PDA

Bekijk Volledige Versie : [Plopsaland De Panne] 2020



Crazy2girlken
09-04-20, 13:52
Interessant artikel op HLN.be vandaag: https://www.hln.be/in-de-buurt/de-panne/-pretparkbezoek-zal-er-na-corona-helemaal-anders-uitzien-plopsa-wil-ochtend-en-avondshift-en-aangepaste-wachtrijen~aa0c95b6/

Een pretparkbezoek na de coronacrisis zal er helemaal anders uitzien. Eerst temperatuur laten meten, daarna op anderhalve meter aanschuiven en medewerkers die vervolgens de beugels ontsmetten. De Plopsa-groep is volop bezig met de opmaak van een plan om zijn pretparken in binnen- en buitenland te openen. Het is de nationale veiligheidsraad die het licht op groen moet zetten.
“De gezondheid komt op de eerste plaats”, onderlijnt Van den Kerkhof. “Pas wanneer dat gegarandeerd kan worden gaan we open.” Ondertussen maakt de Plopsa-groep, met pretparken in België, Nederland, Duitsland en Polen, een plan op. Wat houdt dat concreet in? “De bezoekers moeten voor ze binnen gaan in het park eerst door een container. Dat kan per gezin. Daar meten we hun temperatuur en moeten ze verplicht hun handen wassen. We kunnen draaien op één derde van onze capaciteit. Voor Plopsaland De Panne komt dat neer op ongeveer 4000 mensen. Om een maximum aan bezoekers te laten genieten zouden we werken met een ochtendshift van 9 tot 15 uur en dan een avondshift van 16 tot 22 uur. De bezoekers zullen ruimschoots de tijd hebben om van alle attracties te genieten omdat we minder mensen toelaten op hetzelfde moment. Op de grond schilderen we de wachtvakken op anderhalve meter van elkaar bij de attracties, winkels en horecapunten die open zijn. Onze medewerkers ontsmetten na elke beurt de beugels van de attracties. Shows zullen niet kunnen plaatsvinden. Ook de ‘meet & greet’ met de Studio 100-figuren zie ik niet haalbaar omdat onze medewerkers telkens wisselen van pak.” Plopsa kijkt voor de opmaak van zijn plan vooral naar hoe ze pretparken heropstarten in China, Zuid-Korea, Nederland en Duitsland.

Concreet
In het systeem dat Plopsa nu aan het uitwerken is, zouden zo goed als alle geplande seizoensmedewerkers en jobstudenten aan de slag kunnen blijven. “Inderdaad”, bevestigt de ceo. “We zijn namelijk vroeger open en sluiten later. Er zal ook extra inzet nodig zijn om alles veilig te laten verlopen. We zijn nu nog volop in planfase. Eens alles op papier staat toetsen we dat af bij twee medische experts en daarna gaat het richting de nationale veiligheidsraad. We hopen dat die een verschil zal maken tussen festivals en pretparken. Wij hebben de ruimte om de social distancing te respecteren. Een pretpark coronavriendelijk inrichten vraagt een investering maar dat is nu niet doorslaggevend. We merken; zeker bij dit mooie weer; dat mensen naar buiten willen en plezier maken. We willen hen dat graag aanbieden als het veilig en gezond kan. Mocht de nationale veiligheidsraad ons plan goedkeuren dan kunnen we binnen de twee weken onze parken openen. Ik houd er alvast rekening mee dat we deze zomer niet op volle capaciteit zullen kunnen draaien.”

bron: HLN

knessel
09-04-20, 14:27
1,5 m afstand, geldt dat ook voor de parallelle rijen in de veehok - aanschuiflabyrinten....En wat een gedoe gaat dat worden met het volk dat moedwillig niet wil luisteren, zoals nu aan de containerparken. Ik denk dat de opstart geen makkie gaat worden hoor.

Pretparkfreak7
09-04-20, 16:51
Ik denk dat een deel van die maatregelen toch ook onder 'een goeie beurt maken in de media' vallen. Maar beter zoiets dan met enthousiasme openen en achteraf aangewezen worden als het epicentrum van een nieuwe uitbraak: dan zou de halloweenperiode voor de PR-afdeling dit jaar bijzonder vroeg van start gaan. :p

Bbt87
09-04-20, 18:32
Ze gaan tevens ook de inkomprijs niet veranderen met deze maatregelen...
Dus wel de volle pot laten betalen voor een mindere beleving? (minder tijd in het park & geen entertainment).
Het argument van meer attracties kunnen doen want minder volk lijkt mij ook ijdele hoop. Je kan moeilijk mensen laten aanschuiven met 1,5 meter tussen en ze dan vervolgens bij elkaar proppen in een achtbaan trein.
Dan moet je al met lege plekken in de attracties werken en zodus minder capaciteit. (en dienen ze dan ook de beugels en handvaten na elke rit niet te ontsmetten?)
Ik denk dat ik liever nog even wacht tot we weer normaal kunnen doen...

yelle8
09-04-20, 18:37
Ze gaan tevens ook de inkomprijs niet veranderen met deze maatregelen...

Gaan we daar zelf van uit, of is dit effectief al bevestigd? Want ik heb dit al meermaals als reactie gehoord, maar tot nog toe nog nergens bevestigd gezien door Plopsa.

Bbt87
09-04-20, 18:38
Gaan we daar zelf van uit, of is dit effectief al bevestigd? Want ik heb dit al meermaals als reactie gehoord, maar tot nog toe nog nergens bevestigd gezien door Plopsa.

Bevestigd door plopsa in het nieuws ;)

yelle8
09-04-20, 18:39
Bevestigd door plopsa in het nieuws ;)

Bron?

Bbt87
09-04-20, 18:48
Vtm nieuws van 19 uur door Steve van Den Kerkhof.
Heb het stukje even vlug opgezocht.
https://m.hln.be/video/zo-verlaten-ligt-plopsaland-erbij~p140138

Earlyspencer
09-04-20, 20:16
Hoe jaag je de ochtend-bezoekers om 15:00 het park uit? Werken met een ochtend- en een avond-polsband? Niet echt corona-proof, zo'n polsband-controle bij elke attractie. En dan kan je met een ochtend- polsband na 15:00 niet meer op de attracties, daarom ga je nog het park niet uit. Bovendien, als er nu één groot park is in België waar de capaciteit niet spoort met het aantal bezoekers op een drukke dag, ... vul zelf maar aan.

Open in full force of niet open lijkt me - zowel qua volksgezondheid als qua beleving - de meest correcte houding. Toegegeven: ik draag geen boekhoudkundige verantwoordelijkheid in een pretpark en personeel aan het werk houden is vaak beter dan personeel in de werkloosheid houden.

Pretparkfreak7
09-04-20, 22:48
Het park geeft zichzelf een uur de tijd om iedereen buiten te kegelen: de laatste shift begint pas om 16u. Dat hoeft volgens mij het probleem niet te zijn: op andere dagen lukt zoiets vaak al op een half uur, als daar wat personeel achter wordt gezet.

Ik begrijp wel waar het vandaan komt: het is diezelfde bricoleursmentaliteit die alle parken bovenhaalde toen een opening tijdens de paasvakantie nog niet definitief van de baan was. Met 8000 bezoekers per dag zou het park het ook lang niet zo slecht stellen. Dat cijfer schommelt in een normaal zomerseizoen tussen de 2000 en 14 000 met rond de 5 a 6000 als gemiddelde. Ik zie eigenlijk vooral de wachtrijen met afstanden lastig lopen...

Earlyspencer
09-04-20, 23:27
Het park geeft zichzelf een uur de tijd om iedereen buiten te kegelen: de laatste shift begint pas om 16u. Dat hoeft volgens mij het probleem niet te zijn: op andere dagen lukt zoiets vaak al op een half uur, als daar wat personeel achter wordt gezet....

Sorry, maar da's een totaal andere situatie. Na een gewoon parksluiting-tijdstip is het niet zo moeilijk om 'plakkers' buiten te krijgen: er rijdt of draait dan niks meer. Wie zich om 15:30 bij wijze van spreken verstopt op een toilet kan dan nog de avond-sessie meemaken. Leuke job voor sommige personeelsleden om daar dan telkens een klopjacht op te houden.

Nog een bijkomend probleem in dit rare voorstel: haast elke bezoeker zal zich bij de toegangspoorten aandienen kort voor de aanvang van het tijdslot. Het loont dan niet om nog na 11:00 te komen voor de eerste sessie (uitz. locale abonnees misschien). En wie gaat pas willen toekomen na 17:00 voor de avond-sessie? En haast iedereen zal ook tot het einde van het tijdslot willen blijven. Vier congesties per dag om de spreiding van corona te bestrijden? Toegegeven, op 'gewone' topdagen zal de congestie om 10:00 en het reguliere sluitingsuur mogelijk nog groter geweest zijn.

En gaan ze speeltuinen en het ballenbad bij Maya dan dichtgooien? En mogen de glijbaan-matjes worden doorgegeven? Voor het Plopsa-publiek zijn dan geen opvul-attracties.

Ik vind dat BJL en PDP geen goede beurt maken door hun dubieuze voorstellen naar buiten te brengen. Akkoord dat je daar wel intern over nadenkt en discussieert. Maar hou dat dan intern omdat de nabije toekomst zo moeilijk te voorspellen is, of anders gezegd: covidik kijken!

etwien
09-04-20, 23:34
Aaaah, Plopsa did it again. Na de woekerprijzen, capaciteitsloze “investeringen”, reclame overkill, walgelijke en dure horeca en meer gaan ze nu nog eens de mediahoer uithangen met de meest belachelijke crap te verkopen. IEDEREEN die ik er over aansprak vind heg degoutant dat ze durven dergelijke uitspraken doen!

Ze mogen hun Mack Extreme Spinning Coaster stoppen waar de zon niet schijnt en volgens hen de evenaar loopt: HUN REET.

jefke88
10-04-20, 07:59
Aaaah, Plopsa did it again. Na de woekerprijzen, capaciteitsloze “investeringen”, reclame overkill, walgelijke en dure horeca en meer gaan ze nu nog eens de mediahoer uithangen met de meest belachelijke crap te verkopen. IEDEREEN die ik er over aansprak vind heg degoutant dat ze durven dergelijke uitspraken doen!

Ze mogen hun Mack Extreme Spinning Coaster stoppen waar de zon niet schijnt en volgens hen de evenaar loopt: HUN REET.

Ga eens wandelen. Het is mooi weer, een maand binnen zitten is duidelijk niet goed voor je :).

Plopsa probeert hier gewoon aandacht mee te trekken dat pretparken in een moeilijke situatie zitten die niet lang vol te houden is. Zelf heb ik ook mijn twijfels bij sommige dingen, maar als er een oplossing gevonden kan worden lijkt me dat nog altijd beter dan de parken misschien wel de rest van het jaar dicht te houden.

Phadd-F
10-04-20, 08:12
Het is niet meer dan logisch dat ze nadenken aan maatregelen om toch nog open te kunnen gaan. Wat er effectief van in huis zal komen zullen we wel zien, maar beter met zulke maatregelen openen in augustus dan dat de parken helemaal niet meer open zullen gaan dit jaar...

bobby turbo
10-04-20, 11:57
Aaaah, Plopsa did it again. Na de woekerprijzen, capaciteitsloze “investeringen”, reclame overkill, walgelijke en dure horeca en meer gaan ze nu nog eens de mediahoer uithangen met de meest belachelijke crap te verkopen. IEDEREEN die ik er over aansprak vind heg degoutant dat ze durven dergelijke uitspraken doen!

Ze mogen hun Mack Extreme Spinning Coaster stoppen waar de zon niet schijnt en volgens hen de evenaar loopt: HUN REET.

Dat is al een persoon minder voor mij in de wachtrij.

typhoon200
10-04-20, 14:36
Ik vind het wel knap dat ze niet bij de pakken blijven zitten.
Zo proberen ze toch bij te dragen aan een vlotte opstart na de ergste periode.

Dat het niet allemaal perfect is lijkt me normaal, als productieleider kan ik begrijpen wat een nachtmerrie dergerlijke scenarios geven.
Dus aandacht of niet, ik zeg duimpje omhoog voor de inspanning!

yelle8
10-04-20, 14:40
Vtm nieuws van 19 uur door Steve van Den Kerkhof.
Heb het stukje even vlug opgezocht.
https://m.hln.be/video/zo-verlaten-ligt-plopsaland-erbij~p140138

Merci! Het is inderdaad wel een opmerkelijke keuze dan. Maar ik snap het ook ergens marketingtechnisch gezien. Als je dit jaar bvb 10 euro minder vraagt hierdoor en volgend jaar weer de 'normale' prijs, dan gaan mensen plots zeggen 'hé wat is het duur geworden'.

simon
14-04-20, 13:05
Wow, wat een scherpe reacties weeral! Ik kan Steves inzet alleen maar toejuichen! Vergeet niet dat hij er mede voor zorgde dat de seizoensmedewerkers toch een uitkering krijgen i.p.v. helemaal niets. En met dit plan tonen ze opnieuw een mooie inzet over hoe zij de (nabije) toekomst zien. Alternatief was zeggen: we wachten af en openen pas volgend jaar de deuren! Zelfs met dit plan (en idem voor Bobbejaanland en Bellewaerde) zullen ze nog heel wat extra kosten hebben, en heel wat minder inkomsten.

Extra kosten aan extra veiligheidspersoneel, personeel dat anders ingezet zal worden, schoonmaakpersoneel, extra veiligheids- en verzorgingsmateriaal, bijkomende maatregelen inzake social distancing...

Minder inkomsten doordat minder mensen in het park zullen eten, minder bezoekers (want zelfs al zijn er per tijdslot max. 4000, dan nog zullen er veel dagen zijn dat er geen 4000 zullen langskomen!)...

Neen, ik ben blij dat onze parken niet bij de pakken blijven zitten en toch al durven vooruitkijken. Alles zal afhangen van wat de overheid zegt, en wees maar zeker dat veel maatregelen nog zullen aangepast worden. Tenslotte denk ik dat we vooral naar elkaar moeten kijken, en hopen dat iedereen zich dan ook gedraagt. Als ik de beelden uit Brussel, Gent en Antwerpen afgelopen weekend zag... dan denk ik dat hier vooral nog werk aan de winkel is. En dat zal niet van de parken afhangen, maar van de bezoekers!

Phantasiastisch
14-04-20, 15:01
Wow, wat een scherpe reacties weeral! Ik kan Steves inzet alleen maar toejuichen! Vergeet niet dat hij er mede voor zorgde dat de seizoensmedewerkers toch een uitkering krijgen i.p.v. helemaal niets. En met dit plan tonen ze opnieuw een mooie inzet over hoe zij de (nabije) toekomst zien. Alternatief was zeggen: we wachten af en openen pas volgend jaar de deuren! Zelfs met dit plan (en idem voor Bobbejaanland en Bellewaerde) zullen ze nog heel wat extra kosten hebben, en heel wat minder inkomsten.

Extra kosten aan extra veiligheidspersoneel, personeel dat anders ingezet zal worden, schoonmaakpersoneel, extra veiligheids- en verzorgingsmateriaal, bijkomende maatregelen inzake social distancing...

Minder inkomsten doordat minder mensen in het park zullen eten, minder bezoekers (want zelfs al zijn er per tijdslot max. 4000, dan nog zullen er veel dagen zijn dat er geen 4000 zullen langskomen!)...

Neen, ik ben blij dat onze parken niet bij de pakken blijven zitten en toch al durven vooruitkijken. Alles zal afhangen van wat de overheid zegt, en wees maar zeker dat veel maatregelen nog zullen aangepast worden. Tenslotte denk ik dat we vooral naar elkaar moeten kijken, en hopen dat iedereen zich dan ook gedraagt. Als ik de beelden uit Brussel, Gent en Antwerpen afgelopen weekend zag... dan denk ik dat hier vooral nog werk aan de winkel is. En dat zal niet van de parken afhangen, maar van de bezoekers!

Inderdaad, zijn voorstellen en inzet kan ik alleen maar toejuichen.

Ik hoop dat de overheid de parken de toestemming geeft om te open vanaf 1 juli met alle nodige maatregelen. In pretparken is de social distancing zeker haalbaar, het belangrijkste is: buiten je gezin/mensen waarmee je komt, niemand anders AANRAKEN. Bij binnenkomt even door de quarantaine containers wandelen en desbetreffend park blijft zo goed als Corona-proof. Raak je toch iemand anders aan, heeft de hygiëne maatregelen ervoor gezorgd dat de kans heel klein is dat je het virus overdraagt.

We kunnen niet nog 1,5 jaar wachten tot er een vaccin is vooraleer we terug buiten kunnen komen, op vakantie of restaurant mogen gaan, naar pretparken kunnen...

Ik begrijp de reactie in Gent en Brussel deels wel vanuit psycho-sociaal standpunt. Bovendien zijn sommige maatregelen absurt: voedingswinkels mogen op maar bouwmarkten, bloemisten, zelfstandige ondernemers,... niet. Idem voor grotere ondernemingen zoals pretparken. Ik vind het ronduit belachelijk, er zit geen consequentie in die beslissingen. Hanteer diezelfde social distance en hygiëne maatregelen als bij supermarkten, want die zijn zeker mogelijk.

Kortom, breng het sociaal leven stilaan terug op gang van cafés die heropenen tot pretparken die terug bezoekers kunnen ontvangen maar met alle noodzakelijke maatregelen. Het is mogelijk. Individuele gezondheid is belangrijk maar onze maatschappelijke gezondheid, a.k.a. de ECONOMIE is toch echt wel minstens even belangrijk. Gezondheid, sociaal leven en economie gaan "hand in hand", maar wel zonder handje schut en met hygiënemaatregelen.

Hopelijk snel betere beslissingen in het belang van deze 3 aspecten en binnen enkele weken tot maanden terug een binnenlands pretparktripje...

bobby turbo
14-04-20, 19:49
Dus je vind het belachelijk dat voedings winkels open mogen en de rest niet? als je alle winkels weer opent heb je de niet essentiële verplaatsingen volop en gaat iedereen weer gezellig schoppen, waardoor je met veel meer mensen in mogelijk contact komt zowel in de winkels als in de winkelstraten...

klepje87
14-04-20, 20:28
Ze mogen hun Mack Extreme Spinning Coaster stoppen waar de zon niet schijnt en volgens hen de evenaar loopt: HUN REET.

Kwam die niet tussen Piet Piraat en Plop? Heb ik een vergadering gemist? :p
Best even rustig tot 10 tellen vooraleer je op enter duwt ;)

Phantasiastisch
17-04-20, 12:37
Dus je vind het belachelijk dat voedings winkels open mogen en de rest niet? als je alle winkels weer opent heb je de niet essentiële verplaatsingen volop en gaat iedereen weer gezellig schoppen, waardoor je met veel meer mensen in mogelijk contact komt zowel in de winkels als in de winkelstraten...

Winkels, met name kledingwinkels in winkelstraten kunnen best met een online reserveringssysteem werken. Zo kan men het aantal personen drastisch beperken en er is geen overvloed aan mensen in de winkelstraten. Het heropenen van alle winkels zorgt er tevens voor dat bij de winkels die wel reeds open zijn minder volk tegelijkertijd gaat winkelen.

In principe hetzelfde voor pretparken, dierentuinen, theatervoorstellingen, enzovoort: enkel online tickets, beperkte capaciteiten, zitplaatsen open laten...
M.a.w. de ondertussen gekende mogelijke maatregelen.

Het heropenen van pretparken en andere culturele activiteiten met voldoende maatregelen kunnen ook weer de overvloed van mensen aan de kust, in de Ardennen en andere inlandse toeristische trekpleisters verminderen.

yelle8
21-04-20, 13:44
Beetje offtopic, maar ik vond het té goed om hier niet te delen.

Gieren met verschillende lachwekkende en herkenbare quotes waaronder deze:

- Kost diene parking ook nog geld? Zo kan ik ook rijk worden ze...
- Jullie willen wel een foto met Maya de Bij?! Nee nee nee bedankt, da's veel te duur!
- Heeft iedereen zijn sandwichen mee? Want dat eten is hier veel te duur...

B_PH8XIjohT

Bbt87
29-04-20, 18:28
Zonet op het nieuws van vtm kwamen de nieuwe plannen voorbij.
-2 shiften.
-geen entertainment.
-max 5000 bezoekers in het park.
-€10 goedkoper.

Alvast goed dat ze door hebben dat ze niet dezelfde prijs kunnen vragen voor hun "plopsa-Light".

Het entertainment ga ikzelf niet echt missen, maar ik denk dat gezinnen met kleine kinderen dit toch wel gaan missen.
We zullen zien wat er met de plannen gebeurd.

simon
01-05-20, 11:15
Ik ben blij dat ze toch ambitie tonen om te heropen dit jaar en echt met concrete plannen afkomen! Het entertainment is op zich voor ons niet zo erg, maar voor kinderen en gezinnen zal dit toch wel een groot gemis zijn, dus is die prijsverlaging wel logisch.

Persoonlijk zal ik sommig entertainment wel missen: de bubbelshow op het Dorpsplein op de zomeravond was echt sfeervol, zowel voor jong als oud!

Eerder vrees ik voor het logische vervolg: geen of amper Halloween! Dit jaar zullen we echt weinig mogen verwachten vrees ik - niet allen in Plopsaland, maar algemeen.

JerKel1988
04-05-20, 11:43
Had al een tijdje geleden gehoord van die 2 shiften. Moet eerlijk toegeven dat ik daar niet echt gelukkig mee ben. Wij hebben nu de eerste keer een abonnement (aangekocht 1/2020). We hebben 2 kids. 3,5 jaar + 1 jaar. De tijdstippen van de shiften vind ik toch maar niets, zeker als we ook nog een uurtje moeten rijden. Wij geraken er niet om 9u, en als je er dan bent om 11u of 12u in het slechtste geval, en je moet om 15u terug naar buiten, sorry, maar een echte daguitstap kan je dat niet meer noemen. Want voor mij moet het dat wel nog altijd zijn. Ga geen uur rijden als abonnementhouder om er slechts een 3 à 4-tal uur te zijn. Ondertussen heb je ook nog de zorg voor de baby, ik wil maar zeggen, echt veel ontspanning zit er niet meer in.

En het avondblok lijkt me al helemaal uitgesloten. Ik kan moeilijk om 14u vertrekken, net als beide nog hun tukje aan het doen zijn. Laat staan dat we daar s'avonds kunnen blijven tot 20u of langer.

Het kan aan mij liggen, maar loop niet warm van het idee. Gezinnen met kleine kinderen kunnen er sowieso geen "dag" meer gaan besteden en genieten. Hoogst nog een paar uur. Gaan dergelijke gezinnen een uur of langer rijden om slechts die paar uur daar te kunnen spenderen? Laat staan dat ze nog steeds een ticket, zelfs aan verminderde tarief, moeten kopen.

In Bellewaerde is daar tot op heden geen sprake van dacht ik. Wel een beperking, minder animatie, meer maatregelen, maar nog steeds een volledige dag open? Spijtig dat we ons abonnement daar niet verlengd hebben lijkt me.

bobby turbo
04-05-20, 12:37
de anderen hebben normaal zes uur in het park, dat is al vergelijkbaar met Bobbejaanland in het laag seizoen waar je van 10 tot 17 uur hebt, maar de attracties later openen en vroeger sluiten.

JerKel1988
04-05-20, 16:27
de anderen hebben normaal zes uur in het park

Met alle respect. Maar is dat normaal? In de zomer heb je toch een gemiddelde openingstijd van 9u per dag dacht ik? Daar doen ze toch maar eens even 1/3e van af. Zolang de anderen 6u hebben, lijkt het dus best wel oké voor jou? Je zou toch hopen dat een park van die orde, toch nog steeds gericht op kleine kinderen, toch wel met betere oplossingen kan komen, afgestemd op gezinsformaat.

Liever 2 x 5000 bezoekers om de financiële schade in te perken, dan louter 1 x 5000 bezoekers een ongedwongen, ontspannen en zonder tijdsdruk een leuke dag laten beleven. Zo zie ik het.

knessel
04-05-20, 16:58
wat kan je op 6u doen...
1x de tractors: 45 min aanschuiven + 3 min ride
1x het bos van Plop 45 min + 6 min ride
1x Victor 40 min + 3 min ride
1x de Draak 40 min + 3 min ride
1x K3-rollercoaster 40min + 3 min ride
en dan nog eentje kiezen: Piet piraat waterside of de boomstammen of K3-verkeerparcour of de brandweer of..... Nog iets eten en de zes uur zijn om :-).

Dat in combinatie met het zonneke op het bolleke en een gevarieerd publiek dat alles met de nodige discipline gaat opvolgen, rellen gegarandeerd....

Phadd-F
04-05-20, 17:21
Liever 2 x 5000 bezoekers om de financiële schade in te perken, dan louter 1 x 5000 bezoekers een ongedwongen, ontspannen en zonder tijdsdruk een leuke dag laten beleven. Zo zie ik het.

Is dat dan niet meer dan normaal dat de parken nu zoveel mogelijk de financiële schade willen beperken in deze uitzonderlijke tijden?! We zitten nu eenmaal in een uitzonderlijke en nieuwe situatie waar we moeten leren mee om te gaan. De Spaanse griep dateert van een eeuw geleden en toen waren er geen pretparken hier, dus ook voor hun is het zoeken & leren hoe ze hiermee moeten omgaan.

Je gaat toch moeten accepteren dat de maatschappij én dus ook de pretparken niet hetzelfde gaan zijn tot dat er een vaccin op de markt komt en we COVID19 onder controle hebben. Dus nee, je gaat niet onbezonnen 9 uur van een pretpark in de zomer kunnen genieten zoals vroeger. We gaan al blij mogen zijn als we pretparken zouden kunnen doen deze zomer...

En inderdaad, Plopsa kiest hier voor de optie om toch wat extra geld binnen te kunnen harpen. Ik zou in hun plaats net hetzelfde doen, ze zijn al de paasvakantie verloren, de verlengde weekends in mei met de feestdagen die ook behoorlijk wat volk naar de parken brengt in normale omstandigheden... Ik denk dat geen van ons kan inschatten hoe zwaar de financiële impact daarvan is. Dus is het logisch dat parken hiervoor oplossingen proberen te denken! Liever dat dan dat parken failliet gaan of personeel moeten ontslaan. En wees meer zeker dat deze virus uitbraak sowieso zijn impact zal hebben op toekomstige investeringen. Nieuwe attracties moeten ergens van betaald worden.

Ik lees toch echt veel onnodig geklaag... Een uur rijden (alsof dat zo lang is, een uurtje in de auto zitten), maar tegen de middag willen toekomen (in normale omstandigheden kan je in een park ook minder doen als je pas tegen de middag toekomt), als abonnement houder klagen dat je niet afkomt voor 3 of 4 uur (maar het ligt volledig aan jezelf of je 3-4 uur binnen bent of de volledige 6 uur, plus als abonneehouder zijn je enige kosten je transport naar het park en je eten).

JerKel1988
04-05-20, 18:22
Ik lees toch echt veel onnodig geklaag... Een uur rijden (alsof dat zo lang is, een uurtje in de auto zitten), maar tegen de middag willen toekomen (in normale omstandigheden kan je in een park ook minder doen als je pas tegen de middag toekomt), als abonnement houder klagen dat je niet afkomt voor 3 of 4 uur (maar het ligt volledig aan jezelf of je 3-4 uur binnen bent of de volledige 6 uur, plus als abonneehouder zijn je enige kosten je transport naar het park en je eten).

Met 2 kleine kinderen heb ik dat blijkbaar zelf volledig in de hand... Grapjas hé jij :-D.

Tuurlijk begrijp ik dat ze willen compenseren. En tuurlijk begrijp ik de omstandigheden. Maar ik mag toch hopen dat als het park open mag, dat ik daar niet in een shiftdeel wordt gestoken. Want voor alle duidelijkheid, dat zal geen opgelegde maatregel zijn, maar een beslissing van Plopsa zelf.

En wat in de winterperiode of met louter Mayaland? 2 shiften van elk 3 of 4 u?

Nu, misschien gaan we 2 shiften na elkaar kunnen reserveren. Dan hebben we voldoende tijd om nog te ontspannen, naast het verzorgen van onze kids en alle tijd dat zoiets in beslag neemt.

Ik wil enkel maar een mening delen van veel bevriende gezinnen met kinderen van baby, peuter of kleuterleeftijd.

En zelfs al ligt het allemaal aan mij, of klaag ik te veel, ik hoop dat ze toch nog eens nadenken over een ander concept, heel specifiek voor die gezinnen met (heel) kleine kids.

bobby turbo
04-05-20, 18:26
Ja plopsa is in de zomer normaal langer open, maar guess what, normaal bestaat niet dit jaar. Dat ze voor het twee luik kiezen is ergens begrijpbaar. Ze hebben ondertussen al miljoenen verloren en die verdien je met 10.000 man op een dag gema?kelijker terug dan met 5000. En 10.000 is nog altijd 5000 minder dan dat ze normaal binnen halen. Dat jij pas tegen de middag wil arriveren is een eigen keuze, kan je het park moeilijk verwijten. En aangezien jij een abonnement hebt genomen kan je meermaals gaan dus zal je zeker wel meerdere attracties gedaan krijgen zeker. Ik vind het een beetje zagen en klagen op een situatie die het park zelf niet gekozen heeft.

Steventje
04-05-20, 22:45
Er bestaat geen oplossing waarbij je voor iedereen goed kan doen. Dat was vroeger al zo en zal ook zo blijven Plopsa en andere parken zullen een methode zoeken die voor hun handelbaar is en waarbij ze Max inkomsten trachten te behalen.

schumacher305
05-05-20, 08:00
Het systeem van 2 shiften is volgens mij niet echt haalbaar.
Eerste shift om 9 uur laten starten.
Mensen die inderdaad van ver moeten komen 2 uur rijden is bijna niet haarlbaar om daar met kleine kinderen om 9 uur te zijn.
We moeten dan nog rekening houden dat er sowieso files zijn op de wegen naar het park wat al jaren een probleem is. De controle aan de inkom zal ook geruime tijd duren. Zelf al is er geen corona kan je daar meer dan half uur staan wachten. Dus reken dat je ten vroegste om 10 uur binnen bent.
Een andere probleem is ook mensen gaan veel meer tegelijk willen eten omdat ze minder kunnen spreiden gedurende een dag.
En de zever dat de directeur verkoopt van minder lange wachtrijen klopt ook niet. Je mag nog minder volk binnen laten maar er zal telkens een rij tussen moeten zitten om de veiligheid te bewaren. Ook moet tussen elke rit alles gereinigd worden wat enorm veel tijd zal innemen. Ik verwacht dat je op zo een dag mss 4 max 5 zaken zal kunnen doen.
Ben wel benieuwd naar de plannen van de andere parken maar plopsa denkt alleen maar aan zijn eigen gewin en hopelijk zien de mensen dit ook in en blijven ze daar weg.

wimvg
05-05-20, 08:11
laat ons er misschien van uitgaan dat dit een voorstel is. In de praktijk zal duidelijk worden of het werkt. Als je inderdaad maar een vijftal attracties kan doen, zullen er veel dagjestoeristen afhaken en hun bezoek een jaartje uitstellen.
Of Plopsa kan bijsturen als na een aantal dagen of weken blijkt dat dit niet werkt. Dat doen we tegenwoordig toch allemaal.

JerKel1988
05-05-20, 08:24
Dit bericht is verwijderd door Phadd-F.
Reden
hopeloos te discussiëren met idioten

Bedankt voor het compliment Phadd-F.
Zal hier nog eens mijn mening geven...., waar een forum toch voor dient lijkt me toch?
Spijtig dat je dergelijk woord moet gebruiken. Ben al blij dat ik je post niet gelezen heb. Laat staan wat daar allemaal in stond.

Ik heb alvast de boodschap begrepen. Mij zien ze hier niet meer.
Spijtig dat de moderators dit tolereren.

Phadd-F
05-05-20, 08:53
Ik verwacht dat je op zo een dag mss 4 max 5 zaken zal kunnen doen.


Wat nog altijd méér is dan het aantal attracties die we nu kunnen doen, namelijk nul. Ik ben echt verbaasd dat er mensen op een pretparkforum, waar er volgens mij alleen maar pretparkliefhebbers aanwezig zijn, tegen eventuele maatregelen zijn om de parken terug open te krijgen. Liever 4 à 5 attracties op een dag doen dan helemaal niet naar de parken mogen gaan.




Dit bericht is verwijderd door Phadd-F.
Bedankt voor het compliment Phadd-F.
Zal hier nog eens mijn mening geven...., waar een forum toch voor dient lijkt me toch?

Ik heb alvast de boodschap begrepen. Mij zien ze hier niet meer.



Tja, jij begon met mij denigrerend grapjas te noemen. Actie veroorzaakt nu eenmaal reactie. Ik ga je in ieder geval niet missen.

yelle8
05-05-20, 09:00
Dit bericht is verwijderd door Phadd-F.
Reden
hopeloos te discussiëren met idioten

Bedankt voor het compliment Phadd-F.
Zal hier nog eens mijn mening geven...., waar een forum toch voor dient lijkt me toch?
Spijtig dat je dergelijk woord moet gebruiken. Ben al blij dat ik je post niet gelezen heb. Laat staan wat daar allemaal in stond.

Ik heb alvast de boodschap begrepen. Mij zien ze hier niet meer.
Spijtig dat de moderators dit tolereren.

Dit wordt absoluut niet goedgekeurd, we hadden enkel de kans nog niet om dit te onderscheppen en erop te reageren.

@Phadd-F Het is zoals je weet absoluut niet de bedoeling om elkaar uit te schelden op het forum en elkaars mening te respecteren, gelieve dit te respecteren!

schumacher305
05-05-20, 13:26
[QUOTE=Phadd-F;27879]Wat nog altijd méér is dan het aantal attracties die we nu kunnen doen, namelijk nul. Ik ben echt verbaasd dat er mensen op een pretparkforum, waar er volgens mij alleen maar pretparkliefhebbers aanwezig zijn, tegen eventuele maatregelen zijn om de parken terug open te krijgen. Liever 4 à 5 attracties op een dag doen dan helemaal niet naar de parken mogen gaan.


Ge snapt het totaal niet en wil het niet snappen wat we bedoelen. Ik veronderstel dat je een alleenstaande zijt zonder gezin.
Volgens mij zijn er veel te veel zaken waar ze nu te licht overgaan zaken die voor plopsaland evident zijn maar in werkelijkheid niet zo zullen zijn.
We zullen wel zien hoe dit verder zal lopen maar vrees toch dat er veel negatieve reacties zullen volgen zeker als andere parken niet met de twee shiften zullen werken.

bobby turbo
05-05-20, 20:02
Wat men zegt over gezinnen en om 9 u daar zijn als je twee uur moet rijden. ik ben nu misschien vrijgezel, maar ooit was ik lid van een gezin, ik was namelijk ooit ook een kind. Als wij een dagje pretpark deden, moest ik uit mijn bed om bij opening of liefst iets vroeger vor de poort te staan. Dus begrijp echt niet waarom de kinderen van vandaag plots niet meer vroeg zouden kunnen opstaan, dat is toch een kwestie van ouders die hen tijdig wekken?

Iedereen tegelijk willen eten met 5000 personen in een park, als je dat voldoende over de meerdere eetgelegenheden spreidt zie ik het nog wel lukken, plus moet je rekenen dat heel wat ouders boterhammekes meenemen, ook iets dat ik me van vroeger herinner de bokes met een tikkeneike erop.

Jullie halen de file aan als excuus om niet op tijd er te raken, wel die file staat er inderdaad op drukken dagen,maar er zullen dankzij dit systeem geen drukke dagen zijn, als je maar met 5000 binnen mag... Dus zie ik ook geen files vromen.

Er wordt gezegd dat door de tussentijdse ontsmettingen de capaciteit omlaag gaat, ja er zal een minuutje langer gewacht moeten worden misschien tussen twee ritjes en halve capaciteit, ik veronderstel dat een gezin wel gewoon samen in een bakje mag hoor, het zal vooral voor vreemden onder elkaar niet lukken. En met dan maar 1/3 van het normale aantal bezoekers binnen gaat dat ook nog wel los lopen zeker.

Paul F
06-05-20, 07:15
Je laat maar 1/3 in je park toe maar door het ontsmetten en afstand houden in de attracties zal de capaciteit toch al vlug onder de helft dalen vrees ik en dan is 5000 mensen in het park toch best veel. Ik ben blij voor Plop als het park terug open kan maar voor mij is het 2u15 rijden en dit zonder files en dan is een halve dag toch echt te weinig.
Verder heb ik een Efteling abo, hiermee krijg ik 40% korting bij Plop. Ik neem aan dat dit bij aankoop voor deze periode niet kan. Met mijn 40% kost een ticket 23,10 euro dus minder dan 28,50 of 25 euro nu.

simon
07-05-20, 14:40
Ik wil niemand schofferen, laat me daar eerst duidelijk in zijn! Maar houd er wel maar rekening mee dat je deze zomer niet zal mogen gaan en staan waar je wilt: de kust wil het aantal bezoekers beperken, pretparken MOETEN dit ook doen en het buitenland zal al niet direct een optie zijn zolang de grenzen gesloten blijven...

Ik vind de oplossingen van Plopsa zeker realistisch! 2 shiften, die bovendien voor een gewone bezoekers GOEDKOPER worden in de markt gezet. Vergeet niet dat er zeker even veel (of zelfs meer) personeel in de parken aanwezig zal moeten zijn om alles in goede banen te leiden en om alles hygiënisch te houden.

Zelf heb ik geen kinderen, maar vorig jaar geweest met de kindjes van mijn partners zus, en toen zijn we ook op een ZOMERAVOND geweest. Wel, zij (1 en 4) waren toen ook 's middags aangekomen na een middagdutje en 1 uur rijden, waarna ze ook 's avonds het park bij sluiting verlieten. Lange wachtrijen? Die waren er nergens te bespeuren... En het was toen één van de lange avonden waarop je veel volk verwacht. En ik heb er zo 2 gedaan.

Sowieso is dit een eerste versie die zal bijgestuurd worden in de praktijk. Wees vooral blij dat de parken de deuren WILLEN openen deze zomer, in plaats van alles gesloten te houden om bepaalde kosten niet te moeten betalen wanneer de opbrengsten ook al minder zullen zijn.

Conclusie: Staat Plopsa u niet aan? Er zijn alternatieven genoeg: Boudewijn Seapark, Bobbejaanland, Bellewaerde, Walibi, Mont Mosan... En voor een streepje Plopsa kan je ook nog terecht in Plopsa Indoor Hasselt en Plopsa Coo!

Sorry als ik wat zuur klonk, maar moest er toch even uit.

*****

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden! De eerste Duitse pretparken openen volgende week al de deuren, en zullen dat systematisch doen tot ze in juni quasi allemaal open zullen zijn!

De communicatie in Nederland was dan verwarrender, waar ze 'niet moesten sluiten van de regering', maar voor een heropening wel beroep moeten doen op de veiligheidsregio. Ook de Nederlandse parken zullen dus later deze maand heropenen.

Helaas zal dit wel nog niet voor ons zijn, maar biedt toch enig perspectief.

*****

Wat mij nog opviel in de persconferentie van 06/05, was dat musea (in de ruime zin) onder voorbehoud op 18/05 mogen heropenen. Voor het eerst werden ook dierentuinen aangehaald (die wellicht ook dan, of in de volgende fase op 01/06 mogen heropenen). Over de pretparken werd niets gezegd... dus ik verwacht dat dit misschien nog wat later zal worden...

Paul F
07-05-20, 19:25
Voor alle duidelijkheid, dat ik enkele euro's meer moet betalen is voor mij geen reden om niet te gaan, voor mij is het wat ver rijden. Ik heb jaren een plopsa abo gehad samen met mijn petekind. We gingen dan dikwijls naar Plopsa indoor Hasselt, een keer naar PlosaCoo en een keer of 2, 3 naar de Panne. De kleine is echter wat groot geworden voor Plopsa indoor Hasselt, vandaar dat we nu een abbo voor de Efteling hebben, dit is voor mij veel dichter bij. Ik ben blij dat de parken terug open willen gaan ondanks alle moeilijkheden en bijkomende kosten die dat voor hen meebrengen. Op een normale manier zullen we de parken dit jaar niet kunnen bezoeken, laten we daar begrip voor hebben en vooral, als we naar een park gaan, ons houden aan de opgelegde regels.

Penguin123
08-05-20, 13:21
Vlog vanuit een gesloten Plopsaland:

https://www.youtube.com/watch?v=4kme4xktx0I

Op 0:45 zijn er beelden van het Plopsa Hotel met zicht vanuit het dorpsplein. Ook daar gaan de werken door.

Ggolt
11-05-20, 18:18
Zulke bitsige reacties heb ik op dit forum nog niet vaker gelezen en ik snap niet goed waarom... Als de ene het niet de moeite vindt om ‘s morgens vroeg al te vertrekken en daarom nu er maar enkele uren zou kunnen vertoeven, dan is dat die persoon zijn goed recht maar ja oké, dan kan je niet gaan. Ikzelf wacht ook liever af tot alles terug zijn normale gang kan gaan of totdat je terug een volledige dag mag gaan. Om ook helemaal tot daar te rijden is mij toch net iets te gek als je maar 4 a 5 attracties kan doen (en dat is wel echt het maximum vrees ik). Dan denk ik dat er, voor mij toch, dichter bij huis interessantere alternatieven gaan zijn.

Dat Plopsa het wel zo doet trek ik mij dan ook niet echt aan; genoeg alternatieven maar mij gaan ze er voorlopig niet zien in die formule. Dat anderen er wel gewoon heengaan, have fun!

Of deze formule goed gaat uitpakken voor hen gaat volgens mij maar van 1 ding echt afhangen en dat is de prijs die ze zullen vragen. Ze gaan denk ik niet gewoon zakken naar ‘halve dag? halve prijs’ en dat kan wel eens een struikelblok gaan vormen voor velen. Zeker indien de kust nog lang geen dagjestoeristen gaat toestaan: dan is de stap om toch de autorit te maken toch echt wel té vrees ik.

simon
12-05-20, 10:35
Halve prijzen hanteren ze niet, maar ze geven wel een korting. En al bij al zijn de uren wel nog ruim genoeg vind ik. Vorige zomer ook eens een namiddag geweest, en we waren op een goede 3,5 uur rond (incl. rerides) en het was ook 1u op en 1u afrijden.

Maar goed: er zijn genoeg alternatieven die we kunnen en zullen moeten doen!

JerKel1988
12-05-20, 11:52
Dan maar zelf eens mijn mening gegeven aan Plopsaland zelf.

In een reactie hopen ze, net als de andere parken snel te recupereren van deze crisis. De scenario's die op tafel liggen zijn break even scenario's, gen waarbij we veel winst gaan maken. Op zich hoeft dat ook niet, als onze mensen maar terug aan de slag kunnen. Pas op 8 juni weten we of en hoe we kunnen openen.

Eerder lieten ze nog weten (want had een paar keer gestuurd): Ze proberen in de scenario's zoveel mogelijk rekening te houden met de abonnees. Het voordeel van het shiftensysteem, zeggen ze zelf, is dat er minder bezoekers zullen zijn en dat je bijgevolg minder lang moet aanschuiven. Met dit scenario willen ze zoveel mogelijk bezoekers de kans geven om dit jaar het park te bezoeken en anderzijds willen ze de geleden verliezen een beetje kunnen compenseren om huidige en toekomstige investeringen te kunnen laten doorgaan.

Earlyspencer
12-05-20, 17:59
Break even lijkt me het belangrijkste begrip in deze 'dubbele-halve-park-opening'.

Het zou me zelfs niet verbazen indien er enige druk van de overheid wordt uitgeoefend om parken net wel te openen. Dat spaart de overheid heel wat werkloosheidskosten uit. En van het loon van het park-personeel vloeit ook nog eens 50% naar de overheid. Grootste struikelblok is mss de ligging: nabij de kust die je moeilijker qua drukte kan reguleren dan een pretpark.

Ik dacht in een trailer te hebben gezien dat PANO op Canvas deze week o.a. over Plopsaland tijdens COVID gaat.

Jak
12-05-20, 22:25
Je kan de trailer hier bekijken.
https://www.een.be/pano/nooit-meer-lockdown

Morgen op Eén.

traveler
13-05-20, 15:15
Eerlijk gezegd zie ik plopsa de panne als lastte openen. aangezien dit aan de kust zit. Dit wil niet zeggen dat ik niet zou gaan zelf met een halve dag. Zeker als de grenzen gesloten blijven.

Als de grenzen open gaan vrees ik voor de geplande aanpak van plosa: naar wat ik begrijp zullen aderen een hele dag open gaan.

bobby turbo
13-05-20, 16:58
naar wat ik begrijp zullen aderen een hele dag open gaan.

De aderen gaan die dan open voor het vaccin ofzo :p :p

Earlyspencer
13-05-20, 19:54
Onmogelijk dat PDP niet zo open mogen en de andere pretparken wel, wegens kust vs binnenland. Dat krijgt de overheid niet verkocht. Ze zitten nu al met een ei voor klachten van oneerlijke concurrentie tussen kleine middenstanders enerzijds en warenhuizen + doe-het-zelf-zaken anderszijds. Een pretpark is een pretpark en volgens mij wordt dat nationaal (volksgezondheid) of op Vlaams niveau beslist. De overheid kan wel de park-heropeningen overal ten lande nog langer uitstellen of extra strict maken omdat er eentje aan de kust ligt. Maar verder uitstel betekent verschuiven naar de zomervakantie. Lijkt me ook niet opportuun. Geen simpele materie.

simon
14-05-20, 21:19
Dat zie ik toch niet gebeuren hoor, maar is misschien wel een extra reden waarom Plopsa koos voor 2 dagdelen (en de rest - voorlopig nog - niet). Op die manier kunnen ze mensen die onderweg zijn naar de kust toch een alternatief bieden als het daar te druk is. Ik zou anders niet inzien waarom Plopsa later zou mogen openen, en Boudewijn Seapark mee met de rest, want het ligt ook op weg naar de kust... En eigenlijk Bellewaerde dan ook (maar wel nog iets verder).

Wat wel nog een onderscheid kon worden, was Boudewijn Seapark en Bellewaerde die vroeger mochten openen dan de rest, omdat dit ook dierentuinen zijn. Beide hebben wel al aangegeven dit niet te doen, aangezien het voor Boudewijn Seapark om dierenshows gaat, waarbij je dus niet gewoon langs de dieren loopt. En ook Bellewaerde zag meer moeilijkheden om zo te openen dan het hele park (incl. attracties) te openen.

Penguin123
17-06-20, 19:23
Steve Van den Kerkhof in het VRT Journaal van 7 uur op één over de heropening van de parken. De reportage begint rond 12 minuten te bekijken op VRT NU:

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/het-journaal/2020/het-journaal-het-journaal-20200617/#autoplay=721&asset=/content/dam/vrt/2020/06/17/journaal-1900-20200617-wo-depot_WP00163609

Goed dat er aandacht wordt besteed aan de heropening van de parken in het nieuws... zal hopelijk zorgen dat de politiek met een duidelijker antwoord komt over testdagen, etc.

Earlyspencer
17-06-20, 20:10
De polletiek ligt gien kloewete wakker van pretpareke, mateke.

knessel
17-06-20, 20:51
da gaade gij niet bepale....

Penguin123
17-06-20, 20:54
De polletiek ligt gien kloewete wakker van pretpareke, mateke.

No need to be patronising.

--> Hopelijk komt er een duidelijker antwoord van de bevoegde instanties.

Earlyspencer
17-06-20, 22:07
@pinguin: mateke is tegenwoordig ook een politieke term, zeker als je de actua daar volgt.

Looopings meldt zo net dat Plopsa boetes gaat uitdelen ... aan Funcard-houders die een dag reserveren maar dan niet komen opdagen. In de veronderstelling dat dit inhoudelijk klopt, gaat dit voor mij (geen Plosa Card overigens) vele stappen te ver. Je abo-houders zijn je trouwste klanten en belangrijker: bij vermoeden van ziekte word je met aandrang gevraagd om thuis te blijven. Daar gaan ze zogezegd wel rekening mee houden. Doktersbriefje nodig om als abo-houder te verantwoorden dat je niet naar het park komt ofzo ...? Hallo privacy-commissie! Die geldwolven met €urotekens in hun ogen zijn dan echt alle windstreken kwijt, denk ik. Er kan altijd iets tussenkomen om een bezoek te cancellen. Misschien nog een briefje van de auto-hersteller eisen, Steve! Waarom niet gewoon zeggen: b.v. max. 3 bezoeken / maand voor abo-houders in de zomer en mogelijk meer vanaf september.

Ik schreef het al eerder: abo-houders zijn de paria's in corona-tijden. Merk trouwens op dat Kerkhof zegt "...voor het onnodig innemen van de plaats van een andere abonnee". Er is dus een apart quotum voor abo-houders en een ongetwijfeld veel en veel groter quotum voor occasionele bezoekers.

https://www.looopings.nl/weblog/14673/Abonnees-Plopsaland-betalen-15-euro-als-ze-niet-komen-opdagen-na-reservering.html

yelle8
17-06-20, 23:22
@pinguin: mateke is tegenwoordig ook een politieke term, zeker als je de actua daar volgt.

Looopings meldt zo net dat Plopsa boetes gaat uitdelen ... aan Funcard-houders die een dag reserveren maar dan niet komen opdagen. In de veronderstelling dat dit inhoudelijk klopt, gaat dit voor mij (geen Plosa Card overigens) vele stappen te ver. Je abo-houders zijn je trouwste klanten en belangrijker: bij vermoeden van ziekte word je met aandrang gevraagd om thuis te blijven. Daar gaan ze zogezegd wel rekening mee houden. Doktersbriefje nodig om als abo-houder te verantwoorden dat je niet naar het park komt ofzo ...? Hallo privacy-commissie! Die geldwolven met €urotekens in hun ogen zijn dan echt alle windstreken kwijt, denk ik. Er kan altijd iets tussenkomen om een bezoek te cancellen. Misschien nog een briefje van de auto-hersteller eisen, Steve! Waarom niet gewoon zeggen: b.v. max. 3 bezoeken / maand voor abo-houders in de zomer en mogelijk meer vanaf september.

Ik schreef het al eerder: abo-houders zijn de paria's in corona-tijden. Merk trouwens op dat Kerkhof zegt "...voor het onnodig innemen van de plaats van een andere abonnee". Er is dus een apart quotum voor abo-houders en een ongetwijfeld veel en veel groter quotum voor occasionele bezoekers.

https://www.looopings.nl/weblog/14673/Abonnees-Plopsaland-betalen-15-euro-als-ze-niet-komen-opdagen-na-reservering.html

Ik heb vernomen dat ook andere pretparken in het buitenland dit doen en vind dit ergens wel te verantwoorden. Het voorkomt dat abonneehouders fervent dagen beginnen reserveren om achteraf genoeg keuze te hebben om te gaan maar dus niet noodzakelijk al die dagen. Akkoord, je kan een maximum te reserveren dagen opleggen, maar daar straf je dan weer een aantal mensen mee die wel te goeder trouw (vaak) reserveren. Dus enkel degenen 'straffen' die misbruik maken van het reservatiesysteem lijkt me wel een logische beslissing. Zij ontnemen namelijk iemand anders een dagje pretpark en ook het park verliest geld aan een no-show. Wat de privacy betreft: je moet gewoon bewijzen dat je COVID hebt, ik denk niet dat het echt zo'n issue is om dit mede te delen...

Ggolt
18-06-20, 00:54
Dit gaat in mijn ogen niet te ver en is inderdaad te verantwoorden: de abonnementhouders kunnen niet zomaar onbeperkt dagen gaan vastleggen en zo de kansen voor anderen ontnemen, en dan pas gaan beslissen welke dag hen het best uitkomt. Er zal ongetwijfeld nog een nuancering zijn op dit systeem en ‘doktersbriefjes vragen’ gaan ze uiteraard toch niet doen zeker? Die reservering zal tot een bepaald moment gewoon geannuleerd kunnen worden mits vrijblijvend opgeven van een reden. Als ze dan merken dat je er misbruik van maakt van dit systeem, is het niet meer dan opportuun om een sanctie op te leggen!

simon
18-06-20, 12:20
Goh, ik denk ook eerder dat het als een afschrikmiddel gaat gebruikt worden dan dat ze het in de praktijk echt veel gaan opleggen. Redenen hiervoor hebben anderen hier al geschreven...

Persoonlijk ben ik het meest te vinden voor het Efteling-systeem: 1 actieve boeking per keer + 1 evt. last minute boeking.

Paul F
18-06-20, 16:08
Ik zie nog weinig van splitsen van de dag in twee delen bij Plop. Als ik bij de ticketverkoop kijk, zie ik enkel nog op woensdag en vrijdag een avondopening van 18 tot 22u.. Volgens Looopings is het park elke dag geopend van 10 tot 18u en op sommige dagen in de vakantie is er op woensdag en zaterdag een aparte avondopening. ik vraag me af als het park dan tot 18u geopend is voor de dag, hoe men dan al terug om 18u kan open doen voor de avondopening.

yelle8
18-06-20, 17:23
Ik zie nog weinig van splitsen van de dag in twee delen bij Plop. Als ik bij de ticketverkoop kijk, zie ik enkel nog op woensdag en vrijdag een avondopening van 18 tot 22u.. Volgens Looopings is het park elke dag geopend van 10 tot 18u en op sommige dagen in de vakantie is er op woensdag en zaterdag een aparte avondopening. ik vraag me af als het park dan tot 18u geopend is voor de dag, hoe men dan al terug om 18u kan open doen voor de avondopening.

Klopt, ik zag het gisteren ook op hun kalender. Het zijn de nocturnes die al van het begin van het jaar gepland waren die ze in tweeën gesplitst hebben.
Wat betreft de praktische kant van het verhaal: misschien dat ze met armbandjes zullen werken zodat ze duidelijk kunnen zien wie van welk dagdeel is en dus wel of niet op de attracties worden toegelaten.

Polletje
21-06-20, 15:22
Looopings meldt zo net dat Plopsa boetes gaat uitdelen ... aan Funcard-houders die een dag reserveren maar dan niet komen opdagen. In de veronderstelling dat dit inhoudelijk klopt, gaat dit voor mij (geen Plosa Card overigens) vele stappen te ver.

Het klopt wel degelijk. Ik heb een abbo bij Plopsa en kreeg vandaag via de é-nieuwsbrief volgende duidelijke info:
"Als abonnee is het vanaf nu ook mogelijk om meerdere bezoeken te reserveren! Reserveer je een bezoek, maar kom je niet opdagen zonder geldige reden? Dan zien we ons genoodzaakt een administratieve kost van €15 per ticket aan te rekenen voor het onnodig innemen van de plaats van een andere abonnee."

Ggolt
21-06-20, 18:56
Vind ik zoals ik reeds zei in dit topic eigenlijk niet meer dan terecht. Er wordt duidelijk gesproken over “zonder geldige reden” dus heb je een reden, dan hoef je ook geen schrik te hebben voor een eventuele boete. Je krijgt volgens de site ook de optie om je bezoek te verplaatsen als je niet meer kan, en last-minute oponthoud (ik zeg maar iets, ziekte, familiale redenen,...) zal dus wel als een geldige reden gezien worden.

siroccofreakske
25-06-20, 10:34
Ik vind dat niet terecht. Als ik als abonnee (wat ik niet ben in Plopsaland, wel in de Efteling, maar dat terzijde) een dag reserveer en het regent pijpenstelen, dan blijf ik thuis. Dat je als abonnee niet elke dag kan langskomen, zoals in gewone tijden, daar heb ik alle begrip voor. Maar dan moet er wederzijds ook begrip zijn als je wel wil komen maar uiteindelijk, om welke reden dan ook, niet komt. It's a two-way-street! :)

Pretparkfreak7
25-06-20, 11:16
was de regel niet gewoon: verwittig als je niet komt? Ik kom niet: het regent. is toch verwittigen?

siroccofreakske
25-06-20, 13:10
Als dat de regel is, vind ik het wel OK. Al is dan de vraag tot wanneer je kan verwittigen. Op wisselvallige dagen durven de weersvoorspellingen nogal eens schommelen en kan het soms tot de dag zelf niet duidelijk zijn of je al dan niet wil gaan.

ExpeditionGeForce
26-06-20, 11:19
Op de site (https://www.plopsalanddepanne.be/nl/veilig-naar-plopsaland-de-panne-vragen-en-antwoorden) van Plopsa ben ik daarnet het volgende gevonden:


Kan ik mijn reservatie annuleren of verplaatsen?
Vanaf 30 juni 2020 zal je je gemaakte reservatie kunnen verplaatsen naar een andere datum. Omdat we als gevolg van COVID-19 verplicht zijn te werken met een volledig nieuw online reservatiesysteem in het kader van crowd control, zijn we helaas genoodzaakt om een administratieve kost van €3,50 per ticket aan te rekenen bij het verplaatsen van een reservatie. Het wijzigen van een reservatie betekent immers ook extra inzet en tijd voor de gespecialiseerde partner waarmee we samenwerken. Hiervoor dienen ook wij een kost te betalen aan deze leverancier. Gratis annuleren is in uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld ziekte) mogelijk.

Wie de datum van zijn reservatie wil aanpassen (omdat het bijvoorbeeld gaat regenen), moet 3,5 euro administratiekosten betalen. Enkel wanneer je echt ziek bent is het gratis. Als je niet komt opdagen wordt er nog altijd 15 euro aangerekend.

Phadd-F
26-06-20, 12:48
Dus als je ziek bent moet je naar je dokter gaan om dat gratis te kunnen verplaatsen?! Dokter kost ook geld en er zijn veel gevallen waarin je te ziek bent om naar een pretpark te gaan maar niet ziek genoeg om naar de dokter te gaan. Gratis dus mijn kersen...

Nee, dit vind ik er lichtjes over. Administratieve kosten om zelf online je reservatie te veranderen?! Ik ga er vanuit dat zo'n systeem compleet digitaal werkt dus hoezo "tijd en inzet van een gespecialiseerde partner"?! Dit ruikt meer naar geldklopperij.



Btw, voor Plopsaqua is het nog steeds niet mogelijk om een reservatie te maken als abonnee. Irritant want net als de pretparken snak ik ook dringend naar een zwembadbezoekje.

jefke88
26-06-20, 12:53
Ik vraag me vooral af hoe ze dat geld kunnen innen. Sturen ze je een factuur op als je niet komt opdagen?

Voor de rest vind ik dit systeem toch wel meer dan 1 grens te ver...

Earlyspencer
26-06-20, 21:32
Eindelijk, ik dacht dat de forumleden in al hun toegeeflijkheid al diep in de ...@#€&+ (zelfcensuur) om parken toch maar niet failliet te laten gaan.

Een gezond pretpark kan deze crisis opvangen, al is natuurlijk de vraag hoelang soc. dist. nog gaat duren, en of het terug erger wordt.

Qua loonkost betaalt vadertje staat - u en ik dus - quasi alle geleden schade, vergeet dat niet. Toch zal dit jaar een break-even voor de meeste parken niet eenvoudig zijn. Voor niet-verblijf-parken lijkt de geleden schade me minder erg. Met het oog op investeringen is deze crisis natuurlijk een ramp, want sterk omzet-afhankelijk.

Maar om dan boetes - mag dat wettelijk wel? - uit te gaan schrijven aan nota bene je trouwste fans? En kosten aanrekenen voor iets dat 100% digitaal en automatisch gebeurt ... het is iets waar ik ook bij vliegtickets, concerttickets e.a. van omhoog ga schijten. Vraag dan een euro meer in je standaard-prijs, maar lieg gvd niet over 'boeking- en verwerkingkosten'.

Online (om)boeken of een e-ticket creëren/versturen kost (bijna) niets. Ja, men moet het ICT bedrijf hierachter betalen, maar dat komt volgens mij zelden neer op meer dan een eurocent per ticket. Anders heeft de organisator wel heel erg slecht onderhandeld.

Heide Park vraagt voor elke reservatie met abo schaamteloos een euro p.p. Wees maar zeker dat dit hen op soc.med. niet in dank wordt afgenomen. Plopsa verdient volgens mij dezelfde behandeling.

Terechte opmerkingen trouwens over de manier van het innen en over de doktersbriefje-verplichting. Gooi jullie verworven rechten (privacy e.a.) maar te grabbel aan het kapitalisme.

O ja, ik vind het ook niet netjes als abo-houders massaal meerdere bezoeken vastleggen en dan soms niet zouden komen opdagen. Maar dat kan je als park anders regelen: max. 10 bezoeken in de periode jul. + aug., max. 2 annulaties voorafgaand aan de geplande bezoekdatum en 1 annulatie op de geplande bezoekdag voor openingstijd. Niet of niet tijdig annuleren geldt dan als een bezoekdag die je als abo-houder verliest. Het komt minder culpabiliserend / autoritair over en heeft minstens hetzelfde effect van ontrading. Maar niemand zal dan kunnen zeggen dat het park dit doet om de gaten in hun kassa te vullen.

ExpeditionGeForce
06-07-20, 11:47
Gisteren het park bezocht en de genomen maatregelen waren in theorie wel goed, maar de uitvoering kon wel beter vond ik. Er was wel redelijk veel volk, waardoor veel van de wachtrijen te kort waren. Het systeem met de groene stippen is wel ok, maar een deel van de mensen (voornamelijk de Fransen) houden hun totaal niet aan deze regels. Tussen de personeelsleden zat ook wel veel verschil tussen, want aan de Grote Golf sprak de operator iemand aan die haar mondmasker niet correct op had, terwijl de operator aan de Draak niets zei tegen iemand die geen mondmasker op had, terwijl het op die attractie verplicht was om een mondmasker te dragen. Ook staan er op het einde van elke wachtrij handgeldispensers, maar slechts bij enkele attracties werd het door de operator verplicht om de handen te ontsmetten, waardoor er maar weinig mensen waren die hun handen aan de meeste attracties ontsmet hadden. De attracties werden tussendoor weinig of niet ontsmet, aangezien ik dit geen enkele keer gezien heb.
Rox Flyer, Anubis en Heidi waren gesloten 'wegens weersomstandigheden'. Dat Rox gesloten was begrijp ik wel omdat er redelijk veel wind was, maar Anubis en Heidi begrijp ik totaal niet.

Zaterdag ook een bezoek aan Plopsaqua gebracht. Daar waren de genomen maatregelen ook goed in theorie, maar kon de uitvoering ook weer beter. Er waren op verschillende plaatsen borden aangebracht waar op stond hoeveel volk in elke zone (buitenbad, sauna, glijbaantoren, toiletten, …) tegelijk binnen mocht, maar hier werd niet op gecontroleerd. In de glijbaantoren waren ook markeringen op de muren aangebracht waar je wel en niet mocht wachten, maar niemand hield zich hieraan. Sterker nog, als je probeerde om afstand te houden werd je langs alle kanten voorbij gestoken. Op het vlak van crowd control zijn er ook nog enkele verbeterpunten. Zo was het er eigenlijk iets te druk om het echt veilig te kunnen houden. Ook de SkyDrop was weer maar de helft van de tijd open (terwijl op de site staat dat je van alles gedurende de hele shift gebruik kan maken), wat leidde tot grote drukte wanneer deze open was. Als hij continu open was, dan gaan de bezoekers over een grotere tijdspanne verspreid worden, waardoor het er minder druk wordt en er beter afstand bewaard kan worden.

tpvfan
08-07-20, 22:40
Wij zijn op 7/7 geweest. Qua weer waarschijnlijk één van de betere dagen en zo te zien was het park volledig bezet rekening houdende met de toegelaten capaciteit.

Wij hadden het geluk om rond 10u45 toe te komen, waardoor we net bij de eersten waren om op parking 3 te parkeren. Daardoor mochten we de looproute langs de houten coaster volgen tot aan de ingang. Wat een geluk was dat. We stonden op die manier binnen de 10 minuten aan de start van de te volgen route op het inkomplein tot aan de eigenlijk ticketcontrole. Vanaf daar mag je rekenen op een 15-tal minuten tegen dat je ticket gecontroleerd is en je echt binnen bent.
Waarom noem ik dat geluk: Wel, er stond ondertussen een behoorlijke rij wachtenden langs de haag op parking 2, zo helemaal rondom tot bijna aan Heidi The Ride. Dat was zeker een sliert van zo'n 200 meter. Aan het inkomplein kwamen wij samen met die rij. En de mevrouw die we daar kruisten wist ons te vertellen dat ze ondertussen al 1 uur aan het aanschuiven waren. Dus voor die mensen komt de totale tijd neer op 1u15min. om finaal in het park te komen. Dit is met kleine kinderen absoluut geen meevaller. Kom je dit tegen op een snikhete dag, en je mag direct een EHBO-post op de parking openen.
De enigste reden die ik zie voor dit enorm traag geschuif tot aan de inkom is het feit dat de inkompoortjes slechts geschrankt bemand zijn, om zo de afstand te respecteren. Desondanks gaat het aan de bemande poortjes zeker vlot genoeg. Op zich is er qua werktempo niets aan te merken.
Misschien moet er nagedacht om mobiele ticketcontrole's te voorzien, misschien reeds op de parking zelf. Tijdens de piek van de dag (sowieso waarschijnlijk tussen 10u en 12u), per rij (of enkele rijen) auto's reeds een mobiele post voorzien. En van daaruit dan in een vlotte looplijn recht het park binnen.

Op zich, zeker toch omdat het zomer is en het feit dat het voor velen een verlofdag of vakantieperiode is, is het park toch qua tijdsduur vrij vroeg gesloten. Als je al 's morgens tot blijkbaar 1u15 verliest om effectief binnen te zijn, dan heeft dat wel z'n impact.

Veel wachtrijen zijn inderdaad ingekort tot louter de buitenste lus, waardoor je op bepaalde momenten of bij bepaalde attracties tot ver buiten de wachtrij staat. Waar het in de wachtrij best wel goed werkt met de groene stippen (en wat ook goed uit te leggen is aan de kids) vervalt dat uiteraard buiten de wachtrij. Daar staat iedereen als vanouds gewoon aan te schuiven vlak tegen elkaar. Ook hier zou ik dan zeggen; benut de volledige wachtrij, waardoor iedereen op basis van de capaciteit dan sowieso al in de wachtrij kan, en met extra groene stippen en extra plexiglas (zoals nu al voorzien in verschillende wachtrijen) moet het zeker haalbaar zijn om iedere bubbel op anderhalve meter te laten, zowel voor, achter, links en rechts. En ja oké, op wat lijkt zo'n wachtrij dan nog? Op niet veel meer, zeker niet met zo'n plexiglas, maar goed, safety first!

Gisteren, gezien volgens ons het maximaal aantal toegelaten bezoekers in het park, mag je zeker bij elke attractie rekenen op een bepaalde wachttijd, zelfs bij de hele kleine attracties, van toch minstens 10 minuten, tot makkelijk 45 minuten. Het is zeker niet dat je omdat je op slechts 40% capaciteit van bezoekers draait dat je vlot overal in en uit kunt.
Qua attracties ontsmetten heb ik niets gezien, buiten in het Bos van Plop. Daar werd het principe van ontsmetten van heel vindingrijk toegepast door van op een zeker afstand met de spuitbus een paar keer te sproeien in de richting van de boot, waardoor er bepaalde druppels op banken en de beugels lagen. In het slechtste geval, zoals bij ons, kwam er nogal veel desinfecterend product uit de spuitmond en moesten we letterlijk daar gaan op zitten. Ik denk dat het desinfecteren enkel maar kan werken als er zijn minst een vod of dergelijke wordt uitgehaald om het product degelijk over de volledige bank en de volledige beugel uit te wrijven. Maar goed, hier deed m'n alvast een poging.

Voor de rest, en dat stoorde mij misschien toch wel, leek het park allesbehalve klaar voor de heropening. Zeker omdat ze zelf beweerden al reeds op 8/6 klaar te zijn daarvoor.
Allesbehalve klinkt misschien wat zwaar, want op zich, over het algemeen doet Plopsa er alles aan wat ze denken te moeten doen om in orde te zijn met de nodige voorschriften. En op dat vlak is er zeker voortreffelijk werk geleverd.

Maar als je dan ziet hoeveel tijd er verloren gaat bij het wachten vooraleer je het park kan betreden, als je dan ziet dat de bankautomaat niet werkt, als je dan ziet in Mr. Spaghetti dat ook daar de bancontact-toestellen niet werken (terwijl het elektronisch betalen wordt aangeraden), als je ziet dat bepaalde kiosken helemaal niet voorzien zijn op elektronisch betalen, als je ziet dat het daadwerkelijk volgen van de looplijnen en het volgen van de richtlijnen en het niet overschrijden van het maximaal aantal bezoekers per ruimte niet - of toch niet zichtbaar - gecontroleerd wordt, als je ziet dat er bij elke kiosk reclame wordt gemaakt van kinderijsjes, en ze die allemaal niet in voorraad hebben, als je ziet hoeveel koffiemachines en softijsmachines buiten gebruik zijn, en als je toch ook vaststelt dat het park toch niet echt opgefrist lijkt in die zin dat er toch wel wat nood is aan wat schilderwerken enzo heb je het gevoel dat de laatste medewerker daar op 13/3 is vertrokken en dat de eerste er pas op 1/7 is teruggekeerd. Nu goed, het kan ook muggenziften zijn, maar het is dan ook mijn gevoel dat ik neerpen. Mijn oudste wou dolgraag een Bumba-ijsje, en volledig terecht en begrijpbaar. Het is storend dat we daar dan een 6-tal horecapunten voor aflopen en m'n telkens met een verschillende versie komt. Ofwel waren ze sowieso niet in voorraad, ofwel zijn ze geleverd maar nog niet verdeeld, ofwel zijn ze allemaal uitverkocht, ... Dit werd trouwens onmiddellijk aangekaart met een medewerker zelf, want gewoon de gal spuwen achteraf op het forum zou wat te gemakkelijk zijn. Heb letterlijk gezegd dat als je 3 maanden gesloten bent, en als je weet welk weer het is en als je weet hoeveel bezoekers je mogelijks zal ontvangen (want dit kan nu vrij nauwkeurig ingeschat worden door het reservatiesysteem), dan moet je toch zorgen, dat wat je overheersend kenbaar maakt te willen verkopen, toch ook ik voorraad is. De betrokken medewerker leek dit op zich niet goed te begrijpen, kwam af met het verhaal dat m'n niet te veel kon bestellen omdat er ook zoiets bestaat als een vervaldatum en liet ook nog weten dat het ontbreken van de ijsjes om de 5 minuten gemeld werd, maar zij daar voorlopig geen resultaat van zag.

Het laatste punt is dat ik al sedert een aantal weken contact probeer te zoeken om toch bepaalde onduidelijkheden in hun FAQ uit te klaren. Ondertussen kreeg ik via mail pas na 3 weken een heel korte reactie, die weinig terzake deed. En via Messenger wordt ik steeds verwezen naar de FAQ, die dus op bepaalde punten meer verduidelijking vraagt.
Op dat vlak schiet Plopsa echt te kort. Als een bezoeker met vragen zit, dan moet er zijn minst binnen een korte tijdspanne (waar ik werk proberen we dat binnen de 5 dagen te doen) een volledig en duidelijk antwoord komen. Het probleem is met hun FAQ dat die ook constant wordt bijgewerkt, waardoor het lijkt dat het ook voor hen nog niet allemaal duidelijk is. Wat ik alvast begrepen heb ondertussen dat het kosteloos verschuiven of niet komen opdagen enkel maar kan mits het voorleggen van een doktersbriefje (en dit moet naar bezorgd worden via het algemene info-mailadres van Plopsaland). Of dat uw peuter 's morgens koorts doet en je daarom gewoon beslist niet te komen (wat de enige juiste oplossing is) volstaat dus niet. Als het stormachtig weer, en je wil u kinderen geen verkoudheid aandoen en blijft dus thuis, ook dat volstaat dus blijkbaar niet. Neen, letterlijk een doktersbriefje. Anders sowieso een kost per geannuleerd of verschoven ticket/abonnement. Dat blijft ik er op vandaag serieus over vinden.
Dat je inderdaad abonnees toch eens op de vingers tikt of een kost aanrekent als ze ondertussen reeds 20 reservaties geplaatst hebben, en er slechts bij 3 komen opdagen, dat zou ik ten zeerste begrijpen. Maar als je slechts 1 of 2 reservaties maakt voor de ganse zomer, en je dan door bijvoorbeeld een koortsachtige peuter, of door het slechte weer, of door weet ik veel wat ook niet kan komen en dus moet annuleren en verschuiven, ook direct in de kosten moet duiken, dat is een brug te ver.

Voor de rest is het hopen dat er toch snel weer eens een figuur kan opduiken in het park, al is het maar in een rondrijdende wagen, waar de bezoekers van afgeschermd worden. Het zou toch veel betekenen voor veel kleine kids denk ik. Plopsaland voelt niet volledig zonder die meet en greets, zonder de shows, zonder die Plopsa-beleving, en dat is zeker een gemis. Ben blij ter compensatie dat ons abonnement toch voor een mooie periode verlengd is, waardoor we hopelijk op die manier toch volgend seizoen terug wat kunnen genieten van die Plopsa-beleving en interactie met de studio 100-figuren.

Ik zou zeggen, twijfel je om naar Plopsaland te gaan, doe het dan misschien niet. Als het echt niet hoeft zou ik er dit moment niet het gevraagde geld voor neerleggen. Kan je het echt niet missen? Doe het dan zeker wel. Weet dat buiten de wachtrijen, zeker op bepaalde pleinen (zoals het plein bij de Dino-splash), er absoluut geen Plopsafstand heerst, en weet dat je op vandaag, als je een wat slechte timing hebt, je serieus wat tijd kan verliezen bij de ingang. Het gaat ook allemaal wat trager (wat logisch is), maar voor de kids is er weinig te beleven, buiten de attracties zelf dan. Maar ook daar wordt op ingeboet, om toch maar voldoende vlot de bezoekers toe te laten op de attractie. Ik kan me enkel herinneren dat Victor's Race steeds 2 toertjes doet, maar gisteren was dat er maar 1. Sorry, maar als je daar toch een tijd staat aan te schuiven, en toch wat geld neertelt, verdien je toch op zijn minst 2 toertjes. 30 seconden Victor's Race is toch te weinig kwaliteit die geleverd wordt.

Wij hebben onze zomervakantie nog tegoed in augustus, en dit aan onze Belgische kust. Dan zullen we wel nog eens reserveren, maar voor de rest hoeft het wat deze zomer betreft ook niet echt meer. Het onbezorgde, onbevangene en spontane dagje pretpark vol beleving en plezier is er wat van af, en daar kan Plopsa op zich misschien zelfs niet héél veel aan doen, al mag er misschien toch een manier gezocht worden om dat ergens op een veilige manier te compenseren, en dat voel ik dan toch ook weer niet direct. Je komt nu letterlijk terecht in een attractiepark, en voor zover ik mij herinner noemt Plopsa zich toch eerder een themapark. Klinkt misschien hetzelfde, maar weet dat een park die valt onder de eerste term, ook werkelijk maar dat te bieden heeft en dus zeker niets meer. Dit is wat het pretpark op vandaag is, niets meer en niets minder. Het is wat het is, en alle begrip daarvoor, want we zitten zeker niet te wachten op een tweede golf van het corona-virus, maar ik kan me inbeelden, zeker als abonnee, en zeker als je van iets verder komt, je toch een pak minder gebruik zal maken van dat abonnement in vergelijking met wat je normaal zou doen. We kunnen maar hopen dat alles snel positief evalueert, dat iedereen zijn best doet, en dat we stelselmatig wat versoepelingen kunnen zien, die op hun beurt dan ook weer een positieve impact zullen hebben op de pretparken.

Hou jullie goed, en geniet alvast van het heropende pretparkseizoen!

K. V.
09-07-20, 21:05
Oei, wij waren er op zaterdag 4/7 en bij ons waren de wachtrijen veel korter. De langste waren bij Anubis, daar moesten we beginnen wachten in het donkere gedeelte (waar je die stippen niet goed ziet :rolleyes: ).
Het was natuurlijk geen zo'n schitterend weer. We hebben Anubis en Heidi zelfs 2 keer kunnen doen. Ook de Draak en Victor's Race deden telkens 2 toertjes. We waren er wel al rond 9:45u. Er was dan ook aan de ingang maar een beperkte rij.
Misschien hebben ze de bezoekersaantallen serieus opgetrokken?

Pretparkfreak7
09-07-20, 23:28
Ook staan er op het einde van elke wachtrij handgeldispensers, maar slechts bij enkele ... De attracties werden tussendoor weinig of niet ontsmet, aangezien ik dit geen enkele keer gezien heb.
Rox Flyer, Anubis en Heidi waren gesloten 'wegens weersomstandigheden'. Dat Rox gesloten was begrijp ik wel omdat er redelijk veel wind was, maar Anubis en Heidi begrijp ik totaal niet.
Ik begrijp het concept handgel vóór de attractie ook niet goed. Als je de attractie zelf gewoon beschouwd als een 'mogelijk' besmette zone. Moet je gewoon tijdens de rit met je handjes van je gezicht afblijven en kan je achteraf de ziektekiemen van je hand afgellen met een pompje achteraf.

Ik wil niet zeggen dat plopsa de wind niet als goedkoop excuus zou durven gebruiken om een attractie dicht te houden, maar ik geloof dat die attracties volgens de veiligheidsvoorschriften ook wel effectief dicht moeten bij een bepaalde bovengrens. Anubis loopt leeg een koud wel eens vast rond die laatste looping, geen idee of de wind daar aan kan bijdragen.



De enigste reden die ik zie voor dit enorm traag geschuif tot aan de inkom is het feit dat de inkompoortjes slechts geschrankt bemand zijn, om zo de afstand te respecteren. Desondanks gaat het aan de bemande poortjes zeker vlot genoeg. Op zich is er qua werktempo niets aan te merken. ...

Ook hier zou ik dan zeggen; benut de volledige wachtrij...
...Het is zeker niet dat je omdat je op slechts 40% capaciteit van bezoekers draait dat je vlot overal in en uit kunt.

Ik denk dat het desinfecteren enkel maar kan werken als er zijn minst een vod of dergelijke wordt uitgehaald om het product degelijk over de volledige bank en de volledige beugel uit te wrijven.

Mijn oudste wou dolgraag een Bumba-ijsje, en volledig terecht en begrijpbaar. Het is storend dat we daar dan een 6-tal horecapunten voor aflopen en m'n telkens met een verschillende versie komt. Ofwel waren ze sowieso niet in voorraad, ofwel zijn ze geleverd maar nog niet verdeeld, ofwel zijn ze allemaal uitverkocht, ...
...Ondertussen kreeg ik via mail pas na 3 weken een heel korte reactie, die weinig terzake deed. ...Het probleem is met hun FAQ dat die ook constant wordt bijgewerkt, waardoor het lijkt dat het ook voor hen nog niet allemaal duidelijk is. !
-Die capaciteit van de ticketcontrole en kassa's liet voor corona ook al soms te wensen over: mensen die eerst een uur aan de kassa stonden en dan een half uur aan de controle waren niet bijzonder uitzonderlijk. Dat kán idd niet voor het zelfverklaarde beste bezochte park van België.
Ook qua communicatie zou het park beter moeten doen. Het moet wel gezegd dat corona in de vrijetijdsindustrie tot exploderende mailboxen lijdt. Het aantal te verwerken mails neemt soms echt de proporties aan van meerdere dagtaken, terwijl het voordien bij wijze van spreken op vijf minuutjes gepiept was. Naarmate je door die mailberg ploetert verandert waarschijnlijk ook welke vragen er frequent gesteld worden: dus moeten ze die faq wel continu updaten. :p

-Ik kan begrijpen dat je zo'n investering in tijdelijke plexi-glas schermen liever niet maakt. Het kost geld, het doet afbreuk aan de omgeving en gezien zijn - hopelijk - tijdelijke karakter is het ook gewoon verspilling van materiaal. Ik heb liever dat ze daar wat te weinig van gebruiken dan dat ze het park eftelinggewijs volstouwen met hekken. Je zit al met mondmaskers en anderhalve meter. In bussen lukt het ook zonder die afstand, waarom zou het dan in open lucht niet lukken met een mondmasker?

-dat hangt wat af van de werking van het ontsmettingsmiddel. Als ik het goed in mijn hoofd heb zorgen op alcohol gebaseerde gels rechtstreeks voor schade aan de ziektekiemen. Een zeep zorgt er voor dat ze makkelijk loskomen van een oppervlak, maar dat betekent dus dat je je handen moet afdrogen om ze effectief van je handen te krijgen: met natte zeep handjes geef je makkelijk tien keer zoveel kleine vriendjes door.
Sowieso lijkt het me zinvoller om pas na gebruik van de attracties je handen te ontsmetten en daarvoor niet aan je gezicht te zitten frullen: da's een pak efficiënter dan de volledige zitplaats ontsmetten voor mensen die (soms) enkel hun handen ontsmetten.

- Als je al zes verkooppunten afloopt voor dat ijsje, moet je toch al beseffen dat het waarschijnlijk niet voorradig is? Het is niet netjes dat het dan nog wel wordt geadverteerd, maar dat de verkoper van dienst daar weinig aan kan veranderen lijkt me nogal wiedes. Waarschijnlijk krijg je verschillende verhalen doordat er enkele in een bui van doorgeschoten hulpvaardigheid een reden verzinnen op basis van eigen vermoedens zonder dat ze er zelf eigenlijk wat van afweten.

schumacher305
12-07-20, 12:45
Plopsaland is een schande overvol pretpark waar coronamaatregelen totaal
Niet nageleefd worden. Totaal geen controle op de maatregelen maskers in de verplicht attracties worden gewoon
Niet aangedaan.

bobby turbo
12-07-20, 20:17
Plopsaland is een schande overvol pretpark waar coronamaatregelen totaal
Niet nageleefd worden. Totaal geen controle op de maatregelen maskers in de verplicht attracties worden gewoon
Niet aangedaan.

Ik weet niet wanneer jij geweest bent, maar op een enkeling na heb ik daar vandaag totaal niks van gemerkt....

Polletje
14-07-20, 00:44
Gisteren, 13 juli, naar Plopsaland geweest en ik heb er toch ook wel wat mn wenkbrauwen gefronst:
De handgelbussen bij de attracties zijn niet handig, verschillend en was zelfs op 1 plaats weg. In het naburige Bellewaerde echter bij iedere in- en uitgang handige paal met handgel waar je nergens eerst op moet drukken: gewoon de handjes er onder houden.
Controle op het ontsmetten van de handen is er amper. Ontsmetten van attracties ook amper.
Op sommige attracties zijn ze streng op het dragen van mondmaskers, op andere laten ze alles toe en komt er geen enkele ingreep van de operations.
Het park liet 6500 bezoekers toe. Ik denk dat er ongeveer zoveel waren want wij hadden het gevoel over de koppen te lopen. De wachtrijen binnen zijn gehalveerd waardoor er velen dan buiten wachtrij vormen op de paden. Gevolg: iedereen loopt er door mekaar; waarvan velen zonder mondmasker.
Die rode looppijlen, soms witte, groene bollen tussen groene lijnen of groen vakken leken me teveel van het goeje ... Eerder verwarrend.

klepje87
23-07-20, 21:44
Wij zijn vandaag voor het eerst dit jaar naar De Panne afgezakt, doordat we aan zee op vakantie zijn. Na de verhalen van de laatste dagen op social media, hield ik mijn hart al vast voor de drukte. Toen we om 10u05 de parking opreden, stonden we al op het einde van P2. Ook de wachtrij om het park binnen te gaan, startte langs de parking zelf.

Er werd wel vlot doorgewerkt aan de toegangspoortjes, waardoor we op 15min binnen waren. Het viel me wel op dat onze rij het abonnement én de reserverings moesten tonen, terwijl dat de rij ernaast niet het geval was. Toen mensen vroegen of ze het abonnement moesten laten zien, was het antwoord dat het niet nodig was. Bizar, want dan geraakt iedereen het park binnen met een ander zijn abonnement.

Over het parkbezoek heb ik gemengde gevoele s. Op zich hebben wij ons wel geamuseerd, het park heeft toch wel voldoende maatregelen getroffen. De wachtrijen zijn goed aangeduid, er is steeds ontsmettingsmiddel beschikbaar, regels staan overal afgebeeld... Maar qua beperkte capaciteit, daar heb ik mijn bedenkingen over. Alle parkings stonden bomvol, op alle pleinen liepen wachtrijen los door elkaar (plein van Kaatje was een fiasco). Als je dan hoort dat slechts 40% wordt binnengelaten, kan ik dat niet geloven. Dat betekent dat op de drukte dagen, de bezoekers zich parkeren op de pechstrook van de E40?

Het is natuurlijk wel zo dat het park niet verantwoordelijk is voor het gedrag van de bezoekers. Vandaag viel dit al bij al wel mee, maar ik kan me inbeelden dat dit niet altijd het geval is. Wij hebben de hele dag ons mondmasker gedragen, omdat het overal gewoon te druk was. Ik hoorde veel mensen dezelfde opmerkingen maken, dat ze dit jaar niet meer gingen langskomen. Wij hebben een reservering voor binnen 2 weke staan, hopelijk valt het dan beter mee qua volk. Een mens zou al gaan hopen op slechter weer...

Een zorgeloze dag was het helaas niet...
Oh ja, is het nu echt zo moeilijk om dat onkruid in het midden van de Brandweer eens weg te halen? ?

Polletje
26-07-20, 13:38
Nieuwe maatregelen bij Plopsa: 'het dragen van een mondmasker, dat de mond en neus bedekt, is sedert enkele dagen verplicht in het volledige park (vanaf de aankomst op de parking tot het opnieuw naar huis vertrekken) voor bezoekers vanaf 12 jaar. Tijdens het eten in de restaurants mag het masker tijdelijk afgezet worden.'
Hopelijk controleert men dat ook strikt en grijpt Plopsa in wanneer mensen dit aan hun laars lappen!

knessel
26-07-20, 17:27
de pretparken gooien, net zoals zovelen, hun eigen ramen in. Kortzichtig en zo snel mogelijk zo veel mogelijk omzet draaien, omdat iedereen onvermijdelijk ziet dat er terug beperkingen aankomen. En dit met ernstige gevolgen voor de gezondheid; de beelden en het leed van dit voorjaar zijn blijkbaar al terug vergeten. Onvoorstelbaar.

klepje87
27-07-20, 18:17
In Plopsaqua ernaast was het al een even grote chaos vandaag. Bezoekers van over de grens die nog nooit gehoord hadden van mondmaskers, afstanden werden in de wachtij aan de kassa niet gerespecteerd, mensen werden in smalle gangen langs twee kanten terug naar de winkel gestuurd. Als Van Ranst het zag, hij zou zijn debardeurke over zijn hoofd trekken.

Er werd ook niet veel op gezegd door het personeel, als ze zelf hun mondmasker al niet op hun kin hangen hadden. Er werd zelfs gegeten in het grote bad, onvoorstelbaar ? Hopelijk was er genoeg chloor in het water...

ExpeditionGeForce
28-07-20, 17:03
^ Hoe waren de operations aan de SkyDrop? Want tijdens mijn bezoeken na de heropening waren ze echt schandalig. Het was toen zogezegd "50/50", maar in werkelijkheid was het vaak maar 25% open en 75% dicht omdat ze te laat open deden en vroeger sluiten omdat er "te veel volk" stond.

klepje87
28-07-20, 21:03
^ Hoe waren de operations aan de SkyDrop? Want tijdens mijn bezoeken na de heropening waren ze echt schandalig. Het was toen zogezegd "50/50", maar in werkelijkheid was het vaak maar 25% open en 75% dicht omdat ze te laat open deden en vroeger sluiten omdat er "te veel volk" stond.

Aangezien we er met 2 kleine kinderen waren, heb ik die niet gedaan, maar elk uur werd het afgeroepen dat hij open was. 1 keer merkte ik om 10 na het uur dat hij opnieuw op gesloten stond. Ik ga er dus van uit dat hij telkens maar kort open was... triest voor de inkoopprijs die je betaalt, want echt veel is er niet om 4u daar te spenderen

typhoon200
29-07-20, 08:08
De skydrop is telkens op het uur open, maar als er geen bezoekers op afkomen sluiten ze hem al eerder dan na een half uur.
Nu moet ik wel zeggen, als ik er was op een rustige dag, en ik bleef hem doen, ze hem ook effectief open hielden.

Natuurlijk wel vervelend want dat wil zeggen dat je absoluut als ze afroepen erop af moet gaan...

Earlyspencer
19-08-21, 18:07
Aangezien Frans momenteel de voertaal is in La Panne, kan ik m'n ervaring d.d.19/08/21 misschien beter als volgt omschrijven: Dégueulasse!

We bezochten Plopsaqua pre-corona al enkele keren, inclusief schoolvakatiedagen en een zondagnamiddag. Maar de mensenmassa die hier vandaag, een donderdag buiten het bouwverlof, werd toegelaten ... @#€&(zelfcensuur). Voor boekingen in corona-tijden moet je nochtans vooraf een ticket op datum en een tijdslot van 3 uur reserveren. Dat Plopsaqua dus niet afkomt met 'toevallige drukte.' Men heeft dit 100% in de hand maar laat het serieus uit de hand lopen. Indien ik foto's had gemaakt van de humanoïde vleeshopen en deze strategisch had verspreid, zouden Ranst, Broeck en governator Caluwé dit veredeld zwembad per direct laten sluiten.

De wildwaterbaan leek een kruising van een moshpit en de vertrekhal van Kabul Airport. En ook om een opblaasband te bemachtigen kon je al eens een slag of stoot ontvangen ... of uitdelen. Sommige jongeren namen de hiertoe bedoelde glijbaan zonder rubber. In deze omstandigheden kon ik ze geen ongelijk geven. Voor de brede glijbaan zonder band was het decameters kin tegen schouder (van een ander) aanschuiven. Anderhalve centimeter afstand is hier de norm.

De klepjesglijbaan was onverantwoord enkel met ruime tussenperiodes geopend. De glijbanen-trappenhal wordt tijdens die tussenperiodes in viervoud bevolkt:
- voor wie wacht met een band
- voor de fam. slide zonder banden
- voor mensen die denken dat de klepjesbaan geopend is
- voor laatstgenoemden die onverrichter zake terug afdalen.

Ik constateerde het volgende: men opende de gevangenispoort naar deze slide quasi gelijktijdig met de activatie van het golfslagbad. In geopende toestand was het dan nog ruim 20 min. wachten op één klepjes-rit. Dat was dan nog mazzel, omdat ik voorafgaand vroegtijdig het nog actieve golfslagbad had verlaten.

De activering van het golfbad wordt trouwens enkel auditief aangekondigd. Een klok had handiger geweest. Er was ook geen onweer-evocatie meer, misschien omdat mijn gemoed toen al op onweer stond. Een gelamineerd A4-tje meldt max 65 pers. in het golfbad en een afstand van 1,5 m. Een viervoud van dat aantal lag dichter bij de realiteit. Het was nog net niet zoals plofkippen maar als Plopkiekens was het ook hier vaak met meerdere personen per vierkante meter. Ik snap wel dat men geen groene stippen op het water kan schilderen, maar dit non-beleid lijkt me minstens even absurd. Niet vergeten: de personen waarmee je hier ongewenst lichamelijk contact hebt, zijn voor een groot deel onbespoten minderjarigen, aangevuld met tieners en volwassenen uit het land dat net het EK antivax heeft gewonnen.

Voor het eerst dit millenium verlieten we een zwembad zonder te douchen. Dat had ons minstens een kwartier extra gekost wegens ondercapaciteit. Meerdere vrije kleedhokjes naast elkaar kan je ook vergeten op zo'n moment. In het hokje dat ik betrad, lag een gebruikte luier op mij te wachten. Haardrogers zijn hier gratis, maar een ander A4-tje gaf aan dat deze 'om gezondheidsredenen' buiten gebruik werden gesteld. En de Grote Prijs Hypocrisie gaat naar ... BTW voor deze service betaal je door hun jeton-gedoe (NL'ers: penning) ook nog eens 2 euro extra.

De nieuwe 8baan in het hoofdpark is een topaanwinst die alle 5 keren dat ik het park deze zomer bezocht ruim voor 10:00 met passagiers opereerde. Het reserveren als abonnee verliep ook steeds gesmeerd. Het sneltempo waaraan gewerkt werd om 'Plopsaqua Coo' te heropenen, dwingt respect af. Ik zie mezelf daarom niet als een volbloed Plopsa-criticaster.

Pretparkfreak7
19-08-21, 22:50
Aangezien Frans momenteel de voertaal is in La Panne, kan ik m'n ervaring d.d.19/08/21 misschien beter als volgt omschrijven: Dégueulasse!

Het aandeel Franstalige bezoekers lag opvallend hoog de afgelopen weken, waardoor je als operator meer geneigd bent om de Nederlandse optie soms eens achterwege te laten. Het gevaar daarbij is dat Nederlandstaligen vaak ook gelijk meeschakelen naar het Frans, waardoor de indruk ontstaat dat er nog meer Franstaligen aanwezig zijn, wat op de korte interactietijd tussen bezoeker en operator vaak niet meer kan worden rechtgezet.

Phadd-F
20-08-21, 14:02
Jammer te horen Earlyspencer maar ook niet onverwacht. Plopsaqua is altijd al no-go geweest voor mij tijdens schoolvakanties en feestdagen. Dan is er het op de koppen lopen en voel je je als een sardien in een blik. Ook pre-covid lieten ze veel te veel mensen binnen om het nog aangenaam te houden... Al is de beschrijving die jij geeft nog erger dan dat.

tpvfan
27-08-21, 14:01
Deze week Plopsaland bezocht met het gezin. File vanaf de afrit Adinkerke. Exact 1 uur later stonden we aan de ticketcontrole. Toch al een behoorlijk tijdsverlies. Geen idee wat de oorzaak was. Dat die nieuwe weg er maar snel komt zou ik zo zeggen, al las ik dat er pas in 2025 zou gestart worden.

Kort na ons reed een auto de parking op met een zichtbare gehandicaptenkaart. Volgens mij is er voor die mensen plaats voorzien dicht bij de ingang, maar goed, die auto volgende de aanwijzingen richting parking 3. In plaats van aan te sluiten in de rij koos de bestuurder er wel voor om in een nieuwe rij te staan om zo toch iets dichter te staan. Op zich begrijp ik dat wel helemaal. Maar de medewerker van Plopsa kon daar absoluut niet mee lachen. Stapte boos op de wagen af en begon te bonken op die zijn raam om duidelijk te maken dat hij moest aansluiten. Ik had hier op zijn minst meer begrip verwacht, zeker gezien de duidelijke gehandicaptenkaart. Los daarvan kon dit ook een pak rustiger worden aangepakt. Precies of die bestuurder was een grote crimineel.

We volgden verder het zebrapad langs Heidi the Ride tot aan de ingang. Bijna op het einde waren de struiken niet echt goed onderhouden waardoor er niet veel plaats was om te passeren. Ook onder Heidi the Ride niets anders dan onkruid. Op zich wel normaal, maar is iets wat ik niet gewend ben van de groendienst van Plopsaland. Ik dacht dat er hier meer aandacht aan besteed werd.

Hoe hard Samson en Marie via de speakers aan de ingang ook hun best deden om de coronaregels te overlopen, is er geen haan die er nog om kraait. In de wachtrij naar de ticketcontrole valt het qua mondmaskers nog mee. Sowieso zijn de groene en rode markeringen al serieus vervaagd, niet alleen daar, maar ook aan de attracties. De anderhalve meter is iets wat amper wordt nageleefd. In het park zelf draagt 4/5e van de bezoekers het mondmasker gewoon onder de kin. Op zich wel logisch, zeker gezien je grotendeels buiten vertoeft.

Ik vraag me af waarom pretparken niet met een covid-safe-ticket werken? Dat is toch de grootste zekerheid om coronaproof open te doen? Dan is ofwel iedere bezoeker volledig gevaccineerd, heeft een negatieve test afgelegd of heeft een herstelcertificaat. Als gevaccineerde heb ik nu het gevoel dat ik mij moet aanpassen aan de minderheid die lak heeft aan een spuit of niet wil meedoen aan al die testen. Beetje spijtig. Het is ook duidelijk dat de capaciteit van bezoekers ondertussen al gevoelig is opgetrokken.

Ik weet niet wat het trouwens is met dat groenonderhoud, maar echt fleurig ligt het er allemaal niet bij. Het is allemaal vrij basic groen, of het moet zijn dat de mooie bloemenperken mij niet zijn opgevallen (buiten die aan het prinsessia restaurant). Zeker het grote inkomplein met de fonteinen mist wat sfeer. Alles daarrond, ook met het nieuwe hotel is zeker heel mooi, maar het plein zelf oogt toch vooral heel kaal en betonachtig aan. Zou toch allemaal een stuk sfeervoller mogen. Ook alle andere paden zijn weinig sfeervol. Dan is het pleintje in de zone van Kaatje toch iets gezelliger. M'n zegt altijd dat het plein bij de Draak één van de mooiste is in pretparkland in België, maar eerlijk, er is daar altijd zo veel volk, en nu met die wachtrijen die kriskras door het plein lopen, is het daar verre van gezellig. Iedereen zit en loopt daar door elkaar, amper nog plaats om deftig te bewegen of met uw buggy/bolderkar te passeren.

We reden ook een toertje met het treintje. Ook de perrons liggen er troosteloos bij. Een dooie boel beton, meer is het niet. Misschien verwacht ik daar te veel van, zou kunnen, maar ik vind het echt zonde. Het ritje is op zich wel aangenaam. Ook leuk dat ze even stoppen naast de lancering van het karretje bij Anubis the Ride.
Wat me bij het treintje wel stoort, naast de perrons, is de muziek. Ofwel houden ze van nostalgie, ofwel zijn ze te lui om de muziek aan te passen, geen idee, maar bij de splash is het nog het liedje van het Kasteel van koning Samson (nog verwijzend naar de attractie van vroeger, voor de transformatie naar een vulkaan en dino's). Daar gepasseerd begint dan de muziek van Wizzy en Woppy (terwijl dat nu toch al enige jaren geen Wizzy en Woppy-zone meer is bij de K3-achtbaan. Daarnaast heb je net voor het onderdoor rijden van de splash zicht op niet-toegankelijke gebieden waar Plopsa al zijn materiaal, rommel, ... weet ik veel wat zet. Eigenlijk best jammer. Spijtig dat ze daar geen beplanting voorzien of een hek plaatsen, want eigenlijk hoef ik dat allemaal niet te zien.

En het Kermisplein heeft toch ook veel van z'n pluimen verloren. Vele attracties kunnen toch eens een opfrisbeurt gebruiken. Die brandweerattractie ziet er zo versleten uit. En elke keer hoop ik dat het onkruid is verdwenen is bij die attractie, maar elke keer ontgoocheld. Ook bij de ballonen hetzelfde verhaal. Eigenlijk een vrij grote kale oppervlakte met daarop de attractie. Die ziet er eigenlijk ook troosteloos uit. Voorzie toch rond de behuizing van de motor wat beplanting, een mooi perkje. Of wat bloemetjes rond het hek. Maar niets. De ballonnen mogen ook wel eens gepoetst worden. M'n vind het daar ook nodig om iemand op te leiden en dat verliep toch vrij moeizaam. Maar goed, je moet natuurlijk wel eens oefenen met bezoekers ook, ergens begrijp ik het wel.

Beetje uit gewoonte eten we 's middags altijd in Mr. Spaghetti. Dat valt altijd best wel mee. Blijf het toch nog altijd héél vreemd vinden dat er geen kinderbestek of plastieken bekers zijn. In de Luchgarden heb je bijvoorbeeld wegwerpslabben van Bumba, maar in Plopsaland hebben ze dat bv. niet, toch vreemd? Zou toch allemaal een stuk kindvriendelijker kunnen in zo'n restaurants. En die kinderstoelen zijn toch altijd vrij smerig. 1 plakboel.

Ik was vroeger jobstudent in Plopsaland als attractiebediener. Ik weet nog dat ik een halfuur voor de attractie openging op post moest zijn en dat er ook verwacht werd dat de wachtrij e.d. proper was. Ik nam die taak dan ook met veel plezier en ter harte op. Ik heb nooit bij de Brandweer gestaan, maar no way dat er bij mij onkruid zou gestaan hebben. Ik weet niet wat er tegenwoordig van de jobstudenten verwacht wordt, maar de bezieling is toch helemaal verdwenen. Ik vraag me soms af of ze de attractie tegenwoordig bedienen via hun smartphone, want dat zie je toch constant. Probeer te zorgen dat uw attractie er een beetje netjes bijligt. Haal wat vuil uit de beplanting rondom de attractie. Zorg dat de bakjes netjes zijn. En noem maar op. Ons bootje bij Kaatje zoekt eendje lag vol met troep (leek mij te veel te zijn van louter de eerste 2 openingsuren die dag). Ook zo'n troosteloze wachtrij trouwens. Net zoals zovelen.

Maar het ergste moest nog komen, iets wat ik nog nooit gezien heb in Plopsaland en waar ik erg van schrok, maar de toiletten, overal, waren echt héél smerig! Ranzig gewoon! De urine lag bovenop de urinoirs. Het is duidelijk dat Steve heel wat werkkrachten mist, en niet alleen in de horeca. Dit was echt ongehoord! Echt alles was smerig. We zijn geweest naast de Panos, in de Big en Betsy zone en in Mayaland. Alle 3 vuil! Normaal zijn de toiletten altijd behoorlijk proper, waar je ook gaat, wanneer je ook gaat.

Ik denk dat je als werkgever ook de taak hebt om uw personeel wat te motiveren, om het beste in hen naar boven te laten komen zodoende iedereen alles geeft om de bezoeker een fantastische dag te beleven in alle comfort, netheid, ... . Maar dat alles ontbreekt. De sparkle is wat verdwenen bij Plopsaland. Het blijft een fantastisch park voor vele leeftijden, maar de magie, het verrassende, die sparkle, ... dat verdwijnt allemaal een beetje.
Plopsaland is wat uitgemolken en het aantal bezoekers en de kwantiteit staat voorop. De verwondering, de schoonheid, de gezellige plaatsen, de sfeer, ... gaat zienderogen achteruit. Ook de vele Franstaligen (en dan vooral de vele onbeschofte Franse bezoekers) doen er volgens ook niet veel goed aan.

In plaats van een nieuwe attractie zou ik Plopsaland aanraden om eens grondig te bezinnen en zichzelf eens opnieuw uit te vinden. Ik zou de komende 2 jaren eens tijd steken in onderhoud (zowel properheid attracties, groenonderhoud, ...). Misschien eens het kermisplein herschikken om zo eens een andere beleving te hebben. Eens nadenken hoe de paden sfeervoller kunnen worden. Hoe zone's terug meer een eigenheid en een ziel kunnen krijgen.

Met het hotel, het zwembad, een ruim attractieaanbod, een indoorgebied lijkt me de cirkel op vandaag wat rond. Ondertussen zijn we ook al 20 jaar verder (of iets meer zelfs). Het is tijd om naar Plopsaland 2.0 te gaan en het park op zichzelf eens onder de loep te nemen en te zien waar het beter kan.

We zullen zien wat de toekomst brengt. Door mijn band met Plopsaland ben ik nu bewust eens heel kritisch, omdat ik voel dat het nodig is. Zoals meneer Steve al een heer jaar loopt te klagen in de media heb ik het gevoel dat het ook bij hem allemaal wat op is. Misschien is het tijd voor eens een nieuwe wind. Nieuwe ideeën.

Wat denken jullie?

Pretparkfreak7
27-08-21, 17:22
1.Hoe hard Samson en Marie via de speakers aan de ingang ook hun best deden om de coronaregels te overlopen, is er geen haan die er nog om kraait.

2.Ik vraag me af waarom pretparken niet met een covid-safe-ticket werken? Dat is toch de grootste zekerheid om coronaproof open te doen?

3.Het is ook duidelijk dat de capaciteit van bezoekers ondertussen al gevoelig is opgetrokken. ...en nu met die wachtrijen die kriskras door het plein lopen, is het daar verre van gezellig. Iedereen zit en loopt daar door elkaar, amper nog plaats om deftig te bewegen of met uw buggy/bolderkar te passeren.


4.En het Kermisplein heeft toch ook veel van z'n pluimen verloren. Vele attracties kunnen toch eens een opfrisbeurt gebruiken. Die brandweerattractie ziet er zo versleten uit. En elke keer hoop ik dat het onkruid is verdwenen is bij die attractie, maar elke keer ontgoocheld. Ook bij de ballonen hetzelfde verhaal. M'n vind het daar ook nodig om iemand op te leiden Ik was vroeger jobstudent in Plopsaland als attractiebediener. Ik weet nog dat ik een halfuur voor de attractie openging op post moest zijn en dat er ook verwacht werd dat de wachtrij e.d. proper was. ... maar de toiletten, overal, waren echt héél smerig!

5. In plaats van een nieuwe attractie zou ik Plopsaland aanraden om eens grondig te bezinnen en zichzelf eens opnieuw uit te vinden. Ik zou de komende 2 jaren eens tijd steken in onderhoud (zowel properheid attracties, groenonderhoud, ...). Misschien eens het kermisplein herschikken om zo eens een andere beleving te hebben. Eens nadenken hoe de paden sfeervoller kunnen worden. Hoe zone's terug meer een eigenheid en een ziel kunnen krijgen.


1. Coronamaatregels worden inderdaad vaak maar matig opgevolgd. Dat heeft twee oorzaken: bezoekers zelf zijn er enorm laks in en personeel is na een heel seizoen zagen over die regels het ook beu om heel de tijd op diezelfde spijker te blijven slaan.
Waar operators er controle op hebben zal wel steeds gevraagd worden om het mondmasker te dragen en handen te ontsmetten. De te houden afstand is bij vele attracties echter onmogelijk te controleren of corrigeren door de operators. Bij Dino, Heidi en Supersplash om maar enkele voorbeelden te noemen heb je amper zicht op je wachtrij, laat staan dat je er mee kan communiceren.
Als je met minder afstand uitpuilende wachtrijen kan voorkomen geef ik daar de voorkeur aan, omdat bezoekers zich in een rij meer aan hun mondmasker houden en zo niet uitwaaieren over de paden, wat het qua mondmaskerdiscipline een beetje het wilde westen is. :p

2.Omdat een extra drempel bovenop het reserveren mensen wegjaagt. Dat is al bewezen in de Franse pretparken: die zagen als ik het goed heb onthouden hun bezoekersaantallen met 50% teruglopen. Het doel van je park openen is niet dat het coronaproof is, het doel is dat je met winst kan draaien. :p

3. Goh, de maximumcapaciteit ligt naar verluid toch al een hele tijd op iets tussen de 8000 en 9000. Dat geeft bij heel wat attracties al een ferme wachttijd die vaak vlotjes boven de veertig minuten of zelfs het uur gaat. Plopsaland is ook een relatief klein park met smalle paden. Zeker nu wachtrijen op verschillende plaatsen door extra afstand doorlopen op de paden voelt het in het park snel druk aan.

4.Het kermisplein is een gedrocht! Er staat wel een herschikking op het programma waarbij de ballonnenmolen verdwijnt en de carrousel meer naar voor komt. Operators komen nu vaak slechts een kwartier voor opening aan bij hun attractie: veel meer dan een testrondje en het oprapen van wat grof vuil zit er dan niet in. Er zijn héél veel hokken waar zelfs geen materiaal te vinden is om mee te poetsen. Zelfs als je dan de goede wil zou hebben om te gaan schoonmaken, zou je het dan niet kunnen doen.

Smerige toiletten lijkt mij het gevolg van het personeelstekort: dat heb ik daar zelf nog maar zelden meegemaakt.

5:Plopsa heeft te weinig capaciteit voor de bezoekersaantallen die er over de vloer komen. Ze móéten meer capaciteit voorzien of hun wachttijden liggen onaanvaardbaar hoog en de mensen die er zo enkele doorworstelden komen niet meer terug én gaan eventuele toekomstige klanten weghouden door verhalen over de horrorwachtrijen.
Dat bereik je niet met extra bloembakken op de sowieso al erg smal uitvallende paden.

Zones zijn passé composée. Het park heeft de afgelopen vijf jaar systematisch elke coherente zone versnipperd tot mini-themazones met vaak maar één enkele attractie. Ik verwacht niet dat ze op dat ingeslagen pad nog terugkomen, want dat krijg je niet meer hersteld zonder dure ingrepen die je geen enkele extra bezoeker opleveren. Het resultaat is een wat rollercoaster-tycoon-achtig aandoend park waar alles door elkaar loopt.
De charme kan je dan in het meest ideale scenario vinden in het feit dat je vanuit vele plaatsen in het park zicht hebt op meerdere bewegende attracties. Parken als Gröna Lund, Tivoli of Blackpool kunnen zo bijzonder sfeervol kunnen zijn zonder dat gepaard te laten gaan met grootschalig uitgevoerde themazones.

etwien
29-08-21, 16:47
1. Coronamaatregels worden inderdaad vaak maar matig opgevolgd. Dat heeft twee oorzaken: bezoekers zelf zijn er enorm laks in en personeel is na een heel seizoen zagen over die regels het ook beu om heel de tijd op diezelfde spijker te blijven slaan.
Waar operators er controle op hebben zal wel steeds gevraagd worden om het mondmasker te dragen en handen te ontsmetten. De te houden afstand is bij vele attracties echter onmogelijk te controleren of corrigeren door de operators. Bij Dino, Heidi en Supersplash om maar enkele voorbeelden te noemen heb je amper zicht op je wachtrij, laat staan dat je er mee kan communiceren.
Als je met minder afstand uitpuilende wachtrijen kan voorkomen geef ik daar de voorkeur aan, omdat bezoekers zich in een rij meer aan hun mondmasker houden en zo niet uitwaaieren over de paden, wat het qua mondmaskerdiscipline een beetje het wilde westen is. :p

2.Omdat een extra drempel bovenop het reserveren mensen wegjaagt. Dat is al bewezen in de Franse pretparken: die zagen als ik het goed heb onthouden hun bezoekersaantallen met 50% teruglopen. Het doel van je park openen is niet dat het coronaproof is, het doel is dat je met winst kan draaien. :p

3. Goh, de maximumcapaciteit ligt naar verluid toch al een hele tijd op iets tussen de 8000 en 9000. Dat geeft bij heel wat attracties al een ferme wachttijd die vaak vlotjes boven de veertig minuten of zelfs het uur gaat. Plopsaland is ook een relatief klein park met smalle paden. Zeker nu wachtrijen op verschillende plaatsen door extra afstand doorlopen op de paden voelt het in het park snel druk aan.

4.Het kermisplein is een gedrocht! Er staat wel een herschikking op het programma waarbij de ballonnenmolen verdwijnt en de carrousel meer naar voor komt. Operators komen nu vaak slechts een kwartier voor opening aan bij hun attractie: veel meer dan een testrondje en het oprapen van wat grof vuil zit er dan niet in. Er zijn héél veel hokken waar zelfs geen materiaal te vinden is om mee te poetsen. Zelfs als je dan de goede wil zou hebben om te gaan schoonmaken, zou je het dan niet kunnen doen.

Smerige toiletten lijkt mij het gevolg van het personeelstekort: dat heb ik daar zelf nog maar zelden meegemaakt.

5:Plopsa heeft te weinig capaciteit voor de bezoekersaantallen die er over de vloer komen. Ze móéten meer capaciteit voorzien of hun wachttijden liggen onaanvaardbaar hoog en de mensen die er zo enkele doorworstelden komen niet meer terug én gaan eventuele toekomstige klanten weghouden door verhalen over de horrorwachtrijen.
Dat bereik je niet met extra bloembakken op de sowieso al erg smal uitvallende paden.

Zones zijn passé composée. Het park heeft de afgelopen vijf jaar systematisch elke coherente zone versnipperd tot mini-themazones met vaak maar één enkele attractie. Ik verwacht niet dat ze op dat ingeslagen pad nog terugkomen, want dat krijg je niet meer hersteld zonder dure ingrepen die je geen enkele extra bezoeker opleveren. Het resultaat is een wat rollercoaster-tycoon-achtig aandoend park waar alles door elkaar loopt.
De charme kan je dan in het meest ideale scenario vinden in het feit dat je vanuit vele plaatsen in het park zicht hebt op meerdere bewegende attracties. Parken als Gröna Lund, Tivoli of Blackpool kunnen zo bijzonder sfeervol kunnen zijn zonder dat gepaard te laten gaan met grootschalig uitgevoerde themazones.

Ik heb vorige week mijn Funcard laten terugbetalen (ze zijn akkoord gegaan) en als ik dit allemaal lees ben ik daar niet rouwig om. Ze mogen hun Festivalbaan houden. Ook mijn 2 zussen hebben hun Plopsa abo’s niet langer verlengd en hebben nu een Walibi, Toverland & Efteling abo, want ook zij zijn het beu, en ik ken er nog, nog veel …

P.s. Wat zielig hoe ze nu moeten smeken om personeel, ik smul hier persoonlijk van want ze hebben het enkel en alleen aan zichzelf te danken …

klepje87
29-08-21, 20:08
Ik moet helaas de punten van kritiek hierboven beamen. Ik heb over de laatste 20 jaar een aantal keer een abonnement gehad (als kind, als volwassene zonder kinderen en nu met 2 kinderen) maar een bezoek aan De Panne kan niet meer op hetzelfde enthousiasme rekenen als toen. De laatste jaren wordt dat park zodanig volgepropt, dat je enkel op rustige dagen nog een aangename dag kan hebben.

De capaciteit van de attracties is al jaren een groot probleem, maar de laatste tijd begint het mij zwaar te ergeren. Voor al de kinderattracties zijn een ramp. Hoe lang kan het duren om die Ballonnen of Safari van Samson op te starten? Om van die tractors van B&B nog te zwijgen. Vroeger bij elk bezoek gedaan, nu willen onze kinderen er zelfs niet meer voor wachten.

Het onderhoud van het park is vooral dit jaar echt afschuwelijk te noemen. De toiletten stinken uren in de wind... De bezoekers zijn daar uiteraard deels medeverantwoordelijk voor, maar regelmatiger poetsen mag toch wel. Vooral het toilet aan de parking is meteen een mooie binnenkomer om zo je dag te starten :( Voor de rest is al het groen verschrikkelijk slecht onderhouden, het doet me wat denken aan WB in gelukkig reeds lang vervlogen tijden of BW. Van een ooit zo prachtig gethematiseerd park als PDP verwacht ik dat niet.

Het park is voor mij een rommeltje aan het worden met alle thema's en attracties door elkaar. Waar je vroeger aan het meer steeds een mooi overzicht had, is het nu een mix van coasters, bootjes, een kasteel... Ik ervaar het tegenwoordig als verstikkend. Een mens is tegenwoordig blij als hij eens rustig in een bootje van Kaatje zit :p

Over de horeca en het "leeggoed" op plastic flessen, glazen(!) op restaurant, wil ik het zelfs niet hebben. Te belachelijk en schandalig voor woorden. Morgen geef ik het nog eens een kans op het laatste uitstapje van de zomer, maar ik betwijfel op ik onze Funcard ga verlengen hierna.

Simon42
30-08-21, 10:41
Ik ben gisteren ook nog eens naar De Panne afgezakt en jammer genoeg was mijn indruk niet beter dan de klachten die hierboven te lezen zijn.

Om het in één woord te zeggen: ik was ferm ontgoocheld. Het park ligt er werkelijk troosteloos bij.

Aangezien het algemeen bekend is dat de Ride to Happiness voor 10u al opent, waren we ook ruim op tijd daar om er meteen in te vliegen. Pech voor ons, maar de Ride to Happiness kregen ze niet aan de praat. Op naar Heidi dan maar. Daar hetzelfde liedje. De operator aan de ingang van de wachtrij wist ons te vertellen dat de Ride to Happiness ook de prioriteit tot heropening had, en dat ze daarna pas Heidi de Ride zouden komen herstellen. Goed, dan maar naar Anubis. Je raadt het al: ook daar technische storing en hetzelfde prioriteitsissue. We zijn dan maar onze dag begonnen met een ritje op de Draak.

Tegen 11:30 waren alle banen eindelijk operationeel en konden we doen waarvoor we gekomen waren. Dit echter niet zonder enorme wachttijden. We hebben de hele dag nergens minder dan 45 minuten moeten wachten. Het was verschrikkelijk hoe tergend traag de wachtrijen vooruit gingen, zelfs al werkte men in de stations vaak erg goed door. Er stond – Plopsa kennende – uiteraard nergens een operator te veel (en liever een te weinig). Het toppunt was het Bos van Plop, waar we 70 minuten wachtten omdat de meeste bootjes meer dan halfleeg vertrokken. Geen idee waarom daar wel met “bubbels” gewerkt wordt terwijl iedereen toch mondmaskers draagt én ze dit bij bv. achtbanen totaal niet doen?

Verder qua coronamaatregelen was het mondmaskergebruik best oké en zag ik nu en dan een dappere medewerker ongehoorzame bezoekers aanspreken. Afstand werd er niet gehouden, vooral menig Fransman hijgde ons graag de hele wachtrij vanop 5 cm in de nek. De verlengde wachtrijen op de paden zijn een chaos van jewelste. Dranghekkens zijn eerder random dan bewust neergepoot en lijken al weken niet meer op orde gezet.

Deze chaotische indruk past anders wel goed bij de rest van het park. Ondanks het dappere zomerzonnetje gaf het park een enorm kale en troosteloze indruk. Veel afbladderende verf, kale groenperken, ontzettend veel vuilnis in wachtrijen, in decoratieve zones, in waterpartijen… Winkels staan volgepropt met allerhande schreeuwerige merchandise die niets met Plopsa of Studio 100 te maken heeft, en ook de horecapunten lijken er een wedstrijd van te maken zo veel mogelijk producten en kleuren bijeen te etaleren.

Plopsa stond nooit bekend om haar authenticiteit en kwalitatieve uitstraling, maar nu lijkt het park echt haar laatste greintje zelfrespect verloren te hebben. Het is triest om te zien hoe de citroen helemaal wordt uitgeperst, medewerkers, klanttevredenheid en parkuitstraling inclusief. Medewerkers waren doorgaans vriendelijk en behulpzaam, maar leken nog maar weinig werkvreugde of trots in zich te dragen. Steve's verwensingen naar het zwartwerk in de horeca tonen enkel een gebrek aan inzicht in de eigen gebreken aan.

We zijn heel blij dat we Ride to Happiness hebben kunnen ervaren – dat was zowaar de enige zone in het park die er een beetje deftig uitzag – maar heel snel zal ik niet terugkeren naar dit park. Was blij nog eens terug te zijn na langen tijd, maar mijn herinneringen waren mooier dan de onaflatende ontgoochelingen van deze dag.

Hanskuh
30-08-21, 21:02
Ik was me de afgelopen weken echt aan het afvragen of het aan mij lag. Maar als ik de voorgaande reacties hier zo lees, ben ik er weer gerust op. Op mezelf dan toch. De staat van het park is een andere zaak. Het feit dat ik het park nog nooit zo druk heb geweten zit er wellicht voor iets tussen. Maar anderzijds; hoe kan het dat je in tijden van coronabeperkingen zo'n drukte ziet? Ongezellig, onverzorgd en ongeïnteresseerd zijn drie woorden die in me opkomen wanneer ik aan mijn laatste bezoek denk. Dat heb ik nochtans nooit zo ervaren, ik ben altijd graag naar het park gekomen. Laat ik het er voorlopig op houden dat de combinatie van de drukte en het personeelstekort geen optimale mix zijn. Komende zaterdag gaan we het opnieuw proberen ??.

etwien
31-08-21, 00:41
De laatste keren dat ik Plopsa De Panne bezocht was het enkel en alleen voor m’n 2 neefjes en 2 petekindjes. Het zegt al genoeg als de 5-jarige naar huis wil omdat rijeen overal lang zijn en niet vooruit gaan (wat voor mij en de ouders eigenlijk een opluchting was want we hadden het ook ECHT gehad).

De overcommercialisatie van het park, extreme onsamenhang, chaotische indeling en achteruitgang op onderhoud, veel te absurd hoge prijzen voor een minimum aan kwaliteit, … Mij interesseert The Ride to Happiness eigenlijk niet meer. Daarom ook dat wij collectief ons abonnement hebben opgezegd (de zussen nemen de kids veel liever mee naar Toverland, Efteling of Pairi Daiza) en ik er eigenlijk liever nooit meer kom.

Anno 2007 was het park nog aangenaam en sfeervol, maar wat ze er daar in 14 jaar van gemaakt hebben …

bobby turbo
31-08-21, 12:38
De laatste keren dat ik Plopsa De Panne bezocht was het enkel en alleen voor m’n 2 neefjes en 2 petekindjes. Het zegt al genoeg als de 5-jarige naar huis wil omdat rijeen overal lang zijn en niet vooruit gaan (wat voor mij en de ouders eigenlijk een opluchting was want we hadden het ook ECHT gehad).

De overcommercialisatie van het park, extreme onsamenhang, chaotische indeling en achteruitgang op onderhoud, veel te absurd hoge prijzen voor een minimum aan kwaliteit, … Mij interesseert The Ride to Happiness eigenlijk niet meer. Daarom ook dat wij collectief ons abonnement hebben opgezegd (de zussen nemen de kids veel liever mee naar Toverland, Efteling of Pairi Daiza) en ik er eigenlijk liever nooit meer kom.

Anno 2007 was het park nog aangenaam en sfeervol, maar wat ze er daar in 14 jaar van gemaakt hebben …

Kan je zo'n abonnement opzeggen en krijg je dan geld terug of zo?

etwien
31-08-21, 12:39
Kan je zo'n abonnement opzeggen en krijg je dan geld terug of zo?

Als je dat juist aanpakt wel ja blijkbaar

Earlyspencer
04-09-21, 11:25
Vandaag (zat. 4 sept.) met abo en reservering naar PDP. Daar meldt een poortwachter dat reserveringen vanaf vandaag niet meer nodig zijn. Geen idee of dat enkel voor abo's geldt of voor iedereen.

LOOO had gisteren al iets hierover bericht. Door overheidsversoepelingen zou er meer volk in het park mogen. Nog meer volk ...

Een positief gevolg is wel dat één van de onnozelste coronamaatregelen die haast elk park hanteert, hier ondertussen is weggevallen: geen 'out of order' toiletten meer, dus minder lange wachtrijen voor de wc's.

nicooke
04-09-21, 18:14
Op het vtm nieuws zijden ze dat een ticket reserveren in pretparken wel nog steeds nodig is.
Dus dit kan wel inderdaad enkel voor abonnees zijn. Bij bobbejaanland zag ik dat daar wel reserveren nodig is.

etwien
05-09-21, 03:20
Gezellig, NOG vollere Plopsa parken die nu al kreunen aan ondercapaciteit …

Earlyspencer
06-09-21, 14:10
Gezellig, NOG vollere Plopsa parken die nu al kreunen aan ondercapaciteit …

En dan is het park elke zondag van september afgehuurd, kan je nagaan wat dat op zaterdagen geeft qua drukte.

Een bordje bij de Nachtvlieger gaf aan dat deze attractie pas om 14.00 zou openen (ze openden om 13:20 of zo). Het eerste treintje rond reed ook maar vanaf de middag (denk ik) en de Dinosplash opent er steeds maar vanaf 11:00.

Maar als abonnee til ik daar niet zo zwaar aan: vroeg ter plaatse, RTH kwanten (zelfs op zaterdag), Heidi een beurt geven, Draak, Dino en Anubis, dan nog iets en kort na de middag naar 't strand. Ik heb altijd medelijden met bezoekers die het park inkomen wanneer wij het verlaten.