PDA

Bekijk Volledige Versie : [Poll] Taron met of zonder inversie(s)



yelle8
19-05-17, 19:59
Vorig jaar opende het nieuwste themagebied 'Klugheim' in Phantasialand met achtbanen Taron en Raik. Taron, de multilaunchcoaster van Intamin, wordt door menig achtbaan- en/of pretparkfan geprezen tot beste achtbaan van Europa of zelfs van de wereld. Buiten twee fantastische lanceringen trakeert de achtbaan je ook op veel smijt- en gooiwerk met pittige bochten en airtimeheuvels. Een bekend element van een achtbaan zit er niet in: een inversie.

Vandaar de volgende vraag: Zou een (of meerdere) inversie(s) in het parcours van Taron een meerwaarde betekenen?

yelle8
19-05-17, 20:02
Ik vind Taron een super baan en voor mij is hij perfect zoals hij is, maar op de openingsavond van Klugheim hoorde ik deze vraag bij een paar mensen. Als ik er zo over nadacht: neen, ik mis geen inversie bij Taron. Zou het een meerwaarde betekenen moest er eentje inzitten? Misschien wel, maar dan moet het een steengoede zijn en zeker geen hoge, bijvoorbeeld zoals de eerste van iSpeed in Mirabilandia of de laatste van Blue Fire in Europa-Park. Niet een gewone, maar eentje die je verbluft en je uit je stoel smijt net zoals de rest van de baan. Mijn antwoord is dus onder die condities 'ja'.

Ignace
19-05-17, 20:13
Nee: Taron verblufte me en is nu al een achtbaan als geen andere, ik zou hem zelfs bijna perfect durven noemen. Ik ken weinig inversies die er effectief iets aan toegevoegd zouden hebben. Taron draait voor mij om bochtenwerk en uit je stoel gegooid worden als in een rodeo: ik ken geen inversies die in dat rijtje passen, op de laatste van BF na: maar dat zie ik Intamin niet doen zoals mack dat heeft gedaan.

Taron is deels ook zo geweldig omdat de baan er helemaal niet extreem uitziet voor je erop zit: inversies zijn voor veel mensen nog een psychologische drempel en dat heeft Taron niet nodig. Taron is een baan die er relatief doenbaar uitziet voor mensen die wel graag coasters doen, maar niet zeker zijn of ze wel van extreme toestanden houden. Na een ritje zullen ze al snel beseffen dat ze net een extreme toestand achter de rug hebben en het geweldig vonden.

Als ik toch een inversie moest kiezen voor Taron, zou ik net als Yelle8 die eerste van Ispeed ergens in het parcours verwerken, maar wel zo verstopt dat je die niet ziet voor je erop zit. Dat zou nog eens een onverwachts momentje zijn!

Nathan G
19-05-17, 20:52
Ik heb ook gekozen voor 'nee'. Voor mij is Taron geweldig zoals hij is. Het park heeft al Black Mamba, en dan is een thrill coaster zonder inversies vaak een goede keuze, zeker voor een park als Phantasialand en zeker als we het hebben over een achtbaan als Taron.

Michielsken
19-05-17, 21:06
Neen. Ik hou wel van inversies, maar ze bieden niet altijd de meerwaarde die een baan nodig heeft. En Taron heeft dit niet nodig, ze kunnen daar geen meerwaarde bieden, zelfs niet als ze van het niveau van die eerste van Ispeed zijn. Want automatisch ga je je op dat punt concentreren (het is en blijft immers een inversie, psychologisch is dit veel 'erger' voor velen dan een lancering), waardoor je minder gaat genieten van de subliem-heid van de baan.

Putoor
19-05-17, 21:30
Hier ook nee. Taron is naar mijn gevoel perfect zoals hij nu is en heeft dus zeker geen inversies nodig. Een pracht van een inversie kan een meerwaarde bieden, maar dat weet je op voorhand niet zeker. Ik mis het in ieder geval niet.

Xarbero
19-05-17, 21:48
NOPE! Taron is het perfecte voorbeeld om te geven aan mensen die denken dat een spectaculaire achtbaan moet overkop gaan... wanneer ze daaruit komen is het meestal "wow"

fkl8
20-05-17, 16:12
Taron heeft zeker geen inversies nodig. Voor mij zou de baan te intens zijn met inversies.
Ok, ik heb de baan dan ook 7x achter elkaar gedaan tijdens zo een phantastische extra hours voor de hotelgasten maar dan nog blijf ik bij mijn standpunt ;)

Joran
20-05-17, 18:47
Hier ook een nee. Het gezelschap waarmee ik vorig jaar Taron ben gaan ontdekken vond het in eerste instantie zeer 'jammer' dat de baan geen inversies zou hebben op eerste zicht. Eenmaal we er uit kwamen zeiden ze daar geen woord meer over en hebben we de baan nog 5 keer gedaan.

Zoals hierboven al meerdere keren gezegd, het zou geen meerwaarde hebben bij Taron. Taron is en blijft een pareltje. :D

Earlyspencer
21-05-17, 20:56
De lijst prima (thrill-)coasters zonder inversie is best lang: Exp. GeForce, Shambhalla, Silver Star, ... en natuurlijk ook een aantal vette woodies.

De sterke punten van Taron zijn zoals al aangehaald de degelijke launches (beter dan Helix / Blue Fire maar gelukkig geen brilletje nodig), de airtime-momenten, de soepelheid (voor een Intamin!), de top-thematisatie en de near-misses met die top-decoratie. Daarmee is het plaatje voor mij compleet.

Bij Smiler was ik meer onder de indruk van die spaghetti-warboel dan van enkele (soms overbodige) inversies.
Maar wat dan te denken van de spaghetti van Taron, overgoten met een Raik-sausje?
BTW: Heeft Taron dat Smiler-record gebroken van 'langste parcours per oppervlak'?

yelle8
21-05-17, 21:06
De lijst prima (thrill-)coasters zonder inversie is best lang: Exp. GeForce, Shambhalla, Silver Star, ... en natuurlijk ook een aantal vette woodies.

Dat zijn natuurlijk ook een totaal ander soort coasters he :p


BTW: Heeft Taron dat Smiler-record gebroken van 'langste parcours per oppervlak'?

Geen idee, maar ik vermoed van niet, anders hadden ze dat wel toegevoegd als zevende record.

Ignace
21-05-17, 21:25
BTW: Heeft Taron dat Smiler-record gebroken van 'langste parcours per oppervlak'?
Smiler heeft dat record ook niet gehad, daar ben ik zeker van. Een achtbaan zoals RC Racer heeft duidelijk mee parcours per oppervlak :p...

Talocan
21-05-17, 22:33
Smiler heeft dat record ook niet gehad, daar ben ik zeker van. Een achtbaan zoals RC Racer heeft duidelijk mee parcours per oppervlak :p...

Telt de wachtrij ook mee? Anders gaat die prijs volgens mij naar een butterfly. :D

Earlyspencer
21-05-17, 22:54
Dat zijn natuurlijk ook een totaal ander soort coasters he :p
Waarmee ik wou aantonen dat - voor mij - een inversie niet hoeft om een topcoaster te zijn.

Hier een interview uit 2013 met één van de designers van Smiler:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2286085/Alton-Towers-The-Smiler-Psychologists-set-unveil-terrifying-roller-coaster-ever.html. Er wordt beweerd:"There is more track per square metre than any other ride in the world"

Ignace
21-05-17, 23:08
Waarmee ik wou aantonen dat - voor mij - een inversie niet hoeft om een topcoaster te zijn.

Hier een interview uit 2013 met één van de designers van Smiler:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2286085/Alton-Towers-The-Smiler-Psychologists-set-unveil-terrifying-roller-coaster-ever.html. Er wordt beweerd:"There is more track per square metre than any other ride in the world"

Dat is een reclamepraatje, no way dat je zoiets kunt verifiëren. Eens een kleine check met dank aan google earth:

Olympia Looping:
tracklengte: 1250 meter
ruwe oppervlakte: 40 op 80 meter

The Smiler:
Tracklengte: 1170 meter
ruwe oppervlakte: 40 op 110 meter

WinneR
21-05-17, 23:41
Ik vind Taron een super baan en voor mij is hij perfect zoals hij is, maar op de openingsavond van Klugheim hoorde ik deze vraag bij een paar mensen. Als ik er zo over nadacht: neen, ik mis geen inversie bij Taron. Zou het een meerwaarde betekenen moest er eentje inzitten? Misschien wel, maar dan moet het een steengoede zijn en zeker geen hoge, bijvoorbeeld zoals de eerste van iSpeed in Mirabilandia of de laatste van Blue Fire in Europa-Park. Niet een gewone, maar eentje die je verbluft en je uit je stoel smijt net zoals de rest van de baan. Mijn antwoord is dus onder die condities 'ja'.

Ik sluit me helemaal aan bij wat Yelle zegt. Taron is echt een topbaan, maar voor mij persoonlijk had een verrassende inversie (misschien zelfs pas op het einde van de rit) echt nog wel iets extra toegevoegd.

siroccofreakske
22-05-17, 09:44
Simpel: neen. Voor mij is geen enkele inversies beter dan een airtimeheuvel. Dus bij elke inversie kan ik eigenlijk denken: de baan had beter geweest als hier een airtimeheuvel zat! ;)

coasterfrenzy
22-05-17, 11:48
Of het een meerwaarde zou betekenen weet ik niet. Dat hangt puur van de inversie af. Als je me vraagt of de baan het nodig heeft, dan absoluut: nee!

Met de huidige layout zou een inversie ten kostte van airtime gaan. Dat vind ik een no-go. Mocht de layout aangepast worden en er elders een inversie in geplaatst kunnen worden dan zou het misschien nog wel kunnen.

Michielsken
22-05-17, 13:05
Simpel: neen. Voor mij is geen enkele inversies beter dan een airtimeheuvel. Dus bij elke inversie kan ik eigenlijk denken: de baan had beter geweest als hier een airtimeheuvel zat! ;)

http://www.mirabilandiaforever.it/wp-content/uploads/2011/04/katapult-3.jpg

Dan had dit echt wel een heel saaie rit geweest... :p

joachim1107
22-05-17, 15:43
Heb ook voor nee gekozen. Taron heeft geen inversie nodig om een topcoaster te zijn

siroccofreakske
22-05-17, 15:52
Dan had dit echt wel een heel saaie rit geweest... :p

Dat zeg jij. Vervang die loop door een mastodont van een airtimeheuvel en je hebt een mini-Dodonpa! ;)

Michielsken
22-05-17, 21:45
Dat zeg jij. Vervang die loop door een mastodont van een airtimeheuvel en je hebt een mini-Dodonpa! ;)

Akkoord, maar dat gaat praktisch niet bij deze baan, de footprint is gewoon té klein :p
Maar het idee van een transportable mini-Dodonpa (v1 dan wel, met tophat en zonder loop) is wel zalig. Wie start de crowdfunding op? :p :D

Ignace
22-05-17, 21:56
Akkoord, maar dat gaat praktisch niet bij deze baan, de footprint is gewoon té klein :p
Maar het idee van een transportable mini-Dodonpa (v1 dan wel, met tophat en zonder loop) is wel zalig. Wie start de crowdfunding op? :p :D

Hypersonic XLC is een keer verplaatst, daar heb je je verplaatsbare Mini-Dodonpa ;).

simon
30-05-17, 13:27
Ik heb ook voor neen gekozen. Taron bewijst dat het ook een prima thrillcoaster kan zijn zonder inversies en eens geen woodie of megacoaster is.

Michielsken
30-05-17, 18:02
Hypersonic XLC is een keer verplaatst, daar heb je je verplaatsbare Mini-Dodonpa ;).

Verplaatst? Die is toch nooit verplaatst geweest, of ben ik zo verkeerd?

Ignace
30-05-17, 18:08
Verplaatst? Die is toch nooit verplaatst geweest, of ben ik zo verkeerd?

De baan is in de fabriek van S&S opgebouwd eind jaren negentig, waarna parkdirecties de baan konden komen uittesten. Uiteindelijk was het Paramount die besloot de attractie te kopen, al wilden ze hem eerst in Great Americain plaatsen :).

Simon42
31-05-17, 19:19
Taron heeft geen inversies nodig. Het zou er zelfs niet bij passen. Je raast als een wervelwind aan energie doorheen Klugheim (of toch zoiets is de backstory), ik zie die wervelwind niet meteen loopings maken. Nee, laat maar zoals het is. Voor de inversies ga ik naar Black Mamba :)