PDA

Bekijk Volledige Versie : [TR] Hansa Park 14/08/2015



Earlyspencer
16-05-17, 12:10
Sommige attracties vooraan reden al toen we rond 09:30 het park betraden. U begrijpt dat wij hier weinig aandacht aan besteedden en een sprintje trokken richting Schwur des Kärnan. Dankzij de goede WIFI gingen de 40 minuten aanschuiven in een kasteel met als thema ‘bouwwerf’ (of omgekeerd) aangenaam voorbij. Het toekennen van de zitplaatsen heeft iets van Russische roulette: Vlak voor de rit sta je met z’n 16 in een kamer. Je kiest zelf één van de vier wachtrijen, wij stonden in de tweede (van links). Wanneer één poortje van een willekeurige wachtrij opent, gaat gelijktijdig één stationsdeur open die leidt naar één bepaalde rij van het treintje. Ons poortje ging als laatste open, samen met de meest linkse deur en zo verkregen we … frontseat. Bij ons bisnummer stonden we in dezelfde wachtrij en verkregen we toegang tot de 2e rij (achter frontseat).

Spoiler alert: er was helemaal geen terugval-effect op de lifthill. Wellicht was dit bij opening en promotiestunt. Eenmaal uit de toren waande ik me door de soepelheid en de kleur van de sporen zelfs even op de Helix. De heupbeugel bood comfort en – gelukkig – ook bescherming. Door de snelheid en het bochtenwerk was het uitzicht tijdens de rit eerder beperkt. Op dat gebied heeft de Groene Zweed toch een streepje voor bij mij. Kärnan komt zeker in aanmerking voor de titel van “Beste Europese Coaster van 2015”. Of de Kärnan ook de beste Gerstlauer van de planeet is, zal ik hopelijk binnen enkele jaren kunnen bevestigen of ontkennen (Takabisha).

http://i57.tinypic.com/2q9z57o.jpg
http://i60.tinypic.com/2v7uvzl.jpg

Kärnan: niet in één beeld te vatten!

Het aanvalsplan op deze website dateert van voor de Kärnan en raadt aan om met de Glocke te beginnen. Hier kunnen maar 6 personen mee per rit en er stond ondertussen al een wachtrij van ruim dertig man. Twee dagen eerder zagen we in BonBon-Land net het omgekeerde bij de veel grotere ‘Sven Svingarm’. Schade, aber heute kein Glockenspiel für uns.

In het kader van gezinshereniging deden we met ons vieren de Rio Dorado (Viel Spaß gehabt) en de Crazy Mine (Zu viele Schmerzen gehabt). Mooi maar uiterst pijnlijk en weinig plaats voor volwassenen in de karretjes. In vergelijking hiermee is de BLJ's Speedy Bob een kaal maar soepel ritje in een 1e klasse-coupé.

http://i57.tinypic.com/iyd7ae.jpg

Hansa-hint 1: kijken is hier voor volwassenen beter dan meerijden.

Ook pijnlijk is de Fliegender Hai, ondanks – of juist te wijten aan – de hoofdkussentjes. In Slagharen had is de gelijkaardige Flying Cloud zonder slag of stoot overleefd, maar hier zat m’n hoofd continu tegen de hoofdsteun aan. Opzij kijken was er tijdens de rit niet bij, nekpijn helaas wel.

http://i61.tinypic.com/r2szg3.jpg

Hansa-hint 2: kijken is hier voor grotere mensen beter dan meevaren.

Opnieuw gezamenlijk deden we de slightly thematisch miscaste Rio Dorado, gevolgd door enkele attracties in het fraaie Viking-deel, met als bekendste attractie de aardige coaster Schlange von Midgard. Wegens 5 beaufort (weinig van te merken op grondniveau) zou de Torre del Mar nog enkele uren gesloten blijven. Dus tijd om andere oorden op te zoeken. M’n vrouw bekeek met de jonsgte zoon de show Flying Balance. Als ervaringsdeskundige beoordeelde ze deze als "te traditioneel en niet echt op kinderen gericht.” Twee dagen later zouden we bij wijze van Wiedergutmachung twee spetters van (circus-)shows te zien krijgen in Heide Park. Drie keer raden waar ik met m’n oudste ondertussen naartoe trok …

Correctamundo: Fluch von Novgorod’ Halverwege de mooi gethematiseerde wachtrij (in ons geval na 10 minuten) splits de wachtrij in 3: ‘vooraan’, ‘achteraan’ en ‘single’. Omdat ‘achteraan’ haast even lang aanschuiven bleek, gingen we bij onze eerste rit voor frontseat. Hansa-hint 3: kies hier ‘Single’. De kans is groot dat je met z’n tweeën in hetzelfde karretje kan zitten (één vooraan, één achteraan) en je halveert hiermee de wachttijd. Stellen dat Novgorod met z’n indoor-lifthill een kleine kopie is van de Kärnan is onvolledig (Novgorod start als een prima Gertslauncher) en is bovendien chronologisch onjuist. Maar waar de verticale lift even essentieel als functioneel is bij Kärnen ervaar ik ‘em bij Novgorod en beetje als Eurofighter-knip-en-plakwerk. Ook bij Alton's Smiler werd dat trucje trouwens overgedaan, dat kan m.i. wel wat creatiever. Novgorod rammelt ook een beetje, maar stelt zeker niet teleur en heeft en hoge herhalingswaarde, zo bleek uit onze single-ride bis experiences.

Ik durf al eens te luisteren naar m’n vrouw, en liet op haar advies de coaster El Paso Express links liggen. Merk op: zowel de Duitste Wiki als rcdb vermelden deze niet als coaster. In het kader van kinderruil deed ik wat brave en semi-wilde attracties (o.a. het schommelschip Fliegender Höllander) en zag een bloemenparade aan ons voorbijgaan.

http://i62.tinypic.com/3a7h3.jpg

Op de panoramatoren Holstein Turm wappert de vlag van de lokale deelstaat (Sorry, Nederlanders). Even gedateerd zijn de twee waterattracties Super-Splash en Wildwasserfahrt. De nabije kiosk heet trouwens … 'Zeebrugge’.

Afsluiten in schoonheid deden we met de twee coasters aan de ingang: de Rasender Roland (genoemd naar de heer Mack of de heer Kleve?) en vooral Nessie. Tot groot jolijt mocht onze jongste mee op deze looping-Schwarzkopf. Hij heeft het nog steeds enthousiast over 'Hamzapark', geïnspireerd door een klasgenootje. Zeer korte wachttijden hier, één uur voor sluitingstijd. Hoewel we niet alles gedaan hebben (Glocke, Torre, botsauto’s, waterglijbanen en een tri-star) waren we opnieuw zeer voldaan. En maar goed ook, want de komende jaren denk ik niet hier nog eens te geraken.