PDA

Bekijk Volledige Versie : Global Attractions Attendance rapport



Earlyspencer
02-06-17, 18:54
Details leest u hier http://www.inparkmagazine.com/wp-content/uploads/2017/06/ThemeMuseum-Index_2016_1.1_LR.pdf

Enkele opmerkelijke zaken:

- Stijging (in bezoekers en rank) van Efteling (zonder nieuwigheid), PHL en vooral Warner Madrid (+ 10%).

- Daling Disneyland Parijs volgens dit bulletin te wijten aan "economic and political events, as well as a rainy start to the season and flooding in Paris". Kunnen ze niet gewoon schrijven "angst voor terrorisme en langdurige sluitingen van attracties in onderhoud "?

- Plopsa DP wordt vermeld als trendsetter / trendvolger met een waterpark naast het pretpark.

- (voor de meerwaarde-forumlezer) Geen Uffizi (Firenze) en Prado (Madrid) meer in wereld top 20 van musea.

GriffonofNemesis
03-06-17, 14:03
Tja, de daling van Disney was natuurlijk wel te voorspellen gezien de vele werken. Hopelijk dat ze dat weer kunnen ophalen dit jaar maar zal zeker voor een groot stuk zo zijn. In Azië vind ik Shanghai Disneyland ook een mooie nieuwe. En Hong Kong die het duidelijk gevoeld heeft!

Simon42
04-06-17, 11:10
Het is opvallend dat alle Disneyparken erop achteruitgaan. De pricing curve is dus over zijn hoogtepunt heen, lijkt me.

Shanghai Disneyland heeft het inderdaad relatief goed gedaan, al vermoed ik dat Disney hogere verwachtingen had hiervoor? Ik vind niet meteen artikels van voor de opening terug, maar ik meen mij te herinneren dat ze op een grotere stormloop waren voorbereid.

Parijs is duidelijk het kneusje van de groep. Fingers crossed voor nieuwe toevoegingen. Nu alles weer op punt staat, wordt het hoog tijd voor een nieuwe attractie.

simon
06-06-17, 16:43
Ik lees deze jaarlijkse rapporten graag, maar heb me er dit jaar nog niet echt in verdiept.

Algemeen valt het me wel op dat de algemene trend is dat het aantal bezoekers globaal gezien gedaald is voor de attractieparken, maar redelijk gestegen is voor de waterparken. Ook de musea zijn in stijgende lijn.

Het viel me ook op dat de Disneyparken achteruit gegaan zijn, maar ik denk dat er daar meerdere redenen voor zijn:
- Amerika: de sterke groei van de Universalparken, die met de themagebieden rond HP Disney een ferme hak gezet hebben. Dat maakt het voor dit jaar (en komende jaren) extra spannend wat de opening van de themagebieden rond Avatar en Star Wars zullen betekenen. Voorts ben ik ook benieuwd hoe de waterparken zullen terugvallen nu Lava Lagoon geopend is.
- Azië: zelfde liedje met Universal Studios, alsook nieuwe groepen als Fantawild en Happy Valley. Mooie prestatie voor Shanghai Disneyland (dat geen vol jaar open was), dus opnieuw benieuwd waar ze zullen stranden na een vol open jaar.
- Europa: mooie cijfers voor de meeste parken, maar de Disneyparken doen het minder. Vermoedelijk stelt een deel van de bezoekers zijn bezoek uit naar dit jaar (25 jaar + heropening van meeste attracties in onderhoud), alsook de vrees voor een terreurdaad. Ook het Louvre en Musée d'Orsay hebben slechte cijfers gehaald, terwijl Centre Pompidou en Cité des Sciences et de l'Industrie een behoorlijke groei kenden. Ergens toch wel tegenstrijdig, maar goed.

Verder ben ik benieuwd welke cijfers Aqualibi en Océade halen, want deze zullen volgens mij toch ook niet ver onder de top bengelen. Ik vermoed ook dat PDP in de komende jaren een plekje in de top verovert, net als WB, want beiden ontvangen nu ook jaarlijk zo'n 1,5 miljoen bezoekers (zowel pret- als waterpark samen).

simon
15-06-17, 09:27
Laatste dagen speelt er iets door mijn hoofd waarvan ik me afvraag of jullie er meer van weten.

S&R Rozebroeken krijgt jaarlijks 1 miljoen bezoekers over de vloer (http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/nieuwe-glijbaan-en-slimme-camera-s-a3177460/) (sport- + recreatief zwemmen), maar komt nergens voor in de lijst van best bezochte waterparken.

De nummer 10 is Yas Waterworld in Abu Dhabi met 650 000 bezoekers, waardoor S&R Rozebroeken hier toch een heel stuk bovensteekt? Of tellen de cijfers niet mee omdat het zowel sport als recreatief zwemmen betreft?

T-Bô
15-06-17, 10:52
Shanghai Disneyland heeft het inderdaad relatief goed gedaan, al vermoed ik dat Disney hogere verwachtingen had hiervoor? Ik vind niet meteen artikels van voor de opening terug, maar ik meen mij te herinneren dat ze op een grotere stormloop waren voorbereid.


Shanghai Disneyland deed het zeer goed. Het is al lang geleden dat een gloednieuw geopend park zijn vooropgesteld bezoekersaantaliin het eerste jaar haalt. Disney legde de lat (in mijn ogen) zeer hoog met een gehoopte 10 miljoen bezoekers per jaar. De 10 miljoenste bezoeker liep het park in op 19 mei, bijna een maand de eerste verjaardag. Dit park is dus zeker geen misser!

Talocan
01-06-18, 18:11
Zij die geïnteresseerd zijn in de cijfertjes. Bij deze het rapport van 2017. (ik plak het maar even in dit forum)

http://www.teaconnect.org/images/files/TEA_268_653730_180517.pdf

Earlyspencer
01-06-18, 21:27
Nog steeds geen Uffizi, Prado of Rijksmuseum in de mondiale top 20 maar wel 4 tourist traps in Londen. :(
It's the end of the world as we know it.

Pretparken-top 8 is ongewijzigd in Europa. Alton en Thorpe zakken (pre-Brexit-effect?) en Warner Madrid zet z'n stijging verder. Stijging Gröna volgens het rapport wegens voor het eerst open met Halloween. Heide - 4%, ze herbouwen/herstellen Colossos dus niet enkel om de die-hard--fans te plezieren maar ook uit commerciële noodzaak.

Het betreft 2017, dus geen woord over Walibi in het rapport. Benieuwd of dat volgend jaar anders is en of Walibi na 2021 in de top 20 komt.

coasterfrenzy
01-06-18, 23:47
Ik vind het opmerkelijk dat Phantasialand op plaats 12 komt, zeker zonder IP en op zo een klein oppervlakte. En als je dan nog bedenkt dat er een aantal grote spelers achter blijven op dit "familieparkje". Pijnlijk als je bedenkt wat dit had kunnen zijn, mochten ze de grond erbij krijgen die ze graag zouden willen.

Parc Astérix zie ik in de toekomst nog wel stijgen. Die hebben hun laatste jaren hun zaken behoorlijk netjes op orde. Goede operations, alles proper, netjes onderhouden, alle effecten werken. Enkel de Horeca kan nog wat hebben.

borisvdd
03-06-18, 09:15
2016... Duurt het echt meer dan anderhalf jaar om alle cijfertjes samen te tellen?

bobby turbo
03-06-18, 09:18
2016... Duurt het echt meer dan anderhalf jaar om alle cijfertjes samen te tellen?

Het laatste dat gepost is is van 2017....

borisvdd
03-06-18, 13:32
Het laatste dat gepost is is van 2017....

Ahn, ik keek alleen naar de post die het rapport postte juist boven mij.

Earlyspencer
04-06-18, 20:33
Ik vind het opmerkelijk dat Phantasialand op plaats 12 komt ...

Achteraf is alles te verklaren, ik doe een poging: 2017 = het eerste volledige jaar van Taron/Raik/Klugheim.

Wat ook kan meespelen, al was dit anno 2017 niet nieuw voor PHL:
- Nog steeds de actie "1 x zahlen, 2 x Spass"
- Korting met haast elk abo uit Be, NL en Dui
- Van alle seizoensparken (dus alles minus Efteling & Disney) hebben EP, PHL en Tivoli de ruimste kalender
- Gerichte reclame in het buitenland (o.a. grote affiches in Belgische dorpen)
- Shows en wintergebeuren die ook aan niet-pretpark-volk appelleren

Ik heb er het raden naar of vorig jaar het o.v. vanuit Keulen en Aken opgedreven werd.

Zeuske83
04-06-18, 21:45
Ik vind het opmerkelijk dat Phantasialand op plaats 12 komt, zeker zonder IP en op zo een klein oppervlakte. En als je dan nog bedenkt dat er een aantal grote spelers achter blijven op dit "familieparkje". Pijnlijk als je bedenkt wat dit had kunnen zijn, mochten ze de grond erbij krijgen die ze graag zouden willen.

.

Ik denk wel dat ze een top 5 plaats kunnen halen? En wie zegt dat het zo schoon afwerken als ze meer plaats hebben?

Dank U voor dit te delen. ik hou ervan cijfers bij te houden... (2013 tot nu) Als Iemand een bestand heeft van vroeger laat het me weten aub...

coasterfrenzy
05-06-18, 07:39
Ik denk wel dat ze een top 5 plaats kunnen halen? En wie zegt dat het zo schoon afwerken als ze meer plaats hebben?


Het niveau van afwerken is park eigen. Dat zou niet zo veel invloed hebben. Daarnaast zou zelfs met de dubbele ruimte het nog steeds geen gigantisch park zijn. Zeker niet aangezien er dan vrij veel van gebruikt zou worden voor resort en maar beperkt voor pretpark. Dus zelfs dan zouden ze nog alles heel klein/krap/gestapeld moeten bouwen. :)

T-Bô
05-06-18, 07:54
Wat mij vooral opvalt is dat Disney's Animal Kingdom een stijging van 15.3% heeft (een stijging van bijna 2 miljoen bezoekers). De opening van Avatar verklaart de stijging. Echter, Avatar was maar 7 maanden open in 2017. Dit doet vermoeden dat op jaarbasis de stijging eerder naar de 30% zou neigen of +4 miljoen bezoekers. Ik vind de Avatar wereld in Animal Kingdom waanzinnig en er is weinig tot niets wat ik in de pretparkwereld zag dat zo indrukwekkend is. Maar of het echt populaire IP is betwijfel ik.

Met de komst van Star Wars Galaxy's Edge vrees ik dus het ergste voor Disney's Hollywood Studios. Want die IP is een stuk populairder. Ik zou er niet van verschieten dat de bezoekersaantallen van dat park op jaarbasis zouden stijgen met 60% (+6 miljoen). En waar Animal Kingdom een gigantisch park is, is de Studios juist het tegenovergestelde. Dit park gaat de bezoekersstroom niet aankunnen vrees ik... Akkoord, ze doen nu al het nodige, zoals de aanleg van een nieuwe directe afrit vanaf de I4 en een uitbreiding van de parking. Maar ik vrees dat dat park vanaf 'late fall 2019' een zottekot zal worden (alsof Disney World dat nu al niet is :)).

Zeuske83
05-06-18, 08:54
Het niveau van afwerken is park eigen. Dat zou niet zo veel invloed hebben. Daarnaast zou zelfs met de dubbele ruimte het nog steeds geen gigantisch park zijn. Zeker niet aangezien er dan vrij veel van gebruikt zou worden voor resort en maar beperkt voor pretpark. Dus zelfs dan zouden ze nog alles heel klein/krap/gestapeld moeten bouwen. :)

Das wel juist het zou nog geen gigantisch park zijn. IS dat ook niet de natte droom van PHL om een waterpark te bouwen?

coasterfrenzy
05-06-18, 09:07
Wat mij vooral opvalt is dat Disney's Animal Kingdom een stijging van 15.3% heeft (een stijging van bijna 2 miljoen bezoekers). De opening van Avatar verklaart de stijging. Echter, Avatar was maar 7 maanden open in 2017. Dit doet vermoeden dat op jaarbasis de stijging eerder naar de 30% zou neigen of +4 miljoen bezoekers. Ik vind de Avatar wereld in Animal Kingdom waanzinnig en er is weinig tot niets wat ik in de pretparkwereld zag dat zo indrukwekkend is. Maar of het echt populaire IP is betwijfel ik.

Met de komst van Star Wars Galaxy's Edge vrees ik dus het ergste voor Disney's Hollywood Studios. Want die IP is een stuk populairder. Ik zou er niet van verschieten dat de bezoekersaantallen van dat park op jaarbasis zouden stijgen met 60% (+6 miljoen). En waar Animal Kingdom een gigantisch park is, is de Studios juist het tegenovergestelde. Dit park gaat de bezoekersstroom niet aankunnen vrees ik... Akkoord, ze doen nu al het nodige, zoals de aanleg van een nieuwe directe afrit vanaf de I4 en een uitbreiding van de parking. Maar ik vrees dat dat park vanaf 'late fall 2019' een zottekot zal worden (alsof Disney World dat nu al niet is :)).

De studio's hebben wel een aantal wereldberoemde attracties staan. Zoals RnRC, ToT, TSMM en Star Tours.
Animal Kingdom had eigenlijk alleen Expedition Everest die wereldberoemd was en daarnaast weinig speciale publiekstrekkers. Tot nu de aanvulling van Avatar world. Ik kan me voorstellen dat daardoor het effect van een nieuwe zone voor AK groter gaat zijn dan voor de Studio's.

Ik kan me zeker voorstellen dat Avatar zo enorm veel bezoekers trekt, maar ik kan me ook voorstellen dat een deel daarvan zich ook verplaatst naar de studio's wanneer daar Star Wars Land opent.


Das wel juist het zou nog geen gigantisch park zijn. IS dat ook niet de natte droom van PHL om een waterpark te bouwen?

(I See what you did there :D ) Correct!

T-Bô
05-06-18, 09:35
De studio's hebben wel een aantal wereldberoemde attracties staan. Zoals RnRC, ToT, TSMM en Star Tours.
Animal Kingdom had eigenlijk alleen Expedition Everest die wereldberoemd was en daarnaast weinig speciale publiekstrekkers. Tot nu de aanvulling van Avatar world. Ik kan me voorstellen dat daardoor het effect van een nieuwe zone voor AK groter gaat zijn dan voor de Studio's.

Bijzonder statement, als je weet dat in 2016 Animal Kingdom ook al meer bezoekers wist te trekken dan Disney's Hollywood Studios. En dat Expedition Everest de enige publiekstrekker zou zijn lijkt me zeker niet de publieke opinie. De wachtrijen bij Expedition Everest behoren onder de E-tickets namelijk tot de kortste van het park. Vergeet niet dat in de familievriendelijke wereld van Disney een RnRC, ToT en Star Trours niet noodzakelijk de grootste publiekstrekkers zijn... Vorige maand was ik in Walt Disney World met mijn dochtertje en in de Studio's mocht ze letterlijk op geen enkele attractie. terwijl ze in Animal Kingdom wel mee mocht op toppers als Kilimanjaro Safari's en Na'vi River Journey.

Het effect van Star Wars kleiner inschatten dan dat van Avatar in een strijd waarbij Animal Kingdom al het grotere park van de twee is lijkt me dus niet van toepassing.


Ik kan me zeker voorstellen dat Avatar zo enorm veel bezoekers trekt, maar ik kan me ook voorstellen dat een deel daarvan zich ook verplaatst naar de studio's wanneer daar Star Wars Land opent.

Daar ga ik ook van uit, maar dat heeft daarom niet minder invloed op de Studios, in tegendeel zelfs...

Pretparkfreak7
05-06-18, 10:54
Het effect van Star Wars kleiner inschatten dan dat van Avatar in een strijd waarbij Animal Kingdom al het grotere park van de twee is lijkt me dus niet van toepassing.

Ik heb beide parken niet bezocht, maar ik denk dat je het effect van beide IP's correct inschat. Star Wars heeft een hele fanbase die gedurende 6 films kon worden opgebouwd én heeft nu een reboot, waarbij ook de nieuwe generaties er voor kunnen worden warm gemaakt worden. Dat is een hoop volk.
Avatar is met zijn grote natuur-component een logische toevoeging in Animal Kingdom en een sluw equivalent van het nooit gerealiseerde rijk van de fabeldieren omdat je de IP aan de man kan brengen. Daar houdt de logica ook op: het is één film uit 2009 (!). Dat die film toen goed bezocht werd is volgens mij meer te wijten aan de geöliede marketingmachine er rond, dan aan de schare fans die warm lopen voor blauwe buitenaardse wezens. Ik vond en vindt het nog steeds een gewaagde gok om zo'n eendagsvlieg die zich nog moet bewijzen dermate groots in je park te plaatsen.

siroccofreakske
05-06-18, 11:36
Ik vond en vindt het nog steeds een gewaagde gok om zo'n eendagsvlieg die zich nog moet bewijzen dermate groots in je park te plaatsen.

IP is natuurlijk belangrijk, maar is ook niet het enige wat van tel is hé. Ik heb Avatar nooit gezien, twijfel sterk of ik hem ooit zal zien, maar ben wel héél benieuwd naar het Avatargebied. En op zich kan een attractie rond Avatar ook leuk zijn zonder dat je de films gezien hebt. Dat geldt zeker voor ons als fans, maar ook voor de modale pretparkbezoeker.

Ik denk zelfs dat voor niet-fans Avatar meer tot de verbeelding kan spreken dan bijvoorbeeld Star Wars of Harry Potter.

Ik twijfel er echter wel niet aan dat door de grote schare fans Star Wars en Harry Potter als IP altijd beter zullen scoren qua bezoekers dan Avatar. Een gigantische stijging van bezoekers in het Studiospark lijkt me dan ook geen foute inschatting.

Pretparkfreak7
05-06-18, 11:52
En op zich kan een attractie rond Avatar ook leuk zijn zonder dat je de films gezien hebt. Dat geldt zeker voor ons als fans, maar ook voor de modale pretparkbezoeker.
Uiteraard: ik twijfel er niet aan dat dat gebied fenomenaal is, maar als straks de vervolgfilms op Avatar floppen gaat dat wrs wel negatief afstralen op dat gebied en heb je niet zoals bij Star Wars de grote buffer van films die het publiek goed vond en zal blijven goed vinden.

Michielsken
06-06-18, 07:49
Uiteraard: ik twijfel er niet aan dat dat gebied fenomenaal is, maar als straks de vervolgfilms op Avatar floppen gaat dat wrs wel negatief afstralen op dat gebied en heb je niet zoals bij Star Wars de grote buffer van films die het publiek goed vond en zal blijven goed vinden.

Dat de nieuwe Avatar films floppen zie ik niet snel gebeuren en net omdat Disney deze films gebruikt als marketing voor het park. Ze gaan die films superhypen, al was het maar om de investering ( 1/2 miljard is niet niets, zelfs voor Disney) terug te verdienen in de parken. Net zoals ze bij StarWars ook alles doen om de beleving van de film door te trekken in de themaparken.

Ze hebben het wel zo slim aangepakt om eerst het themadeel te bouwen en daarna pas de films te maken zodat ze, omdat er minder fans zijn, geen 2 jaar moeten wachten tot een gebied klaar is en daardoor de hype minder groot zou zijn.

Belgiumcoasterfreak
06-06-18, 09:05
Ik denk zelfs dat voor niet-fans Avatar meer tot de verbeelding kan spreken dan bijvoorbeeld Star Wars of Harry Potter.


Dat dus. Pandora in AK is een gebied dat perfect in het park past en eigenlijk ook perfect zou blijven passen moest het zonder IP door het leven gaan. Avatar dient enkel als rode draad naar Imaginiering toe, maar puur als gebied is de IP totaal niet van belang. De kracht van het gebied is vooral dat het enkele herkenbare dingen van de film laat zien, maar deze als dusdanig niet in je gezicht gooit. Kijkend naar bijvoorbeeld Flight of Passage. De ervaring op dat ding is denk ik even magistraal voor mensen die de film niet kennen als voor mensen die hem wel kennen. Je hoeft niet 'mee' te zijn met wat er in het verleden (de films dus) gebeurd is, want jij bent een vakantieganger op de nieuwe planeet dus alles moet sowieso als 'onherkenbaar en nieuw' aanvoelen. Dat heeft Disney dan ook heel knap gedaan. Tijdens mijn bezoek viel op dat mensen niet persé Pandora wouden doen omdat het met Avatar gelinkt is, maar eerder door de rave reviews van FoP en de pracht van afwerking en natuur. En net dat maakt dat, ondanks de IP, Pandora veel standvastiger is als thema dan bijvoorbeeld elke andere random filmthema gekoppeld aan een film. De nieuwe films mogen qua verhaal nog zo slecht zijn als wat (of floppen in het algemeen), de natuur en het visuele schouwspel van Pandora gaat altijd fantastisch blijven. Laat dat net dé troef zijn van Pandora in AK (gelukkig). Zelfde geldt voor films als Harry Potter, Jurrasic Park, Star Wars of Indiana Jones. Perfecte voorbeelden waar, bij de uitwerking van de gebieden, de omgeving en de 'magie' van de films vele tijdlozer zijn dan de eigenlijke storytelling en plots.

Over PHL en hun bezoekersaantal: iemand enig idee hoe PHL hun bezoekers 'telt'? Ik vermoed dat zij de gratis terugkomtickets ook rekenen als extra bezoekers (wat uiteraard geniale marketing blijft)? Alsnog vind ik het uiteindelijke aantal bezoekers nog best binnen de perken voor dat park. Het is praktisch elke dag open van het zomerseizoen, heeft die terugkom-actie die altijd maar verlengd wordt en dus bijgevolg zeker een kwart/helft van het zomerseizoen aanhoudt en heeft daarbuiten ook nog eens overal (bij andere parkabonnementen of via andere kanalen) verschillende kortingsacties lopen om nog meer bezoekers te trekken... Nu, een park met die kleinschalige omvang heeft naar mijn mening ook geen nood aan nog meer bezoekers, al had ik altijd het gevoel dat het veel drukker bezocht wordt dan eigenlijk het geval is.

coasterfrenzy
06-06-18, 09:49
Wat ik bedoelde ook was dat het effect bij Pandora RELATIEF groter zou zijn dan bij de studio's, maar had er inderdaad niet bij stil gestaan dat Star Wars veel populairder is terwijl Avatar eigenlijk best slecht ontvangen is.

Elders kwam ik de vraag al tegen hoe lang Orlando nog leuk zou blijven voor iemand die alle IP's niet kent. Zowel bij Disney als bij Universal.

@Belgiumcoasterfreak: Niemand weet hoe een park zijn bezoekers telt. Ik verwacht dat bezoekers die gratis naar binnen mogen ook gewoon geteld worden. Immers "biepen" ze ook hun entreekaart af bij de ingang. De meeste parken tellen ongetwijfeld ook elk bezoek van een abbo-houder mee in hun telling.. Op zich is dat ook niet onlogisch, want of een persoon nu vol betaald, gratis, met abbo of met korting binnen komt: Die persoon is binnen, voegt toe aan de drukte van die dag en laat geld achter bij de HoReCa.

Wel zijn er resorts waarbij ik sterk het vermoeden heb dat ze zaken mee rekenen zoals bezoekers van Golfpark, Beach Club, Bioscoop, etc. terwijl die niet naar het park zelf gaan. Dat vind ik dan weer niet terecht.

simon
06-06-18, 17:10
Ik ben ook even door de cijfers gegaan en merkte heel wat op wat hierboven al beschreven staat.

Daarnaast vielen mij nog enkele zaken op, waarvan voor mij het meest opvallend:
- Disney is goed voor 1/3 van pretparkbezoekers wereldwijd (!)
- Er is een zeer sterke groei in Azië, maar toch kent Zuid-Korea grote verliezen
- Shanghai Disneyland heeft zich meteen op de kaart gezet (en is zelfs populairder dan sommige diepgewortelde MK-parken)
- Seaworld blijft grote klappen krijgen in Amerika, en ook de meeste waterparken hebben er minder bezoekers getrokken
- Van de Wanda Group is niets te bespeuren in de cijfers
- Disneyland Resort Paris heeft een mooi jaar achter de rug, en ik hoop dat ze deze cijfers ook de volgende jaren kunnen behouden!
- Ook andere Europese gevestigde waarden hebben zich opnieuw kunnen bewijzen, waarbij ik ook hoedje af doe voor Efteling.

Spontaan stelde ik mezelf ook de volgende vragen:

Waar blijven de Belgische parken?
In 2015 trok Plopsaland De Panne 1,6 miljoen bezoekers, waarvan 1,3 miljoen voor het pretpark en 0,3 miljoen voor het waterpark. Deze zullen de voorbije jaren toch ook wel gestegen zijn?
Ook WB heeft soortgelijke cijfers, Bellewaerde had er 800K vorig jaar en ook BBJ zou rond de 1 miljoen bezoekers zitten (dacht ik).

Wie zal als eerste de top 20 betreden?
WB of PDP?

Zal Efteling EP binnenkort voorbijsteken als ze zo blijven groeien?
Voor een park dat toch wel een stuk kleiner is en een minder showaanbod heeft, heeft Efteling toch wel een héél mooie sprong gemaakt! EP blijft jaar na jaar heel wat investeren en daar vind ik de groei in cijfers dan eerder zwak...

Hebben wij geen populaire musea?
Brussel bevindt zich centraal in Europa, en trekt toch ook heel wat toeristen? Is er dan niet 1 museum dat ook een plaatsje in de lijst waard is?

Waarom worden dierentuinen niet mee opgenomen?
Pretparken en waterparken in 1 rapport kan ik nog begrijpen, maar waarom worden musea wel meegeteld en dierentuinen niet? Is er iemand die hier het antwoord op weet? Dat is iets wat ik me al een paar jaar afvraag.

Earlyspencer
06-06-18, 18:29
Voorwaar enkele interessante vragen en opmerkingen, S.


Disney is goed voor 1/3 van pretparkbezoekers wereldwijd (!)
Bedoelt men 1/3 van werkelijk alle bezochte pretparken of enkel t.o.v. de parken in de top-ranking? Het eerste zou impliceren dat ze in hun rapport ook de bezoekers van pakweg Mont Mosan en Mega Speelstad hebben meegeteld. Elk verwaarloosbaar qua aantal bezoekers, maar niet qua aantal soortgelijke parkjes wereldwijd.


BBJ zou rond de 1 miljoen bezoekers zitten (dacht ik).
Show me de bron! Het zou me verbazen dat ze in Lichtaart na het verwijderen van Kleef en van de Electrabel-molen blijven volharden in het produceren van dergelijke winderigheid.


Wie zal als eerste de top 20 betreden? WB of PDP?
Zelfs op de vraag wie van de twee momenteel de meeste bezoekers heeft, is het moeilijk antwoorden. En worden bad- en park-bezoekers opgeteld? Eigenlijk zou je de voorjaar-bezoekers van Majaland maar half mogen meetellen. Voorlopig gok ik op Plopsa, de ligging aan de kust en de kusttram zijn enorme troeven. Bovendien houdt Plopsa ook het park open tussen Halloween en Nieuwjaar. Maar de raid op de abo's en de uitbreidingen van Wal. zouden de balans naar Wavre kunnen doen kantelen. Zeker als ze daar ook langer gaan openhouden, wat ik al ergens meen gelezen te hebben op dit forum.


Zal Efteling EP binnenkort voorbijsteken als ze zo blijven groeien?
Zou best kunnen. Efteling is 365/jaar open en binnen een radius van 2 uur autorijden bereiken ze veel meer inwoners/potentiële bezoekers dan EP. Al situeert het groeipotentieel zich wellicht vooral buiten NL en VL, gelet op de recente campagnes in het Frans, Duits en Engels.


Hebben wij geen populaire musea?
Op cultureel gebied geldt in België: verdeel en heers niet. Het is moeilijk meten welke Belgische stad de meeste toeristen trekt. Ongetwijfeld boekt Brussel de meeste overnachtingen, maar dat heeft ook te maken met het aanbod en de nabijheid van Zaventem. Er zijn toeristen zat die vanuit BXL een over-en-weer-bezoekje brengen aan Brugge, Gent en Antw. In NL monopoliseert A'dam het cultureel toerisme, ondanks Mondriaan (Den Haag), Escher & Erasmus (R'dam), Bosch, ...


Waarom worden dierentuinen niet mee opgenomen?
De pertinentste der vragen! Maar hoe catalogeer je dan de gemixten à la Bellewaerde en Kolmården? Ik ben best benieuwd of de mooiste Europese dierengevangenis (ja, die in Henegouwen) en de natuurlijkste (ja, die in Noord-Brabant) in de Europese top-20 zouden staan. Zoo's in de stad hebben natuurlijk hun ligging en hun ruimere opening mee.

Ignace
06-06-18, 22:21
Bobbejaanland 1 miljoen bezoekers lijkt me een grove overschatting. Ik heb van personeel wel eens gehoord dat ze met moeite zeshonderdduizend halen.

Azmidiske
07-06-18, 16:43
Elders kwam ik de vraag al tegen hoe lang Orlando nog leuk zou blijven voor iemand die alle IP's niet kent. Zowel bij Disney als bij Universal.

Dat probleem herken ik. Als kind heb ik heel weinig televisie gekeken (wat wil je, wij hadden maar twee zenders) en ook nu nog boeit tv kijken me niet echt. Veel IP's ken ik dus enkel oppervlakkig. En ja, soms heb ik het gevoel dat ik een bepaalde attractie nog beter had gevonden als ik meer vertrouwd was geweest met het achtergrondverhaal. Ik ben veel meer onder de indruk als een park erin slaagt om een IP-attractie te bouwen waarbij je als bezoeker de films/serie/boek niet moet kennen om toch grotendeels mee te zijn met het verhaal van de attractie. Tower of Terror in DLRP is voor mij zo'n attractie (één van de redenen waarom ik hem zelf heel goed vond).

Bij IP heb je naar mijn mening ook het probleem dat een goede attractie soms moet verdwijnen omdat iemand begint te zeuren over het copyright. Ik heb begrepen dat het Geheim van de Eenhoorn in Walibi daardoor verdwenen is, klopt dat?

PS: Ik denk dat ik ongeveer weet wat jullie bedoelen met IP, maar waar is dat eigenlijk de afkorting van?

yelle8
07-06-18, 17:06
PS: Ik denk dat ik ongeveer weet wat jullie bedoelen met IP, maar waar is dat eigenlijk de afkorting van?

Intellectual Property / intellectuele eigendom ;)

coasterfrenzy
08-06-18, 15:30
Bij IP heb je naar mijn mening ook het probleem dat een goede attractie soms moet verdwijnen omdat iemand begint te zeuren over het copyright. Ik heb begrepen dat het Geheim van de Eenhoorn in Walibi daardoor verdwenen is, klopt dat?


Helemaal onjuist is dit niet :p

Je hebt iets gemaakt en daar je leven (of een deel daarvan) aan gewijd. Een stripreeks, film, gedicht, schilderij, maakt niet uit.

Vervolgens komt er iemand anders af die jouw werk gaat gebruiken om er geld mee te verdienen. Wat doe je dan?

Volgens de Europese wet is dat verboden (copyright) omdat het jouw intellectuele eigendom is (IP). Maar je vind het prima als die ander er geld mee verdient, op voorwaarde dat jij er een deel van krijgt.

Je verleet dus een licentie aan de ander om het te mogen gebruiken om er winst mee te maken. Die ander betaald jou een percentage van de winst of simpelweg een vast bedrag per maand (ongeacht of die ander er daadwerkelijk winst op maakt of niet - dit was het geval van DLRP, die zó veel moest betalen dat ze nooit winst konden draaien).

Een dergelijk contract wordt meestal (maar lang niet altijd) voor 10 jaar afgesloten. Wanneer die 10 jaar voorbij zijn moet het contract verlengd worden, óf moeten alle verwijzingen naar jouw werk verwijderd worden.

Dat is ook wat er in de pretparkwereld gebeurd. Het contract loopt af en dan gaat een park zich de vraag stellen of het nog wel loont de rechten over het IP te blijven betalen. In het geval van het geheim van de eenhoorn zal dat ongetwijfeld niet het geval zijn geweest. Dus moesten alle verwijzingen weg.

Een dergelijk overgang zie je ook vaak als een pretpark van eigenaar wisselt.

Het is dus geen "zeuren over copyright" maar meer het vervallen en niet meer willen verlengen van een contract.


Voor Universal en Disney ligt dat ietwat anders, omdat die vaak zelf de rechten in handen hebben. Dat geldt echter met lang niet alle attracties in deze parken zo. De kans is groot dat er een soort interne afrekening plaats vindt, waarbij de parken alsnog voor het IP moeten betalen, maar dat blijft wel binnen de groep en is uiteraard een stuk gunstiger dan externe IP's.

Tenslotte krijg je zeker met films vaak heel complexe constructies, want de rechten van één film kunnen vaak bij tientallen verschillende maatschappijen liggen.

Earlyspencer
08-06-18, 17:26
Dalton Terror is nog zo'n geval. Om van de zoveelste domme zet van Kleef - de Smurfen in BJL - nog maar te zwijgen.

Nu ik even reflecteer over wat André hier schrijft: dat maakt een doemscenario voor Parc Astérix vandaag weinig waarschijnlijk, maar desalniettemin wel mogelijk. Als daar alle verwijzingen naar de creaties van Goscinny & Uderzo ooit moeten verdwijnen ...

Dat Peyo tijdens z'n laatste levensjaren niet tevreden was met de gang van zaken in Metz, lees je hier (Fr): https://fr.wikipedia.org/wiki/Histoire_de_Walygator_Parc#cite_note-11

Externe IP's houden dus zeker risico's in. Al kan het ook een succes zijn. Movie Park zonder IP's is maar een zeer middelmatig park (zelfs met IP's volgens bepaalde, doorgaans kinderloze forumleden - knipoog). Het zou me niet verbazen indien MPG meer pluchen brol en met IP bedrukt textiel verkoopt dan b.v. een klasse-park met eigen IP-producten, denk maar aan PHL en misschien zelfs aan Efteling. Natuurlijk moet MPG wel een aanzienlijk % van die omzet afstaan.

Mijn bewondering voor het mark-strategisch inzicht van de Plopsa-geldwolven is even groot als oprecht. Je moet het maar bedenken en vooral: uitvoeren. 1. Een wekelijkse reclamespot van 30 minuten aan de openbare zender verkopen als een kinderprogramma. Een tweede kinderprogramma/reclamespot verkopen aan de concurrerende zender. Een vervallen pretpark op een toplocatie kopen en uitbouwen naar je eigen IP's. Dit nog eens overdoen in de Ardennen. Als eerste een indoor-pretpark bouwen in ons grijze land. Vervallen IP's uit DUI opkopen en restylen naar de 21e eeuw. Pretpark-vestigingen openen buiten de eigen landsgrenzen ...

Azmidiske
08-06-18, 18:36
‘Zeuren’ is inderdaad een negatief werkwoord dat ik misschien beter niet gebruikt had. Al moet ik toegeven dat ik zelf nogal kritisch sta tegenover copyright en IP. Het idee erachter - zoals hierboven netjes uitgelegd - is inderdaad zeer goed. Maar ik heb de indruk dat het in de praktijk vaak gewoon om geld gaat i.p.v. het beschermen van de uitvinder of auteur. Soms wordt de oorspronkelijke bedenker zelfs benadeeld, zoals met de uitvindster van de Fidget Spinner gebeurd is. Door omstandigheden kon ze haar patent niet verlengen en nu moet ze dus toekijken hoe anderen rijk worden met haar uitvinding :mad:

Andere voorbeelden van hoe het naar mijn mening niet moet: wetenschappelijke artikels die achter een betaalmuur verdwijnen hoewel de informatie belangrijk is voor de volksgezondheid, de website Nedtlyrics die gestopt is hoewel het een onschuldige hobbysite was, de fanclub van Kuifje die lastiggevallen werd omdat ze afbeeldingen gebruikten in hun fanmagazine, etc. Vandaar dat ik een dubbel gevoel heb bij copyright hoewel het basisidee erachter zeer goed is.

Het geheim van de Eenhoorn vind ik eigenlijk ook wel een goed voorbeeld. Iedereen weet dat er van Kuifje al heel lang geen nieuwe stripverhalen meer gemaakt worden. Dus als je wil dat de reeks ook bekend blijft bij toekomstige generaties, dan kan je bijkomende reclame goed gebruiken. Een mooie darkride in een pretpark lijkt mij uitstekende reclame. Ik kan me goed voorstellen dat kinderen zo’n attractie doen en daardoor geïnteresseerd geraken in de stripreeks. Sterker nog, als eigenaar van Kuifje word je hiervoor betaald i.p.v. zelf te moeten betalen. Dus als die darkride in Walibi verdwenen is omdat de eigenaars van Kuifje het contract niet verlengd hebben, is dat naar mij mening het domste wat je als eigenaar van Kuifje kan doen.

Copyright hoeft voor mij zeker niet afgeschaft te worden, maar tegelijk kan het geen kwaad om kritisch te blijven. Tot zover mijn persoonlijke mening hierover.

Ontopic nu: externe IP’s hebben voor een park, denk ik, zowel voordelen als nadelen. Voordeel is dat een populaire IP veel extra volk kan trekken. Nadeel is dat de populariteit van een serie na enkele jaren achteruit kan gaan, of dat de licentie niet verlengd wordt. Als park kan je volgens mij beter een universeel thema kiezen waar niemand rechten op kan eisen.

coasterfrenzy
11-06-18, 09:20
Wat je hierboven schrijft als de negatieve kant van Copyright kan ik goed navolgen. In de praktijk is het echter zo dat dit soort problemen niet eens door de copyrighthouder veroorzaakt worden, maar door Stichtingen zoals Brein, BAMF, Buma Stemra, GEMA, etc. Deze organisaties behartigen zogezegd de belangen van de copyrighthouder, maar in de praktijk is het pure geldklopperij. Enorm veel artiesten zijn dan ook falikant tegen deze instanties. Het grootste deel van de artiesten maakt er echter gebruik van omdat het makkelijk is.

Bij ons heeft Brein het al voor elkaar gekregen om een officieel youtube kanaal van de artiest zelf te laten verwijderen wegens copyrightschending van dezelfde artiest terwijl de betreffende artiest niet eens lid was van Brein.

Als er iets is dat goede bedoelingen, zoals kleine muziekverenigingen, fanclubs etc. kapot maakt: Dan is het wel Brein/BAMF/GEMA, Etc.

Earlyspencer
23-05-19, 13:29
Het rapport over 2018 is er: te downloaden als pdf op https://www.aecom.com/content/wp-content/uploads/2019/05/Theme-Index-Museum-Index-2018-2.pdf

Looopings berichtte al dat (de) Efteling Europa's nr 3 is geworden. Nog een opvallend feit uit de Europese top 20: Parque Warner zowaar op plaats 13, met o.a. Alton en Asterix achter zich. Zoek de naamgerelateerde fout in de verklaring die de Americano's hieraan geven:


"Parque Warner in Madrid displays the biggest attendance increase for a European theme park on our 2018 charts (approaching 19%). This growth is attributed to expansion of the Aquopolis water park,..."

En excuus-Truusen vind je blijkbaar ook buiten Lichtaart:


"Futuroscope, Gr?na Lund and Liseberg struggled to maintain attendance in 2018, attributed, ironically enough, to the kind of very good weather that makes people head for the great outdoors. The World Cup was also cited as a factor motivating people to seek the great indoors during what is traditionally the parks’ peak season."

Heide Park staat niet meer in de Europese top-20. Volgens mij is de nieuwkomer Lego Deutschland, op plaats 11 zo waar! Sleur je er even de werelddominantie van Disney en de beperkte score van de Six Flags bij, dan zou je kunnen concluderen dat IP's meer bijdragen tot een hoger bezoekersaantal dan rijdende en draaiende attracties an sich. Nog een argument ter staving van deze stelling: Lego Windsor > Alton, Thorpe en Chessington. Voor de chauvinisten: Nog geen spoor van Wal-Bel of Plopsa DP. in de top 20.

Het Louvre is (opnieuw) 's werelds meest bezochte museum met > 10.000.000 bezoekers. Het Nationaal Museum van Edinburgh staat boven het Rijskmuseum, maar van Belgische cultuur is wederom geen spoor in de Euro-top-20.

Een nieuwe rubriek is observatoria. Ik weet niet of Tokyo Sky Tree de hoogste van de verzameling torentjes is, maar wel degene met de hoogste bezoek-cijfers. Het hoogste bezoekcijfer in Europa wordt gehaald door een toren in Parijs: drie keer raden!

etwien
23-05-19, 15:44
Wat mij vooral opvalt is dat Alton Towers aan het herstellen is van de grote Smiler-depressie. Hopelijk betekent dit dat men ook de openingsuren binnenkort opnieuw verlengt, want deze zijn nu wel absurd kort voor een park met die omvang.

coasterfrenzy
23-05-19, 15:49
Dat een IP wonderen doet bewijzen veel parken. Blackpool kan zich opeens een multi-launch coaster veroorloven en MPG zou al lang een schroothoop zijn geweest zonder.

Je merkt het ook in de enorme arrogantie van parken die zich volledig op IP richten. Meestal uit zich dat vooral in schandalig hoge prijzen. Maar bij genoeg IP Parken laten ook kwaliteit en/of kwantieit zwaar te wensen over.

simon
23-05-19, 16:49
Ik had het rapport vannacht al even vlug bekeken en daarnet een tweede maal. In detail moet ik er nog een doorgaan, maar wat me vooral opvalt is de sterke groei van Efteling! Intussen is dit het 3e best bezochte park van Europa, en wordt de achterstand met Europa-Park een heel stuk kleiner. De groei van Efteling (+ 4,2%) t.o.v. Europa-Park (+ 0,4%) laten mij alvast uitschijnen dat volgend jaar Efteling misschien de nieuwe nummer 2 wordt!

Daarbij rijst bij mij ook meteen de volgende vraag... Hoe lang zal EP nog kunnen verder doen met 2 'winterstops'? Zit hier ook een jaarrond opening aan te komen? Zeker nu ook Rulantica bijna de deuren opent?
En welke plek zal Rulantica in 2020 innenmen, want 2019 zal te kort zijn om een plekje te veroveren?

Wat Legoland Duitsland betreft, bij de cijfers van 2017 staat een * dat de cijfers werden bijgesteld. Dit is ook het geval voor Legoland Billund en Thorpe Park. Mogelijks is dit ook de verklaring waarom Heide Park niet meer in de lijst voorkomt...

Even chauvinistisch doen... Toch bijzonder jammer dat we bij elke EMEA kaart in het rapport omringd worden door buurlanden die wel in de top voorkomen, en wij zelf niet. Hopelijk maken PDP of WaBe snel hun opwachting in het lijstje, want ik vermoed dat de afstand tussen nrs. 19 en 20 en onze parken toch ook kleiner wordt? Zeker wanneer Gr?na Lund nog wat meer zakt of status quo blijft, denk ik dat een top 20 plekje er stilaan zit aan te komen binnen hier en 3 jaar?

Ook op vlak van de waterparken zitten we met Plopsaqua of Aqualibi toch echt in de buurt van Lalandia?

coasterfrenzy
24-05-19, 08:49
Nouja.. de Efteling is hard gestegen. Dat zal ongetwijfeld mede te danken zijn aan het vakantiepark. Echter is natuurlijk de vraag of ze die groei kunnen vol houden. Ze zijn heel wat van plan in Kaatsheuvel. Als ze die plannen zo snel kunnen voltooien als ze willen, dan kan dat zeker lukken.

EP zit een beetje tegen zijn bovengrens aan. Nu het nieuwe themagebied is uitgesteld, hebben ze ook de mogelijkheid voor een snelle(re) groei uitgesteld. Zonder hun parkgrenzen te vergroten zouden ze enkel nog kunnen groeien door meer openingsdagen toe te voegen.

Rulantica zou in principe geen grote invloed mogen hebben. Die bezoekers moeten bij waterparken geteld worden en niet als geheel. Toch zou het me niet verbazen als het straks in het geheel wordt meegeteld (net zo min zou het me verbazen als bezoekers van de golfbaan ook worden meegeteld bij de efteling).

Zoals ik het zie, kan het waterpark 2 effecten hebben:
1: Mensen blijven een dag langer in het resort, groei van het park neemt niet toe of af.
2: Mensen blijven even lang in het resort, maar doen een dag waterpark in plaats van EP; Groei van pretpark neemt af.

Dit is het moment voor EP om te gaan kijken hoe lang mensen blijven. Mijn inschatting is dat de meeste mensen 2 nachten blijven. Met het waterpark erbij kan het dus een goed idee zijn om een combi van 3 of 4 overnachtingen met entree extra goedkoop te gaan aanbieden. Zo haal je mensen over om een dag (of zelfs 2) langer in het resort te verblijven dan normaal. Dan zouden ze op die manier ook nog kunnen groeien.

Voor de Efteling geldt dat ze - zeker nu ze een vakantiepark hebben - niet alleen hun park goed moeten uitbreiden (waar ze hard mee bezig zijn), maar ook daarbuiten moeten gaan denken aan manieren om bezoekers langer te laten blijven, of een reden te geven een huisje te boeken. Het theater is eerder avond-entertainment (ook dat mag er meer komen), nog een dagvullend iets (Waterpark?) zou zeker niet slecht zijn.

Zeuske83
24-05-19, 10:25
Als jij kijkt naar erding (waterpark in zwarte woud)... 1.5 miljoen bezoekers... het kan ook anders werken e. Rulantica kan een boost geven aan EP want je kunt zeggen van ja niet alle pretparkfans zijn waterratten... Maar het kan ook anders e niet alle waterratten zijn pretparkfans. Maar dat zullen we maar weten in 2021 e

Tof om te lezen.

Een vraagje zit PHL ook aan zijn platform? 0.3 is niet veel. en het park verdient meer bezoekers vind ik...

coasterfrenzy
27-05-19, 07:41
Als jij kijkt naar erding (waterpark in zwarte woud)... 1.5 miljoen bezoekers... het kan ook anders werken e. Rulantica kan een boost geven aan EP want je kunt zeggen van ja niet alle pretparkfans zijn waterratten... Maar het kan ook anders e niet alle waterratten zijn pretparkfans. Maar dat zullen we maar weten in 2021 e

Tof om te lezen.

Een vraagje zit PHL ook aan zijn platform? 0.3 is niet veel. en het park verdient meer bezoekers vind ik...

Ja, maar die anderhalf miljoen van een waterpark mag je eigenlijk niet bij het pretpark rekenen (al zijn er resorts waar ze dat wel doen/enkel de beozekersaantallen in zijn geheel publiceren).. En als je een watterrat bent, maar geen pretparkfan: Waarom zou je EP dan bezoeken na je bezoek aan Rulantica? Je hebt er natuurlijk altijd die wellicht eens gaan kijken, maar denk niet dat het heel veel doet.


Wat betreft PHL: Ik denk ook niet dat daar nog veel rek in zit. Net als bij EP is het ook daar al behoorlijk druk buiten het seizoen. Met rookburgh vergroot voor het eerst sinds lang het oppvervlak van het park, dus dat kan wel helpen, maar ik denk niet dat het buitengewoon veel is (zal van de inrichting af hangen). Het probleem van PHL is dat ze enorm groeien in kwaliteit (wat zeker zijn vruchten af werpt), maar dat in kwantiteit wat minder doen. Uiteindelijk zetten ze wel meer terug dan ze afbreken, maar dat gaat traag en zijn vaak relatief kleine dingen (denk aan Tikal, Raik en volgend jaar een vermoedelijke kiddy-ride in Wuze Town).

Zeuske83
22-04-20, 14:11
Als iemand de cijfers heeft van 2019, plz shoot

Rein
22-04-20, 14:18
Als iemand de cijfers heeft van 2019, plz shoot

Ik denk dat het rapport pas eind mei beschikbaar zal zijn, net zoals voorgaande jaren.

Zeuske83
22-04-20, 14:21
Ik denk dat die pas eind mei beschikbaar zal zijn, net zoals voorgaande jaren.

Ik heb het achteraf ook gemerkt. :)

Volgend jaar zal het een drama zijn denk ik( kwa cijfers)

simon
23-04-20, 12:54
Met mogelijks een heel andere top 10! Stel dat de echt grote langer gesloten moeten blijven, dan kunnen enkele semi grote misschien wel eens in dit lijstje verschijnen. Maar zal natuurlijk ook afhangen van regionale maatregelen.

Rein
16-07-20, 13:06
Als iemand de cijfers heeft van 2019, plz shoot

Zonet verschenen:
http://www.teaconnect.org/images/files/TEA_200716114909_367224_585154.pdf

Earlyspencer
16-07-20, 13:33
Altijd leuke lectuur, al boeien mij vooral de cijfertjes. Zo heb weer wat bijgeleerd ...

Over de waterparken:
- Erding (bij München en dus geen zwarte Woud) mondiaal n° 4 en > Tropical Islands.
- Iets in Praag ook mondiaal top 20 en ook > Tropical Islands
- Wuhan heeft ook een groot waterpark, mij niet gezien!

Over musea:
- Geen Prado Madrid meer in de top 20

Over Pretparken:
- Warner Madrid blijft oprukken
- PHL afgerond 2 mln bezoekers vind ik niet verbluffend, gelet op het attractie- en show-aanbod, de ruime kalender-opening en de ligging nabij Keulen, Ruhr, Frankfurt en BeNe.
- Lego Dui haalt Heide Park in, net in het jaar dat Colossos heropende
- Tivoli G. - 5,5%
- Gröna uit de top 20
- Geen foto van Untamed of Fury, wel van trampolines in Fut. en een oude B&M in Warner

Niks over panoramische torens. Jammer dat deze rubriek (na één jaar) geschrapt is.

siroccofreakske
16-07-20, 13:42
Bizar weinig verschil in de top 4 van Europa :)

Ik vind het vooral positief om te zien dat Parque Warner blijft groeien. Dat is toch een park waarvoor we 10 jaar geleden schrik hadden voor het voortbestaan, dat is nu helemaal niet meer van toepassing (denk ik). De stijging van 7% voor Parc Asterix vind ik ook wel verrassend eigenlijk. De dalingen voor Tivoli Gardens (-5,5%) en Liseberg (-3,4%) zijn dan weer jammer.

Verder binnen Europa weinig spectaculaire stijgingen of dalingen, denk ik.

coasterfrenzy
16-07-20, 14:34
- PHL afgerond 2 mln bezoekers vind ik niet verbluffend, gelet op het attractie- en show-aanbod, de ruime kalender-opening en de ligging nabij Keulen, Ruhr, Frankfurt en BeNe.

Als ik me goed herinner geen groot verschil ten opzichte van anders. Het probleem blijft toch vooral het formaat van het park. Je ziet dat de enorme verbeteringen in infrastructuur en een betere verdeling van bezoekers via de 2 voor 1 actie geholpen heeft om meer bezoekers op een jaar tijd het park in te krijgen (voor de grote verbouwingen zat het park rond de anderhalf miljoen dacht ik). Je merkt ook wel dat de wachtrijen - ook voor oude attracties - enkel langer worden, in plaats van korter (denk bijvoorbeeld aan de meandering die er bij Colorado is bij gekomen).

Met Rookburgh komt er wel weer wat ruimte bij, maar of dat veel invloed gaat hebben betwijfel ik. Dit park heeft écht zijn uitbreiding nodig.

En voor de mensen die klagen over de inkomsprijs van PHL: Ik den dat deze cijfers in combinatie met het niveau wat ze bieden toch wel enig perspectief geeft waarom die prijzen zo zijn.



Wat betreft Tropical Islands.. ik denk toch dat mensen graag veel glijbanen in een waterpark zien. Ik ken genoeg mensen die teleurgesteld waren in TI, terwijl ze toch steeds duidelijk zijn dat ze eigenlijk een "Korte vakantie naar een tropisch eiland" bieden. Met rust, stranden en palmen en zich nooit gericht hebben op het spektakel zoals Therme Erding dat doet. Desalniettemin zie ik wel dat TI er flink aan werkt om meer actie te bieden, waardoor het wellicht in de toekomst aantrekkelijker wordt.

De ligging van het park helpt wellicht ook niet heel erg.

Zeuske83
16-07-20, 15:47
Zonet verschenen:
http://www.teaconnect.org/images/files/TEA_200716114909_367224_585154.pdf

Bedankt

jefke88
16-07-20, 16:01
En voor de mensen die klagen over de inkomsprijs van PHL: Ik den dat deze cijfers in combinatie met het niveau wat ze bieden toch wel enig perspectief geeft waarom die prijzen zo zijn.

Maar wat zien we nu in tijden van volle pot betalen en niet gratis kunnen terugkomen: het is opvallend rustig in Phantasialand in vergelijking met andere Duitse parken. Lijkt er toch op dat men niet bereid is volle pot te betalen.

coasterfrenzy
16-07-20, 16:07
Maar wat zien we nu in tijden van volle pot betalen en niet gratis kunnen terugkomen: het is opvallend rustig in Phantasialand in vergelijking met andere Duitse parken. Lijkt er toch op dat men niet bereid is volle pot te betalen.

De hoeveelheid mensen die een park mag binnen laten is rechtstreeks gekoppeld aan het oppervlakte.

Earlyspencer
16-07-20, 18:39
Wat de waterparadijzen betreft, i.h.b. in Dui. Ik vermoed sterk dat een aanzienlijk deel van de bezoekers komt voor het thermale aanbod. Dat merk je natuurlijk zelden op een zaterdag of zondag of in de vakantieperiodes. Hoewel ... begin juli was ik bij Miramar op een vrijdagnamiddag, na maanden lockdown. De parking stond tamelijk vol, maar voor de glijbanen moesten we bijna nooit aanschuiven.

Duitsers hebben een sterke bad-kuur-traditie. Denk alleen al aan de stad Aken, what's in a name (aqua)? En Erding prijst z.z. qua naam aan als thermaal oord. Op sommige weekdagen houden die baden een FKK avond.

Dit kan mee verklaren waarom TI volgens mij bijlange niet tot de Duitse top 10 behoort qua aanbod waterglijbanen.

coasterfrenzy
17-07-20, 08:55
Wat de waterparadijzen betreft, i.h.b. in Dui. Ik vermoed sterk dat een aanzienlijk deel van de bezoekers komt voor het thermale aanbod. Dat merk je natuurlijk zelden op een zaterdag of zondag of in de vakantieperiodes. Hoewel ... begin juli was ik bij Miramar op een vrijdagnamiddag, na maanden lockdown. De parking stond tamelijk vol, maar voor de glijbanen moesten we bijna nooit aanschuiven.

Duitsers hebben een sterke bad-kuur-traditie. Denk alleen al aan de stad Aken, what's in a name (aqua)? En Erding prijst z.z. qua naam aan als thermaal oord. Op sommige weekdagen houden die baden een FKK avond.

Dit kan mee verklaren waarom TI volgens mij bijlange niet tot de Duitse top 10 behoort qua aanbod waterglijbanen.

Niet echt.. want TI heeft een behoorlijk mooi en uitgebreid Spa aanbod. De spa neemt een aardig grote zone van het hele park in beslag.

De 2 parken die boven TI staan hebben vooral een groter aanbod aan glijbanen.

Ook in Duitsland valt toch wel op dat het vooral de oudere bezoekers zijn die voor de spa komen. Wellicht dat de toevoeging van glijbanen er juist voor zorgt dat een familie meer in zijn geheel komt, of meer jeugd.. Vergeet echter ook niet dat je eigen bezoek zeer sterk slechts een momentopname is (tenzij je er echt geregeld komt) en een parking wellicht ook voor andere doeleinden gebruikt is.

De rest van de wereldwijde/EMEA top 20 moet het ook niet echt van zijn Spa aanbod hebben.

Earlyspencer
24-09-21, 06:52
Rapport 2020 vind ik zwaar rammelen. De (Europese) top 20 die wordt gepubliceerd, is die van 2019. Natuurlijk is het verschil in terugval interessant, maar dat is een echte top 20 imo minstens evenzeer. Welke parken buiten Efte en Heide hebben ook de schade kunnen ’beperken’ en zijn zo de top 20 in geslopen?
Ik gok op o.a. Energylandia. Misschien ’profiteerden’ ook andere parken in NL van de minder draconische restricties van overheidswege. Jammer dat dit niet werd belicht in het rapport.

Bij de top 20 waterparken zwieren ze Europa op één hoopje met het Midden-Oosten. Er is nog niet veel veranderd aan het wereldbeeld van de Yankees ...

https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2020.pdf

siroccofreakske
24-09-21, 08:26
Het is natuurlijk een lastig jaar voor dit soort rapporten. Ik kan op zich wel begrijpen dat ze het op deze manier doen, al begrijp ik jouw mening ook wel dat de 'echte' top 20 ook wel boeiend geweest zou zijn.

Al bij al vind ik de terugval vaak kleiner dan verwacht. Veel parken zitten toch rond de -50%. Ik had verwacht dat het vaak -80% of meer geweest zou zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat volgend jaar (en bij uitbreiding vooral het jaar daarna) gaan doen. Hopelijk is het in 2022 terug accuraat om te vergelijken met 2019, maar dat zullen ze wellicht niet doen.

Zeuske83
23-02-23, 12:44
het rapport van 2021:

https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2021.pdf

Ze hebben er nu 2021 --) 2020 en 2019 erbij gezet. Het herstelt zich maar ik ben benieuwd naar 2022

Earlyspencer
24-02-23, 08:33
Wa ne (gesponsorde?) zever! Twee foto’s op verschillende pagina’s van Tivoli Gardens? F...ing Nest en een gebakwinkeltje in den Eft. worden vermeld, ter illustratie een foto ... uit het Sprookjesbos. Maar geen kl... tekst of foto van Kondaa en vooral RTH, die conform de uitspraak van de stoute ceo - volgens vele (ook buitenlandse) coasterfans in de Europese top 3 staat. Ook geen letter over de overstroming die Wal Bel (en in mindere mate Coo) teisterden.

@Belgische pretparken: inversteer in Engelstalige (online) PR. Dat de darkride van Liseberg - leuk ding - met tekst en beeld aan bod komt in het rapport, is mogelijk te relateren aan de volledig tweetalige website van het park.

Maar zelfs bij Engelstalige info durven de rapport-Yankees de bal behoorlijk mis te slaan. Wat te denken van deze bewering (pag. 52):
"The UK’s parks are largely domestic focused, located away from major airports and tourist hubs."

Ik tel drie grote parken binnen 10 mijl van Heathrow en 25 mijl van Londen City. Nu kan je kniesoren wat dichtbij en veraf is. Alton ligt misschien niet veel verder van Nottingham, Birmingham, Sheffield, Leeds, York e.a. Maar het ligt in the midle of nowhere en voldoet wel aan bovenstaande beschrijving. Maar ga dat niet dan veralgemenen als je je rapport als iets serieus wil presenteren. Ik zie afstand in deze context als iets mentaal-praktisch m.a.w. met focus op flexiebele reistijden, inclusief met het o.v. Uit eigen ervaring https://board.pretparken.be/showthread.php?237-TR-Thorpe-Park-25-26-05-2017 viel het traject Heathrow - Thorpe - Londen stad reuze mee.

Zeuske83
14-06-23, 08:50
het rapport van 2022:

https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2022.pdf

Het herstel zet zich verder door en sommige parken zijn beter dan voor 2019.

siroccofreakske
14-06-23, 11:09
Interessant leesvoer alweer! Het eerste wat me opvalt is dat Europa Park volgens 'World Wide' 6 miljoen bezoekers had en volgens 'EMEA' 5,4 miljoen bezoekers. Mogelijk verschillen de aantallen door het al dan niet meetellen van Rulantica? Of één van beide is gewoon fout.

Opvallend dat EP, Efteling en Disney's Studios weer zo dicht bij elkaar zitten. Een jaar of 10 geleden was dat nog absoluut ondenkbaar.

Zeuske83
14-06-23, 12:18
ja dat vond ik ook raar. Waterparken worden toch alleen gerekend?

Tivoli garden heeft een grote tegenval tov 2019 waarom is dit? corona nogaltijd?

coasterfrenzy
15-06-23, 13:37
Interessant leesvoer alweer! Het eerste wat me opvalt is dat Europa Park volgens 'World Wide' 6 miljoen bezoekers had en volgens 'EMEA' 5,4 miljoen bezoekers. Mogelijk verschillen de aantallen door het al dan niet meetellen van Rulantica? Of één van beide is gewoon fout.

Opvallend dat EP, Efteling en Disney's Studios weer zo dicht bij elkaar zitten. Een jaar of 10 geleden was dat nog absoluut ondenkbaar.

Met dit soort dingen word ook heel veel gegoocheld. Ik zou het vooral met een dikke korrel zout nemen.