
Er komt wel een plein bij, dus moet dat percentje nog gedeeld worden met pleinenpark Wal. Hol.

In de jaren dat ik een Efte-abo had en het park ca. 20 keer op jaarbasis bezocht, deed ik Polka Marina (PM) hooguit twee keer per jaar. Ik ga dat draaiend ding niet missen (volgens mij had die zelfs geen achteruit-stand) en ik heb op Duitse kermissen al mooiere exemplaren gezien met heuse fontein-partijen.

Maar natuurlijk was er wel een publiek voor PM. Want de naam Ruigrijk dekt de lading hoegenaamd niet, met iets verderop nog wat oldtimertjes. Ik vind zo'n mix van wild en kalm trouwens best OK als je rekening houdt met 'gemixte' gezelschappen van durf-als en kleinere bezoekers.

Hopelijk wordt dit ooit wel een apart topic. Ik denk niet dat het park dit zeer centraal ogende deel 'kaal' zal laten. Nest komt immers op een andere locatie. Laat het speculeren maar beginnen.

Een valtoren zal wel niet mogen van de locale Calvo's en Almaci's. Pagode is niet voor niks een inklapbaar ding geworden.

Botsauto's zouden thematisch wel aansluiten bij de gaming zone en zelfs bij de oldtimers. Ook qua doelgroep zit dat snor. Maar dan ben je het zeevaart-thema van Halve Manen wat kwijt. En een (half)gesloten gebouw past zeker niet voor die grote stations-ingang.

Misschien zo'n brommers in de lucht à la Tripsdrill, Fårup en Jardin d'Ac. Of beter: met bootjes zoals in Hansa. Maar die hebben een lage capaciteit. Idem voor de niet zwevende variant in Eifelpark. Dus toch maar een (tiende) plein?

Azmidiske
13-10-20, 17:56
Interessant nieuws, die had ik niet zien aankomen! Wat mij betreft mag het wel een apart topic worden, want ik sta hier zelf wel positief tegenover.

Is het bouwen van die speeltuin een goed idee? Als je het mij vraagt: absoluut! Ook al maak ik zelf geen deel uit van de doelgroep, ik sta volledig achter het idee om iets te bouwen dat gericht is op bezoekers met een beperking. Ik begrijp zelfs niet hoe je daar tegen kan zijn.

Is het een echte vervanging van de Polka Marina? Daar twijfel ik zelf ook aan, maar ik heb begrepen dat de speeltuin niet op exact dezelfde locatie komt. Met andere woorden: de locatie van de Polka Marina zal vrij blijven en het blijft dus mogelijk om er in de toekomst nog iets anders mee te doen. In dat geval zie ik het probleem niet.

Eigenlijk wat jammer dat de Efteling Nest aangekondigd heeft als "vervanger van de Polka Marina" want nu zie je op social media negatieve reacties komen op een idee dat gewoon heel erg goed is.

coasterfrenzy
13-10-20, 20:18
Botsauto's zouden thematisch wel aansluiten bij de gaming zone en zelfs bij de oldtimers. Ook qua doelgroep zit dat snor. Maar dan ben je het zeevaart-thema van Halve Manen wat kwijt. En een (half)gesloten gebouw past zeker niet voor die grote stations-ingang.



NEST heeft ook al volstrekt niets met dat thema te maken. Dus denk dat je dat sowieso kwijt bent.

Ik snap dit echt niet. Dat PM weg gaat, ach. Daar lig ik op zich niet echt wakker van. Maar wat voor toegevoegde waarde heeft een speeltuin voor een wereldpark als de Efteling? Het is leuk dat het inclusief is, maar zelfs gehandicapten komen niet bepaald voor een speeltuin naar de Efteling. Nieuw is het alleszins ook niet. De Valkenier heeft zoiets al een jaar of 15 schat ik.

Erger nog: NEST komt dus op de plek waar nog een stuk bos is. De Efteling heeft al zo goed als geen bos-karakter meer, en dan gaan ze nóg meer weg halen. Dat terwijl het plein naast PM (Tussen halve maen en Tuffer) al erg kaal/leeg oogt. Nu krijg je dus een nog veel groter kaal en leeg stuk. Had dan dat NEST op de plek van de PM en die kale boel van dat plein ernaast gebouwd. Dan had je tenmiste wat opvulling in het park zonder kostbaar bos er voor te moeten opofferen.

Earlyspencer
13-10-20, 20:50
Met andere woorden: de locatie van de Polka Marina zal vrij blijven en het blijft dus mogelijk om er in de toekomst nog iets anders mee te doen. In dat geval zie ik het probleem niet

Gelet op de doelgroep en de locatie zie ik de 'speciale speeltuin' niet als vervanger van PM. Die laatste was geen capaciteitsvreter maar trok wel wat volk. En wat er wel goed aan was: je zag die wachtenden vaak niet omdat ze half ondergronds stonden.

Zo lang de circus-uitbreiding met de lanceer-familieachtbaan er niet komt, is de verwijdering van PM inclusief de nieuwe speeltuin een capaciteitsverlaging. Lees: het gaat langer aanschuiven zijn in Ruigrijk, ook post-corona. Het grootste 'slachtoffer' zou wel eens de Oude Tuffer kunnen worden. Die capaciteit ligt sowieso al erg laag en het doelpubliek leunt toch het dichtst aan bij PM in vergelijking met de ruigere attracties ginds.

Inderdaad jammer dat er opnieuw een stuk bos sneuvelt, na eerder al de ontbossing voor M&M (zitten we hier toch weer in het juiste topic). Efteling kan wel een goede binnen-speeltuin gebruiken, ruimer dan dat WWF-onding en liefst met meerdere indoor-attracties. Ja: een soort Kinderland, een Mayaland of als het van iets hoger niveau mag zijn: het Gaudi-ding uit Tripsdrill of het Arthur-geval in EP. Dergelijke etablissementen kunnen een catering-goudmijn zijn. Natuurlijk is de locatie van de vrijgekomen PM daar niet geschikt voor. Misschien komt dit er ooit wel in het circus-uitbreidingsgebied.

BTW: Ben ik de enige die wel graag wat extra sanitair ziet verschijnen tussen Baron-DVH-JeDD? Die drie attracties aansluitend berijden op een drukke dag duurt al gauw tweeëneenhalf uur. Dan liggen de wc's van Spookslot en Station Oost toch niet zo gunstig nabij.

Pretparkfreak7
13-10-20, 22:55
Ik denk niet dat er veel aan verloren is en zie de speeltuin ook niet als vervanger. Je kan niet genoeg speeltuinen hebben als familiepark en zo'n semi-natuurlijk-avontuurlijk exemplaar lijkt mij een perfecte upgrade voor een stuk braak bos. Ik hoop dat we die Nest moeten zien als iets dat door de bestaande natuur wordt geweven, een beetje zoals dat met Wakala gebeurde.

Een vervangmolen zou goed zijn voor de dynamiek van die plaats. Ik ben niet zo overtuigd van molens uit de nieuwe generatie, maar het is lastig uit te pakken met klassiekers die al overal staan. Men kan binnen het zeemansthema blijven, maar Joris en Python liggen even goed op een steenworp afstand. De Efteling kwam tot hiertoe altijd verbazingwekkend goed weg met wat thematische kakofonie, dus ik neem aan dat het niet dramatisch zou zijn moest dat hier opnieuw het geval zijn.

Zonder een vervangmolentje krijg je daar wel een vrij grote tegelvlakte ik dacht dat ze dat soort dingen sinds het op de schop gaan van het plein dat nu Symbolica bevat toch eerder wouden vermijden? Misschien hebben ze toch plein tekort. :p

Phadd-F
14-10-20, 17:41
Ze presenteren Nest samen met de aankondiging dat PM gaat verdwijnen, dus in mijn ogen is dat de speeltuin als vervanger van PM aankondigen. En daar zal ik ze dus ook zodoende op beoordelen. En ook, een speeltuin zetten verdient eigenlijk zelfs geen aankondiging. Als Drouwenerzand of De Waarbeek een speeltuintje bij zet kraait er geen haan naar. En omdat het de Efteling is wel?!

jefke88
15-10-20, 09:21
Twee miljoen euro! Twee miljoen euro voor een speeltuin... Nooit gezien zoiets. Het is Ruigrijk, voor 2 miljoen euro kan je een gigantische thrillride plaatsen, iets wat het park veel meer nodig heeft.

Pretparkfreak7
15-10-20, 12:45
Twee miljoen euro! Twee miljoen euro voor een speeltuin... Nooit gezien zoiets. Het is Ruigrijk, voor 2 miljoen euro kan je een gigantische thrillride plaatsen, iets wat het park veel meer nodig heeft.

goh, laten we wel wezen King Kong was al 1,5 miljoen en dat was ook niet iets om over naar huis te schrijven, maar je hebt gelijk dat twee miljoen wel erg veel is voor een simpel speeltuintje.

Ggolt
15-10-20, 13:11
Toch wel erg triest dat ze inderdaad geen volwaardige vervanger voorzien. Die plaats leent zich perfect voor een andere thrill-ride: een moderne Mack Seastorm-ride, een Gerslauer SkyFly (al is dit misschien al wat te ‘mainstream’),... ik had ook liever gezien dat dit niet de zoveelste grote vlakte wordt terwijl ernaast weer wat bomen gekapt worden. Al planten ze dat hele speelgedoe op de plaats van Polka Marina, ook dat was beter geweest.

King Kong is misschien niet de meest speciale attractie, indrukwekkend is het wel als toeschouwer maar qua ride erg zwak. Al vind ik hem wel nog passen daar in BJL, een leuke gimmick.

coasterfrenzy
15-10-20, 16:06
Bomen kappen. Dubbel vervangen.. dat op zich is al duur.

Dan moet er bij gezegd worden dat het wel een zeer inclusieve speeltuin is.. Dus het design is duurder dan normaal omdat er plekjes in moeten zitten waar weinig prikkels van buitenaf komen zodat oversensitieve kinderen zich er prettig kunnen vinden. Daarnaast zijn ook speciale speeltoestellen nodig waar kinderen in een rolstoel, of zonder ledematen en dergelijk ook gebruik van kunnen maken. En dan moet het nog eens een ietwat Eftelings-Design mee krijgen.

Ik neem aan dat ook de sloop van de PM in de prijs zit inbegrepen.

Dan klinkt het geheel nog steeds vrij duur, maar toch al een heel stuk aannemelijker dan wanneer je zegt "2 miljoen voor een speeltuin".

Azmidiske
15-10-20, 18:31
En ook, een speeltuin zetten verdient eigenlijk zelfs geen aankondiging. Als Drouwenerzand of De Waarbeek een speeltuintje bij zet kraait er geen haan naar. En omdat het de Efteling is wel?!

Als het een dertien-in-een-dozijn-standaard-speeltuin was geweest, dan zou het naar mijn mening ook geen aparte aankondiging waard zijn. Het bijzondere hieraan is dat het een speeltuin gericht op mindervaliden is. Dat is een zeer goed initiatief en wat mij betreft mag de Efteling dat inderdaad wel met enige 'trots' presenteren. Ik krijg de indruk dat sommige mensen nogal negatief doen over deze speeltuin omdat ze er zelf niets aan zullen hebben (ikzelf trouwens ook niet) maar ik hoop dat ik het mis heb ... zou een erg flauwe reden zijn om het project te bekritiseren. Als de Efteling een familiepark voor iedereen wil zijn, dan moeten ze voor elke doelgroep iets aanbieden. Ook voor deze doelgroep.



Voor 2 miljoen euro kan je een gigantische thrillride plaatsen, iets wat het park veel meer nodig heeft.

Ik ben het er volledig mee eens dat de Efteling een gigantische thrillride goed kan gebruiken. Ik vind zelfs dat ze de laatste jaren te terughoudend zijn op dit punt (zie ook mijn park-voor-iedereen-argument hierboven). Ook dat vind ik geen reden om negatief te doen over Nest. Die thrillride kunnen ze altijd ergens anders en later nog bouwen, al vrees ik dat we dankzij de coronacrisis nog enkele jaren zullen moeten wachten.

Ik sta volledig achter Nest en vind het zelfs één van de leukere aankondigingen die ik dit jaar heb zien passeren. Mijn enige puntje van kritiek is de naam die ik nogal raar gekozen vind. (Totaal offtopic maar ik zag ooit een toneelstuk dat Nest heette en dat was zo'n surrealistische ervaring dat ik altijd deze link zal leggen als ik het woord Nest hoor ... niet de schuld van de Efteling uiteraard.)
Maar zelfs los daarvan blijf ik het een eigenaardige naam vinden. Dit is echter muggenzifterij: van mij niets dan lof voor dit project!

@moderators: dit draadje begint behoorlijk lang te worden. Misschien toch afsplitsen naar een apart topic?

traveler
09-12-20, 12:29
Blijkbaar komt er een extra eetgelegenheid op het plein bij Max en Moritz (mm).

Zonder Efteling fanboy te zijn kan ik dit alleen maar toejuichen. Op foto's ziet het plein voor MM er wat leeg uit. hoewel ik het nut van twee eetgelegenheden net naast/tegenover elkaar niet snap kan ik het wel appreciëren at het pleintje een geheel vormt. Iets waar sommige parken toch wat meer naar ogen streven zelfs de Efteling.

wimvg
09-12-20, 13:09
ik hou persoonlijk wel van verschillende eetgelegenheden vlak bij elkaar, zeker als het (ook) meeneem is: zo kan een deel van de groep een pizza gaan halen, een ander deel een hamburger, nog anderen een broodje, en kan je toch gewoon gezellig samen eten.

Pretparkfreak7
09-12-20, 19:08
Efteling plant inderdaad een nieuwe eetgelegenheid. Het geheel zou Bäckerei Krümel heten en het assortiment zal bestaan uit vers afgebakken producten uit de oven, zoals plaatgebak, vloerbrood en broodpizza’s in combinatie met 'goede koffies' en verse sappen. We zullen er gelijk de concept-arts eens bijhalen.

2254

2255

Mijns inziens heeft de Efteling begrepen welk een succes Polles Pannenkoekenrestaurant is en proberen ze dat succes nog eens over te doen op een andere plaats in het park. Ook hier gaat het om enkele vers gebakken specialiteiten (Premium-prijs! ) die je ter plaatse (en dus onder een warm afdak: winterefteling!) kan consumeren. Het is een logische stap om dat nogmaals te proberen.

Het nieuwe restaurant zit wat mij betreft wel met twee zwaktes. Thematisch vind ik het hele max en moritz-gedoe een miljoen keer minder stijlvol/begeesterd dan het restaurant uit het originele Hartenrijk. Wellicht kijken het merendeel van de bezoekers daar geen belang aan en geldt gewoon 'goed vreetspul = veel vreters'.
De locatie is een structureler probleem voor dit nieuwe horecapunt. Als ik mij niet vergis wordt de zone vooral tijdens de ochtend en de avond gepasseerd, wanneer bezoekers zich en masse het park inlopen of 's avonds naar Aquanura gaan kijken. Verder ligt de zone in een uithoek van het park, in tegenstelling tot Polles keuken dat met zijn ligging in het hart van het park de klok rond passage heeft.

Rein
10-12-20, 08:56
'goede koffies'

Hét belangrijkste! Ik begin alvast te dromen van echte espresso's ipv automaatkoffie...

traveler
10-12-20, 10:53
De locatie is een structureler probleem voor dit nieuwe horecapunt. Als ik mij niet vergis wordt de zone vooral tijdens de ochtend en de avond gepasseerd, wanneer bezoekers zich en masse het park inlopen of 's avonds naar Aquanura gaan kijken. Verder ligt de zone in een uithoek van het park, in tegenstelling tot Polles keuken dat met zijn ligging in het hart van het park de klok rond passage heeft.

Op Dit moment ben ik het met je eens. je komt bijna niet zomaar voorbij. aan de andere kant het is een plek met nog ruimte. Nog een paar kleinere attracties in de buurt zou dit probleem kunnen oplossen. We weten dat de Efteling zijn uitbreidingsplannen op holt ziet staan dus kan dit een tijdelijke plek zijn om het assortiment aan attracties uit te breiden. Ik kan me gerust voorstellen dat er nog een paar verhalen zijn met kwajongens.

Ggolt
10-12-20, 12:43
Op Dit moment ben ik het met je eens. je komt bijna niet zomaar voorbij. aan de andere kant het is een plek met nog ruimte. Nog een paar kleinere attracties in de buurt zou dit probleem kunnen oplossen. We weten dat de Efteling zijn uitbreidingsplannen op holt ziet staan dus kan dit een tijdelijke plek zijn om het assortiment aan attracties uit te breiden. Ik kan me gerust voorstellen dat er nog een paar verhalen zijn met kwajongens.

Het lijkt mij toch iets te uitgewerkt te worden om tijdelijk te zijn. En veel uitbreidingen in die hoek van het park mogen we niet direct verwachten vrees ik dus ja dit lijkt mij eerder een rustigere eetgelegenheid te worden.

Daarbij is het eten dat ze aanbieden ook eerder atypisch voor een pretpark dus volgens mij mikken ze ook niet per se op een massa volk. Als ik de keuze krijg tussen verschillende dingen, ga ik niet meteen gebak of brood als favorietje kiezen.

traveler
11-12-20, 08:50
Het lijkt mij toch iets te uitgewerkt te worden om tijdelijk te zijn. En veel uitbreidingen in die hoek van het park mogen we niet direct verwachten vrees ik dus ja dit lijkt mij eerder een rustigere eetgelegenheid te worden.

Daarbij is het eten dat ze aanbieden ook eerder atypisch voor een pretpark dus volgens mij mikken ze ook niet per se op een massa volk. Als ik de keuze krijg tussen verschillende dingen, ga ik niet meteen gebak of brood als favorietje kiezen.

Ik bedoeel dat de Efteling op dit gebied zijn aandacht voor een tijdje zal vestigen.

coasterfrenzy
14-12-20, 12:07
Ook hier gaat het om enkele vers gebakken specialiteiten (Premium-prijs! )

Die premium prijs betaal je er inmiddels overal. Gisteren 10,80 betaald voor 2 porties friet met mayo van zeer bedenkelijke kwaliteit en twee koude gehaktstaven. Kan nu ook niet zeggen dat de porties heel groot waren, maar om één of andere reden vullen ze wel beter dan wat ik gewend ben van Friet.


Thematisch vind ik het hele max en moritz-gedoe een miljoen keer minder stijlvol/begeesterd dan het restaurant uit het originele Hartenrijk.

Het hartenrijk was wel iets wat in een heel andere hoek zou komen. Als je hier iets zet, kun je het enkel aansluiten op M&M of Fata Morgana. Gezien FM op zich al een redelijk gesloten geheel is moet het dus M&M worden. Vooralsnog vind ik de uitwerking van de Efteling van dit thema niet heel geslaagd, vooral omdat het (uitgerekend in de Efteling) veel te recht is allemaal. Maar dat wil niet zeggen dat het restaurant van binnen niet heel sfeervol kan zijn. Je kunt nog best veel uit dit thema halen, zeker voor een restaurant.




De locatie is een structureler probleem voor dit nieuwe horecapunt. Als ik mij niet vergis wordt de zone vooral tijdens de ochtend en de avond gepasseerd, wanneer bezoekers zich en masse het park inlopen of 's avonds naar Aquanura gaan kijken. Verder ligt de zone in een uithoek van het park, in tegenstelling tot Polles keuken dat met zijn ligging in het hart van het park de klok rond passage heeft.

Midden in het centrum ligt polle's keuken al.. voor de rest is dit net zozeer een uithoek als waar het Witte Paard, de Ballonvaarder of Station de Oost ligt: Telkens op een aardig centrale plek in hun respectievelijke "rijk". Dat dit rijk redelijk kort bij de ingang ligt, zorgt ervoor dat er wellicht een ietwat andere dynamiek heerst dan in de andere rijken, toch zijn er genoeg bezoekers die nog steeds eerst in de ochtend richting Ruigrijk, of juist Droomvlucht rennen en in de middag in dit gedeelte komen. Daarnaast: Wie er graag wil eten, vindt het vanzelf wel. Kijk maar naar het bijzonder goed verstopte wapen van Ravelijn. Ik zie locatie dus echt niet als een probleem.

Alhoewel: Dit betekent ook dat er in de winter geen kampvuur meer zal zijn op deze plek. Dat is wellicht wel een beetje jammer.

coasterfrenzy
14-12-20, 12:14
Sorry voor de dubbelpost, maar het leek me gepaster en overzichtelijker dit in een aparte post te doen:

Gisteren heb ik M&M zelf eens getest. Hier mijn ervaring:

Het gebouw blijf ik veel te strak rechthoekig vinden, Standaard hoort dit scheef en wobbelig te zijn.. en uitgerekend de Efteling (waar scheef en wobbelig de huis-stijl is) krijgt dit dan niet voor elkaar. Zonde!

Waar de fuck zit die ingang? Naast het gebouw komt een iets té saaie schutting die naar een erg povere ingang leidt die eigenlijk te ver weg is van waar je hem zou verwachten (was al een euvel met de bob, maar daar leek het wel een beter geheel omdat de muur tussen gebouw en ingang je beter mee nam in het thema - maar het is gelukkig nog geen Colorado Adventure :p ). En de ingang staat precies in zo een hoek dat je hem amper ziet als je vanaf het M&M hoofd plein komt. Gemiste kans.

Wachtrij voelde - ondanks de corona-hokken - niet echt als een veehok aan. Omgeving moet duidelijk nog groeien maar is OK. Leuk dat er ook achter de ramen wat gebeurd. Nu ik het in het echt gezien heb snap ik wel waarom de wachtrij niet om de banen heen loopt: Het staat strakker tegen Fabula en het spookslot aan dan gedacht.

Splitsing tussen beide banen is onhandig gedaan. Mensen hebben standaard de neiging om rechts te houden. Nu loop je in principe automatisch Moritz binnen en moet je ergens een gaatje naar links vinden voor Max. Desalniettemin lijkt het in de praktijk goed te werken, wat werkelijk de eerste keer is dat ik dit zo zie.. ik verwacht desalniettemin dat wachtrijen in de toekomst voor Max korter zullen zijn dan voor Moritz (ook omdat max nog eens een kortere binnenbocht heeft).

Station is erg mooi en sfeervol van binnen, overtrof mijn verwachtingen. Wel het midden gedeelte tussen beide tracks voelde voor mij ietwat vreemd aan. Vooral erg leeg in het midden (noodzakelijk kwaad, want volk moet daar kunnen wandelen). Had voorkomen kunnen worden door het gebouw wat op te hogen. Nu zie je vanuit pakweg de helft van het station ook de animatronics in het midden aan/in het plafond niet echt. Met een meer typisch dak (zoals die huizen meestal hebben, in plaats van een bungalow-dak) had beiden opgelost geweest.. maarja: Ik snap ook wel dat dit budgettair wellicht wat heftig was. Hoewel ik het zelfs MPG al heb zien doen (die qua budget toch meer beperkt zijn), is het natuurlijk ook nog maar de vraag of het wel kan bij zo'n gebouw.

Werkplek onder de track had wat donkerder gemogen zodat het wat minder zou opvallen, maar is in elk geval netjes opgeruimd. (en dit puntje zou ik onder de categorie "mierrenneuken" stoppen).

Rit zelf is wel aardig, maar ik ken betere powered coasters. Ik vond Moritz net een beetje leuker qua layout (vooral omdat Max een lange saaie helix heeft waar je het eerste rondje zowat uit de trein valt en die het tweede rondje ook geen pit heeft).. Maar Max vind ik dan weer beter qua thematische elementen (ontploffing, opspattend water en ontplofte figuur die deur open doet). De baan is klein genoeg dat je elkaar toch vrijwel de gehele rit kunt zien, wat tot een speciaal soort interactie leidt, die niet hetzelfde is als bij duelling, maar wel het effect van spelende kinderen beter lijkt te benaderen. Keuze die velen vooraf gek vonden, maar vind het in de praktijk goed werken.

Omgeving is ook leuk. Heel sterk dat ze bij de zit-overkapping van de Steenbok (nieuwe naam kwijt) ook verwarmingselementen hebben ingebouwd. Hopen dat ze dit meer gaan doen, want zeker in de winter is dit nodig. Leuk ook dat M&M boven op het dak in de schoorsteen staan te vissen. Het geheel wordt een mooie zone zo die toch beter werkt dan met de bob.

Wel is de omgeving erg kaal. Niet enkel rondom de baan (vooral het pad richting spookslot), maar ook rond het spookslot en de wachtrij van Fabula is het gewoon kale boel. Efteling heeft hier écht veel te veel weg gekapt. Bijzonder veel aangeplant hebben ze ook niet, dus dit gaat ook nooit meer iets worden (hooguit vanuit de M&M-kant, maar niet echt van de andere kanten).

Wat ik niet verwacht had is dat zelfs het Spookslot bar lelijk uit ziet vanuit de wachtrij van M&M. Dat er nu een tent voor toiletten staat negeer ik even: Dat is een nood-situatie en gaat ook weer voorbij. Hopelijk plaatsen ze daar nog enkele grote bomen (CQ: Bomen die ooit groot worden) terug, maar ik vrees er voor.

Dat de loods van Fabula stoort zal niets nieuws zijn. Dat de Efteling er van schrok - ondanks dat zo ongeveer iedereen vooraf het al zo'n beetje schreeuwde - zag ik eerst als amateuristisch aan, maar ik denk dat ik de Efteling nu wel begrijp: De loods is in het echt werkelijk VÉÉL lelijker dan ik ooit had verwacht. En niet enkel vanuit M&M maar zelfs vanaf delen van Fata Morgana nog storend. (dat krijg je dus als je zo ongeveer al het bos in je park gaat kappen). Dit gaan ze ook nooit meer goed krijgen. Bij fabula zelf merk je de tekortkomingen in de hal door Corona nog veel sterker, dus breek die zooi gewoon af en maak een 4D theater op een andere plek die in de avond ook als bioscoop kan dienen voor overnachtingsgasten ofzo.

jeroen_twee
04-06-21, 15:54
Het plein bij Max en Moritz wordt nu afgemaakt. Ze zijn tijdens de sluiting begonnen aan de bouw van een nieuwe bakkerij: Bäckerei Krümel.


https://youtu.be/eD1bDrtbWO0

Pretparkfreak7
08-06-21, 22:43
Ik heb ook Max uitgetest. De rit viel me beter mee dan verwacht, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de verwachtingen bijzonder laag lagen.

Voor de rest mag de Efteling zich in haar handen wrijven dat ik geen openingsartikel over het olijke tweetal had geschreven. Dat is daar écht neergepleurd zonder een greintje aandacht voor de omgeving. Zowel Fabula als Spookslot gaan in de nieuwe invulling van het bob-gebied echt roemloos op hun smoel, het is érger dan ik het me had voorgesteld. Persoonlijk krijg ik het ook op mijn heupen van de ontwerpstijl. Het heeft ondanks zijn drukke uitwerking iets zielloos generisch. Alsof ze eender waar iets van dat genre zouden kunnen ontwerpen. Wat het uiteindelijk ook is: Efteling koos hier voor een kitscherige versie van de Tirolthema's die ze in 1001 andere parken hebben. De begeleidende muziek is de kers op de taart om mijn ergernis over het geheel naar ongekende hoogtes te stuwen.

Ik vrees ook dat de zich uitbreidende olievlek van tirolthema, een precedent gaat zijn om ook andere zones in een 'thematische eenheidsworst'-jasje te heisen. Als dat het lot is dat het reizerijk te wachten staat, valt het te overwegen om mij vast te ketenen aan Monsieur Cannibale. In de Efteling verlang ik naar iets dat authenticiteit uitstraalt en op een elegante natuurlijke manier plaats inneemt in die mate dat je je eenvoudigweg niet kan voorstellen dat er ooit iets anders heeft gestaan. Dat krijgt Max & Moritz niet voor mekaar.

De twee zielen die mij vergezelden en iets minder fanatiek zijn met pretparken dan mezelf waren zelfs behoorlijk categoriek in hun afwijzing van het hele concept: "Hier zetten we geen voet meer binnen". Moritz hebben we dus maar zo gelaten. Tot mijn ontzetting lijken zelfs enkele stijlelementen uit M&M gekopieerd naar de nieuwe speeltuin: dus toen ik dat van ver leek waar te nemen maakte ik gelijk rechtsomkeer. :p

Earlyspencer
11-11-21, 22:32
Vandaag voor het eerst in ruim 20 maanden nog eens ge-Efteling-d. En dus de eerste keer M&M bereden. Stellen dat ik fan ben van de nieuwe Siamese worp gaat me iets te ver, maar ik vind het een absolute verbetering t.o.v. de verwijderde Bob. Ik was dan ook hoegenaamd geen fan van die hyper-weersgevoelige en vooral erg schokkerige Bob. Alle andere klassieke Bobben die ik al bereed (EP, Asterix maar vooral Blackpool en Heide) vind ik comfortabeler, boeiender of beide.

M&M voldoet volgens mij in hoge mate aan de wensen van het doelpubliek van dit park. Bob was de instap-achtbaan voor de jongste bezoekers die net groot genoeg waren. De kleurrijke en guitige theming van M&M, de hogere capaciteit en eigenlijk ook de serieus gereduceerde track-hoogte zie ik als geslaagde toegiften aan het jonge volkje. Hiervoor plaats ik mijn eigen voorkeur naar het achterplan.

Minpuntjes:

1. Binnen in het station staan allerlei attributen die aan kinetica appelleren, zoals (fiets)kettingen en koekoeksklokken. Maar niets van dit alles is in beweging. In het toch meer bescheiden station van Karacho in Trip. valt er wel wat decoratieve beweging te bewonderen. Dan zou dit toch een koud kunstje moeten zijn voor een park met honderden animatronics op zijn grondgebied. Betreft het een besparings-kwestie en wordt dit later nog ge-upgraded?

2. Tijdens mijn eerste rit - vraag me niet Max of Moritz - lette ik twee keer niet op wat er gebeurt net voor je het station binnen rijdt. Naar verluidt gebeurt er dan iets in een luik bovenaan de stations-zijgevel. Tijdens mijn tweede rit in die andere 'M' lette ik er wel op. Maar alleen bij de snelle doortocht gebeurt er 'iets', bij de finale doortocht dus niet meer. Ik denk niet dat ik de enige ben die dit onride ontgaan is. Misschien zou men met een passend geluid wel de aandacht kunnen vestigen op deze ... animatronics.

Ik vind de attractie minder storen met de omgeving, mogelijk omdat er ondertussen al wat vegetatie is bijgegroeid naast en onder M&M. De grote storende factor voor mij is en blijft die groene loods van Fabula op de achtergrond.

coasterfrenzy
15-11-21, 22:03
1. Binnen in het station staan allerlei attributen die aan kinetica appelleren, zoals (fiets)kettingen en koekoeksklokken. Maar niets van dit alles is in beweging. In het toch meer bescheiden station van Karacho in Trip. valt er wel wat decoratieve beweging te bewonderen. Dan zou dit toch een koud kunstje moeten zijn voor een park met honderden animatronics op zijn grondgebied. Betreft het een besparings-kwestie en wordt dit later nog ge-upgraded?

2. Tijdens mijn eerste rit - vraag me niet Max of Moritz - lette ik twee keer niet op wat er gebeurt net voor je het station binnen rijdt. Naar verluidt gebeurt er dan iets in een luik bovenaan de stations-zijgevel. Tijdens mijn tweede rit in die andere 'M' lette ik er wel op. Maar alleen bij de snelle doortocht gebeurt er 'iets', bij de finale doortocht dus niet meer. Ik denk niet dat ik de enige ben die dit onride ontgaan is. Misschien zou men met een passend geluid wel de aandacht kunnen vestigen op deze ... animatronics.
.

1: Ik zou er niet op hopen.

2: Het effect verschilt per baan. In elk geval hoort er wel een geluid te zijn. Feitelijk hoor je de hele tijd overal geluiden, dus wellicht dat het je ontgaan is?

traveler
16-11-21, 10:58
Vandaag voor het eerst in ruim 20 maanden nog eens ge-Efteling-d. En dus de eerste keer M&M bereden. Stellen dat ik fan ben van de nieuwe Siamese worp gaat me iets te ver, maar ik vind het een absolute verbetering t.o.v. de verwijderde Bob. Ik was dan ook hoegenaamd geen fan van die hyper-weersgevoelige en vooral erg schokkerige Bob. Alle andere klassieke Bobben die ik al bereed (EP, Asterix maar vooral Blackpool en Heide) vind ik comfortabeler, boeiender of beide.

M&M voldoet volgens mij in hoge mate aan de wensen van het doelpubliek van dit park. Bob was de instap-achtbaan voor de jongste bezoekers die net groot genoeg waren. De kleurrijke en guitige theming van M&M, de hogere capaciteit en eigenlijk ook de serieus gereduceerde track-hoogte zie ik als geslaagde toegiften aan het jonge volkje. Hiervoor plaats ik mijn eigen voorkeur naar het achterplan.


Het is inderdaad een instapbaan voor de kleinste achtbaanfans. allen mankeert er nu een matige middenmoot. De vogel rock is te eng voor de kleinste die ik al me nam. Dit komt niet door de baan maar het niets zien. joris en baron zijn dan wat groot om net de eerste stapjes te hebben gedaan in M&M. Ja de holander heeft veel minder tanden dan die er uit ziet maar terug donker begin.

Zelf zie ik liever een stevige baan maar door Bob weg te doen is het midden weggevallen. In de Efteling was mijn eerste baan Bob gevolgd door Pegasus. want als zo een hoge baan gaat zal die houten ook lukken. hoe ga je dat nu doen? M&M en dan Hollander? in mijn ogen hebben ze door Bob weg te doen om M&M te laten verijzen hun middenklasse(van intensiteit vooral visueel dan) weg gedaan.

Ik moet wel toegeven dat na de tweede keer Efteling bezoeken M&M minder erg op me over kwam. er zit een zekere vorm van humor in helaas mankeert het in mijn ogen nog een paar tikjes van een magische vinger om het af te maken. misschien met de bakkerij en de planten die ouder worden. Hier is hopend en uitijken naar mei om nog eens goed te kijken.

coasterfrenzy
16-11-21, 17:14
Mijn nichtjes van 7 en 9 slaan M&M liever over. Is al te saai voor ze. Er ontbreekt inderdaad nog iets in het assortiment. Als er inderdaad een Intamin Family Launched Coaster komt, dan zou dat de perfecte middenmaat kunnen zijn.