PDA

Bekijk Volledige Versie : poll: Reserveer uw plaats in de Python



Zeuske83
28-08-17, 10:28
De Efteling begint volgende maand met een proef om wachtrijen te beperken. Bezoekers die in achtbaan Python willen, moeten vooraf een tijdsslot kiezen en reserveren.





Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/article/detail/3243813/2017/08/28/Efteling-neemt-proef-op-de-som-Reserveer-je-zitje-in-de-achtbaan.dhtml

coasterfrenzy
28-08-17, 10:32
Nope.

Het concept wat ze hebben werkt alleen als je dat voor alle grote attracties kunt doen. Niet voor eentje. En maximaal een kwartier wachten is - zeker bij de python - een lachertje. In de periode dat ze het gaan testen komt de wachttijd sowieso al amper boven dat kwartier uit.

Mochten ze het daadwerkelijk op grote schaal gaan doorvoeren, dan zou ik het wél een goed idee hebben. Dan werkt dit systeem toch beter dan dat van Disney dat eigenlijk volstrekt geen toegevoegde waarde geeft (buiten het valse gevoel creëren dat er iets van service wordt geboden).

Ignace
28-08-17, 10:52
Niet zo'n fan van gratis fastpassen, in Disneyland werkt het in mijn ogen voor geen meter en Efteling kennende loopt het daar nog meer in de soep.

coasterfrenzy
28-08-17, 10:55
Niet zo'n fan van gratis fastpassen, in Disneyland werkt het in mijn ogen voor geen meter en Efteling kennende loopt het daar nog meer in de soep.

Het systeem is hier wel anders. In tegenstelling tot Disney zal de gewone wachtrij komen te vervallen (zo heb ik het althans begrepen). Het lijkt er op dat ze op den duur naar het systeem to willen dat Disney in Amerika wilt invoeren en Universal nu al probeert in Vulcano Bay (en we weten hoe goed dat momenteel werkt). Laten we hopen dat de Efteling in de positieve zin kan leren van de Amerikanen.

yelle8
28-08-17, 11:27
Het systeem is hier wel anders. In tegenstelling tot Disney zal de gewone wachtrij komen te vervallen (zo heb ik het althans begrepen). Het lijkt er op dat ze op den duur naar het systeem to willen dat Disney in Amerika wilt invoeren en Universal nu al probeert in Vulcano Bay (en we weten hoe goed dat momenteel werkt). Laten we hopen dat de Efteling in de positieve zin kan leren van de Amerikanen.

Inderdaad, dat maakte ik er ook uit op. Op zich is het natuurlijk niet zó'n slecht systeem om eens uit te testen, maar ze zouden beter eerst focussen op operations, de wachtrijen zullen dan vanzelf wel dalen!

Zeuske83
28-08-17, 11:48
Ik heb gestemd op Ik weet het niet.

Als de gewone wachtrij niet meer bestaat, dan verplichten ze u van te reserveren = reserveren ben je niet meer vrij. Als je nog een 30 min hebt en er staat 25 min op JEDD en er gebeurd iets... BV. Trage bezoekers die instappen... tja. moet ik nog verder zeggen?

het kan werken maar ik hoop dat het mislukt... Maar ik ga het toch proberen als ik in september ga. Ik zal het jullie laten weten...

Pretparkfreak7
28-08-17, 12:02
Ik heb neen gestemd. De efteling is een park met voldoende attracties en capaciteit om ook op topdagen vaak redelijke wachttijden onder het uur aan te bieden. Ik vrees dat als je doorheen heel het park een fast-pass systeem gaat uitrollen héél veel van de spontaniteit van je bezoek verdwijnt. Puur naar bezoekers toe vind ik extra informatieborden met de wachttijden een veel beter idee om de gemiddelde wachttijd te doen dalen.

Er lijkt me niets zo vervelend als halverwege je dag ontdekken dat de fastpassen voor deze of gene attractie op zijn en dat je die bijgevolg dus niet meer kan doen. Zonder fastpassen kan je wel altijd zelf beslissen of je aanschuift in een wachtrij van een uur.

Langs de andere kant begrijp ik ook dat Efteling zo'n systeem wil testen. Bezoekers die in een wachtrij staan geven geen geld uit en als je tussen attractie met fastpass 1 en attractie met fastpass 2 net geen tijd hebt om nog een extra attractie te scoren is een extra snack of een toertje door de plaatselijke souvenirshop een waarschijnlijke keuze. Door de reguliere rij gewoonweg te sluiten lossen ze ook de frustraties op van een stand-by wachtrij die voor geen meter opschuift door de instroom aan fastpassen.

wimvg
28-08-17, 12:28
Ik heb neen gestemd, om de eenvoudige reden dat ik tijdens een dagje pretpark geen zin heb om op mijn horloge te moeten kennen omdat ik bij een bepaalde attractie 'moet' zijn.

Evejur
28-08-17, 13:10
Ik heb ook neen gezegd. Wachten hoort gewoon ook bij een dagje pretpark. Dat weet je op voorhand.
Efteling is 365 dagen op een jaar open. Je hebt dus een heel jaar om langs te komen. Dat je dan een drukke dag kiest, heb je zelf bepaald.

Belgiumcoasterfreak
28-08-17, 13:41
Neen. Klinkt mooi, werkt voor geen meter. Naar mijn ervaring is dit in de verste verte beter dan het Fastpass systeem van de Disneyparken. Het systeem heb ik in Vulcano Bay al getest (review volgt nog) en vond dat ronduit belachelijk en totale tijdsverspilling. Dergelijk systeem kan ook nooit werken naar mijn idee. Wat met storingen? Wanneer las je dat door de dag in? Wat met mensen die een tijdslot kiezen op een moment wanneer mensen gewoon mogen aansluiten? Is het systeem. 'cheat-vrij'? Hoeveel plaatsen mag je reserveren per keer? Mag je één attractie verschillende keren reserveren?

In vulcano bay schoten de 'virtuele' wachtrijen gewoon de pan uit. 200 minuten, 280 minuten,... Je kon in de tussentijd ook geen reet doen want alles moest je reserveren en je mocht maar één per keer en na je rit mag je pas een nieuwe boeken. De dingen waar je niet moest reserveren waren overdreven druk en daarbij totaal onaangenaam. Mensen gingen heus niet meer spenderen door dit systeem, maar gingen al vrij snel het park uit vn pure misserie. Kijkend naar de rij van klagende mensen aan de guest relations toen wij weg gingen, kan ik je garanderen dat zo een systeem niet werkt.

Het fastpass systeem in Disney, zeker het fastpass+ systeem, zijn veel gebruiksvriendelijker en haal je echt tenminste voordeel uit. Deze laatste is super simpel met de smartphone te bedienen en heeft er voor gezorgd dat ik verscheidene topattracties verschillende rerides kon geven tijdens ons verblijf (zelfs met pasjes op de dag zelf te reserveren!).

Dat de Efteling eerst is doet waar ze nu niet veel van bakken: capaciteit. Ze weten het daar altijd te flikken om simpele systemen als een single riders line compleet fout toe te passen... En dan spreek ik nog niet over het feit dat ze zelfs om drukke dagen niet altijd alle treinen laten rijden op bv joris en de draak...

Rickie97
29-08-17, 10:42
Ik stem ook nee. Twee redenen: normaliter draag ik een horloge, maar sinds kort is mijn bandje stuk en heb ik deze dus niet bij. Gisteren had ik dan ook geen benul van hoe laat het was, ik had ook geen gsm bij. En eigenlijk wel grappig, in vele parken kun je op diverse schermen de wachttijden en de openingstijden zien, maar nergens een klok hé... :p

Dus reden 1, sommige mensen weten gewoon niet hoe laat het is. Dan werkt het sowieso al niet.

Reden 2: als je ergens in een wachtrij staat en er gebeurt iets, ben je dus te laat. Of je hebt over 25 minuten een ritje gereserveerd en de attractie waar je nu voorstaat heeft een wachttijd van 30 minuten. Dan moet je die dus links laten liggen en sta je toch weer te wachten. Dan wacht ik liever gewoon in een wachtrij en loop ik ook niet de hele tijd onder stress omdat ik mijn reservatie ga missen.

Ignace
29-08-17, 11:05
Hé inderdaad, als je tal van attracties moet reserveren word een dagje ontspannen plotseling een hele administratieve bende. Hoezo relaxed?

Waar ik bang voor ben is dat de Efteling zo koppig gaat zijn het alsnog in heel het park in te voeren, want zo ken ik ze wel...

coasterfrenzy
29-08-17, 12:14
In vulcano bay schoten de 'virtuele' wachtrijen gewoon de pan uit. 200 minuten, 280 minuten,... Je kon in de tussentijd ook geen reet doen want alles moest je reserveren en je mocht maar één per keer en na je rit mag je pas een nieuwe boeken. De dingen waar je niet moest reserveren waren overdreven druk en daarbij totaal onaangenaam. Mensen gingen heus niet meer spenderen door dit systeem, maar gingen al vrij snel het park uit vn pure misserie. Kijkend naar de rij van klagende mensen aan de guest relations toen wij weg gingen, kan ik je garanderen dat zo een systeem niet werkt.

één gefaald experiment wil nog niet zeggen dat het systeem niet kan werken. Het probleem met Vulcano Bay is dat je steeds maar één attractie kunt reserveren. Het zou veel beter werken als je een schema kunt samen stellen van hoe laat je welke attractie doet. Daarom dat de Efteling het ook eerst uit test met één attractie. Universal wilde meteen té groot gaan hiermee, maar ik denk wel dat het uiteindelijk kan gaan werken. Universal wil gewoon de wachttijden volledig virtueel maken, maar dan moet er inderdaad iets anders zijn om in die tijd te doen, ik denk dat het daarom niet werkt. Juist als je vooraf een soort dagschema kunt maken, lijkt me dat veel efficiënter.

Neemt niet weg dat er ook dan nog steeds nadelen aan kleven, zoals het ontbreken van spontaniteit.



Het fastpass systeem in Disney, zeker het fastpass+ systeem, zijn veel gebruiksvriendelijker en haal je echt tenminste voordeel uit. Deze laatste is super simpel met de smartphone te bedienen en heeft er voor gezorgd dat ik verscheidene topattracties verschillende rerides kon geven tijdens ons verblijf (zelfs met pasjes op de dag zelf te reserveren!).


Dit systeem voegt nogthans volstrekt niets toe, juist omdat iedereen de fastpassen vrij kan gebruiken. De capaciteit wordt 50/50 opgesplitst tussen fastpass en gewone rij, maar uiteindelijk moet je keuzes maken. Stel dat bij Space Mouintain en Big Thunder Mountain beiden een wachtrij staat van anderhalf uur en een fastpass rij van een half uur (waarom dat die zo lang moet zijn snap ik om te beginnen al niet, een half uur wachten noem ik niet "fast"). Uiteindelijk ga je één baan met fastpass kunnen doen, de andere zonder. Effect: 2 uur wachttijd totaal. Schaf de fastpass volledig af en beide attracties hebben een normale rij van 1 uur, dus wacht je nog steeds 2 uur.

Het enige voordeel wat het systeem in Disney heeft is dat als je het NIET gebruikt, je jezelf naait en je anderen die het wel gebeuren een kleine gunst doet (maar als 100 mensen het niet gebruiken hebben alle andere gasten daar misschien maar een minuut winst aan). - Hierbij moet ik zeggen: Ik baseer me op de versie in Parijs en zoals ik het nog in Anaheim gedaan heb. Ik weet niet of Orlando misschien niet intussen veranderd is.

BTW: Disney is ook al bezig met zo een zelfde systeem ;)



Dus reden 1, sommige mensen weten gewoon niet hoe laat het is. Dan werkt het sowieso al niet.


Wie heeft er nu tegenwoordig volstrekt niets bij zich om de tijd te lezen? Als het geen horloge is, dan is het wel je telefoon. En mocht er uitzonderlijk eens iemand bij zitten die echt beiden niet heeft, dan is er altijd wel iemand anders in de groep die het wél heeft.

Trouwens: voor zo ver ik me voor de geest kan halen staat er bij wachtrij-borden ook altijd de tijd aan gegeven. Hier wringt het schoentje bij de Efteling: Ze hebben geen fatsoenlijk systeem hier voor. Het is al eens eerder aangehaald in het topic en ik ben volledig accoord: Als ze de wachttijden beter communiceren, spreidt het volk zich vanzelf al beter over de attracties.

Belgiumcoasterfreak
29-08-17, 13:05
één gefaald experiment wil nog niet zeggen dat het systeem niet kan werken. Het probleem met Vulcano Bay is dat je steeds maar één attractie kunt reserveren. Het zou veel beter werken als je een schema kunt samen stellen van hoe laat je welke attractie doet. Daarom dat de Efteling het ook eerst uit test met één attractie. Universal wilde meteen té groot gaan hiermee, maar ik denk wel dat het uiteindelijk kan gaan werken. Universal wil gewoon de wachttijden volledig virtueel maken, maar dan moet er inderdaad iets anders zijn om in die tijd te doen, ik denk dat het daarom niet werkt. Juist als je vooraf een soort dagschema kunt maken, lijkt me dat veel efficiënter.

Dan nog, het systeem is niet faalproef. Grappig genoeg heeft Universal het systeem eerst getest bij Wet 'n Wild, waar het toen ook al faalde in zijn opzet. Dus het systeem in Vulcano Bay is eerst getest, voordat het gelanceerd werd (en dan nog blijft het enorm slecht). Het probleem is ook dat je niet echt veel kan plannen met dit systeem. Ten eerste werkt het systeem van Vulcano Bay heel erg op het systeem als de Efteling in de mate dat wanneer de eigenlijke wachttijd onder een bepaalde minimum blijft, de rij direct toegankelijk is. Dus wat doet iedereen? Rushen naar de belangrijkste attracties eerst. Dan moet je de change hebben dat de desbetreffende ride geen storing heeft en je bent safe. Echter, na een paar minuten verspringt het 'virtueel' wachten naar achterlijke aantallen. En een uur na parkopening heb je bij alle attracties wachttijden van +/- 200 minuten...

Echter vind ik het systeem van de Efteling nog meer weg hebben van het pasjes systeem bij Kraken in Seaworld, 'Spot Saver'. Daar zie je dan nog een ander probleem opduiken. Elk pasje heeft een tijdslot van 15 minuten en je kan deze zowel met de smartphone als aan een kiosk verkrijgen. Maar van zodra mensen het park binnen zijn, kunnen ze met hun smartphone al een plaatsje vrij houden. Wat zie je dan gebeuren? Zelfs als je bij parkopening toekomt, en je hebt niet echt een smartphone of internet at the moment, dan heb je nooit de garantie dat jij er direct op kan kruipen. Mensen reserveren onmiddellijk hun plaats, waardoor de attractie in no time van 0 naar 100 minuten gaat in minder dan een uur! Kraken wist het zelfs zo te flikken om een virtuele wachtrij van 500 minuten te ontwikkelen deze zomer... Ik dnek dat het het hele concept van 'parkspreiding' dan helemaal naar de knoppen helpt. Resultaat: absurde wachttijden voor de attracties die gereserveerd moeten worden en absurde rijen voor de attracties die gewoon toegankelijk zijn (want je gaat niet naar een park om uren te zitten wachten/iets drinken of eten. Dan kan je beter een stadsbezoek doen ofzo).


Dit systeem voegt nogthans volstrekt niets toe, juist omdat iedereen de fastpassen vrij kan gebruiken. De capaciteit wordt 50/50 opgesplitst tussen fastpass en gewone rij, maar uiteindelijk moet je keuzes maken. Stel dat bij Space Mouintain en Big Thunder Mountain beiden een wachtrij staat van anderhalf uur en een fastpass rij van een half uur (waarom dat die zo lang moet zijn snap ik om te beginnen al niet, een half uur wachten noem ik niet "fast"). Uiteindelijk ga je één baan met fastpass kunnen doen, de andere zonder. Effect: 2 uur wachttijd totaal. Schaf de fastpass volledig af en beide attracties hebben een normale rij van 1 uur, dus wacht je nog steeds 2 uur.

Het systeem heeft her en der zijn gebreken, maar vooralsnog heeft het mij meer voordelen dan nadelen bezorgd hoor. Neem nu de nieuwe Avatar attracties (vooral Flight of Passage). Zoals je jezelf al kan inbeelden, zijn de meeste fastpassen voor deze attracties praktisch volledig de deur uit nog maar net bij parkopening. Toch heb ik dat ding praktisch elk bezoek in Animal Kingdom kunnen doen (3 keer FoP, 1 keer NR). Dat allemaal te danken aan de Fastpass. Nooit heb ik de aangegeven 260 minuten moeten wachten, maar altijd 5 minuten. Puur omdat ik vaak het geluk had dat er net pasjes opnieuw verkrijgbaar waren wanneer ik een reservering wou maken. Dit heeft mij niet alleen kostbare tijd gesaved, maar ook heb ik hierdoor veel andere toppers zonder fast pass ook meermaals kunnen doen op een dag. Sowieso dat de capaciteit nog hoger zou zijn zonder Fast Pass systeem, maar dan nog vind ik het persoonlijk wel een leuke service die het gros van de bezoekers weet te smaken. Ik heb duizend keer liever dit systeem dan de verschrikkelijke Express Passen van Universal. Deze helpen echt de nodige frustraties aan. Met verschillende confrontaties met operators tot gevolg (als je maar 10 man door laat bij de gewone rij, maar wel 60 man van je express pass rij, dan scheelt er wel iets).

coasterfrenzy
29-08-17, 14:23
hmja, als er net een nieuwe attractie is, kan ik me voorstellen dat het Fastpass Systeem bij Disney nog wel nut heeft. Daarbuiten echter volstrekt niet (Dat bewijst Parijs heel goed waar al 15+ jaar niets nieuws geopend is in het hoofdpark). Of het echter een goede oplossing is waag ik nog steeds in twijfel te trekken. Fastpassen zorgen er immers nog steeds voor dat de gewone wachtrij trager loopt dan nodig zou zijn. Oftewel: Die 260 minuten hadden ook gewoon 130 minuten kunnen zijn (er van uit gaande dat Disney ook hier 50% van de capaciteit aan fastpassen vergooit). 2 uurtjes wachten voor splinternieuwe attractie in de USA is verre van gek (de tijden lopen er bij non-fastpass attracties gemakkelijk op (heb al 4-5 uur gezien). Daarom kiezen parken als Six Flags, maar bijvoorbeeld ook Phantasialand er voor om fastpassen NIET te gebruiken op nieuwe attracties. Simpelweg omdat dit toch een heel stuk klantvriendelijker is.

Dat JIJ er toevallig goed gebruik van hebt kunnen maken, neemt niet weg dat het ten kostte van andere gaat en daarom geen goed systeem is.. Dat is uiteindelijk het enige voordeel van het Universal systeem: het gaat niet ten kostte van anderen, maar momenteel zitten er simpelweg nog veel issues in waardoor mensen er inderdaad misbruik van kunnen maken, maar dat is jarenlang ook bij Disney zo geweest (bij opening alle fastpass-automaten af lopen).

In the end blijf ik er voor om al die fastpass onzin gewoon af te schaffen en enkel nog SRLs te gebruiken. Veel klantvriendelijker. Het idee om wachtrijen af te schaffen is lovenswaardig, maar je wachtrijen zijn nou eenmaal je capaciteitsvreters (de plekken waar je het meeste volk kunt stallen). Als je dat af schaft, moet je dat ook kunnen opvangen en daar zijn vooralsnog geen goede oplossingen voor.

wimvg
29-08-17, 15:08
In the end blijf ik er voor om al die fastpass onzin gewoon af te schaffen en enkel nog SRLs te gebruiken. Veel klantvriendelijker. Het idee om wachtrijen af te schaffen is lovenswaardig, maar je wachtrijen zijn nou eenmaal je capaciteitsvreters (de plekken waar je het meeste volk kunt stallen). Als je dat af schaft, moet je dat ook kunnen opvangen en daar zijn vooralsnog geen goede oplossingen voor.

Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens!
Voordeel is ook dat je wachtrij in dat geval ook fysiek vlotter doorschuift: in Disney schuif je heel langzaam door in de gewone wachtrij, terwijl je in PHL of EP over het algemeen sneller kan doorschuiven. Als de wachtrij dan nog wat gethematiseerd is, maakt dat het wachten minder onaangenaam.

coasterfrenzy
29-08-17, 15:29
Goed punt ook. Sneller doorschuivende wachtrij voelt niet alleen prettiger aan, maar voorkomt ook een groot deel vandalisme.

Nathan G
29-08-17, 18:43
Oh Efteling, wat doe je nu...
Ik heb gestemd op nee. Heel het systeem lijkt rooskleurig te zijn, maar er klopt niets van. Ten eerste gaat 90% van de Eftelingbezoekers het al totaal niet begrijpen. Als ze het dan begrepen krijgen, gaan ze sowieso teleurgesteld zijn dat ze op dat exacte moment niet kunnen aansluiten voor een ritje Python. Zeker wanneer de pasjes op zijn...

De echte wachtrij sluiten lijkt mij enorm dwaas. Zoals reeds vaak aangehaald moet je de tijd continu in de gaten houden, en zo wordt een ontspannen dagje al snel chaotisch, zeker als ze het doortrekken naar meerdere attracties. Nee, er zijn veel betere manieren dan dit. Gewoon al de wachtrijen aangenamer maken zou al veel doen.


Waar ik bang voor ben is dat de Efteling zo koppig gaat zijn het alsnog in heel het park in te voeren, want zo ken ik ze wel...

En dat is exact waar ik ook voor vrees...

Pretparkfreak7
29-08-17, 19:11
Waar ik bang voor ben is dat de Efteling zo koppig gaat zijn het alsnog in heel het park in te voeren, want zo ken ik ze wel...

Dat ze het in test uitrollen wil al zeggen dat er een hoop blaaskakende bollebozen in het management zitten die al overtuigd zijn van het succes. Efteling heeft inderdaad wel een reputatie als het aankomt op koppig de eigen zin doordrijven en achteraf door scha en schande moeten bijstruren.

Earlyspencer
29-08-17, 20:15
Een hele dikke NEE en bij wijze van spreken blij dat m'n Efte-abo eind september vervalt.
Zinloos indien voor maar één attractie en indien de reguliere wachtrij vervalt (weg vrijheid).

Wat bij niet gebruikte pasjes? Elke niet opgedaagde benadeelt iemand die wel wou maar geen kaartje kon krijgen.
Bij Raveleijn lijkt me dat minder erg: aanbod steeds > vraag.

En wat bij storing? In Disney Parijs kreeg ik soms latere toegang met vervallen FP wegens storing, of een blanco kaart waarmee ik een extra FP kon afhalen.

Single rij moet toch kunnen, en ook graag in JEDD (al lijkt het me daar moeiljker te realiseren).

Phadd-F
30-08-17, 11:06
Nee. Ik slenter graag door een pretpark zonder een schema te moeten afwerken.

Rickie97
30-08-17, 11:33
Opvallend. Deze poll gaat eerst naar 11 stemmen op nee en 0 op ja, en vervolgens gaat ja naar 4 en nee naar 14. Willen de ja-stemmers zich bekendmaken? :p

Ignace
30-08-17, 16:53
Opvallend. Deze poll gaat eerst naar 11 stemmen op nee en 0 op ja, en vervolgens gaat ja naar 4 en nee naar 14. Willen de ja-stemmers zich bekendmaken? :p

Als je op het cijfertje van het aantal stemmers op één keuze klikt, zie je daar de namen bijstaan :). Van Pyongwong en Joran verwacht ik wel een reactie eerlijk gezegd, gezien ik beide vaak zie posten!

PyongWon
30-08-17, 19:59
Als je op het cijfertje van het aantal stemmers op één keuze klikt, zie je daar de namen bijstaan :). Van Pyongwong en Joran verwacht ik wel een reactie eerlijk gezegd, gezien ik beide vaak zie posten!

Tja.. ik heb inderdaad Ja gestemd. Niet zo zeer omdat ik al dan niet fan ben van het systeem, maar wel omdat het het ideale moment is voor zo een test. Normaal ging de Python nu ergens toe gaan voor de complete renovatie. Omdat er een aantal baandelen blijkbaar nog niet klaar zijn, blijft hij onverwacht toch open tot december.

Dus als je dan toch zo een systeem wilt testen, en het blijkt dat je de baan onverwacht nog een paar maanden extra kan open houden, dan kan je deze test maar beter nu doen. Ik veronderstel dat er aan de hand van de test zal beslist worden om ook de wachtrij aan te pakken. Eventueel een fastpas rij toevoegen of enkel nog een fastpas rij over houden (Een ingekorte wachtrij?) of gewoon alles behouden zoals het is. Dus het uitstel van de renovatie komt eigenlijk niet helemaal ongelegen denk ik...

Dus nee, ik ben geen fan, maar toch JA want dit is het ideale moment om zo iets te testen en de vraag was niet of we voor of tegen dit systeem zijn, maar wel of het testen van dit systeem een goed plan is.... :-p

Joran
31-08-17, 09:42
Als je op het cijfertje van het aantal stemmers op één keuze klikt, zie je daar de namen bijstaan :). Van Pyongwong en Joran verwacht ik wel een reactie eerlijk gezegd, gezien ik beide vaak zie posten!

Aha, ja, goed punt. Ik was het uit het oog verloren. Men hoofd staat meer naar men nakende thesis-verdediging dan naar dit eerlijk gezegd.

Nou, de reden dat ik ja had gestemd (al lang lang geleden) was toen ik nog dacht dat het hier ging om een gewoon fastpass systeem a la Disneyland. Wanneer dit het geval zou zijn blijf ik bij mijn ja stem.

Hier gaat het blijkbaar over de gewone wachtrij vervangen én dat je dan moet reserveren. Goed, op zich heb ik hier mijn twijfels bij maar ik ben van mening dat dit best een goed idee is om het uit te proberen. Men moet durven dingen uit te proberen en daarbij hoort ook grandioos op je bek gaan. Wie weet werkt het systeem goed en lost het inderdaad problemen op. Omgekeerd kan ook uiteraard, maar ze hebben het wél geprobeerd natuurlijk. (uit fouten leert men enzo)

De argumentatie van 'dan moet ik mijn gsm/klok' kijken vind ik maar een vreemde argumentatie tho. As if je nooit op je horloge/gsm kijkt tijdens een parkbezoek. Sorry, daar geloof ik vrij weinig van. ;)

Bij deze. :)

Phadd-F
31-08-17, 11:50
De argumentatie van 'dan moet ik mijn gsm/klok' kijken vind ik maar een vreemde argumentatie tho. As if je nooit op je horloge/gsm kijkt tijdens een parkbezoek. Sorry, daar geloof ik vrij weinig van. ;)


Ja maar ik wil niet de héle tijd op mijn klok staan kijken. Stel je voor dat ze dit in het hele park toepassen moet je dus op een tijdschema werken en dan is de pret van een pretparkbezoekje ver weg in mijn ogen.

Joran
31-08-17, 12:00
Ja maar ik wil niet de héle tijd op mijn klok staan kijken. Stel je voor dat ze dit in het hele park toepassen moet je dus op een tijdschema werken en dan is de pret van een pretparkbezoekje ver weg in mijn ogen.

Ja oké, dat is iets anders inderdaad. Al valt hier wel een oplossing voor te vinden met notificaties natuurlijk. Als alle attracties met dergelijk systeem gaan werken is het inderdaad een blokkenschema volgen.

Ik zie hier persoonlijk wel een potentieel in voor de nieuwere attracties om daar de druk weg te halen.

Rickie97
31-08-17, 12:05
Dat zijn twee heldere reacties en ik kan geen van beide ongelijk geven. Ik heb nee gestemd omdat ik denk dat het niet gaat werken, en als ze het testen en het blijkt dat het niet werkt en ze laten het dan ook effectief vallen, dan zal ik ook zeggen, ze hebben tenminste geprobeerd. Daar kun je niks op tegen hebben natuurlijk. En inderdaad, met die uitgestelde "onderhoudsbeurt" is dit inderdaad wel hét moment als ze het willen proberen.

Ik geloof er niet in. En zoals Ignace zei, ik hoop dat als het niet werkt ze het niet toch proberen doorduwen. Als blijkt dat het wel werkt, zo veel te beter voor hun, maar nog steeds niks voor mij.

Overigens: ik las recent een artikel dat er verschrikkelijk veel volk in de Efteling was, maar de wachtrijen bij attracties vielen mee. Dan lijkt het me niet het beste idee om nu ook je wachtrijen te gaan schrappen, je zou juist moeten proberen meer volk van je pleinen en wandelpaden te krijgen. Ik blijf dus bij nee.

Notificaties: meh. Ik stoor mij er zo al aan dat als ik wegga met vrienden de helft om de 5 minuten op hun gsm zit te kijken. Ik heb liever dat die zoveel mogelijk in de broekzak, of indien mogelijk zelfs thuis, blijft.

Succes met je thesis, Joran :)

Phadd-F
31-08-17, 12:15
Ja oké, dat is iets anders inderdaad. Al valt hier wel een oplossing voor te vinden met notificaties natuurlijk. Als alle attracties met dergelijk systeem gaan werken is het inderdaad een blokkenschema volgen.


Dan heb ik nog het tegenargument dat ik mijn smartphone bijna altijd in mijn rugzak laat. Enerzijds omdat het toch onhandig is die in je broekzak te laten op attracties en dus evengoed daar kan laten steken ipv altijd weg te steken en weer uit te halen. Anderzijds omdat ik een dagje pret wil en niet perse gestoord wil worden.

Joran
31-08-17, 12:38
Dan heb ik nog het tegenargument dat ik mijn smartphone bijna altijd in mijn rugzak laat. Enerzijds omdat het toch onhandig is die in je broekzak te laten op attracties en dus evengoed daar kan laten steken ipv altijd weg te steken en weer uit te halen. Anderzijds omdat ik een dagje pret wil en niet perse gestoord wil worden.

True. Maar in een wachtrij durf ik hem eerlijk gezegd wél eens boven halen hoor. Let op, ik ben alles behalve smartphone verslaafd (begint wel een beetje zo over te komen nu). Al is het maar om eens rap het weer te checken of de wachttijden van de andere attracties. ;)

Echt storend vind ik een smartphone in dergelijke situaties niet. Ik vind persoonlijk dat er contexten zijn waar smartphonegebruik way more ongepast en storend is dan daar. (Hoorcolleges, restaurant...)

Maar dit is natuurlijk volledig persoonlijk, ik versta de tegenargumenten ook hoor.

+ Thnx, Rickie ;-)

Michielsken
31-08-17, 14:06
Ik heb neen gestemd omdat dit enkel en alleen maar nadelig voor de bezoekers zal zijn/worden. De enige reden dat Efteling dit invoert is om personeelskosten te drukken en de wachttijd kunstmatig te verhogen zodat er meer bezoekers blijven overnachten. Door het beschikbare aantal tickets te verminderen kunnen ze perfect inschatten hoeveel volk er zal staan wachten en dus ook het personeel meer verdelen over attracties waardoor er minder personeel zal zijn. En dat laatste is al aan de mindere kant. En door de wachttijd te verhogen zullen mensen eerder geneigd zijn om een tweedaagse te boeken, omdat ze nog niet alles gedaan zullen hebben.

Nee, dit is voor mij een verdoken vorm van extra geldgewin...

coasterfrenzy
31-08-17, 14:49
Ik heb neen gestemd omdat dit enkel en alleen maar nadelig voor de bezoekers zal zijn/worden. De enige reden dat Efteling dit invoert is om personeelskosten te drukken en de wachttijd kunstmatig te verhogen zodat er meer bezoekers blijven overnachten. Door het beschikbare aantal tickets te verminderen kunnen ze perfect inschatten hoeveel volk er zal staan wachten en dus ook het personeel meer verdelen over attracties waardoor er minder personeel zal zijn. En dat laatste is al aan de mindere kant. En door de wachttijd te verhogen zullen mensen eerder geneigd zijn om een tweedaagse te boeken, omdat ze nog niet alles gedaan zullen hebben.

Nee, dit is voor mij een verdoken vorm van extra geldgewin...

Die beredenering volg ik compleet niet.

De wachtrij wordt verplaatst. In plaats van in een rij te staan, loopt het volk nu gewoon rond. Dit draagt er verder niet aan bij of een rij langer wordt of korter. De rij wordt enkel gevirtualiseerd (ok: juist omdat mensen de fysieke rij niet kunnen zien, kan ik me voorstellen dat er meer mensen "in de rij" gaan staan en daardoor de rij wel langer wordt, maar dan geldt ook voor de tickets: op=op, er is vooraf bekend hoeveel capaciteit de baan heeft).

Daarnaast heb je bij een python nu al het minimum van personeel. 1 operator en 1 beugel controleur. Ik kan me voorstellen dat er op drukke dagen een derde persoon bij wordt gezet, maar de meeste dagen niet. Met minder zal de Efteling zeker niet gaan werken (het is geen plopsa). Echter door de toevoeging van deze fastpass moet er wel extra personeel beschikbaar worden om klanten te woord te staan. Denk aan het controleren van de tickets, maar ook aan het helpen van het pakken van een ticket uit een automaat. Dus personeelskosten gaan eerder omhoog (zeker in het begin).

Waar de Efteling eventueel extra winst uit kan halen is Horeca en eventuele souvenirs. Ik denk dat het nabijgelegen treinstation met al zijn kleine horeca een belangrijke reden is om de Python hiervoor te kiezen. Maar uiteindelijk kies je nog steeds zelf of je daar geld uit geeft en hoe veel. Ik denk dat de meeste personen gewoon een andere attractie gaan doen in de tussentijd. Lunchen moeten ze toch, maar dat doen ze dan ook alleen tijdens lunchtijd.

Michielsken
31-08-17, 18:02
Die beredenering volg ik compleet niet.

De wachtrij wordt verplaatst. In plaats van in een rij te staan, loopt het volk nu gewoon rond. Dit draagt er verder niet aan bij of een rij langer wordt of korter. De rij wordt enkel gevirtualiseerd (ok: juist omdat mensen de fysieke rij niet kunnen zien, kan ik me voorstellen dat er meer mensen "in de rij" gaan staan en daardoor de rij wel langer wordt, maar dan geldt ook voor de tickets: op=op, er is vooraf bekend hoeveel capaciteit de baan heeft).

Daarnaast heb je bij een python nu al het minimum van personeel. 1 operator en 1 beugel controleur. Ik kan me voorstellen dat er op drukke dagen een derde persoon bij wordt gezet, maar de meeste dagen niet. Met minder zal de Efteling zeker niet gaan werken (het is geen plopsa). Echter door de toevoeging van deze fastpass moet er wel extra personeel beschikbaar worden om klanten te woord te staan. Denk aan het controleren van de tickets, maar ook aan het helpen van het pakken van een ticket uit een automaat. Dus personeelskosten gaan eerder omhoog (zeker in het begin).

Waar de Efteling eventueel extra winst uit kan halen is Horeca en eventuele souvenirs. Ik denk dat het nabijgelegen treinstation met al zijn kleine horeca een belangrijke reden is om de Python hiervoor te kiezen. Maar uiteindelijk kies je nog steeds zelf of je daar geld uit geeft en hoe veel. Ik denk dat de meeste personen gewoon een andere attractie gaan doen in de tussentijd. Lunchen moeten ze toch, maar dat doen ze dan ook alleen tijdens lunchtijd.
Enkel voor Python klopt dit inderdaad, maar ik doel eigenlijk vooral op achteraf, als ze het opentrekken naar de rest van het park.

Als ze dan werken met meerdere attracties met reservering kunnen ze perfect monitoren hoe het volk rondloopt en waar het op welk moment druk zal zijn (eventueel met een verschillend aantal beschikbare tickets per uur) En zo kunnen ze er ook heel goed voor zorgen dat je bij wijze van spreken net niet rondgeraakt en dus meerdere dagen moet komen, maar ook het personeel heel flexibel inzetten. Op plaatsen waar het druk is haal je gewoon de mankracht van plaatsen waar het (met opzet) kalm is.

Talocan
01-09-17, 09:39
Niets mis met testen van gratis fastpass systemen. Waar ik in tegenstelling tot een betalende variant wel een voorstander van kan zijn.
Het systeem dient natuurlijk wel te werken. Grondige test zijn dan ook nodig. Waarom Efteling er dan voor kiest om dit in deze tijd van het jaar te testen en op python is mij wel een raadsel. Misschien het willen vermijden van al te grote chaos? Hopelijk volgen er nog grootschalige tests op drukkere dagen bij drukkere attracties alvorens het definitief in te voeren.

coasterfrenzy
01-09-17, 09:48
Ik denk wel dat als deze test slaagt, ze een stapje groter gaan met testen en ze het niet in één keer zullen invoeren.

Op zich zit ik natuurlijk ook liever wat anders te doen dan gewoon in een rij te staan en ik kwam daarbij een concept tegen van een nieuwe attractie in Universal. Hier is de wachtrij vervangen door een lounge. Je kunt daar rustig zitten wachten totdat het je beurt is. Nog steeds goed voor de HoReCa (want volk geeft er geld uit), maar je hebt niet het probleem dat de wachtrij virtueel wordt en dat het volk elders in het park moet worden opgevangen. Ik denk dat dit systeem veel beter werkt dan het systeem dat de Efteling nu aan het testen is.

Eventueel zou je een grote lounge kunnen maken voor meerdere attracties.

Natuurlijk kan het zo druk worden dat het volk ook niet meer in deze lounge past. In dat geval zet je er een gewone wachtrij voor. Maar als zo een lounge al eens voor een uur aan wachttijd kan opvangen lijkt me dat voldoende. Als de wachttijden daar boven komen zou het nooit al te veel mogen zijn en dan is in elk geval het laatste uur aangenaam wachten.

simon
01-09-17, 13:12
Ik heb 'ja' gestemd omdat ik blij ben dat ze ook een vorm van fastpass gaan testen in de Efteling. Merk op: 'testen' is het belangrijke woord hier. Indien het de volledige wachtrij permanent zou vervangen zou ik ook 'neen' stemmen, want dan gaat het op drukke dagen gewoon onmogelijk bewegen zijn in het park.

In deze periode van het jaar en met één attractie als test kan ik dit dus alleen maar toejuichen. En laat ze maar lessen trekken uit hun testen en de ervaringen in andere parken. Wie weet verrassen ze ons met een heel nieuw systeem van wachten.

PyongWon
01-09-17, 16:44
dan gaat het op drukke dagen gewoon onmogelijk bewegen zijn in het park.
Ik heb een jaar of twee geleden het geluk gehad om een grote stroom uitval mee te maken in de stad Brüll, en dus ook in PHL, dat was bijna op het middaguur. Na een 20 tal minuten waren alle attracties leeg en de pleinen en paden werkelijk overvol. Dan valt je pas op hoeveel volk er in zo een park aanwezig is. Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn van de Efteling. Dus ik denk nooit dat ze het systeem overal zullen toepassen...

simon
01-09-17, 17:00
Ik heb een jaar of twee geleden het geluk gehad om een grote stroom uitval mee te maken in de stad Brüll, en dus ook in PHL, dat was bijna op het middaguur. Na een 20 tal minuten waren alle attracties leeg en de pleinen en paden werkelijk overvol. Dan valt je pas op hoeveel volk er in zo een park aanwezig is. Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn van de Efteling. Dus ik denk nooit dat ze het systeem overal zullen toepassen...

Voila, net daarom dat van mij nu volop mogen experimenteren. Beter goed onderzoeken en testen dan à la minute iets invoeren wat voor megachaos kan zorgen :)