PDA

Bekijk Volledige Versie : Het grote kleine pretpark ergernissen topic



Aero
19-05-17, 14:22
Soms, de ene mens al wat meer dan de andere, ergert zich al eens iets aan, dit topic is speciaal voor de pretpark ergernissen. Gaande van ontwerpfouten in dingen die nooit gecorrigeerd zijn, regeltjes die niet of verkeerd worden toegepast, ... Hier kan je het eens rustig vertellen en er wat minder druk over maken achteraf.



Om zelf van wal te steken, begin ik met een ergernis die ik onlangs in Bellewaerde had.

Op een drukkere dag in Bellewaerde, beslisten we om te gaan eten in het (jaar ervoor vernieuwde) Texas Grill restaurant.
Het restaurant is van het type self service, waar je zelf aanschuift en je drank en salade neemt en dan in de twee hoeken van de zaal, zit een opening waar de grill en keuken zit. Op een drukke dag loopt de rij in dat restaurant al snel op en hebben we toch een 20min staan aanschuiven in het restaurant. Om het wat vlotter te doen verlopen, roept er al iemand als je nog veel te ver van die keuken verwijderd bent, wat je wil, dus dan roep je maar naar iemand die 20personen verder in de rij staat, enkele meters dieper in het gebouw, boven een grill met een grote afzuigkap boven hem.
De pech wil dan nog is dat ze een Texas burger hebben, maar ook een Texas Premium burger. Gevolg, de premium was opgezogen door de "atmosfeer" en tegen dat je met u plateau dan aan het uitgeefgedeelte komt, blijkt dat het de verkeerde is.
Je kan dan wachten en vragen om wel de juiste versie te maken, of het missen accepteren en die dan maar opeten, want wachten brengt je weer een paar minuten verder, terwijl de rest van je groep zijn eten dan of koud wordt, of jij gewoon veel later erbij kunt zitten.

Ergernis is dus, ofwel de kaart aanpassen dat je niet twee burgers hebt die de naam Texas delen, ofwel een extra man vroeger in de rij zetten, om daar de bestelling aan te geven, beetje zoals ze in Disney ofzo doen in de self service restaurants. Eerst bestellen & betalen en dan afhalen.

Het ding voor mij is dat mijn eten altijd gepland is (zo moet ik 's ochtends weten van mijn vrouw wat we 's avonds eten), want thuiskomen en dan maar zien wat de pot schaft, smaakt het me sowieso niet omdat ik niet kon anticiperen erop. Een van mijn vreemde trekjes zeg maar :)

Ignace
19-05-17, 14:26
Zulke restaurants vind ik ook niet ideaal. In Walibi weet ik daar in Lucky Luke City ook nooit waar ik wat moet bestellen, zelfs al is het er rustig.

Mijn grootste ergernis in elk park zijn mensen die roken in de wachtrij.

Nathan G
19-05-17, 17:32
Mijn grootste ergernis in elk park zijn mensen die roken in de wachtrij.

Mee akkoord, samen met voorstekers (zeker als je het dan meldt en het park er niets aan doet).

Michielsken
20-05-17, 06:39
Een grote ergernis bij mij is het beleid van sommige parken, waarbij je je letterlijk alleen welkom voelt als je veel geld uitgeeft. Ik denk hierbij aan:
Port Aventura (de openingsuren + express pass)
Plopsa (kinderen vanaf 85cm = 10€, terwijl het aanbod even groot is als in andere parken, theming pas een jaar later toevoegen)
Disneyland Paris (Disneyland park = 22j hetzelfde aantal attracties (of zelfs minder), en de Studios zijn wel overduidelijk een apart park)

Al deze parken slagen er in om mij niet welkom te voelen door de diverse redenen. Soms begrijp ik echt waarom ze het doen (financieel dan), maar doe het dan aub niet zo opvallend. Dan zou ik me veel meer bezoeker voelen dan broodwinning.

Earlyspencer
20-05-17, 08:09
Opdringerige betaalfotografen zouden ze mogen ©℅£¥$ (censuur)!
Net voorbij de park-ingang vind ik ze zo mogelijk nog ergerlijker.
Bij de Plopsa's loopt er naast de mascotte en de fotograaf een derde mee, die middels strategische positie-inname verhindert dat een ouder zelf een platje schiet van z'n nageslacht met Maya of Bumba.
I've seen them doin' that kind of shit, man, in that bloody hellhole near Hasselt!

Latere opening van attracties stoort me persoonlijk meer dan vroegere sluiting, al kunnen beide m.i. niet door de beugel. Ik probeer steeds ruim voor openingstijd in een park te zijn, omwille van dat gouden eerste uur. Verloren moeite en (overnachting)kosten in geval van een PR-park. Meestal zijn we ook pleite voor het park sluit (alle gewenste attracties gedaan, parkingdrukte vermijden, goedkopere eettent buiten het park, ...).

Qua roken ben ik al even kwaad op de parken zelf dan op de rokers. Uiterst zelden heb ik hier sanctionerend tegen zien optreden. Idem met voordringen. Wanneer de wachtrijen onnodig breed zijn (b.v. Joris & Draak) wordt het voordringen nog gefaciliteerd. Disney en Astérix ervaar ik als de strengste en dus - op dit gebied - als de beste.

Resto's of eetkraampjes in het park (al ben ik dus geen trouwe klant) die sluiten samen met de attracties om pakweg 18:00, snap ik niet zo goed. Zeker als het park zelf en de shop nog langer open blijven. Type-voorbeeld: de Lego-parken.

En nu ik toch een zaag aan het spannen ben (dit topic smeekt er om): graag Wifi in wachtrijen waar het lang kan duren (m'n enige minpunt jegens dat phantastisch park in Brühl, idem EP). @Efteling: waarom wel bij Baron en Droomvlucht maar niet bij Joris en Python? Gebouw-gerelateerd?

Pretparkfreak7
20-05-17, 11:44
-Roken in de wachtrij en voorsteekmannoeuvres zijn wat mij betreft wel een no-go. Maar het is als personeel soms lastig om dat in de gaten te houden.

-Ik ben er perfect tevreden mee dat een park besluit maar tot 16u open te zijn, liever dat dan dat ze langer open zijn en daardoor het volgende seizoen moeten besparen omdat de bezoekerscijfers serieus tegenvielen en ze met al die opgetelde extra uurtjes serieus wat extra verlies bij elkaar hebben gespaard. Zelfs attracties die een uurtje later openen zijn wat mij betreft volledig oké. Veel verder dan dat moet de onzin natuurlijk niet gaan.

-Wifi in wachtrijen is zo'n overbodige luxe. Je bent 'n keer weg van de online wereld: waarom zou je er dan gelijk naar moeten kunnen terugvluchten? Een beetje verveling of je talenten in de bezigheidstherapie wat verder ontwikkelen tijdens lange wachtrijen kan wat mij betreft geen kwaad.

knessel
20-05-17, 11:57
ja, laat ons eens lekker stoom afblazen...
- een deel van de groep schuift aan, en de rest vervoegt zich als men halfweg de rij is; en andere voorsteek-manoeuvres
- mensen met kinderen die "groeien" tussen de kassa en de ticketcontrole en dan hele discussies starten om toch maar hun gelijk te krijgen.
- mensen die met kids aanschuiven die te klein zijn voor de attractie, en dan hele discussies starten om toch maar hun gelijk te krijgen.
- Operators die een attractie niet ten volle proberen te benutten (raft met negen plaatsen laten vertrekken met 2 personen erin, terwijl er een wachtrij van een uur staat,....

Earlyspencer
20-05-17, 12:03
Wifi in wachtrijen is zo'n overbodige luxe. Je bent 'n keer weg van de online wereld...
In mijn geval van pretpark-autist niet "'n keer" maar "'n keer of veertig per jaar".

Van die veertig keer is de meerderheid in het buitenland. In geval van ééndaagse tripjes (Efteling, MPG, PHL) kan gratis WIFI handig zijn voor het raadplegen van online wachttijden. Betreft het een meerdaagse reis, dan wil ik wel eens mails, weersvoorspellingen en pretparksites als deze of rcdb raadplegen, niet in het minst voor wat achtergrondinformatie over de attractie waar ik op dat moment voor aanschuif. Ooit heb ik noodgedwongen een hotel omgeboekt in de wachtrij van Kärnan.

En het hoeft allemaal niet louter terwille van mijn allerindividueelste ik: Voer voor psychologen, maar zou het kunnen dat de andere wachtenden die gratis online kunnen gaan, dan minder aso-gedrag gaan vertonen, zoals roken, voordringen, duwen, vandalisme, ...?

Bovendien biedt dat online gedoe commerciële mogelijkheden voor het park zelf. Liseberg beloont wachtenden op die manier met de kans op een gratis fast-ticket. En als bezoekers foto's van het park op hun FB zetten, is dat voor het park doorgaans gratis publiciteit.

bobby turbo
20-05-17, 12:05
In mijn geval van pretpark-autist niet "'n keer" maar "'n keer of veertig per jaar".

Van die veertig keer is de meerderheid in het buitenland. In geval van ééndaagse tripjes (Efteling, MPG, PHL) kan gratis WIFI handig zijn voor het raadplegen van online wachttijden. Betreft het een meerdaagse reis, dan wil ik wel eens mails, weersvoorspellingen en pretparksites als deze of rcdb raadplegen, niet in het minst voor wat achtergrondinformatie over de attractie waar ik op dat moment voor aanschuif. Ooit heb ik noodgedwongen een hotel omgeboekt in de wachtrij van Kärnan.

En het hoeft allemaal niet louter terwille van mijn allerindividueelste ik: Voer voor psychologen, maar zou het kunnen dat de andere wachtenden die gratis online kunnen gaan, dan minder aso-gedrag gaan vertonen, zoals roken, voordringen, duwen, vandalisme, ...?

Bovendien biedt dat online gedoe commerciële mogelijkheden voor het park zelf. Liseberg beloont wachtenden op die manier met kans op een gratis fast-ticket.

Ik stoor me dan weer aan het Smartphone gedrag van mensen uit de groep waarmee ik in een park ben. Het sociale gegeven van in een groep iets doen vervalt in het turen op een schermpje om op social media je ervaring van de dag te delen, gepaard met talloze selfies op snapchat, instagram en al die andere shit.

Earlyspencer
20-05-17, 12:18
Hier ontstaat een interessante discussie.

1. Niet omdat er WIFI is, dat je online MOET gaan
2. Veel hangt van de wachtrij zelf af. Zit er veel beweging in en/of is er veel te zien/beleven (b.v. Maus of Mystery Castle in PHL), dan voel ik geen noodzaak om online te gaan of te gamen. Bij Taron daarentegen ...
3. Idd, Bobby, het hangt ook van je gezelschap af. In een wachtrij met m'n jongste erbij, zou ik niet heel de tijd in m'n eentje asociaal online gaan. Evenmin in groepsverband.

Voor wie het boeit: ik heb geen FB en weet maar half wat Instagram, Snapchat en Twitter inhouden. Daarmee beschouw ik me afwijkend van de norm.

calabria
28-05-17, 18:06
Qua wifi, roaming kosten zijn (zo goed als) afgeschaft in Europa en vaak is bereik en snelheid van je 3/4G veel beter dan een pretparkwifi. Ik denk dat parken beter in andere zaken investeren.

Qua ergernissen, wachtrijroken met stip op 1.

borisvdd
28-05-17, 18:56
Ik erger me aan:
- wachtrijen die niet schuiven. De ergste vind ik de wilde muis in EuropaPark. Daar sta je soms 10 minuten stil voor de rij weer een stuk schuift.
- Mensen die vinden dat ze vanalles moeten schrijven op de muren in de wachtrij.
- Mensen die weten dat hun kindje te klein is en dan toch proberen het op een attractie mee te nemen. (Je kan ze meten aan de ingang en als ze groot genoeg zijn, krijgen ze een bepaalde stempel zodat de attractiemedewerkers weten: "Dit kindje is gemeten aan de ingang, is groot genoeg want het heeft een stempel". Geen stempel = het betaalde minder aan de ingang wegens "te klein" en het mag dan ook niet instappen.

simon
29-05-17, 13:02
Interessante discussie, en veel zaken zie ik ook bij mezelf terugkomen. Enkele van mijn ergernissen:
- Opdringerige fotografen en mascottes aan de parkingang: ik heb hier echt geen nood of behoefte aan! Deze foto's kosten dan nog eens gigantisch veel geld en worden afgeprint om 's avonds bij niet-verkoop toch terug in de vuilbak te belanden. Hallo?! Ecologische normen?!
- Later openen van attracties kan ik mee leven, zolang het acceptabel blijft. Attracties achterin het park kunnen gerust wat later openen, maar om deze pas in de namiddag te openen heb ik toch wel moeite mee.
- Vroeger sluiten van attracties vind ik een groter probleem. Als je park sluit om 18u00, moet je om 18u00 nog toegang krijgen tot een attractie. Anders moet men maar communiceren dat het park open is tot 18u00, maar de wachtrijen of attracties sluiten om 17u00.
- Het gebrek aan communicatie over wachttijden in attracties kan ik me ook aan ergeren. In digitale tijden kan dit toch makkelijk voorzien worden aan de meeste attracties en op strategische plaatsen in het park. Op die manier kan het volk zich ook beter spreiden, worden bepaalde wachttijden heel wat korter en zullen de bezoekers gelukkiger naar huis gaan.
- Roken en voorsteken in wachtrijen. Gelukkig wordt hier wel goed op gelet (thumbs up voor Bobbejaanland!), maar soms kijkt men hier niet naar. Als roker zijnde kan ik me hier dus ook aan storen!
- Afval her en der. Voldoende vuilnisbakken (al dan niet gesorteerde) zijn aanwezig, maar bezoekers gooien toch van alles op de grond. Vooral de kauwgom die overal rondplakt vind ik walgelijk.
- Bediening in selfservicerestaurants: een vlot verloop met diverse gerechten kan ik zeker appreciëren. In de meeste gevallen kies ik ook voor dergelijke restaurants in de parken omdat ik zo het gevoel heb niet te veel fastfood te eten (werkt misschien eerder psychologisch, maar bon). Over WB heb ik hier zeker niet te klagen, maar in BBJ blijft het een heikel punt: ze staan er dan met 2 (of 3) man personeel, maar niets hebben ze klaarliggen. Je vraagt dan vol-au-vent (omdat je het ziet liggen), blijkt dan dat er geen frieten meer zijn, dus moet je weer even wachten. Je gezelschap vraagt dan ook iets en dat hebben ze dan ook niet, met als gevolg dat er zo'n 5 minuten tussen zitten en je niet samen kan eten of moet wachten tot het koud is. De groenten zijn dan vaak ook niet overdreven van kwaliteit, waardoor deze te ver gekookt zijn...
- Misleidende prijzen, met hierbij Plopsa op kop. Subtiel vragen ze 10 cent statiegeld voor een blikje cola, welke ik not done vind. Oké, we moeten meer recycleren, maar in het park staan genoeg PMD-vuilnisbakken. Idem voor de geafficheerde prijzen her en der: soms staan de prijzen als menu vermeld (Plop Burger), soms enkel voor het gerecht (Mr. Spaghetti). Dit lijkt niet even duidelijk, maar je betaalt al snel de helft tot het dubbele meer voor je gerecht.
- Het jaar na jaar opnieuw aanprijzen van een 'nieuwe' attractie. Sorry Aqualibi, maar Flash vind ik niet meer nieuw. Sorry Boudewijn Seapark, maar Bobo's Aquasplah is er intussen ook al enkele jaren.

Joran
29-05-17, 14:25
Ik herken me wel in veel van bovenstaande zaken maar één ding is hier nog niet gezegd denk ik?

Ik erger me eigenlijk nog het meeste aan mensen (en dan spreken we over alle leeftijden eigenlijk) die het nodig achten om met alcoholstiften hun naam op een muur/plaat/attractie te zetten. Telkens als ik dat zie denk ik: "Ik zou eens bij jou thuis moeten langs komen om daar men alcoholstift mijn naam overal op te schrijven..."

Voorts ook voorsteken in wachtrijen natuurlijk, al is dit bij mij nog niet echt veel voorgevallen. Als ze proberen maken we er een sport van om die mensen zo goed mogelijk te verhinderen of beginnen we gewoon wat "hey, ey, eeyyy" geluiden te maken, met gevolg dat meestal de hele wachtrij dat begint te doen en oftewel ze van schaamte weg gaan ofwel dat de operator het merkt. :)

klepje87
29-05-17, 21:37
Waar ik me aan erger in parken:

* Voorstekers in de wachtrijen. Een papa/mama met kindje dat naar het toilet moest, daar heb ik alle begrip voor. Maar een bende van 10 man of een volledige familie... :mad:
* Parken die attracties aan de achterkant van het park later openen en vroeger sluiten (BJL)
* Parken die meer dieren dan attracties hebben (BW)
* Express-pas die overal voorrang krijgt (Port Aventura)
* Opschriften en tekeningen van het begin tot het einde van de wachtrij (overal)
* Veel te dure parkingplaatsen
* Rokers in een wachtrij
* ...

Al kan dit lijstje nooit zo lang zijn als het "wat ik zo geweldig vind aan pretparken"-lijstje

Ignace
29-05-17, 22:00
* Parken die meer dieren dan attracties hebben (BW)


Dat vind ik eigenlijk maar een vreemde, geen fan van pairi Daiza dus? Ik heb op zich niets tegen een (onevenwichtig) dier-attractie-aanbod, het hangt er gewoon van af hoe een park zich profileert.

Belgiumcoasterfreak
30-05-17, 07:45
Laats een (kleine) ergernis betreffende de Single Riders Line:

Nu, even kort schetsen, ik begrijp dat het concept ruimer is dan wat de naam prijsgeeft. De rij is een makkelijk attribuut voor mensen die effectief alleen een gigantische rij willen overbruggen (omdat, zoals in mijn geval, mijn partner niet alles durft en ik soms genoodzaakt ben om iets alleen te doen als ik het wil doen), maar vooral ook handig voor het park dat ze de volle capaciteit kunnen benutten van een attractie. Wat mij dan wel stoort is dat als je effectief alleen staat, de rij soms nokvol zit met grote groepen. Nu, tot daartoe stoor ik mij nog niet mateloos, want heb dat vroeger ook meermaals gedaan en is gewoon een makkelijke manier om sneller een attractie binnen te kunnen. Irriterender is het net als deze grote groep bij de operator pleit dat ze samen mogen zitten of de boel nog drager laten verlopen omdat de ene een welbepaalde voorkeur heeft qua zitplaats etc. Vooral in de Efteling bij de Baron heb ik dit al meermaals meegemaakt en hier krijg ik wel 'het vliegend schijt van' eerlijk gezegd. Dan sta ik al een pak langer te wachten door zo een mensen, houden die de boel wat op doordat ze de regels van dergelijke rij niet kennen of aan hun laars willen lappen. Het strafste en meest ergerlijke vind ik nog dat hier dan soms nog naar gehoord wordt en ze mooi genoeg hun goesting krijgen (ook dit heb ik al bij Baron gemerkt van mensen die via de single riders persé vooraan wouden of samen wouden zitten). Ik zou zo nog willen durven pleiten voor een gesplitste single riders, waar echte 'alleenrijders' wat voorrang krijgen, en groepen een wat groter risico hebben zodat het wat meer afschrikt (want is niet altijd een overbodige luxe). Al is deze laatste misschien wat zinloos en onnodig, het zou toch al een hoop ergernissen laten verdwijnen (maarja, waar stopt het dan met aparte wachtrijen?).

Michielsken
30-05-17, 08:45
Laats een (kleine) ergernis betreffende de Single Riders Line:

Nu, even kort schetsen, ik begrijp dat het concept ruimer is dan wat de naam prijsgeeft. De rij is een makkelijk attribuut voor mensen die effectief alleen een gigantische rij willen overbruggen (omdat, zoals in mijn geval, mijn partner niet alles durft en ik soms genoodzaakt ben om iets alleen te doen als ik het wil doen), maar vooral ook handig voor het park dat ze de volle capaciteit kunnen benutten van een attractie. Wat mij dan wel stoort is dat als je effectief alleen staat, de rij soms nokvol zit met grote groepen. Nu, tot daartoe stoor ik mij nog niet mateloos, want heb dat vroeger ook meermaals gedaan en is gewoon een makkelijke manier om sneller een attractie binnen te kunnen. Irriterender is het net als deze grote groep bij de operator pleit dat ze samen mogen zitten of de boel nog drager laten verlopen omdat de ene een welbepaalde voorkeur heeft qua zitplaats etc. Vooral in de Efteling bij de Baron heb ik dit al meermaals meegemaakt en hier krijg ik wel 'het vliegend schijt van' eerlijk gezegd. Dan sta ik al een pak langer te wachten door zo een mensen, houden die de boel wat op doordat ze de regels van dergelijke rij niet kennen of aan hun laars willen lappen. Het strafste en meest ergerlijke vind ik nog dat hier dan soms nog naar gehoord wordt en ze mooi genoeg hun goesting krijgen (ook dit heb ik al bij Baron gemerkt van mensen die via de single riders persé vooraan wouden of samen wouden zitten). Ik zou zo nog willen durven pleiten voor een gesplitste single riders, waar echte 'alleenrijders' wat voorrang krijgen, en groepen een wat groter risico hebben zodat het wat meer afschrikt (want is niet altijd een overbodige luxe). Al is deze laatste misschien wat zinloos en onnodig, het zou toch al een hoop ergernissen laten verdwijnen (maarja, waar stopt het dan met aparte wachtrijen?).

Wat parken hier gemakkelijk zouden kunnen doen is een bordje hangen waarbij staat dat dit dient om lege zitplaatsen op te vullen, en het effectief ook zo doen. Ze vullen de trein en dan vullen ze aan met personen in de SRL. Zijn er die weigeren omdat ze in groep willen zitten? Dan stuur je ze toch gewoon terug om via de normale wachtrij te laten gaan. Als parken dit consequent doen, dan zullen er quasi geen ergernissen én ook geen groepen in de SRL zijn.

simon
31-05-17, 10:10
Wat je beschrijft heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik heb telkens het gevoel gehad als ik er gebruik van maak dat mijn medewachtenden dit concept ook kennen en het ook juist gebruiken. In elk geval volg ik je frustratie hierin! Sommige parken pakken dit ook aan door aan te duiden dat je effectief maar met max. 3 personen mag aanschuiven bij de SRL. Vanaf je met 4 of meer bent dien je dan gebruik te maken van de gewone wachtrij. Het ontgaat me even waar ik dit gezien heb, maar ik dacht o.a. bij Crush Coaster in Studios.

yelle8
31-05-17, 10:24
In elk geval volg ik je frustratie hierin! Sommige parken pakken dit ook aan door aan te duiden dat je effectief maar met max. 3 personen mag aanschuiven bij de SRL. Vanaf je met 4 of meer bent dien je dan gebruik te maken van de gewone wachtrij. Het ontgaat me even waar ik dit gezien heb, maar ik dacht o.a. bij Crush Coaster in Studios.

Ik vind een beperking van het aantal personen in een groep echt niet goed. Waarvoor dient een SRL? Om de voertuigen vol te krijgen mbv 'losse' personen. Ben je een groep van 5 (of meer) man? Heb je er geen probleem mee om alleen te gaan? Laat die mensen gewoon toe in je SRL! Het komt je als park alleen maar ten goede. Als ze het bij Baron 1898 in de gaten hebben dat je een groep bent, durven ze je uit de rij sturen, wat een zever! Het is wel zo dat die groepen vaak beginnen klagen dat ze samen willen of op een bepaalde positie willen zitten ja, heb ik ook al vaak genoeg meegemaakt aan bvb Pulsar of nog beter: ze hebben niet door dat het de SLR is, maar de rij leek hun gewoon korter... Duidelijkere signalisatie is daarbij idd een oplossing, maar niet groepen weigeren.

Ik dacht trouwens dat Chiapas wel zo een aanduiding heeft zoals je zegt.

simon
31-05-17, 10:37
Welja, als het zo was bij Crush Coaster, dan is het volgens mij vooral omdat de wachtrij daar altijd gigantisch lang is en er volgens mij altijd genoeg mensen zijn in de SRL om op te vullen, maar dat het dan nog tergend traag vooruitgaat daar. Ik denk dat ze daar gewoon willen vermijden dat iedereen met zijn gezelschap de SRL zou beginnen nemen om zo de lange wachtrij te ontlopen.

Simon42
31-05-17, 19:31
Mijn grootste ergenissen sluiten zeer goed aan bij wat hierboven al vernoemd werd - een trekje van ervaren bezoekers zeker?

(1) Met stip, roken in de wachtrij. Vaak verboden maar veel te weinig wordt hiertegen opgetreden. Zo vaak heb ik zin om een parkplannetje boven te halen en de weinige kleine lettertjes die erop staan onder de neus van de schuldige te duwen.

(2) Slechte operations. Te weinig treinen op de track zetten, te weinig personeel inzetten, treinen/karretjes maar half vullen... Kostbare wachttijd van je bezoekers inpalmen en hen opzadelen met frustratie. Meest nefaste wat een park kan doen om haar bezoekers een aangename dag te bezorgen. Pure negatieve PR is het. Onbegrijpelijk dat toch zoveel parken dit - puur uit winstbejag? - blijven doen.

(3) Bezoekers die niet snappen hoe het werkt. Ik erger me mateloos aan ouders die in wachtrijen gaan staan met kinderen die veel te klein zijn en vervolgens 10 minuten de rij moeten ophouden met een zinloze discussie. Even ergerlijk, groepen die op het instapperron niet kunnen antwoorden op de vraag "met hoeveel zijn jullie". Evenzeer, bezoekers die nog niet beslist hebben wat ze gaan eten als ze aan de balie van een horecapunt aankomen. Idem voor besluitloze klanten in een souvenirwinkel. Etc... Het verbaast me steeds weer hoe weinig mensen borden, veiligheidsvoorschriften en aanduidingen lezen. Alles wordt al vaak zo voorgekauwd en dan nog is men niet op de hoogte.

(4) Onvriendelijk personeel. Ik ben zeer bewust altijd zeer vriendelijk tegen werknemers, gelijk waar. Vaak laten die merken dat te appreciëren. Groter is dan mijn ergernis als personeel zeer onvriendelijk, ongeïntereseerd of onprofessioneel te werk gaat. Het zal mijn dag niet maken of kraken, maar bepaalt toch voor een groot stuk de sfeer.

Belgiumcoasterfreak
31-05-17, 20:45
Als ze het bij Baron 1898 in de gaten hebben dat je een groep bent, durven ze je uit de rij sturen, wat een zever! Het is wel zo dat die groepen vaak beginnen klagen dat ze samen willen of op een bepaalde positie willen zitten ja, heb ik ook al vaak genoeg meegemaakt aan bvb Pulsar of nog beter: ze hebben niet door dat het de SLR is, maar de rij leek hun gewoon korter... Duidelijkere signalisatie is daarbij idd een oplossing, maar niet groepen weigeren.

Dat is net de grote ergernis: mensen gaan dat nooit ten volle (willen) snappen. Sommige proberen het eens, en zien hoe het loopt. Zoals ik al eerder citeerde, is dit al meermaals gelukt bij bv de Baron waar ik getuige van was, tot grote ergernis van de andere in de rij, maar ook de gewone wachtende die opeens nog meer worden voorgestoken. Misschien hebben ze dergelijke regelgeving van grote groepen te weigeren net doorgevoerd omdat er te grote onduidelijkheid over heerste.

Ik ga ook niet durven beweren dat een single riders line effectief alleen bedoeld is voor personen die alleen zijn (zoals ik zei deed ik dat vroeger soms ook met een klein groepje mensen). Maar pas als je effectief alleen eens bent (omdat jij alleen durft/wil gaan) en dan in zo een rij moet wachten, besef je hoe 'ergerlijk' dergelijke situaties net zijn. In een groep kan je nog babbelen, maar alleen is maar alleen en wil je eigenlijk vrij snel terug in de groep staan (maar uiteraard moeten deze personen ook geen speciale voordelen krijgen, besef ik goed genoeg).
Wachtrijen die sowieso vlot verwerkt worden, zoals bijvoorbeeld bij Europa-Park, zijn de single riders lines ook een pak aangenamer en stoor ik mij hier ook minder aan. Maar de Efteling, die toch wat operationsproblemen hebben, (en met name Baron) is echt enorm enerverend om als effectieve single rider voor aan te schuiven.

Maar bon, dat terzijde :p. Andere dingen die mij ergeren zijn vooral het roken in wachtrijen (why ook eigenlijk, kennelijk zijn ze daar in Amerika al wat beschaafder op), voorstekers (of zoals in Port Aventura: voorstekers in een Express pass rij, hoe verzinnen die mensen het toch) en enorm lange veestal-wachtrijen zonder enige vorm van entertainment of vooruitgang.

K-ToF
31-05-17, 23:28
Ergernissen in pretparken...ze komen inderdaad vaak voor! Enkele van mij!

* Roken in wachtrijen. Ik ben zelf een roker, maar ik zal nooit een sigaret opsteken als ik in een wachtrij sta. Het staat al te vaak aangegeven dat het niet mag, maar je hebt altijd van die mensen die toch roken in de wachtrij. En dan vaak in de buurt van kleine kinderen. En als er dan iemand is die er iets op durft aan te merken, dan krijgen ze meestal hun bak vol met opmerkingen zoals: "Ja, maar we zijn in open lucht en daar mag je roken" of "Jij kunt geen last hebben van mijn rook, want ik blaas hem naar boven".

* Lawaaierige bezoekers in wachtrijen is nog zoiets waar ik mij enorm aan kan ergeren. Als er een scoutsgroep begint met zingen, daar stoor ik mij niet aan. Maar het komt wel eens voor dat er ergens een grote groep in een park is, die vaak ver van elkaar verwijderd staan in een wachtrij en dan voor een overvolle wachtrij naar elkaar gaan roepen. Als je dan vlakbij zo'n groep staat dan dat zeer storend werken, zeker in een duffe, vochtige en warme wachtrij, zoals die van FlashBack.

* Dronken mensen in pretparken zijn ook allesbehalve gezellig. Dronken mensen op fuiven of feestjes vind ik geen probleem. Maar wat is er toch zo leuk aan om stomdronken door een pretpark te lopen? Vorig jaar liep er zo'n zootje ongeregeld rond in Walibi Belgium, die eigenlijk praktisch de hele dag met grote bekers bier door het park liepen. En dan natuurlijk overal de boel op stelten hebben gezet. Luid roepen in wachtrijen, lege bekers weggooien op de grond, sigaretten roken, obscene taal roepen en luide boeren laten. Bah!

* Koppeltjes en pretparken zijn een topcombo. Veel verliefde koppeltjes trekken graag naar pretparken omdat dat naar het schijnt zeer romantisch kan zijn. Maar romantiek is geen porno. Enkele jaren geleden stonden we in Walibi te wachten voor Radja River en stonden er voor ons twee jongens 'romantisch' te wezen. Lees: tongzoenen zodat wij bijna ontsnapte speekselklodders moesten ontwijken. Toen ze daarna nog met hun handen in elkaars broek gingen friemelen ging het er toch wel een beetje over. Dus, alle koppeltjes, hetero, homo of lesbisch; een wachtrij is geen slaapkamer!

* Als je ergens op een terras gaat eten, in eender welk pretpark ook, dan staan daar telkens genoeg vuilbakken. Mensen die gedaan hebben met eten en al hun afval en resten gewoon op tafel laten staan, daar kan ik mij ook blauw in ergeren.

* Lichaamshygiëne is toch wel vrij belangrijk. Jammer genoeg heb je mensen in deze wereld die niet weten dat er zoiets bestaat als zeep, tandpasta en deodorant. Als je op een hete dag met -tig man op elkaar gepropt staat in een wachtrij, is het écht onaangenaam dat je plots zweet, zweetvoeten of beerputadem moet ruiken.

Xarbero
01-06-17, 07:56
Mijn grootste ergernissen zijn 2 algemene... Roken en voorsteken...
-Er zijn mijns insziens genoeg plaatsen waar men kan en mag roken in een park dat het dan niet in de wachtrij moet. Beste voorbeeld van wachtrijen waar het niet kan zijn die die uit hout gemaakt zijn... dan heb je nog idioten die daar een sigaret gaan opsteken en die dan verwonderd gaan kijken als er es een stuk van die rij in brand schiet.

-Voorsteken... tjah simpel he. Laatst in WB stonden we te wachten bij de radja river. Een goed gevulde wachtrij van zo'n 30 a 40 minuten. We zijn bijna aan de trap en daar komen er 2. 2 Jongens komen de ganse rij voorbijgestoken tot ze bij ons groepje waren. Hier pakte het niet meer. Hun familie stond in de rij een paar personen voor ons. Ze waren zogezegd net uit de rij gegaan om naar het toilet te gaan... aleja dan zouden we ze zien passeren hebben in de ene richting en dan hadden we ze er gerust terug tussen gelaten. Maar nee, wij waren terug racisten enzovoorts. De snotjongens werden bijna aggressief. Het antwoord van de operators toen we hen erop wezen: Gohja niet veel dat we kunnen doen, en ze haalden de jongens van achter ons en staken hen in een bootje samen met de familie. Dan werk je het enkel maar in de hand he!

Desperado
01-06-17, 14:56
Grootste ergernissen:
- Trage wachtrijen;
- Lange wachtrijen;
- Geen single riders wachtrij in een attractie waarbij er steeds lege stoelen vertrekken;
- Geen fastpass mogelijk op een superdrukke dag in een park;
- Later openen van attracties om zo met zekerheid van bij het begin een wachtrij te creëren;
- Vroeger sluiten van attracties dan sluitingsuur zodat je niet meer kan aanschuiven;
- Betaalde of dure parking;
- Slecht eten, enkel fastfoodopties en niks gezond en echt lekker. Bij fastfood, dan nog slechte fastfood serveren;
- Slecht onderhouden attracties;
- Kapotte attracties;
- Slecht gevulde attracties met een lange rij;
- Overmatig lange tijd laten tussen 2 karretjes terwijl er geen veiligheidsrisico is (Dawson Duel)

Dat was het zo'n beetje

Earlyspencer
01-06-17, 19:20
Het antwoord van de operators toen we hen erop wezen: Gohja niet veel dat we kunnen doen, en ze haalden de jongens van achter ons en staken hen in een bootje samen met de familie. Dan werk je het enkel maar in de hand he!
Dat zou in het zusterpark van de dappere Galliër niet gepakt hebben. Daar zag ik regelmatig voordringers uit de wachtrij gezet worden. Of is het beleid daar ook aan het versoften?

Nathan G
01-06-17, 20:10
Voorsteken... tjah simpel he. Laatst in WB stonden we te wachten bij de radja river. Een goed gevulde wachtrij van zo'n 30 a 40 minuten. We zijn bijna aan de trap en daar komen er 2. 2 Jongens komen de ganse rij voorbijgestoken tot ze bij ons groepje waren. Hier pakte het niet meer. Hun familie stond in de rij een paar personen voor ons. Ze waren zogezegd net uit de rij gegaan om naar het toilet te gaan... aleja dan zouden we ze zien passeren hebben in de ene richting en dan hadden we ze er gerust terug tussen gelaten. Maar nee, wij waren terug racisten enzovoorts. De snotjongens werden bijna aggressief. Het antwoord van de operators toen we hen erop wezen: Gohja niet veel dat we kunnen doen, en ze haalden de jongens van achter ons en staken hen in een bootje samen met de familie. Dan werk je het enkel maar in de hand he!

Ik heb het ook eens gehad, twee kleine, irritante jongens die via de SRL over het hek gekropen waren naar de gewone rij, waardoor ze dus de hele rij voorstaken. Ik ben het toen aan de medewerker gaan melden met duidelijke beschrijving van de jongens terwijl ze vlakbij stonden (was dus niet echt moeilijk). Ook toen deden ze er niets aan en zijn ze gewoon in de attractie gemogen.

Bij Tutankhamon heb ik het wel eens andersom gezien. Mensen die van de 'beneden' over het houten hek naar 'boven' geklommen waren en daardoor dus het overgrote deel van de rij voorstaken. Die medewerker had het gezien en heeft ze mooi teruggestuurd. Netjes gehandeld, zelfs gedreigd met woorden in de stijl van "en als ik jullie hier nog eens zie voorsteken zetten we jullie het park uit!"

klepje87
03-06-17, 12:24
Dat vind ik eigenlijk maar een vreemde, geen fan van pairi Daiza dus? Ik heb op zich niets tegen een (onevenwichtig) dier-attractie-aanbod, het hangt er gewoon van af hoe een park zich profileert.

Ik ben zeker fan van Pairi Daiza, al 2 jaar abonnee daar. Wat ik bedoel is dat Bellewaerde bv aanzien wordt als een pretpark, maar in mijn ogen een veredelde zoo is met roestige of gebrekkige attracties.

PyongWon
04-06-17, 12:21
GRRR ...

- Operators die het principe van Singel Rider niet snappen (Recent mee gemaakt aan de Lost Gravity in Walibi Holland)
- Lange wachtrijen en dan zien dat er karretjes half leeg vertrekken (Recent mee gemaakt aan La Trace du Hourra, parc Asterix)
- Slecht en te duur eten (Recent mee gemaakt in vele parken, daarom gaan vaak de boterhammen mee voor dag 1)
- Attracties die overdreven vaak defect zijn (Indiana Jones, Disneyland Parijs, ik ben meerdere malen in dat park geweest, maar heb deze achtbaan nog nooit open aan getroffen, zal wel pech zijn, maar toch)
- Roken in de wachtrijen (Recent overdreven mee gemaakt in de wachtrij van de Taron, Phantasialand, we hadden het gevoel dat we in een grote asbak stonden aan te schuiven)
- Voorkruipers, vooral 1 persoon laten aanschuiven en dan later met een hele bende naar deze persoon toe willen (Kom je in alle parken wel tegen denk ik)

Simon42
04-06-17, 19:11
http://www.looopings.nl/weblog/7798/Efteling-directeur-belooft-attracties-in-de-toekomst-langer-open.html

Past hier perfect in het rijtje van velen. Tot op heden een van de grootste ergernispunten aan de Efteling: een uur voor sluiting aan een attractie staan en ter plekke te horen krijgen dat je er niet meer inkan. Voor een park als de Efteling een volledig nagestreefd beleid. Veel personeelsleden zullen het begrijpelijkerwijs niet zo graag horen, maar het wordt echt tijd dat de wachtrijen van alle Efteling attracties open blijven tot sluitingstijd (of ten minste zeer duidelijk worden vastgelegd, maar liever toch gewoon open tot sluiting).

simon
06-06-17, 16:45
- Attracties die overdreven vaak defect zijn (Indiana Jones, Disneyland Parijs, ik ben meerdere malen in dat park geweest, maar heb deze achtbaan nog nooit open aan getroffen, zal wel pech zijn, maar toch)

Echt? Dit lijkt me net een van de stabielste achtbanen die ik nog nooit gesloten heb geweten. BTM is me op dat vlak de ergste van de hoop! Elk bezoek is er wel een storing!

Putoor
06-06-17, 18:22
Echt? Dit lijkt me net een van de stabielste achtbanen die ik nog nooit gesloten heb geweten. BTM is me op dat vlak de ergste van de hoop! Elk bezoek is er wel een storing!

Ik heb toch ook al veel problemen gehad met Indiana Jones, maar natuurlijk ook met Big Thunder Mountain. Ik herinner me dat we eens Fastpass-ticketjes hadden voor Big Thunder Mountain en die toen storing had. We mochten de ticketjes dan wel bij Indiana Jones gaan gebruiken en toen we daar aankwamen, ging die ook defect. Het is echt iets dat ik vooral in Disneyland Parijs meemaak. Ook voor de Rock 'n' Rollercoaster en Space Mountain al meermaals voor een gesloten deur gestaan.

PyongWon
06-06-17, 19:44
Ik heb toch ook al veel problemen gehad met Indiana Jones, maar natuurlijk ook met Big Thunder Mountain. Ik herinner me dat we eens Fastpass-ticketjes hadden voor Big Thunder Mountain en die toen storing had. We mochten de ticketjes dan wel bij Indiana Jones gaan gebruiken en toen we daar aankwamen, ging die ook defect. Het is echt iets dat ik vooral in Disneyland Parijs meemaak. Ook voor de Rock 'n' Rollercoaster en Space Mountain al meermaals voor een gesloten deur gestaan.
En ik heb dan weer het geluk gehad dat BTM nog bijna niet uit gelegen heeft als ik daar was (Behalve eens een uurtje) maar de Indiana Jones.. nope.. die is me niet gegund.. niet voorwaarts en niet achterwaarts...