PDA

Bekijk Volledige Versie : [Efteling] 2021: Spectaculaire nieuwe achtbaan



flyingtiger
28-09-17, 20:37
Volgens onze Nederlandse vriendjes van de site met de 3 o's wordt de volgende nieuwe, grote attractie een heftige achtbaan. Deze zou komen te liggen op het stuk grond dat zich parallel bevindt tegenover de as Vogelrok tot Python. Hier mogen attracties gebouwd worden tot 50m hoog.

De plannen moeten nog definitief goedgekeurd worden door de raad van commissarissen, maar in principe starten de bouwwerkzaamheden in 2018 en zou de baan voor 2019 of 2020 zijn. Deze zou wederom grondig gethematiseerd worden.

Wat denken jullie? Wie wordt of wie hopen jullie dat de bouwer wordt?

Zelf denk ik bij heftig en een park als Efteling toch meteen en in eerste instantie aan Intamin. Sowieso ben ik wel al blij dat zij niet boven 50m mogen gaan en dus Walibi geen stokken in de wielen kunnen steken wat hoogste achtbaan van de Benelux betreft :p.

Ignace
28-09-17, 20:43
Ik snap eigenlijk niet goed waarom gezien hun rijke geschiedenis samen, maar ik heb het idee dat er een soort kloof is ontstaan tussen Intamin en Efteling. De laatste keer dat ze samenwerkten (op onderhoud na misschien) is als ik het goed heb tien jaar geleden, toen Kumbak de bouw van DVH in de soep liet lopen en Intamin het van de Efteling mocht oplossen. Dat hebben ze toen goed gedaan, net als alle projecten tussen de twee bedrijven, maar toch is het park sindsdien steeds andere leveranciers gaan opzoeken: vreemd in mijn ogen.

Efteling was heel tevreden met B&M en eerlijk gezegd verwacht ik een tweede exemplaar. Al is het maar omdat ze Toverland willen trollen. Als de lengtelimiet ietsje hoger lag had ik gedacht aan een hyper, maar nu durf ik te hopen op een flying.

Talocan
28-09-17, 20:54
Die hoogte van 50m en de term "beeldbepalende attractie" laat uitschijnen dat ze voor een mega coaster willen gaan. Ik hoop van niet, qua theming wordt dat al snel knap lastig met die hoogtes.

Geen idee of Looopings een verborgen aanwijzing in het gekozen plaatje heeft gestoken maar dat zou beteken dat het om een (Intamin) launch coaster gaat. Ook hier sta ik wat weigerachtig tegenover. Niet elk park hoeft een launch coaster in zijn assortiment te hebben. En persoonlijk heb ik nog altijd liever een spanning opbouwende lifthill en geniale first drop dan een launch.

Persoonlijk hoop ik op een B&M Inverted. Black Mamba en Oz'Iris zijn fantastische achtbanen. En Oz'Iris laat zien dat het type ook een top eyecatcher kan zijn.

fkl8
28-09-17, 21:07
50 Meter hoogte wil natuurlijk nog steeds zeggen dat ze nog in de diepte nog kunnen gaan natuurlijk ;)

GriffonofNemesis
28-09-17, 22:17
Gezien het succes en de aandacht die ze gekregen hebben met Baron 1898 zou het vreemd (en mss gwn jammer) vinden dat ze niet opnieuw voor B&M kiezen. Intamin mag natuurlijk ook, maar een launch hoeft zeker niet. Taron overtreffen is een grote uitdaging...

Liefst had ik ook de Flying coaster gezien, maar ook daar is Phantasialand weer mee bezig natuurlijk. De Wing gaat naar Toverland dus dat is ook al geschrapt bij de mogelijkheden. Dan is er nog Inverted en dat mag zeker, maar ook daar is Phantasialand hen voor geweest. (Ik vergelijk mss constant met Brühl maar het ligt toch vrij dicht...) Wat blijft er dan nog over in het B&M assortiment? Iets waar er nog maar twee van zijn in Europa mss? Een Floorless coaster? Daar kunnen ze veel meedoen alvast! Waarom niet? Of zelfs een gewone Sitting coaster... Indien ze weer staal met een verhaal brengen, sta ik alvast te popelen.

En om even helemaal out of the box te gaan, wat als B&M nog eens een nieuw type achtbaan zou lanceren met Efteling als proefkonijn?

Rickie97
28-09-17, 22:55
Ik denk B&M, na de bouw van Baron zeiden ze ook al dat ze wel vaker met B&M in zee zouden gaan, dus ik zou het eerder raar vinden om nu dan toch voor een andere bouwer te gaan.

Maar weet je wat ik ook jammer vind? Met baron hoorde je hier en daar gelach dat het de kleinste divecoaster ter wereld was. En nu gaan ze in zijn zicht een baan zetten die 20 meter hoger is? Had dan gewacht met Baron tot ze dat nieuwe gebied hadden hé. Een 50 meter hoge dive coaster was wel fantastisch geweest. Toch?

Ignace
28-09-17, 22:57
Ik denk B&M, na de bouw van Baron zeiden ze ook al dat ze wel vaker met B&M in zee zouden gaan, dus ik zou het eerder raar vinden om nu dan toch voor een andere bouwer te gaan.

Maar weet je wat ik ook jammer vind? Met baron hoorde je hier en daar gelach dat het de kleinste divecoaster ter wereld was. En nu gaan ze in zijn zicht een baan zetten die 20 meter hoger is? Had dan gewacht met Baron tot ze dat nieuwe gebied hadden hé. Een 50 meter hoge dive coaster was wel fantastisch geweest. Toch?

Maar als ze die even fantastisch gethemed hadden, had dat een fortuin gekost. Ik ben er alvast niet rouwig om, ook al is Baron een kleintje, het is mijn favoriete dive coaster-layout.

Hanskuh
29-09-17, 07:46
Ik kan niet goed volgen waar deze zal komen te liggen. Gaat het over de lap grond aan de andere kant van de straat?

jefke88
29-09-17, 08:12
Ik vermoed ook opnieuw een B&M.


Ik snap eigenlijk niet goed waarom gezien hun rijke geschiedenis samen, maar ik heb het idee dat er een soort kloof is ontstaan tussen Intamin en Efteling. De laatste keer dat ze samenwerkten (op onderhoud na misschien) is als ik het goed heb tien jaar geleden, toen Kumbak de bouw van DVH in de soep liet lopen en Intamin het van de Efteling mocht oplossen. Dat hebben ze toen goed gedaan, net als alle projecten tussen de twee bedrijven, maar toch is het park sindsdien steeds andere leveranciers gaan opzoeken: vreemd in mijn ogen.

Naar wat ik gelezen heb, heeft de Efteling het toen wat verbrod bij 2 fabrikanten. Oorspronkelijk zou er een Mack Watercoaster gekomen zijn, Mack zou zelfs de plannen en een aantal aanpassingen klaargemaakt hebben, maar de Efteling heeft last-minute toch niet bij hun getekend. Mack zou daar niet mee opgezet geweest zijn, zeker omdat ze al veel geld in die aanpassingen gestoken zouden hebben (onder andere met de aandrijving en het vaargevoel).

Ze hebben toen voor Kumbak gekozen en Intamin heeft het inderdaad mogen oplossen, maar ook Intamin was naar het schijnt niet opgezet met de manier van samenwerken met de Efteling. Deze informatie heb ik ooit eens gelezen van iemand die doorgaans heel erg goed geïnformeerd is, dus ik hecht er wel waarde aan. Maar ik vrees dat we dus voorlopig geen Mack of Intamin meer moeten verwachten bij de Efteling. Maarja, die Intamin zou er al in Walibi komen, laat de Efteling dan maar een B&M zetten :p.

coasterfrenzy
29-09-17, 08:14
Dat ze daar tot 50m hoogte mogen bouwen is niet helemaal correct en heeft pooopings al eens eerder verkeerd gemeld. Er is een verzoek ingedient tot een wijziging van het bestemmingsplan waarbij er constructies tot 50m hoogte mogelijk worden. De Efteling zal echter nog steeds een vergunning moeten aanvragen die goedgekeurd dient te worden en voor die vergunning zijn nog steeds strenge eisen van toepassing. Ik denk dat één top van 50m nog wel goedgekeurd gaat worden, maar een serie van camelbacks die (ver) boven de bomen uit steken zie ik niet snel ontstaan. Zeker niet met het oog op de nabij wonende buren. Een GSM-Mast van 50m lijkt me realistischer.

Mochten ze toch die vergunning krijgen, hoop ik toch op een intamin Megacoaster. Mochten ze voor B&M gaan, dan liever een model waar B&M nog origineel mee kan uitpakken: Inverted, Flying, Wing of Stand Up. Waarbij ik denk dat inverted de beste kans heeft (van dit rijtje).

In zijn geheel vind ik trouwens niet dat de Efteling nog nood heeft aan een thrill-coaster. Ze kunnen beter investeren in een kiddy/family-coaster of in flatrides (zeker die laatste als ze voor thrill willen gaan). Daar is momenteel echt nog een gat en er zijn al voldoende voorbeelden te vinden waarbij thrill-rides wel degelijk in een goede theming gestoken kunnen worden.

Talocan
29-09-17, 09:44
Ik kan niet goed volgen waar deze zal komen te liggen. Gaat het over de lap grond aan de andere kant van de straat?

http://www.pretparken.be/NL/article/1655/Het%20masterplan%20(2016-2030)%20van%20de%20Efteling%20uitgelicht

Het gaat om het stuk tussen de N261 en Horst. Het groene stuk naast het Efteling Hotel dat loopt van Python tot Carnaval Festival.


[...] Ik denk dat één top van 50m nog wel goedgekeurd gaat worden, maar een serie van camelbacks die (ver) boven de bomen uit steken zie ik niet snel ontstaan. [...]
In zijn geheel vind ik trouwens niet dat de Efteling nog nood heeft aan een thrill-coaster. Ze kunnen beter investeren in een kiddy/family-coaster of in flatrides (zeker die laatste als ze voor thrill willen gaan). Daar is momenteel echt nog een gat en er zijn al voldoende voorbeelden te vinden waarbij thrill-rides wel degelijk in een goede theming gestoken kunnen worden.

Laat die gyrodrop maar komen! (moeten ze het wel eerst goed maken met Intamin)
Efteling mist inderdaad nog enkele steengoede flat-thrillrides. Iets dat ik ook in Europa Park mis. Een goed gethemede topspin (zoals Talocan :p) zou ook niet misstaan.

traveler
29-09-17, 10:10
Nood aan een Nieuwe achtbaan heeft Efteling misschien niet maar ik zie o dat gebied wel do mogelijkheid om een nieuw thema deel te openen. Het park heeft zelf al aangekondigd dat hun Mascotte Pardoes nog wel zal opduiken. Nu lijkt me dat die lap grond daar nu eens goed voor licht er is niet direct iets, je ziet de andere attracties al wat minder en met twee plaatsen als toegangspunt is het makkelijk om een overgang te maken.

Wie weet past de achtbaan Wel in de wereld van Pardoes. Eerlijk gezegd hoop ik vooral op een vervolmaking van het park. Een paar falt rides horen daar zeker bij zowel tril, familie als kids. Dat wil niet zeggen dat ik niet hoop op een achtbaan.

bertvdb
29-09-17, 10:27
Mijn gok gaat naar een B&M Flying.

Nathan G
29-09-17, 10:54
Dat verhaal van Jefke88 heb ik inderdaad ook al enkele keren gehoord. Bij B&M hebben ze het beter gedaan en ze hadden ook ooit laten weten dat ze er in de toekomst nog meer mee wilde samenwerken. Aangezien Toverland een wingcoaster krijgt, gok ik dat de Efteling voor de flying coaster gaat gaan.

Desperado
29-09-17, 11:17
Dat verhaal van Jefke88 heb ik inderdaad ook al enkele keren gehoord. Bij B&M hebben ze het beter gedaan en ze hadden ook ooit laten weten dat ze er in de toekomst nog meer mee wilde samenwerken. Aangezien Toverland een wingcoaster krijgt, gok ik dat de Efteling voor de flying coaster gaat gaan.

Een flying coaster van 50m hoog lijkt me veel te intens voor de Efteling. Ik weet niet hoeveel mensen er al Flying B&M's gedaan hebben maar dat zijn - op AIR/GALACTICA na - zeer intense beesten. Ik heb behalve AIR ook FLYING DINOSAUR gedaan in Universal Studio's Japan en dat was een veel te intens beest voor mij.

Dus ik zou voor het Eftelingpubliek toch liever een leuke megacoaster/hypercoaster zien dan een Flying.

Dat mag eventueel ook met een lancering zijn. Ofwel een floorlessbaan met soepele inversies en wat floating airtime hier en daar.

Putoor
29-09-17, 11:29
Ik ga van B&M uit, gezien de goede ervaring die het park heeft met deze bouwer. Ik hoop eigenlijk ook op iets nieuws of toch vrij unieks: veel B&M's met lanceringen zijn er niet, misschien zit daar iets in? Natuurlijk primeert de ritervaring boven overbodige records of wereldprimeurs, maar als je de twee kunt combineren, waarom niet?



Wie weet past de achtbaan Wel in de wereld van Pardoes.

Ik hoop van niet. Het is goed dat de personages uit de wereld van Pardoes een vaste plaats in het park hebben gekregen, maar daar mag het nu wel bij blijven. Het is niets voor de Efteling om meerdere attracties thematisch aan elkaar te linken en ik vind niet dat daar verandering in moet komen.


Die hoogte van 50m en de term "beeldbepalende attractie" laat uitschijnen dat ze voor een mega coaster willen gaan. Ik hoop van niet, qua theming wordt dat al snel knap lastig met die hoogtes.


Bij Baron 1898 heb je ook alleen de schachttoren die gethematiseerd is: daarbuiten is het ook gewoon achtbaanspoor in een mooie kleur. Van mij mag een achtbaan een achtbaan blijven. De Efteling zal er wel voor zorgen dat er een knap station komt en een mooie omgeving. Dan maakt het voor mij niet uit dat de baan zelf er redelijk kaal en hoog bij staat. Met de stukken laag bij de grond kun je nog altijd iets moois doen qua interactie met de omgeving in dat geval.

Pretparkfreak7
29-09-17, 12:18
Ik veronderstel ook dat Efteling voor B&M zal kiezen om de reeds aangehaalde redenen. Bovendien heeft de Efteling haar wij-kunnen-alles zelf-filosofie na het kumbak-fiasco ingeruild voor een wij kopen-alleen-het-beste-bij-de-beste-leveranciers-filosofie. B&M heeft veel meer dan de andere constructeurs die rolls royce status.

Ik hoop dan dat ze voor een simpele inverted kiezen: dat doet B&M naar mijn gevoel het beste. Ik vrees echter dat ze gaan kiezen voor iets dat wat meer uniciteit heeft en dan komen we logischerwijze uit bij een Flying coaster gezien de wing al is afgesnoept door Toverland. Een floorless coaster of een gewone hyper verschillen voor Jan met de pet waarschijnlijk te weinig met een dive coaster om er de toegevoegde waarde van te zien.

Launchcoasters zijn naar mijn gevoel de nieuwe trend in pretparkland: er openen er toch opvallend veel meer dan vroeger ik zou het bijna durven vergelijken met die sky-fly's die als paddestoelen uit de grond schieten. Op een of andere vreemde manier vind ik de combinatie van Efteling en Launch-coaster ergens wat misplaatst. Ik kan er niet juist de vinger opleggen waarom.

Ik hoop net als Putoor ook niet dat ze Pardoes er daar bij sleuren. Efteling heeft geen echte doorlopende themagebieden, als ze daar nu ineens wel voor zouden kiezen zitten ze met problemen in de rest van het park. Ik heb persoonlijk ook een bloedhekel aan elke interventie die pardoes ten berde brengt in Symbolica, maar dat is misschien voor een ander topic.

traveler
29-09-17, 12:31
Hadden ze niet een verginning om kleine gebouwen recht te zetten zoals een paddenstoel? Misschien toch een sky Fly in Efteling.

Wat ze wel kunne doen voor een achtbaan is Sjakie en de bonenstaak. Het station kan dan de boerderij zijn. Je klimt naar de reus en zijn kasteel toe om dan vervolgens te proberen ontsnappen tussen de bossen. Alleen maar een idee.

knessel
29-09-17, 12:53
ja, zo'n Oz'Iris zou ik er graag zien. Leuke baan, intens genoeg voor het merendeel van de modale parkbezoekers én een blikvanger van formaat om te plaatsen aan de rand van het park. Ik zie hem al staan in de typische Efteling-kleurschakering zoals bij de Baron.

Rickie97
29-09-17, 13:30
Maar als ze die even fantastisch gethemed hadden, had dat een fortuin gekost.


Bij Baron 1898 heb je ook alleen de schachttoren die gethematiseerd is: daarbuiten is het ook gewoon achtbaanspoor in een mooie kleur.

Dat dus. :p Waar zie jij die meerkost in thematisatie?


Het is goed dat de personages uit de wereld van Pardoes een vaste plaats in het park hebben gekregen, maar daar mag het nu wel bij blijven. Het is niets voor de Efteling om meerdere attracties thematisch aan elkaar te linken en ik vind niet dat daar verandering in moet komen.

https://www.looopings.nl/weblog/8509/Efteling-heeft-grootste-plannen-met-mascotte-Pardoes.html

Achter de schermen wordt gewerkt aan meer projecten rond de leefwereld van Pardoes. Dat vertelt creatief directeur Olaf Vugts in een interview met vakblad Recreatief Totaal. "Dit stijlboek, met het Pardoes-universum, is niet publiek, maar wordt als leidraad gebruikt bij het ontwikkelen van de beleefwereld en attracties in de Efteling."

Hout vasthouden zou ik zeggen :p

Phadd-F
29-09-17, 13:45
Gingen toch al langer geruchten over?! Ik hoop echt dat ze gewoon voor een B&M flying gaan, liefst met pretzel loop! Een B&M inverted zou ook niet mis zijn, die baantjes stellen nooit teleur.

coasterfrenzy
29-09-17, 14:48
Gingen toch al langer geruchten over?! Ik hoop echt dat ze gewoon voor een B&M flying gaan, liefst met pretzel loop! Een B&M inverted zou ook niet mis zijn, die baantjes stellen nooit teleur.

Pretzel loop.. Blijft dubieus. Van de ene kant hebben we die in Europa nog niet. Van de andere kant zit dat element al in zo ongeveer elke B&M flying en mogen ze best wel eens wat originelers doen met hun banen.

Azmidiske
29-09-17, 16:44
Interessant gerucht, dit ga ik zeker volgen! Enne ... wat mij betreft kan een park nooit te veel spectaculaire achtbanen hebben :o
Stiekem hoop ik dat de Efteling datgene zal doen wat ze begin jaren '80 aangedurfd hebben: één van de spectaculairste achtbanen in Europa bouwen!

Ignace
29-09-17, 23:10
Dat dus. :p Waar zie jij die meerkost in thematisatie?


De toren die tot het hoogste punt van de baan dient als support? Als de baan dubbel zo hoog was, moet die toren niet alleen dubbel zo hoog zijn, maar ook veel breder. Om te voorkomen dat de toren niet te ver van de kleinere toren staat - waar de wagentjes het station verlaten - moet dit gebouw ook hoger en breder worden. De hele schaal van één van de duurste stukken van heel het project verdubbeld hierdoor.

Rickie97
29-09-17, 23:35
De toren die tot het hoogste punt van de baan dient als support?

Ok, dat was genoeg. Domme vraag. Terug ontopic. :p

Earlyspencer
02-10-17, 20:23
To B&M or not to B&M, thats the question.
Hopelijk houdt de Efteling voor z'n nieuwe coaster nog genoeg centjes over voor degelijke spoorverwarming.
Ronduit zielig hoe Baron dagenlang niet of maar enkele uren reed in de toch niet zo strenge voorbije winter.

Of moet je voor het betere ontdooiwerk bij Intamin zijn (Taron, Chiapas)?

Nathan G
02-10-17, 20:39
Of moet je voor het betere ontdooiwerk bij Intamin zijn (Taron, Chiapas)?

Dat denk ik niet (Black Mamba) ;)
Het ligt volgens mij eerder aan de Efteling/Phantasialand zelf.

traveler
03-10-17, 09:31
Met de winteropeningen zou je het logisch vinden dat ze zich erop voorbereiden een toch. Maar eerlijk gezicht en het doet me pijn om te zeggen maar zouden ze niet beter eerst Bob aanpakken. Hij vloekt meer een meer als het gaat om afwerking (niet allen die baan) en met de huidige problemen van nat weer (waar er geen gebrek is) denk ik dat het tijd is voor een pensioen/ vernieuwing van de baan.

Pretparkfreak7
03-10-17, 11:31
...zouden ze niet beter eerst Bob aanpakken. Hij vloekt meer een meer als het gaat om afwerking (niet allen die baan) en met de huidige problemen van nat weer...

Met de Bob is er thematisch geen probleem. Het ding is een op zich staand thema net als vele andere attracties in de efteling. Er is ook voldoende ruimte tussen de Bob en de aangrenzende attracties om het niet te sterk te laten clashen. Python heeft ook nagenoeg geen decoratie. Het enige wat je de baan kan aanrekenen is zijn danige leeftijd.

Het is een bedroevend zwakke attractie op vlak van capaciteit en ik sla hem met weinig scrupules over als de wachttijd over het half uur gaat, maar het is wel een 'unieke' beleving. Dat soort ongecontroleerde achtbaanritten kunnen weinig andere coasters uit de omgeving je aanbieden.

traveler
03-10-17, 12:24
Bob heeft misschien wel een beetje thema maar ik zie het sprookje/verhaal niet. Iemand?
Puls de baan gaat dicht bij neerslag.
Python hoop ik op decoratie met de vernieuwing track anders heeft het geen nut gehad.

Putoor
03-10-17, 17:34
Bob heeft misschien wel een beetje thema maar ik zie het sprookje/verhaal niet. Iemand?
Puls de baan gaat dicht bij neerslag.
Python hoop ik op decoratie met de vernieuwing track anders heeft het geen nut gehad.


De meerderheid van de attracties in de Efteling heeft geen achterliggend verhaal: bijvoorbeeld Piraña, Pagode, Gondoletta, Polka Marina, Halve Maen en d'Oude Tuffer hebben er geen. Maar ook de 3 oudste darkrides (Carnaval Festival, Fata Morgana en Droomvlucht) hebben geen uitgewerkt achtergrondverhaal. Dat alle attracties een achtergrondverhaal moeten hebben is eerder iets van de laatste twintig jaar (sinds Villa Volta hebben ze er allemaal één). Daarvoor had je enkel het Sprookjesbos, het Volk van Laaf en het Spookslot (al hebben ze daar achteraf een gekunsteld verhaaltje verzonnen op basis van de verschillende elementen uit de hoofdshow), waar verhalen echt een rol speelden. Bij de echte pretparkattracties uit de jaren '80 is dat niet het geval. Vele van die attracties zijn echter wel van de nodige Eftelingse thematisatie voorzien; bij Bob en Python is dit een stuk minder.
De Bob heeft best nog een mooi stationsgebouw (van buitenaf gezien) en de omgeving met de Steenbok erbij vind ik wel geslaagd. Enkel de wachtrij is voor mij een enorme afknapper. Daar mag van mij wel wat (eenvoudige) decoratie bij. Dat de baan bij regen sluit, is echter wel een zeer kwalijke situatie en dat lijkt me niet handig voor op lange termijn.
Python heeft nu al wat meer decoratie dan bij de opening (schubbenpatroon op de treinen, aangeklede kisten in het station), maar meer hoeft dit voor mij niet te worden. De Efteling houdt erg vast aan nostalgische waarden en wil daarom graag de toekomst van deze baan garanderen. Het is al een icoon op zichzelf en zou volgens mij een deel van zijn waarde zelfs verliezen als er nu opeens een of ander verhaal met bijbehorende uitgebreide aankleding aan wordt opgehangen. Als de Efteling een nieuwe themacoaster had gewild, had men beter de Python in zijn geheel vervangen door een andere baan.

coasterfrenzy
04-10-17, 08:40
Achtergrondverhaal is denk ik niet het juiste woord. Maar de meeste attracties verwijzen wel naar dingen uit een sprookjeswereld. Fata Morgana stamt uit 1001 nacht. Droomvlucht uit de klassieke Europese fantasiewereld (trollen/elfjes etc.). De Pagode is een vliegende thaise tempel, wat op zich ook een "wonder" is. De python is een reuzenslang en ook het spookslot is gebouwd rondom (enge)sprookjesfiguren.

Natuurlijk blijven er ook dan nog genoeg attracties over die dat niet hebben maar toch heeft het altijd een rol gespeeld in het park.

gijsss
06-01-18, 10:49
ik denk dat we met de nieuwe wonder magazine er van uit gaan dat de opening van de nieuwe achtbaan zomer 2020 wordt.

simon
09-01-18, 17:57
ik denk dat we met de nieuwe wonder magazine er van uit gaan dat de opening van de nieuwe achtbaan zomer 2020 wordt.

Wat dit niet al aangekondigd in eerdere interviews?

gijsss
12-01-18, 08:27
Eerder sprak directeur Fons Jurgens over een nieuwe attractie in 2019 of 2020

Talocan
19-01-18, 12:09
Efteling zal in 2020 uitbreiden met 3ha. (van de volledige 8ha die zich in strookrijk bevinden) Het gaat om het gebied aan de kant van het Efteling Hotel. Vlakbij Carnaval Festival en Vogelrok in Reisrijk.
https://www.efteling.com/nl/pers/efteling-wil-het-park-uitbreiden-en-in-2020-nieuwe-attractie-openen/

410

Welke soort attractie ze zullen bouwen maken ze nog niet bekend.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/efteling-opent-in-2020-een-groter-reizenrijk-met-nieuwe-attractie~a73bf047/

Het Brabants Dagblad meldt wel volgende quote:
Wat het gaat worden, blijft voorlopig nog een goed bewaard geheim. Het wordt geen kleintje, maar zeker geen zestig meter hoog en ook niet schreeuwerig. Dan toch (nog) geen B&M Mega Coaster?

simon
19-01-18, 12:59
https://www.bd.nl/tilburg-e-o/efteling-opent-in-2020-een-groter-reizenrijk-met-nieuwe-attractie~a73bf047/

Het Brabants Dagblad meldt wel volgende quote: Dan toch (nog) geen B&M Mega Coaster?

Ik zie die B&M Mega Coaster eerder komen in de overige 5 ha uitbreiding naast Python. Past ook beter in het Ruigrijk.

In de 3 ha uitbreiding zitten we nog in het Reizenrijk. Geen kleine attractie. Geen 60m hoog. Niet schreeuwerig.

Ik gok op een flying theater in de stijl van Voletarium, met enkele voorshows.

Talocan
19-01-18, 13:01
Ik gok op een flying theater in de stijl van Voletarium, met enkele voorshows.

Oh nee, alsjeblieft niet!

simon
19-01-18, 17:49
Oh nee, alsjeblieft niet!

Het is een speculatie hé. In het verleden hebben EP en Efteling samen gekeken voor een soortgelijke attractie, maar voorlopig heeft alleen EP gekozen voor Voletarium. Toen EP nog bezig was en de werktitel Project V was, zijn er ook mensen van EP gespot in de Efteling.

En als ik dan tussen de lijnen lees wat de directeur zegt: niet te hoog, niet schreeuwerig, dan denk ik aan een familie-attractie. Het wordt iets groots, dus denk ik aan een indoor attractie. En het past in het Reizenrijk, dus zie ik zoiets wel komen, omdat je hiermee makkelijk kan reizen.

Ignace
19-01-18, 17:54
Vergeet niet dat de Efteling een bepaald percentage van het park onbebouwd wil laten en dat een Flying Theater een gigantische loods vergt: daarom zie ik dit niet gebeuren eigenlijk. En persoonlijk vind ik ook dat de efteling helemaal niet zoiets kan gebruiken.

Ik hoop op een mooie, grote moderne log Flume, genre Chiapas.

Jak
19-01-18, 20:49
Vergeet niet dat de Efteling een bepaald percentage van het park onbebouwd wil laten en dat een Flying Theater een gigantische loods vergt: daarom zie ik dit niet gebeuren eigenlijk. En persoonlijk vind ik ook dat de efteling helemaal niet zoiets kan gebruiken.

Ik hoop op een mooie, grote moderne log Flume, genre Chiapas.

Of een goede thrillride, genre Talocan. :) Dat hebben ze daar nog niet in de Efteling, een wervelende, spannende attractie.
Al staat er geen schreeuwerige... Zou dat slaan op het schreeuwen van de bezoekers, of de kleur van de attractie?

Earlyspencer
19-01-18, 23:25
Als Eft. een flume bouwt, verwacht ik iets dat niet veel moet onderdoen voor Chiapas. Daarbij hoop ik op twee trendbreuken voor het park:
- Verwevenheid met een tweede attractie, bij voorkeur met een stalen familie-buiten-achtbaan
- Een waterattractie die ook des winter open houdt.

Dat kan je van de meeste buitenattracties in het park bij de minste winterprik niet zeggen. DVH en Piraña zijn sowieso al dicht van begin nov. tot en met eind feb. (of langer). Zou het park wel investeren in een nieuwe attractie die ze 1/4 van het jaar moet sluiten? Zeker bij een 365-dagen-park ligt dat mijns inziens toch extra gevoelig.

gijsss
20-01-18, 07:56
Fons heeft in efteling radio bekend gemaakt dat voor de zomer bekend wordt over de attractie/achtbaan

Simon42
21-01-18, 18:04
Als Eft. een flume bouwt, verwacht ik iets dat niet veel moet onderdoen voor Chiapas. Daarbij hoop ik op twee trendbreuken voor het park:
- Verwevenheid met een tweede attractie, bij voorkeur met een stalen familie-buiten-achtbaan
- Een waterattractie die ook des winter open houdt.

Dat kan je van de meeste buitenattracties in het park bij de minste winterprik niet zeggen. DVH en Piraña zijn sowieso al dicht van begin nov. tot en met eind feb. (of langer). Zou het park wel investeren in een nieuwe attractie die ze 1/4 van het jaar moet sluiten? Zeker bij een 365-dagen-park ligt dat mijns inziens toch extra gevoelig.

Ik hoop ook dat ze rekening houden met wintervastheid. Toch wel sneu voor een park dat een zeer populaire winteropenstelling heeft, dat bijna geen enkele buitenachtbaan kan draaien vanaf het te koud is. Phantasialand toont hoe het wel kan!

jeroen_twee
22-01-18, 18:40
Zo ziet het stukje tussen Reizenrijk en Ruigrijk er op dit moment uit, voordat begonnen is aan het nieuwe stukje park:


https://www.youtube.com/watch?v=xNUrJr0un4o

Talocan
04-03-18, 17:09
Volgens de website met de drie O's zal de nieuwe achtbaan geleverd worden door Intamin. (en dus niet door die andere Zwitsers...)
https://www.looopings.nl/weblog/9572/Dit-wordt-de-fabrikant-van-de-nieuwe-achtbaan-in-de-Efteling.html

Als Looopings een passende afbeelding gekozen heeft zouden we een Mega/Giga coaster mogen verwachten?
Zie deze pagina (https://www.intaminworldwide.com/project/piraten)

Earlyspencer
04-03-18, 17:28
Als Looopings een passende afbeelding gekozen heeft zouden we een Mega/Giga coaster mogen verwachten?
Zie deze pagina (https://www.intaminworldwide.com/project/piraten)

Piraten heeft in quasi alle opzichten kleinere stats dan Goliath. No way dat de Efteling daarmee durft afkomen in kritisch Nederland. Al kunnen de beperkende hoogte-eisen wel meespelen natuurlijk.

Maar beperkte hoogte + Intamin + (schijnbaar) geld genoeg + hoge capaciteit + iets wat het park nog niet heeft, dan kom ik toch bij een soort Taron uit. Al kan het zijn dat PHL heeft bepaald dat er binnen de zoveel km geen al te gelijkaardige coaster mag komen.

coasterfrenzy
04-03-18, 17:38
Dat zou me verbazen. Bij Taron speelt ook de theming een grote rol. Dat gaat binnen Europa geen enkl ander park nog eens zetten. De parken die dergelijk pittige banen durven kopen, doen niet zo veel aan theming en de parken die dergelijke theming kunnen maken, zijn niet te parken die voor zo een pittige baan kiezen.

Ik zou wel blij zijn mocht het inderdaad een intamin worden. Doorgaans zijn die layouts toch heel wat pittiger, sensationeler en afwisselender dan wenneer B&M een hypercoaster moet gaan zetten. Het had me echter ook niet verbaasd als het Vekoma zou worden, nadat die al een uitstekende layout voor Energylandia getekend hadden.

Azmidiske
04-03-18, 18:17
Misschien is het dom van mij, maar nu begin ik toch wel te hopen dat we een soort van Nederlandse Taron krijgen. Dat wil zeggen, een andere lay-out maar wel een zeer vergelijkbare ervaring. Dan kunnen mensen die niet al té zwaar gehandicapt zijn eindelijk ook eens zoiets meemaken! Want de Efteling is - voor zo ver ik begrepen heb - op dit vlak toch vele malen toleranter dan PHL ... zou voor mij weleens het definitieve en volledige einde van het trauma kunnen betekenen :D (Ik ben zelf niet gehandicapt, maar ik vind het gewoon zo asociaal om die mensen per definitie volledig uit te sluiten. Europapark heeft dat veel beter aangepakt.)

Bij deze doe ik jullie een plechtige belofte: Als de achtbaan van 2020 een soort van Nederlandse Taron blijkt te zijn en de pretparkfans vinden hem even goed, dan zal ik het gore lef hebben om zelf in mijn eentje met de auto van Leuven naar Kaatsheuvel te rijden.

Soms lees ik dat iets zoals Taron te hevig zou zijn voor de Efteling ... maar wat was de Python in het jaar 1981 dan? Hopelijk durft de Efteling het opnieuw!

Belgiumcoasterfreak
04-03-18, 19:03
Misschien is het dom van mij, maar nu begin ik toch wel te hopen dat we een soort van Nederlandse Taron krijgen. Dat wil zeggen, een andere lay-out maar wel een zeer vergelijkbare ervaring. Dan kunnen mensen die niet al té zwaar gehandicapt zijn eindelijk ook eens zoiets meemaken! Want de Efteling is - voor zo ver ik begrepen heb - op dit vlak toch vele malen toleranter dan PHL ... zou voor mij weleens het definitieve en volledige einde van het trauma kunnen betekenen :D (Ik ben zelf niet gehandicapt, maar ik vind het gewoon zo asociaal om die mensen per definitie volledig uit te sluiten. Europapark heeft dat veel beter aangepakt.)

Bij deze doe ik jullie een plechtige belofte: Als de achtbaan van 2020 een soort van Nederlandse Taron blijkt te zijn en de pretparkfans vinden hem even goed, dan zal ik het gore lef hebben om zelf in mijn eentje met de auto van Leuven naar Kaatsheuvel te rijden.

Soms lees ik dat iets zoals Taron te hevig zou zijn voor de Efteling ... maar wat was de Python in het jaar 1981 dan? Hopelijk durft de Efteling het opnieuw!

Gho ja, tis maar hoe je het bekijkt natuurlijk. In deze kwestie hangt die maatregel van park tot park af. PHL is gewoon zo 'onvriendelijk' naar die situatie omdat ze er gewoon ook echt niet op gemaakt zijn qua layout en evacuatiegewijs. Klinkt als een stom excuus, maar kan het wel begrijpen. Ik werk al bijna drie jaar met mensen/jongeren met een visuele en mentale beperking en dergelijke uitjes zijn écht niet evident, zelf niet als bepaalde plekken er volledig op voorzien zijn. Jaarlijks gingen wij naar de kermis, maar dat is al elk jaar een erg zware klus. Soms vind ik het daar zelfs totaal onverantwoord dat daar praktisch geen regels op zijn, want heb al meermaals gemerkt dat het voor zo een mensen ronduit gevaarlijk kan zijn (niet de attractie zelf, maar wat als ze geëvacueerd moeten worden of moeten uitstappen op onvoorziene omstandigheden etc.). Binnenkort ga ik misschien met hen mee naar de Efteling, misschien typ ik mijn ervaring hierover wel eens neer op dit forum. Maar bon, dit is volledig offtopic en niet relevant voor dit onderwerp :).

Ik denk niet dat wij een Taron moeten verwachten. Ik denk dat ze echt gaan voor een megacoaster, althans ik hoop dat toch. Het liefst van al had ik een logflume alla Chiapas gezien, helaas zal het dat dus al niet meer zijn.

Talocan
12-03-18, 17:07
Vorige week werd bekend dat Efteling toch voor een gelanceerd exemplaar gaat. Vreemd dat het er hier nog niet over ging.
Hoewel er verder nog niets bekend is vraag ik me toch af wat jullie meningen zijn?

Ignace
12-03-18, 17:13
Mooi dat ze een weer een bewezen attractietype van een bewezen fabrikant kiezen: een trend die de Efteling vroeger vaak niet volgde en zich ook vaak beklaagd heeft.

Ik verwacht een uitgestrekte variant van Taron, ook zonder inversies en iets minder intens, maar waarschijnlijk wel langer en/of sneller: ze gaan volgens mij wel ergens willen stoefen met een grotere baan.

Belgiumcoasterfreak
12-03-18, 17:40
Ik verwacht een uitgestrekte variant van Taron, ook zonder inversies en iets minder intens, maar waarschijnlijk wel langer en/of sneller: ze gaan volgens mij wel ergens willen stoefen met een grotere baan.

Een baan zoals Cheetah Hunt dus :p. Pefect baantje, mag zo naar hier komen! Al gok ik eerder op een intamin moto coaster. Ben benieuwd.

Ignace
12-03-18, 17:42
Een baan zoals Cheetah Hunt dus :p. Pefect baantje, mag zo naar hier komen! Al gok ik eerder op een intamin moto coaster. Ben benieuwd.

Cheetah Hunt heeft een inversie, maar ja, een baan zoals Cheetah Hunt (minus de inversie) dus :^p.

jefke88
13-03-18, 12:34
Ik verwacht van de Efteling eerder een net-niet baan, beperkte lengte en beperkte snelheid. Joris en de Draak en de Baron 1898 waren ook telkens kleiner dan de gemiddelde baan in hun soort.

Earlyspencer
13-03-18, 12:53
Om de vergelijking met Taron te vermijden en om niet aan capaciteit in te binden: een duelling launch coaster!

@ Alle coaster-clopedieën: laat a.j.b. weten of dat al bestaat. Hier een voorsmaakje: https://www.youtube.com/watch?v=x2E7ZNXI_HM

siroccofreakske
13-03-18, 13:00
Ik verwacht van de Efteling eerder een net-niet baan, beperkte lengte en beperkte snelheid. Joris en de Draak en de Baron 1898 waren ook telkens kleiner dan de gemiddelde baan in hun soort.

Ik weet niet zeker of dat maatstaven zijn. Joris en de Draak is speciaal doordat hij dueling is, wat toch zeldzaam blijft. Baron is speciaal door z'n immense theming voor dit soort baan. Voor beide banen hebben ze niet echt concurrentie dicht bij huis.

Voor launched coasters is dat toch iets anders, daarvan kent de gemiddelde bezoeker er waarschijnlijk wel meerdere. Misschien wil je dan als Efteling zijnde wel uitpakken met een baan die hoger/sneller/langer is dan op z'n minst Xpress en misschien zelfs Taron? Dromen mag hé! :)

Ik hoop vooral dat het klopt dat het Intamin wordt... Een launch coaster van Intamin zou van de Efteling toch wel meteen een toppark maken voor mij!

siroccofreakske
13-03-18, 13:02
Om de vergelijking met Taron te vermijden en om niet aan capaciteit in te binden: een duelling launch coaster!

@ Alle coaster-clopedieën: laat a.j.b. weten of dat al bestaat. Hier een voorsmaakje: https://www.youtube.com/watch?v=x2E7ZNXI_HM

Deze (https://rcdb.com/4245.htm) is alvast een bestaand voorbeeld. Ik laat de eer aan Ignace om er meerdere te posten! :)

Talocan
13-03-18, 19:33
Misschien gaan ze voor een launch watercoaster?

Pretparkfreak7
13-03-18, 19:45
Ik hoop op wat pittigs dat naast Helix en Taron kan staan, ik 'vrees' voor een familieachtbaan genre pegasus express in Parc Astérix. Waarbij de vrees niet per se gaat over dat dat een slechte baan zou zijn, maar dat de efteling al genoeg familiaal gerichte coasters heeft.

Earlyspencer
13-03-18, 20:20
Ik hoop op wat pittigs dat naast Helix en Taron kan staan, ik 'vrees' voor een familieachtbaan genre pegasus express in Parc Astérix. Waarbij de vrees niet per se gaat over dat dat een slechte baan zou zijn, maar dat de efteling al genoeg familiaal gerichte coasters heeft.

Pégase Express ervoer ik ...

1. ... als een prima baantje, de theming doet wel veel maar bij de coaster in P.Ast. is die (te) beperkt tot de wachtrij, het station en die ene tempel. Dat zou Efteling wel beter kunnen. Zie http://board.pretparken.be/showthread.php?326-TR-Parc-Ast%E9rix-ma-3-juli-2017

2. ... als familiebaan een te verantwoorden keuze voor familiepark Efteling. Bovendien is dit type voorlopig weinig voorkomend in Europa en heeft het een aanvaardbare capaciteit. Enerzijds werd Python heropgebouwd en blinkt Baron nog steeds in volle glorie. Anderzijds is de Bobbaan tegenwoordig een even groot zorgenkind als DVH. Daarom zouden ze in Kaatsheuvel kunnen denken dat ze al voldoende zwaar geweld in huis hebben. Wat wij als coaster-fans natuurlijk betwisten.

3. ... qua launch amper krachtiger dan een powerd Mack van 20 jaar geleden. Dat een bescheiden park in Centraal-Frankrijk onlangs bij Intamin ging aankloppen voor een family-launch is mooi. Maar wanneer een wereldpark op dezelfde gerenommeerde Zwitsers een beroep gaat doen, verwacht ik toch iets met veel meer poeier. Doelgroep of geen doelgroep.

coasterfrenzy
13-03-18, 20:46
1: De actbanen van de Efteling zijn stuk voor stuk ook niet echt verder afgewerkt dan het station. Bij baron gaat het nog tot aan de lift. In theorie zou je kunnen stellen dat Vogel Rok volledig gethemed is, maar... MEH.

2: Een park van kaliber Efteling is simpelweg niet compleet zonder thrill. Ja, het is een Familiepark, maar daar horen thrillseekers ook bij. Echter denk ik niet dat de Efteling nog een Thrill-achtbaan nodig heeft. Een familiebaan zou wel goed passen.

3: Dat is het hele eieren eten. Met intamin kun je veel kanten op. Persoonlijk vind ik het eigenlijk al vreemd dat ze kiezen voor een launch-coaster. Juist omdat ze op deze plek (relatief) hoog mogen bouwen. Een launch coaster zou ik dan weer juist ergens zetten waar je dicht bij de grond kunt blijven.

Phadd-F
13-03-18, 21:35
2. ... als familiebaan een te verantwoorden keuze voor familiepark Efteling.


Niet akkoord. Als je een aanbod voor de hele familie wil aanbieden, dan hoort pure thrill daar ook gewoon bij. Efteling heeft al genoeg coasters waar de hele familie op kan, een echte topper in het thrill segment ontbreken ze toch (ondanks dat Baron en JedD wel leuke coasters zijn). Een Intamin launch kan die leemte echter goed opvullen. Ik hoop op een krachtige launch (of launches) gevolgd door track die laag bij de grond blijft en natuurlijk goed gethematiseerd is.

Ignace
13-03-18, 21:46
Niet akkoord. Als je een aanbod voor de hele familie wil aanbieden, dan hoort pure thrill daar ook gewoon bij. Efteling heeft al genoeg coasters waar de hele familie op kan

Niet akkoord. Als je een aanbod voor de hele familie wil aanbieden, dan bied je volgens mij best een aanbod waar een zo groot mogelijk deel van de familie met plezier op wil en kan.

Phadd-F
13-03-18, 22:23
Dat doe je in mijn ogen voor een variatie van attracties aan te bieden, niet door alles te verzachten dat het uiteindelijk vlees noch vis is. Voor tieners en (jonge) ouders mag het best wat harder gaan dan een Pegase Express.

Ignace
13-03-18, 22:31
Dat doe je in mijn ogen voor een variatie van attracties aan te bieden, niet door alles te verzachten dat het uiteindelijk vlees noch vis is. Voor tieners en (jonge) ouders mag het best wat harder gaan dan een Pegase Express.

Een familie-attractie hoeft toch niet per se zacht te zijn? Attracties die vlees noch vis zijn vind niemand interessant, ik praat van attracties die heel de familie graag doet. Dus attracties die wel geslaagd zijn in hun opzet mensen van de meeste leeftijden tevreden te stellen. Colorado Adventure, een spannende darkride, een mooie boottocht etc. Ik vind een park dat veel zulke attracties heeft het sterkst van allemaal.

Phadd-F
13-03-18, 22:36
Ja Colorado Adventure is leuk maar als een echte thrill coaster reken ik die ook weer niet. Ik vind het ook wel een typisch Europese gedachte om te denken dat kinderen niet op harde intense coasters zouden durven/willen. Werd een Walibi Belgium vroeger ook niet gewaarschuwd om Tornado niet te bouwen omdat dat het foute publiek zou aantrekken en niet voor families zou zijn?... Het werd een succes.

Van alles wat jij opnoemt, heeft Efteling al genoeg. Een echte topper, een intense topcoaster ontbreekt nog. En ik denk dat er genoeg mensen (binnen een familie) dat echt wel graag zouden willen doen.

Ignace
13-03-18, 22:40
Ja Colorado Adventure is leuk maar als een echte thrill coaster reken ik die ook weer niet. Ik vind het ook wel een typisch Europese gedachte om te denken dat kinderen niet op harde intense coasters zouden durven/willen. Werd een Walibi Belgium vroeger ook niet gewaarschuwd om Tornado niet te bouwen omdat dat het foute publiek zou aantrekken en niet voor families zou zijn?... Het werd een succes.

Van alles wat jij opnoemt, heeft Efteling al genoeg. Een echte topper, een intense topcoaster ontbreekt nog. En ik denk dat er genoeg mensen (binnen een familie) dat echt wel graag zouden willen doen.

Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt: ik zie Colorado Adventure niet als een thrillcoaster, maar als een familiecoaster. Maar net eentje die krachtig genoeg is om iedereen tevreden te houden, doch ook eentje met een lage drempel. Persoonlijk vind ik dit het enige essentiële type coasters voor een familiepark. Een thrillcoaster erbij is mooi, maar in mijn ogen geen must.

Tornado werd een succes, maar was dat ook zo bij de families met kinderen die er nog niet opmochten?

Ik vind niet dat een park ooit genoeg attracties heeft zoals ik ze net beschreef, terwijl ik ook vind dat een park dat zich op families richt geen nood heeft aan een intense thrillcoaster om een bepaalde doelgroep tevreden te houden. Ik besef wel dat we dit beiden van totaal andere kanten bekijken, dus houd ik het hierbij :).

Phadd-F
13-03-18, 22:49
Natuurlijk is thrill voor een familiepark ook een must, er zijn namelijk ook tieners en jonge ouders binnen een gezin die wel eens wat spannenders willen doen als ze dan toch hun jaarlijks dagje pretpark doen. In mijn ogen is een park pas echt familie als het echt een gevarieerd aanbod voor iedereen kan aanbieden. Nu, Efteling doet het zeker niet zo slecht op dat vlak. Ze missen in mijn ogen echter heel wat opvul attracties en een (thrill) topcoaster zou er ook niet echt misstaan als ze zich echt Europese top willen aanmeten.

coasterfrenzy
13-03-18, 23:16
Tornado werd een succes, maar was dat ook zo bij de families met kinderen die er nog niet opmochten?


Andersom: Is een pegase express een success voor tieners en de wat steviger gewende ouders?

Goed, ze mogen er in, maar het biedt geen meerwaarde. (voor hun).

Als je een familie park wilt zijn moet je voor iedereen in de familie wat te bieden hebben (want dat is letterlijk waar een familie uit bestaat) en niet enkel voor jonge kinderen en oude ouders of grootouders. Juist de Efteling heeft in Nederland lang een reputatie gehad dat het een typisch park was voor Oma's met kleinkinderen. Niet voor niets dat de Efteling een aantal thrill rides achter elkaar heeft gezet.

En bekijk je elk succesvol en groot park ter wereld. Het zijn allemaal familieparken, maar ze hebben allemaal ook de nodige thrillrides. De parken die dat niet hebben zijn toch vaak eerder de kleine foute parkjes die nooit echt tot de top zijn gaan behoren.

Andersom moet je overigens óók zorgen dat de échte kleintjes iets hebben. Denk aan de bovenverdieping en het buitengebied van Wuze Town in Phantasialand. De doelgroep waar deze attracties op gericht zijn mogen zelfs niet in de meeste typische familieattracties (zeker geen Pegase Express). Volgens jouw beredenering zouden die dan ook in de kou moeten blijven staan want de "attracties die heel de familie graag doet" die je noemt zijn toch ook niet écht voor de hele familie.




Dus attracties die wel geslaagd zijn in hun opzet mensen van de meeste leeftijden tevreden te stellen.


Een pegase express is te pittig voor de allerkleinsten en de oudsten. Te saai voor de jeugd en jonge volwassene/ouder. Dus hoeveel leeftijden blijven er daadwerkelijk nog écht tevreden gesteld wordt??

Daarom dat juist een goede mix zo belangrijk is. Like it or not, daar horen thrill rides wel degelijk bij. Dat is inmiddels wel bewezen dacht ik zo. Ik ken in elk geval geen enkel park dat tot de wereldtop hoort zonder thrills.

(overigens een kleine nuance hier in is ook de cultuur. Hier in Europa werkt familie nog aardig goed, in de USA zie je al dat er opvallend weinig tussen kiddy en thrill in zit en ook in Azië lijkt de cultuur veel meer op die manier ingericht, dus globaal gezien zou je al bijna kunnen stellen dat je zonder thrillride maar moeilijk tot niet kunt slagen).

Earlyspencer
06-04-18, 22:00
Volgens zero zero zero mag de titel van dit topic wijzigen: het zou om een familie-launch-achtbaan gaan: https://www.looopings.nl/weblog/9744/Nieuwe-lanceerachtbaan-Efteling-wordt-familieattractie-niet-over-de-kop.html
Pegasus (Express) 2.0, anyone (ook al is dat geen Intamin).

Ignace
06-04-18, 22:06
Ik ben zeker en vast niet minder enthousiast geworden. Zolang Looopings niet schrijft dat het een enorm korte coaster word, zoals de Efteling er al veel te veel heeft staan, kijk ik enorm uit naar dit project!

coasterfrenzy
06-04-18, 23:47
Tsja.. door de hype van Pooopings lijkt dat nu voor velen een teleurstelling (zeker als je een 2e taron verwacht had).. maar laten we eerlijk zijn: Het park mist wel echt nog een goede familiebaan. Wat dat betreft ben ik blij met deze keuze. De baan zal ongetwijfeld enorm tof worden. Wel begrijp ik nog steeds de locatie niet.

Azmidiske
07-04-18, 15:45
Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch ook wel teleurgesteld ben, want ik had stiekem op iets echt spectaculairs gehoopt :(

Wat ik ook een beetje raar vind: begin jaren '80 hebben ze het aangedurfd om één van de meest indrukwekkende achtbanen in Europa te bouwen en dat werd een groot succes. Waar zijn ze bij de Efteling dan nu ineens zo bang voor?

Volgens mij hebben Phadd-F en Coasterfrenzy volledig gelijk met hun stelling dat een echt familiepark een zo gevarieerd mogelijk aanbod moet hebben.

Hanskuh
07-04-18, 16:36
Mooi zo! Er staan genoeg achtbanen die enkel toegankelijk zijn voor volwassenen en tieners. Ik vraag me zelfs af; wanneer bouwt het park nu eens een kinderachtbaan?

Earlyspencer
07-04-18, 16:44
Ik snap de ontgoocheling om meerdere redenen:

1° Na mogelijk Europa's mooiste B&M in 2015 en de 25 mln. voor Symbolica in 2017, verwacht je opnieuw iets stunning, zeker als het park een launcher aankondigt.

2° Taron is zo'n succes, niet alleen bij de coaster-fans. Als er nu één onafhankelijk en launcher-loos park in Europa iets gelijkaardigs van Intamin zou kunnen plaatsen, dacht ik aan Efteling.

3° De komst is pas ten vroegste in 2020 en in deze zone zouden er mogelijk minder strenge hoogtebeperkingen gelden. Dat schept eh ... hoge verwachtingen.

Maar zoals hierboven geopperd: het park kan zeker een familie-coaster gebruiken, en qua thematisatie verwacht ik - gelet op de tijdspanne en de traditie van de Efteling - wel iets van niveau Klugheim. Alleen ... misschien is het jammer dat ze voor hun familie-coaster nu net opteren voor een type coaster dat vooral om z'n thrill-gehalte bekend staat.

Is het trouwens al geweten of er maar één attractie of meerdere komen op dit onontgonnen terrein?

@ Hanskuh: 6-jarigen mogen op alle coasters behalve Baron.

bobby turbo
07-04-18, 16:49
Mooi zo! Er staan genoeg achtbanen die enkel toegankelijk zijn voor volwassenen en tieners. Ik vraag me zelfs af; wanneer bouwt het park nu eens een kinderachtbaan?

een kinderbaantje bij de Laven zou ik wel tof vinden.

Earlyspencer
07-04-18, 17:13
@Bobby: Ik niet. Behalve wat kinder-gejoel is het bij de Laven best een kalme oase. De enige wachtrij, die voor de monorail, zit er ook mooi weggemoffeld in een torenhoekje. Hier voor mij liever geen coaster-geraas en een te opzichtelijke wachtrij. Al mogen ze beide aangrenzende speeltuinen (die nabij Villa Volta en die nabij het Pieckplein) wel eens grondig vernieuwen, met natuurlijk oog voor traditie. En het kleurrijke peuterspeeltuintje aan de achterkant van het meer kan misschien (half-)overdekt en uitgebreid worden. Met meer hout en minder kunststof, ajb.

jefke88
07-04-18, 20:22
Ik quote mezelf even.


Ik verwacht van de Efteling eerder een net-niet baan, beperkte lengte en beperkte snelheid. Joris en de Draak en de Baron 1898 waren ook telkens kleiner dan de gemiddelde baan in hun soort.

Phadd-F
08-04-18, 11:00
Nja ik had stiekem ook wel op een (light-)Taron versie gehoopt maar goed, Juvelen vond ik wel een toppertje dus als het zoiets wordt zal het zeker een goede toevoeging worden. Bovendien heeft Intamin me nog nooit tot zelden teleurgesteld. Ik zal pas teleurgesteld zijn als het een baan wordt met de looks van een thrill coaster maar de ervaring van een family coaster.

Earlyspencer
25-04-18, 21:59
De drie 0-en hebben een nieuwtje: lancering èn kettinglift: https://www.looopings.nl/weblog/9901/Niet-alleen-een-lancering-bij-nieuwe-achtbaan-Efteling.html

Ik ken er maar één (in Europa) die beide combineert: Novgorod in Hansa Park. Al denk ik niet dat Intamin dan ook met een verticale lifthill gaat afkomen. Dat zou toch minder family zijn. Een klassieke en hopelijk hoge lifthill maakt de rit lekker langer.

Ignace
25-04-18, 22:20
Pegase Express heeft ook beiden. En als je in plaats van 'kettinglift', 'liftheuvel' zegt, kan ik er nog twee opnoemen: Thirteen en Darkmare. Thirteen heeft volgens rcdb dan wel geen lancering, maar de versnelling die je daar hebt na de drop is even 'sterk' als de zogenaamde lancering in Darkmare en naar ik vermoed exact dezelfde technologie.

Ik vermoed dat het een baan word die je perfect kan vergelijken met deze twee coasters. Thirteen vond ik maar niets, maar een tweede darkmare mag van mij zeker komen, hoe sneller hoe beter!

Earlyspencer
26-04-18, 16:46
Pegase Express heeft ook beiden. En als je in plaats van 'kettinglift', 'liftheuvel' zegt, kan ik er nog twee opnoemen: Thirteen en Darkmare

Ik had het nochtans kunnen weten over Pégase Express: http://i.imgur.com/UzOQkVGh.jpg
Thirteen ervoer ik niet als een launcher maar wel zeer geslaagd als thema: een eng bos-thema in een aardig groene omgeving!
Darkmare ken ik enkel ... van jouw Romeins TR.

Feit is dat de gelijkenissen met Pégase Express al aandikken: launch, lifthill, family. De kans is groot dat nul-nul-nul.nl binnenkort met het nieuwtje van een deel-traject in achteruit afkomt. Ik ken (in Europa) maar één Intamin die een stukje achteruit rijdt ... Thirteen. Aanvullen mag, coaster-clopedisten.

Ignace
26-04-18, 18:16
RC racer :p.

Of je thirteen wel of geen launch vind hebben is niet echt de vraag: feit is dat het om hetzelfde effect gaat wat in darkmare volgens rcdb wel een launch is. Gewoon niet consistent van rcdb dus.

coasterfrenzy
27-04-18, 11:58
RCDB wordt sowieso hoe langer hoe minder consistent. :p

Voor mijn gevoel was het weg gaan achteruit bij 13 krachtiger dan bij Pegase (waarvan ik beide keren het gevoel kreeg dat we weer vooruit zouden rollen om dan een nieuwe boost te krijgen).

De definitie van een lancering is ook vaag: Met kracht in beweging komen (waarbij niet een natuurkundige kracht bedoelt wordt).. Maar wat als 'krachtig' ervaren wordt verschilt uiteraard ook weer per persoon.

RCDB noemt ook de lifthill van Maverick een lancering, terwijl dit volgens mij toch écht niet zo bedoelt is. De bob in de Efteling trekt met enige regelmaat harder weg dan Maverick. De gemiddelde cable lift van Intamin ook.

Zo kun je het ook over inversies gaan hebben. Volgens hun eigen woordenboek moet het volledig 180 graden zijn, maar veel inversies halen dat niet. Op Social Media zeggen ze "boven de 135 graden" maar zelfs dat wordt niet altijd gehaald.

En ze rekenen arthur als een achtbaan, maar Droomvlucht niet, terwijl het exact hetzelfde systeem, enkel van een andere fabrikant is.

Ik zou RCDB dus in elk geval niet al te letterlijk nemen in zaken "definities"

Het belangrijkste is: De Efteling had wel nood aan een goede familiebaan en dit gaat ongetwijfeld tot de betere van Europa horen, daar heb ik wel alle vertrouwen in.

Ignace
06-05-18, 20:48
Volgens Looopings word het thema 'circus'.

Van dit nieuws word ik eigenlijk totaal niet enthousiast, integendeel. Dat komt waarschijnlijk deels omdat ik al van jongs af aan een afkeer heb van het circus, maar ook omdat ik echt niet zit te wachten op een circustent in de Efteling of iets dat er nog maar op lijkt... Leuk thema voor een zone in Plopsaland, maar voor de Efteling lijkt me dit echt niets. Ik had ze liever, net zoals vroeger, naar een andere cultuur zien kijken voor de thematische inval. China ofzo...

Pretparkfreak7
06-05-18, 23:45
Ik wordt er ook niet vrolijk van, vooral niet omdat het in de buurt van carnaval festival zit en daarbij een bij voorbaat tot mislukken poging tot coherente themazones met meerdere attracties maken zou ontstaan. Het past natuurlijk wel in het 'reizerijk' omdat circussen ook continu rondtrekken. Da's op zich nog wel een originelere variatie dan willekeurig wat verschillende culturen uitwerken. Dat China-idee lijkt me om die reden net uit den boze: da's geen al te origineel recept meer hè.

In zijn meest verschrikkelijke vorm krijgen we een karikaturaal felgekleurd circus-thema om de kindvriendelijkheid van de baan aan te prijzen. In de meest wenselijke vorm krijgen we een oude/nostalgische, doch volwassen circus-sfeer.

Talocan
07-05-18, 07:30
Ik wordt er ook niet vrolijk van, vooral niet omdat het in de buurt van carnaval festival zit en daarbij een bij voorbaat tot mislukken poging tot coherente themazones met meerdere attracties maken zou ontstaan. Het past natuurlijk wel in het 'reizerijk' omdat circussen ook continu rondtrekken. Da's op zich nog wel een originelere variatie dan willekeurig wat verschillende culturen uitwerken. Dat China-idee lijkt me om die reden net uit den boze: da's geen al te origineel recept meer hè.

In zijn meest verschrikkelijke vorm krijgen we een karikaturaal felgekleurd circus-thema om de kindvriendelijkheid van de baan aan te prijzen. In de meest wenselijke vorm krijgen we een oude/nostalgische, doch volwassen circus-sfeer.

Efteling heeft nu al geen coherente themazones. Uiteindelijk opteert Efteling ervoor om per attractie te themen en niet zoals PHL om heel der zones/meerdere attracties in hetzelfde thema te steken. Waar naar mijn mening niets mis mee is.
Ik ga er van uit dat Efteling er wel hun eigen toets aan zal geven. Zelfs van een circustent kan Efteling volgens mij iets moois maken.

Pretparkfreak7
07-05-18, 09:47
Efteling heeft nu al geen coherente themazones. Waar naar mijn mening niets mis mee is.
Dat klopt inderdaad en ik zou het net jammer vinden als ze dat nu plots wel zouden doen. Dat was misschien niet zo duidelijk. :p

punisher
07-05-18, 12:31
Zo een oude circus thema zou wel nog een leuke sfeer kunnen creeëren vind ik persoonlijk. Ik denk wel dat het gaat meevallen :)

GriffonofNemesis
08-05-18, 12:22
Ik ben ook geen fan van het circus thema in het algemeen. Bij Efteling daarentegen zie ik ze het wel goed uitwerken. Het past in het Reizenrijk zoals al aangegeven. Wat verhaal betreft, hoorde ik bij de heren van Themetalk dat bezoekers bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als een kanonskogel om zo afgevuurd/gelanceerd te worden.

Op zich zou ik liever hebben dat ze een ander thema gebruiken, maar als er een park is die er mee weg komt, dan is het volgens mij de Efteling.

dennis8baan
26-08-18, 18:55
Iemand al enig idee hoe de stand van zaken nu is? Of heeft nog iemand geruchten opgevangen? Ik vind het maar stil worden rond deze baan.

Nathan G
26-08-18, 19:20
Iemand al enig idee hoe de stand van zaken nu is? Of heeft nog iemand geruchten opgevangen? Ik vind het maar stil worden rond deze baan.

Ik denk sowieso dat we pas in ten vroegste 2020 een nieuwe achtbaan mogen verwachten.

vampire
27-08-18, 07:01
Iemand al enig idee hoe de stand van zaken nu is? Of heeft nog iemand geruchten opgevangen? Ik vind het maar stil worden rond deze baan.

Men wacht nog steeds op de nodige vergunningen...

yelle8
09-10-18, 10:27
Vandaag is onverwacht de sloop en vervanging van de Bob aangekondigd voor 2020 (http://board.pretparken.be/showthread.php?1065-Efteling-2020-Dubbele-achtbaan-Max-amp-Moritz&p=19000#post19000) en tegelijk wordt het openingsjaar voor de grote nieuwe achtbaan met één jaar verlaat van 2020 naar 2021. Dat zou komen door het gedoe rond de goedkeuring van het bestemmingsplan, maar de onverwachte(?) investering bij de Bob zal er misschien ook voor iets tussen zitten?!

coasterfrenzy
09-10-18, 12:46
Nouja.. gezien er al concepten met een layout zijn, denk ik niet dat de investering heel onverwachts is.

Wat ik me vooral af vraag is of er geen deal gesloten is met Mack voor de afname van 3 achtbanen.

Nathan G
09-10-18, 14:47
Nouja.. gezien er al concepten met een layout zijn, denk ik niet dat de investering heel onverwachts is.

Wat ik me vooral af vraag is of er geen deal gesloten is met Mack voor de afname van 3 achtbanen.

Dat verwacht ik niet. Er werd altijd gesproken over Intamin, en ik denk eerlijk gezegd dat de Efteling daar niet meer van gaat afstappen. Waar ik wel op hoop is dat deze baan iets pittiger wordt dan zomaar een familieachtbaan. Het park krijgt in 2020 een dubbele family coaster bij, dus misschien dat we bij deze coaster wel wat meer thrill mogen verwachten.

simon
09-10-18, 16:09
Dat verwacht ik niet. Er werd altijd gesproken over Intamin, en ik denk eerlijk gezegd dat de Efteling daar niet meer van gaat afstappen. Waar ik wel op hoop is dat deze baan iets pittiger wordt dan zomaar een familieachtbaan. Het park krijgt in 2020 een dubbele family coaster bij, dus misschien dat we bij deze coaster wel wat meer thrill mogen verwachten.

Ik denk ook niet dat er deals gemaakt zijn met Mack. Er is tevens al langer sprake van een vervanging van de Bob, waarbij een alternatief ook al mogelijk is. Ik hoop met je mee dat er toch iets meer thrill zal zitten in de launch, maar ik zou er toch niet té hard op hopen.

Nathan G
09-10-18, 16:23
Ik denk ook niet dat er deals gemaakt zijn met Mack. Er is tevens al langer sprake van een vervanging van de Bob, waarbij een alternatief ook al mogelijk is. Ik hoop met je mee dat er toch iets meer thrill zal zitten in de launch, maar ik zou er toch niet té hard op hopen.

Ik ben vrij zeker dat er wel al een deal is met Mack. Ten eerste omdat Mack Rides het bericht van de Efteling trots op hun fb-pagina postte en ten tweede omdat het al in 2020 is. Dat is nog maar iets meer dan een jaar. Bij grote attractiebouwers moet je vaak toch enkele jaren op voorhand zijn voor een aankoop.

simon
10-10-18, 16:20
Ik ben vrij zeker dat er wel al een deal is met Mack. Ten eerste omdat Mack Rides het bericht van de Efteling trots op hun fb-pagina postte en ten tweede omdat het al in 2020 is. Dat is nog maar iets meer dan een jaar. Bij grote attractiebouwers moet je vaak toch enkele jaren op voorhand zijn voor een aankoop.

Ik bedoelde geen deals voor de nieuwe launch in de uitbreiding die in 2021 opent ;)

Voor de banen in 2020 uiteraard wel, en zeker als Mack het ook op hun socials deelt :)

Nathan G
10-10-18, 17:11
Ik bedoelde geen deals voor de nieuwe launch in de uitbreiding die in 2021 opent ;)

Voor de banen in 2020 uiteraard wel, en zeker als Mack het ook op hun socials deelt :)

Oh sorry, die had ik even anders begrepen :p

Earlyspencer
01-03-19, 18:25
Voorlopig een dikke vette juridische streep door de rekening. Een bevoegde rechter heeft de uitbreidingsplannen niet goedgekeurd.
Meer info: onze vrienden van Looopings.

https://www.looopings.nl/weblog/11685/Domper-voor-de-Efteling-rechter-houdt-bouw-van-nieuwe-attracties-tegen.html

https://www.looopings.nl/weblog/11719/Efteling-zwaar-teleurgesteld-na-uitspraak-rechter-Dit-wil-je-niet.html

Michielsken
02-03-19, 08:14
Tja, dat was ergens wel te verwachten. Er zijn teveel punten waar het plan niet volledig goed onderbouwd is, vooral dan naar afhandeling van verkeer en de bijkomende nadelen (luchtvervuiling, lawaai, drukte). Ik begrijp dat ze dit nu niet in snelproces hebben goedgekeurd, want dan is er geen weg terug, of een hele dure (zowel voor staat als Efteling)

Hopelijk kunnen ze bij het grondig onderzoek dit plan nog zo aanpassen dat het wel goedgekeurd wordt.