PDA

Bekijk Volledige Versie : Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?



Pagina's : 1 [2]

Pretparkfreak7
20-08-20, 13:45
Als iedereen braaf een mondmasker opzet kunnen afstandsregels in attracties wat mij betreft de vuilbak in. In vliegtuigen zit je toch aanzienlijk langer met wildvreemden bij mekaar, dan moeten die enkele minuutjes op een attractie toch ook te doen zijn.
In mijn ervaring respecteren mensen makkelijk afstand als ze aansluiten op een rij die dat al doet. Het wordt vooral moeilijker als je aansluit op een bewegende rij omdat er net een deel bezoekers in de attractie werd toegelaten of wanneer er veel grote groepen in de rij staan die bijgevolg onderling geen afstand hoeven te houden. In plopsaland doen bezoekers grosso modo wel hun best om zich er aan te houden.

coasterfrenzy
20-08-20, 16:14
afstand lijkt vooralsnog nogthans veel belangrijker te zijn dan zo'n masker. Natuurlijk: Masker werkt, maar afstand werkt nog beter. Ik snap best dat veel mensen er met hun hoofd niet bij kunnen dat vliegen al zo snel toegelaten werd. Zeker terwijl "gewoon" openbaar vervoer wél nog verboden was. Daar zit behoorlijk wat vriendjespolitiek en/of politieke spelletjes achter (bij sommige pretparken ook denk ik), in plaats van dat er "gezond" verstand (pun intended) achter zit.

JeffreyDC
20-08-20, 21:44
Vandaag dus naar Plopsaland geweest. Het park is een voorbeeld van hoe het moet. Bij alle attracties handgels, goede markeringen (er was een personeelslid zelfs enkele markeringen aan het herspuiten), stewards die rondliepen. Helaas toch weer enkel keren mensen moeten aanspreken om afstand te houden. Het viel zeer goed mee, maar toch. Soms was een kwade blik al genoeg. Hoe kan het nu eigenlijk zo moeilijk zijn om dit na te leven! Het moet wel gezegd worden dat de vakken soms wel erg krap zijn zoals bij Heidi. Wij waren met vier en dan stond er wel snel iemand buiten het vak. Regelmatig was er een aankondiging van de coronamaatregelen te horen.
De Supersplash lag er even uit waardoor het wat aanschuiven was bij de dinosplash. Voor de rest viel het aanschuiven wel mee.
Wat me opviel was het feit dat zowel bij Viktor's race als de Draak er maar één rondje werd gemaakt. Dit tot mijn kleine achtbaanfreak in wording.
Ik heb genoten van het dagje Plopsaland. De mensen volgen toch wel redelijk goed regels als moesten we het bij sommigen ze terug wat opfrissen. We mogen blij zijn dat we weer naar de parken kunnen, maar hier tegenover staat dat we de regels wel moeten respecteren. Zelf ben ik een regelmens en vind ik dat regels moeten opgevolgd worden. Ofwel volg je ze ofwel niet. Er zit daar geen marge op. Ik heb gelukkig bitterweinig mensen gezien die hun neus uit hun masker lieten. Dat durft nog wel eens gebeuren. Eén franstalige man heb ik hierop aangesproken. Eén secondje werk en de wereld zag er weer beter uit. Bij Heidi was er hierover een klein dispuut met de operator. Hij had iemand op de camerabeelden betrapt waarvan z'n neus tot tweemaal toe uit z'n masker hing. Hij werd hierop kordaat aangesproken en medegedeeld dat hij de volgende keer het park mocht verlaten. Zo hoort het te zijn.
Plopsaland en Bobbejaanland zijn toch wel voorbeelden van hoe het moet in Coronatijden.

simon
21-08-20, 09:44
Amai, opvallend hoe goed Bobbejaanland dit jaar scoort! Ik heb quasi nog geen negatieve comments gelezen dit jaar :)

Maar inderdaad, ik heb ook de indruk dat de regels (en de opvolging ervan) in onze Belgische parken echt goed zit. En de weinige bezoekjes die ik nog maar bracht dit jaar gaven mij ook wel een geruststellend gevoel. Overal vond ik het er een aangename drukte, zonder te kalm of te druk te zijn. Een echt rampjaar zal het dus volgens mij niet meteen worden, maar wel een pagina om snel om te draaien.

Earlyspencer
01-10-20, 06:25
Den Duits heeft heel België als risicogebied bestempeld (oranje). Als ik de Duitse info lees over inreizen, zou dit betekenen dat een negatieve covidtest van max 48 uur vereist is. Iemand ervaring of een meer klare kijk hierop?

Voorlopig lees ik nog niets over een vereiste test voor inkom in bepaalde Duitse pretparken.

coasterfrenzy
01-10-20, 11:24
Den Duits heeft heel België als risicogebied bestempeld (oranje). Als ik de Duitse info lees over inreizen, zou dit betekenen dat een negatieve covidtest van max 48 uur vereist is. Iemand ervaring of een meer klare kijk hierop?

Voorlopig lees ik nog niets over een vereiste test voor inkom in bepaalde Duitse pretparken.

Nederland heeft Hetzelfde gedaan. Betekent dus ook 10 dagen quarantaine voor wie in België is gewest.

Wat betreft je vraag: Hoe denk je een Duits pretpark binnen te komen als je feitelijk Duitsland niet eens in mag?

Ik denk niet dat de meeste parken er effectief op zullen controleren (tenzij je wellicht een hotel boekt). Maar ik denk wel dat autoriteiten extra aandacht zullen besteden aan auto's met een Belgische kentekenplaat.

siroccofreakske
01-10-20, 12:14
Mijn broer is naar Duitsland geweest toen er voor de provincie Antwerpen (waar wij wonen) en Brussel dezelfde regel bestond. Zij hadden effectief een negatieve test op zak, maar zijn nergens gecontroleerd.

Los daarvan zou ik het zelf nooit doen om eerlijk te zijn, zoveel miserie en gedoe voor een pretparkbezoek, dan hoeft het voor mij niet meer... Zo'n test kost bovendien ook best wel wat geld, dacht ik? Is dat niet iets van een € 40 ofzo? Dan betaal je eigenlijk 2x toegang... :)

Rein
23-10-20, 12:21
Onverwacht einde van het seizoen:
- Bellewaerde (https://www.bellewaerde.be/nl): graag zien we elkaar terug in april 2021.
- Bobbejaanland (https://www.bobbejaanland.be/): Bobbejaanland sluit vroeger dan voorzien.
- Walibi Belgium (https://www.walibi.be/nl): we kijken uit naar 2021 om je terug te zien.

Voorlopig gesloten:
- Boudewijn Seapark (https://www.boudewijnseapark.be/): is tijdelijk gesloten.
- Plopsacoo (https://www.plopsacoo.be/nl/vragen-en-antwoorden-over-jouw-reservatie-ticket-abonnement-1): het park is momenteel gesloten.
- Plopsa Indoor Hasselt (https://www.plopsaindoorhasselt.be/nl/vragen-en-antwoorden-over-jouw-reservatie-ticket-abonnement-0): het park is momenteel gesloten
- Plopsaland De Panne (https://www.plopsalanddepanne.be/nl/vragen-en-antwoorden-over-jouw-reservatie-ticket-abonnement): het park is momenteel gesloten. Waterpark Plopsaqua De Panne is wel nog geopend.

Zeuske83
26-10-20, 13:14
Aqualibi is dicht tot 19/11. De Waalse regering heeft het vrijdag beslist.

Phadd-F
27-10-20, 20:40
En vanaf vrijdag 18u moeten ook in Nederlandstalig België de zwembaden sluiten. Dierentuinen mogen wel nog open blijven.

Zeuske83
28-10-20, 08:58
ik denk op de topicvraag dat we daar een antwoord kunnen op geven.

ja het was een rampjaar, sommige parken hebben mirmarden verloren (looking at u dinseyland)
Sommige parken hadden waarschijnlijk hadden hum jaar anders voorgestel (Rulantica, Walibi, bellewearde, en alle andere parken die iets nieuws openden.

Nu met deze maatregelen begrijp ik het niet. Waarom moesten pretparken per direct toe en restaurant mochten nog één weekend openblijven?
En nu ook bioscopen en zwembaden mogen nog openblijven tot vrijdag 18uur? dat is niet logisch? en de zoo mogen ook nog openblijven(goed voor hem e versta mij niet verkeerd) maar wat is het verschil tussen een petpark en een zoo?
Want die uitleg klopt niet van die prof (KU leuvenà die zegt in een pretpark zit je in een attractie die je vast houd en anderen kunnen ook dat vasthouden en jij zet het virus verder zo. in de zoo niet. maar daar komen ook veel mensen samen en ze proberen dat te vermeden door die maatregelen

ja ik kan nog zolang doorgaan als ik wil maar ja.

We moeten erdoen en met zen allen. één troost misschien: Zonder corona hadden we misschien niet het liedje gehad van Europapark,
(feel free).

Op naar een beter jaar 2021 maar ik zie het niet gebeurden.

Hou jullie gezond en blijf veilig.

knessel
28-10-20, 12:39
moeilijke discussie, en die verschillen van land tot land....
De Efteling is volgende week open, dus alle Belgen naar daar? Heeft er iemand plannen om te gaan, of verwacht je dat ook in Nederland de parken terug op slot gaan ?

siroccofreakske
28-10-20, 12:46
Naar de Efteling gaan is voor Belgen niet toegestaan. Nederland legt een quarantaine op voor mensen die uit België komen. Daarbovenop is Noord-Brabant ook voor België rode zone, waardoor je op basis van de antwoorden op je vragen bij de verplichte test bij terugkomst al dan niet in quarantaine zal moeten bij terugkomst.

Iedereen is natuurlijk vrij om zijn voeten te vegen aan deze regels. Als we dat massaal doen, kunnen we misschien onze titel van "Beste Coronaland van Europa" zo lang mogelijk behouden...

knessel
28-10-20, 13:00
Dat wist ik niet, veel officiële communicatie is daar niet over. Ook op de website van de Efteling zie ik weinig ontrading voor ons Belgen...

Phadd-F
28-10-20, 13:08
Dat wist ik niet, veel officiële communicatie is daar niet over. Ook op de website van de Efteling zie ik weinig ontrading voor ons Belgen...


Zelf gaan ze dat natuurlijk niet doen, en er valt ook al veel te zeggen over hoe 'serieus' Efteling corona aanpakt. Maar als je naar het buitenland wilt deze tijden check je best de reisadviezen van Buitenlandse zaken (https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen).

siroccofreakske
28-10-20, 13:32
Dat wist ik niet, veel officiële communicatie is daar niet over. Ook op de website van de Efteling zie ik weinig ontrading voor ons Belgen...

Ik bedoelde het ook zeker niet als een persoonlijke aanval hoor, ook al kan het gefrustreerde tweede deel van m'n post misschien zo overkomen. Mijn excuses als dat zo aanvoelde.


Zelf gaan ze dat natuurlijk niet doen, en er valt ook al veel te zeggen over hoe 'serieus' Efteling corona aanpakt. Maar als je naar het buitenland wilt deze tijden check je best de reisadviezen van Buitenlandse zaken (https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen).

Efteling is het enige park dat ik sinds de uitbraak van Corona bezocht heb, dus ik kan niet echt vergelijken met andere parken, maar ik had toch wel het gevoel dat de maatregelen in de Efteling behoorlijk goed genomen waren.

Dat ze klanten niet 'wegjagen', kan ik van een commercieel bedrijf op zich ook wel begrijpen. Je wil natuurlijk proberen om je verlies te beperken (hopelijk op een verantwoorde manier). Bovendien is het ook voor de Efteling (of eender welk park) niet evident om alle maatregelen van alle landen altijd up-to-date te hebben op je website. Wat vandaag nog mag, mag morgen misschien niet meer. Voor het geven van mogelijk foute info, wil je volgens mij als bedrijf niet met de vinger gewezen worden.

wimvg
28-10-20, 14:09
even copy-paste van de website van buitenlandse zaken: (vette tekst heb ik zelf vet gemaakt).
mijn conclusie: je kan niet zomaar een dagje naar een Nederlands pretpark.

Toerisme:

Alle niet-noodzakelijke reizen naar Nederland worden sterk ontraden.
Alle reizigers afkomstig uit België moeten na binnenkomst in Nederland 10 dagen in (thuis)quarantaine gaan. Vanuit België naar Nederland reizen om te feesten, boodschappen te doen of een dagje uit is dus niet mogelijk.

coaso
28-10-20, 17:20
Ten opzichte van de Nederlandse parken hebben de Belgische parken een veel korter seizoen gekend (opening pas juli, vroegtijdig verplichte sluiting). Voor hen zal het een groter rampjaar zijn dan voor de Nederlandse parken.

Zelf ben ik gedurende corona één keer in Toverland geweest op een rustige dag, en verschillende keren in Bobbejaanland (waarvan 2 dagen met Halloween). Het was altijd heel aangenaam bij beiden, maar ik vind wel dat Bobbejaanland de betere corona-aanpak had op vlak van organisatie, controle, ontsmettingspunten en hoeveelheid bezoekers. Ik heb er verschillende keren security èn personeel bezoekers zien aanspreken omdat die hun mondmasker niet of niet goed droegen.

Dus extra zuur de manier waarop dat alle Belgische parken nu dicht moeten. Begrijpelijk weliswaar, gezien de cijfers, maar toch een kleine ramp voor de parken lijkt me. Halloween is één van de topperiodes voor hen.

knessel
28-10-20, 19:24
Ik lees net op lxxxpings dat alle Duitse parken dichtgaan vanaf 2 november as....

Paul F
28-10-20, 20:42
Frankrijk nieuwe maatregelen, enkel de scholen blijven open, vermoed dus dat de pretparken er zullen moeten sluiten.

Rein
29-10-20, 08:34
Ik lees net op lxxxpings dat alle Duitse parken dichtgaan vanaf 2 november as....

Net nu PHL een nieuwsbrief verzond om aan te kondigen dat Fantissima terug komt op 4 december... PHL en EP zien dus hun "tussenseizoen" in het water vallen.


Frankrijk nieuwe maatregelen, enkel de scholen blijven open, vermoed dus dat de pretparken er zullen moeten sluiten.

Inderdaad, vanaf 30/11 sluiten alle parken opnieuw in Frankrijk. Weer een Disney-park dat sluit.

Ben benieuwd hoelang Nederland het nog kan volhouden...

Rein
29-10-20, 11:20
Disneyland Paris sluit trouwens ook van 4 januari 2021 tot 12 februari, traditioneel gezien een rustige periode. Het lijkt mij dus vooral een economische maatregel:

2165

Earlyspencer
07-11-20, 09:59
Op 000 staat een wanhoopskreet van Heide Park te lezen. Een even tegenvallend 2021 zou het park niet overleven. Mag ik het raar vinden dat net dit park zo luid panikeert?

Ik was er op 3 zomerdagen in 2019 en twee zomerdagen in 2020. Qua drukte merkte ik weinig verschil. Natuurlijk, als het park een aantal attracties dicht gooit (o.a. Ghostbusters en de panoramatoren), verwijdert (ondertussen is 3/4 van Mayaland weg), annuleert (geen shows) en veel andere attracties aan sterk gereduceerde capaciteit laait draaien, oogt het al gauw even druk als voorheen. Maar de verschillen qua drukte tussen 2019 en 2020 ervoer ik in BJL als veel groter. Ik durf luidop te twijfelen aan de scherpe bezoekerslimiet van HeiPa en bepaalde andere parken (beide Tivoli's, Billund, Efteling, Tripsdrill, Hansa, ...) Niet vergeten: elke abo-houder moest voor elk bezoek aan HeiPa steeds € 1 betalen. Niet dat ze daarmee uit de kosten komen, natuurlijk.

Zo'n noodkreet had ik eerder verwacht van een zelfstandig park in een langdurig rode zone. Maar Merlin is, dacht ik, deel van Christiansen/Lego, die hebben in de lockdown wellicht niet veel minder bouwsteentjes verkocht. Noord-Dui was zelden een no-go-zone i.t.t. Noord-Ita, Spa of Bel. En HeiPa moet het volgens mij veel minder van buitenlanders hebben dan pakweg PHL, EP, Port.Av., Disney en andere. En al zeker niet van vliegende buitenlanders.

HeiPa was één van de eerste Duitse parken die openden in 2020. En hun voorziene kalender-sluiting eind oktober viel samen met het opgelegde verbod door Merkel en co. Dit park lijdt dus geen 'najaar/kerst-verlies' zoals EP en PHL. En het heeft ook geen nagelnieuwe monster-investering die het wegens corona niet optimaal kon verzilveren.

Natuurlijk is het verlies voor elk park enorm, niet in het minst door de extra beveiligingskosten en de sterk gedaalde horeca-omzet. Maar ik denk dat ook in Dui werklozen t.g.v. corona (deels) door de overheid vergoed worden. De kreet van HeiPa zie ik dan eerder als een soort drukkingsmiddel naar de nationale en/of deelstaat-politici. Want als een gevestigde waarde in een groot concern in het beste covid-land van Europa kopje onder gaat, dreigt dit volgens mij ook te gebeuren voor meer dan de helft van alle pretparken in Europa. En zò pessimistisch ben ik nu ook weer niet.

Jak
08-11-20, 16:50
Vond de noodkreet ook merkwaardig. Van een PR zou ik dat eerder verwachten, omdat toch veel van hun parken in Spanje en in gebieden liggen die ernstiger getroffen zijn door covid dan de parken van Merlin. En verder ook: ik verwacht eerder noodkreten van familiebedrijven dan van grote pretparkengroepen.

Ik kan me verschillende vragen stellen in verband met de kreet:
Is Heide Park in vergelijking met andere Merlin parken minder winstgevend? Minder dan dat er verwacht wordt van Merlin? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Merlin meer winst maakt in Legoland Windsor dan in Heide Park, alleen al door de meerverkoop in gerelateerde IP-merch.

Ook de alsmaar toenemende besparingen en sluitingen zijn me opgevallen en Heide Park is itt PHL of EP inderdaad geen bestemming voor buitenlanders.

Ook ik denk dat deze kreet is gekomen om de politiek onder druk te zetten. Al denk ik dat politici nu eerder moeten luisteren naar de draagkracht van ziekenhuizen, dan naar CEO's van pretparken.

Ik denk toch dat de schrik er goed in zit in pretparkland dat ze eind maart/begin april ook niet gaan mogen openen.

coasterfrenzy
22-11-20, 16:42
Inmiddels komt een soortgelijke noodkreet ook van Europa Park:

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/horror-jahr-fuer-freizeitparks-europapark-chef-roland-mack-unsere-ruecklagen-schmelzen-dramatisch/26609816.html?ticket=ST-1576813-TklVu6aMenIb2nekdXs9-ap4

Rein
18-01-21, 15:51
Disneyland Paris sluit trouwens ook van 4 januari 2021 tot 12 februari, traditioneel gezien een rustige periode. Het lijkt mij dus vooral een economische maatregel:

En ondertussen is duidelijk geworden dat Disneyland Paris nog tot en met 2 april gesloten zal blijven...

Jak
18-01-21, 16:04
Eerlijk gezegd ben ik nog niet zo zeker dat in België de parken gaan kunnen openen in de paasvakantie.
De Britse variant zou eens lelijk veel roet in het eten kunnen gooien.

Polletje
21-01-21, 01:13
Ik begin te vrezen dat de titel van deze rubriek mag aangepast worden naar: "Zal het voorseizoen 2021 een ramp worden?"

knessel
21-01-21, 08:02
dat wordt het sowieso, maar ik hoop toch echt op en ietwat 'normale' zomer.

JeffreyDC
21-01-21, 11:16
Ik vrees met jullie mee. Voor de zomer zal het wel positiever verlopen...zeker?

Pretparkfreak7
21-01-21, 14:16
Ik verwacht ten vroegste perspectieven voor juni en ik veronderstel dat pretparken hierin beter een afwachtende houding afnemen. Het moment dat je open kan kan je in principe op een week tijd je park wel klaarstomen voor actie.

siroccofreakske
22-01-21, 07:54
Voor onze Belgische parken, denk ik dat dat inderdaad wel klopt, dat ze op een weekje klaar kunnen zijn. De meeste parken wellicht, al zal Disneyland Parijs wel meer dan een week nodig hebben, vooral dan om voldoende personeel te verzamelen en op te leiden.

jefke88
22-01-21, 09:13
Juni zou ik wel heel erg laat vinden. Wanneer alle risicogroepen ingeënt zijn, hoop ik toch dat we niet langer opgesloten worden. Pretparken zijn veilig, in de Nieuwstraat is het ieder weekend over de koppen lopen en dus véél drukker. Een paar 1000 man verspreid over een heel pretpark zou begin april gewoon moeten kunnen mijn inzien. Maar het zal van nonkel Frank afhangen en die versoepelt niet graag...

coasterfrenzy
22-01-21, 12:22
In Nederland verwachten we klaar te zijn tegen begin oktober met iedereen te vaccineren. Maar eigenlijk: Als de groep oudjes/zwakkeren gevaccineerd is zou je toch denken dat alles al open mag. Immers zijn dat de mensen die zwaar ziek worden/dood gaan aan het virus. De rest van de bevolking kan dan nog wel ziek worden, maar heeft er weinig/geen last van.

Uiteraard blijft vaccineren wel gewenst om groepsimmuniteit te creëren en zo het virus min of meer uit te roeien. Maar eens die specifieke groep aan de beurt is geweest zou de zorg amper nog problemen met Corona mogen ondervinden en dat is immers waar het allemaal om draait.

Phadd-F
22-01-21, 13:31
Juni zou ik wel heel erg laat vinden. Wanneer alle risicogroepen ingeënt zijn, hoop ik toch dat we niet langer opgesloten worden. Pretparken zijn veilig, in de Nieuwstraat is het ieder weekend over de koppen lopen en dus véél drukker. Een paar 1000 man verspreid over een heel pretpark zou begin april gewoon moeten kunnen mijn inzien. Maar het zal van nonkel Frank afhangen en die versoepelt niet graag...


Laten we hopen dat ze het nu nog streng houden zodat er tegen april versoepelingen mogelijk zijn. Nu nog een beetje doorbijten om dan te kunnen oogsten. Maar je hebt gelijk, zodra de kwetsbaarste groepen (WZC bewoners, actieve bejaarden en zorgpersoneel) gevaccineerd zijn zouden we echt wel terug naar (semi-)normaal moeten kunnen gaan.

Het zal afwachten zijn of de politiek, waar dan ook ter wereld, de noodsituatie en de daarbij horen 'noodmaatregelen' zal willen opgeven. Geschiedenis leert ons dat zulke noodsituaties meermaals misbruikt zijn om een grotere greep op de macht te houden.

jefke88
22-01-21, 15:18
Het zal afwachten zijn of de politiek, waar dan ook ter wereld, de noodsituatie en de daarbij horen 'noodmaatregelen' zal willen opgeven. Geschiedenis leert ons dat zulke noodsituaties meermaals misbruikt zijn om een grotere greep op de macht te houden.

Dat zie ik hier niet echt tot een probleem komen. Waar ik wel voor vrees is dat er in of na de zomer terug een hoop ziekenhuisopnames gaan zien van personen die geen vaccin willen. Die gaan er ongetwijfeld zijn eens de samenleving terug open gaat en valt wat mij betreft onder 'eigen schuld, dikke bult'. Eens de vaccinatiecampagne voorbij is, is het eigen risico als je zwaar ziek wordt vind ik. Geen nieuwe maatregelen dus in zo'n gevallen en ook geen niet-essentiële zorg gaan uitstellen om groepen personen die geen vaccin willen voorrang te geven in de ziekenhuizen.

Phadd-F
22-01-21, 15:38
Dat zie ik hier niet echt tot een probleem komen. Waar ik wel voor vrees is dat er in of na de zomer terug een hoop ziekenhuisopnames gaan zien van personen die geen vaccin willen. Die gaan er ongetwijfeld zijn eens de samenleving terug open gaat en valt wat mij betreft onder 'eigen schuld, dikke bult'. Eens de vaccinatiecampagne voorbij is, is het eigen risico als je zwaar ziek wordt vind ik. Geen nieuwe maatregelen dus in zo'n gevallen en ook geen niet-essentiële zorg gaan uitstellen om groepen personen die geen vaccin willen voorrang te geven in de ziekenhuizen.

Ben ik het volledig mee eens, ik vind het zelfs jammer dat vaccinatie niet gewoon verplicht wordt. Poliovaccinatie is ook verplicht (voor kinderen) dus ik zie niet in waarom de overheid zoiets niet zou mogen opleggen. Ik hoop echt dat pretparken - en veel andere bedrijven - een vaccinatiebewijs gaan eisen om toegang te krijgen. Natuurlijk eenmaal de vaccinatiegraad hoog genoeg ligt. Dan ga je natuurlijk ook onrechtstreeks mensen dwingen om zich te vaccineren, al valt het natuurlijk nog te zien in onze kapitalistisch systeem hoeveel bedrijven eerder voor het geld van antivaxxers gaan kiezen...

coasterfrenzy
22-01-21, 16:38
Ben ik het volledig mee eens, ik vind het zelfs jammer dat vaccinatie niet gewoon verplicht wordt. Poliovaccinatie is ook verplicht (voor kinderen) dus ik zie niet in waarom de overheid zoiets niet zou mogen opleggen. Ik hoop echt dat pretparken - en veel andere bedrijven - een vaccinatiebewijs gaan eisen om toegang te krijgen. Natuurlijk eenmaal de vaccinatiegraad hoog genoeg ligt. Dan ga je natuurlijk ook onrechtstreeks mensen dwingen om zich te vaccineren, al valt het natuurlijk nog te zien in onze kapitalistisch systeem hoeveel bedrijven eerder voor het geld van antivaxxers gaan kiezen...

Dat zal vooral afhangen van de algemene mentaliteit.

De groep anti-vaxxers is kleiner dan de groep die wél verstand heeft. Als echter die grotere groep zich gaat storen aan anti-vaxxers en daardoor zich niet (meer) veilig voelen, dan verlies je als bedrijf daar meer geld aan.

Daarnaast heb je nog altijd een groep van mensen die simpelweg niet gevaccineerd kunnen worden om medische redenen. Dus voor hun is er ALTIJD een risico. Genoeg risico dat ze druk kunnen uitoefenen op bedrijven om een vaccinatie te eisen. Je zit inmiddels ook al steeds meer kleuterscholen die kinderen weigeren als ze niet gevaccineerd zijn en die krijgen juist veel respect daarvoor.

simon
25-01-21, 13:08
Ik vrees ook steeds meer dat het een normaal voorjaar zal worden, zeker met de besmettelijkere varianten die nu overal opduiken. Wat ik wel een goede zet vind is om de grenzen te sluiten - had eigenlijk al eerder moeten gebeuren. Nu kunnen de cijfers hopelijk snel weer zakken en krijgen we het binnen de grenzen onder controle. Als het vaccineren dan ook wat vlotter gaat, zal een ietwat normale zomer misschien mogelijk zijn.

Maar ik verwacht ook wel dat er steeds meer vaccinatiebewijs gevraagd zal worden. Op die manier kunnen ze de Coronalert ook meer inzetten en hierop een QR-code laten verschijnen omtrent het al dan niet gevaccineerd zijn.

klepje87
25-01-21, 21:23
Ik vrees dat we zelfs geen normale zomer gaan hebben om op vakantie te gaan of pretparken te bezoeken. Als je het tempo ziet waartegen in België gevaccineerd wordt, doet mij dat het ergste vrezen. We zijn intussen al een goeie maand ouderen aan het vaccineren en je ziet met moeite enige vooruitgang. En dat bij een groep die al gecentraliseerd is in een beperkt aantal wzc. Als je dan ziet hoeveel nieuwe gevallen er dagelijks bijkomen, hoeveel mensen verplicht in quarantaine moeten, dan betekent dat ook dat die personen gedurende geruime tijd geen vaccin kunnen krijgen. Ik verwacht de komende maanden nog een serieuze chaos en veel slapstick-situaties.

En ergens heb ik een voorgevoel dat men ons met de berichten van de laatste dagen wil voorbereiden op de mogelijkheid dat het standaardvaccin niet echt efficiënt is tegen de nieuwe varianten van het virus. Hopelijk zie ik het te somber in en kunnen we snel terug naar de parken. I can't wait :-)

coasterfrenzy
26-01-21, 11:00
Het vaccin zou werken tegen de Britse variant. Voor de Afrikaanse is nog niets officieel bekend, al beweren de complotdenkers wel dat het vaccin al zeker niet werkt.

Of het wel of niet werkt zal moeten blijken. Nu mRNA techniek veilig lijkt te werken, betekent dit ook dat er voor nieuwe ziektes (en dus ook nieuwe varianten van bestaande ziektes) behoorlijk snel een vaccin ontwikkeld kan worden. Het grootste probleem zal blijven genoeg te produceren en te verstrekken.

Onlangs is er een grote brand geweest in de grootste vaccin-productiefabriek. Dat betekent dus dat het in de hele wereld trager zal gaan zoals gehoopt.

De theorie was dat het virus in de zomer wat minder kans maakt. Dat leek te kloppen, want er was een redelijk lange "pauze" tussen de eerste en de tweede golf. Dus op zich kan dit behoorlijk helpen om toch een enigszins goede zomer te hebben.

Er bestaan overigens al honderden varianten op het coronavirus. Echter de meesten daarvan zijn niet noemenswaardig anders dan die wat we kennen. Voor de Britse en de Afrikaanse variant is er wél een belangrijk verschil.

Als het goed is zijn de grenzen met UK en ZA al gesloten, of gelden er in elk geval strenge regels om in te reizen vanuit die landen. Volledig de grenzen sluiten heeft volstrekt geen nut. Uit de eerste golf is zelfs gebleken dat het meer schade toe brengt. Het virus is al in ons land, het vertrekt echt niet als je de grenzen sluit. Het verspreid zich ook niet trager daardoor (dat werkt wel in het begin, dus ook voor de nieuwe varianten, maar nu niet meer voor de gewone versie). Het probleem is en blijft dat er veel mensen zijn die zich niet aan regels houden. Of ze dat nu op vakantie niet doen, of in eigen land niet doen maakt daarbij eigenlijk geen verschil. Sterker nog: Die mensen die het virus verspreiden kunnen juist beter een tijdje in Nieuw Zeeland, Singapore of IJsland zitten, dan dat ze in eigen land blijven. De kans dat ze het daar pakken en (hier) verspreiden is pakken kleiner dan dan ze het hier oplopen en gaan verspreiden.

Daarnaast kun je reizigers controleren met (verplichte) tests en als we wat later zijn met verplichte vaccinaties.

ExpeditionGeForce
25-02-21, 18:49
Zonet heeft de Raad van State zich uitgesproken over de eis van de pretparken om terug te mogen heropenen. Resultaat: ze moeten gesloten blijven. Om een arrest van 24 pagina's (http://www.raadvst-consetat.be/arr.php?nr=249918) in één zin samen te vatten: volgens de Raad van State kunnen de parken niet genoeg aantonen dat ze door de sluiting in geldnood komen. Meer info in ons artikel (https://pretparken.be/NL/article/2264).

slimmerik
25-02-21, 20:58
Terecht dat ze niet open mogen, super gevaarlijk! Gelukkig kunnen we terugvallen op veilige uitjes: volle treinen naar zee, een gezellig drukke nieuwstraat in Brussel, rustig vertoeven in het stadspark van Leuven of Sint Pietersplein in Gent.

knessel
25-02-21, 21:32
Zonet heeft de Raad van State zich uitgesproken over de eis van de pretparken om terug te mogen heropenen. Resultaat: ze moeten gesloten blijven. Om een arrest van 24 pagina's (http://www.raadvst-consetat.be/arr.php?nr=249918) in één zin samen te vatten: volgens de Raad van State kunnen de parken niet genoeg aantonen dat ze door de sluiting in geldnood komen. Meer info in ons artikel (https://pretparken.be/NL/article/2264).

Dat staat er helemaal niet. Er staat enkel dat de gebruikte UDN-procedure (uiterst dringende noodzakelijkheid) niet de juiste procedure is die moest gevolgd worden, precies wegens het ontbreken van een dringend niet te herstellen nadeel.

Uit wat voorafgaat volgt dat de uiteenzetting die de verzoekende
partijen in het inleidende verzoekschrift geven en de stukken die zij ter
ondersteuning hiervan bijbrengen, de Raad van State niet overtuigen dat zij door de
bestreden maatregel, die afloopt op 1 april 2021, een financieel nadeel ondergaan
met een impact die hen in going concern-problemen dreigt te brengen.

Polletje
26-02-21, 00:08
Op enkele indoor na, waren er Belgische pretparken die voor 1 april hun seizoen planden te starten?
Los van het resultaat van deze uitspraak van de Raad van State, zie ik vooral de pretparksector eens op de voorgrond komen om de maatregelen ter discussie te stellen. En een sector die roept, wordt gehoord ... en komt mogelijks vlugger in aanmerking voor versoepelingen of heropening. Kdenk dat we ons twee pollekes zullen mogen kussen wanneer de pretparkpoorten per 1 april terug open kunnen gaan.

Pretparkfreak7
26-02-21, 09:46
Ik geloof niet dat het verstandig is om te vroeg te versoepelen: dat stuurt ons recht naar een derde golf en dan zijn we terug naar af. Omdat bepaalde maatregelen steeds tegelijkertijd werden genomen is het moeilijk om in te schatten in welke mate ze elk op zich hun nut hebben. Bij de eerste twee is wel degelijk gebleken dat zaken dichtgooien een impact heeft op ontsporende cijfers.

De regelgeving rond wat wel en niet kan is soms hemeltergend oneerlijk. Maar ik begrijp wel hoe zo'n situatie ontstaat. Als je beperkingen moet opleggen gaat er altijd een deel zijn dat uit de boot valt. Diegene die het dichtst bij die spreekwoordelijke boot in het water spartelen zullen altijd klagen dat ze er bij op willen. Maar als je vervolgens blijft drenkelingen opvissen, gaat je boot uiteindelijk ten onder. Er komt dus een moment waarop je nogal arbitrair pijnlijke keuzes moet maken die niet helemaal goed te verantwoorden zijn. Dan kan het gebeuren dat je 'goede' mensen laat verzuipen terwijl er toch wat rotte appels op de boot zitten. Eenvoudig is dat niet.


Dat staat er helemaal niet. Er staat enkel dat [/I]

Ik geloof dat beide zaken er in staan. Het hoofdbezwaar is inderdaad dat de hoogdringendheid onvoldoende werd aangetoond, terwijl de procedure net daarvoor in het leven werd geroepen, maar die hoogdringendheid is in de praktijk vanzelfsprekend gekoppeld aan de financiële situatie.

siroccofreakske
26-02-21, 10:48
Wijze woorden, Pretparkfreak7, kan ik me volledig in vinden.

Het is gemakkelijk om commentaar te geven, maar ik zou niet degene willen zijn die moet beslissen welke maatregelen we wanneer moeten treffen. Je kan nooit voor iedereen goed doen...

Volgens mij hebben de pretparken vooral nu al eens van zich laten horen, in de hoop dat ze begin april wel kunnen openen. Zoals al aangegeven door Polletje, buiten de indoorparken is er toch geen enkel Belgisch park dat vroeger wil openen, denk ik.

Phadd-F
27-02-21, 15:17
Sorry maar ik geloof echt dat ze geen idee hebben wat ze doen en maar op natte vinger werk afgaan. Het is populair om pretparken dicht te houden, want o-zo-gevaarlijk en het meerendeel van het volk interesseert het toch niet. Maar ondertussen wel volle bussen in de spits, pleinen/parken vol (vaak zonder masker of nodige afstand), volk dat stiekem in eigen huis toch afspreekt, dierenparken waar je mensen opeen gehoopt ziet staan bij een dierenverblijf...

Met wat meer logische versoepelingen zou je net mensen wat veiliger kunnen laten doen wat ze sowieso doen. En het is die discriminatie tussen dierentuinen en pretparken dat me ook enorm tegensteekt he. Ik ben er 100% van overtuigd dat een pretpark minstens even veilig kan open gaan als een dierentuin. Ik had stiekem grote hoop op normale seizoen opening maar gezien hoe onze regering handelt verdwijnt die als sneeuw voor de zon.

Pretparkfreak7
27-02-21, 16:00
Met wat meer logische versoepelingen zou je net mensen wat veiliger kunnen laten doen wat ze sowieso doen.

Dat was de argumentatie bij de vorige versoepelingsrondes ook, maar ik heb de indruk dat dat niet werkt.

De groep die er sowieso de kantjes van afrijdt voelt zich gesterkt in zijn gedrag, omdat er ondanks dat gedrag toch versoepelingen komen. De groep die zich wel aan de regels wil houden, maar zich uit ik-ben-het-beu-mentaliteit wel wat meer wil permiteren krijgt daar ook toelating voor dus komt elke versoepeling neer op een grotere groep die het minder nauw neemt met de maatregelen.

Al ben ik het wel met je eens dat dierenparken en pretparken vrij vergelijkbaar zijn. Met het verschil dat je in pretparken in de regel verzamelt in een rij, terwijl je in een dierenpark meer de vrijheid hebt om dat niet te doen. Dat het ook in dierenparken tot ongezonde volkstoelopen komt, toont wat mij betreft aan dat meer geopende locaties vooral voor méér mensen op de been zorgen, eerder dan voor meer spreiding.

Phadd-F
27-02-21, 17:10
Dat was de argumentatie bij de vorige versoepelingsrondes ook, maar ik heb de indruk dat dat niet werkt.

De groep die er sowieso de kantjes van afrijdt voelt zich gesterkt in zijn gedrag, omdat er ondanks dat gedrag toch versoepelingen komen. De groep die zich wel aan de regels wil houden, maar zich uit ik-ben-het-beu-mentaliteit wel wat meer wil permiteren krijgt daar ook toelating voor dus komt elke versoepeling neer op een grotere groep die het minder nauw neemt met de maatregelen.

Al ben ik het wel met je eens dat dierenparken en pretparken vrij vergelijkbaar zijn. Met het verschil dat je in pretparken in de regel verzamelt in een rij, terwijl je in een dierenpark meer de vrijheid hebt om dat niet te doen. Dat het ook in dierenparken tot ongezonde volkstoelopen komt, toont wat mij betreft aan dat meer geopende locaties vooral voor méér mensen op de been zorgen, eerder dan voor meer spreiding.


Ofwel kiezen ze voor langdurige zachte maatregelen die het veel houdbaarder maken gecombineerd met meer en strengele controle en bestraffing op overtreding, ofwel stemmen ze hun beleid maar af op de bereidbaarheid van de burger om de covid regels nog op te volgen. Nu lijkt het daar iets tussenin. Ik vind het ook enorm triestig dat we nu al een jaar verder zijn en ze nog steeds hetzelfde slappe beleid verder zetten. In het begin was het logisch om een harde lockdown te doen, het virus was nieuw en sloeg harder toe dan verwacht.

Nu zouden ze toch al wat slimmer beleid mogen tonen, maar als je dan die docu in Pano zag over hun contact tracing... Ik geloof echt dat ze geen idee hebben wat ze doen. Ook eventjes opmerken dat Tsjechië in enorm slechte papieren zit ondanks dat het in een harde lockdown zat, die lockdowns zijn dus ook niet de oplossing imo.

Sorry, ik ben enorm gefrustreerd van al zo lang geen achtbaan meer te kunnen hebben doen :mad::o

bobby turbo
27-02-21, 17:56
Ik snap de frustrates sowieso, maar anderzijds, de parken zouden sowieso nu nog niet open zijn vanwege de wintersluiting. Op uiteraard enkele in het buitenland na

Phadd-F
27-02-21, 18:39
Uiteraard niet maar zoals de parken zelf ook al aangaven, het seizoen voorbereiden kost ook tijd en moeite. Dus wat meer duidelijkheid of het op 3 april al dan niet of kan, gebonden aan enkele voorwaarden ofzo, zou al handig zijn voor hun.

coasterfrenzy
27-02-21, 22:30
Dat het ook in dierenparken tot ongezonde volkstoelopen komt, toont wat mij betreft aan dat meer geopende locaties vooral voor méér mensen op de been zorgen, eerder dan voor meer spreiding.

Dat komt ook omdat dierenparken momenteel zo'n beetje het enige uitje is waar je naartoe kunt. Voorheen had je hetzelfde effect met stadsparken. Wanneer je iets open gooit, zul je dat in het begin sowieso hebben. Ongeacht wat het is: Mensen zijn er lang niet meer heen kunnen gaan, dus loopt het in het begin storm om het toch weer te kunnen doen.

Dan denk ik tóch dat méér tegelijk open gooien wel degelijk voor een betere spreiding zorgt.

Maar het belangrijkst blijft toch eigenlijk wat Phadd-F aan gaf: Goede controle en handhaving. Als je er voor zorgt dat dit op punt staat, is er vrij weinig wat écht niet kan.. Echter dat kost veel moeite voor de diverse overheidslagen. Je moet kunnen micro-managen en dat kan een landelijke overheid gewoonweg niet. Gemeentes kunnen dat wel, maar hebben daar dan vaak weer de middelen/manschappen niet voor. En zo blijf je in een vicieuze circel werken.

Phadd-F
05-03-21, 19:35
De parken mogen open vanaf 1 april! Zal natuurlijk wel onder enig voorbehoud zijn dat de cijfers niet te veel stijgen maar eindelijk wat perspectief. Ik snak naar weer een pretparkbezoekje.

Ik heb wel een vermoeden dat één bepaald Belgisch park op 3 april bestormd zal worden met pretpark fans ;)

Pretparkfreak7
05-03-21, 19:36
Ik heb wel een vermoeden dat één bepaald Belgisch park op 3 april bestormd zal worden met pretpark fans ;)

Ik houd ook mijn hart vast voor de volkstoeloop bij Boudewijn Seapark.

Zeuzzz
05-03-21, 20:20
Ik heb wel een vermoeden dat één bepaald Belgisch park op 3 april bestormd zal worden met pretpark fans ;)

Snel ons plekje reserveren wanneer we kunnen. Is er eigenlijk al zekerheid dat Kondaa dan onmiddelijk open zal zijn? Kan ook eventueel pas openen in de tweede helft van de paasvakantie zoals Tiki Waka.

Phadd-F
05-03-21, 20:28
Ik houd ook mijn hart vast voor de volkstoeloop bij Boudewijn Seapark.


Terecht, ook Mega Speelstad zal dranghekkens nodig hebben vrees ik!

JeffreyDC
05-03-21, 21:31
Ik houd ook mijn hart vast voor de volkstoeloop bij Boudewijn Seapark.

Loool

bobby turbo
05-03-21, 23:04
Terecht, ook Mega Speelstad zal dranghekkens nodig hebben vrees ik!

Pretparken mogen heropenen als openlucht activiteit, niet zeker of mega speelstad, als indoor park daar wel bij zit...

Phadd-F
06-03-21, 16:44
Pretparken mogen heropenen als openlucht activiteit, niet zeker of mega speelstad, als indoor park daar wel bij zit...


Wat is het nut van pretparken te heropenen als hét pretpark van België niet open mag :(

Rein
10-03-21, 16:01
Ook in California mogen de parken weer openen vanaf 1 april. Al zal Disneyland pas eind april klaar zijn. Avengers Campus zal pas later op het jaar openen.

1369358327562477568

Rein
12-03-21, 13:05
Het was te verwachten, maar nu is het officieel. Disneyland Paris heropent niet op 2 april:

2410

Zeuzzz
17-03-21, 21:32
Denken jullie dat de opening van de parken in gevaar komt door de stijgende cijfers?

Zeuske83
17-03-21, 22:28
De veiligheidsraad komt wasrschijnlijk nu vrijdag bijeen. Dus ik zou zeggen wacht tot vrijdag. Maar ik denk dat dat één van de gemakkelijkste dingen is om te zeggen ze gaan niet open...

Ik zou het spijtig vinden eigenlijk. Maar ja, waar komt het vandaar? de scholen... mr weys wil niet weten van afstandsonderwijs...

knessel
17-03-21, 22:28
tja, het overlegcomité komt waarschijnlijk al vroeger samen, dus als de cijfers blijven stijgen en de vaccinaties hinken achterop moet geen grote ziener zijn om te raden wat er weer aankomt...:(

Pretparkfreak7
17-03-21, 22:56
Als het echt sterk gaat doorstijgen gaan het niet alleen de pretparken zijn die niet open kunnen.

jefke88
17-03-21, 23:22
Dat ze die kinderkampen dan maar afschaffen. De scholen zijn weer 3 weken open en het is weer dik prijs. We zijn een jaar verder maar niemand in de Wetstraat lijkt door te hebben waar die stijgingen altijd vandaan komen. Toch opvallend dat de cijfers terug beter zijn als het 2 weken vakantie is?

Misschien kunnen ze de pretparken gesloten houden, de paasvakantie afschaffen en een extra schooldag inlassen op zaterdag ;) Succes verzekerd.

wimvg
18-03-21, 09:33
als de scholen effectief zo'n broeihaarden zouden zijn, dan zouden alle kinderen toch al lang besmet moeten geweest zijn? :confused:

Mijn idee is nog steeds dat het weer een sterke invloed heeft: droog en warm weer = minder besmettingen, regenweer zoals de voorbije weken = meer besmettingen.

Pretparkfreak7
18-03-21, 22:08
We zijn een jaar verder maar niemand in de Wetstraat lijkt door te hebben waar die stijgingen altijd vandaan komen.

Was het geen politieke keuze om steeds open scholen voorop te stellen en daar de rest voor te laten wijken? De scholen moeten pas op slot als ook bij de ziekenhuizen overflow dreigt. Daar valt ongetwijfeld wat voor te zeggen, hoewel we er met onze pretparkhobby natuurlijk weinig boodschap aan hebben. :p

Phadd-F
19-03-21, 15:02
als de scholen effectief zo'n broeihaarden zouden zijn, dan zouden alle kinderen toch al lang besmet moeten geweest zijn? :confused:


Er kunnen best al heel veel kinderen besmet (geweest) zijn. Op hen heeft corona minder vat dus ze zullen er veel minder ziek van worden, maar ze kunnen het virus nog altijd dragen en anderen besmetten. En dan in een klas met 20 anderen, elk terug naar zijn eigen gezin etc... Dusja, aub zoveel mogelijk afstandsonderwijs en voor mijn part geven ze leraren ook voorrang bij vaccinatie.

En aub meer controles en bestraffing op jobs die men vanaf thuis kan doen maar toch niet gebeurd. Ik snap er niks van dat werkgeversorganisaties er alles aan doen om van telewerk af te geraken. Berust dan toch puur op het niet vertrouwen van je werknemers en slecht beleid van de werkgever zelf. Ik heb niet de indruk dat er vandaag nog veel telewerk gedaan wordt...

wimvg
19-03-21, 16:08
Ik werk zelf al ruim een jaar voltijds thuis, ben enkel in de zomerperiode een keer of vijf op kantoor geweest, maar nu al meer dan een half jaar elke dag thuis. Bij veel bedrijven is thuiswerk toch nog steeds de norm.
Dat is voor veel mensen niet evident, dus voor het mentaal welzijn van de werknemers kan het nuttig zijn om mensen toch af en toe samen te brengen.
Maar ik ben het ermee eens dat er meer jobs van op afstand zouden kunnen gebeuren.
Al geven onze experten en ministers allesbehalve het goede voorbeeld natuurlijk. Niet dat ik hen nu persoonlijk als rolmodel zie, maar het zou toch helpen als zij ook gewoon van thuis uit zouden werken, in plaats van zelf hun zin te doen.

Zoals steeds is het een afwegen tussen enerzijds besmettingsrisico, maar anderzijds ook de andere risico's: in dit geval zijn dat depressie, burnout, partnergeweld, kindermishandeling en ga zo maar door.

Vergeet trouwens niet dat voor de actieve bevolking het risico op hospitalisatie en overlijden altijd heel laag geweest, waardoor bij de meesten de angst om ernstig ziek te worden niet meer opweegt tegen de nood aan sociale contacten.
(of vanuit de kant van de werkgever: de behoefte aan fysiek samenwerken).


Wat het onderwijs betreft, is dit nog extremer: kinderen en jongeren hebben behoefte aan sociale contacten en moèten buiten komen. Ik vind het niet meer dan terecht dat het openhouden van scholen absolute prioriteit krijgt. Als dat betekent dat ik altijd moet thuiswerken, en dat ik niet naar een pretpark kan, is dat een compromis dat ik wil sluiten.

Mijn persoonlijke mening is dat het ene het andere niet moet uitsluiten: ik denk dat we gerust een relatief normaal leven zouden kunnen hebben, met een paar basisregels. En dat dus 'alles' open moet kunnen, omdat dit ook positieve effecten zou hebben: mensen komen buiten, bewegen meer, hebben fijne sociale contacten, zijn gelukkiger, hebben minder stress, ...: allemaal zaken die een positief effect hebben op je gezondheid.
Maar dit is mijn persoonlijke mening, en ik heb uiteraard respect voor andere meningen.

In ieder geval hoop ik heel hard dat de pretparken echt open zullen kunnen in de paasvakantie, anders vrees ik voor de volgende jaren.

Phadd-F
19-03-21, 16:15
Ik zou ook veel lievere zachtere maatregels hebben die langer vol te houden zijn, waardoor we wat meer zouden mogen en kunnen doen. Maar onze politiek kiest voor de gemakkelijke oplossing, gewoon alles dicht smijten eens de cijfers stijgen. Niks doordacht beleid...

Pretparkfreak7
19-03-21, 19:49
Ik denk dat veel had kunnen opgelost worden met een beleid dat iets kordater naar een zero-cases-situatie toewerkte eventueel telkens met lokale lockdowns als er toch weer een broeihaard opduikt. Zachtere maatregels of het niet nauw opvolgen van wat er al als maatregel geldt zorgt ervoor dat alles veel te lang blijft smeulen, waardoor je nooit fatsoenlijk kan terugkeren naar een 'normale situatie'.

Het huidige probleem is de hogere besmettelijkheid van die Britse variant gekoppeld aan een bevolking die corona kotsbeu is. Da's een recept voor rampen. Het is testen en strenge lockdowns bij positieve gevallen of nog een hele tijd op je tenen lopen zodat scholen en ziekenhuizen hun ding kunnen doen.

Het beleid neemt geen maatregelen bovenop de uitstelling van versoepelingen en ik hoop dat zij dat doen vanuit de overtuiging dat de bevolking inmiddels wel weet hoe laat het is als de curves beginnen stijgen. Dat zou een blijk van vertrouwen in je burgers zijn eerder dan het zwaaiende vingertje 'pas op de volgende golf is daar', wat we eerder vaak te horen kregen.

slimmerik
19-03-21, 20:26
Wat een idioten. Men neemt maatregelen die niks met de situatie nu te maken hebben. De enigste maatregel is dat je alleen aan het venster mag zitten in de trein. Wanbeleid ten top.

jefke88
19-03-21, 21:51
Wat een idioten. Men neemt maatregelen die niks met de situatie nu te maken hebben. De enigste maatregel is dat je alleen aan het venster mag zitten in de trein. Wanbeleid ten top.

Alleen in de weekends en tijdens vakantiedagen! Op andere dagen zijn de stoelen in het gangpad wel veilig en kan je daar niet besmet worden.

Ik werk ook al een jaar van thuis uit en ben laatst voor 2 uur naar het werk in Brussel gemoeten. De trein terug om 12u ‘s middags op een maandag zat stampvol, iedereen met een gratis railpass die Groen ons geschonken heeft. De regering is deels zelf oorzaak van een aantal problemen.

siroccofreakske
22-03-21, 08:22
Wat het onderwijs betreft, is dit nog extremer: kinderen en jongeren hebben behoefte aan sociale contacten en moèten buiten komen. Ik vind het niet meer dan terecht dat het openhouden van scholen absolute prioriteit krijgt. Als dat betekent dat ik altijd moet thuiswerken, en dat ik niet naar een pretpark kan, is dat een compromis dat ik wil sluiten.

Ik kan me in heel je post vinden, maar vooral in deze zin. Wijze woorden, wat mij betreft.

Zelf werk ik trouwens ook al een jaar quasi voltijds thuis. Twee keer per week ben ik een uurtje op kantoor, om wat administratie op te halen en terug te brengen. Dat is gewoon noodzakelijk als je de boekhouding van een bedrijf doet, maar de overige uren werk ik wel netjes thuis. In mijn vriendenkring heb ik toch ook de indruk dat veel mensen die het kunnen, effectief thuiswerken.

De maatregel van aan het raampje zitten in de trein is trouwens inderdaad echt te zot voor woorden, zeker omdat ze zelf gratis treinpassen hebben uitgedeeld (wat ik toen al totaal niet begreep). Dat is echt een Belgenmop...

Verder heb ik weinig kritiek op de maatregelen, ik zou het zelf niet beter kunnen doen, denk ik. Enkel die barometer had er van mij wel mogen komen, dat geeft volgens mij meer perspectief en daardoor meer motivatie om je aan maatregelen te houden.

Steventje
22-03-21, 13:06
De regel van het raam heeft mijn inziens niets rechtstreeks met corona te maken. Het voornaamste doel is om geen volle trein te hebben die aankomt op de toeristische bestemmingen. Maar je kan u de vraag stellen hoe men zoiets in de realiteit gaat uitvoeren. De regel bedenken is eenvoudig en snel. De uitvoering is dat veel minder. Ga je bij elke halte elk rijtuig van een trein controleren voor hij mag verder rijden? Tel dan al maar zeker op heel wat vertragingen.

Paul F
14-04-21, 15:30
Pretparken in België terug open vanaf 8 mei.

slimmerik
15-04-21, 10:24
8 mei zal echt niet gebeuren. Dit is een datum om ons weer wat koest te houden want dit is volledig onrealistisch. 8 mei zal 1 juni worden.

traveler
15-04-21, 12:42
8 mei zal echt niet gebeuren. Dit is een datum om ons weer wat koest te houden want dit is volledig onrealistisch. 8 mei zal 1 juni worden.

Je hebt gelijk dat 8 mei op dit moment een richtdatum is. Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze die aanhouden (publieke opinie en politiekers)
Helaas in België hebben we de neiging om criteria te vermelden om ze dan late niet op te volgen (75% van de +65 jarigen gevaccineerd)

Op dit moment neem ik hoogst waarschijnlijk 8 mei maar kan veranderen.

Phadd-F
15-04-21, 13:36
Ik probeer hoopvol te zijn. Het weer zal weer warmer worden geleidelijk aan en dat zal toch ook enigszins helpen denk ik. Misschien wordt het niet 8 mei maar ik geloof dat we ook niet tot 1 juli zullen moeten wachten zoals vorig jaar.

Meer dan al hoop ik dat terug snel naar de kapper kan gaan want mijn coronakapsel begint serieus tegen te steken :mad:

Azmidiske
15-04-21, 18:32
Toen Vlinderke lang geleden dit topic startte, dacht ik oprecht "Hahaha, wat zegt die nu ???" Intussen heb ik er geen enkele moeite mee om toe te geven dat ik me nog nooit zo catastrofaal vergist heb :( Ik begin zelfs te vrezen dat 2021 voor de pretparken niet zo heel veel beter zal worden dan 2020, tenzij er in de zomer echt een serieuze vooruitgang is.


Meer dan al hoop ik dat terug snel naar de kapper kan gaan want mijn coronakapsel begint serieus tegen te steken :mad:

Probeer het onderstaande filmpje eens uit ... het is veel moeilijker dan het lijkt , maar ik blijf oefenen :p
https://www.youtube.com/watch?v=3URAIPY3MeY&list=LL&index=10

Terug ontopic nu: 8 mei zou heel mooi zijn - exact twintig jaar na mijn legendarische schoolreis - maar ik vrees ervoor. Intussen hebben we vaak genoeg gezien dat de doelstellingen niet altijd gehaald worden en de beloofde datums dus ook niet. Het zou me niet eens zo erg verbazen als de voorspelling van Slimmerik uitkomt.

Het valt mij ook op dat ik in de gewone algemene media nergens reclame voor Kondaa tegenkom. Volgens mij ziet Walibi het niet zitten om reclame ta maken voor iets waarvan ze zelf niet weten wanneer het kan openen.

coasterfrenzy
16-04-21, 10:10
Toen Vlinderke lang geleden dit topic startte, dacht ik oprecht "Hahaha, wat zegt die nu ???" Intussen heb ik er geen enkele moeite mee om toe te geven dat ik me nog nooit zo catastrofaal vergist heb :( Ik begin zelfs te vrezen dat 2021 voor de pretparken niet zo heel veel beter zal worden dan 2020, tenzij er in de zomer echt een serieuze vooruitgang is.


Toen veel mensen aan het roepen waren dat 2021 beter zou worden zei ik al: Het gaat niet veel anders worden dan 2020, want het gaat wel een tijdje duren voordat alles terug open kan.

Echter: Dat was gericht op individuen en wil niet zeggen dat het voor de parken daadwerkelijk hetzelfde wordt. Je merkt duidelijk dat iedereen het stil zitten beu is. Reisorganisaties maken zich op voor een enorme Travel-Boom zodra alles weer open gaat. Ik denk dus wel dat er enkele record-maanden gedraaid kunnen gaan worden met top-drukte.

knessel
16-04-21, 19:24
ik zie op de website met de drie O's dat een testbewijs covid 7,50 EUR kan gaan kosten. Als je dan met vier een dagje weg gaat, komt er dan nog eens 30 EUR bij.... Of bezoekers met een abo; stel 8 bezoeken op een seizoen = 60 EUR extra.
Als dit zo gaat lopen, gaat dat toch heel wat mensen remmen, toch ?

coasterfrenzy
16-04-21, 20:37
ik zie op de website met de drie O's dat een testbewijs covid 7,50 EUR kan gaan kosten. Als je dan met vier een dagje weg gaat, komt er dan nog eens 30 EUR bij.... Of bezoekers met een abo; stel 8 bezoeken op een seizoen = 60 EUR extra.
Als dit zo gaat lopen, gaat dat toch heel wat mensen remmen, toch ?

Dat is de prijs van die sneltesten.. maar denk dat ze snel genoeg ook wel komen met de optie om gewoon gratis naar binnen te kunnen als je gevaccineerd bent - zoals nu ook in Denemarken

Phadd-F
23-04-21, 17:49
De Croo: "Buitenplan kan vanaf 8 mei in werking treden"
"Het buitenplan kan vanaf 8 mei in werking treden als vaccinatiecampagne op zelfde manier voortgaat, en er is geen reden om aan te nemen waarom dat niet het geval zal zijn. Dat heeft premier Alexander De Croo vrijdag aangekondigd na aanloop van het Overlegcomité.

Dat betekent dat de terrassen vanaf dan kunnen opengaan. Er zouden vier mensen aan tafel mogen zitten. Dat kunnen er meer zijn op voorwaarde dat het gaat om mensen uit hetzelfde huishouden. Er moeten een veilige afstand worden bewaard en de terrassen moeten om 22 uur sluiten.


Bron: HLN.be


Buitenplan, dat is dus ook de pretparken open! Toch al ietsje meer zekerheid om vanaf dan ein-de-lijk weer op een achtbaan te kunnen zitten. Het blijft afwachten maar ik denk dat we toch iets optimistischer kunnen zijn nu :)

jefke88
27-04-21, 10:30
Qua kermissen zal het wat moeilijker worden. In de UK, Spanje en Zwitserland zijn er al bezig, in Duitsland worden ze massaal afgelast. De Rheinkirmes van Düsseldorf gaat al niet door (midden juli) en er zijn zelfs al kermissen in september afgelast. De grote kermissen zijn wel wat voorbereidingstijd nodig hebben, maar Duitsland lijkt toch een eigenaardige koers te varen wat betreft evenementen voor de zomer en erna.

Benieuwd of we in juni in België weer naar een kermis gaan kunnen.

Rein
17-05-21, 14:21
Disneyland Paris zal heropenen op 17 juni, tezamen met Newport Bay Club. Op 21 juni opent het langverwachte The Art of Marvel Hotel. En op 1 juli Hotel Cheyenne.

2516

slimmerik
01-07-21, 15:26
Wanneer wordt die mondmaskerplicht buiten hier afgeschaft? Zelfs in Pairi daiza moet dat worden opgehouden terwijl het totaal nutteloos is.
Zelfs in Plopsa Coevorden hoeft het niet meer omdat het door de overheid niet meer verplicht is. Maar in België is die plicht buiten er helemaal niet??

wimvg
22-07-21, 08:39
We zijn net terug van een bijna 3-weekse reis door enkele landen. Hierbij even een samenvatting van de Corona-maatregelen overal, al besef ik goed dat sommige misschien al out-dated zijn.

Vertrek op 30 juni, dat betekende dus nog voor 4 personen 50 Euro betaald voor een negatieve test. Zelf was ik reeds volledig gevaccineerd, echtgenote half, en tieners komen zoals gewoonlijk op de laatste plaats.
Ook de nodige PLF papieren waren ingevuld, regels meermaals gecheckt op de site van buitenlandse zaken, en contact opgenomen met het hotel in Liechtenstein, om te dubbelchecken of de quarantaine maatregel (voor iedereen sowieso een week quarantaine, zelfs met negatieve test) nog van toepassing was. Gelukkig was dat niet het geval.
Veel gedoe om niets, uiteindelijk: zonder problemen staken we de grens over naar Nederland, Duitsland, Zwitserland om in Italië aan te komen.

Op dag 2 stond Gardaland op het programma:
Verplichte reservering van tickets (al zag ik toch nog mensen aan de kassa een ticket kopen). Het is verplicht om de Qoda app te installeren. Daarmee scan je alle toegangstickets van je gezelschap, en kan je in een virtuele wachtrij gaan staan.
Opletten: je moet je ticket dus nog inscannen. Dat wist ik niet, waardoor ik het mijne terug uit de vuilbak kon gaan vissen...
Je duidt dan aan welke attractie je wilt bezoeken, kan ondertussen wat rondwandelen, een drankje of ijsje kopen, naar het toilet gaan, ...
Zo'n 5 à 10 minuten voor je de attractie kan betreden, krijg je een melding op je smartphone, met een QR-Code. Die laat je inscannen aan de poortjes, waarna je de eigenlijke wachtrij kan betreden.
Je kan niet in 2 rijen tegelijk aanschuiven, maar eens je de poortjes voorbij bent, kan je al wel in een andere virtuele wachtrij gaan staan.
Wachtrijen waren niet meer dan pakweg 45 minuten.
Voor de kleinere / minder drukke attracties kan je gewoon aanschuiven.
in de wachtrij zelf was een mondmasker verplicht, hier werd goed op gewezen door de operators, en dit werd goed opgevolgd.
Handen ontsmetten is ook verplicht, en ook dat werd heel goed opgevolgd.
De grouping verloopt niet heel logisch: in sommige attracties één rij per gezelschap, in andere, zoals bv Kung Fu Panda, werd gewoon opgevuld, en kon je dus knie-tegen-knie gaan zitten met een wildvreemde.

Enkele dagen later Mirabilandia:
vlotte toegang met Bobbejaanland Abo: deze werden zelfs maar amper bekeken. Eén van de dochters heeft bv een abo waarop als einddatum 2020 stond (verlengd wegens Corona), maar dat viel hen niet eens op, ik had net zo goed mijn klantenkaart van de Colruyt kunnen tonen.
Hier geen app, wel gewone wachtrijen, die vaak wel verlengd waren, met telkens een gangetje vrij tussen de rijen.
Ook hier weer Security die in de wachtrijen duidelijk maakten dat een masker en ontsmetten verplicht is. Ook gezien dat die security ook meermaals voordringers uit de rijen haalde, wat ik alleen maar kan toejuichen.
In de attracties zelf werd meestal gewoon opgevuld.

Tussendoor ook nog een dagje Padovaland (aquaparkje), waar er eigenlijk geen maatregelen waren, behalve de standaard gangbare in Italië.

In de steden zelf geldt de standaard regel: mondmasker binnen, ontsmetten waar kan, maar voor de rest weinig of geen beperkingen.


Bij terugkeer vorige week:
ook weer de grens Italië - Zwitserland - Liechtenstein overgestoken zonder controle. in het hotel in Liechtenstein werden we bijna uitgelachen met onze mondmaskers, omdat de mondmaskerplicht daar al enkele weken is afgeschaft, ook binnen. Voor de eerste keer in 1,5 jaar dus nog eens een restaurant betreden zonder mondmasker, en dat voelde onwennig maar toch heerlijk.
Vervolgens richting Connyland : vrij veel volk voor het kleine parkje, in theorie mondmaskers binnen, maar operators liepen zelf zonder masker rond. in Dino-Attack (nochtans indoor), werden we door de operator aangemaand om onze maskers af te zetten, zodat we een mooiere onride foto zouden hebben...

De vakantie werd uiteindelijk afgesloten in Rust. Op voorhand waren we speciaal PPF2 maskers gaan kopen, want die zouden verplicht zijn in Duitsland. Dat bleek niet het geval te zijn: een standaard medisch masker is voldoende (stoffen masker mag dus niet).
Bij aankomst in hotel Kronasar kregen we nog een gratis entree voor het laatste uur Europapark. We hebben dus nog een ritje Silver Star meegepikt. Indruk van dat ene uurtje: heel druk, geen mondmaskers 'buiten', wel maskers in de rijen, al werd daar niet zo nauw op toegezien. Ik had niet de indruk dat er verder speciale wachtrijen waren voorzien.

Laatste dag sloten we af in Rulantica: tot aan de kleedkamers verplicht met masker, eens we het waterpark betraden, mochten deze af. Wat afstand houden in de wachtrijen, maar verder was er eigenlijk ook weinig te merken van Corona.
Vervolgens weer vlotjes de grens naar België overgestoken.

Algemene conclusie: de aangekondigde strenge controles zijn eerder wat bangmakerij. Er is een hele hoop administratieve poespas die geen nut heeft. De algemene regels worden over het algemeen goed opgevolgd, maar mensen die bang zijn om besmet te raken, kunnen sommige plaatsen toch nog steeds beter mijden. Maar ik kan perfect leven met de manier waarop we onze vakantie hebben kunnen doorbrengen.

Zoals gezegd: de regels veranderen constant, dus het kan best zijn dat hier of daar er weer iets anders is, maar ik hoop dat deze informatie toch nuttig is voor leden die nu vertrekken.

Earlyspencer
22-07-21, 15:32
Dank voor de zeer nuttige info.