PDA

Bekijk Volledige Versie : [Bobbejaanland] 2018 - Nieuws en geruchten



Pagina's : 1 2 [3]

SanderV
18-07-18, 17:23
Is de nieuwe wachtrij bij TFC nu volledig op punt? Zijn hier al foto's van?

Volgens mij staat hij wel op punt. Ik heb er helaas geen foto's van maar ik zal toch een kleine omschrijving geven. Alle scènes van de voorshows zijn behouden maar enkel hebben ze nu eigenlijk geen nut meer. Van het moment dat je binnenkomt, loop je eigenlijk gewoon door alle scènes tot je aan het station komt waar een groep medewerkers staat te wachten. Ook de lift hebben ze behouden wat er vreemd uitziet. De liftdeuren aan beide kanten staan gewoon open zodat bezoekers kunnen doorlopen. Ook de "schatkamer" hebben ze nogal "verpest" door er lelijke hekken te plaatsen (hekken zoals in de wachtrij van 'Naga Bay'). Het stenen beeld dat begint te spreken is behouden. Dit begint om een bepaalde tijd te spreken. Vervolgens loop je door die lange gang met allemaal beelden tegen de muur. In die gang hebben ze een soort vreemde hekken geplaatst die in mijn ogen nogal overbodig zijn. Verder wordt het hele verhaal kort uitgelegd in het station zelf.

Zodra ik nog eens in Bobbejaanland ben zal ik voor foto's zorgen.

simon
19-07-18, 10:09
Volgens mij staat hij wel op punt. Ik heb er helaas geen foto's van maar ik zal toch een kleine omschrijving geven. Alle scènes van de voorshows zijn behouden maar enkel hebben ze nu eigenlijk geen nut meer. Van het moment dat je binnenkomt, loop je eigenlijk gewoon door alle scènes tot je aan het station komt waar een groep medewerkers staat te wachten. Ook de lift hebben ze behouden wat er vreemd uitziet. De liftdeuren aan beide kanten staan gewoon open zodat bezoekers kunnen doorlopen. Ook de "schatkamer" hebben ze nogal "verpest" door er lelijke hekken te plaatsen (hekken zoals in de wachtrij van 'Naga Bay'). Het stenen beeld dat begint te spreken is behouden. Dit begint om een bepaalde tijd te spreken. Vervolgens loop je door die lange gang met allemaal beelden tegen de muur. In die gang hebben ze een soort vreemde hekken geplaatst die in mijn ogen nogal overbodig zijn. Verder wordt het hele verhaal kort uitgelegd in het station zelf.

Zodra ik nog eens in Bobbejaanland ben zal ik voor foto's zorgen.

Thanks! Zeer vreemd dan en zo jammer :( Ik had toch op een betere oplossing gehoopt, zoals ze ook in MPG gedaan hebben. Zaterdag ga ik zelf ook een kijkje nemen :)

stvl
22-07-18, 11:33
Bobbejaanland Central was gisteren in het park en liet het volgende weten :

- Een aantal nieuwe aanduidingen bij wachtrij van de Revolution.
- Nieuwe VR-brillen bij Mount Mara.
- De muziek van Mount Mara speelt terug in de Revolution.
- Dreamcatcher draait terug met VR, met brillen die lijken op de oude van Mount Mara.
- De letter N bij het fotohuisje van Big Bang is terug hersteld.
- Een aantal foto's van de aangepaste wachtrij van TFC.
- Leuke postkaartjes van de nieuwe mascottes te verkrijgen in Cowboy Town.

Foto's : https://bobbejaanlandcentral.weebly.com

Jak
22-07-18, 18:36
En staat de VR bij Mount Mara dan eindelijk op punt?
De Dreamcatcher heeft nu ook zijn goede brillen, de Tv-schermen werken, maar de kwaliteit is nog altijd niet zo goed? Ik dacht dat ze geleerd hadden uit hun fouten bij Mount Mara. Blijkbaar niet. Het gaat me niet verbazen moesten ze binnen enkele jaren ook VR installeren op Speedy Bob of de Bob Express.

Wel blij dat Bobbejaanland de Tv-schermen heeft ontdekt. De laatste jaren zetten ze hun park daar aardig vol mee. Ingangsplein, TFC, MM, Dreamcatcher, Hall 2000, Cowboy Dorp. Geen slechte keuze naar mijn mening, gezien hun grote verscheidenheid aan infoborden en verschillende lay-outen. Op die schermen kunnen ze alles snel veranderen en snelle boodschappen verspreiden moest het nodig zijn.

- Ook een nieuwigheid. Er kwam ook een nieuw infobord aan de wachtrij-ingang van Indiana River, net zoals eerder bij Dreamcatcher, Oki Doki en de Big Bang gebeurde. Dat ze daar hun park maar direct vol mee zetten en die bruinbeige dingen maar vaarwel zeggen (al vond ik het altijd zalig hoeveel technische info daar op stond :D)

Dinosaurus
22-07-18, 21:47
- Nieuwe VR-brillen bij Mount Mara.
- De muziek van Mount Mara speelt terug in de Revolution.

Eerst de klok weg, nu de muziek ook? Bye bye Revolution, dus? :(

Dom dat ze geld blijven verkwisten aan die VR-troep i.p.v. hem gewoon deftig op te knappen, want qua operations werkt het voor geen meter en de graphics zijn om bij te huilen. Belachelijk dat mensen daar anderhalf uur willen voor aanschuiven...

Ach, BJL. Je kunt je er prima vermaken, maar voor elke stap vooruit (het rad van El Rio) zetten ze er twee achteruit (VR). Zonde.

simon
24-07-18, 16:08
Zelf was ik zaterdag ook in het park en heb ik dus de nieuwe Dreamcatcher kunnen doen. Van een medewerker hoorden we inderdaad dat de brillen bij Dreamcatcher de oude brillen van Mount Mara zijn. Deze gingen wel heel vlot en zorgden ook voor een mooie film. Ik vond het wel een geslaagde toevoeging, maar het ging helaas traag vooruit. We deden hem behoorlijk vroeg op de dag, en hebben er toch 1 uur moeten aanschuiven. De rest ging wel heel wat vlotter!

Bij MM/Revo zijn er inderdaad nieuwe schermen voorzien, net als bij TFC en Dreamcatcher. Die hadden allen een soortgelijke stijl, welke voor mij wel duidelijk was.

De nieuwe shows hebben we ook bezocht. Wicked Wheels zag er op het eerste zicht 95% hetzelfde uit als vorig jaar. Cowboy Town Celebrations vonden we dan weer heel leuk en werkte echt mee op de sfeer. Kindjes krijgen bovendien een gratis cowboyhoed. De nieuwe mascottes passen er ook perfect in, dus zeker een blijvertje!

The Lake House had afgelopen winter ook zijn finale fase van de renovatie ingegaan, en zo hebben we er zaterdag ook gegeten. Supervlot ging het (nog) niet, maar toch vlotter dan vroeger. Het eten zelf was royaal en erg lekker!

Earlyspencer
25-07-18, 10:38
Eén keer per jaar post ik iets over mijn familiaal en geografisch gedwongen thuispark onder het motto "wanneer het goed is, laat ik het ook weten". Welaan, de VR op Dreamcatcher heeft me gisteren (24/07) aangenaam verrast, al lagen m'n verwachtingen eigenlijk niet zo hoog. Ik ben noch fan van VR noch van deze coaster.

Minpuntjes:
- Voor 10:30 zag ik nog geen beweging, dus openen ze'm (al dan niet bedoeld) nog steeds een poosje na parkopening. Wij waren zo ervaren om eerst de linkerhelft (Okidoki e.a.) te doen en dus niet te sprinten naar Dreamcatcher.
- Het vertrekkensklaar maken van de rit voor onze beurt duurde ... ruim 10 min. Ik veronderstel dat dit de allereerste rit van de dag was. Sommige inzittenden hadden heel die tijd hun VR-bril op, bij anderen moest de bril vervangen worden. Dan sta ik toch liever in de wachtrij dan daar in het ongewisse te zitten.
- Er waren enkel onervaren jongelui als operatoren in het station, die volgens de leider van het spel niet goed wisten wat wanneer te doen.
- Als de trein toekomt, moeten overal waar geen VR was (lege plaats of passagiers zonder VR) nog voor het uitstappen VR-brillen aan de haak worden gehangen. Die dingen botsen dan ongewild tegen zitjes of voeten van passagiers. Ik vrees voor de levensduur.
- De interactieve instructies verschijnen in 4 talen, helaas wordt om de anderhalve seconde tussen die talen geswitched, waardoor je die instructies moeilijk volledig of vlot kan lezen.

https://i.imgur.com/bcOTkD1.jpg

Maar zou ik hier geen positieve boodschap uitdragen?

+ Bij ons (vermoedelijk 2e rit van de dag, rond 10:40) verliep het vertrekkensklaar maken vlot, zelfs vlotter dan op Batman in Warner Madrid.
+ Ook jonge passagiers kunnen VR-krijgen. Dat was het eerste jaar van Mount Mara niet het geval, zogezegd omdat kinderen er duizelig van worden. Sinds vorig jaar mogen kinderen ginds ook met VR, maar ze mogen niet alleen in een karretje. De regel '1 bril per kar' heeft volgens mij bij Mount Mara vooral te maken met de aard van het zitten: de achterste zou met VR tegen z'n voorganger kunnen aanbotsen. Conclusie - die kenners al sneller dan ik gemaakt hadden - een geherwaardeerde Revolution heeft niemendal behoefte aan VR.
+ Dat geldt dus niet voor deze afgebleekte hanger met nauwelijks elementen die 2018 nog het vermelden waard zijn. VR voegt hier veel toe en is prima getimed. Ik vond het de beste van de 4 die ik ooit deed (ook Enzian in EP ervoer ik als overbodig en te weinig toevoegend).
+ SPOILER ALERT OVER HET INTERACTIEVE ASPECT Het interactieve beperkt zich grotendeels tot het anders maar saaie optakelen. Je ziet centraal in beeld een dreamcatcher (= vangnet voor enge dromen) en daarmee moet je paarse boze geesten verjagen/vangen. Hierbij moet je dus je hoofd draaien. Gelukkig voor de nekspieren en alle zenuwen daarboven, verschijnen er geen boze geesten meer na de optakeling.
+ Wij bisten 'em meteen, omdat het volk dan maar tot net voor de tunnel stond. In die tunnel zijn de loshangende elektrische kabels eindelijk weggewerkt. Kort na onze tweede rit (iets voor 11:00) was het wel al lang aanschuiven op die warme en kalme dag. Ik denk niet dat ze een tweede trein hebben ingelegd.

simon
25-07-18, 16:05
Wat je schrijft klopt helemaal. Ik heb het ook zo ervaren tijdens mijn bezoek zaterdag. Toen was de dame in kwestie die ons zei dat de VR-brillen van MM naar DC verhuid waren diegene met ervaring. Zij stond toen ook met onervaren collega's daar, terwijl ze normaal Sledge Hammer moest bedienen. De VR was sinds woensdag terug toegevoegd.

Ik vond het ook een boeiende rit, met een leuke interactie op de lifthill. Alles verliep ook vlot, en bij mij haperde het niet. Bij de nieuwe brillen van MM haperde mijn beeld wel meermaals. Daar lette ik trouwens ook op een hoofd in de rotsen tijdens de film, die er vroeger volgens mij niet in zat.

Ondanks dat het niet superdruk was zaterdag, was de wachtrij voor DC wel best druk. Er werd de hele dag ook met 1 trein gereden, waardoor wij hem maar 1 keer gedaan hebben.

Dinosaurus
25-07-18, 18:47
Hetgeen ik mij nu vooral afvraag, is of de graphics beter zijn dan die belabberde PS1-graphics bij MM?

Earlyspencer
25-07-18, 21:05
Ik vind de graphics wel iets beter, maar ik heb geen beoefende ogen op dat gebied. Ik ben trouwens opgegroeid met Atari en Commodore 64 en niet met PlayStations en Wii's.

simon
26-07-18, 08:10
Hetgeen ik mij nu vooral afvraag, is of de graphics beter zijn dan die belabberde PS1-graphics bij MM?

Ik vond ze zelf wel iets beter, maar je ziet wel dat het door dezelfde studio gemaakt is.

knessel
27-07-18, 19:40
Gisteren waren we voor een warm dagje in BBJ, het was er opvallend kalm. Zelfs voor dé attracties bij dit weer zoals Rio en Big Bang pakweg een kwartiertje aanschuiven. Mount mara was de hele dag gesloten; enkel Revolution zonder film in de centrale hal, geen VR op de dreamcatcher wegens het "warme weer", Sledgehammer werd pas opgestart in de namiddag, kinderland enkel het gelijkvloers open, Forbidden caves 2.0 open van 11h tot 16h,.... Ook qua horeca was er bijzonder weinig open, met lange wachttijden als gevolg. In de kleinere punten die beperkt open waren, was het aanbod aan standaard cola en Fanta rond 15h uitgeput.... En bij het hamburger-resto aan de Revolution werkte de bancontact niet, als stond dat maar op een handgeschreven A5-ke aan de kassa zelf.
Ook al stond er op de klokjes dat de attracties open waren tot 17.45, al voor 17.30 was alles dicht en werd iedereen zo snel mogelijk uit het park gewerkt. Het was dan wel warm om te werken, maar vriendelijkheid was er met uitzondering van de parkeerwachter niet op te merken onder het personeel.
Ik weet niet welke kant dit opgaat, maar dat het er niet goed aan toe gaat is een understatement. Zou men zich daar van bewust zijn ? Als je de Facebook-recensies leest zijn er toch veel mensen die een gelijkaardig dagje hadden, midden in de zomer, in het hoogseizoen....

dsoffers
29-07-18, 11:09
Vandaag een ‘middelmatige’ dag van drukte in BJL, de buitenwachtrij van Dreamcatcher staat meer dan halfvol maar men rijdt maar met 1 trein (zoals verwacht). VR brillen heb ik ook nog niet gespot, tenzij in de kast in het station. Zou het vandaag ook te warm zijn voor VR?

Earlyspencer
31-07-18, 20:21
De interactieve VR in Bonbonland doet het (ook) niet, dat stond knullig op een A4-tje aan de ingang van Victor Vandorm. Ik weet niet of die er wel al gewerkt heeft dit seizoen en of het hier ook gerelateerd is aan dezelfde (falliete) firma.

Niet alle karretjes hadden voor zich een VR-bakje zoals op onderstaande foto.

https://i.imgur.com/U0TZEGb.jpg

etwien
31-07-18, 21:55
Het is echt hoogtijd dat PR stopt met hun parken te verkrachten met cheap ass re-theming, vr en god weet wat nog allemaal. Ik raad iedereen aan om eens de review pagina te lezen van Bobbejaanland op Facebook. De klachten daar zijn extreem repetitief, en elk zelfrespecterend park zou al LANG ingegrepen hebben bij het lezen van zo’n commentaar ...

Bellewaerde2001
02-08-18, 17:22
Vandaag weer eens aan een bezoekje gewaagd. Ik ging er vol goede moed naartoe en ondanks de vele negatieve commentaren begon de dag goed met een goeie rit in Typhoon en Sledgehammer die zoals altijd weer fantastisch waren.
Maar toen begon het, in de wachtrij van Naga Bay hadden we al tijd verloren door 2 storingen. Alle attracties draaiden met lage capaciteit. Bij de Indiana River waren 1/3 vd bootjes buiten gebruik omdat er te veel water in stond. Dreamcatcher heb ik zelf overgeslagen nadat ik hier al gelezen had dat het niet vooruit ging met 1 trein en ja hoor het was weeral van dat... 1 trein, de VR was echter wel aanwezig, maar dat zorgde er ook voor dat er slechts elke 5-7minuten een trein uit het station vertrok.
Het park ligt er ook niet verzorgd bij, planten groeien wild en vuilbakken... Dat is echt verschrikkelijk, alles zat bomvol met als gevolg dat de mensen alles er naast moesten leggen.
Om nog maar te zwijgen van het aantal afbakening, zo ongeveer 9/10 van alle drank- en etensautomaten waren niet aangevuld en buiten gebruik en dus ook afgebakend.
Zo ongeveer een anderhalf uur voor sluitingsuur kwamen ook weer de gekende problemen naar boven, attracties sloten veel te vroeg hun deuren waardoor ik bijvoorbeeld enkel Revolution heb kunnen doen en niet Mount Mara.
Ik had veel goede verwachtingen na een goed eerste half uur, maar Bobbejaanland heeft me weer eens grandioos teleurgesteld en ik denk niet dat een nieuwe coaster dit zal oplossen.
Ben benieuwd...

knessel
02-08-18, 17:40
wij gaan zaterdag waarschijnlijk "herkansen", maar veel goede hoop op beterschap moet ik blijkbaar niet koesteren....

Bellewaerde2001
02-08-18, 18:23
wij gaan zaterdag waarschijnlijk "herkansen", maar veel goede hoop op beterschap moet ik blijkbaar niet koesteren....

Ondanks dit alles is het niet dat ik geen leuke dag gehad heb, maar toch... Als ik je een tip kan geven, breng zelf je eten mee voor 's middags. Stel zeker ook geen attracties uit met het gedacht dat je hem later wel doet, want ze sluiten zowat wanneer ze willen.
Veel plezier alvast en probeer te genieten =)

trainfreak
02-08-18, 18:41
Wij waren voorbije zondag in het park en toen was het "middelmatig druk" zoals hierboven al werd beschreven.
Toch waren er ook enkele goede punten:
++ Extra show van Wicked Wheels (ik dacht om 16u)
++ Boomstammetjes (WWS) zou volgens het bordje sluiten om 17u30, maar in de praktijk was het eerder 18u10. Vergeten of??
+ De wachtrij van Naga Bay schoof heel goed vooruit, ofwel lag dat aan mijn gevoel, maar tegenover de vorige keer ging het nu veel sneller vooruit.
+ Geen wachtijd bij TFC, we konden zo binnenwandelen

Natuurlijk ook enkele negatieve punten:
- Dreamcatcher maar met 1 trein
- Wachtrij van 90 minuten bij Mount Mara

Bellewaerde2001
02-08-18, 23:09
Wij waren voorbije zondag in het park en toen was het "middelmatig druk" zoals hierboven al werd beschreven.
Toch waren er ook enkele goede punten:
++ Extra show van Wicked Wheels (ik dacht om 16u)
++ Boomstammetjes (WWS) zou volgens het bordje sluiten om 17u30, maar in de praktijk was het eerder 18u10. Vergeten of??
+ De wachtrij van Naga Bay schoof heel goed vooruit, ofwel lag dat aan mijn gevoel, maar tegenover de vorige keer ging het nu veel sneller vooruit.
+ Geen wachtijd bij TFC, we konden zo binnenwandelen

Natuurlijk ook enkele negatieve punten:
- Dreamcatcher maar met 1 trein
- Wachtrij van 90 minuten bij Mount Mara

Ik vond Wicked Wheels wel veel beter dan vorig jaar, er zat meer variatie in de show.
Maar eigenlijk moeten ze gewoon de conclusie maken in alle parken dat VR niet werkt, tenzij het extreem goed is georganiseerd, wat bij Bobbejaanland niet het geval is.

knessel
04-08-18, 21:12
Gisteren waren we voor een warm dagje in BBJ, het was er opvallend kalm. Zelfs voor dé attracties bij dit weer zoals Rio en Big Bang pakweg een kwartiertje aanschuiven. Mount mara was de hele dag gesloten; enkel Revolution zonder film in de centrale hal, geen VR op de dreamcatcher wegens het "warme weer", Sledgehammer werd pas opgestart in de namiddag, kinderland enkel het gelijkvloers open, Forbidden caves 2.0 open van 11h tot 16h,.... Ook qua horeca was er bijzonder weinig open, met lange wachttijden als gevolg. In de kleinere punten die beperkt open waren, was het aanbod aan standaard cola en Fanta rond 15h uitgeput.... En bij het hamburger-resto aan de Revolution werkte de bancontact niet, als stond dat maar op een handgeschreven A5-ke aan de kassa zelf.
Ook al stond er op de klokjes dat de attracties open waren tot 17.45, al voor 17.30 was alles dicht en werd iedereen zo snel mogelijk uit het park gewerkt. Het was dan wel warm om te werken, maar vriendelijkheid was er met uitzondering van de parkeerwachter niet op te merken onder het personeel.
Ik weet niet welke kant dit opgaat, maar dat het er niet goed aan toe gaat is een understatement. Zou men zich daar van bewust zijn ? Als je de Facebook-recensies leest zijn er toch veel mensen die een gelijkaardig dagje hadden, midden in de zomer, in het hoogseizoen....

vandaag herkansing....
Geen Mount Mara, geen dreamcatcher met VR maar wel met twee treinen, wachttijd 1 à 2 beurten dus hoera. Al is die baan toch ruw geworden.
Voor de rest extreem kort aanschuiven: El Paso, Revolution (zonder film), Typhoon instappen en wegwezen. Okidoki, Bob Expres, Speedy Bobo, Indiana River en consoorten ca 10 min.

Er was wat meer horeca open, maar nogsteeds niet maximaal en vaak maar voor enkele uren. Aan de organisatie en het tempo in de horeca moet toch echt gewerkt worden want het waren weer lange wachtrijen die traag vorderden.

En naar gewoonte werd iedereen om 17.30 naar de uitgang geveegd.

Bellewaerde2001
05-08-18, 11:48
Er was wat meer horeca open, maar nogsteeds niet maximaal en vaak maar voor enkele uren. Aan de organisatie en het tempo in de horeca moet toch echt gewerkt worden want het waren weer lange wachtrijen die traag vorderden.

En naar gewoonte werd iedereen om 17.30 naar de uitgang geveegd.

Wij waren 20 minuten voor de show aan het aanschuiven voor een ijsje en hadden de show zelf bijna gemist. 20 minuten...

Yorben
05-08-18, 16:37
De film in Revolution is nu al bijna een heel seizoen afwezig... weet iemand of ze dit dit seizoen nog in orde gaan maken?

Michielsken
05-08-18, 22:50
De directeur wou volgend jaar een nieuwe thrillride, vertelde hij in een interview. Personeel van Dramcatcher beweerde dat DC een renovatie krijgt deze winter, schilderen enzovoort.

Gezien zijn huidige toestand is DC al een t(h)rillride. Volgend jaar een nieuwe laag verf en hupsakee, ze hebben een 'nieuwe' thrillride :)

SanderV
24-08-18, 16:53
Bobbejaanland heeft zonet de Halloween planning bekend gemaakt. Bovendien zijn er een paar leuke uitbreidingen van het Halloweenaanbod. Er is een nieuwe scarezone en spookhuis. Ook de show van Aaron Crow is vervangen door een show met een hypnotiseur. Alle info is te vinden op de Halloweensite van Bobbejaanland zelf.

http://halloween.bobbejaanland.be


Ik ben alleszins blij met de uitbreidingen maar ook dat ze Childhood Fears terugbrengen en Party of the Dead. Ik kijk nu al uit naar het Halloweenseizoen :).

simon
28-08-18, 14:11
Bobbejaanland heeft zonet de Halloween planning bekend gemaakt. Bovendien zijn er een paar leuke uitbreidingen van het Halloweenaanbod. Er is een nieuwe scarezone en spookhuis. Ook de show van Aaron Crow is vervangen door een show met een hypnotiseur. Alle info is te vinden op de Halloweensite van Bobbejaanland zelf.

http://halloween.bobbejaanland.be


Ik ben alleszins blij met de uitbreidingen maar ook dat ze Childhood Fears terugbrengen en Party of the Dead. Ik kijk nu al uit naar het Halloweenseizoen :).

Super! Ik kijk er ook enorm naar uit, en ben ook blij dat Childhood Fears terugkomt. Spijtig dat deze enkel met de nocturnes opent, maar zeker en vast de moeite waard. Deze staat trouwens dit jaar als spookhuis en niet als scarezone ;)

etwien
28-08-18, 19:50
Vorig jaar was dat park op zijn eigen 1 grote scarezone, als je begrijpt wat ik bedoel ...

Sonar en Nightmare Motel waren de enige 2 haunted houses dat we dankzij de optimale operations kunnen doen hebben ... Sonar vond ik qua decor zeer fake en cheap ogen, maar qua sfeer wel ók. Nightmare Motel was dan weer mooier qua decor, maar zeer langdradig, saai en had enorm irritante acteurs die meer afbreuk deden dan ze iets toevoegden. Het gehele “we begeleiden je door het spookhuis” gedoe zou beter gewoon veranderen naar een normale walkthrough, want er zitten nogtans genoeg potentiele plaatsen voor scares in. Qua aanleg, organisatie en decoratie vond ik het event ook zwaar ondermaats en allemaal nogal vlug vlug in elkaar geflantst uit.

Earlyspencer
31-08-18, 21:31
Sinds enkele dagen zijn de abo's voor volgend seizoen 2019 al te koop, met dus ook geldigheid voor het nog aflopend seizoen. Dit tijdstip van verkoop is wel later dan voorgaande jaren: toen was dat al vanaf midden aug. Mogelijk komt dit door de invoering van het nieuwe zomer-abo. De externe voordelen voor 2019 zijn nog niet gekend, misschien wordt Belantis toegevoegd als gratis opportuniteit.

Voor u me van reclame beschuldigt: ik denk volgend seizoen te passen voor een BJL-abo, ondanks de hoopgevende nieuwe attractie.

chupacalabra
01-09-18, 12:32
De vraag rond de nieuwe attractie is eerder: welke andere attractie zal moeten sneuvelen? Of zullen het er 2 zijn ? Ik gok op Horse Pedalo en de paardjesbaan. Die staan samen, zijn niet populair bij de operatoren, en dat zijn dan al 2 operatoren voor de nieuwe ride.

knessel
01-09-18, 20:01
vandaag een kort bezoekje gebracht. Het was er best wel druk, merkelijk drukker dan de vorige keren in juli en augustus. Veel Nederlanders en Franstaligen.

Operations waren in orde, men deed z'n best. Horeca ging redelijk vooruit, maar bvb in Kinderland staan er vijf automaten..... Drie buiten gebruik, één leeg en één met nog twee snoeprepen in...dan is het toch echt van niet willen volgens mij?

Maar dé grote verandering: je kan aan quasi alle attracties nog instappen rond 18h. Om 18h werd er afgeroepen dat het park gaat sluiten, goede terugreis etc, en gingen de poortjes etc wel dicht, maar dat is toch een hele stap vooruit.

Dreamcatcher reed met twee treinen, en alhoewel het personeel druk over en weer liep met VR-sets heb ik niemand in de treinen gezien die een VR op had. We zijn dit jaar nu al zes of zeven keer geweest, en nog geen enkele keer de VR kunnen testen. Ofwel is het te heet, ofwel is het te nat, ofwel.....Maar de VR-sets zijn er, enkel dat is zeker. Misschien in september meer geluk?

Pretparkfreak7
01-09-18, 22:06
De vraag rond de nieuwe attractie is eerder: welke andere attractie zal moeten sneuvelen?

Dat lijkt me onwaarschijnlijk: toch zeker het komende seizoen. Dat die dingen later eventueel worden geschrapt sluit ik niet uit.

SanderV
16-09-18, 10:45
Heeft er iemand een idee van wat er vandaag aan de hand is in Bobbejaanland? Ze hebben zonet laten weten dat ze een hele dag gesloten blijven wegens veiligheidsredenen.


647

nicooke
16-09-18, 10:58
Er zou een onbekende gemaskerde man een rugzak deze nacht in het park hebben achtergelaten dit hebben ze op camerabeelden gezien. Daarom dat ze het park nu hebben gesloten voor te onderzoeken wat er in de rugzak zit.

Earlyspencer
16-09-18, 11:41
En zelfs als abonnee kregen we compensatietickets ... geldig tot eind 2019. Dus kunnen wij verniet de nieuwe coaster gaan testen volgend abo-loos jaar :)

Het park moet dringend investeren in inbraakpreventie. Dit is al de zoveelste inbraak. Die malafide lui komen niet meer voor de kick en in het beste geval voor de poen. In het slechtste geval ... rekenen we op DOVO.

etwien
16-09-18, 12:57
En zelfs als abonnee kregen we compensatietickets ... geldig tot eind 2019. Dus kunnen wij verniet de nieuwe coaster gaan testen volgend abo-loos jaar :)

Het park moet dringend investeren in inbraakpreventie. Dit is al de zoveelste inbraak. Die malafide lui komen niet meer voor de kick en in het beste geval voor de poen. In het slechtste geval ... rekenen we op DOVO.

Dat is nu net ook hetgeen dat me zo hard stoort: OPNIEUW is daar een kerel op zijn dooie gemak het park in geraakt en er kunnen vertoeven zonder gezien te zijn. Dat men dan pas last-minute ziet dat er iemand was vind ik echt belabberd. Zo is de kans groot, indien er sprake was/is van kwaad opzet, dat die kerel nooit gevonden wordt ...

coasterfrenzy
16-09-18, 17:51
wat ik me af vraag:

Wie gaat er in de ochtend die camerabeelden bekijken? Het moeten nogal wat camera's zijn en de nacht is lang, dus dat doe je niet op een uurtje voor opening. Zelfs geen 4 uur voor opening. Volgens mij kijken de meeste bedrijven hun camerabeelden pas na als er iets gebeurd is.

Dus ergens verwacht ik dat de betreffende inbreker wel degelijk ergens iets van een alarm heeft getriggerd, of op een andere manier sporen heeft achter gelaten, waardoor men die beelden is gaan bekijken.

Earlyspencer
16-09-18, 18:21
Zonet het VRT nieuwsfragment gezien. De journalist is ook verwonderd, verwijzend naar die onnozele Youtube-inbrekers en andere recente inbraken. Het park zou al veel geïnvesteerd hebben in (inbraak-)beveiliging. Tja, dan heb je slecht of te weinig geïnvesteerd, niet. Wat ik me afvraag: Betekent dit dat BJL niet 24/24 bemand is? En zou dat wel het geval zijn in b.v. Efteling, EP en Disney?

De woordvoerder van BJL zou ook een beetje zorgvuldiger z'n woorden moeten afwegen. Hij zei: "Wij zijn blij met deze beslissing (tot sluiten), want veiligheid primeert". Het zou toch iets genuanceerder en begripvoller klinken: "Wij staan nog steeds achter die beslissing, ook al is er blijkbaar niets gevaarlijks gevonden..." Hij had er ook nog iets over het gratis compensatie-ticket kunnen bij vermelden, al dan niet verwijzend naar de nieuwe coaster volgend seizoen. Misschien deed hij dat en is dat weggeknipt.

Al bij al sneu voor het park, maar ze hadden dit m.i. toch enigszins kunnen voorkomen.

knessel
16-09-18, 18:30
zo'n zaak beveiligen is niet eenvoudig. Omtrek van het terrein ca 2.000m, oppervlakte is ca 200.000 m² met veel donkere hoekjes en kantjes en planten. Ik kan mij zelfs voorstellen dat het niet moeilijk is om achter blijven bij parksluiting, en in de late uurtjes rustig uw ding te doen.

Maar goed, men heeft waarschijnlijk vastgesteld dat er toch ergens iets verkeerds was of één of ander alarm is getriggerd; de camerabeelden die men heeft zijn bekeken en er is gezien dat er iets loos was. Voor mij is de reactie prima; is het niet veilig dan gaat het park niet open. Crisiscommunicatie op een zondag is in veel bedrijven een issue, en gelet op het gedoe met een simpele newsletter verschiet ik hier helemaal niet van...

chupacalabra
16-09-18, 19:34
Als er al iets geïnvesteerd is, dan is dat naar mijn menig gedaan zonder info of hulp te vragen. Gewoon op eigen houtje maar wat gedaan. Zo installeren veel bedrijven camerabewaking; het meest waardeloze investeringsidee zijn camera’s. Dat weet bijna iedereen, 1bivakmuts van 5€ en al die investerigen hebben geen enkel nut meer.
Maar sommigen zien er toch zoveel heil in.
De kostprijs van het park te sluiten, plus al die eventuele zinloze investeringen hadden een nachtwaker makkelijk kunnen betalen.
Maar ik vind die opmerking wel zinvol: wanneer kijkt men naar camerabewaking: als er iets is gevonden is. Dat is inderdaad redelijk louche.

Dat het daar snachts opendeurdag is, lijkt het inderdaad.
De beste beveiliging begint langs buiten en is de bouwkundige. Al de rest is maar oplapwerk.

Phadd-F
16-09-18, 20:54
Ik vind het een beetje triestig om vast te stellen dat er op oa. op sociale media wordt gepost dat degenen die voor de poort stonden niet moeten zagen want veiligheid is toch veel belangrijker. Ik stond er, een uur staan wachten. Eerst een 40-tal minuten aan de hekkens voor de rugzakcontrole (waarom is er ook maar één plaats voorzien voor dat voor zoveel volk). Daarna liet men ons toch het plein met de kassa's op maar zowel kassa's en ingangspoort bleven dicht. Op de videoschermen niks van informatie.

Als je daar een uur, of langer, wacht begin je natuurlijk vrij gefrustreerd te geraken. Het leek alsof Bobbejaanland weer een klungelige fout had gemaakt. Veel mensen rondom ons begonnen dan ook kwaad en gefrustreerd te reageren. Begrijpelijk, wij voelden hetzelfde. Wij besloten na een uur wachten dan maar rechtsomkeer te maken en naar Toverland te gaan. Een duo jobstudenten op de parking probeerde ons te overtuigen te blijven, ze hadden net doorgekregen dat het park ging opengaan... Toch niet naar geluisterd, achteraf gelukkig maar. Wel zeer positief is dat men aan de uitgang van de parking gratis tickets aan het uitdelen was, die nog geldig zijn tot eind 2019.

Pas in de auto hoorden we over de volledige sluiting en de reden waarom. Tja, logisch om het park gesloten te houden. Het park kan dat niet verweten worden. Maar ik vind best dat de communicatie naar al die mensen die stonden te wachten aangekaart mag worden. Natuurlijk moet je de echte reden niet geven indien je massa paniek wilt vermijden. Maar iets meer communicatie in de trend van "wegens uitzonderlijke problemen kunnen we voorlopig niet opendoen. Nieuws volgt zo meteen." kan toch best. Zeker op die videoschermen die ze hebben. Nu stonden daar héél wat mensen kwaad en gefrustreerd omdat ze van niks wisten.

Langs de andere kant mag men zich ook eens beginnen afvragen over hoe veilig die ophopingen van mensen voor de ingang wel niet is... Een terrorist had gemakkelijk meer slachtoffers kunnen maken in die massa mensen die daar aan het wachten was dan in een open pretpark zelf. Een fenomeen van schijnveiligheid dat op veel meer plaatsen voorkomt sinds de aanslagen in Brussel, extra veiligheidscontroles uitvoeren en zo mensenophopingen vormen die eigenlijk een kudde potentiele slachtoffers vormt.

En zo'n park kun je nooit 100% perfect beveiligen. Of je moet er al een echte gevangenis van maken. Ook nachtwakers kunnen niet overal tegelijk zijn. Volledig beveiligen en afschermen is moeilijk. Ik neem het BJL niet echt kwalijk dat er zo'n gek dat gedaan heeft. Ik hoop dat ze die gast vinden en er de gepaste straf voor krijgt! Bij ons is het idee opgekomen dat het misschien weer een domme vlogger zou kunnen zijn. Ik ben echt benieuwd naar die beveiligingsbeelden en wat ze precies gezien hebben, niet dat die beelden gaan vrijgegeven maar ik vraag het me echt af. Enorm kut voor het park, een zonnige zondag terwijl Plopsa en Walibi afgehuurd waren... die gast heeft het park pijn gedaan.

Earlyspencer
16-09-18, 21:47
Natuurlijk moet je de echte reden niet geven indien je massa paniek wilt vermijden. Maar iets meer communicatie in de trend van "wegens uitzonderlijke problemen kunnen we voorlopig niet opendoen. Nieuws volgt zo meteen."

Eh ... jouw voorstel is eigenlijk een voorbeeld van iets zeggen (woorden) maar tegelijk ook niets zeggen (informatie). Al weet ik ook niet goed hoe je dan wel communiceert om paniek te vermijden. 'Gewoon' wat personeel tussen de massa plaatsen zou misschien al wat gerustheid creëren. Al zouden die mensen 100en keren moeten zeggen "Wij weten ook niet waarom." Met digitale borden die reclame maakten voor een abo en vrolijke muziek uit de speakers, leek het alsof het park de massa niet zag. Dat vond ik echt absurd/wereldvreemd.

Ik snap de frustratie van de massa. Wij schoven 75 min. onwetend aan, sommigen minstens even lang en na misschien een autorit van > 2 uur. Dan wil je eigenlijk eerst en vooral een toilet en wat beweging. Wie naar voor drong, mocht onder begeleiding naar het toilet. Ik schat dat 20 mensen op > 2000 daar gebruik heeft van gemaakt.

Die ophokplicht voor de rugzakken-partytent was behalve vanwege een potentiële bomber bovendien reëel gevaarlijk qua verkeer: op de parking, op het fietspad, zelfs op de drukke steenweg. Daar zag ik in hel de massa niemand van het personeel. En het ophokken voor de poorten tussen 10:45 en 11:00 leek me ook geen voorbeeld van safety first. Als ik het goed heb, openen die poorten naar voren en het volk stond tot tegen die poorten. Hier hadden personeelsleden een veilige perimeter moeten inleggen voor het geval de poorten alsnog zouden opengaan. Ik heb het Heizeldrama live op tv gezien, destijds.

Door onze positie dicht bij de poorten, konden wij wel de info om 11:00 begrijpen, maar de massa ver achter ons niet. Een geluk voor ons: zo waren we één van de eersten om het park te verlaten. Al heb ik onderweg naar m'n auto wel nog enkele kinderwagen-gezinnen - o.a. Duitse - geïnformeerd. En bij het uitrijden ontstond natuurlijk een niet te vermijden chaos, maar het enige personeelslid dat ik toen op de parking zag, was vrijkaarten aan het uitdelen. Ook nog geen politie gespot, toen.

Of het een flauwe plezante, een dief of een ontploffer was weet ik niet. Mijn idee tijdens het wachten was: geen algemene stroompanne (dat hadden we vorige maand in zusterpark Tusenfryd al meegemaakt, zij het voor 1,5 uur in de namiddag) omdat de infoborden en de speakers wel werkten. Een verdacht persoon / object leek me ook niet van toepassing, want ik zag niks van politie. Eigenlijk dacht ik aan lokale schade t.g.v. beginnende werken aan de nieuwe coaster. Conclusie: ik kan me dus ook grondig vergissen.

BTW: de compensatie-tickets vermelden bovenaan in 't groot 'Ticket / Seizoen 2018' en onderaan, kleiner: 'geldig van .../04/2018 t..m. .../11/2019". Ik ga ze dus echt wel sparen voor volgend jaar, hopelijk verwijzen ze dan niet naar het verwarrend bovenschrift.

simon
17-09-18, 17:11
Ik was ook verbaasd van de gebrekkige communicatie gisteren, maar ergens wil je natuurlijk geen grote paniek veroorzaken. Toch vond ik ook dat het park beter had kunnen informeren vanaf het begin, in plaats van gewoon de mensenmassa onwetend te laten wachten.

Zoals velen ook aangaven, vind ik de rugzakcontrole vaak meer slecht dan goed. Je moet onnodig langer wachten en er ontstaan meer opstoppingen, waarbij iemand me slechte bedoelingen al sneller iets in zijn hoofd kan halen.

Op vlak van compensatie hebben ze wel een mooie geste gedaan, waarbij je een gratis ticket voor dit/volgend seizoen kreeg aangeboden, alsook een kilometervergoeding kon opvragen. Het park zal inderdaad heel wat inkomsten mislopen zijn doordat andere parken in ons landje uitverkocht waren, en dit zal hen ook heel wat kosten.

Persoonlijk dacht ik gisteren dat er een dode was aangetroffen, en dat men daarom op de politie moest wachten voor verder onderzoek. Gelukkig was dit niet het geval, maar ik vraag me toch ook af of we de ware toedracht te weten zullen komen.

Op Facebook zag ik ook al mensen vragen of STUK TV er weer voor iets tussen zat, maar dat werd al snel ontkracht. Als het opnieuw een gestoorde wannabe YouTube ster is, hoop ik dat er eens harder zal opgetreden worden. Dit is en blijft inbraak, met gisteren een heel duur kostenplaatje!

Jak
16-10-18, 16:54
Nog enkele updates van Halloween in Bobbejaanland. Verschillende spookhuizen hebben een andere locatie gekregen.

Sonar start recht tegenover de Oki Doki. Zou de Time Tunnel terug in gebruik worden genomen, in combinatie met het gebouw achter de horeca aan Indiana River?
https://twitter.com/BJLCentral/status/1051417002005401600

Welp start aan de dienstingang van het depot van de monrorail, onder de glijbaan.
Opvallend is dat er op staat dat dit spookhuis gecombineerd is met klimelementen.
https://twitter.com/BJLCentral/status/1051399378878033920

Toch wel vreemd deze aanpassingen. Op het plattegrond van Halloween op de website, staan de spookhuizen helemaal ergens anders. Toch fijn dat ze Sonar uitbreiden en de wachtrij optimaliseren. Die wachtrij op dat pleintje van Indiana River vond ik altijd zo chaotisch. Zeker met de stijgende populariteit kan dit goed zijn.

simon
18-10-18, 12:46
De aanpassing van wachtrij van Sonar is zeker positief, maar ik hoop dat het dan ook wat veiliger is. Vorig jaar vlamden de golfkarretjes daarlangs, waardoor je wel moest uitkijken waar je liep.

Welp ligt inderdaad opeens helemaal ergens anders! Iemand Welp intussen al gedaan?

stvl
18-10-18, 14:41
Opvallend: Welp speelt zich af in de overdekte arena achteraan het park, maar de wachtrij start achter King Kong. Als ik dit artikel van Focus knack goed begrijp worden bezoekers dus met een oude legerbus tot aan de arena gebracht, waar het echte spookhuis start.

“In Bobbejaanland blijken je geliefde kampgenoten bloedig aan hun einde te zijn gekomen. Een laatste nog levende leider roept op de daders te gaan pakken. Wie dapper is, stapt in een oude legertruck, zoals in de film, en belandt op het domein van Kai en de stroper, waar je opgejaagd wordt door bos, bus en de put waar de climax van de film zich afspeelt, met de nodige geluiden, beeldfragmenten, props en stervende en jagende acteurs. Hier kan ik zelfs met geuren werken. Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld een best lekkere lijklucht aangeboden.”

Jak
18-10-18, 18:26
Opvallend: Welp speelt zich af in de overdekte arena achteraan het park, maar de wachtrij start achter King Kong. Als ik dit artikel van Focus knack goed begrijp worden bezoekers dus met een oude legerbus tot aan de arena gebracht, waar het echte spookhuis start.

“In Bobbejaanland blijken je geliefde kampgenoten bloedig aan hun einde te zijn gekomen. Een laatste nog levende leider roept op de daders te gaan pakken. Wie dapper is, stapt in een oude legertruck, zoals in de film, en belandt op het domein van Kai en de stroper, waar je opgejaagd wordt door bos, bus en de put waar de climax van de film zich afspeelt, met de nodige geluiden, beeldfragmenten, props en stervende en jagende acteurs. Hier kan ik zelfs met geuren werken. Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld een best lekkere lijklucht aangeboden.”

Heb het artikel neyt gelezen en dit lijkt me wel de waarschijnlijkste mogelijkheid. Achter de King Kong is trouwens een grote parking waar er gewerkt kan worden aan attracties. De ideale plek om legertrucks op en aan te laten rijden. Via het pad rondom het park en van de parking kunnen bezoekers dan naar de achterkant van de Arena gebracht worden.

Ik heb het gevoel dat dit wel eens de sensatie van het Halloweenseizoen kan worden. Het stelt me gerust dat de regisseur ook nog eens gaat kijken. Zo zal alles perfect zijn.

simon
22-10-18, 20:25
Intussen heb ik het ook al elders gelezen en het lijkt inderdaad zo te zijn. Je wordt dus met een oude bus vervoerd naar de Arena achteraan, waar het echte werk start. De show van Professor Pickart is dus ook niet in de Arena, maar in de Desperado City? Op de website zie ik dat het plan werd aangepast.

Ook even vermelden, dit jaar kan je je eigen angst laten filmen. Bezoekers krijgen een speciale cam mee, waarbij hun gezicht gefilmd wordt. Het filmpje verschijnt dan op de Halloween-website. Best leuk gedaan!

Vorig jaar heb vond ik persoonlijk het Halloween event van Bobbejaanland het beste, met Childhood Fears als dé verrassing van het hele Halloween-gebeuren. Ik vermoed, net als Jak, dat ze dit jaar opnieuw met de eer gaan lopen met Welp.

Zelf ga ik het tijdens de nocturne van 28 oktober gaan proberen.

En oja, voor de liefhebbers. Dit jaar werd een vijfde nocturne toegevoegd op vrijdag 2 november...

jefke88
23-10-18, 08:01
Zaterdag hier ook eens een kijkje nemen, ben wel benieuwd naar die Welp. Hoewel Bobbejaanland verre van mijn favoriete park is heeft Halloween eigenlijk nog nooit teleurgesteld daar.

Zeuske83
23-10-18, 09:00
Is er nogaltijd zoveel volk in de dreamcatcher VR?

We gaan op 1 november..

bobby turbo
23-10-18, 12:51
Is er nogaltijd zoveel volk in de dreamcatcher VR?

We gaan op 1 november..

1 november das een feestdag, gecombineerd met halloween verwacht dus maar heel wat drukte aan elke attractie

Zeuske83
24-10-18, 07:41
1 november das een feestdag, gecombineerd met halloween verwacht dus maar heel wat drukte aan elke attractie

Ja, maar geen nocturnus dan dus dat kan nog meevallen denk ik of...? Maar we gaan niet voor helloween speciaal want met een kindje van 2jaar en we hebben gezien dat ze schrik(paniek) heeft van clown maar van de 2 acteur in de eerste scary zone ( na de paardenmolen) had ze geen schrik lol. Een rare dochter heb ik, ik weet het... :p:p:p

Nathan G
24-10-18, 11:19
Ja, maar geen nocturnus dan dus dat kan nog meevallen denk ik of...? Maar we gaan niet voor helloween speciaal want met een kindje van 2jaar en we hebben gezien dat ze schrik(paniek) heeft van clown maar van de 2 acteur in de eerste scary zone ( na de paardenmolen) had ze geen schrik lol. Een rare dochter heb ik, ik weet het... :p:p:p

Het is misschien geen nocturne, maar hoe dan ook herfstvakantie en een feestdag, dus verwacht toch maar grote drukte... :)

SanderV
24-10-18, 12:17
De drukte hangt ook deels af van het weer en dat is heel hard te merken. Als het er regent zal er zeker minder volk rondlopen, maar natuurlijk is een dagje pretpark leuker zonder regen ;).

smartieke
24-10-18, 15:47
Hoe hebben jullie de laatste openingsdag al eens ervaren?

belgiumfalcon
24-10-18, 16:10
zou het zondag druk zijn?

Ignace
24-10-18, 16:15
Hoe hebben jullie de laatste openingsdag al eens ervaren?

Ikzelf niet, maar van wat ik heb gehoord heb je grote kans op gratis ijsjes.

bobby turbo
24-10-18, 17:30
Hoe hebben jullie de laatste openingsdag al eens ervaren?

Meermaals, die is meestal vrij rustig, op het einde mag je de pompoenen mee naar huis nemen, wat grappige taferelen oplevert

SanderV
24-10-18, 18:39
Meermaals, die is meestal vrij rustig, op het einde mag je de pompoenen mee naar huis nemen, wat grappige taferelen oplevert

Inderdaad, vorig jaar zag ik mensen met een bolderkar vol pompoenen over de parkeerplaats lopen. :D

Rein
25-10-18, 08:18
Ik heb ook lekkere soep gemaakt van een BJL-pompoen :p

Ignace
25-10-18, 08:44
Ik heb ook lekkere soep gemaakt van een BJL-pompoen :p

Zou dit het eerste geschreven bewijs zijn van iemand die dankzij Bobbejaanland lekker heeft gegeten :p?

Zeuske83
25-10-18, 10:51
Zou dit het eerste geschreven bewijs zijn van iemand die dankzij Bobbejaanland lekker heeft gegeten :p?

Haha, Eigenlijk vind ik het eten in BJL niet zo slecht in tegenstelling tot BWP en Plopsa(duur).

flyingtiger
26-10-18, 14:05
Pretparken.be was afgelopen zaterdag uitgenodigd voor de officiële persopening van het nieuwe spookhuis Welp. We hebben een verslag (http://www.pretparken.be/NL/article/2022/Welp:%20een%20indrukwekkend%20en%20sfeervol%20horr or%20maze%20van%20Bobbejaanland!) geschreven dat je nu kan lezen. Tevens hebben we een beetje gefilmd en met de beelden een leuke trailer gemaakt.


http://www.youtube.com/watch?v=6Gw0nAf4Fjc

Wij waren alvast enthousiast over WELP :). Benieuwd naar wat zij die BJL ook nog bezoeken ervan vinden. Je mag je ervaringen hier altijd posten ;)

jefke88
26-10-18, 14:16
Iemand die show in Desperado City al gezien?

simon
27-10-18, 14:26
Ziet er alvast heel knap uit! Ik wil het artikel pas na morgenavond lezen, wanneer ik het zelf ga ontdekken. Mijn verwachtingen zijn in elk geval zeer hooggespannen. Ook de show in Desperado City wil ik dan zeker eens gaan zien!

slimmerik
28-10-18, 09:54
Ik was er gisteren, een overrompeling was het zeker niet, en ik zal beginnen met de positieve punten:

- horeca was goed, nergens wachten en alles was open.
- dizz draaide met 5 karren en daardoor een korte wachttijd
- welp en childhood of fears waren best goed

Tot daar het positieve

- park open tot 21u, attracties tot 20u. Om 21.20u konden we wegrijden op een bijna lege parking. Tja wat moet je als je vanaf 20u nergens meer in kunt..

- om 10u naar revolution, deze zou al open moeten zijn... en waren er terug uit om 10.30u. Toen we er stonden moesten eerst alle brillen nog getest worden door het personeel zelf. Toen we vroegen waarom we niet konden instappen werden we keihard genegeerd.

- bij sonar werd om 14.05u de poort opengedaan maar wel de verkeerde. Toen we 10 minuten later er bijna in konden werden de bezoekers op het juiste pad binnengelaten (nl. Het treinspoor) maar wij stonden nog op het andere pad, gevolg: geduw, getrek en gescheld... ik ben de rij uitgegaan en heb er dan maar de
Operations manager bijgehaald. Hallucinante toestanden.

- capaciteit spookhuizen is een drama, 1 uur voor welp (en dat is dus nog kort), 2 uur voor sonar ( horen zeggen van anderen)

- childhood of fears opent normaal om 18.30u, helaas... pas om 18.55u zijn ze eraan begonnen. Kort na ons werd de wachtrij alweer dichtgegaan. Wachttijd: 1u45min. Een nieuw persoonlijk record voor mij! Er worden 15 man per keer binnengelaten en er wordt gewacht tot die 15 man kinderland terug uit zijn. Geen idee waarom? Hier kan je veel meer man en veel meer groepjes doorsturen. Belachelijk!

- bij de santa fe kon je ook een 'blood burger' krijgen. Maar het personeel wist dat niet, we hebben ze er dan maar zelf op gewezen dat ze het hadden ;)

PyongWon
28-10-18, 11:40
Eventjes tussendoor: Vrienden van ons zijn met hun nogal actief zoontje van 8 jaar 3 weken geleden naar BJL geweest en hadden een leuke dag. Ze zijn vorige week naar DLP geweest (enkel het eerste park) en de reactie van hun zoontje: "BJL was veel leuker, in DLP is bijna alles voor baby's... "

Even erbij vermelden dat in DLP de Indiana Jones en Phantom Manor dicht waren...

Belgiumcoasterfreak
28-10-18, 14:18
Eventjes tussendoor: Vrienden van ons zijn met hun nogal actief zoontje van 8 jaar 3 weken geleden naar BJL geweest en hadden een leuke dag. Ze zijn vorige week naar DLP geweest (enkel het eerste park) en de reactie van hun zoontje: "BJL was veel leuker, in DLP is bijna alles voor baby's... "

Even erbij vermelden dat in DLP de Indiana Jones en Phantom Manor dicht waren...

Dus :p? Snap de toegevoegde waarde niet eigenlijk. Meningen zijn relatief, ook van kinderen natuurlijk :). Plus, de Studios is nogal gekend om zijn 'steviger' karakter. Tot daartoe dus...

Oei ze hebben het in lichtaart precies nog steeds niet op orde, nochtans zag hun opzet er wel de moeite uit.

PyongWon
28-10-18, 22:16
Dus :p? Snap de toegevoegde waarde niet eigenlijk. Meningen zijn relatief, ook van kinderen natuurlijk :). Plus, de Studios is nogal gekend om zijn 'steviger' karakter. Tot daartoe dus...

Oei ze hebben het in lichtaart precies nog steeds niet op orde, nochtans zag hun opzet er wel de moeite uit.

Lol, Inderdaad, meningen zijn relatief..

Ik vind het gewoon vreemd dat als je de jeugd vraagt, welk pretpark ze verkiezen, ze redelijk vaak dat parkje in Lichtaart verkiezen .. Dus ... ondanks alle gebreken die hier op gelijst staan, hebben ze het blijkbaar WEL in orde. Ze slagen erin hun doelpubliek een leuke dag te bezorgen.

Dus ik snap de toegevoegde waarde van jouw reply eigenlijk niet, door een duidelijk mening van iemand van het doelpubliek zomaar weg te lachen en op basis van een andere mening te concluderen dat ze het nog steeds niet in orde hebben. De mening van dat kind past natuurlijk niet in de kraam van het anti BJL front hier op het forum.

Dus kom ik terug op jouw mening met een kleine aanpassing:
Inderdaad, meningen zijn relatief.. ook die van volwassen pretparkfreaks natuurlijk :-)

PS: Mijn eigen mening: BJL zou zoveel veel sjeiker kunnen zijn mits een beter beleid en een paar kleine inspanningen ... maar ook dat is maar een mening. En ohja: DLP en de studio's vind ik verouderd, veel te duur, slechte horeca, onvriendelijk personeel en op de ene of andere manier als ik er kom is de Indianna Jones altijd gesloten .. de 2 slechtste parken van de top 10 van beste bezochte parken van Europa! Maar deze mening hoort misschien thuis in een andere topic ;-)

Phantasiastisch
29-10-18, 00:28
Ik was er gisteren, een overrompeling was het zeker niet, en ik zal beginnen met de positieve punten:

- horeca was goed, nergens wachten en alles was open.
- dizz draaide met 5 karren en daardoor een korte wachttijd
- welp en childhood of fears waren best goed

Tot daar het positieve

- park open tot 21u, attracties tot 20u. Om 21.20u konden we wegrijden op een bijna lege parking. Tja wat moet je als je vanaf 20u nergens meer in kunt..

- om 10u naar revolution, deze zou al open moeten zijn... en waren er terug uit om 10.30u. Toen we er stonden moesten eerst alle brillen nog getest worden door het personeel zelf. Toen we vroegen waarom we niet konden instappen werden we keihard genegeerd.

- bij sonar werd om 14.05u de poort opengedaan maar wel de verkeerde. Toen we 10 minuten later er bijna in konden werden de bezoekers op het juiste pad binnengelaten (nl. Het treinspoor) maar wij stonden nog op het andere pad, gevolg: geduw, getrek en gescheld... ik ben de rij uitgegaan en heb er dan maar de
Operations manager bijgehaald. Hallucinante toestanden.

- capaciteit spookhuizen is een drama, 1 uur voor welp (en dat is dus nog kort), 2 uur voor sonar ( horen zeggen van anderen)

- childhood of fears opent normaal om 18.30u, helaas... pas om 18.55u zijn ze eraan begonnen. Kort na ons werd de wachtrij alweer dichtgegaan. Wachttijd: 1u45min. Een nieuw persoonlijk record voor mij! Er worden 15 man per keer binnengelaten en er wordt gewacht tot die 15 man kinderland terug uit zijn. Geen idee waarom? Hier kan je veel meer man en veel meer groepjes doorsturen. Belachelijk!

- bij de santa fe kon je ook een 'blood burger' krijgen. Maar het personeel wist dat niet, we hebben ze er dan maar zelf op gewezen dat ze het hadden ;)

Ik heb ook enkele bedenkingen bij de organisatie maar het ergste gisteren was het volgende:

Er moeten zeker meer shows van professor Piquart komen want dit kleine zaaltje kon de overrompeling niet aan. We hebben de show niet kunnen zien omdat we er telkens nét niet in konden (we hebben bij elke show ons richting Cowboy dorp begeven 25 min. - 30 min. voor aanvang van de show en nog steeds te laat). Dat is niet normaal meer IMHO. Hierdoor waren veel volwassenen kwaad en kinderen verdrietig. Een medewerker stond er met een tellertje maar kon niet met zekerheid zeggen of we allemaal binnen konden maar het was ongeveer een capaciteit van 140 personen dat binnen mocht, wist hij me te vertellen. Sorry hoor, maar sluit dan de rij af en zet een bord dat de show vol is of zet er permanent een medewerker.

Ik heb meteen iemand van het personeel vriendelijk aangesproken over wat ik net zei, of ik dat als feedback kon doorgeven. Die jongen (jobstudent die er nog jonger uitziet dan mij, haha) kon die verantwoordelijkheid voor het organiseren (lees als: wegsturen van mensen omdat de rij te vol was) niet aan en wist tevens niet hoe die moest reageren op mijn feedback. Ik had ermee te doen.

Ik ben blij met de richting dat Bobbejaanland uitgaat, maar ze laten een paar steken vallen die zeer simpel op te lossen zijn.

Stuur jullie feedback naar Bobbejaanland, dat doe ik ook. Hopelijk doen ze er iets mee.
------------------------------------------
Verder was gisteren de wachttijd bij Welp en Sonar weer 1u30min. Van de andere mazes heb ik geen idee wat de wachttijden waren, maar aan de rijen te zien, was het minstens 60 minuten.

Belgiumcoasterfreak
29-10-18, 07:30
Lol, Inderdaad, meningen zijn relatief..

Ik vind het gewoon vreemd dat als je de jeugd vraagt, welk pretpark ze verkiezen, ze redelijk vaak dat parkje in Lichtaart verkiezen .. Dus ... ondanks alle gebreken die hier op gelijst staan, hebben ze het blijkbaar WEL in orde. Ze slagen erin hun doelpubliek een leuke dag te bezorgen.

Dus ik snap de toegevoegde waarde van jouw reply eigenlijk niet, door een duidelijk mening van iemand van het doelpubliek zomaar weg te lachen en op basis van een andere mening te concluderen dat ze het nog steeds niet in orde hebben. De mening van dat kind past natuurlijk niet in de kraam van het anti BJL front hier op het forum.

Dus kom ik terug op jouw mening met een kleine aanpassing:
Inderdaad, meningen zijn relatief.. ook die van volwassen pretparkfreaks natuurlijk :-)

PS: Mijn eigen mening: BJL zou zoveel veel sjeiker kunnen zijn mits een beter beleid en een paar kleine inspanningen ... maar ook dat is maar een mening. En ohja: DLP en de studio's vind ik verouderd, veel te duur, slechte horeca, onvriendelijk personeel en op de ene of andere manier als ik er kom is de Indianna Jones altijd gesloten .. de 2 slechtste parken van de top 10 van beste bezochte parken van Europa! Maar deze mening hoort misschien thuis in een andere topic ;-)

Was geen persoonlijke aanval hoor ;). Alvast excuses als dat zo mogen blijken. Ook ben ik niet echt een bjl-basher of anti-bjl in any way, ik kijk eerder met een neutrale blik naar het park. Een haat-liefde verhouding om het zo cru te zeggen eigenlijk. Als kind was ik er dol op, als volwassene ben ik er minder aan gehecht. Niet dat het boeit, maar als kind zie je de details/gebreken niet die een park heeft. Kanttekening: ik vond als jonge tiener walibi in de jaren 2005 geweldig, maar dat was eigenlijk een van de meest beschaamtelijke periodes van het park. DLP net andersom: als kind had ik er geen feeling mee, nu net hoe meer hoe liever. Heeft allemaal te maken met het perspectief waarmee naar je het park kijkt uiteraard.

Het jammere bij het park is dat ze wel proberen, maar net vast zitten aan structurele problemen wat investeren niet ten goede komt. Ook het feit dat ze al enkele jaren hun bezoekersaantallen niet willen vrijgeven, attracties nog steeds laat openen en vroeg sluiten plus praktisch overal rondstooien met kortingtickets voor een appel en een ei... In mijn ogen komt dat dan eerlijk gezegd niet al te best over helaas en hebben ze het niet allemaal in orde. Ik insinueer daar helemaal niet mee dat hierdoor niemand een toffe dag kan hebben in bjl hoor, totaal niet, maar het park heeft het gewoon duidelijk moeilijk en dat probleem wordt vaker duidelijk dan omgekeerd. Dat is geen mening gevormd onder invloed van een andere persoon, maar een kijk op een park dat ik als kleine bedagger heb zien groeien en vallen in een snel ratio...

Laatste keer dat ik er was is geloof ik twee jaartjes geleden. Heb zeker een toffe dag gehad, maar het park was toen doods op een mooie zomerdag en er waren wel vaker momenten dat ik gefronst had bij verschillende veranderingen en dergelijke dan anders. Net als bij pld heb ik niet de drive om terug te keren, een beetje een gegeven bij alle Belgische parken (met uitzondering van WB).

Ik mag gewoon hopen dat hun nieuwe achtbaan de vruchten afwerpt! Btw: hoe zit het nu eigenlijk met hun VR bij dreamcather?

Jak
29-10-18, 15:24
Klopt het dat het vuurwerk niet tijdens elke nocturne te bewonderen valt?
Ik lees hier boven dat ze alles sluiten om 20u, maar als ze geen vuurwerk organiseren dan druip je inderdaad toch gewoon af uit verveling.

Ik wou Bobbejaanland nog eens bezoeken, de tweede november, maar bij het zien van de wachtrijen voor de spookhuizen lijkt het me toch niet zo'n goed idee om te gaan.
Of iemand een krachtig aanvalsplan om alle doolhoven efficiënt te kunnen doen?

bobby turbo
29-10-18, 15:58
Klopt het dat het vuurwerk niet tijdens elke nocturne te bewonderen valt?
Ik lees hier boven dat ze alles sluiten om 20u, maar als ze geen vuurwerk organiseren dan druip je inderdaad toch gewoon af uit verveling.

Ik wou Bobbejaanland nog eens bezoeken, de tweede november, maar bij het zien van de wachtrijen voor de spookhuizen lijkt het me toch niet zo'n goed idee om te gaan.
Of iemand een krachtig aanvalsplan om alle doolhoven efficiënt te kunnen doen?

Van zodra het eerste open gaat meteen aanschuiven of zelfs iets vroeger klaar staan. De show moet je heel vroeg klaar staan, een half uur te voren is hij al volzet. Over het vuurwerk heb ik niets opgevangen, dacht dat dit elke nocturne was

stvl
29-10-18, 16:14
Klopt het dat het vuurwerk niet tijdens elke nocturne te bewonderen valt?
Ik lees hier boven dat ze alles sluiten om 20u, maar als ze geen vuurwerk organiseren dan druip je inderdaad toch gewoon af uit verveling.

Ik wou Bobbejaanland nog eens bezoeken, de tweede november, maar bij het zien van de wachtrijen voor de spookhuizen lijkt het me toch niet zo'n goed idee om te gaan.
Of iemand een krachtig aanvalsplan om alle doolhoven efficiënt te kunnen doen?

Een half uur voor Welp en Childhood Fears open gaan voor de ingang al wachten, bij CF werd de wachtrij al om half 8 afgesloten.

stvl
29-10-18, 16:15
Van zodra het eerste open gaat meteen aanschuiven of zelfs iets vroeger klaar staan. De show moet je heel vroeg klaar staan, een half uur te voren is hij al volzet. Over het vuurwerk heb ik niets opgevangen, dacht dat dit elke nocturne was


Er is enkel vuurwerk tijdens de nocturnes op 27/10, 31/10 en 3/11

SanderV
29-10-18, 23:19
Wij waren ook op 27/10 aanwezig tijdens de Nocturne. Over het algemeen ben ik wel tevreden, maar er waren wel een paar punten die beter konden.


Ik zal eerst beginnen met de positieve punten:

+ Bij de horeca verliep alles vlot, heb bijna nergens echt lange rijen gezien voor het eten. Het personeel werkte goed door.

+ De scaremazes die ik gedaan heb zagen er goed uit (Childhood Fears en Bazaar Bizarre). Childhood Fears was er goed, kort maar krachtig. Bazaar Bizarre was dit jaar ook weer erg goed. Naar mijn gevoel zaten er meer acteurs in dan vorig jaar, maar dat kan natuurlijk maar een momentopname geweest zijn.

+ Er hing een toffe, griezelige sfeer over heel het park. Vooral 'Plaza De Los Muertos' vond ik zeer sfeervol met de Dj er aan het draaien was.



Uiteraard zijn en ook dingen die in mijn ogen verbeterd kunnen worden:

- De capaciteit van de spookhuizen is rampzalig. Bij Childhood Fears hebben we in totaal ongeveer 1.5 uur gewacht. Om 18 uur stonden we aan de ingang met het gedacht dat we over een half uur zouden kunnen doorlopen. Er stond op dat moment niet zo heel erg veel volk voor ons. Maar het was uiteindelijk iets voor 7 toen de ingang open ging en om 19:50 kwamen we eruit. Om de 5 minuten werd een groep van 10-15 personen doorgelaten. Dat wilt dus zeggen een capaciteit van ongeveer 150 mensen per uur. Niet enkel hier liep de rij enorm traag, ook bij sonar schoof de rij voor geen meter op. Daar zijn we uiteindelijk uit de rij gegaan, op dat moment stond de rij tot buiten de ingang.

- De ingangen van de mazes werden veel te vroeg afgesloten. Toen we uit Childhood Fears kwamen wilden we graag naar Welp gaan, maar helaas was de rij daar al afgesloten. Het was toen nog geen 8 uur. Best wel vervelend dat dit ook nergens stond aangegeven, dan hadden we daar rekening mee kunnen houden. Toen zijn we maar doorgelopen naar Sonar om te gaan kijken of daar nog leven was, maar nee. Daar was ook alles al dicht. Onze laatste hoop was nu nog Bazaar Bizarre. Die was gelukkig nog wel open. Ik had medelijden met de medewerkers die aan de ingangen stonden die de mensen moesten wegsturen. De meeste mensen waren hier absoluut niet tevreden mee, wat ik best kan begrijpen, met als gevolg dat de medewerkers alle klachten mochten opvangen.

- Attracties te vroeg dicht in verhouding met het park. Alle attracties waren praktisch gezien al dicht om 8 uur net als de spookhuizen. Dat vind ik echt wel veel te vroeg. Het park is al maar tot 9 uur geopend (wat ik al vrij vroeg vindt voor een nocture in een pretpark) en dan is er om 8 uur al niks meer te beleven? Dat kan echt wel beter.



Ik heb me zeker wel goed geamuseerd maar het is toch jammer dat Bobbejaanland steeds hun attracties veel vroeger sluit. Aangezien ik een abonnement heb erger ik me er niet zo aan, maar voor mensen die een normaal ticket betalen zijn dit soort zaken best wel pijnlijk. Over het algemeen een leuke dag gehad maar hopelijk doen ze iets met de feedback die ze allemaal krijgen.

bobby turbo
30-10-18, 00:34
volgens mij zijn die vroegere sluitingsuren een compensatie voor de buren naar aanleiding van extra nocturnes. Het wordt wel een beetje opgevangen door entertainment in de vorm van een dj in Adventure valley en uiteraard het vuurwerk om 20.45.

Nathan G
30-10-18, 11:43
volgens mij zijn die vroegere sluitingsuren een compensatie voor de buren naar aanleiding van extra nocturnes. Het wordt wel een beetje opgevangen door entertainment in de vorm van een dj in Adventure valley en uiteraard het vuurwerk om 20.45.

Alles een uur vroeger sluiten voor de buren maar wel vuurwerk afsteken? ;) neeih, dat klinkt niet geloofwaardig vind ik, gewoon simpele bezuinigingen van personeel en elektriciteit, dat is het volgens mij.

bobby turbo
30-10-18, 11:58
Alles een uur vroeger sluiten voor de buren maar wel vuurwerk afsteken? ;) neeih, dat klinkt niet geloofwaardig vind ik, gewoon simpele bezuinigingen van personeel en elektriciteit, dat is het volgens mij.

Een deel van dat personeel moet de wachtrij nog leegwerken, opkuisen, wordt naar parking gestuurd om de vertrekkende bezoekers te begeleiden enzoverder, denk niet dat het enkel dat is.

simon
30-10-18, 14:26
Ik ben afgelopen zondag geweest. We waren er rond 10u15 en aan de ingang zag je al duidelijk dat Halloween gevierd werd. De communicatie op de schermen boven de ingang is duidelijk en net na de controle kan je het papieren programma meenemen. Als je verder leest, weet dat je het op eigen risico doet... *spoiler alert*

Eenmaal binnen besloten we meteen naar achteren in het park te lopen, om te starten met Dreamcatcher. Al bij de ingang werd aangekondigd dat deze in de voormiddag gewoon reed, en pas vanaf 14u met VR zou rijden. De achtbaan zou normaal om 10u30 openen, maar dit was toch iets later. Er was een technische storing - ik vermoed met de koude - waardoor de achtbaan niet het station binnen reed. Na zo'n 5 minuten was die verholpen en konden we ons eerste ritje van de dag maken.

Daarna volgden Speedy Bob en El Rio, waar de wachttijd goed meeviel en er echt werd doorgewerkt. Opvallend, bij El Rio werd je echt per groepje erin gestuurd, dus ook eenzaten kregen een bootje exclusief voor hen. El Rio vond ik dit jaar wel leuk aangekleed, met de nodige humor. Jammer dat ze dit niet bij meer attracties doen.

We zetten onze weg verder en kwamen zo bij MM/Revo, waar de rij echt lang was. Deze lieten we dan maar voor wat het was. Naga Bay was een redelijke rij, maar opnieuw schoof deze goed door.

Typhoon was ook weer enorm, en zodus heb ik dit jaar voor het eerst geen enkele keer Typhoon gedaan (!). Aangezien we honger kregen, en het niet zo warm was, liepen we door naar Bobby's Kitchen. Het eten was er lekker en er werd echt doorgewerkt. Ik had niet het gevoel dat er maaltijd per maaltijd werd klaargemaakt (zoals vroeger vaak het geval was), waardoor we snel aan tafel konden zitten.

Tijdens het eten namen we even de tijd om onze Halloweenplanning te maken voor de rest van de dag. Alle spookhuizen - m.u.v. Childhood Fears - openen om 14u. We liepen richting Welp en zagen al wat mensen aanschuiven, maar aangezien het nog geen 13u30 was, deden we eerst nog een ritje op het reuzenrad (zonder wachtrij). Dan was het net 13u30 geweest en schoven we ook op de brug aan voor de nieuwste telg: Welp!

Iets voor 14u werd de eigenlijke wachtrij opengezet en konden we echt aanschuiven. Aangezien we er al mooi op tijd waren, hebben we denk ik zo'n 15 minuten moeten aanschuiven. Ongeveer elke 5 minuten wordt een nieuwe groep van zo'n 16 personen (?) doorgelaten. Een sirene gaat af en je wordt militairgewijs opgedragen om te lopen naar de truck. 2 acteurs geven een korte preshow terwijl je plaatsneemt. Dan vertrekt de truck in sneltempo naar het bos, achteraan in het park in de Arena. In de truck heb je een rij links en rechts. De rij links is groep 1, de rij rechts groep 2. Groep 1 mag als eerste uitstappen, enkele minuten later mag ook groep 2 uitstappen. Je bent meteen binnen in het bos en mag in de tent even wachten. Hier volgt een tweede preshow, waarbij gezegd wordt dat er rare dingen gebeurd zijn in het bos en je op zoek moet gaan naar de andere mensen van de groep. Wij zijn de enige overlevenden, dus alles hangt van ons af. Hierna start de tocht door het zeer mooi aangeklede bos, met enkele leuke scènes. De scares zaten hier goed, omdat je soms niet ziet of het een pop is of een acteur. Ik ben zelf toch wel een paar goed verschoten, ook al verwachtte ik het soms. Halfweg moet je opeens door een bus lopen, en loop je zo door nog enkele andere voertuigen. Hier is het soms wat klimmen en kruipen (leuk!). Opeens loop je vast, en zit je vast. Als je groepje voltallig is, gaat opeens de deur achter je dicht. Het hele gevaarte beweegt en gaat plots aan de andere kant weer open. Hier zit je in de schuilplaats van de psychopaat uit de film, die je opwacht met zijn wapens. Je kan nog net op tijd ontsnappen en staat terug buiten, aan de andere kant van het park.
Mijn verwachtingen van Welp waren zeer hoog... en werden ook geheel ingelost! Mooie aankleding, goede scares, enkele verrassingen onderweg en het totaalplaatje klopt. Enkel de slotscène had van mij nog iets langer mogen duren, en iets enger zijn, maar al bij al echt een topper! Pik hem zeker mee als je het park bezoekt, maar ik raad je aan om voor opening al op de brug aan te schuiven.

Met het eerste spookhuis op de teller liepen we door naar de volgende... Sonar. Onderweg passeerden we nog langs The Bug Escape, welke we besloten nog eerst mee te doen. Vorig jaar stond hier nog een operator en een wachtrij, dit jaar was deze eigenlijk al van 10u open en zonder operator. Volgens mij is er niets veranderd met vorige jaren, maar op het einde liepen de groepjes wel op elkaar. We gingen dus niet meer puzzelen en liepen met een vorig groepje mee naar buiten.

Goed, Sonar dus. De wachtrij is dit jaar verlegd en begint tegenover de wachtrij van Oki-Doki. Je schuift aan in een wachtrij die rond Indiana River loopt tot aan de ingang van vorig jaar. Grootste voordeel (net als bij Welp) is dat je de echte wachtrij niet echt ziet. Aangezien de wachtrij dit jaar veranderd was, hoopte ik ook dat Sonar binnenin veranderd was. Vorig jaar kon die mij namelijk niet echt overtuigen... Maar goed, na enkele bochten zagen we eindelijk het einde van de wachtrij, en konden wa zo'n uur te hebben aangeschoven, naar binnen. Wel vreemd dat de wachtrij soms echt vlot opschuift, en met momenten echt blijft staan. Ook is deze op sommige plaatsen smal, en op andere plaatsen weer breed. Op momenten dat het dan stil bleef staan, merkte je wel dat sommige mensen er genoeg van hadden en terug naar buiten liepen. Oja, en de tunnel loop je dus niet door. Maar goed, na ongeveer een uur konden we - samen met een klein groepje achter ons, zodat we met 7 waren - wachten voor de deur. De futuristische militair sprong opeens naar buiten - en ja, toen was ik even verschoten - en riep ons naar binnen. Daarna mochten we door het huis lopen, maar aan het traject was niets gewijzigd. Kort later stonden we weer buiten... Zelf was ik opnieuw teleurgesteld. 2 zaken vielen me op: mijn schoenen waren proper (vorig jaar waren ze vuil van binnen te lopen) en er waren opmerkelijk minder acteurs. Wil je tijd sparen? Sla deze gerust over!

Intussen was het iets voor 16u, dus ging de derde voorstelling van Professor Pickart beginnen. We liepen dus snel naar Desperado City, waar er een lange wachtrij stond. De jongen die telde meldde ons dat we net te laat waren, maar toch nog mochten de gok wagen om misschien toch net wel binnen gelaten te worden. We namen het risico, net als een man voor ons. Om 16u werden de wachtenden binnen gelaten en werd er - net voor de man voor ons - halt gehouden. De zaal zat vol, en die jongen raadde ons aan om vanaf 17u aan te schuiven voor de show van 18u. De capaciteit in de zaal was iets meer dan 140 personen, dus liep het snel vol.

Wij besloten dan maar om naar de andere kant van het park te lopen, naar The Doll Factory. Deze blijf ik toch nog steeds leuk vinden, ook dit jaar was dat niet anders. Hier schoof de wachtrij ook goed op, en hebben we zo'n half uurtje aangeschoven. Binnen was er ook niet veel veranderd, maar waren er volgens mij meer acteurs dan vorig jaar die ook zeer goed in hun rol zaten. Ook leuk hier is dat er acteurs door de wachtrij lopen om het wachten aangenamer te maken. Hier werden we trouwens met 4 personen naar binnen gelaten, en zijn we ook niet op groepjes voor ons gestoten. Gezien de korte wachtrij en de leuke details opnieuw een aanrader.

Van hieruit liepen we terug naar de andere kant van het park, langs de nieuwe scare zone Toxic Waters. De scare zone zelf was mooi aangekleed, maar ik merkte maar 2 acteurs op die liever poseerden voor de foto dan mensen de stuipen op het lijf te jagen.

Terug in het mooi aangeklede Ghost Town, waar de acteurs wél de mensen de stuipen op het lijf joegen, kozen we voor Bazaar Bizarre. Maar toen we hoorden dat iemand voor ons in de rij nog maar een klein stukje opgeschoven was en er al zo'n half uur stond te wachten, draaiden we ons toch om. We wilden namelijk op tijd zijn voor Childhood Fears, dus Bazaar Bizarre moest maar wachten...

Ik koos dan maar voor Nightmare Motel, welke ik dit jaar voor de eerste keer deed. Mijn maat sloeg die over, omdat hij hem al van buiten kende van vorige jaren. Ik mocht van de nieuwe receptionist met een best grote groep voor me mee naar binnen, waardoor ik nog geen 5 minuten heb moeten wachten. Toegegeven, ik vond die nieuwe receptionist echt héél goed in zijn rol zitten! Maar wat me wel opviel, was dat niet iedereen die naar binnen ging over een ticket beschikte... Nightmare Motel zelf was niet veel anders, maar ook hier zaten er meer acteurs in dan ik me kon herinneren en waren er ook meer momenten dat ze je lieten schrikken. Leuke opvuller, maar kan je perfect ook eens op een andere keer doen.

Intussen was het al 18u geworden, en liepen we naar Childhood Fears, dé verrassing van vorig jaar. De wachtrij was gewijzigd tegenover vorig jaar, waardoor je nu op de helling aanschoof, in plaats van voor Kinderland. En wat nog meer opviel, die schoof al goed door voor 18u30. Ja, Childhood Fears was al open rond 18u. Ik vermoed dat het winteruur er voor iets tussen zat, waardoor het buiten al goed donker was en ze daarom vroeger openden. Na een half uurtje doorschuiven mochten we ook naar binnen, in een groep van zo'n 12 personen. Binnen werden we verwelkomd door een meisje aan haar bed. Ze keek iedereen even diep in de ogen aan, en liep dan voor ons naar beneden. Op de carrousel zag ik dit jaar geen acteurs, maar de grote baby liep ons wel weer tegemoet. Er waren enkele kleine wijzigingen, waarbij er enkele nieuwe scènes zijn toegevoegd. Andere zijn dan weer wat verminderd, maar het geheel vond ik opnieuw zeer geslaagd. Ik heb er in elk geval opnieuw van genoten, en kan alleen maar benadrukken dat je best met een nocturne naar Bobbejaanland gaat om deze mee te kunnen pikken.

Toen we buitenkwamen bij Childhood Fears, moesten we een keuze maken: aanschuiven voor Bazaar Bizarre en Professor Pickart missen, of aanschuiven voor Professor Pickart en hopen dat we dan nog konden aanschuiven voor Bazaar Bizarre. We kozen voor het laatste. De laatste show van Professor Pickart vond plaats om 19u30, en wij besloten al om rond 19u aan te schuiven. Al snel groeide de rij achter ons en merkten we opnieuw op dat niet iedereen meer naar binnen zou kunnen. Gelukkig voor ons lukte dit wel en konden we snel goede plaatsen kiezen. De show zelf vond ik verrassend leuk! Je kiest zelf in welke mate je meedoet - er wordt niet gewerkt met Chinese vrijwilligers zoals bij Aaron Crow - en ook als passieve kijker biedt de show heel wat opmerkelijks. Ik ben blij dat we de show meegepikt hebben, want ook de vind ik zeker een aanrader!

Om 20u03 was de show gedaan - hij duurt ongeveer 25 minuten stond buiten geafficheerd - en liepen we dus snel naar de wachtrij van Bazaar Bizarre. Helaas, die was al gesloten. Ik vroeg de security of het echt te laat was en ze zei van wel. Stom, want de wachtrij die er stond was niet zo lang en we hadden perfect kunnen aansluiten met de laatste...

We liepen dan maar door Ghost Town naar de Plaza De Los Muertos voor de Party of The Dead. Hier opnieuw een mooi themafeestje, met goeie muziek van Thierry Von Der Warth. Op het podium gaven de Calaveras het beste van zichzelf, en ook tussen het publiek kwamen de scare actors uit de scare zones zich verzamelen om nog even mee te dansen en te poseren voor leuke foto's. Helaas voor ons was er die avond geen vuurwerk. Dit wisten we ook al dankzij het papieren programma en stond ook vermeld op de website.

Een beetje voor 21u liepen we dan naar de uitgang, om de drukte wat voor te zijn, maar we merkten dat het al heel wat kalmer in het park was. Iets na 21u waren we weg, terug naar huis.

Zoals je kon lezen hebben we een leuke dag gehad in 't plezantste land. Maar er zijn natuurlijk ook weer wat punten die ik toch als minder positief ervaarde. Ondanks dat iedereen zijn uiterste best deed, vond ik toch dat sommige wachtrijen - zeker van de spookhuizen - toch wel te lang waren. Er was best veel volk aanwezig, maar ik denk dat er toch wel weer heel wat gratis bezoekers tussen zaten ook. Ik heb dan liever iets minder volk in het park, maar dan wel betalende bezoekers. Waar je binnen kon eten, bvb. in de Hall 2000, zat het dan vol met picknickers, die zo quasi alle plaatsen bezet hielden voor de mensen die hun eten kochten.

Alle wachtrijen al sluiten om 20u vind ik toch ook wel weer zeer vroeg. Oké, enkele kinderattracties vooraan kon je nog doen tot 20u30, maar alle spookhuizen en grote attracties sloten de wachtrijen om 20u stipt. Bij Bazaar Bizarre hadden ze toch wel iets langer kunnen doen, want ik ben er zeker van dat we voor 21u buiten geweest zouden zijn.

De Party of the Dead is een leuke afsluiter, maar het is ook het enige wat je nog kan doen na 20u. En als er dan geen vuurwerk is, blijf je in die koude toch ook niet tot 21u. Zeker niet als sommige horecapunten dan ook al snel de deuren sluiten rond 20u30... Voor die ocharme 5 nocturnes tot 21u mochten ze toch wel een afsluiter voorzien. Eventueel een lasershow i.p.v. vuurwerk als dat minder problemen bij de buren veroorzaakt...

Ergens vind ik het ook wel vreemd dat hun quotering van de spookhuizen, shows en scare zones tot 5 skulls gaat, maar dat ze maar max. 4 skulls geven. Ik ben het ook niet altijd even eens met de quotering. Wat mij betreft mogen ze Welp of The Doll Factory er gerust 5 geven. Ook Childhood Fears mag er gerust 4 krijgen.

En tenslotte Professor Pickart... Zeker en vast een meerwaarde die show. Zeker en vast ook iets dat je niet in de Arena zet, want de intiemere setting draagt er zeker bij, maar de capaciteit in Desperado City was wel zeer beperkt. Ondanks de 5 shows op een dag tijdens de nocturne + de intermezzo's die hij gaf doorheen de dag in Ghost Town (want ja, ook tussen de shows door liep hij rond in Ghost Town), was het toch telkens vroeg aanschuiven om zeker te zijn van een plaats. Enkele jaren geleden hadden ze dit opgelost met ticketjes die je kon afhalen bij de info. Je koos dan een uur voor de show en kon dan gewoon aanmelden. Mensen die dit niet deden, konden dan nog plaats nemen als er nog plaatsen over waren. Dit had hier ook zeker gewerkt! Ofwel uitwijken naar een andere locatie? Die van het 4D-theater vooraan? Hier wordt toch niets meer mee gedaan.

Zo, hierbij ook weer mijn ervaringen van een dag Halloween in Bobbejaanland. We hebben ons weer goed geamuseerd, met Welp als de verrassing waarop ik hoopte. Childhood Fears was ook weer dik in orde en zeker een meerwaarde! Met Professor Pickart hebben ze dan weer een topshow in huis. Persoonlijk vind ik hier het meest complete programma van België, maar zijn er toch wel nog wat verbeterpunten ook. Ik hoop dat ze volgende jaren nog beter evolueren.

Yorben
01-11-18, 15:31
Gisteren (31/10) de halloweensfeer gaan opsnuiven in het park, het was weer een leuke ervaring. Rond 11u kwamen we aan, het was (zoals te verwachten) druk in het park. Eerst Typhoon en Sledgehammer gedaan, wat me opviel bij SH is dat je na de normale wachtrij in 2 blokken opgesplitst wordt en waarin je op een hoopje op je beurt wachtte, dit ging echt niet vooruit! Telkens moeste 2 medewerkers 4 poortjes open en dicht doen en moest iedereen proppen om in de attractie te gaan. Rond 13u15 gingen we richten Welp (met hoge verwachtingen). Al een geluk dat we er vroeg bij waren, want er stond al een hele groep mensen. Rond 13u45 ging de wachtrij open en na 5 min. stond deze al helemaal vol, gelukkig moesten we maar 15 min wachten. Het spookhuis zelf was een zeer leuke ervaring! Echt heel mooi gemaakt en in elkaar gestoken! Qua engheid was deze ondermaats, en zo heel lang was deze ook niet (zeker niet heel de arena). Na de Welp-ervaring heb ik eindelijk de vernieuwde Dreamcatcher gedaan met VR, ik moet zeggen dat dit echt een goede vr-coaster is! En de wachtrij ging heel vlot (helemaal vol en ongeveer 35 min gewacht), nog nooit meegemaakt bij de DC! Het personeel was aan een goed tempo aan het werken, echt goed. Na het eten hebben we nog redelijk veel attracties kunnen doen, de sfeer was goed. Toxic Waters vond ik niet goed genoeg uitgewerkt, volgens mij doordat hier niet echt een 'plein' aanwezig is. De wachtrij van Revolution was (zoals altijd) een lange geschiedenis, hier vind ik de vr echt niet goed passen, de wachtrij alleen al (1,5u wachten)... Ik had geen bril op omdat deze baan dat niet nodig heeft. Eindelijk is de Klokfilm terug! Jammer nog altijd geen bones on the beach... de film heeft nu een ander formaat (kleiner dan het scherm), maar dat is eigenlijk niet erg. Over het algemeen ging de horeca wat vlotter dan een normale drukke dag en er was voldoende aanwezig. Attracties sluiten ten laatste om 20u, snap ik want de wachtrijen stonden dan soms nog vol. Het vuurwerk was mooi maar niet vernieuwend. Na het vuurwerk was er een stormloop naar de uitgang en aangekomen aan de parking was het 1 en al chaos, alle wegen stonden muurvast (zelfs de sluipwegen). Al een geluk dat we met de fiets waren :p
Ohja, de Okidoki was zelfs open tot kwart voor 8, normaal gezien sluit deze al vroeg omwille van geluidshinder voor de buren, goede zaak.
Halloween in Bobbejaanland vind ik ieder jaar goed, ook dit jaar heeft het mij kunnen bekoren!

simon
03-11-18, 18:00
Elk jaar stuurt Ellen Degeneres haar producer Andy naar spookhuizen in Amerikaanse parken. Die filmpjes zijn telkens hilarisch, omdat Andy er niet goed tegen kan. Ik ontdekte vandaag dat er ook soortgelijke Belgische filmpjes bestaan, vanuit Bobbejaanland. Hiervoor is TAGMAG verantwoordelijk. Ik deel ze graag met jullie!

Welp met Jamie-Lee, Sander Provost, 5NAPBACK en Charlotte:

https://www.youtube.com/watch?v=72_DHy9kNIU

Sonar met 5NAPBACK:

https://www.youtube.com/watch?v=1cjxhDi2PMk

Sonar met Sander Provost:

https://www.youtube.com/watch?v=Leqll6GzmBY

simon
03-11-18, 18:01
Sonar met Charlotte Mertens:

https://www.youtube.com/watch?v=MGEBzAuzPng

Sonar met Jamie Lee:

https://www.youtube.com/watch?v=e5IG-tOkTiU

Doll Factory met Jamie-Lee, Fabian Feyaerts en Jasper Publie:

https://www.youtube.com/watch?v=zPQsoQzcZms