PDA

Bekijk Volledige Versie : [Poll] Comeback van Winter Bellewaerde: ja of neen?



simon
26-11-18, 17:36
In 2005 pakte Bellewaerde uit met een Belgische primeur: als eerste Belgische pretpark opende het zijn deuren tijdens de winterperiode, met een aangepast programma met enkele tijdelijke attracties. In 2010 hield men hiermee op.

In Plopsaland groeit het event jaar na jaar, dus kunnen we daar toch van een succes spreken. Ook Winter Efteling is dit jaar toe aan de 20e editie!

Vandaar mijn vraag: moet Bellewaerde de deuren opnieuw openen in de winter, ja of neen? Of zie je het liever bij een ander park gebeuren?

simon
26-11-18, 17:40
Ik trap meteen af met een 'ja'. Voor België kan je in de winter enkel terecht in Plopsaland De Panne, waar het event volgens mij best succesvol is. In Boudewijn Seapark, Plopsa Indoor Hasselt en Mega Speelstad kan je natuurlijk ook terecht, maar die zijn toch wel meer naar kinderen gericht...

Ik zie het dan ook graag terugkomen in Bellewaerde, waar ik het jammer genoeg zelf nooit in levende lijve ervaren heb. Het hele park hoeft daarom niet open te zijn, maar de dieren blijven in de winter ook zitten en moeten dan ook verzorgd worden. Ik zou dus een winteropening hier zeker gepast vinden.

Ignace
26-11-18, 19:02
Ik heb gestemd op nee. Ik ga in de zomer al niet naar Bellewaerde, laat staan als het koud is :)

Alle gekheid op een stokje: Bellewaerde is hier gewoon bij lange niet geschikt voor. Teveel van het aanbod is enkel geschikt voor mooi weer (de leukste attracties vind ik de rapid en Niagara, wat blijft er dan nog over...), hiervoor hebben ze zelf gezorgd toen ze hun beste (indoor)attractie vervangen hebben met een attractie die helemaal niet zo weervast is omdat die toch even naar buiten gaat. Niet alleen qua attracties, maar ook qua voorzieningen is er veel te weinig indoor: ik heb al verhalen gehoord dat mensen zich nergens kunnen opwarmen binnen omdat het restaurant in kinderland afgehuurd was.


Anders dan Plopsaland, ligt Bellewaerde ook veel te ver van de beschaafde wereld om het voor mij - en ik neem anderen - de moeite te maken om er toch heen te gaan in de kou. Bij Plopsaland kan ik me de trein of tram direct het park binnenwandelen, bij Bellewaerde moet ik nog eerst in de kou op de bus staan wachten. Leuk is anders.

Winter Bellewaerde was een vreemd, maar totaal onterecht probeersel als je het mij vraagt. Desalniettemin zie ik ze de inkomzone - Pepinoland voor de die-hards - nog wel opengooien in de weekends wanneer het waterpark open is.

etwien
26-11-18, 20:33
Winter Bellewaerde herinner ik mij vooral als een zeer amateuristisch opgezette try-out die er niet in slaagde een goeie indruk na te laten (niet gek als je park dat ook in het gewone seizoen niet kan).

De argumenten die Ignace aanhaalt zijn dan ook boenk erop. Het bedroevend aantal winter vaste attracties is enkel gedaald de afgelopen jaren, en er lijken mij leukere dingen te zijn in de winter dan te staan aanschuiven op 25 meter hoogte voor een wannabe Alpine Coaster.

Verder is er op gebied van horeca inderdaad ook zeer bedroevend weinig aanbod. De helft van de overdekte horecapunten staat al jaren weg te rotten of zijn verdwenen.

Als er 1 Belgisch park voldoende indoor alternatieven heeft voor een winteropening is het Bobbejaanland, maar daar ga ik niet verder over uitwijken, because Bobbejaanland ...

Polletje
27-11-18, 00:55
Ik kan het me ook moeilijk voorstellen daar.
Bespaar hen en de klant aub van een half georganiseerd evenement erbij.
Of ze zouden met iets heel strafs voor de dag moeten komen om de concurrentie te doen rillen van de kou?

jefke88
27-11-18, 10:26
No, thanks. Het trok destijds echt op niets. Je kon je als bezoeker ook werkelijk nergens verwarmen. Het grote restaurant was destijds bij een bezoek afgehuurd. Er zaten wel geteld 4 man binnen en buiten lag sneeuw bij -3°C. Toch werden we in het Frans naar buiten gegooid. Uit ellende hebben we gewoon 3 of 4 keer die 4D-film bezocht, omdat die zaal als enige verwarmd was.

Ik weet dat ik toen nog een ellelange klachtenbrief naar het park gestuurd heb, maar ik wacht 10 jaar na de feiten nog altijd op antwoord.

Dus nee, in Bellewaerde wil je echt niet zijn in de winter.

Rickie97
08-01-19, 10:17
Rare reacties hierboven, vind ik eerlijk gezegd. Ik heb er hele leuke herinneringen aan. (Ja, die Ieperling is hier weer om zijn thuispark te verdedigen hoor. :p)

Niet het hele park was open, het was maar een deel ervan. Dawson Duel zou helemaal niet open zijn, dat argument slaat nergens op. Enkel het stuk van ingang A tot Mexico was open dacht ik, Canada niet.

Volgens mij mikte men ook helemaal niet op een groot publiek, maar op mensen uit de buurt. Het was eerder kleinschalig van opzet, bedoeld om gezellig te zijn voor een rustig uitstapje in de Kerstvakantie voor gezinnen met kinderen. (Waarmee je sowieso al geen twee uur rijdt voor zoiets). Dat je je nergens kon verwarmen vind ik ook weer een vreemde uitspraak. Ik herinner mij dat wij altijd in de Saloon in het cowboydorp gingen opwarmen. Ik heb thuis twee thermosbekers voor warme koffie (of chocomelk voor de liefhebbers) liggen uit 2008 en 2009. Ik heb toevallig onlangs nog eens een wandeling gedaan in de kou en iemand had een thermos warme chocomelk mee. Elk één slok van de thermos was voor ons al genoeg om weer warm genoeg te hebben. Dat was toen voor ons ook zo: gewapend met de thermosbekers konden we makkelijk heel de dag buiten zijn.

En dan is er nog de 4D-cinema, of de grote tent achteraan met de wintershow waar een groot warmtekanon stond waarmee je zelfs bijna nog te warm had als je je jas uitdeed. (Zo heb ik het toch ervaren.) En ik weet niet meer of hij toen open was, maar Los Piratas was er ook nog. Al werd dat gebouw wel niet echt verwarmd, denk ik. In het carrouselrestaurant zijn wij zelfs niet geweest, we hadden er geen nood aan om nog extra lang binnen te gaan zitten of zo. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat je naar een winter-evenement zou gaan en dan klagen dat het te koud is. :p Ik zag Winter Bellewaerde als een grote kerstmarkt met attracties. Naar een kerstmarkt ga je toch ook niet om binnen in de warmte te zitten. En het voldane gevoel achteraf om na een leuke dag weer in de warme auto naar huis te rijden is dan toch des te leuker? :)

Daarnaast was er op het Mexicoplein een schaatspiste en was er nog extra entertainment, ik herinner mij dat het koor van Boezinge er nog een optreden gegeven heeft bijvoorbeeld.

De reacties hierboven doen uitschijnen dat ze het park gewoon hadden opengegooid zonder meer, maar er zat wel degelijk veel werk in. Qua decoraties alleen al overtrof het zelfs de Halloweenperiode (vonden wij). Het is niet dat men er geen moeite instak, integendeel. En zelfs de Boomerang was open (zolang het niet sneeuwde). Ik denk dat je over het aanbod dus echt niet kon klagen voor de prijs die men toen vroeg. Je moet er gewoon niet naartoe gaan met het idee dat je naar een standaard dagje pretpark gaat.

@Simon, voor de dieren zou je het toch ook niet moeten gedaan hebben denk ik, met die temperaturen zitten die binnen en ik denk niet dat je in Bellewaerde de dieren kan zien als ze binnen zitten. Het was echt wel met een kerstmarkt-idee dat je ernaartoe moest gaan.

Ik begrijp volkomen dat je hiervoor uit Brussel of Antwerpen niet afkomt, maar dat was volgens mij ook de bedoeling niet. Maar voor de mensen uit de streek was dit een heel leuk evenement. Maar dit was nu net ook het probleem: verwarming in gebouwen die niet voor de winter gebouwd zijn en extra entertainment zijn natuurlijk niet goedkoop, gecombineerd met deze kleinschaligheid bracht het niet genoeg op en daardoor is men er uiteindelijk ook mee gestopt.

jefke88
08-01-19, 10:59
Rare reacties hierboven, vind ik eerlijk gezegd. Ik heb er hele leuke herinneringen aan. (Ja, die Ieperling is hier weer om zijn thuispark te verdedigen hoor. :p)

Niet het hele park was open, het was maar een deel ervan. Dawson Duel zou helemaal niet open zijn, dat argument slaat nergens op. Enkel het stuk van ingang A tot Mexico was open dacht ik, Canada niet.

Volgens mij mikte men ook helemaal niet op een groot publiek, maar op mensen uit de buurt. Het was eerder kleinschalig van opzet, bedoeld om gezellig te zijn voor een rustig uitstapje in de Kerstvakantie voor gezinnen met kinderen. (Waarmee je sowieso al geen twee uur rijdt voor zoiets). Dat je je nergens kon verwarmen vind ik ook weer een vreemde uitspraak. Ik herinner mij dat wij altijd in de Saloon in het cowboydorp gingen opwarmen. Ik heb thuis twee thermosbekers voor warme koffie (of chocomelk voor de liefhebbers) liggen uit 2008 en 2009. Ik heb toevallig onlangs nog eens een wandeling gedaan in de kou en iemand had een thermos warme chocomelk mee. Elk één slok van de thermos was voor ons al genoeg om weer warm genoeg te hebben. Dat was toen voor ons ook zo: gewapend met de thermosbekers konden we makkelijk heel de dag buiten zijn.

En dan is er nog de 4D-cinema, of de grote tent achteraan met de wintershow waar een groot warmtekanon stond waarmee je zelfs bijna nog te warm had als je je jas uitdeed. (Zo heb ik het toch ervaren.) En ik weet niet meer of hij toen open was, maar Los Piratas was er ook nog. Al werd dat gebouw wel niet echt verwarmd, denk ik. In het carrouselrestaurant zijn wij zelfs niet geweest, we hadden er geen nood aan om nog extra lang binnen te gaan zitten of zo. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat je naar een winter-evenement zou gaan en dan klagen dat het te koud is. :p Ik zag Winter Bellewaerde als een grote kerstmarkt met attracties. Naar een kerstmarkt ga je toch ook niet om binnen in de warmte te zitten. En het voldane gevoel achteraf om na een leuke dag weer in de warme auto naar huis te rijden is dan toch des te leuker? :)

Daarnaast was er op het Mexicoplein een schaatspiste en was er nog extra entertainment, ik herinner mij dat het koor van Boezinge er nog een optreden gegeven heeft bijvoorbeeld.

De reacties hierboven doen uitschijnen dat ze het park gewoon hadden opengegooid zonder meer, maar er zat wel degelijk veel werk in. Qua decoraties alleen al overtrof het zelfs de Halloweenperiode (vonden wij). Het is niet dat men er geen moeite instak, integendeel. En zelfs de Boomerang was open (zolang het niet sneeuwde). Ik denk dat je over het aanbod dus echt niet kon klagen voor de prijs die men toen vroeg. Je moet er gewoon niet naartoe gaan met het idee dat je naar een standaard dagje pretpark gaat.

@Simon, voor de dieren zou je het toch ook niet moeten gedaan hebben denk ik, met die temperaturen zitten die binnen en ik denk niet dat je in Bellewaerde de dieren kan zien als ze binnen zitten. Het was echt wel met een kerstmarkt-idee dat je ernaartoe moest gaan.

Ik begrijp volkomen dat je hiervoor uit Brussel of Antwerpen niet afkomt, maar dat was volgens mij ook de bedoeling niet. Maar voor de mensen uit de streek was dit een heel leuk evenement. Maar dit was nu net ook het probleem: verwarming in gebouwen die niet voor de winter gebouwd zijn en extra entertainment zijn natuurlijk niet goedkoop, gecombineerd met deze kleinschaligheid bracht het niet genoeg op en daardoor is men er uiteindelijk ook mee gestopt.

Dit is meer dan 10 jaar geleden, toen de klimaatkwestie nog niet zo speelde en de winters nog ijskoud waren ;). Die dagen dat ik er was, was het ijskoud. Er lag sneeuw, 1 dag was het spekglad, het vroor de hele dag, het waaide en de gevoelstemperaturen lagen ver onder 0. Het restaurant mochten we niet binnen, want afgehuurd dus veel opties om je eten in een warme omgeving op te eten waren er niet. En ja, ik denk dat iedereen zich wel eens graag verwarmd als je een hele dag in de ijzige koude rondloopt. Waarom zet de Efteling, Bokrijk, Phantasialand anders van die vuurkolven? Gezelligheid en nog meer om je aan te verwarmen toch?

Je laatste alinea haalt heel je betoog onderuit trouwens. Je vindt mijn reactie raar omdat ik het te normaal vind blijkbaar dat je je tijdens de winter ergens kan verwarmen in een pretpark maar zegt nu zelf dat het event gefaald zou zijn vanwege het gebrek eraan/niet geschikt zijn van de gebouwen. Dit is nét het probleem dat ik dus aanhaalde...

Rickie97
08-01-19, 11:36
Sta mij toe in omgekeerde volgorde op je bericht te reageren :p


Je laatste alinea haalt heel je betoog onderuit trouwens. Je vindt mijn reactie raar omdat ik het te normaal vind blijkbaar dat je je tijdens de winter ergens kan verwarmen in een pretpark maar zegt nu zelf dat het event gefaald zou zijn vanwege het gebrek eraan/niet geschikt zijn van de gebouwen. Dit is nét het probleem dat ik dus aanhaalde...

De gebouwen zijn er niet op gebouwd om in de winter gebruikt te worden en dus is het enorm kostelijk om ze te verwarmen. Maar ze deden het wel. Ik weet dat je het aanhaalde en beaam het probleem. Mochten de gebouwen meer geschikt zijn zou dit niet zo kostelijk geweest zijn en als er meer gebouwen of meer indoor dingen zouden zijn, zouden ze het evenement groter kunnen gemaakt hebben. Maar het was nu eenmaal geen groot evenement en als je er met die verwachting naartoe ging keer je uiteraard teleurgesteld terug. Nogmaals, je moest ernaartoe gaan met het idee van een grote kerstmarkt met attracties, en dan was het een hele leuke dag.

Dat het mijn "betoog onderuit haalt", kan goed zijn, ik probeer ook niks goed te praten of zo (het was niet serieus bedoeld dat ik "mijn thuispark kom verdedigen"), ik geef gewoon mijn mening en dat de gebouwen er niet voor gebouwd zijn is gewoon een feit dat ik niet ga ontkennen.


Dit is meer dan 10 jaar geleden, toen de klimaatkwestie nog niet zo speelde en de winters nog ijskoud waren ;). Die dagen dat ik er was, was het ijskoud. Er lag sneeuw, 1 dag was het spekglad, het vroor de hele dag, het waaide en de gevoelstemperaturen lagen ver onder 0. Het restaurant mochten we niet binnen, want afgehuurd dus veel opties om je eten in een warme omgeving op te eten waren er niet. En ja, ik denk dat iedereen zich wel eens graag verwarmd als je een hele dag in de ijzige koude rondloopt. Waarom zet de Efteling, Bokrijk, Phantasialand anders van die vuurkolven? Gezelligheid en nog meer om je aan te verwarmen toch?

Dat het restaurant afgehuurd was zonder dat je dit op voorhand kon weten valt natuurlijk ook niet goed te praten. Dat er geen vuurkorven waren: misschien voor de veiligheid? Met Halloween doen ze dat tegenwoordig wel dus nu zouden ze dat misschien ook doen. Maar dat zou inderdaad al heel wat schelen om je aan te verwarmen.

Dat je je graag eens wil verwarmen begrijp ik natuurlijk helemaal, maar je reageert niet op alle andere opties die ik zei? En geen fan van warme drank? Echt een serieus onderschatte manier om jezelf te verwarmen hoor :p

Nu, ik heb respect voor ieders mening hoor, en zonder de feiten te negeren, dit is de mijne. :)

Earlyspencer
08-01-19, 11:49
Liever een winteropening in een ander (Belgisch) (pret)park, namelijk... Walibi.

Met de waterattracties dicht maar met binnenkort nog een nieuwe darkride, hebben ze toch al één en ander dat overdekt is: CoT, botsauto's, madhouse, theekopjes, 4D, ... Ik ken de huidige toestand niet van het show-gebouw achteraan nabij CoT. Als daar ook al iets overdekt kan of nog liever: volledig binnen, wordt Walibi toch wel een dagvullend park in de winter, op voorwaarde dat de coasters de koude aankunnen. En heb je nog tijd over: het zwemparadijs in of een circustent op de parking of beter: ergens in het park.

Walibi heeft dan ook z'n ligging mee met een treinstation en de relatieve nabijheid van BXL. Ze kunnen des winters dus meer van de locals leven dan 'Bachten de Kupe' = het stukje rest-Vlaanderen (sic) tussen de IJzer en de Franse 'schreve'. Dat ook PDP daar ligt, ondermijnt mijn betoog niet, omwille van het kusttoerisme, het o.v. en de sterke kindergerichte IP, met dus voldoende binnendeurse attracties. Ik begin die visionaire €conomische strategie van Gert, VDK en Hans steeds meer te waarderen (ondanks de reclame-overkill, terecht aangekaart in een recent artikel).

Bellewaerde en Plosa Coo zijn by far de parken in België met het zwakste overdekt aanbod. Maar dat hoeft ook niet, het is juist extra charmant wanneer je het deels van beestjes-gapen moet hebben. Ik herinner me ook nog een krantenartikel over die onverwacht strenge winter destijds, waardoor winter-Bellewaerde een fiasco was (qua bezoekers). Al kunnen de perifere ligging en het beperkt attractie-aanbod ook hebben meegespeeld.

Fact: wij zijn ook niet zo Weinacht-gericht als de Duitsers of de Scandinaviërs. Onlangs was ik in Liseberg. Met o.a. Helix, de Banaan, de valtoren en Uppswinget seizoensgebonden dicht, had ik wat m'n reserves. Maar met een ijs-bestendige B&M en veel kerstmarkt-sfeer is het toch een aanrader. De flume en de rapid waren er natuurlijk ook dicht. Maar het station van laatstgenoemde was omgebouwd tot een soort postsorteercentrum van de Kerstkabouter, met animatronics en tafels waar kinderen konden tekenen, schrijven en posten. En de wachtrij was als een doolhof zonder zijwegen gethemathiseerd met conifere aanplantingen.

https://i.imgur.com/KGTRPrq.jpg