PDA

Bekijk Volledige Versie : Pijnlijkste attractie ervaringen



etwien
09-06-17, 15:43
Als pretparkfan kom je soms wel eens een attractie tegen op je pad waarvan je achteraf wenste dat de attractie oftewel: niet bestond, gesloten was, of je het simpelweg niet gedaan had.

Om eens te zien welke attracties er meermaals wederkerig zijn in dit topic kun je hier (niet per sé in pijn rangorde) je meest pijnlijke ervaringen beschrijven met eventueel wat toelichting, bij deze:


- Goudurix (Parc Asterix, FR): Deze hoop verwrongen staal voelt eerder aan als een 1 minuut en 20 seconden durende ketting botsing op een drukke autostrade.

- Condor (Walibi Holland, NL): King of torture ... Deze SLC is dusdanig brutaal dat een overdosis dafalgan de enige manier is om achterna nog iets aan je dag te hebben.

- Holly's Wilde Autofahrt (Holiday Park, DE): Beleef je eerste rijles op de openbare weg opnieuw, inclusief verkeersborden, bruusk remmen, bruuske bochten en hakkelend rijden!

- Double Invertor (Walibi Holland, NL): Dit martelwerktuig moet één van de meest onuithoudbaar pijnlijke flat rides zijn die ik OOIT gedaan heb. De gehele gondel zat te schreeuwen van de pijn nog voor het ding zelfs in werking trad.

- Weerwolf (Walibi Belgium, BE): Vroeger nooit echt problemen gehad met deze baan, sinds dit jaar lijkt het de meest veilige optie om te simuleren hoe het voelt om van een 23,5 meter hoge trap te vallen om vervolgens aan gemiddeld 65 per uur over een kasseiweg te rijden met stalen wielen.


Ik ben benieuwd naar anderen hun ervaring ...

simon
09-06-17, 16:45
Mijn meest pijnlijke ervaringen:

- Bandit (Movie Park Germany, DE): Once in a lifetime, want was voor mij pure horror. Nog nooit was ik zo blij dat ik uit een woodie kon stappen als daar.

- Condor (Walibi Holland, NL): Geen idee waarin deze verschilt met onze eigenste Vampire, maar de Vampire is veel comfortabeler dan dit onding, waar ik echt met hoofdpijn uitgestapt ben en even ben moeten bekomen.

- Holly's Wilde Autofahrt (Holiday Park, DE): Het ritje op zich valt goed mee, maar de remmen op het einde! Ik dacht dat Speedy Bob erg was qua remmen, maar is niets vergeleken met deze. Thank God dat hij verdwenen is uit het park!

smartieke
09-06-17, 16:46
voor mij is het grootste marteltuig beschikbaar in pretparkland toch Anaconda in Waligatorparc
Stampida en bandit horen ook in dit rijtje thuis.
Verder ook slechte ervaringen met Goudurix en Condor

etwien
09-06-17, 17:25
voor mij is het grootste marteltuig beschikbaar in pretparkland toch Anaconda in Waligatorparc

Van wanneer dateert jou laatste ritje? Ik deed hem bij seizoenstart 2014 na zijn grote retrack, en had helemaal geen last van pijn, enkel van verveling (saaiste woody ever).

Joran
09-06-17, 18:23
Bij mij staan aan kop toch wel Condor & Robin Hood @Walibi Holland, 2 jaar geleden. :-)

bobby turbo
09-06-17, 18:26
Na afgelopen weekend is mijn pijnlijkste coaster het kleine onding Rodeo Ride inTaunus Wunderland :p

Phadd-F
09-06-17, 18:42
Na afgelopen weekend is mijn pijnlijkste coaster het kleine onding Rodeo Ride inTaunus Wunderland :p


Ik wou hem net ook vermelden... El Condor, Bandit, Goudurix, dat zijn the usual suspects. Geen nood om daar nog een tekening bij te maken. Maar de pijn kan zich ook in een veel kleiner en onbekende baan schuilen, zoals die Rodeo Ride in Taunus die we afgelopen weekend deden.

Het ding is niet meer dan een powered coaster in de vorm van een ovaal met een helix erin gesmeten. We hadden de onraad al kunnen ruiken toen we geen volwassen mannen in de wachtrij zagen staan, en degene die er in stonden er gewoon hun kind inzetten alvorens zelf gewoon weer weg te gaan. Toen we de karretjes zagen, was het meteen duidelijk. Net als het treintje bij Victor's Race in PDP zijn er hier zo'n tja... hoe noem je het... 'uitsteeksel' geplaatst tussen de benen. Alleen waren deze van Rodeo Ride nog wat hoger/dikker, dus compleet onmogelijk om op de normale plaats te gaan zitten zoals bedoeld.

Dan maar in het midden, tussen die uitsteeksels. Gevolg: telkens als ie een bocht induikte (constant dus want het is een ovalen lay-out met een helix, de baan draait alleen maar naar rechts dus) wat hij op toch grotere snelheid leek te doen dan je verwachtte, probeerde je been tussen dat uitsteeksel en de beugel te geraken, wat gewoon niet gaat. Pijn, pijn, pijn! Tot overmaat van ramp gaf dat onding vier rondjes weg! Ik dacht zelf dat het er twee gingen zijn en uit wanhoop begon ik stop te roepen. Onze pijnkreten zorgden voor jolijt bij de omstaande Duitsers en de operator die een dikke grijns niet kon verdringen. Eén van die volwassenen die uit de wachtrij stapte kwam ons zeggen dat we nu wel begrepen waarom hij hem niet deed. Inderdaad...

PyongWon
09-06-17, 19:46
- De weerwolf en Robin hood vind ik echt nog wel mee vallen. Ze zijn beiden wel al een dagje ouder, en dan voelt ge wel ... maar echt pijnlijk vind ik deze rit niet echt. In andere achtbanen heb ik het dan al wel wat moeilijker.

- Bandit (Movie Park Germany, DE): Als je de beschrijving op wikipedia leest...

Movie Park Germany heeft op 28 mei 2013 een melding gedaan dat The Bandit tot nader order gesloten zal blijven.
"Hoewel er nog uitvoerig getest is voor de start van het seizoen en de baan nog akkoord kreeg, is dat niet langer het geval. Het park bevestigd dat besloten is dat de ritervaring niet langer voldoet aan de eisen van het park. The Bandit zal daarom tot nader order gesloten blijven om diverse werkzaamheden uit te voeren om de baan soepeler te krijgen. Wat deze werkzaamheden inhouden, heeft het park niet medegedeeld. In het weekend van 17/18 augustus 2013 is de achtbaan na diverse testen weer open gegaan."

Ik weet niet hoe hij aanvoelde voor deze sluiting, ik heb hem pas daarna mogen ervaren.. Vol met blutsen en blauwe bulten... En toch vond ik hem leuk :-)

- Holly's Wilde Autofahrt (Holiday Park, DE): ja, deze heeft te lang mogen draaien.. Jawadde.. Wild kunt ge da wel noemen ja.

- Goudurix (Parc Asterix, FR): 7 keer over kop en 8 keer tegen alle kanten van da karreke... ik lag in een deuk toen ik hier uit kwam, en het was niet van het lachen...

Maar voor mij persoonlijk het top marteltuig:
- Typhoon (Bobbejaanland, B): Misschien heeft het met mijn lengte te maken (1m96) maar deze gaat bij mij door het leven als koppijn coaster. Deze laat ik altijd tot op het laatste van de dag.. en dan na 1 of 2 keer is er genoeg gerammeld om naar huis te gaan. En het is omdat meestal de andere aandringen, anders sla ik hem zelf gewoon over.

Nathan G
09-06-17, 23:13
Nog opvallend weinig echt pijnlijke achtbanen gedaan, maar vooral Condor in Walibi Holland was een echte marteling. Ook Stampida in PortAventura vond ik allesbehalve aangenaam.


- Weerwolf (Walibi Belgium, BE): Vroeger nooit echt problemen gehad met deze baan, sinds dit jaar lijkt het de meest veilige optie om te simuleren hoe het voelt om van een 23,5 meter hoge trap te vallen om vervolgens aan gemiddeld 65 per uur over een kasseiweg te rijden met stalen wielen.

Hu? Nog geen enkele keer last van gehad, en toch al een 3-tal keer in Walibi geweest dit jaar. Hij is wel ruwer geworden, maar zeker niet onaangenaam naar mijn idee.

Verder opvallend: Furius Baco vond ik in 2015 nog niet zo heel slecht, Anaconda gaf dit jaar een (redelijk saaie, maar) opvallend soepele rit weg, Robin Hood heb ik ook nooit last ondervonden.

Pretparkfreak7
10-06-17, 17:16
Walygator meldde zonet op zijn facebookpagina dat Anaconda een 7e plaats heeft veroverd in de nationale top 10 van de beste thrillrides/coasters. Staat er zoveel ongein in Frankrijk of haalt dat de geloofwaardigheid van die top 10 drastisch naar beneden?

trainfreak
10-06-17, 19:05
Ik versta al die slechte ervaringen bij Anaconda niet.
Ik deed die in de zomer van 2014 en zo slecht beviel die mij echt niet!
Al hangt het wel veel af van de plaats waar je zit precies, want de persoon die achter mij zat, had het minder goed als ik..

Terug on-topic:
Mijn pijnlijkste ervaring is nog altijd Furious Baco van PortAventura

Crazy2girlken
10-06-17, 20:31
Stampida op nr1 en Furius Baco volgt op nr2!
Zijn tot nu toe de enige 2 die ik als echt pijnlijk heb ervaren.
De treinen op Space Mountain Mission 2 vond ik naar het einde toe wat onaangenaam worden (nogal gerammel voor je hoofd) maar echt pijnlijk zou ik deze zeker niet noemen. Maar ik was niet rouwig om het feit dat er nieuwe op gingen komen. ;) Voor 1 ritje ging het nog maar als ik bij rustige parkdagen deze een paar x na elkaar deed, dan hield ik er wel makkelijk wat hoofdpijn aan over van telkens tegen die beugel te knallen.
De Vleermuis met 2 volwassenen in 1 karreke valt ook niet aan te raden overigens. :P

dusk
11-06-17, 02:24
Op zich heb ik geen pijnlijke ervaringen met attracties, maar heb toch iets pijnlijks meegemaakt.
En dit in de Efteling vorig jaar, bij het aankomen in de zone liepen wij onder één van de twee corckscrews van Python ( de rechter) en kreeg ik een smartphone van één van de inzittenden volop in het gezicht. Met een gebroken oogkas en een gebroken neus als gevolg.

Behalve een blauw gezicht viel alles achteraf wel mee, en zeker te vermelden : ons gezin, (ook oma en opa) kreeg vanuit de Efteling een jaarabbo terwijl wij daar eigenlijk maar waren voor een dagtrip! De hele familie werd trouwens de hele dag rondgereden in golfkarretjes en mocht overal direct in.

Pijnlijke ervaring maar zeker goed opgevangen door Efteling!!

GriffonofNemesis
12-06-17, 08:02
Ik versta al die slechte ervaringen bij Anaconda niet.
Ik deed die in de zomer van 2014 en zo slecht beviel die mij echt niet!
Al hangt het wel veel af van de plaats waar je zit precies, want de persoon die achter mij zat, had het minder goed als ik..

Terug on-topic:
Mijn pijnlijkste ervaring is nog altijd Furious Baco van PortAventura

Ik heb twee zeer pijnlijke ervaringen gehad:

- Anaconda in Walygator in 2012... De eerste zitjes waren gevuld met zandzakken en mocht je geen plaats nemen. Mijn beste vriendin die naast mij zat, wel bij haar kwam haar BH wel heel los dus toen was het echt erg. Blij om te horen dan dat het pijnlijke aspect alvast weg is.

- Bandit, hier heb ik toch een sterke scheut in mijn nek gekregen die ik niet snel ga vergeten...

- Space Mountain Mission 2: Dit was echt een hit or miss. Soms had ik totaal geen last en was het een top rit. Andere keren had ik minder geluk en zeker aan mijn benen kreeg ik soms rake klappen. Gelukkig is dat nu opgelost.

Heb ook in Amerika nog enkele houten coasters gedaan die mij niet zo bevielen maar minder memorabel gezien ik al niet meer weet welke :p

Wat Gouderix betreft, oké het is geen B&M, maar het viel wel mee. Idem voor Furius Baco, door de lancering doe ik die baan graag nog eens opnieuw.

fkl8
12-06-17, 14:24
Hollywood Rip Ride Rocket in Universal Studios. 6 Jaar geleden was deze al pijnlijk en dus heb ik deze nu wijselijk overgeslagen.
Mjn reisgenoten daarentegen...... De mannelijke reisgenoot kwam er uit met een vertrokken gezicht, pijn aan de buik en aan de kroonjuwelen, 1 vrouwelijke reisgenoot kloeg over pijn aan de (hoe zeg ik het deftig) van melk voorziene uitstulpingen van het lichaam (sic) door het hevige trillen.
Blij dat ik er dus niet terug ingegaan was :)

Phadd-F
12-06-17, 15:54
Mijn beste vriendin die naast mij zat, wel bij haar kwam haar BH wel heel los


Hier zie ik het probleem toch niet echt?! :cool:

Putoor
12-06-17, 16:21
Ik herken me in veel ervaringen die hier al gedeeld zijn (o.m. Bandit, Condor, Furius Baco). Ik zou ook nog de Fly Away in Bobbejaanland willen vermelden. Ik heb er echt geen problemen mee dat deze verwijderd is uit het park. Wat een onaangename ervaring was dat...

simon
13-06-17, 09:18
Ik zou ook nog de Fly Away in Bobbejaanland willen vermelden. Ik heb er echt geen problemen mee dat deze verwijderd is uit het park. Wat een onaangename ervaring was dat...

Deze heb ik jammer genoeg nooit kunnen doen... Ik was toen nog te jong en te bang hiervoor.

GriffonofNemesis
13-06-17, 12:01
Ik herken me in veel ervaringen die hier al gedeeld zijn (o.m. Bandit, Condor, Furius Baco). Ik zou ook nog de Fly Away in Bobbejaanland willen vermelden. Ik heb er echt geen problemen mee dat deze verwijderd is uit het park. Wat een onaangename ervaring was dat...

De eerste keer had ik inderdaad een echt samengeperst gevoel, waardoor het niet aangenaam was.
Daarna heb ik me altijd zo kunnen leggen, dat het minder 'sandwich' gevoel was, en dan was het best nog leuk!

Ignace
13-06-17, 15:45
De pijnlijkste achtbanen die ik al gedaan heb zijn Anaconda (Walygator), Volare (Wiener Prater) en Furius Baco (PortAventura). Thrillrides vind ik vaak pijnlijker, met als uitschieters Air Maxxx-toestanden en die pilotenschool in Legoland Billund.

Nathan G
13-06-17, 17:49
De eerste keer had ik inderdaad een echt samengeperst gevoel, waardoor het niet aangenaam was.
Daarna heb ik me altijd zo kunnen leggen, dat het minder 'sandwich' gevoel was, en dan was het best nog leuk!

Ik had exact hetzelfde. Ik was ook nog erg jong, maar op de één of andere manier was een enterprise (of een variant ervan) de enige attractie die over kop ging waar ik in durfde als klein kind.

etwien
13-06-17, 19:27
Na mijn bezoek aan MPG vandaag kan ik eindelijk een beruchte baan toevoegen aan het lijstje:


- Bandit: HOLY sh*t. Wat een marteltuig is mij dat?!?!?

Nathan G
13-06-17, 19:50
Na mijn bezoek aan MPG vandaag kan ik eindelijk een beruchte baan toevoegen aan het lijstje:


- Bandit: HOLY sh*t. Wat een marteltuig is mij dat?!?!?

Wat kijk ik er toch zo naar uit om deze te doen in de zomer... was MP Express beter te doen?

etwien
13-06-17, 22:28
Wat kijk ik er toch zo naar uit om deze te doen in de zomer... was MP Express beter te doen?

De mirakels zijn de wereld niet uit: MP Express reed uiterst genietbaar. Ik heb hem vandaag 2 keer gedaan en twee zeer aangename ritten gehad, zeer lang geleden dat ik een Vekoma SLC leuk vond!

K-ToF
13-06-17, 22:35
- El Condor in Walibi Holland was toch wel een kleine ramp. Voor mijn eerste bezoek aan het park, zo'n 14 jaar geleden, had ik al vele horrorverhalen gehoord over deze achtbaan. Maar ik dacht dat die ergens wel fel overdreven waren. Zelfs een ex van mij had mij al vaker verteld over de migraineverhalen van El Condor, maar ook dat was overdreven. Dacht ik. Maar niemand had overdreven. Het is ook de eerste keer dat ik écht met barstende hoofd -en oorpijn uit een achtbaan ben gestapt. En ik kan normaal tegen veel tegen, aangezien ik een vrij hoge pijngrens heb.

- Tornado in Walibi Belgium mag dan wel legendarisch zijn, zijn ritjes waren dat ook. Ik heb hem de eerste keer gedaan in 2002 en ben daar toen erg misselijk uitgestapt. De rit was gewoon erg ruw en erg schokkerig en dat in combinatie met 35°C op die dag was geen pretje. Ik heb hem een volgende bezoek dat seizoen opnieuw gedaan, tijdens Halloween. Maar de rit bleef even onaangenaam als de eerste keer.

- Nog een eervolle plaats voor Bounty in Walibi Belgium. Voor zij die niet kunnen volgen; Bounty was een Swinging Looping Ship van Intamin, dat langs het vijvertje stond aan Challenge of Tutankhamon. Dat ding had ten eerste een halve veranda boven de boot staan, dus dat ding was verschroeiend heet op zomerdagen. Daarnaast werd er volop gespuwd en gerocheld tegen dat glas, waardoor er telkens ook een erg onaangename geur hing. Bounty had twee beugels: een schouderbeugel, die tot op je middenrif kwam en daar constant op lag te drukken. En dan nog een schootbeugel, die zodanig hard en dik was én nog eens nodeloos hard werd aangedrukt waardoor je soms zelfs een 'voos' gevoel kreeg in je benen. Dat onding ging dan ook nog eens tergend traag overkop, dat je gewoon hoofdpijn kreeg. Topattractie? Nee, bedankt!

Xarbero
14-06-17, 10:26
De mirakels zijn de wereld niet uit: MP Express reed uiterst genietbaar. Ik heb hem vandaag 2 keer gedaan en twee zeer aangename ritten gehad, zeer lang geleden dat ik een Vekoma SLC leuk vond!
Volledig akkoord ;-) vorige week ook genoeten van MP express! Bandit daarentegen... auw! auw auw!

Philter
26-06-17, 15:59
Erg pijnlijke ervaringen opgedaan tijdens een ritje in o.a. Bandit en Collosus (Thorpe Park)

borisvdd
26-06-17, 18:15
En niemand die hier iets schrijft over The Ultimate in Lightwater Valley. Daar kwamen twee van mijn vrienden BLOEDEND uit! Ikzelf had maar een paar blauwe plekken.

Ook pijnlijk: Big One in Blackpool Pleasure Beach.

Al de rest is hierboven al gezegd. En zoals gedacht: er staan erg veel Vekoma's tussen.

bobby turbo
26-06-17, 19:17
En niemand die hier iets schrijft over The Ultimate in Lightwater Valley. Daar kwamen twee van mijn vrienden BLOEDEND uit! Ikzelf had maar een paar blauwe plekken.

Ook pijnlijk: Big One in Blackpool Pleasure Beach.

Al de rest is hierboven al gezegd. En zoals gedacht: er staan erg veel Vekoma's tussen.

Big One pijnlijk? Ik vond dat een zeer amusante baan, beetje saai wel.

knessel
26-06-17, 19:40
nitro in Dennlys Parc was geen meevaller, en natuurlijk de oude bekenden Vampire en Condor. En de Pegasus in de Efteling was ook geen pretje.

etwien
26-06-17, 20:44
Vroeger had ik geen problemen met de Vampire, maar als het verder evolueert als nu laat ik hem liever links liggen, ruige rammelbak!

klepje87
26-06-17, 22:14
Zonder twijfel Gwazi in Busch Garden Tampa. Door elkaar gerammeld en barstende koppijn.

Nathan G
26-06-17, 22:14
Vroeger had ik geen problemen met de Vampire, maar als het verder evolueert als nu laat ik hem liever links liggen, ruige rammelbak!

Same over here! In het begin van het seizoen nog eens gedaan, maar sindsdien sla ik hem ook over...

bobby turbo
27-06-17, 18:21
Same over here! In het begin van het seizoen nog eens gedaan, maar sindsdien sla ik hem ook over...

Hopelijk komt er met de rebranding ook geld voor twee nieuwe treintjes, met betere beugels.

etwien
27-06-17, 18:37
Hopelijk komt er met de rebranding ook geld voor twee nieuwe treintjes, met betere beugels.

Jean-Christophe Parrent wist mij op de receptie te vertellen dat Macha Van Till hem alvast uitgenodigd had om de testcoach van Vekoma op Condor uit te testen en dat de kans groot is dat ook Waver nieuwe treinen krijgt.

bobby turbo
27-06-17, 18:44
Jean-Christophe Parrent wist mij op de receptie te vertellen dat Macha Van Till hem alvast uitgenodigd had om de testcoach van Vekoma op Condor uit te testen en dat de kans groot is dat ook Waver nieuwe treinen krijgt.

Zeer positief.

Phadd-F
28-06-17, 13:22
Afgelopen weekend mîjn eerste Zamperla Volare mogen uittesten, en ojee, hij maakte zijn bedenkelijke reputatie helemaal waar. Wat een onding!

Ignace
28-06-17, 15:45
Afgelopen weekend mîjn eerste Zamperla Volare mogen uittesten, en ojee, hij maakte zijn bedenkelijke reputatie helemaal waar. Wat een onding!

Die vond ik best nog meevallen tegenover volare in prater. Niet goed of genietbaar, maar overleefbaar, kan je van dat ding in Wenen nauwelijks zeggen...

Phadd-F
28-06-17, 18:47
Ik kan natuurlijk niet vergelijken met andere Volare's dan die van Sarkanniemi. Als dat ding nog meevalt...

Michielsken
28-06-17, 20:29
Die vond ik best nog meevallen tegenover volare in prater. Niet goed of genietbaar, maar overleefbaar, kan je van dat ding in Wenen nauwelijks zeggen...
Het leven van een credithunter kan toch vreselijk zijn. Jezelf dwingen om pijn te lijden, puur omwille van de credit :p

etwien
28-08-17, 16:25
Normaal had ik een enorme afkeer van Condor in Walibi Holland, maar na hem zaterdag tóch nog eens te doen ben ik er bijzonder verbaasd uitgestapt: van alle 3 de SLC's die ik dit jaar front gedaan heb was MP-Express de soepelste (erg soepel zelfs), en Vampire in Walibi de pijnlijkste. Met andere woorden, Condor valt ineens enorm mee!

Robin Hood daarentegen is van een slechte baan getransformeerd in een extreem pijnlijke woodie, jezus wat deed die PIJN!

Putoor
28-08-17, 23:00
Verplicht met 3 grote volwassenen plaatsnemen in het wagentje van Racing, de Zierer Flitzer van Bakken, leverde een van de pijnlijkste attractie-ervaringen ooit op. Weigeren werd niet op prijs gesteld door het bijzonder onvriendelijke personeel van STP in Bakken, getuige de twee gezettere mannen voor ons in de rij. Het was duidelijk dat zij nooit samen in één karretje zouden passen, dus ze weigerden samen te gaan zitten. Eén van beiden zat al neer en de andere kreeg de keuze: er bij gaan zitten of opkrassen. Hij koos dan voor het laatste, nadat hij natuurlijk al betaald had. Groot was onze verbazing toen wij met zijn drieën moesten plaatsnemen in één wagentje, terwijl het bij de Flitzer van Plohn echt wel maximaal twee volwassenen is. Deze attractie was echt totaal niet meer genietbaar: knieën en voeten werden gekneld en ik als voorste stond eerder gehurkt in het wagentje dan te zitten omdat er simpelweg geen plaats was op het bankje.
Omdat we de achtbaan zelf ook nog wel eens op een normale manier wilden beleven (en we toch een polsbandje hadden gekocht voor alle attracties), zijn we daarna telkens per twee personen gaan aanschuiven terwijl de andere wachtte. Zo was de baan heel aangenaam. Dus een tip voor iedereen: zorg dat ze niet zien dat je met drie bij elkaar hoort, want je zal niet meer genieten van je rit.
Bij de boomstambaan, die door hetzelfde personeel werd uitgebaat (zij hadden ook truien aan van STP), werd naar mijn gevoel ook wat te veel gepropt om zo veel mogelijk mensen in één boot te krijgen. Ik ben zeker voorstander van een zo groot mogelijke capaciteit nastreven, maar dit was er echt over en het was duidelijk niet ten gunste van de bezoekers dat ze het deden.

Rickie97
28-08-17, 23:13
Normaal had ik een enorme afkeer van Condor in Walibi Holland, maar na hem zaterdag tóch nog eens te doen ben ik er bijzonder verbaasd uitgestapt: van alle 3 de SLC's die ik dit jaar front gedaan heb was MP-Express de soepelste (erg soepel zelfs), en Vampire in Walibi de pijnlijkste. Met andere woorden, Condor valt ineens enorm mee!

Robin Hood daarentegen is van een slechte baan getransformeerd in een extreem pijnlijke woodie, jezus wat deed die PIJN!

Vandaag in Vampire gezeten, ergens in het midden van de trein, en ik vond hem best te genieten. El Condor schudde me vorige maand toch meer door elkaar dacht ik.

Een van mijn persoonlijke pijnlijkste ervaringen moet toch wel Robin Hood zijn. Ik heb deze toen ik klein was eens gedaan en ik vond hem toen zeer leuk. Toen ik vorig jaar voor het eerst sinds lang weer eens in Walibi Holland was en erin ging, heb ik toch eventjes moeten bekomen met een grote cola bij een terrasje en hem de rest van de dag links laten liggen... :p

Volgens mij is het op jullie verloren forum dat ik die tip heb gelezen, maar dit jaar heb ik er in Robin Hood op gelet om niet boven de wielen te zitten (dus niet op de achterste rij van een wagentje) en da's echt wel een wereld van verschil. Nog altijd enorm ruw, maar doenbaar ruw en niet pijnlijk ruw. De mensen achter mij daarentegen (volledig backseat) schreeuwden het uit ("Tering achtbaan!" en meer van die Nederlandse krachttermen) maar bleven daarna wel doodleuk zitten voor nog een ritje :)

Om te vergelijken, vandaag deed ik Weerwolf en je ziet de wagons echt alle kanten op springen. Zelf vlieg je ook echt rond in je stoel, maar ik vind het eigenlijk echt niet erg. Het zijn zachte zetels dus pijnlijk is het zeker niet. Als je in de first drop je beugel wat tegenhoudt zodat hij niet gaat spannen vind ik het echt wel een leuke rit met behoorlijk wat airtime. En ja, het is wat veel, maar een woodie die niet rammelt klopt toch gewoon niet? ;)

Ignace
28-08-17, 23:17
Woodie's, zeker als ik ze voor het eerst doe, probeer ik steevast op een plekje uit te testen niet boven de wielen. Bij Robin Hood enkele jaren terug was ik zowat de enige die het geen pijnlijke baan vond met deze theorie, al blijft het een saai ding. Maar ook Grand National ervaarde ik als botersoepel, terwijl je daarvan op het internet toch wel wat andere reacties van hoort.

Nathan G
28-08-17, 23:43
Ik heb onlangs Robin Hood ook gedaan en vond hem inderdaad ook erg ruw. Ik was bewust niet op de wielen gaan zitten en zelfs daar vond ik hem onaangenaam, al heb ik er ergere gedaan. *kuch* Bandit *kuch*
Bij Weerwolf ligt het er echt aan op welke plek je zit in de trein. Als vaste bezoeker van Walibi heb ik hem dit seizoen bewust op zeer veel verschillende plaatsen getest, en op de wielen of niet op de wielen is echt een wereld van verschil.

Toen ik 3j geleden in Condor stapte, kwam ik er half getraumatiseerd uit. Dat is ook de reden dat ik hem dit jaar ben overgeslagen. Vampire vond ik vroeger altijd goed meevallen, maar toen ik hem in het begin van het seizoen nog eens deed vond ik hem net dat tikkeltje te ruw om nog genietbaar te zijn. Ook MP-Xpress deed ik dit jaar voor het eerst, die vond ik nog relatief goed meevallen. Hij was uiteraard ruw, maar zeker nog overleefbaar.

Azmidiske
29-08-17, 16:44
Bij mijn allereerste twee ritten Vampire in Walibi - in 2015 was dat - zat ik in de rode trein, en ik herinner me nog dat ik in die "schroeven" op het einde (ben niet zo thuis in al die vaktermen voor inversies) bij elke rit twee klinkende oorvegen kreeg van mijn beugel. Bizar genoeg vond ik het niet echt pijnlijk, niet tijdens de rit en niet erna :p Maar toen ik op jullie vorige forum een TR las waarin stond dat de groene trein zachter rijdt dan de rode, heb ik altijd geprobeerd om in de groene trein te belanden. En inderdaad, geen oorvijgen meer! Blijkbaar zat de schrijver van het TR er toch niet zo ver naast met die theorie.

Vreemd genoeg lijk ik één van de weinig mensen te zijn die zelden of nooit zijn hoofd stoot in Vekoma's. De rode trein van Vampire is tot nu toe echt de enige keer dat dit gebeurde. Nooit problemen mee gehad in Cobra, Boomerang of een groene Vampire ;)

trainfreak
29-08-17, 17:12
Raar dat jullie Robin Hood als pijnlijk ervaren. Ik heb deze twee weken geleden gedaan en vond hem toen best wel meevallen!
Ik koos er natuurlijk wel voor om niet boven de wieltjes te gaan zitten (dus een plaatsje in het midden van het bakje).

Mijn pijnllijkste ervaring blijft nog altijd mijn eerste ritje Robin Hood, met elk bochtje of putje ging mijn beugel vaster en vaster zitten.
Tegen het einde van de rit had ik hoofd-, rug- en buikpijn. Toen schreeuwde ik het echt uit van de pijn!

Pretparkfreak7
29-08-17, 17:47
Raar dat jullie Robin Hood als pijnlijk ervaren. Ik heb deze twee weken geleden gedaan en vond hem toen best wel meevallen! Mijn pijnllijkste ervaring blijft nog altijd mijn eerste ritje Robin Hood...
Zijn er meerdere pijnlijke bosheld-achtbanen of ben je jezelf nu gigantisch aan het tegenspreken?

Matthiano
29-08-17, 17:56
Ik denk dat de mensen die er geweest zijn, het er redelijk over eens zijn dat in Cedar Point (Sandusky, Ohio, USA), de Mean Streak enorm pijnlijk was (Ik kan ahast niet wachten tot RMC hem geretracked heeft!!!)...

Verder is bijna elke Vekoma SLC een machine die je een hersenschudding bezorgd en je laat denken dat je bene er af gerammeld zijn...

Ook geef ik graag even kredits aan Bandit in Moviepark. Dat onding mochten ze gewoon sluiten (mijn mening!!!).

Voor de rest zijn er hier en daar ruwe attracties zoals Furius Baco, maar dat zijn ze zo ongeveer (toch voor diegene die ik gedaan heb)

Rickie97
29-08-17, 18:42
Nog een pijnlijke ervaring die ik had in één van de Walibiparken toen ik klein was, ik weet niet meer welkeen van de twee, Holland (toen nog World) of Belgium. Ik denk de laatste.

Ik denk dat dit een voorbeeld is van ervaringen waar dit topic voor bedoeld is :p

We gingen in de madhouse, ik zat aan de rand van de bank. In het midden van de attractie gaat een operator gaan staan met zijn of haar handen in de lucht, zonder te zeggen waarom. Het was de bedoeling dat wij dat ook deden dus zo gezegd (euh, niks gezegd) zo gedaan. Bleek het te zijn omdat de lap bar aan het sluiten was. Dat ben ik op een pijnlijke manier te weten gekomen omdat mijn knie geplet werd tussen de lap bar en de rand van de bank... En weerstand of niet, dat ding stopte dus niet hé. Ik heb me er gelukkig kunnen uit loswrikken en er niks aan overgehouden, maar heb het wel nog een eindje gevoeld.

trainfreak
29-08-17, 19:58
Zijn er meerdere pijnlijke bosheld-achtbanen of ben je jezelf nu gigantisch aan het tegenspreken?

Ah neen, mijn post was gewoon niet zo duidelijk.
Ik vond hem de laatste keer (dus twee weken geleden) goed meevallen, maar mijn (aller)eerste ritje Robin Hood was voor mij het pijnlijkste, dit moet ergens in 2012 of 2013 geweest zijn.

simon
01-09-17, 11:50
Als ik moet kiezen tussen Vampire en Condor kies ik zonder twijfelen voor Vampire. Die valt telkens echt goed mee, maar Condor vorig jaar was echt pijnlijk. Zo pijnlijk dat we er dit jaar gewoon snel voorbijgelopen zijn!

Op vlak van woodies ben ik misschien iets te veel verwend door de recentere exemplaren (Heidi, Joris en de Draak, Troy...) dat ik meer en meer moeite heb met de oudere exemplaren (Werewolf, Robin Hood, Tonnère de Zeus...). Meest pijnlijke ervaring hierin blijft mij toch wel de Bandit! Houten marteltuig nummer 1!

Even weg van de achtbanen... dit jaar heb ik voor het eerst de vreemde Octopus in Walibi Belgium eens gedaan. De raar uitziende roestbak heeft me nog nooit kunnen verleiden, maar dit jaar was ik er met vrienden met kinderen, voor wie sommige attracties wat te intens waren. Hierdoor een ritje gemaakt, maar het zal maar bij dat ene ritje blijven. Comfortabel zit hij niet en de rit duurt mij veel te lang. Ik kwam er niet lekker uit!

Rickie97
10-09-17, 16:01
Octopus in WB heb ik vroeger al gedaan en ik herinner mij hem nu niet bepaald zo erg... Al sla ik hem de laatste jaren altijd over, net zoals de meeste ronddraaiende dingen, omdat ik daar niet meer zo goed tegen kan. Octopus herinner ik mij dan wel weer als één van de vele "draaidingen" waarin ik het minste last heb. Volgend jaar misschien nog maar eens doen :)

Ontopic: na het beugelincident bij Merlin's Magic Castle in WH heb ik er een nieuwe bij: de beugels van Python! Die zijn nét iets te breed om met je hand tot naast je benen te kunnen geraken en weer terug. Ik had mijn rechterhand op mijn broekzak met mijn fototoestel om deze te beschermen tegen klappen tegen de zijkant van de trein, maar in de eerste looping trok ik door de g-krachten met mijn linkerhand mijn beugel ietsje meer dicht waardoor mijn arm onder de beugel zat en daar niet meer wegkon. En het werd redelijk pijnlijk want die klappen waartegen ik mijn fototoestel probeerde te beschermen kreeg ik nu op mijn hand. Ik wou dus mijn arm ietsje van houding veranderen, maar dat ging niet meer. :p Vandaag merkte ik dat ik nog steeds een pijnlijke plek heb op de bovenkant van mijn rechterhand, ik vermoed dat dat nog steeds daarvan is. Maar ach, alles voor de hobby hé :D

Azmidiske
11-09-17, 15:09
Zelf ben ik ook geen fan van de Python-beugels. Het idee om de handvaten over de volledige lengte van de beugel te laten doorlopen, vind ik op zich heel goed. Zo kunnen mensen kiezen of ze zich 'hoog' of 'laag' willen vasthouden. Maar Vekoma had van die handvaten nooit twee dikke lompe stangen mogen maken. Ik vind die dingen in de weg zitten. Zoals mijn buurman in de Python het treffend formuleerde: "Hola ik kan bijna niet meer aan mijn neus". En dat was ook gewoon zo! Resultaat: erg weinig bewegingsruimte voor mijn armen en nog nooit zo'n onvrij gevoel gehad in een achtbaan. Dan vond ik de oude generatie schouderbeugels van Vekoma persoonlijk stukken aangenamer! Ik stoot daar trouwens nooit mijn hoofd tegen.

Gelukkig lijkt Vekoma het intussen begrepen te hebben, want bij hun allernieuwste ontwerp voor schouderbeugels hebben ze die twee stangen meer naar de zijkant verplaatst. Dat lijkt me toch al een flinke verbetering!

simon
11-09-17, 16:22
Zelf ben ik ook geen fan van de Python-beugels. Het idee om de handvaten over de volledige lengte van de beugel te laten doorlopen, vind ik op zich heel goed. Zo kunnen mensen kiezen of ze zich 'hoog' of 'laag' willen vasthouden. Maar Vekoma had van die handvaten nooit twee dikke lompe stangen mogen maken. Ik vind die dingen in de weg zitten. Zoals mijn buurman in de Python het treffend formuleerde: "Hola ik kan bijna niet meer aan mijn neus". En dat was ook gewoon zo! Resultaat: erg weinig bewegingsruimte voor mijn armen en nog nooit zo'n onvrij gevoel gehad in een achtbaan. Dan vond ik de oude generatie schouderbeugels van Vekoma persoonlijk stukken aangenamer! Ik stoot daar trouwens nooit mijn hoofd tegen.

Serieus? Ik verkies toch liever de nieuwe hoor. De nieuwe beugels bieden veel meer vrijheid dan de oude en voelen veel minder pijnlijk aan, vooral aan de sleutelbenen en de oren :)

Ignace
11-09-17, 16:35
Ik ben net minder fan van de nieuwe beugels, ze spannen me ietsje te hard. Het hangt er ook van af hoe groot je bent natuurlijk: zo'n Vekoma of Arrow-schouderbeugel raakt me nauwelijks ergens :D.

Rickie97
11-09-17, 19:41
ze spannen me ietsje te hard.

Dat vind ik ook. Het is waar dat je met die oude beugels soms een klap krijgt, maar echt storen doet mij dat niet, als je je een beetje vasthoudt valt dat wel mee allemaal. Die nieuwe beugels duwen voor mij enorm op mijn schouders wat mij het gevoel geeft dat ik in het karretje geplet zit. En je hebt inderdaad een enorme plaatsbeperking door die veel te wijde stangen. Nee, geef mij ook maar de oude, die pletten me tenminste niet :)

En voor de volledigheid: echte oorvijgen heb ik tot nu toe alleen maar gehad in El Condor. :p

PyongWon
11-09-17, 19:45
Die nieuwe beugels duwen voor mij enorm op mijn schouders wat mij het gevoel geeft dat ik in het karretje geplet zit. En je hebt inderdaad een enorme plaatsbeperking door die veel te wijde stangen. Nee, geef mij ook maar de oude, die pletten me tenminste niet :)

Met mijn 196 cm ben ik ook eerder voorstander van die oude beugels. De nieuwere generatie zijn voor mij veel pijnlijker en inderdaad, minder vrijheid...

Azmidiske
11-09-17, 20:33
Hieronder een foto die ik van de Facebookpagina van Vekoma heb gehaald (hopelijk is dat niet tegen de forumregels).

Naar mijn mening ziet dit er al een heel stuk beter uit dan die krengen van de Python! Blijkbaar hebben ze zelf geconcludeerd dat die stangen in hun vorige ontwerp niet bepaald ideaal geplaatst waren. Alleen vraag ik me af of de trein hierdoor niet iets breder wordt?

https://i.imgur.com/xMHz6uw.jpg
Bron: Facebookpagina van Vekoma

Rickie97
11-09-17, 20:40
Dat ziet er inderdaad al een heel stuk beter uit wat bewegingsvrijheid betreft. Om je eraan vast te houden zien ze er dan weer iets minder ideaal uit :p

Maar ik ben gewoon geen fan van die spandingen. Ik voel mij daar veel te geplet in. Ik heb liever een beugel die een paar centimeter boven mijn schouder zit die mij belet uit het bakje te vliegen zonder de hele rit voortdurend op mijn schouders te duwen.

Azmidiske
11-09-17, 20:49
Bij je schoot zit er een soort stang om je vast te houden, maar ik geef toe dat het op bovenstaande foto niet duidelijk te zien is.

simon
12-09-17, 10:07
Mijn favoriete beugels zijn toch wel de nieuwe Mack-beugels zoals op Pulsar of Lost Gravity! Totaal geen pijnlijke ervaringen mee :p

Rickie97
12-09-17, 13:59
Mijn favoriete beugels zijn toch wel de nieuwe Mack-beugels zoals op Pulsar of Lost Gravity! Totaal geen pijnlijke ervaringen mee :p

Ik wel dus: vorig jaar na een ritje Lost Gravity een halve week met een blauwe plek op mijn been rondgelopen omdat mijn zakdoek op mijn rechterbeen door de beugel in mijn been werd geduwd. :p

Nu, als je zorgt dat je broekzakken op de plaats van de beugel leeg zijn zijn ze inderdaad super. Alleen dat kleine aandachtspuntje in het oog houden. :)

Same story voor de nieuwe Gerstlauer-beugels trouwens (Gold Rush). Redelijk vergelijkbaar met deze, behalve dat ze van voor je komen zoals echte heupbeugels in plaats van van boven zoals schouderbeugels. :)

Azmidiske
26-10-17, 17:46
Na het TR van Rickie97 over Walibi Holland gelezen te hebben, besefte ik dat ik nog een pijnlijk incident vergeten was:

Normaal gezien heb ik nooit problemen met Vampire in ons eigen Walibi en vind ik de slechte reputatie van SLC's dus overdreven. Maar bij mijn laatste rit (mei 2017) lijkt er toch iets fout gelopen te zijn. De dag nadien had ik een compleet stijve nek en linkerschouder! De pijn hiervan was zo erg dat ik zelfs naar de dokter moest, die mij zalf en pilletjes voorschreef.

Zoiets wil ik dus echt niet meer meemaken :( Ik zou Vampire kunnen overslaan, maar eerdere ervaringen met deze baan waren positief dus dit zou zeer jammer zijn. Gelukkig had ik rond dezelfde tijd ook een artikel gelezen over Formule 1 en de sterke nekspieren die je daarvoor nodig hebt wegens de G-krachten tijdens zo'n autorace. Onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet' heb ik het internet afgespeurd totdat ik dit tegenkwam:

T96XY6wDTlw

Sindsdien ben ik vijf keer per dag in een bizarre houding tegen de muur terug te vinden :p
Ik weet nog niet of het effectief helpt. Ik ga maar af en toe naar een park en heb het dus nog niet uitgebreid kunnen testen. Bij mijn volgende rit Vampire zullen we wel ontdekken wat het resultaat is.

chupacalabra
26-10-17, 18:29
Zat je toevallig achteraan? Vekoma hangende achtbanen vind ik zelden aangenaam achteraan .

Azmidiske
29-10-17, 11:03
Zat je toevallig achteraan? Vekoma hangende achtbanen vind ik zelden aangenaam achteraan .

Ik zat toen inderdaad helemaal achteraan, maar ik probeer daar altijd te zitten (zoals mijn berichtonderschrift aangeeft) en ik heb achteraan in Vampire ook al volledig pijnloze ritten gehad. Dus misschien had ik gewoon pech?

Rickie97
29-10-17, 12:03
Ik zat toen inderdaad helemaal achteraan, maar ik probeer daar altijd te zitten (zoals mijn berichtonderschrift aangeeft) en ik heb achteraan in Vampire ook al volledig pijnloze ritten gehad. Dus misschien had ik gewoon pech?

Wellicht. Ik heb op de fandag 3x Vampire gedaan waarvan 2x backseat en 1x op de tweede rij vooraan, en ik vond de achterste rij toch opvallend veel comfortabeler dan vooraan. Hij ging echt vlotjes door de baan daar.

kimpie1981
29-10-17, 22:15
Ik kom altijd uit de Vampire met hoofdpijn en zou hem dus liever overslaan, maar man lief vind hem zo leuk dat ik dan maar mee ga.

Azmidiske
05-02-18, 16:58
inderdaad een enorme plaatsbeperking door die veel te wijde stangen

Ik denk dat ik intussen een goede oplossing heb gevonden! Vorige week naar DLRP geweest waar Hyperspace Mountain ook zulke beugels heeft. In mijn TR zal je er binnenkort meer over lezen :)

Nu heb ik wel een nieuwe vraag: vroeger had ik hier zelden last van, maar in veel achtbanen met schouderbeugels van DLRP had ik het gevoel dat ik nogal samengeperst in het karretje zat. Volgens mij zijn er twee mogelijke oorzaken:

1) Ik ben net iets te groot (ergens tussen 1m85 en 1m90) wat in mijn nadeel werkt
2) Ik heb de neiging om de beugel net iets harder dicht te trekken dan nodig is

Het kan ook een combinatie van beide zijn natuurlijk … Heeft iemand tips om niet het gevoel te hebben dat je te veel samengedrukt zit?

PyongWon
08-02-18, 09:47
Nu heb ik wel een nieuwe vraag: vroeger had ik hier zelden last van, maar in veel achtbanen met schouderbeugels van DLRP had ik het gevoel dat ik nogal samengeperst in het karretje zat. Volgens mij zijn er twee mogelijke oorzaken:

1) Ik ben net iets te groot (ergens tussen 1m85 en 1m90) wat in mijn nadeel werkt
2) Ik heb de neiging om de beugel net iets harder dicht te trekken dan nodig is

Met mijn 1m96 en 120 kg kan ik weerleggen dat oorzaak 1 het probleem is. Er zijn attractie's waar ik ook een pers gevoel heb, maar dat is meestal omdat er buiten een bordje hangt met "max 1m95" .. Maar om de ene of andere gekke reden zie ik dat bordje altijd pas hangen nadat ik de attractie heb gedaan... (Oeps... ) en ben ik het alweer vergeten als ik terug aan die attractie's kom ... (Nog eens oeps ... )

Ik ben nog maar 1 keer aan de meetlat moeten gaan staan.. (Dalton Terror een aantal jaar geleden) maar toen mocht ik na wat twijfel toch door :-p

knessel
30-08-18, 16:36
afgelopen week na een lange tijd toch nog eens een ritje Bandit in Moviepark Duitsland gedaan. We zaten in achteraan, en wat een vreselijke rammelbak dit is geworden....Onvoorstelbaar; als hij in de remmen gaat zie je iedereen werkelijk bekomen van de rit. En, zowel zonnebril als smartphone waren er beiden aan, en niet alleen bij mij. Ik heb geen probleem met wat gooi- en smijtwerk wat typisch bij een woodie komt kijken, maar dit is echt niet meer normaal. Het ritje was net voor sluiting op een warme dag, ik weet niet of dit veel invloed had, maar als dit je eerste ervaring op een rollercoaster is, kan ik me inbeelden dat je er direct genoeg van hebt....

Joran
30-08-18, 16:58
vorige zondag langs Walibi gepasseerd (weet niet of nog een TR ook wel echt nodig is, maar als er vraag naar is wil ik hem wel maken); de beugels van Buzzsaw zijn echt een ware hel zeg.

Vampire ramelde ook weer eens lekker goed door, nothing new there natuurlijk. (Weerwolf opvallend soepel, dat wel)

punisher
30-08-18, 17:19
Ik vond Le nitro in dennlys parc best pijnlijk eigenlijk.

knessel
30-08-18, 18:06
ja, daarzitten oa venijnige knikken in de baan waarvan ik me afvraag of dit echt de bedoeling was...

Michielsken
30-08-18, 23:25
ja, daarzitten oa venijnige knikken in de baan waarvan ik me afvraag of dit echt de bedoeling was...
Nee, dat is eerder onkunde van de ontwerpers :D