PDA

Bekijk Volledige Versie : Overgewaardeerde pretparken!



K-ToF
03-09-17, 11:44
Wat is nu het beste pretpark ter wereld? Als we die discussie zouden starten, dan zouden we waarschijnlijk binnen 20 jaar nog niet klaar zijn met discussieren.

Pretparken kennen we in alle soorten en maten. Van de grote themaparken, tot de kleine, grijze lokale pretparken in één of ander boerengat in een land dat je eerst in een atlas moet opzoeken voor je weet waar het ligt. Maar vaak liggen de meningen daarover erg uitéén.

Maar ik ben er zeker van dat iedereen de volgende situatie wel eens heeft meegemaakt. Je leest wat rond op internet over een bepaald pretpark. Op fansites en dergelijke schrijven ze het park erg hoog aan en zijn de kritieken erg lovend. En dan plan je een bezoekje aan dat bepaalde park. En één van je eerste reacties na een bezoekje aan dat park denk je één ding: "Is dit het nu?". Kortom, een overgewaardeerd pretpark.

Zeg eens, wat vinden jullie de meest overgewaardeerde pretparken?

coasterfrenzy
03-09-17, 13:24
Disneyland Parijs, al is de algemene waardering voor het park de laatste jaren toch wel behoorlijk gezakt. Desalniettemin vind ik het park enige vorm van ziel missen. Alles is er enorm overpriced en wat je voor je geld terug krijgt is zeker niet navenant (vooral in de horeca). Daarnaast is er eigenlijk amper iets terug te vinden dat daadwerkelijk iets met Disney te maken heeft. Zelfs in de Studio's valt dat zwaar tegen. Het is dat ze in de laatste jaren Pixar en Lucasarts opgekocht hebben waardoor een aantal attracties nu daadwerkelijk van Disney zelf zijn, maar daarvoor was het eigenlijk gewoon een themapark.

Tegenwoordig is het vooral Europa Park voor mij. Het lijkt wel alsof iedereen je de liefde voor dat park de strot in probeert te rammen. En natuurlijk: Het park heeft een aanbod dat zo groot is dat het overweldigd en ze doen niets echt slecht.. maar ook niets echt goed in mijn opzicht. Het eten is heel standaard voor Duitse normen en er missen eigenlijk nog wat restaurants die echte kwaliteit leveren. Het is allemaal eten op het vuistje, of iets dat je uit een warmhoudtbak moet halen. Voor iets vers moet je al naar een hotel of het kasteel (dat heel ongunstig in het park ligt). Qua attracties is het veel, maar er is eigenlijk niets dat de moeite is om speciaal voor naar dat park te gaan. Waar andere parken vaak prijzen winnen voor toppers, of originaliteit lukt EP dat volstrekt niet en ik begrijp wel waarom. Qua theming lijkt enkel Ijsland af te zijn. De laatste keer dat ik 2 dagen in het park was, hebben we ons - als gehele groep - stierlijk lopen vervelen. We waren op de eerste dag rond en hebben zelfs redelijk wat re-rides kunnen doen. Op de tweede dag wilden we nog wat shows pakken, maar tussendoor was er weinig dat de rij waard was of we niet al té vaak gedaan hadden op de eerste dag. De enige attracties die we wél opnieuw wilden doen hadden een wachtrij van bijna een uur omdat ze simpelweg geen hoge capaciteit hadden of te populair waren (wodan & Blue Fire), wat naar mijn idee toch wel aan toont dat wat volwassenere attracties ook in dit park wel degelijk populairder zijn dan de matige familie-rides die er staan. (goed, bij wodan is de capaciteit ook niet zo hoog, maar dat kun je van BF toch zeker niet beweren).

De rest van de gebieden zijn doorgaans heel basic afgewerkt, vooral in de oude gebieden is soms amper tot niets dat eigenlijk naar het thema verwijst. In de Nieuwere gebieden zie je soms hele goeie dingen (zoals het griekse dorpje), maar die worden dan weer snel gematigd door iets beneden alle niveau dat er dan naast staat (de dome, lelijke tent van de schaats schow of gewoon de spelletjes er rondom). Bij bijvoorbeeld Zwitserland zou je niet zeggen dat het zwitserse dorp (heel mooi) en Matterhorm blitz (van buiten eerder een schuur met wat houtblokken er tegen) bij elkaar horen. Op die manier mis ik de eenheid in het park. Ik kom zelf niet tot rust door hoe chaotisch alles in elkaar steekt. Nu zijn er natuurlijk genoeg andere parken waar dat ook zo is, maar toch herken je er dan in zekere zijn een vast lijn in, meestal doordat er een vaste stijl is gehanteerd (De Efteling bijvoorbeeld tot dat Ton daar weg ging). Bij Europa Park lijkt het echter alsof elk gebouw door iemand anders is bedacht en ontworpen. Tot op zekere hoogte heeft dat zijn charmes, maar bij EP gaat dit te ver. In Disneyland zie je dat Adventureland ook bestaat uit Afrika, Arabie, Piraten, Jungle en nog wat van die thema's bij elkaar geraapt. Toch loopt daar alles vloeiend in elkaar over, zit er één stijl en één lijn in. Maar in Europa Park pleuren ze rustig De Fabriekshal van een Duits Automerk (het ziet er althans vooral als een fabriekshal uit), een retro-space center, een mediterraans straatje en een steampunk-toren naast elkaar en noemen het "Frankrijk".

Natuurlijk is er geen probleem mee als iemand zich vermaakt in Disneyland of Europa park. Dat doe ik zelf doorgaans ook wel, maar op het moment dat een park door je strot geramd wordt en de fanboys zich al bijna als een extremistische religie gedragen zonder te kunnen zien dat er wel degelijk verbeterpunten zijn, dan is het in mijn opzicht dik overroepen.

Zijn andere parken dat ook: Natuurlijk! Maar dit zijn momenteel de twee die me direct te binnen schieten.

etwien
03-09-17, 13:34
Zonder enige twijfel: Efteling! Rot horeca, slome operations, de interessantste show is Aquanura, en dat in een sprookjespark ... Alle wachtruimtes met uitzondering van DVH zijn een marteling om in te staan, en om het af te maken: de fanboys rond dat park verkloten het helemaal ...

coasterfrenzy
03-09-17, 13:45
Zonder enige twijfel: Efteling! Rot horeca, slome operations, de interessantste show is Aquanura, en dat in een sprookjespark ... Alle wachtruimtes met uitzondering van DVH zijn een marteling om in te staan, en om het af te maken: de fanboys rond dat park verkloten het helemaal ...

De punten die je noemt kan ik inderdaad wel volgen en ik zou willen toevoegen: De laatste jaren verkloten ze de verhalen die ze willen uitbeelden volledige. DVH gaat nog (maar de wachtrij vind ik beter dan de rit, wat ook al iets zegt). Maar de verhalen van J&D en Baron trekken volledig op niets. En dat terwijl daar juist de kern van het park ligt. Als je de "core business" van je park al niet meer goed doet,...

Desondanks heb ik weinig last van fanboys en geniet ik elk jaar weer opnieuw van het park, maar het park moet het voor mij toch vooral van zijn klassiekers hebben. Geen dagje Efteling is voor mij compleet zonder Sprookjesbos, Spookslot en Fata Morgana. Gelukkig maken die voor mij nog veel goed.

Ik denk wel dat je een kernprobleem aan snijdt als het op het "overwaarderen" van een park gaat: Fanboys.

Azmidiske
03-09-17, 18:00
Inderdaad een lastige discussie omdat je vaak de fanboys over je heen krijgt. Zelf ben ik er ook absoluut geen voorstander van om iets zomaar tot op de grond af te kraken. Maar kritiek moet altijd kunnen als je een minimale poging doet om het te onderbouwen!

Zelf heb ik wat moeite met een park dat doorgaans heel hoog wordt ingeschat: Phantasialand. De reden ervoor is nogal persoonlijk. Ik geef heel eerlijk toe dat ik dit park nog nooit bezocht heb en dat ik dus niet echt de juiste persoon ben om kritiek te geven. Op basis van verhalen en foto’s twijfel ik er geen seconde aan dat Phantasialand een schitterend gethematiseerd park met zeer indrukwekkende attracties is! Helaas heb ik ontdekt dat dit prachtige park ook één zeer zwak punt heeft: hun houding t.o.v. mindervalide bezoekers.

Toen ik hier geruchten over hoorde, heb ik de moeite genomen om één en ander op te zoeken via internet. Ik moet helaas toegeven dat ik echt wel geschrokken ben van de zeer negatieve recensies die mensen met een beperking - terecht - geschreven hebben. Uit de verhalen die ik las, blijkt dat Phantasialand absurd streng is en bij de attracties mensen weigert die in andere parken wel op veel dingen toegelaten worden. Wie geen vijf werkende zintuigen en vier functionele ledenmaten heeft, is blijkbaar gewoon niet welkom in dit park? Dat mindervaliden gratis binnen kunnen, vind ik geen geldig tegenargument als ze letterlijk geen enkele attractie mogen doen en overal obstakels tegenkomen. Natuurlijk heeft PHL het nadeel dat hun terrein heuvelachtig is. Maar een park dat creatief genoeg is om een groot aantal attracties op een kleine oppervlakte te proppen, zou naar mijn mening ook creatief genoeg moeten zijn om hier oplossingen voor te vinden.

Om mijn mening beter te onderbouwen, heb ik ook het mindervalidenbeleid van een paar andere pretparken bekeken. Hierbij waren parken in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten van Amerika. Bijna elk park biedt op zijn website duidelijke informatie aan voor mindervaliden en vaak heb ik me verbaasd over wat er allemaal mogelijk was. De zeer uitgebreide tabel van Walibi Holland, de site van Disneyland Parijs die bij elke attractie alle info geeft, Plopsaland met zijn speciale document, een “full body harness” voor bezoekers met een amputatie in Amerikaans parken … dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe het naar mijn mening wel moet. En ik geloof oprecht dat alle hoger vermelden parken veel belang hechten aan veiligheid.

Voor wie niet weet wat een Full Body Harness is: http://www.orlandosentinel.com/travel/attractions/os-amputees-handicapped-theme-parks-20160916-story.html

Over Phantasialand heb ik vooral slechte dingen gelezen. Op hun website is nauwelijks informatie terug te vinden (ik moest het zelfs via Google zoeken omdat ik er via hun homepage gewoon niet geraakte) en mensen met welke handicap dan ook worden blijkbaar per definitie geweigerd op elke attractie. En ja, ik weet dat de Duitse TUV-wetgeving erg streng is op dit gebied. Ik besef heel goed dat Phantasialand hier zelf weinig of niets aan kan doen, dit verwijt ik hen dus niet echt. Juist daarom heb ik ook het mindervalidenbeleid van een paar andere Duitse parken bekeken: Europapark, Heide Park en Holiday Park. Ook deze parken waren streng in vergelijking met andere landen, maar ze gaven alle drie duidelijke info op hun website en leken toch enige inspanning te leveren naar mindervalide bezoekers toe. Bij Phantasialand kreeg ik op den duur echt het gevoel dat men simpelweg geen moeite wil doen. Met zo’n beleid ben je in mijn ogen per definitie een overgewaardeerd park.

Kortom, Phantasialand is een plek waar ik erg dubbele gevoelens bij heb. Enerzijds wil ik er heel graag naartoe om Taron te kunnen doen. Ik heb zoveel positieve verhalen over die achtbaan gehoord dat ik hem absoluut bereden wil hebben. Anderzijds vind ik het toch wat jammer dat een schitterende achtbaan als Taron uitgerekend hier staat, want van het park zelf zal ik dus nooit fan kunnen zijn. Ondanks het zeer hoge niveau van hun attracties en thematisatie.

Toch blijf ik hopen dat ik ooit eens tot in PHL geraak om Taron te kunnen doen. Het echte probleem voor mij is de autorit, misschien moet ik op dit forum eens een paar mensen zoeken die samen met mij willen gaan?

PS: ik weet dat ik een absolute leek ben in vergelijking met jullie, maar wou toch graag mijn mening geven.

Rickie97
03-09-17, 19:14
Het lijkt wel alsof iedereen je de liefde voor dat park de strot in probeert te rammen.

Bij dat zinnetje denk ik aan twee parken: met stip op nummer 1, de Efteling, maar ook Europapark. In geen van beide parken ben ik al geweest, dus beargumenteren kan ik dit niet. Dit is louter mijn gevoel, noem het gerust vooroordelen. Er wordt over beide parken veel te veel gepraat naar mijn mening, over allerlei irrelevantigheden, zodoende dat ik er zowaar een afkeer voor gekregen heb en het voor mij niet echt prioriteit (meer) is om er heen te gaan. Vooral de site met 3 o's heeft dit voor mij met de Efteling gedaan.

De som Duitsland + pretpark geeft voor mij Phantasialand, en in Nederland kan ik me in Walibi Holland ook echt perfect vermaken. Maar als je dit tegen iemand durft zeggen: nee, in Duitsland moet je Europapark doen en in Nederland de Efteling! Niet akkoord, ik moet helemaal niks, ik ga naar de parken die ik zelf wil.

De Efteling staat morgen omwille van de sloop van Python dan toch eens op de agenda, dus wie weet herzie ik mijn mening dan wel :) Wat ik ervan verwacht: een leuk park, zonder meer. De operations van Walibi kan echt niemand aan tippen. Evenaren kan, maar na al wat ik al gelezen heb verwacht ik hier eerder een Bellewaerde-werktempo. En die investeringen, tja, ik heb veel meer respect voor iemand die een baan als Gold Rush voor 'slechts' 5 miljoen met enorm veel herhalingswaarde kan neerpoten eigenlijk.

Nu, ik vind het wel leuk om zonder echte verwachtingen te gaan. Het doet me een beetje denken aan de tijd dat ik er nog niet zo mee bezig was, al ken ik toch de meeste attracties. Ik zou wel graag eens een pretpark bezoeken zonder dat ik er op voorhand iets van weet, zoals vroeger, maar dat is nogal moeilijk geworden tegenwoordig. :p Anyway; morgen meer :)

Ignace
03-09-17, 20:54
Overgewaardeerd klinkt zo negatief, vooral omdat er echt geen 'officiële beoordeling' bestaat.

Een park waar ik heel teleurgesteld in was, maar waar wel heel veel mensen over positief zijn (zo klinkt het al wat minder dikke nekkerig): Alton Towers. Ik vond een paar attracties leuk, maar enkele andere rides die vaak als toppers beschreven worden lieten niet meteen een geweldige indruk na (Hex, Oblivion). Er is eigenlijk helemaal niet zo veel te beleven naast deze toppers had ik de indruk, zelfs qua show's herinner ik het me vrij matig. Ook liepen er organisatorisch heel wat dingen in de soep (momentopname natuurlijk), wat niet echt goed is voor het imago van een park van die grootte.

'irritantste fanbase': ik kan me niet goed vinden met Eftelingfans, maar ik denk niet dat bij de meeste pretparkfans het park overgewaardeerd word. Het zijn precies vooral steeds de 'eftelingfans' die nog nooit verder zijn geweest dan de Efteling die het felst in discussie gaan.

Nathan G
03-09-17, 21:15
- Bellewaerde: Ik heb persoonlijk zeer weinig met dit park. Het is niet dat ik het zeer slecht vind, maar ik vind het ook zeker niet goed. Ik heb eigenlijk vrijwel overal in dit park een net niet-gevoel, wat er toch voor zorgt dat dit mijn minst favoriete park in België is.

- Movie Park Germany: Sommige delen van het park waren wel oké, maar andere vond ik dan weer rampzalig, op veel verschillende vlakken. Ik verliet het park ook met een gevoel van 'meh'.

- Efteling: Ondanks dat het park ook wel in mijn top 5 staat, lees ik er te vaak zeer positieve dingen over, terwijl er toch een heleboel dingen beter kunnen, zeker voor een park van die grootte.

vampire
04-09-17, 06:58
Hey Azmidiske. Duitsland is idd erg streng naar mindervaliden toe. Jammer genoeg zijn er in het verleden reeds heel wat dodelijke ongelukken gebeurd en dan met name in de US. De regel die meestal van toepassing is in Duitsland, is dat je zelfstandig moet kunnen stappen. Ik kan de keuringsinstanties ergens wel begrijpen. Wat als er brand uitbreekt? Wat als je moet worden geavacueerd op de lifthill? etc... Velen staan daar nooit bij stil. Iemand met een beperking evacueren kan levensgevaarlijk zijn voor alle betrokken partijen. Ik snap uiteraard ook de frustraties bij deze mensen. Een paar kleine toegevingen hier en daar kan al wonderen doen voor hun beleving. Maar er zullen altijd attracties zijn waarop ze niet kunnen worden toegelaten.

coasterfrenzy
04-09-17, 07:35
Over Phantasialand heb ik vooral slechte dingen gelezen. Op hun website is nauwelijks informatie terug te vinden (ik moest het zelfs via Google zoeken omdat ik er via hun homepage gewoon niet geraakte)

Ik denk dat je daar in het algemeen meteen een zwaar punt te pakken hebt: De website van PHL is in het algemeen erg onduidelijk. Het wordt echt hoog tijd voor een nieuwe site daar. Ik denk dat een site met duidelijke voorlichting hier in wel al een heel stuk handiger is.

Wat betreft hun beleid tov gehandicapten: Die mogen daar wel volledig gratis naar binnen, dat is in andere parken toch niet echt gebruikelijk. Ik denk dat ze dus zelf wel weten hoe lastig de situatie ligt. Overigens heeft er nog vrij recent een vereniging die zich in zet voor rechten van gehandicapten (een Vlaamse of Nederlandse, weet niet zeker welke van de twee) flink lopen rellen tegen het park. Sinds dien vind je opeens veel klachten hier over op internet. Daarvoor was dat niet zo, goede kans dat je op diverse sites exact dezelfde reviews gaat lezen, of reviews die wel anders geschreven zijn, maar van dezelfde personen komen hierdoor. Wat niet weg neemt dat er voor minder validen inderdaad weinig te doen is in dat park.

GriffonofNemesis
04-09-17, 08:41
Bon, een topic die zeker de nodige discussie kan opwekken :D


Disneyland Parijs, al is de algemene waardering voor het park de laatste jaren toch wel behoorlijk gezakt. Desalniettemin vind ik het park enige vorm van ziel missen. Alles is er enorm overpriced en wat je voor je geld terug krijgt is zeker niet navenant (vooral in de horeca). Daarnaast is er eigenlijk amper iets terug te vinden dat daadwerkelijk iets met Disney te maken heeft. Zelfs in de Studio's valt dat zwaar tegen. Het is dat ze in de laatste jaren Pixar en Lucasarts opgekocht hebben waardoor een aantal attracties nu daadwerkelijk van Disney zelf zijn, maar daarvoor was het eigenlijk gewoon een themapark.

Disneyland Parijs is zeker geen perfect park. Het park zelf staat bijna al 20 jaar stil en de studios zijn verre van volwaardig. Kan ik volledig inkomen. Ook het overpriced aspect geldt zeker voor sommige zaken, maar niet voor alles. Toch vind ik dat bepaalde zaken gerelativeerd moeten worden. Dat het Disneyland Park geen ziel heeft, ga ik niet mee akkoord. Het werd de laatste jaren wel aangepakt om weer te schitteren als bij opening en de ziel van het park is de afwerking waarmee het zijn verhaal vertelt. Veel attracties zijn ook totaal niet naar een Disney film gethematiseerd en dat is juist het leuke eraan. Maar inderdaad, Star Wars, Marvel en Pixar komen meer en meer op alleen is dat juist wat het publiek wil. Gelukkig is er nog een portie Frozen voor de pure Disney fan :p Een park dat absoluut geen ziel heeft zijn de Studios. Dat moet echt dringend zijn make over krijgen, ondanks dat ik bij "gewone" bezoekers toch hun voorkeur hoor uitgaan naar dat park door de attracties, vreemd he?
Het resort is niet gemaakt voor de echte achtbaan- of pretparkfans. Echter wel voor de thema park fans en uiteraard die van Disney. Want ondanks dat de attracties niet per se Disney films zijn, is dat voor de sfeer en het entertainment wel het geval.

Dan het park dat voor mij overgewaardeerd is, is Plopsaland De Panne. Het is een park dat een enorme verandering heeft meegemaakt sinds de overname van de Meli en zeker in de positieve zin. Echter de sfeer is geëvolueerd van een gezellig familie park naar een allegaartje van tientallen Studio 100 thema stukjes waardoor het meer een etalage is geworden met nog altijd een "park voor kinderen" beeld. Ik heb er vier seizoenen gewerkt als jobstudent en daardoor zag ik de evolutie naar een park waar winst halen bijna het enige doel is geworden. Ze hadden ooit ambitie om het nieuwe Efteling te worden, maar hoe ze nu bezig zijn zal dat nog lang duren vrees ik want ze hebben absoluut geen eigen identiteit. Misschien ben ik wel een beetje TE negatief, want tijdens de opening van Heidi zag ik wel een stap in een betere richting qua sfeer op het pleintje daar. Voor mij moeten ze terug naar een beperkter aantal gebieden, soms wat wegstappen van dat cartooneske design en meer naar een realistisch en dan gaat dat al heel wat anders zijn. Maar persoonlijk vind ik het niet de moeite om er jaarlijks naar toe te gaan.

Hanskuh
04-09-17, 09:07
- Bellewaerde: Ik heb persoonlijk zeer weinig met dit park. Het is niet dat ik het zeer slecht vind, maar ik vind het ook zeker niet goed. Ik heb eigenlijk vrijwel overal in dit park een net niet-gevoel, wat er toch voor zorgt dat dit mijn minst favoriete park in België is.

Daar volg ik je wel in, Bellewaerde is voor mij eigenlijk zo'n beetje een non-park. De combinatie met dieren doet me echt helemaal niets en ook het attractieaanbod is erg mager te noemen. Een echte topper kan je er in mijn ogen dan ook niet vinden. Aan de andere kant gaat het hier over meest overgewaardeerde pretparken, en nu twijfel ik eraan of pretparkfans in het algemeen Bellewaerde zozeer waarderen :p.

Phantasialand is (voor mij) dan weer een ander verhaal, dit park staat zeer hoog aangeschreven bij heel wat fans en doet mij helemaal niets. Best vreemd, want het park heeft vrijwel alle recepten in huis om een topper te zijn. Maar onder andere Wuze Town is zo'n spelbreker. De Winjas zijn zeer leuke achtbanen, maar dat thema voelt zo ongezellig en 'gemaakt' aan dat ik er echt niet van kan genieten.

Ook het feit dat het park zo vol gebouwd is zorgt er in mijn ogen voor dat het erg ongezellig is. Ik hou van veel groen in een park, maar Phantasialand is vrijwel volledig volgestort met beton. Het geheel voelt voor mij gewoon veel te kunstmatig aan en daarom zal ik wellicht nooit fan worden.

wimvg
04-09-17, 09:15
Op absolute nummer één: EuroDisney; Ik ben er ooit één keer geweest (helaas in een kerstperiode): voor een gezin met drie kinderen loopt de prijs voor 2 dagen - 2 parken in de honderden euro's. Daarvoor krijg je terug: lange wachttijden voor attracties van 13 in een dozijn, geen enkele nieuwigheid, een uur aanschuiven voor een overprijsde hamburger, en vooral: oninteressante wachtrijen die geen meter schuiven door hun fastpass systeem, met erbovenop nog onvriendeiljk personeel. Eén keer en nooit meer voor mij.




'irritantste fanbase': ik kan me niet goed vinden met Eftelingfans, maar ik denk niet dat bij de meeste pretparkfans het park overgewaardeerd word. Het zijn precies vooral steeds de 'eftelingfans' die nog nooit verder zijn geweest dan de Efteling die het felst in discussie gaan.

Volledig mee eens! Efteling wordt door de modale pretparkbezoeker vaak beschouwd als het summum, terwijl dit volgens mij een groot pak nostalgie is (het sprookjesbos): met alle respect, maar hier kan iets veel aangenamer van gemaakt worden, met de nieuwere sprookjes zijn ze gelukkig wel op de goede weg.
Bovendien zijn er relatief weinig attracties, maar liggen ze ver uit elkaar.
Prijs is trouwens méér dan gemiddeld: Voor vijf personen kosten 2 nachten in een huisje met ontbijt in Bosrijk me meer dan hetzelfde in hotel Colosseo in Europapark (en ja, ik vergelijk prijzen en probeer in een goedkope periode te gaan).

Vind ik Efteling een slecht park? Zeer zeker niet, anders zou ik er niet opnieuw naartoe gaan. Maar wel overgewaardeerd.

Anderzijds heb je ook parken die echt slecht zijn, maar ook gewoon een slechte reputatie hebben, zoals Fort Fun.

coasterfrenzy
04-09-17, 09:19
Vind ik Efteling een slecht park? Zeer zeker niet, anders zou ik er niet opnieuw naartoe gaan. Maar wel overgewaardeerd.

Anderzijds heb je ook parken die echt slecht zijn, maar ook gewoon een slechte reputatie hebben, zoals Fort Fun.

Daar gaat het hier om. Als een park niets dan kritiek krijgt, en je vind het zelf ook slecht dan is het niet overgewaardeerd. Een park hoeft zeker ook niet slecht te zijn om toch overgewaardeerd te zijn :)

Talocan
04-09-17, 09:52
Daar volg ik je wel in, Bellewaerde is voor mij eigenlijk zo'n beetje een non-park. De combinatie met dieren doet me echt helemaal niets en ook het attractieaanbod is erg mager te noemen. Een echte topper kan je er in mijn ogen dan ook niet vinden. Aan de andere kant gaat het hier over meest overgewaardeerde pretparken, en nu twijfel ik eraan of pretparkfans in het algemeen Bellewaerde zozeer waarderen :p.


Opvallend dat Bellewaerde zowel in dit topic genoemd wordt, als bij het "ondergewaardeerde forum".

coasterfrenzy
04-09-17, 10:12
Opvallend dat Bellewaerde zowel in dit topic genoemd wordt, als bij het "ondergewaardeerde forum".

Smaken verschillen nu eenmaal, en daar gaat het hier toch voor het overgrote deel om.

Op zich verwacht ik in dit topic relatief goede parken, terwijl ik juist in dat andere topic relatief slechte parken verwacht. Je hebt echter genoeg parken die ook een beetje middenmoot zijn en dan kun je er ook heel gemakkelijk van beide kanten tegenaan kijken.

Hanskuh
04-09-17, 10:26
Opvallend dat Bellewaerde zowel in dit topic genoemd wordt, als bij het "ondergewaardeerde forum".

Ik zou er ook helemaal niet aan gedacht hebben om Bellewaerde hier te vernoemen. Gewoon omdat volgens mij het park volgens de 'publieke opinie van de pretparkfans' niet ontzettend gewaardeerd wordt. Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk :D. Zoals coasterfrenzy zegt; smaken verschillen.

Pretparkfreak7
04-09-17, 11:37
Gardaland scheert bij mij hoge toppen wat betreft overgewaardeerd zijn. Hun attracties zijn niet van een spectaculair niveau en de thema's lopen in het park nogal lukraak door elkaar, waardoor je zelden een complete immersie hebt. Toch heeft iedereen het altijd over Gardaland eerder dan het nabijgelegen, maar tien keer betere movieland park.

Ik sluit me ook aan bij de klassieke 'overgewaardeerden' als Europa-park en Efteling. Zoals al eerder aangehaald zitten de fanboys daar voor een niet onbelangrijk deel tussen. Ik vind het attractieaanbod en vreemd genoeg ook de visuele coherentie van de Efteling gemiddeld genomen wel meer kwaliteit bieden dan dat van Europa-park. Daar staat tegenover dat het management van de Efteling meestal iets te vol is van zichzelf en zijn expertise en zichzelf dus ook wat overwaardeerd. Nu zijn ze ook niet vies van een beetje zelfverheerlijking bij de familie Mack, maar naar mijn gevoel zit er daar minder pretentie bij.

Bij EP zit de overwaardering mij vooral in het aanbod. Er is veel, maar er staat ook héél veel middelmatigheid tussen. Die lijn is ook door te trekken in de thematische uitwerking van vooral de oudere parkdelen. Als je de kwaliteit van recentere investeringen ziet lijkt er wel verbetering op komst.

Bij de efteling is het aanbod veel kwalitatiever, maar vind ik beslissingen in operations en uitbreidingen dan weer te knullig uitvallen voor een park van dergelijke grootte. Vooral de recente neiging om veel attracties van een mooi afgelijnd verhaal te voorzien steekt me tegen, vooral als het verhaal zelf dan niet al te veel soeps is. Ze lijken ook bij elke attractie die ze zetten iets over het hoofd gezien te hebben waardoor ze dan achteraf in moeten gaan bijsturen.

Ik ben nog nooit in disneyland geweest. Maar wat mij betreft zou elk zichzelf respecterend park een rapid river én een boomstambaan moet hebben. Het disney-resort bij parijs straalt voor mij een ongeëvenaarde suikerroze commercie uit en vertikt het daarenboven in beide parken om zelfs maar één van deze must-have attracties aan te bieden. Als zo'n park dan meer dan het dubbele aantal bezoekers trekt dan dat andere overgewaardeerde park in de buurt, zou ik het bijna per definitie overgewaardeerd kunnen noemen. :p


Phantasialand ... één zeer zwak punt heeft: hun houding t.o.v. mindervalide bezoekers.
De website is een (https://lh4.ggpht.com/YMl4AuXgCpan-eFsEU4Z41g9RE0eeGJsnSBbGV2qcHYaMntKYxTRPxXUKrHP8Sc fmrkN0LDrDukQGmZfIyi4GOQxRc0=s0)monsterlijk (https://i.pinimg.com/736x/ca/56/51/ca5651cc06cc31c70cc0ac7a5e65ea1e--sea-monsters-midsummer-nights-dream.jpg)gedrocht (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Marco_Marchetti_from_Faenza_-_Hercules_and_the_hydra_from_Lerna_-_Google_Art_Project.jpg) waar ik het park liever vroeg dan laat korte metten (https://i0.wp.com/historiek.net/wp-content/uploads-phistor1/2007/10/Antonio-del-Pollaiolo-Herakles-en-de-Hydra.jpg) mee zie maken. Je kan per attractie een pdf met de toegankelijkheidsvoorwaarden opvragen, maar dat is omslachtig. net als de rest van de hele zooi. Je vindt er niets vlot op terug.

Ik durf wel een beetje te fanboyen voor dit park. Phantasialand is niet het park dat zich de luxe kan permiteren om overal hellende straten te voorzien in plaats van trappen. Het zou het minst discriminerend zijn als mindervaliden gewoon mee mochten aanschuiven in de rij, maar bijna elke rij heeft trapjes. Toegang via de uitgang is vaak tijdrovend, vaak zijn ook daar trapjes én bovendien kan het dan nog zijn dat toegangkelijkheid varieert naargelang de graad van mindervaliditeit. Ergens vind ik het dan wel positief dat het park niet kiest voor operations waar héél veel grijs is, maar voor een duidelijk no-nonsense iedereen-gratis-binnen-niemand-op-de-attracties-beleid kiest.

Phadd-F
04-09-17, 14:24
Het meest overgewaardeerde park is in mijn ogen Europa Park. Voor een park dat zogenaamd geweldig gethematiseerd is en op par met Disney zou zijn, vond ik het enorm teleurstellend om bv. kermislampen aan gebouwen te zien hangen. Ijsland en Portugal vind ik dan weer wel prachtig, maar het is jammer dat ze hun oudere zones niet heraanpakken. Over hun attractieaanbod kan ik ook kort zijn: ze hebben veel maar niet veel dat mij aanspreekt. Hun achtbanen zien er top uit maar vielen mij qua ritbeleving enorm tegen.

Ook een park dat mij wat tegenviel, is Gardaland. Nu goed, zelf hoge verwachtingen hebben is natuurlijk altijd gevaarlijk. Maar zo goed aangekleed en gezellig vond ik het park niet, en de coaster line-up wist me ook niet te smaken. Al is iCorsari daar wel een enorme positieve verrassing geweest, zoiets had ik daar niet verwacht.

Earlyspencer
04-09-17, 18:54
1° Movieland Park (i.m.o. overgewaardeed door de kenners, wat een oorlogsverklaring aan vele forumleden).
Het onthaal was fantastisch: politie-agent die toneeltje opvoerde met m'n oudste zoon, foto-gewillige figuranten, ...
Maar wat is er zo speciaal aan K.I.T.T. (ik dacht dat dat een auto was) die een boottochtje maakt (twee zefs, want het parcours is zo kort) met op de achtergrond een junkyard? Diabolik heeft bordkartonnen overbodige decoratie. Je vindt zo'n tweedehandsje trouwens veel dichter bij huis in Noord-Frankrijk. Hun Tower of Terror is bijzoder (pijnlijk) en dus goed voor één keer. Caneva vond ik wel top.

2° Quasi alle Merlin-parken (i.m.o. overgewaardeerd door de massa).
- Storingen zijn schering en inslag in capaciteits- en decoratie-arm Thorpe Park.
- Te veel coaster-copy-paste tussen de thrillparken en te weinig indoor.
- Geen f..k te beleven in Lego Deutschland. Billund kan ik nog een beetje pruimen omwille van de authentieke locatie. Beide hebben geen enkele capaciteitsvreter. Ik verwacht niks anders in Windsor.
Lichtpunt is Alton Towers: coasterwalhalla qua originaliteit (Smiler, 13), veel Lebensraum en authentieke locatie. Ook leuk en handig: functionele kabelbaan.

klepje87
04-09-17, 21:32
Daar volg ik je wel in, Bellewaerde is voor mij eigenlijk zo'n beetje een non-park. De combinatie met dieren doet me echt helemaal niets en ook het attractieaanbod is erg mager te noemen. Een echte topper kan je er in mijn ogen dan ook niet vinden. Aan de andere kant gaat het hier over meest overgewaardeerde pretparken, en nu twijfel ik eraan of pretparkfans in het algemeen Bellewaerde zozeer waarderen :p.

Sterk. Ik kan het niet beter verwoorden. :) Ben er de laatste jaren al een paar keer geweest en telkens weer is het een ontgoocheling. Deftige attracties staan er niet, voor dieren ga ik wel naar Pairi Daiza en voor de natuur ga ik wel naar een stadspark. Bellewaerde is voor mij vlees noch vis.

De reeds aangehaalde punten mbt Disneyland Parijs kan ik zeker plaatsen. Voor de attracties op zich moet je zo'n hoge kosten niet betalen. Maar die Disney-"magie" vind je toch nergens anders, vind ik. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk hoe de kinderen (en ouders) in extase gaan wanneer in de avondshow de begingeneriek van "Let it go" begon. Ik vind het prachtig om te zien hoe zelfs de allerkleinsten dolenthousiast staan aan te schuiven voor een knuffel van Mickey. Ik ben natuurlijk wel getrouwd met een Disney-fan, dat kan ook wel meespelen (net getrouwd met het feest in een Disney-thema) :rolleyes:

Europapark vind ik niet zo zwaar overgewaardeerd. Het park krijgt veel aandacht, maar naar mijn gevoel niet ten onrechte. In mijn ogen kan het niet op tegen de Universal Studio's van deze wereld. Maar qua attracties en thematisering is europapark toch wel top in Europa.

Michielsken
05-09-17, 16:15
Overgewaardeerd:

Disneyland Park: Daar is nu in 22 jaar niets nieuws gezet en nog trekt dat park massa's volk, onbegrijpelijk eigenlijk. Pas op, toppark qua beleving en thematisatie, maar een dikke fail op vlak van extra investeringen. En daardoor voor mij overgewaardeerd. Mocht dit niet Disney zijn, het park was al lang gesloten.
Walt Disney Studios: Tja, het omgekeerde van Disneyland. Goed op vlak van vernieuwing en investering, maar een dikke fail op vlak van beleving en thematisatie. En daardoor voor mij overgewaardeerd. Mocht dit niet Disney zijn, het park was al lang gesloten (part 2)
Efteling: Dit park is prachtig en toch 'voel' ik het niet. De inkom vind ik ronduit lelijk, toch als je eronder staat. En het park zelf vind ik licht chaotisch, met de rijken en de vloekende naast elkaar liggende thema's. Bv. Vogelrok en Carnival Festival of Python, Vliegende Hollander en Joris en de Draak. Dat haalt me altijd toch uit de beleving van het thema, iets wat ik in andere themapark minder heb. Op zich blijft Efteling nog altijd een attractiepark, maar wel eentje waar elke attractie in thema is verpakt. En daardoor vind ik dit park overgewaardeerd, naast de andere dingen zoals horeca en operations, maar dat is al aangehaald.

simon
08-09-17, 16:59
- Walt Disney Studios Park: Gezien de inkomprijs (zelfde als Disneyland Park) zet ik dit park met stip op 1 als meest overgewaardeerde pretpark. Je kan je er perfect in vermaken en het park heeft ook wat toppers in huis (TOT, Rat, RnR...) maar daar stopt het ook mee. Ik doe het park meestal als ik meerdere dagen in beide parken verblijf en dan na een dagje naar het andere park kan gaan. Plaats hier nog wat nieuwe attracties en breng hier wat meer sfeer en het kan nog plezant worden daar!

- Disneyland Park: Mooi park, maar de onderhoudsperiodes duren me veel te lang en je merkt er te weinig van. Na 25 jaar is er amper iets veranderd en zelfs in een jubileumjaar durft men uitpakken met een (tijdelijke) makeover van SM, een "nieuwe" Star Tours, een gerecycleerde Parade en een nieuw avondspektakel. Nah, hier had ik op meer gehoopt. De toegangsprijs blijft trouwens zeer hoog, maar je moet er wel heel lang aanschuiven overal.

- Phantasialand: Vorig jaar met heel hoge verwachtingen het park bezocht. De hoogste verwachtingen van de hele trip (verder ook Europa-Park, Holiday Park en Movie Park Germany). Alles wat ik kon vinden erover spreekt van superlatieven, terwijl dat bij de andere parken heel wat minder was. We kwamen 's avonds aan in Hotel Ling Bao, waar we een leuke avond gehad hebben en zeer goed geslapen hebben. Het ontbijt 's ochtends was ook meer dan perfect. Alles was dus goed gestart (en op het hotel heb ik ook niets aan te merken). Maar dan begon de donkere kant van het park... We betaalden een dure kamer om te genieten van de hotelvoordelen (aparte toegang tot het park, fast pass voor 1 attractie, ERT voor hotelgasten in Klugheim na parksluit...), maar NIETS van deze voordelen hebben we ook maar gekregen. Zelf had ik een abonnement van BBJ (waarmee ik korting had) en mijn maat die mee was had zijn werknemerskaart van Boudewijn Seapark (gratis toegang). We werden van de hotelbalie naar de hotelingang gestuurd, en van daar naar de hoofdingang, waarna we naar de Sonnekassa gestuurd werden. Daar vond de medewerker het nog gepast om een groepje voorstekers eerder te bedienen dan ons te helpen! Na meer dan een half uur tijd verspild te hebben konden we het park betreden, maar daar binnen was het één doolhof zonder veel signalisatie en zochten we de weg naar River Quest. Dankzij PP wist ik dat dit eentje was om 's ochtends aan te schuiven om zo weinig tijd te verliezen. Om 9u gaat het park open, om 10u de attracties, maar daar was het al 10u10 toen de poort eindelijk open ging. (Op BBJ komt hier zoveel kritiek, maar bij PHL slikt iedereen dit als zoete koek?!). We waren met 2 en schoven dus op het einde aan bij de 1-2-3 personen. Telkens opnieuw werden de 4+ er eerder ingelaten dan bij ons. Sorry, maar in WaBe werkt men beter en wisselt men af! Ons bootje bleef meermaals haperen en moest door meerdere personeelsleden op de banden getrokken worden. Eenmaal buiten waren we zeiknat - niet zo erg - maar gingen we naar andere attracties aanschuiven. Intussen overal heel erg druk en drogen moesten we maar in de zon doen. Tegen de middag hadden we amper 3 attracties gedaan en gingen we iets eten. Na de middag konden we gelukkig wat meer attracties bezoeken, en zo hebben we wel alle toppers in het park kunnen doen. Groot was echter de ontgoocheling als de attracties nog een vroeger sluiten (staat zeer slecht aangeduid) en je dan nog een parkshop wilt bezoeken (maar die al langer gesloten was). We dachten nog van Klugheim te genieten, maar we hadden geen bandje en werden dus geweigerd. Het 'mooiste' park van Europa heeft daarnaast ook heel wat gedrochten staan zoals jullie wel bekend zijn. Deze konden me dus ook niet echt bekoren. En sorry, maar in 2016 heeft het park geen duidelijke website, geen app, geen wifi en geen borden met wachttijden? Ofja, je hebt daar 1 bord aan het veel te grote lege plein waardoor de sfeer ook meteen verpest is. Neen, PHL was goed voor 1 keer, maar zeker niet zo snel een 2e keer.

Conclusie: ik heb me wel geamuseerd in bovenvermelde parken en ik zal er ook wel nog gaan, maar alle drie de parken hebben ook heel wat negatieve credits gescoord.

Joran
08-09-17, 17:20
Dankzij PP wist ik dat dit eentje was om 's ochtends aan te schuiven om zo weinig tijd te verliezen. Om 9u gaat het park open, om 10u de attracties, maar daar was het al 10u10 toen de poort eindelijk open ging. (Op BBJ komt hier zoveel kritiek, maar bij PHL slikt iedereen dit als zoete koek?!). We waren met 2 en schoven dus op het einde aan bij de 1-2-3 personen. Telkens opnieuw werden de 4+ er eerder ingelaten dan bij ons. Sorry, maar in WaBe werkt men beter en wisselt men af! Ons bootje bleef meermaals haperen en moest door meerdere personeelsleden op de banden getrokken worden. Eenmaal buiten waren we zeiknat - niet zo erg - maar gingen we naar andere attracties aanschuiven. Intussen overal heel erg druk en drogen moesten we maar in de zon doen. Tegen de middag hadden we amper 3 attracties gedaan en gingen we iets eten. Na de middag konden we gelukkig wat meer attracties bezoeken, en zo hebben we wel alle toppers in het park kunnen doen. Groot was echter de ontgoocheling als de attracties nog een vroeger sluiten (staat zeer slecht aangeduid) en je dan nog een parkshop wilt bezoeken (maar die al langer gesloten was). We dachten nog van Klugheim te genieten, maar we hadden geen bandje en werden dus geweigerd. Het 'mooiste' park van Europa heeft daarnaast ook heel wat gedrochten staan zoals jullie wel bekend zijn. Deze konden me dus ook niet echt bekoren. En sorry, maar in 2016 heeft het park geen duidelijke website, geen app, geen wifi en geen borden met wachttijden? Ofja, je hebt daar 1 bord aan het veel te grote lege plein waardoor de sfeer ook meteen verpest is. Neen, PHL was goed voor 1 keer, maar zeker niet zo snel een 2e keer.


Nou, op RQ te komen, dat is niet elke dag zo dat dat om 10 na 10 opent hoor. Heb al meerdere malen meegemaakt dat de poort al om 10u open ging. (En by the way, wat zijn 10 minuten ook... Sommige attracties gaan al om 9u, 9u30 open daar, dus jouw vergelijking met BBJ houdt eigenlijk geen steek.)

WB werkt ook toch niet met een voorsorteer systeem a la RQ? Ook hier heb ik de ervaring dat dit wél gelijk verdeeld wordt btw. Kan altijd zijn dat het die dag niet zo was (en dat de aangewezen persoon die dat moest doen de memo heeft gemist ofzo?)

Slecht aangeduid dat attracties vroeger sluiten, mwah. staat boven de ingangborden an elke attractie al vanaf de parkopening vermeld om hoe laat ze sluiten. Niet echt slecht aangeduid lijkt me hoor?

+ Er zijn meerdere borden te vinden met de wachttijden op. Ik denk dat er 3 of 4 van die borden te vinden zijn. (Aan Wakaboto, Kaiserplats, China...)

Nu, ik ben uiteraard wel een Phl-fan, dat moet ik toegeven. Toen ik ergens in dit topic ook de kritiek las van de bereikbaarheid voor mindervaliden, vond ik dat ook zeker en vast terecht en ga je me niet horen. Maar hier, tja. Kweet niet hoor. ;-)

Rickie97
08-09-17, 17:26
WB werkt ook toch niet met een voorsorteer systeem a la RQ?

Simon doelt waarschijnlijk op Challenge of Tutankhamon. ;)

Ignace
08-09-17, 17:41
Nou, op RQ te komen, dat is niet elke dag zo dat dat om 10 na 10 opent hoor. Heb al meerdere malen meegemaakt dat de poort al om 10u open ging. (En by the way, wat zijn 10 minuten ook... Sommige attracties gaan al om 9u, 9u30 open daar, dus jouw vergelijking met BBJ houdt eigenlijk geen steek.)

Zeggen dat de vergelijking geen steek houd vind ik nogal kort door de bocht. Tien minuten later openen dan je hebt aangegeven kan zeer zeker ergerlijk zijn, zeker als het je eerste keer is in een groot park met veel attracties die je per se gedaan wilt hebben. Daar sta je dan mooi tien minuten met je vingers te draaien...

Moet ik wel zeggen dat ik het zelf nog niet meegemaakt heb in PHL.

Earlyspencer
08-09-17, 19:51
Neen, PHL was goed voor 1 keer, maar zeker niet zo snel een 2e keer.

Misschien dwaal ik wat af van het topic, maar als PHL-fan voel ik de drang om te reageren.

Van de ca. 13 bezoeken was er één heel slecht in april 2013: koud, veel volk, Chiapas een jaar uitgesteld, Colorado bijna heel de dag kapot, halverwege wachtrij langdurige B.M. storing, met z'n vieren net niet mee bij een sessie Talocan. De poortwachter zette ons opzij en bij de volgende beurt ... waren wij de laatste vier die binnen mochten. Gevolgen: geen keuze voor- of achteraan (werd dus achteraan) en zeker niet naast gewenst gezelschap kunnen zitten. Om 17:59 mochten we zelfs niet meer binnen bij Geister Rikscha.

Een pretpark-bezoek is een moment-opname, en je zal er maar net zijn op een off-day. Wees 'blij' dat die off-day in een relatief nabij gelegen park was. Dat kan je - of beter gezegd: het park - binnenkort wel goedmaken.

Ik hoop dat je het park (en jezelf) een tweede kans gunt. Enkele praktische voordelen:
- Open om 09:00 (en bij drukte zoals op een zondag eind okt. mochten we al om 08:40 binnen)
- Sommige attracties open om 09:30 (o.a. Maus, of ideaal om B.M. front te doen)
- 50% met de meeste abo's, gratis met Efteling- of EP-abo
- Gratis terug bij bezoek in april en mei
- Gratis op je verjaardag
- Onafgebroken open van seizoensbegin (+/- week voor Pasen) tot Allerheiligen. Check de schoolvakantiedagen in NRW.
- Open van mid. nov. tot kort na Nieuwjaar
- Coasters die geen last hebben van de koude (Hallo, Kaatsheuvel!)
- Behoorlijk wat indoor
- Melding van 'langer open' bij drukte (zonnige zondag eind okt. meegemaakt)
- Shows in de namiddag, handig voor in geval van grote drukte bij attracties
- Fast tickets: niet zo duur, gelukkig niet voor Taron en gelukkig maar door weinig bezoekers gebruikt (mijn ervaring)
- Info in het Nederlands
- Ikea Heerlen op terugweg (Köttbullar!)
- Perfect meerdaags te combineren met Aqualand Köln, Aquana Würselen, MPG, Toverland of Plopsa Coo.
- Genoeg goedkope hotels in de omgeving


De matige bewegwijzering is een werkpunt. Vorige week ontdekte ik een nieuwe 'uitgang' uit Klugheim naar de (helaas gesloten) Chiapas.
Al heeft dat dwalen ook z'n charme en toont dit aan dat het park continu verandert in de positieve zin.