PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zal een pretparkbezoek eruit zien ... in 2021?



Earlyspencer
10-05-20, 13:01
2020 is voor pretpark-liefhebbers naar de haaien, de filistijnen en je kan nog wel enkele passende uitdrukkingen bedenken! Daarom hier de vraag wat we in 2021 mogen verwachten. COVID-dik kijken natuurlijk, tussen hoop en wanhoop.

Earlyspencer
10-05-20, 13:18
Onze minister van volks-ongezondheid meent dat we misschien nooit meer de normale toestand gaan herbeleven. Maar de Canadese filosoof J. Bieber wist dat je woorden als 'nooit' beter niet te vaak in de mond neemt, net zoals 'altijd', 'overal', 'nergens', 'iedereen', en 'niemand'. Als je tenminste geloofwaardig wil overkomen ...

Ik gok op een aarzelend begin van 2021. De meest optimistische scenario's situeren de eind-ontwikkeling van een vaccin ergens op het einde van 2020. Bij de verspreiding en toediening hiervan moet rekening worden gehouden met allerlei juridische, medische en logistieke voorwaarden. Het (gewenst) resultaat daarvan kan zich volgens mij onmogelijk al in de prille lente van 2021 manifesteren.

Een 2021 à la zorgeloos 2019 acht ik alleen al daarom niet haalbaar. Bovendien gaan pretparken in 2021 meer voorbereid het nieuwe seizoen aanvatten. Ik vrees voor het bestaan abo's (+ abo-voordelen), groepstickets e.a. Hopelijk betreft het dan tijdelijke maatregelen met een duidelijk zicht op het einde van de tunnel. Optie drie lijkt me erg optimistisch, maar ik weiger om het momenteel nog zwarter te zien.

coasterfrenzy
10-05-20, 15:40
Ook ik heb dezelfde keuze gemaakt als Earlyspencer (en Phadd-F).

Of het beperkt blijft tot voorjaar weet ik niet. Tot op heden is nog niet eens bewezen dat je immuun kunt worden en dat een vaccin dus werkt. Partijen die bezig zijn met het ontwikkelen van een vaccin/medicijn werken niet samen, maar werken elkaar juist tegen om als eerste het patent in handen te kunnen krijgen. In Duitsland lijkt de tweede golf al te starten.

Het kan dus wellicht allemaal wat langer duren.

Daarentegen wil Europa juist weer wél meewerken aan het versnellen van een Vaccin/Medicijn. Normaliter zijn de procedures voordat iets op de markt moet komen tergend tijdrovend. Als Europa dit inderdaad flink kan versnellen zou een oplossing er wellicht al eerder kunnen komen.

De vraag blijft dan natuurlijk nog of we medicijn en/of vaccinatie snel genoeg kunnen produceren. We hebben gezien hoe lastig dat ging bij de testmaterialen voor Corona. Echter hoeft natuurlijk niet iedereen behandeld te worden. Een medicijn heb je enkel nodig als je ziek bent. Mocht het een vaccin worden, dan gaan het verzorgend personeel met de kwetsbare groepen natuurlijk voorop.

Phadd-F
10-05-20, 19:13
Zolang er geen vaccin beschikbaar is, zal men steeds met die voorzorgmaatregelen moeten werken. Ik hoop dat ze een vaccin hebben dit najaar of toch ten laatste komend voorjaar. Al is dat nog een optimistische blik en moeten we ook nog een eventuele tweede golf afwachten.

simon
11-05-20, 09:37
Zolang er geen vaccin beschikbaar is, zal men steeds met die voorzorgmaatregelen moeten werken. Ik hoop dat ze een vaccin hebben dit najaar of toch ten laatste komend voorjaar. Al is dat nog een optimistische blik en moeten we ook nog een eventuele tweede golf afwachten.

Sluit ik me volledig op aan...

knessel
11-05-20, 11:12
laat ons eerst de volgende weken en maanden eens afwachten; de overheid en de statistiek zullen door voortschrijdend inzicht meer dan waarschijnlijk nieuwe maatregelen uitwerken die hopelijk meer compatibele zijn met onze gewenste manier van leven. Idealiter komen er regels die op een grotere schaal vergelijkbaar zijn, zodat we ook eens een park in het buitenland kunnen bezoeken.

jefke88
11-05-20, 12:43
Zal er vanaf hangen hoe snel een vaccin er is (wereldwijd). Van zodra iedereen die het moet krijgen het gehad heeft, zie ik het snel weer business as usual worden (en volgens mij overal topdrukte, tenzij de wereldeconomie tegen dan volledig op zijn gat ligt).

knessel
11-05-20, 14:49
en dan, pasje tonen aan de toegang 'ik ben gevaccineerd?" En met welke stam, "want stam Y-vaccinatie is niet voldoende...".
Zo simpel wordt het allemaal niet hoor. Een griepvaccin werkt ook maar tegen bepaalde stammen, en dé eigenschap van een virus is net dat ze zo gemakkelijk muteert.

coasterfrenzy
11-05-20, 15:07
en dan, pasje tonen aan de toegang 'ik ben gevaccineerd?" En met welke stam, "want stam Y-vaccinatie is niet voldoende...".
Zo simpel wordt het allemaal niet hoor. Een griepvaccin werkt ook maar tegen bepaalde stammen, en dé eigenschap van een virus is net dat ze zo gemakkelijk muteert.

Daarom dat ik niet echt snap waarom dat sommigen zo keihard inzetten op een Vaccin. Een vaccin is geen oplossing. Het beschermd wel iets (soms ook helemaal niet), maar een medicijn zou beter zijn.. Liefst natuurlijk allebei. Eerst proberen te voorkomen met een vaccin en als het er dan toch door komt: Medicijn.

jefke88
11-05-20, 15:20
en dan, pasje tonen aan de toegang 'ik ben gevaccineerd?" En met welke stam, "want stam Y-vaccinatie is niet voldoende...".
Zo simpel wordt het allemaal niet hoor. Een griepvaccin werkt ook maar tegen bepaalde stammen, en dé eigenschap van een virus is net dat ze zo gemakkelijk muteert.

Tjah, ik ben ook geen professor. Overal hoor je, het normale leven kan pas volledig hervat worden als er een vaccin is, dus ga ik er van uit dat het vanaf dan weer kan.

Als dat ook niet de oplossing is, kunnen we best al het massavermaak nu al definitief afschaffen in de wereld denk ik... Want dan zou ik niet weten hoe we hier ooit nog uit gaan geraken.

Trouwens, gaat iedereen wel gevaccineerd worden? Ik betwijfel dat (toch zeker in eerste instantie). Bij de griep doen ze dat ook alleen maar voor de risicogroepen. Ik heb nog nooit een griepspuit gehad.

Die pasjes ben ik eigenlijk best wel voorstander van, niet alleen voor als je gevaccineerd bent, maar ook als je immuun bent. Ik wil best een of twee jaar lang zo'n groen bandje dragen, als het Europees afgesproken is. Dan kan ik op een relatieve normale manier terug gaan werken, maar dan ook in het weekend iets gaan eten en drinken, naar pretparken gaan en terug op vakantie. De groep mensen die immuun wordt, wordt alleen maar groter. Op een bepaald moment gaat die groep zo groot worden, dat die een deel economie terug gaan kunnen laten draaien die nu volledig plat ligt. Stockholm bijvoorbeeld verwacht eind deze maand aan 40% immuniteit te zitten.

knessel
11-05-20, 15:33
een vaccin verlaagt de mortaliteit in de statistiekcijfers, niet meer en niet minder. En op basis daarvan zal de politiek beslissingen nemen.
Er komt volgens mij een way-of-life pre-corona en eentje post-corona. En dat hoeft allemaal niet dramatisch te zijn, maar wel anders.
De tijd van 70.000 man op een festivalweide zie ik niet meer terugkomen. Evenals een volgelopen pretpark, …. Maar mits aangepaste regels en een "nieuw fatsoen" gaan we terug redelijk veel zaken terug kunnen doen; de optimist in mij dwingt me hiertoe :-).

jefke88
11-05-20, 15:44
Bof, hepatitis, polio, rode hond,... zijn toch ook allemaal verplichte vaccinaties? Eenmaal je die vaccinatie gehad hebt krijg je dat niet meer en hoef je daar niet meer voor te vrezen. Je hebt duidelijk meer kennis dan mij hierover, maar ik zou het toch bizar vinden als er door corona bepaalde zaken nooit meer gaan kunnen zoals vroeger. Er is in het verleden toch nooit een ziekte geweest die definitief iets veranderd heeft? Met alles valt te leven of zijn vaccinaties. Malaria krijg je een inenting voor voor je vertrekt, daar zijn toch ook geen beperkingen op het aantal mensen dat per jaar naar Afrika mag? Bij pest en Spaanse Griep lijkt me ook geen voor en na geweest te zijn qua gebruiken en beperkingen.

De enige uitzondering die ik mij voor de geest kan halen nu is HIV, maar als ook daar een vaccin of medicijn voor is, zal die status ook wel wegvallen.

Edit: 1 ding zou wel definitief mogen veranderen: die vieze dierenmarkten in China afschaffen...

knessel
11-05-20, 15:59
je geeft zelf het perfecte voorbeeld, HIV: Is reeds veertig jaar beschreven en bekend, geen vaccin en geen medicatie die dit virus bestrijdt. Wel bestaat er ondertussen medicatie dat het leven mét mogelijk maakt en de verspreiding indijkt. En het is in tegenstelling tot corona een virus dat zich niet verspreidt via de lucht of oppervlaktes. Een vaccin of medicijn dat een virus volledig bestrijdt is de heilige graal.

coasterfrenzy
11-05-20, 16:20
Bof, hepatitis, polio, rode hond,... zijn toch ook allemaal verplichte vaccinaties? Eenmaal je die vaccinatie gehad hebt krijg je dat niet meer en hoef je daar niet meer voor te vrezen.

Zo lang er zich geen mutaties voor doen, klopt dat inderdaad. Sommige virussen muteren sneller dan anderen.

Voor Corona zijn al redelijk wat gevallen bekend die negatief getest waren, om niet veel later toch opnieuw weer positief te testen. Hoe dit precies komt wordt nog door het WHO onderzocht. Maar een reden kan dus zijn dat het virus (zeer snel) muteert of dat we geen natuurlijk afweersysteem hebben en antistoffen dus niet in ons lichaam actief blijven.

Veel zal nog moeten gaan blijken in de toekomst. Het kan inderdaad een HIV scenario worden, waarbij we onze levensstijl drastisch moeten aanpassen. Dat was overigens met de Pest en de Spaanse griep ook al het geval. Vooral op vlak van hygiëne destijds, maar nu wellicht op sociaal vlak.

Ik kan me echter ook voorstellen dat - als er geen oplossing komt - men corona op den duur maar voor lief neemt. Momenteel hebben we enorm veel ouderen door een babyboom, maar eens die tijd voorbij is zal het aantal mensen dat sneuvelt aan Corona zo klein zijn dat men er geen belang meer aan hecht, net zoals dat nu niet echt gedaan wordt voor de griep (waar ook jaarlijks duizenden mensen aan sterven).

Earlyspencer
11-05-20, 17:48
Ik weiger mee te heulen met het pre- en post Corona doemdenken. Ik noem dat een beetje oneerbiedig het jammer-dat-ik-geen-wereldoorlog-heb-meegemaakt-syndroom.

Sta me toe dat te verduidelijken, met alle respect voor oorlogsslachtoffers. Sinds mijn volwassenwording (qua leeftijd dan) hoor ik wel erg vaak terugkerend dat we leven op een historisch scharnierpunt. De millennium(bug) was zo'n overroepen moment, gevolgd door o.a. naain-eleven, de financiële crisis (pindanootjes in vergelijking met 1929), de terreuraanslagen in Europa (verwaarloosbare oversterfte), de massa-immigratie (niet zo massaal als je de cijfers in perspectief plaatst), de Brexit en Donald de Clown. De media schreeuwen om aandacht, overdrijven is het nieuwe normaal. Het plaatsen in historisch perspectief en het relativeren zijn te mijden taboes.

Ja, Corona is van een ongeziene omvang in mensen-cijfers, omdat we nu ook met meer mensen zijn dan ooit tevoren. En natuurlijk ook in dollars, ook al omdat die munt nu serieus minder waard is dan 90 jaar geleden.

Geen Rock Werchter-toestanden meer wil dus zeggen dat we elke onbekende automatisch associëren met een potentieel besmettingsgevaar. Ook in de winkelstraat, op de trein, in het vliegtuig, ... Ik wil wel nog even moeite doen om in die paranoia-toestand te leven, maar geen jaren, laat staan voor de rest van mijn leven. Dat kan de maatschappij economisch en psychologisch niet aan.

jefke88
11-05-20, 19:26
Zo lang er zich geen mutaties voor doen, klopt dat inderdaad. Sommige virussen muteren sneller dan anderen.

Voor Corona zijn al redelijk wat gevallen bekend die negatief getest waren, om niet veel later toch opnieuw weer positief te testen. Hoe dit precies komt wordt nog door het WHO onderzocht. Maar een reden kan dus zijn dat het virus (zeer snel) muteert of dat we geen natuurlijk afweersysteem hebben en antistoffen dus niet in ons lichaam actief blijven.

Veel zal nog moeten gaan blijken in de toekomst. Het kan inderdaad een HIV scenario worden, waarbij we onze levensstijl drastisch moeten aanpassen. Dat was overigens met de Pest en de Spaanse griep ook al het geval. Vooral op vlak van hygiëne destijds, maar nu wellicht op sociaal vlak.

Ik kan me echter ook voorstellen dat - als er geen oplossing komt - men corona op den duur maar voor lief neemt. Momenteel hebben we enorm veel ouderen door een babyboom, maar eens die tijd voorbij is zal het aantal mensen dat sneuvelt aan Corona zo klein zijn dat men er geen belang meer aan hecht, net zoals dat nu niet echt gedaan wordt voor de griep (waar ook jaarlijks duizenden mensen aan sterven).

De vaccins voor corona zitten gelukkig al in een verdere fase dan voor HIV.

Earlyspencer
29-10-20, 22:05
Een doemscenario met een erger 2021 dan 2020 - voor pretparken althans - lijkt me meer en meer realistisch. Er wordt nu bijna algemeen vanuit gegaan dat er bij aanvang van de zomer van 2020 te snel en te veel is versoepeld. De reizigers van nu lijken wel de gedemoniseerde rokers van vorige decennia.

Ik verwacht tot ver in de zomer van 2021 minder versoepelingen, zeker wat internationaal reizen betreft. En als reizen al kan, zullen bus, trein en vliegtuig wel een pak duurder zijn omwille van de gemiste inkomsten en de mensen die met stapels reisvouchers zitten. Misschien idem voor de hotels. Pretparken gaan sowieso minder investeren. Niet alleen in nieuwigheden (gelukkig zijn de belangrijkste twee al besteld en bijna opgebouwd in België), maar ook in personeel, in service, misschien ook in openingstijden.

We zijn nog niet aan de nief pattaten en dat verhoopte wondermiddel gaat op korte tijd geen wonderen verrichten, laat staan alle economische verliezen wegtoveren. Ik moest destijds lachen met de fatalisten die over een pre- en een post-corona-tijdperk spraken ...

bobby turbo
30-10-20, 04:01
Even in mijn glazen bol gekeken en die vertelde me dat we niks kunnen voorspellen, enkel maar afwachten en hopen op het beste...

Phadd-F
30-10-20, 07:21
Het is hopen dat men snel een vaccin heeft, maar dan nog moet dat verspreid worden en toegediend worden. Ik vrees dat 2021 er niet veel anders gaat uitzien dan 2020... Maar in een (strenge) lockdown kunnen we ook niet blijven leven, dus ik hoop dat men toch weer versoepelt zodat we op lange termijn corona maatregelen kunnen naleven en het virus zo onder controle kunnen blijven. Pretparken dus open maar weer met dezelfde of misschien nog strengere maatregelen dan dit jaar.

wimvg
30-10-20, 08:26
Ik denk persoonlijk dat handen wassen, ontsmettingsgels, social distancing en mondmaskers nog wel even de norm zullen blijven.
Maar kijk naar de rugzakkencontrole enkele jaren geleden: die is ook al lang verleden tijd.
Zo zullen al deze maatregelen vrij snel vergeten zijn.

Persoonlijk ben ik nogal optimistisch ingesteld. Ziektes als Spaanse Griep, Aziatische en Hongkongriep hebben heel veel slachtoffers gemaakt, maar waren ook relatief snel weer verdwenen. Een vaccin zal zeker helpen, maar ik geloof ook dat een virus van nature na 1 à 2 jaar weer verdwijnt, of toch veel minder schade berokkent.

Van zodra het terug mooi weer wordt en de cijfers weer beter zijn, zullen de mensen toch terug buiten willen komen en zich amuseren.
Uiteraard zal er voor de massa-evenementen (waar ik pretparken maar even bijtel) minder interesse zijn de eerste periode, omdat er wat angst zal zijn om besmet te worden. Maar de geschiedenis leert dat de mensen dit snel vergeten.

JeffreyDC
30-10-20, 09:15
Ik denk dat we het vaccin moeten afwachten. Pas dan kunnen zullen we enig effect zien en kunnen de maatregelen in functie van de toestand op dat moment aangepast worden. Ik zie het niet somber in. We moeten lessen trekken uit wat er dit jaar is gebeurd. We hebben iemand met de spreekwoordelijke 'ballen' nodig die grote knopen kan doorhakken. Wat men nu doet, is inspelen op de huidige situatie. Regels versoepelen of verstrengen een beetje terwijl het kalf al verdronken is. Beter een kortstondige harde lockdown dan klein aanpassingen. In China werkt het wel waarom zou dat hier niet lukken. We hebben het in de eerste golf bewezen (toch wat België betreft).

Een mens is een gewoonte dier: eens het virus helemaal onder controle/weg is, zal de angst voor besmetting ook wel verdwijnen. Dit neemt niet weg dat er wel dingen zullen veranderen in het dagelijks leven. Het is echter allemaal nog afwachten hoe graag we ook willen dat virus morgen verdwijnt. De pretparken zullen wel opengaan volgend jaar mits de nodige maatregelen die nu al genomen worden.

Pretparkfreak7
31-10-20, 00:32
Het probleem met heel dit circus lijkt mij de enorme schaal waarop het beestje verspreid is: er gaan altijd wel mensen zijn die geïnfecteerd zijn door het virus en het daardoor kunnen doorgeven. Zo lang het zich even makkelijk kan verspreiden onder de bevolking als het tot hiertoe deed, ga je bij elke situatie zonder extra maatregelen nieuwe opstoten krijgen die al snel even monsterlijk worden als de golven die we tot hiertoe hebben.

Een werkzaam vaccin helpt in het beste geval immuniteit op te bouwen tegen het virus, zodat je immuunsysteem er snel mee afrekent als je er mee in aanraking komt. Als je er snel mee afrekent: heeft het vanzelfsprekend minder kans om zich te vermenigvuldigen en jouw als transportmiddel te gebruiken naar een volgend slachtoffer. Maar zolang er slechts een beperkt deel van de bevolking zo'n extra beveiliging heeft kom je uiteindelijk nog altijd in zo'n ellendige pieken terecht.

Veel van de klassieke kinderziektes zijn het land uit geholpen omdat quasi iedereen standaard een prik kreeg. Dat virus krijgt het dus moeilijk om iemand te besmetten die er nog vatbaar voor is én wanneer iemand besmet wordt is het vanuit die persoon om dezelfde reden lastig om nog een vatbaar iemand te besmetten. De verspreidingssnelheid is zo traag dat het in de praktijk uitsterft. Dat is echter een vaccinatiegraad die generatie na generatie werd opgebouwd tot een ruime meerderheid van de bevolking gevaccineerd was. Dat is een pak eenvoudiger dan a la minute zorgen dat er 11 000 000 man een prikje krijgt.

Vaccins en vaccineren zijn beide nodig en nuttig voor het voorkomen van een hele resem ziektes. Voor Corona kan dat ook zo zijn op voorwaarde dat het lang genoeg en tegen de verschillende circulerende varianten bescherming biedt.


maar ik geloof ook dat een virus van nature na 1 à 2 jaar weer verdwijnt, of toch veel minder schade berokkent
Een goed virus zingt het een hele poos langer uit dan 1 a 2 jaar. Zolang een virus wordt doorgegeven blijft het bestaan. HIV, Mazelen, Herpes en de griep hebben inmiddels al een gezegende leeftijd.
Het is wel zo dat een virus dat erg lelijk huis houdt minder snel verspreid: als je je transport (de mens) lam legt: geraak je niet ver én je ziet meteen dat dragers ziek zijn waardoor je er in een boog omheen kan lopen of ze in quarantaine zetten. Dat betekent echter niet dat een virus sowieso evolueert tot een minder schadelijke variant. Ebola heeft dat 'probleem' en geraakt daardoor ondanks zijn kracht niet verspreid over heel de wereld, maar telkens als het virus opduikt blijft het wel degelijk bijzonder gevaarlijk.

Earlyspencer
27-10-21, 18:12
Vanaf komende vrijdag Covid Safe bewijs voor alle Belgische pretparken voor iedereen vanaf 16 jaar. Waren de moff... eh Oosterburen ook maar zo kindvriendelijk.

Zeker voor mazes en met frisser weer, waardoor je al eens vaker een binnenruimte opzoekt, vind ik dat in de huidige virologische omstandigheden een verstandige maatregel. Maar een aanhanger van een tweesporenmaatschappij zal ik nooit worden.

Ik weet niet of een mondverband ook wordt verplicht in attracties, wachtrijen en binnenzones. Hopelijk niet in heel het park.

ExpeditionGeForce
27-10-21, 19:38
Ik weet niet of een mondverband ook wordt verplicht in attracties, wachtrijen en binnenzones. Hopelijk niet in heel het park.

In principe moet je eens je in het park bent geen mondmasker meer dragen, aangezien je bij de ingang je CST hebt laten scannen.

coasterfrenzy
28-10-21, 10:57
Vanaf komende vrijdag Covid Safe bewijs voor alle Belgische pretparken voor iedereen vanaf 16 jaar. Waren de moff... eh Oosterburen ook maar zo kindvriendelijk.

Zeker voor mazes en met frisser weer, waardoor je al eens vaker een binnenruimte opzoekt, vind ik dat in de huidige virologische omstandigheden een verstandige maatregel. Maar een aanhanger van een tweesporenmaatschappij zal ik nooit worden.

Ik weet niet of een mondverband ook wordt verplicht in attracties, wachtrijen en binnenzones. Hopelijk niet in heel het park.

Probeer anders spanje. Wij moesten in Siam park de hele dag met een (uiteraard nat) mondmasker rondlopen.

Klinkt overigens erger dan dat het in de praktijk bleek te zijn.

bobby turbo
28-10-21, 12:42
In Duitsland en Frankrijk is het ook zo Coronapass en mondmasker.

Rein
28-10-21, 14:23
Ik weet niet of een mondverband ook wordt verplicht in attracties, wachtrijen en binnenzones. Hopelijk niet in heel het park.

Bij Bobbejaanland (https://www.bobbejaanland.be/plan-je-bezoek/covid-info) raden ze bijvoorbeeld het gebruik van mondmaskers wel nog aan op drukke locaties of binnen locaties zoals restaurants, winkels of spookhuizen.

Een verplichting lijkt het mij nergens te zijn.

Earlyspencer
28-10-21, 16:16
De verplichting ’masker te allen tijde en overal in het park’ is onmogelijk op te volgen als bezoeker, laat staan te handhaven als park-verantwoordelijke. Eten en drinken lukt mij in elk geval niet met zo’n masker op. Ik weet wel dat dit afgelopen en/of voorgaande zomer wel de regel was in meerdere Europese parken. Het absurde was dat je dan langs de paden rokers zag met kin-masker, terwijl je zelf wel het masker correct droeg.

Een masker-verplichting in wachtrijen zou ik in de huidige omstandigheden niet slecht vinden, zeker nu de anderhalve meter-stippen overal vervaagd zijn en er volgens mij zelden nog afstandsregels gelden. Een Covid Safe Ticket maakt transmissie van het virus nog altijd mogelijk, mag blijken uit de recente statistieken. Enkel het advies om een masker daar te dragen, zal volgens mij maar weinig worden opgevolgd.

Al bij al vind ik het wijs van Wal.Bel. om de CST-regel al zelf te hebben geïntroduceerd nog voor deze wettelijk werd opgelegd. Ik lees weinig gemor van de andere parken, ze zullen er dus wel al een beetje op voorbereid zijn. Maar dit vergt wederom extra personeel en ruimte. Eigenlijk zou de overheid dit moeten voorzien, maar dan hoor je de cafébazen ook al afkomen, natuurlijk.

Toch een woordje dank aan de overheden van Bel., NL en Fra voor de tolerantie ten aanzien van de kinderen die niet in aanmerking komen voor vaccinatie. Die mogen in Dui zonder neg. test niet eens een fastfoodresto in.

knessel
28-10-21, 16:33
Door CST te verplichten sluit je bepaalde (eventueel ongewenste) publieksgroepen uit. Het zwemshort-verbod is daar ook een voorbeeld van...

bobby turbo
28-10-21, 17:12
Al bij al vind ik het wijs van Wal.Bel. om de CST-regel al zelf te hebben geïntroduceerd nog voor deze wettelijk werd opgelegd. Ik lees weinig gemor van de andere parken, ze zullen er dus wel al een beetje op voorbereid zijn. Maar dit vergt wederom extra personeel en ruimte.

Het personeel dat nu de reserveringen controleert kan perfect ook de corona pass controleren, dus geen extra nodig.


Het absurde was dat je dan langs de paden rokers zag met kin-masker, terwijl je zelf wel het masker correct droeg.


Je zag langs de paden ook mensen met kinmasker om te drinken... Ik ben zo'n roker en sorry maar die twee minuten op een pad met afstand, gaan de ramp niet zijn.

Earlyspencer
06-06-22, 10:40
Hopelijk is er geen topic 'Hoe ...2022' nodig. Maar als er één Europees land is dat nog niet volledig terug wil naar de normaliteit pre-corona, lijkt het ... 3 keer raden.

PHL en Tripsdrill eisen nog steeds een vooraf online aangekocht ticket op datum. Hier is geen kassa-verkoop. Bij MPG moet je als abonnee (van een bevriend park) nog steeds een dag-reservatie maken. Op Hemelvaart 2022 heb ik er niet op gelet of hier kassa-verkoop is (wel voor parking-tickets).

Het lijkt me geen nationale regel, misschien is het iets van de deelstaten. Zoals ik de afgelopen twee jaar heb mogen ervaren, profileert deelstaat NRW met o.a. MPG en PHL zich dan vaak als allerstrengste van de klas.

In deelstaat R-P roept Klotten expliciet op om tickets aan de kassa te kopen. Holiday Park meldt niks over verplichte reserveringen maar biedt zowel online-tickets als kassa-tickets aan, beide aan dezelfde prijs. Hopelijk kan je bij laatstgenoemde zonder reservatie gewoon met een Plopsa Funcard naar binnen. In dezelfde deelstaat biedt ook Eifelpark zowel kassa-tickets als online tickets aan, zonder meteen duidelijk te maken of er een prijsvoordeel is bij online tickets.

In deelstaat S-H maakt Hansa Park zwart op wit 0,0 euro prijs-onderscheid tussen online tickets en kassa-tickets. € 44 p.p. vanaf 12 jaar is er ook niet naast gevraagd.

In de ex-DDR rept Belantis niet over reserveringen. Misschien speelt mee dat de ossies zich de afgelopen jaren iets minder slaafs hebben getoond t.a.v. overdreven overheidsmaatregelen dan de wessies. Het reservatie-beleid van MPG lijkt dus geen dictaat te zijn van de parkgroep PR voor al haar parken. Trouwens, onlangs schafte Slagharen de reservatieplicht af voor houders van een partner-abo.

Toch zijn er ook verschillen binnen één deelstaat: EP ligt net als Tripsdrill in B-W maar biedt wel kassa-tickets aan, zij het aan serieuze meerprijs.

Vraag is dus waarom sommige parken - indien ze dit autonoom beslissen - nog niet zijn afgestapt van de reservatieplicht. Een mogelijke verklaring is personeelsgebrek, want het scheelt wel wat aan kassa-personeel. Bovendien schakel je met presale-tickets ook een beetje de factor 'slecht weer' uit. Niet dat de zon opeens gaat schijnen, maar op een zware regendag - remember Pinksterzondag 2022 - zal het in parken met uitsluitend online-tickets toch minder kalm geweest zijn dan bij ons.

Rare jongens, die Germanen

Oproep @forumleden: bovenstaande aanvullen / corrigeren o.b.v. eigen recente ervaringen.

Crazy2girlken
07-06-22, 15:09
Schoolvoorbeeld is momenteel Disneyland Parijs die al vlijtig hebben aangekondigd dat het huidige reservatiesysteem geen terugweg meer zal kennen en gewoon permanent blijft (althans onder het huidige beleid. Who knows of er na Bob Chapekhole nog iemand met verstand volgt die al zijn dooddoende beslissingen zoals het behoud van reservatiesysteem en afschaffing Fastpasses durft terugdraaien).

Ik kan vanuit het standpunt van de parken uit, de beslissing wel begrijpen. Ten eerste al voor de zekerheid van inkomsten (ticket gekocht = betaling binnen. of je nu effectief gaat of het pijpestelen regent op uw geplande bezoekdag zal hun een worst wezen), ten tweede waarschijnlijk qua personeel en vooral budget aan verloning veel handiger want als je op voorhand heel goed weet hoe druk/niet druk het zal zijn kan je ook heel goed en exact inschatten hoeveel personeelsleden je moet inzetten en zit je niet met een overkill aan jobstudenten en werknemers die doelloos vingertjes staan te draaien en aan het einde van de dag alsnog betaald moeten worden ookal hebben ze misschien die dag niet bepaald veel nuttigs gedaan.

Ik vind het op zich ook niet erg of belastend om een reservatie te moeten maken, het enige wat ik wel belangrijk vind is dat er voldoende capaciteit en ook last minute capaciteit voorzien wordt zodat je niet maanden op voorhand je hele pretparkkalender moet gaan vastleggen om overal waar je naartoe wilt nog een reservatieslot te kunnen bemachtigen.

DLP slaat hier in mijn ogen de bal serieus mis met hun betreurenswaardige 3 dagen max gelijktijdig voor jaarpashouders wat, vooral voor buitenlandse AP-holders, belachelijk weinig is, zeker als je meer dan 1 tripje vooruit wil boeken. De kans op een spur of the moment weekendje is er hierdoor ook niet meer, want je 3 parkdagen voor je volgende bezoek liggen al vast en als je die moet gaan intrekken om je aankomende weekend dan eerst te boeken (en dat is al in de zeer optimistische veronderstelling dat er überhaupt nog vrije sloten zijn, wat in mijn ervaring de laatste maanden en zeker op weekenddagen eigenlijk een no-go geweest is) dan riskeer je dat tegen dat jij weer thuisbent van je last minute tripje, iemand anders de sloten heeft ingepikt van je tripje verder in de toekomst.

Bobbejaanland werkte vorig jaar ook met reservaties, ik kon prima op woensdag nog een ticket en reservatie bemachtigen voor de daaropvolgende zaterdag. Als het op die manier kan, vind ik het als pretparkbezoeker geen enkel probleem. Moet ik daarentegen een halve boekhouding gaan bijhouden om mijn kalender ingepland te krijgen en toestanden met virtual queues om een ticket te kunnen bestellen zoals bij het bemachtigen van Tomorrowland tickets dan is het een ander verhaal.