PDA

Bekijk Volledige Versie : [Walibi Belgium] Aging map 2017



Ignace
21-06-17, 20:13
http://i.imgur.com/NTp6BA8.png

De Belgische attracties - hoe oud zijn ze? Welke parken hebben het grootste aandeel jongere attracties? Welke parken bestaan vooral uit golden oldies? Uit welke periodes blijven de meeste attracties over? Pretparken.be nam de vier grootste parken van België onder de loep om deze vragen te beantwoorden. We haalden onze geweldige paintskills onder het stoff vandaan en toverden satelietbeelden van Plopsaland, Walibi, Bobbejaanland en Bellewaerde om in een simpele verzameling blokken en lijntjes. Vervolgens kleurden we al deze vlakken naar gelang hun leeftijd. Het abstracte resultaat is vaak opvallend. Deel 4 in de reeks: Walibi Belgium!

Enkele kanttekening bij de kaart

Voor we de kaart onder de loep nemen moet er nog het één en het ander duidelijk gemaakt worden.
-De aangeduide vlakken betreft enkel de mechanische attracties van het park.
- Beide zone's met kinderattracties zijn als één attractieblok weergegeven. Beide zones bestaan uit meerdere kinderattracties.
- Van melody Road heb ik geen openingsjaar gevonden, deze is blanco op de kaart aangeduid.

Wat valt er op?

Geel! Natuurlijk mag dat geen verassing zijn: de grote ombouw van Six Flags heeft voor tientallen nieuwe attracties gezorgd en veel oudere attracties zijn ondertussen het park uit. Ongeveer de helft van de attracties is geopend tussen 1997 en 2001: in 1997 werd de Walibi-group overgenomen door Premier Parks die meerdere nieuwe rides plaatste, in 2001 opende het park als Six Flags Belgium. Een bewogen periode, maar nog niet zo ontzettend lang geleden: de gemiddelde attractie in het Waverse park is nog steeds redelijk jong.
Oude attracties zijn er nauwelijks, al zijn er wel twee belangrijke rides bij. Ouder dan 25 jaar zijn radja River, Psyké Underground, Gold River Adventure en de carrousel. Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook zeer weinig nieuwe rides: Pulsar is de enige nieuwe attractie van de laatste tien jaar.
Onderaan de afbeelding zie je een enorme lege plek waar geen attracties staan maar welke toch tot het park toebehoord. Hier stond vroeger Vertigo en daarvoor nog Tornado, maar momenteel staat de plek weer leeg.

Wat kunnen we misschien verwachten?

Weinig attracties zijn dringend aan vervanging toe. Radja River is een rapid river, een attractietype met geen echte houdbaarheidsdatum. Psyké Underground is in coastertermen bejaard, maar in 2013 zeer grondig gerenoveerd naar hedendaagse standaarden. De oudste grote attractie van het park, Gold River Adventure, zorgt van tijd tot tijd voor geruchten maar is tot op heden vooral met Halloween een belangrijke attractie in het aanbod.

Als het park groots wilt uitbreiden, is de grote plek onderaan het park waar vroeger Vertigo en Tornado stonden de logische richting.

Uiteraard weten we niet zeker hoe Walibi Belgium zich in de (verre) toekomst zal ontwikkelen, maar het is leuk om met de hulp van de Aging Map de leeftijd van de verschillende attracties in het park te bekijken en op basis daarvan schattingen te doen. Wat denk jij dat Walibi Belgium voor ons in petto heeft, en welke attracties er misschien zullen verdwijnen?

yelle8
21-06-17, 20:17
De Six Flags-periode is overduidelijk! :p Ik verwacht eigenlijk sowieso iets met Gold River Adventure in de toekomst, nog even afwachten. Na Pulsar verwacht ik terug een hele resem investeringen. Benieuwd wat we na morgen (https://www.facebook.com/Pretparkenbe/posts/1435860296498947:0) binnenkort allemaal gaan mogen toevoegen aan dit kaartje!

Putoor
21-06-17, 20:49
Een attractie verwijderen lijkt mij momenteel niet nodig. Gold River Adventure mag van mij Jungle Mission-gewijs onder handen genomen worden (maar dan met een goudzoekersthema). Weerwolf mag op sommige plekken een retrack krijgen en de thematisatie van Flash Back mag terug eens flink opgepoetst worden. Een attractie die liever gisteren dan vandaag verwijderd wordt, is Het Vliegend Tapijt, hoe jong dit ook nog mag zijn. Deze valt echt volledig uit de toon vergeleken met de kwaliteit van aankleding van de attracties in de rest van het park. Vervangen door een deftig en mooi vliegend tapijt, mag zeker!

Verder is het natuurlijk in spanning afwachten tot morgen!

Jak
21-06-17, 23:23
Een attractie verwijderen lijkt mij momenteel niet nodig. Gold River Adventure mag van mij Jungle Mission-gewijs onder handen genomen worden (maar dan met een goudzoekersthema). Weerwolf mag op sommige plekken een retrack krijgen en de thematisatie van Flash Back mag terug eens flink opgepoetst worden. Een attractie die liever gisteren dan vandaag verwijderd wordt, is Het Vliegend Tapijt, hoe jong dit ook nog mag zijn. Deze valt echt volledig uit de toon vergeleken met de kwaliteit van aankleding van de attracties in de rest van het park. Vervangen door een deftig en mooi vliegend tapijt, mag zeker!

Verder is het natuurlijk in spanning afwachten tot morgen!

Haha, dat vliegend tapijt. Ik bedenk me altijd wat dat daar staat te doen. Echt een verkeerd ding dat op een verkeerde plaats staat. Hetzelfde geld overigens wat betreft de Octopus en Salsa Il Y Fiesta. Het zijn allen attracties die, in mijn ogen, niet echt meer bij het park meer passen wanneer de Pulsar kwaliteitslijn wordt doorgetrokken. Voor GRA zie ik inderdaad zoals de meeste hier een stevige ombouw wel zitten.

matx30
21-06-17, 23:36
Haha, dat vliegend tapijt. Ik bedenk me altijd wat dat daar staat te doen. Echt een verkeerd ding dat op een verkeerde plaats staat. Hetzelfde geld overigens wat betreft de Octopus en Salsa Il Y Fiesta. Het zijn allen attracties die, in mijn ogen, niet echt meer bij het park meer passen wanneer de Pulsar kwaliteitslijn wordt doorgetrokken. Voor GRA zie ik inderdaad zoals de meeste hier een stevige ombouw wel zitten.

Vergeet de drakenboot niet. Dat ding staat daar echt niet op zijn plaats. Iedereen kijkt er gewoon voorbij want Psyké Underground staat er bijna recht bovenop. Zelfs de botsauto's mogen voor mijn part weg. Begrijp me niet verkeerd, ik vind botsauto's echt een megatoffe attractie, maar dit hoort meer thuis op een kermis naar mijn mening. Op deze plaats kan een toffe flatride worden geplaatst.

Joran
21-06-17, 23:53
Op deze plaats kan een toffe flatride worden geplaatst.

Je vergeet dat er daar naast nog enkele velden zijn waar er ook een flatride kan gezet worden, zonder de botsauto's weg te doen. ;) Laat die maar staan imo. Opvullers kunnen nooit kwaad.

matx30
22-06-17, 00:07
Je vergeet dat er daar naast nog enkele velden zijn waar er ook een flatride kan gezet worden, zonder de botsauto's weg te doen. ;) Laat die maar staan imo. Opvullers kunnen nooit kwaad.

Maar dan kan er een nog grotere flatride worden geplaatst haha. :) Nee, ik snap wel wat je bedoelt. ;)

Putoor
22-06-17, 08:05
Vergeet de drakenboot niet. Dat ding staat daar echt niet op zijn plaats. Iedereen kijkt er gewoon voorbij want Psyké Underground staat er bijna recht bovenop. Zelfs de botsauto's mogen voor mijn part weg. Begrijp me niet verkeerd, ik vind botsauto's echt een megatoffe attractie, maar dit hoort meer thuis op een kermis naar mijn mening. Op deze plaats kan een toffe flatride worden geplaatst.

De Dragon Boats liggen misschien op een vrij vergeten plekje, maar het is tenminste een attractie die er goed uitziet. Het is zeker niet iets waar Walibi zich voor hoeft te schamen. Dat gevoel heb ik wel bij Het Vliegend Tapijt en inderdaad, ook een beetje bij de Octopus, zoals Jak zegt.

Botsauto's vind ik wel passen in een pretpark. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Footballscooter in Europa-Park, zijn er echt wel leuke dingen te doen met botsauto's. En ook in Walibi vind ik de aankleding zeker goed genoeg voor het park. Nu, als ze er een mooie nieuwe attractie in de plaats bouwen, zal ik ze ook niet missen hoor... Maar toch liever eerst iets nieuws ernaast, dan meteen vervangen.

vbgenechten
23-06-17, 08:38
Ik heb toch liever die botsauto's van Walibi dan die van de kermis hoor. Al gewoon door het volk wat er meestal op zit. Laat die van Walibi maar gewoon staan. Zoveel plek neemt dat toch ook niet in? En altijd als ik er ben lijkt die attractie nog zat populair.