PDA

Bekijk Volledige Versie : [Bellewaerde] 2020 - Een nieuwe rollercoaster!



Pierre
15-02-19, 18:49
Toen naar aanleiding van het werfbezoek aan het aquapark de directeur van het park sprak op de podcast Ochtend in Pretparkland over het vernieuwen van parking A was ik wel eens benieuwd naar die plannen. Dus keek ik daarstraks eens op het omgevingsloket. Daar zag ik inderdaad een nieuwe aanvraag.
De naam van het project: Bellewaerde - BP.Canadacoaster en Parking A!!!
Ik viel bijna van mijn stoel. Het aquapark is nog niet volledig uit de steigers en Bellewaerde is terug bezig met een nieuwe attractie. We wanen ons bijna terug in het Florizoonetijdperk…


Eerst de parking? :-) Kwestie van wat spanning op te bouwen:
De hele parking naast het aquapark en de ingang wordt volledig heringericht. Tot zelfs het kleine wegje achter Kidspark. Zou dit een verbindingswegje worden om te voet tussen het aquapark en parking C te wandelen?

872


Ik veronderstel dat de interesse eerder naar volgende plannen zal gaan. In de begeleidende nota staat onder andere het volgende te lezen:

Het betreft het bouwen van familiecoaster die deels boven land en deels boven het water van.... de Bellewaerdevijver!
Het stationsgebouw is in open lucht maar overdekt, wordt bereikt via een houten pad die licht zwevend over de bodem is. Er zou een rij voor single-riders voorzien worden.

Over land is het de bedoeling dat de mensen zo veel mogelijk de bomen doorkruisen.

De attractie zal besteld wordt besteld bij internationale gerenommeerde fabrikanten in de attractiebouwwereld.

Het park heeft een nationale en internationale uitstraling en wenst dit te bevestigen en hier verder aan te werken in Ieper.

In de zone waar de coaster komt wordt het apeneiland gesloopt.

Benieuwd naar de plannen? Hier komen ze:

De lifthill heeft een hoogte van iets meer dan 17 m. Onmiddellijk daarna kruist de track Dawson Duel. Daarna gaat de track door de bomen richting het huidige apeneiland om dan via enkele bochten richting vijver te gaan. Maar hoe dat precies moet werken heb ik het raden naar... het lijken op lanceerstukjes die ertussen zitten... misschien dat jullie er iets van kunnen maken? Want de track terug naar het station doet vermoeden dat er een soort van wissel gaat moeten tussen zitten.

873

874

875

876

877

leroypretparkfan.be
15-02-19, 19:29
oh super van daar al die paaltjes die daar overal staan

simon
15-02-19, 19:44
Ok, deze zag ik niet aankomen!

Om te beginnen... parking A kan inderdaad wel een opfrisbeurt gebruiken en dit wisten we ook al langer. Ik vraag me vooral af of het beleid daar nu zal wijzigen. Aangezien de Passim daar terug in hun beheer is, is de parking ook weer enkel voor hen. Ik zie het dan ook gebeuren dat je gewoon kan oprijden en een uitrijticket zal nodig hebben zoals bij de andere parken. Ik denk niet dat je nog zal moeten betalen bij het oprijden - spaart ineens ook weer personeel uit. Op de plannen kan je ook de huisjes niet meer zien staan, maar herken je links en rechts op de weg wel in het midden slagbomen.

Het weggetje achter Kids Park zal inderdaad een verbindingsweg worden tussen parking A en C, om zo de veiligheid te vergroten. Toch zeker langs de steenweg. Ik vraag me af wat ze op de andere wegen ertussen gaan doen.

Wat de nieuwe Canadacoaster betreft, ziet het er inderdaad uit als een launch coaster. Zou ook wel nog in het aanbod van Bellewaerde passen. Maar als ik het zo zie, moet ik ergens ook denken aan een XL-family boomerang coaster. Zou het zoiets worden ook misschien?

Ik vraag me af wanneer we deze mogen verwachten. Enige spijtige zaak hiervan is dat het apeneiland moet wijken. Weer een diersoort minder daar, waardoor er in Canada geen dieren meer overblijven. De roofvogels aan de overkant reken ik niet mee, maar beschouw ik eerder als een apart deel van het park. Hopelijk krijgen deze een mooi alternatief plekje.

yelle8
15-02-19, 20:11
Wauw, leuk om te lezen dit! Even verwerkt tot een artikel: http://www.pretparken.be/NL/article/2067/Bellewaerde%20plant%20nieuwe%20familie-achtbaan! ;)

Lijkt me een tof concept om door het bos langs de bomen te 'vliegen', en over het water. De hoogte is wel opvallend met 'maar' 17 meter, nauwelijks hoger dan Huracan met 15 meter. De tweede 'zwarte' sectie op het plan lijkt me een lanceerzone te worden aangezien op het laatste plan de catwalk niet loopt tot op het hoogste punt van die heuvel. Wel vreemd om daar dan een launch te plaatsen aangezien de spike én remmen vrijwel meteen volgen.

Ignace
15-02-19, 21:15
Ietwat teleurgesteld toen ik doorhad dat dit niet de vervanger van Dawson Duel was :(.

Ziet er een hele leuke baan uit, het kan niet anders dan dat Bellewaerde en Walibi Holland ook wel een masterplan hebben liggen, dus het verbaasd me eigenlijk weinig. Die laatste spike over het water klinkt wel héél leuk!

Ik verwacht echter wel dat de winter waarin deze baan gebouwd word, de Keverbaan en misschien de River Splash het park zullen verlaten.

Michielsken
16-02-19, 08:37
Mooi, heel mooi. Hoogste punt van de baan is 18,86 meter, dus die derde launch zal niet zo sterk zijn vermoed ik. Sowieso wel opvallend dat er 2 lifthills en een launchstukje zijn. Op het eerste zicht denk ik dat dit een Gerstlauer of Mack zal zijn. Intamin lijkt me te duur voor deze baan (zoals we ze nu 'kennen')

Qua thema zou ik een 'Bellewaerdse' versie van de S.E.A of ACE zeker niet mis vinden in het gehele park. Zo zouden ze ook de combinatie dieren / attracties gemakkelijk in een overkoepelend thema kunnen plaatsen. Sowieso dat deze baan een Canadees thema zal hebben, ik hoop dat ze er ook nog ergens dieren bijplaatsen, al vrees ik er ergens voor...

Earlyspencer
16-02-19, 09:33
Een uitbreidings-coaster stelt me altijd dubbel tevreden, al zou ik geen traan laten indien de afgeleefde Kever, Boomstam en Boomerang plaats moeten ruimen voor één woodie en één vette fluim.

Genoeg gedroomd, dit concrete plan is ook niet mis. Met een deel van het parcours op water kunnen ze misschien fontein-effecten toevoegen. En door de interactie met het Siamees syndroom van Dawson kan je - Jehova nog aan toe - naar iets bewegends kijken in die spiralende 'wacht-toren'.

Wat interactie met beesten (klinkt wel vies) betreft, ik vermoed dat daar wel heel strenge regels over bestaan, zie o.a. de perikelen met Wildfire in 2016-2017. Ook daarom moeten de (capucijn-)aapjes elders gehuisvest worden.

Laat het speculeren beginnen! Ik gok op een Gerstlauer: een mix van (een kleine versie van) de family-launch uit Parc Astérix en de nieuweling van BJL. De voorwaarts-achterwaarts-wissel impliceert nog niet dat ze met meer dan één trein zullen rijden, maar let's hope.

yelle8
16-02-19, 09:46
Sowieso wel opvallend dat er 2 lifthills en een launchstukje zijn.

Vanwaar haal je dat er twee lifthills zijn?

Phadd-F
16-02-19, 15:52
Soit ik zal wel de enige zijn die teleurgesteld is. Ik vind dat ze wat meer thrill nodig hebben, zeker na Dawson Duel en ook omwege het feit dat Plopsa vlakbij ligt. Een groter en succesvoller familiepark...

Ignace
16-02-19, 16:15
Soit ik zal wel de enige zijn die teleurgesteld is. Ik vind dat ze wat meer thrill nodig hebben, zeker na Dawson Duel en ook omwege het feit dat Plopsa vlakbij ligt. Een groter en succesvoller familiepark...

Met deze coaster erbij heeft Bellewaerde toch een stuk meer thrill dan Plopsa vind ik.

bobby turbo
16-02-19, 16:44
Het lijkt me toch wel een redelijk pittig baantje te worden, niet de grote thrill ales een Fury of Anubis, maar toch zeker stevige family thrill.

etwien
16-02-19, 17:10
En weer niet de woodie ...

In elk geval is het beter dan niets en ergens hoopgevend voor de toekomst. Volgens mij hebben ze ingezien dat dat oud ijzerpark dringend een enorme kapitaalinjectie nodig heeft.

vlinderke
17-02-19, 22:34
En weer niet de woodie ...

In elk geval is het beter dan niets en ergens hoopgevend voor de toekomst. Volgens mij hebben ze ingezien dat dat oud ijzerpark dringend een enorme kapitaalinjectie nodig heeft.



Wat heb jij toch tegen Bellewaerde. Altijd kritiek. Wees blij dat ze steeds verder evolueren en nieuwe attracties zetten. Na het succes van Dawson Duel, waardoor er heel veel meer bezoekers waren het laatste jaar, komt er nu een Aquapark en dan terug een nieuwe attractie, allemaal in heel korte tijd van enkele jaren. Wees blij. De groep waarvan het deel uitmaakt ziet dat ze succes hebben, dus komt er geld vrij voor nog nieuwe attracties. Leuk toch?

GriffonofNemesis
18-02-19, 09:08
Ik hoop dat ze zoveel mogelijk bomen laten staan, want dat is echt één van de mooiste groene stukjes van het park. Daarnaast vond ik de aapjes ook altijd een highlight, dus die gaan ze hopelijk verplaatsen naar ergens anders.

Voor de rest kan ik een nieuwe coaster voor Bellewaerde alleen maar toejuichen. Ok, het is niet de thrill dat de pretparkfan wil, maar ik denk dat ze meer en meer gaan focussen op families. Walibi is dan het thrill park van CDA voor België.

traveler
18-02-19, 09:20
Ik zie ze nog meer hun attracties combineren op een plaats hopelijk 2 tot 3. met de nieuwe regels rond geluid en beweging inde buurt van dieren gaan ze wel moeten het park is in mijn ogen niet groot genoeg om de combinatie dieren en attractie te houden zonder te gaan groeperen. Als ik het goed heb hebben dierenparken tot 2030 om zich naar de nieuwe regels te voegen. we gaan waarschijnlijk ook meer gecamoufleerde verblijven krijgen in de opzicht dat de dieren minder mogen gestoord worden door ons.

Rein
18-02-19, 09:34
Vanwaar haal je dat er twee lifthills zijn?

Ik zie ook 2 lifthills en geen launch.

Met mijn Paint-skills heb ik dit er snel van gemaakt:
890
1. eerste lifthill vanuit het station
2. tweede lifthill richting spike
3. remmen na de spike

Ook op de laatste afbeelding van Pierre's post zie je de 2 liftshills boven het station.

coasterfrenzy
18-02-19, 09:42
Soit ik zal wel de enige zijn die teleurgesteld is. Ik vind dat ze wat meer thrill nodig hebben, zeker na Dawson Duel en ook omwege het feit dat Plopsa vlakbij ligt. Een groter en succesvoller familiepark...

Succesvol waarschijnlijk vooral vanwege de IP. Meli was niet bepaald successvol en Plopsa heeft daar in eerste instantie vooral IP aan toegevoegd. Dergelijke parken kunnen waarschijnlijk letterlijk een drol op een sokkel leggen met een paar lintjes er omheen om het als fotopunt te verkopen en er nog mee wegkomen ook.. Het is immers ook de IP van Nickelodeon dat zowel Movie Park als Blackpool uit hun slop getrokken heeft. Het zijn de parken van Disney die geen/weinig IP hadden (California Adventure/EPCOT) die niet goed (genoeg) draaiden en weer terug successvol gemaakt worden door er meer IP in te gooien. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de Universal Studio's in Florida een groot succes zouden zijn zonder hun IP's.

Globaal ben ik het wel met je eens dat een familiepark ook thrill moet bieden. Zeker omdat mensen in het algemeen steeds meer durven, maar ook omdat Thrillseekers wel degelijk ook onderdeel van de Familie zijn. Plopsa lukt dat aardig met Anubis en Heidi. Bellewaerde moet het doen met een Boomerang (die voor gewoon publiek toch nog steeds wel een thrill is) en een Space Shot. Daar mag inderdaad wat bij, maar ik denk niet dat het verschil heel groot is met Plopsa.

Voor nu denk ik dat een familiebaan als dit een goede toevoeging is. Het kan helpen het park wat beter op de kaart te zetten. Het zou mooi zijn als daarna dan alsnog een mooie GG woodie op/langs het meer komt als echte thrill. Je ziet dat het voor Toverland met Fenix ook behoorlijk geholpen heeft. Daarna zou een mooie darkride op zijn plaats zijn en dan heeft het park wat mij betreft toch wel een goede mix.

Ignace
18-02-19, 09:43
Ik zie ook 2 lifthills en geen launch.

Met mijn Paint-skills heb ik dit er snel van gemaakt:
890
1. eerste lifthill vanuit het station
2. tweede lifthill richting spike
3. remmen na de spike

Ook op de laatste afbeelding van Pierre's post zie je de 2 liftshills boven het station.

De 'lifthill' vooraan in beeld moet haast wel een launch zijn, want de baan gaat na de initiële helling nog verder omhoog, steiler dan voorheen en zonder catwalk. Twee lifthills en geen launch is niet meer van deze tijd :p.

Rein
18-02-19, 09:51
De 'lifthill' vooraan in beeld moet haast wel een launch zijn, want de baan gaat na de initiële helling nog verder omhoog, steiler dan voorheen en zonder catwalk. Twee lifthills en geen launch is niet meer van deze tijd :p.

Misschien dat bijvoorbeeld een banden-lifthill net dat extra stuwtje kan geven? ;)

Ignace
18-02-19, 10:28
Misschien dat bijvoorbeeld een banden-lifthill net dat extra stuwtje kan geven? ;)

Dat duwtje zal dan stevig genoeg moeten zijn, en dan zullen de 'bevoegde instanties' al snel over een lancering spreken.

Phadd-F
18-02-19, 12:01
Andre, het maakt me niet uit of Plopsa succesvol is vanwege IP of niet. Feit is wel dat ze dat zijn en dat het in mijn ogen dom is om als Bellewaerde zijnde dezelfde doelgroep aan te proberen boren.

coasterfrenzy
18-02-19, 16:58
Andre, het maakt me niet uit of Plopsa succesvol is vanwege IP of niet. Feit is wel dat ze dat zijn en dat het in mijn ogen dom is om als Bellewaerde zijnde dezelfde doelgroep aan te proberen boren.

Ahzo.. ik dacht dat je er op doelde dat Plopsa een voorbeeld was. Echter kun je zo een park niet zomaar als voorbeeld gebruiken zonder ook beschikking over een IP te hebben. De kans is namelijk klein dat hetzelfde aanbod zonder IP gaat werken.

Als je het hebt over juist uit de markt blijven, dan heb je een punt. Echter denk ik wel dat Plopsa gemiddeld genomen op een jongere doelgroep mikt dan Bellewaerde. Families blijven met uistek de beste doelgroep voor een park en daar kunnen beiden parken op zich prima op teren, zo lang ze maar genoeg verschil weten te bieden.

Jak
18-02-19, 18:05
Mag er zeker komen, al denk ik dat de nood aan goede thrill-coaster in Bellewaerde hoger is.
Ook die Noord-Fransen willen eens los kunnen gaan, buiten dan dat dat kan op een Boomerang.

Ik heb Bellewaerde de laatste jaren heel hard vergeleken met Bobbejaanland. Op attractievlak waren er enorm veel net-niet attracties. Denk maar aan een kleine flume, een zwakke shot'n'drop, een gedateerde rapid river, ... Om dan nog te zwijgen over de keverbaan. Het enigste hedendaagse wat er nu staat is Dawson Duel en Huracan die toch niet zo goed in de smaak lijken te vallen (Huracan wel veel meer als DD) en Jungle Mission dat door zijn goede combo met dieren toch nog weet te scooren.

Zoals velen hier zeiden: het is tijd voor een woodie, een loopingcooster, gelanceerde thrillcoaster, ... Of waarom geen Taron-cloon door de Bellewaerde bossen? Plaats zat daar, zo slingerend door de bomen.

Deze coaster zou fijn zijn, maar is niet de uitbreiding van het park waar ik op hoopte.

etwien
18-02-19, 18:49
Wat heb jij toch tegen Bellewaerde. Altijd kritiek. Wees blij dat ze steeds verder evolueren en nieuwe attracties zetten. Na het succes van Dawson Duel, waardoor er heel veel meer bezoekers waren het laatste jaar, komt er nu een Aquapark en dan terug een nieuwe attractie, allemaal in heel korte tijd van enkele jaren. Wees blij. De groep waarvan het deel uitmaakt ziet dat ze succes hebben, dus komt er geld vrij voor nog nieuwe attracties. Leuk toch?

Wat ik heb tegen Bellewaerde?

Eerst is er jaren en jaren van stilstand en achteruitgang, en een geflopte duellerende alpine coaster, een half afgewerkte indoorcoaster waar een prachtige darkride voor moest wijken en een belabberd opgeknapte bootrondvaart die al na 2 jaar er depressief triestig bijligt maken daar geen enkel verschil in.

Bellewaerde is een park waar zeer veel potentieel inzit, maar bijster weinig uitgehaald wordt. Door jarenlang niet te investeren en keer op keer foutieve keuzes te maken is dat park veranderd is een vergane glorie vol verouderde attracties.

Horecapunten worden er stuk voor stuk gesloten wat zorgt voor een miniem aanbod aan food & beverage en zeer veel lege plaatsen in het park. Als men een renovatie of vernieuwing aan een attractie doet is het steeds met een minimum aan moeite en zeer goedkoop gedaan (zie renovatie Houdini als schoolvoorbeeld). Enkele attracties zoals River Splash, Bengal Rapid River & Jungle Mission liggen er al jarenlang schandalig bij, en daar wordt nooit iets aan gedaan.

Ook de operations in het park zijn meer aan de schrijnend slechte kant dan goed (er zijn dagen waarop dit wel ok is, maar die zijn op 1 hand te tellen). Als men zelfs al te lui is om te investeren in nieuwe poortjes in het station bij Boomerang om het voorsorteren terug mogelijk te maken, spreekt dat volgens mij boekdelen over hoe ambitieus daar te werk gegaan wordt.

Deze nieuwe achtbaan is zeer leuk, maar ik vraag mij gewoon af of het wederom is wat Bellewaerde echt nodig had. Een woodie is gewoon op het lijf van dat park geschreven, maar keer op keer komen ze met iets anders af. Toegegeven, de nieuwe baan ziet er niet slecht uit, maar dat neemt niet weg dat er nog zeer veel investeringen nodig zijn om dat park terug "ok" te maken, want zoals het nu is, is het gewoon één grote ramp.

Vergeet ook niet het fiasco met de abo's van vorig jaar waar men spotgoedkope prijzen gaf voor een abonnement aan te schaffen en men uiteindelijk de verkoop ervan moest stopzetten. Gevolg? Uren wachten voor gedateerde, niet speciale attracties, en mensen die een dagticket kochten kwamen er gigantisch bekocht buiten.

Er wordt veel gezegd dat Walibi Holland geen visie heeft, wel, dit telt in mijn ogen ook voor Bellewaerde, want van al het potentieel die het park rijk is wordt er het minimum uitgehaald. Een zwembad bouwen al goed en wel, maar waarom een nieuw parkdeel bouwen als het park zelf er nog bijligt als een stort en zwak onderhouden is?

En u vraagt mij wat ik tegen Bellewaerde heb ...

simon
18-02-19, 19:54
Ook de operations in het park zijn meer aan de schrijnend slechte kant dan goed (er zijn dagen waarop dit wel ok is, maar die zijn op 1 hand te tellen). Als men zelfs al te lui is om te investeren in nieuwe poortjes in het station bij Boomerang om het voorsorteren terug mogelijk te maken, spreekt dat volgens mij boekdelen over hoe ambitieus daar te werk gegaan wordt.

Hier toch niet volledig mee akkoord. Ik vind persoonlijk dat je nergens echt lang moet werken en er is overal ruim voldoende personeel voorzien. Enige plekken waar je moet wachten is Houdini en DD. DD hebben ze wel vorige winter veel aan gedaan en ik vond persoonlijk ook dat het rapper schoof dit jaar.

Wel akkoord dat er heel wat zaken verouderd zijn en opgeknapt dienen te worden, maar volgens mij is dit niet enkel het park zelf die hierover beslist...


Vergeet ook niet het fiasco met de abo's van vorig jaar waar men spotgoedkope prijzen gaf voor een abonnement aan te schaffen en men uiteindelijk de verkoop ervan moest stopzetten. Gevolg? Uren wachten voor gedateerde, niet speciale attracties, en mensen die een dagticket kochten kwamen er gigantisch bekocht buiten.

Klopt, maar is ook opnieuw een beslissing van CDA en niet van BW zelf. Walibi is groter en had er daardoor minder tot geen last van. Sowieso wordt hier nog verder aan gesleuteld. Over 2 weken, op 01/03, weten we meer.


Er wordt veel gezegd dat Walibi Holland geen visie heeft, wel, dit telt in mijn ogen ook voor Bellewaerde, want van al het potentieel die het park rijk is wordt er het minimum uitgehaald. Een zwembad bouwen al goed en wel, maar waarom een nieuw parkdeel bouwen als het park zelf er nog bijligt als een stort en zwak onderhouden is?

Deze vind ik het minst van al terecht. Walibi Holland lijkt mij echt geen visie te hebben omdat ze eerst met veel bombarie aankondigen dat ze een Festivalization Masterplan hebben. Amper 1 jaar later beginnen ze al terug zaken af te breken die ze nog maar net vernieuwd hebben omdat ze toch niet passen in het totaalplaatje. Ik doel hiermee op het deels verwijderen van het decor aan dat kippenrestaurant. Ook je park volspuiten met graffiti vind ik weinig bijbrengen tot een 'masterplan'.

Bij Bellewaerde wordt er ook wel degelijk geïnvesteerd, maar niet altijd op de juiste manier. Canada lag er best belabberd bij, maar krijgt nu weer meer aandacht in de investeringen. Extra attracties vind ik hier niet mis, alhoewel India nog net dat beetje meer kan gebruiken. Aan de BRR werd geïnvesteerd in nieuwe pompen om de attractie ruimer te kunnen openen. Houdini werd afgelopen seizoen wat opgefrist. De Texas Grill werd enkele jaren volledig vernieuwd, idem als Carrousel Paleis. Er zijn geen gigantische budgetten zoals bij Walibi, maar ik denk opnieuw dat dit grotendeels CDA-beslissingen zijn. De bouw van het nieuwe Aquapark is misschien wat vreemd, maar is volgens mij wel de beste manier om extra inkomsten te genereren: heel wat bezoekers zullen een combiticket nemen, zeker wanneer ze ook in de buurt verblijven en het waterpark wat langer open blijft dan het park. Maar vooral ook als second gate die jaarrond open is. Hierdoor kunnen ze ook in de wintermaanden inkomsten genereren, wat op langere termijn alleen maar ten goede zal komen voor verdere investeringen. En je mag zeggen wat je wilt, maar Bellewaerde blijft wel trouw aan het concept van plezier ft. natuur ft. dieren.

etwien
18-02-19, 20:01
The above ...

Niet lang wachten? Voor het abonnement werd geïntroduceerd was het nooit echt druk in Bellewaerde en waren meeste attracties na enkele minuten toegankelijk. Ik en mijn beste vriend hebben al jaren een abo op Bellewaerde, en sprongen praktisch elk weekend binnen voor enkele uurtjes.

Dit kwam vorig jaar echter abrupt tot een einde na dat we op 3 weekends na elkaar de extreem toegenomen drukte opmerkten. We vlogen telkens volledig vanachter parking C, en de enige attractie dit ik nog steeds onvermoeibaar leuk vind (ondanks z'n staat) Bengal Rapid River had ook telkens een volle rij. Dit gebeurde vroeger ook wel eens, maar dan zonder het veehok. Sinds vorig jaar is dat inclusief veehok. Dan maak je mij niet wijs dat er een enorme stijging is aan bezoekersaantallen, en dat zal niet door Dawson Duel of meer dagjesbezoekers komen ...

Dat CDA hier de grote verantwoordelijke is vind ik ook een gewaagde bewering. Als Bellewaerde met deftige voorstellen komt die bijdragen op lange termijn, of renovatieplannen voorlegt die nodig zijn (zoals driekwart van het park kan gebruiken), gaat CDA daar volgens mij helemaal niet moeilijk rond doen. Ik blijf erbij dat het huidige bestuurd binnen Bellewaerde zelf gewoon zo incompetent als een achterdeur is.

Ignace
18-02-19, 20:04
Bellewaerde park is het slachtoffer van zijn succes, bouwt een grote achtbaan + een tweede poort met voldoende capaciteit om de drukte op te vangen -> behoorlijk stevige toekomstvisie, niet?

etwien
18-02-19, 20:06
Bellewaerde park is het slachtoffer van zijn succes, bouwt een grote achtbaan + een tweede poort met voldoende capaciteit om de drukte op te vangen -> behoorlijk stevige toekomstvisie, niet?

Uitgang C moest jaren geleden al opgeknapt geweest zijn, dit is nu echt niet aan de orde denk ik om te applaudisseren omdat ze eindelijk eens hun gat opheffen en dat afzichtelijk geval op te waarderen JAREN na dat het in principe al gebeurd moest zijn. Het dan nog het excuus geven dat dit wegens de grotere toestroom bezoekers gedaan wordt vind ik eigenlijk nog erger ...

bobby turbo
18-02-19, 20:10
Bellewaerde is slecht bezig en Bellewaerde wordt te druk in een betoog, mmm vreemd, lijkt me dat ze ergens iets goed doen als er zoveel volk komt. Nieuwe achtbaan op stapel die in mijn ogen een behoorlijke family thrill gaat worden... Boehoe ik wil nen woodie.. Is het dan nooit goed :p

etwien
18-02-19, 20:21
Bellewaerde is slecht bezig en Bellewaerde wordt te druk in een betoog, mmm vreemd, lijkt me dat ze ergens iets goed doen als er zoveel volk komt. Nieuwe achtbaan op stapel die in mijn ogen een behoorlijke family thrill gaat worden... Boehoe ik wil nen woodie.. Is het dan nooit goed :p

Nogal kort door de bocht, niet?

JA ik ben blij met de nieuwe coaster. Had ik liever een woodie? Ja, maar daar draait het nu ook niet volledig om.

Bellewaerden heeft jarenlang z'n gat gevaagd aan het onderhoud en systematisch vernieuwen van het park. Een zwembad van 1m² en een family coaster later lijkt iedereen de felle achterstand ineens vergeten? Dát verbaast mij pas.

En de felle stijging in bezoekersaantallen vind ik een barslecht argument. Als je je abo's aan € 17 ten grabbel gooit kun je inderdaad makkelijk hogere cijfers halen, maar of het park ermee beter wordt is ten zeerste in twijfel te trekken.

Mijn punt is dat Bellewaerde pas respect verdient als men het jarenlange wanbeleid goedgemaakt heeft, en dit is, met een zwembad, een duellerende alpine coaster en een familie baan nog zeker niet gebeurd. Vele attracties schreeuwen om een opknapbeurt, en als er eentje die krijgt is het zo half gedaan als mogelijk.

Als ze de komende jaren consistent blijven investeren en het attractie en horeca aanbod kwalitatief uitbreiden, samen met de nodige grondige renovaties ga je mij niet meer horen klagen, maar 1 familie coaster en een zwembad met € 21 toegangsprijs die een postzegel groot is, is de jarenlange achterstand lang niet vergeten ...

lalaland
18-02-19, 20:31
Ik begrijp jouw 'haat' tegenover Bellewaerde eigenlijk ook niet. Ten eerste: als het je niet aanstaat, dan moet je er ook niet naartoe gaan. Zulke pessimisten is een park liever kwijt dan rijk. Bovendien is het personeel zeer vriendelijk (kijk naar de Diamond Awards ... of heb je daar ook commentaar op?). Ik heb zelf een abonnement en ik moet zeggen dat ik nog nooit nors personeel heb ontmoet. Als je zelf vriendelijk bent tegen het personeel, dan is het personeel automatisch vriendelijk tegen jou. Misschien heb je hun iets gezegd dat hen niet aanstond? In dat geval zou ik ook niet vriendelijk reageren. Ten tweede: uiterlijk van een attractie is inferieur aan de veiligheid van een attractie. Een attractie valt of staat niet met het uiterlijk. Staat het uiterlijk je niet aan, pech voor jou, misschien staat jouw uiterlijk mij ook niet aan. Of zoals we in de lessen Latijn leerden: De gustibus (et coloribus) non disputandum (est). Als de poortjes van de Boomerang jou niet aanstaan, dan kan je misschien beter baas worden van het park en alles naar jouw hand zetten. Er zullen dan misschien andere mensen op gelijkaardige fora zagen over jouw park. Want, ik val in herhaling, over smaken en kleuren valt niet te twisten. Ik heb nooit problemen gehad bij het voorsorteren aan de Boomerang. De operators van de attractie zijn slim en wijs genoeg om dat zelf in goede banen te leiden. Je hebt daar geen poortjes voor nodig. Bellewaerde heeft inderdaad gloriejaren gekend en ook een diepe dal, maar is opnieuw bezig aan zijn opmars en de nieuwe rollercoaster zal daaraan bijdragen.

Bellewaerde is geen Bobbejaanland, Bellewaerde is geen Disneyland, Bellewaerde is Bellewaerde, waar dieren nog steeds centraal staan. Vergelijk Bellewaerde met een Belgisch pretpark waar er een combinatie is van dieren, attracties en natuur. Oh neen, dat lukt niet. Bellewaerde is uniek in België, en wees daar trots op.

Ik heb nog een laatste handige tip voor je: in plaats van pretparken af te breken, zou je beter Rollercoaster Tycoon/ Planet Coaster spelen: daar kan je naar hartenlust je eigen pretpark bouwen en dat volledig naar jouw eigen wensen. Laat me dan weten als het af is. Dan kom ik met alle plezier je pretpark eens bekritiseren. Er zullen ook daar waarschijnlijk dingen zijn die me niet aanstaan. Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hé (en jij zegt het wel graag precies ...).

Michielsken
18-02-19, 20:35
Dus samengevat. Etwien vindt BWP niet goed bezig omwille van de non-investeringen uit het verleden. Dus dat is eerder een pessimistische kijk op het heden en de
toekomst. Dat kan ik ergens wel begrijpen, maar de andere kant begrijp ik ook. Dat is dan eerder de optimistische kijk naar de toekomst.

En voor mij is het glas zowel half vol en half leeg. Ok, ze investeren in de toekomst, maar ik zou graag toch ook een masterplan zien zoals in Wavre. Want nieuwe attracties zijn altijd tof om te krijgen, maar niet ten koste van. Hopelijk blijven ze ons positief verrassen daar in Zonnebeke.

lalaland
18-02-19, 20:36
Ten eerste: als je hoog van de toren wil blazen: het is "alweer geen ...", in plaats van "weer". "Weer" doet me denken aan de zon buiten. Ten tweede: we hebben al twee houten achtbanen in België. Waarom zou je nog een derde willen? Dat is meegaan met de stroom, en dat zal Bellewaerde wel niet willen. Wees eens blij met wat je krijgt, normaal gezien leer je dat van kindsbeen af.

lalaland
18-02-19, 20:37
Mijn respect verdien je pas als je een eigen pretpark kan uitbouwen, dat PERFECT is. Precies alsof je alles kent van alle pretparken. Ga misschien eerst eens even werken in een pretpark. Ik denk dat het eenvoudiger lijkt dan het is ...

etwien
18-02-19, 20:37
Ik begrijp jouw 'haat' tegenover Bellewaerde eigenlijk ook niet. Ten eerste: als het je niet aanstaat, dan moet je er ook niet naartoe gaan. Zulke pessimisten is een park liever kwijt dan rijk. Bovendien is het personeel zeer vriendelijk (kijk naar de Diamond Awards ... of heb je daar ook commentaar op?). Ik heb zelf een abonnement en ik moet zeggen dat ik nog nooit nors personeel heb ontmoet. Als je zelf vriendelijk bent tegen het personeel, dan is het personeel automatisch vriendelijk tegen jou. Misschien heb je hun iets gezegd dat hen niet aanstond? In dat geval zou ik ook niet vriendelijk reageren. Ten tweede: uiterlijk van een attractie is inferieur aan de veiligheid van een attractie. Een attractie valt of staat niet met het uiterlijk. Staat het uiterlijk je niet aan, pech voor jou, misschien staat jouw uiterlijk mij ook niet aan. Of zoals we in de lessen Latijn leerden: De gustibus (et coloribus) non disputandum (est). Als de poortjes van de Boomerang jou niet aanstaan, dan kan je misschien beter baas worden van het park en alles naar jouw hand zetten. Er zullen dan misschien andere mensen op gelijkaardige fora zagen over jouw park. Want, ik val in herhaling, over smaken en kleuren valt niet te twisten. Ik heb nooit problemen gehad bij het voorsorteren aan de Boomerang. De operators van de attractie zijn slim en wijs genoeg om dat zelf in goede banen te leiden. Je hebt daar geen poortjes voor nodig. Bellewaerde heeft inderdaad gloriejaren gekend en ook een diepe dal, maar is opnieuw bezig aan zijn opmars en de nieuwe rollercoaster zal daaraan bijdragen.

Bellewaerde is geen Bobbejaanland, Bellewaerde is geen Disneyland, Bellewaerde is Bellewaerde, waar dieren nog steeds centraal staan. Vergelijk Bellewaerde met een Belgisch pretpark waar er een combinatie is van dieren, attracties en natuur. Oh neen, dat lukt niet. Bellewaerde is uniek in België, en wees daar trots op.

Ik heb nog een laatste handige tip voor je: in plaats van pretparken af te breken, zou je beter Rollercoaster Tycoon/ Planet Coaster spelen: daar kan je naar hartenlust je eigen pretpark bouwen en dat volledig naar jouw eigen wensen. Laat me dan weten als het af is. Dan kom ik met alle plezier je pretpark eens bekritiseren. Er zullen ook daar waarschijnlijk dingen zijn die me niet aanstaan. Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hé (en jij zegt het wel graag precies ...).

Bedankt voor je zeer onderbouwde mening. Dat jij geen reet aandacht geeft aan slecht onderhouden parken is zeer fijn en leuk voor jou, maar jij hebt mij het niet om te zeggen waar ik wel of niet heen moet gaan.

Ik staaf mijn argumenten met feiten, als jij DAAR niet tegen kan, scrol dan gewoon verder en negeer mijn ONDERBOUWDE mening. Dank bij voorbaat.

lalaland
18-02-19, 20:45
Je eerste zin is moeilijk te interpreteren, maar goed, ik zal het er maar mee doen, vrees ik.
Ik denk dat mijn mening wel redelijk goed onderbouwd is. Moest het slecht onderhouden zijn, zou daar al geen Boomerang staan van 34 jaar oud, dan zou daar al geen 50 jaar een treintje rondrijden tussen de leeuwen en tijgers. En zoals ik al eerder BEARGUMENTEERD heb: safety first! Of heb je liever toestanden zoals in Amerika, waarbij mensen uit karretjes vliegen in een PRACHTIG gedecoreerde attractie. Je zal overal je gelijk proberen te halen. Is het niet op dit forum, dan zal je het wel doen op een andere site. Als je niets anders te doen hebt, geen probleem ... Maar ondertussen maak je geen eigen pretpark die perfect is hé :)

yelle8
18-02-19, 21:08
Moderator warning: Discussieer aub met respect voor elkaar zonder elkaar persoonlijk aan te vallen! Alle meningen op dit forum zijn welkom, daar hoef je geen perfect pretpark voor te kunnen bouwen. Indien het er niet gemoedelijker aan toe kan gaan, zal er ook verder ingegrepen worden.

Crazy2girlken
18-02-19, 21:08
En jij hebt wel een eigen pretpark dat perfect is dan? :confused:
Jeetje, je kan een mening hebben, maar dat wil niet zeggen dat een ander die moet delen en dat je die van jou moet opdringen.
Er is niks mis met een gezonde discussie, maar als je er überhaupt niet tegen kan dat hier meningen gedeeld worden, er gediscuteerd wordt en dat er - raar maar waar - ook mensen op het forum zitten die een compleet tegenovergestelde mening erop nahouden, dan zit je op een DISCUSSIEFORUM misschien niet op de beste plek.
Etwien heeft evenveel recht op zijn mening als jij op de jouwe, mensen onderuit halen à la jij hebt geen recht op een mening want jij bent geen CEO van een pretpark, zo kan je elke discussie op een zeer onrespectvolle en zeer kinderachtige manier sluiten.

Phadd-F
18-02-19, 21:33
Soit versta me niet verkeerd. Ik ben blij dat er een nieuwe achtbaan komt, ik ben blij dat we weer regelmatig investeringen zien in (het pretparkgedeelte van) Bellewaerde. Ik vind de keuze alleen een beetje raar.

Earlyspencer
18-02-19, 21:44
(kijk naar de Diamond Awards ... of heb je daar ook commentaar op?). Heu ... http://board.pretparken.be/showthread.php?1148-Stellen-de-DTPA-s-niks-voor

Van mijn kant een eerder beperkte beaming maar wel respect voor de mening van etwien da Bellewaerde vaker op jaarbasis bezoekt dan de meeste hier in een decennium. Dan zie je al sneller de negatieve kantjes van je thuispark. Ik verhoud me een beetje hetzelfde tot beurtelings Efteling en BJL. Dat is in grote mate om geografische redenen, dus e kritsch twien het advies geven niet meer naar het thuispark te gaan en zelfs beweren dat die er ongewenst is, vind ik een beetje misplaatst.

Bellewaerde bezoek ik eerder occasioneel: gemiddeld 2 keer/jaar maar ... 0 keer in het blijkbaar overdrukke 2018 en het staat niet op m'n planning voor 2019. Het abo-debâcle mag je 100% toeschrijven aan CDA. Vinden jullie het normaal dat anderhalve maand voor de pret-opening we nog nada weten over de abo-formules in Ieper en Warvre? Het doet me denken aan het huidige Divided Kingdom aan de vooravond van March the 29th.

En wat i.m.o. quasi elke auteur hierboven een beetje uit het oog verliest: het is niet zo eerlijk om Bellewaerde met om het even welk ander park in (en buiten) België te vergelijken louter o.b.v. de rijdende, dobberende en draaiende attracties. De grootste attractie van het park is immers de dierentuin. Door de verzorgende eisen aan dieren, kost Bellewaerde qua onderhoud off-season mogelijk meer dan om het even welk ander Belgisch pretpark.

Ik ken heel weinig park-voorbeelden waar de beestenboel mooi en evenwichtig verspreid is tussen de bewegende attracties. Kolmården voelt ondanks de megavette woodie meer aan als dierentuin dan als pretpark. En dat is geen verwijt aan de fantastische Zweden. Wandelend van Cobra over Radja en Psyké naar Pulsar of Flashback is er i.m.o. niet veel te zien / te beleven, behalve de attracties zelf. En dat is ook geen verwijt, zeker wanneer je park vol staat met - naar Belgische normen - top-attracties. Maar het wandelen tussen fauna en flora van de ene mechanische attractie naar de andere ervaar ik in Bellewaerde op meerdere plaatsten als een aangename en rustgevende factor (als er niet te veel volk is). Tegen de stroom in stemde ik daarom op Bellewaede als mijn favoriete Belgische pretpark in een lang vervlogen poll. Het moet zowaar het enige park zijn waar ik nog geen sprintjes heb getrokken naar de bewegende attracties!

Hoewel nauwelijks 30 km van PDP, spreken we hier over het park met de slechtste tegenover de beste ligging van de Grote Vier in België. Hoeveel volk zou PDP trekken zonder tram, treinstation en 67 km Atlantikwall van verblijfs-beton ? Het verschil qua bezoekersaantal ligt m.i. daarom aan meer dan enkel de sterke IP's van PDP.

Terzijde: Bellewaerde lijkt me een ideaal park voor een polsband-systeem, zodat grootouders (met geld!) b.v. maar € 12 entrée betalen en nergens meevaren of meerijden, tenzij ze een ticketje kopen voor de bootjestocht en/of het tijger-treintje. In die optiek is de fantastische Taron niks voor Bellewaerde. Een woodie wel, die zou het Westernsfeertje kunnen versterken, ter vervanging van het oud ijzer en ander façadisme tussen de fluim en de Kever.

etwien
18-02-19, 21:55
Als Bellewaerde alles zo netjes op een rij had, dan moet je mij dit toch ook nog eens uitleggen;

https://www.looopings.nl/weblog/9239/Leegloop-bij-Belgisch-attractiepark-negen-leidinggevenden-weg.html

Ook op het argument “veiligheid eerst” kom ik graag even terug:

Ik klaag over de poortjes van de Boomerang, maar erg veilig zijn poortjes die dusdanig versleten zijn dat ze als reden dienen voor de voorsorteer-boycot toch niet denk ik. Het feit dat we de voorbije jaren Niagara zagen botsen (slechts achteraf sensors toegevoegd), Screaming Eagle en El Volador duizenden keren zien blokkeren hebben (niet te vergeten dat SE enkele seizoenen geleden slechts voor de helft (nieuwe) beugels had en de andere beugels er niet waren bij seizoensstart en de daaropvolgende weken), de Lifthill van Boomerang vorig jaar een week lang een communicatiefout had waardoor de ene lift niet reageerde op de ander, Dawson Duel reeds botste, Bengal Rapid River een boot in 2 plooide bij een blokkade en noodstop, Houdini een seizoen lang met een afgespannen beugel draait ... zeer veilig!

Ik blijf bij mijn standpunt: inhaalbeweging allemaal goed en wel, maar ze hebben daar nog zeer veel goed te maken vooraleer dat park zichzelf zonder schaamte in de spiegel kan kijken ...

Ignace
18-02-19, 22:00
Ik klaag over de poortjes van de Boomerang, maar erg veilig zijn poortjes die dusdanig versleten zijn dat ze als reden dienen voor de voorsorteer-boycot toch niet denk ik. Het feit dat we de voorbije jaren Niagara zagen botsen (slechts achteraf sensors toegevoegd), Screaming Eagle en El Volador duizenden keren zien blokkeren hebben (niet te vergeten dat SE enkele seizoenen geleden slechts voor de helft (nieuwe) beugels had en de andere beugels er niet waren bij seizoensstart en de daaropvolgende weken), de Lifthill van Boomerang vorig jaar een week lang een communicatiefout had waardoor de ene lift niet reageerde op de ander, Dawson Duel reeds botste, Bengal Rapid River een boot in 2 plooide bij een blokkade en noodstop, ... zeer veilig!

Natuurlijk. Je zou als geen ander moeten weten dat Bellewaerde, net als de andere parken in ons land, voldoet aan de strengste keuringsvoorwaarden voor attracties wereldwijd en dat je bijna nergens zo veilig bent als in een attractie in Bellewaerde park. De meeste dingen die je aanhaalt zijn kleine storingen die net bewijzen dat de veiligheidssystemen hun werk doen, en zelfs bij de 'echte' accidenten zijn er bij mijn weten geen gewonden gevallen.

In jou favoriete park is vorig jaar een darkride afgebrand, is alles daar nu ook onveilig?

lalaland
18-02-19, 22:04
Het is hier eerder 'etwien' dat zijn mening opdringt. Niet enkel op dit forum, maar op heel wat andere fora ook. Dat CEO-gedeelte is wel uit de context gerukt. Ik benadrukte alleen dat iedereen zijn eigen voorkeuren en smaken heeft. Als Bellewaerde iets doet wat niet naar 'etwien''s zin is, dan is Bellewaerde slecht. Doet Bobbejaanland iets wat hij anders zou doen, dan is Bobbejaanland ook slecht ... Bijgevolg: als hij het allemaal zoveel beter weet, waarom maakt hij dan geen eigen pretpark? Crazy2girlken, wat je zegt over "je hebt geen recht op mening ..." is dus verkeerd geïnterpreteerd. Ik bedoelde het zo niet. Etwien moet alleen beseffen dat pretparken zich niet zullen buigen naar zijn idee. Over smaken en kleuren valt niet te twisten ... Dus als hij écht zijn visie over zijn woodies wil doorduwen, dan zal hij een eigen pretpark moeten verzinnen ... Bellewaerde zal dat nooit doen (zie vorige comments: omdat er al twee zulke attracties bestaan).

bobby turbo
18-02-19, 22:04
Mja dat artikel van looopings vind ik ook geen goede bron, een gelijkaardig artikel verscheen ook al over toverland en ik denk toch dat men daar zeker goe bezig is.

Earlyspencer
18-02-19, 22:09
Non-news maar wel 100% on-topic: Bellewaerde gaat niet communiceren over deze attractie zolang de vergunningsprocedure loopt. En dat zou volgens https://www.looopings.nl/weblog/11640/Achtbaanplannen-van-Belgisch-pretpark-voorlopig-geheim.html tot eind 2019 kunnen zijn.

bobby turbo
18-02-19, 22:10
Wanneer je een park vaak bezoekt merk je technische dingen gewoon sneller op. Ik kan ook een lijst pannes opsommen in de panne, walibi enzoverder. Maar ik ben geen zwartkijker en ben realistisch genoeg om te weten dat technologie nu eenmaal kan falen. Ga in eender welk fabriek werken en je zal ook daar de technische ploeg de handen vol zien hebben. En he die woodie is misschien jouw droom en een hardnekkig gerucht, maar nooit gelekt door het park. Uiteraard is een woodie een leuke extra voor bellewaerde, maar ook een type achtbaan die veel onderhoud verreist, is het dan wel de juiste keuze na jouw betoog?

etwien
18-02-19, 22:16
Tuurlijk zijn de attracties veilig, ik haalde deze voorbeelden even aan voor een niet nadergenoemd forumlid, aangezien die het argument veiligheid voor de rest (of iets in die zin) bovenhaalde, maar daar in Bellewaerde ook niet veel van te zien is (bezoekers letten hier namelijk enorm op omwille dat hun kennis hier meestal niet zo groot over is).

Het argument dat een woodie bouwen “dom” is omdat we er reeds 2 in België hebben is ook een volstrekt ongeldig argument. Quasi elk zelfrespecterend park in Amerika heeft een woodie, soms wel 2 of 3. Het zijn imposante banen met een unieke look of feel. En als er 1 Belgisch park geknipt is voor een houten achtbaan is dat Bellewaerde wel, ik vermoed dat niet veel mensen dit kunnen ontkennen. En het is niet omdat Plopsa en Walibi een houten coaster staan hebben dat Bellewaerde daarom geen eigen exemplaar in huis kan halen, of is het sinds kort de regel dat in elk land slechts 2 van dezelfde types achtbaan mogen staan? ...

Zoals eerder vermeld is dit een Forum. Om een niet nadergenoemd lid een plezier te doen:


Forum
Een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te posten of te lezen, bestanden kopiëren vanuit de bestandsbibliotheken (libraries) en om regelrecht te praten met andere leden. Je kunt deel nemen aan de discussies in een Forum (via berichten of in een gesprek) of gewoon alleen maar meekijken. Er zijn Forums voor speciale onderwerpen en Forums die heel algemeen zijn.

Mijn punt is dat ik geen gat in de lucht spring omdat ze daar in Ieper EINDELIJK een beetje in actie treden. De jarenlange stilstand wegwerken zal nog zeer lang duren, maar hetgeen ze nu doen is alvast een begin.

Ignace
18-02-19, 22:22
Quasi elk zelfrespecterend park in Amerika heeft een woodie, soms wel 2 of 3.

Pretparkcultuur verschild van land tot land, laat staan van continent tot continent. Ik kan je verzekeren dat Bellewaerde weinig gemeen heeft met de meeste Amerikaanse pretparken en persoonlijk vind ik het ook beter zo.

Elk zichzelf respecterend park in China heeft ook een molen die waarschijnlijk tegen de middag uit elkaar valt, soms wel 2 of 3.

bobby turbo
18-02-19, 22:25
Ik zou extra woodies belgie zeker toejuigen, maar of dit nu per se bellewaerde moet zijn weet ik niet Bobbejaanland vind ik persoonlijk ook een goede kandidaat

lalaland
18-02-19, 22:27
Boomerang: de reden waarom mensen niet binnen mogen staan, is het feit dat mensen rugzakken e.d. kunnen gooien op het spoor, wat gevaarlijk is. Een week lang communicatiefout? Vorig jaar stond de Boomerang inderdaad stil toen je daar was, maar de operator heeft je de nodige informatie gegeven waarom er zich een probleem voordeed. Dat zal al zeker geen communicatiefout geweest zijn met de lift, want die fouten zijn meestal binnen de 5 minuten opgelost (zelf ook al meerdere keren meegemaakt. Operator kwam met de nodige info).
El Volador: wereldwijd een probleem, maar als je ziet dat die in Bellewaerde nog steeds draait, terwijl die in andere landen kapot gaan, dan weet je dat die in Bellewaerde wel zeer goed onderhouden is. Bovendien is het niet altijd slecht als een attractie blokkeert. Sommige attrracties zijn zodanig beveiligd dat ze voor de minste 'scheet' blokkeren. Ik was enkele jaren geleden in Walibi. De Underground stond op één dag maar liefst zeven keer stil. Er waren problemen met de remmen. Klinkt in eerste instantie eng, maar de operators zeiden dat alles zodanig gevoelig is, dat alles vaak blokkeert. Dat is al veel geruststellender!
Screaming Eagle: idem. Beter dat iets blokkeert omdat het supergevoelig is, dan dat de attractie verder gaat en doden vallen.
Dawson Duel: kan eens gebeuren, maar was zeker niet aan hoge snelheid.
Bengal Rapid River: noodstop was er inderdaad. Boot was niet in twee geplooid. Het water vloeide weg, waardoor de boot deels op het water en deels op het droge belandde. Zie foto's online (bronnen controleren voordat je iets zegt :))
Heb je voor al 'deze problemen' informatie gevraagd bij de juiste instanties? Want wij, bij de krant, vragen steeds de informatie aan onafhankelijke instanties, en die klagen zeker niet over de 'onveilige toestanden' die je hier aankaart.
Bovendien vind ik het raar dat u al al die tijd commentaar hebt op Bellewaerde, maar vorig jaar wel nog geweest bent. Als je een pretpark écht barslecht vindt, dan ga je er niet meer naartoe. Als ik een café slecht vind, ga ik er ook niet meer heen. Dus waarom al meer dan 5 jaar vitten op Bellewaerde en tegelijkertijd zeggen dat je er vorig jaar nog geweest bent? En zeg niet dat het is om 'de voortgang' te bekijken, want uit je posts (op verschillende fora) maak je maar al te graag duidelijk dat Bellewaerde slecht is en slecht zal blijven.
Je kan vb. wel zeggen dat iets uit een pretpark niet goed is, maar je hoeft dat niet twintig keer per jaar te zeggen. Er zijn ook altijd positieve kanten, maar die vergeet je vaak te vermelden. Enkel zo kan je geloofwaardig overkomen als 'pretparkfan': voor- en nadelen beschrijven, en dat op een objectieve manier (op basis van geloofwaardige bronnen).
Ik was op de persconferentie van het Aquapark, ik heb verschillende pretparkfans gesproken die websites hebben over pretparken. Ik heb hun websites bekeken en zij benadrukken niet alleen de negatieve, maar zeker ook de positieve kanten van de parken. Nog een voorbeeld: deze winter stond in Ieper de Wild Mouse. Er was daar iets gebeurd. Op een website stond andere informatie over het ongeluk vermeld dan dat wij hebben meegekregen. Zo werd de Mouse in een verkeerd daglicht geplaatst, terwijl de constructeurs er niets aan konden doen. Bezoekers hebben er niets van gemerkt, want het was buiten de openingsuren. Toch zaaide die website met verkeerde informatie wat paniek en ongerustheid bij de Ieperlingen.

Onlangs stond ook op internet dat de evacuatie van een attractie meer dan drie uur duurde, terwijl dat in werkelijkheid slechts 30 minuten was. Tja, een nulletje meer of minder kan het verschil wel maken.

Maar goed, nu to the point: alles is slecht, alles is onveilig, maar er moeten toch ook goede punten zijn? Anders zou je toch niet elk jaar terugkeren? Nu je toch zegt dat alles onveilig is, zal ik, samen met de redactie, eens bekijken of je wel gelijk hebt en meer informatie gaan inwinnen bij TUV en de verschillende pretparken.

etwien
18-02-19, 22:27
Ik zou extra woodies belgie zeker toejuigen, maar of dit nu per se bellewaerde moet zijn weet ik niet Bobbejaanland vind ik persoonlijk ook een goede kandidaat

Bobbejaanland zou zeker ook niet misstaan met een woodie. Mijntreinen en woodie’s zijn steeds tot de verbeelding sprekende Western thema banen, en mocht Bobbejaanland succesvol hun nieuwe themazone kunnen uitwerken mogen ze dat zeker binnen enkele jaren nog eens doen met het cowboydorp en er ineens een woodie bij gooien!

PyongWon
18-02-19, 22:28
Hoe meer Woodies hoe liever, maar Bellewaerde zou waarschijnlijk toch maar een softe versie zetten omdat het familiaal moet blijven; Dan inderdaad liever BJL.

lalaland
18-02-19, 22:31
Ik vind het jammer dat u als webmaster al meteen een kant kiest. Mijn zin over pretparken bouwen is uit de context gerukt (zie ook vorige opmerking). Misschien word ik er nu van gegooid, omdat ik u een antwoord geef, maar ik probeer op een respectvolle manier te reageren op posts.

etwien
18-02-19, 22:40
Boomerang: de reden waarom mensen niet binnen mogen staan, is het feit dat mensen rugzakken e.d. kunnen gooien op het spoor, wat gevaarlijk is.

En hoe verklaar je dan dat dit enkel bij de Boomerang van Bellewaerde zo is en zowel bij Speed Of Sound, Cobra, ... niet het geval is? Zijn die uitgerust met een onzichtbaar beschermingsveld die rugzakken afstoot ofzo?


Vorig jaar stond de Boomerang inderdaad stil toen je daar was, maar de operator heeft je de nodige informatie gegeven waarom er zich een probleem voordeed. Dat zal al zeker geen communicatiefout geweest zijn met de lift, want die fouten zijn meestal binnen de 5 minuten opgelost (zelf ook al meerdere keren meegemaakt. Operator kwam met de nodige info).


Boomerang had wel degelijk een langdurige communicatiefout tussen de 2 lifts en men moest de 2 liften daardoor ook manueel bedienen via het systeem. Aangezien ik hiervan geen stavende bewijzen heb laat ik dit maar in het midden want dit is toch woord tegen woord.


Boot was niet in twee geplooid. Het water vloeide weg, waardoor de boot deels op het water en deels op het droge belandde. Zie foto's online (bronnen controleren voordat je iets zegt :))


Dat bedoelde ik met in 2 plooien, zijn voldoende foto's van op internet ...


alles is slecht, alles is onveilig

Geef mij 1 citaat waarbij ik dit letterlijk vermeld aub, want ik heb nooit gezegd dat er in Bellewaerde op 6 april 2019 een gigantisch risico is op een dode, want dit laat je met het dramatiseren van mijn post uitschijnen.

Ik begrijp dat je een grote voorstander bent van Bellewaerde, maar niet iedereen deelt die mening. Je mag gerust ingaan op mijn mening, maar doe dat dan aub een beetje onderbouwd, genuanceerd en niet teveel "op de man af". Bedankt.

Polletje
18-02-19, 22:41
Dit discussieforum is toch bedoeld om pretparken te beoordelen? Moeten we nu allemaal beginnen een eigen pretpark bouwen of zo?
Ik denk het niet. Over naar de orde van de dag dus. Hierbij mijn visie (ter discussie) over Bellewaerde en de komende investeringen:

Ik was blij verrast toen ik vernam dat Bellewaerde, een jaar na hun Aquapark, in 2020 zo'n rollercoaster plant te bouwen. Het is het bewijs dat er een toekomstvisie is.
En toch … Het doet me wat vreemd. Waarom?
Wie vorig jaar in het park was, zal ook wel gemerkt hebben dat heel wat attracties grondig aan renovatie toe zijn. De keverbaan (ijzer op ijzer), River Splash (heel verouderd), Houdini (gans seizoen middelste beugel buiten werking en afgespannen met linten), Bengal Rapid River (verouderde theming), El Volador (die blokkeert), … We kunnen er niet om heen kijken dat veel attracties (om niet te zeggen de meeste) toch echt wel een grondige opfrisbeurt nodig hebben. Iets wat de laatste twee jaar, me dunkt, toch achterwege is gelaten. Het groen in het park is perfect en prachtig verzorgd maar veel theming in bepaalde zone's geeft toch wel een belabberde indruk. Ook zone's waar veel (horeca)punten gesloten zijn, afgebroken, huisjes met gesloten ramen en deuren. Dat staat allemaal in schril contrast met het nieuwe Aquapark en de komende rollercoaster. Ik hoop dan ook echt dat men daar dringend een inhaalbeweging maakt.
Ik ken veel abonnees die vorig jaar om die reden hun jaarabonnement niet hebben vernieuwd. Je kan je klanten dan misschien lokken met goedkopere abonnementen zoals vorig jaar; maar als de kwaliteit en het aanbod niet stevig is, zal dat vroeg of laat zn terugslag kennen.
Bellewaerde zal altijd een ietwat apart en uniek park blijven omwille van de combinatie natuur, dieren en attracties en dat mogen ze best letterlijk en figuurlijk extra in de verf zetten. Soms heb ik de indruk dat ze wat teren op hun opgebouwde status van vroeger …

yelle8
18-02-19, 22:45
Ik vind het jammer dat u als webmaster al meteen een kant kiest. Mijn zin over pretparken bouwen is uit de context gerukt (zie ook vorige opmerking). Misschien word ik er nu van gegooid, omdat ik u een antwoord geef, maar ik probeer op een respectvolle manier te reageren op posts.

Er wordt geen kant gekozen, de waarschuwing geldt voor eender welk forumlid. Nogmaals, iedereen kan een eigen mening hebben, hoe gek of extreem die ook is, we zullen dat toch moeten accepteren. Daarrond discussiëren kan heel interessant zijn, zolang iedereen elkaar in ere laat. Dat geldt voor jou, voor etwien en eender ander forumlid.

lalaland
18-02-19, 22:53
Je vermeldt het niet "letterlijk", maar je herhaalt in dit forum toch wel meerdere keren dat Bellewaerde onveilig is ... :) En inderdaad, in jouw favoriete pretpark is een darkride afgebrand. Is dat wel veilig?
En 'genuanceerd': doe ik wel denk ik. Ik zeg dat een park zowel voor- als nadelen heeft,maar dat je ze allebei moet benadrukken.

Joran
18-02-19, 23:07
Ik wil me niet te veel mengen ofzo in deze discussie, maar ik wil toch mijn bewondering uitdrukken voor Lalaland, om speciaal een account aan te maken om vol (laten we wel wezen) in de aanval te gaan tegen de mening van Etwien. (Niet dat dat super-relevant is voor de waarde van jouw mening uiteraard, al moet ik zeggen dat ik iets meer waarde automatisch, al dan niet bewust, ga hechten aan Etwien, dan aan iemand die op dit forum nieuw is en klaarblijkelijk als doel heeft te discussiëren op een bedenkelijk niveau.)

An sich niks mis met een goede discussie, maar ik snap de fascinatie van jou, lalaland, niet zo goed om per sé in discussie te blijven willen gaan tegen Etwien. Soms is je punt wel al bewezen en helpt het niet om het te blijven herhalen.

On-topic misschien, ik snap Etwiens punt zeer goed hoor. Laten we een beetje eerlijk wezen en toch wel erkennen dat er daar wat fouten zijn gebeurd in het verleden.

Echter lijkt me dit wel een investering die de moeite is en niet per sé ondoordacht. Ik ga het zeker niet afschrijven en zie er dus wel potentieel in. (Maar hey, dat is mijn mening.)

Michielsken
18-02-19, 23:15
Boomerang: de reden waarom mensen niet binnen mogen staan, is het feit dat mensen rugzakken e.d. kunnen gooien op het spoor, wat gevaarlijk is. Een week lang communicatiefout? Vorig jaar stond de Boomerang inderdaad stil toen je daar was, maar de operator heeft je de nodige informatie gegeven waarom er zich een probleem voordeed. Dat zal al zeker geen communicatiefout geweest zijn met de lift, want die fouten zijn meestal binnen de 5 minuten opgelost (zelf ook al meerdere keren meegemaakt. Operator kwam met de nodige info).
Waarom kan dat geen communicatiefout geweest zijn? Wat als het niet opgelost was na 5 minuten en effectief langer heeft geduurd? Ik zeg niet dat het zo was (ik was er niet, ik ken niemand van de TD en eigenlijk interesseert het mij ook niet), maar het kan wel. Er dan vanuit gaan dat het 'al zeker geen communicatiefout' was, is misschien wel een communicatiefout op zich...



De Underground stond op één dag maar liefst zeven keer stil. Er waren problemen met de remmen. Klinkt in eerste instantie eng, maar de operators zeiden dat alles zodanig gevoelig is, dat alles vaak blokkeert. Dat is al veel geruststellender!
Als er nu 1 baan is in België waar de remmen eigenlijk echt niet belangrijk zijn, dan is het Psyke Underground wel.



Screaming Eagle: idem. Beter dat iets blokkeert omdat het supergevoelig is, dan dat de attractie verder gaat en doden vallen.
Dawson Duel: kan eens gebeuren, maar was zeker niet aan hoge snelheid.
Bengal Rapid River: noodstop was er inderdaad. Boot was niet in twee geplooid. Het water vloeide weg, waardoor de boot deels op het water en deels op het droge belandde. Zie foto's online (bronnen controleren voordat je iets zegt :))
Ik vermoed dat deze opsomming nogal in het heetst van de strijd geschreven is, want qua tegenstrijdigheden kan dit wel tellen :)

893



Onlangs stond ook op internet dat de evacuatie van een attractie meer dan drie uur duurde, terwijl dat in werkelijkheid slechts 30 minuten was. Tja, een nulletje meer of minder kan het verschil wel maken.
Maar in dit geval maakt de nul nu wel nog veel meer verschil (1/2u ipv 5u)



Nu je toch zegt dat alles onveilig is, zal ik, samen met de redactie, eens bekijken of je wel gelijk hebt en meer informatie gaan inwinnen bij TUV en de verschillende pretparken.
Succes! Probeer dan alsjeblieft ook een objectief en neutraal artikel te maken dat eerlijk is in zowel titel, hoofding als body. En vergeet ook niet dat veiligheid voor een groot deel ook subjectief is, als iemand zich niet veilig voelt, dan is dat voor hem ook niet veilig.

Polletje
18-02-19, 23:20
bewondering uitdrukken voor Lalaland, om speciaal een account aan te maken om vol (laten we wel wezen) in de aanval te gaan tegen de mening van Etwien.
@Lalaland: er zijn hier op dit Forum nog veel onderwerpen en parken om over te discussiëren. Los van de quotes van Etwien.

Rickie97
18-02-19, 23:53
@etwien: sorry op voorhand en zonder op de man te willen spelen, maar ik vind dat een deel van je argumenten gewoon niet kloppen. Ik haal er nu een paar uit:


een geflopte duellerende alpine coaster
Je bent niet de enige die dit zegt, maar blijven roepen dat dat ding geflopt is omdat wij als pretparkfan de attractie niet kunnen apprecieren klopt gewoon niet. Kijk naar het verschil met de gewone bezoeker en deze attractie is gewoon een mooie aanvulling.


een half afgewerkte indoorcoaster waar een prachtige darkride voor moest wijken
Dit heb ik ook al meerdere keren gezegd. Strikt genomen is er niks verkeerd aan deze zin, maar door het in die volgorde te plaatsen en zéker in combinatie met de toon in de rest van je bericht lijkt het alsof men Los Piratas gewoon heeft weggegooid om Huracan te kunnen bouwen. Her en der lees je op fansites dat Los Piratas "is moeten wijken" voor Huracan. Neen, Los Piratas was sowieso weg geweest, de enige twee mogelijkheden waren een attractie minder of Huracan in de plaats. Waarom bekijk je het zo niet?

Vergeet trouwens ook niet dat Huracan de eerste grote nieuwe attractie onder CDA is. Er was inderdaad nog een derde optie geweest, namelijk een enorm bedrag in Los Piratas steken om hem opnieuw aan de eisen te laten voldoen waarmee er dus in principe weer helemaal niks aan het park veranderd was. Geen campagne met een nieuwe attractie, geen succesjaar, wat misschien wel geen rebranding betekend had het jaar erop en wie weet waren alle volgende investeringen dan ook niet gekomen?

Edit: ondertussen ook de volgende posts gelezen en ik zie een paar keer de afgebrande darkride in Europa-Park aangehaald worden: dit heeft Bellewaerde dus ten allen koste willen vermijden door de attractie af te breken, en in plaats van niks hebben we er Huracan voor teruggekregen. Het is jammer, ja, maar veiligheid gaat boven alles en we mogen heel blij zijn dat we in dat jaar er een attractie als Huracan voor teruggekregen hebben.

Verder haal je ook allerlei dingen aan zoals de afgespannen beugel in Houdini of Screaming Eagle / El Volador die vaak blokkeert: dat zijn voor mij dan weer argumenten dat ze héél erg op veiligheid kijken: van het minste blokkeren die attracties al, of een beugel afspannen in een madhouse (waar je die beugel eigenlijk zelfs niet nodig hebt)... Veiliger kan toch bijna niet?


Vergeet ook niet het fiasco met de abo's van vorig jaar waar men spotgoedkope prijzen gaf voor een abonnement aan te schaffen en men uiteindelijk de verkoop ervan moest stopzetten. Gevolg? Uren wachten voor gedateerde, niet speciale attracties, en mensen die een dagticket kochten kwamen er gigantisch bekocht buiten.
Dit kun je ook echt niet op Bellewaerde afschuiven. Bellewaerde is Walibi moeten volgen met de nieuwe formule. Dat ze zijn gestopt met abonnementen verkopen is een beslissing van Bellewaerde zelf geweest en vind ik dan juist weer een positief punt voor het park: durven toegeven dat die formule nergens op slaat door de verkoop ervan te stoppen, zonder de mensen die het al gekocht hebben te benadelen... Chapeau zeg ik daarop. Zuur voor de mensen die er nog geen gekocht hadden, maar voor de situatie in het park was het zeker een goeie zaak. Dit in tegenstelling tot Walibi die nooit fouten zal toegeven, altijd zal volhouden dat ze goed bezig zijn (en dat zijn ze nu ook, maar het is niet altijd zo geweest!).


Er wordt veel gezegd dat Walibi Holland geen visie heeft, wel, dit telt in mijn ogen ook voor Bellewaerde, want van al het potentieel die het park rijk is wordt er het minimum uitgehaald. Een zwembad bouwen al goed en wel, maar waarom een nieuw parkdeel bouwen als het park zelf er nog bijligt als een stort en zwak onderhouden is?

En u vraagt mij wat ik tegen Bellewaerde heb ...

Bellewaerde heeft - en al zeker sinds de rebranding - een erg duidelijke visie: attracties voor het hele gezin die de attractie met het vele groen in het park combineren. Dawson Duel, deze nieuwe achtbaan waarvan sprake, de vernieuwde stuntshow, het zwemparadijs: je kan moeilijk ontkennen dat er een lijn in zit.

Je hebt best wel wat argumenten aangehaald, de staat van River Splash, Bengal Rapid River... bijvoorbeeld heb ik zelf ook een hekel aan. Ze blijven het maar uitstellen om hier wat deftigs aan te doen. En je kan perfect een betoog tegen het park voeren met zo'n argumenten, maar beperk je tot deze dingen zonder waarheden te verdraaien of zaken te verzwijgen door ze anders voor te stellen (vervanging LP door Huracan bv).

Dat ze nu dat aquapark bouwen ipv geld in onderhoud te steken kan je volgens mij op de volgende manier ook wel verantwoorden: eerst een inkomstenbron bijmaken waarmee je je omzet verhoogt en zo dus sneller grote bedragen aan onderhoud kan spenderen. Nee?

Vergeet ook niet dat ze rond de vijver nog maar sinds de bouw van de brug eigenlijk iets mogen doen. Ik acht het mogelijk dat ze met die woodie wachten tot ze hem naast de vijver kunnen zetten. Ja, je kan zo nog 10 jaar wachten, maar ze lijken toch wel steeds meer te mogen. Als deze nieuwe achtbaan erdoor geraakt zie ik de kansen voor de woodie toch wel weer groeien, en wie weet dan in de toekomst... :)

---

Althans, dat is hoe ik het zie. :p

etwien
19-02-19, 00:07
@etwien: sorry op voorhand en zonder op de man te willen spelen, maar ik vind dat een deel van je argumenten gewoon niet kloppen. Ik haal er nu een paar uit:


Je bent niet de enige die dit zegt, maar blijven roepen dat dat ding geflopt is omdat wij als pretparkfan de attractie niet kunnen apprecieren klopt gewoon niet. Kijk naar het verschil met de gewone bezoeker en deze attractie is gewoon een mooie aanvulling.


Dit heb ik ook al meerdere keren gezegd. Strikt genomen is er niks verkeerd aan deze zin, maar door het in die volgorde te plaatsen en zéker in combinatie met de toon in de rest van je bericht lijkt het alsof men Los Piratas gewoon heeft weggegooid om Huracan te kunnen bouwen. Her en der lees je op fansites dat Los Piratas "is moeten wijken" voor Huracan. Neen, Los Piratas was sowieso weg geweest, de enige twee mogelijkheden waren een attractie minder of Huracan in de plaats. Waarom bekijk je het zo niet?

Vergeet trouwens ook niet dat Huracan de eerste grote nieuwe attractie onder CDA is. Er was inderdaad nog een derde optie geweest, namelijk een enorm bedrag in Los Piratas steken om hem opnieuw aan de eisen te laten voldoen waarmee er dus in principe weer helemaal niks aan het park veranderd was. Geen campagne met een nieuwe attractie, geen succesjaar, wat misschien wel geen rebranding betekend had het jaar erop en wie weet waren alle volgende investeringen dan ook niet gekomen?


Dit kun je ook echt niet op Bellewaerde afschuiven. Bellewaerde is Walibi moeten volgen met de nieuwe formule. Dat ze zijn gestopt met abonnementen verkopen is een beslissing van Bellewaerde zelf geweest en vind ik dan juist weer een positief punt voor het park: durven toegeven dat die formule nergens op slaat door de verkoop ervan te stoppen, zonder de mensen die het al gekocht hebben te benadelen... Chapeau zeg ik daarop. Zuur voor de mensen die er nog geen gekocht hadden, maar voor de situatie in het park was het zeker een goeie zaak. Dit in tegenstelling tot Walibi die nooit fouten zal toegeven, altijd zal volhouden dat ze goed bezig zijn (en dat zijn ze nu ook, maar het is niet altijd zo geweest!).



Bellewaerde heeft - en al zeker sinds de rebranding - een erg duidelijke visie: attracties voor het hele gezin die de attractie met het vele groen in het park combineren. Dawson Duel, deze nieuwe achtbaan waarvan sprake, de vernieuwde stuntshow, het zwemparadijs: je kan moeilijk ontkennen dat er een lijn in zit.

Je hebt best wel wat argumenten aangehaald, de staat van River Splash, Bengal Rapid River... bijvoorbeeld heb ik zelf ook een hekel aan. Ze blijven het maar uitstellen om hier wat deftigs aan te doen. En je kan perfect een betoog tegen het park voeren met zo'n argumenten, maar beperk je tot deze dingen zonder waarheden te verdraaien of zaken te verzwijgen door ze anders voor te stellen (vervanging LP door Huracan bv).

Dat ze nu dat aquapark bouwen ipv geld in onderhoud te steken kan je volgens mij op de volgende manier ook wel verantwoorden: eerst een inkomstenbron bijmaken waarmee je je omzet verhoogt en zo dus sneller grote bedragen aan onderhoud kan spenderen. Nee?

Vergeet ook niet dat ze rond de vijver nog maar sinds de bouw van de brug eigenlijk iets mogen doen. Ik acht het mogelijk dat ze met die woodie wachten tot ze hem naast de vijver kunnen zetten. Ja, je kan zo nog 10 jaar wachten, maar ze lijken toch wel steeds meer te mogen. Als deze nieuwe achtbaan erdoor geraakt zie ik de kansen voor de woodie toch wel weer groeien, en wie weet dan in de toekomst... :)

---

Althans, dat is hoe ik het zie. :p

Zeer correctie visie en argumentatie, ookal ben ik niet te vinden voor Bellewaerde, ik vind me wel in je mening.

Dawson Duel betreur ik om volgende redenen:
- € 4.000.000 is zeer veel geld voor wat de attractie uiteindelijk maar te bieden heeft;
- Het duellerende aspect is helemaal ten niet gedaan omwille van het feit dat alles gecontrolleerd verloopt, wat ook een enorm gemiste kans is;
- De attractie neemt een enorme oppervlakte in beslag waar naar mijn mening toch een veel waardevollere familie attractie geplaatst kon worden;
- De klim, lage capaciteit en niet zo denderende rit ervaring zorgen ervoor dat Dawson Duel geen hoge herhalingswaarde heeft. Ik hoor vele modale bezoekers zeggen dat ze het klimmen en wachten niet waard vinden om zelfs beide banen te doen. In het geval van Bellewaerde had ik persoonlijk dan toch ingezet op een andere attractie met hogere capaciteit en vooral herhalingswaarde, dit zorgt ervoor dat bezoekers meerdere keren dezelfde attractie gaan doen, het verblijf in het park langduriger de moeite maakt en de algemene tevredenheid doet stijgen.

Gelet op deze argumenten betreur ik het nog steeds, en dat zal volgens mij altijd zo blijven, dat men de keuze maakte om dit soort attractie te plaatsen. Mocht Bellewaerde op dat moment voldoende herhaalbare, leuke attracties hebben om een bevredigend volwaardige daginvulling te bieden kon Dawson Duel een leuk opvullertje zijn, maar momenteel fungeert het als grote, nieuwe attractie, en persoonlijk denk ik niet dat de attractie die verwachtingen kan inlossen ...

Earlyspencer
19-02-19, 09:35
Dat ze nu dat aquapark bouwen ipv geld in onderhoud te steken kan je volgens mij op de volgende manier ook wel verantwoorden: eerst een inkomstenbron bijmaken waarmee je je omzet verhoogt en zo dus sneller grote bedragen aan onderhoud kan spenderen. Nee?

Waarde mede-genuanceerde, ik volg heel je betoog behalve bovenstaand citaat. Dat impliceert immers dat je onderhoud uitstelt of laat afhangen van NIEUWE inkomsten. Onderhoud moet in je basis-begroting zitten. En hoe langer je onderhoud uitstelt, hoe ...
- meer verloederd de indruk (de rapid, de logflume en zelfs de twee buitencoasters)
- hoe duurder het uiteindelijk onderhoud
- hoe groter de kans op tijdelijke sluiting van een attractie of de kans op calamiteiten

Zoals ik eerder aanhaalde en waar - behalve de fanatieke nieuweling op het forum - bijna niemand mee rekening houdt: het onderhoud aan de beesten kost ontzettend veel, dat zijn kosten die Walibi, BJL en zelfs Efteling niet hebben.

@Alle piraten-lovers: Huracan oogt van buiten fraai en de beginscènes zijn echt wauw! Zelfs de zelden zoete Noorderburen waren zwaar onder de indruk: https://www.looopings.nl/weblog/1816/Vriend-en-vijand-onder-de-indruk-van-nieuwe-attractie-Bellewaerde.html Alleen ... het kale deel in die loods. In Vogelrok en PHL's Nighhawk en Colorado ervaar ik een gelijkaardig manco, en daar kan het niet aan het beperkt budget liggen. Misschien dat de nieuwe inkomsten van het bad kunnen dienen voor het doortrekken van de binnen-decoratie bij Huracan. Maar ... in het beste geval zal het toch wel meerdere jaren duren voor de bouw van het zwembad is terugverdiend. En dat nog niet verdiende geld zal dan wellicht vloeien naar de nog niet vergunde bouw van de Canada-coaster. Dergelijke dillema's - makkelijk te becommentariëren als klavierheld - doen mijn respect voor parkbestierders serieus toenemen.

Polletje
19-02-19, 10:32
Uitgang C moest jaren geleden al opgeknapt geweest zijn

Uitgang C was voorheen altijd de "reservepoort" tot het park. En A de hoofdingang. Met de komst van het Aquapark is rond A parking weggevallen. En als je bedenkt dat er ook parking moet zijn voor de bezoekers van het Aquapark …
Dan wordt vlug duidelijk dat C meer en meer zal dienen als echt volwaardige ingang. En deze opwaardering zijn ze daar nu aan het maken.
C >/= A ;)

siroccofreakske
19-02-19, 11:58
Gezellige discussie, hier! :)


Zoals ik eerder aanhaalde en waar - behalve de fanatieke nieuweling op het forum - bijna niemand mee rekening houdt: het onderhoud aan de beesten kost ontzettend veel, dat zijn kosten die Walibi, BJL en zelfs Efteling niet hebben.

Klopt. Maar de dieren genereren ook inkomsten die de bovengenoemde parken niet hebben ;) Want laten we eerlijk zijn: zonder de dieren had BWP volgens mij maar de helft van z'n bezoekers. Althans, zo zie ik het toch.

Verder juich ik de komst van een nieuwe achtbaan zeker toe. Een nieuwe, leuke achtbaan zou BWP voor mij als pretparkfan eindelijk op de kaart kunnen zetten. Al blijf ik ook vinden dat, gezien de locatie, een woodie toch zoveel beter had geweest... Volgens mij is dat trouwens ook iets wat niet enkel pretparkfans vinden hoor. Noem eens één park met een woodie waar dat niet één van de populairste attracties is? Als ik met niet-pretparkfans in PHL kom, hoor ik vaak de opmerking dat 'een houten achtbaan hier toch wel ontbreekt'. Iets wat ik zelfs als echte woodiefan niet echt mis in een park als PHL. Maar in BWP: daar zou het echt passen! :)

Nathan G
19-02-19, 12:18
Klopt. Maar de dieren genereren ook inkomsten die de bovengenoemde parken niet hebben ;) Want laten we eerlijk zijn: zonder de dieren had BWP volgens mij maar de helft van z'n bezoekers. Althans, zo zie ik het toch.

De dieren zullen ongetwijfeld voor extra bezoekers zorgen, maar niet het hele jaar door. De dieren doen niet aan een winterstop (of toch de meeste niet ;) ), dus moeten wel het hele jaar door verzorgd worden en eten krijgen. Dat is een 'probleem' dat verholpen wordt met het waterpark, waar men wel het hele jaar door inkomsten van heeft.

Ontopic (ik heb blijkbaar mijn reactie nog niet laten weten :p) :
Ik ben enthousiast! Had ik liever een woodie gezien omdat ik vind dat die bij Bellewaerde past? Ja, maar dat sluit niet uit dat ik wel erg blij ben met de family coaster. Hopelijk komt er toch redelijk wat pit in, ik denk hierbij aan Pégase Express, waardoor het qua thrill niveau iets tussen Huracan en Boomerang in komt.

Ik ben er overigens ook vrij zeker van dat CdA een masterplan klaarliggen heeft voor Bellewaerde. Ik hoop dat daarin zowel nieuwe attracties als grondige renovaties staan, want laten we eerlijk zijn, Bellewaerde ligt er niet top bij. Ik geef ze echter nog het voordeel van de twijfel en denk wel dat ze stilaan de goede kant opgaan. Van mij mag als volgende project heel dat cowboydorp platgegooid worden en een nieuwe log flume, kinderachtbaan en/of woodie komen. De rapid river zou ik een grondige renovatie geven. Dan zijn de ergste pijnpunten toch al weggewerkt.

coasterfrenzy
19-02-19, 13:12
Als ik met niet-pretparkfans in PHL kom, hoor ik vaak de opmerking dat 'een houten achtbaan hier toch wel ontbreekt'.

Ironisch genoeg hoor ik dan weer vaak dat Colorado Adventure ook wel "Die Houten" genoemd wordt. (frustrerend genoeg, want ook ik zou liever een echte woodie zien).

Dat er nu geen woodie komt wil niet zeggen dat dit voor de toekomst uitgesloten is. Juist zo'n familiebaan kan laten zien dat achtbanen wel echt werken en volk trekken. Dat kan ook voor het bestuur van BWP een signaal zijn om daar ook in de toekomst in te investeren.

Overigens denk ik dat dit best een slechte tijd zou zijn om een woodie aan te kondigeren. Die van Plopsa zit bij veel mensen nog vers in het geheugen en je zult dan toch altijd (redelijk veel) volk krijgen dat gaat zeggen dat ze Plopsa na-apen, ondanks dat de banen wellicht niet eens te vergelijken zijn.

Nu eerst iets totaal anders doen kan werken. Een coaster zoals deze kan - mits goed aangepakt - makkelijk als uniek worden ervaren (ondanks dat deze wellicht vergelijkbaar wordt met Pegase Express) als het verhaal en de theming klopt.

Nu weet ik dat ik van BWP niet heel veel mag verwachten, maar toch zou een baan zoals Firechaser Express geweldig zijn voor dat park.

traveler
19-02-19, 15:09
Ik vind het eerst en vooral fantastisch dat het park investeert in iets nieuw. Iedereen zal het met me eens zijn als ik zeg dat ze nog een paar toppers mogen binnenhalen. voor mij hoeven het niet per se mechanische attracties te zijn.

Ik had graag horen aankomen dat ze de combinatie dieren versterken. bv zwemmen naast tropische vissen of nog beter haaien door middel van een glazen wand. Ik zo graag de verblijven een upgrade zien krijgen zodat ze ook een echte ervaring worden. ik denk aan burgers zoo. Dit zou de concurrentie stevig maken voor andere zoo's. Hoe we het draaien of keren het blijft een zo met attractie tussen.
hopelijk blijft dit mogen


op gebied van mechanische attracties ik had deze nazomer het idee dat de attracties die hierboven vermeld worden als slecht onderhouden zijn waarschijnlijk wel in de komende jaren gaan aangepakt worden. De Rapid zou ik er graag uit zien vliegen (eigenlijk al niets met waterattracties) en vervangen door een nieuwe in combinatie met een dierenverblijf. Als alles stevig staat zou een woedie er wel goed staan maar eerst moet het park terug sterk op zijn benen staan. woedies kosten veel aan onderhoud.


Samengevat nog een lange weg te gaan maar ik heb er hoop in dat ze er geraken.

etwien
19-02-19, 16:26
De Rapid zou ik er graag uit zien vliegen (eigenlijk al niets met waterattracties)

Bengal Rapid River zou ik persoonlijk zeker niet verwijderen. Het is nog steeds één van de meest populaire attracties in het gehele park, en mits een grondige renovatie en wat toevoegen van extra thema kan men van deze Rapid een echte topper maken!

bobby turbo
19-02-19, 18:56
Ik had graag horen aankomen dat ze de combinatie dieren versterken. bv zwemmen naast tropische vissen of nog beter haaien door middel van een glazen wand.


Er komt een aquarium die je vanuit de lazy river even kan zien.

traveler
20-02-19, 08:41
een aquarium zien terwijl je zelf in een bad zit is niet hetzelfde als dat de aqarium tot onder water zou zitten dan kan je zwemen en de dieren zien en heb je dus de indruk dat je tussen die vissen zwemt

Pretparkfreak7
20-02-19, 11:52
Bon. Blijkbaar gaat het hier over een nieuwe achtbaan voor Bellewaerde.

Ik ben op het eerste gezicht niet dolenthousiast over het type coaster, maar de locatie is alleszins iconisch. Een kruising met Dawson, kan diens imago misschien ook een beetje opvijzelen. Als ik de baan als de geestelijke opvolger van de keverbaan beschouw vind ik het zelfs een meerwaarde. Ik vind het ook goed dat het park beseft dat ze boomsparend te werk moeten gaan met nieuwe attracties. Een groot deel van de charme van dat park berust op de talrijke oude bomen die er staan.

Veel van de attracties in Bellewaerde zijn stokoud, dat ze investeren in nieuwe attracties lijkt mij de enige mogelijke optie. Het is een kwestie van tijd voor hun log flume, keverbaan en boomerang er definitief de brui aan geven. Als je tegen dan geen vervanging hebt is heel dat gebied attractieloos.

Mijn grootste vrees bij Bellewaerde is dat wat er in de plaats gaat komen van de pensioengerechtigde attracties, een downgrade gaat zijn van het origineel. En die vrees is ergens gegrond, want de laatste nieuwigheden die het park presenteerden vond ik telkens van het niveau 'net niet'. Waarbij het concept vaak leuk was én bij het park paste, maar de uitvoering onredelijk duur of het eindresultaat te ondervoed was om je het wauw-gevoel te geven.

Het pleit overigens wel voor hun onderhoud dat ze 's werelds eerste topple tower nog steeds draaiende houden, terwijl de meeste andere attracties van dit type alweer verdwenen zijn.

lalaland
20-02-19, 19:23
Ik wil me niet te veel mengen ofzo in deze discussie, maar ik wil toch mijn bewondering uitdrukken voor Lalaland, om speciaal een account aan te maken om vol (laten we wel wezen) in de aanval te gaan tegen de mening van Etwien. (Niet dat dat super-relevant is voor de waarde van jouw mening uiteraard, al moet ik zeggen dat ik iets meer waarde automatisch, al dan niet bewust, ga hechten aan Etwien, dan aan iemand die op dit forum nieuw is en klaarblijkelijk als doel heeft te discussiëren op een bedenkelijk niveau.)

An sich niks mis met een goede discussie, maar ik snap de fascinatie van jou, lalaland, niet zo goed om per sé in discussie te blijven willen gaan tegen Etwien. Soms is je punt wel al bewezen en helpt het niet om het te blijven herhalen.

On-topic misschien, ik snap Etwiens punt zeer goed hoor. Laten we een beetje eerlijk wezen en toch wel erkennen dat er daar wat fouten zijn gebeurd in het verleden.

Echter lijkt me dit wel een investering die de moeite is en niet per sé ondoordacht. Ik ga het zeker niet afschrijven en zie er dus wel potentieel in. (Maar hey, dat is mijn mening.)


Ik volg al lange tijd dit forum, maar postte lange tijd niets. Maar ik begon het wat beu te worden dat Etwien altijd hetzelfde herhaalt over woodies en hij blijft maar Bellewaerde neerhalen, terwijl hij de positieve elementen nooit aankaart. Geen enkel pretpark is perfect, ook Bellewaerde niet, maar als je je een echte pretparkfan wil noemen, dan moet je ook positieve elementen aanhalen, kwestie van wat objectief te blijven :)

Boomieboy
20-02-19, 19:55
Ik zal me helaas eens moeten moeien. loopt hier wat uit de hand. Die zogezegde communicatie fout was al geen communicatie fout reden. Was zelf niks met COMMUNICATIE FOUT TE MAKEN. een communicatie fout is in 5 min opgelost. NA 8 JAAR ervaring zal ik het wel weten.

DAn u foto van die Rapid zoals je ziet is het water zo een kleine 20 cm gezakt en staan er daar 7 boten te duwen tegen 2. wat krijg je als je tegen iets duwt aaaahaaaaa die zoek een uitweg uitweg van die boot was de kant. als hij was toegeklapt dan waren die 5 mensen nu miss ook niet zicht baar op de foto dus ergens klein beetje op de woordspeling letten.


Dan mag LALALAND een artikel schrijven over veiligheid wat misschien eens goed zou zijn. want ik denk dat iedere pretparkFAN zijn beide handen mag kussen dat de techniekers van alle pretparken al om 4 a 5 u smorgens bezig zijn met controles. sommige parken is dat zelf nachtwerk. Die mensen denken zoals iedereen zou je er u eigen kind durven opzetten, kan je daar geen ja op zetten dan doen ze niet open simpel als dat.

Is deze forum eigelijk niet over de nieuwe achtbaan ?????????


Super van Bellewaerde. het is weer een goede aankoop voor het FAMILIE gebeuren.

Boomieboy
20-02-19, 19:58
Dank u dat u erin geloof :p :p :p

Die Boomerang ( geopend in 1984 ) draait nog steeds zeer goed en zal nog jaren zo zijn. en de topple tower laat soms zijn kopke hangen maar hij draait ook zeer fantastisch. DIKKE pluim aan het technisch team.

Boomieboy
20-02-19, 20:00
hoja opknappen moet je daar niet doen e :p

Tis een vervallen Indische Tempel waar je doorvaart ( aleja das toch et verhaal)

yelle8
20-02-19, 20:04
Moderator warning: Ik herhaal voor de allerlaatste keer dat er op een respectvolle manier moet gediscussieerd worden. Ik raad nieuwe leden aan om eerst de forumregels (http://board.pretparken.be/showthread.php?31-Forumrichtlijnen) te lezen vooraleer aan het posten te gaan. Er hoeven niet onnodig drukletters of tien tekens achter elkaar gezet te worden, dit geeft een arrogante toon weer. De eerste persoon die zich hier niet kan houden aan een respectvolle discussie zal meteen gesanctioneerd worden.

Boomieboy
20-02-19, 20:17
Ik ga eerlijk zijn. al lang zit ik hier te lezen hoe iedereen over de pretparken schrijft.( heb sinds vandaag een account)
van A Tot Z en iedere dag zeg ik hetzelfde: is het respect dan zo ver te zoeken de dag van vandaag....

Ik snap Lalalaland want Lalaland verdedigt niet alleen Bellewaerde maar ook het personeel.... NIET ALLEEN van Bellewaerde. Maar van alle parken.

Misschien moet iedereen er eens bij stil staan hoe de mensen die daar dag in dag uit werken om alles klaar te krijgen, hoe mensen daar aan de attracties staan van smorgens om alles op te poetsen zodat jullie allemaal een leuke dag zouden beleven die mensen zijn er dan nog te de laatste seconde. enige wat jullie allemaal doen is een park afbreken op wat decoratie na. Dit doet pijn weten dat het park meer dan 75 ha groot is. Niet alleen wat jullie zien vraagt onderhoud... ER is zoveel meer dat jullie niet zien..... Ik ga eerlijk zijn . IK ben blij dat lalaland zo eens uitvliegt. tis niet alleen tegen etwien. er zijn er nog.

Respect moet komen van 2 kanten komen maar eerlijk, respecteer dan ook het park zoals het is en wees blij met de investeringen die komen. Wees blij dat ze willen investeren, wees blij dat het niet de klassieke dingen zijn waar ze meekomen. wees blij met wat je krijgt.


Groetjes van een kerel die zijn Hart al jaren in de pretparkwereld steekt om iedereen te doen glimlachen

lalaland
20-02-19, 20:58
Moderator warning: Ik herhaal voor de allerlaatste keer dat er op een respectvolle manier moet gediscussieerd worden. Ik raad nieuwe leden aan om eerst de forumregels (http://board.pretparken.be/showthread.php?31-Forumrichtlijnen) te lezen vooraleer aan het posten te gaan. Er hoeven niet onnodig drukletters of tien tekens achter elkaar gezet te worden, dit geeft een arrogante toon weer. De eerste persoon die zich hier niet kan houden aan een respectvolle discussie zal meteen gesanctioneerd worden.

Wel vreemd: in de eerste post verdedigt u Etwien, en nu bent u tegen Boomieboy, terwijl Etwien in een post naar mij ook drukletters gebruikt, maar daar gaat u niet op in. Ik heb een licht vermoeden dat, wat anderen ook als argumenten zullen gebruiken, u steevast (subtiel) de kant van Etwien kiest ...

Boomieboy
20-02-19, 21:08
niet mee inzitten. Ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat er iemand eens durft opkomen voor ons

Boomieboy
20-02-19, 21:21
ik verlang tot het park eventuele beelden vrijgeeft.

Michielsken
20-02-19, 21:34
Ik ga eerlijk zijn. al lang zit ik hier te lezen hoe iedereen over de pretparken schrijft.( heb sinds vandaag een account)
van A Tot Z en iedere dag zeg ik hetzelfde: is het respect dan zo ver te zoeken de dag van vandaag....

Ik snap Lalalaland want Lalaland verdedigt niet alleen Bellewaerde maar ook het personeel.... NIET ALLEEN van Bellewaerde. Maar van alle parken.

Misschien moet iedereen er eens bij stil staan hoe de mensen die daar dag in dag uit werken om alles klaar te krijgen, hoe mensen daar aan de attracties staan van smorgens om alles op te poetsen zodat jullie allemaal een leuke dag zouden beleven die mensen zijn er dan nog te de laatste seconde. enige wat jullie allemaal doen is een park afbreken op wat decoratie na. Dit doet pijn weten dat het park meer dan 75 ha groot is. Niet alleen wat jullie zien vraagt onderhoud... ER is zoveel meer dat jullie niet zien..... Ik ga eerlijk zijn . IK ben blij dat lalaland zo eens uitvliegt. tis niet alleen tegen etwien. er zijn er nog.
Als er opmerkingen zijn tegenover het park, dan is dat 99,9% van de keren niet bedoeld naar de werknemers. Dit is meer opmerkingen naar het park in het algemeen, eventueel naar het parkmanagement. Want, en dan spreek ik voor iedereen hier denk ik, iedereen weet dat je maar kan roeien met de riemen die je hebt/krijgt/moet zoeken.

Dus als er kritiek komt dat het park er niet uit ziet zoals het er kan uitzien (en origineel ook opgevat was), dan is dat vooral kritiek op het feit dat er geen geld is vrijgemaakt voor onderhoud, niet dat de mensen van het park het niet onderhouden (of niet willen)



Respect moet komen van 2 kanten komen maar eerlijk, respecteer dan ook het park zoals het is en wees blij met de investeringen die komen. Wees blij dat ze willen investeren, wees blij dat het niet de klassieke dingen zijn waar ze meekomen. wees blij met wat je krijgt.


Groetjes van een kerel die zijn Hart al jaren in de pretparkwereld steekt om iedereen te doen glimlachen
Ook hier denk ik dat ik voor iedereen op dit forum spreek, het respect voor elke medewerker van een park is immens. Het is door die mensen dat wij betoverd zijn door een (pret)park, dat we fan zijn, dat we hier op dit forum onze meningen delen. Maar dat levert ons ook wel een kritische blik op, een blik die (quasi altijd) positief is ingesteld. En soms komt kritiek (ook al is die eigenlijk positief bedoeld) hard aan, zeker als je als werknemer hart, bloed en zweet geeft voor je job. Maar hou er dan ook rekening mee dat dit zeker niet persoonlijk is.


Wel vreemd: in de eerste post verdedigt u Etwien, en nu bent u tegen Boomieboy, terwijl Etwien in een post naar mij ook drukletters gebruikt, maar daar gaat u niet op in. Ik heb een licht vermoeden dat, wat anderen ook als argumenten zullen gebruiken, u steevast (subtiel) de kant van Etwien kiest ...
Het is niet omdat een post verwijderd wordt, dat er een kant in een discussie gekozen wordt. Onze moderators doen dit enkel omdat sommige posts (of delen ervan) geen toegevoegde waarde hebben. Daarnaast is een waarschuwing sowieso voor iedereen, dus mocht ik nu onnodig hoofdletters typen of meerdere leestekens achter elkaar, dan gaan de moderators me daarover aanspreken. Logisch, niemand heeft hier op dit forum een streepje voor, gelukkig maar.

Wat er wel is, sommige mensen hebben (door de jaren heen) 'krediet' hebben opgebouwd bij andere forumleden én je weet ook ongeveer hoe iemand zal reageren. Dat hebben nieuwe forumleden (nog) niet, en dan is het soms heel moeilijk inschatten waar je een grens kan/moet/mag trekken in het modereren.

yelle8
20-02-19, 21:41
Wel vreemd: in de eerste post verdedigt u Etwien, en nu bent u tegen Boomieboy, terwijl Etwien in een post naar mij ook drukletters gebruikt, maar daar gaat u niet op in. Ik heb een licht vermoeden dat, wat anderen ook als argumenten zullen gebruiken, u steevast (subtiel) de kant van Etwien kiest ...

Ik ga hier voor de tweede en laatste keer op in. Er werd en wordt voor niemand een kant gekozen, de interventies zijn niet op één persoon gericht maar op elk forumlid, er is dan ook nooit een naam genoemd. Nogmaals: iedereen mening is hier welkom en een mening is nog altijd geen feit, licht daarom niet al te hard aan iemand anders mening als die jou niet aanstaat. Wil je erover discussiëren, discussieer erover maar wel op een deftige manier. Dat geldt voor élk forumlid. Als je desondanks ontevreden bent over mijn optreden als moderator, kan je nog steeds terecht bij mij persoonlijk via een privébericht of bij de hoofdverantwoordelijke van het forum via forum@pretparken.be.

Pierre
20-02-19, 21:46
Het is eigenlijk wel eens bijzonder om na jaren hier een heftige discussie te zien over Bellewaerde (ik overdrijf misschien als ik zeg dat de vorige zeer heftige discussie stamt uit het post-Six-Flags-tijdperk die ging over dat er nooit iets nieuws in het park kwam). Ik snap beide kanten van het verhaal wel. Aan de ene kant heeft het park nu eenmaal gekozen om zijn doelgroep gezinnen met kleine kinderen te maken (wat niet zo veel anders is dan in de jaren '80 - alleen heb ik het gevoel dat het toen meer om een familiepark ging in bredere zin die wou groeien) en aan de andere kant zitten mensen op hun honger omdat ze eindelijk die leuke grote achtbaan (lees: woody) willen die nooit komt. En dan is er ook nog ergens achterstallig onderhoud...

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit:
1) We gaan nu eenmaal moeten aanvaarden dat de doelgroep is wat ze is, wat niet wil zeggen dat er geen grote attracties mogen geplaatst worden.
2) Dat er komende jaren een keuze moet gemaakt worden tussen renoveren en/of nieuwe attracties plaatsen. Luc Florizoone zei het jaren geleden ook al: "attracties gaan niet eeuwig mee". Ik denk dat beide moeten doen om te kunnen groeien. Want dat willen ze plots wel weer na al die jaren van stilstand.

Ik weiger echter om deze nieuwe ontwikkelingen negatief te zien. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat ik ieder jaar met mijn fietske aan de hand door de draad stond te gapen wanneer ze nieuwe attracties aan het bouwen waren (bijvoorbeeld de toen nog lege loods wat Los Piratas ging worden :)). Daarna is er niet veel noemenswaardig meer gebeurd (lees: constante jaarlijkse investeringen om te groeien). Ik ben daarom blij dat het tij lijkt te keren. Al is het met vallen en opstaan en zijn het vooralsnog geen supergrote attracties. Stapje voor stapje... is beter dan al dat afbreken van de jaren ervoor (letterlijk zelfs: monorail, polyp,...).

Ik probeer terug on topic te geraken, echt waar :-)….

Ze kiezen blijkbaar al een tijdje om te investeren in nieuwe zaken. Weliswaar met een beperkt budget. Een budget dat echter ook wel miljoenen hoger is dan de periode tussen Los Piratas en Huracan (de enorme boost van Six-Flags eind de jaren negentig even buiten beschouwing gelaten). Een beperkt budget die zorgde dat we jammer genoeg Los Piratas kwijt zijn, dat is nu eenmaal de keuze geweest. Om nu te blijven verzuurd zijn over al die verkeerde beslissingen heeft niet veel zin in dit topic. Ze willen nu eindelijk eens een wat grotere familieachtbaan bouwen. Het soort achtbaan die ik dacht dat ze gingen zetten toen ik de vergunning zag aangekondigd staan bij Dawson Duel (wat was ik ontgoocheld zeg). Maar kijk eens aan: ze zetten het recht met dit beestje!

Wordt deze achtbaan een topper voor het park? Rekening houdend met de doelgroep. Ik denk van wel. Ik was zeer sceptisch voor Dawson Duel (en na hem te doen ben ik zelf niet echt grote fan te noemen), maar als ik de mensen bekeek die hem deden waren die toch wel met een smile in die karretjes aan het zitten. De attractie past voor mij wel in de visie die Bellewaerde heeft over het park. Dus ben ik eigenlijk wel blij met de opzet van de Canadacoaster, die nog groter is. Misschien ook een discussie waard: wat wordt het thema van deze coaster? Zal het een thema hebben? Welke karretjes gaan ze er op plaatsen? Welke bouwer zouden ze in huis gehaald hebben? Is het niet fijner om hierover te discussiëren? Al die andere discussiepunten mogen voor mij part gevoerd worden in andere topics. Mijn eerder blije ontdekking van de coaster wordt zo wel wat ondergesneeuwd. Dat verdient deze coaster absoluut niet in mijn ogen.

En ik moet nu wel zeggen dat ik vind dat de moderatie geen kant kiest. Er moeten geen mensen gekozen worden maar discussiepunten en meningsverschillen van mensen. Speel asjeblieft op de bal en niet op de speler!

Boomieboy
20-02-19, 21:54
Ik snap het maar toch is er zeer weinig respect naar de werknemers toe en dan kan je wel zeggen het park ligt er belabberd. Daarmee vallen jullie de bazen niet mee aan maar het personeel. En geloof me dat komt hart aan.

ik weet niet of je hebt vernomen van in Disney is maar een voorbeeld maar gebeurd ook bij ons in België. dat een werknemer in elkaar is geslagen omdat een bezoeker zijn kind te klein is. Dat een mens zijn geld terug vroeg omdat crush gesloten was voor onderhoud. Dit gebeurd dagelijks. Wat ik het ergste vin is dat velen Iets afkraken die er nog niet. Geef maar een vb : dit gaat hier om de nieuwe achtbaan waar nog veel geheimen over zijn en dan zijn er mensen die over park bezig zijn en dit afkraken ( maar het gaat niet om de achtbaan hmm) dan ben ik blij met Lalaland en andere die dan durven zeggen van owla owla en die aan de noodrem willen trekken. Hier kan je dan op deze Forum de haters eruithalen die idd een mening hebben maar niet over het onderwerp de nieuwe achtbaan die nog altijd niet officieel is voorgesteld . snap u mijn punt. snapt u hoe de medewerkers hun voelen. anders mag je gerust eens prive sturen dan geef ik u een telefoon nummer door en dan kan je eens een artikel schrijven om te delen.

Ignace
20-02-19, 22:03
Welke karretjes gaan ze er op plaatsen? Welke bouwer zouden ze in huis gehaald hebben?

Twee interessante vragen die al sinds de aankondiging door mijn hoofd spoken. Ik denk dat we vier kandidaten hebben wat leverancier betreft, op volgorde van waarschijnlijkheid (in mijn ogen):

-Gerstlauer
-Zierer
-Mack
-Intamin

Allen hebben ze ten minste een min of meer gelijkaardige baan gebouwd. Zierer is de vreemde eend in de bijt, maar met banen als Verbolten hebben ze getoond dat ze ook weg zijn met wat een moderne coaster moet kunnen. Allevier deze bouwers hebben goede contacten (zover we weten) met CdA, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op...

Mack zie ik echter geen kettinglift met een lancering combineren, want ja, ik ben ervan overtuigd dat de 'onsteile' lifthill eigenlijk een (LSM) -lancering is. Gerstlauer zie ik dit dan weer wel doen, zoals bij Novgorod.

Een piste die ik nog niet heb zien passeren hier en volgens mij wel zeer interessant is: het kan evengoed zijn dat we iets zeer belangrijk nog niet weten. Stel dat het toch een Mack is en men gekozen heeft voor een familievriendelijke versie van Time Traveller, een 'Xtreme' spinning coaster dus? Ik acht de kans klein, maar stiekem hoop ik hier wel heel hard op!

Dit gezegd zijnde verwacht ik nog steeds dat het een Gerstlauer word vergelijkbaar met Yippe, Pegase en Firechaser Express.

Boomieboy
20-02-19, 22:06
ik vermoed Gerstlauer reden Astrix en walibi beide ook een gerstlauer geplaatst beide ook parken van CDA en zou dan ook direct terug een nieuw type zijn binnen bellewaerde

etwien
20-02-19, 23:05
Het lijkt mij inderdaad de grootste kans te hebben uit de stal van Gerstlauer te komen. Alhoewel Pégase Express een beetje onder mijn verwachtingen scoorde zou een soortgelijke baan in Ieper niet misstaan.

Zierer is ook een grote kanshebber aangezien die 6 jaar terug nog Huracan leverden, en ik zie ze zeker dergelijk type baan als momenteel zichtbaar op de plannen fabriceren.

Intamin zou ook zeer fijn zijn, en de enige reden dat ik kan bedenken dat er kans inzit om een baan uit Liechtenstein te zien neerstrijken in Ieper is de recente bestellingen van Walibi Belgium & Parc Asterix voor 2021.

Mack zie ik persoonlijk het minst realistisch. Buiten het feit dat de 2 laatste grote bestellingen bij de Duitse leverancier binnen de groep dateren van 2016 (Pulsar & Lost Gravity) zie ik niet meteen hen aangewezen worden voor dit project, ook al lijken ze mij perfect in staat dergelijke baan te fabriceren. De andere 3 constructeurs lijken een meer voorspelbare keuze.

Boomieboy
22-02-19, 20:29
Jammer er komt voorlopig geen achtbaan

etwien
22-02-19, 21:01
Blijkbaar toch geen zo’n strak en doordacht “masterplan” daar op tafel ...

Ignace
22-02-19, 21:09
Blijkbaar toch geen zo’n strak en doordacht “masterplan” daar op tafel ...

Een aanvraag kan verwerpt worden hé, dat zegt niets over de kwaliteit van een masterplan. Hoe Bellewaerde nu gaat reageren zal laten zien hoe sterk ze staan als park en concept.

etwien
22-02-19, 21:11
Een aanvraag kan verwerpt worden hé, dat zegt niets over de kwaliteit van een masterplan. Hoe Bellewaerde nu gaat reageren zal laten zien hoe sterk ze staan als park en concept.

Ik ben dan ook zeer benieuwd welke invloed dit op de toekomst van het park zal hebben ...

Polletje
22-02-19, 21:11
Jammer er komt voorlopig geen achtbaan

Ik begrijp niet waarom ze zo vlug zelf de handdoek in de ring gooien en hun vergunningsaanvraag intrekken bij de deputatie. En dat omwille van een gaande discussie met Agentschap Natuur en Bos rond enkele bomen die gerooid moeten worden?

yelle8
22-02-19, 21:50
Hierbij een artikel met meer duiding over de intrekking van de aanvraag van de "Canadacoaster". Bellewaerde heeft de vergunning zelf ingetrokken. Het project zal hierdoor hoe dan ook vertraging oplopen.
► http://www.pretparken.be/NL/article/2071/Bellewaerde%20trekt%20aanvraag%20nieuwe

dusk
23-02-19, 04:49
Misschien willen ze eerst zelf een degelijke studie doen en het baanverloop eventueel aanpassen? Eventueel zien om bomen te verplaatsen (wat stukken van mensen kost). Had Cda effectief het budget al voorzien of was dit een stap vanuit het huidige management zonder deftige goedkeuring ??

pretparkman
23-02-19, 11:10
Ergens begrijp ik het probleem niet. Want in de lokale krant stond er een artikel waar ze vermelden dat ze langs het traject op plaatsen de begroeiing zouden verdichten voor een natuurlijke beleving. Dus in die zin worden de gekapte bomen al gecompenseerd. Dus volgens mij gaan ze dat explicieter vermelden (waar er bomen bijkomen) en de aanvraag dan opnieuw indienen.

coasterfrenzy
23-02-19, 17:30
Ergens begrijp ik het probleem niet. Want in de lokale krant stond er een artikel waar ze vermelden dat ze langs het traject op plaatsen de begroeiing zouden verdichten voor een natuurlijke beleving. Dus in die zin worden de gekapte bomen al gecompenseerd. Dus volgens mij gaan ze dat explicieter vermelden (waar er bomen bijkomen) en de aanvraag dan opnieuw indienen.

Groen plaatsen is niet hetzelfde als bomen compenseren.

Als ze begroeiing langs het traject willen voor een natuurlijke beleving, zullen dat veelal struiken zijn die ze bij kunnen houden (snoeien). Maar een sierstruik is geen compensatie voor een boom die weg moet.. Daarnaast is het in veel gevallen zo dat als er één boom moet wijken er 2 of zelfs 3 bomen gecompenseerd moeten worden. Onder andere omdat jonge bomen (die je plant) lang niet dezelfde ecologische waarde hebben als een oude boom (die je kapt).

Het is moeilijk om na te gaan waar het probleem nu zit voor het park. Je zou verwachten dat een park dat al vele jaren ervaring heeft met het bouwen en verbouwen in een bos onderhand de regels rondom compensatie van bomen wel zou moeten kennen en dat ook danig gecontroleerd heeft alvorens een vergunning in te dienen.

simon
25-02-19, 17:40
Ik denk dat dit project te vroegtijdig te veel media-aandacht kreeg en daarom even werd teruggetrokken. Ik denk dat het park hoopte dat ze op een stille manier deze aanvraag konden indienen, maar quasi elk medium heeft erover gecommuniceerd. Ook de groene natuurvrienden zullen dit gemerkt hebben en zullen wel bezwaar indienen. Daarom denk ik dat ze preventief het dossier willen verder onderbouwen.

Ik weet niet hoeveel weerstand DD van de natuurvrienden gekregen heeft voor het rooien van bomen, maar ik denk dat het vooral hiermee te maken heeft.

Ignace
25-02-19, 17:44
Ik denk dat dit project te vroegtijdig te veel media-aandacht kreeg en daarom even werd teruggetrokken. Ik denk dat het park hoopte dat ze op een stille manier deze aanvraag konden indienen, maar quasi elk medium heeft erover gecommuniceerd. Ook de groene natuurvrienden zullen dit gemerkt hebben en zullen wel bezwaar indienen. Daarom denk ik dat ze preventief het dossier willen verder onderbouwen.

Ik weet niet hoeveel weerstand DD van de natuurvrienden gekregen heeft voor het rooien van bomen, maar ik denk dat het vooral hiermee te maken heeft.

Maar Bellewaerde beseft toch even goed dat pretparkfans élk project dat ze indienen onder de loep kunnen nemen? Het zou me sterk verbazen als het intrekken van de aanvraag iets te maken heeft met het openbaar maken van de plannen, al is dat nog waarschijnlijker dan dat ze het intrekken omdat sommige forumleden liever een woodie willen :p.

simon
25-02-19, 18:03
Maar Bellewaerde beseft toch even goed dat pretparkfans élk project dat ze indienen onder de loep kunnen nemen? Het zou me sterk verbazen als het intrekken van de aanvraag iets te maken heeft met het openbaar maken van de plannen, al is dat nog waarschijnlijker dan dat ze het intrekken omdat sommige forumleden liever een woodie willen :p.

Ook een feit. Ofwel is het MKT-strategie... De focus moet dit voorjaar liggen op het Aquapark dat dit jaar de deuren opent, en niet op een toekomstige achtbaan die later opent...

Pierre
17-04-19, 12:33
Ondertussen zijn de plannen van de nieuwe rollercoaster terug in aanvraag op het omgevingsloket na overleg met het agentschap Natuur en Bos.

driesvitse
24-08-19, 16:32
En blijkbaar is de aanvraag goedgekeurd!

Polletje
25-08-19, 23:37
De geruchten doen de ronde dat Bellewaerde al in 2020 wil uitpakken met de nieuwe rollercoaster in de Canada-zone, met een stukje over het water en doorheen Dawson.

simon
27-08-19, 11:26
De geruchten doen de ronde dat Bellewaerde al in 2020 wil uitpakken met de nieuwe rollercoaster in de Canada-zone, met een stukje over het water en doorheen Dawson.

Dan zullen ze nu wel snel in actie moeten schieten, lijkt me. Wat gaan ze trouwens met de dieren doen op het Apeneiland? Die zullen ook een nieuw onderkomen moeten krijgen.

Polletje
08-09-19, 21:32
Dan zullen ze nu wel snel in actie moeten schieten, lijkt me. Wat gaan ze trouwens met de dieren doen op het Apeneiland? Die zullen ook een nieuw onderkomen moeten krijgen.

Het Apeneiland een onderkomen waar de roofvogels zich bevinden. De roofvogeldemonstratie wordt geschrapt maar wat er met de roofvogels en hun plek zal gebeuren, is nog geen nieuws van.
De nieuwe achtbaan zou van Gerstlauer komen en beetje te vergelijken zijn met Pégase Express van Parc Astérix.

simon
09-09-19, 16:39
Het Apeneiland een onderkomen waar de roofvogels zich bevinden. De roofvogeldemonstratie wordt geschrapt maar wat er met de roofvogels en hun plek zal gebeuren, is nog geen nieuws van.
De nieuwe achtbaan zou van Gerstlauer komen en beetje te vergelijken zijn met Pégase Express van Parc Astérix.

De roofvogels weg? Allé, die hebben hun nieuwe verblijf nog maar enkele jaren geleden gehad... En lijkt me toch ook wel één van de best bekeken shows/demonstraties in het park?

Een Pégase Express in de buurt zou wel nice zijn!

Polletje
09-09-19, 20:20
De roofvogeldemonstraties om 15u zijn niet meer zo in trek en men maakt er ook amper reclame voor. Die vogels hebben sowieso wel eens hun vlucht nodig.
Of ze daar op hun plek gaan kunnen blijven of naar ergens anders moeten; is nog geen nieuws van ...

nicooke
23-09-19, 12:38
Op de website met de 3 O's is er te lezen dat de vergunning binnen is voor het bouwen van een nieuwe achtbaan.

De werken zouden beginnen in het najaar van dit jaar, de coaster zal in het voorjaar openen.

De totaal investering zou naar verluidt 7,5 miljoen euro bedragen en daarmee de grootste investering sinds 1999 zijn.
De nieuwe coaster zal in het themagebied Canada liggen.

JerKel1988
23-09-19, 19:12
Op de website met de 3 O's is er te lezen dat de vergunning binnen is voor het bouwen van een nieuwe achtbaan.

Is tevens bevestigd door Bellewaerde zelf.

Bijkomend nog te vermelden dat het om een familiecoaster gaat omdat Bellewaerde dan ook volledig de kaart van de families trekt.

En daarnaast wist m'n ook nog te vertellen dat de coaster speciaal op maat voor Bellewaerde wordt gemaakt.

Zaterdag zag ik reeds wat markeringen aan de linkerzijde van de ingang van de stunt & dive show.

Uitkijken naar 2020! Voorjaar klinkt als een opening rond april of mei.

Phadd-F
23-09-19, 20:02
Ze hebben hiervoor al Huracan en Dawson Duel gebouwd, allebei/alle drie al familie coasters. Terwijl hun publiekstrekker een 35-jarige Vekoma boomerang is... Nee, ik ben hier echt niet enthousiast over. Het kan best een leuke baan worden, Pegase Express in Parc Asterix en Firechaser Express in Dollywood zijn prima baantjes maar dit is absoluut niet wat Bellewaerde nodig had. Rare investering nummer zoveel daar in Ieper!

Pretparkfreak7
23-09-19, 22:53
Ik wordt er ook niet warm van tenzij het de vervanging van de keverbaan moet voorstellen. Die is al meerdere jaren pensioengerechtigd als de geruchten kloppen. In dat opzicht zou het een enorme upgrade zijn.

Een goed familiepark heeft best een zo gevarieerd mogelijk aanbod zodat iedereen zich amuseert. Van allemaal attracties met een gelijkaardige spanningsgraad wordt niemand blij. Het klopt inderdaad dat de laatste toevoegingen allemaal wat op dezelfde intensiteit mikken. Ik vertrouw er in dat opzicht overigens niet op dat als die boomerang ooit te gaan komt we daar iets voor terugkrijgen dat daar zonder gêne naast kan staan qua thrill en beleving. Ik hoop wel dat ze mij ongelijk zullen geven. :p

Polletje
23-09-19, 23:03
Ik begrijp dat voor sommigen dit als een rare investering over komt en men in Bellewaerde iets van grotere allures had willen zien komen …
Maar Bellewaerde is nu éénmaal ook een "raar" park in de pretparkwereld. Waar vind je nog zo'n park die naast attracties ook nog eens zo inzet op dieren? Het park is gericht op families (gezinnen met kinderen) en past al geruime tijd zn aanbod daar naar aan. Extremen moet je er niet meer verwachten en is ook niet hun target. Daarvoor heeft CDA andere parken in aanbod om sensatiezoekers aan hun trekken te laten komen.
We gaan dat moeten leren aanvaarden dat een natuurpark met veel dieren niet ook nog eens de heftigste tuigen daar tussen kan poten.

De eerste werken voor de nieuwe rollercoaster zijn vandaag gestart (het rooien van enkele bomen). Vandaar dat men het nieuws naar buiten heeft gebracht.

etwien
24-09-19, 07:31
Proficiat, ik tel ruw geschat al zo’n ruwe € 41.000.000 aan verkeerde investeringen in 10 jaar tijd. Als het huidige attractie aanbod attractief was geweest en up-to-date kon dit een fijne toevoeging zijn, maar wederom kiezen ze voor een mediocre family coaster, terwijl het park na decennia lang al schreeuwt naar een echte eyecatcher waarvoor mensen de autorit naar Ieper misschien toch nog eens zouden overwegen.

Het park ligt er zwaar verouderd, oud en versleten bij, diverse horecapunten werden gewoon achteloos gesloten (maar staan er wel weg te rotten) of werden vervangen door een sfeerloos afkooksel, vele attracties zien er beschamend slecht uit en het park straalt ook alles behalve ambitie uit. Als klap op de vuurpeil werden we dit jaar nog getrakteerd op een café zonder bier (Aquapark).

Ik heb het al veel gezegd, en ondanks mijn neefjes en nichtjes die de afgelopen geboren werden wordt het absoluut geen Bellewaerde abo niet meer bij mijn gehele familie (we wonen allen op minder dan 20 min van het park), en ga ik duizend keer liever naar Walibi waar mijn oudste neefje van 3 jaar én zijn ouders beiden uitgebreid aan hun trekken kwamen afgelopen zondag.

simon
24-09-19, 09:06
Ik vind het leuk nieuws dat we volgend jaar ook weer minimum 1 nieuwe achtbaan in België mogen verwelkomen! Jaren hebben we hierom gesmeekt, maar de laatste jaren worden we goed verwend. Misschien is het voor sommigen inderdaad een vreemde keuze, maar ik zie hier vooral veel potentieel in.

Ten eerste kan deze een iconische achtbaan worden. Over Pégase Express klaagt toch ook niemand? En die is van dezelfde bouwer en ook in hetzelfde genre. Oja, en gebouwd door dezelfde groep!

Ten tweede wordt dit mogelijks de langverwachte opvolger voor de Keverbaan. Een baan waarover velen al lang lopen te zagen dat die uit het park moet verdwijnen. Als de Keverbaan dan weer plaats ruimt, ontstaat hier ook weer een mooie grote ruimte waarmee ze ook weer wat kunnen uitvoeren. De boomstamattractie lijkt me ook wat verouderd (zacht uitgedrukt), dus die kan ook wel een nieuwe variant krijgen die bovendien iets spannender wordt?

Ten derde omdat het evenwicht in het park zo ook weer wat hersteld wordt. Momenteel liggen de 3 echte achtbanen op een steenworp van elkaar. DD tel ik hier niet echt mee als achtbaan, want het is toch een andere ervaring. Bovendien denk ik dat de klim op grote hoogte (en vaak lange wachttijden door vele storingen) voor sommigen ook een brug te ver is. Die nieuwe achtbaan kan weer wat capaciteit toevoegen aan die kant van het park.

Gevolg is wel dat het apeneiland hier wel plaats moet maken. Die zouden dan verhuizen naar de overkant van het water. Op die manier zul je dus wel geen directe dieren meer in Canada hebben. Want als ook de roofvogelshow geschrapt wordt, dan vrees ik dat weinigen de brug over het water zullen oversteken...

siroccofreakske
24-09-19, 09:16
Ik begrijp dat voor sommigen dit als een rare investering over komt en men in Bellewaerde iets van grotere allures had willen zien komen …
Maar Bellewaerde is nu éénmaal ook een "raar" park in de pretparkwereld. Waar vind je nog zo'n park die naast attracties ook nog eens zo inzet op dieren? Het park is gericht op families (gezinnen met kinderen) en past al geruime tijd zn aanbod daar naar aan. Extremen moet je er niet meer verwachten en is ook niet hun target. Daarvoor heeft CDA andere parken in aanbod om sensatiezoekers aan hun trekken te laten komen.

Niet akkoord dat een park dat zich richt op families geen attracties zou kunnen bouwen voor 'sensatiezoekers'. Dit is de 3e achtbaan op rij die zich richt op kinderen onder de 10 jaar als voornaamste doelgroep. Van zodra de kinderen ouder zijn dan 10, valt BWP voor veel families af als park om te bezoeken. Dan ga je naar Plopsaland dat meer sensatie biedt (for crying out loud)...

Met een toppark als De Efteling wil ik de vergelijking niet maken, maar kijk eens naar Toverland. Zij richten zich ook duidelijk op families, maar hebben wel een coasteraanbod waar BWP niet eens in de buurt komt.

Met deze investering blijkt dat BWP tevreden is met de status van 'regiospeler'. Ze spelen duidelijk niet in dezelfde divisie als WB, PDP en zelfs BJL. Dat hoeft op zich niet erg te zijn. Zolang hun bezoekers elk jaar blijven komen, is dat zelfs perfect zo. Maar dat wil niet zeggen dat wij als pretparkfan dat niet jammer kunnen vinden.

En even terzijde: 7,5 miljoen euro is maar de helft van wat Pegase Express en Firechaser Express gekost hebben. Die zaten allebei rond de 15 miljoen. Ik zou de lat van de verwachtingen dus zeker niet te hoog leggen...

Phadd-F
24-09-19, 09:41
Over Pégase Express klaagt toch ook niemand? En die is van dezelfde bouwer en ook in hetzelfde genre. Oja, en gebouwd door dezelfde groep!


Omdat dat perfect pastte in het aanbod van Parc Asterix. Bellewaerde daarentegen heeft echter helemaal géén nood aan een extra familycoaster, daar hebben ze er al genoeg van.

siroccofreakske
24-09-19, 12:10
Omdat dat perfect pastte in het aanbod van Parc Asterix. Bellewaerde daarentegen heeft echter helemaal géén nood aan een extra familycoaster, daar hebben ze er al genoeg van.

En niet te vergeten: die was dubbel zo duur. Firechaser Express was 15 miljoen dollar, Pégase Express was 16 miljoen euro. Misschien betaal je nu wat minder doordat je net iets minder R&D-kost hebt en doordat ze misschien wel een goede deal onderhandeld hebben omdat het binnen dezelfde groep is. Maar dan nog kom je met € 7,5 miljoen volgens mij anno 2020 niet ver om een baan van dit type te bouwen... Ik verwacht absoluut niet dat dit een achtbaan wordt waarvoor ik zelf de verplaatsing naar Ieper ga maken, maar ik hoop uiteraard van harte dat ik ongelijk heb ;)

Beefke
24-09-19, 14:39
Ik weet niet goed wat ik ervan moet verwachten. Als ik van de tekeningen uitga, zie ik eerder een 'juiniorversie' van een infinitycoaster dan een firechaserexpress-achtige baan. Daar de spike enkel een uitloper is. Ook is het remstrookje voor het station te kort om ietwat langere treinen te kunnen gebruiken. dus treinen van meer dan 12 personen zie ik er niet opkomen.

Het probleem is... Zelfs als het er toffe baan uitziet eens ze in elkaar staat, weet ik nog steeds niet of ik tot Ieper ga rijden. Ik heb bijna niemand in mijn familie of vriendengroep die in de doelgroep van dat park valt. Deze wordt echt te klein gehouden. Buiten de boomerang staat er bijna niets dat de +12 jarige een "uitdaging" biedt. Ook zijn er teveel activiteiten in de buurt die een betere variatie bieden. Zeker als je op 2u rijden nog zoveel parken hebt waar heel het gezin aan zijn kicks kan komen. (Efteling, Plopsa, toverland, Bobbejaanland,...) En als een park enkel banen blijft zetten voor gezinnen met jonge kinderen, gaan ze het moeilijk krijgen. Zonder echte publiekstrekker wordt het zeer moeilijk concurreren met de rest van België denk ik. Dit had Bobbejaanland dit jaar ook stilaan door.

Iedereen kan een toffe dag beleven in BWP. Maar ik denk dat velen toch denken: dat kan ik korter bij huis ook en misschien zelfs beter.
(tenzij je in de buurt van Ieper woont natuurlijk)

Ik blijf hopen dat er een park uit België eens gaat aankloppen bij een gravitygroup/gravitykraft voor een woody. Als je ziet dat Woodexpress 'amper' 3 miljoen heeft gekost en dit toch een heel leuke familiebaan was die zelfs de iets oudere kinderen (of een bus vol RF'ers) goed kan bezighouden. (Ook effe zeggen dat 's werelds beste achtbaan, Voyage, in 2006 8,5 miljoen dollar kostte wat nu een kleine 11 miljoen zou zijn. Hierdoor zie je wat een bouwer als gravity group kan doen met een beetje ruimte en weinig geld)

Beeld je eens in wat zij kunnen doen met 7,5 miljoen voor een parkje zoals Bellewaerde
#blijvendromen

Polletje
24-09-19, 17:21
Niet akkoord dat een park dat zich richt op families geen attracties zou kunnen bouwen voor 'sensatiezoekers'.
Dat wou ik niet zo expliciet zeggen en daar geef ik je gelijk in. Maar het 'probleem' of het 'unieke' in Bellewaerde zit hem vooral bij de dieren. Ik zou daar ook graag iets meer sensatiegerichts willen hoor; maar in hoeverre is het verzoenbaar met de dieren die er wonen? We zien het nu al aan de apen die moeten verhuizen en de roofvogels die elders anders dagelijks hun vleugels gaan moeten uitslaan … Ik ken geen ander park dat daar zo rekening mee moet/wil houden als Bellewaerde. Dus vergelijken met Plopsaland, Bobbejaanland, Efteling, Toverland, … die allemaal geen dierenparken zijn, is (naar mijn mening) appels met peren vergelijken.
Ik hoop dat naast de extra familycoaster er in Bellewaerde ook eindelijk wat opfrissing komt van de theming van de bestaande attracties, een opwaardering van Boomerang (zoals we mochten zien met Cobra bij Walibi) en eens iets anders dan de keverbaan die nu toch echt wel helemaal zn tijd heeft gehad.

vlinderke
24-09-19, 18:05
Ik geef je 100% gelijk. Er zijn veel "dingen" die in Bellewaerde opgeknapt moeten worden.
Attracties die een totale renovatie nodig hebben. Boomstammetjes, Keverbaan (deze attracties hebben nog steeds succes, dus denk ik niet dat ze deze zullen wegdoen. En dan het hele cowboydorp waar alles zo goed als gesloten is, behalve de casino en het souvenierwinkeltje. Het zou ideaal zijn om deze gebouwen, net als het voormalige treingebouw (van de monorail), volledig af te breken en er een mooie zaak van te maken. Maar ja, nu zal het geld nodig zijn voor de nieuwe attractie....

Earlyspencer
24-09-19, 18:17
Wow, wat een liefde hierboven voor het historisch oud ijzer dat Boomerang i.m.o. is. Van theming schiet er niet veel meer over, capaciteit is er sowieso niet op een ééntreinige shuttle en die pijnlijke beugels ... please doe wat ze in Wal.Hol. gedaan hebben.

Ik beschouw Bellewaerde niet als een verzameling rides die je met b.v. Walibi Bel. of BJL moet vergelijken. De belevings-meerwaarde is ontegensprekelijk de verspreide fauna. Dat zie je in bijna geen enkel ander Europees park. Zelfs in het onovertroffen Kolmården ervoer ik de zoo-delen en de rijdende attracties meer als aparte entiteiten. Met één grote uitzondering: de half uur durende kabelbaan-rit.

Zo'n symbiose zie je ook op Bengal Express en Jungle Mission. Maar bij die eerste liggen de dieren er vaak heel passief bij. Bij de tweede is het tegenwoordig soms zoeken naar verstopte, gekooide beesten. Bellewaerde mist een langdurige bewegende attractie over een groot parkdeel, bij voorkeur over grotere arealen voor de dieren. Sinds het verwijderen van de monorail (waarom, waarom?) mis ik zo'n transport-attractie nog meer.

Beesten trekken bezoekers aan die anders niet of minder naar attractieparken zouden gaan. Dat Bellewaerde nog meer de kaart trekt van families, vind ik eigenlijk wel logisch, ondanks mijn eigen voorkeur voor meer thrill. Het is trouwens een trend die je ook elders ziet.

Een bescheiden woodie waar nu het cowboydorp-gedrocht staat, zou iedereen wel toejuichen, mezelf incluis. Maar dan zouden ze voor de tweede keer in korte tijd de grotere regionale concurrent hebben gekopieerd, na het zwembad. Zelfs voor een half dierenpark is na-aperij geen compliment. En als deze Gerstlauer meer thrill-elementen zou hebben, wordt die misschien te veel vergeleken met Fury.

Laten we hopen dat de nieuwe (junior)coaster bedoeld is om de onafwendbare afbraak van de aftandse Keverbaan op te vangen ... Tot heel die cowboy-zone deftig wordt vernieuwd, met een woodie en een vernieuwde flume. In die optiek beschouw ik het zwembad (nog niet bezocht) en Dawson meer als 'vergissingen' dan de nieuwe coaster. Want het investeringsbudget zal nu wel even opgedroogd zijn. En zoals hierboven gesteld: er is ook nog wel wat opknapwerk nodig, bovenop het permanent dure dieren-onderhoud.

etwien
24-09-19, 18:29
Ik geef je 100% gelijk. Er zijn veel "dingen" die in Bellewaerde opgeknapt moeten worden.
Attracties die een totale renovatie nodig hebben. Boomstammetjes, Keverbaan (deze attracties hebben nog steeds succes, dus denk ik niet dat ze deze zullen wegdoen. En dan het hele cowboydorp waar alles zo goed als gesloten is, behalve de casino en het souvenierwinkeltje. Het zou ideaal zijn om deze gebouwen, net als het voormalige treingebouw (van de monorail), volledig af te breken en er een mooie zaak van te maken. Maar ja, nu zal het geld nodig zijn voor de nieuwe attractie....

Ook Lily’s Casino in het Far West gedeelte is sinds een aantal jaar slechts ook nog maar voor 1/3 geopend, wat er met de overige rest van het vroegere, grotere “casino” gebeurd is (die nu achter een valse muur zit) weer ik niet (al heb ik een sterk “vermoeden”).

siroccofreakske
25-09-19, 10:45
Ik zou daar ook graag iets meer sensatiegerichts willen hoor; maar in hoeverre is het verzoenbaar met de dieren die er wonen? We zien het nu al aan de apen die moeten verhuizen en de roofvogels die elders anders dagelijks hun vleugels gaan moeten uitslaan … Ik ken geen ander park dat daar zo rekening mee moet/wil houden als Bellewaerde. Dus vergelijken met Plopsaland, Bobbejaanland, Efteling, Toverland, … die allemaal geen dierenparken zijn, is (naar mijn mening) appels met peren vergelijken.

Daar heb je zeker gelijk in. Anderzijds zijn er parken iets minder dicht bij de deur die het wel kunnen. Kolmarden en Busch Gardens lijken me hier mooie voorbeelden van.

JerKel1988
20-10-19, 19:24
Vandaag in Bellewaerde geweest met onze 2 kleine kids (bijna 3 jaar en 4 maanden). Park was bedolven onder skeletten en pompoenen. Zag er best wel goed uit. De extra attracties en shows hebben we niet bezocht. Ik denk dat die voor de Halloweenfans wel een meerwaarde zijn. Wil je alle extra's doen, moet je er bijkomend wel €14 voor bijleggen. Het kidspark en omgeving was omgedoopt tot een Trolpark. De oudste vond de trollen de max. Lijkt me een geslaagd thema voor de kleinsten. De zone Mexico en Wild wild West vond ik zeer geslaagd qua decor en beleving. Ook aan ingang Leeuw stond een mooie, grote spin. Ook bij verschillende attracties was er extra decoratie of special effects. Gezien het een gewone zondag was, was er op zich wel niets bijzonders. Geen schrikwekkende zaken, geen bange momenten, ... . Daarvoor moet je duidelijk andere dagen uitkiezen. Maar voor ons en de kids geen probleem, het is zelfs beter zo.

De ruimte tussen de piratenboot en het apeneiland is zo goed als volledig gerooid, ook heel wat markeringen te zien. Er staan ook aankondigingen dat m'n werkt aan een familiale attractie (grappige woordkeuze, ik zou eerder familieattractie gebruiken). In het voorjaar 2020 gaat die open. Vanaf de piratenboot heb je nu een open zicht op het meer. De apen zijn ondertussen achter de schermen ondergebracht en zijn vanaf volgend seizoen terug zichtbaar op een nog niet nader bepaalde locatie (of dat maken ze toch wijs aan de bezoeker). Alles vanop het eiland zelf is reeds volledig verwijderd.

Het was het eerste jaar met een abbo voor ons. Is zeer goed meegevallen. Vandaag was onze seizoensafsluiter. Je kan veel zeggen over Bellewaerde, maar voor mij was het dit jaar een brok nostalgie en gewoon genieten met het gezin. De oudste vond het ook telkens fantastisch. Uiteindelijk is dat voor mij de barometer. Omdat perfectie voor mij niet bestaat geef ik het park een dikke 9 (op 10). Ik kan best veel zaken beamen zoals oud, versleten, ... . Maar goed, dat is voor mij niet doorslaggevend.

Daarnaast toch ook veel respect voor de attractiebedieners. Sta daar maar eens een hele dag aan een attractie in Kidspark. Niet te onderschatten! En dan nog zo'n beperkt loon en best wel wat arrogante en irritante bezoekers. Echt een dikke pluim! Het is best wel grappig dat je veel personeel met verbanden/windels rond armen en benen ziet (meer in de lente/zomer). Blijkt voor het afdekken van tattoos. Eerlijk, echt belachelijk zoiets... Als je dat niet doorhebt in het begin is dat echt een vreemd zicht.

Polletje
20-10-19, 23:31
Zondag ook terug eens in Bellewaerde geweest. Idem als JerKel1988 geen spookhuizen en shows kunnen doen. Mn interesse was ook niet zo groot daar er amper wat nieuws te zien is. Misschien doe ik ze eens bij een volgend bezoek de komende weken. De Halloween-decoratie in het park was, naar mijn mening, overal goed zichtbaar aanwezig.
Ik wil aansluiten bij bovenstaande post met enkele foto's van de werken voor de nieuwe rollercoaster:
https://i.imgur.com/HELJXaz.jpg

Op deze plek bevond zich het apeneiland:
https://i.imgur.com/r0WWez2.jpg
https://i.imgur.com/ERH5SAq.jpg

simon
21-10-19, 08:59
Amai, ze hebben nog niet stilgezeten! Blij dat ze toch de vergunning erdoor gekregen hebben en alsnog volgend jaar die nieuwe achtbaan willen openen. Zal ook wel strategisch zijn, gezien zusterpark Walibi en concurrent Plopsaland het jaar erna ook met een nieuwe coaster afkomen...

simon
06-11-19, 19:47
Afgelopen weekend ook even naar Ieper geweest, en zodus de "werf" met eigen ogen kunnen aanschouwen. Er is vooral al veel opgekuist in dat gebied, maar verder was er nog niets te zien. Ik vermoed dat ze er wel in de komende dagen stevig zullen invliegen, maar ik hoop vooral voor hen dat het geen strenge winter wordt. Hopelijk worden er wel terug volle bomen aangeplant, zodat het geen achtbaan door een kale vlakte wordt.

coasterfrenzy
07-11-19, 10:35
Een achtbaan op zich kun je in 2 maanden wel recht zetten. Maar als ze nog iets van theming of sfeer willen toevoegen gaan ze moeten opschieten.. Of het wordt weer een baan die ergens in Juni pas open gaat, zoals de laatste jaren helaas steeds gebruikelijker lijkt te worden.

simon
07-11-19, 17:46
Een achtbaan op zich kun je in 2 maanden wel recht zetten. Maar als ze nog iets van theming of sfeer willen toevoegen gaan ze moeten opschieten.. Of het wordt weer een baan die ergens in Juni pas open gaat, zoals de laatste jaren helaas steeds gebruikelijker lijkt te worden.

Op hun aankondiging spreken ze toch van april, dus hoop ik dat het hen lukt :)

Jak
08-11-19, 16:35
Een achtbaan op zich kun je in 2 maanden wel recht zetten. Maar als ze nog iets van theming of sfeer willen toevoegen gaan ze moeten opschieten.. Of het wordt weer een baan die ergens in Juni pas open gaat, zoals de laatste jaren helaas steeds gebruikelijker lijkt te worden.

Ik snap wel waarom pretparken hun nieuwigheid openen, vlak voor de zomervakantie.

De zomervakantie heeft de afgelopen jaren ingeboet.

Hittegolven en regenval, maar ook veel concurrenten van festivals, evenementen, familiefeestjes, ...
Je ziet dan dat pretparken in de paasvakantie de boodschap "we zijn terug open, kom af!" gebruiken. Dit gebeurd tot O.L.H. Hemelvaart/Pinksteren/1 mei/...

Daarna openen ze hun nieuwe attractie met als boodschap "kom af, onze nieuwe attractie is af!". Dit doen ze om de concurrentie de baas te kunnen en door een aantrekkelijke zomer aan te bieden. Het valt op dat de laatste jaren de zomermaanden opvallend rustiger zijn, bv. op een zaterdag in het midden van het seizoen geen volk hebben etc.

Het gebrek aan zomerevents kan daar deels aan de verklaring liggen, en in plaats de kennis bij het organiseren van een innovatief Halloweenevent te gebruiken om een innovatief zomerevent op te zetten, laten ze die kans links liggen. De hoge personeelskost van de "denkers" op de bureau's kan daar aan de verklaring, maar waarschijnlijk ook de beperkte winst die een park ophaalt tijdens zo'n event.

In september kunnen de parken genieten van het naseizoen. Vele personen plannen dus nog een bezoekje in de weekends van september, opvallend dat deze dagen soms drukker zijn dan in de zomer.

En vanaf midden september of zelfs al in de zomervakantie komen de boodschappen "kom af! Wij hebben een vet Halloweenevent" tevoorschijn.

Het lijkt me dus meer een timemanagementbeslissing. Het zorgt gewoon dat er met enkele investeringen een heel jaar bezoekers naar je park komen. Want als je in de paasvakantie je attractie al opent, een paaseierenraap organiseert ed. Hoe ga je dan nog je bezoekers aantrekken wanneer ze denken dat ze in de zomermaanden in een overvol park gaan zitten (gedachtegang, maar niet de realiteit).

Rickie97
17-11-19, 18:53
Naast de nieuwe achtbaan voor volgend jaar wordt ook de parking Leeuw (parking A) heraangelegd. Ik fietste er gisteravond voorbij, ik heb geen foto genomen omdat het al donker was. De ingang van de parking is inmiddels afgezet, het parkinghuisje is verdwenen als ik goed gekeken heb. Bezoekers voor het aquapark moeten tijdelijk een andere oprit gebruiken.

leroypretparkfan.be
17-11-19, 19:50
Ik ben vandaag eens tot aan Bellewaerde geweest.
en heb deze foto's kunnen maken van de werken aan de parking leeuw
https://www.mupload.nl/img/p9extgjcz2wq9.jpg

https://www.mupload.nl/img/sl4sw6wq.jpg

https://www.mupload.nl/img/si94dpcz0.jpg

etwien
18-11-19, 01:58
Ik hoop dat de verouderde, open vuilbakken op de achtergrond op pensioen worden gestuurd en men ook opteert voor nieuwe vuilbakken op Parking Leeuw. Het zijn misschien vuilbakken, maar als je toch vernieuwingen doorvoert kan je het geheel beter goed aanpakken en ook nieuwe vuilbakken plaatsen in plaats van die oude museumstukken terug te plaatsen.

Verder hoop ik dat men wat groen zal aanplanten op de parking en het geheel netjes afgewerkt zal worden, anders vrees ik voor een eerder halve vernieuwing, terwijl men best iets kan maken van de intussen fors verkleinde parking.

Rickie97
18-11-19, 12:43
Dat ziet er grondig uit. Er is al meer gebeurd dan ik dacht. En ook de bloembakkencirkel aan de ingang is weg, benieuwd hoe dit er in de toekomst uit zal zien nadat al enkele jaren alle paden op één na dicht waren om iedereen door de tijdelijk opgestelde tassencontrole te sturen. Zou deze er nu permanent komen?

simon
19-11-19, 10:05
Dat ziet er grondig uit. Er is al meer gebeurd dan ik dacht. En ook de bloembakkencirkel aan de ingang is weg, benieuwd hoe dit er in de toekomst uit zal zien nadat al enkele jaren alle paden op één na dicht waren om iedereen door de tijdelijk opgestelde tassencontrole te sturen. Zou deze er nu permanent komen?

Het is inderdaad heel wat grondiger dan gedacht, maar zal wellicht nu de finale fase zijn van wat ze eerder getoond hebben met de plannen van de omgeving van het Aquapark. Een permanente tassencontrole zal volgens mij hier nu ook wel verschijnen, in navolging van Ingang Mexico. Mooi!

Pretparkfreak7
20-11-19, 01:11
Ziet er inderdaad grondiger uit dan verwacht. :p

vlinderke
30-11-19, 18:02
Ik hoop dat de verouderde, open vuilbakken op de achtergrond op pensioen worden gestuurd en men ook opteert voor nieuwe vuilbakken op Parking Leeuw. Het zijn misschien vuilbakken, maar als je toch vernieuwingen doorvoert kan je het geheel beter goed aanpakken en ook nieuwe vuilbakken plaatsen in plaats van die oude museumstukken terug te plaatsen.

Verder hoop ik dat men wat groen zal aanplanten op de parking en het geheel netjes afgewerkt zal worden, anders vrees ik voor een eerder halve vernieuwing, terwijl men best iets kan maken van de intussen fors verkleinde parking.
Vooraan is de parking inderdaad kleiner geworden, maar achteraan zal er nog extra ruimte gemaakt worden voor een 500 tal wagens.

Rein
18-12-19, 15:54
Een gestileerde versie van de coaster kan al teruggevonden worden op de nieuwjaarskaartjes van het park:
1207040715068526595

Waliboy
10-01-20, 21:51
Steeds meer Gerstlauer onderdelen, bereiken het Ieperse Bellewaerde Park.

De bouwkraan werd reeds opgebouwd, dus weldra zal de effectieve bouw van start gaan.

https://www.mupload.nl/img/i46tqzow.jpg

https://www.mupload.nl/img/hidn5zd1.jpg

https://www.mupload.nl/img/dw3kpxjmsf.jpg


Foto's: https://www.facebook.com/themeparkmagic1/
Meer: https://www.facebook.com/pg/themeparkmagic1/photos/?tab=album&album_id=397852574377338&__xts__%5B0%5D=68.ARCh6kZHXerWUb-TdGoAGzD11j73AOhJLYnK9cKUpNxvpYDSg1IE0eELJmQJDxCs-Lx97F54XAGSfGDvkgMwULWTckLTlOHS-nwRaOGWZ2CQO2EMd3Vok-XywpYyDcE5M0fVc6Eaua9rVTJEO6TnpTfEiCyGwU5ErkHTQG82 9xgMTWatP6RfEUlQWzMVLS4IJ9iwnhhY_ZjZGNRZXsdSRdIwXc sDLCvlKNSLrIXs-wLOU_qT-vjpte8zB4cdTdB5V5FrVKdyW6ZXyGNecgpWJxSI5is6gwIuykr 3wbOlXKO8D8IrUFHw1FZ1tmTIydQbWLTKQIWY4sdXJApRtdBiO nLLSbf88sv7ADIXK-yAiNCAF1NuuMRhRYUpPzxPfC5BMMljch6UzwMYVrHnNDHQJG0U EzdIc3kgIbRR5RQf1tWPHb6gzl7YRIhJCUcG68lxatHh4QCs64 I3&__tn__=-UC-R

Jak
12-01-20, 01:48
Ben ik de enigste die vind dat de pretparkfan niet veel geeft om deze achtbaan? Niemand reageert, op Facebook doet Bellewaerde amper moeite om de achtbaan te hypen, hier ook beduidend minder reactie dan anders...

Ik loop ook wel niet warm van de coaster. Misschien ligt dat aan de oorzaak.
Begrijp vooral niet waarom Bellewaerde een family achtbaan naast een semi-achtbaan zet met dezelfde doelgroep. Als de bomen het probleem vormen of de ruimtelijke voorshriften, zet daar dan een lanceerachtbaan zodat je weinig hoogte moet maken.

Ik ben wel tevreden dat we dit jaar toch een nieuwe achtbaan krijgen, als voorsmaakje op de killer die in 2021 in Walibi en Plopsaland open gaan :-)

SanderV
12-01-20, 14:44
Ben ik de enigste die vind dat de pretparkfan niet veel geeft om deze achtbaan? Niemand reageert, op Facebook doet Bellewaerde amper moeite om de achtbaan te hypen, hier ook beduidend minder reactie dan anders...


Nee hoor, je bent niet de enige. Ik dacht exact hetzelfde toen ik het dit forum aan het lezen was. :)
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er niet zoveel over gesproken wordt, want ik denk wel dat dit echt een toffe toevoeging kan zijn desondanks dat het weer een family coaster is. Een echte thrill ride is zeker welkom in de toekomst als je het mij vraagt.

Laat ik deze achtbaan dan maar bekijken als een stap in de goeie richting. Ik ben zeker benieuwd hoe deze achtbaan daar uiteindelijk zal uitpakken.

Rein
14-01-20, 11:46
Het gaat de hoogte in:

1461

Bron: Twitter (https://twitter.com/StarParc_be/status/1216791900000342017) en StarParc (http://starparc.be/2020/01/decouvrez-en-images-le-chantier-du-nouveau-grand-huit-que-proposera-a-ses-visiteurs-en-2020-le-parc-d-attractions-belge-bellewaerde)

jefke88
14-01-20, 14:12
De reden waarom er weinig animo voor is, is omdat het Bellewaerde is. De laatste 3 nieuwigheden trekken op niet veel tot niks (Huracan, Dawson Duel en dat zwembad), dus ook van deze baan heb ik geen hoge verwachtingen. Het budget is ook 'maar' 7,5 miljoen, dus het zal wel allemaal weer net niet worden.

siroccofreakske
14-01-20, 21:02
7,5 miljoen, dat is eigenlijk de investering van Typhoon van 5 miljoen geïndexeerd naar 2020. Schept dat al hogere verwachtingen? ;)

Phadd-F
14-01-20, 21:02
Ik denk dat het best nog een leuke baan kan worden, alleen is het totaal niet wat ze nodig hebben en ook niet gericht op onze doelgroep.

siroccofreakske
14-01-20, 21:09
Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk ook dat dit inderdaad een leuke achtbaan voor het hele gezin zal worden! Dat we daar op het forum niet warm voor lopen en dat er dus weinig animo is voor deze nieuwe achtbaan, vind ik ook logisch eigenlijk...

Wat mij betreft heeft het park toch echt eens nood aan een eye-catcher de naam waardig anno 2020. Maar zolang het bezoekersaantal stabiel blijft, heb ik daar wellicht ongelijk in. :)

Polletje
15-01-20, 01:09
- Vergeet niet dat Bellewaerde ook nog een dierenpark en natuurpark is (waarbij oa. de aapjes al zijn moeten uitwijken voor de nieuwe coaster) … Dat is dus 'wedden op drie paarden' waardoor het al moeilijker wordt om uit te blinken in één iets.
- Bellewaerde richt zich ook sterk tot gezinnen met kinderen.
Volgens mij is het management daardoor allesbehalve eye-catchy-minded. Tot spijt van onze doelgroep.
Als hun bezoekersaantal stabiel blijft, zie ik ook niet snel iets komen om U tegen te zeggen.
Desalniettemin is de nieuwe familycoaster een stap vooruit en denk ik dat die (voor zn doelpubliek) nog zal meevallen. Lees: beter dan Dawson ;)

jefke88
15-01-20, 10:12
7,5 miljoen, dat is eigenlijk de investering van Typhoon van 5 miljoen geïndexeerd naar 2020. Schept dat al hogere verwachtingen? ;)

Nee :p.
Firechaser Express en Pégase Express hebben elk 16 miljoen euro of dollar gekost, en deze baan zit een klein beetje in dezelfde categorie, met een wissel en dergelijke.

simon
15-01-20, 13:01
Goh, er lijkt mij vooral weinig animo te zijn omdat alles nogal vaag blijft. Buiten de bouwaanvraag, de kleine aankondigingen in het park en deze recente bouwfoto's is er weinig bekend over dit project. Sowieso zal er wel meer animo komen als er meer details bekend raken, zoals openingsdatum, naam, concept arts...

Ik denk dat het inderdaad een betere investering is dan DD, en die opnieuw past bij de doelgroep van Bellewaerde: families! Bovendien kan deze misschien wat meer gepresenteerd worden als family thrill coaster, en dan hebben ze toch ook een gat gedicht in hun aanbod van kinderachtbaan, familie-achtbaan en thrill-achtbaan.

Meesten hier zijn geen fan van BWP, en voor hen zal het park niet snel iets goeds kunnen doen. Een echte thrill attractie zal volgens mij nog enkele jaren op zich laten wachten, maar als ze zo'n stunt als BBJ uithalen, zal de waardering voor het park bij sommigen zo misschien ook wel stijgen.

coasterfrenzy
19-01-20, 11:03
Komende week zal er wel meer naar buiten komen. Ik hoop vooral dat ze met pasen die baan al kunnen openen, dan kan ik hem ineens mee pakken.

JerKel1988
28-01-20, 13:10
Voorstelling attractie Wakala:

http://www.wtv.be/nieuws/zo-ziet-rollercoaster-wakala-bellewaerde-eruit

Earlyspencer
28-01-20, 16:34
3 treinen: als het goed is, mag het ook gezegd worden. Vraag is of ze die vaak alle drie gaan inzetten. Voorbeelden genoeg van parken en coasters waar ze graag extra treinen aan de kant laten. Omdat Belw. geen fastpassen slijt, kan extra gewin al geen reden zijn om de max. cap. niet te benutten.

Pretparkfreak7
28-01-20, 17:03
Enkele conceptjes voor op het forum:

1496

1499

1498

1497

Ik sla niet stijl achterover van de vormgeving, maar het heeft dezelfde degelijkheid die ze in hun toevoegingen van deze eeuw meestal presenteren. Redelijk goed basisidee met een leuk thema, maar toch goedkoop genoeg afgewerkt dat je het niet indrukwekkend kan noemen. :p
Ik weet niet hoe goed de indianen zullen aansluiten op het bestaande Canada-thema. Zoals al aangehaald is het wat Tiki-waka-esque.

coasterfrenzy
28-01-20, 17:04
We hebben er ook een artikel over gemaakt:
http://www.pretparken.be/article/2163/Bellewaerde%20maakt%20naam%20en%20logo%20nieuwe%20 achtbaan%20bekend

Grappig om te zien dat Wakala wat meer betekenissen heeft dan wat BWP voor ogen had :).

Persoonlijk vind ik de baan er alvast leuk uit zien. Zeker als de bebossing en theming terug op punt komen gaat dit een leuke belevenis worden.

Azmidiske
01-02-20, 16:11
Ziet er mooi uit :)
Het blijft natuurlijk een baan voor families, maar hij lijkt toch groter dan ikzelf in eerste instantie verwacht had.

Jak
02-02-20, 16:12
Ziet er mooi uit :)
Het blijft natuurlijk een baan voor families, maar hij lijkt toch groter dan ikzelf in eerste instantie verwacht had.

Deze baan doet me steeds denken aan een grotere versie van Dragonfly in Duinrell. Ik heb veel goede dingen over die baan gehoord, dus ik denk dat deze baan ook wel zou aanslaan.
Ik ben ook niet superenthousiast, maar als ik de directeur hoor spreken over geen diepe dalen, geen scherpe bochten, geen loopings, ... Op den duur haal je er ook alle toffe elementen uit die een achtbaan kán hebben. Wat blijft er dan nog van over, vraag ik me dan af.
Ik vind het excuus dat het voor families moet zijn maar flauw. Kijk naar Pégase Express, die heeft pittige bochten en afdalingen en daar gaat ook heel de familie in, dus dan denk ik dat je achtbaan dat ook wel mag bevatten, omdat de doelgroep nu éénmaal meer aan kan.

En financieel vind ik het ook maar raar. Fury heeft een kostprijs van 4 miljoen euro dacht ik (lees ik op Wiki) (coaster alleen). Dan is de 7,5 miljoen euro wel heel ruim uitgegeven voor een coaster met minder impressionante elementen. En waar Bobbejaanland het maximale uit het budget tracht te halen, is er hier duidelijk wat te veel uitgegeven. Of geeft Bellewaerde er niet zo veel om.

bobby turbo
02-02-20, 16:55
Deze baan doet me steeds denken aan een grotere versie van Dragonfly in Duinrell. Ik heb veel goede dingen over die baan gehoord, dus ik denk dat deze baan ook wel zou aanslaan.
Ik ben ook niet superenthousiast, maar als ik de directeur hoor spreken over geen diepe dalen, geen scherpe bochten, geen loopings, ... Op den duur haal je er ook alle toffe elementen uit die een achtbaan kán hebben. Wat blijft er dan nog van over, vraag ik me dan af.
Ik vind het excuus dat het voor families moet zijn maar flauw. Kijk naar Pégase Express, die heeft pittige bochten en afdalingen en daar gaat ook heel de familie in, dus dan denk ik dat je achtbaan dat ook wel mag bevatten, omdat de doelgroep nu éénmaal meer aan kan.

En financieel vind ik het ook maar raar. Fury heeft een kostprijs van 4 miljoen euro dacht ik (lees ik op Wiki) (coaster alleen). Dan is de 7,5 miljoen euro wel heel ruim uitgegeven voor een coaster met minder impressionante elementen. En waar Bobbejaanland het maximale uit het budget tracht te halen, is er hier duidelijk wat te veel uitgegeven. Of geeft Bellewaerde er niet zo veel om.

OP wikipedia kan iedereen invullen wat hij wil, ik geloof nooit dat Fury maar 4 mil heeft gekost. DAt zou een miljoen minder zijn als kleine broer Goldrush. BBj heeft nooit bedragen vrijgegeven, ik zou Fury eerder op 11 mil schatten.

Pretparkfreak7
02-02-20, 18:16
OP wikipedia kan iedereen invullen wat hij wil, ik geloof nooit dat Fury maar 4 mil heeft gekost. DAt zou een miljoen minder zijn als kleine broer Goldrush. BBj heeft nooit bedragen vrijgegeven, ik zou Fury eerder op 11 mil schatten.

Het was de grootste investering in de geschiedenis van het park: dus moest het de 12 miljoen overklassen van 2004 waar ze gelijktijdig typhoon, oki doki en Sledgehammer openden. Natuurlijk zijn er ook nog de kosten van de nieuwe fonteinen en de afbraak van de attracties en wat verdere infrastructuurwerken.
Elf miljoen lijkt me wat aan de hoge kant als je de kost van de andere zaken meetelt, maar 10 zou zeker kunnen.

coasterfrenzy
03-02-20, 13:17
"Duurste investering" is natuurlijk ook vooral een reclamestunt. Als ze de investeringen van 2004 elk apart rekenen, dan zit je al snel over het bedrag van elk individueel project heen.



OP wikipedia kan iedereen invullen wat hij wil, ik geloof nooit dat Fury maar 4 mil heeft gekost. DAt zou een miljoen minder zijn als kleine broer Goldrush. BBj heeft nooit bedragen vrijgegeven, ik zou Fury eerder op 11 mil schatten.

Lol.. Voor 11 miljoen heb je een kleine B&M (black mamba was 11 miljoen voor enkel de baan en nog eens 11 miljoen voor de theming)
Gerst is niet persé duur. Dus puur voor enkel de baan lijkt me 4 miljoen zeker niet onrealistisch.

BWP spreekt echter over 7,5 miljoen voor de totaalinvestering. Daar zit de prijs van de baan in, maar ook de grondwerkzaamheden en theming. Wellicht zelfs ook al de sloop van het apenhuis.

Als je dus bedenkt dat 4 miljoen voor enkel de baan (fury) vs. 7.5 miljoen voor een totaal project eigenlijk 2 verschillende maten zijn om te meten, dan zijn de bedragen wellicht niet meer zo gek ;)

jon123
03-02-20, 17:47
Het is ook wel zo dat staalconstructies veel duurder zijn dan vroeger ook door zowel inflatie als de hogere prijs van staal.

jefke88
04-02-20, 12:55
Deze baan doet me steeds denken aan een grotere versie van Dragonfly in Duinrell. Ik heb veel goede dingen over die baan gehoord, dus ik denk dat deze baan ook wel zou aanslaan.
Ik ben ook niet superenthousiast, maar als ik de directeur hoor spreken over geen diepe dalen, geen scherpe bochten, geen loopings, ... Op den duur haal je er ook alle toffe elementen uit die een achtbaan kán hebben. Wat blijft er dan nog van over, vraag ik me dan af.
Ik vind het excuus dat het voor families moet zijn maar flauw. Kijk naar Pégase Express, die heeft pittige bochten en afdalingen en daar gaat ook heel de familie in, dus dan denk ik dat je achtbaan dat ook wel mag bevatten, omdat de doelgroep nu éénmaal meer aan kan.

En financieel vind ik het ook maar raar. Fury heeft een kostprijs van 4 miljoen euro dacht ik (lees ik op Wiki) (coaster alleen). Dan is de 7,5 miljoen euro wel heel ruim uitgegeven voor een coaster met minder impressionante elementen. En waar Bobbejaanland het maximale uit het budget tracht te halen, is er hier duidelijk wat te veel uitgegeven. Of geeft Bellewaerde er niet zo veel om.

Dit dus. Volgens mij durft er binnen het directieteam van Bellewaerde niemand in een achtbaan, of leven ze nog in de jaren '80 en gaan ze er van uit dat al hun bezoekers voor de eerste keer in hun leven een achtbaan gaan zien...

Die nieuwe baan is misschien een beetje hoger dan Huracan, maar deze gaat het verschil niet maken in het aanbod. Jammer van het geld, met Dawson Duel (4 miljoen), waterpark (17 miljoen) en deze coaster (7.5 miljoen) hadden ze het budget om een dikke Mantakloon neer te zetten. Nu zitten we opgescheept met een dubbele gehandicapte rodelbaan, een zwembad zonder zwembad en een derde - mogelijk de derde matige - familiecoaster.

bobby turbo
04-02-20, 13:07
Dit dus. Volgens mij durft er binnen het directieteam van Bellewaerde niemand in een achtbaan, of leven ze nog in de jaren '80 en gaan ze er van uit dat al hun bezoekers voor de eerste keer in hun leven een achtbaan gaan zien....


Daar heb je het wel mis, de directeur heeft aan het vertellen geweest in ons groepje dat hij ook van wilde achtbanen houdt, hij had zelfs spijt geen tijd te hebben gehad om Untamed te testen. Maar zijn redenatie blijft dat het publiek dat Bellewaerde bezoekt enkel op zoek is naar familiale dingen.

coasterfrenzy
04-02-20, 14:42
Op zich denk ik dat de baan nu wel wat onderschat wordt. Juist als je van pittige achtbanen houdt - zoals de directeur dat blijkbaar doet - dan bevat een familieachtbaan al snel geen scherpe bochten of stijle duiken meer. Op bijvoorbeeld Pegase Express valt dat ook wel mee, maar een duik hoef niet stijl te zijn en een bocht niet scherp om toch een leuke baan te hebben (de wisseling tussen de elementen is belangrijker)

Daarentegen heeft deze wel een (klein) stukje achterwaarts. Dat gaat voor veel mensen toch al een stukje toegevoegde thrill zijn. En gezien er ergens een versnelling op de lift zit, verwacht ik daar ook wel een passend effect bij.

Natuurlijk zeg ik altijd dat een familiepark wel degelijk ook thrill moet bieden, simpelweg omdat thrillseekers ook tot de familie behoren. Maar met een Space Shot, Boomerang en Topple Tower denk ik dat het park niet persé een tekort aan thrill heeft binnen zijn beperkte aanbod. Op dit moment moet het aanbod vooral groeien en daar zijn ze mee bezig.

Toegegeven: De volgende achtbaan zou wél weer wat meer richting thrill mogen gaan. Ondanks dat Walibi en Plopsa er al hebben, zou een goede woodie zeker niet misstaan in het park, zeker omdat zo een baan goed in de settings past. Maar ook dan denk ik dat een relatief kleine, doch pittige baan (zoals in Gröna Lund of St. Paul) zou moeten zijn. Daar durven nog steeds enorm veel mensen in (St. Paul heeft zelfs een extra trein moeten kopen om de capaciteit op orde te krijgen), maar biedt toch nog de nodige thrill.

Maar na het openen van deze baan denk ik dat het park eerst verder moet werken aan andere types attracties voordat ze de volgende achtbaan gaan zetten, willen ze de attractie-mix een beetje op orde houden.

Pretparkfreak7
26-02-20, 22:58
Het park heeft zelf wat foto's gepost van de vooruitgang. Ze planten gelijk ook een hele hoop extra bomen.
1541

coasterfrenzy
27-02-20, 09:12
wordt leuk als die bomen wat groter zijn. Ga je door een groene tunnel heen.

Polletje
08-03-20, 18:07
De bouw van de houten wachtruimte van Wakala werd lokaal uitbesteed aan de firma Van Holme uit Reninge (West-Vlaanderen). Ook in Plopsaland De Panne en in Planckendael mochten ze al een houten brug bouwen. Een nieuwe speler (in wording) op de markt van de theming? Of onder jullie reeds gekend?
In afwachting van de seizoensopening, geeft Bellewaerde, via een filmpje, een inkijk waarin je ziet waar ze volop bezig zijn met opfris- en onderhoudswerken:

https://youtu.be/FvkKwVrX2cE

ExpeditionGeForce
26-03-20, 13:02
Het gaat vooruit in Bellewaerde: ondertussen staat al een groot deel van het station overeind en liggen er al paden voor de wachtrij.

1243128078903148546

simon
27-03-20, 09:36
Mooi, hier zullen ze er toch in slagen om hem te openen tegen seizoensopening :) Even het positieve zien hé?

Ik denk dat dit wel mooi kan worden als alle groen weer wat gegroeid zal zijn.

etwien
27-03-20, 10:42
Ik wordt hier niet warm of koud van ... De wachtrij die op het eerste zicht een beetje boven het grondniveau staat kan best mooi uitvallen eenmaal het groen zijn werk heeft gedaan (én + punt: het is geen veehok), maar de rest ziet er sober en eentonig uit, allemaal hetzelfde hout enzo ... Met een Indianen thema kon toch meer gedaan worden, hopelijk volgt dit nog. Vooral het station ziet er nu zeer basic en generic uit ...

coasterfrenzy
30-03-20, 08:57
Ik wordt hier niet warm of koud van ... De wachtrij die op het eerste zicht een beetje boven het grondniveau staat kan best mooi uitvallen eenmaal het groen zijn werk heeft gedaan (én + punt: het is geen veehok), maar de rest ziet er sober en eentonig uit, allemaal hetzelfde hout enzo ... Met een Indianen thema kon toch meer gedaan worden, hopelijk volgt dit nog. Vooral het station ziet er nu zeer basic en generic uit ...

En het laatste gedeelte van de wachtrij ziet er toch weer een beetje als een veehok uit.. net het gedeelte dat eigenlijk altijd - dus ook op rustige dagen - gebruikt wordt. Hadden ze beter andersom kunnen doen.

Verder helemaal eens over het stationsgebouw. Vond het er zelf uitzien alsof het zo'n Doe-Het-Zelf-Pakket van de bouwmarkt is. Maar ik moet er ook bij zeggen dat het deze "look" en prima backdrop kan zijn wanneer je er meer theming op gaat aan brengen. Ik ga er dus nog van uit dat er nog het één en ander bij komt.

yelle8
02-04-20, 14:54
Ook hier toch een beetje positief nieuws brengen: Wakala zal meteen bij seizoensstart operationeel zijn! Merk trouwens de 'potloodtekeningen' op op het station bij een van de foto's uit het artikel. Er zullen dus zoals op de concept-arts nog verschillende tekeningen in Indiaanse stijl op het gebouw komen.

-> https://pretparken.be/NL/article/2184/bellewaerde-bevestigt-nieuwe-achtbaan-wakala-opent-bij-seizoensstart

https://pretparken.be/dynamic_pics/thumb_9bb45f6fe79aeab996065d12124e1ddb_640_480_1.j pg

Foto: © Van Holme bvba

simon
02-04-20, 17:25
Haha, dus toch nog voor 1 iets goed: we krijgen iets nieuws bij seizoensopening dit jaar! :)

Pretparkfreak7
02-04-20, 17:26
Ik was ook aan het denken: met al die verlate openingen moet je toch al u best doen om je attractie pas later op het seizoen open te gooien. :p

yelle8
10-04-20, 16:10
Enkele bouwfoto's, de track is compleet:

1616

1617

1618

1619

Pretparkfreak7
10-04-20, 22:46
Het ziet er minder saai uit dan gedacht, maar nog altijd saai genoeg. Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde is ten opzichte van Huracan. Ik begrijp ook niet zo goed dat die baan zijn laagste punt heeft in die spike: dat moet toch ooit tot een onaangename evacuatie leiden. :p

coasterfrenzy
12-04-20, 16:13
Het ziet er minder saai uit dan gedacht, maar nog altijd saai genoeg. Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde is ten opzichte van Huracan. Ik begrijp ook niet zo goed dat die baan zijn laagste punt heeft in die spike: dat moet toch ooit tot een onaangename evacuatie leiden. :p

Op zich zit er weinig tussen de first drop en die spike in. Dus hij moet al héél erg veel snelheid verliezen om dat (relatief) piepkleine heuveltje erna niet te halen.

Het lijkt me ook prima mogelijk om de trein vanaf dit punt met een kabel terug tot de eindrem te trekken. Kabel pakken, bootje in en dan achter aan de trein koppelen.

Ik zie overigens wel nog steeds genoeg potentie in de baan, maar ik vrees dat ze die niet waar gaan maken. Het lijkt er op dat we het qua theming vooral van het station moeten gaan hebben, terwijl juist wat elementen onderweg enorm veel meerwaarde kunnen bieden bij deze baan. Zeker op die "lifthill met versnelling" zou er eigenlijk iets moeten zijn wat die versnelling doet maken..

etwien
12-04-20, 19:23
Op zich lijkt het minder erg dan ik aanvankelijk gedacht had, maar inderdaad: een echte meerwaarde voor het park (zeker op lange termijn) zie ik het niet worden, een (ja daar ga ik weer) woodie had toch echt veel meer toegevoegde waarde gegeven, zeker nu ze toch zoveel groen en een verblijf opgeofferd hebben leek een, zelfs al kleine, woodie een pak interessanter.

Canada is zowat de enige zone waar in Bellewaerde een woodie te bouwen valt en na Dawson Duel en nu Wakala lijkt er echt geen oppervlakte meer om dit ooit nog te verwezenlijken ...

Thematisch gezien pakt Bellewaerde nooit sterk uit (zeker niet tegenover vroeger) dus vrees ik dat we het ook hier zullen moeten doen met een mooie groene omgeving en een hopelijk “ok” station. Ik ben enorm benieuwd hoe de doorsnee bezoeker deze investering zal smaken ...

Earlyspencer
13-04-20, 13:40
Canada + bos ... Een woodie had daar inderdaad thematisch en ruimtelijk heel mooi kunnen passen. De directe omgevingselementen zouden een virtuele kamp met Plopsa snel beslechten, met het Alpiene weesmeisje knock-out op de grond.

Of er geen andere ruimte over is in Bellewaerde? Die hele western-zone met twee verouderde (wel nog populaire) attracties en vooral veel betaal-rommel mag op de schop. Of daar een woodie past? Doorgaans liggen woodies aan de rand van een pretpark en de zone tussen Boomerang en de jungle-vaart is toch semi-centraal en een belangrijk doordtroom-punt. En de stokoude boomstam-attractie zie ik nog eerder gerenoveerd worden of nog beter: vervangen worden door een nieuwe boomstam-attractie. Thematisch kan het zeker, een houten coaster in een westetn-zone. Maar door de complexiteit van deze locatie, de recente investeringen in het zwemparadijs en Wakala en de onvermijdelijke omzet-daling in 2020, vrees ik dat ik er pas als 60-plusser zal kunnen rondsjezen op een woodie.

Pretparkfreak7
15-04-20, 07:34
Er komt geen woodie in Bellewaerde. Ze hebben 5 miljoen geïnvesteerd in een alpine coaster, 7,5 miljoen in Wakala en 17 in aqua. Als er iets van budget was, is het nu op.

bobby turbo
15-04-20, 17:26
Er komt geen woodie in Bellewaerde. Ze hebben 5 miljoen geïnvesteerd in een alpine coaster, 7,5 miljoen in Wakala en 17 in aqua. Als er iets van budget was, is het nu op.

En je hebt daar een oficiele bevestiging van? Want ik heb met de directeur gepraat op de persvoorstelling van WAkala en die zij nochtans dat er nog het een en ander op de planning staat voor de toekomst....

Pretparkfreak7
15-04-20, 19:31
Want ik heb met de directeur gepraat op de persvoorstelling van WAkala en die zij nochtans dat er nog het een en ander op de planning staat voor de toekomst....

Dat was wat stelliger geformuleerd dan gepast. Dat er nog heel wat op de planning staat wil ik gelloven: zowel de rapid river als de boomstambaan toe zijn aan een grondige renovatie en die twee coasters aan de westernzone gaan ook geen eeuwigheid meer meegaan. Ik sluit ook niet uit dat er nog wel eens een uitbreiding voor het waterpark volgt.

Maar er zijn al te vaak budgetten gepasseerd die het park een meer dan degelijke woody hadden opgeleverd. Als ze dat ginds wilden, hadden ze dat in mijn idee al gedaan. Het type leent zich ook vaak als familie-achtbaan en daar hebben ze er in Bellewaerde genoeg van. Met een thrillvariant moeten ze toch minstens groter uitpakken dan weerwolf of heidi en dat zie ik niet gebeuren. Ik acht de kans klein.

bobby turbo
15-04-20, 19:40
Dat was wat stelliger geformuleerd dan gepast. Dat er nog heel wat op de planning staat wil ik gelloven: zowel de rapid river als de boomstambaan toe zijn aan een grondige renovatie en die twee coasters aan de westernzone gaan ook geen eeuwigheid meer meegaan. Ik sluit ook niet uit dat er nog wel eens een uitbreiding voor het waterpark volgt.

Maar er zijn al te vaak budgetten gepasseerd die het park een meer dan degelijke woody hadden opgeleverd. Als ze dat ginds wilden, hadden ze dat in mijn idee al gedaan. Het type leent zich ook vaak als familie-achtbaan en daar hebben ze er in Bellewaerde genoeg van. Met een thrillvariant moeten ze toch minstens groter uitpakken dan weerwolf of heidi en dat zie ik niet gebeuren. Ik acht de kans klein.

Door het gesprek, acht ik het zeker niet onmogelijk, want hij had al meerdere woodies getest en was zeer te vinden voor Troy

JD2001
16-04-20, 09:01
Reportage over voorbereidingen heropening met beelden van Wakala en interview parkdirecteur.

https://www.focus-wtv.be/nieuws/bellewaerde-bereidt-heropening-voor

simon
16-04-20, 12:36
Ik wil niet de pessimist zijn, maar ik denk dat het nu wel enkele jaren zal duren tot we weer een achtbaan zullen krijgen. De laatste echte investeringen in attracties waren in... achtbanen: Huracan (2013), Dawson Duel (2017) en Wakala (2020). Ik vermoed dat de volgende investeringen eerder zullen zijn in andere attracties, maar nog eerder in dierenverblijven (want het blijft ook een dierentuin) en vooral in een grote upgrade van India (waar de nood het hoogst is!) en Westernzone. Ook de Aquapark kan nog een uitbreiding gebruiken.

JeffreyDC
16-04-20, 19:29
Ik vind dat Bellewaerde het op het gebied van investeringen zeker niet slecht heeft gedaan. Misschien moet men zich nu richten op het opfrissen van een aantal zaken in het park.

coasterfrenzy
16-04-20, 21:07
Ik wil niet de pessimist zijn, maar ik denk dat het nu wel enkele jaren zal duren tot we weer een achtbaan zullen krijgen. De laatste echte investeringen in attracties waren in... achtbanen: Huracan (2013), Dawson Duel (2017) en Wakala (2020). Ik vermoed dat de volgende investeringen eerder zullen zijn in andere attracties, maar nog eerder in dierenverblijven (want het blijft ook een dierentuin) en vooral in een grote upgrade van India (waar de nood het hoogst is!) en Westernzone. Ook de Aquapark kan nog een uitbreiding gebruiken.

Ik denk niet dat ze zelf Dawson Duel als een achtbaan zien.

In het verleden is ook aardig in dieren geïnvesteerd en ik vraag me af of dat toekomst heeft. De voorwaarden om dieren te kunnen houden worden steeds stricter, wat betekent dat ze meer ruimte krijgen. Maar ook de wensen van bezoekers worden hoger: Die willen een dier het liefst in zijn natuurlijke omgeving zien. Zoals in Pairi Daiza. Diverse dieren zijn verdwenen waarvoor er geen nieuwe in de plaats zijn gekomen. Het zou me niets verbazen als BWP - Net zoals de Sea World Parken - zich meer op attracties gaat richten en toch wat minder op dieren.

Zo niet: Dan wordt een investering in Dieren inderdaad wel dringend nodig.

Qua attracties verwacht ik als volgende attractie inderdaad wel een kleinere familieattractie. Voor de meeste parken geldt echter wel dat Achtbanen de attracties zijn met de hoogste herhalingswaard en waar de meeste bezoekers op af komen. Dus het zou me niet verbazen als over een jaar of 5 er toch weer een coaster bij komt.

Earlyspencer
16-04-20, 22:21
Vraag is of Wakala een wissel op de toekomst is (nu al als vervanger van Keverbaan te beschouwen) of echt een attractie-uitbreiding. In dat laatste geval zal - als de Keverbaan of Boomerang op de schop gaat - er mogelijk wel een coaster bijkomen. Dat is zeker niet voor binnen de eerste zes jaar, gelet op de recente investeringen en de mondiale financiële tegenslag.

Feit is wel dat de Keverbaan en Boomerang een relatief beperkt oppervlak beslaan. En een woodie - ja, laat de uitzondering in Gröna Lund maar achterwege - heeft meestal wat meer ruimte nodig. Het zijn doorgaans ook dingen die vaak imposanter zijn om naar te kijken dan stalen exemplaren, net door hun oppervlakte-verslindende constructie. En dan heeft Bellewaerde - wat Etwien ook lijkt te suggereren - misschien z'n beste locatie al opgeofferd aan Wakala.

Wat beesten betreft: ik zie ze ook liever in een ruimere omgeving zoals Beekse Bergen en Pairi Daiza. Maar Kooi-Zoo Antwerpen blijft volk trekken, natuurlijk deels dankzij z'n ligging. De sterkste dieren-attractie in Bellew. was ooit dat Indisch treintje langs de leeuwen en tijgers. Maar die kat-achtigen liggen meer te maffen dan wat anders. Het is een attractie die ik zonder tegenzin skip als het er wat druk is. De jungle-boottocht vind ik qua beleving eigenlijk sterker, maar daar is het soms zoeken naar een glimp van een beest. Ik hoop dat Bellew. de mix beesten & attracties - ook in ruimtelijke zin, dus geen apart zoo-deel - blijft behouden. Het is in geen enkel Belgisch park zo leuk wandelen als in Bellewaerde.

bobby turbo
17-04-20, 18:14
Vraag is of Wakala een wissel op de toekomst is (nu al als vervanger van Keverbaan te beschouwen) of echt een attractie-uitbreiding. In dat laatste geval zal - als de Keverbaan of Boomerang op de schop gaat - er mogelijk wel een coaster bijkomen. Dat is zeker niet voor binnen de eerste zes jaar, gelet op de recente investeringen en de mondiale financiële tegenslag.

Feit is wel dat de Keverbaan en Boomerang een relatief beperkt oppervlak beslaan. En een woodie - ja, laat de uitzondering in Gröna Lund maar achterwege - heeft meestal wat meer ruimte nodig. Het zijn doorgaans ook dingen die vaak imposanter zijn om naar te kijken dan stalen exemplaren, net door hun oppervlakte-verslindende constructie. En dan heeft Bellewaerde - wat Etwien ook lijkt te suggereren - misschien z'n beste locatie al opgeofferd aan Wakala.

Wat beesten betreft: ik zie ze ook liever in een ruimere omgeving zoals Beekse Bergen en Pairi Daiza. Maar Kooi-Zoo Antwerpen blijft volk trekken, natuurlijk deels dankzij z'n ligging. De sterkste dieren-attractie in Bellew. was ooit dat Indisch treintje langs de leeuwen en tijgers. Maar die kat-achtigen liggen meer te maffen dan wat anders. Het is een attractie die ik zonder tegenzin skip als het er wat druk is. De jungle-boottocht vind ik qua beleving eigenlijk sterker, maar daar is het soms zoeken naar een glimp van een beest. Ik hoop dat Bellew. de mix beesten & attracties - ook in ruimtelijke zin, dus geen apart zoo-deel - blijft behouden. Het is in geen enkel Belgisch park zo leuk wandelen als in Bellewaerde.

Een woodie als in Parc Saint Paul of zelfs onze eigen Heide beslaan niet zo'n uitzonderlijk grote oppervlakte en met een out and back kan je al veel kanten op.

JeffreyDC
17-04-20, 20:46
En om eerlijk te zijn: Heide is absoluut geen slechte coaster. Ik wil maar zeggen de grootte staat niet altijd in evenredigheid met een goede coaster. Voor een park als Bellewaerde zou dat zeker niet misstaan.

Rein
24-04-20, 08:27
En de kano/trein staat op het spoor!
1253355057061466112

Pretparkfreak7
24-04-20, 15:00
Ik geloof dat ik dat met voorsprong een van de mooiste achtbaantreinen van het land vind. Die van Huracan was ook al zo'n juweel. Waarom kunnen de bijhorende banen niet wat meer potten breken? :o :p

etwien
24-04-20, 16:08
Ik geloof dat ik dat met voorsprong een van de mooiste achtbaantreinen van het land vind. Die van Huracan was ook al zo'n juweel. Waarom kunnen de bijhorende banen niet wat meer potten breken? :o :p

(Ookal simpel) de boten van Pulsar en de treinen van Tiki-Waka mogen er anders ook zijn.

Deze treinen zijn zeker ook mooi, al hoop ik dat ze beter onderhouden worden dan die van Huracan, want deze laatste kunnen nu perfect dienen voor een commercial van Antikal ...

SanderV
21-05-20, 17:42
Ondertussen maakt Wakala ook zijn eerste testrondjes.

https://www.facebook.com/Bellewaerde.be/videos/2474801306165396/

Pretparkfreak7
21-05-20, 17:51
Ik vind het er nog best gezellig uitzien. Het is ook leuk als je je bij zo'n spike ook écht een beetje zorgen kan maken of je er al dan niet gaat afrijden, er lijkt daar ook zo weinig dat de trein kan tegenhouden. Als we in het filmpje de begeleidende soundtrack horen, vind ik die wel een tikkeltje te generisch klinken.

simon
21-05-20, 19:23
Ziet er goed uit :)

etwien
28-05-20, 00:28
Aaah, Slakala is klaar! Prachtige family coaster (buiten dat je bijna een garage poort binnenknalt). Was het thema niet iets van Indianen? Ik herken enkel een slak die met alle moeite zijn parcours probeert af te leggen en dan nog zijn afslag mist en achteruit terug moet kruipen.

Die muziek kon waarschijnlijk ook weer niet meer low budget? Mooie baan, FIKS fout park. Sommige mensen leren het nooit *kuch*Stefaan*kuch* #nocoronaintended

yelle8
28-05-20, 09:49
Aaah, Slakala is klaar! Prachtige family coaster (buiten dat je bijna een garage poort binnenknalt). Was het thema niet iets van Indianen? Ik herken enkel een slak die met alle moeite zijn parcours probeert af te leggen en dan nog zijn afslag mist en achteruit terug moet kruipen.

Die muziek kon waarschijnlijk ook weer niet meer low budget? Mooie baan, FIKS fout park. Sommige mensen leren het nooit *kuch*Stefaan*kuch* #nocoronaintended

Zó op die baan kakken, maar toch het lef hebben om jezelf achter onze rug in naam van Brakesection uit te nodigen voor de opening van Wakala? Straf, zéér straf! Bij deze is de rest van het forum ingelicht waarom etwien een tijd geband is van dit forum vanwege bijzonder over de schreef gegaan te zijn.

WinneR
28-05-20, 10:50
Zó op die baan kakken, maar toch het lef hebben om jezelf achter onze rug in naam van Brakesection uit te nodigen voor de opening van Wakala? Straf, zéér straf! Bij deze is de rest van het forum ingelicht waarom etwien een tijd geband is van dit forum vanwege bijzonder over de schreef gegaan te zijn.Fantast-isch!

Xarbero
28-05-20, 11:28
met het verdwijnen van de vlaamse soaps, hebben we toch een vervanger nodig he :P

yelle8
28-05-20, 11:37
Laten we verder on topic blijven, het voorval en de melding moeten niet meer aandacht krijgen dan dat ze al gehad hebben.

coasterfrenzy
28-05-20, 15:31
De ritten zien er wat traag uit, maar dat zal ook aan de ietwat lomp uitziende trein liggen. B&M heeft dat bijna standaard ook (alhoewel die van Hersheypark wél heel snel uit ziet). De rit zelf zal wel mee vallen. Blijft natuurlijk een kinderbaan. Maar had wel gehoopt dat ze iets meer met theming deden. Die spike bijvoorbeeld had best een leuke indianen constructie kunnen zijn.. en de versnelling op de lifthill iets van een indianenvloek of zoiets.. Beetje storytelling en theming zou hier écht veel toegevoegde waarde kunnen bieden.

Phadd-F
29-05-20, 08:35
Meeste testritten zien er altijd traag uit op video's (buite die Raptor coasters van RMC, die leken precies op lego-coasters), valt meestal veel beter mee in het echt als ie open is. Sowieso ben ik wel benieuwd naar Wakala, ik zie het baantje toch positiever in. Niet perse wat Bellewaerde nodig had imo maar daar kan de baan zelf niet aan doen natuurlijk.

bobby turbo
29-05-20, 10:42
Pulsar zag er ook sloom uit tijdens de testritten, maar dat was wel heel anders toen ik voor het eerst er in stapte

yelle8
29-05-20, 10:57
Er zitten precies ook nog geen testdummy's in de trein, dus met gewicht zal je vanzelf ook al wat sneller gaan.
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk hoe hoog de trein de spike op gaat, normaal gezien zien we - zeker bij de eerste testritten - dat er een grote afstand bewaard blijft tussen de trein en het uiteinde van de track. Niet dat het zo weinig is, maar toch opmerkelijk minder dan anders vind ik. Ook de kanovorm zal nog wat zicht wegnemen waardoor het voor de voorste rij wel spannend zal aanvoelen!

Earlyspencer
27-06-20, 06:38
Volgens OOO heeft de laatste olifant BWP verlaten. Gemixte emoties bij mij. Elke zoo zie ik een beetje als een dierengevangenis, maar ik ben hypocriet genoeg om deze graag te bezoeken.

Dat BWP minder rides heeft dan de andere drie grote pretparken in België, heb ik nooit negatief ervaren. De verspreide beestenboel uit meerdere continenten, gecombineerd met de weelderige en functionele fauna vind ik een absolute meerwaarde. BWP is dan ook het Belgische pretpark waar ik het liefst in rondwandel, omdat het wandelen daar een belevenis - zeg maar een verzameling visuele attracties - op zich is. En de uitkijktoren bij de olifanten en giraffen vond ik niet alleen letterlijk het hoogtepunt van de wandeling.

Wie hoopt op extra ruimte voor een mechanische attractie, is eraan voor de moeite. Volgens OOO wordt de vrijgekomen ruimte ingenomen door de naburige giraffen.

Nathan G
30-06-20, 19:14
Ik had het geluk vandaag bij de persopening van Wakala te zijn en moet zeggen dat ik toch aangenaam verrast ben door de baan. Het is een prima familieachtbaan met toffe richtingwissels en enkele verrassende elementen. Het thema is leuk uitgevoerd en het groen rond de baan is heerlijk om door te razen. Wat mij betreft een schitterende investering voor Bellewaerde :) nu hopen dat de volgende coaster weer een thrill is!


Onride:

9yu-xxfnZ3A

etwien
30-06-20, 20:23
Morgen Bellewaerde’s nieuwe investering eens uittesten, ik blijf kritisch, maar op het eerste zicht lijkt het all-round best ok. Morgen meer ...

Pretparkfreak7
30-06-20, 21:12
Anders dan bij Huracan is de layout hier wel min of meer interessant te noemen. De baan zit vol knikken die het ritverloop verbazingwekkend boeiend houden, zeker als je in het achterhoofd houd dat directeur Stefaan Lemey op bijna elk persmoment hamerde op het feit dat het niet 'te spannend' zou zijn. De interactie met de groene omgeving is inderdaad een ferme meerwaarde: zeker die volgroeide bomen die zijn blijven staan maken zoiets duizend keer interessanter dan wanneer ze zouden werken met nieuwe aanplant.

Het station zelf is naar mijn gevoel iets te sober uitgewerkt. Nu werkt dat te veel als een tuinhuis met een muurschildering. Qua muzikale omlijsting scoort wakala wel goed: dat is heel sfeervol aangepak: het contrast met die geluidsbrij die we bij Huracan moeten aanhoren kan niet groter zijn.

Het is trouwens echt lang geleden dat er in de lage landen nog eens een familiecoaster van dit formaat werd neergezet. Ik kan me zo niet meteen een dergelijke coaster met drie (!) treinen voor de geest halen. Da's een verademing na de zoveelste variatie op een standaard vekoma junior of een powered vekoma of zelfs de wildgroei aan vekoma junior boomerangs.

etwien
01-07-20, 10:37
Wakala ... Leuke familiebaan, relatief soepel, leuke poging tot thematisatie. Wonderbaarlijk genoeg geef ik mijn “zegen” (WOW IK BEN EENS POSITIEF) ... Maar nu is het echt tijd voor iets spannenders nieuw voor het park. #EnoughFamilyStuff

Het park zelf ... Waar andere parken tijdens de covid sluiting de tijd namen om klusjes uit te voeren lijkt in Bellewaerde echter niets veranderd.

etwien
01-07-20, 13:21
Sorry voor de dubbel (ik kan m’n vorige post niet aangepast opslaan): hier ook nog een POV ...


https://youtu.be/qd8W41uNBwM

Verder hebben we ondertussen het gehele park gezien en sorry: wat een vuile BOEL! Boomerang om 13u open, Huracan draait zonder NIETS van effecten (geen enkele laser, geen “water bubbels” (eentje staat zelfs leeg), onboard audio kapot, ...).

Paden liggen er ERG smerig bij, bij Bengal Rapid River stond gewoon een bus smeerolie binnen handbereik achtergelaten, boten van Jungle Mission 1 á 2 cm onder water, overal waar men “covid aanpassingen gedaan heeft” ligt werkgerief aan de kant gegooid, afstandstickers zijn al op zeer veel plaatsen losgekomen, ...

Het lijkt er op dat men deze winter echt geen poot uitgestoken heeft. Dat was dan weer genoeg Bellewaerde voor dit jaar ...

Pretparkfreak7
01-07-20, 22:34
ah Etwien... zoals het klokje thuis tikt...

Bellewaerde heeft naar het schijnt een traditie met de staat van de effecten. Op dat vlak lijkt het dan wel verstandig dat er weinig van dat soort snufjes zijn toegevoegd aan de nieuwe achtbaan.

Polletje
02-07-20, 01:58
Gisteren eens Wakala gedaan. Een heel mooie aanwinst voor het park met knap uitgewerkte wachtrij. Het station mag wel nog wat extra decoratie krijgen want die oogt nu nog kaal. Wakala bevat als family-coaster een aangename afwisselende rit. Thrill is er niet.
Ik weet niet hoe dat precies in elkaar zat rond die technische werkloosheid in corona; maar toen we gisteren in Bellewaerde waren, kregen we de indruk dat daar bijna iedereen tot vorige week thuis heeft gezeten. Testweken hebben ze niet gehad waardoor er veel op 1 juli erg stuntelig verliep. In het grote restaurant 'Carrousel' zelf amper markeringen.
De herstel- en onderhoudsdienst heeft er weinig oog ook voor afwerking. Of ze krijgen geen budget? Het stoort echt in Bellewaerde om veel te zien die er schreeuwt om een likje verf of vernis. Terug veel technische mankementjes (waarvan sommige al verschillende seizoenen het laten afweten). Maar wat mij het meest heeft gestoord was het water van Bengal Rapid River en River Splash die er stonk. Dat en ook de muffe geur van een niet verluchte 4D-cinema.
Het groen in het park was wel weer tip top en verzorgd. Veel weggetjes tonen echter wel verzakkingen (was goed te merken aan de grote regenplassen).
Ik had, na deze lange rustige tijd, een vollediger onderhouden en opgesmukt Bellewaerde verwacht. Als je dan iemand mee hebt, die de volle inkom heeft moeten betalen, verwacht je toch dat het park er vanaf de eerste openingsdag afgewerkt en voorbereid bij ging liggen ...

gregske3011
04-07-20, 21:40
Vandaag Wakala ook gedaan, ik vind het een toffe aanwinst voor het park. Enkel dat "tuinhuis" is inderdaad goedkoop afgewerkt.
En voor de rest van het park is het duidelijk te zien dat de verf duur staat want onderhoud is er duidelijk niet gebeurd. Bootjes in Jungle Mission met gaten erin, stickers om de afstand aan te duiden komen inderdaad op vele plaatsen al los,...
Gelukkig deden de effecten in de Huracan bij wel, maar het is duidelijk waar ze bespaard hebben.

etwien
04-07-20, 23:32
Vandaag Wakala ook gedaan, ik vind het een toffe aanwinst voor het park. Enkel dat "tuinhuis" is inderdaad goedkoop afgewerkt.
En voor de rest van het park is het duidelijk te zien dat de verf duur staat want onderhoud is er duidelijk niet gebeurd. Bootjes in Jungle Mission met gaten erin, stickers om de afstand aan te duiden komen inderdaad op vele plaatsen al los,...
Gelukkig deden de effecten in de Huracan bij wel, maar het is duidelijk waar ze bespaard hebben.

De afstands-stickers zijn inderdaad op veel plaatsen op de eerste dag al helemaal los gekomen.

Wat ook opviel is dat men, voor zover ik gezien heb, bij Boomerang en River Splash ipv panelen te plaatsen om afstand/afscherming te houden, gewoon met de stalen wacht railing op bepaalde plekken doorgezaagd hebben en dan met goedkope kettingen een afspanning gemaakt om een parcours te vormen waar mensen ver genoeg van elkaar bleven, wat voor methode is dit (en bij Boomerang lagen de verwijderde delen railing gewoon naast de eerste lift gegooid op een hoopje ...

gregske3011
05-07-20, 20:31
De afstands-stickers zijn inderdaad op veel plaatsen op de eerste dag al helemaal los gekomen.

Wat ook opviel is dat men, voor zover ik gezien heb, bij Boomerang en River Splash ipv panelen te plaatsen om afstand/afscherming te houden, gewoon met de stalen wacht railing op bepaalde plekken doorgezaagd hebben en dan met goedkope kettingen een afspanning gemaakt om een parcours te vormen waar mensen ver genoeg van elkaar bleven, wat voor methode is dit (en bij Boomerang lagen de verwijderde delen railing gewoon naast de eerste lift gegooid op een hoopje ...

Bij de Radja lagen de kwamen de balken van bij de omheining ook al her en der los, er is duidelijk tijdens de Corona-sluiting niet veel onderhoud gebeurd. Best wel jammer want het park heeft immens veel mogelijkheden. Vandaag naar Plopsaland geweest, het verschil kon niet duidelijker zijn. Het enige wat in Bellewaerde beter was, is dat er veel meer ontsmettingsmogelijkheden waren en dat deze duidelijk zichtbaar waren in vergelijking met Plopsaland (en zelfs de Efteling).

typhoon200
06-07-20, 13:13
Zaterdag ook in Bellewaerde geweest, en ik vind eigenlijk de "feedback" over de staat van het park wat overdreven.

De paden lagen er OK bij. Niet vuiler of properder dan Pairi Daiza die ik de maandag bezocht.
Een bus Olie heb ik wel tegengekomen inderdaad en das wat ongelukkig.
Huracan onboard muziek werkte niet jammergenoeg. En el Toro lag uit elkaar.
Dit zijn spijtige zaken, maar nu ook niet rampzalig. Dat het park er de laatste weken voor gekozen heeft om werkloosheid in te schakelen is ook volledig in lijn met wat CDA gecommuniceerd heeft, en lijkt me economisch ook wel verstaanbaar.
Het is niet dat de efteling er zo mooi uitziet momenteel eh...

De coronamaatregelen vond ik persoonlijk zeer goed geimplementeerd. En dat er hier en daar een sticker loskomt is begrijpelijk. Dit is in het stad voor de winkels ook het geval. Maar ik verkies het boven roodgele tape aan de railing. Aan elke in-en uitgang was er een alcoholdispenser om handen te ontsmetten, alle paden waren toegankelijk met straatmarkering hoe je geacht wordt te lopen.

Verder is er duidelijk wel veel onderhoud gebeurd in het park. Zo kreeg Houdini toch een mooie update van verlichting. Zijn de boten van de riversplash aangepakt en is de muziekinstallatie in het park vernieuwd (staat wel net iets te luid) en ook in parkverlichting is dacht ik geinvesteerd (nog niet zichtbaar natuurlijk).

Mijn algemene indruk zaterdag met minder goed weer was dus zeker positief. Het park is niet nieuw en fris overal, maar een beetje karakter mag wel vind ik. Ik was meer tevreden over mijn bezoek in Bellewaerde dan mijn bezoek in Pairi Daiza alvast.

etwien
06-07-20, 17:25
Zaterdag ook in Bellewaerde geweest, en ik vind eigenlijk de "feedback" over de staat van het park wat overdreven.

De paden lagen er OK bij. Niet vuiler of properder dan Pairi Daiza die ik de maandag bezocht.
Een bus Olie heb ik wel tegengekomen inderdaad en das wat ongelukkig.
Huracan onboard muziek werkte niet jammergenoeg. En el Toro lag uit elkaar.
Dit zijn spijtige zaken, maar nu ook niet rampzalig. Dat het park er de laatste weken voor gekozen heeft om werkloosheid in te schakelen is ook volledig in lijn met wat CDA gecommuniceerd heeft, en lijkt me economisch ook wel verstaanbaar.
Het is niet dat de efteling er zo mooi uitziet momenteel eh...

De coronamaatregelen vond ik persoonlijk zeer goed geimplementeerd. En dat er hier en daar een sticker loskomt is begrijpelijk. Dit is in het stad voor de winkels ook het geval. Maar ik verkies het boven roodgele tape aan de railing. Aan elke in-en uitgang was er een alcoholdispenser om handen te ontsmetten, alle paden waren toegankelijk met straatmarkering hoe je geacht wordt te lopen.

Verder is er duidelijk wel veel onderhoud gebeurd in het park. Zo kreeg Houdini toch een mooie update van verlichting. Zijn de boten van de riversplash aangepakt en is de muziekinstallatie in het park vernieuwd (staat wel net iets te luid) en ook in parkverlichting is dacht ik geinvesteerd (nog niet zichtbaar natuurlijk).

Mijn algemene indruk zaterdag met minder goed weer was dus zeker positief. Het park is niet nieuw en fris overal, maar een beetje karakter mag wel vind ik. Ik was meer tevreden over mijn bezoek in Bellewaerde dan mijn bezoek in Pairi Daiza alvast.

Dat El Toro niet operatief was had ik inderdaad vergeten, ik heb echter niet gelet of er iets zichtbaar aan is.

Bij Houdini heb ik inderdaad gemerkt dat de wandlampen in zowel voor en hoofdshow geen mix van 72826 verschillende lampen is, dat viel echter wel op omdat er nu terug wat effect is (zeker in de voorshow waar voor de donderslag de lichten in 1 draai nog eens aan en uit flitsen). Echter steekt het mij zo hard tegen dat men nu blijkbaar nog steeds niet eens werk kan maken van een revisie van de muziek, wat toch wel een belangrijk onderdeel is. De Nederlandse stem in de hoofdshow heb ik al zeer lang niet meer horen werken.

Ik moet eerlijk toegeven dat de niet aangepakte/vervallen stukken park de doorslag van mijn overzicht gekleurd hebben.

Wakala is nu zeker niet de meest gethemede achtbaan, maar naast dat ze zijn doel ondanks wat ik dacht zeker niet mist (ja ik durf mijn fouten toegeven iedereen)(wat niet wegneemt dat ik de keuze twijfelachtig vind) is het mij zeker opgevallen dat rondom de gehele Canada zone zeer mooie, originele belichting is aangebracht!

De nieuwe speakers vielen me niet omdat het niet wist, wat me wel opviel is dat ik hoofdpijn kreeg rondom het Carrousel restaurant van de luide schreeuwerige muziek. Zijn er dan nog ergens anders speakers vervangen?

River Splash heb ik gedaan maar op de boten heb ik nu niet gelet vreemd genoeg (ondanks 2 cm water in de boot en natte schoenen).

Ik geef Bellewaerde inderdaad flinke schoppen onder hun derriere maar dingen zoals dit:

1797

1798

... zijn dingen waar ik echt vreselijk unhappy van wordt. Die doorgezakte kist kun je tenminste herstellen of wegnemen en zo’n hekwerk eens een lik verf geven is ook geen werk van 3 maand ... Dit zijn de kleine dingen die een park er verzorgd of vies laten uitzien. Als je overal gebreken aantreft en amper een attractie zonder vieze sporen, roest, kapotte effecten, etc etc etc dan wekt het nu eenmaal geen verzorgde indruk na.

Om af te sluiten wil ik nog eens onderstrepen dat ik een zeer stijgende lijn zie in alle parken onder de vleugels van Compagnie Des Alpes op vlak van onderhoud én investeringen, maar Bellewaerde blijft het zorgenkind die beiden niet op een rijtje krijgt. Wakala is een goeie, solide investering, maar dan ook de enige van de afgelopen 15 jaar waar ik van vind van “het voegt iets toe”. Wat of wie de oorzaak daarvan is speelt mij geen rol, maar ik weet enkel dat ik Bellewaerde als kind een prachtig en fijn park vond, en daar nu amper nog iets van overschiet.

Pretparkfreak7
10-07-20, 19:55
maar ik weet enkel dat ik Bellewaerde als kind een prachtig en fijn park vond, en daar nu amper nog iets van overschiet.
In essentie heeft het park nog steeds een redelijk evenwichtig aanbod: drie en een halve waterattractie, familieboottochtje, klassieke collectie thrillrides een Thrillcoaster en enkele familiebanen. In de vorige eeuw was dat voor mij ook echt een toonaangevend park. Maar Bellewaerde is wat te lang blijven plakken in het verleden geloof ik.

Het hoofdprobleem is dat alles zo aftands en oud aanvoelt en de sterkhouders van het park allemaal uit dezelfde periode dateren. Het park heeft wel degelijk investeringen gedaan om daar wat uit los te komen: de vernieuwing van de ingang, de vernieuwing van het restaurant, de renovatie van de voodoo river en verschillende nieuwe attracties.

Wat er misloopt bij Bellewaerde is relatief vlot herstelbaar...

Anders dan in Bobbejaanland clashten toegevoegde attracties zelden met de identiteit van het park. Geen junglethema in een ruimtehal, geen street art midden in het bos, geen geknoei met de mascottes... Bellewaerde heeft nooit een dergelijke identiteitscrisis gehad. Maar wat bijkwam zat vaak in de categorie 'wel willen, maar niet kunnen'. Huracan en Dawson Duel vind ik in essentie leuke attractieconcepten die héél goed passen bij het park, maar vertaald naar de praktijk zijn het toch eerder gevalletjes van 'net niet'.

Ik zeg het: iets meer eftelingattitude 'onderhoud is nodig om d'oude pracht te bewaren voor het nageslacht' een darkride en een launchcoaster die door de jungle-zone kronkelt en dat park benadert qua attractieaanbod de perfectie.
Geef dat park terug een darkride en een spectaculaire coaster

coasterfrenzy
03-08-20, 11:40
Afgelopen weekend Wakala dan daadwerkelijk kunnen testen.

Ik was aangenaam verrast. Deze baan zou in geen enkel park misstaan. Er zitten best nog relatief pittige stukjes in en er zijn leuke dingen gedaan met "verkeerde" banking.

De versnelling op de lifthill voegt wat mij betreft echter totaal niets toe. Vooral niet omdat de baan eerst geremd wordt, waardoor je bij sommige ritten een aardig onaangename dubbele schok krijgt (eerst de rem en vrijwel direct daarna de versnelling die je gevoelsmatig op hetzelfde tempo brengt als wat je al had voor de rem). Daarnaast blijf ik er bij dat iets van een effect of verhaal-element waarom de baan dit doet.

Ook de brug over het water (eindrem voor de wissel) had wat hout mogen omvatten. Met vrij simpele middelen had je dit wel als een houten/indianen brug kunnen laten uit zien in plaatsen van een stalen supportbalk. Maar dat is eerder een kleinigheidje.

De spike vond ik overigens ook verbazingwekkend sterk. Ik ken grote banen waar het effect van zo'n spike veel minder tot zijn recht komt.

jefke88
17-08-20, 13:45
Heb vrijdag de baan ook uitgetest. Allereerst, de baan staat er prachtig. De wachtrij is leuk aangelegd en ik kreeg er zowaar een klein beetje het gevoel in Busch Gardens te zijn.

Van de rit ben ik iets minder enthousiast. Heb de baan 8x bereden, tegen de avond reed de trein stukken vlotter en was het eerste gedeelte inderdaad nog relatief intens. De lancering/tweede lift voegt helemaal niets toe. Een lancering wil ik het niet noemen, het is eerder over de top van de lift getild worden. Het remmen is ook op het irritante af.

Dit type Gerstlauer moet het hebben van 3 zaken: lanceerstuk, stuk achterwaartse rit en een showelement (zie Firechaser en Pegase Express). Helaas stelt deze baan op deze 3 stukken behoorlijk zwaar teleur, waarom mij de keuze voor juist dit type baan volledig ontgaat. De baan past leuk in Bellewaerde, maar het is niet de achtbaan die Bellewaerde mist.

simon
21-08-20, 08:29
Afgelopen zaterdag deze ook eens getest, en ik was heel aangenaam verrast! Ik vond de achtbaan stukken spannender dan ik eerst verwacht had, maar heb toch ook mijn bedenkingen bij de 2e lift... die voegt in mijn ogen ook maar weinig toe, en van lancering merk je quasi niets.

Qua aankleding vond ik het best wel leuk, maar wacht tot de begroeiing er nog meer zal zijn. Ook de interactie met DD is wel leuk! Enige wat nog wat kaal oogt is het station... Jammer dat dit zo open is en en zo afgelijnd. Wat houtsnijwerk, zeilen, tenten, materiaal... had het geheel direct wat levendiger gemaakt in plaats van het statische wat het nu is.

Ergens wel jammer dat we dit jaar geen nieuwe reeks op VIER te zien kregen. Had wel graag gezien hoe ze alles aanpakten, om ook als enige Belgische park met een echte nieuwigheid uit te pakken, met de coronamaatregelen... En nu ook naar de winteropening toe.