PDA

Bekijk Volledige Versie : [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster



Pagina's : [1] 2

Pretparkfreak7
26-09-19, 11:56
De geruchtenmolen draait al enige tijd over een nieuwe grote coaster. Plopsa CEO is gespot terwijl hij op prospectie was bij de extreme spinning launched coaster Time Traveler. En looopings schreeuwt van de daken dat het ding al in 2021 zou openen en daardoor een eerder geplande bumba-attractie op de lange baan gaat. Hoog tijd voor een eigen topic, veronderstel ik dan. :p

Ik heb ter gesprekstof mijn basic paint skills eens bovengehaald en volgende locaties geïdentificeerd:

1300

Locatie 1 lijkt mij de meest waarschijnlijke:
-aansluiting via piratenzone en plopzone mogelijk zonder al te veel wijzigingen in de parkstructuur
-niet in iemand's achtertuin
-8 877m2 om mee te werken

Locatie 2 zou ik prefereren qua thrillverdeling en bezoekersstromen:
- Heidi links achteraan, Anubis centraal en nieuwe coaster rechts achteraan.
- Aansluiting op vage panoramapad rond Wicky the Battle
- Aansluitend Vikingthema wenselijk
- Burenruzies gegarandeerd
- 6 177m2 om mee te werken

Locatie 3 is qua park skyline leuk
- Moeilijke parkaansluiting: kruist met plopsa express of met wachtrij rollerskater
- lekker ver van de buren
- Naar plopsanormen veel te groot om aan één uitbreiding te spenderen
-11 296 m2 om mee te werken


Ter referentie:
Anubis 4 016 m2| Heidi 5 389 m2 | Fenix7 388 m2 | Troy 10 163 m2 |Weerwolf 6 115 m2

simon
26-09-19, 15:27
Ik gok ook het meest op locatie 1, maar zal het toch jammer vinden dat hiermee het laatste stukje 'bos' in het park zo ook wellicht verdwijnt.

Ik zag trouwens al een fanmade video die zich ook op die locatie afspeelde, welke wel mooie beelden oplevert. Bovendien kan dit ook wel bijdragen tot de skyline, naast Heidi en met Anubis op de achtergrond (gezien vanaf de parking).

Nielsje
26-09-19, 17:54
Een combinatie van zone 2 en 3 lijkt mij ook nog mogelijk. Het station ligt dan achter de wicky zone en men heeft er de ruimte om een nieuwe thema zone uit te werken. Het echte baanverloop kan zich dan achter de spoorweg bevinden. Zo heeft men in principe weinig last van de buren en heeft men de ruimte een lange en goed gethematiseerde coaster te bouwen.
Als het station in zone 3 zou liggen heb je niet echt veel ruimte voor veel thematisatie.

knessel
26-09-19, 18:58
Als je ziet welke afschermende maatregelen allemaal genomen zijn om Heidi the ride conform de geluideisen te krijgen, vermoed ik niet dat het verstandig is dat er een coaster wordt geplaatst in zone 1 of 2. Zone 2 is daarnaast een fysieke schakel naar de camping. Op basis van de drie keuzes hierboven vermoed ik zone 3, wie weet zelf met een stuk over de vijver....

GriffonofNemesis
04-10-19, 07:56
Wat ik mij eigenlijk afvraag is indien het in de richting van Time Traveler zal gaan of indien het eerder het concept zal zijn dat ooit eens door Mack werd voorgesteld. Plopsa kennende neig ik eigenlijk meer naar het concept en ook qua beschikbare oppervlakte. En wie weet hebben ze er dan een paar besteld...

6DYauTLtiDA

Xarbero
04-10-19, 09:32
da zou nog wel kunnen kloppen, qua capaciteit trekt het alleszinds op geen kloot dus dat vakje is al aangevinkt voor plopsa :p

Pretparkfreak7
04-10-19, 23:44
God beware ons als ze daar mee afkomen! Maar een niet al te groot standaardmodelletje zonder capaciteit is inderdaad wel spek naar de bek bij plopsa. Ik ben al niet laaiend enthousiast over de meerwaarde van een spinning zwakke launch coaster in een park dat al een degelijke launch coaster heeft, maar in zulke vorm wordt het echt nóg minder aantrekkelijk.

Als ze dat tegenover de intamin plaatsen lijkt het mij 1-0 voor Walibi.

knessel
05-10-19, 07:41
het idee om met twee verschillende treintypes te werken vind ik wel goed. Spinning voor de liefhebbers, een "gewone" trein voor de gematigde trillseekers...

schumacher305
19-10-19, 16:36
De plaats van de nieuwe coaster zal gekend zijn. De bomen van plop tot aan de superspash zijn al goed gekapt

knessel
20-10-19, 12:53
plaatjes kijken:
1343
1344
Meer info op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek#openbaaronderzoekprojectdetail/projectuuid=ussmNsEOTuCBS-lbcLnQXw

yelle8
20-10-19, 12:55
Klopt, een artikel met tekst en uitleg is te vinden op onze website: http://bit.ly/33N50NU (jawel, we zijn terug!! ;) )

Pretparkfreak7
20-10-19, 13:33
Ik had iets met 'coaster over de vijver' onlangs horen waaien bij het personeel van plopsaland. Daar was ook sprake van het verdwijnen van de pedalo's.

Op het eerste zicht lijkt het te netjes ingepast om een basismodel uit de cataloog te zijn. Dus op dat punt ben ik al aangenaam verrast. Er lijkt ook behoorlijk wat tracklengte aan te pas te komen. Een aansluiting op de piratenzone dus? Ik ben al benieuwd naar het thema! :p

EDIT: ik gok op een lengte van om en bij de 750 meter. Da's langer dan wat er al staat en genoeg om een tweede trein te overwegen?

Michielsken
21-10-19, 06:02
Op het eerste zicht lijken er mij 6 inversies in de baan te zitten. Op die combinatie van tekeningen zie ik, in volgorde van doorlopen, een jojo roll tussen station en launch 1, een cobra roll, een looping en na launch 2 een heart line roll gevolgd door een dive loop. Mocht dit kloppen, dan lijkt me dit een serieuze achtbaan op vlak van intensiteit... Ik ben positief verrast!

siroccofreakske
21-10-19, 09:44
Dit is een verrassend mooi antwoord op de nieuwe achtbaan van Walibi, had ik om eerlijk te zijn niet verwacht! Los van het feit dat ik niet verwacht dat de baan qua ritervaring even goed gaat zijn dan die van Walibi, denk ik wel dat een spinning coaster met inversies voor het grote publiek minstens even veel tot de verbeelding spreekt dan de hoogste, snelste achtbaan van de Benelux.

Penguin123
21-10-19, 11:00
Ik ben ook ontzettend verrast door dit nieuws! Deze coaster zal ongetwijfeld een effect hebben op de "landscape" van het park, in een positieve manier! Ik denk trouwens dat deze coaster buiten de Benelux zelfs een sterkere aantrekkingskracht zal hebben dan die van Walibi. Er staat er maar één op de wereld, en die had een enorme hype voor de opening.

Ben ook benieuwd naar het thema. Aansluiting op het piratengebied zou zeer mooi zijn. Een Nachtwacht thema in dat bos zou ik ook niet misplaats vinden :)

Pretparkfreak7
21-10-19, 12:59
Op coasterfriends is er iemand met Deutsche Gründlichkeit door de layout gefietst.

1345

1 - Station
2 - Inversie richting launch
3 - Launch 1
4 - Double Up en bochtje naar lings
5 - Cobra/Banana Roll
6 - klassieke verticale looping
6.1 - Zero-G-Roll
7 - bochtenwerk naar launch 2
8 - Launch 2 op een airtime heuvel
9 - Reverse Twice Twisting Velocity Knot (wat dat ook moge zijn)
10 - airtimeheuveltje
11 - Bocht richting eindrem
12 - remmen

1346

1347

Bron: Coasterfriends.de (https://www.coasterfriends.de/)
Ik kom op vijf inversies als ik de cobra voor twee meetel en niets aanvang met dat element met een te lange naam.

siroccofreakske
21-10-19, 13:19
is dat 'element met een te lange naam' dan niet duidelijk een inversie? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

Pretparkfreak7
21-10-19, 13:35
is dat 'element met een te lange naam' dan niet duidelijk een inversie? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

Ik zie de track er draaien, maar ik begrijp niet goed hoe de vork bovenaan in de steel zit. :p

Nathan G
21-10-19, 13:59
Wow, dit overtreft toch ook mijn verwachtingen. Heerlijk dat dit binnen minder dan 2 jaren effectief in ons landje staat!

Iemand heeft aan de hand van de tekeningen inmiddels een simulatie gemaakt, die maakt mij nog enthousiaster! Hij komt niet 100% overeen met de beschrijving van de elementen hierboven (onder andere de zero-g-roll is in de video een twisted airtime heuvel), maar het geeft al wel een indicatie.

VOsujw-MtuQ


Ik zie de track er draaien, maar ik begrijp niet goed hoe de vork bovenaan in de steel zit. :p

Volgens mij is dat ene element een dubbele inversie. Een soort van omhooggaande inline twist gevolgd door een diveloop. De video hierboven bevestigt mijn vermoeden.

simon
21-10-19, 16:48
Ik ben ook aangenaam verrast door deze layout, vooral omdat het er inderdaad geen standaardmodel uitziet. En ook qua locatie zitten ze volgens mij wel goed. Die hadden we trouwens dus ook goed gegokt!

De werktitel van het project zou Robospinner zijn, maar daaruit valt voorlopig weinig op te maken. Een uitbreiding van de Piratenzone verwacht ik eerlijk gezegd niet zo snel (zie maar naar K3 naast Mega Mindy en naast het Dorpsplein; of Dino Splash tussen Kasteelzone en Heidiland). Mijn gok gaat dan ook eerder naar een nieuwe IP, die nog niet echt in het park aanwezig is (lees: Nachtwacht), ofwel een los thema zonder IP.

JerKel1988
22-10-19, 06:22
Er staat er momenteel alleen eentje in de Verenigde Staten. Tegen de zomer van 2021 heeft ook Plopsaland De Panne een spinning coaster zoals The Time Traveler in Silver Dollar City. 15 miljoen euro investeert Plopsa in deze nieuwe en spectaculaire attractie.

Het wordt een coaster voor durvers weet Plopsa-ceo Steve Van den Kerkhof. Hij ging naar de VS om de attractie uit te testen. “Over een baan van liefst één kilometer lang en 40 tot 50 meter hoog zijn er vijf loopings en word je twee keer gelanceerd. Bovendien draaien de karretjes rond hun eigen as. De coaster zal toegankelijk zijn voor iedereen vanaf 1.30 meter. Attracties hoeven we niet af te breken om dit nieuwe beeldbepalende paradepaardje te kunnen realiseren. Het zal vanuit alle hoeken van het pretpark te zien zijn. We plannen het centraal dus niet aan de kant van de bewoning. De bezoekers zullen onder meer zoeven over de vijver bij het Prinsessiakasteel en de SuperSplash.”

Het openbare onderzoek is recent gestart en loopt nog tot half november. De plannen liggen ter inzage in het gemeentehuis in De Panne. “We hebben nog geen contract met een leverancier en ook de naam van de nieuwe attractie is er niet. De voorlopige werktitel is Robospinner”, geeft Van den Kerkhof nog mee. “Het thema zal niets met Studio 100 te maken hebben maar wordt iets futuristisch met robotten of avatars.” Plopsa heeft een budget van vijftien miljoen euro voor zijn nieuwste attractie.

Momenteel wordt volop gebouwd aan het eerste Plopsa-hotel in De Panne dat midden volgend jaar klaar moet zijn. Het pretpark vergeet ook zijn jongste bezoekers niet want het openbaar onderzoek voor een indoor Bumba-zone is net afgerond. Daar zullen de kinderen samen met het vriendelijke clowntje een reis rond de wereld maken. Die zone is binnen een paar jaar gepland.

Bron: Het Laatste Nieuws, 22/10/2019

coasterfrenzy
22-10-19, 07:29
Ahja.. er is al een volledige layout bekend, maar ze hebben nog niet gekozen of ze de baan door Mack of Gerst gaan laten zetten.. TUUUUUUUURLIJK datte ;) :p

Wat mij betreft wel een #fail dat ze niet voor een studio100 thema gaan. Dat is immers waarvoor men naar het park gaat. Het zou me ook niet verbazen als ze - net als alle andere non-IP-attracties - dit na enige tijd alsnog omvormt in een Studio100 thema.. Hadden ze het ook meteen goed kunnen doen.

Phadd-F
22-10-19, 08:56
Wat mij betreft wel een #fail dat ze niet voor een studio100 thema gaan. Dat is immers waarvoor men naar het park gaat. Het zou me ook niet verbazen als ze - net als alle andere non-IP-attracties - dit na enige tijd alsnog omvormt in een Studio100 thema.. Hadden ze het ook meteen goed kunnen doen.

Ik vind het vooral jammer dat ze iets futuristisch tussen de piratenzone en Ploptuin gaan proppen. Dat thema clasht zo hard en aangezien de ruimte toch vrij beperkt is daar betwijfel ik of ze die "themagebieden" genoeg ruimte kunnen krijgen zodat het niet storend werkt. Liever had ik dit gewoon als een uitbreiding van de piratenzone gezien, dat kan ook perfect gerealiseerd worden zonder link naar Piet Piraat.

Over de baan zelf ben ik dan wel enorm enthousiast! Time Traveler was gewoon fantastisch, beste Mack die ik gedaan heb. Ik hoopte toen al dat er zo een baan dichterbij huis ging komen... en kijk... naar m'n thuispark :D

Pretparkfreak7
22-10-19, 09:24
Hahahaha Plopsa stelt nooit teleur om de clash met omliggende attracties zo groot mogelijk te laten zijn. Ik geloof dat er niet veel thema's zijn die zo extreem botsen met een piratenthema als sci-fi.

Ze zijn alleszins wel consequent in hun afkeer van thematisch coherente zones.
De voormalige Wizzy en Woppy zone is inmiddels verbrokkeld tot niet minder dan 3 verschillende thema's. Met Dino splash sloegen ze twee vliegen in één klap: weg kasteelzone én weg tiroler-bergdorp-vibe. De piratenzone zag er waarschijnlijk te goed uit. :p

15 miljoen is een ongezien bedrag voor een enkele nieuwe attractie bij plopsa!

coasterfrenzy
22-10-19, 12:06
Hahahaha Plopsa stelt nooit teleur om de clash met omliggende attracties zo groot mogelijk te laten zijn. Ik geloof dat er niet veel thema's zijn die zo extreem botsen met een piratenthema als sci-fi.

Ze zijn alleszins wel consequent in hun afkeer van thematisch coherente zones.
De voormalige Wizzy en Woppy zone is inmiddels verbrokkeld tot niet minder dan 3 verschillende thema's. Met Dino splash sloegen ze twee vliegen in één klap: weg kasteelzone én weg tiroler-bergdorp-vibe. De piratenzone zag er waarschijnlijk te goed uit. :p

15 miljoen is een ongezien bedrag voor een enkele nieuwe attractie bij plopsa!

Klopt helemaal. Benieuwd of ze voor deze baan ook maar één trein aanschaffen en de operations door slechts één personeelslid laten doen :p

Maar dan nog: Het blijft een verbazingwekkende keuze voor Plopsa en eigenlijk de eerste keer dat ik écht geinteresseerd ben in een Plopsa-Project.

Metaltrol
23-10-19, 07:36
Kan toch perfect in piratenthema??

knessel
23-10-19, 08:26
natuurlijk kan dat:
https://youtu.be/XpLXMmkZ2Pc

Metaltrol
23-10-19, 13:03
Nice one Knessel ??. Lezen de plopsa mensen dit board eigenlijk volgend jullie. Zou anders wel slim zijn toch nog eens over het thema na te denken en naar jullie te luisteren... Tof dat ze gaan voor niet-studio-100 thema maar het wordt echt wel allegaartje daar. Desnoods teletijdmachine die uit de toekomst in een piratenbattle terecht komt met opspattend water door kanonskogels en een scheepswrak

typhoon200
24-10-19, 09:43
Desnoods teletijdmachine die uit de toekomst in een piratenbattle terecht komt met opspattend water door kanonskogels en een scheepswrak

Een extreme spinning coaster met Time travel thema... Tiens :confused:

joachim1107
24-10-19, 14:04
Blij dat Plopsa eindelijk in een grote baan investeert. Wordt wel meteen een heel stuk spectaculairder dan anubis. En het thema? Ik vrees dat dit ongelooflijk gaat vloeken met alles errond. Maar waarschijnlijk krijgen we enkel een gethematiseerd station

coasterfrenzy
24-10-19, 14:40
Blij dat Plopsa eindelijk in een grote baan investeert. Wordt wel meteen een heel stuk spectaculairder dan anubis. En het thema? Ik vrees dat dit ongelooflijk gaat vloeken met alles errond. Maar waarschijnlijk krijgen we enkel een gethematiseerd station

Zo hard mogelijk vloeken met alles, is dat niet inmiddels het vaste thema van het park geworden? xD

Ik blijf deze baan (net als Anubis en Heidi) een beetje vreemde zet van het park vinden, maar op zich vind ik het prima dat hij er komt. Maakt het park voor "ons" (thrillseekers die ouder zijn dan de normale studio100 doelgroep) toch een pak interessanter.

Phantasiastisch
24-10-19, 19:10
Ookal ben ik ook ouder dan de Studio 100 doelgroep, ik vind samenhang en volwaardige themagebieden een must, zo ook bij Plopsaland.

Niet Studio 100 gerelateerde thema's blijf ik een slechte keuze vinden. Blijf toch gewoon bij de core. Of gaan ze de naam Plopsa misschien ook veranderen?

Wanneer ik foto's liet zien aan niet pretparkfans van de ons allen bekende clash: Heidiland & Dinosplash (de boomstammetjes), dan kreeg ik ook van hen een verafschuwde reactie.

Ze vinden het ook raar dat ze zoiets vlak tegen elkaar plakken en de keuze voor iets niet-plopsa haten ze even hard als ons.

Als ze dit met de xtreme spinning coaster ook doen, dan begrijp ik ze helemaal niet meer. Als ze dit doen omdat ze meer internationaal of een breder publiek (ouder, en niet-Studio-100-liefhebbers) willen aantrekken, dat ze dan zorgen voor nieuwe Studio 100 figuren die ook deze doelgroep kan bekoren of bekeren zodat ze dié als thema aan nieuwigheden kunnen geven in plaats van betekenisloze thema's toe te voegen. Het enige wat ze nu creëren is een onsamenhangend boeltje.

Het enige park dat alles naast elkaar kan proppen en er mee weg komt is Phantasialand (zegt Phantasiastisch denk je nu wellicht, I know). Het belangrijkste feit is wel dat zij ervoor zorgen dat de overgang tussen gebieden mooi verloopt. Geen Heidi-Dino (of Grote Splash - Robospinner) clash te bespeuren.

Hopelijk herbekijken ze de boel nog eens voor het te laat is en komen ze tot besef dat het hier over Plopsaland de Panne gaat aan onze Vlaamse kust en niet over een park ergens in Verweggistan.

Pretparkfreak7
24-10-19, 19:27
Niet Studio 100 gerelateerde thema's blijf ik een slechte keuze vinden.

Daar ben ik niet mee akkoord. Tv-helden zijn vergankelijk: als je niet elke vijf jaar je figuren wil aanpassen is een meer algemeen thema een veel interessantere keuze. Ik vind plopsa ook op zijn best wanneer de figuren als het ware als een subtiele vernislaag aanwezig zijn in een zone die zonder de figuur an zich ook nog zou werken. Bij heel veel zones is dat overigens het geval. De piratenzone, Prinsessia en pakweg Mayaland zijn ook nog best te pruimen zonder figuur.
Attracties waar er expliciet de karakterkaart wordt getrokken vind ik vaak wat schraler in hun uitwerking: Bv Rox Flyer, Mega Mindy meuk, K3 rollerskater, Kaatje-zone.

Ik geloof niet dat ik ooit een moment ga bereiken waarop ik pisnijdig wordt wanneer blijkt dat Plopsaland een mooie zone creëert en er geen enkele studio 100 figuur bij betrokken is. :p

Ik ben er wél mee akkoord dat de onwil om zones een beetje thematisch samenhangend te houden hemeltergend is. Los van het feit of dat dan al dan niet met studio 100 thema ondersteund wordt.

dusk
24-10-19, 20:03
Ik blijf voorlopig nog wat voorzichtig met een reactie aangezien het artikel zelf (ben zelf HLN abonnee) nogal een vreemde wending neemt.

De titel van het artikel luidde trouwens (niet vermeld in de voorgaande post) : Eerste beelden van spectaculairste rollercoaster van Europa: attractie van 15 miljoen euro opent in 2021 in Plopsaland. Clickbait dus aangezien er totaal geen beelden van de nieuwe coaster -ook niet de layout- in het artikel voorkomen. Ik had ergens gehoopt op een 3d-simulatie van de fabrikant, maar het bleek dus om beelden te gaan van de Amerikaanse variant, en ook die specs werden naar voorgeschoven. In het artikel staat trouwens ook een foto van Time Traveler met als onderschrift : zo gaan de karretjes van de toekomstige coaster eruit zien..., me dunkt dat die wel anders gethemed zullen worden.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat den Steve verkeerd wordt geciteerd.

Sowieso wordt dit een meerwaarde voor het park, en een duchtige concurent voor het Walibi-project (waar ik trouwens ook naar uitkijk).

wimvg
25-10-19, 07:45
ik begrijp de kritiek over de samenhang, maar persoonlijk stoort het mij niet. De Heidi zone is prima uitgewerkt, de Dino is fantastisch om naar te kijken. Dat ze vlak bij elkaar liggen, en in een ander thema zijn, vind ik helemaal niet erg.
Ik denk dat de nieuwe coaster wel een heel mooi uitzicht gaat geven, zeker vanuit de Supersplash.
Met andere woorden: liever mooi uitgewerkte aparte theming zonder samenhang, dan een hoop kale attracties bij elkaar.

Pretparkfreak7
25-10-19, 08:15
dan een hoop kale attracties bij elkaar.

Ik denk dat ook daar vrij veel mensen mee akkoord zullen gaan, maar die vergelijking is niet aan de orde. De meeste attracties bij plopsa hebben toch iets meer dan kaalheid. :p

simon
28-10-19, 17:58
Goh, ik vind ook dat de meeste attracties wel goed gethemed zijn in Plopsaland. Enkel de Rox Flyer is zo'n buitenbeentje die wel heel easy gethemed is... Dus kale attracties vind ik toch niet echt...

De samenhang daarentegen is soms wel wat verder te zoeken, maar ze hebben dan ook veel verschillende IP's. Ik zie persoonlijk dan liever wat meer generieke themazones ontwikkeld, waar de IP in past, maar die niet op de IP rusten. Mooi voorbeelden hierbij zijn Heidiland, het Dorpsplein, Mayaland, Prinsessia Kasteel, Piet Piraat Zone en Wickieland. Ook zonder IP blijven deze overeind staan.

Waar die mix beter geslaagd is, is dan bij de echte grote, zoals Disney of Universal... Helaas zal dit nog niet zo snel gebeuren in PDP, want daarvoor is alles te lokaal en zijn er ook te weinig IP's die in elkaars thuiszone kunnen 'huizen'.

Pretparkfreak7
04-11-19, 15:13
Uit een podcastinterview met de CEO van de parken leren we enkele nieuwigheden omtrent de achtbaan.

- Er zouden twee treinen komen voor telkens 16 personen ik geloof dat het zou neerkomen op een effectieve capaciteit van 600 a 700 personen per uur.
- Over het thema is het laatste woord nog niet gezegd.

etwien
04-11-19, 18:00
Ze willen “Europa veroveren” met een baan die een capaciteit heeft van 600-700 pp/u? Right ...

Xarbero
04-11-19, 18:31
Ze willen “Europa veroveren” met een baan die een capaciteit heeft van 600-700 pp/u? Right ...

wa hadde anders verwacht van plopsa :p hoogstwaarschijnlijk zal die baan ook nog moeten sluiten bij een scheetje wind want wanneer waait het nu aan zee? :D

knessel
04-11-19, 19:05
er wordt maar met één trein gereden hé, anders schuift de rij te snel :).
Ik hoop op één trein met spinners en één trein met vaste seats, kwestie van een breder publiek aan te kunnen spreken.

ExpeditionGeForce
05-11-19, 12:39
wa hadde anders verwacht van plopsa :p hoogstwaarschijnlijk zal die baan ook nog moeten sluiten bij een scheetje wind want wanneer waait het nu aan zee? :D

Deze zomer eens meegemaakt dat de Rox Flyer dicht was omdat er 'te veel' wind was. Toen wij er passeerden mocht hij terug open. Ik heb dan tijdens het testdraaien eens op de operator zijn scherm gekeken en de windsnelheid boven bedroeg toen gemiddeld 10-15 km/u. Een uur later was hij weer gesloten omdat er opnieuw 'te veel wind was'. Als dat al te veel wind is ...


er wordt maar met één trein gereden hé, anders schuift de rij te snel :).

Ik vrees ook dat de operations hetzelde gaan zijn zoals vaak bij Anubis: onnodig lang wachten tot de vorige trein terug het station binnen rijdt.

bobby turbo
05-11-19, 13:34
Deze zomer eens meegemaakt dat de Rox Flyer dicht was omdat er 'te veel' wind was. Toen wij er passeerden mocht hij terug open. Ik heb dan tijdens het testdraaien eens op de operator zijn scherm gekeken en de windsnelheid boven bedroeg toen gemiddeld 10-15 km/u. Een uur later was hij weer gesloten omdat er opnieuw 'te veel wind was'. Als dat al te veel wind is ...

Deze zomer eens meegemaakt dat het prachtig zonnig weer was, maar een uur later viel de regen met bakken uit de lucht....

dsoffers
21-12-19, 13:53
Plopsa heeft vandaag tijdens de Plopsa Fanday een eerste onride gelost van de nieuwe coaster.. :)

https://www.youtube.com/watch?v=XHph9V2vc8w

Earlyspencer
22-12-19, 22:36
Stoom-Johnny-Rotten-thema, lees ik op OOO. Ik noem het liever Jules Verne.

Niet bijster origineel en vooral: Europese parken die wel al met dit thema werken of ermee gaan werken, vertonen minder een allegaartje-potpourri qua themazones: Slagharen (o.a. de Enterprise), EP (het Franse deel), DL Parijs (omheen Space Mountain), heel Jardin d'Ac., delen van Tivoli Kop. en binnenkort PHL (Rookburgh). In PDP vrees ik in het beste geval voor een prachtige tang op een varken.

Maar wat de coaster zelf betreft: laat maar komen, die leipe shit!

K. V.
23-12-19, 21:18
Wat zou de minimum lengte zijn bij dit soort coasters?

Phadd-F
23-12-19, 21:50
Wat zou de minimum lengte zijn bij dit soort coasters?


Bij Time Traveler ligt de lat op 1 meter 30, valt dus heel goed mee. Maar het hangt af van meerdere factoren: fabrikant, TUV, park zelf, verzekeringen,...

schumacher305
23-12-19, 22:06
Bij Time Traveler ligt de lat op 1 meter 30, valt dus heel goed mee. Maar het hangt af van meerdere factoren: fabrikant, TUV, park zelf, verzekeringen,...

Dacht ergens gelezen te hebben dat 1,40 ging zijn.

dusk
23-12-19, 22:41
In het eerste artikel van HLN staat wel degelijk 1,30m.

https://www.hln.be/in-de-buurt/de-panne/eerste-beelden-van-spectaculairste-rollercoaster-van-europa-attractie-van-15-miljoen-euro-opent-in-2021-in-plopsaland~a695842b/

In het laatste artikel wordt er dan weer gewag gemaakt van 1,40m.

https://www.hln.be/in-de-buurt/de-panne/plopsaland-de-panne-pakt-uit-dit-zijn-de-eerste-beelden-van-de-extreme-spinning-coaster-de-nieuwe-bumbazone-en-in-het-nieuwe-hotel~a6c3c3371/

Pretparkfreak7
24-12-19, 00:54
Europese parken die wel al met dit thema werken of ermee gaan werken, vertonen minder een allegaartje-potpourri qua themazones

Hahahaha da's helemaal waar. Wat mij betreft is zelfs het thematisch sausje op zich nog niet helemaal samenhangend. Ik ben benieuwd hoe hard het gaat vloeken met plop en piraat. De dino's vind ik uiteindelijk best nog oké aansluiten op de draak. Heidiland is een ander paar mouwen, maar bon: soms pakt het dus niet helemaal slecht uit. :p

simon
24-12-19, 12:40
Steve zei zaterdag dat ze enkel het station gaan themen, en de rest neutraal zullen houden. Indien er dan een tweetal jaren later een IP is die past bij dit thema, dan kunnen ze hier nog iets aan koppelen. Hij sprak van iets als Ghost Rockers of Nachtwacht.

etwien
24-12-19, 15:26
Kunnen ze het niet themen naar “Theme Traveler”? Hebben ze meteen ook een record: achtbaan die de meeste themazones in 1 park kruist (3628 ofzo?).

De “werktitel” Time Traveler deed me opnieuw zo hard tandbijten dat er een stuk van mijn tand afbrak, en ook brak ik een teen door het tenenkrommen. Achja, Plopsa en originaliteit ...

Ik ben wel benieuwd naar de baan op zich en welke invloed het zal hebben op de bezoekersstroom. Wordt wel een leuk duel tussen Plopsa en Walibi in 2021, Bobbejaanland en Bellewaerde mogen hun hart alvast vasthouden ...

Rein
14-05-20, 09:41
Zie ik daar funderingen?

1688

bobby turbo
14-05-20, 18:28
Zie ik daar funderingen?

1688

Als je de foto deelt van enkele andere sites, die daarmee aankondigden dat er funderingen liggen, veronderstel ik dat je inderdaad funderingen ziet :p

siroccofreakske
14-05-20, 18:36
Misschien was het een retorische vraag ;)

Rein
15-05-20, 07:53
Als je de foto deelt van enkele andere sites, die daarmee aankondigden dat er funderingen liggen, veronderstel ik dat je inderdaad funderingen ziet :p

Zie ik daar zwanen?
Inderdaad siroccofreakske. Ik moest iets bij de foto zetten en kon even niets anders verzinnen :p

De foto zelf heb ik trouwens van de Twitter (https://twitter.com/teamlooopings/status/1260700254955061259). Maar die komt natuurlijk niet van hen, vandaar dat ik er geen bron had bijgezet. Als jij weet vanwaar ze hem hebben: be my guest!

Waliboy
15-05-20, 08:50
Zie ik daar zwanen?
Inderdaad siroccofreakske. Ik moest iets bij de foto zetten en kon even niets anders verzinnen :p

De foto zelf heb ik trouwens van de Twitter (https://twitter.com/teamlooopings/status/1260700254955061259). Maar die komt natuurlijk niet van hen, vandaar dat ik er geen bron had bijgezet. Als jij weet vanwaar ze hem hebben: be my guest!


https://www.facebook.com/themeparkmagic1/

En ik heb deze printscreen gemaakt van de pano reportage op één, van afgelopen woensdagavond... :)

Waliboy
28-05-20, 20:40
Bouwfoto's 28/05:

https://www.mupload.nl/img/5znkwgny.jpg

https://www.mupload.nl/img/hlz1rnyg7r.jpg

https://www.mupload.nl/img/fa9w2nb7gilk.jpg

https://www.mupload.nl/img/7chgwtxrwcx.jpg

Dit en veel meer: https://www.facebook.com/themeparkmagic1/

Pretparkfreak7
30-05-20, 22:12
Wat een kaalslag! Ik had gedacht dat ze veel meer van de groenrand die ze nog hadden zouden bewaren.

Metaltrol
17-06-20, 12:13
Kan toch gewoon opnieuw aangeolant worden eens de attractie er staat

Eftelplopsa
17-06-20, 16:21
Staat wel heel dicht in de plop zone... Wel jammer vind ik..
Heidi raast daar ook al voorbij.. Binnenkort lopen alle thema's door elkaar.
Want de baan gaat dan ook al door de super splash…
Achja we zullen wel zien naar het resultaat.

Pretparkfreak7
17-06-20, 16:58
Binnenkort lopen alle thema's door elkaar.
Dat zelfverklaard themapark dat bezoekers wil onderdompelen in andere werelden, staat er nu niet om gekend om anders zijn themagebieden netjes gescheiden te houden...

Ik denk dat zolang het niet té hard botst alles met alles gemixt kan worden in Plopsaland. Ergens blijft het ook wel steeds een gelijkaardige stijl. De ontwerpstijl van plopsa is een beetje als fanta. Af en toe is er een nieuwe smaak, maar je proeft er nog steeds het originele drankje en de commerce in. Zelfs Anubis en Prinsessia vind ik afgezien van het duidelijk andere thema op gekke wijze toch enigszins hetzelfde aanvoelen. Het is een schrale troost, maar dynamiek is soms ook wel een goede sfeermaker.


Kan toch gewoon opnieuw aangeplant worden eens de attractie er staat
Maar het probleem met vers aangeplant groen, is dat het tien jaar duurt eer dat een beetje deftig uitgegroeid is en ook voor schaduw kan zorgen. Ik geloof dat net plopsa zich enige tijd terug zorgen maakte over het gebrek aan schaduw in het park.

coasterfrenzy
17-06-20, 18:45
Ik denk dat zolang het niet té hard botst alles met alles gemixt kan worden in Plopsaland. Ergens blijft het ook wel steeds een gelijkaardige stijl. De ontwerpstijl van plopsa is een beetje als fanta. Af en toe is er een nieuwe smaak, maar je proeft er nog steeds het originele drankje en de commerce in. Zelfs Anubis en Prinsessia vind ik afgezien van het duidelijk andere thema op gekke wijze toch enigszins hetzelfde aanvoelen. Het is een schrale troost, maar dynamiek is soms ook wel een goede sfeermaker.

Ik denk dat dit toch vooral de goedkope manier van afwerken is :p

simon
18-06-20, 12:17
Gohja, de themagebieden lopen steeds meer door elkaar... Sinds de komst van Heidi en Dino Splash is de hele Kasteelzone bijna verdwenen, en wordt het een grote mix. Idem met de K3 Rollerskater tussen Mega Mindy en Kaatje. Om nog maar te zwijgen van Rox er nog eens naast. Enige grote voordeel hier is wel dat alles door dezelfde ontwerper gemaakt wordt, waardoor de mix al bij al niet te storend is.

Wat het groen betreft, kunnen ze ook opteren voor duurdere aangegroeide bomen die ze daar plaatsen. Het zal dan nog wat tijd nodig hebben, maar is toch wel een mogelijkheid.

Waliboy
03-07-20, 10:58
De nieuwe achtbaan zal een heel prominente plek in het park innemen en zal zichtbaar zijn vanuit nagenoeg elke zone. De funderingen van de achtbaan werden deze winter alvast gegoten:

https://www.mupload.nl/img/vm2uta.jpg

https://www.mupload.nl/img/tpch292p5.jpg

https://www.mupload.nl/img/xraycbp0.jpg

https://www.mupload.nl/img/axk695q2mt.jpg

https://www.mupload.nl/img/99kcbshymomz.jpg

https://www.mupload.nl/img/t6zon94.jpg

Dit en veel meer: https://www.facebook.com/pg/themeparkmagic1/photos/?tab=album&album_id=746845186144740

etwien
04-07-20, 23:38
Ik vraag mij enkel af op esthetisch vlak of het daar niet té druk zal worden. Plopsaland is al de eerste in de klas om 1001 themazones samen in 1 park te proppen, maar nu centraal nog eens een gigantische thrillcoaster overal boven centraal in het park is wel zeer veel tegelijk, hopelijk valt het in realiteit beter mee dan ik nu voor me zie ...

JeffreyDC
05-07-20, 23:09
Ik kan je volgen Etwien. Ik vrees dat de vijver helemaal zal verdwijnen onder de coaster. Misschien was het een betere optie om die coaster ergens aan de rand van het park te plaatsen.

Pretparkfreak7
10-07-20, 19:24
Plopsa heeft wel vaker de neiging om alles nog al dicht op elkaar te bouwen. Op zich vind ik dat geen slechte zaak. In zijn meest fijne vorm leidt dat soort drukte tot fenomenale parken als Gröna Lund of Blackpool. Nu ligt plopsa nog wel mijlen van dat niveau vandaan, maar het is maar gewoon om te zeggen: het heeft wel zijn charme dat je vanuit elk punt in het park meerdere attracties kan zien draaien.

coasterfrenzy
12-07-20, 19:44
Plopsa heeft wel vaker de neiging om alles nog al dicht op elkaar te bouwen. Op zich vind ik dat geen slechte zaak. In zijn meest fijne vorm leidt dat soort drukte tot fenomenale parken als Gröna Lund of Blackpool. Nu ligt plopsa nog wel mijlen van dat niveau vandaan, maar het is maar gewoon om te zeggen: het heeft wel zijn charme dat je vanuit elk punt in het park meerdere attracties kan zien draaien.

Beide parken zijn echter niet bepaald Thema Parken. Plopsa is dat wel.. en dat maakt toch wel een behoorlijk verschil.

simon
19-07-20, 11:04
Afgelopen dagen ook het eerst (post-)corona pretpark bezocht: Plopsaland! De nieuwe coaster zal inderdaad een zeer prominente plek in het park innemen en zal volgens mij ook uit quasi elke hoek zichtbaar zijn. En op zich vind ik het qua imago niet mis: toen Anubis en Heidi openden, werd Plopsa ook opeens een stuk volwassener. Deze zal ook mee de skyline tekenen en het park zo een volwassener imago geven!

Wat het ratjetoe aan verschillende thema's dan betekent... Tjah, voor de hoofddoelgroep van het park zal het volgens mij eerder worst wezen. Enkele jaren geleden gingen ze meer naar themazones: Ploptuin, Prinsessia Kasteel, de Wereld van Kaatje, Kasteelzone, Wickie Dorp, Samson & Gert Kermis, Big & Betsy Boerderij, Dorpsplein... maar de laatste jaren wordt alles wat meer met elkaar verweven. De subitele overgangen zoals je bij Disney vindt, ontbreken hier, maar ik denk dat het voornaamste nog steeds het attractie-aanbod blijft!

Polletje
20-09-20, 22:31
Een eerste constructie is in aanbouw:
https://i.imgur.com/EBZcGXr.jpg

coasterfrenzy
22-09-20, 13:48
Licht het aan mij, of is die bouwwerf ongelofelijk rommelig? Overal nog onkruid, hekken die half omver liggen. Metal onderdelen die nu al helemaal geroest zijn.

knessel
22-09-20, 14:00
die roestige elementen zijn mallen om de wapening in de bekisting te storten, daar zie je later niets meer van. Dit is ook zo voor onkruid op de werf. Vroeger werd dat al snel doodgespoten, dat mag nu niet meer.

Rein
06-10-20, 15:18
De vormen van de concept art zijn al goed herkenbaar:

2137

2138
Bron: Themepark Magic (https://www.facebook.com/media/set/?vanity=themeparkmagic1&set=a.815849222577669)

coasterfrenzy
13-10-20, 10:29
Ik herken de cirkel waardoor de trein naar buiten gaat.. maar daar is ook alles mee gezegd. In plaats van een rond, victoriaans dak, komt er dus blijkbaar een dak in de vorm van een Amerikaanse schuur bovenop. Zal waarschijnlijk uiteindelijk ook wel een soort victoriaanse stijl worden, maar toch behoorlijk anders.

Ook zijn de verhoudingen behoorlijk anders dan op de concepten. In plaats van een hoog smal gebouw, is dat wat er nu staat bijna even breed als dat het hoog is.

Benieuwd hoeveel verschillen we nog gaan merken in de afwerking.

Pretparkfreak7
13-10-20, 22:31
Benieuwd hoeveel verschillen we nog gaan merken in de afwerking.

Plopsa-concepten worden wel vaker wat vereenvoudigd in de uitvoering: die veranda aan het plopsahotel had in eerste ontwerpen ook een iets minder plompe verschijning met sierlijk boogwerk. Bij de dino-makeover van de rapid in Holidaypark is een volledige koepelstructuur over het station geschrapt in de uiteindelijke uitvoer.

Het is inderdaad spijtig dat ze met zo'n dingen vaak niet all the way gaan, maar meestal wordt het niet zo erg dat het vlakaf lelijk wordt. Je moet binnen België op zich niet héél veel doen om boven het niveau van de concurrentie uit te komen. Die euro's die je extra zou investeren in een vormgeving op hoger niveau verdien je niet meteen terug. We zullen gewoon moeten accepteren dat Plopsa nooit helemaal losgaat zoals Toverland of Phantasialand.

Jak
14-10-20, 13:24
Plopsa-concepten worden wel vaker wat vereenvoudigd in de uitvoering: die veranda aan het plopsahotel had in eerste ontwerpen ook een iets minder plompe verschijning met sierlijk boogwerk. Bij de dino-makeover van de rapid in Holidaypark is een volledige koepelstructuur over het station geschrapt in de uiteindelijke uitvoer.

Het is inderdaad spijtig dat ze met zo'n dingen vaak niet all the way gaan, maar meestal wordt het niet zo erg dat het vlakaf lelijk wordt. Je moet binnen België op zich niet héél veel doen om boven het niveau van de concurrentie uit te komen. Die euro's die je extra zou investeren in een vormgeving op hoger niveau verdien je niet meteen terug. We zullen gewoon moeten accepteren dat Plopsa nooit helemaal losgaat zoals Toverland of Phantasialand.

Als je deze achtbaan bouwt, doet theming er niet zo heel veel toe. Ok, wat Phantasialand doet met hun flying is geniaal, maar idd, ik verwacht ook niet dat Plopsaland all the way gaat met hun theming. Eigenlijk ben ik al blij dat we zo een concurrentie krijgen op het vlak van achtbanen. De theming komt misschien achteraf ook wel. Al heeft een park zoals Bobbejaanland, maar ook bv. Blackpool al veel keren aangegeven dat ze niet zo ver willen gaan als een Efteling of een Phantasialand. Daar lijkt me ook niets mis mee te zijn, zolang de hardware maar klopt. Hetzelfde met Plopsaland, een goed aangekleed station doet al veel. Pulsar, Fury, ... en zelfs Anubis hebben buiten het station ook een niet overdreven aankleding langst de baan hé.

etwien
16-10-20, 02:16
Sja, ik zal wel weer de pessimist van de boel zijn (maar wat doet mijn imago er nog toe, niet, BSM, PT & TPM?), maar ik vind het tot dusver ik dit vroege stadium lelijk en als ik de concepten zie inspiratieloos.

De baan zelf zal uiteraard best spectaculair zijn, dat zal het probleem niet zijn, enkel vrees ik dat de vijver nu ENORM druk zal zijn, en veel rustige plaatsen biedt Plopsa De Panne al niet meer ...

coasterfrenzy
16-10-20, 10:27
De concept van het station vind ik prima. De hal er achter inderdaad ook enigszins inspiratieloos. Maar denk inderdaad dat de afwijkingen die tot dusver zichtbaar zijn een behoorlijke impact gaan hebben op de uitstraling van het station en niet noodzakelijk in de positieve zin. Maar laten we eerlijk zijn: Kitsch is Koning in plopsaland.

Rein
20-10-20, 12:23
En de track-kleur.... bordeaux!

CGjrcZaINEA

siroccofreakske
22-10-20, 10:03
Ik vind het eerder naar de bruine kant van bordeaux neigen. Niet echt m'n ding, op basis van deze eerste foto's, maar het kan natuurlijk meevallen als de baan recht staat.

Pretparkfreak7
22-10-20, 10:52
daar ben ik het mee eens, ik vermoed dat het eentueel wel aansluit bij het geleende steampunk-achtige tijds-thema dat ze over de baan willen uitgieten.

Vooral voor het gedeelte aan dat meer lijkt dat bruin me echter bijzonder zwaar uitvallen: op zo'n centraal gedeelte van je park heb je toch liever een iets luchtigere vrolijkere kleur. Natuurlijk leunt het enigszins aan bij een roestkleur: wat extra schilderbeurten minder snel 'nodig' maken. Voor de witte supports lukt dat trucje uiteraard minder goed. :p

Penguin123
22-10-20, 20:05
Ik vind de kleur van de baan juist wel mooi, maar de kleur van de supports iets minder. Ik denk trouwens dat het beter is dat ze niet echt een felle kleur hebben gekozen aangezien de baan goed zichtbaar is van verschillende zones - het past dan ook goed bij de Piet Piraat zone. De supports zijn te wit naar mijn mening, zeker met het vuil water. Ik hoop dat deze straks niet groen zien van het water van de Super Splash... voor de rest ben ik wel enthousiast... het is best een unieke kleurcombinatie.

Rein
23-10-20, 07:35
Ik vind de kleur van de baan juist wel mooi, maar de kleur van de supports iets minder. Ik denk trouwens dat het beter is dat ze niet echt een felle kleur hebben gekozen aangezien de baan goed zichtbaar is van verschillende zones - het past dan ook goed bij de Piet Piraat zone. De supports zijn te wit naar mijn mening, zeker met het vuil water. Ik hoop dat deze straks niet groen zien van het water van de Super Splash... voor de rest ben ik wel enthousiast... het is best een unieke kleurcombinatie.

Ik had er nog niet bij stil gestaan da het inderdaad wel eens een gelijkaardige kleur als de SuperSplash kan zijn. Ook De Draak leunt er kort bij aan, weliswaar wat meer rood...
Misschien moeten we een foto in het zonlicht afwachten om zeker te zijn of het meer bruin dan bordeaux is :p

Rein
30-10-20, 14:39
RCS is in gang geschoten!

1322124323759468545

2170
2171
2172
2173
Bron: StarParc (http://starparc.be/2019/10/decouvrez-en-images-le-chantier-du-projet-robo-spinner-le-nouveau-grand-huit-que-proposera-a-ses-visiteurs-en-2020-le-parc-d-attract)

Pretparkfreak7
30-10-20, 18:41
Dat gaat daar ook relatief vlot recht staan denk ik.

Rein
03-11-20, 13:33
Elke zondag zal er een nieuwe aflevering komen:


https://www.youtube.com/watch?v=K8z4L3DBnXA

Pretparkfreak7
03-11-20, 14:18
Dan hoop ik dat ze toch ook eens kiezen voor een meer kwalitatieve beeldverhouding.

Rein
03-11-20, 14:50
Dan hoop ik dat ze toch ook eens kiezen voor een meer kwalitatieve beeldverhouding.

https://media1.tenor.com/images/85c8be66f6f0b18b0a59c591d96f3f1e/tenor.gif

Pretparkfreak7
03-11-20, 16:12
<3 Dat is wat ik er bij dacht, maar ik probeer (soms) mijn initiële HLN-stijl-reactie wat bij te schaven... :p

Pretparkfreak7
08-11-20, 14:38
Hoera! Onze gebeden zijn verhoord! :D
Ze zijn bijgedraaid op de video-afdeling. :p


https://youtu.be/HUcw3lnhMMU

Elke keer als ik de begeleidende muziek bij die filmpjes hoor bedenk ik me het schrille contrast met die symfonische studio 100 muziek die je altijd naar je hoofd krijgt als je het park inloopt. De (dansjes van de) figuren clashen op gelijkaardige wijze. :p

Jak
08-11-20, 17:32
Ook eens door de kalender voor 2021 gegaan. Maar liefst 9 uitverkochte dagen al, waarbij enkele weekends en opeenvolgende zondagen.
Vind dat toch wel wat sneu voor abonnees. Stel je nu voor dat je een gezin bent waar de papa en mama steeds op zaterdag ook moeten werken, dan kunnen die in een bepaalde maand bijna niet in het park geraken...

Dan lijkt het mij toch eerlijker om die uitverkochte dagen te spreiden per maand en afwisselend een zaterdag en een zondag te nemen.

Dat ter zijde, ook ik kijk uit naar deze coaster en idd, een stijlbreuk met al het melig Plopsa-IP-gedoe.

Rein
16-11-20, 11:09
Buiten wat supports werd ook de eerste inversie uit het station geplaatst:


https://www.youtube.com/watch?v=yXrKpc41pZ8

coasterfrenzy
16-11-20, 22:15
Ook eens door de kalender voor 2021 gegaan. Maar liefst 9 uitverkochte dagen al, waarbij enkele weekends en opeenvolgende zondagen.
Vind dat toch wel wat sneu voor abonnees. Stel je nu voor dat je een gezin bent waar de papa en mama steeds op zaterdag ook moeten werken, dan kunnen die in een bepaalde maand bijna niet in het park geraken...

Dan lijkt het mij toch eerlijker om die uitverkochte dagen te spreiden per maand en afwisselend een zaterdag en een zondag te nemen.

Dat ter zijde, ook ik kijk uit naar deze coaster en idd, een stijlbreuk met al het melig Plopsa-IP-gedoe.

Money money money.. al het andere interesseert Plopsa zich niet voor.

traveler
20-11-20, 08:33
Money money money.. al het andere interesseert Plopsa zich niet voor.

Is dat niet wat elk bedrijf wilt? Toegegeven de meeste proberen een grote meerwaarde te maken en die word dan aangenomen als minder hebberig.

dat gezecht zijnde het soort me toch ook dat er al 9 dagen zijn uitverkocht. Ikzelf heb geen abo op plop. Dat wil zeggen dat ik op een goede dag zal kijken van gaan we of gaan we niet. Een uitverkochte dag is dan wel balen.

siroccofreakske
20-11-20, 09:12
Die uitverkochte dagen zie je tegenwoordig toch bij meer en meer pretparken? Bij Walibi en De Efteling heb ik de voorbije jaren een abonnement gehad en die hadden ook behoorlijk wat uitverkochte dagen.

Op zich vind ik dat alleen maar positief. Het is lastig voor mij als abonnee, maar het is wel een topdag voor de parken zelf. Ik gun de parken hun topdagen wel, ook als ik daar zelf als abonnee dan een beetje nadeel van ondervind. Zo lang het binnen de perken blijft, natuurlijk, maar ik vind 9 dagen op een jaar nog wel aanvaardbaar.

De vraag is bovendien: zou je er als abonnee willen komen als het zo druk is?

Earlyspencer
20-11-20, 13:37
Ik herinner me nog dat je Plopsa-Funcard vroeger 365 + x dagen geldig was. Ze telden de 'verloren' dagen wegens evenementen er zeer fair bij: 5 verloren dagen betekende voor een abo dat afliep in het laagseizoen 5 geopende dagen van het nieuwe seizoen erbij. Ik denk niet dat dit nu nog het geval is.

De Efteling heeft dat bij mijn weten nooit gedaan. Nog een verschil: bij afgehuurde evenementen zijn dag-bezoekers wel steeds welkom in de Efteling. Wellicht is het veel moeilijker om die occasionele dagjesmensen tijdig te waarschuwen. En aangezien die evenementen altijd op een zaterdag of zondag vallen, gaat het doorgaans wel om veel bezoekers. Als de Efteling de drukte dan echt zou willen beperken, zouden ze niet alleen de abo-houders moeten excluderen. Maar dat betekent minder inkomsten en mensen onverrichter zake naar hus sturen. Ik snap hun keuze dus wel.

Maar wat ik me wel afvraag: Waarom voorzien parken nu al een reeks afgehuurde evenementen in 2021? Pretparken zijn nog lang niet toe aan de pre-corona-normaliteit. Maar de situatie lijkt me nog veel minder zeker voor de evenementensector. Natuurlijk verdient die sector alle steun en ja, bij afgehuurde evenementen heb je meer controle over wie en met hoeveel er wordt bezocht.

Rein
20-11-20, 13:46
Ik had nog niet door dat de nieuwe baan zo kort bij het kabouterdorp kwam:

2218

Phadd-F
20-11-20, 14:04
Die footers naast dat toiletblok zijn trouwens echt gigantisch btw, erg opmerkelijk. Het was nu wel de enige plaats waar ze nog een grote coaster kwijt konden zonder aan de parking te komen.

Phantasiastisch
22-11-20, 22:02
Hoe fantastisch ik het ook vind dat ze voor deze spectaculaire coaster zijn gegaan.

Ik blijf het wel jammer vinden dat ze met de beperkte ruimte dat ze hebben, kiezen voor zo'n grote, opzichtige coaster en wederom 1 attractie met een thema waardoor de park-cohesie meer en meer verdwijnt...

:)

Rein
23-11-20, 08:30
De nieuwe aflevering toont het installeren van de vinnen en veel palen. Met op het einde nog een mooi overzicht:

https://www.youtube.com/watch?v=R5JsJkfst5I

Steventje
23-11-20, 13:24
de werken zijn al te zien op luchtfoto's indien je de kaarten app van Apple gebruikt (bij google maps is het nog niet te zien).

Rein
30-11-20, 09:11
Deel 5:

https://www.youtube.com/watch?v=3N2XAQg2YlQ

jefke88
30-11-20, 11:32
De opening zou blijkbaar uitgesteld zijn naar 1 juli 2021.

Rein
30-11-20, 15:14
De opening zou blijkbaar uitgesteld zijn naar 1 juli 2021.

Klopt:
“De bouw is volop bezig”, zegt Steve Van den Kerkhof. “We maken ons sterk dat we die attractie tegen 1 juli 2021 kunnen openen.”

Bron: HLN (https://www.hln.be/de-panne/plopsa-opent-hotel-niet-meer-dit-jaar-maar-toont-wel-eerste-beelden-van-gloednieuwe-rollercoaster~a1624bd2/)

dusk
30-11-20, 16:50
Ik kan uiteraard mis zijn, maar volgens mij komt er wel een tijdje ervoor een soort soft-opening.
De verschuiving lijkt me meer iets richting een officiële opening.
Tegen dan is het groen wat meer hersteld,staan nieuwe aanplantingen er al wat 'weeldiger' bij (er werd dan ook een groot stuk groen gerooid) en is er meer zekerheid over de hele corona situatie (met Kerst en Nieuwjaar in zicht zie ik de bui al hangen dat een nieuwe golf mogelijk is in het vroege 2021).

Rein
04-12-20, 09:21
Voor de support liefhebbers:
2241
2239
2240
2242
Bron: Twitter (https://twitter.com/i/web/status/1334545049858805764)

Joran
04-12-20, 13:20
Zoals velen vreesde hier (en waaronder ik ook) komt dus wel uit zo te zien. Het gaat er echt te druk worden op dat meertje en er rond. Ik zou het eigenlijk zelfs lelijk durven noemen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat we dit type achtbaan hier in ons land gaan krijgen. Zeer blij zelfs. Maar ik weet niet of dit de meest esthetische zet is van het park. Ik weet dat er weinig andere plaatsen waren hoor, voor ik dat hier als tegenargument lees. Maar misschien hadden ze dan toch eens moeten nadenken of dit dan wel echt het beste was om daar te plaatsen. ;)

traveler
04-12-20, 14:28
Met wat wil kan het lelijke wat verminderd worden. Ik vrees wel dat we dit niet gaan krijgen. Decoratie kost veel en Plosa is niet altijd de eerste om de beurs verder open te trekken voor net iets meer sfeer.

Het ziet er een geweldige baan uit.

Joran
04-12-20, 18:10
Met wat wil kan het lelijke wat verminderd worden. Ik vrees wel dat we dit niet gaan krijgen. Decoratie kost veel en Plosa is niet altijd de eerste om de beurs verder open te trekken voor net iets meer sfeer.

Het ziet er een geweldige baan uit.

Ha, ja. Als ze willen inderdaad.

Het ziet er inderdaad een geweldige baan uit. Maar het zou nog mooier geweest zijn als het langs de rand ofzo van het park stond. ;)

dusk
04-12-20, 19:31
Ik vind het ook wat druk worden op en rond het meer.
Maar misschien was het een bewuste keuze om deze coaster centraal in het park te plaatsen om problemen met de buren te vermijden zoals destijds met Heide : The Ride ?

Gezien de intensiteit van deze coaster zal er wel wat afgegild worden denk ik.

ExpeditionGeForce
06-12-20, 11:37
Ondertussen is het hoogste punt van de baan bereikt:

SUdeCGQVdow

Joran
06-12-20, 14:44
Ik vind het ook wat druk worden op en rond het meer.
Maar misschien was het een bewuste keuze om deze coaster centraal in het park te plaatsen om problemen met de buren te vermijden zoals destijds met Heide : The Ride ?

Gezien de intensiteit van deze coaster zal er wel wat afgegild worden denk ik.

Ja waarschijnlijk zal het wel van moeten geweest zijn.

Maar stel nu (als we de buren even negeren) dat heidi daar nu zou staan waar deze nieuwe komt te staan. Met een lage bocht aan het water ergens. Dat zou toch al pakken aangenamer/mooier geweest zijn. En de spinning dan waar nu Heidi staat.

-droommodus uit-

traveler
07-12-20, 09:08
Ja waarschijnlijk zal het wel van moeten geweest zijn.

Maar stel nu (als we de buren even negeren) dat heidi daar nu zou staan waar deze nieuwe komt te staan. Met een lage bocht aan het water ergens. Dat zou toch al pakken aangenamer/mooier geweest zijn. En de spinning dan waar nu Heidi staat.

-droommodus uit-

Plopsa is in mijn ogen niet de grootte planner op gebied van hun attracties een de samenhang ervan.

coasterfrenzy
07-12-20, 11:12
Plopsa is in mijn ogen niet de grootte planner op gebied van hun attracties een de samenhang ervan.

Of überhaupt planner.

Na de Uitspraak van Steve dat de Plopsa parken nooit meer grond nodig zullen hebben dan wat ze nu hebben moet toch zo ongeveer elke andere parkdirecteur ter wereld gefacepalmd hebben.

Ook het publiek dat ze willen aanspreken blijft onduidelijk. Met Robo Spinnerr krijgen ze de 3e attractie die op een ouder publiek mikt (na Anubis en wellicht Heidi - Waarbij Heidi wellicht nog wat dubieus is), maar dat is niet voldoende om voor die groep ook daadwerkelijk een bestemming te zijn. Hetzelfde issue zie je bij HoP, waarbij ze juist steeds meer voor kinderen toe aan het voegen zijn. Bij HoP kan dat uiteindelijk nog gaan werken, want ze hebben de ruimte.. maar voor PdP vraag ik me écht af waar ze naartoe willen.

Joran
07-12-20, 22:22
Of überhaupt planner.

Na de Uitspraak van Steve dat de Plopsa parken nooit meer grond nodig zullen hebben dan wat ze nu hebben moet toch zo ongeveer elke andere parkdirecteur ter wereld gefacepalmd hebben.

Ook het publiek dat ze willen aanspreken blijft onduidelijk. Met Robo Spinnerr krijgen ze de 3e attractie die op een ouder publiek mikt (na Anubis en wellicht Heidi - Waarbij Heidi wellicht nog wat dubieus is), maar dat is niet voldoende om voor die groep ook daadwerkelijk een bestemming te zijn. Hetzelfde issue zie je bij HoP, waarbij ze juist steeds meer voor kinderen toe aan het voegen zijn. Bij HoP kan dat uiteindelijk nog gaan werken, want ze hebben de ruimte.. maar voor PdP vraag ik me écht af waar ze naartoe willen.

Dat. Echt dat exact. Ik moet toegeven dat ik graag de baan zou testen maar ja. Ik krijg niet echt veel vrienden overtuigd om naar PDP te gaan volgend jaar. Ik krijg het oprecht niet uitgelegd.

etwien
08-12-20, 14:09
Ik had de vrees dat het lelijk en druk zou worden, maar dat het zo erg ging zijn ...

De baan staat LETTERLIJK lukraak neergeplant goed komt het (hen) uit en zal ongetwijfeld een extra drukte met zich meebrengen in een park waar je al moet zoeken om eens een rustig doch interessant plekje te vinden. Ook de “samenhang” (voor zover dat er eigenlijk nog is) van het park wordt nog maar eens verdeelder. Het beginprincipe van Plopsaland De Panne was in dat opzicht toch pakken aangenamer en ook leuker dan deze gigantische mengelmoes aan themas door elkaar.

Wat betreft de doelgroep: dit zal ongetwijfeld nieuwe bezoekers lokken, maar als het evenveel bezoekers zal lokken als deze baan pakweg in Bobbejaanland zou gebouwd zijn denk ik niet. Overigens zal dit voor het gewone publiek waarschijnlijk Anubis zijn appeal naar beneden halen en omgekeerd. Anubis zal opeens een pak ruwer aanvoelen vergeleken met een soepele Mack, maar de Mack z’n launches zullen dan weer zeer teleurstellend zijn naast de krachtige launch van Anubis.

Ben ik blij met dergelijke baan zo dichtbij? Zeker! Enkel jammer dat het in dit park geplaatst wordt. Bellewaerde zou beter de ballen eens hebben om in dergelijke baan te investeren, die kunnen het meer dan een beetje gebruiken ...

Pretparkfreak7
08-12-20, 21:29
Zeg stelletje zeurpieten! Gaan we nu werkelijk zitten zaniken om het gebrek aan thematische samenhang in een park dat het afgelopen decennium er geen moer om heeft gegeven thematisch coherent te blijven?

Er komt een spectaculaire coaster bij! Toen Bellewaerde zijn aanbod aanvulde met een attractie die zogenaamd 'binnen het doelpubliek' viel was het kot te klein omdat het meer van hetzelfde zou zijn. Nu Plopsa het omgekeerde doet is het kot opnieuw te klein volgens de omgekeerde redenering. :p

Ik geef toe dat de balans van het park op dit moment vooral de gezinnen met kleine kinderen bedient, maar dat moet toch absoluut geen reden zijn om dat niet stap voor stap te mogen oprekken tot tieners en volwassenen?

Joran
08-12-20, 22:26
Ze mogen wel degelijk hun balans optrekken hoor. En toegegeven, dit is de manier om het te doen, in a way.

Moet ik dan nu aan de voeten liggen van Plopsa omdat ze, toegegeven, een machtige coaster aan het bouwen zijn met een afgrijselijk kleurschema (vind ik persoonlijk) op een heel ondoordachte plaats.

Over Bellewaerde ga je me niet horen klagen btw hier. Ik vind hun toevoegingen, zelfs Dawson, passen binnen hun plaatje en en ook mooi uitgevoerd, met duidelijke logica en waar er nagedacht is over locatie en kleurschema's. Maar dat is niet zo relevant hier voor dit topic.

Ik heb gewoon t gevoel dat ze dit een 'goedkope' poging is om, zoals je zegt, een ander publiek te bereiken. Zo in de logica van "kom ja, we bouwen gewoon iets geks dat overkop gaat, met lanceringen en uniek is hier, we plaatsen dat hier wel ergens en klaar, t volk komt wel." Da's toch jammer als je dan ziet wat ze wél kunnen doen; met bvb. Heidi, waar er wel nagedacht is over plaatsing en thema. (Ook al botste het miss wat, en zeker nu met de dino's, but hey, ik verwacht ook geen samenhang, zoals je zegt, doen ze al jaren niet meer, dus ik verwacht t ook niet.)

Pretparkfreak7
09-12-20, 00:23
Het toeval wil dat ik vrij recent eens langs de werf ben gepasseerd. Ik was zelf ook geen bijzonder grote fan van de trackkleur, maar dat viel ter plaatse wel mee. Het moet wel gezegd dat het fletse tegenlicht dat zich nog door de mist kon priemen mijn kritisch oog mogelijk wat minder scherp deed kijken.

2246

De skyline vanuit de parking ziet er alleszins wel fijn uit:

2247

2248

Ze zijn ook enthousiast aan de slag met vezelplaat:

2249

wimvg
09-12-20, 08:19
ik vind het persoonlijk wel een goede zet: zelf ben ik jaren met de kinderen naar PDP geweest, op een gegeven moment werden ze daar 'te groot' voor. Ik denk dat dat euvel nu wel wordt opgelost: stel dat je een (nieuw samengesteld) gezin hebt met kinderen tussen pakweg 3 en 15 jaar, dan is PDP tegenwoordig wel een optie.

Ik vind dat er veel gedaan wordt met de beperkte ruimte die er is. Elke nieuwe coaster is wat mij betreft welkom. Is dit Europese topklasse? Wellicht niet.
Is dit een mooie toevoeging, en wordt het park aantrekkelijker voor een breder doelpubliek? zeker wel!

Mijn bescheiden mening: ik ben steeds tevreden als er eender welke nieuwe attractie wordt bijgezet in een park, zonder dat er een andere moet verdwijnen.

Phadd-F
09-12-20, 15:51
Ik vind niet dat we moeten klagen dat PDP buiten hun doelpubliek probeert te richten. Ik vind dat ze een evenwichtig aanbod hebben, en zelf hebben ze al langer gezegd dat ze vinden dat er ook vraag naar thrill is binnen een familie. Plus dat kinderen van tegenwoordig best wat meer gewoon zijn en meer durven. En nog plus dat ze daar een goede aantrek van Noord-Fransen hebben, en die komen natuurlijk ook niet voor een molentje hier of daar.

Langs de andere kant neemt deze nieuwe coaster het gehele meer in wat ik enorm zonde vind. Dan is het eigenlijk misschien beter dat meer gewoon weg te doen denk ik, in hoe verre dat mogelijk en/of toegelaten is weet ik niet. Als achtbaanfanaat kan ik me echter wel boven dat stoorpunt heen werken, het is nu namelijk ook niet de eerste de beste coaster die ze daar aan het zetten zijn :)

Ggolt
10-12-20, 12:51
Zelf ben ik al sinds Jaren niet meer in PDP geweest maar nu staat het toch weer bovenaan mijn lijstje. Dat ze met deze coaster op een wat breder doelpubliek willen richten: top! Maar ik vrees toch dat het nog niet het effect zal hebben dat groepen jongeren (buiten de lokale groepjes) of volwassenen richting De Panne trekken. Hoogstens zal een wat ouder kind van het gezin meegaan in plaats van thuis te blijven en wat anders te gaan doen.

Zelf kan ik niet echt oordelen over de theming doorheen het park maar ik lees toch langs alle kanten dat er echt geen lijn meer inzit en alles op een hoopje gegooid is... jammer, zeker dat ook het meer helemaal bedekt wordt maar goed, uitbreiden moest nu eenmaal ergens in het park en als je dan zo een coaster wil zetten dan moeten er ergens wel opofferingen gedaan worden. Liever dan dat meer wat minder, dan een matige coaster waar sowieso ook weer veel geklaag op zou komen...

bobby turbo
10-12-20, 13:35
Zelf ben ik al sinds Jaren niet meer in PDP geweest maar nu staat het toch weer bovenaan mijn lijstje. Dat ze met deze coaster op een wat breder doelpubliek willen richten: top! Maar ik vrees toch dat het nog niet het effect zal hebben dat groepen jongeren (buiten de lokale groepjes) of volwassenen richting De Panne trekken. Hoogstens zal een wat ouder kind van het gezin meegaan in plaats van thuis te blijven en wat anders te gaan doen.

Jij bent duidelijk nog niet vaak in Popsa geweest, het loopt daar VOL Noord Franse jeugd...

Ggolt
11-12-20, 02:41
Jij bent duidelijk nog niet vaak in Popsa geweest, het loopt daar VOL Noord Franse jeugd...

Dat is dan ook letterlijk mijn eerste zin in mijn post... Maar bon, dan neem ik mijn woorden terug.

Penguin123
13-12-20, 17:56
Er wordt dus nog steeds getwijfeld aan het thema van de spinning coaster:

https://www.looopings.nl/weblog/15835/Plopsaland-twijfelt-nog-over-thema-nieuwe-achtbaan-Ik-weet-dat-het-raar-klinkt.html

Ik vrees ervoor dat als dit het scenario nu is, de baan zonder thematisering zal openen in juli. Of kan zo'n thematisering van een baan over 7 maanden gepland en uitgewerkt worden?

Pretparkfreak7
13-12-20, 19:21
Ik denk dat er op 6 maanden wel wat kan gerealiseerd worden, daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Wat ik meer verontrustend vindt is dat men al wel de basisstructuur van het station heeft vastgelegd en desondanks nog niet helemaal weet welke richting men er uiteindelijk thematisch mee uit wil.

Het kan volgens mij uitdraaien op drie manieren uitdraaien: The Good, The Bad and The Ugly.

In het eerste geval gaan we er op vooruit ten opzichte van de eerste concepten: het idee wordt origineler uitgewerkt of er komt een thema dat minder clasht met de omgeving.

In het tweede geval wordt er stevig bespaart op het originele ontwerp en zitten we met een station dat meer inzet op functionaliteit dan op esthetiek: de clash blijft en originaliteit moeten we bij zo'n operatie niet verwachten.

Het derde scenario lijkt mij dat ze de coaster gewoon kaal openen en pas een jaar later met de afwerking komen. Die werkwijze kan ik familieparken vergeven, maar voor parken die deel uitmaken van een grotere groep vind ik het totaal ongepast. Er is voldoende kapitaal om de zaken gelijk deftig af te leveren.


De aflevering van deze week niet vergeten natuurlijk:

https://youtu.be/XA82gxuSY3M

Rein
17-12-20, 14:58
Het laatste baandeel werd vandaag geplaatst:

2274

Pretparkfreak7
21-12-20, 02:33
De recentste editie van de zondagse plopsa-update:


https://youtu.be/8l1vb7h8eKw

Maar ik vind deze Sam Demeyere lekkerder:

2288

siroccofreakske
21-12-20, 13:06
Mooie update! Wel benieuwd naar wat ze met het thema gaan doen. Op zich denk ik dat als ze de knoop snel doorhakken, de thematisatie nog wel af KAN geraken voor opening. Eens ze daar aan beginnen, kan het volgens mij wel snel gaan. Maar bon, de vraag is natuurlijk of Plopsa dat ook effectief wil.

coasterfrenzy
22-12-20, 19:16
Het enige wat plopsa meestal wil is voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus ik denk niet dat ze de theming gaan afwerken totdat er een manier is hoe ze het relatief goedkoop kunnen doen.

Rein
29-12-20, 11:27
De meest recente aflevering waarbij de laatste stukjes track geplaatst worden:


https://www.youtube.com/watch?v=KzzXPDLInow

Jak
29-12-20, 17:05
Wat zou er op die lap grond komen voor die laatste bocht (waar nu die werfkeet staat). Dit lijkt me nog wel een middelgroot gebied voor een pleintje of dergelijke. Of gaat dit de ruimte worden waar de wachtrij doorgaat, dat lijkt me ook te kunnen. Ik zou er niet van opkijken moest er komende jaren daar nog een kleine molen komen of dergelijke. Dat zou alvast goed zijn zodat deze coaster thematisch niet alleen komt te staan.

Maar eerst nog wachten op het thema natuurlijk! :confused:

Pretparkfreak7
29-12-20, 21:20
Dit lijkt me nog wel een middelgroot gebied voor een pleintje of ... kleine molen

Er komt een Zamperla Nebulaz molen, gethematiseerd naar Kabouter klus die wil vliegen als een mus. De gondels krijgen een vleermuis-vormgeving en de attractie wordt passend 'De Vleermuis' gedoopt. De capaciteit van het ding moet ongeveer even hoog liggen als die van zijn inmiddels afgebroken naamgenoot. :p

2320

knessel
29-12-20, 22:17
dat is wel een dynamisch toestel om naar te kijken, op dat gebied een goede zet. Of dit nu echt een ride is waar we op zitten wachten...

dusk
30-12-20, 09:04
dat is wel een dynamisch toestel om naar te kijken, op dat gebied een goede zet. Of dit nu echt een ride is waar we op zitten wachten...

Hij is er mee aan't lachen volgens mij :p

etwien
30-12-20, 10:33
Hij is er mee aan't lachen volgens mij :p

Ik was er ook bijna mee weg ...

Pretparkfreak7
30-12-20, 16:04
Hij is er mee aan't lachen volgens mij :p

Klopt. Bedankt om het licht te laten schijnen! :D :p

MG_Maxim2
15-01-21, 10:57
Theming & Naming zijn bekend!

Rechtstreeks van de Plopsa facebookpagina:

People of Tomorrow, please welcome: The Ride to Happiness by Tomorrowland!

Oh yeaaah ??! In 2021 openen we in samenwerking met Tomorrowland de allereerste Extreme Spinning Coaster in Europa! Met 2 lanceringen, 5 inversies, een snelheid van 90 km/u én ronddraaiende karretjes wordt het de meest sensationele rit van je leven ??! En dit alles in een sprookjesachtige wereld waar de unieke Tomorrowland-sfeer helemaal tot leven zal komen

2337

Jak
15-01-21, 10:58
Thema bekend: Tommorowland!

Dat was wel het laatste dat ik verwachtte, maar benieuwd naar de uitwerking.
Wel spijtig dat dit weer een sponsorship gaat zijn...

MG_Maxim2
15-01-21, 10:59
Thema bekend: Tommorowland!

Dat was wel het laatste dat ik verwachtte, maar benieuwd naar de uitwerking.
Wel spijtig dat dit weer een sponsorship gaat zijn...

Indien er een darkride stukje en mooi opgebouwt station is kan dit slagen. Indien het enkel gaat om een custom soundtrack van Dimi & Mike door de (on-board) speakers en een paar Trussen met moving-heads zal het wat tegenvallen.

jefke88
15-01-21, 11:31
Dit had nu echt eens een thema geweest voor een achtbaan of zone in Walibi Belgium. Voor Plopsa vind ik dit wel heel speciaal. Kan tof worden, maar ik hoop dat ze in de Plopzone nog de Kabouterdans gaan kunnen horen.

nicooke
15-01-21, 11:40
Dit had ik nu ook niet verwacht die samenwerking maar ik denk wel dat dit goed zal uitdraaien het ziet er in ieder geval mooi uit.
Ik las ergens dat ze de muziek gaan gebruiken van hanz zimmer die al een lied heeft gemaakt voor tomorrowland.

Pretparkfreak7
15-01-21, 12:11
Bon. Het is origineel, het ziet er niet slecht uit en met zijn natuurlijke karakter kan het nog wel mooi passen tussen piraten en kabouters. Al dicht ik de thematische aansluiting daar wellicht iets te veel waarde toe. Ik ben vooral blij met de wegvoering die uit het plattegrondje af te leiden valt: Je kan doorsteken naar de uitgang!

2338

2339

2340

2342

2341

siroccofreakske
15-01-21, 12:14
Op zich vind ik dit niet verkeerd als keuze. Ik denk dat als Tomorrowland er z'n naam aan verbindt, zij toch ook een zekere standaard zullen verwachten. Als er met het geld dat zij er in steken een leuk thema wordt gecreëerd, vind ik dat een positieve zaak. Reclame / sponsoring in een pretpark vind ik, als het goed wordt ingewerkt, op zich geen slechte zaak. Dit kan volgens mij een goed voorbeeld worden (in tegenstelling tot hun hotelbars...).

JeffreyDC
15-01-21, 13:51
Die concepts zien er goed uit. Het valt voor mij nog af te wachten of dit in Plopsaland gaat passen wat de theming betreft. Ik zie nog de concepts van de watercoaster in Nigloland voor me. Als je dan ziet wat het in werkelijkheid geworden is.
Ik geef het zeker een kans.

Ggolt
15-01-21, 14:18
Sponsorship of niet maakt mij doorgaans weinig uit, zolang het past in het gebied/een goede backstory heeft. Of het hier gaat passen in PDP is nog maar de vraag, maar dat het thema goed uitgewerkt is kan je met een partner als TML toch wel verwachten!

De naam vind ik ietwat vreemd, al past het uiteraard volledig bij iets van TML. Toch wel benieuwd naar de verdere uitwerking, maar ik ben alvast enthousiast!

Jak
15-01-21, 15:05
In mijn enthousiasme wat te hard van stapel gelopen, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe beter het wordt.

TML zal inderdaad wel goed waken op de kwaliteit. Thematisch gezien komt dat wel goed. Vind het wel grappig dat Plopsaland Walibi Holland voorbijsteekt met de ontwikkeling van deze zone. De Festivalization in Walibi Holland staat hiermee in schril contrast wat Plopsaland mogelijks gaat doen met deze zone.

Verder ben ik wel een beetje bang dat je constant in die zone andere thematische elementen gaat zien. De hamburgertent van Plop, op de coaster verschillende andere zones doorkruisen, de gevels van het dorpsplein, ... Nu ja, bij elke hoge coaster zie je dat wel, maar ook op het pleintje zelf aan de laatste bochten, gaan ze toch hun best mogen doen om dat allemaal te laten passen.
Bovendien is de zone niet bijster groot. Benieuwd hoe ze dat plannetje daar in gaan proppen.

Op het plan kan ik volgende zaken nog ontdekken:
- Een take away punt
- Een vijver met overdekt terras
- Een shop aan de uitgang.

Verder denk ik dat de stand-by wachtrij onder de track zal beginnen van het rangeerstation, vervolgens naar buiten lopen over die houten planken om dan naar binnen te gaan.
De rode extra ingangen langst de onderkant van het station lijken mij voor voorsteekpassen of dergelijke... Uitgang is dan langst de bovenkant van het station (op het plan), waar ook een lift is voor rolstoelgebruikers die binnen kunnen langst de zijkant van de shop.

Onderaan op het plan (in het lichtgrijs) lijken me dienstwegen te zijn. Of paden die gebruikt worden bij evacuatie.

Wat ik wel niet goed weet is wat die standbeelden gaan zijn in het midden van het plein, alsook het paars vierkant op dat grasveld.

Phadd-F
15-01-21, 15:55
Ik... ik weet het absoluut niet... Langs de ene kant heb ik zin om te facepalmen, langs de andere kant zien die concept arts er wel cool uit. Netjes uitgewerkt maar dit thema lijkt mij echt niet in Plopsa te passen. Ze hadden op z'n minst toch voor een betere naam kunnen kiezen?! "The Ride to Happiness by Tomorrowland" is een enorme brok en bekt niet goed. En hoe kort je dat af? De Happy coaster?

Nog steeds enorm blij dat die coaster er staat hoor, daar niet van ;)

dusk
15-01-21, 16:21
Damn...soundtrack in samenwerking met Hans Zimmer...
Als je ziet waar die man al soundtracks heeft voor geschreven... amaai.
Eén van mijn favorieten trouwens, soundtrack van Crimson Tide hangt nog altijd aan mijn vel.

etwien
15-01-21, 16:49
Ik... ik weet het absoluut niet... Langs de ene kant heb ik zin om te facepalmen, langs de andere kant zien die concept arts er wel cool uit. Netjes uitgewerkt maar dit thema lijkt mij echt niet in Plopsa te passen. Ze hadden op z'n minst toch voor een betere naam kunnen kiezen?! "The Ride to Happiness by Tomorrowland" is een enorme brok en bekt niet goed. En hoe kort je dat af? De Happy coaster?

Nog steeds enorm blij dat die coaster er staat hoor, daar niet van ;)

Je omschrijft eigenlijk exact hoe ik er ook over denk.

Zo’n coaster kan je enkel maar toejuichen, maar wat heeft Plopsa in godsnaam te zien met Tomorrowland? In mij ogen is dit gewoon een zoveelste poging om naast de indrukwekkende rit ook thematisch de attractie verkocht te krijgen aan het doelpubliek voor deze baan.

Echter versnippert Plopsa enkel maar verder op deze manier in een hoopje bij elkaar gegooide en onsamenhangende thema’s, waardoor het park mogelijks nog chaotischer wordt dan het al was.

Pas op, ik zie dit plannetje voor hen nog lukken hoor, maar ik vind het uiterst on-origineel om er gewoon weer een gekend IP tegenaan te gooien in plaats van zelf creatief uit de hoek te komen. Achja, Plopsa is en blijft nu eenmaal de commerciële hoer onder de Belgische parken en toonde al eerder aan helemaal niet schuw te zijn z’n bezoekers te bekogelen met product placement. Of een kinder-gericht park daarvoor bedoeld is, vrees ik van niet. Leuke baan, vreselijk uitgevoerd ...

coasterfrenzy
15-01-21, 19:11
Marketing Technisch is het natuurlijk briljant, maar qua continuïteit van het park is het een enorm zware #fail.

Nu is het natuurlijk niet de eerste keer dat geen plopsa licentie gebruikt wordt. Echter:

- Kaatje ligt nog in dezelfde lijn. Massa's mensen die straks denken dat het karakter van Studio100 is. Maakt een eventuele overname later ook gemakkelijker (zie ook Disney-Lucasarts).


- Sky Scream had ik eigenlijk verwacht dat er uiteindelijk nog een IP aan komt (wederom zoals bij Disney: met Haunted Mansian en Pirates). Datzelfde had met een steampunk thema ook nog gekund.

- Nu trek je iets binnen dat de identiteitscrisis nog groter maakt. Je richt je op een doelgroep die je eigenlijk niet in dat park wilt hebben en die wellicht het park nog wel bezoeken, maar daarna ook nooit meer terug hoeven omdat er voor hun maar 4 of 5 attracties zijn. Dat er wat Thrill in het park moet zijn om iedereen in de familie aan te kunnen spreken, vind ik een logisch gegeven. Maar met een Tomorrowland Thema spreek je niet families aan maar een doelgroep voor wie dit park nooit interessant kan worden.

nog maar te zwijgen over het volstrekte gebrek aan thematische samenhang die hier al vaker genoemd is.

ExpeditionGeForce
15-01-21, 19:40
Ik... ik weet het absoluut niet... Langs de ene kant heb ik zin om te facepalmen, langs de andere kant zien die concept arts er wel cool uit. Netjes uitgewerkt maar dit thema lijkt mij echt niet in Plopsa te passen. Ze hadden op z'n minst toch voor een betere naam kunnen kiezen?! "The Ride to Happiness by Tomorrowland" is een enorme brok en bekt niet goed. En hoe kort je dat af? De Happy coaster?

Nog steeds enorm blij dat die coaster er staat hoor, daar niet van ;)

Dar is ook exact mijn mening. Ik snap de keuze voor Tomorrowland ook niet echt. In de editie van mei 2020 van Brakesection zei Steve het volgende:


Twintig jaar geleden had een kind van acht jaar veel schrik had om in een wilde attractie te stappen. Tegenwoordig heeft zo'n kind zoveel meer gezien, gehoord en gevoeld dat die dat wel wil. Als wij de generatie tussen acht en veertien willen behouden dan zullen wij zulke attracties moeten zetten. Dat zal er waarschijnlijk ook toe leiden dat er ouderen boven de veertien jaar naar Plopsaland zullen komen. Ik doe dit niet om tieners naar Plopsaland te halen, ik doe dit om de acht- tot veertienjarigen te behouden.

Als je dan zegt dat je de baan vooral zet om de acht- tot veertienjarigen naar het park te blijven aantrekken snap ik de keuze om voor TML te kiezen totaal niet. TML is een evenement voor volwassen, onder de 18 kom je daar niet binnen.
Ik denk ook wel dat door dit extra themagebied het nog chaotischer en onoverzichtelijker wordt. De entropie van dat park stijgt daar echt naar ongekende hoogten.

Pretparkfreak7
15-01-21, 20:40
Die keuze voor tomorrowland is minder vergezocht dan sommigen het hier doen overkomen. Oké de symfonische versies van studio 100-muziek zie ik nog niet zo snel op het dancefestival terecht komen, maar die stijl van decoraties past toch wél vrij vlotjes in de beeldtaal van Plopsaland?

In essentie is het een iets verfijndere versie van Mayaland of prinsessia. Zelfs de groendaken die in Wickyland zo overdadig werden toegevoegd vind je er in terug. Van zo'n feeërieke elfjes-bestaan-omgeving is het geen grote stap naar een kabouterdorp. Zelfs Piraten kan je er peter-pan-gewijs nog aanlappen. Plopsaland heeft zonering al jaren definitief opgegeven, daar moeten we geen tranen meer over laten. :p

coasterfrenzy
15-01-21, 23:20
Als je dan zegt dat je de baan vooral zet om de acht- tot veertienjarigen naar het park te blijven aantrekken snap ik de keuze om voor TML te kiezen totaal niet. TML is een evenement voor volwassen, onder de 18 kom je daar niet binnen.
Ik denk ook wel dat door dit extra themagebied het nog chaotischer en onoverzichtelijker wordt. De entropie van dat park stijgt daar echt naar ongekende hoogten.

Steve kerkhof is toch ook degene die zo'n beetje elke andere pretpark-eigenaar heeft doen facepalmen door te beweren dat ze genoeg ruimte hebben en toch nooit meer nodig zullen hebben voor hun piepkleine parkjes??

Ik heb wel al meer van hem gelezen waardoor ik die vent écht niet meer serieus kan nemen.

bobby turbo
16-01-21, 13:24
Die keuze lijkt me ook een beetje geïnspireerd te zijn door de eigenaar van het verdwenen themingbedrijf Neverland, Kurt Heerman, die nu voor Plopsa zelf werkt. Je weet wel dat Neverland vroeger steeds instond voor de podia van het festival.

dusk
18-01-21, 19:43
, alsook het paars vierkant op dat grasveld.

Volgens mij is dat een omheining rond supports. Als je goed kijkt naar het laatste filmpje vertakt daar laag bij de grond een y-vormige support. Om beklimming tegen te gaan denk ik aan een omheind stukje.
2346
2347

Polletje
21-01-21, 01:25
Los van mijn indruk dat Plopsa nog meer een mengelmoesje van vanalles wordt, trekt het concept Tomorrowland bij deze coaster me wel aan. Ik ben benieuwd hoe 'tot in de puntjes' het zal uitgewerkt zijn, voor de titel 'Tomorrowland' waardig.

simon
25-01-21, 13:00
Ik weet het toch zo niet. Op zich zal het fantasierijke van Tomorrowland er wel bij passen, maar qua doelgroep is het toch weer iets totaal anders? Eerlijk gezegd zag ik een Tomorrowland-thema dan beter passen binnen Walibi (Holland). Ik ben wel geprikkeld naar de volledige uitwerking ervan, maar hoop dat ze zo geen doelgroepen gaan teleurstellen.

Omgekeerd biedt deze samenwerking wel extra mogelijkheden voor het park: Ik verwacht Tomorrowland Nocturnes in de zomer! Met de bellenblazers en vuurspuwer werd er al wat sfeer gecreëerd, en ook DJ's op het Dorpsplein zijn intussen al een vertrouwd gezicht. Ik zie dat de komende zomer(s) wel nog verder uitgebreid worden.

Qua naamkeuze hadden ze het misschien wel wat beter gebekt kunnen maken, of in elk geval iets origineler dan de zoveelste 'ride' in Plopsaland.

ExpeditionGeForce
11-03-21, 12:39
De treinen zijn aangekomen!

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/159967777_3834971419922086_4458556431561886378_o.j pg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=NkZMKHOZlCcAX_6lRG8&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=af43a28b9d97606409c3571fac653dff&oe=606EBE09

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/159460510_3834971426588752_8622036891241617288_o.j pg?_nc_cat=101&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=mBi0Ny745pYAX_3AQ6x&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=afb45c9908c4a6f76c3b518466228403&oe=6070D688

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/159472391_3834971326588762_2282934406425243903_o.j pg?_nc_cat=105&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=YaSblG6hUDQAX-F4k7W&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=50cca367743b57e5b80219250267f956&oe=606EC4A6

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/159967780_3834971306588764_641508433945533632_o.jp g?_nc_cat=101&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=qn5wNcf3lncAX8CBnL_&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=cf94f1225552ee24e4b85dfa98e754b5&oe=606FBE5D

Bron (https://www.facebook.com/PlopsalandDePanne/posts/3834971836588711)

JeffreyDC
11-03-21, 14:06
Yesyes. Dat werd tijd. Laat het testen maar beginnen. Er zijn er hier drie die graag naar Plopsaland willen: eentje voor de kleinere attracties en twee voor de nieuwe rollercoaster.

Rein
11-03-21, 14:13
De treinen zijn aangekomen!
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/159472391_3834971326588762_2282934406425243903_o.j pg?_nc_cat=105&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=YaSblG6hUDQAX-F4k7W&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=50cca367743b57e5b80219250267f956&oe=606EC4A6

Bron (https://www.facebook.com/PlopsalandDePanne/posts/3834971836588711)

En de bevestiging dat het dezelfde treinen als Time Traveler in Silver Dollar City zijn:

2406

nicooke
11-03-21, 15:35
Op de foto is ook te zien dat er precies nog veel werk is aan het gebied.
Ben benieuwd voor wanneer de opening gepland staat.

Nathan G
11-03-21, 15:51
Ben benieuwd voor wanneer de opening gepland staat.

1 juli 2021.

Rein
15-03-21, 10:09
Ook de gebouwen rond de baan verschijnen:

2415
2416
Bron onbekend

nicooke
17-03-21, 15:14
Zondag eens voorbij het park gereden toen ik aan de zee was, wat is de skyline toch hard veranderd de coaster ziet er echt wel imposant uit.
Wat me wel opvalde is dat deze toch wel heel veel plaats inneemt vooraan het park.

Voor de rest was ik ook onder de indruk van het hotel het gaf me wel beetje efteling gevoel.

knessel
18-03-21, 08:07
testjes...

https://twitter.com/i/status/1372200652407996423

Rein
18-03-21, 09:04
Meer video:
CMhxgZvhnP6

Met onboard audio:
2424
Bron: Instagram Story Plopsaland

Er is nog geen bedrukking met logo op de treinen. En men koos er blijkbaar voor om de koker met lichtgevende cijfers zoals die op de treinen van Time Traveler staan niet over te nemen: (goed zichtbaar op 0:18 in dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=L2q61ZmNKSE))
2426

2425
Foto Nick Jespers

etwien
18-03-21, 15:09
Met Tomorrowland konden ze 1001 richtingen uit voor het treindesign, en tóch moesten ze ook dat kopiëren van SDC ... Triestig.

siroccofreakske
18-03-21, 15:38
Ik denk niet dat er buiten enkele mensen hier op het forum iemand wakker zal liggen van een treindesign dat Plopsaland kopieert van een park dat 1000'en kilometers van hier ligt waar 99,99% van de Belgen nooit zal komen.

Zelf heb ik er ook geen probleem mee. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen. Deze treinen zijn wat mij betreft mooi, dus vallen in de categorie 'goed gepikt'. :)

etwien
18-03-21, 18:32
Ik denk niet dat er buiten enkele mensen hier op het forum iemand wakker zal liggen van een treindesign dat Plopsaland kopieert van een park dat 1000'en kilometers van hier ligt waar 99,99% van de Belgen nooit zal komen.

Zelf heb ik er ook geen probleem mee. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen. Deze treinen zijn wat mij betreft mooi, dus vallen in de categorie 'goed gepikt'. :)
Dat weet ik ook wel, maar toch is het een zoveelste bewijs hoeveel lak aan originaliteit Plopsa heeft ...

De baan zelf lijkt mij overigens wel een immense sensatie te worden die ik toch niet weet in te schatten qua ervaring, dus naast Kondaa hebben we er ongetwijfeld een 2’de nieuwe klassebaan voor België bij. Ik hoop enkel dat men er nog in slaagt het geheel mooi vorm te geven.

ExpeditionGeForce
18-03-21, 18:48
Ondertussen hebben ze op tiktok ook nog een filmpje geplaatst van de trein die vanuit het station naar de eerste launch rijdt:


https://www.tiktok.com/@plopsa_official/video/6941014315566779653?sender_device=pc&sender_web_id=6891961831436879366&is_from_webapp=v3&is_copy_url=0

nicooke
19-03-21, 10:49
De treintjes zien er echt wel mooi uit, mij maakt het weinig uit dat dit dezelfde zijn dan in SDC. Ben natuurlijk benieuwd of er nog meer afwerking komt ergens hoop ik dan toch een tomorrowland touch.

En wauw wel spectaculair zo een eerste inversie na het buiten rijden van het station en voor de launch. Denk dat we hier toch een topbaan zullen hebben.

JusticeWH
19-03-21, 11:16
Wauw! Ik was niet zo into het 'spinning' gegeven maar hij wordt wel echt heel erg spectaculair zo met de inversie na het buitenrijden enzo. * plant trip naar De panne * :)

ExpeditionGeForce
19-03-21, 15:15
Volgens de 3 o's (https://www.looopings.nl/weblog/16340/Plopsaland-kiest-opvallend-nieuw-thema-voor-bestaande-attractie.html) zouden ingewijden aan hun bekend gemaakt hebben dat de ROX-flyer een nieuw thema zou krijgen. Hiervoor zou men een deal gesloten hebben met Celine en Michiel, afgekort als CEMI. Voor wie nog nooit van dit duo gehoord heeft: CEMI zijn een van de bekendste/populairste Vlaamse youtubers, maar ook een van de meest gehate youtubers. Officieel wil Plopsa nog niets bevestigen, maar op basis van onderstaande foto is de kans reëel dat de CEMI-flyer er effectief komt.

Ik vond de keuze voor Tomorrowland als thema voor hun nieuwe achtbaan al opmerkelijk, maar dit ... zucht

https://pbs.twimg.com/media/Ew0nLHQU8AA3yao?format=jpg&name=medium

bron foto (https://twitter.com/MachielsKobe/status/1372796537948938242)

Penguin123
19-03-21, 15:25
Volgens de 3 o's (https://www.looopings.nl/weblog/16340/Plopsaland-kiest-opvallend-nieuw-thema-voor-bestaande-attractie.html) zouden ingewijden aan hun bekend gemaakt hebben dat de ROX-flyer een nieuw thema zou krijgen. Hiervoor zou men een deal gesloten hebben met Celine en Michiel, afgekort als CEMI. Voor wie nog nooit van dit duo gehoord heeft: CEMI zijn een van de bekendste/populairste Vlaamse youtubers, maar ook een van de meest gehate youtubers. Officieel wil Plopsa nog niets bevestigen, maar op basis van onderstaande foto is de kans reëel dat de CEMI-flyer er effectief komt. zucht

https://pbs.twimg.com/media/Ew0nLHQU8AA3yao?format=jpg&name=medium

bron foto (https://twitter.com/MachielsKobe/status/1372796537948938242)

Ugh dit snap ik echt niet... Tomorrowland als sponsoring nog wel en kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen! Ik snap dat ROX misschien niet meer zo populair is als vroeger maar dit is echt zonde. Had liever een Nachtwacht thema gehad of Campus 12 in de plaats... of misschien een neutraler thema zoals het "vliegen" thema gebied in Holiday Park. Hopelijk valt het niet te veel op van ver (en is dit maar heel tijdelijk).

Vraag me trouwens af hoeveel geld deze youtubers hiervoor hebben moeten betalen... tja ze zijn populair maar dat is toch niet hetzelfde als een Tomorrowland, Mercedes, etc. als sponsor.

Phadd-F
19-03-21, 15:43
Dit vind ik gewoon triestig en plat opportunisme. Past totaal niet in het park, nog minder dan Tomorrowland. Daarvan kun je nog wel een thema herleiden. Dit is gewoon het gezicht van 2 YouTubers erop plakken en teren op de naam. En persoonlijk vind ik veel van die YouTubers absolute cringe...

Pretparkfreak7
19-03-21, 16:14
De star Flyer is echt de hoer van het park: da's al de tweede themawissel op relatief korte tijd en het niveau van de wissels gaat niet in stijgende lijn. Je mag zeggen over de tomorrowland-samenwerking wat je wil, maar dat vind ik nog wel stijl en kwaliteit uitstralen.

dusk
19-03-21, 16:54
Persoonlijk heb ik nooit echt problemen gehad met sponsoring (geld molen moet draaien), en het Tomorrowland thema kan ik best wel smaken omwille van het creatieve en fantasierijke aspect.

Maar een paar irritante Youtube-smoelen op een attractie plakken, is toch voor mij ook een brug te ver. Nog een geluk dat er niet al te veel te themen valt aan deze attractie en de braakreflex exponentieel daalt hoe hoger het ding gaat.

nicooke
19-03-21, 17:51
Pfffff neen plopsa zo ga je toch niet beginnen met wat populaire youtubers als thema te gebruiken, dit is wel het laatste wat een mens wil zien.

Ik hoop dat dit een vervroegde 1 april grap is want dit is echt niks voor een themapark.

ExpeditionGeForce
19-03-21, 18:02
Ik hoop dat dit een vervroegde 1 april grap is want dit is echt niks voor een themapark.

Ondertussen heeft Steve aan Het Nieuwsblad (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210319_95248293) bevestigd dat de samenwerking er komt. In het artikel heeft hij onder meer het volgende gezegd:


Het was de favoriete attractie van Celine en Michiel. De bedoeling is nu dat we het thema wat aanpassen en dat er vooral op het plein voor de attractie heel wat te beleven zal zijn rond Celine en Michiel. Zij zullen er een aantal TikTok-challenges bedenken, die de wachtenden dan kunnen nadoen en zelf ook op TikTok plaatsen. Zo krijgt de attractie ook online zichtbaarheid.

Het is dus geen 1 april grap.

Phadd-F
19-03-21, 19:09
TikTok challenges in een wachtrij, mijn maag keert spontaan om :rolleyes: We mogen van geluk spreken dat Anubis of Heidi niet "hun favoriete attractie" was...

Pretparkfreak7
19-03-21, 20:12
TikTok challenges in een wachtrij, mijn maag keert spontaan om :rolleyes: We mogen van geluk spreken dat Anubis of Heidi niet "hun favoriete attractie" was...

Langs de andere kant: je bent daar wel vrij snel weg uit dat station. In de star flyer blijven ze gans de rit boven je hoofd hangen. :o :p

ExpeditionGeForce
19-03-21, 21:11
Terug naar The Ride to Happiness: tijdens een interview met Steve van VTM Nieuws hebben ze een beeld laten zien dat toont dat ze de tweede lancering al aan het testen zijn:

https://i.imgur.com/87KViMD.png

Het volledige interview kan je in dit artikel (https://www.hln.be/de-panne/plopsaland-enorm-ontgoocheld-na-beslissing-we-hadden-300-000-euro-geinvesteerd-om-alles-buiten-te-organiseren~a5721e5a/) vinden. (tests TRTH vanaf 1:18)

Rein
02-04-21, 16:58
Nieuwe testbeelden!


https://www.youtube.com/watch?v=aSkJimQYG_U

nicooke
03-04-21, 10:37
De snelheid moet precies nog opgedreven worden ofwel is dat gewoon gezichtsbedrog op video en gaat hij sneller dan je denkt.

coasterfrenzy
03-04-21, 18:03
De snelheid moet precies nog opgedreven worden ofwel is dat gewoon gezichtsbedrog op video en gaat hij sneller dan je denkt.

Als ik naar die eerste heuvel kijk denk ik niet dat het veel sneller kan.

Rein
04-04-21, 16:45
De eerste testen waren wel sneller (waarschijnlijk om zeker het einde te halen) maar zonder spinning:


https://www.youtube.com/watch?v=CRsR_P1GZVc

Volgens rcdb (https://rcdb.com/17725.htm) ligt de maximumsnelheid op 90 km/u.

Rein
14-04-21, 12:14
Steve en co hebben al een test-ritje kunnen maken:

2488
Bron (https://www.facebook.com/plopsapictures/photos/a.726613724047609/5306707192704883)

Hij lijkt ook weer wat sneller te gaan in dit filmpje:

CNnEXgnhqpD

siroccofreakske
14-04-21, 14:39
Lijkt het maar of spint enkel het laatste karretje in die testrit?

Ik moet toegeven dat ik geen fan ben van Plopsaland en evenmin van Mack, maar deze baan zou misschien mijn mening wel eens kunnen doen veranderen. Het ziet er toch echt wel de moeite uit! Sowieso tof dat Plopsaland deze investering durft doen, vind ik.

nicooke
14-04-21, 19:35
Ik ben echt wel benieuwd naar de rit ervaring en hoe soepel hij rijdt want denk wel dat de rit zelf intens zal zijn.
Op filmpje is inderdaad te zien dat de trein sneller begint te gaan.

Pretparkfreak7
07-05-21, 09:47
2508

Zou de kleur van de supports op deze afbeelding zijn ingegeven door het feit dat witte exemplaren wat verdrinken in de achtergrond? Of moeten we op termijn een herwerking van het kleurenschema verwachten? Met de supports voor de Glijbanen van Plopsaqua was het ook niet van de eerste keer raak... :p

Rein
07-05-21, 10:21
Zou de kleur van de supports op deze afbeelding zijn ingegeven door het feit dat witte exemplaren wat verdrinken in de achtergrond? Of moeten we op termijn een herwerking van het kleurenschema verwachten? Met de supports voor de Glijbanen van Plopsaqua was het ook niet van de eerste keer raak... :p

Misschien een oude visual? Met de tandwielen op het station lijkt men eerder te verwijzen naar het oorspronkelijke steampunk-achtige thema... En van de Tomorrowland-gebouwen rond het pleintje is ook geen spoor.

Pretparkfreak7
07-05-21, 13:20
Misschien een oude visual? Met de tandwielen op het station lijkt men eerder te verwijzen naar het oorspronkelijke steampunk-achtige thema... En van de Tomorrowland-gebouwen rond het pleintje is ook geen spoor.

heb ik ook gedacht, maar ik had van het teerbeminde looopings dan toch meer naleesijver verwacht. :p

Polletje
24-05-21, 19:48
'The Ride to Happiness by Tomorrowland', vandaag, 24 mei 2021 (tijdens deze pinkstermaandag was men ook bezig aan het werk in het stationsgebouw):
https://i.imgur.com/sJJdqOU.jpg
(foto vanuit 'Nachtwacht-Flyer')

https://i.imgur.com/QbzKBEU.jpg

https://i.imgur.com/qmenTe9.jpg

nicooke
25-05-21, 20:20
Het lijkt mij precies dat het opbouwen van het gebied precies heel traag gaat of ligt het aan mij? Dit kan natuurlijk ook omdat ze laat beslist hebben welk thema er ging komen.

traveler
26-05-21, 08:52
Het lijkt mij precies dat het opbouwen van het gebied precies heel traag gaat of ligt het aan mij? Dit kan natuurlijk ook omdat ze laat beslist hebben welk thema er ging komen.

Ze zijn traag in het opbouwen. De oorzaak is echter moeilijk te achterhalen. budget? als je minder gehaast bent kan je goedkoper werken. Planning? zoals je zelf al aanhaalde werd het thema pas laat beslist dus was er minder tijd voor voorbereidingen. Contractueel? als de baan maar open moet begin de zomer heeft het decoratieteam minder druk.

Earlyspencer
26-05-21, 18:00
(foto vanuit 'Nachtwacht-Flyer')

Hing die XXL-zwiermolen langdurig stil of zo? Voor fotoscherpte en waaghalzerij een 10 op 10!

Ik heb dit bouw-topic niet zo nauw gevolgd. Daarom ben ik nice surprised dat deze coaster grotendeels op het water staat. Dat vind ik altijd een enorme meerwaarde, niet alleen qua belevenis. Zo'n coaster neemt daardoor relatief weinig 'nuttige' ruimte in. Bouwen op water gaat m.a.w weinig ten koste van ruimte voor andere attracties, voor catering, voor wandelpaden of voor vegetatie.

Park-stats van PDP, BJL, WAL-BEL, Heide, Magicland et les autres tellen meestal heel het centrale meer mee als park-oppervlak. Ik vind het 'eerlijker' om enkel die delen van een waterplas mee te tellen waar je - meer dan louter visueel - iets aan hebt als bezoeker.

Laat dit project een inspiratie zijn voor de vervanger van Dreamcatcher in mijn thuispark ... ooit.

coasterfrenzy
26-05-21, 20:38
Ze zijn traag in het opbouwen. De oorzaak is echter moeilijk te achterhalen. budget? als je minder gehaast bent kan je goedkoper werken. Planning? zoals je zelf al aanhaalde werd het thema pas laat beslist dus was er minder tijd voor voorbereidingen. Contractueel? als de baan maar open moet begin de zomer heeft het decoratieteam minder druk.

Ik betwijfel of trager bouwen daadwerkelijk goedkoper is.

Als het 8000 manuren kost om iets in elkaar te steken, dan maakt het tempo niet uit.. Als je elke dag 1 uur doet, duurt het 8000 dagen, maar betaal je even goed 8000 uren.. als je elke dag een team hebt dat in totaal 80 manuren er in steekt, dan ben je op 100 dagen klaar, maar betaal je even goed die 8000 uren. (Belangrijke nuance is dat er een punt komt dat er té weinig personen zijn om het werk te kunnen doen en anderzijds té veel personen kunnen zijn die elkaar in de weg lopen.. maar buiten die extremen zou het puur qua uren geen verschil moeten maken).

Echter als het langer duurt, betaal je langer voor opslag van onderdelen. Waarschijnlijk betaal je vaker "voorrijkosten" (ergo: soortgelijke kosten die wellicht meer van toepassing zijn) en hebben bepaalde onderdelen wellicht meer te lijden zonder dat ze in die periode iets opleveren.

Eigenlijk kan ik me dus niet voorstellen dat onnodig traag werken daadwerkelijk de kosten omlaag brengt.

siroccofreakske
27-05-21, 09:19
Het zou wel kunnen dat trager bouwen boekhoudkundig interessant is. Ik weet niet 100% zeker hoe een achtbaan boekhoudkundig verwerkt wordt en zal ook niet verder in detail gaan over deze saaie materie, maar het komt er op neer dat het "percentage of completion" aan het einde van het boekjaar wel eens een grote rol zou kunnen spelen. Als Plopsaland dus bijvoorbeeld gevraagd had om op 31/12 nog maar voor 25% klaar te zijn (ik noem maar wat), kan dat wel als gevolg hebben dat je eind april niet 100% klaar. Als ze gevraagd hadden om per 31/12 al voor 50% klaar te zijn, had dat mogelijk wel gelukt.

Interessant detail daarbij: het boekjaar van Walibi sluit eind september af. Als mijn veronderstelling klopt, wil dat dus eigenlijk zeggen dat om tot eenzelfde boekhoudkundig resultaat te komen, Walibi 3 maanden voor kan lopen in zijn bouw van nieuwe attracties.

Dit is uiteraard maar een mogelijke verklaring, om hier zeker van te zijn zou ik de volledige boekhouding van Plopsaland moeten kunnen inkijken en ik verwacht niet dat ze daarmee akkoord zullen gaan :p

Pretparkfreak7
27-05-21, 21:03
Die decoraties aan de gevel verschenen wel relatief snel en ook het pad naar het stationsgebouw werd vrij vlot gelegd. Ik heb er ook werken gezien aan de waterpartij, waarbij opvalt dat de houten brug die in de concept arts te zien was van de baan lijkt. De weg is reeds aangelegd in hetzelfde soort klinkers waar ook de aangrenzende plopzone mee bestraat is en de aanleg van het bassin lijkt niet door te lopen achter het pad. Het kan natuurlijk zijn dat het stukje met de brug uiteindelijk verder ligt dan je vanaf het huidige park kan zien.

2523
https://pretparken.be/dynamic_pics/thumb_8db8b5f5a749e0fdab9249d975e65889_1280_960_1. jpg

Er wordt ook geknutseld aan de trapleuningen bij de uitgang van het station.

traveler
28-05-21, 15:44
Ik betwijfel of trager bouwen daadwerkelijk goedkoper is.

Als het 8000 manuren kost om iets in elkaar te steken, dan maakt het tempo niet uit.. Als je elke dag 1 uur doet, duurt het 8000 dagen, maar betaal je even goed 8000 uren.. als je elke dag een team hebt dat in totaal 80 manuren er in steekt, dan ben je op 100 dagen klaar, maar betaal je even goed die 8000 uren. (Belangrijke nuance is dat er een punt komt dat er té weinig personen zijn om het werk te kunnen doen en anderzijds té veel personen kunnen zijn die elkaar in de weg lopen.. maar buiten die extremen zou het puur qua uren geen verschil moeten maken).

Echter als het langer duurt, betaal je langer voor opslag van onderdelen. Waarschijnlijk betaal je vaker "voorrijkosten" (ergo: soortgelijke kosten die wellicht meer van toepassing zijn) en hebben bepaalde onderdelen wellicht meer te lijden zonder dat ze in die periode iets opleveren.

Eigenlijk kan ik me dus niet voorstellen dat onnodig traag werken daadwerkelijk de kosten omlaag brengt.

Het aantal werkuren kan een beetje zaken als je meer spreid (drogtijden) maar de grootste winst moet je echt in de boekhouding zoeken. (beroepsmisvoering) Investeringen worden in Europa meestal gesponseerd. hiervoor zijn criteria een er van die vaak opduikt is het in dienst (rechtres of onrechtreeks) ,houden van een aantal personeelsleden. Afschrijvingen zijn inderdaad ook een kost maar om die omhoog te duwen te hebben zou je net sneller moeten bouwen. (je kan afschrijven op een voltooit gedeelte)

@siroccofreakske
het boekjaar afsluiten in september heeft te maken met de eigenaar van walibi. Voor plosa is dit nog niet van toepasing.

Rein
01-06-21, 08:47
In tussentijd werd er nog wat meer theming aangebracht:

CPcIotFhIxf

Rein
14-06-21, 15:46
De treinen hebben hun Tomorrowland-logo gekregen:
2530

Meer foto's van de theming:

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=themeparkmagic1&set=a.263285108926254

nicooke
24-06-21, 20:58
Eindelijk is de openingsdatum bekend, vanaf 1 juli tot 21 juli zullen eerst trail runs plaats vinden en vanaf 22 juli is dan de grote opening van the ride of happiness.

tpvfan
30-06-21, 07:14
Testritten met medewerkers Plopsaland (bron: HLN)

https://www.hln.be/reizen/90-km-u-35-meter-hoog-en-europese-primeur-maak-kennis-met-achtbaan-van-tomorrowland~a9064d93/

Filmpje van Plopsa zelf over de testritten met de medewekers:

https://www.youtube.com/watch?v=jsdHLfVsyzk

Filmpje reportage Focus-WTV:

http://www.wtv.be/nieuws/video-nieuwe-coaster-gaat-5-keer-over-de-kop

Pretparkfreak7
04-07-21, 23:30
Ze hebben daar in de panne een mooie nieuwe eyecatcher.
Ik begin met wat vreesjes die hier vooraf werden geuit. Er werd gevreesd dat de baan heel wat rust zou wegnemen bij de vijver en de ploptuin. Dat is zeker waar, maar ik vind het net geweldig dat die hele coasterspaghetti pal in het midden van het park staat: zodat je de baan van alle kanten kan bekijken. Het voegt ook een dynamiek toe zoals je ook had bij de opening van Tiki Waka in exotic world. Die gebieden worden interessanter om naar te kijken omdat er 'constant' iets beweegt.

Het stukje station en de launch die bij de piratenzone komen piepen geeft niet de dramatische bloedende ogen veroorzakende stijlclash die hier gevreesd werd. Ik stoor mij niet aan het dance-festival-aspect wanneer ik door het park loop. Wanneer je de piratenzone binnenwandelt over de houten brug, stuurt het pad je blik weg van het nieuwe station, wanneer je de zone verlaat, had je het toch sowieso gehad met de piratenzone. Ik stoor mij er vreemd genoeg nog het meest aan in de zone zelf: de beats die door de boxen schallen aan het horecapunt vind ik minder geschikt om je cocktail op te drinken of een van die dure snacks te verorberen. Kan ouderwetse lounge-muziek ook niet met een subtiele Tomorrowlandknipoog?

Voor de decoratieve uitwerking zit ik met een dubbel gevoel. Enerzijds is de aanblik op het station van op het plein mooi ontworpen en heeft de wachtrij een hoop leuk uitgewerkte overdekte delen. Langs de andere kant Is de wachtrijlus tussen de twee overdekte delen echt walgelijk lelijk met té veel zicht op backstage-elementen. Bamboe is daar ook een wat makkelijke invulling van de perken. Qua design is het ook een beetje knullig om je best uitgewerkte zone vooraan de wachtrij te hebben, waar je meestal snel doorloopt, terwijl je nadien dan uitgebreid naar dat mottig kale stuk tussen rem, station en remise moet staan kijken. Ook bij de rugzakken-bergplaats faalt het design: de rugzakken passen niet én bezoekers leggen lange afstanden af, waardoor dispatch-tijden nodeloos oplopen.

De rit is zeker plezant en van een soort dat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Hij voelt lekker pittig aan en het spinnen zorgt voor een héél variabele rit. Ik ben niet zo tuk op de hangtime van de eerste inversie, maar al de elementjes van daarna zijn wel plezierig. Die laatste twee airtimeheuvels voor de eindrem zijn verrassend intens voor een Mack coaster. Of ik het nu ook een Europese topcoaster vind laat ik voorlopig nog in het midden. Ik ben niet van mijn sokken geblazen. Elke coaster die dat wel klaarspeelde, maakt het vanzelfsprekend ook moeilijker voor volgende coasters om mij van mijn sokken te blazen.

fkl8
05-07-21, 08:34
Over de decoratie, Steve Van De Kerkhof heeft gisteren op onze RF drink een woordje uitleg gegeven. Daarbij werd gezegd dat er nog minimaal 10% decoratie moet toegevoegd worden maar dat die betreffende containers nog steeds ergens in China of Singapore hangen. Ze worden opgespoord maar dan nog zal men nog zeker de volgende maanden werder werken aan de decoraties van de coaster en het gebied.

coasterfrenzy
05-07-21, 11:39
De zone ligt mooi in het park. Normaal geen fan van doodlopende gedeeltes, aangezien dat eigenlijk altijd problemen oplevert met doorstroming, maar denk niet dat het hier een probleem gaat zijn gezien deze baan niet de hoofd-doelgroep van het park aan spreekt (al wil het park duidelijk wel meer met die doelgroep gaan doen om zo een breder publiek aan te gaan spreken en flink te groeien).

De theming buiten vind ik niet heel bijzonder, maar zeker ook niet storend of slecht. Steve noemde dat er nog grote bogen bij de ingang zouden komen en ik enk wel dat dit een enorm positieve boost gaat geven aan de beleving. Hetzelfde geldt voor typische tomorrowland lampen. De baan zelf bevat eigenlijk volstrekt geen theming, waardoor het ook nergens in het park gaat vloeken. Wat dat betreft zit dit beduidend beter in elkaar (qua theming) dan de Flopsa van een Dino Splash.

In galopsa gingen we naar ingang van de achtbaan. Deze mocht wat mij betreft iets grootser, maar is niet slecht (wellicht komt dat nog als de theming af is). Het eerste deel van de wachtrij is onder het remise gebouw. Slim: zo gebruikt Propsa de ruimte goed. De wachtrij hier is ook geen gewone zig zag, maar wisselet af en toe van richting. Wat het leuk houdt. De theming hier is zeer overtuigend met veel bewegende delen. Ik vraag me wel af hoe veel hier van over een jaar nog werkt, zag nu al dingen die niet meer (goed) werkten. Daarnaast lijkt ook hier nog niet alles af. Eerste scene zien we een hologram van een robot-dame die af-en-toe spreekt, maar zonder dat er geluid is. Beetje vreemde uitwerking ook. het hologram zit in een soort doos waarvan de zijkanten doorzichtig zijn, maar juist de voorkant (die recht op het hologram kijkt) niet. En omdat de zijkanten helemaal achterdoor ook nog doorzichtig zijn, kun je de techniek zien wat de illusie behoorlijk weg haalt.

Na een geslaagd eerste deel van de wachtrij komen we buiten. Ik ben het met Pretparkfreak7 eens dat dit stuk er afgrijselijk bij ligt... hier is ook wel écht meer dan 10% voor nodig om het goed te krijgen. Een echte anti-climax en een regelrechte flopsa qua theming. Je kijkt in deze lus tegen de achterkant van Mexicaanse gebouwen, de toren van de Supersplash en een betonnen blok waar de wissel van de remise op leunt. Dit blok is wat opgeleukt met een waterrad, wat meteen ook het enige element is dat aan tomorrowland doet denken in dit gebied. Hier zou het toch wel nodig zijn om de achterkant van andere gebouwen om te bouwen in een passende stijl en ook om aan de rechterkant een muur te maken die het backstage-zicht weg neemt. Hier en daar steken wat speakers liefdeloos in de grond. Weliswaar met wat beplanting er rond, maar deze gaat nooit de speakers kunnen verbergen. jammer dit.

We gaan een trap op en komen onder het station terecht. Hier wordt de theming van de eerste ruimte ietwat voort gezet. Door ruimtegebrek is dat slechts aan één kant, maar het ziet er nog steeds goed uit allemaal. Op het einde weer hetzelfde hologram, dit keer echter nog met stekkerdoos en controle-unit vol in het zicht (stekkerdoos hangt zelfs gedeeltelijk voor het hologram). Ik ga er echter van uit dat dit wél nog weg gewerkt wordt bij die 10% die nog moet komen. Ook hier overigens geen geluid, maar wel een duidelijk zichtbare speaker die hier in de toekomst voor moet gaan zorgen. Leuk is dat men hier ook de techniek van de poortjes in het station kan zien.

We gaan een trap op en komen in het station uit. Ik zag al eerder een filmpje van een groots scherm en veel bewegende delen er om heen. Dezelfde dame van de hologrammen spreekt de rijders toe. Lipsync is afwezig, maar afgezien daarvan zit dit gedeelte er fantastisch uit. Rechtsachter is het operatorhok. Ook dit ziet er goed uit. Voor de rest is het station eigenlijk niet meer dan een schuur. Jammer. De wanden zijn wel nog wat bestickerd, maar dat oogt eigenlijk alleen maar nóg goedkoper dan wanneer ze het achterwege hadden gelaten. De bagagerekken zijn liefdeloos in een hoek geknald en er is - in tegenstelling tot bij andere banen - ook geen apart vak voor trein 1 en trein 2. Zeer gemiste kans.

Bij het instappen krijgen we ook meteen te maken met wat wellicht het grootste minpunt van de hele baan is: Het ontzettend stomme beugelsysteem. Je kunt de beugel niet zelf dicht trekken. Het personeel moet op een knopsa drukken en dan gaan de beugels vanzelf dicht. Hier wordt lang niet altijd voor gewaarschuwd, waardoor je behoorlijk vervelend klem kunt komen te zitten. En zelfs als het personeel er wél aan denkt om te zeggen dat je je armen moet kruisen, dan kan de beugel nog steeds je ellebogen vervelend inknellen. Het systeem gaat enorm ten kostte van de capaciteit waardoor de 2e trein met enige regelmaat lang buiten staat te wachten. Waarschijnlijk is er bij het design van uit gegaan dat altijd alles automatisch goed gaat, want dan is er inderdaad tijd genoeg en hoeft de 2e trein amper buiten te wachten, maar dat lijkt in de praktijk eerder een uitzondering te zijn. Laat mensen gewoon zelf hun beugel dicht trekken dat gaat enorm veel sneller zonder onnodig discomfort.

De rit zelf begint met een inversie. Voorin de trein gaat deze heerlijk traag. Achterin gaat dat redelijk snel. Dit element vind ik persoonlijk daarom voorin enorm leuk, maar achterin relatief weinig toevoegen. Pluspunt hiervan is echter dat de karretjes alvast wat beginnen te draaien. De hele trein wordt vervolgens stil gezet om te lanceren. Hierbij krijgen de karretjes nog eens een duw waardoor ze moeten gaan spinnen. Deze duw is altijd dezelfde kant op (want daar zitten de magneten die dit forceren), waardoor het kan mee werken aan het spinnen dat al gebeurt, maar ook juist kan tegenwerken. Van de ritten die ik gedaan heb, deed ik er 3 (wat neer komt op iets tussen de 40 en 50 procent) waarbij we eigenlijk volstrekt niet gespind hebben.

mijn verwachting vooraf was een matige baan die goed zou worden door het spinnen. Veel veder kon ik er niet van af zitten. Voor de lancering klopte dit wel, maar daarna niet meer. De baan is gewoon goed zonder te moeten spinnen. Na de lancering gaat het eerst bergopsa naar het hoogste punt. Frontseat krijg je wat ejector airtime boven op de eerste heuvel, achterin mis je dat, maar daarentegen krijg je achterin wel van boven tot beneden airtime bij de opvolgende drop. Hierdoor is achterin mijn favoriete plek. Buiten dat merkte ik persoonlijk redelijk weinig verschil. De naar buiten gebankte bocht boven op de eerste heuvel voegt voor mij weinig toe, maar kan soms wat helpen om een beetje spin te krijgen. Wat volgt is een aaneenschakelijk van vrij standaard elementen die vrij snel en intens genomen worden. Hier kun je eigenlijk weinig beter aan doen. Het eindigt met een leuk bocht die je naar de tweede lancering brengt.

De 2e lancering lijkt pas halverwege de lanceerstrook iets te gaan doen. Zoals gewend bij Mack stelt ook deze lancering qua acceleratie weinig voor, maar doordat er kleine drop in zit, scoort de baan wat leuke airtime op dit punt wat de lancering dan tóch leuk maakt. Het 2e deel van de rit is wat mij betreft het beste op elk vlak. Geen standaard elementen (zoals een loop of banana roll) maar vrij unieke elementen met een originele layout en massa's airtime.

In de gehele layout zit eigenlijk nergens een element dat ook maar enigszins awkward of slecht uit gewerkt aan voelt. De airtime is goed en krachtig, maar daarentegen zijn er ook bochten en dalen waar je behoorlijk hard in je stoeltje gedrukt wordt. Combineer dat met wat inversies en de baan heeft eigenlijk alles voor een zeer successvolle layout.

Het spinnen zelf.. ik zou het volstrekt niet missen als het er niet zou zijn. Sterker nog: Ik zou bijna zeggen dat het voor mij persoonlijk vrij weinig toe voegt. Zelfs in de ritjes waar ik goed spinde, was de snelheid matig in vergelijk met andere spinning coasters. op zijn snelst had ik de volledige looping nodig om één keer rond te komen. Dus voor wie niet tegen spinnen kan: Wees gerust.. er waren er meerderen bij die niet van het spinnen houden en die de baan toch leuk vonden. Het spinnen is ook zoeker niet het hoofd-doel van de baan. Het idee is dat het langzaam genoeg spint zodat je eens een element vooruit, een andere keer achteruit en weer een andere keer zijwaarts doet. Dat is meteen ook de reden waarom het voor mij weinig toe voegt. Want in een gewone trein zou je een looping vooruit overkop doen en daarna een een rol zijwaarts. Door het spinnen kan het zijn dat dit om keert, maar uiteindelijk blijf je een keer linksom een keer rechtsom en een keer vooruit overkop gaan. Het leuke is dat door het spinnen de volgorde waarop je dit doet elke keer weer anders is.. en dat je ook soms wat achteruit kunt krijgen zonder dat er een stopsa of wissel nodig is die dit forceert. Bij één ritje zit de kracht van de baan dus zeker niet bij het spinnen, maar juist als je de baan opnieuw en opnieuw doet maakt dat de kracht omdat je basically het idee krijgt dat de elementen in andere volgorde staan.

Exit is uiteraard via de giftshopsa, die - zoals alles in dat park - zwaar overpriced is.. Na genieten kan nog in de cocktailbar waar je vanaf het terras op een gezellige vlonder uit kijkt over een vijver of de achtbaan.

Mack heeft zichzelf ZWAAR overtroffen met deze baan en Plopsa heeft hier een absolute topper in huis gehaald. Zelfs niet alleen voor Europa, maar een baan die zich globaal mag laten zien. Fantastisch!

knessel
05-07-21, 11:54
Topsa TR :cool:

ExpeditionGeForce
11-07-21, 22:13
Vandaag heb ik het park nog eens bezocht en aan RTH zijn me nog een aantal dingen opgevallen. Men heeft in de wachtrij nog enkele borden geplaatst waarop staat dat alle zakken en losse voorwerpen in de kast gelegd moeten worden. Verder zijn er ook al heel wat mankementen te vinden. Bij het hologram van de robot dame helemaal in het begin van de wachtrij waren al enkele leds die niet meer branden of continu dezelfde kleur hadden. Het andere hologram in het deel van de wachtrij onder het station werkte al helemaal niet meer. Het rad waar bolletjes isomo worden doorgeblazen draait ook niet meer, en bijna alle bolletjes isomo liggen tegen op een hoop tegen de ramen. Het waterrad onder de wissel is ook al defect (zie foto) en hangt nu gewoon met spanriemen aan de constructie van de wissel.

https://i.imgur.com/5aaqjnu.jpg

Op een van de supports van de baan is een stuk tape aangebracht. Toevallig iemand die weet waarvoor dit zou kunnen dienen?

https://i.imgur.com/gHn21SG.jpg

De muziek van het eerste wagentje van trein 1 werkte tijdens mijn rit ook al niet (meer). Ik hoop dat die van de andere wagentjes het iets langer volhouden...

Wat me ten slotte ook nog opgevallen is, is dat het bijzonder druk was in het park (naar mijn aanvoelen nog een pak drukker dan tijdens de uitstap van RF vorige week), alle parkings stonden vol terwijl het park nog niet uitverkocht was.

knessel
11-07-21, 22:34
die tape lijkt me om een soort nulpas of referentiepeil aan te duiden, bvb voor bijkomende constructies, decoratie,....

coasterfrenzy
12-07-21, 09:53
De muziek bij Dwervelwind werkt ook heel vaak niet of niet goed.

Bij de ducktape zie je inderdaad nog twee zwarte pijltjes. Dus denk dat het met name om het stukje tussen die twee pijlen gaat. Er moest immers nog wat theming bij komen, dus denk wel dat het daar mee samen hangt.

nicooke
13-07-21, 04:58
Ook wel snel als er nu al dingen niet meer werken, maar aan de andere kant het zijn hun test weken ik denk wel dat ze het volledig op punt zullen hebben voor 22 juli als de grote opening er zal zijn.

traveler
14-07-21, 08:24
Het probleem met testen is dat het grootte publiek het verschil niet weet tussen test en open. Als het rijd is het open in de meeste ogen tenzij je heel duidelijk bent.

Deze mankementen verminderen dus hoe dan ook de prestige van de rit

Earlyspencer
21-07-21, 06:54
Gisteren een eerste, tweede, derde en vierde keer - mijn kinderen zelfs een vijfde keer - RTH bereden. Om wijlen André H. sr. te citeren: "Het was er warm en druk". Maar uit ons aantal ritjes kan je gerust afleiden dat die drukte zich dankzij het kinderwagen-publiek niet manifesteerde bij RTH. We zagen al testritten vanaf 09:10 u (we waren extra vroeg aanwezig voor een abo-aanmaak). Nog voor 10:00 opende RTH voor het publiek. Ondanks maar één trein in bedrijf, was het toen max. 10 minuten wachten bij elk van onze eerste twee beurten. In de namiddag werd met twee treinen gereden en bedroeg de wachttijd ook amper 10 minuten. Voor ondingen als de Super Splash gingen wij koppig niet 70 minuten aanschuiven.

De rest van mijn ervaringen deel ik graag, maar best in spoiler-modus.

Je vrij te kiezen zitplaats, je exacte spin-positie bij bepaalde baan-elementen en misschien ook het moment van de dag, zorgen er voor dat werkelijk elke rit een andere beleving is. Zo creëert RTH een zeer grote herhalingswaarde, ondanks de beperkte onride theming. De theming in de wachtrij en het station vind ik van internationaal niveau (lees: top in België). Ik was ook niet blind voor de semi-statische piepschuim-bolletjes die nogal goedkoop ogen en voor de ondertussen herstelde watermolen met uitgelopen verf op een vermoedelijk houtachtige ondergrond. Dat ornament had ik liever in blinkend metaal gezien.

De eerste inversie bij m'n eerste rit (ergens midden in de trein) voelde even overbodig aan als de hartlijnrol op het begin of op einde van b.v. Karacho, Smiler en Kärnan: ééntje enkel en alleen om het aantal inversies op te krikken. Bij aanvang van de tweede rit (opnieuw ergens middenin de trein) had ik me voorgenomen om extra aandacht te schenken aan dit baan-element. Eerlijk waar: toen ik onride vroeg aan mijn oudste zoon wanneer die inversie zou komen, antwoordde die dat we die net achter de rug hadden ... Het zegt misschien ook iets over de vakantiemodus van mijn brein. Des namiddags en front voelde ditzelfde baan-element al veel heviger aan. Maar verwacht geen hangtime-ervaring zoals op Wildfire, daarvoor is de beginsnelheid bij RTH te laag.

Leuk aan de eerste lauch is dat je karretje dan al heeft gespind. Achterwaartse launches kennen we al als ervaren Fury-bedwingers. Maar zo'n zijdelingse lancering is toch wel iets unieks in Europa. Je spint gedurende heel de rit niet als gek, maar wel voldoende voor een meer dan gemiddeld desoriënterend effect. Voor mensen met weinig coaster-ervaring kan dit misschien (te) heftig overkomen.

De tweede lancering voelt eerder aan als een noodzakelijk zetje om de rest van het parcours af te leggen ... en dat is het natuurlijk in wezen ook. Wie hier een voorwaartse ruk zoals de tweede bij Taron verwacht, zal mogelijk niet bevredigd worden. Bij RTH is de tweede lancering mooi in balans met het spinnen en met de nog volgende baanelementen. Want deze coaster blijft van begin tot op het einde boeien. RTH is misschien wel de enige 'Belgische' achtbaan die in geen enkel groot Europees pretpark zou misstaan. RTH: ik ben blij dat je hier staat!

nicooke
21-07-21, 10:30
Gisteren een dagje plopsa gedaan, en 3x RTH gedaan, de eerste keer wist ik echt niet wat ik moest verwachten van deze baan, als je er gewoon naar kijkt zou je denken dat de baan nogal traag gaat maar dit is gewoon bedrog.

Ik heb de baan op verschillende plaatsen gedaan en moet zeggen de baan in het achterste karretje voor mij het heftigste was. En wat kan ik zeggen over deze baan deze hoort zeker in het rijtje van de Europese top de baan heeft alles, genoeg airtime, verassende elementen, de spinning die niet overdreven is maar toch steeds verrassend is, genoeg snelheid....

En dan heb je Daarbij nog een mooi themagebied, nee deze baan heeft niet teleurgesteld want ik wou nog een paar ritjes maken maar spijtig genoeg had ik er geen tijd meer voor.

Metaltrol
02-08-21, 14:15
Ze hebben de verloren themingcontainer terug gevonden denk ik. 2569

siroccofreakske
02-08-21, 14:32
Dat zien er nog wel wat leuke extra's uit. Benieuwd naar waar deze stukken in het geheel gaan passen en hoe het er dan uit gaat zien als het af is! :)

Phantasiastisch
02-08-21, 22:44
Afgelopen zaterdag heb ik The Ride to Happiness kunnen uittesten. De wachttijd was ongeveer 20 minuten gedurende de hele dag, terwijl het park erg druk en open was tot 22.30 uur. Dus dat is het voordeel van zo'n grote achtbaan in een park voor meerderjarige kinderen.

Deze achtbaan is episch. Het trekt en duwt je alle kanten op. Geweldige airtime, behoorlijke snelheid en de lancering van Mack was krachtiger dan verwacht. Het draaien is niet zo intens, maar het maakt het moeilijk om te volgen waar je heen gaat, echt geweldig. Zijwaarts een looping maken is wel speciaal.

Voor mij persoonlijk is dit de beste achtbaan van België. Het is geen rit, het is een ervaring. Met de Tomorrowland-muziek als finishing touch.

joachim1107
06-08-21, 15:21
Gisteren ook getest, topbaan. Wel gemerkt dat de wachttijden van geen kanten kloppen. Stond in hun app constant op 70 minuten, maar in de praktijk waren het er 25.

Penguin123
07-08-21, 16:06
Gisteren ook getest en ik was echt onder de indruk. TRTH heeft voor mij Shambhala van de troon gestoten als beste achtbaan. Elke rit is gewoon anders - je beleeft verschillende elementen op unieke manieren. Een looping zijwaarts maken is echt leuk. De muziek is ook echt super. En die eerste inversie buiten het station voor de launch is veel beter als verwacht - als je je armen in de lucht steekt geeft het echt een raar maar bijzonder gevoel. En het spinnen tijdens de launch is top.

Het thema gebiedje is mooi, maar oogt niet echt kwalitatief aan. Er zijn overal nog losse kabels, en de buiten wachtrij achter het gebouw en de SuperSplash is gewoon lelijk. Je bent precies in een "achter de schermen" gebied waar je als bezoeker niet moet zijn. Het station gebouw is binnen ook heel simpel afgewerkt. De binnen gedeeltes van de wachtrij zijn dan wel mooi - de geluidseffecten daar zijn ook heel goed en doen veel om de spanning voor de rit op te bouwen.

Maximum 45 mins en minimum 15 mins moeten wachten. Operations waren gedurende de dag goed, al mochten ze wel vanaf het begin van de dag met twee treinen rijden. Met 1 trein gaat de wachtrij echt langzaam.

Ze hebben een top baantje in huis. Blij dat ie in België staat.

Earlyspencer
23-09-21, 12:50
Geen partijpolitieke mening, ik ken de regels van dit forum.
Maar blijkbaar is niet iedereen gelijk voor de wet.
Dertien dagen na deze foto moesten wij - die een beetje gids speelden voor de erg sympathieke en dolenthousiaste S. Sanbrooke - hier wel nog een masker dragen ...

https://i.imgur.com/4k5aN69.png
Bron: Belga

vampire
23-09-21, 14:51
https://i.imgur.com/4k5aN69.png
Bron: Belga

Ze hadden het park afgehuurd en werkten met Covid Safe Ticket voor iedereen die dag. Net zoals de festivals, is het dus niet nodig... Beetje vreemd idd, maar ja...

bobby turbo
23-09-21, 18:00
Covidsafe event, ik zie het probleem niet..

simon
22-10-21, 12:20
Na corona stonden de pretparkbezoeken op een lager pitje dan vroeger, maar intussen toch ook al enkele ritjes gedaan op TRTH. En wow, wat een knaller! Mijn eerste ritje was na het werk op een zomernocturne, en heb ik toen bewust gewacht tot het donker was. Zo leuk om deze in duisternis te beleven. En ja, het was al laat en het park was al gesloten, dus leek alles buiten TRTH heel doods. Tijdens het aanschuiven werd toen een trein van het spoor gehaald, waardoor er nog maar 1 trein reed. Dit vond ik wel wat vreemd, want de wachtrij was echt wel nog lang. Maar goed, flinke topper die we in ons landje hebben staan! Welke nu de beste is (Kondaa of TRTH), zal ik na morgen weten...

Dit jaar zijn er ook weer Halloween Scare Nights in het park. Net zoals vorige jaren zijn dit er weer 4, waarvan de eerste vorige week reeds plaatsvond. Ik was hierbij aanwezig, en het viel me vooral op hoe druk het in het park was. Amai, dat was toch wel even heel lang geleden dat ik nog eens zoveel volk bij elkaar gezien heb voor een 'gewone' dag. (Nacht van de Abonnees laat ik even buiten beschouwing)

Tijdens de Halloween Scare Nights zijn er dit jaar opnieuw 4 afgeschermde zones voor 14+ (in 2019 was dit nog 16+). De 2 bestaande spookhuizen Freak Circus en Camping 't Zonnetje zijn terug van de partij, Lumberjack is verhuisd van Heidiland naar waar de piraten vroeger hun scarezone hadden. Grootste nieuwigheid dit jaar is The Tunnel. Wil je weten hoe ik alles ervaren heb, lees dan even verder.


Wij zijn in de late namiddag toegekomen en hebben eerst wat gewone attracties gedaan. Om 18u00 zou The Tunnel openen, dus besloten we om rond 17u45 te gaan aanschuiven bij de spontane wachtrij. Pas rond 18u15 ging de officiële wachtrij open, waarbij je de wachtrij van Heidi binnenstapt. Boven heb je daar een nooddeur, die je zo meeneemt in de coulissen van het park. Zo loop je terug naar beneden en rond de 'berg' van de Dino Splash heen. The Tunnel zelf bevindt zich namelijk in de technische ruimtes van deze berg. Via een zij-ingang stap je zo binnen. Je loopt zo door verduisterde ruimtes tussen Heras-hekkens met doeken. Hier en daar heb je dan scare actors staan met oplichtende maskers (zoals we die kennen van The Purge). Zij houden je vooral even tegen en slaan af en toe op metaal (hekkens, tonnen, spades...), maar verder gebeurt er bijster weinig. Zelf was ik licht teleurgesteld, want ik vond het geheel best goedkoop en kaal ogen. Wat mij betreft had het ook stukken donkerder gemogen. Zelf had ik verwacht om een stuk in volledige duisternis te ervaren, maar dit was er helaas niet. Ik weet dat ze beter kunnen, want dat hebben ze met de andere huizen al bewezen, maar hier kozen ze precies voor een lastminute snelle toevoeging. Ik miste sfeer, echte jumpscares, duisternis, theming... Kortom, was dit een eerste poging tot een haunted house had ik het ze vergeven, maar aangezien ze hier nu al een paar jaar op inzetten vind ik het lastiger. Ik had namelijk verwacht in een oude metrotunnel binnen te stappen waarin een metrostel gekneld stond en je zo door de duistere gangen zou moeten vluchten op zoek naar de uitgang. Maar goed, misschien dat het bij de volgende edities nog wordt aangepast? In elk geval opent The Tunnel nu pas vanaf 19u00 i.p.v. 18u00.

We kregen honger dus gingen we even vlug iets eten, waarna het tijd was om aan te schuiven bij Camping 't Zonnetje. Intussen was het bij de Halloween specials al best lang aanschuiven, en deze wou ik zeker nog even doen vooraleer de nieuwe Bumba-wereld hier verschijnt. Op zich merkte ik geen veranderingen aan deze outdoor walkthrough. Wel viel het mij op dat er precies minder scare actors aanwezig waren, en dat de jump scares ook precies verdwenen waren. Ik ben eerlijk gezegd in de wachtrij meer verschoten van voetzoekers uit de attractie dan toen ik er zelf doorliep. Wat ik ook best jammer vond, was dat sommige acteurs de groep te lang ophielden (vooral op het einde in de wasserij), waardoor je opeens met 20 man op elkaar gedrumd staat en de fun zo ook volledig weg is. Ik vond deze in 2018 en 2019 echt top, maar dit jaar ook meer flop...

Hierna was het tijd voor de verplaatste scarezone Lumberjack. Deze nieuwigheid was er in 2019 en heb ik toen ook in het eerste weekend gedaan. Ik vond er toen echt weinig aan, maar vond het wel passen bij Heidiland. Op zich beschouwde ik het toen ook niet als scarezone, maar als een walkthrough omdat je er niet doorheen liep van punt A naar B, maar je aanschoof in een wachtrij en je een in- en uitgang had. Blijkbaar werd die in andere weekends nog gefinetuned, maar ik wou er toen niet zo lang voor aanschuiven en heb een tweede bezoek toen geskipt. Maar goed, nu is deze verplaatst, dus tijd voor een herkansing. Lumberjack bevindt zich nu tussen het Dorpsplein en de Supersplash. In 2019 liepen hier nog vervloekte piraten rond. Deze scarezone vond ik toen geslaagd, dus was ik heel benieuwd naar de gekke houthakkers... Helaas, ik ken Lumberjack vooral van Walibi waarbij je ondergedompeld wordt in een wereld waar je niets anders hoort dan kettingzagen... Ik telde hier welgeteld 1 kettingzaag die ik maar kortstondig opmerkte buiten de scarezone. In de scarezone zelf liepen wat acteurs heen en weer, maar lieten je niet echt schrikken. Hier miste ik opnieuw wat aankleding (Heras-hekkens met doeken beschouw ik niet zo zeer als theming), maar ook het typische geluid van kettingzagen, attributen als bijlen... Voor volgend jaar: derde keer, goede keer voor Lumberjack?

Afsluiten deed ik bij Freak Circus, mijn persoonlijke favoriet van vorige jaren. Deze bevindt zich in de opslag van de Plopsa Express en is heel mooi aangekleed. Net zoals Camping 't Zonnetje heb ik geen wijzigingen opgemerkt, maar de sfeer zit hier nog steeds goed. De finale vind ik hier ook heel geslaagd, dus deze mag wat mij betreft gerust nog even blijven. Maar misschien een paar kleine updates, zodat er toch iets nieuws inzit?


Zo liep onze avond snel ten einde. Extra leuk aan de Scare Nights is dat er ook nog leven zit in de buurt van TRTH, waar elke avond een DJ draait en voor extra sfeer zorgt. Helaas mis ik hierbij wel wat extra festival vibes. Misschien iets voor de toekomst?

En met het einde van de avond gingen ook de bezoekers naar huis. Het viel me daarbij op dat er nog best veel gezinnen met kleine kinderen aanwezig waren, en dat de leeftijdsgrens voor de halloween specials van 16+ naar 14+ verlaagd werd ook wel sommige zaken minder eng maakte, waardoor zelf heel wat 14- ook een bezoekje bracht aan deze specials.

Opnieuw heb ik een eindconclusie voor dit scare event:

* Leuk dat Plopsa hier verder op blijft inzetten, maar ik zag toch liever 16+ i.p.v. 14+. Zeker met TRTH mikken ze op een volwassener publiek dat ze met dergelijke events ook zeker kunnen bekoren.
* Gratis spookhuizen zijn zeker fijn om kennis te maken met deze nevenactiviteiten, maar het doet de wachttijden niet zo goed. Misschien ook betalende varianten aanbieden?
* Ofwel extra Scare Nights aanbieden, op bvb. vrijdagavond, waarbij het park pas 's avonds opent en het KNT-avonden worden. Hierbij kunnen dan extra scarezones opgebouwd worden (bvb. een soort Childhood Fears in Mayaland, een Freak Show bij het Kermisplein naast Freak Circus, een Lumberjack (met kettingzagen) bij Heidiland, de vervloekte piraten terug waar ze waren, enz.). Wat extra spookhuizen zouden dan ook mooi meegenomen zijn.

ExpeditionGeForce
22-10-21, 16:27
Wat mij betreft had het ook stukken donkerder gemogen.

Toen ik hem deed was buiten al bijna (volledig) donker en was het binnen ook vrij donker op de meeste plaatsen. Op een bepaald punt was het zelfs zo donker dat we verkeerd gelopen zijn, we waren in een hok gelopen waar een acteur zou kunnen staan (en waar dan ook nog eens een kleine ladder op de grond lag). Op dat punt mocht er dus voor mij iets meer verlichting zijn of betere signalisatie, want we hadden op dat punt niet direct een idee waar we heen moesten. Voor de rest deel ik wel je mening over The Tunnel.

Wat me voor de rest nog opviel, was dat de rij bij Freak Circus een pak vlotter doorschoof dan die van de andere huizen. Bij The Tunnel en Camping 't Zonnetje werden er geen groepen samengesteld en ging iedereen per bubbel naar binnen. Bij Freak Circus werden er wel groepen gevormd (van 8 personen). Het feit dat we deze als laatste deden en het al 21 u was en men waarschijnlijk niet te veel overuren wou draaien zal hier waarschijnlijk wel de oorzaak voor zijn. OK dat ze verschillende bubbels samenvoegen om de rij wat sneller te doen vooruitgaan, maar 8 man is naar mijn mening echt te veel voor dit huis. Wij liepen als 7e en 8e man en wij hebben letterlijk geen enkele scare gezien omdat de eersten van onze groep al achter een muur verdwenen waren toen de scare plaatsvond of omdat de gangen er soms zo smal zijn dat je enkel de persoon voor u ziet.

En de drukte in het park was niet normaal. Toen wij voor Freak Circus stonden te wachten liep er een medewerker voorbij die een collega tegenkwam en die zei letterlijk: "tis hier een zottekot!". Wij waren rond 17 u aangekomen en we hebben op 5 uur enkel de 3 spookhuizen en 2x RTH gedaan, waar - ik weet niet of het besparingen zijn of het een personeelstekort is - maar 2 operators aanwezig waren. Chapeau voor deze mannen, want de operations aan RTH waren echt top, ookal miste ze een operator. Ik heb de attractie al verschillende keren gedaan dat ze er met 3 stonden en dat het veel minder vlot ging.

Crazy2girlken
27-10-21, 21:02
Afgelopen zaterdag een dagje Plopsa gedaan, voornamelijk om de nieuwe coaster te testen.
Ik was best benieuwd daar de combinatie van spinning coaster mét inversies mét launch wel een unicum is, en kan niet zeggen dat ik teleurgesteld naar huis gekeerd ben.
Mijn verwachtingen lagen niet bijzonder hoog gespannen en ik had eigenlijk gedacht dat ik er zo groen als kermit de kikker uit ging komen, aangezien draaiende attracties en mijn maag gewoonlijk geen gelijkgestemden zijn. :p

We hebben hem uiteindelijk een keer of 5-6 gedaan, zowel overdag als 's avonds in het donker, mannekeslief, WAT EEN BAAN!
Proficiat Ride To Happiness, voor het eerst in 11 jaar, is een baan erin geslaagd mijn all time favorite nummer 1., Shambhala, van de troon te stoten!
Ik zou gelijk een funcard aangekocht hebben right then and there gewoon om die baan à volonté te kunnen berijden. Elke rit is anders met dank aan het spinning effect en de gewichtsverdeling die telkens anders is waardoor je geen enkele rit alle elementen in dezelfde richting meeneemt, waardoor de herhalingswaarde enorm groot blijft.

Ondanks Halloween night vielen de wachttijden doorgaans goed mee, met 20-40 minuutjes max. hebben we alles kunnen doen, behalve Heidi die de hele dag met een trotse 60-minuten queue slingerend tot voorbij het nieuwe Pizza Hut kraampje de kroon spande. We deden 1 poging om deze queue te trotseren en net toen kwam er plots geen trein de baan meer op na 25minuten wachten en kwamen de mannen van de technische dienst afgewandeld. Dan maar opgegeven en besloten deze voor een andere keer te houden, als we toch nog 40 minuten wachttijd voor de boeg hadden, dan verleenden we dat voorrecht liever aan RTH!

Overigens ook gelijk het (lunch)buffet in het Plopsa hotel getest, wat ik alleen maar kan aanraden. Veel keuze, goed verzorgd en vooral: vers! geen grootkeukenbrol zoals in de meeste Centerparcsparken (kan soms ook smaken, maar toch van een ander kaliber) maar echt verse worteltjes, vlees wordt op de grillplaat voor je gebakken door de kok, ...

Mijn wederhelft is niet bepaald pretparkzot, maar zei op een gegeven moment "weird, ik krijg plots Disney feels in Plopsa" en ik kan hem alleen maar bijtreden. Ze hebben een pracht van een coaster bij wat het park weer een stuk dagvullender maakt en zeker in combi met Plopsaqua begint het "resort" gevoel meer en meer op de voorgrond te treden. Ik weet nog dat ik bij de aankondiging van het Plopsa hotel zeer lacherig de opmerking maakte "wie gaat er daar nu zoveel meer voor betalen als er 5000 hotels in de buurt zijn die goedkoper zijn, voor toegang te hebben tot een park waar je op 5 uurtjes rond bent". Ik slik mijn woorden bij deze in en met een kleine buiging richting Verhulst kan ik bij deze beamen: IKKE, want wij gaan het deze zomer toch ook een nachtje testen me dunkt.
Ik kan inmiddels he-le-maal zien hoe dat Plopsa hotel dezelfde "pull" heeft op mensen als de Disney hotels dat bij Disney hebben. het totaalpakketje, het volledig onderdompelen in de sfeer en een 100% Plopsa ervaring die garant staat voor kwaliteit.

Ik heb in het verleden vaak zeer kritisch tegenover Plopsa gestaan en vond hen zo overroepen als maar kon, maar wat een reuzensprongen hebben ze daar in De Panne gemaakt op een paar jaar tijd zeg!

knessel
14-11-21, 14:36
Agelopen weekend ook de nieuwe coaster eens gaan uitproberen.
Na een valse start (halfuurtje aanschuiven, en dan de boodschap dat er een storing en evacuatie was), later op de dag toch een tweede keer gaan aanschuiven om een ritje in het schemerdonker te doen. Wachttijd liep toch op tot 45 min itt de 20 min in de app. Dus was het al echt donker tegen we aan de beurt waren.

Net zoals mijn voorgang(st)er hierboven zijn pukerides aan mij niet besteed, en ging ik toch met enig voorbehoud aanschuiven.

De theming en omgeving zijn niet op en top, maar naar Plopsa-normen toch een hele stap vooruit. Het ritje zelf...
Achterste coach van de trein genomen, en na het eerste inversiepuntje gaat het plots allemaal snel. Alhoewel de coach niet zo snel roteert als bvb Dwervelwind, is toch genoeg om de oriëntatie volledig te verliezen. Het was ondertussen donker, dus buiten de lichten in het park heb je geen referentie. Ook de tweede launch vond ik best fors, en het maakt het tweede deel toch net iets ruwer dan het eerste deel. Misschien ook omdat het al avond was ?

Voor mijn maatstaf toch net iets te intensief, maar ik was in tegenstelling tot ik verwachtte niet misselijk. Maar een tweede ritje zat er voor mij toch niet. De rest van het gezelschap was wel gebrand op een reride. En het zicht bedriegt inderdaad. Vanop de grond ziet het er allemaal heel sloom en traag uit, maar in de trein zelf is daar weinig van te merken.

Ook Heidi the ride 3x, 's morgens, in de namiddag en nog net voor 18.30 (want dan moet hij dicht). Ook hier een groot verschil tussen 's morgens en 's avonds. Kort en zalig baantje. Deze past naar mijn mening toch beter in het aanbod en de doelgroep van PDP tgo de nieuwe coaster. Ik kan mij voorstellen dat een 16-jarige toch snel rond is in PDP, zelfs met de herhalingswaarde van de nieuwe coaster.

Dus PDP, vul nog verder aan met enkele 'volwassen' attracties om alles completer te maken. Of zo'n shooter als foxdome in Fortfun, al dan niet in combinatie met een darkride, ...
En waarom niets om het omliggende panorama te benutten, zoals de terugkomst van een reuzenrad of panoramic-tower...

In elk geval, ondanks de drukte was alles prima geregeld, en hing er een relaxte sfeer in het park.

Earlyspencer
06-01-22, 11:53
Een nieuw jaar, een nieuw zaag-postje, alsof ik maar eens per jaar mijn ongenoegen eh ... ventilleer (!) ;)

Begin december 2021 was ik in een erg kalm PDP. De weinige bezoekers hadden toen weinig last van het later openen van de waterattracties en het rijden van quasi alle coaster-treinen aan 'Hollandse' capaciteit. Ik verklaar even dat geografisch adjectief.

Afgelopen zomer waren de meeste zitplaatsen op attracties in parken in NL maar half toegankelijk, vaak middels groene en rode markeringen. Dat was toen een compensatie voor het niet verplichten van mondmaskers. Was ik effe blij dat wij en den Duits dat strenger maar efficiënter aanpakten.

De invoering door PDP van deze 50% capaciteitsdaling, dateert volgens mij van voor de reeks kromme overlegcommittees. Ik weet niet of Plopsa als enig operationele winterspeler in België dit al vooraf had afgesproken met de overheid.

Begin december 2021 dacht ik nog "Wat wordt dit op drukke dagen in de Kerstvakantie?" Vandaag is zo'n drukke dag: 35 minuten van de afrit tot aan de parking, 15 minuten voor één van de slechts 4 bemande poortjes, Anubis, Happiness en de Flyer dicht "wegens meteorologische omstandigheden" en dan zijn van overheidswege nog het Plos van Bob (sic) en Majaland dicht.

Natuurlijk ziet het park dit ook liever anders en ik waardeer het dat ze 's winters open houden. Maar de waterattracties gaan pas om 13:00 open, dat zouden ze wel kunnen vervroegen om de enorme wachtrij bij o.a. Heidi te beperken. En mag ik met mijn complot-complex verdoken personeelsbeleid zien in het later openen van allerlei attracties, al zeker onder een stralend winterzonnetje?

PDP biedt nu tickets aan à 50%, alsof men de bezoeker wil compenseren met een lager aanbod aan rides. Het (on)gewenste gevolg van dit prijsbeleid is dat het natuurlijk nog langer wachten is bij de geopende attracties door de extra bezoekers.

Dit schrijven lucht meer op dan dat het opschuift. Ik schat zo'n 20 meter van de 150 in totaal. Ruim 60 minuten bijna neus aan neus met wildvreemden, om daar dan straks met een lege tussen-zitplaats 2 minuten mee te sjezen op een houten baantje in open lucht. Zelfs van mijn eigen kinderen wordt ik op de trein gesepareerd. Wien es ter ier de zot?

Metaltrol
06-01-22, 17:30
Man man man. Ik begrijp voorgaande verzuchtingen. Extra treinen om Nederlanders Antwerpen te laten overspoelen, overlegcomité beslist dat capaciteit op openbaar vervoer niet gehalveerd wordt maar hier moet wel op halve capaciteit gereden worden????
Zou volle capaciteit en beugels ontsmetten na iedere rit niet veiliger zijn? Iedereen staat hier maar met z'n handen aan een vochtig masker te prullen, masker naar benenden voor een slokje of snoepje, masker weer omhoog door aan het neusbeultje naar boven te trekken maar hé we staan wel veilig buiten in de kou en tijdens een gemaskerd openluchtritje aan 80km/h moet er een zitje tussen want virus deeltjes vliegen echt niet verder ??

Pretparkfreak7
07-01-22, 12:03
Dit schrijven lucht meer op dan dat het opschuift. Ik schat zo'n 20 meter van de 150 in totaal. Ruim 60 minuten bijna neus aan neus met wildvreemden, om daar dan straks met een lege tussen-zitplaats 2 minuten mee te sjezen op een houten baantje in open lucht. Zelfs van mijn eigen kinderen wordt ik op de trein gesepareerd. Wien es ter ier de zot?

Bezoekers kunnen doorgaans slecht om met ingewikkelde regels. Zelfs het 'telkens één bakje open laten'-principe wordt verbazend vaak niet begrepen. Zelfs als het vooraf wordt uitgelegd en de beugels van de open te laten rijen gesloten zijn. Ik begrijp dat je vanuit die optiek er niet voor kiest om met familie-bubbels te werken. Dat zou het lossen en laden van bezoekers gevoelig meer tijd laten innemen met een vrij beperkte winst in de capaciteit. Bovendien is de doorsnee parkmedewerker na twee weken horendol van die regeling voor de duizendste keer te moeten uitleggen, wat de klantvriendelijkheid wellicht niet ten goede komt.

Ik begrijp dus waarom men kiest voor een redelijk strikte halve capaciteit. Ik begrijp niet wat de meerwaarde er van is in het bestrijden van een pandemie, maar die discussie wordt niet gevoerd: de regeling is in voege, hoe voer je het dan uit.

ExpeditionGeForce
08-01-22, 20:12
Anubis, Happiness en de Flyer dicht "wegens meteorologische omstandigheden" en dan zijn van overheidswege nog het Plos van Bob (sic) en Majaland dicht.

Jij hebt nog 'geluk' gehad dat enkel die dingen gesloten waren. Toen ik vorige week was werd er in de namiddag besloten om de helft van de attracties te sluiten, ook wegens weersomstandigheden. Wij waren vlak na de middag aangekomen en zijn direct naar RTH gegaan waar de wachttijd slechts een kleine 10 minuten bedroeg. Direct erna opnieuw aangeschoven voor een tweede rit die we echter nooit zouden krijgen. We konden nog instappen, maar er was een klein probleempje met een van de beugels waardoor ze niet konden starten en we terug plaats moesten nemen in de wachtrij. De TD (die voor de verandering eens redelijk snel ter plaatse was) heeft het probleem opgelost (lees: de trein 2x leeg op manueel laten rijden), maar i.p.v. de baan terug te openen werd beslist om de wachtrij te evacueren wegens te veel wind. Ok, er was op die dag wel redelijk veel wind, maar tijdens die ene rit die ik wel kon doen had ik niet het gevoel dat de trein veel last had van de wind en dat de kans zeer klein was dat hij ergens zou stilvallen (ik heb al ritten gehad waar hij trager ging). Dan maar op zoek gegaan naar iets anders, maar 5 minuten later waren ook de meeste andere droge attracties waar ik voor naar Plopsa kom plots gesloten. Zelfs 'Kaatje zoekt eendje' moest sluiten. Degenen die wel open nog open waren, hadden mede dankzij de drukte en door het feit dat ze maar op halve capaciteit draaien een zeer lange wachtrij, waardoor we maar terug naar huis zijn gereden.

Voor degenen die nog van plan zijn om deze winter het park te bezoeken: je hebt de grootste kans dat alles open gaat zijn als aan volgende voorwaarden is voldaan:

- Er wordt max 4 Bft wind voorspeld
- Het wordt overdag minstens 7 °C (het moet volgens Plopsa 5 ° zijn, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen :) )
- Als je wil dat RTH, Anubis, ... al om 10u open zijn, dan moet het 's morgens ook al 5 °C zijn.

Als aan een of meerdere van deze voorwaarden niet voldaan is, dan zou ik een bezoek afraden en het indien mogelijk uitstellen naar een andere datum. Op hun website staat bij de faq dat ze attracties kunnen sluiten bij extreme weersomstandigheden, maar 5 °C noem ik geen extreme omstandigheden, zeker niet in de winter...

Earlyspencer
09-01-22, 20:56
Dan heb ik idd geluk gehad. 4 keer RTH bereden in de namiddag en mijn oudste zoon zelfs 5 keer. Dat ding reed aan volle capaciteit: twee treinen, alle stoelen mochten bezet worden en als derde man van ons trio ben ik geregeld op eigen initiatief en aanvraag naast een onbekende gaan zitten. Als abonnee moet ik eigenlijk niet te veel klagen na een minder dagje, dat kostte enkel maar de naft.

Maar ik verplaats me mentaal al eens in de occasionele bezoeker, iets wat wij allemaal geregeld zijn in buitenlandse parken. Dan zou ik me dik bekocht voelen en kan het park volgens mij niet al deze minpunten afwimpelen op de pandemie of het - zelfs warmer dan normale - weer van de afgelopen kerstvakantie. Misschien kampen ze met acuut personeelstekort waardoor attracties later of helemaal niet openen. De crowd-manager buiten bij Anubis hoorde ik met een collega in vlekkeloos Frans communiceren. Niks mis mee natuurlijk, zeker als je met behulp (buitenlands?) personeel attracties kan open houden.

Mijn advies aan allen die willen komen: Wees niet te vroeg present. Okee, kort na 10 uur kan je misschien snel Heidi en of Draak doen, maar veel soeps is er tot 13:00 niet open. Dan kom je beter tegen de namiddag, al illustreert bovenstaande post dat dit geen garantie is op een attractie-rit-rijk dagje. Mijn advies aan allen die niet willen komen: ...

traveler
10-01-22, 13:49
Voor degenen die nog van plan zijn om deze winter het park te bezoeken: je hebt de grootste kans dat alles open gaat zijn als aan volgende voorwaarden is voldaan:

- Er wordt max 4 Bft wind voorspeld
- Het wordt overdag minstens 7 °C (het moet volgens Plopsa 5 ° zijn, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen :) )
- Als je wil dat RTH, Anubis, ... al om 10u open zijn, dan moet het 's morgens ook al 5 °C zijn.

Als aan een of meerdere van deze voorwaarden niet voldaan is, dan zou ik een bezoek afraden en het indien mogelijk uitstellen naar een andere datum. Op hun website staat bij de faq dat ze attracties kunnen sluiten bij extreme weersomstandigheden, maar 5 °C noem ik geen extreme omstandigheden, zeker niet in de winter...

5°c is inderdaad niet echt koud ok het is vaak wat warmer aan de zee dan het binnenland. Als je even gaat kijken bij het KMI zie je dat de gemiddelde temperatuur voor België in december 5,6°c is een voor de kust 5,9°c. ga je dan even verder naar januari vind je 3°c als gemiddelde. ik weet dat je deze data niet zomaar mag combineren maar je kan wel aannemen dat het gemiddelde voor de kerstvakantie onder de 5°c zal liggen en dus absoluut niet extreem te noemen is eerder de norm.

En dan de wind (ik had het geluk blijkbaar om op een relatief windstille dag te komen.). gemiddeld is dit aan de Belgische kust 2 beaufort (7-8km/H om precies te zijn). De zomer is over het algemeen vrij windstil de lente en herfst daar en tegen niet zo. het lijkt me zeer raar om een nieuwe attractie te hebben die de normale omstandigheden niet aan kan.

Earlyspencer
12-01-22, 12:04
De CEO vindt het zelf ook niet te koud volgens dit artikel (Bron NB 12 jan. 2022).

https://i.imgur.com/r7XPSlS.jpg

Mijn vermoeden van personeels-schaarste - eerder dan personeelsbezuiniging - als mogelijke reden voor het later of niet openen van bepaalde attracties, is hiermee dus nog niet weggeëbt ...

traveler
14-01-22, 10:09
Het laat hun wel toe om vast personeel aan te nemen hetgeen in theorie een grotere efficiëntie met zich me brengt. Iedere attractie heeft zijn eigenaardigheden al was het maar hoe de mensen doen als ze in/uit stappen. Aan de andere kant de toppers zijn bijna allemaal buiten hetgeen een winteropening toch moeilijker maakt. let op het is kouder in jan/feb dan eind december.

Hopelijk zijn de volgende uitbreidingen/ vernieuwingen indoor om de strategie goed uit te werken.

Pretparkfreak7
14-01-22, 12:43
Als Plopsa gokt dat erg lage temperaturen in toekomstige winters een zeldzaamheid zullen zijn, slagen ze twee vliegen in één klap. Winteropening zónder extra kosten. Wanneer hun winteropening echter de kwalijke reputatie krijgt van een park waarvan het meerendeel van de hoofdattracties eruit ligt lijkt me dat geen al te best effect te hebben op de mond aan mond reclame. Dan druk ik me nog voorzichtig uit. :p



Mijn vermoeden van personeels-schaarste - eerder dan personeelsbezuiniging - als mogelijke reden voor het later of niet openen van bepaalde attracties, is hiermee dus nog niet weggeëbt ...

Personeel dat later ingezet wordt, kan natuurlijk wel een bezuiniging zijn: dat personeel is er immers wel, maar het wordt selectiever ingezet. Het wel niet altijd zo dat personeel voor dino splash dan 's ochtends wordt ingezet bij ticketcontrole. Daar zou steviger bezuinigd kunnen worden. Als je de attracties aan de achterkant van het park pas later laat openen moet je je techniekers ook minder uren betalen, dan wanneer ze alles voor parkopening moeten nagekeken hebben. Da's ook een bezuiniging op personeelskosten.

Persoonlijk vind het vroeger sluiten en later openen van je park naar je bezoekers toe een eerlijkere vorm van bezuiniging.

coasterfrenzy
17-01-22, 19:22
Persoonlijk vind het vroeger sluiten en later openen van je park naar je bezoekers toe een eerlijkere vorm van bezuiniging.

Maar dan gaat dat publiek zich weer belazerd voelen, want ze betalen even veel inkom als de anderen, maar krijgen minder tijd daarvoor.

Natuurlijk kun je nu wel zeggen dat ze alsnog meer kunnen doen vanwege de lagere drukte, maar dat is voor de meesten van hun juist de reden om te kiezen voor zo'n dag. Er zijn mensen die er zelfs vrij voor nemen zodat ze buiten de drukt zitten.

Ik denk dat op rustige dagen een wisselschema hanteren nog het handigste is.. één setje personeel dat om-en-om twee (of zelfs drie) verschillende attracties bedient. Kun je toch alle attracties (vaak) doen, heb je de volledige tijd, en maar helft personeel nodig. Uiteraard moet je als park dan wel zorgen dat de wisselshiften logisch zijn. Bijvoorbeeld kun je wisselen tussen Anubis en Happyride. Het is niet handig om beiden tegelijk open/dicht te hebben. Hetzelfde zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen voor de Flume en de Supersplash.

Earlyspencer
17-01-22, 21:58
Om-en-om werkt volgens mij enkel bij attracties waar je maar 1 personeelslid bij nodig hebt. Dat zijn dan meestal simpele kinder-attracties of zo'n slinger-ding van Coevorden en Antwerpen. In BJL werkt een om-en-om heel het seizoen perfect bij de kinder-attracties Rode Baron en aanverwanten. Maar de attracties in Kinderland werden ook al pre-corona veel te ondermaats bediend. Ik denk dat om-en-om ook wel zou werken in de Walibi-parken bij die (ex-)Skunx-dingetjes. Natuurlijk is PDP een ander verhaal, want daar vormen de kleine kinderen een groter doelpubliek.

Om-en-om werkt volgens mij in geen enkel park bij grote rides die meer personeel en meer testritten vereisen en die meer stroringgevoelig lijken. Dan vind ik het later openen van waterattracties buiten de zomermaanden organisatorisch meer logisch en minder klantonvriendelijk. PDP maakt volgens mij dat seizoens-onderscheid niet of onvoldoende. En om even 100% on-topic te gaan: paradepaardje RTH om-en-om laten rijden met Anubis zou toch wel een vorm van gezichtsverlies zijn. Want hoewel de meerderheid van de PDP-bezoekers niet de intentie heeft om een happy rit te maken, is het wel voor iedere bezoeker en dit vanuit meerdere standpunten een dynamische oog-trekker.

Een top-park vraagt zich niet al te opvallend voor de bezoekers af hoe men op kalme dagen kan bezuinigen. Top-parken creëren wel een strategie om meer drukke dagen te hebben en om de bezoeker ook dan een gevulde dag te laten beleven. Extra show-entertainment en investeren in nieuwe attracties met focus op capaciteit lijken me dan de juiste ingrediënten. Dat hoeven niet altijd mega-attracties te zijn, denk b.v. aan extra treinen, instappen en uitstappen op verschillende plaatsen in het station, een doordacht opbergsysteem voor tassen, ...

Van ticketprijs-diversiteit ben ik minder fan, al heb ik daar wel al vaker mijn voordeel dan mijn nadeel mee gedaan. Het is een beetje oneerlijk t.a.v. mensen die niet anders kunnen dan een op een drukke dag komen, dat zijn dan vaak gezinnen met schoolgaande kinderen. Mensen die een dag verlof nemen om dan een kalme en goed gevulde pretpark-dag te hebben, daar heb ik nog nooit eerder aan gedacht. Het zal wel een beroepsafwijking van mij zijn. Al geef ik toe dat het moment van een parkbezoek voor mij soms even belangrijk als de locatie, m.a.w. het pretpark in kwestie. Ik heb ook weinig affiniteit met (volwassen, kinderloze) mensen die steen en been klagen over drukte in de Efteling, terwijl dat park normaal 365/jaar geopend is. Dan moet je toch wel ergens een gaatje vinden.

Laat me positief eindigen: bij gebrek aan eigen Efteling of PHL zijn de meeste Belgen weinig vertrouwd met pretparken bezoeken buiten de topperiodes zoals het paasweekend, de lange mei-weekends, de zomer en de herfstvakantie. Het is aan te moedigen dat PDP op dat gebied een trendbreker en trendsetter is, na eerder falende pogingen van Bellewaerde (en Walibi?).

coasterfrenzy
18-01-22, 12:31
Om-en-om werkt volgens mij enkel bij attracties waar je maar 1 personeelslid bij nodig hebt. Dat zijn dan meestal simpele kinder-attracties of zo'n slinger-ding van Coevorden en Antwerpen. In BJL werkt een om-en-om heel het seizoen perfect bij de kinder-attracties Rode Baron en aanverwanten. Maar de attracties in Kinderland werden ook al pre-corona veel te ondermaats bediend. Ik denk dat om-en-om ook wel zou werken in de Walibi-parken bij die (ex-)Skunx-dingetjes. Natuurlijk is PDP een ander verhaal, want daar vormen de kleine kinderen een groter doelpubliek.

Om-en-om werkt volgens mij in geen enkel park bij grote rides die meer personeel en meer testritten vereisen en die meer stroringgevoelig lijken. Dan vind ik het later openen van waterattracties buiten de zomermaanden organisatorisch meer logisch en minder klantonvriendelijk. PDP maakt volgens mij dat seizoens-onderscheid niet of onvoldoende. En om even 100% on-topic te gaan: paradepaardje RTH om-en-om laten rijden met Anubis zou toch wel een vorm van gezichtsverlies zijn. Want hoewel de meerderheid van de PDP-bezoekers niet de intentie heeft om een happy rit te maken, is het wel voor iedere bezoeker en dit vanuit meerdere standpunten een dynamische oog-trekker.


Een team dat RTH kan bedienen, kan ook getraind zijn om Anubis te bedienen. Daar hoeft geen verschil in te zitten. Testritten zijn na een pauze van een uur ook niet nodig. Storingsgevoeligheid is volstrekt irrelevant in dit verhaal, gezien storingen altijd met alle attracties kunnen optreden en daarvoor de TD moet komen opdraven, die sowieso een hele dag aanwezig moet zijn. Maar juist door om-en-om te draaien kun je ook die TD een lagere last geven. Kans op een storing is per attractie immers 50% kleiner, aangezien ze in principe maar 50% van de tijd draaien. Extra voordeel: Als attractie A toch in storing geraakt, kun je onmiddellijk attractie B openen, ook al is deze nog niet aan de beurt. Waardoor je in principe een meer consequent aanbod hebt dan wanneer een attractie in storing valt tijdens een "normale" dag.

Gezichtsverlies voor RTH kan ik wel in komen als het je grote nieuwigheid is. Maar dat duurt ook geen eeuwigheid. Als het nieuwe er af is (na een seizoen of 2) is er geen bezwaar tegen dit te doen.

Pretparkfreak7
18-01-22, 14:47
Nu voel ik me bij attracties die om beurten draaien doorgaans nog meer bekocht, dan bij parken die om 17u sluiten in plaats van om 18u. Voor kleine draaimolentjes is dat al een beetje triest, maar het moment dat ze alternerend hun topachtbanen moeten openen krijg je toch écht geen goede indruk van dat park?

Los van het feit dat het mogelijk is, is dat toch een zuiver theoretisch idee? Ze gaan dat in de praktijk nooit doen.

ExpeditionGeForce
19-01-22, 12:52
Afgelopen zondag heb ik het park nog eens bezocht in de hoop om mijn dagrecord aantal rondjes RTH nog wat bij te stellen. Tijdens het bezoek heb ik iets bijzonders meegemaakt dat niet elke dag gebeurt. Bij aankomst zag het er uit dat de kans vrij groot zou zijn dat ik mijn record zou kunnen bijstellen, want er stond geen wachtrij en er werd met 2 treinen gereden. Het was er zo kalm dat je altijd kon blijven zitten. Alles verliep perfect volgens plan, totdat de trein bij rit 9 besliste om stil te vallen op de 2e launch...
Na een ongeveer kwartier stil te staan op de 2e launch kwam iemand zeggen dat de trein gingen herstarten (eerst rustig terug achteruit lanceren om snelheid te maken en dan vol gas terug vooruit). 5 minuten later kwam dezelfde man zeggen dat het niet lukte om de trein in beweging te krijgen en men zou overgaan tot evacuatie. Zo gezegd, zo gedaan en 30 minuten nadat de trein stilviel stond ik eindelijk weer op mijn eigen voeten in het park. Tijdens dit voorval heb ik natuurlijk ook enkele foto's genomen:

https://i.imgur.com/qyBASiJ.png

https://i.imgur.com/lgmuCjh.png

https://i.imgur.com/4MrhbsX.png

https://i.imgur.com/JeZWGlR.png

https://i.imgur.com/YuvEY0s.png

https://i.imgur.com/Ux9Y60R.png

Uiteindelijk heeft het meer dan drie uur geduurd voordat ze de trein daar weg gekregen hebben. Rond 17u heeft de TD de baan vrijgegeven en is hij terug open gaan. Mijn persoonlijk record verbreken zat er helaas niet meer in, maar ik ben nu wel een unieke ervaring rijker, dus mij hoor je absoluut niet klagen.

Een ander opmerkelijk beeld dat we voorheen nog niet al te vaak gezien hebben, maar dat we nu ze jaarrond open zijn wel meer gaan zien zijn attracties die in onderhoud zijn. Afgelopen weekend stond het bassin van de Supersplash droog (terwijl de rest van de vijver wel nog gevuld is):

https://i.imgur.com/XDWVwZ1.png

https://i.imgur.com/CmpE0lQ.png

https://i.imgur.com/D3XDdb9.png

Crazy2girlken
31-01-22, 16:11
Onder het thema "nuttige weetjes": zonet gezien dat de consumptiecheques van Edenred aanvaard worden bij alle horecapunten in PDP (m.u.z van het Plopsa Hotel). Geen idee of dit voor Sodexo ook het geval is, maar ik deel het alvast even mee voor de mede gelukkigen die consumptiecheques toebedeeld kregen en een tripje richting De Panne in het verschiet hebben. :)

Rickie97
31-01-22, 17:33
Onder het thema "nuttige weetjes": zonet gezien dat de consumptiecheques van Edenred aanvaard worden bij alle horecapunten in PDP (m.u.z van het Plopsa Hotel). Geen idee of dit voor Sodexo ook het geval is, maar ik deel het alvast even mee voor de mede gelukkigen die consumptiecheques toebedeeld kregen en een tripje richting De Panne in het verschiet hebben. :)

Als ze nog niet op zijn... Ik had er ook, maar bij Sodexo worden consumptiecheques om een of andere bizarre reden ook in supermarkten aanvaard. En sterker nog, je kunt dan zelfs niet meer met je eco- of maaltijdcheques betalen als je consumptiesaldo nog niet op is (omdat daar een eerdere vervaldatum opstaat). Zelfs al drukt de kassier(ster) uitdrukkelijk op Lunch (of Eco) Pass schakelt het systeem automatisch naar de Consumption Pass. En dit alles voor het gemak van de gebruiker natuurlijk hé...

En dan sta je in een meubelwinkel, elektronicazaak, ... waar je dus niet met maaltijdcheques kunt betalen en je consumptiecheques zijn al op. Eerst moeten die winkels verplicht sluiten en de supermarkten zien profiteren van de coronacrisis, en nu gaan de supermarkten nog een tweede keer met "hun" geld lopen. Ik vind het schandalig.

Om ontopic te blijven, zo verliest PDP dus ook weer, met die consumptiecheque ben je al sneller geneigd om jezelf iets extra te kopen dat je anders niet zou kopen (tenminste, dat is toch exact waar hij voor bedoeld is), maar als bij iedereen de supermarkt er al mee gaan lopen is gaan ze er in PDP ook niet meer veel profijt aan hebben...

Gelukkig aanvaarden ze als ik het goed heb ook nog steeds maaltijdcheques. :p Is de consumptiepas ook geldig in souvenirshops? Het lijkt mij eigenlijk vooral daar waar ze er profijt mee zouden kunnen doen, dat mensen sneller iets zouden kopen wat ze anders niet zouden doen (tenzij iemand bij het eten beslist een extra dessert te nemen ofzo) :)

Crazy2girlken
01-02-22, 10:01
Als ze nog niet op zijn... Ik had er ook, maar bij Sodexo worden consumptiecheques om een of andere bizarre reden ook in supermarkten aanvaard. En sterker nog, je kunt dan zelfs niet meer met je eco- of maaltijdcheques betalen als je consumptiesaldo nog niet op is (omdat daar een eerdere vervaldatum opstaat). Zelfs al drukt de kassier(ster) uitdrukkelijk op Lunch (of Eco) Pass schakelt het systeem automatisch naar de Consumption Pass. En dit alles voor het gemak van de gebruiker natuurlijk hé...

En dan sta je in een meubelwinkel, elektronicazaak, ... waar je dus niet met maaltijdcheques kunt betalen en je consumptiecheques zijn al op. Eerst moeten die winkels verplicht sluiten en de supermarkten zien profiteren van de coronacrisis, en nu gaan de supermarkten nog een tweede keer met "hun" geld lopen. Ik vind het schandalig.

Om ontopic te blijven, zo verliest PDP dus ook weer, met die consumptiecheque ben je al sneller geneigd om jezelf iets extra te kopen dat je anders niet zou kopen (tenminste, dat is toch exact waar hij voor bedoeld is), maar als bij iedereen de supermarkt er al mee gaan lopen is gaan ze er in PDP ook niet meer veel profijt aan hebben...

Gelukkig aanvaarden ze als ik het goed heb ook nog steeds maaltijdcheques. :p Is de consumptiepas ook geldig in souvenirshops? Het lijkt mij eigenlijk vooral daar waar ze er profijt mee zouden kunnen doen, dat mensen sneller iets zouden kopen wat ze anders niet zouden doen (tenzij iemand bij het eten beslist een extra dessert te nemen ofzo) :)

Wij zijn een tijd geleden overgeschakeld op Edenred vanwege dus inderdaad zulke praktijken bij Sodexo. Werkgever had na maanden klachten helemaal genoeg ervan. Ook problemen met MC's die steeds te laat gestort werden en op random data, waardoor collega's en ikzelf al wel eens in de supermarkt aan de kassa stonden - in de veronderstelling dat ze 3 dagen geleden zoals hoorde gestort waren - met een "ontoereikend saldo".
Onze consumptiecheques, ecocheques en ook de "tickets compliments" kunnen wij gewoon zelf uit kiezen aan de kassa welke we als betaalmiddel gebruiken. Dus wij hebben ze totnogtoe opgespaard met het idee ze in de zomer tijdens ons verblijf aan zee te gebruiken in de 101 resto's en brasseries waar je ze kan inruilen, en daarbij dan tot de conclusie gekomen dat ze ook in PDP aanvaard worden.
Tot nu toe enkel horecapunten gezien in de lijst, geen (souvenir)winkels en ook de kassas zelf voor tickets gaat niet lukken vrees ik.

tpvfan
19-02-22, 18:55
9 mensen zitten op dit moment vast in "Ride to happiness"

https://www.hln.be/de-panne/zeven-mensen-zitten-al-uur-vast-op-ruim-30-meter-hoogte-in-achtbaan-plopsaland-reddingsactie-bezig~a5f789cc/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220219_96370799

Update 19/2, 23u30:
Na meer dan 5u zijn ze allemaal veilig geëvacueerd. Ze zijn allemaal veilig en wel, maar toch voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht.

Hopelijk krijgen ze ter compensatie toch iets meer dan een simpel kortingsbonnetje van €5 voor in de shop... .

Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak.

Ik stel mij de vraag of een park als Plopsaland niet standaard over zo'n kraan moet beschikken of op zijn minst altijd zo'n kraan ter beschikking moet hebben via een partner in de nabije omgeving? Voor zover ik het kon volgen heeft m'n toch makkelijk 2 à 3 uur moeten wachten daarop.
Dat lijkt me toch wel niet oké. Dat een coaster vastloopt, daar kan je denk ik weinig aan doen als je werkt volgens het boekje, maar je kan wel controle hebben over een draaiboek met verschillende scenario's van evacuatie en u daarop altijd voorbereid weten. Mij lijkt er op dat vlak best wel wat nutteloze tijd verloren.

knessel
19-02-22, 19:57
man, man, dat wil je toch niet gedroomd hebben. Een stormpje uitzitten hoog in de lucht.

Polletje
20-02-22, 09:26
Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak. Het stormpje van gisteren was wel al begonnen rond 16u30 met af en toe een redelijke rukwind en een regenvlaag ... Volgens hun boekje mocht de coaster blijven draaien, zei men in het late journaal. Maar ik vraag me af hoe ze dat "meten"? Kan 1 erger rukwindje de coaster al doen vastlopen?

coasterfrenzy
20-02-22, 12:43
Ben wel eens benieuwd naar de oorzaak. Het stormpje van gisteren was wel al begonnen rond 16u30 met af en toe een redelijke rukwind en een regenvlaag ... Volgens hun boekje mocht de coaster blijven draaien, zei men in het late journaal. Maar ik vraag me af hoe ze dat "meten"? Kan 1 erger rukwindje de coaster al doen vastlopen?

Moeilijk te zeggen. Dit model is natuurlijk amper gestroomlijnd, waardoor wind meer effect heeft dan bijvoorbeeld op een gestroomlijnde non-spinning coaster. Maar hoe dan ook: Het is behoorlijk sterk dat de baan net op dat punt vast loopt. Het toont wel een beetje aan waarom de meeste launch coasters meteen naar het hoogste punt gaan en van daaruit werken alsof er vanaf dat hoogste punt een first drop is. Als het dan mis loopt blijft de baan in een dal staan, wat makkelijker te evacueren is. Ik meen me te herinneren dat Superman the Ride (nu Express) in Walibi (NL) in het begin ook wel eens bleef hangen tussen de 2 hoogste punten na de launch in. Al was dat volgens mij met testritten zonder volk. Zowel Express als Happyride lanceren niet naar het eerste hoogste punt toe, maar naar het tweede.

Bij bijvoorbeeld Juvelen zie je ook dat het hoogste punt zowat aan het einde zit, waardoor er standaard een machine naast de baan staat om de trein er overheen te trekken als hij het niet haalt.

Natuurlijk is een design dat uit gaat van een "first Drop" na de launch ook niet failsafe. Vooral bij oudere banen zie je dat een trein vaak blijft hangen als deze leeg en koud (bij testritten) door de baan gestuurd wordt. Echter hebben moderne designs daar weinig last van doordat hier vaak aan gedacht wordt in de layout en berekening nauwkeurig kunnen zijn om dit te voorkomen. Dezelfde berekeningen die ook bepalen wanneer een achtbaan dicht moet, of open mag blijven.