PDA

Bekijk Volledige Versie : [Poll] Fastpasses: een zegen of een vloek?



yelle8
03-06-17, 15:38
Er zijn heel wat pretparken die voorsteekpassen verkopen. Denk bijvoorbeeld maar aan Phantasialand, Disneyland, maar ook veel dichter bij huis: Walibi Belgium. Toen die laatste aankondigde een dergelijk systeem in te voeren, kwam er heel wat opstand tegen en raakte het zelfs in het nieuws. Mensen vonden het oneerlijk dat er anderen geprivilegieerden 'zomaar' mogen voorsteken en/of dat je daar nog eens voor moet bijbetalen.

En geef toe: het zorgt soms wel voor frustratie voor de mensen in de 'gewone' wachtrij. Zeker als de capaciteit van de attractie al niet hoog is en/of de operations te wensen over laten. Of ben je net blij dat er fastpasses zijn als een park niet goed overweg kan met capaciteit?

Vandaar de vraag: Vind je het goed dat pretparken voorsteekpassen aanbieden?

Nathan G
03-06-17, 15:53
Ik heb op nee gestemd. Ik moet toegeven, ik heb er ook al gebruik van gemaakt, met Halloween in Walibi Belgium bijvoorbeeld. Ik ben er echter helemaal geen voorstander van. Het komt eigenlijk gewoon neer op "Als je veel geld hebt, mag je meer." Daar lijden mensen die het niet zo breed hebben (of ik moet het zelfs niet ver gaan zoeken, een gezin zoals wij, met maar liefst 7 personen) onder en dat vind ik niet bepaald klantvriendelijk.

Ik erger mij er ook altijd aan als er net mensen met een fast pass komen zitten op het zitje waar jij voor stond aan te schuiven. Zeker als je al extra lang gewacht hebt voor de front seat of je samen in het treintje wil met mensen aan andere hekjes, waardoor zij weer mensen moeten voorlaten, die dan soms niet voor willen omdat ze ook met iemand anders in het treintje willen zitten met als gevolg: lege plaatsen. En ik ben zelf iemand die behoorlijk pist word als ik in de rij sta en ik zie een trein voorbijgaan met enkele lege plaatsen...

Voor mij is het vrij duidelijk, nee, geen goed idee.

yelle8
03-06-17, 15:56
Parken mogen van mij gerust fastpasses verkopen, maar dan moet dat niet de spuigaten uitlopen en dan moet het een doordacht en correct systeem zijn.

Zo bezocht ik in 2014 Flamingoland, hét fastpaspretpark bij uitstek! Hun operations is niet bepaald om naar huis te schrijven. Je kon/kan er fastpasses aan €2 het stuk (per attractie) kopen en die lage prijs was waarschijnlijk zeer bewust. Attracties reden er continu voor de helft van de tijd met fastpassmensen. Om één voorbeeld te geven: ze hebben een kleine kinderachtbaan met één trein en de operations gingen als volgt te werk: een trein volledig vol met fastpass, een trein vol met mensen uit de 'gewone' wachtrij, een trein volledig vol met fastpassmensen, enz. Gewone wachtrijen schuiven er nauwelijks goed door en door de 'lage' fastpassprijs per attractie koopt iedereen het uit miserie. Het park heeft dus echt een verdienmodel hierrond gemaakt en dat is een voorbeeld van wanneer het NIET ok is fastpasses aan te bieden.

Ook in Gardaland in 2015 was het een beetje schandalig hoe ze met hun fastbassbeleid omgaan. Aan de grote attracties staan medewerkers iedereen tegen te houden om een fastpass aan te smeren voor €5 (tarief aangepast aan de grootte/populariteit van de attractie). Als mensen het willen kopen, doen ze dat, ga alsjeblieft niet gaan aandringen om het te kopen, want dan ben je weer de verkeerde kant aan eht opgaan met fastpasses. Toch moet ik zeggen dat het me er nooit echt opgevallen is/me gestoord heeft dat er fastpasses zijn wat wachttijden betreft.

Andere parken zoals Phantasialand en ook Walibi Belgium hebben het ook, maar zij zijn hier véél minder opdringerig in dan bovenstaande parken. Het is er, that's it. Fastpasses zijn dan ook precies minder frequent waardoor je er minder 'last' van hebt als 'gewone' bezoeker. Ik moet wel zeggen dat ze in Walibi Belgium nogal veel mensen voorlaten bij Pulsar. In elke boot wordt wel een rijtje fastpasses gelaten, wat een beetje veel is denk ik. Een keer per twee boten zou beter zijn. Maar over-all: zij doen het goed met hun fastpass-systeem.

Je hebt ook nog Disneyland, zij hebben ook een soortgelijk systeem en het is zelfs gratis voor iedereen. Je gaat gewoon een papiertje halen bij de attractie met je geplande instapdatum en je staat dan zogezegd virtueel in de wachtrij en kan ondertussen andere dingen gaan doen. Dit gaat niet zozeer over voorsteken, maar over je dag efficiënt indelen. Goed!

Ten slotte heb je nog grote parken die het systeem principieel weigeren in te voeren zoals Europa-park. In plaats van voorsteekpassen te verkopen, investeren zij natuurlijk énorm in de capaciteit van attracties. Parken die dat haar op hun tanden hebben staan en het ook nog eens erg goed doen, verdienen een applaus. Applaus!

Conclusie: Ja, parken mogen het aanbieden (ik gebruik het heel soms ook), maar onder voorwaarden. Op drukke dagen kan dit handig zijn om de dag wat comfortabeler te maken. Of om alle attracties op een kortere tijd te doen wanneer je wat minder tijd hebt om een park te bezoeken. Echter moeten parken erop letten dat het hun capaciteit niet (nog meer) om zeep helpt. Wat nog een absolute afknapper is, is dat men fastpassers vooraan (of achteraan) in de trein zet. Dat zijn gegeerde plekken en de mensen in de gewone wachtrij hebben er meestal al extra lang voor gewacht. Not done!

borisvdd
03-06-17, 17:46
Ik koop die dingen wel. Ik werk hard en heb er dan ook extra geld voor over om extra service te krijgen. Wij rekenen dat gewoon bij als "toegangsprijs" voor het park. Walibi kost dan tijdens Halloween geen 35 euro, maar 80 euro. En voor die prijs kan je alle spookhuizen doen én bij 5 attracties voorsteken. Ik vind het park dan wél de moeite waard. En dat de gewone mensen in de rij dan boos kijken, daar trekken wij ons niets van aan.

GriffonofNemesis
04-06-17, 07:41
Ik ga ook voor onder bepaalde voorwaarden. Voor pretparken waar je zelden komt en het een echt drukke dag is, ben je als fan zeer blij met zo'n systeem. Ik ga eigenlijk volledig akkoord met Yelle. Sommige parken die het systeem willen uitbuiten om geld te verdienen zijn echt triestig. Zo was ik in Port Aventura vorig jaar, 's ochtends 1 trein op Shambala waardoor dat er een lange wachtrij was voor niks... Puur om die passen te verkopen volgens mij. (Gelukkig waren wij zo slim om de Single Rider te nemen waar er niemand stond).

Het belangrijkste is dat ze ondanks dat ze deze dingen verkopen, hun capaciteit blijven maximaal zetten volgens het aantal bezoekers. Qua systemen ben ik vooral voorstander van het Fastpass systeem in Disney. Als het dan toch betalend moet, dan is Phantasialand wel een mooi voorbeeld.

Simon42
04-06-17, 10:59
Ik ben fan van gratis Fastpass systemen zoals die in Disney (niet: WDW). Voor een meer ervaren en voorbereide pretparkbezoeker is dit een zegen, want veel bezoekers kennen/snappen het systeem niet zo goed. Als je goed weet voor welke attracties je een fastpass wil halen, kan je daar echt veel tijd mee besparen. Dat het gratis is maakt het voor iedereen even toegankelijk. Het verplichte magicband system van WDW neemt het grote voordeel voor de ervaren bezoeker natuurlijk weg, aangezien iedereen faspassen moét reserveren.

In parken als Phantasialand stoort het betalende systeem mij niet omdat het lijkt vrij weinig gebruikt te worden. In combinatie met hun hoge capaciteitsattracties en het moordende werktempo van de operators heb ik daar nog nooit last van ondervonden.

Geld-schep-systemen zoals dat van Port Avontura, waar de helft van de bezoekers een fastpass neemt omdat de trieste operations je anders overal uren laten aanschuiven, kan ik maar moeilijk vergoeilijken. Het zet de bezoekers gewoon te kijken en verplicht je bijna een fastpass te kopen om een aangename dag te hebben. Vind ik eigenlijk een schandalige praktijk, maar tja, business is business zeker?

Het beste systeem zijn natuurlijk parken zoals Europa Park die gewoon een gigantische attractiecapaciteit combineren met enorm vlotte operations. Verdient inderdaad een staande ovatie, want er zijn er maar weinigen die dit nadoen.

Pretparkfreak7
04-06-17, 22:26
Ik ga er niet flauw over doen: als ik in een park kom waar ik niet vaak kom ben ik blij als ik dat park toch volledig kan doen met een fastpass. Maar qua concept vindt ik het op verschillende niveaus fout. Enerzijds deel je de bezoekers erdoor op in verschillende klassen, anderzijds wordt het voor een park interessanter om lange wachtrijen te hebben, want die brengen geld op. Ik zou er mee kunnen leven om af en toe het pasjesvoordeel te laten vallen als iedereen dan gelijk voor de wet is en er overal op maximale capaciteit wordt gedraaid.

Earlyspencer
05-06-17, 08:30
Mixed emotions en daarom een neutrale midden-stem..

Contra:
1. Het fijne gevoel van totale gelijkheid onder de bezoekers in o.a. EP, EFT, PDP en (in mindere mate wegens voordringpass voor logés in het allerduurste hotel) DLP/DS. Je planning & parkervaring wordt dan beloond (b.v. in EP de dag aanvangen met Zwitserland wegens laagste capaciteit).
2. Wat met een fastpass als er technische storingen zijn of wegens het weer alle attracties stil liggen? Meegemaakt in Heide Park.
3. Als het park uit winstbejag de operators (operations = handelingen, zegt de K. Van de Eeghem in mij!) dwingt tot trager werken, bedank ik toch. Thorpe Park en PortAventura gaven me soms die indruk.
4. Er zijn gratis alternatieven: FP van Disney, ERT / LRT voor hotelgasten of bij online-tickets (Thorpe, Alton, PHL), fast tickets bij online tickets (Liseberg), Quick-actie bij Walibi ...

Pro:
1. Zoals gesteld hierboven: zeker te overwegen in parken waar je minder komt. Die liggen doorgaans verderaf. Ver reizen om dan een halve dag aan te schuiven? Het voordeel van een fastpass tegenover een extra parkdag: die eerste kost je geen extra overnachting of biedt je de kans om de omgeving (stad, strand, ...) te beleven.
2. Ook aan te raden op een te verwachten drukke dag (PHL op Paasdag 2014: 2 x 4 Quick pass gekocht).
3. Niet tegen elke prijs. Hoewel tijdens een tweedaags bezoek, kocht ik in Mirabilandia op 2e Paasdag 2015 een all-day-all-rides -fastpass à 30 Euro. Op een kalme dag begin juli 2016 betaalde ik er maar 20 Euro voor. In vele andere parken krijg je hier in het beste geval eenmalig voordringen op enkele toppers voor. In Mira mag je niet front op de coasters voordringen, wat mooi is tegenover het plebs. Wat - volgens familiegetuigen - parken in de USA durven vragen voor allerhande passen vind ik buitenproportioneel. Hopelijk waait die ongunstige wind niet hierheen.

fkl8
05-06-17, 12:16
Een Fastpass zoals het systeem van Disney mag zeker voor mij of fastpassen bij een hotelovernachting is ook geen probleem. Iedereen kan ervan gebruik maken en het helpt toch wat je dag te plannen en bij de hotels Is het meer een extra bij je overnachting.
Betalende passen is voor mij uit den boze, dat is een oproep om verschillen te maken.

yelle8
05-06-17, 12:33
Ik verbaas mij ervan dat er sommigen zijn die een probleem maken van het feit dat je met zo'n systeem de bezoekers in 'groepen' gaat opdelen adhv hun budget dat ze voor handen hebben. Dat is gewoon simpele prijsdiscriminatie en wordt echt o-ve-ral gebruikt. Ga maar eens naar een theatervoorstelling, reis eens met het vliegtuig of neem de trein. Daar worden ook verschillende soorten tickets verkocht en dat is toch ook gewoon geaccepteerd?


Een Fastpass zoals het systeem van Disney mag zeker voor mij of fastpassen bij een hotelovernachting is ook geen probleem. Iedereen kan ervan gebruik maken en het helpt toch wat je dag te plannen en bij de hotels Is het meer een extra bij je overnachting.

Bij een hotelovernachting is het inderdaad eerder een extra, maar net zéér overbodig. Je bent er namelijk al twee (of meerdere) dagen, dan ga je nog eens in de weg lopen van de dagjestoeristen.

Ignace
05-06-17, 14:59
Ik verbaas mij ervan dat er sommigen zijn die een probleem maken van het feit dat je met zo'n systeem de bezoekers in 'groepen' gaat opdelen adhv hun budget dat ze voor handen hebben. Dat is gewoon simpele prijsdiscriminatie en wordt echt o-ve-ral gebruikt. Ga maar eens naar een theatervoorstelling, reis eens met het vliegtuig of neem de trein. Daar worden ook verschillende soorten tickets verkocht en dat is toch ook gewoon geaccepteerd?


Onzin! In een trein of in een theater word je door zulke prijsverschillen niet benadeeld, in een wachtrij wel want je moet langer wachten. Je zou dan kunnen zeggen dat fastpasgebruikers anders ook in de gewone rij stonden, maar dat is niet helemaal juist want ze doen dankzij hun gebrek aan rijen veel meer attracties dan zonder fastpass.

Ik ben op zich tegen fastpass, maar ik durf het wel eens te gebruiken, zeker als ik in een (ver) buitenlands park zit. Idealiter komen fastpasswachtrijen op een bepaald moment samen met de 'gewone' rij, zodat je niet voorgestoken word aan de poortjes. Dan doe je al eens moeite om bij je groep te zitten, komt er één of andere fastpasser in je zitje zitten... Ergerlijk!

Het fastpass-systeem van Disney vind ik ook allesbehalve goed. De goede capaciteit die de attracties hebben word verminkt door de fastpassen, waardoor je onredelijk lang in de standbywachtrij moet staan. Bovendien is het een systeem dat je een beetje moet kennen om ermee overweg te kunnen, dus eigenlijk enkel voor de echte fans die er toch al vaak genoeg komen en in mijn ogen niet met wachtrijloze ritjes beloond moeten worden. Dat ze het maar snel aflassen voor mijn part.

Het meest ideale systeem vind ik nog dat van gereserveerde wachtrij eigenlijk: je hebt zo'n tamagotchi waarmee je een attractie selecteerd en dat ding zegt je hoelaat je daar moet zijn, een tijd die overeenkomt met de actuele wachtrij. Maar parken waar je gewoon geen fastpass nodig hebben blijven gewoonweg de beste oplossing.

Joran
05-06-17, 15:12
Onzin! In een trein of in een theater word je door zulke prijsverschillen niet benadeeld, in een wachtrij wel want je moet langer wachten. Je zou dan kunnen zeggen dat fastpasgebruikers anders ook in de gewone rij stonden, maar dat is niet helemaal juist want ze doen dankzij hun gebrek aan rijen veel meer attracties dan zonder fastpass.


Hoezo onzin Ignace? ;)

Als je in een theatervoorstelling duurdere kaartjes koopt krijg je betere plaatsen dan de goedkopere plaatsen, waar je soms effectief minder ziet. Bij een vliegtuig krijg je meer plek, idem met een trein (waar ook extra rust is).

Nuja goed, ik sta eerder neutraal tegenover fastpasses. Ik ga het nooit kopen omdat mijn budget het niet toe staat, maar als iemand daar zijn geld aan wil geven mag hij dat van mij zeker doen? Is dat dan oneerlijk tegenover anderen? Eigenlijk niet, want iedereen kan een fastpass kopen at the end. Dat het duur is en dat sommige mensen het niet zo breed hebben versta ik zeker ook wel hoor. Maar ik zie geen reden om dat dan te verbieden om dat niet iedereen dat kan betalen eerlijk gezegd? Gaan we dan 5 sterren hotels, luxe restaurants, juweliers etc ook allemaal sluiten omdat niet iedereen dat kan betalen? Als er mensen zijn die daar voor willen betalen, so be it, laat ze doen.

Ignace
05-06-17, 15:17
Hoezo onzin Ignace? ;)

Als je in een theatervoorstelling duurdere kaartjes koopt krijg je betere plaatsen dan de goedkopere plaatsen, waar je soms effectief minder ziet. Bij een vliegtuig krijg je meer plek, idem met een trein (waar ook extra rust is).

.

Ja, maar dat je minder zicht heeft NIETS te maken met het feit dat er zitjes zijn met beter zicht... Het is niet zo dat de zitjes met beter zicht in de weg staan van die met slecht zicht.

Dat je in een vliegtuig meer plek krijgt, betekend niet dat de goedkopere plaatsen minder plek hebben enzovoorts. Maar een fastpass betekend WEL dat jij langer wacht. Dus ja, ik vind die reden onzin.

yelle8
05-06-17, 15:31
Onzin! In een trein of in een theater word je door zulke prijsverschillen niet benadeeld, in een wachtrij wel want je moet langer wachten. Je zou dan kunnen zeggen dat fastpasgebruikers anders ook in de gewone rij stonden, maar dat is niet helemaal juist want ze doen dankzij hun gebrek aan rijen veel meer attracties dan zonder fastpass.

Het is geen onzin. Je betaalt meer en je krijgt een extra service. Als je minder betaalt krijg je een mindere service. Mensen met fastpass hebben priotiteit, mensen zonder niet zeg maar. Bij een vliegtuigmaatschappij hebben 1st classers ook priority boarding en moeten de anderen langer wachten om te mogen boarden...


Ja, maar dat je minder zicht heeft NIETS te maken met het feit dat er zitjes zijn met beter zicht... Het is niet zo dat de zitjes met beter zicht in de weg staan van die met slecht zicht.

Dat je in een vliegtuig meer plek krijgt, betekend niet dat de goedkopere plaatsen minder plek hebben enzovoorts. Maar een fastpass betekend WEL dat jij langer wacht. Dus ja, ik vind die reden onzin.

Dat is toch duidelijk wel allemaal zo? :p Vooraan zijn de tickets duurder en heb je beter zicht: je betaalt meer voor een betere service. Net zoals bij vliegtuigen waar er in 1st class meer plaats/service voorzien is.
Het klopt dat bij fastpasses de anderen meer (zichtbaar) benadeeld worden, maar dat heb je in andere situaties net zozeer al dan niet onrechtstreeks.

fkl8
06-06-17, 03:52
Bij een hotelovernachting is het inderdaad eerder een extra, maar net zéér overbodig. Je bent er namelijk al twee (of meerdere) dagen, dan ga je nog eens in de weg lopen van de dagjestoeristen.
Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Bij een verblijf "on property" zijn extras en zo is het dan. Zoiets krijg je van de hotels zodat je meer tijd hebt om ergens anders extra geld uit te geven. Iemand die sneller door het park is gaat ook sneller terug naar het hotel en drinkt iets in de bar.
Binnen enkele dagen verblijf ik in Hard Rock Hotel Orlando en daar zijn ook passes bij. Ik heb nu al besloten om minder lang in het park te zijn en in het hotel te gaan zwemmen. Automatisch zal je dan ook iets drinken en dan is de missie van het hotel geslaagd ;)

Belgiumcoasterfreak
06-06-17, 11:30
Het verplichte magicband system van WDW neemt het grote voordeel voor de ervaren bezoeker natuurlijk weg, aangezien iedereen faspassen moét reserveren.

Gho, moeten is veel gezegd. Je bent niet echt verplicht om de reserveringen te maken, ze bieden dit gewoon aan van te voren. Natuurlijk kan je net als in DLP je reservaties ook eenvoudig pas in het park maken, maar met als nadeel dat er sommige passen al op zijn (en daar begrijp ik je dan wel dat je afstapt van de 'impulsiviteit' van een pretparkbezoek en je alles van te voren moeten plannen). Desalniettemin vind ik het wel een beter systeem dan de papieren pasjes. Ten eerste sta je niet onnodig tijd te verdoen aan grote e-ticket rides om een fast pass te bemachtigen (wat soms wel eens een karwei kan zijn op drukke dagen). Ik weet nog dat het altijd hopen was dat je allemaal dezelfde tijdsblok krijgt op het pasje (of niet zo enerverend als één persoon die 5 minuten lang aan zo een box bleef staan om veel pasjes ineens te verzamelen... althans vroeger werd dat toch vaak gedaan). BIj FP+ hab je daar toch de zekerheid dat iedereen op hetzelfde moment toegang heeft. Ten tweede moet je je niet opjagen op de dag zelf om zo snel mogelijk een pasje te kunnen bemachtigen voor bepaalde attracties. Als WDW nog met papieren pasjes zou werken, hoe erg zou het dan 's morgens niet moeten zijn in AK bij Pandora om daar een FP te bemachtigen? Kijk naar Shangai Disney of Tokio Disney, waar soms ellenlange rijen staan om pas later op de dag de attractie te kunnen doen? Neen, dan reserveer ik liever 60 (voor hotel) dagen van te voren rustig achter de computer mijn pasjes, zonder mijzelf op te jagen op de dag zelf, dan nodeloos in een gigantische FP rij te staan (en nog niet eens zekerheid hebben dat je dan een pasje kan krijgen).

Nu, over die betalende pasjes in het algemeen: parken waar ik (bijna) nooit kom en veel wachtrijen heeft boven het uur, ben ik snel geneigd om een pas te kopen. Bijvoorbeeld in Port Aventura via het hotel op voorhand een pas gekocht, omdat ik wist dat ik er binnen de kortste keren toch niet meer zou komen. Dat en de verhalen van de slechte operations (waarvan ik wist dat dat mede door die passen komt), heeft mij al snel overtuigd om dat geld te betalen. Ook parken buiten de EU, zoals de VS, zal ik al sneller zulke pas kopen om het verblijf voor mij een pak aangenamer te maken (maar dan wacht ik meestal tot de bewuste dag zelf, want niets is ambetanter dan 60 euro investeren in zo een pas, om daar dan te beseffen dat het helemaal niet nodig is). Maar parken waar ik jaarlijks of vaker kom, zal ik niet snel zulke pasjes kopen. Enkel op absurde dagen, zoals Walibi Halloween, laat ik mij hier soms in verleiden, maar op gewone zomerse dagen laat ik die ondanks een drukte snel links liggen.

Pretparkfreak7
07-06-17, 15:03
Dat is toch duidelijk wel allemaal zo? :p Vooraan zijn de tickets duurder en heb je beter zicht: je betaalt meer voor een betere service. Net zoals bij vliegtuigen waar er in 1st class meer plaats/service voorzien is.
Ik ga daar niet helemaal mee akkoord: in pretparken mixt dat allemaal. Bij een zaal of trein is het simpel: je betaalt voor een bepaalde kwaliteit en je krijgt die. Als de plaatsen in de hogere prijsklasse volzitten beïnvloed dat de kwaliteit van die van de lagere prijsklasse niet. Met fastpassen in een pretpark wordt dat allemaal heel vloeibaar. Hoe meer mensen er fastpassen kopen, hoe minder kwaliteit je krijgt als je geen fastpass hebt en hoe minder die fastpass uiteindelijk opbrengt. Je betaalt dus niet voor een vaste hoeveelheid service. Dat zou je kunnen verhelpen door op basis van het bezoekerscijfer een maximaal aantal fastpassen te verkopen. Maar welk dwaas pretpark zou die verhoudingen redelijk houden als er bakken geld aan kan verdiend worden?

Dat blijft voor mij nog altijd de kern van het probleem: fastpassen maken het voor een pretpark interessanter om de wachtrijen te laten oplopen zodat ze fastpassen kunnen verkopen. Als ik af en toe een fastpass moet missen, maar er daardoor wel steeds op volle capaciteit wordt doorgewerkt, mag dat hele systeem per direct naar de vuilnisbak.

simon
07-06-17, 16:45
Ik koos voor Ja, maar onder bepaalde voorwaarden. Ik zie de fastpassen vooral als een extra service naar je gasten toe. Betalend of niet laat ik dan nog even in het midden, maar ik vind het iets waar iedereen gebruik van mogen maken, maar in beperkte mate.

Het systeem van DLRP vind ik op die manier mooi: iedereen kan er gebruik van maken - het kost niets extra - en je kan het zo vaak gebruiken als je wilt, net zoals de andere bezoekers, maar er zijn ook een aantal belemmeringen op. Op die manier kan je je dag beter plannen en kan je juist enkele attracties meer doen die je anders niet zou gedaan kunnen hebben.

Een ander systeem is de quick pass bij een hotelovernachting, welke ik ook kan waarderen. Niet alle parken gaan 's ochtends vroeger (gedeeltelijk) open voor hotelgasten, of blijven 's avonds langer open. Op die manier kan je je ook nog iets extra eruithalen. Toen ik op trip ging vorig jaar hebben we enkel in EP 2 dagen gespendeerd, maar de andere hotels waren er gewoon om 's avonds aan te komen, te slapen en 's ochtends vroeg of op tijd in het park te kunnen zijn. Helaas kregen wij geen hotelvoordelen in PHL, maar we hadden dat hotel er wel speciaal voor geboekt! Hotelvoordelen zijn dus zeker een meerwaarde, of je er nu 1 nacht / 1 dag of 1 nacht / 2 dagen blijft of niet.

Een derde mogelijkheid die ik kan appreciëren is met bepaalde events zoals Halloween in Walibi Belgium. Vorig jaar maakte ik ook gebruik van de RIP Pass om zo een leuke dag te beleven. Grootste voordeel ervan vond ik dat je meteen (versnelde) toegang had tot alle spookhuizen. Voor de 5 attracties waarop we deze konden gebruiken, hebben we die slechts 2 keer gebruikt. De wachttijden vielen overal zeer goed mee... behalve bij de spookhuizen. Voor een die hard Halloween fan is zo'n RIP Pass dan een leuke extra, terwijl andere bezoekers die spookhuizen in mindere mate willen beleven.

De vierde mogelijkheid is het beperkte gebruik via acties, waarbij ik denk aan tickets voor Ravelijn in de Efteling (zie ik ook als soort fast pass systeem) of bij Voletarium in EP. Hierbij betreft het slechts een plaatsje op een attractie die je kan reserveren op een later moment, waar ook iedereen toegang tot heeft. Op die manier kan je nog even rondlopen in het park en verlies je zo minder wachttijd op het aangebroken moment. Je hoeft dan niet het hele park rond te rennen en overal passen gaan scoren en je toch te haasten om op het juiste moment terug te zijn.

De laatste is de Quick Pass actie van WB en Quick, waarbij je op een leuke manier een voordeel krijgt bij enkele attracties. Opnieuw voor iedereen toegankelijk en veel heeft het je niet gekost (ah neen, want je hebt ermee gegeten ook).

Conclusie, het is voor mij aanvaardbaar als:
- iedereen er gebruik van kan maken
- er beperkingen op zitten (aantallen, tijd...)
- het als extra voordeel wordt aangeboden
- als versterking van een beperkt / tijdelijk aanbod voor die hard fans
- om meer spreiding te krijgen bij iets speciaals of nieuws

Ik ga er echter niet mee akkoord als:
- de gewone bezoeker er de dupe van wordt (operations extra vertragen zodat je quasi verplicht wordt om er een te kopen --> maak dan de toegangsprijs wat hoger om de operations wat vlotter te laten gaan. Snel gerekend: € 2 duurdere toegang en 5000 bezoekers = € 10 000 meer inkomsten / budget voor operations. Die toegangsprijs wordt elke dag betaald (dus ook op kalme dagen met 1000 bezoekers) en heb je altijd beet. Op kalme dagen verkoop je quasi geen fastpassen waardoor je hier ook geen extra's aan verdient)
- er geen beperkingen op zitten: onbeperkt aantal passen per dag verkopen is echt not done! Op den duur zou je als gewone bezoeker je te min voelen als iedereen je zomaar legaal voorbijsteekt.
- de prijzen fel overdreven zijn. Thank God dat we het nog niet in onze contreien zien passeren, en laat deze maar bij Trump houden!