PDA

Bekijk Volledige Versie : [Poll] Bestemming Belgisch Slidewheel



yelle8
17-02-19, 21:01
[Insert gesprek Bellewaerde Aquapark-topic]


Dat er een Slidewheel verkocht is aan België is bevestigd geweest door de bouwer. Lijkt me vrij zeker dat die inderdaad naar België gaat.

Met die glijbaan in het filmpje verrassen ze toch wel vind ik.

Nu we weten dat er geen Slidewheel naar Bellewaerde gaat, vraag ik me sterk af naar welk Belgisch park dan wel. Plopsaqua Landen/Hannuit, een Lago-park, ...? Vanwaar komt dit gerucht eigenlijk, of zelfs de bevestiging van de bouwer zelf zoals je zelf zegt jefke88?

Ignace
17-02-19, 21:11
Ik heb met mijn meest roze bril op Aqualibi gestemd. Het zwembad is leuk, maar dat is vooral aan rapido te danken: voor mij staan ze in België zeker niet in de top drie qua glijbanen. De toevoeging van een slidewheel zou hen in een steeds groter wordende markt van waterparadijzen de onbetwiste leider maken. CdA heeft al connecties bij Wiegand, ook voor glijbanen, dus zo'n gedachtesprong is het niet eens. Aqualibi schreeuwt gewoon om zulk een uitbreiding.

Stel je het gewoon eens voor, je bent in Walibi en je kijkt richting Aqualibi: in plaats van die lelijke grijze blok zie je daar een gigantische buizenconstructie die ronddraait... Dat is een statussymbool van jewelste. Ik zou er spontaan een jaarabo voor kopen.

bobby turbo
17-02-19, 21:20
Het zou mij het minst verbazen dat het voor Aqualibi is, angezien er nog een extra uitbreiding aan zit te komen, waarover weinig info is. Plopsa Landen zie je de glijbanen al op de concepts en lijken me dezelfde als in De Panne.

yelle8
17-02-19, 21:22
Het zou mij het minst verbazen dat het voor Aqualibi is, angezien er nog een extra uitbreiding aan zit te komen, waarover weinig info is. Plopsa Landen zie je de glijbanen al op de concepts en lijken me dezelfde als in De Panne.

Voor Aqualibi is er wel al een zeer gedetailleerde tekening met de nieuwe glijbaantoren en bijhorende glijbanen beschikbaar. Vraag is natuurlijk in hoeverre dit nog actueel is.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/52319831_272738226958649_6566002193734828032_n.png ?_nc_cat=107&_nc_eui2=AeEuY7MtM9I0pUPebrl3YPcvI2f4aMGTDzkOEx5f6 mFb630JVa6WMg6ns6GeuMzk77MG8j5ikU8FVTBG2C7ahNEnJUD VX_aDHv96u5sxO041Lw&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=ba5ec84f1f6a6a35f1ff95025b24051b&oe=5D26BAA9

bobby turbo
17-02-19, 21:25
Voor Aqualibi is er wel al een zeer gedetailleerde tekening met de nieuwe glijbaantoren en bijhorende glijbanen beschikbaar. Vraag is natuurlijk in hoeverre dit nog actueel is.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/52319831_272738226958649_6566002193734828032_n.png ?_nc_cat=107&_nc_eui2=AeEuY7MtM9I0pUPebrl3YPcvI2f4aMGTDzkOEx5f6 mFb630JVa6WMg6ns6GeuMzk77MG8j5ikU8FVTBG2C7ahNEnJUD VX_aDHv96u5sxO041Lw&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=ba5ec84f1f6a6a35f1ff95025b24051b&oe=5D26BAA9

Die heb ik blijkbaar gemist, bedankt voor de info.

Earlyspencer
17-02-19, 22:02
Het huidige Aqualibi valt voor mij qua slides in het niets in vergelijking met Tikibad en Aqua Köln, maar ze hinken op dat gebied ook achter op pakweg Aqua Mexicana en misschien zelfs op Plopsaqua DP. Komt erbij dat Aqualibi (voorlopig) geen buitenbad heeft. Slides met cones, een centrifuge, een val-luikje en onslide videoschermen zoals ik in de concepts hoop te herkennen, zullen al iets van die achterstand goedmaken.

Het moet in Wavre ook wel serieus meer worden dan de Plopsaqua's en de Lago's, die - gelet op hun meerdere vestigingen - eigenlijk regionale spelers (zullen) zijn. Het verdwijnen van Océade kan je dubbel zien: de grootste regionale (en zelfs nationale) concurrent is weg, dus trek je zelfs zonder investeringen misschien meer volk. Maar al die glijders en zwemmers kan je ook niet op het droge laten, dus is een serieuze uitbreiding meer dan gewenst. Zo'n rad en er komen zeker bezoekers op af van NL, NRW en Noord-Fr., die wellicht ook het park gaan bezoeken.

yelle8
17-02-19, 22:16
Het huidige Aqualibi valt voor mij qua slides in het niets in vergelijking met Tikibad en Aqua Köln, maar ze hinken op dat gebied ook achter op pakweg Aqua Mexicana en misschien zelfs op Plopsaqua DP. Komt erbij dat Aqualibi (voorlopig) geen buitenbad heeft. Slides met cones, een centrifuge, een val-luikje en onslide videoschermen zoals ik in de concepts hoop te herkennen, zullen al iets van die achterstand goedmaken.

Het moet in Wavre ook wel serieus meer worden dan de Plopsaqua's en de Lago's, die - gelet op hun meerdere vestigingen - eigenlijk regionale spelers (zullen) zijn. Het verdwijnen van Océade kan je dubbel zien: de grootste regionale (en zelfs nationale) concurrent is weg, dus trek je zelfs zonder investeringen misschien meer volk. Maar al die glijders en zwemmers kan je ook niet op het droge laten, dus is een serieuze uitbreiding meer dan gewenst. Zo'n rad en er komen zeker bezoekers op af van NL, NRW en Noord-Fr., die wellicht ook het park gaan bezoeken.

Waar zie je in hemelsnaam een 'valluikje' op het concept? Of onslide videoschermen?

Ik vind absoluut niet dat Aqualibi moet onderdoen voor Plopsaqua. Ik vermoed dat je dat zegt omwille van de Skydrop in Plopsaqua, maar die weegt voor mij toch niet op tegen de set glijbanen van Aqualibi en al zeker niet in combinatie met een ijzersterke wildwaterbaan. Met de komst van glijbanen met cones (al lijkt het meer op bollen?!) en trechters lijkt Lago me ook al niet veel meer extra te bieden. Parken die trouwens sowieso al minder glijbanen per park hebben dan Aqualibi.

bobby turbo
17-02-19, 22:21
Ik zie er ook gewoon eentje met bollen/cones op en mogelijk een racer

Michielsken
18-02-19, 07:10
Ik zie camping L' Hirondelle nog zo'n Slidewheel zetten. Aqualink eerder niet, het lijkt me nu niet de tijd om te investeren in een extra glijbaan, Lago's zijn te regionaal om zo'n baan te zetten en AquaMundo's eigenlijk ook. En van die camping weten we dat ze serieus kunnen verrassen...

jefke88
18-02-19, 11:27
Misschien een nog-te-bouwen Sportoase? Die schieten als paddestoelen uit de grond en die in Knokke heeft ook een hele resem aan glijbanen.

Los daarvan vind ik dat Slidewheel maar heel saai uitzien. Ik denk inderdaad dat het meeste spektakel eraan aan de buitenkant te zien is.

Behalve België zou er ook 1 naar Polen en China gaan, maar bij mijn weten zien die ook nog niet actief/geïnstalleerd. Misschien dat er vertraging is opgelopen bij de oplevering van het concept en de deal is afgeketst (in Bellewaerde, naar mijn gevoel)? Energylandia zou ook al een GCI gehad moeten hebben als we hun eigen berichtgeving van op die beurzen moeten geloven.

EDIT: Ik heb vorige maand op HBVL wel een bericht gelezen dat zowel Center Parcs De Vossemeren als Erperheide nieuwe attracties/glijba(a)n(en) krijgen...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190123_04125656/investering-van-61-miljoen-euro-voor-center-parcs-erperheide-en-de-vossemeren-themacottages-en-nieuwe-attracties-in-zwembad

Ignace
18-02-19, 11:37
Misschien een nog-te-bouwen Sportoase? Die schieten als paddestoelen uit de grond en die in Knokke heeft ook een hele resem aan glijbanen.

Los daarvan vind ik dat Slidewheel maar heel saai uitzien. Ik denk inderdaad dat het meeste spektakel eraan aan de buitenkant te zien is.

Behalve België zou er ook 1 naar Polen en China gaan, maar bij mijn weten zien die ook nog niet actief/geïnstalleerd. Misschien dat er vertraging is opgelopen bij de oplevering van het concept en de deal is afgeketst (in Bellewaerde, naar mijn gevoel)? Energylandia zou ook al een GCI gehad moeten hebben als we hun eigen berichtgeving van op die beurzen moeten geloven.

EDIT: Ik heb vorige maand op HBVL wel een bericht gelezen dat zowel Center Parcs De Vossemeren als Erperheide nieuwe attracties/glijba(a)n(en) krijgen...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190123_04125656/investering-van-61-miljoen-euro-voor-center-parcs-erperheide-en-de-vossemeren-themacottages-en-nieuwe-attracties-in-zwembad

Er is al een Slidewheel actief in China hoor. Of bedoel je nog een ander exemplaar?


https://www.youtube.com/watch?v=8eP2oqVPkc4

jefke88
18-02-19, 11:47
Dat zal die wel zijn dan. Dat bericht dat ze naar die 3 landen gaan is van begin 2018.

Earlyspencer
18-02-19, 13:21
Waar zie je in hemelsnaam een 'valluikje' op het concept? Of onslide videoschermen?


Ik schreef 'hoop' te herkennen, omdat ik het bouwproject van Walibi wat minder volg en me baseer wat het bad momenteel nog niet heeft.

simon
18-02-19, 17:50
Zelf heb ik gestemd op 'een ander park', omdat mijn gedacht er niet tussen staat. Sunparks De Haan wordt binnenkort (https://www.hln.be/geld/economie/sunparks-de-haan-wordt-omgevormd-tot-center-parcs~a05b2a94/) een volwaardig Center Parcs, waarbij een grote investering gemoeid is. Het is trouwens niet de eerste keer dat dit park een Center Parcs jasje krijgt, maar bij de vorige keer ging het om een kleine ombouw met vooral nieuwe Lakeside villa's. Deze keer moet het park een volwaardig Center Parcs worden zoals Les Ardennes. Grote probleem hier is dat er geen echt grote glijbanen zijn, dus zie ik ze hier vooral investeren in een grote glijbaantoren met Slidewheel. Ze hebben er zeker de ruimte voor!

Wat betreft de Plopsaqua's, daar zie ik het niet gebeuren... Toch zeker niet in De Panne wegens plaatsgebrek, en ook al niet in Landen / Hannuit waar er 4 glijbanen zouden komen, maar deze een neutraal jasje met groentinten kregen om beter op te gaan in hun omgeving. Zo'n slidewheel zou volgens mij te veel verstoren, dus zie ik dit niet voor me. Mechelen, misschien? Maar als we kijken naar het copy-paste-gedrag bij de Indoor-parken, verwacht ik hier ook redelijk gelijke baden met hier en daar een kleine wijziging of thema.

Aqualibi is misschien ook een kanshebber, maar toch heb ik er ook mijn twijfels bij. Ik geef toe, het zou zeker mooi ogen wanneer je aankomt en dit als eerste ziet. Ook internationaal zouden ze hiermee zeker internationale allures hebben, maar naar plaats toe lijkt het me dan eerder beperkt... Toch zeker met de toren op de concept, waar ze volgens mij dan weer maar enkel deze slidewheel kunnen plaatsen, met misschien nog 1 extra glijbaan... Zeker geen toren met meerdere. Op die concept herken ik trouwens ook een cone-glijbaan en trechter-glijbaan zoals in Sportoase Duinenwater, alsook vermoedelijk een duo racer. Op zich dus weer niets wereldschokkends, maar we zullen wel zien binnen enkele jaren.

Wat betreft de Lago's... Brugge heeft nu 4 glijbanen, Gent 3 en Lier 2. Deze parken kregen hun nieuwe glijbanen nog maar in 2017; in Beveren en Mons zelfs in 2018. Voor Pelt (http://www.limburgnieuws.be/overpelt/1530710801-lago-pelt-dommelslag-investeert-in-glijbaan-en-een-systeem-voor-drenkelingendetectie-4-juli-2018--a.html) is trouwens aangekondigd dat zo ook een duo-racer glijbaan krijgen. Het bad in Eupen is nog maar net geopend als Lago-bad en ook voor Kortrijk weten we hoe de 5 glijbanen eruit zullen zien. En Zwevegem tenslotte is een Lago Club, geen gewone Lago, waar ze vooral richten op sporters. Bij mijn weten zijn er ook verder geen nieuwe parken in opbouw, dus zie ik het niet meteen gebeuren...

De bestaande Center Parcs parken krijgen inderdaad ook een upgrade, met nieuwe attracties in de Aqua Mundo's, maar Les Ardennes mogen we volgens mij hier buiten beschouwing laten. Dit park is nog veel te nieuw om nu al uit te breiden met zoiets unieks. Ook De Vossemeren en Erperheide lijken me er niet genoeg ruimte voor te hebben, of het zal ten koste gaan van en ook opvallen in het natuurlijke karakter van de parken.

L'Hirondelle vind ik een vreemde eend in het rijtje, maar snap de plaats toch wel. Alhoewel dat ik denk dat deze primeur toch iets te duur is voor een camping, waar hij niet het hele jaar door gebruikt kan worden... Dus denk ik het ook niet...

Tenslotte wil ik nog afronden met Sportoase. Deze groep telt meer waterparken dan Lago in België, maar de locaties vind ik er eerder bescheiden. Knokke-Heist en Roeselare hebben beiden meerdere glijbanen, maar in de andere parken is het eerder beperkt of zijn er zelfs geen. Sportoase richt zich ook breder door ook andere sporten aan te bieden, dus volgens mij ligt de focus hier vooral op het sporten en minder op het recreatieve zwemmen. Hier zijn er wel 3 centra in aanbouw, nl. Londerzeel (opening voorjaar 2019, dus hadden we er zeker al van moeten horen), Heist-op-den-Berg (opening 2019, maar op concepts vooral familie racer en een gewone buis te zien, dus hadden we ook zeker al moeten horen) en Deurne (opening 2020, waar de 'loop' al voor spektakel zal zorgen).

Dit alles in acht genomen, denk ik dat de vernieuwde Aqua Mundo van Center Parcs De Haan nog een grote kanshebber is.