PDA

Bekijk Volledige Versie : Groupers: ervaringen en praktische tips



Azmidiske
22-02-19, 18:32
Iedereen kent intussen het fenomeen: bij sommige attracties mag je min of meer zelf kiezen waar in de trein/boot je gaat zitten, bij andere staat er een grouper die iedereen een plaats toewijst. Op ons forum is dit al een paar keer aan bod gekomen in verschillende topics, maar mij leek het interessant idee om een apart topic te maken omdat ik toch met wat vragen zit.

Zelf heb ik een dubbele opinie over groupers. Enerzijds ben ik voorstander van dit systeem omdat het instappen dan vlotter en sneller gaat, wat goed is voor de capaciteit. Daarnaast vind ik eigenlijk ook wel dat bezoekers niet overdreven veel speciale eisen moeten gaan stellen. De attractie is er voor iedereen, dus jij kan niet zomaar zeggen dat jij recht hebt op die ene specifieke zitplaats. Verder vind ik respect naar het personeel toe ook heel belangrijk: in discussie gaan met operators is meestal weinig beleefd (tenzij er echt een goede reden is), vertraagt alles en het spreekt voor zich dat je als personeel niet de voorkeuren van twintig passagiers kan vervullen.

Anderzijds erger ik me soms zelf aan het grouper-systeem. Eén van de redenen is mijn voorkeur voor backseat bij veel achtbanen. Parken voorzien vaak een aparte frontrij, maar houden weinig of geen rekening met mensen die liever achteraan zitten. Bij achtbanen met grouper is het dus heel moeilijk om backseat te geraken tenzij je dit expliciet vraagt en het toegestaan wordt. Hier heb ik zeer uiteenlopende ervaringen mee: geen enkel probleem bij RNRC in Disney Studio's maar een resolute weigering bij Taron. Bovendien lijkt het groupen soms volstrekt willekeurig te gebeuren. De laatste rit voor jou beginnen ze de trein vooraan op te vullen, jij kiest je plaats in de wachtrij strategisch en laat zelfs enkele andere mensen voorbijsteken. Wanneer het jouw beurt is beginnen ze ineens de trein achteraan op te vullen en beland je dus alsnog totaal niet waar je eigenlijk had willen zitten ... alle moeite voor niks gedaan!

Niet backseat zitten is uiteraard een luxeprobleem. Maar een tweede punt van kritiek is voor mij dat sommige treinen/boten van een attractie zo ontworpen zijn dat er een verschil in zitcomfort is tussen de plaatsen. Twee voorbeelden:
*Cobra, Walibi BE: minder voetruimte voorin een karretje dan achterin een karretje
*Weerwolf, Walibi BE: geen grijpstang op de eerste rij van een karretje, wel op rijen 2 en 3

In zulke situaties kan plaatskeuze echt een verschil in ritcomfort opleveren. Nog steeds geen drama (ik pas overal wel in) maar toch vind ik het hier iets belangrijker om een minimum aan keuzevrijheid te hebben. Het is ook een minder 'veeleisende' vraag omdat slechts 2 van de 28 zitjes backseat zijn terwijl bij Cobra de helft van alle zitjes OK is en bij Weerwolf zelfs tweederde.
Maar ik vrees dat een starre grouper zelfs daar geen rekening mee zal willen houden.

Hoe denken jullie over het fenomeen 'groupers' ? Ik heb vooral vanuit mijn eigen ervaring geschreven omdat ik enkele concrete voorbeelden wou geven, misschien hebben jullie totaal andere ervaringen? Rickie97 heeft in een TR van Walibi ooit iets geschreven over het groupen bij Pulsar dus ik weet dat het sommige forumleden wel bezighoudt. Misschien heeft iemand zelfs praktische tips?

Crazy2girlken
22-02-19, 19:36
Zoals je zelf al aanhaalt, heeft het zeker zijn voordelen. Het instappen gaat vlotter en sneller. Mensen die last minute nog gaan discuteren over wie er in hun groepje naast wie gaat zitten, daar wordt de beslissing gewoon voor gemaakt en klaar.
Anderzijds heeft het ook zijn nadelen. Mijn vriend is 1m96 groot. In bepaalde attracties zijn bepaalde stoelen gewoon niet geschikt voor hem. Space Mountain in DLP lukken de achterste rijen van een karretje bijvoorbeeld heel moeilijk wegens te weinig beenruimte, vooraan zit hij dan weer wel comfortabel.
Een probleem wat wij vooral in Port Aventura ook ervaren, die karretjes zijn gemaakt voor mensen van gemiddeld 1m60. Denk even aan de ruimte die je hebt in El Diablo Tren de la mina. Die zijn echter allemaal even klein dus daar maakt het al niet uit waar je komt te zitten.
Nog een andere: Shambhala. Door de geschrankte stoelen heb je mensen die naast elkaar zitten, en de rij erachter zit je dan weer 1,5m uit elkaar. Ik vindt dat laatste niet leuk, al is het alleen maar voor de onride foto. Dus daar weten wij intussen al heel goed hoe we ons strategisch in de wachtrij moeten zetten om op een oneven rij uit te komen...

Ik blijf persoonlijk wel pro groupers, simpelweg omdat 3/4 van de gasten die er in een park rondlopen het concept vlot instappen niet kent en ik me daar dan dood aan erger. Echter moet je als park ook kunnen inschatten waar het nodig is en waar niet, niet elke attractie heeft dit nodig. Bij een achtbaan prima, maar bij zaken zoals Pirates of the caribbean, boomstammetjes e.d denk ik dat je zelf capabel genoeg bent om te zien dat je niet met 8 in een boot/rij hoeft te gaan proppen. Hang er desnoods bordjes boven met het maximum aantal personen per boot/rij.

bobby turbo
22-02-19, 22:57
Het grootste voordeel van groupers is het tegengaan van het associale gedrag van mensen. Steevast blijven er zitjes leeg omdat mensen toch maar eens naast een vreemde moeten zitten. Een single rij lost dit ook al deels op. WTF bezielt mensen toch om niet naast een onbekende te willen zitten, alsof die je gaat opeten of aanranden of weet ik veel.Zelf al meegemaakt dat ik naast iemand wou gaan zitten die demonstratief de beugel van het lege zitje snel sloot of zelfs vlakaf zei dat hij alleen wou zitten. In Bobbejaanland ruziemakende Duitse familie van vier die er een drama van maakte dat er een koppeltje bij hen het bootje in moest stappen enzoverder...

Nadeel is inderdaad dat je neit altijd die backseat kan krijgen, maar het aantal banen waarop dat echt beter is imo zijn beperkt en enkele daarvan hebben wel een extra stukje wachtrij, denk dan aan GEforce en Troy.

Azmidiske
23-02-19, 13:59
Niet naast een vreemde willen zitten vind ik zelf ook belachelijk en asociaal gedrag. Ik heb al vaak genoeg naast onbekenden gezeten en begrijp absoluut niet waarom iemand daar een probleem van zou willen maken. Bestaan er echt mensen die de beugel van het zitje naast hen dichtgooien om alleen te zitten? Indien ja, WTF :eek: attracties zijn toch niet uw persoonlijke eigendom?

Bobby zijn opmerking herinnert me aan iets dat ik ooit voorhad bij Vampire in Walibi. Ik stond aan te schuiven bij het poortje van rij 10 en zag dat één van beide stoelen leeg bleef. Voor mij stonden twee mensen die duidelijk samen hoorden en dus bij de volgende rit samen zouden instappen. Ik heb overwogen om "Je suis seule" te zeggen zodat die lege stoel opgevuld kon worden maar ik durfde niet uit schrik dat men het als voorsteekgedrag zou beschouwen (en dat was uiteraard niet mijn bedoeling). Resultaat was dat de trein met een leeg zitje op rij 10 vertrok en toen het mijn beurt was, bleef het zitje naast mij opnieuw leeg ... ik twijfel dus nog steeds of mijn idee al dan niet juist was. Hoe zien jullie dit?


Mijn vriend is 1m96 groot. In bepaalde attracties zijn bepaalde stoelen gewoon niet geschikt voor hem. Space Mountain in DLP lukken de achterste rijen van een karretje bijvoorbeeld heel moeilijk wegens te weinig beenruimte, vooraan zit hij dan weer wel comfortabel.

Dit is een prima voorbeeld van wat ik in mijn openingspost probeerde uit te leggen. Als de vriend van Crazy2girlken bij het instappen in Space Mountain beleefd en vriendelijk vraagt om vooraan in een (willekeurig) karretje te mogen plaatsnemen en een hardnekkige grouper dwingt hem om toch achteraan te gaan zitten ... dan vind ik dat toch niet zo klantvriendelijk. Vijftig procent van alle stoelen zijn OK voor hem dus het is geen zeer veeleisende vraag. Ik ben van mening dat een goede grouper moet proberen om rekening te houden met dit soort zaken. Al wijst het toch ook op een constructiefout in de karretjes.

coasterfrenzy
23-02-19, 20:16
Maar een single rider line werkt wel echt enkel met een grouper. En zelfs mét groeper levert dat veel discussie op.

De voor- en nadelen in de openingspost kan ik volledig volgen, maar er is meer.

De ene grouper is de andere niet. Zo ben ik het in EP (arthur) al meermaals tegen gekomen dat groupers de halve wachtrij af gaan om een duo te vinden, in plaats van gewoon de single rider line (Die juist is voor het opvullen van plekken) te vinden, met als gevolg dat een treintje dan vaak genoeg vertrekt met lege plaatsen. Zo heb ik in diverse andere parken vaak genoeg groupers gezien die onnodig moeilijk doen waardoor de capaciteit juist NIET verbeterd.

Andersom heb ik het in Parc Asterix gezien bij Ons Iris.. 2 groepjes van 2 gewoon achter elkaar zetten en dan de 2 plekken per rij die vrij blijven opvullen met Single Riders slaat ook een beetje nergens op.. maargoed, aangezien wij via de single rider line gingen hadden we er natuurlijk dik profijt van. Maar in het algemeen is dat NIET hoe grouping hoort te werken.

Wat ik wel fijn vindt bij Taron is dat men geen twee groupjes van drie personen bij elkaar zet om zo 3 rijen te vullen. Nee, ze vullen dan netjes 4 rijen met 2 extra Single Riders. Dat geeft voor de gewone rij amper effect, laat de SRL lekker doorlopen en de grouper hoeft niet onnodig te gaan zoeken naar een ander groepje van 3 personen (waar het bij andere parken dus heel vaak mis in gaat).

Ik ben het wel eens dat bij een grouper je een aparte rij voor zowel front als back zou moeten hebben, of op zijn minst dat zou moeten kunnen vragen aan de grouper. Meestal kan dat ook wel, maar een aparte rij werkt wel fijne.. Al kan ik me heel goed voorstellen dat dit qua infrastructuur wellicht onhandig is.

Nathan G
23-02-19, 21:52
Ik ben een grote voorstander van groupers en ben ook blij dat hoe langer hoe meer parken inzien dat het echt wel helpt voor de capaciteit, voornamelijk omdat veel mensen nog steeds te incapabel zijn om vlot in een achtbaan te stappen. Kijk naar de Efteling, die systematisch bezig zijn met al hun achtbanen van een grouper en single riders line te voorzien.

Ik kies vaak wel graag zelf waar ik zit, dus ben ook wel een voorstander van aparte front seat of zelfs back seat wachtrij. Indien dat er niet is, vraag ik het gewoon aan de medewerker. Voorlopig heb ik daar nog maar twee keer een probleem mee gehad, in een niet nader genoemd Duits en Spaans pretpark die niet echt bekend staan vanwege hun klantvriendelijkheid.


Zelf al meegemaakt dat ik naast iemand wou gaan zitten die demonstratief de beugel van het lege zitje snel sloot.

Ook eens meegemaakt in Walibi. Toen ben ik koppig achter het poortje blijven staan en heb aan de medewerker gevraagd om de beugel terug open te doen. Die heeft mij met veel plezier geholpen :p



Bobby zijn opmerking herinnert me aan iets dat ik ooit voorhad bij Vampire in Walibi. Ik stond aan te schuiven bij het poortje van rij 10 en zag dat één van beide stoelen leeg bleef. Voor mij stonden twee mensen die duidelijk samen hoorden en dus bij de volgende rit samen zouden instappen. Ik heb overwogen om "Je suis seule" te zeggen zodat die lege stoel opgevuld kon worden maar ik durfde niet uit schrik dat men het als voorsteekgedrag zou beschouwen (en dat was uiteraard niet mijn bedoeling). Resultaat was dat de trein met een leeg zitje op rij 10 vertrok en toen het mijn beurt was, bleef het zitje naast mij opnieuw leeg ... ik twijfel dus nog steeds of mijn idee al dan niet juist was. Hoe zien jullie dit?

Ik heb dit ook al een aantal keren meegemaakt. Ik trek gewoon mijn mond open en vraag of ik voor mag omdat ik toch alleen ben :p ik zou het maar gek vinden als die mensen 'nee' zouden zeggen, en stel dan nog dat ze dat doen, ik heb er weinig mee verloren...

Michielsken
23-02-19, 22:47
Ik ben pro - grouper. Het verhoogt de capaciteit en laat de wachttijd serieus dalen. Zeker bij banen waar er geen aparte front (of back)wachtrij is, is dit zeer handig, want daar heb je quasi altijd een opstopping terwijl er echt wel lege (of bijna lege) poortjes verderop zijn.
De plaats van een baan maakt me meestal minder uit (zeker als ik ze al gedaan heb), maar als het er echt toe doet dan begin ik gewoon te rekenen. Dan laat je mensen door zodat je voorop staat bij het groupen van de volgende trein. En dan is het kwestie van al je charmes in de schaal te leggen en je voorkeuren te laten uitkomen. ;)

Tegenwoordig moet ik soms ook gebruik maken van de babyswitch en daar kan je zeer gemakkelijk je voorkeur duidelijk maken. Bij Baron kan je het gewoon vragen om front te zitten en lukt dit (tot nu toe bij mij) meestal wel. En bij sommige attracties krijg je zelf automatisch de beste plaatsen aangewezen; op Taron krijg je meestal de laatste rij als je babyswitch doet. Ik heb wel het gevoel dat ze voor babyswitch veel schappelijker zijn op dit vlak, maar een echte reden heb ik hiervoor echt niet. Misschien omdat je net een lange tijd met een paar kinderen hebt zitten wachten? :p

Earlyspencer
23-02-19, 23:12
Soms voor, soms tegen. In die zin ben ik grote fan van wat ze sinds enkele maanden in de Efteling bij JeDD doen: Op drukke dagen voorsorteren met gedwongen plaats. Wanneer je het geluk / de pech hebt net een trein te missen, vragen ze je waar je wil zitten 'Vooraan of achteraan?', wetende dat de meeste mensen dan voor vooraan gaan. Op kalme dagen mag je er b.v. wel dubbel aanschuiven bij front terwijl andere zitjes leeg blijven. Ja, dat verlaagt de capaciteit, maar voor niemand behalve koppige fronters is het dan langer dan één beurt wachten.

Anderzijds, als ik occasioneel in een verder gelegen park kom, hoop ik steeds om de plaatselijke top-coaster in alle hoeken en kanten te testen. In die categorie koester ik mooie herinneringen aan Wildfire (waar in de iets minder kalme namiddag wel gegroepeerd werd: loners werden verplicht samen gezet) en de Ierse houten tongbreker.

Beetje off-topic: je bent met meer dan 2 en je wil collectief in dezelfde rit. Jij of je gezelschap laat dan iemand een beurt voor. En net als je gezamenlijk de attractie wil betreden, komt er een mindervalide met begeleider net de stoel van jou of je gezelschap innemen. Ik probeer m'n kinderen dan te laten inzien tering-mazzelkonten zijn zonder (fysieke) handicap en bovendien met een bovengemiddeld aantal pretparkbezoeken in hun prille leven. Maar het kan voor (overdreven/misplaatste) wrevel zorgen, zeker bij een attractie met een lage capaciteit.

Een echte hekel heb ik aan onrechtvaardig voorsorteren: in de begindagen van Symbolica gold: wie het laatst de voor-show betrad, kon deze het beste waarnemen en ... mocht als eerste afdalen naar de eigenlijke attractie. Dat hebben ze ondertussen fijn opgelost met binnen-balustrades. En voor de allerlaatste keer op dit forum meld ik mijn trauma bij Talocan: net niet mee met de vorige rit en ons viertal werd van de poort opzij gedwongen door de operator. Alle nakomers in de wachtrij konden daarom voor ons de arena betreden. Gevolg: wij gevieren bij de minder attractieve achterkant van Talocan en niet naast elkaar.

Wat hierboven staat over Arthur en de koortsachtige zoektocht naar duo's: ooit eens hetzelfde meegemaakt in de single-rij van Bob in de Efteling. Als ik de geblondeerde overrijpe dame daar nu zie, breekt me nog steeds het angstzweet uit.

Azmidiske
24-02-19, 10:22
Maar een single rider line werkt wel echt enkel met een grouper. En zelfs mét groeper levert dat veel discussie op.

Volledig mee eens. Als ik in een SRL sta, dan zou ik nooit ofte nimmer vragen om een specifieke plaats want ik weet heel goed dat een SRL dient om lege stoelen op te vullen. En ik stel geen vragen waarvan ik weet dat ze onredelijk zijn ;) Andere mensen die er toch moeilijk over doen, zijn volgens mij geen echte lastposten maar vooral onervaren mensen die slechts sporadisch naar een pretpark gaan en daarom de regels van een SRL niet zo goed kennen.


… groupers de halve wachtrij af gaan om een duo te vinden, in plaats van gewoon de single rider line (Die juist is voor het opvullen van plekken) te vinden, met als gevolg dat een treintje dan vaak genoeg vertrekt met lege plaatsen.

Oei, dat klinkt inderdaad onprofessioneel en bovendien frustrerend voor de SRL-mensen. Als parken kiezen om met groupers te werken, dan zouden ze hun personeel eigenlijk vooraf een soort korte opleiding tot grouper moeten geven.

Mochten bepaalde parken dit forum lezen (zoals soms beweerd wordt al weet ik niet of het echt klopt): Probeer na te gaan bij welke van jullie attracties er verschillen in beenruimte, stoelbreedte, etc bestaan die afhangen van waar in het karretje je zit. Zoals bijvoorbeeld het verschil voorste/achterste rij in een karretje van Cobra in Walibi Belgium. En leer je groupers vervolgens dat ze mensen niet mogen dwingen om te gaan zitten op een plaats die te benepen is voor hen (als ze bijvoorbeeld vriendelijk vragen om niet vooraan in een karretje te moeten zitten).

Dat is namelijk mijn enige echte kritiekpunt op het grouper-systeem.


Ook eens meegemaakt in Walibi. Toen ben ik koppig achter het poortje blijven staan en heb aan de medewerker gevraagd om de beugel terug open te doen. Die heeft mij met veel plezier geholpen

Hahaha, prachtig! Al vrees ik dat ik hier zelf niet assertief genoeg voor zou zijn. Meteen ook de reden waarom ik in Vampire de mogelijkheid niet benut heb.


En voor de allerlaatste keer op dit forum meld ik mijn trauma bij Talocan: net niet mee met de vorige rit en ons viertal werd van de poort opzij gedwongen door de operator. Alle nakomers in de wachtrij konden daarom voor ons de arena betreden. Gevolg: wij gevieren bij de minder attractieve achterkant van Talocan en niet naast elkaar.

Hoera, ik ben niet de enige met een groupertrauma in dit park! Zoals vermeld, ik wou Taron graag eens backseat doen en ik stond niet in de single riders line. Vlak voor het station keek ik toe hoe de grouper de trein opvulde en probeerde ik me strategisch op te stellen om op één van de achterste rijen uit te komen. Ik heb zelfs enkele andere mensen laten voorgaan! Vervolgens vullen ze de trein ineens totaal anders op en commandeert die grouper me resoluut naar … de derde rij vooraan. Ook al vroeg ik om achteraan te zitten.

Gecombineerd met mijn algemene trauma aan Taron was dat letterlijk de enige keer in mijn hele pretparkcarrière dat ik frustratie voelde tegenover een personeelslid. Al was ik verstandig genoeg om dat niet te laten blijken. Zelfs doelbewust anderen laten voorbijsteken heeft hier niet geholpen om de backseat te halen :(
Al ben ik er zeker van dat ik het bij iedere andere coaster op deze planeet een stuk minder irritant had gevonden (om redenen die ieder forumlid reeds lang bekend zijn).


Voorlopig heb ik daar nog maar twee keer een probleem mee gehad, in een niet nader genoemd Duits en Spaans pretpark die niet echt bekend staan vanwege hun klantvriendelijkheid.

Nu ben ik wel een beetje benieuwd welke parken dat waren? Zelf ook maar één keer probleem gehad (zie hierboven). Bij RNRC in de Disney Studio's lukte het altijd en was het personeel juist zeer vriendelijk :D

En nog een laatste vraag voor iedereen: hoe vaak gebeurt het volgens jullie dat in een attractie niet alle stoelen hetzelfde zitcomfort hebben? Rickie97 heeft over boomerangtreinen dezelfde mening als ik, zo las ik in een TR over Bellewaerde. Kennen jullie nog concrete voorbeelden? Ik wil graag weten hoe vaak (of hoe zelden) dit probleem voorkomt.

Nathan G
24-02-19, 12:45
Nu ben ik wel een beetje benieuwd welke parken dat waren? Zelf ook maar één keer probleem gehad (zie hierboven). Bij RNRC in de Disney Studio's lukte het altijd en was het personeel juist zeer vriendelijk :D

Phantasialand en PortAventura. In de meeste parken doen ze inderdaad niet moeilijk als je het gewoon vriendelijk vraagt. Goede ervaring mee in Walibi Belgium, Walibi Holland, Efteling, Europa-Park, Disney, Astérix, Parque Warner...


En nog een laatste vraag voor iedereen: hoe vaak gebeurt het volgens jullie dat in een attractie niet alle stoelen hetzelfde zitcomfort hebben? Rickie97 heeft over boomerangtreinen dezelfde mening als ik, zo las ik in een TR over Bellewaerde. Kennen jullie nog concrete voorbeelden? Ik wil graag weten hoe vaak (of hoe zelden) dit probleem voorkomt.

Zitcomfort valt volgens mij wel mee, maar heel vaak is er wel een verschil in ritcomfort. Het lastige is dat het vaak moeilijk (of zelfs niet) te achterhalen is waar een achtbaan het soepelst is. Het kan afhangen van de trein, de wielen, de positie, het weer, de dag en ook wat je persoonlijk ervaart als (on)aangenaam. In de regel zijn achtbanen vooraan altijd iets soepeler dan achteraan, maar dat klopt ook lang niet altijd. Bij een woodie met karretjes van 6 personen (zoals onder andere Weerwolf) is het wel een goede tip om in de middelste van de drie rijen te gaan zitten. Zo zit je niet op de wielen en is je ritje doorgaans iets soepeler.

jefke88
24-02-19, 18:21
Ik vind het maar niks. De tijdswinst is minimaal en je mag vaak niet kiezen waar je zit, of het geeft soms een heel gedoe.

Ik wacht liever 5 minuten meer om een achtbaan te kunnen in de rij waar ik dat het liefste wel dan dat je 5 minuten sneller in de baan zit (als het al zoveel tijdswinst oplevert, ik betwijfel dat sterk) en op een k*tplaats terechtkomt.

Earlyspencer
24-02-19, 21:17
Ik denk dat gedwongen voorsorteren wel de capaciteit verhoogt, zeker als stations onhandig ingericht zijn, b.v. wanneer je het station betreedt vlakbij het poortje voor front, denk aan JeDD. Omdat front sowieso al de meest gegadigde positie is en omdat een aantal schromenden / onwetenden niet voorbij deze rij durft (ze zien dat onterecht als voordringen), ontstaat daar congestie en wordt het zicht op sommige andere poorten belemmerd. Daar heb ik al vaak mijn profijt mee gedaan.

Nog erger, maar dan wegens krapte van het station: in de houten duelling van Blackpool konden de wachtenden èn de operatoren niet zien of alle poorten bemand waren. Bij relatieve drukte zag ik de coasters met een lege stoel vertrekken.

Een beurt wachten voor je gewenste plaats, als dat toegestaan is, hangt voor mij af van de capaciteit. En bij coasters betekent dat vaak: het aantal treinen in bedrijf. Mijn ervaring: als dat er (minstens) 3 zijn, overschatten veel mensen die extra wachttijd. Bij Helix, Vogelrok e.a. spreken we hier over soms niet meer dan 1 minuut extra wachten, en dat is een frontje echt wel waard! In zo'n geval zou het jammer zijn als je geen vrije poort-keuze hebt.

Azmidiske
26-02-19, 19:13
Ik wacht liever 5 minuten meer om een achtbaan te kunnen in de rij waar ik dat het liefste wel dan dat je 5 minuten sneller in de baan zit (als het al zoveel tijdswinst oplevert, ik betwijfel dat sterk) en op een k*tplaats terechtkomt.

Zelf ben ik ook bereid om één of twee ritten te wachten. Al vind ik het soms moeilijk om dat verstaanbaar te maken aan een grouper. Zal aan mijn beperkte communicatievaardigheid liggen :p


Phantasialand en PortAventura. In de meeste parken doen ze inderdaad niet moeilijk als je het gewoon vriendelijk vraagt.

Je had het over "een niet nader genoemd Duits en Spaans pretpark die niet echt bekend staan vanwege hun klantvriendelijkheid". Toen vermoedde ik al dat Port Aventura genoemd zou worden, vanwege alle horrorverhalen over hun operations die ik al gelezen heb. PHL verbaast me een beetje omdat iedereen altijd zo lovend is over dat park. Heeft PHL dan ook een klantonvriendelijke reputatie?
(Ik dacht altijd dat ik de enige was met twijfels over dit park ...)

Nathan G
26-02-19, 22:36
Je had het over "een niet nader genoemd Duits en Spaans pretpark die niet echt bekend staan vanwege hun klantvriendelijkheid". Toen vermoedde ik al dat Port Aventura genoemd zou worden, vanwege alle horrorverhalen over hun operations die ik al gelezen heb. PHL verbaast me een beetje omdat iedereen altijd zo lovend is over dat park. Heeft PHL dan ook een klantonvriendelijke reputatie?
(Ik dacht altijd dat ik de enige was met twijfels over dit park ...)

Ik vind Phantasialand een geweldig park. De attracties zijn bijna allemaal wauw, de themazones zijn misschien wel de beste binnen Europa en aan de algemene sfeer in het park kunnen weinig parken tippen. Voor mij heeft het park één extreem groot nadeel: klantvriendelijkheid. Het personeel is onvriendelijk (maar dan ook echt extreem onvriendelijk, je wordt soms letterlijk afgeblaft) en de marketing op social media trekt op geen hol.

Dus ja, ik ben ook vaak lovend over Phantasialand, maar hun grote nadeel moeten ze dan ook maar aanhoren.

coasterfrenzy
28-02-19, 09:48
Bij Talocan heb ik ook wel vaak genoeg issues gezien met voorsorteren. Vooral omdat het tegenwoordig gewoon zelden nog gebeurt. Ik dacht eerst dat het wellicht met brandveiligheid te maken had, maar het gebeurd soms wel nog.. Wat heeft het nu voor nut om om twee grouping-ruimtes te hebben als je ze niet gebruikt? Daarnaast slaan ze de plank qua wachttijden bij deze attractie ook steeds enorm hard mist. Volgens mij zet de operator die in het begin van een rustige dag op 15 en past die daarna niet meer aan, zelfs niet als het over de 30 heen gaat.

Bij Taron nooit problemen gehad eigenlijk. Ook al vaak genoeg gezien dat mensen om een plekje vroegen en dan ook de betreffende rij in gestuurd werden, maar er zit uiteraard een limiet aan hoe veel mensen je op die manier in een rij kunt stapelen. Zeker naarmate steeds meer mensen met zo'n verzoekjes komen. Mijn eigen ervaring leert me dat als je ergens een uitzondering maakt, het einde al snel zoek is.

Even goed heb ik ook al mee gemaakt dat het bij RnRC niet werd toegelaten toen om een rij werd gevraagd. Ik denk dat dit soort zaken toch echt een kwestie zijn van welke grouper er staat en hoe druk het momenteel is (qua verzoekjes).

Gelukkig beginnen steeds meer parken door te hebben dat ze voor Front en/of Back (vaak loont het voor één van de twee niet) een extra rij moeten opstellen.


Ik vind het maar niks. De tijdswinst is minimaal

Ik denk dat je de tijdswinst echt zwaar onderschat. Als het groupen tenminste goed gebeurt.

Rickie97
28-02-19, 15:59
Rickie97 heeft in een TR van Walibi ooit iets geschreven over het groupen bij Pulsar

Rickie97 heeft over boomerangtreinen dezelfde mening als ik, zo las ik in een TR over Bellewaerde.

Damn, schrijf ik zo veel TR's? ;)

Je hebt inderdaad gelijk over die generatie Vekomatreinen (niet alleen op Boomerangs, deze staan bv ook op Xpress in Walibi Holland dacht ik). Maar dit zou dan wel een verantwoordelijkheid van het park zijn om de groupers erop te wijzen dat er effectief een verschil is tussen de plaatsen en wat ze moeten doen (grote mensen, of toch mensen met lange benen, achteraan zetten bv in dit geval). Ik kan het de grouper niet kwalijk nemen als hij niet wil luisteren. Want hoeveel mensen zouden er ook zijn die met belachelijke redenen afkomen om niet op een bepaalde plaats te moeten zitten :p

Aan de andere kant: niet-pretparkfans weten vaak zelf niet wat of hoe. Grote mensen altijd achteraan zetten vind ik dan ook wel weer een beetje dubbel: wat als die mensen nu juist graag eens front willen? Anderzijds, als de grouper je dan front zou zetten en je hebt geen fijne rit, is hij in veel gevallen dan weer de persoon die zal afgesnauwd worden door ontevreden mensen omdat hij "beter had moeten weten"... Moeilijk moeilijk!

Wat Nathan zegt over woodies trouwens lol, bij ons bezoek aan Movie Park Germany dachten we eens die theorie te testen. We hadden het bij Robin Hood wel al gedaan (schreef ik eens in een TR denk ik ;)) maar op Bandit moesten we het toch ook eens proberen. :p Ik en mijn broer namen in het midden plaats en onze vader achter ons. Ik had gezegd dat hij een ander karretje moest kiezen en in het midden zitten, maar "zo veel verschil zal dat niet maken zeker". Na de rit vond hij dat 1 ritje wel volstond terwijl dat mijn broer en ik dan juist heel nieuwsgierig waren naar het verschil. We hebben dan van zetel gewisseld voor de volgende rit. En amai, krijg je daar slagen op je rug zeg! En mijn vader was dan weer aangenaam verrast van de tweede rit. :p

Hier zou ik toch liefst geen grouper zien verschijnen, anders denk ik niet dat ik het risico neem hem meer dan eens op een dag te doen ;)


Bij Taron nooit problemen gehad eigenlijk. Ook al vaak genoeg gezien dat mensen om een plekje vroegen en dan ook de betreffende rij in gestuurd werden, maar er zit uiteraard een limiet aan hoe veel mensen je op die manier in een rij kunt stapelen. Zeker naarmate steeds meer mensen met zo'n verzoekjes komen. Mijn eigen ervaring leert me dat als je ergens een uitzondering maakt, het einde al snel zoek is.

Precies. Bij Taron zijn er continu treinen dus moet het laden heel snel gebeuren. Als iedereen dan zijn plaats wil kiezen gaat dit de boel ophouden. Toen ik er was werd het niet toegestaan en ik vond het begrijpelijk, de grouper was continu druk bezig alle rijen gelijkmatig op te vullen. Het is inderdaad jammer dat er geen backseat-rij is voor de liefhebbers, maar bv een frontrij is er daar wel dus dat kan je alvast wel kiezen. Misschien dat ze voor helemaal back wel een uitzondering zouden kunnen maken, maar ik begrijp wel dat ze het niet doen.

Ik ging dit houden voor een TR, maar het komt er niet meer van vrees ik, dus ik plaats het hier maar. :p bij onze tweede bezoekdag hebben we de attractie een aantal keer via de single riders-rij gedaan en ik heb het geluk gehad als single rider frontseat geplaatst te worden bij iemand die alleen was. En dit weigeren moest ik ook niet doen, je krijgt een plaats en gaat daar zitten, punt. (niet dat ik dit gevraagd heb natuurlijk, maar de plaats werd mij redelijk resoluut aangewezen. :p)

Nu moet ik wel zeggen: op het eind van onze tweede bezoekdag begon het te regenen en stond er nog een kleine 5-10 minuten wachttijd bij Taron. Dan hebben we hem nog 3x achter elkaar gedaan via de gewone rij, want de SRL was dicht maar... de front-rij ook. Mijn broer wou ook graag een front-rit dus ik heb het aan (diezelfde) grouper gevraagd en jawel, het mocht!


Heeft PHL dan ook een klantonvriendelijke reputatie?
Ik zou dus zeggen, ze zijn streng maar ik vind het correct streng. Klantonvriendelijk zou ik het niet noemen, ik heb er geen problemen mee. (al verschilt dat precies nogal aan Nathans reactie te zien :p)

Dit in tegenstelling tot bij Pulsar waar ik de grouper echt één en al frustratie vind :p Vreselijk om na 45 minuten wachten in een ondoenbare hitte op een praktisch droge plaats gezet te worden. Nah, geef mij maar Radja River. Waar trouwens ook soms gegroupt wordt en hier dan weer wél zeer correct, mijn ervaringen zijn als volgt: op koudere dagen laten ze altijd plaatsen vrij in de boten. De wachtrij is meestal korter dan op snikhete dagen dus in die zin is het ook niet nodig de boten vol te proppen. De boten zijn dan ook lichter waardoor je veel minder water binnen krijgt. Maar op warme dagen heb ik al altijd geweten dat ze de boten helemaal volproppen. Het beste resultaat hiervan is de grote golf op het eind die dan vol in de boot knalt waardoor de mensen die er met de rug naartoe gingen bijna helemaal doorweekt zijn. Op een koude dag wil je dit natuurlijk niet hebben, en op een warme dag is het heerlijk en hoop ik juist dat ik aan die kant zit!

Nu kan je natuurlijk niet verwachten dat ze bij Pulsar de laatste rij of de buitenkanten leeg laten als het koud is, maar een beetje rekening houden met het immense verschil tussen de plaatsen zou toch wel mogen...

Nog een noot wat betreft mensen die niet naast vreemden willen zitten: ik zag het hier nog niet passeren, maar misschien eens aan die persoon vragen waarom? Er zijn ook mensen die alleen willen zitten om achteraf de onride foto te kunnen kopen. Dit vind ik persoonlijk wel een goede reden en ik laat de mensen dan ook doen. Anders kopen de mensen door jou misschien de foto niet, of ze kopen hem toch en dan sta je er ook op, de afweging dan is of je wil dat een vreemde een foto koopt waar jij naastzit... :p Elke andere reden om alleen te zitten is natuurlijk onzin.

jefke88
05-03-19, 11:50
Ik denk dat je de tijdswinst echt zwaar onderschat. Als het groupen tenminste goed gebeurt.

Hoezo zwaar onderschat? Bij een wachtrij van een uur ga je echt niet 20 minuten rapper in kunnen stappen wanneer er een grouper staat dan wanneer niet. Meer dan mijn aangegeven 5 minuten zal het niet zijn. Het probleem zit hem vaak dat als bij een achtbaan een rij van 2 personen leeg blijft, er veel te lang gezocht wordt naar 2 personen in een wachtrij. Je ziet dat echt vaak. Stuur die trein gewoon door, het heeft geen zin de boel een minuut langer op te houden om die 2 personen extra in de trein te krijgen.

Groupers geven vaak echt frustratie bij mij. Je ziet dat ook bij single riders rijen. Bij Bob 2 weken geleden ging de grouper bij een groep van 3 personen in de gewone wachtrij op zoek naar een andere groep van 3 personen om die samen te zetten. Dachten de personen in beiden rijen dus dat ze aan de beurt waren, maar nee, een groep van 3 mocht dus eigenlijk voorkruipen. En zo werd de wachttijd voor die personen dus dankzij de grouper zelfs langer ;).

En zo werkt het in mijn ogen dus niet, je zet dan een persoon uit de single rider bij een groep van 3. Bij Flug der Daemonen deden ze hetzelfde trucje, zo wordt die single rider natuurlijk overbodig want de kans dat je dan ooit erbij mag is enkel zo als de laatste groep oneven is. Bij Bob zijn we dan ook uit de rij gegaan en we waren niet de enigen die dat deden met een grote zucht. Kansloos, zo zeggen ze dat toch in Nederland?

Ik heb vaak mijn bedenkingen met het capabel zijn van groepers als ik ze bezig zie. Afschaffen die handel, bezoekers zorgen bijna altijd zelf dat een treintje wel vol geraakt door aan de poortjes groepjes van 2 voor te laten als ze niet met hun hele bende tegelijk kunnen instappen.

T-Bô
05-03-19, 12:32
Ik ben eigenlijk altijd opgelucht als ik 'groupers' zie. Niets is zo frustrerend om in een station terecht te komen waar iedereen als kippen in een hok bij elkaar staan. Het geeft altijd het gevoel dat er efficiëntie mist. Want iedereen kent het gedoe met mensen die 'samen' willen rijden. En evengoed mensen die de configuratie van de treinen niet snappen (jawel in een B&M zit je met 4 op een rij...). Daarenboven heb ik het al vaak gezien dat in een trein van 24 personen soms 5 single riders zitten, maar allemaal op een andere rij met een lege stoel naast hen. Gezellig...

Tevens zorgen groupers ervoor dat treinen sneller kunnen worden gedispatcht. Want wie kent het fenomeen niet waarbij er (ondanks dat een station vol wachtenden staat) er toch een rij volledig leeg blijft nadat iedereen instapte, waarop het personeel dan toch naarstig op zoek gaat naar mensen die die stoelen willen benutten. Lekker de boel vertragen.

Ik versta dat een extra personeelslid een serieuze kost is, en ik versta ook dat sommige mensen op een bepaalde rij willen zitten. Maar over het algemeen is er voor die speciale rijen meestal een front (en eventueel back) wachtrij. En zo niet: gewoon vragen. Het aantal keer dat ik mijn 'zin' niet heb gekregen kan ik echt wel op één hand tellen. En als het geweigerd wordt is het eigenlijk steevast in Europa Park (zelfs als je de vraag in Hochdeutsch stelt).

Tevens geloof ik ook dat groupers de wachttijd wel degelijk een stuk naar beneden halen. Coasters die dispatchen onder de 40 seconden (Blue Fire, Rock 'n' RollerCoaster, Taron, Oziris, Big Thunder Mountain,...) kunnen volgens mij zulk tempo met volle treinen nooit aanhouden zonder de efficiëntie van hun groupers. Het zorgt er tevens voor dat een wachtrij gewoon lekker consistent doorloopt en niet met half zachte vlagen wanneer er in een al overvol station weer wat volk zich ertussen wurmt.

slimmerik
06-03-19, 21:09
Een grouper is wel fataal als hij of zij het niet kan, of niet kan volgen. Meermaals gezien in port aventura dat ze bij shambala en tren de la mina niet konden volgen. In tren de la Mina konden we continu blijven zitten omdat er veel plaatsen leeg bleven, hoewel het enorm druk was.

Anderzijds zet men soms ook een grouper in als het erg rustig is, bijvoorbeeld in parque warner (superman), halve trein leeg maar kiezen waar je zit mag niet. Vreselijk!

En zoals jefke88 zei, de grouper bij flug in heide park bakte er helemaal niks van. Ik weet nog dat wij hem erop wezen hoe het wel moest..

Het beste systeem qua grouper is te vinden in liseberg: genoeg volk doorlaten zodat je treinen zeker vol zitten , maar wel zodanig dat je ruimte hebt in het station en kan beslissen waar je zit.

Maar over het algemeen: no thx !

Azmidiske
08-03-19, 18:15
an de andere kant: niet-pretparkfans weten vaak zelf niet wat of hoe. Grote mensen altijd achteraan zetten vind ik dan ook wel weer een beetje dubbel: wat als die mensen nu juist graag eens front willen? Anderzijds, als de grouper je dan front zou zetten en je hebt geen fijne rit, is hij in veel gevallen dan weer de persoon die zal afgesnauwd worden door ontevreden mensen omdat hij "beter had moeten weten"... Moeilijk moeilijk!

Eigenlijk is het bestaan van groupers hier niet het probleem ... het echte probleem is dat die generatie treinen destijds gewoon verkeerd ontworpen is! Ik hoop dat de ingenieurs van fabrikanten die achtbaantreinen bouwen hier wat beter op letten in de toekomst. En wanneer een park besluit dat de treinen van een attractie aan vervanging toe zijn, zouden ze dit punt mee in overweging moeten nemen.


Er zijn ook mensen die alleen willen zitten om achteraf de onride foto te kunnen kopen.

Zelfs die reden vind ik persoonlijk nogal vergezocht. Ik heb onridefoto's gekocht waar ik naast wildvreemden zit. Een achtbaan berijd je toch altijd met minstens twintig onbekenden, waarom zou dat dan absoluut niet zichtbaar mogen zijn op je foto?


Het personeel is onvriendelijk (maar dan ook echt extreem onvriendelijk, je wordt soms letterlijk afgeblaft) en de marketing op social media trekt op geen hol.

Ik had al een vijftal redenen om Phantasialand te wantrouwen en dit is nummer zes :confused:
Al ga ik de discussie niet opnieuw starten omdat het hier offtopic zou zijn (en ik dit onderwerp ook wel een beetje beu ben).


Niets is zo frustrerend om in een station terecht te komen waar iedereen als kippen in een hok bij elkaar staan .... ik versta ook dat sommige mensen op een bepaalde rij willen zitten. Maar over het algemeen is er voor die speciale rijen meestal een front en eventueel back wachtrij.

In Walibi heb ik bij Cobra, Weerwolf en Vampire nog geen groupers in de strikte zin van het woord gezien, die je echt een plaats toewijzen. Ik kon zelf mijn poortje kiezen. En eerlijk: ik heb helemaal niet het gevoel dat het station daardoor een kiekenskot wordt. Hier zou ik de invoering van groupers dus overbodig vinden en zelfs een stap terug.
Frontrijen zijn inderdaad gebruikelijk, maar ik heb eigenlijk nog nooit een aparte backrij gezien. Bijzonder jammer vind ik dat, het is in veel achtbanen mijn favoriete plaats!


Een grouper is wel fataal als hij of zij het niet kan, of niet kan volgen

Volledig mee eens! En zo te lezen komen veel ergernissen juist hieruit voort.


Het beste systeem qua grouper is te vinden in liseberg: genoeg volk doorlaten zodat je treinen zeker vol zitten , maar wel zodanig dat je ruimte hebt in het station en kan beslissen waar je zit.

Exact hetzelfde systeem als Psyké Underground dus. Zelf vind ik dit ook één van de beste systemen. Ze laten exact 28 mensen binnen in het station. Resultaat: trein zeker vol en je hebt als bezoeker toch een minimale invloed op waar je zit. Van mij mag elk park dit systeem toepassen!

Xarbero
09-03-19, 12:23
Frontrijen zijn inderdaad gebruikelijk, maar ik heb eigenlijk nog nooit een aparte backrij gezien. Bijzonder jammer vind ik dat, het is in veel achtbanen mijn favoriete plaats!
Troy in toverland heeft ene ;-)

Ignace
10-03-19, 17:14
Exact hetzelfde systeem als Psyké Underground dus. Zelf vind ik dit ook één van de beste systemen. Ze laten exact 28 mensen binnen in het station. Resultaat: trein zeker vol en je hebt als bezoeker toch een minimale invloed op waar je zit. Van mij mag elk park dit systeem toepassen!

Neen, het systeem van Helix en Psyké is niet identiek. Bij Psyké word er net genoeg volk voor één treintje toegelaten, waardoor de laatste paar mensen de keuze van een zitplaats ontnomen word. Persoonlijk vind ik dit systeem allesbehalve ideaal, maar ook geen ramp. Bij Helix word er meer volk toegelaten dan één treintje: iedereen mag zijn zitplaats kiezen en dus ook de keuze maken enkele ritjes langer te wachten voor populaire plekken, maar het word nooit zo druk in het station dat het overzicht weg is. Net als Slimmerik ben ik best wel fan van dit systeem. Je hebt de keuze en de extra tijd die een populaire plaats kost is aanvaardbaar (tov bij Oziri's, daar sta je - wat is het - ongeveer een halfuur extra te wachten voor front als die rij volstaat, dat vind ik volstrekt overbodig).

Met groupers heb ik ook niet zo'n problemen, het hangt een beetje af van baan tot baan. In Disney waren de groupers heel vriendelijk en mochten we na een vriendelijke vraag altijd doen wat we vroegen. In Europa-Park heb ik het nog nooit geprobeerd. Blue Fire vind ik het beste rijden in het midden van de trein, dus de grouper heeft geen effect op mijn ritervaring aangezien dat je de meeste kans hebt ergens in het midden terecht te komen. Bij Wodan vind ik het dan wel weer leuk om vanachter te zitten. Echter vind ik Wodan - een unicum voor deze coastercriticus - front ongeveer even goed als back, dus kies ik meestal voor de aparte fronwachtrij, welke verbazend vaak korter is dan de reguliere rij voor de grouper. Als ik dan wel naar de grouper ga, beland ik 80% van de tijd alsnog in de laatste drie bakjes van de trein, dus ook hier heb ik weinig 'last' van groupers.

De meest hilarische grouper aller tijden ben ik in La Ronde tegengekomen. Die grapjas zet mij - uit de fastpasrij - op de frontseat van Goliath. De rest van deze rij blijft leeg op mij na. Op de tweede rij zitten drie personen. De standbywachtrij van de baan op dat moment? 3 uur...

Azmidiske
11-03-19, 16:08
@Xarbero: Helaas ben ik nog nooit in TVL geweest, maar dit ga ik zeker eens uittesten bij mijn eerste bezoek!

@Ignace: Oei, die uitleg had ik dan toch verkeerd begrepen. Bedankt voor de verduidelijking. Het systeem-Helix klinkt dan inderdaad nog iets beter dan het systeem-Psyké, hoewel ik bij die laatste toch ook bijna altijd ergens op de laatste vier rijen eindig als ik er wat moeite voor doe. En wat voor maffe grouper in La Ronde is dat :o

Rickie97
11-03-19, 16:26
Eigenlijk is het bestaan van groupers hier niet het probleem ... het echte probleem is dat die generatie treinen destijds gewoon verkeerd ontworpen is! Ik hoop dat de ingenieurs van fabrikanten die achtbaantreinen bouwen hier wat beter op letten in de toekomst. En wanneer een park besluit dat de treinen van een attractie aan vervanging toe zijn, zouden ze dit punt mee in overweging moeten nemen.
Goh, daar ben ik het nu ook niet helemaal mee eens. In de tijd dat dit treinontwerp gemaakt is, was van groupers helemaal geen sprake, men nam gewoon plaats waar men wou, dus dan vind ik variatie in zitplaatsen zeker geen fout. De een zal al beter zitten op de ene plaats dan op de andere. Tegenwoordig moet alles zo snel mogelijk gaan en is dit minder praktisch, dus zal men dit nu ook zo niet meer maken. Dus dan vind ik het toevoegen van groupers bij banen met dit soort treinen - zonder goede briefing of goed plan hoe het aan te pakken - wel degelijk de fout die gemaakt wordt. Maar zoals je zelf ook zegt, ik heb het ook nog niet meegemaakt in de parken die ik al bezocht heb.


Zelfs die reden vind ik persoonlijk nogal vergezocht. Ik heb onridefoto's gekocht waar ik naast wildvreemden zit. Een achtbaan berijd je toch altijd met minstens twintig onbekenden, waarom zou dat dan absoluut niet zichtbaar mogen zijn op je foto?
Als je de achtbaan alleen berijdt: inderdaad. Maar voor een gezin van 5 bijvoorbeeld die de "familiefoto" wil kopen is het toch leuker als er geen zesde onbekende persoon bij zit. Ik zeg ook niet dat het mijn mening is, maar sommige mensen willen dit, en zeker in het geval van een gezin begrijp ik dat wel.


De meest hilarische grouper aller tijden ben ik in La Ronde tegengekomen. Die grapjas zet mij - uit de fastpasrij - op de frontseat van Goliath. De rest van deze rij blijft leeg op mij na. Op de tweede rij zitten drie personen. De standbywachtrij van de baan op dat moment? 3 uur...

Misschien dacht hij dat je dan ook de foto zou kopen... :p

Ignace
11-03-19, 16:55
Misschien dacht hij dat je dan ook de foto zou kopen... :p

Ik heb het serieus overwogen vanwege het absurde van de situatie :p. Maar na een fastpass en een abonnement godbetert had ik de kas van dat park al genoeg gespijsd...