PDA

Bekijk Volledige Versie : [Legoland] Belgium?



Rein
10-09-20, 12:13
Vandaag verscheen in De Tijd een artikel over de nieuwe bestemming van de Caterpillar-site in Charleroi. Opmerkelijk, Merlin zou interesse hebben om hier een Legoland uit de grond te stampen...
Uiteraard is er vandaag nog geen zekerheid of er effectief een park gaat komen.


Legoland bestudeert vestiging in Charleroi

Merlin Entertainments, de groep die Legoland bezit, bestudeert met het Waals Gewest de vestiging van een attractiepark op de industriële site in Charleroi. Het plan kan 800 à 1.000 banen scheppen.

Krijgt de lege industriële Caterpillar-site van 100 hectare in Charleroi vier jaar na het vertrek van de Amerikaanse machinebouwer eindelijk een nieuwe invulling? L’Echo meldt op basis van verschillende bronnen dat Merlin Entertainments, de groep die onder meer Madame Tussauds en Legoland in portefeuille heeft, samen met de Waalse overheid bestudeert of hij er een Legoland-attractiepark kan bouwen.

Merlin bezocht de site eind vorig jaar al een eerste keer. Deze week werd een versnelling hoger geschakeld met de aanstelling van de zakenbank Tandem Capital en de lancering van een fonds om het project te financieren. De operatie wordt samen geleid door Merlin en het Waals Gewest.

Merlin is bereid 100 miljoen euro op tafel te leggen. Samen met het Waals Gewest hoopt de groep binnen zes weken 200 miljoen euro op te halen bij investeerders. De 300 miljoen euro moet niet alleen de attracties van het park financieren, maar ook de bouw van hotels en restaurants. Merlin wil exclusiviteit voor de site.

Toch is de nodige voorzichtigheid geboden, zegt een bron dicht bij het dossier. Het project zit nog in een studiefase en er is nog geen contract getekend. Als het park er komt, kan dat 800 à 1.000 banen scheppen op de gewezen Caterpillar-site. De werken zouden binnen dit en vier jaar kunnen starten.

https://www.tijd.be/ondernemen/entertainment/legoland-bestudeert-vestiging-in-charleroi/10250585.html

Pretparkfreak7
10-09-20, 14:49
Ik zou het interessant vinden voor de dynamiek met andere parken in België. Het voegt immers een nieuwe groep toe aan de Belgische markt. Voor om en bij de 300 miljoen werd indertijd Rainbow Magic Land gebouwd: ik veronderstel dat er voor dat bedrag wel een degelijk basispark kan ontstaan, maar het gaat niet per se hoge ogen gooien.

Ik heb tot hiertoe enkel het park in Duitsland bezocht en dat deed me er niet toe neigen snel andere legoparken te bezoeken.

Phadd-F
10-09-20, 19:22
Ik zou het interessant vinden voor de dynamiek met andere parken in België. Het voegt immers een nieuwe groep toe aan de Belgische markt. .


Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van. Dus ik zeg, nee bedankt. Ik heb geen zin in een Bellewaerde dat nog méér familie attracties zet om de concurrentie met Legoland aan te gaan. Bovendien heb ik ook schrik dat het merk Lego te veel mensen gaat wegtrekken van de andere parken.

Rein
11-09-20, 07:54
Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van.

Ondertussen heeft ook Steve Van den Kerkhof gereageerd:


De vraag is of er ruimte is voor een nieuw pretpark in het huidige aanbod. 'In België en Nederland is de markt al oververzadigd', zegt Steve Van den Kerkhof, de CEO van Plopsa Group en secretaris bij Belgoparks, de sectorfederatie van Belgische attractieparken. 'Het enige voorbeeld van een geslaagde nieuwe speler de voorbije 20 jaar is Toverland in Nederland, dat meer dan 800.000 bezoekers per jaar ontvangt.'

Van den Kerkhof heeft ook zijn twijfels bij de financiële haalbaarheid van het project, nu de coronacrisis er stevig inhakt in de sector. 'Met Plopsa Group halen we dit jaar maar 50 procent van onze omzet. Overal in de sector zie ik dat investeringen worden uitgesteld of on hold staan. 300 miljoen euro is veel geld, zeker als 200 miljoen een lening betreft. En nu de cash door het beperkte bezoekersaantal minder vlot binnenstroomt, wordt investeren een pak moeilijker. Zeker als je weet dat het bedrijf nog een overname aan het verwerken is.'

In november 2019 werd Merlin voor bijna 5 miljard pond weggekocht van de Londense beurs door de investeringsmaatschappij van de Deense LEGO-familie Christiansen, de vermogensbeheerder BlackRock en de liefdadigheidsorganisatie Wellcome Trust. Merlin was niet bereikbaar voor commentaar. In het jongste jaarverslag is wel te lezen dat de geplande investeringen met 40 procent worden teruggeschroefd wegens het coronavirus. De opening van een nieuw Legoland-park in New York werd opgeschoven naar 2021.

Bron: De Tijd (https://www.tijd.be/ondernemen/entertainment/legoland-bekijkt-belgische-vestiging-op-vergeten-site-in-charleroi/10250677)

GriffonofNemesis
11-09-20, 11:25
Ik snap de reactie van Steve want het zou een directe grote concurrent voor zowel Plopsaland De Panne als Plopsa Coo worden. Natuurlijk zit er ook wel waarheid in de zin dat nu misschien niet de beste tijd is om zo'n project te lanceren gezien het een groter risico is dan normaal.

Daartegenover kan je wel zien dat het een ideale locatie is voor een Lego park: goed bereikbaar met de auto en zelfs per vliegtuig, makkelijk om personeel aan te trekken... Plus ik denk dat er wel een markt voor is om vooral aan Franstalige kant (lees ook Frankrijk) bezoekers te trekken voor het Lego merk.

Xarbero
11-09-20, 11:28
Je moet ook rekenen dat als ze pas binnen 4j beginnen bouwen, deze coronatijden al lang vergeten zullen zijn.

simon
11-09-20, 12:44
Eerlijk gezegd lang geleden dat ik nog eens zo enthousiast was bij de voorstelling van plannen voor een nieuw park, en dan nog op Belgische bodem!

Of onze markt verzadigd is laat ik even in het midden. Nederland is de helft groter dan België (op vlak van inwoners) en telt meer pretparken dan België. En akkoord, er zijn ook heel wat kleinere en eenvoudigere parkjes te vinden, maar toch zijn het er meer dan hier.

In tegenstelling tot andere projecten lijkt deze me wel een grote slaagkans te hebben:
* Locatie is echt perfect: directe aansluiting op de snelweg, vlot bereikbaar vanuit heel Wallonië en Noord-Frankrijk, vlak naast de luchthaven...
* Personeel zullen ze ook makkelijk vinden, want met het verdwijnen van Caterpillar kwamen heel wat mensen op straat te staan. Zo'n grote speler zou wel weer iets kunnen betekenen voor de werkloosheid.
* Imago van Charleroi kan hierdoor ook een 'boost' krijgen!
* LEGO is geen kleine speler, maar echt een gerenommeerd internationaal merk!
* Merlin krijgt zo eindelijk meer voet aan de grond in België, waarbij ze hun abonnementen hier ook makkelijker kunnen verkopen. En zo ook buitenlandse bezoekers naar daar kunnen lokken.

Wat mij betreft: laat maar komen!

Pretparkfreak7
11-09-20, 14:02
Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben weinig enthousiast over een legopark an zich. Maar ik vraag me wel af welk effect een nieuwe speler op de Belgische markt zou hebben. Ik weet niet of daar per se een battle of the family rides van het karakterloze soort uit zou volgen.

Earlyspencer
11-09-20, 17:54
Ik koester al lange tijd de droom van een Monde Tintin park. Met de luchthaven in Gosselies vlakbij, de grond stukken goedkoper dan in BXL en de Heizelvlakte in de poeperd genomen door bouwpromotoren en kortzichtige polletiekers, leek CRL me het meest geschikt.

Merlinparken - en Legolanden i.h.b. - hebben wel een hoog copy-paste gehalte. Voor state of the art attracties moet je niet in een Legoland zijn, is mijn ervaring. Het vliegend theater in Billund zie ik eerder als een positieve uitzondering dan als een trendbreuk.

Met een eventueel Legoland in CRL wordt ook volgens mij vooral op de Fransen t.e.m. regio Parijs gemikt. In de schaduw van Disneyland/Studios en Asterix iets met internationaal appeal neerpoten, lijkt me economische zelfmoord. CRL zal ook meer NL'ers en zelfs NRW'ers aantrekken. Tel er nog de Europese vliegpassagiers post-corona bij, en dit project heeft wel overlevingskansen.

Niet vergeten: Voor een wereld-IP-merk moet niet betaald worden (kort door de bocht: Lego bezit Merlin en niet omgekeerd). Ook copy-paste attracties beperken de kosten. En in Lego-landen wordt ongezien veel geshopt. Volgens mij zitten ze (bijna) op het niveau van de Disneyparken qua souvenir-uitgave per bezoeker.

Merk op dat Steve V. - die is wel lekker negatief de laatste tijd - een parkgroep bestuurt dat ook niet vies is van copy-paste en van IP-merchandising. Hij zou de hypothetische komst van een Legoland ook kunnen toejuichen. De buitenlandse auto-bezoekers aan Lego-CRL moeten toch te overhalen zijn om ook naar de Belgische kust te komen.

Is de markt in BeNe over-verzadigd omwille van recente falende projecten à la Yumble, L. v. Ooit en dat Nature-onding? Of waren die projecten ondoordacht? Noord-Frankrijk is een belangrijk wervingsgebied voor parken in West-Vlaanderen (en eventueel dus later ook voor Henegouwen). Die Franse regio heeft i.m.o. weinig te bieden wanneer het bescheiden Bagatelle daar al de grootste speler is. En Heroic Land in Calais is klinisch dood, las ik onlangs in een lokale krant. De bevolking is woest omwille van de enorme sommen geld (subsidies om de regio er bovenop te helpen) naar enkel het onderzoek van dit project zijn gegaan.

BTW in de promofilmpjes van Uplace (hoe heet dat project ondertussen?) zag je een Legoland Discovery. Dan toch veel liever een groot 'buiten'park. Volgens mij denken ze er in Scheveningen ondertussen net zo over.

Phadd-F
11-09-20, 18:44
Begrijp me niet verkeerd: ik ben weinig enthousiast over een legopark an zich. Maar ik vraag me wel af welk effect een nieuwe speler op de Belgische markt zou hebben. Ik weet niet of daar per se een battle of the family rides van het karakterloze soort uit zou volgen.

Het kan ook dat de rest zich meer op thrill gaan willen richten om zich af te zetten tegen het nieuwe Legoland, kan ook. Maar ik zie het op dat vlak anders in. Plus ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over de locatie als sommigen hier. Charleroi, de meest depressieve stad ter wereld...

Steventje
12-09-20, 12:46
Het ligt dan ook 10 km ten noorden van de stad. Zelfs ten noorden van de luchthaven zelf. Maar er inderdaad wel vlak naast.

Earlyspencer
12-09-20, 14:13
Geen enkel Legoland zal volgens mij ooit het appeal hebben van het origineel. Dat Windsor mogelijk meer bezoekers trekt, ligt natuurlijk aan de wereldstad die daar ten oosten van ligt. De Legolanden zijn net als de Disneys en de Universals parken die ook niet-pretpark-bezoekers weten aan te trekken o.b.v. IP. Bij mijn eerste bezoek aan Billund (2008) was het speelgoed van mij zoon (en van mezelf als kind destijds) de grootste trigger. En de nabije luchthaven faciliteerde dat bezoek.

Een jaar na de opening in Billund (1968) opende in dezelfde regio een grote dierentuin in Giveskud. Ondertussen is het zwemparadijs Lalandia overbuur geworden van Legoland. En al even vlakbij heb je een mega-klimparcours-park. En op de site van de begraafplaats van enkele Viking-koningen in het nabije Jelling werd een hypermodern inter-actief museum uit de grond gestampt. Of dit nu allemaal onder impuls van Legoland is, weet ik niet. Maar het zou best kunnen.

In Henegouwen staat nu al één van Europa's mooiste dierentuinen. En op weg naar Brussel passeer je Waterloo, weliswaar in een andere provincie. Als je heel Brabant-Wallon erbij haalt, heb je ook nog Walibi, Aqualibi en Musée Hergé. Deze regio heeft dus wel een enorm toeristisch potentieel, zeker met de Noord-Franse entertainment-woestijn niet zo veraf.


Plus ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over de locatie als sommigen hier. Charleroi, de meest depressieve stad ter wereld... Dat was tot enkele jaren geleden het geval. Tegenwoordig kan AA Gent van iedereen verliezen ;)

We kunnen hier smalend doen over het zwarte land van vuile industrie, een mijnramp met 300 doden, M.D. die hier het allerverschrikkelijkste met kinderen uitvrat, generaties beroepswerklozen en corrupte polletiekers. Maar dat vind ik dus onterecht. En om dit project nu al wegens corona on hold te zetten of erger: te torpederen, vind ik kortzichtig. Als de markt in BeNe al verzadigd is, waarom neemt langzichtige Steve dan Comic Station over? Een groot verschil met de recent gefaalde pretparkjes of met Heroic Land (Calais) is dat voor Legoland CRL al een ervaren bedrijf de motor is. En ik denk niet dat de Waalse overheid zal betalen voor een haalbaarheidsstudie. Wel kan die overheid allerlei gunsten bieden, zoals ze ook doet aan Brussels South Airport en dus aan Ryanair. Overheidssteun kan evengoed middels het openen van een passagiersstation. Dat is overigens gepland op de luchthaven voor één van de komende jaren, dacht ik. Een belangrijk economisch verschil met luchtvaartmaatschappijen lijkt me wel dat men in pretparken geen (buitenlandse) mensen kan tewerkstellen aan buitenlandse condities.

Merlin zal wel niet op één paard gokken, gok ik. Het zou me dus niet verbazen indien ze meerdere locaties onderzoeken. Zo kunnen ze die verschillende regionale overheden tegen elkaar uitspelen. Mogelijk vormt een locatie nabij Rijsel een alternatief. Dat is een internationaal HST-knooppunt, heeft ook een luchthaven, telt meer inwoners en trekt meer culturele toeristen dan Sjarelwater. Maar na het Heroic Land débâcle zijn de Noord-Fransen misschien meer argwanend. En de nabijheid van het VK is doorgaans een troef maar in deze net minder interessant wegens een eigen Legoland in het VK en niet vergeten de Brexit. De Franse Azurenkust vind ik omwille van zijn enorme toeristische populariteit en de aanwezigheid van steden als Nice, Marseille en Montpellier een zeer merkwaardige pretpark-woestijn.

coasterfrenzy
13-09-20, 14:33
Ironisch dat Steve enkel Toverland als geslaagde nieuwe speler zit in de Benelux, maar blijkbaar zijn eigen parken dus niet xD

Dat het pretparklandschap oververzadigd is werd vele jaren geleden ook al door experts gezegd. Toch knalde plopse er toen ook nog enkele pretparken bij..

Dus die uitleg van Steve ga ik met heeeeele dikke korrelen zout nemen.

Wat betreft legoland heb ik er gemengde gevoelens bij. De meeste parken van hun vind ik op zich leuk. Er staan wat aardige attracties er is leuke theming en veel humor. De sfeer is doorgaans ook wel OK. Daarentegen zijn het wel ook vrijwel uitsluitend parken die belabberd gerund worden en schandalig duur zijn. Daarnaast zijn de meeste parken gewoon te klein om een volwaardig park genoemd te kunnen worden. De enige uitzondering op zo'n beetje al deze kritiekpunten is wellicht Legoland Billund.

coasterfrenzy
13-09-20, 14:34
Ironisch dat Steve enkel Toverland als geslaagde nieuwe speler zit in de Benelux, maar blijkbaar zijn eigen parken dus niet xD

Dat het pretparklandschap oververzadigd is werd vele jaren geleden ook al door experts gezegd. Toch knalde plopse er toen ook nog enkele pretparken bij..

Dus die uitleg van Steve ga ik met heeeeele dikke korrelen zout nemen.

Wat betreft legoland heb ik er gemengde gevoelens bij. De meeste parken van hun vind ik op zich leuk. Er staan wat aardige attracties er is leuke theming en veel humor. De sfeer is doorgaans ook wel OK. Daarentegen zijn het wel ook vrijwel uitsluitend parken die belabberd gerund worden en schandalig duur zijn. Daarnaast zijn de meeste parken gewoon te klein om een volwaardig park genoemd te kunnen worden. De enige uitzondering op zo'n beetje al deze kritiekpunten is wellicht Legoland Billund.

simon
14-09-20, 11:40
Goh, oververzadigd... Ook in Nederland plannen ze nog een nieuw park te openen binnen x aantal jaren.

Geslaagde projecten is inderdaad een ander verhaal, en daarbij is Toverland als familiebedrijf inderdaad heel goed in geslaagd! Maar er zijn er nog wel die mooi aan de weg aan het timmeren zijn.

Grootste verschil met andere projecten is dat het hier wel om een internationale parkengroep en heel bekende IP gaat! Zij weten dus wat mogelijk is voor welke prijs en met welke verwachtingen. Vele andere projecten lijken ook heel mooi, maar qua haalbaarheid hebben ze minder ervaring...

Wat betreft het copy-paste gedrag vind ik dit hier minder aan de orde... Vooral omwille van het feit dat de parken toch verder uit elkaar liggen dan de Plopsa's, die hiervoor meer moeten opletten: De Panne, Antwerpen, Hasselt en Coo zijn 4 pretparken op telkens zo'n 100 km van elkaar. De dichtstbijzijnde Lego-parken liggen wel wat verder uit elkaar.

Nog even ook over de locatie... Billund had naast Legoland toch ook heel weinig te bieden op het moment van opening? Ik zie ook alleen maar positieve trends ontstaan door de opening van dit park. Ik geloof er dus wel echt in!

nicooke
19-03-21, 18:06
Legoland in Charleroi weer een stapje dichterbij: deelgemeente Gosselies gekozen als "prioritaire site"

De komst van een Legoland-park naar Gosselies is weer een stap dichterbij. De Britse entertainmentgroep Merlin Entertainments heeft de deelgemeente van Charleroi uitgekozen als "prioritaire site", meldt de groep in een persbericht. Het gaat om de vroegere fabriekssite van machinebouwer Caterpillar.

"Na de verschillende opties grondig te bekijken gaat onze voorkeur uit naar de site in Gosselies in de buurt van Charleroi", klinkt het in een persbericht. "Nu volgen er allerlei haalbaarheidsstudies in nauwe samenwerking met het Waalse publieke investeringsfonds SOGEPA die eigenaar is van het land."

Als het project uiteindelijk doorgaat zou er een pretpark met overnachtingsmogelijkheden komen. Daarvoor zou zo'n 70 hectare grond gebruikt worden, zowat twee derde van het terrein. De rest wordt achter de hand gehouden voor eventuele latere parkuitbreidingen.

Een definitieve beslissing volgt wanneer de gevolgen van de pandemie voorbij zijn.

Bron:vrtnws

Phadd-F
19-03-21, 19:08
De allereerste keer ooit dat Charleroi als prioritaire site wordt beschouwd! Het zal daar een groot volksfeest zijn.

coasterfrenzy
23-03-21, 11:15
70 hectare is niet mis. Maar Merlin kennende wordt dit weer zo'n park dat je een keer bezoekt als er toevallig een actie is, maar verder véél te duur is voor wat het te bieden heeft. Dat is jammer, want lego parken kunnen ontzettend leuk zijn. Vaak is er veel humor te spotten en diverse knap gemaakte lego-bouwwerken.

simon
01-04-21, 08:57
Dat is toch zowat het beste Belgische pretparknieuws van de laatste weken! Ik juich het alvast toe, want ik zie heel veel potentieel hierin. Nu vooral hopen dat de pandemie snel ingedijkt wordt zodat we stilaan kunnen terugkeren naar het normale leven en Merlin geen al te grote verliezen meer moet incasseren.

Rein
09-06-21, 09:36
Alweer volgens de Tijd, lijkt in afwachting van Legoland Belgium Docks Bruxsel een Legoland Discovery Centre te krijgen. Al spreekt men over een "speciaal voor Docks ontwikkelt indoorpark". Het parkje zou in op de voormalige MediaMarkt locatie komen en attracties zoals een treintje, videogames, 4D-cinema-attracties, games en virtualreality-ervaringen bevatten.

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/eerste-belgisch-lego-pretpark-in-brussels-shoppingcenter/10312161.html

traveler
09-06-21, 11:13
Het is een goede manier om aan marktonderzoek te doen.
Het park kan een inkomen gereren in plaats van de kosten van marktonderzoek.
Hoogst waarschijnlijk komt er een lego winkel er in wat de winstgevendheid nog verhoogt.

Earlyspencer
10-06-21, 15:14
In de promo-animatie-filmpjes van Uplace kon je destijds een Lego Indoor zien. Ongetwijfeld moet je de Lego vestiging 6 km verderop nu zien als een vervanging van een eerder plan.

Wordt het een Discovery zoals in Oberhausen, Berlijn en Scheveningen of wordt het een veredelde shop, zoals in hartje Amsterdam? Een shop zonder meer, zoals in Wijnegem, lijkt me uitgesloten, daar maak je niet zo veel tam-tam over.

Eigenlijk hoop ik niet op een Discovery. Dat zou de kans op een volwaardig pretpark in Charleroi kunnen verkleinen, denk ik dan.

Rein
04-02-22, 11:54
Het Lego Discovery Centre in Docks Bruxsel opent deze zomer.

2686
Bron: Bruzz (https://www.bruzz.be/samenleving/lego-discovery-centre-opent-deze-zomer-docks-bruxsel-2022-02-04)

Earlyspencer
05-02-22, 10:44
Als ik het artikel op OOO lees, wordt het een Lego(land) Discovery en dus een beetje zoals in Europa ook al te vinden is in Scheveningen, Oberhausen, Berlijn, Birmingham en Manchester. Mag ik dat betreuren?

Ten eerste kom je bij sommige Discoveries zonder kind soms niet binnen. Daar heb ik persoonlijk nog geen last van, maar voor kinderloze fans van zowel het product Lego als van pretparken kan het een domper zijn.

Ten tweede: geen van boven vermelde discoveries ligt op minder dan 200 km van een volwaardig Legoland. Dan zou het Brusselse Discovery misschien wel te dicht liggen bij de potentiële site Sjarelwater. Al kan je dat ook anders interpreteren: beide attractieparken kunnen elkaar ook versterken. B.v. bij bezoek van het ene krijg je een kortingsbon voor het andere. En bovendien zie ik een groter park in Charleroi voor 50% gericht op de Franse markt.

Onlangs nam Merlin This is Holland over. In A'dam hebben ze al een Tussaud en een Dungeon en in Scheveningen een Sea Life en een Discovery. Met Sea Life Blankenberge en binnenkort de Brusselse Discovery kan de pretparkgroep misschien een BeNe-Jahreskarte aanbieden. Al betreft het voorlopig allemaal kleinschalige 'parken'. Daar zie ik dan op termijn liever een volwaardig Legoland aan toegevoegd worden dan b.v. dezelfde indoor-meuk van Oberhausen.

Nog dit: Lego Discovery BXL wordt dan het eerste meertalige indoorpark van de groep. Wie nog nooit zo'n veredelde binnenspeeltuin heeft bezocht: directe en indirecte communicatie is bij gebrek aan grote rides echt wel belangrijk. Denk aan bouw-workshops, levend acteren in een zogenaamde Legofabriek en de 4D-cinema. Benieuwd hoe ze dat daar gaan aanpakken, hopelijk beleefder dan in ons federale parlement en vlotter dan die tweetalige stunt(el)shows van Bellewaerde. Om en om lijkt me geen tijdsefficiëntie optie voor de bezoekers. En wat als het ook nog in het Engels moet?

Xarbero
05-02-22, 13:28
Het legoland discovery in brussel staat hier los van. Dit was al langer gepland. Voor het volwaardige park blijft de site van charleroi mogelijk.

traveler
07-02-22, 16:07
Het staat volgens mij toch niet helemaal los van elkaar. Ja de twee projecten hebben op eerste zicht niet veel met elkaar te maken maar het kan hier wel degelijk gaan om een doorgedreven test. Ze gaan hoogst waarschijnlijk winst maken uit het kleinere en goedkopere Discovery park. Maar de vraag is hoeveel? Afhankelijk van of Brussel het goed doet kan je makkelijker verantwoorden waarom er meer /minder moet worden geïnvesteerd in Charleroi.

Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er bepaalde dingen al dan niet in een toekomstege expansie te duwen naar gelang de verwachte inkomsten. Voor België hebben ze niet zo veel data. Ons land is zeer verdeeld hetgeen alles moelijker maakt.

Rein
09-06-22, 21:38
Het Lego Discovery Centre opent op 24 juni.

patrix
28-08-22, 12:03
Er is nog steeds overleg tussen Merlin en het regionale bestuur.
23 juni was er blijkbaar nog een technisch bezoek aan de site in Charleroi.

Een definitieve beslissing zou (indien mogelijk) tegen het einde van de zomer volgen.

https://www.lavenir.net/regions/charleroi/charleroi/2022/06/28/legoland-a-gosselies-decision-definitive-si-possible-avant-la-fin-de-lete-655KX537PBDUFPYIMQOVUEOL7U/

In een gelijkaardig artikel (op een andere franstalige website) zegt men min of meer hetzelfde. In de titel zegt men dat het licht nog steeds op groen staat.

https://www.sudinfo.be/id471230/article/2022-06-29/decision-imminente-pour-legoland-sur-le-site-de-caterpillar-les-feux-restent-au

knessel
30-08-22, 08:15
Het zou beslist zijn....
https://www.hln.be/binnenland/goed-nieuws-voor-pretparkfans-legoland-komt-naar-belgie~a8525bfb/

Rein
30-08-22, 08:50
Het zou beslist zijn....
https://www.hln.be/binnenland/goed-nieuws-voor-pretparkfans-legoland-komt-naar-belgie~a8525bfb/

"Een finale beslissing wordt verwacht tegen eind dit jaar." :p

siroccofreakske
30-08-22, 09:40
1,5 à 2 miljoen bezoekers per jaar vind ik toch aan de hoge kant als doelstelling. Ik begrijp wel dat Lego z'n naam mee heeft, maar je zit met Plopsaland en Disneyland wel met 2 stevige concurrenten om de hoek. Om dan evenveel bezoekers te halen als in de andere Legoparken in Europa vind ik persoonlijk vrij optimistisch.

Maar goed, Merlin zal de situatie hopelijk beter kunnen inschatten dan ik! :)

Steventje
30-08-22, 16:40
Legoland trekt een iets internationaler publiek aan dan Plopsaland of andere parken in België. Feit dat de luchthaven om de hoek ligt zal ook in hun voordeel spelen. Als ze dan een verbeterde aansluiting realiseren met het station Charleroi (frequente pendel station, luchthaven, pretpark) dan hebben ze wel sterke kaarten om het goed te doen. De luchthaven zelf kan hier ook profijt uit halen uiteraard.

Earlyspencer
30-08-22, 21:06
Als dit park op deze locatie verschijnt, zie ik dat toch ook wel een beetje als Legoland France. Met 2 Disneys, Asterix en een beetje 'Zeezand' snap ik dat Merlin niet voor een dure locatie in Parijs gaat waar de internationale concurrentie moordend is.

Dan beter in een naburige regio, gul met vergunningen en (arbeids)subsidies en waar je hoofdzakelijk met binnenlandse concurrenten hebt af te rekenen. NL en NRW worden dan ook hinterland van Legoland Belgium (ze gaan dat park toch niet Legoland Charleroi noemen ...).

Een nog onbestaand topic hier of elders op dit forum: ik las op fansites dat Legoland Deutschland in 2023 een (familie-)achtbaan krijgt van vermoedelijk... B&M. Bronnen vind ik niet meteen terug, catalogeer het dus maar onder 'sterke geruchten'. Maar het kopieer-gredrag van Merlin zou ik dan uitzonderlijk eens niet betreuren indien zo iets later ook in ons land komt. De (landelijke) concurrentie zal moeten volgen in die attractie-wedloop.

siroccofreakske
31-08-22, 08:16
Er is zelfs al track van B&M gespot in Legoland Duitsland, dus het lijkt me een zeer 'sterk gerucht'. ;)

Bron (https://www.reddit.com/r/rollercoasters/comments/wl8g5l/bm_track_legoland_germany/)

Ik weet niet meteen of ik zit te wachten op die family B&M's om eerlijk te zijn. Geruchten gaan dat het net zoals in Chessington een boomerang family wing coaster wordt. Ik kan me vergissen, maar mij lijkt dat veel geld spenderen aan iets dat je ook veel goedkoper en even goed kan bouwen. Met de investering in Chessington zou 17 miljoen pond gemoeid zijn. Ik vraag me af hoeveel Tripsdrill bij Vekoma betaald heeft om naast hun family boomerang ook een inverted coaster te bouwen...

Rein
31-08-22, 08:18
Een nog onbestaand topic hier of elders op dit forum: ik las op fansites dat Legoland Deutschland in 2023 een (familie-)achtbaan krijgt van vermoedelijk... B&M. Bronnen vind ik niet meteen terug, catalogeer het dus maar onder 'sterke geruchten'. Maar het kopieer-gredrag van Merlin zou ik dan uitzonderlijk eens niet betreuren indien zo iets later ook in ons land komt. De (landelijke) concurrentie zal moeten volgen in die attractie-wedloop.

Even tussendoor: dit zijn geen geruchten, de bouw is begonnen en de eerste baandelen werden al geleverd:
1562470108542341122

Earlyspencer
31-08-22, 11:44
Merci. Dat waren dus de officieuze bronnen die ik niet meteen terugvond. Officieel= Merlin of Legoland of B&M.

En idd Hals über is mega-smooth en prima gethemed. Waarom dan meer geld uitgeven aan een veel duurdere constructeur?

Rein
31-08-22, 13:49
Merci. Dat waren dus de officieuze bronnen die ik niet meteen terugvond. Officieel= Merlin of Legoland of B&M.

En idd Hals über is mega-smooth en prima gethemed. Waarom dan meer geld uitgeven aan een veel duurdere constructeur?

Sinds hun persbericht (https://www.legoland.de/en/about-legoland/press/press-releases/new-park-area-with-rollercoaster-from-2023-at-legoland-deutschland/) is het inderdaad stil rond dit project. Als het om een wingcoaster gaat, dan is dat natuurlijk iets wat Vekoma niet in hun aanbod heeft...

On topic: ondertussen zijn er al voorlopige renders (https://www.hln.be/binnenland/legoland-in-belgie-wordt-even-groot-als-de-efteling-dit-zijn-alle-details-over-wat-je-mag-verwachten~a30ac0de/) van een mogelijke invulling van het terrein verschenen. Opvallend is dat er de naam Legoland Benelux gebruikt werd ipv bijvoorbeeld Legoland Belgium...

2841

vampire
01-09-22, 08:36
Er is zelfs al track van B&M gespot in Legoland Duitsland, dus het lijkt me een zeer 'sterk gerucht'. ;)

Bron (https://www.reddit.com/r/rollercoasters/comments/wl8g5l/bm_track_legoland_germany/)

Ik weet niet meteen of ik zit te wachten op die family B&M's om eerlijk te zijn. Geruchten gaan dat het net zoals in Chessington een boomerang family wing coaster wordt. Ik kan me vergissen, maar mij lijkt dat veel geld spenderen aan iets dat je ook veel goedkoper en even goed kan bouwen. Met de investering in Chessington zou 17 miljoen pond gemoeid zijn. Ik vraag me af hoeveel Tripsdrill bij Vekoma betaald heeft om naast hun family boomerang ook een inverted coaster te bouwen...

Een shuttle of (boomerang) coaster kan al worden geschrapt. Het wordt er gewoon eentje met een lifthill en een volledig parcours. De onderdelen van de lift zijn al gespot op het terrein. ;)
https://coasterfriends.de/freizeitparkforum/index.php?attachments/20220831_160139-jpg.1278977/
Op deze foto zijn ook duidelijk de trappen te zien voor de lifthill van een wing coaster.
Bron: www.coasterfriends.de

De 1,5 a 2 miljoen bezoekers zie ik het dan wel weer zitten in ons land. Lego is internationaal en heeft toch een sterke aantrekkingskracht. Ik ben deze zomer heel wat gezinnen tegengekomen die naar Legoland Deutschland zijn afgereisd. Het project komt dus eigenlijk niet uit de lucht vallen voor ons land.
En als onrechtstreekse opmerking: De vijver waaruit BJL moet gaan vissen lijkt wel heel bijzonder klein te worden als dit project doorgaat. Want Antwerpen / Limburg - Charleroi is ook niet het einde van de wereld.

wimvg
01-09-22, 08:54
En als onrechtstreekse opmerking: De vijver waaruit BJL moet gaan vissen lijkt wel heel bijzonder klein te worden als dit project doorgaat. Want Antwerpen / Limburg - Charleroi is ook niet het einde van de wereld.

Of het kan versterkend werken: hoe meer pretparken men bezoekt, hoe meer men er opnieuw wil bezoeken?
Of: men bezoekt Legoland een aantal jaren, maar men raakt dat wat beu en gaat op zoek naar alternatieven in de buurt.
Ik kan me voorstellen dat er eerder een impact zal zijn op Legoland Deutschland dan op Bobbejaanland (of Plopsa of Walibi).
En heel concreet denk ik niet dat er veel Nederlandse bezoekers naar Charleroi zullen afreizen: te ver, moeilijkheden met de taal, ... en dat die dus naar BJL zullen blijven gaan.

siroccofreakske
01-09-22, 12:55
Opvallend is dat er de naam Legoland Benelux gebruikt werd ipv bijvoorbeeld Legoland Belgium...

Op zich kan dat voor de Vlamingen die minder goed Frans spreken wel goed nieuws zijn. Als het park Legoland Benelux heet, zou ik toch verwachten dat het niet uitsluitend Franstalig zal zijn.

knessel
01-09-22, 14:41
Plopsa De Panne is ook niet exclusief Nederlandstalig; meer nog...je wordt er bijna enkel in het Frans en op zijn Frans bediend...

Earlyspencer
01-09-22, 18:42
De parken in Billund en Günzburg zijn grotendeels meertalig. De (4D)-films worden daar behalve in de lokale taal ook af en toe - minder dan om en om - in het Engels afgespeeld. Onder de naam Legoland Benelux zal het daar minstens in drie talen zijn en nee, het Duits tel ik daar niet bij. Anderzijds blijft de technologie ook niet stil staan. Anno 2027 zou men middels VR2.0 bezoekers gelijktijdig de keuze kunnen aanbieden tussen meerdere talen. Puy du Fou doet dat nu al en vele musea en sightseeingbusjes wereldwijd trouwens ook. Al kan het park natuurlijk ook voor niet verbale animatie zorgen zoals momenteel in de meeste flying theaters in Europa.

Wat eventuele concurrentie voor Belgische parken betreft. Ik volg niet volledig de stelling dat die nu netto extra (buitenlandse) bezoekers gaan aantrekken. Al beweert een beroepsmatige pretparkoloog in het vrt-nieuws (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/30/wat-maakt-legoland-zo-bijzonder/)onrechtstreeks ook zo iets door te stellen dat Legoland Florida mee profiteert van de nog veel grotere concurrent in de buurt. Florida is op pretpark-gebied hors categorie en lang niet iedereen is een coaster-kwantende pretpark-nerd (niet verwijtend bedoeld hé).

NL'ers zie ik zeker in grote getale Legoland Benelux bezoeken. Het lijkt me vooraf niet eenduidig te bepalen of dat dan ten koste gaat van BJL en Walibi Belgium of net niet: die parken liggen immers op de route. Voor veel NL'ers zal een dagje Legoland Benelux gecombineerd worden met een overnachting in ons land, zeker als er met jonge kinderen wordt gereisd. Het Legoland resort zal hier als eerste op inspelen, gevolgd door de lokale horeca. Maar dit biedt gelijktijdig de kans aan andere parken om zich te profileren als 'ideale stop op weg naar ...'. Zelfs Europa-Park maakte tot enkele jaren terug reclame voor zichzelf als ideale tussenstop naar Zuid-Europa. En eigenlijk geldt hetzelfde voor Legoland Deutschland, op weg naar Oostenrijk, Italië of Kroatië.

Feit is wel dat wie in pretpark A is, op dat moment niet in pretpark B kan zijn. Maar in een terugval voor de andere Belgische parken wil ik ook niet geloven. Plopsa DP maakt zich terecht de meeste zorgen, met zelf een internationaal (minder sterk maar toch) eigen IP en mikkend op gezinnen met jonge kinderen. Dan is herprofilering / uitbreiding van de doelgroep een aangewezen strategie. RTH komt dan mooi uit en kan navolging krijgen door b.v. die zelden functionerende starflyer op te doeken en er een vette gyro-droptoren van te maken. Liseberg heeft tot twee keer toe een hoogte-attractie met behoud van de toren omgebouwd naar een andere attractiesoort. Walibi Belgium komt wel 'gevaarlijk' dicht bij Legoland Benelux te liggen, maar de doelgroepen zijn toch wel verschillend.

De Ausländers die specifiek voor Legoland Benelux naar CRL vliegen, zullen volgens mij een zeer beperkt segment vormen. Dan vlieg je - b.v. Spanjaard of Italiaan zijnde - toch liever voor the real thing naar Billund, niet? Maar sowieso is CRL de op één na belangrijkste luchthaven van ons land voor buitenlandse toeristen. Dan wordt een dagje extra in België met dit park vlakbij wel erg verleidelijk.

En nu in pessimisme-modus: Het is nog niet zeker of Legoland Benelux er gaat komen. Er is een uitstapclausule voorzien wanneer de geraamde kosten veel lager blijken te zijn dan de reële. Wie al eens gebouwd of verbouwd heeft, kent zeker dit fenomeen. En wat is sinds de oorlog in Oekraïne de grootste reële ergernis in West-Europa ...?

joachim1107
02-09-22, 09:52
Het is inderdaad een niet bindende overeenkomst. Er zijn zo nog al parken groot aangekondigd die er nooit gekomen zijn.
Nog een paar maand afwachten. Als ze in 2027 willen openen zal er wel tegen eind dit jaar ook een vergunning moeten aangevraagd worden. Zo'n zaken gaan in België meestal niet zo snel. Nuja, Wallonië wil het en heet het nodig dus...

Earlyspencer
02-09-22, 17:56
... ondertussen zijn er al voorlopige renders (https://www.hln.be/binnenland/legoland-in-belgie-wordt-even-groot-als-de-efteling-dit-zijn-alle-details-over-wat-je-mag-verwachten~a30ac0de/) van een mogelijke invulling van het terrein verschenen ...

Een video-still toont linksboven een waterglijbanen-complex. Die lijkt qua slides meer te bieden dan het Legoland Waterpark naast Gardaland (https://www.freizeitpark-welt.de/wasserpark/legoland_waterpark_gardaland/). Ik zie in het ontwerp wel geen kinder-dingetjes, geen lazy-river, geen wildwaterbaan en geen accommodatie voor omkleding, opberging en binnen-waterpret. Zwemgelegenheid lijkt me beperkt tot een deel van het 'meer' waar de oranje-witte slide lijkt in uit te monden.

https://i.imgur.com/4DZ5PXK.jpg
(Onrechtstreekse) bron: https://www.hln.be/binnenland/goed-nieuws-voor-pretparkfans-legoland-komt-naar-belgie~a8525bfb/

Ik kan niet goed uitmaken of deze waterpret-zone te centraal in het park komt te liggen om afzonderlijk te kunnen bezoeken (wat dus wel kan bij Warner Beach en Mirabeach). Mogelijk wordt de toegankelijkheid zoals bij o.a. het Aquaventura Slidepark van Hellendoorn. Dat waterpret in Gosselies aan een meerkost zal zijn, lijkt me bij een groep als Merlin een evidentie. In Billund stond vroeger een meer op kinderen gericht waterparkje (https://www.aquadrolics.com/nl/projecten/legoland-billund). Dat was zonder extra betaling, behalve dan voor de lockers. Die waterspeelzone in Billund werd enkele jaren geleden opgedoekt en vervangen door (denk ik toch) ... een picknick-area.

Feit is wel dat Legoland Benelux zich met dit waterpark-in-ontwerp onderscheidt van Billund en Deutschland. En de leemte na het opdoeken van Océade wordt dan toch een beetje gevuld in Wallo-Brux. De aanhoudende pokke-drukte in Aqualibi sinds mei dit jaar toont de noodzaak aan en het potentieel van waterplezier.

Rein
06-09-22, 08:06
Ik denk dat we niet teveel mogen afgaan op wat er op deze simulatie staat. Het lijkt mij vooral te dienen om de pers wat beeldmateriaal te geven en je warm te maken voor wat kan komen. Mogelijks denken ze wel na over een waterpark...

Deze Lego-set (10261) staat bijvoorbeeld ook op het plan:
2842

ikoe
23-03-23, 08:31
nice

knessel
24-03-23, 12:41
https://www.hln.be/binnenland/dan-toch-geen-legoland-in-charleroi-waalse-politici-reageren-verrast-en-teleurgesteld~a69e09c1/

Rein
13-11-23, 16:06
Geen Lego, maar misschien Spirou??

In het kort: de site zal opgesplitst worden in 3 delen. Eén deel zal deel gaan uitmaken van het naastgelegen BioPark, een ander deel zou voor "traditionele economische activiteiten" dienen en het laatste deel voor. Mogelijks dus een 2de Parc Spirou, al zal dit een kleinere versie van het park in het zuiden van Frankrijk worden.

Bron: https://www.sudinfo.be/id744851/article/2023-11-13/un-parc-dattractions-spirou-sur-le-site-de-caterpillar-gosselies-la-piste-existe