PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat vinden jullie? onverantwoord of niet?



Zeuske83
22-09-17, 07:35
Hey,

jullie weten dat ik een dochter heb van 1jaar en 3 maand. We zijn naar duirnell geweest met haar en we hebben in de kikkerachtbaan(geen minimun lengte gezeten. Iedereen verklaard ons zot en reageert: dat doe je niet... Yasmien weende niet wanneer ze eruit kwam. en ze heeft er geen trauma aan overgehouden. We hebben het gefilmd. Ik trek er me niets van aan eigenlijk maar ik wil wel graag een mening van een pretparkfan. was het erover of niet?

Ze heeft ook in die boot gezeten ( Niagara ) maar wel in de gesloten boot..

Graag jullie meningen plz.

coasterfrenzy
22-09-17, 09:12
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan ons is om een mening te vormen over iemand die we niet kennen.

1 jaar en 3 maanden is inderdaad erg jong, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het al kunnen, maar ook die er zeker nog niet aan toe zijn. De kikkerachtbaan is gemaakt voor kinderen en doorgaans rijden deze dingen toch soepeler dan de gemiddelde big apple.

Wel zijn er enkele gezondheidsbeperkingen waar je rekening mee moet houden. Zo weet ik dat top-sport voor kinderen onder de 10 geen goed idee is, maar ze mogen wel gewoon sporten natuurlijk. Zo zullen G-Krachten in een achtbaan zeker ook hun invloed hebben. Een ritje zal wellicht niet veel kwaad kunnen maar ik zou het niet te veel doen.

Zeuske83
22-09-17, 09:36
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan ons is om een mening te vormen over iemand die we niet kennen.

1 jaar en 3 maanden is inderdaad erg jong, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het al kunnen, maar ook die er zeker nog niet aan toe zijn. De kikkerachtbaan is gemaakt voor kinderen en doorgaans rijden deze dingen toch soepeler dan de gemiddelde big apple.

Wel zijn er enkele gezondheidsbeperkingen waar je rekening mee moet houden. Zo weet ik dat top-sport voor kinderen onder de 10 geen goed idee is, maar ze mogen wel gewoon sporten natuurlijk. Zo zullen G-Krachten in een achtbaan zeker ook hun invloed hebben. Een ritje zal wellicht niet veel kwaad kunnen maar ik zou het niet te veel doen.

Ja, En ik weet het ook, dat het niet aan jullie is om een mening te vormen maar ik wil het toch weten. Ja het is niet dat we elke weekend naar Nederland gaan e :). Ze heeft er toch geen schrik vanop gedaan.

Volgens het park kan het geen kwaad want anders zouden ze er een minimun lengte opzetten. En we letten daar goed op. we gaan bv niet proberen van in attracties te kruipen waar min. 90 cm opstaat en dat ze nogmaar 89cm is. Dat hebben we al gezegd tegen mekaar.

Thx voor u antwoord.

Hanskuh
22-09-17, 10:51
Wij hebben zeer bewust gewacht tot onze dochter 3 jaar was. Het kriebelde voor ons beiden echter om het vroeger te doen, maar het lijkt ons niet gezond om zo'n jong lichaampje aan al die 'krachten' over te leveren. Ik bedoel maar; een kind van 1 jaar was onlangs nog een baby.

Onze zoon is nu 1 jaar en 2 maand en dat is in mijn opinie véél te jong om op een achtbaan te zitten. Haar eerste achtbaan was ook een grote Tivoli van Zierer, maar ze had zich toch wat verschrokken van de 'intensiteit'. Ondertussen heeft ze 'al' 6 achtbanen gedaan en is ze helemaal fan geworden.

In de 6 achtbanen die m'n dochter gedaan heeft is me trouwens ook opgevallen dat zo'n Zierer zeker niet de ideale instapachtbaan is. Anders dan coasterfrenzy zegt vind ik een Big Apple toch duizendmaal soepeler én rustiger dan eender welke Zierer. Zo beviel ook de Coccinelle in Walibi Belgium haar niet, mede ook door het vele lawaai dat die Tivoli's maken.

Nu goed, ieder zijn mening en manier van opvoeden natuurlijk. Wij hebben die keuze voor ons gemaakt, en jij maakt die voor jou. Alle respect daarvoor :).

Hier kan je duidelijk zijn dat het aanvankelijk niet zo haar ding was...

https://youtu.be/nlaAvNi8Dw8

Zeuske83
22-09-17, 11:17
hey,

Ze trok hetzelfde gezicht als u dochter bij de eerste drop. Maar ze heeft niet geweend tijdens de rit... inderdaad, Het is de manier van opvoeden. We hebben er lang overgepraat. ik en mijn vrouw. Ik wil ook niet dat jullie mij raar gaan bekijken ofzo. Omdat we dat gedaan hebben met Yasmien (naam van dochter).

Hanskuh
22-09-17, 11:23
hey,

Ze trok hetzelfde gezicht als u dochter bij de eerste drop. Maar ze heeft niet geweend tijdens de rit... inderdaad, Het is de manier van opvoeden. We hebben er lang overgepraat. ik en mijn vrouw. Ik wil ook niet dat jullie mij raar gaan bekijken ofzo. Omdat we dat gedaan hebben met Yasmien (naam van dochter).

Nee natuurlijk niet. Ik zeg het, dat zijn heel persoonlijke beslissingen... net zoals alles in de opvoeding. Ik persoonlijk wilde het echt niet omdat ik haar niet wilde afschrikken op zo'n jonge leeftijd. De ironie wil natuurlijk dat we dat dan weer wel gedaan hebben door een Tivoli Large te kiezen als eerste achtbaan :D. Ik moet zelfs zeggen dat wij diep beschaamd waren toen we in de achtbaan zaten, maar gelukkig zei ze op het einde van het ritje dat ze nog eens wilde :).

Zeuske83
22-09-17, 11:42
Nee natuurlijk niet. Ik zeg het, dat zijn heel persoonlijke beslissingen... net zoals alles in de opvoeding. Ik persoonlijk wilde het echt niet omdat ik haar niet wilde afschrikken op zo'n jonge leeftijd. De ironie wil natuurlijk dat we dat dan weer wel gedaan hebben door een Tivoli Large te kiezen als eerste achtbaan :D. Ik moet zelfs zeggen dat wij diep beschaamd waren toen we in de achtbaan zaten, maar gelukkig zei ze op het einde van het ritje dat ze nog eens wilde :).

Gelukkig voor jullie dat ze er geen afkeer van heeft gekregen.

Hanskuh
22-09-17, 13:11
Gelukkig voor jullie dat ze er geen afkeer van heeft gekregen.

En ook voor jullie. Stel je voor; pretparkfanaten wiens kinderen niet in de achtbaan durven :D.

Zeuske83
22-09-17, 13:23
Ja dat zou een ramp zijn e. :P

mod: als jij vindt dat dit niet op de juiste plaats staan, gelieve dit dan effen te verhuizen?

Ignace
22-09-17, 13:28
De verantwoordelijkheid ligt in dit geval in mijn ogen bij de operator en het park.

Zeuske83
22-09-17, 14:38
En zoals jullie weten: de baan heeft geen min lengte dus... jij mag er alleen niet ingaan als jij - 120 cm bent, als jij begeleiding hebt mag jij erwel ingaan

https://www.duinrell.nl/attractiepark/attracties/kikkerachtbaan

Hanskuh
22-09-17, 15:34
En zoals jullie weten: de baan heeft geen min lengte dus... jij mag er alleen niet ingaan als jij - 120 cm bent, als jij begeleiding hebt mag jij erwel ingaan

https://www.duinrell.nl/attractiepark/attracties/kikkerachtbaan

Dat vind ik nu toch echt niet normaal. Je zou als het ware een pasgeboren baby kunnen meenemen :s. Nu goed, die toegankelijkheidsregels verschillen sowieso bizar sterk van park tot park.

Zeuske83
22-09-17, 16:21
In de Efteling mag je zelf in Villa volta erin gaan en in de Pirana ook


https://www.efteling.com/nl/park/attracties/pirana op de schoot wel maar dat vonden we maar gevaarlijk en Villa Volta hebben we ook niet gedaan. Droomvlucht wel. Als een park als de Efteling dat toelaat:S:S

Hanskuh
22-09-17, 16:29
In de Efteling mag je zelf in Villa volta erin gaan en in de Pirana ook


https://www.efteling.com/nl/park/attracties/pirana op de schoot wel maar dat vonden we maar gevaarlijk en Villa Volta hebben we ook niet gedaan. Droomvlucht wel. Als een park als de Efteling dat toelaat:S:S

OK, droomvlucht. Daar is onze dochter zelfs in geweest toen ze 3 maanden was :D.

Maar het is soms zo bizar; onze dochter mocht deze zomer in Walibi in de Flash Back maar niet op de Poneys (paardenbaan) :D.

Zeuske83
22-09-17, 16:30
euh... Was ze te groot?

Azmidiske
22-09-17, 16:49
@Hanskuh: Ik heb jouw filmpje nog eens bekeken en wetende dat ze er geen trauma aan heeft overgehouden blijf ik het toch wel een beetje grappig vinden. Mama zegt "En nu gaat hij stoppen" ... drie seconden later maakt die trein weer volop snelheid. maar ik herhaal het nog eens, eerst schrikken en het daarna leuk vinden is een goed teken!

Of iemand van 1 jaar en drie maanden fysiek al klaar is voor een kinderachtbaan, weet ik niet. Al zou ik in dat geval toch wel verwachten dat het prak een minimumlengte of minimumleeftijd oplegt. Wanneer iemand er mentaal klaar voor is, heeft in mijn ogen weinig met leeftijd te maken. Soms gaan lagereschoolkinderen al in wilde achtbanen terwijl andere mensen er zelfs als volwassene nog niet tegen kunnen.

Nu vraag ik me wel af hoeveel G-krachten zo'n kikkerachtbaan trekt? Iemand een idee?

chupacalabra
22-09-17, 19:01
Waarom ik 't top vind: je laat je uk kennismaken met alles. Moedig ik enorm aan .
Waarom ik 't niet oké vind: jij hebt GEEN idee, en jij kan NIET inschatten wat een noodstop-noodrem doet met die trein. En in hoeverre de spieren in het nekje/halsje van je kind die plotse verandering ervaart. Dat kan compleet probleemloos zijn, maar ik denk eerder dat een noodstop niet echt ... bevorderlijk is.
Dat is trouwens ook een van de hoofdredenen waarom zwangere vrouwen niet in bepaalde attracties mogen.

Phadd-F
22-09-17, 22:51
De verantwoordelijkheid ligt in dit geval in mijn ogen bij de operator en het park.


Van de opetator? Mmmm dubbeltje op zijn kant, als operator ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je attractie maar als het park zelf geen leeftijds- of hoogtegrens inlegt, hoe moet een operator dat dan afdwingen?

Aero
23-09-17, 09:41
Ik persoonlijk vind het te jong. Hun nekje en wervels zijn nog lang niet zo stevig als die van een groter kind. Mijn dochter is nu 20maanden oud, zit nog steeds omgekeerd in de auto ook en dat gaan we ook zo lang mogelijk proberen. Puur omdat in het geval van een ongeval, ze zo meer beschermd zit voor haar nek en rug dan dat ze in de rijrichting zou gaan.

Ignace
23-09-17, 10:08
Van de opetator? Mmmm dubbeltje op zijn kant, als operator ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je attractie maar als het park zelf geen leeftijds- of hoogtegrens inlegt, hoe moet een operator dat dan afdwingen?

Ik bedoelde dat ik het de verantwoordelijkheid van de operator vind de lengteregels te respecteren, maar had me inderdaad niet erg duidelijk uitgedrukt :).

coasterfrenzy
23-09-17, 15:39
Waarom ik 't top vind: je laat je uk kennismaken met alles. Moedig ik enorm aan .
Waarom ik 't niet oké vind: jij hebt GEEN idee, en jij kan NIET inschatten wat een noodstop-noodrem doet met die trein. En in hoeverre de spieren in het nekje/halsje van je kind die plotse verandering ervaart. Dat kan compleet probleemloos zijn, maar ik denk eerder dat een noodstop niet echt ... bevorderlijk is.
Dat is trouwens ook een van de hoofdredenen waarom zwangere vrouwen niet in bepaalde attracties mogen.

Als een achtbaan rol, rolt hij. Je kunt hem niet zomaar stop zetten. En die kiddie coasters maken ook geen keiharde noodstop in de remmen.. sterker nog: Dat kan ook niet, want dan staat de helft van de trein buiten het station.

zottewoef
23-09-17, 16:28
Eerst en vooral vind ik niet dat je die vraag hier of ergens anders moet stellen. Wie is er de ouder? Jij of wij?

Ten tweede, anderen moeten hun niet moeien met wat goed of slecht is. Je kan u eigen mening hebben over iets, maar daarom moet je anderen er niet op terecht wijzen. Althans, niet in dit geval (bijvoorbeeld bij agressief rijgedrag mag je wel u zegje doen tegen de betreffende persoon als die u daarmee in gevaar brengt).

Ten derde, als er voor bepaalde attracties geen minimum lengte geldt, dan is het aan de ouders om te beslissen of ze hun kind er in meenemen of niet.

Nogmaals, dit is uw keuze en niemand anders zijn probleem.

Zeuske83
24-09-17, 16:50
Eerst en vooral vind ik niet dat je die vraag hier of ergens anders moet stellen. Wie is er de ouder? Jij of wij?

Ten tweede, anderen moeten hun niet moeien met wat goed of slecht is. Je kan u eigen mening hebben over iets, maar daarom moet je anderen er niet op terecht wijzen. Althans, niet in dit geval (bijvoorbeeld bij agressief rijgedrag mag je wel u zegje doen tegen de betreffende persoon als die u daarmee in gevaar brengt).

Ten derde, als er voor bepaalde attracties geen minimum lengte geldt, dan is het aan de ouders om te beslissen of ze hun kind er in meenemen of niet.

Nogmaals, dit is uw keuze en niemand anders zijn probleem.

Dat weet ik wel. Ik heb het ook gezegd dat ik er mij niets van aantrek want anderen zeggen of denken. Ik was gewoon nieuwsgierig wat andere pretperkfans dachten hierover. Is dat zoo verkeerd?

Ignace
24-09-17, 20:03
Dat weet ik wel. Ik heb het ook gezegd dat ik er mij niets van aantrek want anderen zeggen of denken. Ik was gewoon nieuwsgierig wat andere pretperkfans dachten hierover. Is dat zoo verkeerd?

Natuurlijk niet, iedereen kan met vragen terecht op het forum :)!

chupacalabra
25-09-17, 19:35
Als een achtbaan rol, rolt hij. Je kunt hem niet zomaar stop zetten. En die kiddie coasters maken ook geen keiharde noodstop in de remmen.. sterker nog: Dat kan ook niet, want dan staat de helft van de trein buiten het station.
Jij hebt duidelijk nog NOOIT een noodstop meegemaakt in Cobra, Speedy Bob, Colorado ADventure (!!) , ...
Schokken in uwe rug, trekken aan uwe nek, heup/schouderbeugels; het wordt danig onderschat. De voorbeelden die ik geef zijn natuurlijk redelijk wilde achtbanen. maar er is in remwerking weinig verschil.
*edit* Ooit al een botsing gehad tussen 2 boomstammekes? niet hevig van actie, maar die botsing... als ge ze niet verwacht... daar bent ge niet goed van .

borisvdd
26-09-17, 10:43
Ik vind het raar om zo op een pretparkforum te komen vertellen "kijk eens wat ik durf met mijn kleine kindje". Als er een ongeval was gebeurd, dan had je zeker het park aangeklaagd "omdat ze maar lengtebeperkingen moeten zetten".

Het is door mensen zoals deze dat de regels in veel pretparken alsmaar strenger en strenger worden!

Zeuske83
26-09-17, 11:14
Dat is niet waar. Ik zou het park niet aangeklaagd hebben want ze mocht erin. Een ongeval kan altijd. En als het park verantwoordelijk is door bv. nalatig onderhoud das natuurlijk iets anders. Ik begrijp wel waarom je dat zegt. dan moet ik er ook niet meer in de auto stoppen want de kans op een ongeval is groter dan in een pretpark...

Op die laatste zin vind ik niet eerlijk dat je dat zegt... Ik ben in hart en nier pretparkfan en ik respecteer de regels...

jefke88
26-09-17, 12:15
Wat een dramatisch gedoe hier. Er is uiteindelijk toch niets gebeurd? Tijdens het autorijden en vliegen ervaar je toch ook G-krachten, en daar zitten nog jongere kinderen in. Zó ongezond zal een normale ritje op een kinderbaan wel niet geweest zijn. Een noodstop is er niet geweest en daar kan je als 30-jarige evengoed last van ondervinden.

Als je het niet betrouwt kan je best misschien nog wat wachten voor volgende achtbaanritjes, maar zoals ik het hier soms lees wordt er nu onnodig gedaan alsof het kind maar nipt aan een ramp ontsnapt is...

Hanskuh
26-09-17, 15:32
Tijdens het autorijden en vliegen ervaar je toch ook G-krachten, en daar zitten nog jongere kinderen in. Zó ongezond zal een normale ritje op een kinderbaan wel niet geweest zijn. Een noodstop is er niet geweest en daar kan je als 30-jarige evengoed last van ondervinden.

Dat is wel behoorlijk kort door de bocht. Autozitjes worden getest en gekeurd om zo veilig en ergonomisch mogelijk zijn voor kinderen. Bij het ontwerpen van die oude Zierer Tivoli achtbaantreinen is men amper bezig geweest met de ergonomie en het comfort van grotere kinderen en volwassenen, laat staan van baby's.

jefke88
26-09-17, 15:46
Dat is wel behoorlijk kort door de bocht. Autozitjes worden getest en gekeurd om zo veilig en ergonomisch mogelijk zijn voor kinderen. Bij het ontwerpen van die oude Zierer Tivoli achtbaantreinen is men amper bezig geweest met de ergonomie en het comfort van grotere kinderen en volwassenen, laat staan van baby's.

Dat wel, maar die G-krachten blijven dezelfde. En baby's/peuters nemen in vliegtuigen doorgaans plaats op 1 van de ouders hun schoot, daar is er van ergonomie dus veel minder sprake.

Rickie97
26-09-17, 21:10
Dat wel, maar die G-krachten blijven dezelfde. En baby's/peuters nemen in vliegtuigen doorgaans plaats op 1 van de ouders hun schoot, daar is er van ergonomie dus veel minder sprake.

Ik begrijp even niet wat het punt van die vergelijking met vliegtuigen is? :p

Dat rammelen van die tivoli's is wel iets ja. Maar als je je kind stevig vasthoudt lijkt me dat nu ook niet zo'n probleem. Of het verantwoord is om ze erop mee te nemen, daar ga ik me niet over uitspreken, maar ik denk dat ik persoonlijk wel met een iets kleinere achtbaan zou beginnen en zien hoe dat bevalt :p

Hanskuh
26-09-17, 22:23
We mogen G-krachten eigenlijk niet verwarren met comfort en ergonomie. Ik denk dat de G-krachten in een wagen net zo verwaarloosbaar zijn als die in een Zierer Tivoli. Mocht je nu - bij wijze van spreken - een babyzitje in zo'n achtbaan installeren beschermt dit het kind heel wat beter dan die plastieken bankjes zonder enige ruggen- of neksteun. Je kind goed vasthouden verandert in mijn ogen niet veel aan de zaak.

Ik ben hier niet om te oordelen of het al dan niet juist is om je kind op welke leeftijd dan ook in de achtbaan te zetten. Maar wil toch graag even aanhalen hoe comfortabel, veilig en ergonomisch kinderen en baby's in een autostoel zitten in vergelijking met eender welke achtbaan. Los van de G-krachten.

klepje87
02-10-17, 20:17
Wij zijn in juni naar Disneyland geweest en mijn zoon (toen 20 maanden oud) is mee geweest op Casey Jr. De week ervoor is hij meegegaan in de Piranha in de Efteling. Beide keren vond hij het geweldig (zal in de genen zitten :p).

Ik zou hem nu niet proberen meenemen in attracties waar de minimumlengte niet gehaald wordt, maar als die er niet is ga ik er toch ook van uit dat hij er mee op mag. Al doe ik dat wel enkel in attracties die ik al gedaan heb, zodat je zelf kan inschatten of het te doen is of niet.

Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en bepaal je als ouder zelf. Al kan ik de argumenten zeker begrijpen van ouders die zoiets niet zien zitten.