PDA

Bekijk Volledige Versie : Beschermde achtbanen: onzin of een must?



Ignace
22-05-17, 18:34
In het Verenigd Koninkrijk zijn onlangs enkele attracties opgenomen in de erfgoedlijst van 'Historic England', een Brits overheidsbedrijf. Het betreft attracties van Blackpool Pleasure Beach zoals de Grand National, Blue Streak, Nickelodeon Streak enz... (Big Dipper was al langer een deel van de lijst). Zo beslissingen gebeuren natuurlijk niet zomaar en er gaan een heleboel criteria aan vooraf.

Degene die me kennen weten vast dat ik grote fan ben van het beschermen van oude achtbanen, als deze nog een bestaansrecht hebben in het huidige landschap. Met name de achtbanen van Schwarzkopf vind ik verschrikkelijk om te zien verdwijnen. Jaren geleden heb ik eens de criteria van UNESCO opgezocht om te kijken of een Schwarzkopf-baan als Olympia Looping niet beschermd zou mogen worden, en ik vond dat Olympia Looping zeker wel aan de meeste criteria voldeed. Klik hier (https://www.facebook.com/notes/ignace-woinin/schwarzkopf-werelderfgoed/590674347631775/) voor het volledige relaas (heeft ook nog op het oude forum gestaan als ik me niet vergis).

Uiteindelijk heb ik een poos later eens een mail gestuurd naar UNESCO met de vraag of een achtbaan als OL niet aan de criteria voldoet, met wederom de nodige redenering: helaas pindakaas, ik kreeg nooit een antwoord.

Afgelopen zomer ging ik in augustus afscheid nemen van Thunderloop in Slagharen, een andere Schwarzkopf van toch wel niet gering historisch belang. Ik deed opnieuw een poging de baan als erfgoed te laten registreren. Ditmaal bij de Nederlandse rijksdienst voor cultureel erfgoed. Ik kreeg geen antwoord en de baan werd verwijderd.

http://i.imgur.com/0DkGmdW.jpg

Toen kreeg ik een maandje terug deze brief in mijn bus... Mijn gebeden werden dus wel degelijk gehoord, enkel veel te laat want Thunderloop zijn vervanger is al af :p. Nu hebben ze mijn voorstel wel afgewezen, maar me toch bedankt voor het initiatief. De redenering van de Rijksdienst kan je zelf nalezen.

Persoonlijk vind ik dus dat sommige achtbanen beschermd mogen worden als erfgoed. Natuurlijk brengt dat een heleboel vragen met zich mee: welke banen, in welke mate moeten ze beschermd zijn, wat als het park ervan af wilt enzovoorts... Maar ik vind het voor banen als Psyké Underground, Jetline, Vuoristorata enzovoorts niet meer dan terecht. En jullie?

Earlyspencer
22-05-17, 18:57
OL zie ik minder als monument. Dat ding (sorry, ik vond 'em pijnlijk en de Oost-Europese operators te nors) is immers al honderden keren afgebroken en is ook niet plaatsgebonden. Al is dat op zich natuurlijk geen criterium om al dan niet als monument erkend te worden.

Lisebergbanan noemde ik vorig jaar in de TR een monument. Ik hoop dat het park de favoriete coaster van Herr Schwarzkopf himself (volgens Wiki) nooit vervangt en in bedrijf houdt. En zodra Wildfire van z'n juridische perikelen verlost is, zal ik in eigen persoon een aanvraag tot beschermd monument indienen. Om een herhaling te voorkomen en bij wijze van opgestoken middelvinger naar de zure nepgroene buren.