PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe oud was je toen je je eerste achtbaan deed? En welke achtbaan was dat?



Zeuske83
21-09-17, 14:07
Hey

Ik denk dat de vraag duidelijk is?

Voor mij was dit de Keverbaan in Bellewaerde 6jaar was ik.

Ignace
21-09-17, 14:15
Moeilijke vraag :D Mijn eerste achtbaan was een Zierer Tivoli Large, ofwel die van Melipark ofwel die van Bellewaerde. Achterhalen welke precies is helaas inmiddels onmogelijk...

Wat leeftijd betreft moet het ergens tussen de vier en zes jaar geweest zijn, want ik heb in ieder geval de keverbaan van Melipark nog op zijn originele locatie gedaan en toen die verplaatst werd was ik nog geen zes jaar.

Benieuwd naar de eerste coasters van andere leden :)!

coasterfrenzy
21-09-17, 14:39
Alsof ik dat nog weet :p

De eerste zou de keverbaan van de Valkenier moeten zijn geweest, maar hoe oud ik was weet ik écht niet meer.

Rickie97
21-09-17, 15:10
Ik heb geen idee. Ik ben vroeger meermaals in Bellewaerde en Plopsaland geweest, maar waar ik voor het eerst in een achtbaan ben geweest... Ik gok op de Keverbaan van Bellewaerde en na de reacties boven mij gok ik op ongeveer 6 jaar. :p

Putoor
21-09-17, 15:35
Mijn eerste achtbaan was de Bob in de Efteling en ik schat dat ik 6 à 7 jaar was.

Azmidiske
21-09-17, 15:42
Een moeilijke vraag inderdaad, omdat het voor veel mensen al zo lang geleden is :)

Objectief en technisch gezien was mijn eerste achtbaan een kleine kiddiecoaster die begin jaren '90 op Leuven Kermis stond. De naam ervan weet ik uiteraard niet meer, maar thuis noemden wij het 'de groene rups'. Het enige wat ik nog weet van de rit zelf, is dat je op een bepaald moment scheef ging hangen en dan begonnen wij allemaal te gillen omdat het zogenaamd eng was :p Maar ondanks mijn vage herinneringen ben ik er van overtuigd dat het echt een hele kleine coaster moet zijn geweest, misschien zelfs kleiner dan Cocinelle in Walibi BE. Mijn ouders vonden de groene rups namelijk een attractie voor jonge kindjes en zodra we iets ouder waren, mochten we op deze attractie die we al wat gewaagder vonden: https://www.youtube.com/watch?v=eBsPrdWDvF4&t=235s

Mijn eerste échte achtbaan die me het gevoel van snelheid en sensatie gaf, was de Bobsleebaan in de Efteling. Dat verhaal kunnen jullie uitgebreid lezen in het TR over de Efteling dat ik deze zomer op het forum heb gezet (getiteld: a trip down memory lane). Die rit was toen voor mij een hele belevenis en op geen enkele manier te vergelijken met die onnozele kiddie van Leuven. Dus ook al klopt het puur technisch niet, ik beschouw de Bobslee als mijn eerste achtbaan.

Waarschijnlijk ben ik één van de zeer weinige mensen die er doelbewust voor kiest om zijn/haar eerste echte achtbaan niet meer opnieuw te berijden. maar de herinnering aan de Bob is voor mij intussen een soort van mythe geworden die ik heel graag intact wil laten!

Nathan G
21-09-17, 17:38
Als ik me niet vergis was dat een achtbaan in Bobbejaanland bij mij, in het jaar 2004, toen ik dus 5 jaar oud was. Geen idee meer welke het was :p waarschijnlijk Revolution, Oki Doki of Bob Express.

simon
21-09-17, 17:44
Ik vermoed ook zo'n 6 jaar en wellicht de Keverbaan in de Meli! Maar het kan ook een andere achtbaan daar geweest zijn.

fkl8
21-09-17, 19:59
Ik was een 5 a 6 jaar oud en de coaster was de Flitzer (https://rcdb.com/15440.htm) in Meli Heizel.

K-ToF
21-09-17, 22:48
Gho, moeilijke vraag eigenlijk. We bezochten vroeger met de familie toch 1 à 2 keer per jaar een pretpark sinds ergens eind jaren '80, maar ik herinner mij daar eigenlijk zeer weinig van, noch mijn familie gaat zich dat nog herinneren.

Maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat dat de Gebirgsbahn of de Grand Canyon Bahn in Phantasialand geweest moet zijn. Het jaartal staat mij nog wel zeer goed bij en dat was 1992. Ik was toen 6 jaar. Mijn eerste inversiebaan was ook in datzelfde jaar en dat was Wervelwind in Bobbejaanland.

bobby turbo
21-09-17, 22:52
Hoe oud ik was, das heel moeilijk, de achtbaan was alvast Bob in de Efteling.

Joran
22-09-17, 12:08
Ehm, De eerste achtbaan zal bij mij ook in de efteling geweest zijn, ik gok Vogel Rok. Hoe oud kan ik ook niet meer precies zeggen.

Hanskuh
22-09-17, 13:09
Goh, een moeilijke vraag die ik mezelf ook al vaak gesteld heb :D. We zijn pas pretparken beginnen te bezoeken toen ik 8 à 9 jaar was. Met m'n ouders gingen we heel vaak naar Bobbejaanland en Télécoo. Maar ik ben ook een keertje met de lagere school naar Meli-Park geweest, dus wie zal het zeggen :D.

Kandidaten zijn:
- Roller in Télécoo
- Revolution in Bobbejaanland
- Keverbaan in Meli-Park

Ik ben ook een keertje als 6 of 7 jarige met de school naar de Valkenier geweest. Ik weet nog dat ik daar met open mond stond te kijken naar de Achtbaan. Het ding maakte ontzettend veel indruk en de kinderen die erin durfden waren dan ook ontzettend 'cool' :D. Maar ik durfde niet erin :p. Anders hat dit de eerste kunnen zijn.

Earlyspencer
22-09-17, 16:22
+/- 1982, Keverbaan in Meli of Bellewaerde, 6 jaar.

Iets beschamender: de eerste keer dat ik me bewust werd van het woord 'rollercoaster' was in 1996 (20 jaar oud!) met deze https://www.youtube.com/watch?v=4n6D8lB0A9w

jefke88
25-09-17, 09:40
Ik was een 5 a 6 jaar oud en de coaster was de Flitzer (https://rcdb.com/15440.htm) in Meli Heizel.

Zou dat niet dezelfde Flitzer geweest als die erna in Meli Park Adinkerke stond? Ik meen mij te herinneren ooit gehoord te hebben dat Victor's Race ook jarenlang in Brussel gestaan heeft en erna verhuisd naar Adinkerke, maar RCDB dat nooit heeft willen aanpassen?

fkl8
27-09-17, 07:41
Zou dat niet dezelfde Flitzer geweest als die erna in Meli Park Adinkerke stond? Ik meen mij te herinneren ooit gehoord te hebben dat Victor's Race ook jarenlang in Brussel gestaan heeft en erna verhuisd naar Adinkerke, maar RCDB dat nooit heeft willen aanpassen?
Geen idee eerlijk gezegd :)
Over Viktor's race was ik ook aan het twijfelen maar ik kan me niet herinneren dat die in Brussel gestaan heeft.

JeffreyDC
18-04-20, 18:51
Dat moet rond mijn tiende levensjaar geweest zijn op de rollerskater in de Meli. Eveneens was het de eerste achtbaan van mijn zoontje op drie jarige leeftijd vorig jaar. Na de rit sprak hij de legendarische woorden: 'Nog een keer?'

Pretparkfreak7
19-04-20, 10:30
Na wat familiaal spitwerk met zwangerschappen en zusgeboortes als referentiepunten is er een eindconclusie: in 1995 deed ik op driejarige leeftijd de Keverbaan van Meli Park. Mijn vader maakte misbruik van mijn aanvraag voor een bisrondje op 'het treintje' en schotelde me in plaats van de beoogde monorail rit de achtbaan voor. Ik rook uiteraard onraad toen lieveheersbeestjes zag in plaats van een treintje, maar het ding zag er stilstaand niet al te dreigend uit en de vergissing kon nadien nog recht gezet worden met een bezoek aan het juiste treintje.

Ik was in die tijd niet erg te vinden voor toestellen die veel lawaai of snelheid maakten. De Zierer Tivoli botste op beide bezwaren dus reageerde ik zoals te verwachten valt van een driejarige die de wereld tegen heeft: krijsend om mijn moeder. Het enthousiasme waarmee ik dat deed werd nog iets opgeschroefd toen ik me realiseerde dat ik de horror ook nog een tweede rondje zou moeten uitzitten. Mijn vader heeft mij nooit meer uit eigen beweging andere bedenkelijke 'treintjes' aangesmeerd.

Achtbanen kregen samen met Zierer pas een herkansing in 1999 of 2000 bij een schoolreisje naar Boudewijnpark. Daar kregen we ERT op Orca Ride en dat was wél leuk.

etwien
19-04-20, 22:52
Na wat research (en een onsmakelijke foto die allesbehalve doet vermoeden dat ik later een pretparkfan zou worden) was dit Juli 1997 op 4-jarige leeftijd, de nog steeds presente Keverbaan in Bellewaerde. De microbe had ik toen allesbehalve te pakken (hoewel ik toen wel al graag in pretparken vertoefde) en zou pas 4 jaar later zich manifesteren na een zomer met zowel inmiddels Six Flags Belgium, Bellewaerde en Bobbejaanland op het programma.

Azmidiske
22-04-20, 16:13
Leuk om te zien dat oude topics af en toe toch een tweede leven krijgen .... voortbouwend op de titelvraag ben ik best wel nieuwsgierig naar het volgende: Wie was er bang tijdens zijn eerste achtbaanrit? Ik pleit alvast schuldig :o

Polletje
22-04-20, 23:36
Herkenbaar Azmidske, althans bij mn eerste achtbaan met inversies: Boomerang in Bellewaerde. Ontkennen kan ik niet want mn gezelschap vond het zo nodig die rit te filmen ...

etwien
23-04-20, 19:00
Herkenbaar Azmidske, althans bij mn eerste achtbaan met inversies: Boomerang in Bellewaerde. Ontkennen kan ik niet want mn gezelschap vond het zo nodig die rit te filmen ...

Sorry Stefaan :D

Zeuske83
23-04-20, 22:01
Herkenbaar Azmidske, althans bij mn eerste achtbaan met inversies: Boomerang in Bellewaerde. Ontkennen kan ik niet want mn gezelschap vond het zo nodig die rit te filmen ...


Heb jij dat nog? Anders posten :P

Azmidiske
24-04-20, 18:30
Heb jij dat nog? Anders posten :P

Ik wou precies hetzelfde vragen, we zijn dus al met twee!
Helaas bestaan er geen beelden van mijn Bobslee-avontuur de Efteling :( anders zou ik me niet schamen om ze hier te zetten.

JeffreyDC
27-04-20, 12:57
Voor mijn eerste rit op een achtbaan was ik niet bang. Voor mijn eerste achtbaan met inversies was ik wel bang toen ik erop ging. Je wilt niet weten hoeveel keer ik voor de Boomerang heb gestaan met enorme twijfels. Altijd vol goede moed om erop te gaan tot ik aan de wachtrij kwam. Mijn eerste rit op de Boomerang was op mijn 19e. Dat zegt al genoeg denk ik.

Zeuske83
27-04-20, 13:38
Voor mijn eerste rit op een achtbaan was ik niet bang. Voor mijn eerste achtbaan met inversies was ik wel bang toen ik erop ging. Je wilt niet weten hoeveel keer ik voor de Boomerang heb gestaan met enorme twijfels. Altijd volle goede moed om erop te gaan tot ik aan de wachtrij kwam. Mijn eerste rit moet op de Boomerang was op mijn 19e. Dat zegt al genoeg denk ik.

19 maar? Bij mij wast 23jaar toen ik mijn eerste overkop dee :) de indiana jones in disneyland paris.

JeffreyDC
27-04-20, 18:48
Ah kijk. En ik die dacht dat ik een laatbloeier was. Nu ben ik mijn achterstand aan het inhalen. Indiana Jones heb ik nog niet gedaan.

fkl8
27-04-20, 18:56
Goh, bang voor mijn eerste achtbaan (Flitzer, Meli Brussel) was ik niet echt. Voor mijn eerste inversie was dat wel anders.
Als 10-jarige door je 14-jarig nichtje meegesleurd worden om na een pak friet Looping Star in BJL te doen kan je nachtmerries bezorgen. Maar vreemd genoeg was mijn schrik na het eerste ritje over en heb ik mijn nog steeds bibberende nichtje meegesleurd voor een tweede ritje :p:D

knessel
27-04-20, 19:07
dat zal de python geweest zijn, op 10 of 11 jaar. Ik heb er zeker gefrustreerd voor gestaan toen ik nog "te klein" was; zou de minimumlengte vroeger meer geweest zijn dan nu ?

Azmidiske
27-04-20, 19:34
Maar vreemd genoeg was mijn schrik na het eerste ritje over en heb ik mijn nog steeds bibberende nichtje meegesleurd voor een tweede ritje :p:D

Hahaa, dat prachtige moment waarop je opeens het concept snapt!

Puur technisch was mijn eerste achtbaan een kleine kermiskiddie en daar ben ik nooit bang voor geweest. Vervolgens moest ik helaas tot mijn dertiende wachten, want thuis gingen wij nooit naar pretparken. Jaren aan een stuk kwam ik nooit fysiek in de buurt van een achtbaan, zag ik er nooit één met eigen ogen, laat staan dat ik ooit de ingang van de wachtrij zou bereikt hebben ... achteraf eigenlijk een beetje jammer, zeker omdat ik heel groot was voor mijn leeftijd :( Er was een schoolreis nodig om dit euvel te verhelpen. Zo werd de Bobsleebaan van de Efteling de tweede achtbaan in mijn leven en de eerste die ik effectief meetel. Twintig seconden pure schrik en halfweg de rit snapte ik opeens het concept! Die dag ben ik zelfs naar huis gegaan met de (toenmalige) coasterbingo van de Efteling op zak.

@Knessel: de combinatie Pas op uw dertiende voor het eerst naar een deftig pretpark gaan* en groot zijn voor uw leeftijd had één voordeel. Ik ben nooit, geen enkele keer, NOOIT een attractie tegengekomen waar ik te klein voor was. Hoeveel forumleden kunnen dit zeggen?


*Blijkbaar als kleuter in Bobbejaanland en Efteling geweest maar herinner ik me weinig of niks meer van, dus tel ik niet mee.

etwien
27-04-20, 22:41
Als ik een jaar eerder de “ballen” had gehad om een inversiecoaster te doen ging dat de Tornado in het toenmalige Six Flags Belgium geweest zijn. Helaas bleef het bij kijken en heb ik later veel spijt gehad omdat ik nooit nog de kans gekregen heb om Tornado te kunnen doen.

Mijn eerste inversiecoaster was Boomerang in Bellewaerde, juni 2003. Ik was al enkele jaren “themepark crazy” en toen mijn ouders de dag voordien vertelden dat we een uitstap naar Bellewaerde gingen maken had ik me voorgenomen om definitief komaf te maken met zowel schrik voor inversies als hoogtevrees. De dag nadien dan een uur moeten aanschuiven voor Boomerang en de moed er proberen in te houden, en nadien was ik verkocht. Enkele uren later werd ook het hoogtevrees probleem aan diggelen geslagen met Screaming Eagle (waar toen wel nog pit in zat), en na nog 1 keer schrik te hebben voor inversies 1 maand later (Looping Star - Bobbejaanland - lap bar ...) was het hek van de dam en ging ik moeiteloos in elke mogelijke attractie zonder een greintje schrik.

Sinds toen zijn er maar ZEER weinig banen of attracties waardoor ik me geïntimideerd voelde, de enige die ik momenteel kan opkomen was Colossos in Heide Park in 2014 met z’n wel zeer imposante hoge constructie.

K-ToF
27-04-20, 22:58
Als ik een jaar eerder de “ballen” had gehad om een inversiecoaster te doen ging dat de Tornado in het toenmalige Six Flags Belgium geweest zijn. Helaas bleef het bij kijken en heb ik later veel spijt gehad omdat ik nooit nog de kans gekregen heb om Tornado te kunnen doen.

Veel heb je daar ook niet aan gemist hoor. Wat een pijnlijke rammelbak was dat ook. En de staat van die baan qua onderhoud was ook niet om naar huis te schrijven. Op dat metalen station kon je alle kleuren die die baan ooit heeft gehad zien.

Anderzijds, het is en blijft een iconische baan en ik ben wel blij dat ik hem gedaan heb.

Polletje
28-04-20, 00:15
Ik wou precies hetzelfde vragen, we zijn dus al met twee!
Helaas bestaan er geen beelden van mijn Bobslee-avontuur de Efteling :( anders zou ik me niet schamen om ze hier te zetten.

Zeuske83 en Azmidiske,
Op jullie verzoek, hierbij de beleving van die eerste keer Boomerang. Het is wel in het West-Vlaams hoor ;)

gr2mM7j-mcw

Zeuske83
28-04-20, 07:48
Dank U polletje,

Ik lag strike toen jij zei: 'Ge Zijt dat toch nie aant filmen zeker.' Dat gaat zeker blijven hangen bij mij.

etwien
28-04-20, 09:03
Sorry Stefaan, ik kon niet anders dan dit filmen :D

JeffreyDC
28-04-20, 13:44
Bère int West-vlams. Tzal wel zin. Kvond dat je nog redelijk kalm was afgaande op het roepen tijdens de rit. Bij mij gaat dat een stuk luider en dat is nog altijd zo. Vorige jaar had ik Expedition Geforce gedaan in Holiday Park. Ik was aan het roepen van de adrenaline. Ik heb me dan wel geexcuseerd tov de jongen die naast me zat (wat hij overigens niet erg vond).

Azmidiske
29-04-20, 19:24
Merci voor het posten, dat noemen ze dus een goede 1-april-grap!


Ik lag strike toen jij zei: 'Ge Zijt dat toch nie aant filmen zeker.' Dat gaat zeker blijven hangen bij mij.

Inderdaad, en het gezicht dat je trekt op seconde 26 was ook wel een beetje grappig ;)

Eén ding begrijp ik niet goed aan jullie filmpje. Ik zie duidelijk hoe jullie voorwaarts doorheen het station rijden en achterwaarts weer tot stilstand komen in het station, dus de volledige rit staat erop. Maar waar is de tweede lifthill? Die herken in nergens op de beelden :confused:

Qua schrik deed je het prima hoor. Ik heb mijn zus eens meegenomen in de Cobra van Walibi toen we allebei allang volwassen waren, en achteraf liep het bloed uit mijn oren ....

Polletje
29-04-20, 19:44
Eén ding begrijp ik niet goed aan jullie filmpje. Ik zie duidelijk hoe jullie voorwaarts doorheen het station rijden en achterwaarts weer tot stilstand komen in het station, dus de volledige rit staat erop. Maar waar is de tweede lifthill?

Ik herinner me dat de cameraman tussen begin en einde van de rit effen naast zn doel zat waardoor dat stuk eruit is geknipt.

etwien
30-04-20, 22:04
Ik herinner me dat de cameraman tussen begin en einde van de rit effen naast zn doel zat waardoor dat stuk eruit is geknipt.

Ik had inderdaad per ongeluk door het trillen even het filmen gestopt en het te laat gemerkt. Maar geen zorgen Stefaan, ik kan nog steeds je eens filmen op Talocan, levert gegarandeerd ook top beeldmateriaal op! :D

Azmidiske
01-05-20, 12:18
Ik had inderdaad per ongeluk door het trillen even het filmen gestopt en het te laat gemerkt.

Aha, nu snap ik het. Ik dacht al dat ik zot geworden was, kreeg er kop noch staart aan ... maar nu ik het weet zie ik wel duidelijk waar de knip zit.

shannonc
21-10-22, 13:13
ik was 19

PyongWon
21-10-22, 21:02
Van mezelf: geen idee; ik vermoed in Walibi de keverbaan.

Ik hou wel al een coaster count van mijn zoontje bij: Hij was 2 jaar (Bijna 3 jaar) toen ik voor het eerst in de viking coaster in plopsa Indoor Hasselt met hem ging ;-)