PDA

Bekijk Volledige Versie : To Brexit or not to Brexit



Earlyspencer
17-11-18, 20:07
Sorry als het er de schijn van heeft dat ik van elke twijfelend uitje - remember 'Te warm voor een parkbezoek?' eind juli - een poll wil maken. Maar toch: Heeft de Brexit - en dan vooral de huidige onzekerheid - invloed op je reisplannen voor 2019?

Earlyspencer
17-11-18, 20:13
Het lukt me niet om een poll met opties te maken (als iemand het kan: graag)



1. Ik was toch niet van plan om naar het VK te reizen in 2019

2. Ik plan een trip maar boek voorlopig niets voor 29 maart of voor er een deal uit de bus komt

3. Ik heb geboekt / sta op het punt te boeken


Natuurlijk zit ik in categorie 3, met als bijkomende nadelen:
- de trip zou voor begin april 2019 zijn, dus lang uitstellen is geen optie en chaos is zeker mogelijk
- 3/4 van mijn gezin heeft geen internationaal paspoort. Dit aanschaffen - en al zeker via spoedprocedure - zou wel eens een duur grapje kunnen worden.

PyongWon
18-11-18, 09:54
De kans is bestaande dat wij in de zomer naar Londen of Wales trekken. Als we gaan, leggen we dit reeds vast in januari.
Het VK zal geen hermetisch afgesloten burcht worden, komt dus wel goed ;-)

knessel
18-11-18, 10:05
nul komma nul invloed op onze plannen. Voor de UK heb/had je vroeger als Belg toch ook geen internationaal paspoort nodig ?

Azmidiske
18-11-18, 10:23
Ook al is er geen echte forumpoll, voor mij geldt optie 1: Ik was sowieso niet van plan om in 2019 het Kanaal over te steken. Met Bobbejaanland, Toverland en Plopsaland De Panne zijn er nog genoeg nieuwe parken in de buurt. Mijn ouders houden hardnekkig vol dat ik als vierjarige kleuter in Bobbejaanland geweest ben, maar daar herinner ik me totaal niks van dus ik tel het niet mee. In Toverland en Meli/Plopsa ben ik effectief nog nooit geweest.

Voor iedereen die wel wil gaan: Ik denk ook niet dat het VK opeens een hermetisch afgesloten burcht zal worden. Volgens mij wordt het organisatorisch niet moeilijker dan naar Amerika reizen ;)

@Earlyspencer: Ik zie nu pas de locatie die bij jouw forumprofiel vermeld is ... nooit geweten dat jouw echte naam Joske Vermeulen is :p

Ignace
18-11-18, 11:11
Zou de procedure om naar de UK te gaan dan veranderen? Het land zat al niet in de Schengen-zone. Het laatste dat ze nu kunnen gebruiken daar is ook een klap van de toerisme-industrie, ik denk niet dat ze het moeilijker gaan maken om er te geraken.

Offtopic politieke mening: iedereen zou beter een trip plannen naar landen die wel vriendjes willen blijven en niet zo'n egoïstische keuzes maken ��.

Matthieu
18-11-18, 12:40
Maakt geen verschil voor me, in september zijn we weg :)

Zeuske83
18-11-18, 12:55
We gaan in juni naar Thorpe park, ik veronderstel dat dit geen probleem zal geven?

Rickie97
18-11-18, 12:58
Optie 3: wij zijn bezig een trip te plannen voor zomer 2019 van een grote twee weken met heel wat Britse pretparken. Starten met de ferry van Zeebrugge naar Hull (slaapboot) en dan gedurende de twee weken naar beneden rijden door Engeland om twee weken later de ferry van Dover naar Calais terug te nemen. Jammer dat dit juist nu gebeurt, maar we behouden de plannen. De ferry's zijn reeds geboekt. :p

Earlyspencer
18-11-18, 14:28
Wow, dank voor de ruime respons en BTW: de Trammezandlei bestaat echt maar ligt in Merksem, niet in Schoten.

Het VK zal (hopelijk) geen hermetische burcht zijn, maar chaos kort na de deadline is wel mogelijk. Controles van vrachtwagens kunnen nu veel langer duren omdat alle goederen nu getaxeerd moeten worden. Dit heeft dan ellenlange files en vertragingen tot gevolg. Of erger: letterlijk de boot missen voor wie geen 5 uur op voorhand aanwezig is.

Momenteel kan je er als EU-bewoner en toerist binnen met een ID, ook al is het land geen lid van Schengen. Het voorstel van May zou hier niks aan wijzigen en de EU ziet dit ook wel zitten, idem voor de toeristen-industrie aan beide kanten van de Noordzee. Maar bij een no-deal of een harde Brexit zou dit wel kunnen wijzigen. Een visum lijkt me vergezocht, een internationaal paspoort is voor ieder die er één bezit niet zo'n onoverkomelijkheid.

Momenteel is er een vuil binnenlands politiek profilerings-spelletje aan de gang in het VK, door mensen die zich geen hol aantrekken van handel of toerisme. Onderstaande link lijkt me nu wel gepermitteerd, eerder als opgestoken middelvinger dan als toekomstbeeld:


https://youtu.be/qbmWs6Jf5dc?t=15

trainfreak
18-11-18, 15:58
Ik dacht dat de maatregelen ook niet direct zullen ingaan maar dat er een uitdoofscenario is.
Het is ook niet zo dat inwoners uit het VK die voor Europa werken ineens hun job gaan verliezen he.

Maar om op je vraag te antwoorden: momenteel geen plannen om volgend jaar het water over te steken.

jefke88
18-11-18, 22:38
Hier geen plannen om volgend jaar naar de UK te gaan. Over een paar weken gaan we wel naar Winter Wonderland in Londen. Met de aanwezigheid van talloze grote Duitse, Nederlandse en dit jaar zelfs een Australische attractie weet ik niet of het evenement in de toekomst nog wel in zijn huidige vorm gaat kunnen doorgaan. Voor de rest zullen we het wel zien zeker wat het gaat geven daar na eind maart 2019.

Earlyspencer
12-12-18, 13:32
Weet iemand om welke coaster het gaat op deze stemming-makende kwantiteits-krant-cover?

https://res.cloudinary.com/jpress/image/fetch/c_fill,f_auto,q_auto:eco,w_920/https://inews.co.uk/wp-content/uploads/2018/06/Screen-Shot-2018-06-12-at-11.22.02.png

De krant wordt hier (https://inews.co.uk/news/uk/sun-great-britain-front-page/) serieus in the piss genomen omdat heel wat afgebeelde zaken waar de Britten fier op zijn, door migranten of buitenlanders werden ontworpen / uitgevonden. Maar de critici gaan zelf te kort door de bocht, niet gehinderd door enige kleurenblindheid: ze hebben het over the Smiler, een Duits ontwerp. Ik zie er eerder iets Suisse made in, en dan nog wel de pijnlijkste die ik ooit al bereden heb.

Indien gewenst mag deze post mag verplaatst worden naar het topic "Het Laagste Nieuws"

Rein
12-12-18, 13:37
Raad het plaatje:
Colossus - Thorpe Park - Intamin

Ignace
21-01-19, 17:25
Voor de geïnteresseerden : Pretparken.be (ik en dit geval to be honest) schreef een artikel (http://www.pretparken.be/NL/article/2059/Wat%20betekent%20een%20No%20Deal-Brexit%20voor%20de%20pretparkwereld?) waarin we analyseren wat een no-deal brexit zou kunnen betekenen voor de pretparkwereld en onze trips.

Ik heb me er redelijk goed op ingelezen, maar ga ook niet beweren een expert te zijn: benieuwd naar jullie vermoedens wat een no deal kan betekenen voor de parken daar.

droesie
21-01-19, 22:47
Ik post eigenlijk nooit iets maar als er iets geschreven wordt dat mijn interesses combineerd (politiek, economie en pretparken) wil ik best wel eens mijn gedachte zeggen.
Ten eerste, respect dat je je waagt aan zo'n moeilijk onderwerp en dit te betrekken op pretparken. Voor een fansite denk ik dat het een zeer goed artikel is, al ben ik niet met alles eens. De conclusie dat een no deal brexit goed zou zijn voor de pretparken lijkt me wat vergezocht.
De redenering dat de crisis goed was voor de pretparken is volgens mij ook een vals argument. In 2009, in volle paniek, vermelde de meeste belgische pretparken dat ze geen daling zagen in de bezoekercijfers. Maar de crisis heeft jaren doorgeteerd en bezoekerscijfers zeggen niets, je moet kijken naar de bestedingen en de winst. Allicht werd uit angst al preventief met kortingen gezwaaid, de albert heijn kortingen zijn toen ook begonnen met de Efteling in die periode. Als je de opeenvolgende jaren beschouwt van de financiële crisis en de Europese schuldencrisis heb ik in een eigen 'analyse' van de Belgische parken (via de neergelegde jaarrekeningen van de Nationale Bank van België) gemerkt dat dit helemaal geen goede jaren waren (ook al kwam dit niet zo naar buiten). Merk ook dat dit onder de fans de magere jaren waren omdat er niet geïnvesteerd werd uit onzekerheid over de toekomst. Bij de recente economische opsmuk zie je ook overal in Europa de nieuwe attracties aangekondigd worden. Mijn these is dat onzekerheid over de toekomst en de te verwachten macro-economische downturn nefast zijn voor het groeipotentieel en de investeringen in de Briste parken.
Het dalende pond maakt het voor ons inderdaad interessanter om naar de UK te gaan, en maakt ook in de UK export goedkoper. Echter heeft het dalende pond ook nefaste gevolgen voor de binnenlandse koopkracht omdat oa geïmporteerde voeding duurder zal worden. Een dalende reële koopkracht is geen goed vooruitzicht voor de amusementsindustrie mijn inziens.
Ten laatste wil ik nog toevoegen dat er gewoon heel veel known unknows en unknonw unknows zijn die voorspellingen heel moeilijk maken en je altijd wel een Brexiteer zal kunnen vinden die alles omdraait wat ik net heb beschreven.

Earlyspencer
21-01-19, 23:07
Toch te vermelden dat - zolang de onzekerheid duurt - je best een paspoort meebrengt / aanschaft en een nationale ID-kaart niet zal volstaan. In een ultraworstcasescenario moet je zelfs een reisvisum aanvragen. In het afgeketste pre-akkoord tussen May en de EU stond een uitdoof-scenario voor de Europese ID's. Het UK-government vindt die letterlijk onbetrouwbaar, maar zou ID's nog toelaten tot eind 2020.

Wij gaan dus begin april 2019 UK-waarts (I know!) en hebben nog geen paspoorten. Da's voor een gezin dat z'n vleugels niet buiten Europa uitslaat toch een serieuze meerkost voor zo'n relatief kort tripje. En omdat ik met de wagen (en ferry) reis, moet ik misschien een internationaal rijbewijs gaan aanvragen en moet ik wellicht mee tussen de camions in de file gaan staan. Ook moet ik bij m'n verzekering navragen of ze me in geval van een ongeval nog wel dekken wanneer UK geen EU (of zoals Noorwegen: EER) meer is. Voorlopig wacht ik nog met al die formaliteiten, maar eind februari schiet ik - bij onzekerheid - in actie. Ik zal niet de enige zijn, dus enige vertraging aan Belgische zijde is ook nog mogelijk.

Nog een nadeel voor ons: mogelijk duurdere roaming-kosten! En het zou me niet verbazen indien veel accomodaties en trekpleisters buiten Londen nu rapper volzet of drukbezocht zullen worden... omdat onzekere UK'ers zelf minder naar het buitenland gaan reizen. Simpel gezegd: ze gaan deze zomer voor het zekere naar de Midlands en doen Alton Towers ipv met Cryin'Air naar Reus te vliegen voor zuip, strand en PortAventura.

"Misschien is het geen toeval dat zowel Alton Towers en Blackpool Pleasure Beach - de twee bekendste parken in de UK - één jaar voor het ingaan van de Brexit uitpakten met een grote nieuwe coaster" Sorry maar voor attracties à la Wickerman en Icon duurt de planning, timing, pre-financiering, publiciteit, ... t.e.m. de realisatie en opening volgens mij toch veel langer dan twee jaar. Ik kan niet geloven dat ze daar pas midden 2016 mee ingang zijn geschoten. Toch bedankt voor de Brexit-aandacht.

Ignace
21-01-19, 23:53
Ik post eigenlijk nooit iets maar als er iets geschreven wordt dat mijn interesses combineerd (politiek, economie en pretparken) wil ik best wel eens mijn gedachte zeggen.
Ten eerste, respect dat je je waagt aan zo'n moeilijk onderwerp en dit te betrekken op pretparken. Voor een fansite denk ik dat het een zeer goed artikel is, al ben ik niet met alles eens. De conclusie dat een no deal brexit goed zou zijn voor de pretparken lijkt me wat vergezocht.

Blij dat het artikel deze reactie losmaakt, want het is zeker iets waarover gediscussierd kan worden en de manier waarop bevalt me wel!




De redenering dat de crisis goed was voor de pretparken is volgens mij ook een vals argument. In 2009, in volle paniek, vermelde de meeste belgische pretparken dat ze geen daling zagen in de bezoekercijfers. Maar de crisis heeft jaren doorgeteerd en bezoekerscijfers zeggen niets, je moet kijken naar de bestedingen en de winst. Allicht werd uit angst al preventief met kortingen gezwaaid, de albert heijn kortingen zijn toen ook begonnen met de Efteling in die periode. Als je de opeenvolgende jaren beschouwt van de financiële crisis en de Europese schuldencrisis heb ik in een eigen 'analyse' van de Belgische parken (via de neergelegde jaarrekeningen van de Nationale Bank van België) gemerkt dat dit helemaal geen goede jaren waren (ook al kwam dit niet zo naar buiten).

Als parken iets naar buiten brengen is het meestal een goed-weer-show, dat is waar. Maar de parken spraken over meer dan 'geen daling': de consensus leek dat het een topjaar was voor de parken. Hier (https://www.hbvl.be/cnt/eid41858/extern-bobbejaanland-lokt-deze-zomer-meer-bezoekers) spreekt onze favoriete verdwenen parkdirecteur over een stijging in bezoekers van acht %, en dat leek overal (https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gouden-zaken-voor-attractieparken-tijdens-paasvakantie~a4eb0d32/) zo te zijn.

Dit zijn echter natuurlijk slechts de bezoekersaantallen en niet de winst die gemaakt is... Daar heb ik geen zicht op, maar voel je vrij jou eigen analyse met ons te delen: mijn interesse is gewekt!


Merk ook dat dit onder de fans de magere jaren waren omdat er niet geïnvesteerd werd uit onzekerheid over de toekomst. Bij de recente economische opsmuk zie je ook overal in Europa de nieuwe attracties aangekondigd worden. Mijn these is dat onzekerheid over de toekomst en de te verwachten macro-economische downturn nefast zijn voor het groeipotentieel en de investeringen in de Briste parken.

2009-2013 waren magere jaren voor Belgische parken inderdaad, op Plopsaland na. Maar ik vond deze jaren zeker niet minder dan wat ervoor kwam. BJL heeft tijdens de crisis ongeveer exact evenveel investeringen gedaan (Dizz, 2011), Walibi heeft er ook ongeveer even veel gedaan: zo goed als niets, tenminste niet in nieuwe rides. Maar ik merk dat we het er wel over eens zijn dat er waarschijnlijk minder nieuwe attracties naar de Britse parken komen.

Overigens blijf ik denken dat de bezoekersaantallen - en dus ook de omzet, tenminste in Pond - er sterk op vooruit gaat gaan in de Britse parken, of tenminste degene die het slim aanpakken. Misschien een onnozel voorbeeld, maar ik heb eens een oude, mondige Brit ontmoet die verbaasd was dat ik hem vertelde dat ik wel eens naar Blackpool was geweest. Hij kon niet bedenken wat ik daar te zoeken had, omdat het een plek was die zelfs veel Britten ondertussen verafschuwden: vergane glorie van in de periode voordat het eiland zo goed verbonden was met de rest van de EU, zo verwoorde hij het min of meer.
Nu denk ik niet dat er een golf van nationale trots door de UK gaat gaan die alle Britten massaal naar hun gezellige stranden en de parken aldaar stuurt. Ik denk eerder dat een fors deel van de Britten hun buitenlandse vakanties gaan afwegen tegen het feit dat het hen een pak meer kost, dat ze ervoor een visum moeten aanvragen en dat ze god weet ik wat voor controle's door moeten. Dan lijkt een vakantiehuisje nabij Alton Towers of een krakkemikkig hotelkamertje aan de Ierse zee ineens wel héél aanlokkelijk, lijkt me.


Het dalende pond maakt het voor ons inderdaad interessanter om naar de UK te gaan, en maakt ook in de UK export goedkoper. Echter heeft het dalende pond ook nefaste gevolgen voor de binnenlandse koopkracht omdat oa geïmporteerde voeding duurder zal worden. Een dalende reële koopkracht is geen goed vooruitzicht voor de amusementsindustrie mijn inziens.

Klopt, maar dit argument kan twee richtingen uit en het is volgens mij puur wat je zelf gelooft: ofwel maakt de gemiddelde Brit de verstandige afweging geen flink deel van zijn loon uit te geven aan een luxeproduct als een pretpark, ofwel doen ze dat wel. Misschien - zoals ik al opperde - als goedkoper alternatief voor een buitenlandse vakantie. Persoonlijk denk ik dat 'pretparken bezoeken', ondanks de mindere jaren van de Britse parken, zodanig zit ingeburgerd in de gemiddelde Brit dat ze dit niet snel gaan laten vallen. Maar misschien doen ze het toch.


Ten laatste wil ik nog toevoegen dat er gewoon heel veel known unknows en unknonw unknows zijn die voorspellingen heel moeilijk maken en je altijd wel een Brexiteer zal kunnen vinden die alles omdraait wat ik net heb beschreven.

Same, ik vind het dan ook zeer interessant om op deze manier erover te kunnen discussiëren!

@Earlyspencer: waarschijnlijk heb je gelijk en ik moet toegeven dat ik de bouw van beide banen niet echt heb gevolgd. Maar volgens mij is het wel mogelijk hoor: Pegasus is op minder dan acht maanden besteld en geopend, en de familie Thompson van Blackpool heeft volgens mij wel een plekje vooraan het orderboekje van Mack kunnen versieren met hun connecties. Waarschijnlijk is het niet, maar mogelijk? Ongetwijfeld zijn er wel leden die het tegendeel kunnen bewijzen door aan te tonen dat de plannen al veel eerder rond waren :p.

coasterfrenzy
22-01-19, 09:21
Icon was sowieso gepland om een jaar eerder te openen, maar is uiteindelijk opgeschoven.

Een jaar geleden (bij het verdwijnen van de muis) sprak BPB ook al van "ruimte maken voor iets nieuws". Nu ben ik wel benieuwd hoe lang dit gaat duren. Maar inderdaad.. Voor de start van de bouw van iets dat custom gemaakt moet worden gaat doorgaans 2 jaar plannen vooraf (dat is tenminste de tijd die ik al bij meerdere projecten gehoord heb). Bij complexe en zwaar gethemede projecten is dat eerder richting de 5 jaar (maar dan zie je dat de bouwtijd ook langer is), denk aan zoiets als Klugheim. Ik denk dat Blackpool ergens er tussenin zit, gezien wel een aardig stukje infrastructuur verlegd is en er rekening moest worden gehouden met steeplechase, maar de rest van de layout van Icon redelijk simpel bedacht kon worden gezien er veel ruimte is gemaakt zonder obstakels.


Voor wat betreft het bezoeken van Engeland als toerist: Engeland maakt ook nu al geen deel uit van de Schengen zone. Dat betekent dat een paspoort of ID controle altijd aan de orde is (anders dan wanneer je bijvoorbeeld de grens naar Frankrijk of Duitsland kruist) en dat je dezelfde verantwoordelijkheden hebt bij het melden van zaken bij de douane als bij veel buiten-europese landen.

Nu heeft GB het recht om de ID kaart te gaan weigeren, maar dat zou heel stom zijn. Daarmee blokkeren ze namelijk vooral zichzelf aangezien dat betekent dat hun eigen onderdanen ook geen ID kaart meer mogen hebben en voor een paspoort zullen moeten kiezen. Je hoeft niet bij de EU of the Schengen te horen om een ID te accepteren.

In elk geval is al vast gelegd dat de ID kaart nog tot 5 jaar na de overangsperiode geldig blijft in GB. Dus tot 2024 kunnen we sowieso nog gebruik maken van de ID kaart om naar GB te gaan.

Wat betreft Chaos op de weg: Dat is er nu ook al en wordt veroorzaakt door de strenge controles op alle vrachtwagens die de grens over moeten. Ik denk niet dat voor personenauto's er veel gaat veranderen, aangezien GB nu ook al geen deel van Schengenzone is. Wel kan het zijn dat de strenge controles op vrachtwagens nog strenger worden, maar dat kan eventueel opgevangen worden als men er voor zorgt dat personenauto's langs de vrachtwagens kunnen en apart gecontroleerd kunnen worden (alhoewel ik Engeland er wel toe in staat zie om te blijven aanmodderen met veel te weinig capaciteit).

Earlyspencer
22-01-19, 10:45
Nu heeft GB het recht om de ID kaart te gaan weigeren, maar dat zou heel stom zijn. Daarmee blokkeren ze namelijk vooral zichzelf aangezien dat betekent dat hun eigen onderdanen ook geen ID kaart meer mogen hebben en voor een paspoort zullen moeten kiezen.

De UK kent voor z'n inwoners geen ID. Dat is één van de aantrekkelijke redenen voor de transmigranten (samen met zeer goed georganiseerd zwartwerk ginds en de UK zien als een springplank richting de US of A). Wat wel een issue is voor de UK'ers: hun bordeauxkleurig paspoort (net als bij ons niet verplicht, i.t.t. ons ID) is wel noodzakelijk voor buitenlandse reizen en vermeldt tot op heden iets in de zin van EU-proof. Dat moet bij een no deal vervangen worden door een puur UK-paspoort, blauw van kleur. Het doet het hart van menig nostalgische UK'er sneller slaan, maar voor de doorgaans jongere reislustigen betekent dat inderdaad veel gedoe en kosten.



In elk geval is al vast gelegd dat de ID kaart nog tot 5 jaar na de overangsperiode geldig blijft in GB. Dus tot 2024 kunnen we sowieso nog gebruik maken van de ID kaart om naar GB te gaan.

Er is - excusez le mot - geel hol vastgelegd aangaande ID's van inkomende EU'ers, of het nu trippers, studenten of (arbeids)migranten zijn. Zoals ik al meldde: een overgangsperiode voor EU'ers met ID stond in het May-EU-plan en dat is recent verworpen door het Britse parlement. Het artikel van Ignace gaat uit van wat eventueel volgt op een no deal, en die term mag je vrij letterlijk nemen.



Wat betreft Chaos op de weg: Dat is er nu ook al en wordt veroorzaakt door de strenge controles op alle vrachtwagens die de grens over moeten. Ik denk niet dat voor personenauto's er veel gaat veranderen, aangezien GB nu ook al geen deel van Schengenzone is. Wel kan het zijn dat de strenge controles op vrachtwagens nog strenger worden, maar dat kan eventueel opgevangen worden als men er voor zorgt dat personenauto's langs de vrachtwagens kunnen en apart gecontroleerd kunnen worden (alhoewel ik Engeland er wel toe in staat zie om te blijven aanmodderen met veel te weinig capaciteit).

Wat die files voor automobilisten betreft: in de haven zijn er natuurlijk aparte lanes voor vrachtwagens, maar die zijn er niet of toch minder op de toegangswegen naar de havens. Daar kunnen zich dan monsterfiles manifesteren. Als je bootje om 20:30 vertrekt, volstond het voor een controlefreak als mezelf om te mikken op een aankomsttijd in de haven rond 18:00, eventueel wat verlaat vanwege 'normale' files. Nu moet je er misschien best nog vroeger zijn, of althans vroeger vertrekken en rekening houden met meer oponthoud.

Ja, ik klink pessimistisch. Om één of andere reden - voer voor psychologen - koppel ik de laatste jaren een portie stress aan m'n pretpark-uitjes. Het al dan niet heropenen van een Zweedse woodie, de vertraging van een stalen Pool, politiek onrustig Catalonië, de stakingsgolf bij Ryanair, met kinderen maar zonder moeder de Shengenzone verlaten (zie epiloog http://board.pretparken.be/showthread.php?1015-TR-Blackpool-Pleasure-Beach-21-amp-22-aug-2018). Waarom ik dan rond de kerst beslist heb voor Alton & Drayton in april? Omdat we krak hetzelfde deden in 2014: vroege Paasvakantie in België en quasi nergens anders. En hoe langer ik bleef wachten met boeken, hoe meer de prijzen (voor b.v. de ferry) stegen. Aan het lagere pond zal ik niet zo veel hebben, ik ga op een vierdaagse geen anderhalf maandloon opdoen ginds.

Ik snap best dat de foliticians (naar UB40) er een profileringsspelletje van maken. Ze wegen af wat ze de de minste stemmen gaat kosten: 1. het negeren van de stem van het (misleide?) volk 2. de onkunde om akkoorden te smeden 3. de chaos van een no deal 4. plooien voor de EU. En die EU speelt ook een smerig - maar begrijpelijk - spelletje: hoe meer chaos in de UK, hoe minder aldere lidstaten geneigd zullen zijn om de EU te verlaten. Wees maar zeker dat de heer ... (zelfcensuur) en mevrouw ... (idem) nu minder stemmen zullen rapen met een Nexit respectievelijk Frexit dan één of twee jaar geleden.

coasterfrenzy
22-01-19, 14:22
Er is - excusez le mot - geel hol vastgelegd aangaande ID's van inkomende EU'ers, of het nu trippers, studenten of (arbeids)migranten zijn. Zoals ik al meldde: een overgangsperiode voor EU'ers met ID stond in het May-EU-plan en dat is recent verworpen door het Britse parlement. Het artikel van Ignace gaat uit van wat eventueel volgt op een no deal, en die term mag je vrij letterlijk nemen.


Klopt. Ik had me vergist. Dat is enkel als de EU en GB wél tot een akkoord komen. Maar daar gaat het hier niet om. In dat geval kun je de ID kaart in elk geval nog tot 1 januari 2021 gebruiken. Dus ook dan voorlopig nog geen onrust.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit/vraag-en-antwoord/heb-ik-na-de-brexit-een-paspoort-nodig-voor-een-bezoek-aan-het-verenigd-koninkrijk


BTW: Planningsstress kan eventueel helpen door op je laatste dag Dreamland Margate te bezoeken vanaf die kant naar de haven van Dover te rijden. De file staat doorgaans de andere kant op. Je komt er dan misschien wel nog een beetje in terecht, maar wel pas heel laat.

Earlyspencer
22-01-19, 16:24
Thx voor de hint, maar het wordt - fingers crossed - R'dam-Hull-R'dam. De eerste dag enkel York, dan 3 pretpark-dagen en de laatste dag het zwemparadijs in Stoke (ziet er beter uit dan dat van AT) en de ferry terug. Sowieso geen pretparken op vaardagen voor ons.

Rein
22-01-19, 16:45
Alton Towers stelt alvast in een onderzoek vast dat de Britten extra geld zouden gaan uitgeven aan familie-activiteiten, inclusief pretparkbezoekjes:
https://blooloop.com/news/brexit-leisure-spending/

droesie
22-01-19, 22:02
Alton Towers stelt alvast in een onderzoek vast dat de Britten extra geld zouden gaan uitgeven aan familie-activiteiten, inclusief pretparkbezoekjes:
https://blooloop.com/news/brexit-leisure-spending/

Sorry, maar dat artikel en 'onderzoek' zijn gewoon belachelijk. Ik heb het artikel even gelezen en geklikt op de andere artikelen waar ze naar verwijzen en dit is gewoon gratis reclame van Alton Towers door met een onderzoekje in de publiciteit te komen. Merk ook op dat in een ander gelinkt artikel de baas van Merlin zegt dat de huidige stand van de pond goed is om Britten niet naar het buitenland te laten gaan en het voor Europeanen goedkoper maakt om de UK te bezoeken. Maar hij zegt dat voor zowel voor bezoekers als arbeidskrachten 'freedom of movement' moeten blijven doorgaan om een positief effect te zien. Exact de zaken die op de helling staan bij een no deal Brexit.


2009-2013 waren magere jaren voor Belgische parken inderdaad, op Plopsaland na. Maar ik vond deze jaren zeker niet minder dan wat ervoor kwam. BJL heeft tijdens de crisis ongeveer exact evenveel investeringen gedaan (Dizz, 2011), Walibi heeft er ook ongeveer even veel gedaan: zo goed als niets, tenminste niet in nieuwe rides. Maar ik merk dat we het er wel over eens zijn dat er waarschijnlijk minder nieuwe attracties naar de Britse parken komen.

2009 was inderdaad eigenlijk gewoon een zeer goed jaar (ook in de omzet en winstcijfers, nu ik ze er even heb bijgehaald), nadien werden vele slechtere resultaten neergezet. Dit kan komen door een vertragingseffect tussen de schok en het gedragsaanpassing of op de korte termijn hogere bestedingen dicht bij huis en op lange termijn gewoon mindere bestedingen. Eventueel kan er ook inderdaad op de korte termijn voor de UK zijn positieve schok voorkomen door de vakanties dichterbij, maar zoals ik gisteren op schreef geloof ik niet dat dit op de lange termijn blijft gelden.

Overigens werd er echt wel minder geïnvesteerd in de economisch slechtere jaren. Bobbejaanland is een wat apart geval dat precies gewoon elke vier jaar een nieuwe attractie opent. Ik kan dit staven met de jaarrekeningen maar ook anekdotisch: zie je Walibi Belgium nog uitpakken met de 7 opknapwerken (schilderen Vampire/Flash Back), of wat het ook mocht zijn. Wat ik als econoom en pretparkfan echt fascinerend vind is dat blijkbaar de prestaties toch echt wel samenvielen met de macro-economische context (zie afbeelding waaruit ik over de jaren de bedrijfswinst eens heb vergeleken: https://i.imgur.com/iQ9i3c1.png), en ik daarom min of meer hetzelfde verwacht bij een no-deal. Mocht je interesse hebben in meer cijfers kan ik ze nog wel eens uploaden, heb gewoon alles dat online beschikbaar is in een excel gezet.

Earlyspencer
22-01-19, 23:21
Het argument uit dat Brits web-artikel over Alton Towers overtuigt ook mij geenszins. Mensen in de UK zouden als vorm van escapisme nu massaal naar een pretpark gaan, om te ontsnappen aan de toegenomen stress rond de Brexit. Really? De enige voor mij duidelijke reden voor een eventuele toename van Britse bezoekers in Britse parken is in dit forum-topic recent al meermaals aangehaald.

Misschien speelt wel een regionaal aspect een rol. De dag van het afketsen van May's A-plan was ze voor de wereldpers in één of ander bedrijf in Stoke aanwezig. Dat is toevallig de regio van Alton Towers maar - vanuit May's standpunt veel minder toevallig - de regio met zowat de hoogste Leave-score (volgens de VRT-Nieuws-reportage van die dag). En misschien wil Alton Towers met zo'n artikeltje de (lokale) Brexiteers wat paaien, net zoals May deed.

@droesie: Mooie grafiek hierboven! Typ voor je link '' en na je link '' en iedereen ziet 'em meteen zonder te moeten klikken. Ik ben economisch een halve leek, maar stel me toch altijd vragen bij winstcijfers. Worden deze soms niet kunstmatig afgerond ... naar beneden? Omdat er zo iets bestaat als winstbelasting. Een deel van die winst zou dan kunnen worden geschrapt voor niet noodzakelijke onkosten (of in de broekzak van de grote baas). Minder winst betekent ook minder dividenden moeten uitbetalen e.d. Ja, de geest van Van Rossem is over mij neergedaald en ja (bis), ik weet dat daar van staatswege controles op bestaan.

droesie
24-01-19, 22:44
@droesie: Mooie grafiek hierboven! Typ voor je link '' en na je link '' en iedereen ziet 'em meteen zonder te moeten klikken. Ik ben economisch een halve leek, maar stel me toch altijd vragen bij winstcijfers. Worden deze soms niet kunstmatig afgerond ... naar beneden? Omdat er zo iets bestaat als winstbelasting. Een deel van die winst zou dan kunnen worden geschrapt voor niet noodzakelijke onkosten (of in de broekzak van de grote baas). Minder winst betekent ook minder dividenden moeten uitbetalen e.d. Ja, de geest van Van Rossem is over mij neergedaald en ja (bis), ik weet dat daar van staatswege controles op bestaan.

Winstcijfers zeggen uiteraard niet alles, en vaak moet je ook rekening houden met zaken zoals afschrijvingen, management vergoeding en intercompany verschuivingen. Al zou ik ook niet overdrijven met de onbetrouwbaarheid, het zijn geen kleine familiebedrijfjes waar de zaakvoerders ook de aandeelhouders zijn. Alle parken zitten in een internationale groep, of Plopsa. Bovenstaande grafiek was ook de operationele winst, wat de echt enkel naar de winstgevend van de operatie kijkt en niet naar intercompany schuldaflossingen of belastingen op het resultaat.

Omzet vergelijken kan soms overzichtelijker zijn, maar dat heeft dan weer het probleem van veranderingen in volume. In onderstaande grafiek zie je bijvoorbeeld in 2010 de duidelijke dip voor Belparcs (WaBe+BWP+Aqualibi) door de renovatie van Aqualibi. Anderzijds zit bij de omzet explosie van Plopsa ook de opening van Plopsa-aqua. Het geeft dus niet correct de performantie weer maar ook volume veranderingen. Plopsa zit duidelijk nog in een expansieve fase vergeleken met de andere parken. Al moet er ook gezegd worden dat je zowel in deze grafiek als de vorige ook ziet dat de crisisjaren de groei voor Plopsa druktte. Ten laatste vind ik het heel onthutsend dat Bobbejaanland in 2017 minder omzet draaide als in 2008, en dat zonder rekening te houden met inflatie.

https://i.imgur.com/qzkqodp.jpg