PDA

Bekijk Volledige Versie : [Cedar Point] Top Thrill Dragster (Closed)



arpus
14-09-22, 21:18
Ik kwam deze toevallig tegen:


September 6, 2022

We have an important update to share regarding our Top Thrill Dragster roller coaster.

After 19 seasons in operation with 18 million riders experiencing the world's first strata coaster, Top Thrill Dragster, as you know it, is being retired.

However, Cedar Point’s legacy of ride innovation continues. Our team is hard at work, creating a new and reimagined ride experience.

We’ll share more details and information at a later date.

Bron: https://www.cedarpoint.com/rides-experiences/top-thrill-dragster

Het was al geweten dat de baan dit seizoen niet zou openen maar verliezen we nu definitief een iconische achtbaan? Of zou het 'as you know it' deel kunnen duiden op een update van de bestaande baan?

siroccofreakske
15-09-22, 14:31
Ik zou het straf vinden als ze TTD definitief zouden sluiten. Vermoedelijk veranderen ze de lancering naar een LSM-variant. Uiteindelijk is dat betrouwbaarder en goedkoper. Enige nadeel: minder leuk...

De kans lijkt me reëel dat dat de toekomst van alle hydraulische launches van Intamin zal zijn, eens te meer omdat zij slechts beperkt in tijd wisselstukken garanderen. Een jammere evolutie wat mij betreft, dus we kunnen er best van profiteren zo lang we kunnen. ;)

coasterfrenzy
16-09-22, 10:05
Ze zeggen nog net niet letterlijk dat de baan gewoon blijft. Maar inderdaad: Een flinke "overhaul" lijkt er wel aan te komen. Ook ik ga mee op het idee dat er een magnetische lancering gaat komen.. Wellicht met een lik verf en een ander thema. Hopelijk ergens een tunneltje.

Rein
03-10-22, 10:34
Momenteel blijft zo goed als enkel de top hat over, de rest van de baan werd afgebroken:

2858
Bron: Twitter (https://twitter.com/hxpeball/status/1575663245473349633)

2856
Bron: Twitter (https://twitter.com/ttdupdatescp/status/1575662988442292224)

2857
Bron: Twitter (https://twitter.com/scoobycoasters/status/1575959511411851265)

siroccofreakske
04-10-22, 09:21
Dat is toch een behoorlijk ingrijpende aanpassing. Zou er dan ook sprake zijn van metaalmoeheid ofzo? Als zelfs de remmen, het station en de bocht er naartoe worden afgebroken, zou ik denken dat de top hat ook wel verwijderd/aangepast zal worden.

Hopelijk betekent dit niet echt het einde van TTD...

Phadd-F
04-10-22, 09:46
De tophat zullen ze wel laten staan vermoed ik, maar misschien wordt er wel extra baan toegevoegd want anders zie ik het nut niet van ook de remsectie te verwijderen. Stel je voor dat ze er een triple launch van maken...

Rein
04-10-22, 10:01
Ik denk maar luidop. Zou het niet zijn dat als men de lancering naar bijvoorbeeld LSM wil veranderen, men de vinnen hiervoor moet kunnen monteren op de track, wat niet voorzien is op de huidige baan. Nieuwe treinen zullen dan ook nodig zijn. Wat dan misschien weer een conflict geeft met de plaatsing van de huidige remvinnen. Waardoor het dus beter is om alle track te vervangen waar vinnen (of banden) op zitten?

Het einde van TTD zal dit niet betekenen, maar door de term "reimagined" te gebruiken kan het nog alle kanten op...

jefke88
11-10-22, 09:04
Ik denk maar luidop. Zou het niet zijn dat als men de lancering naar bijvoorbeeld LSM wil veranderen, men de vinnen hiervoor moet kunnen monteren op de track, wat niet voorzien is op de huidige baan. Nieuwe treinen zullen dan ook nodig zijn. Wat dan misschien weer een conflict geeft met de plaatsing van de huidige remvinnen. Waardoor het dus beter is om alle track te vervangen waar vinnen (of banden) op zitten?

Lijkt me inderdaad zoiets te worden. Jammer dat de baan omgebouwd wordt, maar de uptime van die baan lag ook wel heel laag. Tijdens mijn tweede bezoek heeft die baan welgeteld 10 minuten gewerkt op 2 dagen tijd. Met LSM zal de lancering niet meer hetzelfde aanvoelen, maar de lancering van Red Force is toch ook geweldig nochtans.

Rein
27-10-22, 15:11
Volgens dit YouTube filmpje werden alle baandelen in containers geplaatst en verzonden naar een ongekende locatie. Volgens zijn tracking gaan de containers naar Genoa, Italië en misschien verder naar Intamin om daar aan te passen naar LSM. Al betwijfel ik sterk dat Intamin op hun hoofdkantoor in Lichtenstein ook effectief aan track kan werken. Google Maps geeft enkel een kantoorgebouw weer...
In elk geval lijkt het er sterk op dat de track hergebruikt zal worden.


https://www.youtube.com/watch?v=lN4OBXeXRxI

PyongWon
28-10-22, 10:12
Volgens dit YouTube filmpje werden alle baandelen in containers geplaatst en verzonden naar een ongekende locatie. Volgens zijn tracking gaan de containers naar Genoa, Italië en misschien verder naar Intamin om daar aan te passen naar LSM. Al betwijfel ik sterk dat Intamin op hun hoofdkantoor in Lichtenstein ook effectief aan track kan werken. Google Maps geeft enkel een kantoorgebouw weer...
Ik ben er 3 jaar terug eens langs gereden. Het stel echt niets voor, gewoon een zelfs niet al te groot kantoorgebouw. Dus tenzij ze daar nog een gigantische kelder hebben en een erg goed verborgen luik... Nope :-)

coasterfrenzy
02-11-22, 12:31
Reserve onderdelen voor iSpeed misschien ;p

euh
11-11-22, 12:15
Volgens sommigen zou Zamperla de refurb doen. Zamperla ligt nog dichter bij Genoa dan Intamin, dus qua transport zou dat wel kunnen. Qua ervaring met grote coasters zou een refurb van Zamperla wel eens een ramp kunnen worden...

JeffreyDC
11-11-22, 19:13
Zou wel eens kunnen. Hieronder een stukje vanop de site van Zamperla:

ROLLER COASTER DEPT
Life is a Roller Coasters
Roller coasters are, technically speaking, the most sophisticated of amusement rides. For this reason Zamperla has put together a special team of engineers which over the years has developed and achieved incredible results. This department improved the quality of these products, reaching very high standards, thanks also to co-operation with Italian Universities and the well-known Stengel Buro, satisfying customers such as Universal Studios and Merlin Entertainments.

Rein
10-01-23, 13:32
In 2024 kunnen we weer ritjes maken:
1612494653248442399

2884
Bron: Twitter (https://twitter.com/hxpeball/status/1612525064326373378)


Er zijn ook meer en meer geruchten dat Zamperla betrokken is bij het project:


https://www.youtube.com/watch?v=7sZKmHcinpE

jefke88
10-01-23, 16:55
Een Zamperla aan 200 km/h... No thx. Had van Cedar Fair toch meer verwacht. Ze moeten van Intamin niets meer hebben, maar om hier Zamperla aan boord te halen met deze topattractie is toch wel een bijzonder groot risico vind ik. Ook de nieuwe treinen zouden van hun komen.

Phadd-F
11-01-23, 16:11
Ik vind het Zamperla gerucht maar raar, maar een kennis van me die in de branche zit en voor een Amerikaans park werkt, is dan weer zeer positief over Zamperla. Als de Italianen dit stukje goed kunnen afleveren, hebben ze toch wel hun firma stevig in aanzien doen stijgen. Ik ben vooral blij dat deze topbaan gered wordt en niet compleet afgebroken. Wie kan zich Cedar Point voorstellen zonder TTD?!

euh
12-01-23, 19:28
Er is ook een stuk track gespot van die aziatische hydraulic launch coaster in de fabriek van Zamperla die voor de moment omgebouwd word. Dus Zamperla is weldegelijk al bezig met één coaster van Intamin aan te passen, dus na die ervaring op te doen is TTD zeker een optie om ook door hen aan te passen.

bobby turbo
15-01-23, 20:58
Er is ook een stuk track gespot van die aziatische hydraulic launch coaster in de fabriek van Zamperla die voor de moment omgebouwd word. Dus Zamperla is weldegelijk al bezig met één coaster van Intamin aan te passen, dus na die ervaring op te doen is TTD zeker een optie om ook door hen aan te passen.

Welke Aziatische bedoel je juist, ik dacht dat het om de Italiaanse Senzafiato ging.

euh
16-01-23, 18:58
Je hebt gelijk, het gaat over de Senzafiato coaster. Eerst was die rood, nu word die geel en Zamperla is de coaster al aan het herwerken. TTD is dus weldelgelijk nog steeds kanshebber om ook door Zamperla verbouwd te worden.

Rein
30-03-23, 15:40
Een deel van Iron Dragon werd afgebroken en er zijn funderingswerken aan de gang achter het station! Zou dit op een bijkomende spike wijzen? Zal TTD een multi-pass launch worden?

2899
Bron: Twitter (https://twitter.com/ttdupdatescp/status/1640686620612411392)

siroccofreakske
31-03-23, 07:22
Ik hoop om eerlijk te zijn van niet, de lay-out is goed zoals hij is. Multi-pass launch coasters hebben naar mijn gevoel toch altijd een veel slappere lancering.

Rein
28-06-23, 10:05
De eerste stukken aangepaste track zijn terug toegekomen in Cedar Point.

2949
Bron: Twitter (https://twitter.com/JulesMannequin/status/1673807080497528838)

1673788323553333251

Rein
11-07-23, 16:26
Nieuw kleurschema: donker en licht grijs.

2952
Bron: Twitter (https://twitter.com/cedarpoint/status/1678777915662831619)

fkl8
30-07-23, 20:38
Nieuwe informatie via PCW.News op Facebook.

??Top Thrill Dragster 2.0 stats revealed !

Today, Zamperla teams accidentally leaked some information about Top Thrill Dragster 2.0 (unofficail name). Closed since 2021, the famous Top Thrill Dragster will reopen in a new and reimagined ride experience.

According to Zamperla:

"Top Thrill 2 is the world’s first reimagined strata coaster and the fastest and tallest LSM triple-launch coaster.
Thanks to the all-new linear synchronous motor (LSM) launch system, riders will experience three unique launches:
A forward launch at a speed of 119 km/h (74 mph), which leads into a new crowd favorite – the rollback.
A second backward launch reaching a speed of 163 km/h (101 mph), climbing at a 90-degree angle on the new, 128 meter (420 foot)-tall vertical spike.
A third launch that clocks in at the ride’s top speed of 193 km/h (120 mph) and speeds over the 128 meter (420 foot) top hat before diving into a 270-degree spiral leading to the finish line."

The ride will feature a fast switch and lightning trains, both developped by Zamperla.

The stats for the reimagined ride have also been leaked:
Total Track Length: 1043 meters (3422 feet)
Maximum height: 128 meters (420 feet)
Number of Trains: 3
Vehicles per-Train: 5
Passengers per-Train: 20
Height Restriction: 120 cm (48 in) minimum

Official announcement by Cedar Point on August 1st.

??Zamperla
?Cedar Point & Zamperla

Rein
01-08-23, 12:00
En nu is het ook officieel: https://www.cedarpoint.com/new-in-2024


https://www.youtube.com/watch?v=4XsAATlMGlM

2954

1686301692139032576

euh
04-08-23, 15:30
Spijtig. Dit lijkt me geen meerwaarde te zijn. Ik zie niet in hoe dit de capaciteit kan verhogen en die spikes die overal opduiken zijn ook al lang niet meer speciaal. De enige reden dat ik kan zien waarom ze dit doen, is de hoge ondehoudskost van het originele lanceersysteem. Maar de zwakkere lanceringen zullen de rit veel minder extreem maken.

Rein
14-09-23, 13:14
Officiële making-of:


https://www.youtube.com/watch?v=eEt0YkNpvhk

De bouw van de nieuwe spike is begonnen:


https://www.youtube.com/watch?v=WF-9i9EAchQ

Rein
21-09-23, 10:43
Ceder Point komt zelf met een blog update en enkele foto's van de bouw: https://www.cedarpoint.com/blog/tt2-construction/top-thrill-2-construction-updates

3032

Rein
16-11-23, 13:50
Ook hier werd de trein onthuld op IAAPA Expo. De wielen zijn gigantisch, bijna 53cm:

3043

Rein
21-11-23, 09:48
De nieuwe spike is bijna klaar...

3046

Rein
04-12-23, 09:57
Klaar!

3047

siroccofreakske
04-12-23, 11:30
Ik was initieel niet heel enthousiast, maar mijn mening is toch lichtjes gekeerd na Toutatis gedaan te hebben. Een lancering in drie keer is wellicht nooit even sterk als in één keer, maar als de hoogte van beide spikes de moeite is, wil ik het ook niet meteen minimaliseren. Die achterwaartse spike kan best wel eens een cool effect zijn om te ervaren. Ik ben benieuwd en hoop hem ooit te kunnen doen! :)

Phadd-F
04-12-23, 17:17
Die spike ziet er geschift uit... ok, de originele TTD beleving kwijtraken is jammer maar dit zal ongetwijfeld evenzeer een zotte ervaring worden. Al blijf ik mijn hart vasthouden of deze baan ook wel zal kunnen werken, als in, hart vasthouden dat hij niet geteisterd zal worden door storingen en andere problemen. De keuze voor Zamperla is er toch één met risico's in mijn ogen.

coasterfrenzy
11-12-23, 14:59
Ik was initieel niet heel enthousiast, maar mijn mening is toch lichtjes gekeerd na Toutatis gedaan te hebben. Een lancering in drie keer is wellicht nooit even sterk als in één keer, maar als de hoogte van beide spikes de moeite is, wil ik het ook niet meteen minimaliseren. Die achterwaartse spike kan best wel eens een cool effect zijn om te ervaren. Ik ben benieuwd en hoop hem ooit te kunnen doen! :)

De triple launch van Toutatis is fantastisch omdat er een camelback in zit waarbij de airtime elke keer sterker word. Voor mij is het tot dusver de enige triple launch die ik ook écht goed vind. Voor de rest blijf ik het gewoon capaciteits-killers vinden die weinig toevoegen.

Voor mij zat de kracht van de baan voor de volle 100% in de lancering en deed die top hat me verder heel weinig. Voor een persoon die wél onder de indruk was, zal dit ongetwijfeld een fantastische beleving worden dankzij de toevoeging van de spike.

Voor mij persoonlijk zal het weinig toevoegen. Er is een punt dat hoger gewoon geen toegevoegde waarde meer heeft. Tegenwoordig zie je spikes al op junior coasters. En op volwassen coasters heb je spikes met twists of die "beyond vertical" gaan. En dan hebben we ook al gewone drop towers die (volledig) kantelen. Of een "gewone" spike dan nog veel doet...? - Nu ik het over drop towers heb: De Quad-Toren van S&S ziet er wel uit als speelgoed nu. Wat dat betreft vind ik de spike er direct naast ook niet direct de slimste zet (natuurlijk: gezien de historie van de baan had een andere locatie niet gekund).

Veel zal ook van de treinen gaan afhangen lijkt me. Een relatief zware trein kan nog goeie airtime gaan geven op zo'n spike doordat hij bezoekers naar beneden trekt. Dat zou nog een best cool effect kunnen geven.

Rein
12-12-23, 16:58
Het testen is begonnen, voorlopig nog met een rollback:

1734341916207276111

coasterfrenzy
13-12-23, 16:25
Hij haalt de Tophat nog niet, dus het lijkt er op dat ze nog bezig zijn met afstellen.

siroccofreakske
14-12-23, 10:21
Of ze halen de tophat nooit en dan wordt het een groot uitgevallen Pulsar zonder splash. :p

euh
19-12-23, 21:19
En de trein gaat rond. Waarom die spike zo hoog is blijft mij een raadsel, de trein komt nooit in de buurt van de top van die spike.

https://www.youtube.com/watch?v=mD0FE_ymII0

siroccofreakske
20-12-23, 09:51
Op zich is het niet abnormaal dat een trein niet helemaal tot de top van de spike gaat, toch? Op de eerste testrit komt hij inderdaad héél laag, maar bij alle andere testritten komt hij tot in het voorlaatste rode stuk. Dat lijkt me niet zo heel vreemd.

euh
20-12-23, 20:22
Inderdaad niet zo vreemd, maar de trein kan dubbel zo lang zijn. In bellewaerde komt hij wel tot boven(ok, compleet ander type coaster) toutatis komt ook in de buurt. Hier is de spike hoger dan de top hat en ligt de snelheid lager dan wanneer hij over de top hat gaat. Nuja, ik zal hem in de nabije toekomst niet doen en ben geen fan fan deze conversie. Maar dat was al duidelijk denk ik.

Ik vind het wel bewonderenswaardig dat ze een 20 jaar oude coaster nieuw leven in blazen, alleen twijfel ik een beetje over de manier waarop.

Earlyspencer
03-06-24, 20:39
Vooruitziende titel van dit topic. Kort na de herlancering (!) made by the Italians ligt het ding er al bijna een maand uit. Het zou iets met de nieuwe wielen te maken hebben ... https://www.themeparktourist.com/news/20240531/33015/cedar-point-comments-top-thrill-2-reopening-heres-what-we-know

Earlyspencer
24-08-24, 15:12
TT2 gaat niet meer open in 2024. De vorige mededeling dateert van eind mei (https://eu.beaconjournal.com/story/news/2024/05/29/top-thrill-2-roller-coaster-hopes-open-cedar-point-summer-2024/73894423007/). Toen luidde de boodschap dat de sluiting "not a summer-long thing" zou zijn. De recentste officiële mededeling lees je hieronder of via deze link (https://www.cedarpoint.com/top-thrill-2-update).

https://i.imgur.com/IFXWhaq.png

Naast de vele fanboys op FB die alles goedpraten wordt er vurig geschoten - het blijft een cowboyvolkje - op ene Tony Clark. Hij is de directeur communicatie van het park. Ik ken de mens van haar nog pluim en wil 'em zeker niet afknallen. Maar voor sommigen is Clark iemand wiens job letterlijk niets meer inhoudt dan papegaaien wat z'n meerderen influisteren. Dat kan al eens tot een pittige discussie leiden, maar bij domheid en beledigingen haak ik af. U mag wel mee genieten ... Als ik hiermee dit forum tot leven kan wekken: graag gedaan.

https://i.imgur.com/DYuLrck.png

siroccofreakske
26-08-24, 08:45
Toch wel jammer... Ik weet dat de band tussen CP en Intamin blijkbaar helemaal vertroebeld is, maar ik vraag me toch af of ze nog geen spijt hebben voor de keuze van Zamperla. Hopelijk krijgen ze de baan tegen 2025 wel up and running.

Rein
26-08-24, 08:52
Tony krijgt het inderdaad hard te verduren, maar hij is natuurlijk een makkelijk mikpunt net omdat hij de communicatie (of gebrek eraan) doet.

Het valt op dat Cedar Point in elk bericht naar de buitenwereld Zamperla steeds bij naam noemt. Ik kan me niet meteen andere voorbeelden voor de geest halen van parken die dit doen bij problemen met een attractie... Thorpe heeft bijvoorbeeld nooit Mack vernoemt. In elk geval zorgt het voor de nodige grappen online, mede omdat niemand begrijpt waarom Zamperla gekozen werd door Cedar Point voor zo'n project.

De afgelopen week kwam er na een lange periode zonder beweging, opnieuw vaart in 1 van de treinen, wat de hoop op een heropening natuurlijk liet stijgen. Gezien dat nu uitgesloten is voor dit jaar, kunnen we aannemen dat deze testritjes er alleen maar waren om meer gegevens te verzamelen over hoe de treinen zich gedragen op de baan om ze zo te verbeteren.

Hopelijk krijgen ze hem volgend jaar wel weer open!

Phadd-F
27-08-24, 18:10
Heb de eer gehad Tony te ontmoeten en dat is een ontzettend vriendelijke man met een hart voor het park. Hij verdient geen haatberichten, het is niet zijn schuld dat het park Zamperla koos voor zo'n groot project en de gevolgen daarvan. Ik denk dat wel iedereen verschoot van die keuze en bijna niemand dat zag goedkomen...

Duimen voor volgend jaar inderdaad. Mijn vertrouwen in Zamperla is nul, ik hoop dat ze niet te lang wachten om Intamin erbij te halen...

siroccofreakske
28-08-24, 09:51
Duimen voor volgend jaar inderdaad. Mijn vertrouwen in Zamperla is nul, ik hoop dat ze niet te lang wachten om Intamin erbij te halen...

De kans dat ze Intamin erbij halen, lijkt me om eerlijk te zijn erg klein. Ik heb het gevoel dat ze TTD nog liever afbreken. Volgens mij moeten we als pretparkfan toch hopen dat Zamperla het geregeld krijgt. Dat zou misschien ook een leuke toevoeging zijn aan het landschap van constructeurs.

Het positieve is dat Thundervolt in Playland volgens mij wel gewoon operationeel is, voor zover ik kan terugvinden? Dus op een kleinschaliger model kan het wel. Hopen dat ze de problemen op het grotere model ook opgelost krijgen...

joachim1107
05-09-24, 13:30
Wil Intamin wel nog helpen bij zoiets? Het lijkt mij dat we moeten hopen dat zamperla het opgelost krijgt